Was opzoek naar wat info over SSD's maar van deze startpost schrik ik.
Een aantal opmerkingen:
1) "de performance van een harde schijf staat al jaren stil"HDD ontwikkeling staat niet al jaren stil, mede dankzij de overstap van longtiduninale recording naar
perpenducilaire recording is er weer een grote sprong gemaakt mbt datadichtheid en snelheid.
Daarnaast hebben de afgelopen jaren natuurlijk
AHCI gekregen met
Native Command Queing waardoor in 1 rotatie van de disk veel meer files uitgelezen/beschreven kunnen worden.
Met name voor write speeds is een raid array vaak sneller dan een SSD en bied bovendien meer storage. Ideaal voor recorden dus.
2) Superfetch is niet zo ingewikkeld :
Google:
The SuperFetch service
in Windows Vista preloads your system’s memory with the applications that you use most often. This makes launching of those applications much faster, but it might be an unwanted behavior for system tweakers or gamers.
Intel toolbox help functie:
In Microsoft Windows* 7 and Windows Vista*, Superfetch* tracks and copies your most frequently used applications to system memory to reduce load times. Superfetch is based on the similar Prefetch feature available in Windows XP. Superfetch/Prefetch is not needed on an Intel SSD and should be disabled for optimal performance.
3) [quote]Wat? Dat is 30% van de opgegeven leessnelheid en 15% van de opgegeven schrijfsnelheid? Dat klopt. Wat leren we hiervan? Geloof nooit de fabrikant.
Edit: kleine nuancering: geloof nooit de specs van SSD's met een sandforce controller. De meeste SSD's zijn underspecced. Wat inhoud dat je iets meer haalt dan er op het doosje staat.[/quote]
Slaat natuurlijk ook helemaal nergens op. Je laat hier een test met incomprimeerbare data zien. Bij incomprimeerbare data praat je over films, mp3tjes, foto's, enz. Dingen die dus NIET op je SSD horen te staan. Als jij op diezelfde schijf HD Tune (stel hem in op 1MB/s blocksize of groter) of ATTO aangooit dan zul je zien dat je wel richting de 500 MB/s gaat (zie screenshot verderop).
4) Betrouwbaarheid enzo
Verhaal is niet meer up 2 date. Intel heeft nu een hele reeks (520 en 330 series) met een sandforce controller. Op newegg kun je zien in welke maten mensen hier problemen mee hebben (niet dus) ook op het intel forum kom je nauwelijks iets tegen.
5) real life performance
Natuurlijk merk je wel iets van hogere mb/s. Nee je merkt het inderdaad niet met het openen van paint en het starten van een game...
Waar merk je het dan wel mee? Installeren, uitpakken, inpakken en defragmenteren. Oftewel alles waar je ECHT op moet wachten. Opstarten van photoshop gaat over enkele seconden terwijl een 8 GB blueray uitpakken of het installeren van een 20 GB game toch echt even kan duren, zeker met 90mb/s!. Met hogere mb/s (bijv dmv een raid 0 array, of snellere ssd) kun je vrijwel elke game binnen 1-2 minuten installeren. Let ook op dat bij een hdd de interne transfertijden veel langzamer zijn en je dus bij voorkeur van hdd naar hdd moet werken. Bijvoorbeeld een iso uitlezen vanaf een storage schijf (2tb) en installeren op een snelle SSD of Raid array.
6)De hele kijk op performance is veel te eenzijdig.
Misschien heb jij een afkeer door slechte ervaringen met hdd's. Dt kan. Ik gebruik echter sinds 2001 een raid 0 array omdat ik een normale hdd al jaren veel te traag vindt. Mijn eerste array haalde hierdoor 90 mb/s (80 GB). Mijn 2e array met 7200.10 bleef steken op 144 mb/s (over de gehele disk, was een hdd bug), gelukkig was alternate soepel en mocht ik ruilen voor 7200.11. Resultaat 220 mb/s. Ook deze hadden een firmware bug (joepie seagate). Later deze dus weer omgeruild (weer bedankt alternate:) ) voor de F3 500 gb single plater drives die ik nu gebruik. Resultaat; boven de 280 mb/s writes. Dan zie je dus meteen hoe snel die ontwikkelingen eigenlijk gegaan zijn. De onderste resultaten zijn overigens op te krikken door een kleinere stripesize te gebruiken (maar dan wordt je controller zwaarder belast).
Raid 0 array:
Intel 520 120 gb:
Wat valt op? Vanaf 16 KB zit je bij de raid array boven de 200 MB/s voor zowel reads als writes.
Bij 0.5 tm 2 KB is de raid array zelfs sneller dan de ssd (sequentieel).
Ik zie de reactie al aankomen "
maar het gaat om random reads en writes"...
Nee dus, niet altijd! Dat is vooral leuk bij het opstarten van je systeem waarbij je veel kleine files moet inlezen. Ben je aan het uitpakken, een game aan het recorden of een folder aan het verplaatsen dan ben je sequentieel bezig. Wil je graag dat je browser snel opstart? Probeer dan eens de cache op een ramdrive te plaatsen, dan heb je 16000 mb/s.
Daarnaast kun je ook zorgen dat al je software altijd min of meer sequentieel wordt uitgelezen door simpelweg met O&O defrag al je files op alfabet te sorteren. Op deze manier staan bijvoorbeeld alle files van Battefield 3 netjes naast elkaar op de hdd en kan je
hdd dus shortstroken (de lees/schrijf kop hoeft slechts enkele mm te bewegen) waardoor naast de
sequentiele bonus ook de IOPS toeneemt.
Afhankelijk van de software zijn IOPS ook volledig overbodig. Dit kun je zelf checken door te kijken hoeveel files per gb een applicatie heeft. Op games van Valve na valt dit vaak erg mee:
Test Drive Unlimited 2 is de grootste game in dit lijstje (16,4GB) maar heeft slechts 225 files. Puur sequentieel werk dus.
SSD zijn niet slecht!
Dit betekent overigens niet dat ik anti ssd ben. In tegendeel ik ben erg blij dat ze nu eindelijk betaalbaarder zijn geworden en dat die write snelheden omhoog zijn gegaan. Die 60-90 MB/s was voor mij namelijk onacceptabel traag. Als ik een game zou installeren op een dergelijke ssd dan kan ik deze vanaf mijn ecogreen schijf zelfs uitlezen met 140 mb/s. Vervolgens is dan de ssd de beperkende factor. Dat is 10 jaar terug in de tijd gaan. Een SSD is perfect voor je OS en software die veel kleine files inladen (adobe, valve, enz). Browser cache zou ik zelf gezien de huidige ramprijs op een ramdisk plaatsen, 500 mb is voldoende.
Voor en nadeel van een SSD zie je hier goed (wat dus ook min of meer in de OP stond, dat was echter een extreem trage schijf):
Raid 0 array:

SSD:
[
Voor 8% gewijzigd door
sdk1985 op 29-04-2012 02:20
]