Lijkt me niet zo'n grote update; wat voor performance-aspecten ben je naar opzoek?Rprp schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:46:
Binnenkort de X-25M upgraden naar de Intel 520.
Dan ga je natuurlijk geen consumenten SSD draaien zonder capacitors! DUH zou ik bijna zeggen. Je enige keus is dus Intel 320 of één van de vele enterprise SSDs. Ik raad je verder sterk aan geen Sandforce SSD te gebruiken; dedup wil je niet op mission-critical storage, punt.Toch een beetje angstig vanwege Sandforce, gaat namelijk om een productieserver waar de data belangrijk (net als de hoeveelheid IOPS) is. Ook kan er geen enkele minuut downtime zijn.
Alle OS behalve Windows ondersteunt TRIM op de eigen software RAID. Dat is inclusief de onboard RAID functionaliteit omdat deze geëmuleerd wordt met eigen drivers (pseudoRAID).Nu zat ik er aan te denken om de 520 in raid1 te draaien, alleen de vraag is: heb je dan wel TRIM? Ik draai kernel 3.2, ik weet dat de Windows drivers dit niet ondersteunen, doet Linux dit wel? Op Google helaas weinig over te vinden..
Maar zelfs in RAID1 ben je niet veilig met SSDs zonder supercaps; al heb je er duizend in RAID1. Als jouw systeem echt belangrijk is, verdient het ook betrouwbare storage. Dat zijn dus geen SSDs die ontworpen zijn om de falen bij onverwacht stroomverlies; dat is geen materiaaldefect of iets; maar in feite is het product zo ontworpen. Er bestaat een window of opportunity waarbij de mapping tables corrupt kunnen raken als op het verkeerde moment de stroom eraf gaat. Dat kan voor wijdversprijde corruptie zorgen en zelfs het spontaan overlijden van de SSD alsin: onbruikbaar totdat een secure erase is gedaan. De meeste van deze SSDs gaan RMA retour. Maar het is geen hardware defect; en een bug mag je het ook niet noemen. Het is een design choice; om wat geld uit te sparen bestaat er een kans dat je consumenten SSD er spontaan mee kapt en zijn data corrumpeert.
Dus je zult denk ik harde keuzes moeten maken.