Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04:54
Ik heb sinds augustus 2009 een Intel X25-M (oude generatie zonder TRIM), maar sinds een tijd krijg ik random freezes van 5-10 seconden die me behoorlijk irriteren.

Standaard natuurlijk de Intel toolbox test gedraaid, die met de uitgebreide test gewoon tweemaal OK teruggeeft... Dan maar verder kijken.

HD Tune installeren en sequential readtest laten doen:
Afbeeldingslocatie: http://beerkeeper.nl/ssd-grafiek-read.png

Ook prima zo te zien, lekker constante snelheid en access time laag. Nu maar eens een seq. writetest:
Afbeeldingslocatie: http://beerkeeper.nl/ssd-grafiek.png

Hier gaat het fout, dikke (en lange) dalen plus dat mijn access time opeens stijgt naar 16 ms... Ik heb Intel al gemaild, maar die zeggen dat de Intel Toolbox Test alleszeggend is en dat HD Tune third-party software is, dus niet ondersteund door ze...

Intel geeft standaard 36 maanden garantie, dus ik heb nu een gare SSD waar ik geen garantie op kan claimen :/ iemand tips?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36

Quad

Doof

Als je hem een wipe geeft, dus dat hij overschreven wordt met nullen, wat krijg je dan?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 13:28
Grudgie schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:22:
Vandaag mijn samsung ssd ontvangen. Ik hem dus koppelen en installeren. Bios in gegaan. Als ik mijn sata op ahci mode zet zie ik geen enkele hdd. Zet ik hem in ide mode zie ik wel mijn schijven en ook mijn ssd. Hoe kan ik mijn ssd in ahci mode zetten? Heb een asrock 870 extreme 3
Misschien een domme vraag. Maar waar heb jij deze ssd besteld? Ik heb 26-12 besteld bij wehkamp en levertijd is nu inmiddels naar 2 weken gegaan.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 21:41

Grudgie

PSN: Grudgie7

pinokkia schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:32:
[...]

Misschien een domme vraag. Maar waar heb jij deze ssd besteld? Ik heb 26-12 besteld bij wehkamp en levertijd is nu inmiddels naar 2 weken gegaan.
Bij sww als ik me niet vergis. Hij was dan wel 20 euro duurder maar was hij wel direct leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Grudgie schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:22:
Vandaag mijn samsung ssd ontvangen. Ik hem dus koppelen en installeren. Bios in gegaan. Als ik mijn sata op ahci mode zet zie ik geen enkele hdd. Zet ik hem in ide mode zie ik wel mijn schijven en ook mijn ssd. Hoe kan ik mijn ssd in ahci mode zetten? Heb een asrock 870 extreme 3
Dit had ik ook, en daardoor dacht ik dat mijn Mobo geen AHCI deed, maar gewoon even rebooten en in de bios zie je dan gewoon weer al je sata devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Gropah schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:35:
[...]

Dit had ik ook, en daardoor dacht ik dat mijn Mobo geen AHCI deed, maar gewoon even rebooten en in de bios zie je dan gewoon weer al je sata devices
Als ik jou goed begrijp zet ik mijn sata operation mode op ahci. Reboot mijn systeem en dan zier hij wel mijn ssd? Gaan dan ook mijn andere schijven naar ahci mode? Vind raar dat ik niet per schijf kan instellen welke mode hij moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 13:28
Grudgie schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:35:
[...]

Bij sww als ik me niet vergis. Hij was dan wel 20 euro duurder maar was hij wel direct leverbaar.
Dank je wel voor het antwoorden van mijn vraag. Toen ik het bestelde was de levertijd >5 weken. Maar is sinds gisteren naar 2 weken. Op zich vind ik dat niet erg, want ik wil wel wachten voor minder betalen. (wehkamp aanbieding :). )

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Is het erg als mijn andere hdd ook in ahci mode is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04:54
Quad schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:32:
Als je hem een wipe geeft, dus dat hij overschreven wordt met nullen, wat krijg je dan?
welke tools in windows kunnen wipen? de Intel Toolbox wil het niet omdat de SSD 'niet reageert' :') wat een applicatie...

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou mijn "probleem" is opgelost.
(zie: Mau_Maus in "Het grote SSD topic ~ Deel 9")

Blijkbaar zat er toch een speciale bios optie tbv SSD.

Schijnbaar had ik die tijdens de allereerste installatie een jaar geleden gevonden, en is na een bios update weer naar default gegaan. Ik heb hem al die tijd gemist die optie (SSD Performance Mode)... Stom.

Bios-scherm:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/1t99bd.jpg(Let niet op de andere waarden, screenshot is van andere partij)

Nu is mij Wei zo:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/qpihbd.jpg

(Blijkbaar ontlast het ook mijn cpu en geheugen? Maar goed dat zal dan schijnscore zijn.)

En de benchmark is ook iets beter, al is het niet veel, maar goed nu zal Windows hem wel goed als SSD herkennen :)

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/k0iqtw.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Mau_Maus op 30-12-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Ik heb ook CrystalDiskMark gedownload alleen hoe doe je zo'n test? :$

Ik kan dat niet vinden :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:52:
[...]

bedankt voor je reactie, maar zou je iets specifieker kunnen zijn?
(via welke EFI menu's en keuzeopties welk logo weghalen?)
Laatste reactie op deze pagina http://www.tomshardware.c...us-p8p67-bios-detect-sata
(Misschien een losse flodder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 15:08
Grudgie schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 21:27:
Ik heb ook CrystalDiskMark gedownload alleen hoe doe je zo'n test? :$

Ik kan dat niet vinden :$
Op het knopje All klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Hehe ja kwam ik zonet achter, heb de test al gedaan.
Gaat om de Samsung 830 op Asrock 870 Extreme3

Wat vinden jullie ervan? Goed? Kan het beter?

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/689/ssdbench1.jpg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 17:28

wiert.tweakers

Makes software work correctly

Swordlord schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:30:
Gezien het SSD's van 600 GB zijn neem ik aan dat je 2x Intel 320 600 GB heb?

Dat is wel flink wat SSD capaciteit voor een laptop/mobile workstation :) Mirrored voor extra safety of vertrouw je op je backups?
Ja inderdaad 2 stuks intel 320 600 GB; niet mirrored; ik vertrouw op backups.

Het is flink wat capaciteit, maar ik heb een hele stapel VMs die ik nu altijd bij me kan hebben en dat maakt een boel dingen heel praktisch.

Mijn adagium van 20+ jaar geleden gaat nog steeds op: optimaliseer de langzaamste delen van je machine als eerste.
Dus in deze volgorde:
1- koop van het snelste storage medium de grootste capaciteit, hou minimaal 30% ruimte over
2- koop veel geheugen, hou minimaal 30% ruimte over
3- koop een snellere CPU

Ik heb me bijna 20 jaar geleden bijna ongans betaald aan een 1.3 gigabyte 5.25 inch full height SCSI II drive van HP. Jarenlang plezier van gehad: mijn hele fidonet node draaide daarop. En die dingen zijn (refurbished) nog steeds te koop: https://www.google.com/search?q=HP+C2223B+SCSI evenals de https://www.google.com/search?q=Adaptec+1542CF+SCSI card.
Beide mijne staan (samen met het moederboard van mijn eerste Novell 3.2 server, eerste GSM, en nog wat dingen) in een IKEA vitrinekast in de werkkamer.

http://wiert.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Beerkeeper schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 20:15:
[...]

welke tools in windows kunnen wipen? de Intel Toolbox wil het niet omdat de SSD 'niet reageert' :') wat een applicatie...
Niet Windows, gewoon een live CD running, hele SSD wipen, en Windows opnieuw installeren.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Zo, in dit topic wil ik bij gaan houden hoe mijn nieuwe Crucial M4 128GB het gaat uithouden de komende maanden.

Elke maand wil ik een benchmark doen om te zien hoeveel de SSD inkakt na verloop van tijd.

Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/6049/crucialm4128gb31122001.png31-12-2011

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tractrix
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-04-2024
Snowwie schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 05:51:
Zo, in dit topic wil ik bij gaan houden hoe mijn nieuwe Crucial M4 128GB het gaat uithouden de komende maanden.

Elke maand wil ik een benchmark doen om te zien hoeveel de SSD inkakt na verloop van tijd.

[afbeelding]31-12-2011
Hij doet het nu al niet zo heel best! Je read snelheden liggen wat laag!

Edit: Ik zie net dat je hem op een SATA300 poort hebt zitten dus dan kloppen die snelheden wel

[ Voor 8% gewijzigd door tractrix op 31-12-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Van de Crucial M4 weten we onderhanden al dat hij goed zijn snelheid behoud en over het algemeen gewoon rock solid draait :P

Pas als hij voor 97-98% volgepropt zit, gaat hij performance issue's krijgen..
tractrix schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 10:41:
[...]

Hij doet het nu al niet zo heel best! Je read snelheden liggen wat laag!
De SSD heeft zijn leesbril niet op, hierdoor moet hij wat beter kijken om de dingen goed te lezen O-)
Beerkeeper schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 20:15:
[...]

http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml
Dit branden naar CD, handleiding volgen en de tool runnen, dan doet de SSD een soort opruim actie in zijn NAND geheugen waardoor ze allemaal weer fris en fruitig zijn en klaar voor een nieuwe ronde van misbruik.

Want het kan heel goed zijn dat je NAND geheugen gewoon enorm is vervuild, waardoor dus eerst een erase moet gedaan worden voordat een bestand kan worden weggeschreven, het erasen van een geheugen blok duurt in verhouding tot lezen/schrijven lang, dus daardoor zou het kunnen zijn dat je die rare dalen hebt. Maar normaal zouden die dalen niet zo erg moeten zijn...

Maar secure erase kan soms wonderen doen voor rare foutjes etc...

LET OP: BACK UP EERST JE GEGEVENS... want je doet je SSD dus wissen ;)

Lost dit je problemen niet op, RMA...

[ Voor 72% gewijzigd door Swordlord op 31-12-2011 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Beerkeeper schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:31:

Intel geeft standaard 36 maanden garantie, dus ik heb nu een gare SSD waar ik geen garantie op kan claimen :/ iemand tips?
Zoals hieronder is gezegd, even helemaal wipen. Doet hij dan nog niks dan heb je gewoon garantie hoor.
Terug naar de winkel gaan en de domme consument uithangen werkt het beste imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:53
Heb nog ff een benchmark van mijn Crucial C300 256GB SSD gedraaid op mijn nieuwe mobo en het ziet er wel goed uit al zeg ik het zelf. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LDwV0In9YqH5X7wy6mz7ct3F/full.png

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
Zag ik vanmiddag een tijdschrift van hardware.info waar ssd's werden vergeleken, stond er bij de crucial m4 dat dit een erg goede was, maar dat je de 64GB moet vermeiden..

Iemand enig idee waarom ze dat schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 64GB is juist praktisch de enige goede 64GB SSD die er bestaat. Niet voor niets komt dat formaat hier erg vaak langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Dacht dus ook dat er niets verkeerd mee was.. Nouja, ik ben er in ieder geval erg blij mee!

Fijne jaarwisseling allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Loev schreef op woensdag 07 december 2011 @ 14:11:
[...]

Of mijn 830 defect is moet nog blijken. Het kan ook aan mijn (verouderde) moederbord liggen. Ik maakte mij een beetje zorgen omdat Azerty zei dat Sandforce chips deze problemen vaker hebben terwijl een 830 helemaal geen Sandforce heeft. Ik stuur hem iig morgen RMA en dan hoor ik het wel.
Update
Ik inmiddels mijn nieuwe PC binnen en de 830 draait als een zonnetje :D Windows 7 boot als een gek, ik ga van 4 minuten naar 20 seconden :D
Vandaag wil ik wat benchmarks gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:49

Convoy

g44p

Out of the box en een verse win7 x64 install

Dell Studio 1737:
-Intel Core2Duo T8600 Processor at 2.4Ghz, 1066mhz 3mb L2 cache
-4GB RAM, DDR2, 800MHZ, 2 Dimm

Boottime windows 19sec 8)

Afbeeldingslocatie: http://img718.imageshack.us/img718/6599/ssdu.png

[ Voor 6% gewijzigd door Convoy op 02-01-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Zucht, discussie met een gozer die iemand een OCZ Vertex 2 adviseert alszijnde een betrouwbaar snel en perfecte SSD.

:')

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Veel sterkte ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
kevindelange schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 17:32:
Zag ik vanmiddag een tijdschrift van hardware.info waar ssd's werden vergeleken, stond er bij de crucial m4 dat dit een erg goede was, maar dat je de 64GB moet vermeiden..

Enige redenen die ik kan verzinnen is dat hij te klein is zodra je eenmaal aan de snelheid gewend bent :P Die van mij drait nu al een paar maanden prima en zou niet weer terug willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 15:22
Cyleo schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:30:
Enige redenen die ik kan verzinnen is dat hij te klein is zodra je eenmaal aan de snelheid gewend bent :P Die van mij drait nu al een paar maanden prima en zou niet weer terug willen.
Misschien is het advies vanwege de max schrijfsnelheid? Al boeit dat toch niet voor een 64GB schijf: 9 van de 10 keer betreft het een boot/OS schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Cyleo schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:30:
[...]

Lijkt mij ook, draait ook super bij mij!

Alleen heb ik soms last omdat ik bij mijn data op mijn gewone hdd moet, dat hij in een soort van slaap zit dan hij even tijd nodig heeft om toegang te krijgen, is er een manier om hem altijd actief te zetten?

En ohja, voor het tellen van startup tijden? wanneer doe je dit? Als het windows laadscherm komt, of vanaf de aan/uit knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op F8 rammen. Dan krijg je de bootloader te zien. Tel vanaf het moment dat je op enter drukt tot, ik doe altijd mijn startpagina in firefox. (of beter gezegd. De laatste sessie). Bij mijn intel X25-M is dat 22 seconden als ik het me goed herriner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:27:
Op F8 rammen. Dan krijg je de bootloader te zien. Tel vanaf het moment dat je op enter drukt tot, ik doe altijd mijn startpagina in firefox. (of beter gezegd. De laatste sessie). Bij mijn intel X25-M is dat 22 seconden als ik het me goed herriner.
Ik heb net 17,8 geklokt vanaf het moment dat ik na mijn bootloader koos voor Start Windows Normal.

Dus die optie enter en gelijk de stopwatch aan tot dat firefox geladen was met de vorige sessie

met de M4 64gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 22:55
Na een maand in gebruik is mijn score met 27 toegenomen. Geen idee hoe dat kan (waarschijnlijk even inwerken ofzo) maar het is een goed teken denk ik :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/elAta.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Benchmarks zijn moment opnamens... Performance kan altijd een beetje fluctueren tussen benchmarks. Dus zou je de performance verschil over tijd goed willen weten, zou je 10 keer AS-SSD moeten draaien en dan daar een gemiddelde van nemen, iedere keer...

Maar dat is uiteraard niet aan te raden...

[ Voor 50% gewijzigd door Swordlord op 03-01-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

freekweb schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:37:
Out of the box en een verse win7 x64 install

Dell Studio 1737:
-Intel Core2Duo T8600 Processor at 2.4Ghz, 1066mhz 3mb L2 cache
-4GB RAM, DDR2, 800MHZ, 2 Dimm

Boottime windows 19sec 8)

[afbeelding]
Zet er voor de grap eens 8GB geheugen in.. mijn boot was zo 6 sec sneller ofso _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door A87 op 03-01-2012 11:16 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy

Convoy

g44p

Lias schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:15:
[...]

Zet er voor de grap eens 8GB geheugen in.. mijn boot was zo 6 sec sneller ofso _/-\o_
Meer mem staat nog op mn lijstje idd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Sander H schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:50:
Na een maand in gebruik is mijn score met 27 toegenomen. Geen idee hoe dat kan (waarschijnlijk even inwerken ofzo) maar het is een goed teken denk ik :)
Zoals Swordlord aangeeft kunnen die benchmark een beetje fluctueren, maar ik verbaas me een beetje over de 4K write snelheid. Op mijn desktop haal ik maar 61MB/s, hoe kun jij naar 100MB/s komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De random write snelheid wordt hevig beinvloed door de CPU en controller.Bij een oneindig snelle SATA controller en CPU benadert de 4k random write de sequentionele snelheid. En dat geldt ook voor 128k writes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Hier ben ik het niet mee eens, want je zit hier te werken met 4K file size, zonder queudepth, dit betekend dat enkele geheugen pages om de beurt worden beschreven, je zult dus tegen het limiet aanlopen van de SSD controller(buffer) en de snelheid waarop kan geschreven worden naar de geheugen pages...
Een enkele NAND chip heeft geen schrijf snelheid van 100 MB/s zover mij bekend is.

Een oneindig snelle CPU of Sata controller zou hier dus niks aan veranderen...

Bij 128k kan ik wel geloven dat de snelheid de sequentiële specs benaderen, want je krijgt hier de RAID-0werking dat writes kunnen worden verdeeld over meerdere NAND chips/pages.

Dus misschien dat er een write buffer was die lekker op gang was???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een write volgens windows betekent niet hetzelfde als een write volgens de SSD. Als er wordt geschreven zal de SSD meteen een bevestiging teruggeven, nog voordat hij het echt wegschrijft. Bij een goede SSD controller worden de write operaties ongetwijfeld gequed zodat een sloot 4K's overeenkomt met een sequentional write.

Mijn intel X25-m bijvoorbeeld. Seq. 80MB/s, random 40MB/s. Schakel ik echter een boel energiebesparingsfeatures uit haalt hij 60MB/s random. En dat is met een semi-brakke dualcore. Een snellere processor zou dat beter doen, tot op het punt waarop de SATA controller het niet meer aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 22:31

als het goed is stond dat er ook bij in het HWI tijdschrift
als ik het me goed was het bij de 64gb versie zo dat je 1 plankje ssd geheugen hebt
en bij de 128 versie dat plankje 2x hebt en daar leest/schrijft hij dan tegelijk van en daardoor hogere performance ( zal dit verbeteren zodra ik thuis ben waar ik het desbetreffende tijdschrift heb)
http://nl.hardware.info/v...l/producten/120454-120455

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Daarom zeg ik ook, eerder een write buffer die lekker op gang was...
In plaats van letterlijke die performance op de nand chips...

een fluctuatie in de benchmark kan natuurlijk ook nog... Dat is nog aannemelijker...

Daarbij, zal de controller er heus een actie mee uitvoeren en misschien zullen externe factoren een invloed zijn...
Maar naar mijn mening is dit niet zo extreem, dat het zo snel gaat... De enige manier waarop 4K single thread zo hoog kan zijn is door een write buffer...
Maar een write buffer kan niet oneindig alles opvangen, dus kan nooit alle commando's genoeg opvangen om er een sequentiële string van te maken, dus dat gaat je ook niet lukken...
Ook als hij opvangt en doet flushen naar nand tegelijkertijd, zie ik het nog steeds niet gebeuren...

Als een commando goed in de writebuffer zit, geloof ik wel dat de SSD het raporteerd als geschreven, maar commando's die in de wachtrij staan, gaat hij echt niet rapporteren als geschreven, dus daar geloof ik je ook niet in...

Kijk ook maar hiernaartoe, geen enkele SSD die zo associaal hoog haalt, zelfs niet de Samsung 830 die tweakers.net zelf heeft getest... http://tweakers.net/benchdb/test/628

En dan is het tweakers.net bench systeem met een I5 2500K en een H67 chipset toch zeker niet de slechte....

[ Voor 41% gewijzigd door Swordlord op 03-01-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 22-09 15:22
flashback1989 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:47:
als ik het me goed was het bij de 64gb versie zo dat je 1 plankje ssd geheugen hebt
en bij de 128 versie dat plankje 2x hebt en daar leest/schrijft hij dan tegelijk van en daardoor hogere performance ( zal dit verbeteren zodra ik thuis ben waar ik het desbetreffende tijdschrift heb)
Da's inderdaad een verschil, maar het is nog geen reden om een 64GB versie af te raden. De overgebleven snelheid is meer dan voldoende voor een OS/boot schijf. Ik ben benieuwd wat hun motivatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

flashback1989 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:47:
[...]

Grotere ssd's zijn inderdaad meestal sneller omdat ze meer geheugenchips hebben waar gelijktijdig van gelezen en naar geschreven kan worden. Dit wil niet zeggen dat een 64GB ssd een slechte koop is. Een moderne 64GB ssd is alsnog minimaal een factor vijf sneller dan een 7200 toeren harde schijf. Niet iedereen heeft het budget voor een 128GB of 256GB ssd. Als performance het doel is biedt een 64GB ssd alsnog veel meer waar voor je geld dan een harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:59:
Daarom zeg ik ook, eerder een write buffer die lekker op gang was...
In plaats van letterlijke die performance op de nand chips...

een fluctuatie in de benchmark kan natuurlijk ook nog... Dat is nog aannemelijker...

Daarbij, zal de controller er heus een actie mee uitvoeren en misschien zullen externe factoren een invloed zijn...
Maar naar mijn mening is dit niet zo extreem, dat het zo snel gaat... De enige manier waarop 4K single thread zo hoog kan zijn is door een write buffer...
Maar een write buffer kan niet oneindig alles opvangen, dus kan nooit alle commando's genoeg opvangen om er een sequentiële string van te maken, dus dat gaat je ook niet lukken...
Ook als hij opvangt en doet flushen naar nand tegelijkertijd, zie ik het nog steeds niet gebeuren...

Als een commando goed in de writebuffer zit, geloof ik wel dat de SSD het raporteerd als geschreven, maar commando's die in de wachtrij staan, gaat hij echt niet rapporteren als geschreven, dus daar geloof ik je ook niet in...

Kijk ook maar hiernaartoe, geen enkele SSD die zo associaal hoog haalt, zelfs niet de Samsung 830 die tweakers.net zelf heeft getest... http://tweakers.net/benchdb/test/628

En dan is het tweakers.net bench systeem met een I5 2500K en een H67 chipset toch zeker niet de slechte....
Behalve dat de X25-m geen write buffer heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De X25-m niet nee... Maar in de benchmarks van Tweakers, haalt hij niet de 60 MB/s zoals jij zegt...

En ik sprak over de Samsung voornamelijk..

[ Voor 58% gewijzigd door Swordlord op 03-01-2012 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat komt omdat t.net niet alle energiebesparingsfeatures uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
_H_G_ schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:04:
[...]

Da's inderdaad een verschil, maar het is nog geen reden om een 64GB versie af te raden. De overgebleven snelheid is meer dan voldoende voor een OS/boot schijf. Ik ben benieuwd wat hun motivatie is.
Ik ben ik het bezit van 2 m4's
1 van 64GB
1 van 128GB

En het snelheidsverschil is klein. In benchmarks is er verschil te meten.
Maar voor het gevoel is er gewoon geen snelheidsverschil te merken.
Als een grote m4 buiten het budget valt is en 64GB versie prima, maar meer ruimte is natuurlijk altijd fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 20:18

Marando

Muziekje?

Komt denk ik omdat die mensen van hardwarde.info zich doodstaren op cijfertjes. De schrijfsnelheid van zo'n 64GB M4 is op papier een beetje laag.. en daar schrikken ze van!

In de praktijk is het een geweldige SSD, dus lekker kopen als je dat van plan was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Marando schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:08:
[...]

Komt denk ik omdat die mensen van hardwarde.info zich doodstaren op cijfertjes. De schrijfsnelheid van zo'n 64GB M4 is op papier een beetje laag.. en daar schrikken ze van!

In de praktijk is het een geweldige SSD, dus lekker kopen als je dat van plan was!
Ja dat zal dan wel!

Ik heb zelf de M4 64GB al, maar was benieuwd waarom ze dat schreven, dit is dan wel mijn eerste ssd, maar ik vind hem helemaal super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Men X25M G2 80gb loopt de laatste tijd constant vol dus heb ik er een 128gb Samsung 830 bijgekocht.

Hoe kan ik het snelst en eenvoudigst de Intel, waar nu 1 windows 7 partitie + de System Reserved Partition op staat, clonen naar de Samsung, rekening houdend met de MBR, SRP & alignment? Ik las dat Ghost die meegeleverd wordt met de Samsung soms problemen kan geven, dus zoek ik "first time right" alternatieven (of bevestiging dat het met Ghost wel gewoon lukt...). Ik heb nog 2 HDDs in men systeem zitten waardoor een image/restore ipv clone ook zou moeten werken, maar dat vraagt natuurlijk extra tijd.

Ik gebruik al Macrium Reflect Free om images te maken/restoren van propere, geupdate, geconfigureerde windows installaties. Zou ik hiermee ook de SSD's rechtstreeks kunnen clonen, rekening houdend met de eerder vermelde issues? Mag ik de Samsung dan eerst formatteren in windows om er desnoods al wat benchmarks op los te laten, of laat ik die best ongeïnitialiseerd en laat ik de clone/imaging tool al het partitioneer/formatteer werk doen?

Houdt de built-in Windows imaging tool eigenlijk rekening houden met de MBR, SRP & alignment?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb wat vreemds, tenminste ik vind het vreemd.

Ik maak gebruik van een Vertex 1 64GB, bevalt opzich prima.
Nou kon ik voor een leuk prijsje een Vertex 2E 60GB van een mede tweaker overnemen.

Ding met even in de pc gezet en ik dacht laat ik eens wat testjes draaien:

Vertex 1:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ckSGKSqlsqDYFaYznvnbtNXf/full.png

Vertex 2E:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Nynv5f3IwqJ3H0apOR2pwuKG/full.png

In elk opzicht scoort deze minder bij HD tune.

Daarna nog even Crystal mark gedaan voor de sequential read en write. Daar haalt de Vertex 1 read 183.3MB/s en write 55.36MB/s. Vertex 2 read 188.2MB/s en write 49.12MB/s.

Valt mij in ieder geval erg tegen, zoals het er nu uitziet houd ik mijn Vertex 1 lekker.

Of zeg /doe ik iets heel erg verkeerd ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een PC upgrade gedaan
Intel Core2500K
Gigabyte X68Z mobo
Dit zijn de resultaten van mn Crucial M4 128GB, ik heb gewoon direct op All geklikt, geen settings veranderd ofzo:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/259/naamloosxb.jpg

Iemand opmerkingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Ik heb onlangs een OCZ Vertex 3 120GB aangeschaft en kom uit op de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/7906/oczvertex3.png

Ze lijken mij wat aan de lage kant.
Heb een M3N78-EM mobo, SSD aangesloten op SATA port 1, bios up to date en in AHCI mode, clean windows install, laatste chipset drivers gedownload.
Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:50

wontcachme

You catch me? No you wont

Wat is het beste te doen met een SSD qua mappen? Moet ik bijvoorbeeld de cache folder van FF naar mijn HD verhuizen of kan ik die op een SSD plaatsen gewoon? Morgen kan ik hem namelijk eindelijk installeren en wil het graag gelijk goed doen.

En wat qua profiel folder? Alleen bepaalde mappen naar de HD (Mijn documenten, mijn muziek, enz...) of de hele <jouw naam> folder (dus inclusief de appdata folder)? Ik denk zelf dat de hele map verplaatsen wat overdreven is. Alleen de documenten, muziek, video's, afbeeldingen lijkt me genoeg.....

heel stuk van CiPHER over gevonden

[ Voor 3% gewijzigd door wontcachme op 04-01-2012 18:15 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:13:
Of zeg /doe ik iets heel erg verkeerd ?
Je doet iets heel erg verkeerd. HDtune is ontworpen om HDD's te benchmarken. Bij SSD's krijg je totaal nutteloze resultaten.
Jaeger schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:24:
Ik heb onlangs een OCZ Vertex 3 120GB aangeschaft en kom uit op de volgende resultaten:

[afbeelding]

Heb een M3N78-EM mobo, SSD aangesloten op SATA port 1, bios up to date en in AHCI mode, clean windows install, laatste chipset drivers gedownload.
Is dit normaal?
Een vertex 3? Geen 2? En ik kan aan het screenshot afleiden dat je in IDE modus draait. AHCI geeft betere performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaeger
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:05:

Een vertex 3? Geen 2? En ik kan aan het screenshot afleiden dat je in IDE modus draait. AHCI geeft betere performance.
Het is een vertex 3. Hoe kun je aan de screenshot afleiden dat hij in IDE modus draait? In de bios staat AHCI dus ik snap niet waarom die dan in IDE modus draait, gaat dat automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan je zien aan de identieke scores bij 4k read en 4k read met hoge que depth.

IDE ondersteunt geen command queing, dus krijg je dezelfde performance bij beide cijfers. Met ahci zou dat laatste cijfer een stuk of 8x zo hoog moeten zijn.
Maar het kan ook zijn dat je chipset crap is. Ik ken het chipset niet, maar 123MB/s read.. dat is niet geweldig. Al draait het natuurlijk om de random reads.

Edit: wacht even..[SSD] Trage AS SSD benchmark heeft precies hetzelfde probleem. Ik zou je aanraden dat topic eens te volgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy

Convoy

g44p

Jaeger schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:53:
[...]

Het is een vertex 3. Hoe kun je aan de screenshot afleiden dat hij in IDE modus draait? In de bios staat AHCI dus ik snap niet waarom die dan in IDE modus draait, gaat dat automatisch?
Lijkt me niet echt oké, vergelijk maar eens met mijn benchmark paar post terug, heb dezelfde ssd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Jaeger schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:24:

[afbeelding]

Is dit normaal?
http://uk.asus.com/Mother...s/M3N78EM/#specifications

Storage NVIDIA® GeForce 8300
1 xUltraDMA 133/100/66/33
1 xExternal SATA 3 Gb/s ports 5 x SATA 3Gb/s ports (Use SATA1-3 for IDE mode.)
NVIDIA® MediaShield™ RAID Support RAID 0,1,0+1,5,JBOD

WAIT WHUT!?
(Use SATA1-3 for IDE mode.)

Dus misschien even om prikken naar andere poort?

Daarbij, niet de NVIDIA storage drivers gebruiken, deze zijn bagger voor SSD's, geen support voor trim en slechte performance...
Gebruik de standaard Microsoft AHCI driver.

[ Voor 53% gewijzigd door Swordlord op 04-01-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:05:
[...]

Je doet iets heel erg verkeerd. HDtune is ontworpen om HDD's te benchmarken. Bij SSD's krijg je totaal nutteloze resultaten.

[...]
Was al verder gegaan emt crystalmark. Vooral de random writes waren veel hoger dus ondertussen maar een installatie op de Vertex 2 gedaan.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaeger
Ik heb mijn Vertex 3 op een andere SATA (port 5) aangesloten.
Deze port werkt alleen in AHCI/RAID mode.
Helaas krijg ik zelf AHCI niet aan de praat en blijf ondanks meerdere reinstall BSOD's krijgen.
Hij draait nu dus in RAID met de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/5051/vertex3test2.png

Nog steeds niet het gewenste resultaat maar de 4K QD32 is aanzienlijk verbeterd.
Ik denk dat het moederbord/chipset uit 2008 niet gemaakt is voor SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Weekje terug een Crucial M4 128GB gekocht.

Het is een sata-600 ssd, maar hij draait 'slechts' op een sata-300 poort.

Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/6049/crucialm4128gb31122001.png

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Jaeger schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 01:45:
Ik heb mijn Vertex 3 op een andere SATA (port 5) aangesloten.
Deze port werkt alleen in AHCI/RAID mode.
Helaas krijg ik zelf AHCI niet aan de praat en blijf ondanks meerdere reinstall BSOD's krijgen.
Hij draait nu dus in RAID met de volgende resultaten:

[afbeelding]

Nog steeds niet het gewenste resultaat maar de 4K QD32 is aanzienlijk verbeterd.
Ik denk dat het moederbord/chipset uit 2008 niet gemaakt is voor SSD's.
In RAID mode wil je je controller niet hebben staan, dan communiceert hij namelijk via een ander protocol en via dit protocol is het TRIM commando niet mogelijk.

Lastige situatie dit, optimaal zou zijn om AHCI te hebben, of op zen minst IDE...
Maar in IDE presteert de SSD bagger...
En in AHCI werkt het allemaal niet goed/BSODS...

Misschien beetje erg omstreden oplossing: Heb je de mogelijkheid om een nieuw moederbord te kopen? Dat je naar een AMD chipset overstapt... Deze hebben tenminste geen rare trekjes...

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 05-01-2012 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:09:
[...]

In RAID mode wil je je controller niet hebben staan, dan communiceert hij namelijk via een ander protocol en via dit protocol is het TRIM commando niet mogelijk.
Dat is incorrect. Trim is mogelijk met RAID, alleen niet als de schijven deel uitmaken van een array, wat bij hem niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het is de bagger Nvidia controller die serveert een drive nog steeds uit via SCSI protocol...

AMD en Intel hebben speciaal een driver moeten ontwikkelen dus dat een Single drive als AHCI wordt gezien...
Nvidia heeft nooit hoogstandjes in hun storage drivers gedaan... Zelfs nooit TRIM ondersteuning erin gezet!!!

Tot aan de allerlaatste Chipsets van Nvidia voor AMD processoren moest je zelfs RAID mode draaien, als je NCQ wilde gebruiken voor je HDD's...
Want AHCI hebben ze pas op het allerlaatste moment eens ondersteunt...

Graag zou ik wel eens een AS-SSD screenshot willen zien van Jaeger, ter verificatie... Het hoeft alleen een screenshot te zijn, benchmark hoeft niet voltooid te zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Swordlord op 05-01-2012 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhesse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 10:52
hmm gister samsung 830 128gb laten inbouwen met de de volgende resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/j910xu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/rk5539.jpg

ik mag niet tevreden zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
AHCI inschakelen in je bios...

Dit stappen plan volgen:
Foutbericht wanneer u een Windows 7 of Vista-computer start nadat u de SATA-modus van het opstartstation hebt gewijzigd: STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE

En graag vermelden welk moederbord je hebt...

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 05-01-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaeger
Swordlord schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:13:

Graag zou ik wel eens een AS-SSD screenshot willen zien van Jaeger, ter verificatie... Het hoeft alleen een screenshot te zijn, benchmark hoeft niet voltooid te zijn.
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/1315/asssd.png

Staat dus op SCSI.
Denk dat ik maar een nieuw moederbord ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/624/naamloosxb.jpg

Crucial M4 128GB op een sata600mobo (gigabyte Z68X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhesse
je hebt het tegen mij? zo ja:
ASUS P8P67 LE

net gekeken, hij zit aangesloten op een sata6 poort.. zal wat bios screenshots maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Was tegen jouw jah...

Gebruik trouwens de grijze SATA-600 poorten, niet de enkele donkere blauwe ;) even ter info... de donker blauwe poort is verbonden middels een slechtere controller.

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 05-01-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhesse
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/1j17op.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/swv2vd.jpg

vreemd dat hij hem niet herkend bij de sata devices? verder zit hij, als ik goed gekeken had, op de donker blauwe aangesloten. Zal dat zo eerst eens veranderen
--
EDIT:
@swotlord bedankt! heb de 2 sate aansluitingen omgewisseld met het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2u9q077.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door jhesse op 05-01-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:53
Nu de Intel RST drivers nog installeren en hij gaat nog wat rapper. ;)

http://downloadcenter.int...+Rapid+Storage+Technology

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mijn nieuwe Intel 320 80GB SSD:
Afbeeldingslocatie: http://a.yfrog.com/img610/4439/vgqoo.jpg

Eerste bench out of the box:
AS SSD
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/21bpzsl.png

Crystal Diskmark
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2ymheec.png

HD Tune
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/21ca5ch.png

Setup is een Medion notebook, en de SSD is geplaatst in een caddy.
Volgens mij mag ik wel tevreden zijn.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Quad schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:02:
Mijn nieuwe Intel 320 80GB SSD:
[afbeelding]

Eerste bench out of the box:
AS SSD
[afbeelding]

Crystal Diskmark
[afbeelding]

HD Tune
[afbeelding]

Setup is een Medion notebook, en de SSD is geplaatst in een caddy.
Volgens mij mag ik wel tevreden zijn.
Lekkere score eppie.. :9

[ Voor 6% gewijzigd door gumbal696 op 05-01-2012 16:44 ]

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:09
Hallo, ik wil mijn laptop (dell latitude d630 Bouwjaar 2008 ) upgraden met een ssd.
Is dit nog aan te raden of kan ik beter door sparen voor een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhesse
http://www.micdigital.be/ssd.html
ik vroeg me af of dit waar was, voornamelijk 2, 3, 7 en 11
heb dus een samsung 830 128gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb net mijn M4 ook geïnstalleerd en gebruikerservaring is gewoon goed te noemen, maar als ik bijvoorbeeld mijn resultaten vergelijk met andere mensen hier vallen mijn Random 4k en vooral de write access time erg tegen.

AS SSD

Seq 479.60 - 244.98
4k 15.16 --- 34.56
4k-64Thrd 180.53 - 195.51
Access time 0.123 - 0.418

Is mijn Iastor (intel chipset) gewoon gaar? 0.4ms kan toch niet normaal zijn? met writeback cache uit gaat hij nog eens 10 trager, dus dat kan het niet zijn. Prefetch heb ik met SSD optimizer al uitgezet.

Ik ben mijn Photobucket account weer es vergeten. Post de screens later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De write ms fluctueert hevig. Ik heb ooit 6ms gezien met mijn X25-m, dat was echter niet te merken in de doorvoersnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ik vind de 4k's ook een beetje laag. Kronolith haalt met een 128GB gemiddeld 50% meer.

En hier haalt iemand met een Iastor chipset 65Mb write op 4k.

[ Voor 35% gewijzigd door REDFISH op 05-01-2012 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Is dit een beetje een nette score voor een Samsung 830:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZDxcYwmDcYHBv3E0fZZYKnBq/full.png

Op een Sata2 poort aangesloten. De Laptop staat in de sig van mij.

[ Voor 4% gewijzigd door wontcachme op 05-01-2012 21:26 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedySK
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 12:36
PC upgrade gedaan. Nou wil ik toch even zeker weten of de snelheid klopt?

I5 2500k
Gigabyte Z68X moederbord
Vertex 3

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7apKV.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
wontcachme schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:26:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZDxcYwmDcYHBv3E0fZZYKnBq/full.png

Vergelijk met een paar postings erboven:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/21bpzsl.png

Ik denk het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door arnoud_h op 05-01-2012 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

arnoud_h schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:54:
[...]

Vergelijk met een paar postings erboven:

[afbeelding]

Ik denk het wel.
Die had ik gezien, maar voor mijn gevoel is mijn acces time wat hoog, de 4k wat laag en de seq snelheden wat laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Je zou e.v.t. de standaard AHCI SATA controller nog kunnen proberen [msahci i.p.v. iastor].

[ Voor 0% gewijzigd door Jorruchie op 05-01-2012 22:30 . Reden: typo ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Iemand enig idee wat hier aan de hand is.

Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/7938/crucialm4w.png

Crucial M4 128 GB
Asus P8Z68 V Pro/Gen3

Ja, ik weet zeker dat mijn moederbord in AHCI modus staat, en ik weet ook zeker dat de SSD op een Sata 3 poort zit. Ik heb zojuist de SATA driver van Intel geïnstalleerd, en dit heeft de schijfsnelheden van 120 MB/s hierheen gebracht, maar dit is natuurlijk nog lang niet wat het moet zijn.

Ik heb nu eigenlijk geen idee meer waar ik het moet zoeken.

Edit: Volgens dat Intel Rapid Storage programma zit hij op een sata 2 poort. Maar hij zit fysiek toch echt op een Sata 3 poort aangesloten...

[ Voor 12% gewijzigd door eew op 05-01-2012 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Jorruchie schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:30:
Je zou e.v.t. de standaard AHCI SATA controller nog kunnen proberen [msahci i.p.v. iastor].
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0Z5HJX6bz22LnPgLEDlmNSva/full.png

De 4K writes dus wat beter, maar de read is nu flink wat omlaag gegaan in de 4K64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

eew schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:34:
Beetje lastig om een oorzaak aan te wijzen o.b.v. één screenshot.
  1. e.v.t. de standaard AHCI SATA controller proberen [msahci i.p.v. iastor]
  2. is de SSD aangesloten op een native SATA 3 poort? Bij twijfel SATA_1 kiezen.
  3. is een RAID controller geinstalleerd? Zo ja, deze deinstalleren
just my €0.02...

[ Voor 18% gewijzigd door Jorruchie op 05-01-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
wontcachme schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:44:
[...]

[afbeelding]

De 4K writes dus wat beter, maar de read is nu flink wat omlaag gegaan in de 4K64.
Met de iastor drivers haal ik met de 128GB drive access tijden rond de 0.1/0.09 (R/W) op een SATA600 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Jorruchie schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:44:
Beetje lastig om een oorzaak aan te wijzen o.b.v. één screenshot.
  1. e.v.t. de standaard AHCI SATA controller proberen [msahci i.p.v. iastor]
  2. is de SSD aangesloten op een native SATA 3 poort? Bij twijfel SATA_1 kiezen.
  3. is een RAID controller geinstalleerd? Zo ja, deze deinstalleren
just my €0.02...
Hij zit op de chipset op SATA6G_1 of op SATA6G_2
Er is geen RAID controller, maar ik had op mijn oude moederbord een firmware RAID van twee 1 TB harddisks, een van twee is de dag voordat ik mijn pc ging upgraden overleden, en de andere is mee gegaan. Toen ik de Intel installeerde heette die hardisk opeens weer RAID 1 en weigert speedfan ook weer zijn SMART te zien, toch staat mijn moederbord in AHCI en niet in RAID. Ik neem niet aan dat het feit dat er zich in mijn systeem een hardisk zit die in het verleden deel uitmaakte van een RAID 1 array dit kan veroorzaken. Wat verder opvallend is is het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/4945/2006g.png

Ik heb toch net de driver geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

arnoud_h schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:49:
[...]
Met de iastor drivers haal ik met de 128GB drive access tijden rond de 0.1/0.09 (R/W) op een SATA600 poort.
In dit geval niet veelzeggend aangezien 'wontcatchme' de drive heeft aangesloten op een Sata2 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

wontcachme schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:44:
[...]
Maakt niet veel uit inderdaad. Zelf heb ik de 830 128Gb aangesloten op een Sata3 poort en gevoelsmatig lijken me het nette scores. Je kunt nog een aantal tweaks proberen m.b.v. de meegeleverde 'Magician' software.
Daarnaast adviseer ik je om niet te vaak AS SSD benchmarks draaien, daar wordt de levensduur van je disk niet langer van. Crystal Disk 3x100Mb geeft ook een goede indicatie is een stuk minder belastend.

Verder zou ik me niet te druk maken om de benchmarks en lekker genieten van de snelheidswinst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 19:35
eew schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:34:

<knip

Edit: Volgens dat Intel Rapid Storage programma zit hij op een sata 2 poort. Maar hij zit fysiek toch echt op een Sata 3 poort aangesloten...
De sequential read/write scores suggereren toch echt dat het een SATA-2 poort is.
Kan je wellicht in de BIOS aangeven dat SATA3 enabled moet zijn of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

eew schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:54:
[...]
Onjuiste drivers hebben een behoorlijk effect op de prestaties van je disk. Zorg dus dat deze bijgewerkt zijn.
Het freeware tool Drivermax kan daarbij helpen. http://www.drivermax.com/

Verder is het belangrijk om de AHCI mode in je BIOS ingeschakeld te hebben tijdens de installatie van je OS.
Als de RAID controller nog actief is (check device manager) moet deze worden gedeïnstalleerd.
Anders draaien HDD en SSD in wellicht in RAID mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Nou dank voor die tip van Drivermax. Ik braaf de chipset + AHCI driver geupdate. Is mijn 4k read en write ineens gehalveerd!

Schrijven die benchmarks nu ook echt iets? Ik heb namelijk het idee dat ik na een paar benches gevoelsmatig iets minder performance heb, hoewel de bench dat niet aangeeft.

[ Voor 41% gewijzigd door REDFISH op 06-01-2012 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
wontcachme schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:26:

[afbeelding]

Als het een Laptop is, dan kan het liggen aan energie besparende features. die heeft vaak nog wel eens effect op de performance van een sata-controller. Dat als de CPU idle is de rest van het chipset en de sata controller dus ook in rust stand zijn.
Dit geld trouwens ook voor een normaal PC systeem, maar alleen bij een paar specifieke chipsets.

Dit heeft veel invloed op de 4K scores... Maar dit betekend dat het alleen is als het systeem idle is, is er CPU belasting, dan komt alles en iedereen van hun gat af en zijn de synthetische scores veel hoger.
REDFISH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 01:14:
Nou dank voor die tip van Drivermax. Ik braaf de chipset + AHCI driver geupdate. Is mijn 4k read en write ineens gehalveerd!
Programma's die drivers voor je opzoeken zou ik nooit vertrouwen, vaak zijn het net niet de allernieuwste of de allerbeste die je kan hebben...

Dan regelt Windows Update nog een beter taak...

Maar REDFISH, Specs van je systeem/ Laptop?
En lees het stukje richting Wont Catch me hierboven ook maar eens...
[...]

Er zijn geen drivers voor HDD's ;)
De driver die je hebt geïnstalleerd is voor ATA controllers, dus onder dat kopje zul je ook INTEL ATA controller vinden.

Geef eens een screenshot van AS-SSD, daar is wat meer info uit te halen, over welke controller/driver enzovoorts je gebruikt.
Probeer misschien ook eens met alleen je SSD aangesloten.

[ Voor 91% gewijzigd door Swordlord op 06-01-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:26

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

[...]
Hij zit op de chipset op SATA6G_1 of op SATA6G_2
De specs van jouw MB vermelden:
Intel® Z68 chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *3
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue

Weet je zeker dat de SSD op de eerste (grey) poorten zit en niet op de Marvel controller?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Marvell poorten worden normaal bij asus aangegeven met SATA6G_E1/2

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 06-01-2012 11:12 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.