• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 17:22
@Swordlord
Er word gesteld: (for normal use most of these tweaks are NOT needed).

Is dat niet een beetje kort door de bocht ik bedoel, als bv Intel zelf al aangeeft en bevestigd dat het beter is om system restore uit tezetten, omdat dan mogenlijk dan de trim functie slecht of niet zou kunnen werken, is
toch reden genoeg om het een en ander even na telopen.

Onnodige write actie's, of geen of slecht werkende trim is niet waarop je op zitten te wachten.

Ik loop zelf altijd onderstaand linkje van Les Tokar even na, werkt bij mijn G2160GB Intel en de CrucialM4 128GB ieder geval primma.
Kom dik boven opgegeven SSD specs uit, op SB750 van AMD (sata2) welliswaar.

IntelG2 al twee jaar stabiel en nog steeds snel, CrucialM4 128GB supersnel een koopje voor €159 euries

http://thessdreview.com/s...ssd-optimization-guide-2/

• keisers
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10-2022
VSA100_victim schreef op donderdag 08 september 2011 @ 22:39:
[...]

Kan je precies zeggen wat er bij jou gebeurt? En hoe vaak?
ik heb mijn ssd kaart pas sinds gister er in, maar ik krijg foutmedlingen dat hij sommige dingen niet kan installeren op de sata schijf, bij cod bo en mijn videokaart (deze was na de foutmelding toch wel geinstalleerd).

Anoniem: 248105

Hallo,

Ik heb wat problemen met mijn asus N53SV laptop met Intel HM65 chipset.
Ik heb mijn hardeschijf vervangen door een CORSAIR FORCE 120 GB SSD. Nu staat mijn raid mode op AHCI. maar wordt de hardeschijf niet herkend. Als ik de mode op IDE zet wordt deze wel herkend maar krijg ik een foutmelding na het installeren van windows 7.

Ik heb al nieuwe drivers gedownload van zowel asus.nl als intel. nieuwste versie 9.2.0.1030. maar vergeefs.

Heeft iemand een idee wat er fout is?

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 09:58
sandforce controller?

• vapo_chiller
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

vapo_chiller

Evga Untouchables Addicted

Binnenkort leuke ssd's te koop voor goede prijzen :

Angelbird Wings x4 32gb + Crests test

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
What the hell is happening.. Kreeg net weer een 0x0F4+0x03 bsod... Crucial m4 ineens foetsie :|

Post opstart is ook donderstraag met het initialiseren van sata poort 1...

[Voor 41% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-09-2011 22:59]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zat er toevallig een vertex SSD naast? :+

• Zakkenwasser
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op zondag 11 september 2011 @ 23:02:
Zat er toevallig een vertex SSD naast? :+
Die heb ik al beide ge-RMA'd. Echt bizar... Die vertexen starten nog op die crucial is nu nogal dood start uiteindelijk nadat ik de power kabel heb veranderd toch op...

Even een standaard sata hdd aangesloten en die word wel herkend, dus het is niet mijn moederbord. zware domper dit! Intel dan maar?

[Voor 40% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-09-2011 23:15]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 07:34
Wellicht je CMOS resetten.

• Zakkenwasser
  • Niet online
Hij doet het alweer. Maar voor hoelang nog?
Ik dacht eindelijk mijn vetrouwen in SSD's terug te krijgen nadat ik overgestapt was naar een Crucial M4 en BAM de blauwe schermen zijn ook gewoon weer terug. :')

Ik las wel ergens dat het komt omdat windows de schijf als een externe schijf ziet en deze er misschien wel afentoe uitgooit. Ik heb echt nog nooit 3x hetzelfde probleem gehad met 3 verschillende apparaten van 2 verschillende controllers.
Zou Sandforce toch niet zo brak zijn als iedereen zegt en het probleem ergens anders liggen?

Firmware: 0009 @hier beneden.

• Niet online
Welke firmware heb je? Als je nog oude firmware hebt kan het zijn dat je last hebt van de zgn LPM issue waar deze schijf mee kamp(te). Maar ik heb nog nooit gezien dat dat met een desktop gebeurde...

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 08:46
Ik ben bezig met een nieuwe pc, ik heb W7 geïnstalleerd op de SSD schijf, maar W7 wil niet opstarten. Moet ik nog iets doen wat ik vergeten ben met een SSD schijf? Master / slave etc...
Ik heb de gewone harddrive tijdens het installeren losgekoppeld gehad.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Zakkenwasser
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 12 september 2011 @ 08:21:
Ik ben bezig met een nieuwe pc, ik heb W7 geïnstalleerd op de SSD schijf, maar W7 wil niet opstarten. Moet ik nog iets doen wat ik vergeten ben met een SSD schijf? Master / slave etc...
Ik heb de gewone harddrive tijdens het installeren losgekoppeld gehad.
Boot naar opstart herstel en in commandline:

Bootrec.exe /FixBoot
Bootrec.exe /FixMBR
Bootrec.exe /RebuildBCD

• Cobb
Gaan we zo even proberen, ben hem voor de zekerheid een tweede maal aan het installeren.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Zakkenwasser
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 12 september 2011 @ 08:26:
Gaan we zo even proberen, ben hem voor de zekerheid een tweede maal aan het installeren.
Zonde van de tijd, Ik heb dit al 4x meegemaakt met 2 verschillende SSD's. Als je boot in veilig modus blijft hij ook hangen op CLASSPNP.SYS.

• GijsW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04 22:34

GijsW

Koetje!

Beste mensen,

Heb al een paar maanden mijn 2e SSD maar die werkte echt zwaar vertyft, het was een OCZ Vertex 3 120GB. Bsods en vastlopers waren geen uitzondering. Dus teruggestuurd naar Azerty en mag nu een nieuwe uitzoeken. Heb dat voornamelijk gedaan omdat de FW zo lastig te updaten was! Ik heb dus een klein beetje advies nodig, mijn eerste SSD was een Intel X25M 80GB die nu in een management PC zijn werk nog steeds perfect doet. Welke intel's zijn er nu? En heb de review van de Crucial m4 gelezen, dat lijkt me ook wel goed?

Welke snelle EN goedwerkende SSD rond de 120GB is de moeite waard? Plus dat de FW updaten -voor een noobje- goed te doen moet zijn zonder re-install van Windows 7 :)

[Voor 13% gewijzigd door GijsW op 12-09-2011 11:03]

Farming is a way of life!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04

loewie1984

music addict! pizza monster!!

GijsW schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:02:
Beste mensen,

Heb al een paar maanden mijn 2e SSD maar die werkte echt zwaar vertyft, het was een OCZ Vertex 3 120GB. Bsods en vastlopers waren geen uitzondering. Dus teruggestuurd naar Azerty en mag nu een nieuwe uitzoeken. Heb dat voornamelijk gedaan omdat de FW zo lastig te updaten was! Ik heb dus een klein beetje advies nodig, mijn eerste SSD was een Intel X25M 80GB die nu in een management PC zijn werk nog steeds perfect doet. Welke intel's zijn er nu? En heb de review van de Crucial m4 gelezen, dat lijkt me ook wel goed?

Welke snelle EN goedwerkende SSD rond de 120GB is de moeite waard? Plus dat de FW updaten -voor een noobje- goed te doen moet zijn zonder re-install van Windows 7 :)
De crucial m4 128 ssd idd. FW update is eitje, FW downloaden van site. Branden als ISO, booten vanaf cd en dan YES typen en op enter rammen. wachten. klaar...

Mijn vrouw en ik hebben nu allebei deze schijf en zijn super tevreden over de prestaties. kortom een echte aanrader.

discogs

• GijsW

GijsW

Koetje!

Ok tof! Zit namelijk dat de Crucial M4 en de Intel 320 120GB maar een paar euro schelen en precies in het tegoed vallen wat ik nu bij Azerty heb staan. Toch enkele posts hierboven hierboven geeft toch weer aan dat ook Crucial last heeft van bsods.... Hoor graag nog wat ervaringen, en natuurlijk ook de problemen!

En beetje rare vraag misschien, maar zit er standaard een (zwarte?) bracket bij tegenwoordig bij die ssd's?

• Cobb
MrJey schreef op maandag 12 september 2011 @ 08:46:
[...]

Zonde van de tijd, Ik heb dit al 4x meegemaakt met 2 verschillende SSD's. Als je boot in veilig modus blijft hij ook hangen op CLASSPNP.SYS.
Hij blijft niet hangen.
Na de tweede install lijkt tot nu toe alles goed te gaan. Straks even de Hdd aansluiten.

Anoniem: 265941

Ook hier is mijn OCZ Vertex 2 (120Gb) nu definitief overleden. Laatste firmware.

In het verleden is hij al meerdere keren gecrasht. Dit is 3x gebeurd toen systeem uit standby kwam en twee keer terwijl pc idle was. Na een schone windows install (W7 x64) draaide systeem weer tussen de 4-8 weken.

Vorige week echter toen systeem uit standby kwam was het over. SSD wordt ook niet meer op de SATA poorten herkend (meerdere poorten en in drie pc's geprobeerd).

RMA naar Azerty dus deze week. Wil geen OCZ meer terug.

• GijsW

GijsW

Koetje!

Hier zojuist ook maar gekozen voor een Crucial m4 128GB. Zit 3 jaar garantie op dus stel dat het alsnog niet bevalt of nog niet goed doet zoals de OCZ Vertex 3, dan kan die altijd weer terug en stap ik definitief over naar Intel! Die X25M 80GB doet het in de andere pc nog loeisnel is en alweer zowat 1.5 jaar oud.

Nu eerst de Crucial maar eens proberen, je zult het nooit weten zonder het te proberen :D

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04

loewie1984

music addict! pizza monster!!

GijsW schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:13:
En beetje rare vraag misschien, maar zit er standaard een (zwarte?) bracket bij tegenwoordig bij die ssd's?
Ik kreeg bij mijn ssd geen bracket oid. Nog geeneens schroefjes. Wel had mijn nieuwe Fractal Design R3 kast HD-trays met schroefgaatjes voor SSD's. Bij de oude antec P182 die ik eerst had en nu door mijn vrouw gebruikt wordt heb ik me laten gaan met wat tie-wraps :p

discogs

• GijsW

GijsW

Koetje!

Ja ben zelf een Antec 300 fanaat, heb Azerty nog maar een mailtje gestuurd, die kunnen dat we bekijken of er iets bij de Crucial m4 zit... OCZ had dan wel weer een mooie zwarte bracket :x

• Cyleo
  • Laatst online: 31-05 14:23
GijsW schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:13:
Ok tof! Zit namelijk dat de Crucial M4 en de Intel 320 120GB maar een paar euro schelen en precies in het tegoed vallen wat ik nu bij Azerty heb staan. Toch enkele posts hierboven hierboven geeft toch weer aan dat ook Crucial last heeft van bsods.... Hoor graag nog wat ervaringen, en natuurlijk ook de problemen!

Heb zelf nog geen BSOD gehad met de SSD, en vind hem echt super snel (windows heeft nog nooit tijd gehad om een windows logootje voor elkaar te krijgen bij het opstarten, meestal komt het niet eens in de buurt). De levering is inderdaad leeg. Je koopt de SSD, en je krijgt de SSD.

• GijsW

GijsW

Koetje!

Zelfs geen kans om het Windows logotje te laden? Damn, dat is wel een stuk sneller dan met de Intel en OCZ. Maar er moet dus nog wel een bracket bij komen, jammer is toch weer een paar bier extra :x

• Niet online
Met mijn X25-m laad hij soms het windows logo volledig. Maar dat heeft afaik meer te maken met de configuratie en hardware dan met de SSD.

• Robbertjan94
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 21:50
GijsW schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:38:
Zelfs geen kans om het Windows logotje te laden? Damn, dat is wel een stuk sneller dan met de Intel en OCZ. Maar er moet dus nog wel een bracket bij komen, jammer is toch weer een paar bier extra :x
Je kan 'm ook aan de bovenkant van je case vastplakken met duct tape? Nee serieus, mensen doen dit echt :9

http://img233.imageshack.us/img233/8573/fileserverback.jpg

[Voor 3% gewijzigd door Robbertjan94 op 12-09-2011 16:55]

• Redlion
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-03 12:03
Ik heb zojuist het volgende besteld:
intel i7 2600K
asus p8z68-v pro
crucial m4 128gb

Verder heb ik nog een oudere 2TB schijf liggen.

Wat ik van plan ben:
1 partitie maken op de Crucial van 100GB en hier windows op installeren
De 2TB in RAID met de Crucial hangen en vervolgens 20GB lege partitie van de Crucial gebruiken voor de Intel® Smart Response Technology omzodoende mijn de performance can de 2TB schijf die ik als data schijf ga gebruiken een beetje te verhogen. Ik weet dat de SRT max 64GB toestaat en min 19GB, tevens heb ik gelezen dat je de overige ruimte aan een losse partitie kunt toewijzen.

Maar wat ik me afvraag, kan ik eerst Windows 7 64 bit installeren op een 100GB partitie en vervolgens de resterende ruimte gebruiken als cache?

Moet ik de schijf nu meteen op RAID instellen of eerst windows in AHCI modus installeren?

Iemand ervaring mee, of over ervaringen gelezen?

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:31
Redlion schreef op maandag 12 september 2011 @ 17:27:
Moet ik de schijf nu meteen op RAID instellen of eerst windows in AHCI modus installeren? Iemand ervaring mee, of over ervaringen gelezen?
Nee, geen ervaring mee. Maar ik weet wel dat je in ieder geval in de bios RAID moet instellen. In het C'T tijdschrift van oktober 2011 (deze zou als het goed is vanaf 13-9 al in de winkel moeten liggen) staat vanaf blz. 126 exact beschreven wat je moet doen in een dergelijke situatie.

• GijsW

GijsW

Koetje!

Robbertjan94 schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:53:
[...]

Je kan 'm ook aan de bovenkant van je case vastplakken met duct tape? Nee serieus, mensen doen dit echt :9

http://img233.imageshack.us/img233/8573/fileserverback.jpg
Hmm, nog niet eens zon slecht idee! Had eerst die OCZ bracket dan van de Vertex3 maar had die gewoon los bovenop de HDD liggen omdat het anders niet paste met de kabels... Kan ik hem er net zo goed gewoon los bovenop leggen, die trilling van de hdd maakt toch niks uit?

Trouwens, kort vraagje, is het verschil met Sata3 zoveel keer de factor groter? Heb namelijk nog een 'oldskool' i7 config met Sata2, kon daarin de snelheidswinst echt merken met de Intel. Wordt dat nog beter met Sata3?

• Niet online
max. 10% sneller in real-life. Nauwelijks merkbaar.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
MrJey schreef op zondag 11 september 2011 @ 23:03:
[...]

Die heb ik al beide ge-RMA'd. Echt bizar... Die vertexen starten nog op die crucial is nu nogal dood start uiteindelijk nadat ik de power kabel heb veranderd toch op...

Even een standaard sata hdd aangesloten en die word wel herkend, dus het is niet mijn moederbord. zware domper dit! Intel dan maar?
Ik had ook moeilijk te verklaren problemen met een SSD en HDD's, uiteindelijk waren het de 2 SATA kabels die ik onlangs heb vervangen. Met deze verdwenen geregeld drives. Andere kabels, no problem. Het is maar om aan te duiden dat het mogelijk is dat het niet je SSD's ligt als je na het vervangen van je stroomkabel, ineens merkt dat het wel werkt.

• Zakkenwasser
  • Niet online
Phuncz schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:29:
[...]

Ik had ook moeilijk te verklaren problemen met een SSD en HDD's, uiteindelijk waren het de 2 SATA kabels die ik onlangs heb vervangen. Met deze verdwenen geregeld drives. Andere kabels, no problem. Het is maar om aan te duiden dat het mogelijk is dat het niet je SSD's ligt als je na het vervangen van je stroomkabel, ineens merkt dat het wel werkt.
Dat leek mij ook al zo vreemd. 3 SSD's waar ik het probleem al mee had. Overigens kon ik ook BSODs opwekken (toen ik nog een vertex raid had) door net na het opstarten 6 externe HDD's tegelijk aan te zetten.

Die sata kabels heb ik dan wel weer uit een grote doos met andere kabels gevist en geloof dat die bij mijn vorige moederbord zaten. Ik ga die vandaag eens verwisselen.

Tot nu toe geen blauwe schermen meer.

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04 21:39
Misschien is het eerder ergens ter sprake gekomen. Maar heb het niet gevonden. Heb een M4 ssd 128 Gb gekocht. Ga die formateren met quick format. Kan ik de hele schijf gebruiken of is het verstandig om bv 100 gb te formateren en de rest ongemoeid te laten?
Gr. jan

• Niet online
Op een modern OS, nee,

• Jan2002
Jan2002 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:03:
Misschien is het eerder ergens ter sprake gekomen. Maar heb het niet gevonden. Heb een M4 ssd 128 Gb gekocht. Ga die formateren met quick format. Kan ik de hele schijf gebruiken of is het verstandig om bv 100 gb te formateren en de rest ongemoeid te laten?
Gr. jan
Wil windows 7 ultimate schoon installeren.

• Jan2002
Begrijp je antwoord niet! wat bedoel je precies?

• _H_G_
Jan2002 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:49:
Wil windows 7 ultimate schoon installeren.
Via de installatie alle partities verwijderen en dan de SSD gewoon vol partitioneren. De term die jij zoekt is onderpartitioneren en ik denk dat Darkstone bedoelt dat onderpartitioneren niet zo nuttig bij een modern OS.

Mocht je er meer van willen weten kan je ook nog eens zoeken op de term degradatie.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Gewoon formateren, zonder extra vrije ruimte te laten, klaar. TRIM zorgt ervoor dat performance in orde blijft.

Je hoeft je ook niet zo zeer druk te maken dat er geen extra ruimte vrij is door onderpartitionering.
Performance problemen door ruimte gebrek komen bij de M4 alleen zodra je hem helemaal vol hebt.

[Voor 15% gewijzigd door Swordlord op 13-09-2011 15:43]

• Jan2002
Dus mijn ssd M4 128 Gb installeren als volgt
1) firmware update doen ( in bios hdd in sata modus, IDE modus)
2) bios instellen voor ahci modus
3) quick format
4) clean windows 7 ultimate installeren
5) enkele tweakes aanbrengen in windows.

Klopt deze volgorde, ben er zelf namelijk niet zeker van.
In mijn huidige Windows 7 op mijn HDD zie ik nergens de AHCI modus staan. Installeert windows die zelf als je windows installeert met in de bios AHCI geactiveerd?

• Swordlord
AHCI modus kun je ook niet "zien staan' op de HDD of in de settings daarvan, het is een extra instructie set boven op het sata communicatie protocol.
En jah, als je in de bios je controller in AHCI modus hebt staan, babbelt windows vrolijk daarmee.

Daarbij, enkele tweaks?? Specificeer welke tweaks... Soms kan het "tweaken" meer problemen veroorzaken dan winst geven.
Want over het algemeen worden alle noodzakelijke tweaks voor normaal gebruik al geregeld door Windows 7 zelf.

[Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 13-09-2011 18:03]

• Jan2002
Dus eigenlijk zeg je...installeer windows 7 gewoon en laat het daarbij.

Soms lees je dat je altijd het defragmenteren moet uitzetten bij ssd, Superfetch uitschakelen, prefetch uitschakelen, trim inschakelen. Dat is wat ik zoal gelezen heb. Ook het volgende:
ssd op eerste plek moederbord aansluiten. Andere HDD op plek 3.

• Cobb
Bij een schone install doet W7 dat allemaal automagisch uitzetten.

• Jan2002
Heb nu reeds op een HDD windows 7 staan. Wil echter de ssd M4 gebruiken als opstartschijf voor windows 7. Wil echter naast de ssd de HDD gebruiken als backup met daarop nog de oude windowsinstallatie. Mocht er iets crashen kan ik mogelijk nog opstarten vanaf de hdd. Kan dit of geeft dit problemen? je hebt dan waaarschijnlijk wel twee c partities! Of zie ik dat verkeerd?
Je kan windows gewoon op de oude hdd laten staan.
Na inpluggen ssd (zonder hdd) zal deze de c schijf worden waarvan geboot word.
Daarna de HDD erbijhangen, dat zal de D schijf worden (letters kan je natuurlijk veranderen als je wil).

En verder inderdaad geen tweaks uitvoeren: win7 stelt alles automatisch goed in.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jan2002 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 18:43:
Heb nu reeds op een HDD windows 7 staan. Wil echter de ssd M4 gebruiken als opstartschijf voor windows 7. Wil echter naast de ssd de HDD gebruiken als backup met daarop nog de oude windowsinstallatie. Mocht er iets crashen kan ik mogelijk nog opstarten vanaf de hdd. Kan dit of geeft dit problemen? je hebt dan waaarschijnlijk wel twee c partities! Of zie ik dat verkeerd?
HDD ontkoppelen tijdens de installatie naar SSD. Twee "C:" partities kan niet, drive letters kan je maar eenmalig gebruiken.

https://discord.com/invite/tweakers

• Niet online
Jan2002 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:50:
[...]

Begrijp je antwoord niet! wat bedoel je precies?
Op een oud OS zonder trim heeft het wel zin om te onderpartitioneren, met windows 7 niet.
Cobb schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 18:16:
Bij een schone install doet W7 dat allemaal automagisch uitzetten.
Ja precies.. Dat staat ook in de TS trouwens.

• Swordlord
Jan2002 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 18:43:
Zoals de mensen aangeven, HDD ontkoppelen en dan installeren op de SSD uiteindelijk HDD weer aansluiten.
Dit werkt gewoon goed.

Ik kan dit beamen want ik heb ook nog gewoon een volledige windows installatie op een HDD.
Deze partitie wordt gewoon omgedoopt naar een ander letter.

Want windows geeft de actieve boot partitie automatisch stations letter C:
Je SSD krijgt dus automatisch C: aangewezen daarop volgen weer de rest van de partities.
Dus als je zou starten van je HDD, is op dat moment je HDD partitie C: en je SSD D: om zo te zeggen.

[Voor 15% gewijzigd door Swordlord op 13-09-2011 19:15]

Anoniem: 269504

Enigste is dat je in de bios select proper bootdevice je ssd of hd als eerste zet om daarmee te booten .
Dat is na de install als je de hd weer aankoppeld :)

• GijsW

GijsW

Koetje!

De Crucial M4 128gb is onderweg, staat daar standaard al die laatste firmware op? Of moet ik toch nog aan het prutsen gaan, kan daar je garantie mee verliezen?

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:37
GijsW schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:17:
De Crucial M4 128gb is onderweg, staat daar standaard al die laatste firmware op? Of moet ik toch nog aan het prutsen gaan, kan daar je garantie mee verliezen?
Kan je zeggen dat je een hele goede keus hebt gemaakt, hij is snel en betrouwbaar, met die nieuwe firmware hou je gewoon je garantie hoor, het is de firmware die ze zelf vrij geven dus mag je hem uitvoeren en hou je gewoon je 3 jaar garantie ;)

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 15:00
Mijn nieuwe speeltje. Heb mijn intel X25 80GB G2 vervangen voor een Crucial M4 128GB.
Eerst een firmware upgrade gedaan en daarna een verse installatie.

Test eerst uitgevoerd met windows drivers en daarna met intel drivers.

Systeem: X58 chipset (helaas SATA2), intel i7 920, 6 GB DDR3

-edit-

Ik zie benchmarks met deze disk die boven 400 MB/s uitkomen op een SATA3 interface. In theorie kan een SATA2 interface (in mijn geval een onboard ICH10) 300 MB/s halen. Waarom haalt deze schijf dit dan niet en blijft steken op 270 MB/s?

[Voor 23% gewijzigd door FunFair op 14-09-2011 08:41]

• Niet online

Anandtech: Kingston Shows off Business SF-2281 SSD & 64GB Sandy Bridge E

The KC100 is another SF-2281 SSD but aimed at business users with a 5-year warranty instead of the 3-year warranty that comes on the HyperX. Performance should be identical to the HyperX.
Juist...

Anoniem: 7055

Je kan zeggen wat je wil, maar als ze die controller houden is wat meer garantie nooit verkeerd :P

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

FunFair schreef op woensdag 14 september 2011 @ 08:04:
Mijn nieuwe speeltje. Heb mijn intel X25 80GB G2 vervangen voor een Crucial M4 128GB.

[afbeelding]

[afbeelding]

-edit-

Ik zie benchmarks met deze disk die boven 400 MB/s uitkomen op een SATA3 interface. In theorie kan een SATA2 interface (in mijn geval een onboard ICH10) 300 MB/s halen. Waarom haalt deze schijf dit dan niet en blijft steken op 270 MB/s?
Hoe ervaar je het verschil, zo objectief mogelijk benaderd, in de praktijk.

Heb ook over deze switch zitten denken maar het merkbare verschil lijkt erg klein danwel non-existant.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• FunFair
Help!!!! schreef op woensdag 14 september 2011 @ 08:59:
[...]

Hoe ervaar je het verschil, zo objectief mogelijk benaderd, in de praktijk.

Heb ook over deze switch zitten denken maar het merkbare verschil lijkt erg klein danwel non-existant.
Het snelheidsverschil ervaar ik niet. Windows start snel op (ca. 12 seconden bios en dan nog 11 seconden klaar voor gebruik). Waar dit met een oude windows installatie op de 'versleten' intel misschien 30-35 seconden was.

Verder ging de windows installatie zo rap (vanaf usb) dat ik niet doorhad dat hij al klaar was.

Als je kijkt naar de benchmarks in de topicstart van de intel x25 g2, zie je dat de read snelheid ook vrij dicht in de buurt ligt van de crucial m4. En dat is juist hetgene waar een SSD interessant voor is.

Reden voor aanschaf was de extra GB's en het upgraden van de laptop van mijn vriendin met de intel. Dus is je 80 GB te weinig en je kunt hem ergens anders inzetten? Dan is het een goed idee :)

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:37
Ik zie dat je test met 5x1000mb, beetje zonde van de r/w op je ssd.
Doe de test eens met 3x50 mb, zoals ik ook heb gedaan. Mijn test is dan wel op een sata 6gb aansluiting.

Je weet wel zeker dat je de 0009 firmware update hebt gedaan en niet een andere?

• FunFair
JeroenV_ schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:51:
[...]

Ik zie dat je test met 5x1000mb, beetje zonde van de r/w op je ssd.
Doe de test eens met 3x50 mb, zoals ik ook heb gedaan. Mijn test is dan wel op een sata 6gb aansluiting.

Je weet wel zeker dat je de 0009 firmware update hebt gedaan en niet een andere?
[afbeelding]
Ik had begrepen dat je de test juist met 1000 MB moest doen, zodat je een betrouwbaar gemiddelde kreeg.
50 MB geeft volgens mij een vrij grote afwijking.

Ik maak me niet zo'n zorgen over het heen en weer kopieeren van files. Die paar gig valt in het niet als je kijkt naar normaal gebruik.

-edit-

Uit een beetje googlen, valt me op dat iedereen die het ding op SATA2 draait maar max 270 MB seq. haalt. Het zal dus wel normaal zijn, maar wel jammer natuurlijk :) Niet dat de sequential read/write nou zo vaak gebruikt wordt, gezien het voordeel in de kleine files zit natuurlijk. Een nieuwe CPU+mobo aanschaffen alleen voor de SSD wordt me ook iets te veel.

[Voor 20% gewijzigd door FunFair op 14-09-2011 12:50]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

FunFair schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:25:
[...]

Het snelheidsverschil ervaar ik niet. Windows start snel op (ca. 12 seconden bios en dan nog 11 seconden klaar voor gebruik). Waar dit met een oude windows installatie op de 'versleten' intel misschien 30-35 seconden was.

Verder ging de windows installatie zo rap (vanaf usb) dat ik niet doorhad dat hij al klaar was.

Als je kijkt naar de benchmarks in de topicstart van de intel x25 g2, zie je dat de read snelheid ook vrij dicht in de buurt ligt van de crucial m4. En dat is juist hetgene waar een SSD interessant voor is.

Reden voor aanschaf was de extra GB's en het upgraden van de laptop van mijn vriendin met de intel. Dus is je 80 GB te weinig en je kunt hem ergens anders inzetten? Dan is het een goed idee :)
Tx.:)

Heb extra GB's niet perse nodig en ben nog wel tevreden met de G2 dus zit niet heel erg op een schopstoel.

De M4 128 tegen de huidige prijs is echter wel erg aantrekkelijk.. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 18:03

Marando

Muziekje?

Een echt antwoord heb ik niet, maar ik vermoed dat het een stukje overhead is. Die 300MB/s is de theoretische max, maar er komt blijkbaar meer bij kijken. 270MB/s is dus heel normaal (en netjes!).

Neem USB 2.0 als voorbeeld.. Deze zou 60MB/s moeten kunnen halen. Als ik iets kopieer van een externe harddisk via USB 2.0 dan kom ik nooit boven de 35MB/s uit. Groot verschil tussen theorie en praktijk.

Die acces times zijn gewoon laag van een ssd , dat is een van de belangrijkste factoren voor de snelheid zoals wij hem in een ssd ervaren :)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23

Mx. Alba

die/hen/zij

Marando schreef op woensdag 14 september 2011 @ 14:40:
Neem USB 2.0 als voorbeeld.. Deze zou 60MB/s moeten kunnen halen. Als ik iets kopieer van een externe harddisk via USB 2.0 dan kom ik nooit boven de 35MB/s uit. Groot verschil tussen theorie en praktijk.
Dat zal er ook mee te maken hebben dat de USB-specificaties expliciet eisen dat één enkel apparaat nooit meer dan de helft van de bandbreedte mag gebruiken... 35MB/s is dus eigenlijk al te veel ;)

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• Jan2002
Deze vraag valt mss niet geheel onder dit topic maar vloeit er wel uit voort.Heb nu de SSD M4 ingebouwd zoals jullie zeiden. Windows 7 ultimate geinstalleerd en nu blijkt in apparaatbeheer onder IDE ata/atapi- controllers te staan:
ata channel 0
ata channel 0
ata channel 1
ata channel 1
ata channel 2
ata channel 3
ata channel 4
ata channel 5
standaard dual channel pci ide controller
standard ahci 1.0 serial ata controller

Klopt dit wel? Twee keer dezelfde channel 0 en channel 1? Hoe kan dit nu?

• FunFair
Jan2002 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:05:
Deze vraag valt mss niet geheel onder dit topic maar vloeit er wel uit voort.Heb nu de SSD M4 ingebouwd zoals jullie zeiden. Windows 7 ultimate geinstalleerd en nu blijkt in apparaatbeheer onder IDE ata/atapi- controllers te staan:
ata channel 0
ata channel 0
ata channel 1
ata channel 1
ata channel 2
ata channel 3
ata channel 4
ata channel 5
standaard dual channel pci ide controller
standard ahci 1.0 serial ata controller

Klopt dit wel? Twee keer dezelfde channel 0 en channel 1? Hoe kan dit nu?
Als ik bij mijn eigen moederbord kijk heb ik een channel 0-1 en 0-2, daarna 1-0 1-1 en 2-0 2-1
Wanneer ik een disk op 0-1 zet, geeft windows channel 0 aan. Zet ik een 2e disk op 0-2, krijgt deze ook channel 0.

Waarschijnlijk is het zoiets?

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een OCZ Vertex2 120gb 3.5"

Nu heb ik mijn firmware geupdate, maar er staat ook een Bios update optie voor de drive... Ik kan er niet op drukken, maar weet ook niet wat het doet. Heeft zon drive ook een bios? Kan ik die ook updaten ergens? Heb af en toe freezes en wil kijken of updaten het voorkomt.

Ik heb hier en op Google gezocht... ik vind alleen een Duitse site waar iemand het vraag, maar geen antwoord krijgt wat het bekend/doet.

Ik hoop dat iemand het hier weet.

[Voor 5% gewijzigd door Mau_Maus op 14-09-2011 20:19]

• Cyleo

[afbeelding]

[afbeelding]

-edit-

Zijn prima snelheden, de snelheden die er echt toe doen zijn hoog. Ik weet vrij zeker dat in normaal gebruik je er bar weinig van merkt.

• Niet online

Anandtech: Intel Officially Announces SSD 710 Series for the Enterprise

Shocker:
The 710 uses Intel's own 3Gbps controller (same as the SSD 320) and firmware stack (newer than the SSD 320), but unlike the SSD 320 it uses a special version of Intel's 25nm MLC NAND. Intel calls it High Endurance Technology (HET) but in practice it's just MLC that sacrifices long term data retention for write cycles.

Standard MLC can retain your data for 12 months after you wear out the NAND, while HET MLC is specced to retain your data for only 3 months. In exchange you get 30x the number of write cycles as standard MLC. For enterprise workloads this tradeoff works quite well.
:o

Anandtech: Intel Discloses Cherryville & Hawley Creek SSDs: Intel's Fastest SSD in Q4

No word on whether or not it will use a 3rd party controller or Intel's own design. Intel claims Cherryville will be the fastest SSD on the market when it is introduced later this year.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 15-09-2011 01:35]

Ben benieuwd hoe snel die dan niet moet zijn om sneller als een bv een crucial te zijn die in feite al tegen het sata plafond zit te hikken . Sneller met acces times of met hogere single qeue 4 k als de 20 MB die we nu hebben :)

• Niet online
Cherryville is de opvolger van de intel 510. En de 710 lijn is voor enterprise.

• Swordlord
Tijd dat Samsung ook eens komt met hun 830 SSD.
Misschien komt er dan nog eens wat interessante concurrentie tussen de merken.

• Redlion
Redlion schreef op maandag 12 september 2011 @ 17:27:
Ik heb zojuist het volgende besteld:
intel i7 2600K
asus p8z68-v pro
crucial m4 128gb

Verder heb ik nog een oudere 2TB schijf liggen.

Wat ik van plan ben:
1 partitie maken op de Crucial van 100GB en hier windows op installeren
De 2TB in RAID met de Crucial hangen en vervolgens 20GB lege partitie van de Crucial gebruiken voor de Intel® Smart Response Technology omzodoende mijn de performance can de 2TB schijf die ik als data schijf ga gebruiken een beetje te verhogen. Ik weet dat de SRT max 64GB toestaat en min 19GB, tevens heb ik gelezen dat je de overige ruimte aan een losse partitie kunt toewijzen.

Maar wat ik me afvraag, kan ik eerst Windows 7 64 bit installeren op een 100GB partitie en vervolgens de resterende ruimte gebruiken als cache?

Moet ik de schijf nu meteen op RAID instellen of eerst windows in AHCI modus installeren?

Iemand ervaring mee, of over ervaringen gelezen?
Zoals Grun93 aangaf ga ik de SSD in RAID modus installeren.

Nu ben ik van plan om eerst de windows helemaal op de SSD te installeren en daarna pas mijn 2TB schijf er aan te hangen, moet ik deze dan ook opnieuw installeren als ik die in de RAID hang? Of kan ik die er gewoon bij hangen en herkent die al mijn oude data nog? Om vervolgens daarna pas een keer de Smart Response Technology te activeren (waarvoor ik weet dat je de schijf niet hoeft te formateren of iets dergelijks). Het gaat me erom als ik een extra schijf aan het systeem hang die als RAID staat ingesteld, verlies ik dan de data die erop staat?

• _H_G_
Redlion schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:10:
Het gaat me erom als ik een extra schijf aan het systeem hang die als RAID staat ingesteld, verlies ik dan de data die erop staat?
Ik snap het niet echt. Je hebt nu je controller op RAID staan met een HDD RAID en je wil hier een SSD bij plaatsen, toch?

Dus HDDs er uit, niks aan je controller settings doen, SSD instellen als non-raid-member, Windows installeren, als laatste HDDs weer terughangen en bootvolgorde controleren. De controller ziet je oude RAID en houdt RAID in stand.

Ik zie geen voordeel om eerst in AHCI mode te gaan installeren

• Cyleo
Hoe doen jullie dat trouwens met programma's die stiekem dingen op C:\ installeren? Zoals de common files en programma's zoals visual express e.d.? Zo komt mijn 64 gb iets sneller vol dan ik wil :P

• grun93
_H_G_ schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:48:
Ik snap het niet echt. Je hebt nu je controller op RAID staan met een HDD RAID en je wil hier een SSD bij plaatsen, toch?

Dus HDDs er uit, niks aan je controller settings doen, SSD instellen als non-raid-member, Windows installeren, als laatste HDDs weer terughangen en bootvolgorde controleren. De controller ziet je oude RAID en houdt RAID in stand. Ik zie geen voordeel om eerst in AHCI mode te gaan installeren.
Hopelijk heb ik het niet verkeerd begrepen dan. Ik dacht dat het de bedoeling was om het OS op de SSD te installeren, en een tweede partitie op dezelfde SDD (of anders in ieder geval minimaal 20 Gb aan ongebruikte ruimte) als snelle cache voor de hdd. Dus eigenlijk meer een hybride systeem, maar dan zonder dat de hele SDD als cache gebruikt wordt.

• Redlion
grun93 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 15:13:
[...]

Hopelijk heb ik het niet verkeerd begrepen dan. Ik dacht dat het de bedoeling was om het OS op de SSD te installeren, en een tweede partitie op dezelfde SDD (of anders in ieder geval minimaal 20 Gb aan ongebruikte ruimte) als snelle cache voor de hdd. Dus eigenlijk meer een hybride systeem, maar dan zonder dat de hele SDD als cache gebruikt wordt.
Klopt helemaal Grun!!

Ik heb dus helemaal géén HDD raid! Op dit moment heb ik één 2TB schijf waar windows + mijn data opstaat.

Nu heb ik zojuist mijn SSD binnen gekregen en daar ga ik nu Windows 7 64 bit op installeren.

Omdat ik weinig verstand en géén ervaring meet RAID instellingen heb zou ik graag wat informatie hebben.

Omdat ik geen ruimte heb om mijn 2TB schijf te backuppen vroeg ik me af of ik alles veilig kan installeren (zoals Grun duidelijk heeft samen gevat) zonder mijn data te verliezen?

_H_D_ heeft het over de SSD schijf als non-raid-member instellen, waar doe je dat, in je BIOS? En wat betreft mijn HDD, moet ik die dan in de BIOS ook als RAID 0 en als non-raid-member instellen?

Alvast bedankt!

• HuRRaCaNe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-03 14:45
Heeft iemand hier de echte read/write speeds van een OCZ Vertex 3 60GB? Ik kan spijtig genoeg geen benchmarks vinden.

• Swordlord
Er is geen OCZ Vertex 3 60 GB
alleen de OCZ Agility 3 60 GB

• HuRRaCaNe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-03 14:45
Swordlord schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:42:
Er is geen OCZ Vertex 3 60 GB
alleen de OCZ Agility 3 60 GB
Toch wel http://www.ocztechnology.com/ocz-vertex-3-sata-iii-2-5-ssd.html

Available in 60GB, 90GB, 120GB, 240GB, 480GB Capacities

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 22:16
Morgen mag ik de Crucial M4 128gb ontvangen als ik TNT mag geloven. Ben benieuwd, of het daadwerkelijk de moeite was. Verdamt vergeet ik mijn vraag. Een verse installatie van Windows 7 is voldoende toch? AHCI moet handmatig worden aangezet?

[Voor 34% gewijzigd door beunhaasbaas op 15-09-2011 16:51]

• Swordlord
Ahh jah klopt, dat ding hebben ze maand of 2 terug toch nog gereleased...
Hij is gewoon niet populair, gezien de m4 een veel betere keuze is.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:36
beunhaasbaas schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:50:
Een verse installatie van Windows 7 is voldoende toch?
Voldoende waarvoor?
AHCI moet handmatig worden aangezet?
Dat dien je aan te zetten in je bios, en staat dus los van de instellingen in je os.

• FunFair
Ik heb nu mijn 80 GB intel in de laptop van m'n vriendin gezet, wat best een oud beestje is (intel celeron m530). Maar de performance schiet alsnog omhoog! Ben nog bezig met de installatie, maar ben benieuwd hoe de benchmark eruit zal zien. Ook zo nog even timen wat het verschil is in booten met een gedefragmenteerde hdd.
De laptop start met een clean install nu binnen 15 seconden op (vanaf het laden van windows logo tot het login scherm)

De CPU zal het zwaar krijgen hehe... die staat nu al een tijdje op 100% te draaien dankzij windows update :)

Ik maak me alleen zorgen om de levensduur van de SSD. Gezien er in de laptop geen 2e schijf zit om de TEMP/TMP en pagefile naar toe te schrijven, zal de SSD heel wat meer writes ontvangen. Zou dit een probleem zijn?

-edit-

Met de oude hdd (5400rpm, gedefragmenteerd) start de laptop in 27 seconden op (vanaf logo tot login scherm)
Toch een verbetering van 15 seconden haha :P
Merk wel groot verschil met opstarten van applicaties. Kan veel meer applicaties sneller achter elkaar starten. Echter is de CPU nu wel de bottleneck van het geheel.

[Voor 33% gewijzigd door FunFair op 15-09-2011 18:58]

• GijsW

GijsW

Koetje!

Zojuist de Crucial M4 128GB ontvangen van Azerty, dacht dat het goed was, maar er staat op de SSD nu dat de Firmware versie 0002 is? Ik lees van alles over 0009, dat die zoveel sneller is! Hoe kan ik nu makkelijk de nieuwe Firmware erop zetten, en vervalt je garantie dan niet? Graag beetje tips voor een n00b :)

• Zakkenwasser
  • Niet online
GijsW schreef op donderdag 15 september 2011 @ 17:40:
Zojuist de Crucial M4 128GB ontvangen van Azerty, dacht dat het goed was, maar er staat op de SSD nu dat de Firmware versie 0002 is? Ik lees van alles over 0009, dat die zoveel sneller is! Hoe kan ik nu makkelijk de nieuwe Firmware erop zetten, en vervalt je garantie dan niet? Graag beetje tips voor een n00b :)
Crucial.com => CD branden, instructies volgen.
Garantie verlies...nee.

FunFair schreef op donderdag 15 september 2011 @ 17:32:
Ik maak me alleen zorgen om de levensduur van de SSD. Gezien er in de laptop geen 2e schijf zit om de TEMP/TMP en pagefile naar toe te schrijven, zal de SSD heel wat meer writes ontvangen. Zou dit een probleem zijn?
Volgens mij is dat onterecht , geen probleem dus :)

• FunFair
MrJey schreef op donderdag 15 september 2011 @ 17:44:
[...]

Crucial.com => CD branden, instructies volgen.
Garantie verlies...nee.
of via universal usb installer als je geen cd wilt gebruiken.

Zorg dat je ergens onderaan kiest voor other linux (new) of iets dergelijks. Staat helemaal onderin het menu.
Vervolgens de iso inladen en van USB booten.
Anoniem: 269504 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 18:08:
[...]

Volgens mij is dat onterecht , geen probleem dus :)
Nouja, het is me wel opgevallen dat er flink veel informatie in de TEMP map komt te staan. Als ik die opschoon gooi ik meestal zo'n 1,5 gig aan temp files weg.

Heb de SSD eens uitgelezen met de toolbox. In totaal heeft de SSD nu 4,8 TB aan informatie geschreven als windows schijf (+spellen) sinds oktober 2009. Bijna 2 jaar dus :o

De resultaten zijn nog best aardig. Ongeveer hetzelfde als de screenshot uit de startpost. Niet verwacht van dit oude beestje!!!

[Voor 42% gewijzigd door FunFair op 15-09-2011 18:30]

• grun93
Redlion schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:22:
Omdat ik weinig verstand en géén ervaring meet RAID instellingen heb zou ik graag wat informatie hebben.

Omdat ik geen ruimte heb om mijn 2TB schijf te backuppen vroeg ik me af of ik alles veilig kan installeren (zoals Grun duidelijk heeft samen gevat) zonder mijn data te verliezen?
Dat laatste durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik heb alleen maar verteld wat ik erover gelezen heb. Maar daar krijg je vast nog wel antwoord op van een van de experts hier.

• beunhaasbaas
job schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:54:
[...]
Voldoende waarvoor?

[...]
Dat dien je aan te zetten in je bios, en staat dus los van de instellingen in je os.
Voldoende om hem goed werkend te krijgen en klaar voor gebruik, naast het aanzetten van AHCI dus.
En die van mij zal ook wel geen FW0009 hebben.

• jorde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-03 22:44
Deze week de baas overgehaald om SSDs te kopen voor in de laptops hier. OCZ Agility 3 aan 240gb onderweg. (zowel voor mijzelf als mijn collega's)

En 2x4GB besteld omdat ik voor 39,- niet heen en weer kan rijden naar de a-mac. (heb last van defect geheugen)

Ergste is dat ik niet kan wachten tot het er is zodat ik het kan installeren dit weekend en wat testjes er mee kan doen. Ben erg benieuwd naar de performance. (Heb zelf nog Intel SSD van de 2e generatie)

• beunhaasbaas
jorde schreef op donderdag 15 september 2011 @ 21:12:
Deze week de baas overgehaald om SSDs te kopen voor in de laptops hier. OCZ Agility 3 aan 240gb onderweg. (zowel voor mijzelf als mijn collega's)

En 2x4GB besteld omdat ik voor 39,- niet heen en weer kan rijden naar de a-mac. (heb last van defect geheugen)

Ergste is dat ik niet kan wachten tot het er is zodat ik het kan installeren dit weekend en wat testjes er mee kan doen. Ben erg benieuwd naar de performance. (Heb zelf nog Intel SSD van de 2e generatie)
Coole baas heb je dan. Mag ik vragen voor welke doeleinden je ze hoofdzakelijk gaat gebruiken? Waren de hdd's niet voldoende voor het werk dat jullie verrichten?

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:32
Ik mag hopen dat die niet gebruikt worden om offertes e.d. te tikken idd :X

[Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 15-09-2011 21:19]

• Niet online
En dan agility's nemen....

• Swordlord
jorde schreef op donderdag 15 september 2011 @ 21:12:
Heb zelf nog Intel SSD van de 2e generatie
Ik denk dat je oude Intel SSD's een stuk beter zullen bevallen dan die agility's :+
Die vallen tenminste niet zomaar dood

Dus ik hoop dat jullie een goed backup houden van alles

[Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 15-09-2011 22:04]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:36
beunhaasbaas schreef op donderdag 15 september 2011 @ 20:48:
Voldoende om hem goed werkend te krijgen en klaar voor gebruik, naast het aanzetten van AHCI dus.
En die van mij zal ook wel geen FW0009 hebben.
Een ssd is gewoon een vervanger van een hdd. Erin schroeven dus, os installeren en gaan maar.

Ja er zijn bepaalde tweaks (zie topicstart) maar die zijn niet noodzakelijk. Lees eerst eens de topicstart door, en als je daarna nog vragen hebt het hele topic. Ja, dat zijn veel reacties maar dan ben je helemaal op de hoogte.

[Voor 53% gewijzigd door job op 15-09-2011 22:19]

• _H_G_
Redlion schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:22:

Ik snap het denk ik nog steeds niet :) Waarom heb je het dan over RAID terwijl je geen RAID draait? Als je ergens gelezen hebt dat je een HDD met een SSD in een RAID kan zetten, dan kan je daar nu mee stoppen: de langzaamste geldt, dus je SSD stort dan in naar het niveau van een HDD. Zo te horen wil je helemaal geen RAID draaien.

• Swordlord
@ redlion...

Ik heb eens alles terug gelezen wat er allemaal geblaat is.

Wat ik eruit begrijp is dat de SSD gewoon als bootschijf wilt gebruiken voor je windows etc.
En dat je 20 GB van je SSD via Intel Smart Response Technology als Cache wilt gebruiken voor je HDD.

Ik zal je een kort stappen plan opstellen, wel onder voorbehoud, gezien ik ook alleen maar dit google (kuch, had je zelf dus ook kunnen doen):

1: Stel je controller in de bios op RAID
2: Sluit alleen je SSD aan
3: Voer de windows installatie uit, bij de partitie maken zorg je dat je 20GB vrijhoud voor Intel SRT
4: Installeer alle drivers waaronder Intel RST (sata driver)
5: Sluit je HDD weer eens aan.
6: In de Intel RST ga je je SSD instellen als Cache onder de optie "accelerate".
7: Enjoy your PC

Of volg dit:
INTEL SRT PDF

ENORME EDIT... Het moet schijnbaar allemaal andersom volgens bepaalde berichten die ik elders lees. Maar goed dat ik zei dat alles onder voorbehoud was...
BRON

2: SSD + tijdelijke HDD met windows installatie aansluiten
3: Windows booten van HDD
4: Intel SRT instellen op de SSD onder optie "accelerate", gewenste cache ruimte aangeven, De ruimte die voor SRT is toegewezen wordt onbereikbaar, overige ruimte is partitioneerbaar
5: Ontkoppel HDD
6: Installeer windows op de SSD
7: Installeer Intel RST drivers
8; Koppel HDD weer aan
9: Herconfigureer de cache in om de juiste drive letter / HDD te cachen
10: Last but not least, Enjoy your PC

Het zou fijn zijn als er iemand was die ervaring heeft met Boot + Cache op 1 ssd.

[Voor 45% gewijzigd door Swordlord op 16-09-2011 01:54]

• jorde
beunhaasbaas schreef op donderdag 15 september 2011 @ 21:16:
[...]

Coole baas heb je dan. Mag ik vragen voor welke doeleinden je ze hoofdzakelijk gaat gebruiken? Waren de hdd's niet voldoende voor het werk dat jullie verrichten?
Programmeren en UI design is het voornaamste. Daarnaast zaken als CAD tekeningen.

Hebben in een jaar tijd 7 hdd's moeten vervangen waardoor de keuze wat makkelijker viel. (klein bedrijf, 22 man) het rompslomp wat daar bij kwam kijken maakte de keuze wat makkelijker.
- J.W. - schreef op donderdag 15 september 2011 @ 21:19:
Ik mag hopen dat die niet gebruikt worden om offertes e.d. te tikken idd :X
Iets meer dan dat, maar om nou te zeggen dat er spectaculair gebruik van gemaakt zal worden op al de laptops zou gelogen zijn.
Ik was liever voor de vertex gegaan, maar neem aan dat je op de crucial doelt?

Daarbij moet ik zeggen dat ik het alleen over SSDs heb gehad en de baas daar van gemaakt had 'het moet wel meer dan 200GB zijn'.

[Voor 8% gewijzigd door jorde op 16-09-2011 08:43]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:14
jorde schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 08:38:
[...]

Ik was liever voor de vertex gegaan, maar neem aan dat je op de crucial doelt?

Daarbij moet ik zeggen dat ik het alleen over SSDs heb gehad en de baas daar van gemaakt had 'het moet wel meer dan 200GB zijn'.
Nee, hij doelt op de slechte betrouwbaarheid van die schijven, zoals nog maar 100x in dit topic is aangehaald. Knap dat je juist die kiest voor je bedrijf. T is niet echt een geheim geweest in dit topic ofzo...

Sometimes you need to plan for coincidence

• jorde
Groentenboer schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 08:54:
[...]
Nee, hij doelt op de slechte betrouwbaarheid van die schijven, zoals nog maar 100x in dit topic is aangehaald. Knap dat je juist die kiest voor je bedrijf. T is niet echt een geheim geweest in dit topic ofzo...
Naast de handafdruk in mijn gezicht en het 'ik had me beter moeten informeren en niet moeten aannemen dat' gevoel ga ik snel kijken of we de order nog om kunnen zetten naar de crucial M4s.

[Voor 18% gewijzigd door jorde op 16-09-2011 09:05]

Pagina: 1 2 3 ... 133 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee