• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 12:44
Samsung Magician liet mij de firmware van een 990 Pro updaten naar 7B2QJXD7. Nu ik de andere twee will updaten wordt die firmware niet meer aangeboden?1? Dus die twee blijven draaien op 6B2QJXD7. Anderen dezelfde ervaring?

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• justinkb
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-11-2025
onzichtbaar schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:42:
Samsung Magician liet mij de firmware van een 990 Pro updaten naar 7B2QJXD7. Nu ik de andere twee will updaten wordt die firmware niet meer aangeboden?1? Dus die twee blijven draaien op 6B2QJXD7. Anderen dezelfde ervaring?
had ik gisteren ook. nu start ik vandaag weer op, krijg ik hem weer aangeboden. nu deed ie het wel zo te zien. shutdown in 10 sec

• onzichtbaar
justinkb schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:51:
[...]

had ik gisteren ook. nu start ik vandaag weer op, krijg ik hem weer aangeboden. nu deed ie het wel zo te zien. shutdown in 10 sec
Bij mij nu ook alles bijgewerkt. :)

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 17:52

sjirafje

No inspirational quotes here

Zijn er redenen om niet te updaten van 6B2QJXD7 naar 7B2QJXD7? (samsung 990 pro 2tb)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• onzichtbaar
sjirafje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:03:
Zijn er redenen om niet te updaten van 6B2QJXD7 naar 7B2QJXD7? (samsung 990 pro 2tb)
Firmware release note “ *(7B2QJXD7) To address the intermittent non-recognition and blue screen issue. (Release: September 2025)”. Bovendien heeft Samsung de 6B2QJXD7 versie ingetrokken. Ik zie geen reden om deze 7B… te skippen.

[ Voor 9% gewijzigd door onzichtbaar op 20-09-2025 19:32 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:14
onzichtbaar schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:21:
[...]

Driver release note “ *(7B2QJXD7) To address the intermittent non-recognition and blue screen issue. (Release: September 2025)”. Ik zie geen reden om deze skippen.
De firmware fixes kunnen altijd nieuwe bugs introduceren, of in de delen met fixes, of mogelijk zelfs in code changes die ze niet relevant vonden on te vermelden. Heb je vervolgens nu geen last van issues...

If it ain't broken don't fix it zeg maar.
offtopic:
* RobertMe heeft een tijd terug "voor de lol" een bios update gedaan op zijn laptop, gevolg was een brick en dagen bezig met unbricking (excl het wachten op bios flash "gereedschap"). Les geleerd dus.

• Ricco02
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-12-2025
De 7B2QJXD7 geinstalleerd op mijn Samsung 990 PRO 3 dagen geleden. Vandaag freezde mijn Windows opeens en moest ik een herstart doen. Daarna is mijn 990 PRO verdwenen. Zowel in Windows als in de BIOS. Via Device Manager is hij dus ook niet zichtbaar.

Iemand vergelijkbaar probleem? Ik ga nu even BIOS updaten om te kijken of dat het fixt.

• Ricco02
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-12-2025
Ricco02 schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:22:
De 7B2QJXD7 geinstalleerd op mijn Samsung 990 PRO 3 dagen geleden. Vandaag freezde mijn Windows opeens en moest ik een herstart doen. Daarna is mijn 990 PRO verdwenen. Zowel in Windows als in de BIOS. Via Device Manager is hij dus ook niet zichtbaar.

Iemand vergelijkbaar probleem? Ik ga nu even BIOS updaten om te kijken of dat het fixt.
Door de BIOS update is het gefixt.

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Met de gekte rond geheugenprijzen, wat is het algemene verwachting, gaan ook de SSD prijzen omhoog?

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-12-2025
andru123 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:37:
Met de gekte rond geheugenprijzen, wat is het algemene verwachting, gaan ook de SSD prijzen omhoog?
We zijn alweer een maand verder en als ik naar de pricewatch kijk, dan zie ik de prijzen omhoog gaan.

De full nerd podcast had een leidinggevende van Kingston te gast en die gaf als tip om nu te kopen, want de vooruitzichten zijn ronduit slecht YouTube: Kingston Talks DRAM Pricing, SSD Demand, And More.

• andru123
  • Nu online
Precies een paar dagen na mijn post heb ik 2tb nvme Crucial gekocht voor 150$. (De laatste eigenlijk, nu de Crucial bestaat niet meer.) En ik was aan het twijfelen, mijn verwachting was nog dat de prijzen blijven dalen.
Maar de stijging komt ten einde, denk ik. Ik heb geen idee hoe al die AI bedrijven betalen de exuberante prijzen. Alles met geleende geld denk ik, er is gewoon geen enkele manier dat AI zoveel revenue genereert.

• RobertMe
Acteonis schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:19:
De full nerd podcast had een leidinggevende van Kingston te gast en die gaf als tip om nu te kopen, want de vooruitzichten zijn ronduit slecht YouTube: Kingston Talks DRAM Pricing, SSD Demand, And More.
"Wij van WC eend adviseren nu de dure WC eend te kopen". Natuurlijk zegt die directeur dat. Zegt die dat over 3, 6 maanden de prijzen weer normaal zijn (bv door opgeschaalde productie) verkopen ze nu niks meer.
Overigens geloof ik best dat door de vraag naar AI er veel meer vraag dan aanbod is en de prijzen, langdurig, hoog blijven. Maar de directeur van een fabrikant vind ik nu niet de meest betrouwbare bron.

• RobertMe
andru123 schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:32:
Ik heb geen idee hoe al die AI bedrijven betalen de exuberante prijzen. Alles met geleende geld denk ik, er is gewoon geen enkele manier dat AI zoveel revenue genereert.
Daarom doet Nvidia enorme investeringen in AI bedrijven. En dat geld stroomt vervolgens weer terug naar Nvidia voor nieuwe hardware te kopen. En zo houden ze een mooie cirkel in leven.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:29
Ach gewoon even wachten tot die AI bubble barst, dan is er plotseling een enorme overcapaciteit aan productie en storten de prijzen van geheugen chips en ook harddisken weer volledig in elkaar.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik wil een flink snellere SSD in mijn laptopje plaatsen maar dan kan ik dus het probleem met koeling krijgen, er zit nu een trage 4.0 x4 QLC in, nou zat ik te denken... als ik nu een 5.0 x4 er in zet zal deze op max 4.0 x4 werken, daardoor haalt ie bij lange niet zijn maximum snelheid maar gaat ie wel naar de grens van 4.0 x4 qua snelheid.
Omdat ie dus bij lange niet de snelheid haalt die mogelijk is zou dit dan de temperatuur flink laten dalen ten opzichte van een snelle 4.0 x 4 SSD ?
What zijn jullie gedachten hierover ?

• andru123
  • Nu online
Klunssmurf schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:38:.. er zit nu een trage 4.0 x4 QLC in…
“Trage”? Wat verwacht je van een 5.0 ssd dan? In een laptop ga je het nooit merken, behalve sommige kunstmatige tests of als je echt speciefike programma’s draait.

• RobertMe
@Klunssmurf zit je probleem niet in "QLC"? Dat kan fors trager zijn dan TLC. I.p.v. met hagel op een mug schieten (PCIe 5 in een PCIe 4 slot etc) zou ik dus eerder naar een TLC model kijken.

In ieder geval als je bottleneck "bij grote transfers zakt na een aantal GB de snelheid compleet in" is. Dat is minimaal een QLC issue (en ga je niet oplossen met een PCIe 5 drive als die nog steeds QLC is (met een net zo groot cache)). En ik twijfel even of QLC in de basis niet al iets trager is dan QLC.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb een uitvoering: WD Black SN850X (met heatsink) 2TB gekocht voor het uitbreiden van de opslag van mijn PS5.

Nu vroeg ik me af of het upgraden van de firmware van deze NVMe SSD ook in de PS5 kan of dat ik dat eerst op een pc moet doen voor ik hem inbouw?
Of kan ik er vanuit gaan dat deze drive de laatste firmware versie al heeft?
Productiedatum (DOM) is 19 december 2024.

• Klunssmurf
  • Niet online
andru123 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:22:
[...]

“Trage”? Wat verwacht je van een 5.0 ssd dan? In een laptop ga je het nooit merken, behalve sommige kunstmatige tests of als je echt speciefike programma’s draait.
RobertMe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:06:
@Klunssmurf zit je probleem niet in "QLC"? Dat kan fors trager zijn dan TLC. I.p.v. met hagel op een mug schieten (PCIe 5 in een PCIe 4 slot etc) zou ik dus eerder naar een TLC model kijken.

In ieder geval als je bottleneck "bij grote transfers zakt na een aantal GB de snelheid compleet in" is. Dat is minimaal een QLC issue (en ga je niet oplossen met een PCIe 5 drive als die nog steeds QLC is (met een net zo groot cache)). En ik twijfel even of QLC in de basis niet al iets trager is dan QLC.
Dit is niet het antwoord op mijn vraag, ik heb het puur over temperaturen.
Een snelle 4.0 x4 SSD (met dram cache) kan behoorlijk warm worden, bij schrijf acties tot 10W, dat is vrijwel gelijk als bij de snelste 5.0 x4 SSD's..
Als ik nu een 5.0 SSD op 4.0 snelheden draai zal de temperatuur dan fors minder zijn aangezien de doorvoersnelheid behoorlijk beperkt wordt?

Dat is dus het idee erachter... de formule 1 auto rijdt op halve snelheid dus de motor wordt niet zo warm?

[ Voor 11% gewijzigd door Klunssmurf op 23-12-2025 22:07 ]

• andru123
  • Nu online
@Klunssmurf het helpt als je bijmeld wat is je huidige SSD/ actuele gemeten snelheid, en wat is je verwachting.
Ik twijfel echter dat 5.0 model minder verbruikt, er zit basis verbruik dat is hoger, denk ik. Maar het is best bij een specifieke model de specs/metingen opzoeken.

• Klunssmurf
  • Niet online
andru123 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:05:
@Klunssmurf het helpt als je bijmeld wat is je huidige SSD/ actuele gemeten snelheid, en wat is je verwachting.
Ik twijfel echter dat 5.0 model minder verbruikt, er zit basis verbruik dat is hoger, denk ik. Maar het is best bij een specifieke model de specs/metingen opzoeken.
Het gaat niet om de huidige SSD zijn prestaties, ga 'm ook niet meten want het ding stort gewoon in omdat ik continu zeer veel schrijfacties heb.

Waar het puur om gaat is temperaturen van de snelste 4.0 tlc met dram cache versus 5.0 tlc met dram cache op een 4.0 x4 slot.

Tijdens schrijven is zowel bij de 4.0 als de 5.0 versies grofweg 10W het maximale verbruik.
Alleen weet ik dus niet of dit verbruik dynamisch is naar belasting van de SSD, deze info is nergens te vinden.

Testen die zijn gedaan met een 5.0 SSD in een 4.0 slot gaan alleen maar over behaalde snelheden maar niet over het stroomgebruik of de behaalde temperaturen, dat is letterlijk waar het mij om gaat en niets anders.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:04:
Ik heb een uitvoering: WD Black SN850X (met heatsink) 2TB gekocht voor het uitbreiden van de opslag van mijn PS5.

Nu vroeg ik me af of het upgraden van de firmware van deze NVMe SSD ook in de PS5 kan of dat ik dat eerst op een pc moet doen voor ik hem inbouw?
Of kan ik er vanuit gaan dat deze drive de laatste firmware versie al heeft?
Productiedatum (DOM) is 19 december 2024.
Heb lopen zoeken naar wat de laatste versie is voor deze WD_BLACK SN850X SDD en wanneer deze is uitgebracht maar helaas niets kunnen vinden. :|
WD/SanDisk vermeld dat nergens op hun site en blijkt dat ze bewust geen release notes uitbrengen |:( dus daar is het ook niet in te vinden.
Maar het AI resultaat van Google zegt:
“The latest widely reported firmware for the WD_BLACK SN850X is 620361WD, released around late 2023, improving stability, but firmware updates are handled via the Western Digital (WD) Dashboard (now SanDisk Dashboard) softwareSanDisk website, which automatically checks and installs the latest version for your drive, so use that app for the definitive update.”
En aangezien degene die ik heb uit december 2024 is ga ik er maar vanuit dat ze er toen wel de laatste firmware erop hebben gezet.
Kwam er sowieso achter dat ik geen enkel ander apparaat in huis heb met een M.2 slot naast de PS5 dus kan niet eens updaten :P

Dus vandaag er maar ingeknalt:
Inbouwen Sandisk WD_BLACK SN850X 2T in PlayStation 5 Slim
Gelukkig een klusje van niks.

Belachelijk prijsstijgingen tegenwoordig; ik had deze SSD pas een kleine twee weken liggen en zie dat die in de tussentijd al €20 duurder is geworden, van €205 naar €225! :X
Met dank aan AI :'(

• andru123
  • Nu online
En nu naast SSDs ook HDDs 30% meer kosten. Wat is er aan de hand?

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Tulpenbollen.... :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 29-12-2025 08:57 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:34
andru123 schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:41:
En nu naast SSDs ook HDDs 30% meer kosten. Wat is er aan de hand?
Op HDDs zit ook DRAM. En er is mogelijk ook nog een substitutie-effect.
(Waar de lage prijs van SSD het mogelijk maakte om dit in te zetten waar niet strikt noodzakelijk, is dat nu door de hogere prijs veranderd)

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:48

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik dacht dat ik bij alie een NVMe naar SATA adapter had gekocht. Maar er blijkt een voor mij onbekende connector op te zitten.
Iemand die weet wat voor connecter dit is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bFdO2kHj4PXnzEu9EKqXR8YeSM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z32BdUrVKpWaDXDcseTrEVQM.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aZ8Mvl25MsdxahcA5c5gIbqdUI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhUedKCKaNuA5ngzv3RyfWwM.jpg?f=fotoalbum_small

Bij de tweede foto ligt de adapter boven op een andere adapter die ik normaal gebruil om losse SATA-SSD's aan te sluiten. En dat is de connector die ik had verwacht.

[ Voor 8% gewijzigd door Vishari Beduk op 01-01-2026 16:46 ]

weet het niet meer

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Vishari Beduk
Afbeeldingslocatie: https://www.lindy.co.uk/downloads/1362749649sas_sata.gif
De 2e?
Below is an explanation of the different types of combined internal SATA / SAS connectors (data & power combined connectors) that are found on our range of SATA cables and SAS cables:

22pin (7pin + 15pin) SATA Combo - The most common type of connector, this can be found in most 5.25", 3.5", 2.5" and a variety of 1.8" drives and hard drives.

29pin SAS Combo - A connecter socket for SAS drives as a SATA combination 22p plug does not fit SAS Drives.

13pin (7pin + 6pin) Slim SATA Combo - This connector type is usually found on Slim Line CD, DVD and Blu-Ray drives.

16pin (7pin + 9pin) Micro SATA Combo - Found on some 1.8 " SATA disks and SSDs.
https://www.lindy.co.uk/s...-connectors-explained-i64

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:21
Vishari Beduk schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:44:
Ik dacht dat ik bij alie een NVMe naar SATA adapter had gekocht. Maar er blijkt een voor mij onbekende connector op te zitten.
Iemand die weet wat voor connector dit is?
Check:
Google: U.2 Connector

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:48

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Toch weer wat geleerd op de eerste dag van het nieuwe jaar :X

weet het niet meer

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.