Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

REDFISH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 01:14:
Nou dank voor die tip van Drivermax. Ik braaf de chipset + AHCI driver geupdate. Is mijn 4k read en write ineens gehalveerd!
Dus kun je de voorgaande driver terugzetten m.b.v. driver rollback. Ook kun je een backup van al je drivers maken, t.b.v. een clean install. Handig hè?!
Mijn post was overigens niet aan jou gericht, maar als mogelijke oplossing voor het probleem van eew.
Daar lijkt namelijk iets niet helemaal lekker te zitten in de drivers.
Jorruchie schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:22:
[...]Onjuiste drivers hebben een behoorlijk effect op de prestaties van je disk. Zorg dus dat deze bijgewerkt zijn.Het freeware tool Drivermax kan daarbij helpen.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhesse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 10:52
jhesse schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:53:
http://www.micdigital.be/ssd.html
ik vroeg me af of dit waar was, voornamelijk 2, 3, 7 en 11
heb dus een samsung 830 128gb
ik vroeg me af of iemand mij hiermee nog kon helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Toch vind ik het een beetje vaag dat drivers zoveel verschil kunnen maken, maar goed.

Hier dus mijn resultaten.

Direct na install:

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii294/RedJoeNL/SSD/iastor-crucialM4256.jpg

Na driver update:
Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii294/RedJoeNL/SSD/as-ssd-benchM4-CT256M4SSD26-1-20121-15-57-newahciinteldriver.png

En Crystal Disk mark ook maar even gedraaid. (Ik denk dat we wel kunnen uitsluiten dat er een Sata2 poort wordt gebruikt)

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii294/RedJoeNL/SSD/CDM.jpg

Ik heb niet echt wat te klagen als ik alles zover vergelijk, alleen de access tijd is hoog (maar dat hoeft niet alles te zeggen) alleen de 4k's lopen om de een of andere reden niet lekker, maar als het er meerdere tegelijk zijn, dan gaat het wel weer prima. Dus gewoon niet zeuren?

Laptop is een Dell xps 17 met 2630QM en 8GB mem en HM67 chipset.

[ Voor 8% gewijzigd door REDFISH op 06-01-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Swordlord schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:12:
Marvell poorten worden normaal bij asus aangegeven met SATA6G_E1/2
Daar zit wat in aangezien ze op 1/2 snelheid werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
REDFISH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:50:
Toch vind ik het een beetje vaag dat drivers zoveel verschil kunnen maken, maar goed.

Hier dus mijn resultaten.

Direct na install:

[afbeelding]

Na driver update:
[afbeelding]

En Crystal Disk mark ook maar even gedraaid. (Ik denk dat we wel kunnen uitsluiten dat er een Sata2 poort wordt gebruikt)

[afbeelding]

Ik heb niet echt wat te klagen als ik alles zover vergelijk, alleen de access tijd is hoog (maar dat hoeft niet alles te zeggen) alleen de 4k's lopen om de een of andere reden niet lekker, maar als het er meerdere tegelijk zijn, dan gaat het wel weer prima. Dus gewoon niet zeuren?

Laptop is een Dell xps 17 met 2630QM en 8GB mem en HM67 chipset.
Zoals ik zei, energiesavings...
Zet high performance eens aan of zorg voor CPU belasting, en test opnieuw...
Jorruchie schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:51:
[...]

Daar zit wat in aangezien ze op 1/2 snelheid werken.
Haha goede grap :P
jhesse schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:48:
[...]

• Storage drivers moeten up to date zijn, of de standaard MSAHCI driver gebruiken, voor TRIM support.
  • Indexeren, defragmenteren, etc etc wordt automatisch uitgeschakeld door windows bij een frisse installatie.
  • Write cache is aan te raden om aan te hebben staan. Maar dit staat automatisch aan normaal
  • Systeem herstel kun je uitschakelen, zo bespaar je een paar extra GB op je HDD..|
Normaal hoef je NIKS te tweaken of aan te passen....

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 06-01-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

_/-\o_
REDFISH schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:50:
Net zoals Kelly....een beetje vreemd en niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ik zal het iets meer uitleggen. Bij bijv videokaart drivers heb ik het altijd als 'nep' beschouwd, dat je ineens (zie bijv laatste nvidia 185 update in Skyrim) 20% meer performance haalt dan met een vorige driver. Wordt het dan echt efficiënter gerendered, of worden er afkortingen genomen zoals in het encoderen van een mp3?

Bij een diskbenchmark lijkt me gezien de simpelere aansturing van de test dat een driver minder zou moeten uitmaken.

Inmiddels heb ik hem op energieschema: hoge prestaties getest en dan kom ik inderdaad in CDM voor 4k op 19 en 50Mb/s. Maar mijn CPU zit nog steeds uit zijn neus te peuteren als ik de turbo boost monitor bekijk.

En Kel is gewoon lekker :P Als we het over dezelfde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Als videokaartdrivers speciaal voor bijvoorbeeld Skyrim worden geoptimaliseerd dan kan het inderdaad zomaar eens zijn dat je 20% meer performance hebt bij die ene game. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:28

neevedr

Dat was ik niet!

Gisteren is mijn eerste, vandaag mijn tweede SSD overleden, allebei zijn het de OCZ Vertex 3 120GB.
De eerste gehuisvestigd in mijn laptop was ineens verdwenen uit de BIOS en kon daarom ook niet meer van geboot worden.
De tweede overleed terwijl ik op Windows 7 aan het werk was. Deze is nog wel zichtbaar in de BIOS maar kan niet meer van opgestart worden. Ook is deze niet meer zichtbaar in de disk management van Windows of via DISKPART.
Wat kan ik zelf nog doen voordat ik naar de klantenservice ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En daarom raad ik elke 2e post af een SSD te kopen met een sandforce controller... Je kan niets doen. Vergeet niet een andere SSD te nemen. intel, crucial of samsung zijn goede keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:17
neevedr schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:48:
[...]Wat kan ik zelf nog doen voordat ik naar de klantenservice ga?
Gewoon rechtstreeks contact opnemen met OCZ, tenzij je natuurlijk veel vertrouwen in de winkel waar je het hebt gekocht. Maar OCZ is best relaxed. Mijn Vertex 'Limited' Edition 100G hebben ze zelfs nog voor eenzelfde model kunnen omruilen en is nu al weer onderweg. Totaal ongeveer 2,5 weken voordat je een nieuwe krijgt. Van moment van aangevend at die kapot is tot echt thuis krijgen.

Overigens krijg je van hun ook nog een kleine stappenplan om te kijken of die wel echt kapot is. Firmware flashen en disk herpartitioneren oid bij mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 06-01-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is niet heel erg limited. :P

En 2.5 weken is een schandalig lange tijd voordat je onderdeel binnen is. De keren dat ik de support van dell nodig had was het onderdeel er 1 of 2 dagen later. Een SSD hoeft hopelijk niet de wereld rond met de goedkoopste shipping manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Zo, de nieuwe Samsung 830 128GB zit erin met de Intel X25M G2 80GB ernaast. De 830 bevat nu een clone van windows + progs afkomstig van de X25 en de X25 bevat nu een clone van een extra progs partitie afkomstig een gewone HDD. Helaas heeft men mobo nog geen SATA3.

Een paar benchmarks:

Intel X25-M G2 80GB, 2GB free, 2.72TB host writes:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/46856619/as-ssd-bench%20INTEL%20SSDSA2M080%204.01.2012%2018-31-05_used.png

Intel X25-M G2 80GB, HDDErase'd:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/46856619/as-ssd-bench%20INTEL%20SSDSA2M080%204.01.2012%2019-21-43_hdderased.png

Samsung 830 128GB, 50GB free
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/46856619/as-ssd-bench%20SAMSUNG%20SSD%20830%20%204.01.2012%2018-27-11_writecache.png

Crystaldiskmark:
Intel X25-M G2 80GB, 2GB free, 2.72TB host writesIntel X25-M G2 80GB, hdderase'dSamsung 830 128GB, 50GB free
Sequential Read224.534 MB/s256.543 MB/s 258.950 MB/s
Sequential Write51.367 MB/s88.264 MB/s246.801 MB/s
Random Read 512KB 187.090 MB/s 192.079 MB/s207.518 MB/s
Random Write 512KB44.072 MB/s 88.378 MB/ 231.508 MB/s
Random Read 4KB (QD=1)16.265 MB/s 15.023 MB/s 14.882 MB/s
Random Write 4KB (QD=1) 31.634 MB/s 54.577 MB/s 50.303 MB/s
Random Read 4KB (QD=32) 160.773 MB/s159.470 MB/s190.242 MB/s
Random Write 4KB (QD=32)50.688 MB/s87.615 MB/s 99.686 MB/s

Ik denk dat dat wel meevalt, of niet? Men Random 4K is altijd al laag geweest owv een cpu power saving optie in men BIOS. C1E oid. Als ik die af zet, haal ik hogere 4K's, maar draaien men cpu cores zonder turbo en dat wil ik dan ook weer niet.
Als ik men cpu belast tijdens de ssd benchmark zie ik zo de snelheid van de 4k's stijgen, en meestal IRL heb je wel wat cpu belasting tijdens IO, dus ik trek er mij weinig van aan.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:50

wontcachme

You catch me? No you wont

Buzz_Fuzz schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:00:
Zo, de nieuwe Samsung 830 128GB zit erin met de Intel X25M G2 80GB ernaast. De 830 bevat nu een clone van windows + progs afkomstig van de X25 en de X25 bevat nu een clone van een extra progs partitie afkomstig een gewone HDD. Helaas heeft men mobo nog geen SATA3.

Samsung 830 128GB, 50GB free
[afbeelding]
Laptop of PC? Ik heb ookd e samsung en vergeleken met jou snelheid is mijn 4k veel minder
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0Z5HJX6bz22LnPgLEDlmNSva/full.png

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
jhesse schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:48:
[...]

Die Belgische pagina heb ik eerder al eens doorgelezen, hele nette checklist. Punt van de write cache kun je negeren, gewoon niet veranderen. Verder is het een prima lijst. Met de Samsung Magician software kun je al genoeg maar als je wilt kun je deze lijst nog doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Ik denk dat ik mijn probleem te pakken heb. Ik en een vriend van me waren waarschijnlijk blind toen we woensdag deze pc gingen bouwen. Hier is een screenshot van mijn bios:

Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/3248/120106153845.th.png

Wat blijkt, alleen mijn DVD speler zit op een SATA III poort, die hoort daar natuurlijk niet. Het gekke is dat ik me kan herinneren het 80 keer gecontroleerd te hebben. Door de nogal nare lay-out van mijn moederbord kan ik het nu niet goed zien, als ik het zo bekijk lijkt het goed te zijn maar dat is het dus duidelijk niet. Mijn veel te grote videokaart blokkeert al het zicht op mijn SATA poorten en deze moet er dus uit om dit op te lossen, iets waar ik nu om deze tijd geen zin in heb.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ik zo stom ben... Sterker nog, ik kan me niet voorstellen dat ik dit fout gedaan heb.

[ Voor 3% gewijzigd door eew op 06-01-2012 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Toch heb je het fout gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

Het gekke is dus dat als ik nu zonder mijn videokaart eruit te halen kijk, ik denk te zien dat de SSD op de witte (volgens de handleiding van mijn moederbord grijze) poort zit. Daarom snap ik er geen ruk van, de enige manier om het echt te zien is mijn videokaart eruit halen, en daar heb ik nu echt geen zin in (en daglicht bij nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:17
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:56:
Dat is niet heel erg limited. :P

En 2.5 weken is een schandalig lange tijd voordat je onderdeel binnen is. De keren dat ik de support van dell nodig had was het onderdeel er 1 of 2 dagen later. Een SSD hoeft hopelijk niet de wereld rond met de goedkoopste shipping manier...
Mja in mijn geval duurt het ongeveer 10 dagen van versturen tot terugkrijgen (10e terug ^^). Het probleem was wat vager waardoor het meer tijd kostte om erachter te komen of de SSD wel echt kapot was. Kon namelijk Windows 7, 8 en 2008 niet meer installeren, gaf allemaal foutmeldingen, maar verscheidene linux distributies wel. Daarnaast helpt het natuurlijk niet als degene die je support moet bieden zo'n 8 uur in tijd verschilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 13:03
Okay.. Ik zit met het volgende:

Heb een samsung 830 ssd 64gb besteld om hem te gebruiken als boot schijf.
Nu zit ik zo in elkaar.. ik koop eerst iets en dan pas kijken :D

Mijn probleem. Heb op dit moment 2x wd 500gig hdd in RAID 0 via controller van Asrock 870 Extreme 3.
Dit wil ik zo graag houden.
Nu lees ik overal dat voor goede resultaten AHCI aan moet staan @ SDD.

Mijn vraag kan ik AHCI i.c.m. raid 0 gebruiken op mijn Asrock 870 extreme 3 of moet ik een aparte RAID controller kopen?

(heb al menig topics doorzocht kon alleen geen antwoord vinden)

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat kan niet op dezelfde controller en jou moederbord heeft maar één controller namelijk die van de chipset. Dus nee dit kan niet met dit moederbord, je hebt de volgende opties:
- Schijven niet meer in raid0 zetten maar gewoon los aansluiten nu je toch een SSD hebt.
- Losse raid controller kopen en daar je 2 x 500GB in raid0 op aansluiten.
- Moederbord op raid instellen en accepteren dat je SSD een stuk minder zal presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Okay. Wetend dat deze vraag niet helemaal hier thuis hoort.. wat is een redelijke RAID controller voor weinig?

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

losse controller voor SSD moet je natuurlijk nooit doen.

En dolosus, wat jij valt kan gewoon met AMD en Intel controllers. Je kunt in RAID mode draaien (BIOS setting) maar in Windows op een losse SSD gewoon AHCI gebruiken en in geval mét TRIM support. Ik weet alleen niet of AMD echt AHCI of enkel ATA ondersteunt voor losse SSDs op deze manier.

Post eens een screenshot van AS SSD dan zie je dat snel genoeg, zodra je je SSD binnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:41:
losse controller voor SSD moet je natuurlijk nooit doen.

En dolosus, wat jij valt kan gewoon met AMD en Intel controllers. Je kunt in RAID mode draaien (BIOS setting) maar in Windows op een losse SSD gewoon AHCI gebruiken en in geval mét TRIM support. Ik weet alleen niet of AMD echt AHCI of enkel ATA ondersteunt voor losse SSDs op deze manier.

Post eens een screenshot van AS SSD dan zie je dat snel genoeg, zodra je je SSD binnen hebt.
Natuurlijk kun je de SSD ook gewoon los gebruiken met de controller in raid mode maar dan lever je wel een hoop performance op je SSD in. Maar als je een losse controller koopt moet je die inderdaad voor je harddisks gebruiken en niet voor je SSD.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 06-01-2012 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat laatste is een mogelijkheid ja. Maar op dat eerste moet ik je tegenspreken. AMD en Intel (ICHxR) controllers op chipsets kun je in AHCI en RAID schakelen. Schakel je in AHCI, dan kun je de standaard Microsoft driver gebruiken die ondersteunt TRIM prima (net als de IDE/ATA driver pciide.sys). Je kunt ook de moderne AMD drivers gebruiken die ondersteunen ook TRIM (amdsata.sys ofzo).

Stel je schakelt je controller in op RAID, dan kun je geen Microsoft driver meer gebruiken. De controller zelf wordt als SCSI gezien en dat betekent op Windows platforms automatisch geen TRIM support meer. Maar moderne Intel en AMD drivers (Intel sinds 9.6) registreren een AHCI controller en geven losse disks dus een ATA controller ipv SCSI controller interface.

Je kunt dus een RAID0 hebben van twee hardeschijven mét een losse SSD in de RAID-setting, waarbij de SSD als losse disk (non-RAID) als ATA disk wordt gezien door het systeem, dus inclusief TRIM support. Voorwaarde is wel dat je moderne drivers gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Bedankt voor de tips. SSD verwacht ik morgen dus dan ff knutselen

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

de grijze poorten op mn moederbord zijn de 6Gbs

moet ik de de SSD op G0 of op G1 zetten

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk. Nu begint het interessant te worden:

anandtech: OCZ & Marvell Create Native PCIe SSD Controller, Z-Drive R5 to Debut Next Week

The controller itself features a native PCIe 2.0 x1 interface rather than SATA.
Update: Marvell released more details about the 88NV9145 silicon. Each PCIe 2.0 x1 controller (pictured above) supports four NAND channels and up to four NAND die per channel. Using 8GB NAND die that works out to be a maximum capacity of 128GB of NAND per controller (we'd need how many controllers to hit 12TB!?). Marvell is claiming its controller is good for up to 93,000 4K random read IOs per second or 70,000 4K random write IOPS.
Als ik goed reken kom ik op 372MB/s per lane, met 4k reads. Dat is een verschrikkelijke hoeveelheid bandwidth als je een volledig pci-e 16x slot gebruikt. Dit ding gaat geweldig worden voor enterprise omgevingen. Het enige nadeel dat ik zo zie is dat je software raid moet gebruiken, ik denk niet dat er RAID controllers bestaan die met pci-e schijven kunnen om gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/01/marvellmiopsrefdesign3-4front.jpg
modulariteit ten top :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Ik vond dit wel een 'interesting read':

http://www.tomshardware.c...iew-solid-state,3103.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens de topicstart uitgebreid met een critische alina over betrouwbaarheid:
Darkstone in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

Ik kwam er ook achter dat de vertex plus in totaal 19% 5-sterren reviews heeft... Kutdingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 02:06:
Ik heb overigens de topicstart uitgebreid met een critische alina over betrouwbaarheid:
Darkstone in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

Ik kwam er ook achter dat de vertex plus in totaal 19% 5-sterren reviews heeft... Kutdingen.
Nette informatie mijn inziens. :)

Nu heb ik eigenlijk nog een korte vraag mbt betrouwbaarheid en wear.
Kijkend naar de wear op huidige SSD's (bijv. de Intel 510 series)....zou het dan tolereerbaar zijn om zo'n SSD ook te gebruiken als downloadschijf?
Laten we stellen dat er 4 - 8 TB per jaar op weggeschreven wordt (in mijn geval op 2 x 120GB RAID0).

De reden dat ik hier naar vraag is omdat ik wil proberen mijn vele machine's (privé PC, DAW/Workstation, Download PC) te gaan centraliseren naar 1 machine (met de komst van de HD7000 serie en de Intel Ivy Bridge).
Wanneer ik deze machine dan gebruik om te downloaden (bijv. 's nachts) wil ik downloaden op de SSD's zodat de storage array in de machine wordt uitgeschakeld (en het verbruik zo stukken lager is).

Ik zou graag horen van mensen hier of dit nog steeds funest zou zijn voor de hedendaagse SSD's ?
Als ik vele claims moet geloven dan gaat een SSD qua tijd-in-gebruik theoretisch al langer mee dan een traditionele HDD, dus zou dit gewoon moeten kunnen?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjeerdK
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 10:18
Er is een bug ontdekt in de M4 firmware. Mocht hij meer dan 5000 uur hebben aangestaan dan kan je elk uur een bsod verwachten. De fix komt over 2 weken, kijk op anandtech voor meer info. Check dus even hoelang je M4 al heeft aangestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door TjeerdK op 07-01-2012 11:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Da_maniaC schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 05:50:
[...]

Nette informatie mijn inziens. :)

Nu heb ik eigenlijk nog een korte vraag mbt betrouwbaarheid en wear.
Kijkend naar de wear op huidige SSD's (bijv. de Intel 510 series)....zou het dan tolereerbaar zijn om zo'n SSD ook te gebruiken als downloadschijf?
Laten we stellen dat er 4 - 8 TB per jaar op weggeschreven wordt (in mijn geval op 2 x 120GB RAID0).

De reden dat ik hier naar vraag is omdat ik wil proberen mijn vele machine's (privé PC, DAW/Workstation, Download PC) te gaan centraliseren naar 1 machine (met de komst van de HD7000 serie en de Intel Ivy Bridge).
Wanneer ik deze machine dan gebruik om te downloaden (bijv. 's nachts) wil ik downloaden op de SSD's zodat de storage array in de machine wordt uitgeschakeld (en het verbruik zo stukken lager is).

Ik zou graag horen van mensen hier of dit nog steeds funest zou zijn voor de hedendaagse SSD's ?
Als ik vele claims moet geloven dan gaat een SSD qua tijd-in-gebruik theoretisch al langer mee dan een traditionele HDD, dus zou dit gewoon moeten kunnen?
Kan je dan niet beter een NAS of een zuinige server aanschaffen met een sloot aan ecogreen schijven erin? Dan wordt dat je centrale systeem en als je die optrekt rond een celeron of pentium processor (eventueel i3 SB/IV) ben je veel zuiniger uit. Je hebt daar dan ook geen vidkaart inzitten wat een ook redelijk wat watts scheelt. Dan kan je daarnaast je Ivy bridge systeem + rd7000 gebruiken om te gamen en andere dingen te doen etc etc en vanuit daar je NAS benaderen. IMHO betere en zuinigere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

EJPostema schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 12:04:
[...]

Kan je dan niet beter een NAS of een zuinige server aanschaffen met een sloot aan ecogreen schijven erin? Dan wordt dat je centrale systeem en als je die optrekt rond een celeron of pentium processor (eventueel i3 SB/IV) ben je veel zuiniger uit. Je hebt daar dan ook geen vidkaart inzitten wat een ook redelijk wat watts scheelt. Dan kan je daarnaast je Ivy bridge systeem + rd7000 gebruiken om te gamen en andere dingen te doen etc etc en vanuit daar je NAS benaderen. IMHO betere en zuinigere oplossing.
Dat wordt mijn alternatief zodra blijkt dat ik het idle verbruik van mijn eigen PC niet laag genoeg krijg.
Ik heb al een config gemaakt voor een i3 storage server welke idle rond de 20 Watt zal verbruiken (met disk array uitgeschakeld).
Nochtans zou de HD7000 serie, idle slechts 3-5 watt verbruik hebben wat hetgeen uit mijn vorige post dus misschien mogelijk zou maken. Zoals je aan mijn post merkt wil ik liever inkrimpen, ipv nog een bak erbij te gaan bouwen. :)
In ieder geval bedankt voor het meedenken, maar ik zou nog steeds heel graag antwoord krijgen op de vraag of het wel/niet funest is om een SSD te gebruiken als downloaddrive. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jérôme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-08 07:15
TjeerdK schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 10:57:
Er is een bug ontdekt in de M4 firmware. Mocht hij meer dan 5000 uur hebben aangestaan dan kan je elk uur een bsod verwachten. De fix komt over 2 weken, kijk op anandtech voor meer info. Check dus even hoelang je M4 al heeft aangestaan.
ik hoor onze moderator helemaal niet :)

https://nl.hardware.info/usersystemen/19802/maximus-vi-formula

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Da_maniaC schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 13:34:
[...]

Dat wordt mijn alternatief zodra blijkt dat ik het idle verbruik van mijn eigen PC niet laag genoeg krijg.
Ik heb al een config gemaakt voor een i3 storage server welke idle rond de 20 Watt zal verbruiken (met disk array uitgeschakeld).
Nochtans zou de HD7000 serie, idle slechts 3-5 watt verbruik hebben wat hetgeen uit mijn vorige post dus misschien mogelijk zou maken. Zoals je aan mijn post merkt wil ik liever inkrimpen, ipv nog een bak erbij te gaan bouwen. :)
In ieder geval bedankt voor het meedenken, maar ik zou nog steeds heel graag antwoord krijgen op de vraag of het wel/niet funest is om een SSD te gebruiken als downloaddrive. :)
Een aantal pagina´s terug stond er iets over. Weet niet meer precies wat het was, maar als ik me goed herinner dat een SSD meer schrijfacties aan kan dan een HDD. Als ik gelijk heb dan moet dat dus kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Juist, zelfs als je uitgaat van 300 TiB gaat een SSD met een verbruik van 8 tb p/j ruim 40 jaar mee. Oftewel lang genoeg...

De performance zal wel wat achteruit gaan vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij controller met life-time throttle, ja. Bij anderen, nauwelijks. Dat is dus weer een reden om geen sandforce te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Dank je wel voor het quoten naar mijn stuk :P hoef ik meer hetzelfde verhaal op te hangen weer.

Let wel op dat je de test die die jongens bij Xtremesystems uitvoeren niet als een richtlijn kan nemen.
Het geeft een inzicht in hoelang ze mee kunnen gaan. Want er kunnen altijd extermen zijn...
En gezien deze drives 24/7 aanstonden, kregen ze geen bugs met dat ze weer opnieuw moesten initialiseren bij een start up van het systeem.
Meeste SSD's die ook zijn overleden in de test, hebben als gevolg ook gehad dat ze opeens na een reboot niet meer levend kwamen...

Maar belangrijk is eigenlijk om te kijken wanneer het WMI alarm afgaat.
Dit is namelijk het punt waarop de SSD zelf vind dat hij zodanig veel writes heeft gemaakt, dat hij tegen zijn specificaties aan begint te gaan.
Maar over het algemeen ligt dat gemiddelde rond de 200 TiB dat is ongeveer 220 TB.

Dus een SSD's zou het goed kunnen redden als download schijf, maar het is gewoon niet aan te raden, capaciteit gezien en kwa energie verbruik scheelt et zich niet zo overdreven veel...

Want zelfs een SSD die flink wat sequential writes doen, kan tussen de 3-5W trekken, hoe groter de capaciteit, hoe meer Watt hij vraagt, je wilt dan ook nog eens een raid-0 gaan draaien, dus maak het verbruik maar eens dubbel zo groot... Als je dat vergelijk met een 5400RPM "green" HDD die +- 8W trekt dan, dan zit je met een heel klein verschil.

Dus wat je wel zou kunnen doen, is je Systeem bouwen met een SSD als bootdrive, want SSD's zijn idle lekker energie zuinig tenopzichte van een HDD.
En zodra er geen activiteit meer is, gewoon de HDD's laten downspinnen dan is verbruik 0 voor de HDD's.

[ Voor 36% gewijzigd door Swordlord op 07-01-2012 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
nice dat ik hier net zie dat er een firmware update komt voor de m4, al zal ik niet snel op die 5k uur komen, want de schijf moet nog deze kant op komen :p

nieuws: Crucial kondigt Adrenaline caching-ssd's aan
Is hier al over gediscusseerd? lijkt met dat het met elke ssd gaat werken aangezien het een software dingetje is?
opzich wel handig denk ik, alleen wat de performance hit tov gewoon installeren op ssd en rest op hdd is vraag ik me af.

Ziet er natuurlijk wel stoer uit als je een hybrid ssd hebt van 3.25TB :)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het is een vervanging van het Intel Smart Response Technology. Heb je een dus een Z68 moederbord of binnenkort de nieuwe 70 serie dan kun je dit gebruiken met elke SSD in combinatie met een HDD.

Waar je dus een SSD in combinatie met een HDD gaat gebruiken als 1 storage device, SSD handelt de kleine random requests af en krijgt data toegewezen die vaak wordt gebruikt en de HDD is gewoon de bulk storage... Maar nou wordt het niet geregeld door de intel software maar door een ander software pakket, die waarschijnlijk er op let dat die Crucial Adrenaline drive is aangesloten.
Dus zomaar de software gebruiken bij een andere PC met een andere SSD lijkt me niet te gaan werken...

Wil je weten hoe de performance is, Zoek maar reviews op over Intel SRT, dat moet een redelijke indruk geven over de performance.

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 07-01-2012 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Hier resultaten van mijn samsung 830 64gb:
Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/6893/samsung83064gb.jpg

Mijn RAID 0 heb ik helaas moeten opgeven. Alles draait nu AHCI

Verder volgens mij wel goede resultaten voor de 830 64gb

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

EJPostema schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:11:
[...]

Juist, zelfs als je uitgaat van 300 TiB gaat een SSD met een verbruik van 8 tb p/j ruim 40 jaar mee. Oftewel lang genoeg...

De performance zal wel wat achteruit gaan vermoed ik
Dank allen voor de informatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
SSD's hebben misschien wel een theoretisch lang leven, maar hoeveel mensen zijn er hier eigenlijk die op dit moment een SSD hebben die ze minimaal 2 jaar hebben?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

Snowwie schreef op zondag 08 januari 2012 @ 02:51:
SSD's hebben misschien wel een theoretisch lang leven, maar hoeveel mensen zijn er hier eigenlijk die op dit moment een SSD hebben die ze minimaal 2 jaar hebben?
Ik heb mijn vertex 2 nu meer dan een jaar, hij draait prima!

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb mijn 2 Postville's zojuist verkocht die 2 jaar lang in raid hebben gedraaid, ssdlife gaf 99% aan :+
Ik ken mezelf, over een jaartje of misschien max 2 dan doet het weer jeuken om weer een nieuwe snellere ssd te gaan halen. Dus ik maak me nooit zorgen over de levensduur van zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Het went snel en je bent alsnog vaak aan het wachten op je pc. Dus ja. In de toekomst wil je zeker een snellere SSD, maar dan moeten ze wel weer een nieuwe SATA interface gaan verzinnen, want die 600MB daar zitten we over een tijdje ook wel met 4k reads aan (hoop ik dan) en sowieso met queues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn Intel Postville X25-M gebruik ik nu 19 maanden als enige schijf in mijn MacBookPro, nog geen 2 jaar dus maar tot nu toe nog geen enkele problemen. Ik heb aan de 160GB eigenlijk ook ruim voldoende, dus voorlopig nog geen aandrang voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Als je in je BIOS je disks hebt ingesteld in RAID, en de SSD zit niet in de array, werkt trim dan wel op de SSD?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Over levensduur van een SSD valt natuurlijk wat te zeggen (al heb ik ook USB flashdrives die al 5 jaar oud zijn en het nog prima doen). Maar imo is de informatie uit dat topic op Xtremesystems toch wel een betere maatstaaf.
Ondanks dat heb ik sinds januari 2010 een setje Postville X-25M's in gebruik en deze doen het nog steeds (inmiddels in mijn secundaire PC).
Format-C schreef op zondag 08 januari 2012 @ 10:28:
Als je in je BIOS je disks hebt ingesteld in RAID, en de SSD zit niet in de array, werkt trim dan wel op de SSD?
Dat ligt volgens mij aan de controller. Hedendaagse controllers kunnen als het goed is de losse drives in AHCI mode laten draaien wanneer de controller op RAID staat.
Of dat voor jouw exact type chipset/controller ook geld zou ik even nagaan.

[ Voor 40% gewijzigd door Da_maniaC op 08-01-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik heb nu een Agility 3 120GB (ja, ik weet het, niet je van het, maar ik heb hem gekregen, en ik heb al een backup gemaakt. ;) ).

Heb er nu 4 schijven inhangen.

De Agigilty 3 120GB, C:.
2 x 500GB Barracuda 7200.12 in RAID0, voor parren en filmbewerking e.d.
1 x WD 1000GB voor backups e.d.

Als ik "fsutil behavior query DisableDeleteNotify" invoer bij cmd dan heeft ie 0 aan, en dat het dus zou moeten werken?

[ Voor 78% gewijzigd door Format-C op 08-01-2012 10:40 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Format-C schreef op zondag 08 januari 2012 @ 10:35:
Ik heb nu een Agility 3 120GB (ja, ik weet het, niet je van het, maar ik heb hem gekregen, en ik heb al een backup gemaakt. ;) ).

Heb er nu 4 schijven inhangen.

De Agigilty 3 120GB, C:.
2 x 500GB Barracuda 7200.12 in RAID0, voor parren en filmbewerking e.d.
1 x WD 1000GB voor backups e.d.

Als ik "fsutil behavior query DisableDeleteNotify" invoer bij cmd dan heeft ie 0 aan, en dat het dus zou moeten werken?
Gegeven paard moet je niet in de bek kijken natuurlijk. Ik heb er ook eentje (wel zelf gekocht en niet genoeg verdiept). Op firmware 2.13 heb ik zelf nergens last meer van en draait hij als een zonnetje. 2.15 is ook wel stabiel (maar geen ervaring mee). Ik zou dus even de firmware updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Als ik dat probeer met die OCZ firmware tool herkent hij de SSD niet. Ik denk dat ook dat met RAID te maken heeft... :(

Vooralsnog werkt ie iig perfect.

Zal zo eens kijken of ik de FW kan achterhalen. :)

Edit; net met AIDA64 gekeken, FW 2.15.

Edit; ik moet trouwens zeggen dat ie wel rete snel is... Ik heb ook 2 X25-M's in RAID 0 gehad, maar merk geen enkel verschil. Dus das wel lekker. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Format-C op 08-01-2012 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

X25M 80GB - G1 - Games drive. Aangschaft half april 2009 dus bijna drie jaar oud.
X25M 80GB - G2 - OS drive. Aangeschaft begin october 2009 dus 2.25jr oud.

Werken beiden nog als een zonnetje.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

eew schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 17:15:
[...]

Het gekke is dus dat als ik nu zonder mijn videokaart eruit te halen kijk, ik denk te zien dat de SSD op de witte (volgens de handleiding van mijn moederbord grijze) poort zit. Daarom snap ik er geen ruk van, de enige manier om het echt te zien is mijn videokaart eruit halen, en daar heb ik nu echt geen zin in (en daglicht bij nodig).
Oke, wat blijkt dus ik heb heel vaak gecontroleerd of de SATA 3 kabel wel op de goede poort zat en vervolgens omdat de SSD los in mijn kast ligt in de buurt van mijn DVD drive (moet nog iets verzinnen, een bracket is geen optie want ik wil hem niet tussen de HDD's hebben) gewoon de verkeerde kabel op het verkeerde apparaat aangesloten. Deze kabeltjes verwisselen leverde het volgende op:

Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/AiobwPUCAAAnLqc.png

Ik mag tevreden zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 968.960 MB/s
Sequential Write : 274.281 MB/s
Random Read 512KB : 702.654 MB/s
Random Write 512KB : 257.618 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 30.474 MB/s [ 7440.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 59.985 MB/s [ 14644.7 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 282.968 MB/s [ 69083.9 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 159.709 MB/s [ 38991.5 IOPS]

Test : 500 MB [C: 27.5% (61.4/223.5 GB)] (x3)
Date : 2012/01/08 12:30:52

Mag niet klagen over mijn raid0 met twee OCZ Vertex 3 SSD!

I7 2600K, P6P67Pro, 8GB, 6950CrosFire,1000Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
Op het werk een X25-M G1 die al ruim meer dan 2 jaar mee gaat, mijn collega heeft er één die al 3,5 jaar meegaat en dagelijks gebruikt wordt. Maar goed, die 50nm cellen hebben dan ook een langere levensduur (hebben ze ook wel nodig i.v.m. het ontbreken van TRIM).

Thuis in verschillende computers 10x een X25-M G2 of X25-V G2 variërend van 1,5 tot 2+ jaar oud en geen enkel probleem. Even afkloppen maar ik heb nog geen enkele stukke SSD mogen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Ik mag tevreden zijn neem ik aan.
Dat lijkt er meer op inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Format-C schreef op zondag 08 januari 2012 @ 10:54:
Als ik dat probeer met die OCZ firmware tool herkent hij de SSD niet. Ik denk dat ook dat met RAID te maken heeft... :(

Vooralsnog werkt ie iig perfect.

Zal zo eens kijken of ik de FW kan achterhalen. :)

Edit; net met AIDA64 gekeken, FW 2.15.

Edit; ik moet trouwens zeggen dat ie wel rete snel is... Ik heb ook 2 X25-M's in RAID 0 gehad, maar merk geen enkel verschil. Dus das wel lekker. :)
Firmware updaten werkt idd alleen onder AHCI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

En nog meer mensen met bevindingen van de Kingston V200 64GB SSD?

Ik word helemaal jaloers van al die cijfers hier! Met mijn 30 mbps write..... net nero 8 geinstalleert. Moest daar ook echt mega lang op wachten (kleine paar honderd mb).

hier nog een leuk random artikel over SSD algemeen
http://www.tomshardware.c...ty-failure-rate,2923.html

oftewel je SSD gaat 80000 jaar mee als je bijna nooit iets doet :o

[ Voor 93% gewijzigd door A87 op 08-01-2012 21:28 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

Lias schreef op zondag 08 januari 2012 @ 21:25:
En nog meer mensen met bevindingen van de Kingston V200 64GB SSD?

Ik word helemaal jaloers van al die cijfers hier! Met mijn 30 mbps write..... net nero 8 geinstalleert. Moest daar ook echt mega lang op wachten (kleine paar honderd mb).

hier nog een leuk random artikel over SSD algemeen
http://www.tomshardware.c...ty-failure-rate,2923.html

oftewel je SSD gaat 80000 jaar mee als je bijna nooit iets doet :o
Ik zal binnenkort de 128 GB V200 van mijn zusje eens testen. Ding scoort maar 6.9 in Windows performance index, maar ik vermoed dat die PC geen goede drivers heeft. Ik krijg wel de indruk dat die PC gewoon snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

AS-SSD ;) zou nice zijn.

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
eew schreef op zondag 08 januari 2012 @ 21:36:
[...]

Ik zal binnenkort de 128 GB V200 van mijn zusje eens testen. Ding scoort maar 6.9 in Windows performance index, maar ik vermoed dat die PC geen goede drivers heeft. Ik krijg wel de indruk dat die PC gewoon snel is.
De bug die de V200 heeft, is ook niet een levensbedreigende situatie, het heeft geen impact op algemene performance en data is voor zover bekend gewoon veilig.
De bug heeft alleen betrekking tot de write snelheid, dat deze locked op 30 MB/s en laat nou voornamelijk write acties de minst gebruikte actie zijn bij een bootdisk, behalve als je een programma installeert.
Daarom lijkt je PC ook gewoon snel.

Daarbij, kingston is bezig met een nieuwe firmware ervoor, ik zou dus niet als je zusje's ssd maar 30 MB/s write heeft, hem nou snel eruit trekken en RMA aanvragen.
Eerst even afwachten op de nieuwe firmware, ik zal eens rond poken bij kingston hoe het met de firmware zit.

Gaan we even spreken over de WMI (windows performance index) Dan kan 6,9 gewoon een goede score zijn.
Want de V200 is een instap niveau SSD, mijn V+100 (die vergelijkbaar presteert met de V200) haalt een score van 7.1 in de WMI...

Maar dan nog, WMI is absoluut geen maatstaaf voor performance, dus graag een screenshot van AS-SSD.

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 09-01-2012 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 22:13
Ik heb hier 2 keer een Intel X25-M 160gb, beiden zijn bijna 3 jaar oud. Schijf 1 heeft 20TB writes, schijf 2 heeft 50TB writes.

Beiden werken nog perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

Swordlord schreef op maandag 09 januari 2012 @ 08:53:
[...]

De bug die de V200 heeft, is ook niet een levensbedreigende situatie, het heeft geen impact op algemene performance en data is voor zover bekend gewoon veilig.
De bug heeft alleen betrekking tot de write snelheid, dat deze locked op 30 MB/s en laat nou voornamelijk write acties de minst gebruikte actie zijn bij een bootdisk, behalve als je een programma installeert.
Daarom lijkt je PC ook gewoon snel.

Daarbij, kingston is bezig met een nieuwe firmware ervoor, ik zou dus niet als je zusje's ssd maar 30 MB/s write heeft, hem nou snel eruit trekken en RMA aanvragen.
Eerst even afwachten op de nieuwe firmware, ik zal eens rond poken bij kingston hoe het met de firmware zit.

Gaan we even spreken over de WMI (windows performance index) Dan kan 6,9 gewoon een goede score zijn.
Want de V200 is een instap niveau SSD, mijn V+100 (die vergelijkbaar presteert met de V200) haalt een score van 7.1 in de WMI...

Maar dan nog, WMI is absoluut geen maatstaaf voor performance, dus graag een screenshot van AS-SSD.
Ik heb hem nog helemaal niet getest, van een bug weet ik eigenlijk ook niets af. Ik heb die pc samengesteld met de harde schijfprijzen in gedachte en het feit dat wie hier heel veel harde schijven hebben liggen. Ik dacht toen nou mooi, dan stop ik er een goedkope 128 GB SSD in het kan nooit slechter zijn dan een HDD. En waarschijnlijk werkt het voor mijn zusje nog beter ook. Verder heb ik me eigenlijk totaal niet verdiept in dat ding, dat heb ik alleen voor mezelf gedaan, en daarom ben ik met een Crucial M4 geëindigd.

Overigens heb ik alleen onder streng toezicht van een 18 jarig meisje dat bang is dat ik alles kapot maak toegang tot die pc maar er moeten daar nog een aantal dingen gebeuren (formateren van een HDD en iets doen aan irritante firmware van een LG DVD drive) dus misschien dat ik binnenkort de kans krijg stiekem te benchmarken. Als ik zeg dat ik het moet doen omdat mensen op internet het graag willen weten zal ze het in ieder geval niet toelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Rprp schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:58:
[...]

Ik heb hier 2 keer een Intel X25-M 160gb, beiden zijn bijna 3 jaar oud. Schijf 1 heeft 20TB writes, schijf 2 heeft 50TB writes.

Beiden werken nog perfect!
50 TB writes na slechts 2 jaar? Heb je hier veel mee gebenched, of? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFNJL511
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 09:42
Heren,
Een vraagje: ik heb een crucial M4 SSD. Nu heb ik hier aardig wat data op staan, echter ik wil de schijf een beetje opschonen.... Hoe kan dit met behoud van data? Ik lees overal dat ik de schijf niet mag defragmenteren, maar wat mag wel? Ik merk namelijk dat hij in de loop van de tijd iets trager is geworden.... (vnl bij opstarten van de computer). Alvast dank van een ahum, onervaren, computeraar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
AFNJL511 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:08:
Heren,
Een vraagje: ik heb een crucial M4 SSD. Nu heb ik hier aardig wat data op staan, echter ik wil de schijf een beetje opschonen.... Hoe kan dit met behoud van data? Ik lees overal dat ik de schijf niet mag defragmenteren, maar wat mag wel? Ik merk namelijk dat hij in de loop van de tijd iets trager is geworden.... (vnl bij opstarten van de computer). Alvast dank van een ahum, onervaren, computeraar!
windows schijfopruiming, en programma's verwijderen die je niet of nauwelijks gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jahwe511: je kunt ook even een AS SSD screenshot posten van je SSD, dan kunnen we ook kijken of er iets mis met alignment, driver of je performance. Maar in principe kun je gewoon bestanden verwijderen of programma's uninstallen zoals EJPostema zegt. Juist dan zou TRIM in actie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFNJL511
Dank voor het meedenken. Hieronder de AS SSD:
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/715/asssdk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Lijkt me niet verkeerd.

Ik denk dat je schijf gewoon te vol zit. Je hebt nog circa 18 gig vrije ruimte zo te zien?
Probeer de schijfopruiming maar eens, al verwacht ik niet dat dit zoden aan de dijk zal zetten...

Heb je games op de schijf staan, of andere grote programma's. Ik zou de programma's/games die niet gebruikt verwijderen en programma's/games die je weinig gebruikt of niet veel baat bij een SSD hebben op de normale HDD installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFNJL511
Staat alleen het OS op en een paar kleine programmatjes... volgens windows heb ik nog ruim 81gb aan vrije ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
AFNJL511 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:13:
Staat alleen het OS op en een paar kleine programmatjes... volgens windows heb ik nog ruim 81gb aan vrije ruimte...
ow dan heb ik verkeerde conclusies getrokken uit je screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
EJPostema schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:14:
[...]

ow dan heb ik verkeerde conclusies getrokken uit je screenshot
De groene is de "offset". Niet verwarren met de in gebruik zijnde ruimte :)

@Jahwe511 : Draai BootRacer eens een paar keer mee, dan zie je of je inderdaad langzamer opstart. Windows wordt vanzelf langzamer door het installeren van allerlei zooi. Kan je alleen voorkomen door niks te installeren of geen zooi bij het opstarten te laden.

[ Voor 33% gewijzigd door redfoxert op 09-01-2012 20:17 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AS SSD laat meer zien dan CDM, maar CDM laat wel de vrije ruimte zien. Dat is dan weer jammer van AS SSD. ;)

Jahwe511: prima scores hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFNJL511
top! Ga ik doen! Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
redfoxert schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:16:
[...]

De groene is de "offset". Niet verwarren met de in gebruik zijnde ruimte :)

@Jahwe511 : Draai BootRacer eens een paar keer mee, dan zie je of je inderdaad langzamer opstart. Windows wordt vanzelf langzamer door het installeren van allerlei zooi. Kan je alleen voorkomen door niks te installeren of geen zooi bij het opstarten te laden.
Zeker als je programma's op je HDD laad maakt dit erg veel uit. Hierdoor mijn opstartresultaten een beetje verknipt naar de negatieve kant ;) dus houd je msconfig een beetje leeg, en zorg dat alles wat opstart vanaf de SSD gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:01
Ik heb mijn Vertex II die een paar weekjes geleden een klein probleempje ondervond omgeruild voor een nieuw exemplaar. Omdat dat nogal eventjes op zich liet wachten heb ik maar een crucial m4 gekocht welke ik direct in gebruik kon nemen(volgende dag binnen).

Maar nu draai ik eens crystaldisk en komt er het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/4646/knipselo.png
Ik geloof niet dat ik hier tevreden mee kan zijn.
ok nu gaat het niet om de seq read. I know maar ik zou deze toch graag iets hoger zien. Gewoon omdat het zou moeten kunnen toch ?:D

Ik weet niet of het verstandig is geweest maar ik heb een image gemaakt vanaf mijn VertexII terug gezet op deze schijf mbv. Acronis true image. Zou dit het probleem zijn? Overigens heb ik maar Sata-300 Dus ik verwacht ook niet de volledige snelheid te kunnen gebruiken.
Controller: Intel ICH10R als ik het goed heb
mobo: Gigabyte EX58 UD5 Rev.1
AHCI enabled

[ Voor 7% gewijzigd door Clifdon op 10-01-2012 15:31 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

clifdon schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:28:
Ik heb mijn Vertex II die een paar weekjes geleden een klein probleempje ondervond omgeruild voor een nieuw exemplaar. Omdat dat nogal eventjes op zich liet wachten heb ik maar een crucial m4 gekocht welke ik direct in gebruik kon nemen(volgende dag binnen).

Maar nu draai ik eens crystaldisk en komt er het volgende uit:
[afbeelding]
Ik geloof niet dat ik hier tevreden mee kan zijn.
ok nu gaat het niet om de seq read. I know maar ik zou deze toch graag iets hoger zien. Gewoon omdat het zou moeten kunnen toch ?:D

Ik weet niet of het verstandig is geweest maar ik heb een image gemaakt vanaf mijn VertexII terug gezet op deze schijf mbv. Acronis true image. Zou dit het probleem zijn? Overigens heb ik maar Sata-300 Dus ik verwacht ook niet de volledige snelheid te kunnen gebruiken.
Controller: Intel ICH10R als ik het goed heb
mobo: Gigabyte EX58 UD5 Rev.1
AHCI enabled
Heb je intel drivers? Ik kreeg dat soort snelheden toen ik die niet had namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij juist niet.

Kan je een AS SSD screenshot plaatsen? Je hoeft de benchmark niet te runnen, alleen de informatie in de hoek is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Ik weer stout geweest :) toch de bench even gedraaid. Ik wilde ook even hier de scores weten..
Afbeeldingslocatie: http://img832.imageshack.us/img832/6756/knipsell.png

[ Voor 6% gewijzigd door Clifdon op 10-01-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:49

Convoy

g44p

clifdon schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:03:
Ik weer stout geweest :) toch de bench even gedraaid. Ik wilde ook even hier de scores weten..
[afbeelding]
Niet echt mega score als je het mij vraagt. Intel drivers, zijn die reeds geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je draait inderdaad op ahci, en je drivers zijn die van ms (msahci) die gewoon goede performance zouden moeten leveren.
Je kan de rapid storage driver gebruiken, maar ik denk niet dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Die X58 rev.1 moederborden van Gigabyte hebben een extra SATA-300 Jmicron/gigabyte controller over het algemeen...
Ik denk dat je je SSD daar aan heb aangesloten...
Even goed kijken dus aan welke poort hij hangt en eventueel ompluggen naar poorten die horen bij de Intel ICH10R controller

[ Voor 46% gewijzigd door Swordlord op 10-01-2012 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Swordlord schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:18:
Die rev.1 moederborden van Gigabyte hebben een extra SATA-300 Jmicron controller over het algemeen...
Ik denk dat je daar aan jen aangesloten...
Even goed kijken dus aan welke poort hij hangt en eventueel ompluggen naar poorten die horen bij de ICH10R controller
Als het goed is niet. Als dat zo is heb ik echt ene probleem :S ik ga het nog wel controleren. Maar anders heb ik dus echt een cable management probleem :S. Als ik dat moet veranderen OH my gosh dat gaat me 2 weekenden kosten :P Alles zit net zo strak!:( Ik had er echt op gelet want mijn vertexII deed het niet eens op de Jmicron. Dus het lijkt me sterk. Ik zal pc even opnieuw starten maar volgens mij staat er ook gewoon tijdens de AHCI initialisatie dat het de Intel controller is waar de crucial aan hangt.

G2 check it :). Zou het een alignment probleem kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
clifdon schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:22:
Nee. Daar had ik dat screenshot voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
hmmz ok, Zou je kunnen vertellen hoe je dat ziet aan het screenshot ?:x Ik ben daar zelf niet van op de hoogte. En ik zal nog wel vaker SSD probleempjes voor de kiezen krijgen :(

EDIT: Oh dear:(. Ik heb schijnbaar toch verkeerd in de manual zitten kijken :(. Ik heb inderdaad het aansluiten van de Jmicron en de Intel ICH10R verkeerd om gedaan. Hier gaat niemand blij van worden. Dit betekend echt veel cable management overnieuw doen. Wat al niet zo makkelijk is in die te kleine kast :(.

Maar ok, Thnx for the help! :) We gaan het aanpassen!

[ Voor 51% gewijzigd door Clifdon op 10-01-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
0009 is de firmware
msahci is de driver: microsoft AHCI
1024K OK is de alignement, als hij niet deelbaar is door 4 dan is je SSD trager, bij gebrek aan een kortere uitleg. Bij bepaalde controllers is het ook 8 meen ik. Ik weet het niet zeker.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
clifdon schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:22:
[...]

Als het goed is niet. Als dat zo is heb ik echt ene probleem :S ik ga het nog wel controleren. Maar anders heb ik dus echt een cable management probleem :S. Als ik dat moet veranderen OH my gosh dat gaat me 2 weekenden kosten :P Alles zit net zo strak!:( Ik had er echt op gelet want mijn vertexII deed het niet eens op de Jmicron. Dus het lijkt me sterk. Ik zal pc even opnieuw starten maar volgens mij staat er ook gewoon tijdens de AHCI initialisatie dat het de Intel controller is waar de crucial aan hangt.

Blauwe of witte poort?
Blauw = Intel
Wit = Jmicron

edit:
clifdon schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:27:

EDIT: Oh dear:(. Ik heb schijnbaar toch verkeerd in de manual zitten kijken :(. Ik heb inderdaad het aansluiten van de Jmicron en de Intel ICH10R verkeerd om gedaan. Hier gaat niemand blij van worden. Dit betekend echt veel cable management overnieuw doen. Wat al niet zo makkelijk is in die te kleine kast :(.
Oeps zullen we maar zeggen??

[ Voor 64% gewijzigd door Swordlord op 10-01-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36

Quad

Doof

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:08:
Je draait inderdaad op ahci, en je drivers zijn die van ms (msahci) die gewoon goede performance zouden moeten leveren.
Je kan de rapid storage driver gebruiken, maar ik denk niet dat dat helpt.
Klasgenoot had sinds vorige week ook de M4, maar bij 4K en 4K-64 had hij toch 25% lagere scores als dat ik hier zag.
Intel Rapid storage driver verhielp het probleem.
Maar heb een gevoel dat het systeem afhankelijk is.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Ik denk het ja :'). Ik weet het wel op te lossen. Ik knip gewoon die ene Sata kabel helemaal naar zijn grootjes en gooi ergens tussendoor nog een kabeltje. Enige probleem is dan langere boottijden. Aangezien dan ook de 3HDD's die ik dus op de Intel controller heb zitten AHCI opstarten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
AHCI is een communicatie protocol voor de rest niks anders.
In IDE mode moeten schijven ook geïnitialiseerd worden, net zoals in AHCI mode... Want dit is iets wat de BIOS doet...

Dus ik kan me niet voorstellen dat er verschil in boot tijd is ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Swordlord op 10-01-2012 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij bedoelt denk ik de AHCI Boot ROM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Swordlord schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 17:46:
AHCI is een communicatie protocol voor de rest niks anders.
In IDE mode moeten schijven ook geïnitialiseerd worden, net zoals in AHCI mode... Want dit is iets wat de BIOS doet...

Dus ik kan me niet voorstellen dat er verschil in boot tijd is ;)
Maar ik kan de IDE initialisatie niet uit zetten. Dus die gaat eerst aan de gang. Dan gaat AHCI op de ene controller en dan AHCI op de andere controller aan. Ik moet namelijk mijn DVD drive aan de Jmicron hangen. Die doet het niet aan de Intel. Tenminste dat was laatst met de VertexII nogal een probleem kan ik me heugen. Ach dit is sowieso een beetje offtopic ik knoei nog even wat aan en als ik beter benches heb met de Intel controller horen jullie het :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ik heb inmiddels de benches nogmaals gedraaid nu met cpu op max snelheid en de 4k random is inderdaad bijgetrokken. Wat ik me alleen afvraag is waarom haal ik bij met mijn Crucial C4 schrijven niet hoger dan 260MB terwijl leessnelheden wel ver boven de 500 uitkomen. Weet iemand hiervoor een verklaring? Aan de controller misschien?

Hier nog even een atto plaatje waarin je dat ziet.

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii294/RedJoeNL/atto.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Omdat lezen van een geheugen cel sneller gaat dan schrijven naar een geheugen cel.

Voor de rest...
Het is precies volgens specificaties van de drive...

En ga AUB niet vergelijken met een Sandforce gebasseerde drive zoals OCZ vertex 3 ofzo...
Hun write specificaties zijn zo hoog omdat ze een foefje uitvoeren...
Kun je een data stroom 100% comprimeren, dan kun je 550 MB/s halen, want je schrijft amper iets aan data weg dan... Zoals de specificaties claimen...
Majah, geen enkel stuk realistische data is 100% te comprimeren... dus LEUGENS die 550 MB/s

[ Voor 103% gewijzigd door Swordlord op 10-01-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:44
pstalman schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 09:57:
....
Ik heb de M4 (128 GB ) gekocht en natuurlijk even de Crystal mark gestart.
En Read van 270/280 en Write rond de 180.
Op zicht niet verkeerd voor een mobo die alleen de IDE mode heeft een geen AHCI.
.....
Alleen ter info:
Inmiddels in het bezit van een moederbord met SATA 6Gbps en nu een Seq Read van 490/500.

Afbeeldingslocatie: http://img855.imageshack.us/img855/3451/ssdbench100112.png

[ Voor 16% gewijzigd door pstalman op 10-01-2012 19:44 ]

https://d4armory.io/Player/803500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

@Swordlord: ja maar schrijven is bij kleinere groottes weer sneller en er zijn ook non-sandforce chips die hogere snelheden halen. Ik vraag me dus af of het gewoon een designkeuze is omdat men misschien rekening hield met het feit dat de SSD uitkwam toen sata 600 nog niet ingeburgerd was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
@pstalman

Je kunt beter in CDM de test-waarde boven de 500mb zetten i.v.m. dat de 100mb nog binnen de cache-grootte (256mb) van je SSD valt. Dan is hij representatief :)

Ook een tweede screenshot met AS SSD geeft ons nog meer informatie (je wilt ons kennelijk laten mee genieten :) )
Pagina: 1 ... 21 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.