Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
100MB is prima. Dat is ook wel te zien in vergelijking met de AS-SSD, die vele gigabytes leest/schrijft (beetje overkill, maar AS-SSD laat tenminste nog wat info zien betreffende offset en gebruikte driver). Daarbij: over welke cache heb je het? Volgens mij wordt de cache van een M4 enkel gebruikt om lookup tables e.d. op te slaan en niet voor write-cache. De write-cache van Windows zal wel aan staan, gezien de 4K queued writes, maar dat is geen probleem om benchmark te beoordelen.

Als het echte read/write cache was, zoals een goede RAID controller, dan waren de verschillen bij 100MB echt wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:44
plaatjes heb ik mee genomen om zo te laten zien dat je met dezelfde schijf een groot verschil kan zien tussen sata2 en 3. Maar ik wil hem nog wel eens doen met 500 MB.

Afbeeldingslocatie: http://img822.imageshack.us/img822/3139/ssdbench110112.png

Wat me trouwens het meest opvalt is de write kant, bij enkele mede Tweakers zie ik daar getallen die meer richting de 200 gaan.

[ Voor 48% gewijzigd door pstalman op 11-01-2012 16:39 ]

https://d4armory.io/Player/803500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Laatst online: 21-09 12:51
Ik weet niet of het al gemeld is maar er is nieuwe firmware voor de Samsung 830 SSD serie uitgekomen.

Changelog zegt het volgende:
1. Title
Latest Firmware File Ver. CXM02B1Q (zip file)
2. Applicable Model
- 830 Series: MZ-7PC064* MZ-7PC128* MZ-7PC256* MZ-7PC512*
3. Carrier or Corporate Customer
- Improved stability when waking up from hibernation mode (Blue screen, Hang problem solved)
- Improved compatibility with some external hardisk vedors (partition error problem solved)
- Solved compatibility problem with some laptop vendors (partition error problem solved)
- Improved reliability (Increased SPOR related stability - Power loss management)
4. Description
- Windows XP/Vista/7
http://www.samsung.com/us...nloads/solid-state-drives

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 13:03
Bull schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:02:
Ik weet niet of het al gemeld is maar er is nieuwe firmware voor de Samsung 830 SSD serie uitgekomen.

Changelog zegt het volgende:

[...]

http://www.samsung.com/us...nloads/solid-state-drives
Heb hem geinstalleerd maar kreeg error sinds dien herkent bios mijn ssd niet meer. Op 1 enkele keer kreeg toen hdd smart error.

Ben bang dat mijn ssd overleden is iemand nog suggesties?

Bios ziet mijn ssd wel maar ahci rom geeft dat er een error is.
Heb bootable usb met firmware kan dan updaten maár krijg als nog een error.

Error: error due device time out.

[ Voor 15% gewijzigd door zmeding op 11-01-2012 17:57 . Reden: Nieuwe info ]

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
dolosus schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:47:
[...]

Heb hem geinstalleerd maar kreeg error sinds dien herkent bios mijn ssd niet meer. Op 1 enkele keer kreeg toen hdd smart error.

Hmm, heel apart. Heb je gewoon met een CD de firmware geupdate?

Je kan het trouwens ook updaten met Samsung SSD Magician.

[ Voor 5% gewijzigd door Bull op 11-01-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Bull schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 19:12:
[...]

Hmm, heel apart. Heb je gewoon met een CD de firmware geupdate?
Nee met SSD magician tool in windows, hij gaf toen een error gevolg windows crash.

Toen reboot zag hij geen SSD. Stroom van de pc af, pc weer aan geen SSD.

Daarna PC uit, wel SSD in BIOS, usb stick bootable gemaakt met nieuwe firmware erop, en dan krijg ik dus de error. BIOS geeft ook aan SSD hdd/smart error.

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
dolosus schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 19:15:
[...]

Nee met SSD magician tool in windows, hij gaf toen een error gevolg windows crash.

Toen reboot zag hij geen SSD. Stroom van de pc af, pc weer aan geen SSD.

Daarna PC uit, wel SSD in BIOS, usb stick bootable gemaakt met nieuwe firmware erop, en dan krijg ik dus de error. BIOS geeft ook aan SSD hdd/smart error.
Vreemd. Je zou, als het kan, nog via de CD kunnen updaten.

Zou wel heel slordig zijn dat je SSD door een firmware update is overleden. Heb ik iig nog nooit meegemaakt.

Ik update mijn Bios van het moederbord trouwens ook nooit met Windows tools maar gewoon op de ouderwetse manier nog.

[ Voor 8% gewijzigd door Bull op 11-01-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Bull schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:05:
[...]

Vreemd. Je zou, als het kan, nog via de CD kunnen updaten.

Zou wel heel slordig zijn dat je SSD door een firmware update is overleden. Heb ik iig nog nooit meegemaakt.

Ik update mijn Bios van het moederbord trouwens ook nooit met Windows tools maar gewoon op de ouderwetse manier nog.
Mja ik heb dus beide geprobeerd via Windows en via USB stick met free-dos.

CD-ROM gaat hem niet worden aangezien ik al 4 jaar geen DVD/CD drive meer heb.

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Spijtig om dit te horen...

Er kan altijd wel eens iets fout gaan. Gelukkig is de kans enorm klein, maar hij is er.
Dit wordt altijd gemeld bij firmware updates...

Dolosus, ik denk dat je firmware gewoon corrupt is geraakt, dus communicatie loopt moeilijk.
Dit lijkt me een gevalletje RMA.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 11-01-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Swordlord schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:25:
Spijtig om dit te horen...

Er kan altijd wel eens iets fout gaan. Gelukkig is de kans enorm klein, maar hij is er.
Dit wordt altijd gemeld bij firmware updates...

Dolosus, ik denk dat je firmware gewoon corrupt is geraakt, dus communicatie loopt moeilijk.
Dit lijkt me een gevalletje RMA.
Oke dit is mijn eerste RMA gevalletje ooit, iemand enig idee hoe procedure gaat bij samsung? Kan namelijk niet zeggen dat hun site overzichtelijk is :)

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Gewoon via je (web)shop regelen, zo hoort het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
dolosus schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:28:
[...]

Oke dit is mijn eerste RMA gevalletje ooit, iemand enig idee hoe procedure gaat bij samsung? Kan namelijk niet zeggen dat hun site overzichtelijk is :)
Als het goed is zou je naar de Samsung helpdesk moeten kunnen bellen (0900-SAMSUNG) en dan in het keuze menu een keuze voor SSD krijgen. Dan wordt je doorgezet naar de SSD service afhandeling.

Een Samsung SSD heeft 3 jaar Pick up & Return garantie, dat hoef je niet via de webshop te spelen als je dat niet wilt.

Heb je nog enig idee wat voor fout je precies in Windows kreeg?

[ Voor 10% gewijzigd door arnoud_h op 11-01-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Voel me nu wat schuldig dat ik je op de firmware heb gewezen maar het zou in 99% van de gevallen altijd goed moeten gaan met het updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
arnoud_h schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:13:
[...]

Als het goed is zou je naar de Samsung helpdesk moeten kunnen bellen (0900-SAMSUNG) en dan in het keuze menu een keuze voor SSD krijgen. Dan wordt je doorgezet naar de SSD service afhandeling.

Een Samsung SSD heeft 3 jaar Pick up & Return garantie, dat hoef je niet via de webshop te spelen als je dat niet wilt.

Heb je nog enig idee wat voor fout je precies in Windows kreeg?
Fout in windows was letterijk: Error during firmware update.

Verder niks, en toen begon windows in slowmotion te werken, en daarna crash bam uit.

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
dolosus schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 00:19:
[...]

Fout in windows was letterijk: Error during firmware update.

Verder niks, en toen begon windows in slowmotion te werken, en daarna crash bam uit.
Had je van te voren de Magician software bijgewerkt? Draaide je op de nieuwe V3.1 of nog op V3.0 die bij de drive zat?

Je kunt rechtstreeks met de SSD service contact opnemen via telefoonnummer 00800-80108011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
7mm zelfs :P

Crucial is even snel aan het zorgen dat ze alle regionen in de SSD markt bedekken, gezien de 7mm drive en de Cache drive.
Alleen nog een mSATA en 1.8" drive en ze zijn gesettled...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 22:55
dolosus schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:47:
[...]

Heb je de files uit de rar file uitgepakt en in een normale folder gezet en toen die folder aangewezen in Samsung SSD Magician?

Ik stond op het punt om te updaten, tot ik dit zag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Ik heb zojuist de firmware van 1 van mijn Samsung SSD 830 drives geupdate vanuit Windows. en hij is het blijven doen.
Sander H schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:04:
[...]
Heb je de files uit de rar file uitgepakt en in een normale folder gezet en toen die folder aangewezen in Samsung SSD Magician?
Ja, gewoon de files uit de ZIP file uitgepakt, en vanuit Magician aangewezen.

[ Voor 58% gewijzigd door arnoud_h op 12-01-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Sander H schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:04:
[...]

Ik stond op het punt om te updaten, tot ik dit zag :+
Ja dat heb ik gedaan.

Daarnaast weet ik niet of ik 3.0 of 3.1 had.

Misschien voortaan toch maar altijd via bootable usb stick.

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Ik denk ik neem de 'gok', krijg ik te zien 'update failed'. Ik klikte ok en vervolgens herstart m'n pc uit zichzelf en blijft hij hangen met zwart beeld 'loading operating system'. Na een paar minuten uiteindelijk de stroom eraf gehaald en even later weer erop. Gelukkig startte hij normaal op, ook een paar keer herstart voor de zekerheid maar alles lijkt nog te werken. Dacht even dat ik hem ook kwijt was, maar ik ga het dus niet nog een keer proberen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Sander H schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:09:
Ik denk ik neem de 'gok', krijg ik te zien 'update failed'. Ik klikte ok en vervolgens herstart m'n pc uit zichzelf en blijft hij hangen met zwart beeld 'loading operating system'. Na een paar minuten uiteindelijk de stroom eraf gehaald en even later weer erop. Gelukkig startte hij normaal op, ook een paar keer herstart voor de zekerheid maar alles lijkt nog te werken. Dacht even dat ik hem ook kwijt was, maar ik ga het dus niet nog een keer proberen :X
Dat is precies mijn verhaal alleen die van mij dacht kom ik stop.

Misschien dan toch firmware fout?

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:41

Grudgie

PSN: Grudgie7

Ik heb ook de Samsung SSD, nu ik dit zo lees durf ik niet eens up-te-daten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:54
Vraag ik heb nu een intel 320 40GB in mijn systeem zitten. Deze is een beetje aan de weinige kant en heb nu een 60GB Vertex 2 gekocht.

Kan ik nu van mijn Windows7 installatie een image maken en deze zonder problemen overzetten naar de Vertex schijf en lekker verder computeren? Ik zit er eigenlijk niet op de wachten om windows opnieuw te installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Misschien heb je >hier< wat aan.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
dolosus schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:24:
[...]Mja ik heb dus beide geprobeerd via Windows en via USB stick met free-dos.
Zoals beschreven wordt in deze firmware update manual?
http://www.samsung.com/us...tate-drives/MZ-7PC128D/AM

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Yep volgens die methode.

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehdehdul
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 18:17
2 x Vertex plus 60GB in raid 0
Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/5201/attovertexplus.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/7041/attovertexplus2.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/428/attovertexplus3.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/1215/crystalvertexplus.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img862.imageshack.us/img862/1577/aida64vertexplus.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/451/amdam2.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/6813/asssdvertexplus.jpg
De scores vallen mij tegen ik had meer richting de 200mb/s lezen gehoopt maar weet niet waar het aan kan liggen. Er staat de laatste firmware versie op de schijven 3.55. Moederbord heeft de laatste chipset driver. En draai xp pro sp3.
Er is wel een bios update beschikbaar voor mijn moederbord maar heb dat nog niet gedaan. Zou het daar aan kunnen liggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je draait RAID, met een foute alignement (zie BAD, die staat er niet voor niets) met een of ander gaar VIA chipset. En irrelevant, je gebruikt de meest onbetrouwbare SSD die je zo ongeveer kan kopen. Controleer je backups ;) .

Ik zou eerst die alignement even oplossen, daarna onderpartitioneren vanwege het vermoeddelijk ontbreken van trim, en daarna nog eens een benchmark draaien. Waarschijnlijk gaat het dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In die manual staat "supports Samsung 470 SSD only". Beetje vreemd...
Ik heb via Magician in Windows de update gedraaid. Magician gestart - update 3.1 available - geïnstalleerd - herstart laptop - FW gedownload - voor de zekerheid zip file uitgepakt in de root - ging zonder problemen. Ik heb nog nooit problemen gehad met FW updates onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
In die manual staat "supports Samsung 470 SSD only". Beetje vreemd...
Dat viel mij ook op, echter zal de aanpak toch niet wezenlijk anders zijn lijkt me.

Zelf ben ik ook in het bezit van de 830/128GB, maar ik wacht nog even met updaten nu ik het bovenstaande lees. Als er een major bug zou zijn, zou er toch meer over te vinden zijn op Internet, of zou Samsung deze firmware release moeten intrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:47

evol

hello world

Gisteren dan toch tot de aanschaf van een Samsung 830 128GB overgegaan.
Vandaag deze in mijn Samsung NP305 met AMD E-350 en A50M chipset geplaatst. Vervolgens Win7 opnieuw geinstalleerd (AHCI aan in BIOS) en dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.evol.nl/temp/ssd.png

Valt toch tegen? Lijkt niet op SATA3 of wel?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Zeer vreemde resultaten, vooral de 4k-64 read...

Stond je energie schema op energiebesparing of gebalanceerd toen je de benchmark deed?
Dit kan vaak nogal een impact hebben op performance van sata-controllers en hoe snel data verwerkt kan worden over het algemeen.

In high performance mode worden vaak betere resultaten gehaald omdat dan alle componenten op volle kracht mogen werken gewoon.. In tegen stelling tot andere modes...

[ Voor 63% gewijzigd door Swordlord op 13-01-2012 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:04:
Je draait RAID, met een foute alignement (zie BAD, die staat er niet voor niets) met een of ander gaar VIA chipset. En irrelevant, je gebruikt de meest onbetrouwbare SSD die je zo ongeveer kan kopen. Controleer je backups ;) .

Ik zou eerst die alignement even oplossen, daarna onderpartitioneren vanwege het vermoeddelijk ontbreken van trim, en daarna nog eens een benchmark draaien. Waarschijnlijk gaat het dan beter.
Alignment op 8032K is wel deelbaar door 4K en 8K dus zou op zich geen issue moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scherp. Dat zou inderdaad niet moeten, tenzij je een schijf hebt met 8k sectors, maar daar valt de vertex niet onder. Dan schuif ik de schuld af op de RAID controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:47

evol

hello world

Swordlord schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 23:40:
Zeer vreemde resultaten, vooral de 4k-64 read...

Stond je energie schema op energiebesparing of gebalanceerd toen je de benchmark deed?
Dit kan vaak nogal een impact hebben op performance van sata-controllers en hoe snel data verwerkt kan worden over het algemeen.

In high performance mode worden vaak betere resultaten gehaald omdat dan alle componenten op volle kracht mogen werken gewoon.. In tegen stelling tot andere modes...
Energieschema stond idd op gebalanceerd destijds. Nu net nog eens gedaan op hoge prestaties, resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.evol.nl/temp/ssd2.png

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Gisteravond de update van de Samsung 830/128Gb naar firmware versie CXM02B1Q uitgevoerd.
Exact volgens het stappenplan van de 470 manual, m.b.v. Magician Software v3.1 en een USB stick welke wordt geconfigureerd als bootable flashdrive [FreeDos].

Sindsdien kijk ik naar een zwart DOS scherm met de melding: 'BOOTMGR IS MISSING'.
In de bios wordt de SSD niet meer herkend. |:(

De USB stick was FAT32 geformatteerd, zou dat het probleem kunnen hebben veroorzaakt?
Of is er hier iets serieus mis met de firmware, software of updatemethode?

Heeft iemand nog suggesties of is het een gevalletje RMA?

**update**

Let op!: sinds 13-01-2012 is de hierboven beschreven werkwijze van de site verwijderd en vervangen door een update tool [.iso file] . Dit komt voor dolosus en mij te laat, maar geeft wel aan dat het probleem bij Samsung bekend is. http://www.samsung.com/us...tate-drives/MZ-7PC128D/AM

[ Voor 22% gewijzigd door Jorruchie op 13-01-2012 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mislukte firmware update is waarschijnlijk gevalletje RMA ja, tenzij iemand weet hoe alsnog de flash (overnieuw) gedaan kan worden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Misschien waarschuwing plaatsen over samsung 830 ssd. 2 gevallen zo achterelkaar kan erop duiden dat het geen toeval is.

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Jorruchie schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:27:
Gisteravond de update van de Samsung 830/128Gb naar firmware versie CXM02B1Q uitgevoerd.
Exact volgens het stappenplan van de 470 manual, m.b.v. Magician Software v3.1 en een USB stick welke m.b.v. wordt geconfigureerd als bootable flashdrive [FreeDos].

Sindsdien kijk ik naar een zwart DOS scherm met de melding: 'BOOTMGR IS MISSING'.
In de bios wordt de SSD niet meer herkend. |:(

De USB stick was FAT32 geformatteerd, zou dat het probleem kunnen hebben veroorzaakt?
Of is er hier iets serieus mis met de firmware, software of updatemethode?

Heeft iemand nog suggesties of is het een gevalletje RMA?

**update**

Let op!: sinds 13-01-2012 is de hierboven beschreven werkwijze van de site verwijderd en vervangen door een update tool [.iso file] . Dit komt voor dolosus en mij te laat, maar geeft wel aan dat het probleem bij Samsung bekend is. http://www.samsung.com/us...tate-drives/MZ-7PC128D/AM
Draai je bios in ahci mode? Ik kan nog wel updaten maar dan krijg ik een fout. Moet hiervoor wel stekkers uit ssd halen dan er weer in, hij herkent em dan maar na update niet meer. Dan weer stekkers eruit en hij herkent mn ssd weer.

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Draai je bios in ahci mode?
Ja, naderhand ook IDE geprobeerd, echter zonder succes. Ik zal vanavond de kabeltruc eens proberen.
Bedankt in ieder geval.
Misschien waarschuwing plaatsen over samsung 830 ssd. 2 gevallen zo achterelkaar kan erop duiden dat het geen toeval is.
Ik zal het in ieder geval vermelden in mijn review.

[ Voor 75% gewijzigd door Jorruchie op 13-01-2012 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm volgens mij zit ik de topicwarning van een andere mod te overschrijven...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
**update**

Ik wil wel proberen met deze ISO update te doen, alleen hoe maak ik mijn USB stick dan op de juiste manier bootable.

Eerst was dit makkelijk mogelijk d.m.v. Magician

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 20:48

Convoy

g44p

dolosus schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:54:
[...]

Ik wil wel proberen met deze ISO update te doen, alleen hoe maak ik mijn USB stick dan op de juiste manier bootable.

Eerst was dit makkelijk mogelijk d.m.v. Magician
http://www.bootdisk.com/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

hoe lang zou HDDerase erover moeten doen om je schijven te erasen??

Ik heb op alle antwoorden yes gedrukt nu zie ik alleen een zwart scherm met hdd erase freeware zinnetje

met een blinkende cursor

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Geen hdd eraser gebruiken voor ssd's....
Hij gaat nou meerdere keren je ssd vol schrijven en wissen...

Zeer slecht en niet nodig voor een ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

systeem deed al hele maal niets meer moest toch wat

krijg welke driver dan ook niet geladen tijdens windows setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Vervolg op mijn verhaal.

Ik heb een aantal keer AHCI aan uit gezet in BIOS ssd aangesloten, BIOS op IDE gezet. Met mijn Raptor windows geboot, SSD nu wel in windows herkent.

Windows geeft bij diskmanagement I/O device error

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
  • Laatst online: 01-07 08:34
evol schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:52:
[...]

Energieschema stond idd op gebalanceerd destijds. Nu net nog eens gedaan op hoge prestaties, resultaat:
Mijn PM830 vertoont toch weer wat andere waarden:

Afbeeldingslocatie: http://i770.photobucket.com/albums/xx346/Philip76/as-ssd-benchSAMSUNGSSDPM8313-1-201212-31-53.png?t=1326454453

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

welke erase util werkt wel snel dan om zowel mn hdd als ssd leeg te krijgen

ik heb hier nl gelezen dat ik dan hdderase moest gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Jokapo, sorry dat ik nou zo ronduit bot ben, maar je volgens mij ben je hardleers...

In het topic dat jij destijds had aangemaakt over SRT en hier in het Topic heb je aantal keer de adviezen gekregen over hoe het beste een SSD te erasen door Cipher en mij...
Toen was je ook al een koppige ezel en bleef je volhouden aan Killdisk...

Voor de laatste keer
Secure erase heet dat programma:
http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml
evol schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:52:
[...]

[afbeelding]
Ik denk dat op 1 of andere manier alles niet snel genoeg is om het te verwerken, het Brazos platform is een nettop / netbook platform...
Een snelheids duivel is het niet, dus ik denk dat het limiet gewoon aan je chipset ligt enzo... Dat hij het toch niet aankan.

Bij ATOM netbooks van intel zie je ook dat daar performance van SSD's iets minder goed zijn, ten opzichte van desktops/laptops.

Over het samsung debacle

Samsung heeft de firmware schijnbaar opnieuw geüpload met datum 13 januari, vandaag dus...
Misschien minder crash gevoelig nou?

[ Voor 77% gewijzigd door Swordlord op 13-01-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 20:48

Convoy

g44p

jokapo schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:45:

Zelf al gezocht op google? Staat namelijk genoeg info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
grmpf schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:35:
[...]
Mijn PM830 vertoont toch weer wat andere waarden:

[afbeelding]
Ik zie bij je drive selectie "SAMSUNG SSD PM830 2.5" 7" staan, terwijl hier normaal "Samsung SSD 830 Series SATA Disk" staat. En je hebt geen AHCI driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
jokapo schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:45:

mja, hdderase, maar "snel" noem ik dat niet echt... Op zich duurt het niet lang, maar je moet wel een bootable usb maken met hdderase erop, alle andere ssd's en hdd's loskoppelen, de ssd op een van de eerste poorten hangen, in je bios IDE ipv AHCI instellen, en achteraf alles terugzetten zoals het was.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er een quick and simple windows-based tool bestaat in de zin van "format + restore SSD performance"....

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Buzz_Fuzz schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 13:50:
[...]

mja, hdderase, maar "snel" noem ik dat niet echt... Op zich duurt het niet lang, maar je moet wel een bootable usb maken met hdderase erop, alle andere ssd's en hdd's loskoppelen, de ssd op een van de eerste poorten hangen, in je bios IDE ipv AHCI instellen, en achteraf alles terugzetten zoals het was.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er een quick and simple windows-based tool bestaat in de zin van "format + restore SSD performance"....
Die bestaat hoor...
Een Windows Quick format met een TRIM compatibel systeem hersteld al een hoop van de performance...
Quick format doet data flaggen als deleted normaal... maar TRIM zorgt ervoor dat de cellen ook worden geleegd.

Wil je 100% zeker zijn dat data weg is, performance herstellen en soms rare bugs oplossen, dan gebruik je secure erase.
In tegen stelling tot wipe tools, ga je nou niet data schrijven maar je disk. Maar geef je alleen een commando naar de schijf, dat hij zichzelf moet schoonmaken. Dan gooit de SSD controller zijn hele NAND geheugen en mapping tables leeg...

Dit is een veel betere optie dan programma's bedoeld voor hard disks te wipen zoals Killdisk, HDDerase etc etc...

[ Voor 31% gewijzigd door Swordlord op 13-01-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
  • Laatst online: 01-07 08:34
arnoud_h schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 13:36:
[...]

Ik zie bij je drive selectie "SAMSUNG SSD PM830 2.5" 7" staan, terwijl hier normaal "Samsung SSD 830 Series SATA Disk" staat. En je hebt geen AHCI driver?
SSD zat standaard in mijn V131-laptop, dus is OEM-geval. Misschien vandaar die andere naam. Heb wel AHCI-controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Samsung 830 SSD moet toch maar RMA van alles geprobeerd niet aan de praat te krijgen.

Precieze foutmelding tijdens updaten met dos-tool: Error updating firmware, MCXINI.BIN due to device timeout.

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Mocht RMA bij je lokale pc-shop niet lukken, kun je ook contact opnemen met:

Hanaro Europe B.V.
Customer Service
T.a.v.: Marianna Poloni
Florijn 8 Deurne
0493-322330
0900-7267864 [0900-SAMSUNG]
samsungmemory@hanaro.eu

0900-SAMSUNG verwijst naar http://www.samsunghdd.com wat doorgelinkt wordt naar http://drive.seagate.com/content/samsung-en-us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Nu online
Femme schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 00:51:
Alignment op 8032K is wel deelbaar door 4K en 8K dus zou op zich geen issue moeten zijn?
Ik weet niet veel van RAID, maar ik dacht dat de stripe size van invloed was voor de beste offset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Swordlord schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 13:24:
Jokapo, sorry dat ik nou zo ronduit bot ben, maar je volgens mij ben je hardleers...

In het topic dat jij destijds had aangemaakt over SRT en hier in het Topic heb je aantal keer de adviezen gekregen over hoe het beste een SSD te erasen door Cipher en mij...
Toen was je ook al een koppige ezel en bleef je volhouden aan Killdisk...

Voor de laatste keer
Secure erase heet dat programma:
http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml

[...]
Sorry voor de verwarring Swordlord dat is precies het programma wat ik heb gebruikt alleen dan via de UBCD gepakt daar staat ie ook tussen.

Ennuh kleine puntje...... kijk eens naar de naam die verschijnt als je het progje via jou opgegeven link wilt downloaden ;-)

Zo hardleers schijn ik dus niet te zijn

[ Voor 4% gewijzigd door jdwrist op 13-01-2012 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
[
Over het samsung debacle
Samsung heeft de firmware schijnbaar opnieuw geüpload met datum 13 januari, vandaag dus...
Misschien minder crash gevoelig nou?
Als 'last resort' heb ik deze firmware update tool op CD gezet. Ik was van plan om de Sata kabels in en uit te pluggen, CMOS reset uit te voeren, etc. voordat de disk definitief RMA werd gestuurd.

Maarrr, zojuist wilde ik de bootvolgorde aanpassen in de bios en tot mijn verbazing werd de SSD ineens wel herkend! _/-\o_

Vervolgens heb ik de nieuwe versie CXM02B1Q kunnen updaten!

p.s.: Samsung website verwijst naar Hanaro (zie eerdere post). Daar was men op de hoogte van het probleem, maar er was vooralsnog geen fix voor handen en adviseerde RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Toch mijn Agility 3 120GB geruild voor een Crucial M4 64GB (kan me kapot ergeren aan een fabrikant die consumenten voor de "gek" houdt met specs):

Sgoed dacht ik?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IKzCf3zYyadrCG2M1fHW3r8q/full.png

Schijfje zit ongeveer voor de helft vol. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Format-C op 13-01-2012 19:30 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Jorruchie schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:20:
[...]

Als 'last resort' heb ik deze firmware update tool op CD gezet. Ik was van plan om de Sata kabels in en uit te pluggen, CMOS reset uit te voeren, etc. voordat de disk definitief RMA werd gestuurd.

Maarrr, zojuist wilde ik de bootvolgorde aanpassen in de bios en tot mijn verbazing werd de SSD ineens wel herkend! _/-\o_

Vervolgens heb ik de nieuwe versie CXM02B1Q kunnen updaten!

p.s.: Samsung website verwijst naar Hanaro (zie eerdere post). Daar was men op de hoogte van het probleem, maar er was vooralsnog geen fix voor handen en adviseerde RMA.
Huh? Gewoon out of the blue deed hij het ineens weer? De heeft je computer uitgestaan?

Maar hij verscheen ineens spontaan weer in je BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Gisteravond heb ik meerdere keren ge-reboot, sata mode aangepast van AHCI naar IDE en vice versa, maar wat ik ook probeerde: de SSD werd niet herkend in de BIOS. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en ben naar bed gegaan.

Vandaag op een andere PC het e.e.a. nagezocht, de nieuwe firmware update tool op CD gezet en op voorhand de RMA procedure alvast in gang gezet bij mijn lokale PC-shop.

Zojuist bleek de disk echter weer herkend te worden in de BIOS; 'out of the blue' inderdaad.
Ik snap er ook geen RAID van, maar ben al lang blij dat de ellende van RMA en herinstallatie me bespaard blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tractrix
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-04-2024
Er is ook een nieuwe firmware voor de Crucial M4 uit:
http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

Ik heb hem nog niet geïnstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Jorruchie schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:22:
Gisteravond heb ik meerdere keren ge-reboot, sata mode aangepast van AHCI naar IDE en vice versa, maar wat ik ook probeerde: de SSD werd niet herkend in de BIOS. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en ben naar bed gegaan.

Vandaag op een andere PC het e.e.a. nagezocht, de nieuwe firmware update tool op CD gezet en op voorhand de RMA procedure alvast in gang gezet bij mijn lokale PC-shop.

Zojuist bleek de disk echter weer herkend te worden in de BIOS; 'out of the blue' inderdaad.
Ik snap er ook geen RAID van, maar ben al lang blij dat de ellende van RMA en herinstallatie me bespaard blijven.
Maar je computer heeft de hele dag verder uit gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Ja, ik kan er niets anders van maken, laat staan dat ik het kan verklaren...

[ Voor 34% gewijzigd door Jorruchie op 13-01-2012 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Tijdens je experimenteren gisteravond, is je computer ooit uit geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Vooral aan het re-booten geweest en verschillende bios settings aangepast.
Gepoogd te starten van USB en de f/w update nogmaals uit te voeren. PC uitgezet, na een uur weer geprobeerd en uiteindelijk mijn pogingen gestopt.

Uitgerekend op vrijdag avond de 13e kwam er licht aan het einde van de tunnel...
Dat kan natuurlijk ook een spookrijder zijn, maar in dit geval is het gelukkig goed uitgepakt. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Jorruchie op 13-01-2012 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Nu online
Jorruchie schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:39:
Vooral aan het re-booten geweest en verschillende bios settings aangepast.
Misschien ook de CMOS verschoond? Dat zie je vaker als tip voor verdwenen Vertexen en misschien ook een truuk voor de Samsungs. Al klinkt het van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
tractrix schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:45:
Er is ook een nieuwe firmware voor de Crucial M4 uit:
http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

Ik heb hem nog niet geïnstalleerd...
Ik wel, op mijn nieuwe 128 GB versie. Benchmarks heb ik nog niet gedraaid, maar het updaten van de firmware ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Is het echt nodig joh? Zo'n Firmware flash?

Ik heb mijn Vertex 1 schijfjes die ik een hele tijd geleden had wel altijd geupdate, en ik heb ook Intel X25-M's gehad die ik nooit geflashed heb, maar ik dacht dat die ellende vandaag de dag wel voorbij zou zijn... :S

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tractrix
Format-C schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 00:08:

Ik heb mijn Vertex 1 schijfjes die ik een hele tijd geleden had wel altijd geupdate, en ik heb ook Intel X25-M's gehad die ik nooit geflashed heb, maar ik dacht dat die ellende vandaag de dag wel voorbij zou zijn... :S
In het geval van de Crucial is wel nodig ja!
Correct a condition where an incorrect response to a SMART counter will cause the m4 drive to become unresponsive after 5184 hours of Power-on time. The drive will recover after a power cycle, however, this failure will repeat once per hour after reaching this point.
Mijn systeem is 2 maanden oud en heeft 1051 uur gedraaid, dus ik heb nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik heb hem 1 dag! Heb net alles geinstalleerd, en heb weinig zin het opnieuw te doen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tractrix
Format-C schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 00:22:
Ik heb hem 1 dag! Heb net alles geinstalleerd, en heb weinig zin het opnieuw te doen. :D
Firmware updaten wil niet zeggen dat je je data kwijt bent, kan natuurlijk wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Klaar al. :+

Edit; performance is nog hetzelfde.

Nee, het probleem was een beetje, dacht ik, dat ik mijn schijven op RAID heb staan in de BIOS. (Trim werkt wel, dat heb ik gecontroleerd met dos prompt > fsutil behavior query disabledeletenotify)

Ik heb 2 conventionele schijven in RAID0 staan met allerlei games installs en downloads erop, incl. een backup, en ik heb nog een 1 TB schijf met belangrijke data... En muziek. En nog een keer de backup. ;)

Ik had geen zin om RAID te disablen, en mijn disks op AHCI te zetten, omdat ik bang was dat ik opnieuw mijn RAID moest instellen, en dus alles wat erop stond weg was. Maar dat was niet zo. Echt belangrijk was het niet wat erop stond, want anders had ik het natuurlijk nooit op een RAID0 config opgeslagen, maar toch. :+

De PC onthield gelukkig welke schijven in RAID0 stonden na de flash, de reboot, en het enablen van RAID in de BIOS, dus notros problemos. :)

[ Voor 103% gewijzigd door Format-C op 14-01-2012 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
Hmmm ik precies hetzelfde gedaan behalve cd verhaal. Maar je via cd firmware updaten is dus wel gelukt een daarom werkt SSD?

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Format-C schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 00:32:
Nee, het probleem was een beetje, dacht ik, dat ik mijn schijven op RAID heb staan in de BIOS. (Trim werkt wel, dat heb ik gecontroleerd met dos prompt > fsutil behavior query disabledeletenotify)
Die 'onzin' komt elke week langs. disabledeletenotify doet iets heel anders dan verifieren dat trim werkt, het is niets meer dan een debug switch om trim uit te schakelen op filesystem-niveau. Voordat het trim-commando bij de SSD is ben je 5 lagen verder. Het is simpelweg niet vast te stellen of trim wel of niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 20:57
Format-C schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 00:08:
De firmwareupdate naar 0009 is zeker aan te raden, gezien deze gewoon een gratis :P snelheidsboost geeft (en oa de nieuwere chipsets ondersteund):)

De nieuwste update 0309 lijkt mij gezien de release notes minder interessant.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Release Date: 01/13/2012
Change Log:

Correct a condition where an incorrect response to a SMART counter will cause the m4
drive to become unresponsive after 5184 hours of Power-on time. The drive will recover
after a power cycle, however, this failure will repeat once per hour after
reaching this point. The condition will allow the end user to successfully update
firmware, and poses no risk to user or system data stored on the drive.

This firmware update is STRONGLY RECOMMENDED for drives in the field.
Although the failure mode due to the SMART Power On Hours counter poses no risk
to saved user data, the failure mode can become repetitive, and pose a nuisance to
the end user. If the end user has not yet observed this failure mode, this update is
required to prevent it from happening.

If you are using a SAS Expander please do not download this Firmware. As soon
as we have a Firmware Update that will work in these applications we will release it.

Kortom:
Ik wacht wat deze firmware betreft eerst die 2 jaar wel af totdat hij zou kunnen beginnen met kuren,
als dit gebeurd flash ik dan wel de firmware update erop :+

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 14-01-2012 01:23 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 01:06:
[...]

Die 'onzin' komt elke week langs. disabledeletenotify doet iets heel anders dan verifieren dat trim werkt, het is niets meer dan een debug switch om trim uit te schakelen op filesystem-niveau. Voordat het trim-commando bij de SSD is ben je 5 lagen verder. Het is simpelweg niet vast te stellen of trim wel of niet werkt.
Mja, ik zie het dan vanzelf in de hoeveelheid degradatie, al heb ik de standaard tweaks wel gedaan... Dus dat zou moeten meevallen.

[ Voor 21% gewijzigd door Format-C op 14-01-2012 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 08:50
Afgelopen week mijn nieuwe desktop-PC in elkaar gezet:
Intel DH67GD moederbord met een i5 2400 processor, 4GB geheugen en een Samsung 830 256GB SSD. Op dit moment enkel nog Windows-7, alle updates, drivers en Intel beheersoftware geinstalleerd.
Wel zojuist de firmware-update voor de 830 uitgevoerd, zonder problemen.

Met energiebeheerschema 'Performance' AS-SSD gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tXXJwQwTr3vATnh0L7QXeLAP/full.png

Prima resultaten volgens mij!
Enkel de read access time kan AS-SSD niet bepalen, iets met geen toegang tot PHYSICALDRIVE0. Maar ik maak mij geen zorgen, bij het opstarten krijgt de windows-animatie niet de tijd om zich af te maken dus dat zit wel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Hmmm ik precies hetzelfde gedaan behalve cd verhaal. Maar je via cd firmware updaten is dus wel gelukt een daarom werkt SSD?
Firmware update m.b.v. de .iso file die sinds 13/01/12 op de samsung site staat is geslaagd.
Dus niet de methode m.b.v. Magician v3.1 i.c.m. een USB flashdrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

M'n Crucial M4 gelijk even geupdate van 0009 naar 0309. ISO gebrand op een DVD/RW, booten en update gestart. Kost je nog geen 5 minuten tijd en je weet zeker dat je SSD niet unresponsive wordt na 5184 uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een crucial m4 128gb en heb daar een schone windows 7 64 bit installatie op gedaan. Ik heb de SSD aangesloten op een sata 6gb/s poort aangesloten.. Mijn scores zijn volgens mij niet zoals ze horen te zijn. Ik heb trouwens nog geen nieuwe firmware geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/28vdeft.jpg

Met name de 4k QD32 scores zijn erg laag vergeleken met scores van anderen die ik hier voorbij zie komen.

Ik heb voor het installeren van windows de SSD niet geformatteerd. Is dit nodig? Op het internet vind ik nogal tegenstrijdige verhalen hierover.. Volgens de fabrikant moet het wel, maar wanneer ik op google zoek zie ik vaak juist dat je dat absoluut niet moet doen.
Zou het aan het (niet) formatteren kunnen liggen dat de scores niet naar behoren zijn?
Zou het installeren van nieuwe firmware het probleem kunnen oplossen?

Ik heb verder nog geen optimalisatie gedaan van de SSD, omdat ik eerlijk gezegd niet erg bekend ben met SSD's enzo. Zou bepaalde optimalisatie kunnen helpen de SSD naar behoren te laten presteren?

Mijn pc heeft de volgende specs:

- Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
- i5 2500K
- 8gb ram
- hd6950

Zijn er nog meer specificaties van belang?

[ Voor 8% gewijzigd door aicaramba op 14-01-2012 16:50 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
AHCI mode inschakelen in de bios, Dan krijg je hogere algemene en ook hogere 4kQD32 snelheden.

Gezien je dan omschakeld, kan windows niet zomaar meer starten.
je zult dus het onderstaande stappenplan moeten volgen om AHCI aan te zetten met je huidige windows installatie, of windows opnieuw installeren terwijl AHCI mode in de bios is ingeschakeld.

Foutbericht wanneer u een Windows 7 of Vista-computer start nadat u de SATA-modus van het opstartstation hebt gewijzigd: STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 14-01-2012 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Swordlord schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:49:
AHCI mode inschakelen, Dan krijg je hogere algemene en dan krijg je ook je hogere 4kQD32 scores.

Dit moet je doen in de BIOS, gezien je dan omschakeld, kan windows niet zomaar meer starten.
je zult dus het onderstaande stappenplan moeten volgen om AHCI aan te zetten met je huidige windows installatie, of windows opnieuw installeren terwijl AHCI mode in de bios is ingeschakeld.

Foutbericht wanneer u een Windows 7 of Vista-computer start nadat u de SATA-modus van het opstartstation hebt gewijzigd: STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE
Bedankt, maar ik heb voor de eerste installatie de SSD wel op AHCI gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Wat ook nog kan, is dat je de AHCI mode van de Marvell controller heb aangezet en niet die van Intel, of andersom...

Op welke kleur/benaming SATA poort is de SSD ingestoken op je moederbord?
Je hebt misschien aangesloten op de Marvell controller.

SATA3_0, SATA3_1 - De Witte gewenste poorten (intel)

GSATA3_5, GSATA3_6 - Grijze Ongewenste poorten (Marvell)

[ Voor 83% gewijzigd door Swordlord op 14-01-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je poorten op de Marvell chip aangesloten?
Marvell 88SE9172 chip:
2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_5, GSATA3_6) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
Overigens is de 9172 stukken beter dan andere Marvell chips, maar je wilt je echte chipset controller en drivers gebruiken, zeker voor je SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Swordlord schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:51:
Wat ook nog kan, is dat je de AHCI mode van de Marvell controller heb aangezet en niet die van Intel, of andersom...

SATA3_0, SATA3_1 - De gewenste poorten (intel)

GSATA3_5, GSATA3_6 - Ongewenste poorten (Marvell)
Ahh. Dat zal het zijn. Ik zag daar groot sata3 bij staan, dus heb m daar ingestoken. Maar nu heb ik een ander probleem. Ik ben in de bios gegaan om te controlleren of sata daadwerkelijk op ahci staat ( dat doet hij), maar nu kom ik niet meer in windows.

Er staat bootmgr ontbreekt, druk op ctrl alt del om opnieuw op te starten. Wanneer ik dat doe kom ik in hetzelfde scherm uit. (Dit is opgelost)

Ik zal binnenkort eens de sata kabel in een andere poort stoppen. Kijken of dat werkt. Bedankt voor de hulp!

[ Voor 14% gewijzigd door aicaramba op 14-01-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:58:
Heb je je poorten op de Marvell chip aangesloten?

[...]

Overigens is de 9172 stukken beter dan andere Marvell chips, maar je wilt je echte chipset controller en drivers gebruiken, zeker voor je SSDs.
Maar is nog steeds aangesloten middels 1x PCI-E 2.0...

Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/articles/storage/sata_30_chipsets/08.png
Gebruikte SSD: Kingston HyperX, dus gezien compression, mooie test van de pure bandbreedte...

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 14-01-2012 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al stukken beter dan:

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/articles/SATA-3G_vs_SATA-6G/HD-Tune_Random_IOPS_Agility-EX_SSD.png

Bron: http://benchmarkreviews.c...d=38&limit=1&limitstart=3

Bedenk overigens ook dat lagere performance kán komen door gebrek aan TRIM, omdat de Marvell drivers geen TRIM ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 21:26
Ik heb 2 weken geleden mijn samsung ssd 830 256GB terug gebracht aangezien deze blue screens en system freezes gaf.
Nu een nieuwe erin zitten, en nog geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 14:16:
M'n Crucial M4 gelijk even geupdate van 0009 naar 0309. ISO gebrand op een DVD/RW, booten en update gestart. Kost je nog geen 5 minuten tijd en je weet zeker dat je SSD niet unresponsive wordt na 5184 uur :)
Wellicht spuit 11, maar hier is de firmware-update van m'n m4 ook prima gelukt. Ik had niets aangepast in het bios. Dus gewoon AHCI modus aan laten staan en alle hardeschijven (8 stuks) eraan laten hangen. De ssd had er slechts 582 uur opzitten, maar het kan maar gedaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Bee.nl schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 21:33:
[...]

Wellicht spuit 11, maar hier is de firmware-update van m'n m4 ook prima gelukt. Ik had niets aangepast in het bios. Dus gewoon AHCI modus aan laten staan en alle hardeschijven (8 stuks) eraan laten hangen. De ssd had er slechts 582 uur opzitten, maar het kan maar gedaan zijn.
Zo denk ik er ook over. Ik had ook geen instellingen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StRuJeKeR
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik heb de firmware update op mijn crucial M4 zojuist uitgevoerd. Is aangesloten op marvell controller en updater vond disk niet, bleef gewoon hangen. Dan maar aan intel controller, daar kreeg ik direct no disks found, op gelijk welke poort. Dan maar weer op de marvell controller en AHCI mode uitgezet en toen ging het direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Bee.nl schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 21:33:
[...]

Bij deze spuit 22, hier ook zonder problemen de firmware update kunnen doen van mijn m4. Ook niets aangepast in de bios. AHCI was al enabled.

Toch nog maar even een check gedaan met CrystalDiskMark:
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/8397/crucialm4128gb15012012.png

Om die te vergelijken met die van 31 december vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/5125/crucialm4128gb31122011.png

Verschillen zijn miniem, enkel de 4kqd32 writes zijn een tikkeltje lager.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Jorruchie schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:27:

**update**

Via deze manier is het zojuist in 1 keer gelukt :)

Nu heb ik alleen nog iets vaags. Ik krijg bij elke keer dat ik de pc boot een melding rechtsonderin 'Magician Update Available', terwijl ik allang versie 3.1 heb. Ook nog een keer downloaden en installeren heeft niet geholpen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Swordlord schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:51:

SATA3_0, SATA3_1 - De Witte gewenste poorten (intel)

GSATA3_5, GSATA3_6 - Grijze Ongewenste poorten (Marvell)
Kijk.. Dat heeft gewerkt. Bedankt!!

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/9zybt.jpg

Nu nog firmware 0309 er op zetten. Kijken of dat nog wat uit maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door aicaramba op 15-01-2012 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Laatste firmware van Crucial zonder problemen erop gekregen

Zit nu nog te klootjavanen met windows setup

Dan ziet ie wel weer mn harde schijven dan weer niet alleen installeren kan die niet zegt ie

Zowel op AHCI, IDE als op Raid geprobeerd mijn begrijpertje begint echt op te geraken

Pagina: 1 ... 22 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.