Raar lage 4K-64Thrd-scores bij Samsung 830
Ik draai al ruim anderhalf jaar WinXP met een Vertex2 60GB op een Asrock 880GMH/USB3-bordje (Sata2, 3GB/s). Nu leek-ie kuren te gaan vertonen (zoals verdwenen bestanden enzo, maar de smart-data is niet uit te lezen vanwege AMD ahci/raid driver). Nu, kort en goed, om ellende voor te zijn heb ik afgelopen week een Samsung 830 64GB gekocht en ernaast gezet (WinXP gekloond).
In tegenstelling tot de post een stukje hierboven en
andere voorbeelden op het net, geeft mijn Samsung 830 juist extreem lage 4K-64Thrd-scores, nog geen 23MB/s. Dat is nog geen 10% van wat ik elders zie.

Heeft iemand een idee waardoor dat kan komen?
Ter vergelijking: mijn Vertex2 (die met chkdsk eigenlijk geen problemen liet zien) doet op 4K-64Thrd al bijna 90MB/s.

Kortom: ik had verwacht dat de 830 de Vertex2 ver achter zich zou laten, maar dat is niet zo (starten duurt zelfs zo'n 10sec langer). En dan die rare lage 4k-64Thrd waarden van de 830. Even gegoogled, maar nix gevonden. Overigens: bij ChrystalDiskMark, bij 4KQD32-test, soortgelijke waarden en verschillen.
Om basisvragen voor te zijn: schrijfcache en NCQ staan gewoon aan (voor beide ssd's).
Iemand enig idee?
edit: @camacha hieronder: lijkt me erg stug, de sata-poort is gewoon hardware, en de ahci-driver doet 't gewoon. En dan moeten beide drives daar toch last van hebben, ze draaien parallel? Maar goed, zal dat volgende week eens doen
(heb er geen dvd-drive in zitten, xp installeren is dan een crime, één keer gedaan en gelukt, vanaf usb-stick, maar na dit proof of concept koop ik er liever even een dvd-drive bij).
edit2: Opgelost. AMD Raid Xpert (beheerprogramma) geïnstalleerd, alle instellingen (NCQ, schrijfcache etc.) uitgezet en weer aangezet - bingo. Kennelijk ergens toch iets blijven hangen.
Overigens (gezien de opmerkingen) ben ik verder prima tevreden met XP, heb Win7 gezien en diverse malen geïnstalleerd (voor anderen), om nou alleen voor trim dat te nemen, gaat ook wel weer ver. Ik speel geen games, dus m'n ssd'tjes zijn voor ruim minder dan de helft vol met OS, programma's én m'n bestanden (alleen tekst en spreadsheets e.d.; m'n foto's, muziek, films staan op m'n Synology nas).
@ Swordlord hieronder - de AMD AHCI-driver (ik heb versie 3.3.1540.17) rapporteert AHCI-schijven als SCSI. Op het moederbord heb ik AHCI-modus aanstaan, geen raid-modus. Jij zegt: "Het moederbord neemt AHCI/RAID mode en zet de apparaten als SCSI. De nieuwere AMD drivers maakt van een non raid member drive op de raidcontroller een ATA/AHCI apparaat en dat scenario wil je hebben." Ik kan dat nergens vinden - heb je daar een link van?
[
Voor 34% gewijzigd door
jmmk op 30-04-2012 20:03
]