Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 13:05
Torched schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:49:
[afbeelding]

is hier nog wat aan te doen ? of wat meer de vraag is. Hoe lang gaat hij nog mee.
Want hij is bijna dood volgens mij.
http://ssd-life.com/

Ik weet niet tot hoeverre dit betrouwbaar is. Maar het gaf bij mij in ieder geval keurig aan dat mijn SSD 99% gezond was en dat hij in deze toestand nog tot X mee kon gaan. Dus ben stiekem wel benieuwd wat hij bij jou aangeeft aangezien je SSD nog maar 34% gezondheid hebt. Merk je zelf ook dat hij minder gaat presteren?

According to my calculations the problem doesn't exist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Torched schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:49:
[afbeelding]

is hier nog wat aan te doen ? of wat meer de vraag is. Hoe lang gaat hij nog mee.
Want hij is bijna dood volgens mij.
Is je alignment wel in orde geweest, Dat je niet onbedoeld meer writes heb gehad en dus impact heeft gehad op de SSD? Dit even laten controleren door een AS-SSD screenshot AUB.
Want je power on hours is niet zo hoog namelijk...
Of hoe gebruik jij je SSD normaal?

Kun je ook even wat meer info laten zien zoals "current" enzo... en RAW value even op decimal zetten, is makkelijker lezen.
Function -> Advanced features -> RAW value -> 10 [DEC]
egelalexander schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:54:
[...]

http://ssd-life.com/

Ik weet niet tot hoeverre dit betrouwbaar is. Maar het gaf bij mij in ieder geval keurig aan dat mijn SSD 99% gezond was en dat hij in deze toestand nog tot X mee kon gaan. Dus ben stiekem wel benieuwd wat hij bij jou aangeeft aangezien je SSD nog maar 34% gezondheid hebt. Merk je zelf ook dat hij minder gaat presteren?
SSD-LIfe zal hetzelfde aangeven waarschijnlijk, of de programma's moeten een andere interpretatie hebben van de SMART waardes....

De SMART waarde: "Remaining SSD life" zal waarschijnlijk de uitgelezen waarde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Torched, je hebt 2700390505 sectoren beschreven, dat is 1288 gigabyte in 98.5 dagen, ofwel 13 gigabyte per dag; veel teveel voor zo'n kleine schijf. Je hebt dus nog maar beperkt aantal write cycles over.

Wat doe je met je SSD? Hoe kan het dat je al bijna 1300 gigabyte hebt geschreven in drie maanden tijd? Volgens mij gebruik je je SSD dan voor zaken die je eigenlijk door hardeschijven zou moeten laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Gezien zen power cycles denk ik niet dat hij dit in 3 maanden heeft gedaan ;)
1870 power counts en 2364 uur, dat betekend dat er gemiddeld sessies zijn geweest van 1 uur en beetje. Voor een normaal PC gebruiker is dit heel normaal.

Maar hoe dan ook, er is iets mis met zijn SSD, teveel data verwerkt of alignment error.
Ik vermoed de 2de..

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 21-02-2012 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een laptop is kunnen die power cycles prima kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn SSD heeft een gemiddelde sessietijd van 7 minuten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

De intel van mij zit er al bijna 2 jaar in en die houd het nog wel even vol:

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/SSDLife.png

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 13:05
MegaTronics schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:55:

Geeft toch wel een goed gevoel he! :D, na 2 jaar is dat zeker nog wel netjes. Mijn SSD is na 2,5 jaar op 99 % en daar heb ik opzich wel vrede mee. Alleen OS draait er op en voor de rest doe ik er niet veel data op zetten. Ik merk wel dat mijn SSD snel vol is, en dat ik eigenlijk een keertje een grotere zou willen kopen.

Gisteren zag ik dat er een Patriot Pyro SE goedkoop werd aangeboden, maar in het forum ging het als snel de negatieve kant op over de chip die er in zit, toen had ik hem uiteindelijk maar niet genomen.

According to my calculations the problem doesn't exist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100% of 99% maakt geen donder uit, als je er maar lang en veel plezier van hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 13:03
-Bas schreef op maandag 20 februari 2012 @ 17:40:
Mijn SSD heeft in een bootloop gezeten waardoor de prestaties volgens mij ook iets naar beneden zijn gegaan. Ik haal nu met een samsung 830 serie (64gb) deze scores:

Read: Write:

Seq: 477 162
512k: 332 161
4k: 23.62 63.31
4kQd32: 296 66.85

Zijn deze score's nog een beetje te doen voor een ssd die 396x is opgestart, maar pas 81 uur heeft aangestaan? :+
Mja mijn scores zijn ook omlaag gegaan sinds ik mijn nieuwe 830 SSD heb (oude stuk gegaan door firmware update)
Oude:
Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/6893/samsung83064gb.jpg
Nieuwe:
Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/7479/830bd.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door zmeding op 21-02-2012 16:51 ]

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij hebt wel erg weinig uren :D Ik heb na amper een maand al 254 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik gebruik de laptop een paar uur per dag, maar het lijkt mij nu ik het zo zie ook erg weinig. :p

Daarbij zie ik in de screendump ook 17 augustus 2011 staan, misschien dat die toen een keer gereset is qua telling. De laatste firmware update was begin 2011, dus dat kan het ook niet geweest zijn dat die toen is gereset.

[ Voor 58% gewijzigd door MegaTronics op 21-02-2012 18:21 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:50
Ik heb sinds vandaag een Crucial M4 SSD geinstalleerd, en heb er een vreemd probleem mee. Naast m'n nieuwe SSD heb ik nog twee normale HDDs voor opslag.

Nu heb ik een videobestand (filmserie) op een van de oude HDDs staan, en als ik die wil afspelen dan blijft de video na een aantal minuten gewoon hangen, voor een minuut of iets dergelijks. Daarna springt hij ineens weer tot leven en probeert hij de verloren minuut in te halen door ineens alles heel snel af te spelen...

Als ik het videobestand naar de SSD verplaats dan werkt het echter wel prima.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Een idee dat ik had is dat het te maken heeft met het instellen van AHCI in de bios. Dat heb ik voor de SSD gedaan voordat ik windows geinstalleerd heb. Als ik nu echter met AS SSD Benchmark kijk dan zie ik dat mijn twee normale HDDs ook op "msahci" staan. Klopt dit wel? Of moet alleen de SSD op AHCI staan? Zo ja, hoe stel ik dat dan in, want volgens mij kan ik dat niet per drive instellen in de bios? Of vergis ik me nu...

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Edit--
Ook duurt het soms ongelooflijk lang voordat ik bijvoorbeeld een windows explorer venster geopend heb. Ik wilde zojuist vanuit Visual Studio naar een project browsen en heel explorer hing voor zo'n 30 seconden nadat ik het 'open file' dialoog venster opende. Ondertussen paar keer geprobeerd een leeg explorer venster te openen maar dat haalde ook niks uit. Na 30 seconden ongeveer sprongen er dan wel ineens 5-6 vensters open en was hij weer lekker snel. Het lijkt erop dat hij af en toe met iets bezig is en dan totaal niks anders kan doen 8)7

Edit2--
En het laden van een game (die niet op de SSD geinstalleerd is, omdat ik van anderen weet dat dat niet uitmaakt in dit geval) is nog dramatischer, zit al 5 minuten te wachten en alles hangt gewoon...

[ Voor 26% gewijzigd door NickThissen op 21-02-2012 18:50 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 17:27
Ik heb net m'n Crucial M4 128 GB binnen. Nu wil ik graag een win7 partitie en een partitie voor programma's / games aanmaken. Hoe groot zal ik de Win7 partitie maken, of is partities aanmaken sowieso iets wat beter
achterwege gelaten kan worden bij ssd's?

Zijn er nog andere belangrijke zaken waar ik op moet letten, want ik doe liever alles gelijk goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon één partitie gebruiken; je vrije ruimte niet teveel opdelen dat is alleen maar nadelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Mijn probleem lijkt zich elke keer voor te doen als ik iets op de oude HDD wil gebruiken. Een film afspelen die op de oude HDD staat werkt niet, zet ik hem op de SSD dan werkt het prima. Een spel draaien op de oude HDD werkt niet (hangt tijdens laadscherm en duurt gewoon eeuwig). Als ik via een programma bijvoorbeeld een bestand wil openen, zodat hij een windows explorer 'open file' dialoog wil tonen, en dit dialoog toevallig by default naar een locatie op mn oude HDD wijst dan duurt dit weer een eeuwigheid, etc. Ik word er nu wel gek van... SSD zelf werkt prima, ik merk heel grote verbetering met booten, met programmas starten, maar het systeem als totaal is onbruikbaar geworden omdat het elke keer hangt als ik toevallig iets van m'n oude HDD wil gebruiken...

Help!? :-(

Kleine maar belangrijke update: het probleem doet zich alleen voor op een van de twee oude HDDs. Ik heb voor de installatie een van de twee HDDs geformateerd, en eentje niet (daar staat nog backup data op). Ik gebruik de geformateerde HDD nu als drive waar ik games en programmas op zet die ik niet perse op de SSD hoef, en met deze schijf heb ik dus dit probleem. Als ik het videobestand naar de andere HDD zet is er niks aan de hand.

Ik wil toch graag weten waar dit aan ligt, maar ik kan nu in ieder geval de HDD die voor problemen zorgt niet meer gebruiken en gewoon alles op de andere zetten.. Maar dat is niet ideaal :-(

[ Voor 28% gewijzigd door NickThissen op 21-02-2012 19:44 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat de SMART data van je HDD zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:12:
Laat de SMART data van je HDD zien?
Sorry, ik moest even googlen wat dat is... Bedoel je dit?
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1qlu08.png
Ik heb de drive geselecteerd die volgens mij de problemen veroorzaakt...

Overigens zie ik nu net in windows Disk Management dat mijn C: schijf (de SSD) niet als Active stond, en de F: schijf (de 'kapotte' schijf) wel. Ik weet het niet zeker maar dat lijkt me niet te kloppen... Ik heb de C: schijf nu als Active aangevinkt (maar nog niet gerestart, dat zal wel nodig zijn? Moet even mee wachten want ben dingen aan het backuppen), maar ik zie geen manier waarop ik F: als 'inactief' kan zetten...?

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
@egelalexander

Het schijnt inderdaad niet een heel goed model te zijn, maar ik heb er zelf 2 (60gb en 120gb) en die werken prima maar dan wel met de firmware vanaf versie 3.5 (3.55 is ook uit, maar die heb ik nog niet geïnstalleerd). Over oudere firmware versies komen inderdaad klachten over corrupte bestanden naar voren. Dus als je nog een oude firmware versie op je OCZ Vertex Plus hebt, dan zou ik eerst adviseren om deze bij te werken en te kijken of hij je dan bevalt alvorens gelijk weer je geld over de balk te smijten.

Versie 3.55: http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Vertex_Plus/

Net als altijd geldt: zorg dat je een goede backup hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rookie no. 1 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:25:
Net als altijd geldt: zorg dat je een goede backup hebt :)
Nog meer dan altijd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39

Lol, volgens ssd life heb ik nog 60 jaar...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qV0Iyww09X0jMRb4xZ6rUlau/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Ok, even een recap van m'n probleem:

Oude setup: twee HDDs, een van 250 GB en een van 500 GB. Windows geinstalleerd op de 250GB HDD.
Nieuwe setup: twee HDDs + SSD. Windows geinstalleerd op SSD, 250GB HDD geformateerd.

Mijn 'nieuwe' systeem werkt niet lekker samen met de oude 250GB HDD sinds ik windows op de SSD geinstalleerd heb. Een paar symptomen:
1. Video afspelen die op de 250GB HDD staat: video hangt vast na een minuut of 2.
2. Windows explorer openen op een locatie op de 250GB HDD: explorer hangt vast voor een minuutje.
3. Game geinstalleerd op de 250GB HDD opstarten: laden duurt enorm lang en pc hangt.

1. Zelfde video afspelen nadat ik hem naar de andere 500GB HDD (of de SSD) verplaats: geen problemen
2. Geen problemen met toegang tot bestanden op de 500GB HDD.
3. Zelfde game geinstalleerd op de 500GB HDD: geen problemen.
4. Vanuit deze game bestanden benaderen die op de 250GB HDD staan: game hangt.

Er is dus duidelijk iets aan de hand met de 250GB HDD. Ik ga er even vanuit dat hij niet kapot is, dat zou wel heel toevallig zijn (tenzij formateren iets kapot zou kunnen maken :/), maar waar kan het dan wel aan liggen? In de Disk Management zag ik dat deze drive als Active stond (terwijl er geen windows op staat) en ik dacht dat dit het probleem was. Dit heb ik verholpen echter, de drive is nu niet meer Active (nu is een 100MB partitie op de SSD drive Active), maar (ook na reboot) blijft het probleem bestaan.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

draai eens wat tests. HDtune bijvoorbeeld. Wat error scans en als je erg veel tijd hebt een surface scan mbv een van de harde schijf tools van de ultimate boot cd.

Verder bekabeling checken, google gebruiken en eventueel indien mogelijk in een andere pc stoppen.

ps. wat heeft dit met SSD's te maken?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinnesch
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-08 11:01
Hoor je de schijf ook afslaan?

Het kan in ieder geval wel handig zijn om voor het 'troubleshooten' even energiebesparingen op je HDD uit te zetten. Type 'edit power plan' in je start menu -> change advanced power settings -> turn hard disk off -> never

[ Voor 15% gewijzigd door Dinnesch op 22-02-2012 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 09:41
Vraagje, ik heb momenteel een Vertex 2 60Gig over, en ik ben een beetje huiverig om dat ding als boot/OS schijf te gebruiken ivm de grote kans op uitval (dit is al een vervangend exemplaar). Nu las ik op de frontpage een nieuwsitem over de nieuwe Intel Caching-SSD, met in de comments een reactie dat je met de Intel RST elke SSD als cache schijf kan gebruiken. Nu weet ik dat het over het algemeen aangeraden word om hiervoor MLC schijven te gebruiken, maar nu ligt die Vertex 2 hier ook maar te verstoffen...
Dus: wat vinden jullie van het idee om die Vertex 2 te gebruiken als cache schijf, icm de 1TB HDD die er nu al in mijn systeem zit? Haalbaar/verstandig/de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NickThissen: post je SMART data.

@DRAFTER86: Vertex 2 is ook een MLC drive. Je kunt overigens prima MLC voor SRT cache gebruiken; maak wel gebruik van overprovisioning! Je hebt hiervoor wel een Z68 chipset nodig.

Als je games en apps op je 1TB HDD hebt staan zal de cache hierbij helpen. Cache helpt niet voor het verwerken van grote bestanden (sequential I/O).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 09:41
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:39:
@NickThissen: post je SMART data.

@DRAFTER86: Vertex 2 is ook een MLC drive. Je kunt overigens prima MLC voor SRT cache gebruiken; maak wel gebruik van overprovisioning! Je hebt hiervoor wel een Z68 chipset nodig.

Als je games en apps op je 1TB HDD hebt staan zal de cache hierbij helpen. Cache helpt niet voor het verwerken van grote bestanden (sequential I/O).
Ah ik bedoelde uiteraard SLC, maar helaas heb ik geen Z68 chipset dus dat gaat hem niet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
3 of 4 posts boven je heb ik die al gepost. Of is dat niet wat je bedoelt?
M2M schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:10:
draai eens wat tests. HDtune bijvoorbeeld. Wat error scans en als je erg veel tijd hebt een surface scan mbv een van de harde schijf tools van de ultimate boot cd.

Verder bekabeling checken, google gebruiken en eventueel indien mogelijk in een andere pc stoppen.

ps. wat heeft dit met SSD's te maken?
Ik zal vanavond wat tests draaien, had met DiskCheckup (programma waarmee ik hierboven ook de SMART data heb kunnen vinden) al een test gedraaid en die vond geen problemen.
Dinnesch schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 07:54:
[...]

Hoor je de schijf ook afslaan?

Het kan in ieder geval wel handig zijn om voor het 'troubleshooten' even energiebesparingen op je HDD uit te zetten. Type 'edit power plan' in je start menu -> change advanced power settings -> turn hard disk off -> never
Ik heb er niet echt op gelet, maar niet dat ik me kan herinneren... Die energiebesparing zal ik vanavond eens uitzetten, ben benieuwd of dat helpt.

Op een ander forum werd me overigens aangeraden om te kijken of er een jumper op de hdd zit en of die niet op master staat (wat nu slave zou moeten zijn). Kan dat het probleem zijn? Ik kan me niet herinneren dat er een jumper op zit maar heb ook nooit gekeken... Daar zal ik hem voor uit de kast moeten halen, dat moet ook tot vanvaond wachten.

[ Voor 76% gewijzigd door NickThissen op 22-02-2012 14:51 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ja inderdaad, sorry. Maar kun je ook de SMART van je andere schijven posten?

Die ene schijf heeft een paar kabelfouten; niet genoeg om problemen te veroorzaken. Alhoewel ik heb gehad dat de UDMA CRC Error Count niet verder opliep bij een foute kabel. Anyway; ik zou eerst alle disks controleren op UDMA CRC Error Count en Current Pending Sector. Je probleem lijkt daarmee verband te houden. Een kabelprobleem is dus een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:51:
Ah ja inderdaad, sorry. Maar kun je ook de SMART van je andere schijven posten?

Die ene schijf heeft een paar kabelfouten; niet genoeg om problemen te veroorzaken. Alhoewel ik heb gehad dat de UDMA CRC Error Count niet verder opliep bij een foute kabel. Anyway; ik zou eerst alle disks controleren op UDMA CRC Error Count en Current Pending Sector. Je probleem lijkt daarmee verband te houden. Een kabelprobleem is dus een mogelijkheid.
Ik zal de rest vanavond even posten. Zal dan ook maar meteen een nieuwe kabel gebruiken, geloof dat ik er nog een heb liggen, en een andere SATA poort gebruiken misschien?

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou altijd eerst kijken wat je huidige situatie is, voordat je wijzigingen gaat aanbrengen. Stel je nieuwe kabel is juist slecht, dan kun je dat niet onderscheiden als je pas na het vervangen van de kabel (het actief ingrijpen) een meting gaat verrichten.

Het beste doe je de meting vóór én na een handeling, zodat je het eventuele effect kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:06:
Ik zou altijd eerst kijken wat je huidige situatie is, voordat je wijzigingen gaat aanbrengen. Stel je nieuwe kabel is juist slecht, dan kun je dat niet onderscheiden als je pas na het vervangen van de kabel (het actief ingrijpen) een meting gaat verrichten.

Het beste doe je de meting vóór én na een handeling, zodat je het eventuele effect kunt zien.
Ok, iets meer informatie. Met HD Tune heb ik een Error Scan gedaan van de 250 GB schijf. Die voltooide zonder problemen, echter bleef hij in het midden exact 67 seconden hangen (kon ik zien aan de 'elapsed time', hangen begon bij 17 sec en toen hij weer doorging sprong hij naar 1:24). Tijdens het hangen gebeurde er verder niks speciaals, geen rare geluiden uit de kast ofzo, echter kon ik de schijf niet benaderen. Na het hangen ging hij echter door alsof er niks aan de hand was, en liet hij geen fouten zien.

In het tabje Health laat hij (denk ik) de SMART info zien, en daar geeft hij voor de 250 GB schijf inderdaad een waarschuwing. Zie plaatje. Links is de 250GB schijf, rechts de 500 GB schijf waar ik geen problemen mee heb:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2q9gjnr.png

Die Ultra DMC CRC Error Count noemde je geloof ik eerder ook al, dat lijkt dus inderdaad niet te kloppen. Ik ga nu proberen of andere kabels / poorten gebruiken enig effect heeft...

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Merk op dat je niet weet of die UDMA CRC Error Count waarde ver in het verleden ligt of recent is. 16 timeouts is niet zoveel; dus het kan zijn dat je huidige kabels prima zijn.

Ik heb echter laatst wel iets vreemds meegemaakt, dat bij een rotte kabel de UDMA fouten eerst opliepen, maar daarna niet meer, terwijl er wel timeouts plaatsvonden door de slechte kabel.

Hoe dat precies zit is voor mij ook gissen, maar een keer de kabel vervangen door een goede, en zo weinig mogelijk buigen of tegen andere kabels aan, is geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:45:
Merk op dat je niet weet of die UDMA CRC Error Count waarde ver in het verleden ligt of recent is. 16 timeouts is niet zoveel; dus het kan zijn dat je huidige kabels prima zijn.

Ik heb echter laatst wel iets vreemds meegemaakt, dat bij een rotte kabel de UDMA fouten eerst opliepen, maar daarna niet meer, terwijl er wel timeouts plaatsvonden door de slechte kabel.

Hoe dat precies zit is voor mij ook gissen, maar een keer de kabel vervangen door een goede, en zo weinig mogelijk buigen of tegen andere kabels aan, is geen slecht idee.
Even dat ik het zelf goed begrijp: stel dat ik nu een 100% perfecte kabel zou gebruiken en een 100% perfect werkende poort, moet ik dan verwachten dat deze warning weg gaat, of blijven deze 16 timeouts (wat het blijkbaar zijn?) dan gewoon in het geheugen? Als ik het goed begrijp gaan deze 16 timeouts niet meer weg en moet ik dus niet verwachten dat de warning weg gaat met een goeie kabel?

Ik heb zojuist de twee harde schijven van poort gewisseld en het probleem blijft hetzelfde. Nu proberen een andere kabel te gebruiken.
(Helaas heb ik niet zoveel aan het snelle booten als windows elke keer weer 23 nieuwe updates vind :/)

Edit--
Kabels en poorten wisselen maakt geen verschil. Heb een kabel nieuw uit de verpakking genomen dus ga er maar even voor het gemak van uit dat die gewoon goed is...

[ Voor 10% gewijzigd door NickThissen op 22-02-2012 20:59 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04-2024
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een crucial m4 128GB. Na de nodige bestanden veilig te hebben gestled, heb ik vandaag de SSD geinstalleerd (op een sata 6GB/s port).

Ik heb netjes vooraf de oude harde schijf los gekoppeld en vervolgens in de bios sata op AHCI gezet.
Daarna is een legit versie van Windows 7 Ultimate (64 bits) geinstalleerd op de SSD. Na ook dit te hebben afgerond was ik natuurlijk benieuwd naar de prestaties (500 read en 175 write volgens de site al moet dit met een korreltje zout genomen worden).

Vervolgens crystalDiskMark gedraaid en kwam uit op een teleurstellend resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/e8ptap.jpg

Nu is mijn vraag, hoe kan dit?

Overige informatie:
FW: 0309 (meest recent)
Proc: Intel i7 870
Mobo: P7p55D-E

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PixellBox schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:47:
(500 read en 175 write volgens de site al moet dit met een korreltje zout genomen worden).
Nee hoor, je moet eroverheen kunnen gaan.

Echter, je moederbord heeft geen SATA-600 poorten, alleen nepperds... Plug je SSD om in een SATA-300 poort, dat werkt veel beter. Betere random snelheden, BIOS gaat sneller, en je hebt ahci + trim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
PixellBox schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:47:
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een crucial m4 128GB. Na de nodige bestanden veilig te hebben gestled, heb ik vandaag de SSD geinstalleerd (op een sata 6GB/s port).

Ik heb netjes vooraf de oude harde schijf los gekoppeld en vervolgens in de bios sata op AHCI gezet.
Daarna is een legit versie van Windows 7 Ultimate (64 bits) geinstalleerd op de SSD. Na ook dit te hebben afgerond was ik natuurlijk benieuwd naar de prestaties (500 read en 175 write volgens de site al moet dit met een korreltje zout genomen worden).

Vervolgens crystalDiskMark gedraaid en kwam uit op een teleurstellend resultaat:

[afbeelding]

Nu is mijn vraag, hoe kan dit?

Overige informatie:
FW: 0309 (meest recent)
Proc: Intel i7 870
Mobo: P7p55D-E

Bij voorbaat dank!
Je moederbord lijkt zowel SATA-300 en SATA-600 te hebben, kijk eens dat je hem op een 600 poort aansluit, volgens mij kun je op een 300 geen maximale snelheid halen.
Nevermind... Klopt niet

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Hier stond eerst iets, maar dat hoeft niet meer ;)

Mijn vermoeden is dat de SSD is aangesloten op de Jmicron sata-300 controller, dat is een compleet misbaksel, aangesloten middels 1x PCI-E gen 1 dus maximale snelheid van 180 MB/s klopt heel goed dan, het volgend misbaksel is de Marvell 9128 controller... Wel is waar beter dan de Jmicron...

Maar de beste controller op dat moederbord is gewoon de native Intel sata-300 controller.

Edit:

Ja wij adviseren je om de Intel SATA-300 poort te gebruiken. Dit klinkt raar.
Hiermee zal je leessnelheid worden gelimiteerd op +- 250 MB/s maar de acces times en random data performance die zo cruciaal zijn bij SSD's zoals de crucial :+ zijn veel beter met de Intel sata-300 controller.

Dit had Darkstone ook al gemeld ;)
Maar beetje redundantie kan soms geen kwaad...

[ Voor 41% gewijzigd door Swordlord op 23-02-2012 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft een P55 chipset dus geen echt SATA/600. Alleen zo'n nep Marvell en dat wil je niet gebruiken voor een SSD. Dus niet op de witte poorten aansluiten. En ook niet op die zwarte, dat is de JMicron controller waar SwordLord het over heeft.

SwordLord was me voor. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2012 00:00 ]

• PixellBox
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:50:
[...]

Nee hoor, je moet eroverheen kunnen gaan.

Echter, je moederbord heeft geen SATA-600 poorten, alleen nepperds... Plug je SSD om in een SATA-300 poort, dat werkt veel beter. Betere random snelheden, BIOS gaat sneller, en je hebt ahci + trim.
Bedankt iedereen voor de snelle reacties, maar hoe moet ik "neppe SATA 600 poorten" precies intepreteren?

Ook is dit niet op te lossen door er een SATA-600 insteek kaart bij te kopen?

• Swordlord
Dat zijn ook neppe Sata-600 controllers.

De gebruikte controller is namelijk vaak ook dezelfde Marvell 9128. Deze controller doet voornamelijk op het vlak van random performance onder voor de Intel sata-300 controller.

Een verdere reden waarom deze controller als nep betiteld is, is door de doorvoersnelheid die deze controller kan.
De controller is namelijk aangesloten middels een connectie die maar 500 MB/s kan, dat is dus al 100 MB/s trager dan SATA-600.
Ga je ook nog encoding verliezen van sata erbij introduceren, dan kom je uit op een effectieve snelheid van 350-400 MB/s.

Die extra 100 MB/s ten opzichte van sata-300 is het natuurlijk niet waard, als je je bedenkt dat de Marvell controller slechter is met random performance en dat de drivers voor de Marvell controller geen TRIM ondersteunen.

het TRIM commando is nogal essentieel, je zult er vast erover gelezen hebben. Het houd de performance van SSD's op peil.

• PixellBox
Ik was al wel op de hoogte van wat TRIM doet, echter heb ik nooit geweten dat het niet werkt in samenwerking met een marvel controller.

Mijn enige opties zijn dus nu:
- Een ander moederbord met andere chipset kopen
- Een (goedkopere) SSD aanschaffen met lagere write read snelheden aangezien ik nu de snelheden toch niet haal.
- Genoegen nemen met een (veel) lagere snelheid?

Wat raden jullie aan?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

PixellBox schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:30:
Ik was al wel op de hoogte van wat TRIM doet, echter heb ik nooit geweten dat het niet werkt in samenwerking met een marvel controller.

- Een (goedkopere) SSD aanschaffen met lagere write read snelheden aangezien ik nu de snelheden toch niet haal.

Wat raden jullie aan?
Genoegen nemen of ander mobo zou ik zo zeggen.
In v&a staat er vast wel eentje. Of je doet meteen een upgrade, MAar voor Intel processor is dat een duur grapje.

ora et labora

• Swordlord
PixellBox schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:30:

Wat raden jullie aan?
Optie 1:
Dan moet je ook nieuwe CPU, want socket 1156 heeft geen chipsets met sata-600
optie 2:
NEEJ! Je SSD werkt perfect op SATA-300
Nog goedkopere SSD's zoals de Vertex 2 zijn prut...
optie 3:
JAH!
Aen SSD zen snelheid ten opzichte van een HDD komt door lage acces times en snelle random performance.
Het verschil tussen SATA-300 en SATA-600 SSD's is bijna niet merkbaar in algemeen gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 23-02-2012 12:12 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:08
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:38:
Torched, je hebt 2700390505 sectoren beschreven, dat is 1288 gigabyte in 98.5 dagen, ofwel 13 gigabyte per dag; veel teveel voor zo'n kleine schijf. Je hebt dus nog maar beperkt aantal write cycles over.

Wat doe je met je SSD? Hoe kan het dat je al bijna 1300 gigabyte hebt geschreven in drie maanden tijd? Volgens mij gebruik je je SSD dan voor zaken die je eigenlijk door hardeschijven zou moeten laten doen.
Hij is een poosje gebruikt geweest in mijn gamesysteem. Heeft alleen windows op gestaan. Verder heb ik daar alle dingen goed in gesteld zoals ze zouden moeten.

Allignment is door windows toen zelf gedaan dus die zou gewoon goed moeten zijn. Ik meen me te herrineren dat ik dat toen ook gecontroleerd heb en dat het goed stond. Nu zit hij echter in mijn laptop als enige schijf. Gebruik de laptop vooral voor school dus vandaar steeds gewone slaapstand.(geen hibernate)
En die 1300 gigabyte overvalt mij ook wel een beetje.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zTCsh.png
En over die benchmarks ik ben er nu een beetje huiverig voor omdat het er nu wel heel hard aan het inhakken is. :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cNdmk.png

Ik heb dus gemiddeld maar 700 cycles over per block ? Naja als hij nog 8 jaar meegaat vind ik het wel prima.

Er staan 2 partities op deze schijf. De eerste begint bij 1,048,567 bytes
De tweede bij 368,050,176 bytes. Deze zijn beide deelbaar door 4096 dus dat moet goed zijn toch.

Ssd is trouwens van september 2010

Verwijderd

Mobo upgraden om 10% extra performance uit je SSD te halen? Jongens waarom geilen jullie zo op SATA/600. Dat is helemaal niet nodig hoor. Je verschilt echt niet enorm veel performance door SATA/300 te gaan. Kijk bijvoorbeeld eens wat meer naar random read en random write, en trace-based benchmarks die een bepaald type I/O probeert na te bootsen. Je zult zien dat het verschil tussen 3Gbps en 6Gbps vrij beperkt is. Leuk als je hebt, maar absoluut geen must.

Koop je echter een goedkopere prut SSD omdat je persé een LANGZAMERE SSD wilde (ja dat lees ik in dit topic) dan ga je ook gelijk enorm achteruit op het gebied van betrouwbaarheid als je voor zo'n Sandforce geval gaat zoals Vertex Plus. En dat allemaal om je geen SATA/600 SSD op SATA/300 wilde aansluiten? Nou dat kent zijn prijs.... ;)

@Torched: kun je ook AS SSD laten zien; dat is cruciaal of je goede alignment en driver draait.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2012 14:04 ]

• Torched
Als in zo ?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ynjLK.png

Verwijderd

storahci; nog nooit gezien. Ga er vanuit dat je al die tijd geen TRIM hebt gehad; en daardoor je SSD enorm snel door zijn levensduur zit en nu nog maar 20% van de write endurance over heeft.

Als je Windows vers installeert hoor je daar 'msahci' te zien, geen 'storahci' wat ik nog nooit gezien heb. Wat voor storage drivers heb je geïnstalleerd?

• Torched
Windows 8 developer ed. Miss dat het daar aan ligt.
Windows 8 staat er trouwens 2 weekjes op dus zo hard zal dat ook niet gaan toch.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
Torched schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:36:
Windows 8 developer ed. Miss dat het daar aan ligt.
Windows 8 staat er trouwens 2 weekjes op dus zo hard zal dat ook niet gaan toch.
De enigste die dat kan nagaan, ben je zelf (draai een tijdje -> kijk wat de groei in beschreven data is).

Verwijderd

Windows 8 kan ik inderdaad nog niets over zeggen; misschien dat Windows 8 wel UNMAP ondersteunt wie zal het zeggen. :)

• Torched
_H_G_ schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:50:
[...]

De enigste die dat kan nagaan, ben je zelf (draai een tijdje -> kijk wat de groei in beschreven data is).
Ja dat was ik al van plan. Ik zag dat ssd life het bijhield dus ik ga gewoon dat programma even checken om de zoveel tijd.

• PixellBox
Swordlord schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:01:
[...]

Optie 1:
Dan moet je ook nieuwe CPU, want socket 1156 heeft geen chipsets met sata-600
optie 2:
NEEJ! Je SSD werkt perfect op SATA-300
Nog goedkopere SSD's zoals de Vertex 2 zijn prut...
optie 3:
JAH!
Aen SSD zen snelheid ten opzichte van een HDD komt door lage acces times en snelle random performance.
Het verschil tussen SATA-300 en SATA-600 SSD's is bijna niet merkbaar in algemeen gebruikt.
Ik ben nu aan het overwegen mijn i7 870 en P7P55D-E van de hand te doen en een 2600K/ 2700K + 1155 moederbord te kopen.

Echter vraag ik me af in hoeverre ik het verschil zal merken tussen 500+ MB read en 275MB read bij o.a. het OS en enkele programma's/ games. Op Google heb ik al rond gekeken maar daar kwam voor mij nog geen duidelijk antwoord uit.

Mocht ik toch kiezen voor een upgraden van 1156 naar 1155. Welke chipset moet ik dan nemen om wel de volledige SATA 600 capaciteit te kunnen benutten?

Verwijderd

Topicstarter
PixellBox schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 18:34:
Mocht ik toch kiezen voor een upgraden van 1156 naar 1155. Welke chipset moet ik dan nemen om wel de volledige SATA 600 capaciteit te kunnen benutten?
Welke dan ook, het boeit niets.
PixellBox schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 18:34:
Echter vraag ik me af in hoeverre ik het verschil zal merken tussen 500+ MB read en 275MB read bij o.a. het OS en enkele programma's/ games. Op Google heb ik al rond gekeken maar daar kwam voor mij nog geen duidelijk antwoord uit.
http://www.techpowerup.co...ealSSD_C400_128_GB/4.html geeft een vrij duidelijk beeld.

• PixellBox
Darkstone,

You made my day, de tests van Techpowerup hebben me er van overtuigd dat het verschil inderdaad nihil is.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anand article: Understanding TLC NAND

http://www.anandtech.com/show/5067/understanding-tlc-nand

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick V.
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik heb een onlangs een nieuw moederbord aangeschaft: Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 (rev. 1.0) welke de volgende chipset specs heeft:

2 x SATA 6Gb/s connectors (SATA3_0~SATA3_1) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
3 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_2~SATA2_4) supporting up to 3 SATA 3Gb/s devices
1 x eSATA 3Gb/s connector on the back panel supporting up to 1 SATA 3Gb/s device
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

Marvell 88SE9172 chip:
2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_5, GSATA3_6) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
Support for SATA RAID 0 and RAID 1

Als ik uit ga van de drivers zit er een Marvell 88SE9172 chip op (poorten GSATA3_5 & GSATA3_6), maar op de andere poorten een Intel (geen idee welke) chip.

Ik wil hier een 1 TB schijf op aansluiten, en een Crucial M4 128gb ssd, maar op welke poorten zullen ze het beste presteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Gigabyte heeft volgens mij witte poorten voor de Intel sata-600 controller.
Dus op de witte poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick V.
  • Nu online
Ik had dit plaatje al gevonden, daar word aangegeven dat er inderdaad op de witte poorten een sata-600 controller aanwezig is, maar ook op de grijze.

http://www.gigabyte.co.nl...LineImage/2/3854/4922.jpg

Is de Intel controller "beter" dan de Marvell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Swordlord in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"
Swordlord schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:38:
Dat zijn ook neppe Sata-600 controllers.

De gebruikte controller is namelijk vaak ook dezelfde Marvell 9128. Deze controller doet voornamelijk op het vlak van random performance onder voor de Intel sata-300 controller.

Een verdere reden waarom deze controller als nep betiteld is, is door de doorvoersnelheid die deze controller kan.
De controller is namelijk aangesloten middels een connectie die maar 500 MB/s kan, dat is dus al 100 MB/s trager dan SATA-600.
Ga je ook nog encoding verliezen van sata erbij introduceren, dan kom je uit op een effectieve snelheid van 350-400 MB/s.

Die extra 100 MB/s ten opzichte van sata-300 is het natuurlijk niet waard, als je je bedenkt dat de Marvell controller slechter is met random performance en dat de drivers voor de Marvell controller geen TRIM ondersteunen.

het TRIM commando is nogal essentieel, je zult er vast erover gelezen hebben. Het houd de performance van SSD's op peil.

[ Voor 88% gewijzigd door Swordlord op 24-02-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick V.
  • Nu online
Duidelijk, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Patrick V. schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:28:
Ik wil hier een 1 TB schijf op aansluiten, en een Crucial M4 128gb ssd, maar op welke poorten zullen ze het beste presteren?
Ik heb dezelfde opstelling met het mobo. Heb de SSD's op de SATA3 poort en de HDD en de rest op de SATA2 poort en dat werkt prima ;) Snel en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Laatst online: 12:25

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

OCZ manipuleert user reviews op vergelijkingssites

Lang artikel, paar snippets:
Een gebruiker van de Oostenrijkse versie van Geizhals, ontdekte dat OCZ-SSD‘s de laatste dagen verrassend veel goede recensies kregen. Geizhals onderzocht de verdachte reviews en kwam erachter dat alle reviews afkomstig waren van het IP-adres 64.79.114.83. De hostname van dat IP is ‘ocz83.ocztechnology.com’. Vijfenvijftig producten werden door middel van 56 reviews beoordeeld vanaf dit IP.
Naast deze tientallen reviews, denkt Geizhals dat ook nog minimaal 1.800 andere reviews afkomstig zijn van OCZ. De 23 IP’s waar deze honderden reviews vandaan kwamen, zijn echter niet direct te herleiden naar OCZ, maar vertoonden wel een verdacht reviewpatroon. Alle adressen plaatsten binnen een termijn van twee minuten tot enkele uren tussen de 10 en 390 reviews, positief voor OCZ of negatief voor de concurrentie.
“We danken Geizhals dat ze onze aandacht op dit probleem richten.(...) We werken volledig mee met Geizhals om de verdachte reviews nader te onderzoeken. Daarnaast hebben we onmiddellijk een intern onderzoek opgestart."
Bron: http://www.bouweenpc.nl/n...ews-op-vergelijkingssites

Best wel schokkend nieuws vind ik, mag toch hopen dat OCZ dit niet zelf/opzettelijk heeft gedaan. Ben benieuwd hoe dit verder verloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OCZ had toch al eerder een reviewsite geprobeerd om te kopen? Dat ging toen over RAM geheugen ofzo, in elk geval vóór de tijd van SSDs. Iemand een linkje? ;)

Dit kunnen vinden: http://www.msfn.org/board/topic/5441-ocz-scandal-continues/

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomasH schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:48:
Best wel schokkend nieuws vind ik, mag toch hopen dat OCZ dit niet zelf/opzettelijk heeft gedaan. Ben benieuwd hoe dit verder verloopt...
Dat zou voor mij reden zijn OCZ niet alleen nu niet aan te raden, maar nooit meer aan te raden. Hoe laag moet je als bedrijf wel niet willen gaan om in plaats van je product beter te maken, meer mensen te bewegen je slechte product te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Laatst online: 12:25

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 17:10:
[...]

Dat zou voor mij reden zijn OCZ niet alleen nu niet aan te raden, maar nooit meer aan te raden. Hoe laag moet je als bedrijf wel niet willen gaan om in plaats van je product beter te maken, meer mensen te bewegen je slechte product te kopen.
Waar je uit mag concluderen dat OCZ dat zelf ook vindt en daarom nodig om dit te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:09
Patrick V. schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:33:
Ik had dit plaatje al gevonden, daar word aangegeven dat er inderdaad op de witte poorten een sata-600 controller aanwezig is, maar ook op de grijze.

http://www.gigabyte.co.nl...LineImage/2/3854/4922.jpg

Is de Intel controller "beter" dan de Marvell?
Die witte poorten van Intel moet je gebruiken.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
Ik heb zojuist mijn M4 64GB moeten updaten naar de nieuwe 309 FW, omdat ik ieder uur een vastloper kreeg. Ik wist eerst niet waar het aan lag, maar ben toen maar gaan zoeken en kwam dit tegen: http://www.hardcoreware.net/crucial-m4-0x00000f4-error/
En inderdaad bleek ik hier last van te hebben, aangezien mijn laptop met die SSD 24/7 aanstaat en ik hem nu 5568 uur heb, minus de uren dat ie uitstaat => meer dan de 5184uur zoals in de note staat.

Nu maar hopen dat het werkt en ik van die vastlopers af ben. Ik heb namelijk al sinds ik win7 heb (sinds de eerste beta-versies) misschien 2x een blauw scherm gezien...

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 24-02-2012 18:02 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 17:10:
[...]

Alsof liegen over de specs en 55GB SSDs verkopen als 60GB nog niet genoeg was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:03:
Alsof liegen over de specs en 55GB SSDs verkopen als 60GB nog niet genoeg was ;)
True ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Voor de prijsbewuste kopers is dit misschien interessant:

De Samsung SSD 830 Series is binnenkort ook als "Basic Kit" beschikbaar.

Naast de "Notebook" en "Desktop" kits (met Norton Ghost en brackets/kabels/etc heeft de "Basic" kit enkel de drive en de CD met de Magician software.

typenummers:

MZ-7PC064B/WW
MZ-7PC128B/WW
MZ-7PC256B/WW
MZ-7PC512B/WW

(de "B" in het typenummer staat voor Basic).

Ze staan nog niet in de pricewatch, maar zullen binnenkort wel opduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 15:19
Ik heb gelukkig de Crucial M4 aangeschaft (128 gb). Dankzei Darkstone (Wou idd voor OCZ gaan, maar gelukkig was Darkstone er. Mijn held).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Ik vind het eigenlijk wel knap dat OCZ het toch best goed doet (volgens mij) qua aantal verkopen op de SSD-markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
danielkraak schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:37:
Ik vind het eigenlijk wel knap dat OCZ het toch best goed doet (volgens mij) qua aantal verkopen op de SSD-markt.
Niet alle media zijn zo anti-OCZ als de mensen hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het feit dat SSDs die 75MB/s kunnen als 500MB/s verkocht worden, zou een factor kunnen zijn. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TomasH schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:48:

OCZ manipuleert user reviews op vergelijkingssites

Lang artikel, paar snippets:

[...]

[...]

[...]

Bron: http://www.bouweenpc.nl/n...ews-op-vergelijkingssites

Hoe droef.... :N

Maar op zich niks nieuws dat bedrijven, speciale bureau's inschakelen om een positieve presence op het net te creeeren.... Helaas. -O-

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
danielkraak schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:37:
Hun marketing is vrij goed en daarnaast is hun omgang met klanten ook prima, en zijn ze goed geprijsd. Voor een onwetend persoon dus schijnbaar een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 15:19
SSD schijf is binnen. Dacht is een leeg pakketje zo licht :o Die dingen wegen echt helemaal niets.

Nu nog mijn laptop (Al een maand ) en ik kan beginnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Net mijn ocz vertex 3 vervangen voor een samsung 830. Maar dat maakt toch echt wel wat verschil met schrijfsnelheid zeg. Had ik niet verwacht. :) Samsung lijkt sneller te zijn iig. Sowieso de benchmarks! :)

Hier de benchmarks: (zelfde os via copy wipe overgezet, uiteraard zelfde pc)
OCZ:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N087AEeyLTPYxVe4SSSMNuli/full.png

Samsung:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/twDBrPkOp5lwj8gvvg4YOqAl/full.png

en nog 1 van de samsung met crystal disk mark:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b1C1MHvy4IpbQhkJetkua863/full.png

[ Voor 12% gewijzigd door mydogisgone op 26-02-2012 01:45 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXeCuzeje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 04:27
Iemand enig idee waarom ik lagere snelheden behaal als de meeste.
Het gaat om een Samsung 830 128 gb desktop version.
- In het bios heb ik hem ingesteld op AHCI en daarnaast heb ik ook AHCI 2.0 support aangezet.
- De nieuwste firmware heb ik geïnstalleerd voor de ssd.
- Hij is aangesloten op een Sata - 600 poort.
- Samsung SSD Magican Preformance Optimization uitgevoerd.

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/8813/crystalmark.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Welk moederbord heb je?

Mijn vermoeden is dat hij niet op een Intel/AMD SATA-600 controller is aangesloten.

Als het op een Marvell of Asmedia SATA-600 controller is aangesloten, dan kun je de volledige sata-600 snelheid niet halen.
Want deze controllers hebben helemaal niet de bandbreedte daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[SSD] Marvell 9128 SATA III Controller

Dit komt echt serieus elke pagina langs tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXeCuzeje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 04:27
Swordlord schreef op zondag 26 februari 2012 @ 15:10:
Welk moederbord heb je?

Mijn vermoeden is dat hij niet op een Intel/AMD SATA-600 controller is aangesloten.

Als het op een Marvell of Asmedia SATA-600 controller is aangesloten, dan kun je de volledige sata-600 snelheid niet halen.
Want deze controllers hebben helemaal niet de bandbreedte daarvoor.
Aah Thx ik ga er eens een kijkje nemen.
Mijn moederboord is de asus sabertooth x58 en heeft dus inderdaad een Marvel controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Even toevoeging op mijn bericht, want sommige zullen wel hebben gedacht, WTF? ASmedia sata-600 controller.
Ik had er eerst ook niks over gehoord en voor de rest is het ook zo onbekend als maar kan...

Maar Marvell is schijnbaar strijdkracht aan het verliezen en aantal fabrikanten zijn over aan het stappen op een andere, waarschijnlijk nog goedkopere, addon sata-600 controller.
Namelijk de ASmedia 1061, ook aangesloten middels 1x PCI-E 2.0 en ook een maximale snelheid van +- 380 MB/s maar
ASmedia zelf heeft geen reference drivers, alleen via de retailer zijn drivers beschikbaar, dus TRIM support middels ASmedia drivers is uitermate twijfelachtig te noemen.

Eerst werd dit controllertje alleen toegepast door ASrock en Asus op hun low-end borden.
Maar ASUS, ASrock en MSI gebruiken de ASmedia controller in hun X79 borden nou en ook is hij te vinden op enkele AMD FM1 borden..

[ Voor 31% gewijzigd door Swordlord op 26-02-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een benchmark van Crucial M4 op de ASMedia/ASRock controller:

Afbeeldingslocatie: http://img695.imageshack.us/img695/2689/02092011200737.png

Je ziet dat ze een andere driver draaien, waardoor je op deze controller mogelijk standaard geen TRIM support hebt; aangenomen dat die specifieke 'asahci32' drivers geen TRIM ondersteunen, net als de drivers van Marvell, Silicon Image, Promise, JMicron, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
arnoud_h schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:27:
Voor de prijsbewuste kopers is dit misschien interessant:

De Samsung SSD 830 Series is binnenkort ook als "Basic Kit" beschikbaar.

Naast de "Notebook" en "Desktop" kits (met Norton Ghost en brackets/kabels/etc heeft de "Basic" kit enkel de drive en de CD met de Magician software.

typenummers:

MZ-7PC064B/WW
MZ-7PC128B/WW
MZ-7PC256B/WW
MZ-7PC512B/WW

(de "B" in het typenummer staat voor Basic).

Ze staan nog niet in de pricewatch, maar zullen binnenkort wel opduiken.
Hmm, dat had wel wat eerder gemogen. Die ghost software ga ik niet gebruiken, ik had gehoopt wat meer acronis functies te zien, maar niets van dat al. En dat inbouwbracket, dat is ook 3 cent waard.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:40:
En dat inbouwbracket, dat is ook 3 cent waard.
Kan je de Pricewatch link geven, voor 3 cent?
RedHat schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 12:36:
SSD schijf is binnen. Dacht is een leeg pakketje zo licht :o Die dingen wegen echt helemaal niets.
Ja, dat herinner ik me ook inderdaad. Het gewicht doet geen eer aan het premiumgevoel dat zo'n ding verder oproept :p

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik heb een raar probleem met het flashen van mijn Crucial M4 128GB SSD.

Als ik van de firmware CD probeer te booten krijg ik de volgende 'foutmelding':

ISOLINUX 3.86 20-10-04-01 ETCDisolinux: Found someting at drive = EF
Copyright (C) 1994-2010 H. Peter Anvin et al
No DEFAULT or UI configuration directive found!
boot: 'knipperende underscore'.

De CD moet werken want ik heb hem van een maat gekregen die hem twee keer heeft gebruikt voor zijn eigen PCs. Het gaat hier om een firmware update van 0009 naar 0309.

Ik heb de desbetreffende foutmelding al eens gegoogled m.b.t. de Crucial M4/firmware update, maar geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 21:32
Wat houd je tegen om zelf even de Firmware update 0309 te downloaden, en hem alsnog te proberen te updaten, wellicht solved dat je probleem.
Er is wel een verschil in de firmware voor de 128 en de 256GB SSD

[ Voor 19% gewijzigd door Habana op 27-02-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Habana schreef op maandag 27 februari 2012 @ 18:20:
Wat houd je tegen om zelf even de Firmware update 0309 te downloaden, en hem alsnog te proberen te updaten, wellicht solved dat je probleem.
Er is wel een verschil in de firmware voor de 128 en de 256GB SSD
Ik heb geen CDs vandaar dat ik het schijfje van een maat heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 21:11
madmaxnl schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:02:
[...]

Ik heb geen CDs vandaar dat ik het schijfje van een maat heb.
Je kan ook een USB stick gebruiken:
http://www.storagereview....rade_crucial_ssd_firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehdehdul
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 18:17
vertex plus 2 x in raid 0 op een msi k9mm-v
lijkt me wel normaal deze scores of kan het sneller? draai xp home 32 bit.
Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg29/scaled.php?server=29&filename=raid0vertexplus2.jpg&res=medium

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg837/scaled.php?server=837&filename=raid0vertexplus.jpg&res=medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
dehdehdul schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:19:
vertex plus 2 x in raid 0 op een msi k9mm-v
lijkt me wel normaal deze scores of kan het sneller? draai xp home 32 bit.
[afbeelding]

[afbeelding]
K9MMV zegt mij al dat het een VIA chipset is...
Dus brakke storage controller...
Dus neej, hoger zul je niet snel halen.

Edit:
Blargh, SATA-150 controller zelfs...
Op een normale sata-300 controller, zou je wel hoger halen...
De kosten van 2 SSD's in raid-0 had je beter besparen, door 1 SSD te kopen en een moederbord+cpu upgrade te doen.
Dan had je meer waar voor je geld.

En ik sluit me aan bij de opmerking hieronder me....
Windows XP? Really???

[ Voor 28% gewijzigd door Swordlord op 28-02-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VIA RAID :X

Waardeloze performance als ik dat zo mag zeggen; denk ook niet dat je veel opschiet met VIA RAID. Ik zou de SSDs secure erasen en los gebruiken. En in godsnaam waarom XP? We leven in 2012!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehdehdul
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 18:17
Ja really draai (nog) xp. Moet nog een keer een upgrade doen naar W7. Maar eerst moet ik mijn hardware upgraden.Ander cpu + mobo + geheugen vervangen.Heb er nu even geen tijd/geld voor om dat te doen.Hopelijk dit jaar nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:51:
[...]

Hoe droef.... :N

Maar op zich niks nieuws dat bedrijven, speciale bureau's inschakelen om een positieve presence op het net te creeeren.... Helaas. -O-
Jammer , denk dat het bedrijf zich op zijn core users, game users , had moeten richten inplaats van te dominant op de ssd markt aanwezig te zijn . Ik betaal liever iets meer voor een kwalitatief normaal produkt , hoeft noggeeneens super de top , als het maar functioneerd zonder problemen . Zeker een ssd waar eigenlijk niks inzit dan een chip met controller :)

Edit , xp is niks mis mee , gaat prima op ssd wel goed partitie alignen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Oke thanks, dat ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:20:
Edit , xp is niks mis mee , gaat prima op ssd wel goed partitie alignen.
Geen TRIM onder XP vind ik wel degelijk iets mis :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:56
Ik heb net een nieuwe pc in elkaar gezet voor mijzelf, inclusief AHCI en 6G Sata poorten. Nu wil ik voor win7-64x een SSD aanschaffen een 60/64 gig is genoeg.

Na het doorlezen van het topic ben ik er nog steeds niet uit, bij de crucial-M4 is de schrijf snelheid maar 90mb terwijl de A-data er 1 heeft van 520mb en dat is een enorm verschil.

Welke kan ik nu het beste aanschaffen ?

Een ander merk/type mag ook, wil alleen geen miskoop riskeren.

Sandforce is bagger lees ik in dit topic, maar meeste hebben sandforce controller.

[ Voor 8% gewijzigd door RoaDHouse op 29-02-2012 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoaDHouse schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 02:50:
Na het doorlezen van het topic ben ik er nog steeds niet uit, bij de crucial-M4 is de schrijf snelheid maar 90mb terwijl de A-data er 1 heeft van 520mb en dat is een enorm verschil.

Welke kan ik nu het beste aanschaffen ?

Een ander merk/type mag ook, wil alleen geen miskoop riskeren.
Als je het topic echt had gelezen had je deze vraag niet hoeven stellen :p

De Adata heeft een Sandforcecontroller. Naast dat die flink onbetrouwbaar zijn, zijn de opgegeven snelheden ook alleen onder optimale omstandigheden, wat weer betekent dat jij ze van ze lang zal je leven nooit gaat meemaken. De M4 is echter wel betrouwbaar en de cijfers zijn in werkelijk zelfs nog wat mooier dan op papier.

In het kort: koop een Crucial M4, Samsung 830 of willekeurige Intel, dan zit je goed en loop verder om alles dat Sandforcecontrollers heeft met een grote boog heen. Sandforce wil je niet, de genoemde merken en schijven wel.
Pagina: 1 ... 28 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.