Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Roep "goedkoopste" nou niet al te hard :P dadelijk gaan mensen nog Agility 3's kopen :P

Edit: genoeg getrololold

De goedkoopste van crucial VS samsung zou ik inderdaad ook zeggen...

[ Voor 46% gewijzigd door Swordlord op 26-12-2011 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
Ik heb nu de Crucial M4 64GB erin zitten en ik moet zeggen, het is echt rete snel zo'n ssd!

vanaf de aan/uitknop tot een desktop wat helemaal geladen is met photoshop, illustrator en dreamweaver duurt het 22 sec, prachtig!

Momenteel is mijn asus laptopje dus uitgerust met:

intel core i7 2630QM (sandybridge)
8GB DDR3 1366 ram
Crucial M4 64GB
Western Digital 640GB @ 5400RPM
Nvidia Geforce GT540M 1GB

Dat begint er dus aardig op te lijken, is er nog een manier om een notebook videokaart te vervangen te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Ik heb m'n 2 weken oude Crucial M4 64GB aan een medetweaker verkocht, en zelf een Crucial M4 128GB besteld.

64GB is toch aardig krap voor Windows 7 + wat grotere games.
Ben er wel zeer te spreken over, vandaar nu ook de 128GB versie van de M4. Die schrijft ook nog wat sneller. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:38

Quad

Doof

kevindelange schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:13:
Ik heb nu de Crucial M4 64GB erin zitten en ik moet zeggen, het is echt rete snel zo'n ssd!

vanaf de aan/uitknop tot een desktop wat helemaal geladen is met photoshop, illustrator en dreamweaver duurt het 22 sec, prachtig!

Momenteel is mijn asus laptopje dus uitgerust met:

intel core i7 2630QM (sandybridge)
8GB DDR3 1366 ram
Crucial M4 64GB
Western Digital 640GB @ 5400RPM
Nvidia Geforce GT540M 1GB

Dat begint er dus aardig op te lijken, is er nog een manier om een notebook videokaart te vervangen te upgraden?
Alleen als het een MXM kaart betreft, maar dat heb je wellicht niet ;-).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Aangezien ik hier al eerder iets had gepost over de OCZ Octane, hierbij een link naar mijn verse product review voor de geïnteresseerde(n):

http://tweakers.net/produ...210/ocz-octane-128gb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt dus een ssd EN je hdd in je laptop, dat klinkt als iets dat ik ook wil, past niet zomaar lijkt me?
Zat ook nog even met windows, staat natuurlijk op de recovery maar hoe krijg je dat op je ssd, ik dacht downloaden en dan je key gebruiken (legitieme win7 op mijn laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook een HDD en SSD in mijn laptop. De DVD drive moest daarvoor echter verdwijnen. Een prima trade-off als je het mij vraagt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die drive heb ik nog nooit gebruikt om te branden (2 jaar in bezit) en slechts zelden gaat er een handleiding cd in. Dus zeker een optie! Hou ik de hdd als backup schijf voor mijn foto's.
mag ik vragen naar een linkje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.ebay.nl/itm/Ne...ernal&hash=item4aaaa954ca
zou moeten werken (naadloos) in >90% van de notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 21:36:
je hebt dus een ssd EN je hdd in je laptop, dat klinkt als iets dat ik ook wil, past niet zomaar lijkt me?
Zat ook nog even met windows, staat natuurlijk op de recovery maar hoe krijg je dat op je ssd, ik dacht downloaden en dan je key gebruiken (legitieme win7 op mijn laptop).
Ik weet niet of je dit bedoelde op mijn post, maar inderdaad kan je je dvd drive eruit halen mocht je deze niet gebruiken. Bij mij was dit echter niet nodig omdat ik een 17" laptop wilde hebben, + plaats voor een tweede harde schijf, en kan dus mijn dvd brander/lezer behouden.
Alleen als het een MXM kaart betreft, maar dat heb je wellicht niet ;-).
Niet echt een idee wat MXM is, ik zal even zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee. kan niet met jouw model. Daarvoor moet je een kaliber GTX570m of iets dergelijks kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Oh jammer :( want voor spelletjes is het toch niet 't meest relaxte laptopje, battlefield 3 wel heel erg goed speelbaar maar de settings staan dan ook op low.

Maar goed, de crucial doet zijn ding, en dat doet hij erg goed. Het is gewoon een stuk relaxter werken als je niet hoeft te wachten op onnodige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik doelde op jouw post Kevin. Ik heb een DV7 van HP (3080ED) wellicht heb ik ook plek (is 17,3 volgens mij) zal de handel eens openmaken. Anders ga ik voor het ebay ding (thnx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpcCwb
  • Laatst online: 19-09 21:43
Zo, laatst in het SSD-aanschaf topic geschreven dat ik de Plextor 128gb M2P ging kopen, zit nu in de PC (2500K, 8GB).
Eerste resultaten na verse Windows install:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YgOr9.jpg
(Oh ja, Duitse install)

Lijkt me redelijk goed, zo vergelijkend met de Samsungs en Crucials. Nu BF3 aan het downloaden, zo te lezen zal dat laden sneller gaan. Benieuwd!

Trouwens, hoe zie ik welke AHCI-driver ik gebruik?
Edit: Ah zie het al, staat dus links boven. Bij mij de intel driver, schijnt tegenwoordig ook goed te zijn lees ik. Laat hem wel zo, tenzij ik problemen krijg.

[ Voor 15% gewijzigd door SpcCwb op 27-12-2011 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 22:54:
Ja ik doelde op jouw post Kevin. Ik heb een DV7 van HP (3080ED) wellicht heb ik ook plek (is 17,3 volgens mij) zal de handel eens openmaken. Anders ga ik voor het ebay ding (thnx).
Volgens mij hebben die 17,3" DV7 Hptjes ook ruimte voor een 2e hdd of ssd, schroef inderdaad even aan de onderkant de grote klep eraf (6 schroefjes geloof ik) als het goed is zie je dan ruimte voor een tweede hdd/ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net gedaan :) En er is zeker ruimte.. maar waar ik hem dan moet aansluiten is me een raadsel. In het grote compartiment zou een 2,5 passen, er is nog een kleiner gedeelte en daar zit wel iets van een aansluiting maar daar past geen schijfje in.. morgen verder kijken, site van hp even raadplegen (7 schroefjes trouwens ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Als het goed is steekt er een soort connector uit waar je hem in kan schuiven, dat is vergelijkbaar als dat je er met een desktop een sata kabel en power kabel in zou doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.insidemylaptop.com/images/acer-aspire-5100/laptop-disassembly-04.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke laptop heb jij dan? K53/73 of N53/73? Een 15" heeft sowieso geen plek, een 17" wel. Maar het wisselt of de benodigde schroefjes wel of niet aanwezig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
pricewatch: Corsair Performance Pro Series 128GB
is deze hier al eens langsgekomen? in buitenlandse fora zie ik die regelmatig
bediscussiëerd (is dit een woord? :p) worden
reviews zijn ook heel goed, en het gebruikt nog 34nm ipv 25nm nand (langere levensduur), specs zijn zeer goed, voor zover geen stabiliteitsissues

http://www.guru3d.com/art...ce-pro-256gb-ssd-review/1
http://www.hardwareheaven...-review-introduction.html
http://www.kitguru.net/co...nce-pro-256gb-ssd-review/
http://www.overclockerscl..._performance_pro_3_256gb/
http://www.storagereview....ance_pro_ssd_256gb_review

[ Voor 50% gewijzigd door bertp1 op 27-12-2011 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
K73, mijn hdd zit in de bay die er standaard bij zat welke je vast kan schroeven, mijn ssd heb ik met dubbelzijdig tape netjes vast geplakt en vastgezet zodat hij geen kant meer op kan. Dat kreeg ik mee als tip bij de MyCom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bertp1 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 23:30:
pricewatch: Corsair Performance Pro Series 128GB
is deze hier al eens langsgekomen? in buitenlandse fora zie ik die regelmatig
bediscussiëerd (is dit een woord? :p) worden
Duurder van pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB, verder identiek maar van een minder merk. Niet echt een geweldige keus denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 23:44:
[...]

Duurder van pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB, verder identiek maar van een minder merk. Niet echt een geweldige keus denk ik.
andere versie controller, andere firmware, ander nand (m4 gebruikt 25nm van micron, performance pro 34 nm van toshiba, verder weet ik niks hoe die 2 tov elkaar presteren behalve dat 34nm langer meegaat)
prijsverschil is zon 15-20 euro max, maar je krijgt er ook een bracket bij.
lijkt me toch wel het discussieren waard

[ Voor 6% gewijzigd door bertp1 op 27-12-2011 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 21:56
Ik heb even 2 reviews gelezen van de samsung 830 128gb en de crucial m4 128gb beide op sata2
Het viel me op dat de crucial een stuk beter presteerd op sata2 dan de samsung in CrystalDiskMark
Komt dat doordat de samsunng in een trager systeem zit of kan ik beter een crucial gaan halen?

De review van de samsung:
productreview: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB review door Perkouw
En van de crucial:
productreview: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB review door Irminsul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
In de user review staat de gebruikte hardware:

Lenovo Thinkpad Edge e325 ookwel, een netbook, de sata-controllers daarin zijn absoluut geen hoogvliegers, dus ligt aan het systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bertp1 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 23:47:
[...]

andere versie controller, andere firmware, ander nand (m4 gebruikt 25nm van micron, performance pro 34 nm van toshiba, verder weet ik niks hoe die 2 tov elkaar presteren behalve dat 34nm langer meegaat)
Ik loop weer eens vooruit op de zaken...

Hij lijkt een kloon te zijn van de bekende pricewatch: Plextor PX-128M2P 128GB. Leuk ding dus. Alleen het merk corsair staat mij zelf wat tegen, dat lijkt toch een mindere reputatie te hebben. Dus ik betwijfel of ik daar 8 euro voor over zou hebben (maar then again, ik zou gewoon pricewatch: Intel 320 120GB nemen en €25 + prijs van game in mijn zak steken..)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
bertp1 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 23:47:
[...]

Weinig discussie waarde, wil je meer gizmo's, samsung 830 xD

Ik deel Darkstone's visie over corsair...

Gezien corsair heeft bewezen dat ze niks aan support doen. De Performance 3 serie de voorganger van Performance pro, zit nog steeds met een buggy firmware...
Deze kennis van bugs hebben ze dus alleen maar doorgenomen naar de ontwikkeling van Performance Pro... Maar even een nieuwe firmware uitbrengen voor Performance 3 ho maar...

Edit:
Om even verder te zeiken, ik ben toch al zo op dreef, zo laat op de avond...
Plextor EN Corsair zijn in mijn ogen een stel consumenten naaiers...

Want Crucial is wel zo klantvriendelijk geweest, om de 20% speedboost firmware op hun huidige drive toe te passen...
Plextor en Corsair, hebben gewoon een "nieuwe" drive uitgebracht... kuch kuch, zelfde pcb, chips etc etc... dus alleen een nieuwe firmware...

Slechte poging om weer in de spotlight te komen, zal ik het maar noemen...

[ Voor 47% gewijzigd door Swordlord op 28-12-2011 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die is inderdaad maar 2 euro duurder.. Voor een betrouwbaarder merk zou ik dat wel doen. Ik krijg ook het gevoel dat de samsung heel wat beter is uitgerust.
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB
nadeel is de levertijd: Weinig shops hebben hem op vooraad, zal wel met de kerst te maken hebben.
Swordlord schreef op woensdag 28 december 2011 @ 00:54:
Gezien corsair heeft bewezen dat ze niks aan support doen. De Performance 3 serie de voorganger van Performance pro, zit nog steeds met een buggy firmware...
Deze kennis van bugs hebben ze dus alleen maar doorgenomen naar de ontwikkeling van Performance Pro... Maar even een nieuwe firmware uitbrengen voor Performance 3 ho maar...
Dat ook. Ik krijg door de posts heen steeds meer het idee dat de corsair aftersales gewoon crap zijn. Ik hoor niets positiefs.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Lol, ik bestelde gisteren trouwens een Intel 320 80GB, krijg hem alleen niet geleverd.
Mail van de betreffende winkel:

"We weten niet wanneer deze exact binnen gaat komen, mede vanwege een beperkte beschikbaarheid door de overstromingen in Thailand. Hierbij wil ik u in ieder geval informeren dat de levertijd onbekend is van dit artikel."

Ehm.. right.
Je mag ook gewoon zeggen dat je hem niet hebt hoor en of ik wil wachten, annuleren of een andere wil bestellen, dan annuleer ik hem wel :').

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

De overstromingen hebben betrekking op harde schijven, geen SSD's. Ik bestel hem wel bij een van de concurrenten.

Laagachtend,

pricewatch: Intel 320 120GB bied overigens een wat nettere prijs/opslagverhouding. Plus je krijgt een gratis game..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Klopt, maar waarom meer kopen als je aan 80GB genoeg hebt?
Waarom een 50 persoons bus huren als het af kan met een 16 persoons busje?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Omdat hij groter en sneller is. Na het verpatsen van de twee games is hij maar een tientje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sneller is echt zeer discutabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Gianni Rombios schreef op woensdag 28 december 2011 @ 01:32:
Omdat hij groter en sneller is. Na het verpatsen van de twee games is hij maar een tientje duurder.
Ja maar, waarom moet ik meer betalen als ik het toch niet nodig heb?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 22:12:
Ik heb ook een HDD en SSD in mijn laptop. De DVD drive moest daarvoor echter verdwijnen. Een prima trade-off als je het mij vraagt!
Sommige laptops, waaronder mijn HP dv7-1080ed, worden met 2 harddisks uitgeleverd en een DVD/Bluray speler. Een van die 250 GB harddisk is door mij vervangen met een Intel 80 GB SSD.
kevindelange schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 22:59:
[...]

Volgens mij hebben die 17,3" DV7 Hptjes ook ruimte voor een 2e hdd of ssd, schroef inderdaad even aan de onderkant de grote klep eraf (6 schroefjes geloof ik) als het goed is zie je dan ruimte voor een tweede hdd/ssd
Ligt aan het type. Sommige worden met 2 harddisks uitgeleverd en sommige met maar 1 harddisk. Het nadeel van die ene harddisk is, dat je zelf het kabeltje moet regelen voor het aansluiten van de tweede harddisk. Die kabel kun je dan bijvoorbeeld hier kopen voor de nieuwste 6000 serie.

[ Voor 45% gewijzigd door MegaTronics op 28-12-2011 07:34 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 17:28

wiert.tweakers

Makes software work correctly

Ik heb in mijn Lenovo W701 nu 2 SSD's van 600 gigabyte zitten, en de DVD brander vervangen door een HDD adapter en een 12.5 mm hoge 1 TB HDD.

SSD's zijn uncompressed. Backups gaan naar compressed NTFS partitie op de HDD.

Beste koop ooit zowel qua snelheid (VMs doen veel random IO), ruimte (al mijn development VMs passen er op) als qua backup mogelijkheden (maakt een backup in 1 nacht).

http://wiert.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Gezien het SSD's van 600 GB zijn neem ik aan dat je 2x Intel 320 600 GB heb?

Dat is wel flink wat SSD capaciteit voor een laptop/mobile workstation :) Mirrored voor extra safety of vertrouw je op je backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Crucial C4 128MB op oude Asus P5W-DH met E6600@3Ghz (loopt als een tierelier)
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/8/335401.jpg

Intel X25-M Postville 160 GB in Lenovo X220
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/8/335456.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door psy op 28-12-2011 16:07 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 15:19
wiebjuh16 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:20:
Sinds september ook mijn ssd draaien, een Kingston V+100 (Kingston SVP100S2B/96GR ) Windows XP draait hier lekker stabiel op. Uiteraard heb ik ook een alignment gemaakt met de Windows 7 Cd, wel ook goed gelukt is. Nu blijft de computer soms even vasthangen, wat opzich niet erg is. Maar gister bleef ie weer vasthangen, met ee bluescreen tot gevolg! Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Het is een tijdje goed gegaan met mijn SSD van Kingston. Echter heeft hij nu het probleem dat als ik de pc afsluit( XP) de ventilatoren blijven draaien, echter is er geen HDD activiteit meer ( te zien aan HDD lampje).
Nu moet ik de pc met de startknop uitdrukken. Heeft iemand idee wat daarvan de oorzaak kan zijn? Kwam er ochtends achter dat de ventilatoren nog draaiden..

Ook kreeg ik sindskort een bluescreen als ik een HD filmpje op youtube wilde kijken. Krijg als stopfout 0x0000008E. Nu had wel gegoogeld naar dit probleem en zou er op duiden dat er een conflict zou zijn met Adobe Flash en de nieuwe software voor de videokaart (8800GT Nvidia). Oudere software teruggezet en lijkt nu te zijn opgelost.... ;)

Echter had ik dat probleem eerst niet na mijn weten.... De schrijf en leessnelheden zijn na ongeveer 2 maanden nog steeds wel goed..

Wie o wie kan me hiermee verder helpen? :+

[ Voor 6% gewijzigd door wiebjuh16 op 28-12-2011 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
0x0000008E
Is een heel erg generic type stopcode... Dus je zou een intensieve check van je PC moeten uitvoeren, component voor component of eens een reinstall doen

Want kort gezegd betekend het vaak brakke hardware, van HDD tot CPU tot RAM geheugen tot videokaart... Of registerfouten... Of driver fouten... keuzes genoeg :X

Succes met zoeken...
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan een bron van informatie zijn voor hardware testing.

[ Voor 44% gewijzigd door Swordlord op 28-12-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De connector had ik gezocht maar zag ik dus niet, alleen de ruimte.. zal nog eens kijken, er zat wel een foamtape aan 1 kant, wellicht dat daar achter iets zit!

Lijkt me trouwens gezien de prijs van de kabel net zo handig om gewoon de hdd te vervangen..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb deze vraag wel eens eerder gesteld, maar antwoord was eigenlijk dat je niet op de WEI score moet letten... En ik weet dat de WEI score weinig uitmaakt, maar ik kan het gewoon niet uitstaan.

Ik heb een OCZ Vertex 2 120GB 3.5"

Aangesloten op de derde SATA2 poort van dit moederbord:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=X58%20Extreme6

Vorig jaar haalde ik een score van 7.5. Een paar maanden geleden zag ik dat dit ineens 5.9 werd... Ik kon online niet veel erover vinden hoe het kon komen, dus dacht dat het misschien aan mijn installatie lag.

eerst:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/oanog7.jpg

recent:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/f354ja.jpg

Eergisteren heb ik alles opnieuw geïnstalleerd met nieuwste Bios, firmwares, drivers etc... (SSD op AHCI), maar gister toen ik de WEI testen toch weer 5.9. Verder geen gekke trucen uitgehaald nog. En heb niks aan de hardware veranderd, (Maar wel inmiddels een nieuwe videokaart, maar die is een maand oud, en daarvoor gaf die 5.9 aan)

Ik weet echt niet hoe het komt. OCZ zelf zegt alleen maar stuur een test en Secure Erase de boel... Maar ik denk eerlijk gezegd dat, dat weinig uit gaat maken. En ik heb ook geen 2de sata schijf om die als boot te gebruiken (Ik zet alles op me NAS aan data). Maar goed dat kan ik ooit nog is doen.

Heeft iemand een idee?

CMD (hier lijken de scores slecht):

100:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/demv77.jpg

1000:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/24ax3dg.jpg

Atto (wat OCZ wou dat ik gebruikte en lijkt de score prima, maar volgens startpost opgeblazen cijfers):
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2071gky.jpg

Ik heb het idee dat er misschien dan toch wat met me schijf gebeurd is aangezien ik hardwarematig niks veranderd heb of "trucjes" toen en nu.
Ben benieuwd wat jullie hierover zeggen, want heb er zelf niet erg veel koek van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is normaal voor een vertex 2. Je moet inderdaad niet veel waarde hechten aan die cijfers. Hoger gaat hij simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

T is de sandforce waar je rekening moet houden, daar is veel over te vinden.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Non compressed schrijf waardes kakken behoorlijk in voor Sandforce gebaseerde drives, dit is redelijk normaal..

Door deze lage gemiddelde write waarde, heb je ook zo'n lage WEI score...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Swordlord schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:59:
Non compressed Schrijf waardes kakken behoorlijk in voor Sandforce gebaseerde drives, dit is redelijk normaal..

Door deze lage gemiddelde write waarde, heb je ook zo'n lage WEI score...
Het moet alsnog altijd hoger als 5.9.

Heb je toevallig SP1 geinstalleerd? Zo niet, even doen, zo ja, even verwijderen.
Ik kraam onzin. Geen waarde hechten aan de WEI, de scores zijn oké.

[ Voor 8% gewijzigd door Quad op 28-12-2011 21:02 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Quad schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:00:
[...]

Het moet alsnog altijd hoger als 5.9.

Heb je toevallig SP1 geinstalleerd? Zo niet, even doen, zo ja, even verwijderen.
Nope... want 60 MB/s sequentieel schrijven is trager dan een HDD.... dus geen wonder dat hij bagger score krijgt...

Zowiezo geen waarde hechten aan WEI..

De standaard veranderd ook steeds voor WEI...
Want wat vorig jaar geweldig was, hoeft nou niet meer high end te zijn en WEI houd daar enigszins rekening mee...

[ Voor 46% gewijzigd door Swordlord op 28-12-2011 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
Zo best snel wat reacties. Dank daarvoor!

Toch nog twijfel of die wel helemaal ok is dan. Ik zie bij andere vertex2 scores toch hogere write. En ja heb sp1 mocht iemand het nog willen weten ;) juist voor sp1 had ik die 7.5 score... jammer dat ik van toen geen benchmark had... ik vind het toch gek na een schone installatie het eerst 7.5 was en nu 5.9... maar goed tis toch fijn om te horen dat men zegt dat het niks uit maakt die WEI, maar ik blijf het toch raar en jammer vinden.

Dus als iemand nog tips heeft om het op te krikken dan graag :)

Edit:
Is het niet zo als Windows7 een ssd herkent dan automatisch defragmenteren schem uitzet? Dat moest ik nu zelf uitzetten en vorig jaar niet volgens mij... kan het gewoon simpel weg iets zijn waardoor windows weigert het als een ssd te zien?

[ Voor 18% gewijzigd door Mau_Maus op 28-12-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Hoe meer je een Sandforce drive gebruikt, hoe erger de write snelheid inkakt... Meeste reviews zijn op een redelijk frisse drive, dus zijn nog niet zo ver ingekakt

Om je een vergelijking te geven... Ik heb een Kingston HyperX 120GB, dus met Sandforce 2 controller, deze is ingekakt van 180-200 MB/s fresh out of the box... Naar +-150 MB/s na wat licht gebruik maar en uiteindelijk na flink wat misbruik heeft hij nog maar +-110 MB/s voordat garbage collection was aangesprongen...

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 28-12-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Mau_Maus schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:13:
Zo best snel wat reacties. Dank daarvoor!

Toch nog twijfel of die wel helemaal ok is dan. Ik zie bij andere vertex2 scores toch hogere write. En ja heb sp1 mocht iemand het nog willen weten ;) juist voor sp1 had ik die 7.5 score... jammer dat ik van toen geen benchmark had... ik vind het toch gek na een schone installatie het eerst 7.5 was en nu 5.9... maar goed tis toch fijn om te horen dat men zegt dat het niks uit maakt die WEI, maar ik blijf het toch raar en jammer vinden.

Dus als iemand nog tips heeft om het op te krikken dan graag :)

Edit:
Is het niet zo als Windows7 een ssd herkent dan automatisch defragmenteren schem uitzet? Dat moest ik nu zelf uitzetten en vorig jaar niet volgens mij... kan het gewoon simpel weg iets zijn waardoor windows weigert het als een ssd te zien?
5.9 is ook een typische waarde voor een hdd (namelijk de maximale). Het lijkt er dus erg op dat windows jou ssd ziet als een hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
Cyleo schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:24:
[...]

5.9 is ook een typische waarde voor een hdd (namelijk de maximale). Het lijkt er dus erg op dat windows jou ssd ziet als een hdd.
Daarom... is er een manier om daar iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Zijn er nog configuraties die ik moet instellen in mijn windows met betrekking tot mijn ssd?

Ik heb bijvoorbeeld al mijn paging file op m'n 2e hdd gezet, recovery uit en indexeren + defragmenten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
kevindelange schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:50:
Zijn er nog configuraties die ik moet instellen in mijn windows met betrekking tot mijn ssd?

Ik heb bijvoorbeeld al mijn paging file op m'n 2e hdd gezet, recovery uit en indexeren + defragmenten uit.
Pagefile wil je juist op je SSD hebben...
Want dan is je pagefile lekker snel, zodra hij eens nodig is...
Maar afhankelijk van de hoeveelheid RAM geheugen heb je pagefile uiteindelijk niet meer nodig, meestal bij meer dan 8GB is het niet meer nodig...

De overige dingen die je hebt gedaan zijn goed en dan zou ik het ook daarbij laten, niet meer "tweaken"

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 28-12-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Ik snap dat je hem juist op je ssd zou willen, maar aangezien ik 8GB ram heb verplaats ik hem dus liever naar mijn hdd omdat ik dan 8gb ruimte bespaar op mijn ssd. Ik zet hem liever niet uit vanwege eventuele instabiliteit. Maar geen andere configuratie vereist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik heb nou al een maand of wat een Plextor PX-256M2P 256GB SSD in mijn laptop (Dell XPS-M1530, SATA-2 aansluiting). Loopt op zich best lekker, maar ik dacht 'laat ik ook eens wat benchmarken':
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JxWVEScT9srG61nORsfc84Ve/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DldGCzwkVLPaDViHiGghqPUo/full.png

Deze getallen een beetje vergeleken met de Plextor SSD test op Tweakers.net.
Sequential read/write lijkt mij OK, voor een SATA-2 aansluiting. Wat mij een beetje verbaast is de 4K random read/write: dat zou, lijkt mij, toch niet door de SATA-2 aansluiting beinvloed moeten worden? Of waarom ligt die anders zoveel lager als in de Tweakers test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Random snelheden zijn onderhevig aan het chipset. Maar je het braktisch dezelfde als ik heb, dus dat kan het niet zijn. Wat wel kan is dat je op power saving staat of iets dergelijks.

• Swordlord
Praktisch hetzelfde zou ik niet zeggen, studio 1555 heeft volgens mij PM45 serie's chipset met ICH 9 southbrdige...
Ik heb de M1530 en die heeft PM965 met ICH8 southbridge

En powersaving is een enorme impact op de performance voor een SSD in mijn laptop... In balanced is het redelijk en in energie besparing mode krijg ik gelijke performance aan Vanaalte
In high performance mode of met wat CPU belasting draait de sata controller wel lekker.

Maar hoe dan ook, die write performance van Vanaalte ligt wel erg laag... Voor een Plextor M2B 256 GB, die zou tegen Sata-300 max moeten aanhikken...

Edit:
En een WTF?
Screenshot 1 van AS-SSD is Plextor 256 GB... Maar welke drive is de 2de?? Van CDM want dat is een 128 GB drive...?

[ Voor 197% gewijzigd door Swordlord op 29-12-2011 09:50 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
kevindelange schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:21:
Ik snap dat je hem juist op je ssd zou willen, maar aangezien ik 8GB ram heb verplaats ik hem dus liever naar mijn hdd omdat ik dan 8gb ruimte bespaar op mijn ssd. Ik zet hem liever niet uit vanwege eventuele instabiliteit. Maar geen andere configuratie vereist?
Stel je pagefile dan in met een flexibel formaat, dus 1GB standaard en max 8GB bijv..?

specs

• Swordlord
http://www.anandtech.com/...z-octane-128gb-ssd-review

Eindelijk, een 128 GB review van de Octane...

Ik zie dat ook de eerste user review is verschenen:
productreview: OCZ Octane 128GB review door rookie no. 1

[ Voor 46% gewijzigd door Swordlord op 29-12-2011 10:01 ]

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 11:57

RSP

Beste heren, ik heb 'n probleem met een SSD. Het gaat hier om een OZC Vertex 2 (Sata 300) die opeens is gestopt met werken. Het punt is, dat de PC waar de SSD in zit aangesloten niet verder komt dan het Dell boot scherm. Ik kan nog wel op F2 of F12 drukken voor Setup of Boot scherm, maar daar gaat hij dan vervolgens ook niet heen.

Ik heb ander geheugen geprobeerd, wisselen van harde schijven en de SSD ook in een ander systeem geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Ik ga er van uit dat hij dus dood is, maar ik wilde nog even checken of er ideeen zijn hoe ik nog 'n poging kan proberen om 'm te fixen.

• Swordlord
Ga eens loeren naar je SSD terwijl die aanstaat...
Naast de sata connector zitten ledjes... welke kleur is het?

Groen = Goed
Rood + Groen = Panic mode = RMA
Rood = dood = RMA

Maar hoe dan ook, een vertex 2 die in panic mode zit is meestal gewoon RMA... niks aan te fixen zelf.. Dit komt jammer genoeg ENORM vaak voor...

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 29-12-2011 10:35 ]

• RSP

RSP

Ik zie helemaal geen LED's branden bij de schijf zelf ... zou hij zo dood zijn?

• Swordlord
Gewoon RMA sturen...

OCZ vertex 2 zijn gewoon prut drives... gaan te vaak dood... Dus die zal ook wel snars dood zijn

@hieronder
AMEN

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 29-12-2011 10:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
En probeer alsjeblieft een andere te krijgen. Geheid dat dit ding vlak na de garantie nog eens kapot gaat.

• RSP

RSP

Gekocht bij Mycom, net gebeld en kan 'm gewoon direct bij de winkel omruilen. Tot nu toe hebben we positieve ervaringen met de OZC's moet ik zeggen. Is er een manier om zeker te weten dat de data verloren is gegaan?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
[b][message=37403271,noline]Swordlord schreef op donderdag 29 december 2011 @
Maar hoe dan ook, die write performance van Vanaalte ligt wel erg laag... Voor een Plextor M2B 256 GB, die zou tegen Sata-300 max moeten aanhikken...
Bedankt voor je reactie, heb nog eens opnieuw naar die power-opties gekeken en daar zat het hem in: 'balanced' levert de scores op die ik hier eerder geplaatst heb, 'high performance' geeft juist voor sequential write een flinke boost richting de 230MB/s. Da's nog niet de SATA link volgetrokken, maar de verhouding seq. read/write komt dan overeen met de resultaten van de Tweakers test. Zal daarmee dus wel correct zijn. Nou nog eens met die power-opties spelen om uit te vinden welke setting *echt* verantwoordelijk is.
Edit:
En een WTF?
Screenshot 1 van AS-SSD is Plextor 256 GB... Maar welke drive is de 2de?? Van CDM want dat is een 128 GB drive...?
Zelfde drive, met Crystal Diskmark getest. Wat je ziet is dat m'n C: drive 128GB groot is, hij laat alleen de grootte van de eerste partitie zien, niet van de drive.

• Swordlord
Ben niet gewend dat iemand zijn SSD partitioneerd :P gezien het niet echt veel uitmaakt haha... Er was aantal jaar terug met de eerste SSD's onenigheid over partitioneren is slecht of niet...

Ik denk dat de controller niet veel meer aankan, Ik trek ook maar max 250 MB/s read uit mijn sata-controller in men laptop, write weet ik niet... Ik loop tegen limiet van de SSD daarin :P

Sluit ik dezelfde SSD aan op mijn PC, dan kan ik 270 MB/s Read trekken...

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 29-12-2011 10:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
RSP schreef op donderdag 29 december 2011 @ 10:34:
Gekocht bij Mycom, net gebeld en kan 'm gewoon direct bij de winkel omruilen. Tot nu toe hebben we positieve ervaringen met de OZC's moet ik zeggen. Is er een manier om zeker te weten dat de data verloren is gegaan?
Ja. Afbranden, maar dat is wel een erg verregaande maatregel... Als je zeker wilt weten dat de data weg is heb je gewoon pech.

• RSP

RSP

Het is niet zo'n ramp, gewoon jammer. We werken met een versie beheer systeem, maar er is 'n paar uur werk verloren gegaan. Ik ga d'r niet langer over doorzagen. Ik mag 'm inruilen voor een OZC Agility 3, volgens de verkoper had deze een nieuwe controller die betrouwbaarder is, met vergelijkbare performance t.o.v. een Vertex 2. Kunnen jullie dat bevestigen?

Verwijderd

Topicstarter
Net zo onbetrouwbaar..

Koop gewoon een intel, samsung of crucial drive. Die falen <2% van de keren in plaats van de 10% die door de fabrikant word beweerd (goed, dat ging over sandforce 1. Maar de slechte verhalen zijn bij de volgende reeks niet bepaald opgehouden.. Bovendien als de fabrikant per ongeluk laat vallen dat 10% van de drives faalt dan moet het wel heel erg zijn.)

Edit: cijfers per jaar, zijn dat. Intel bewert zelf iets van 0.68% annual failure rate, iets in die richting.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2011 11:08 ]

• RSP

RSP

Okay, ik probeer 'n ander merk te krijgen. Thanks voor de tip!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
kevindelange schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:50:

Page file op de SSD zetten, en een vaste waarde geven. 8GB is een mooie waarde.
Temp files, ook die van de browser het liefst naar een ramdisk. (voorkomt onnodige degradatie van je ssd).

Mijn YouTube Channel

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:28

Fido

C:\> park

@TS Hoe kom je erbij dat wanneer de testfile dichter aan de buitenrand van de platter staat dit sneller gelezen en geschreven wordt dan wanneer de testfile aan de binnenrand van de platter staat. Wat is je bron? Als ik dit zelf namelijk beredeneer dan is dit klinkklare onzin.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:15
De rpm is gelijk, aan de buitenkant is de omtrek groter en dus krijg je een hogere MB/s...

Verwijderd

Topicstarter
Heel simpel: de rotatiesnelheid van de platter is constant. En de dichtheid van de bitles ook.

Dat betekent dat aan de buitenkant de snelheid van de bitjes die langskomen groter is Waardoor er dus sneller kan worden gelezen. Om die reden is de buitenkant het 'begin' van de partitie, en niet het einde.

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:28

Fido

C:\> park

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:32:
Heel simpel: de rotatiesnelheid van de platter is constant. En de dichtheid van de bitles ook.

Dat betekent dat aan de buitenkant de snelheid van de bitjes die langskomen groter is Waardoor er dus sneller kan worden gelezen. Om die reden is de buitenkant het 'begin' van de partitie, en niet het einde.
Dat zou betekenen dat er in een sector aan de buitenkant van de platter meer bits zitten dan in de sector aan de binnenkant van de platter. Bij mijn weten is het aantal bits per sector constant en zijn de bits aan de buitenkant van de platter langer dan de bits aan de binnenkant van de platter.

Edit: Aha, ik zie dat mijn beredenatie gebaseerd is op ouderwetse schijven. Tegenwoordig varieert dus het aantal sectoren per track en wordt er gebruik gemaakt van 'zoned bit recording'.. Weer wat geleerd. :)

bron

[ Voor 16% gewijzigd door Fido op 29-12-2011 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee. Ik gok dat er aan de buitenkant meer sectoren zitten, anders gooi je enorm veel ruimte weg.

• - J.W. -
Fido schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:37:
[...]

Edit: Aha, ik zie dat mijn beredenatie gebaseerd is op ouderwetse schijven. Tegenwoordig varieert dus het aantal sectoren per track en wordt er gebruik gemaakt van 'zoned bit recording'.. Weer wat geleerd. :)

bron
Uiteraard, dat artikel is ook al uit 1996...

Het makkelijkste bewijs is natuurljik gewoon even naar een benchmark staren..

• Swordlord
Natuurkunde...

De snelheid waarop de motor draait, is 7200 toeren, dit is op het middenpunt van de schijf, de werkelijke snelheid aan de buitenkant neemt toe. Want theoritisch draaien ze even snel, maar de afgelegde afstand is vele male groter.

(2*pi*L) / T

2*pi*L = De afstand die de platter aflegt in 1 rondje... ookwel de omtrek
L = hierbij de lengte ten opzichte van middel punt.
T = Tijd voor 1 rondgang.

Edit:

Omdat ik het niet kon laten en nieuwsgierig was.. even uitgerekend... Onder voorbehoud van fouten :P
7200 RPM = 120 RPS
Tijd voor 1 rondgang = 1/120 = 0,0083 = 8,3 milliseconden

Binnenkant platter +- 1 cm van middelpunt:
(2*pi* 0,01) / 0,0083 = 75 Meter per seconde
= 270 KM/u

Buitenkant platter +- 3cm van middelpunt:
(2*pi * 0,03) / 0,0083 = 227 Meter per seconde
= 817 KM/u

[ Voor 99% gewijzigd door Swordlord op 29-12-2011 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
- J.W. - schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:54:
[...]

Uiteraard, dat artikel is ook al uit 1996...
Data Transfer Rate (Mbits/s)

372.0
:o

Mbit is dat he. Maar ik wist niet dat we in 15 jaar zo weinig vooruitgang hebben geboekt in harde schijven..

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:08
Wil ik vandaag mijn SSD eens update (Vertex 2 60GB) na lange tijd..

Heb ik niets anders als problemen.
Momenteel draai ik FW 1.27 en zag ik dat FW 1.35 was uitgekomen. Met de huidige toolbox (3.01.11) komt er telkens op: Update Firmware Failed.

Het programma loopt al in compatibiliteitsmodus XP SP3 en als admin.

Iemand enig idee hoe ik de drive zou kunnen update? Heb geen linux voorhanden momenteel..

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 21:41

Grudgie

PSN: Grudgie7

Vandaag een SSD besteld, de Samsung SSD 830.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten met het installeren van de SSD?
Zover ik weet moet ik de SSD aansluiten op mijn Sata 3 poort en in bios in AHCI mode zetten.

Dan kan ik daarna gewoon met mn USB stick windows 7 64 booten en windows installen op SSD?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:02:
[...]

[...]
:o

Mbit is dat he. Maar ik wist niet dat we in 15 jaar zo weinig vooruitgang hebben geboekt in harde schijven
De transfer rate van een harde schijf uit 1996 lag onder de 10MB/s. Neem bijv. deze populaire Quantum Fireball 1280AT die een transfer rate van 6,7MB/s had. Een Seagate Cheetah X15 deed in 2000 41MB/s en dat was toen erg snel.

• Swordlord
Matuna schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:04:
Wil ik vandaag mijn SSD eens update (Vertex 2 60GB) na lange tijd..

Heb ik niets anders als problemen.
Momenteel draai ik FW 1.27 en zag ik dat FW 1.35 was uitgekomen. Met de huidige toolbox (3.01.11) komt er telkens op: Update Firmware Failed.

Het programma loopt al in compatibiliteitsmodus XP SP3 en als admin.

Iemand enig idee hoe ik de drive zou kunnen update? Heb geen linux voorhanden momenteel..
Firmwares kun je niet updaten terwijl dit je actieve boot drive is... Ik hoop dat je hier bewust van bent...
Dus als je zonder al te veel problemen wilt updaten, dan moet je je SSD als een secundaire schijf in een systeem hangen en dan updaten.

• - J.W. -
Dat is niet waar. Je kunt de firmware van een Vertex 2 gewoon onder Windows upgraden.

• Matuna
Dacht dacht ik ook, is gewoon te lezen op het internet en staat ook in de handleiding van de toolbox..

• - J.W. -
Misschien ff de vorige versie van de Toolbox proberen. Ik heb het met versie 2.40 gedaan volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door - J.W. - op 29-12-2011 13:48 ]

• Swordlord
http://www.ocztechnology....11_Windows_consumer_4.pdf

Ok... De vertex 2 mag het wel, De Vertex 3 etc, niet... MAAR !!!!!

WARNING:
1) Updating firmware is not supported on drives (Vertex 3, Vertex 3 Max IOPS, Agility 3, Solid 3, RevoDrive 3, and RevoDrive 3 X2) running as the boot drive. Please install the SSD as a secondary drive when updating the firmware. An alternative way is using a standalone Linux distribution (booting off the CD) to update the primary boot SSD. See “Updating your firmware with a drive that can not updated as a primary drive” section for more details.
2) The SATA controller must be set to AHCI mode in the bios to use OCZ Toolbox.
3) Any OCZ SSD drives installed in the system will not be recognized by the Toolbox if you are using an Intel chipset based motherboard running the Intel RST 10.1.X.XXXX AHCI drivers. We recommend using Microsoft ACHI drivers for Toolbox to be properly recognized.
4) Updating your firmware with the OCZ Toolbox is not supported under Windows XP.

Dus mischien niet compatability mode ?

En op het OCZ forum is ook een link naar de OCZ bootable tools (linux)... Maar hun forum schijnt nogal offline te liggen...

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 29-12-2011 13:58 ]

• Matuna
Met versie 2.40.02 kan ik de FW wel downloaden.
Hierna zegt hij dan, primary drive detected, initiating shutdown.
PC sluit af... en nog steeds versie 1.27 na de reboot..

FIXED: tijdens de reboot effe vlug inde bios gaan zien, stond blijkbaar IDE aan. Veranderd naar AHCI.
Versie 1.35 :)

[ Voor 26% gewijzigd door Matuna op 29-12-2011 14:06 ]

• jhesse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 10:52
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2011 @ 10:56:
Net zo onbetrouwbaar..

Koop gewoon een intel, samsung of crucial drive. Die falen <2% van de keren in plaats van de 10% die door de fabrikant word beweerd (goed, dat ging over sandforce 1. Maar de slechte verhalen zijn bij de volgende reeks niet bepaald opgehouden.. Bovendien als de fabrikant per ongeluk laat vallen dat 10% van de drives faalt dan moet het wel heel erg zijn.)

Edit: cijfers per jaar, zijn dat. Intel bewert zelf iets van 0.68% annual failure rate, iets in die richting.
Lokale shop had alleen een OZC Agility 3 liggen, kreeg meteen de vraag waarom ik die niet wilde hebben.
Mycom gebelt of ze een samsung 830 nog op voorraad hadden, hadden ze niet, vraag op: maar waarom neem je geen OZC Agility 3
|:( |:(
bij azerty nu maar besteld

Verwijderd

Topicstarter
Tsja.. Een ding heeft OCZ erg goed voor elkaar. En dat is marketing. Zonde, al die mensen die denken een degelijk product te kopen krijgen imo troep..

Verwijderd

hallo iedereen!

ik heb een heel erg domme beginnersvraag: ik heb alles gekocht om een nieuw systeem te bouwen met een intel 320 reeks 120gb ssd om windows enz op te zetten. ik heb wat opzoekingswerk gedaan over wat trim enz is, maar nu vraag ik mij af, moet je dat zelf inschakelen in de bios als je alles voor het eerst opstart? als wat moet je hem instellen in de bios?

alvast bedankt!

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-08 09:47
Zoek in dit topic even op AHCI, dit moet namelijk aan staan voordat je windows installeert

[ Voor 7% gewijzigd door Prozaq op 29-12-2011 20:13 ]

Verwijderd

Prozaq schreef op donderdag 29 december 2011 @ 20:12:
[...]

Zoek in dit topic even op AHCI, dit moet namelijk aan staan voordat je windows installeert
het moederbord dat ik heb gekocht is een asus p8z68-v le en in de handleiding staat dat de sata default op AHCI staat dus ik denk dat ik niets moet veranderen? :)

• Falqoon
Is het trouwens mogelijk/nodig om de temp. internet files ook te storen op mijn normale hdd om zo schrijven op de ssd te voorkomen, en dus de levensduur van mijn ssd te verhogen? Of sla ik nu te ver door en is dit totaal niet nodig omdat hij 't lang genoeg uithoud? Ik wil hem namelijk niet weg hoeve gooien na 3 jaar

• Swordlord
Je slaat door... en niet een beetje...

Graag zou ik deze tabel willen laten zien dan:
Een crucial M4 64 GB die pas na 768 TiB aan data geschreven te hebben echt dood is gegaan door problemen met NAND geheugen...
En een Samsung 470 die 478 TiB heeft geschreven heeft gehad voordat die het echte loodje lag...

Dit is geen garantie voor alle andere drives... Maar geeft wel een aardige indicatie dat SSD's aardig lang mee kunnen gaan...

Afbeeldingslocatie: http://www.ssdaddict.com/ss/Endurance_participants_overview_1.PNG

Die tabel is afkomstig van hier:
http://www.xtremesystems....te-Endurance-25nm-Vs-34nm

Als ik kijk naar de overige drives, dan ligt het gemiddeld op 300-400 TiB voordat er problemen kwamen... Dus een SSD kan heel wat misbruik hebben...

Maar dit is allemaal sterk afhankelijk van je Nand geheugen...

1 TiB = 1,0995 TB
Dus als je wilt weten hoeveel TB de uiteindelijk waardes zijn, reken zelf maar :P

[ Voor 147% gewijzigd door Swordlord op 29-12-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 13:28
Gisteravond eindelijk overstag gegaan en een Samsung 830 gehaald. Deze schijf gekozen door gunstige levertijden en featureset. Ben heel benieuwd, hoewel ik nog op Sata 2 zit en dus niet de volledige snelheid ga benutten verwacht ik toch wel met een bloedsnel systeem het nieuwe jaar in te gaan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik heb zojuist een complete refresh van mijn systeem gedaan en een SSD toegevoegd.
Ik heb de oude 1tb HDD met Darik's Boot and Nuke als nieuw gemaakt. Daarnaast heb ik een crucial m4 128 gb SSD in mijn systeem geplaatst. Hierop heb ik windows 7 (64bit) geinstalleerd (bios (p8p67) op AHCI gezet). Bij de installatie kon ik kiezen voor de SSD of mijn HDD. Nu ik windows echter op de SSD geinstalleerd heb is de HDD niet meer te vinden. Ook via computer management ==> storage, wordt enkel de SSD weergegeven.

Kan iemand me hiermee verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je het Asus logo in de bios wel uitgeschakeld? Logo uitschakelen kan dit probleem verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Gianni Rombios schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:28:
Heb je het Asus logo in de bios wel uitgeschakeld? Logo uitschakelen kan dit probleem verhelpen.
bedankt voor je reactie, maar zou je iets specifieker kunnen zijn?
(via welke EFI menu's en keuzeopties welk logo weghalen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 21:41

Grudgie

PSN: Grudgie7

Vandaag mijn samsung ssd ontvangen. Ik hem dus koppelen en installeren. Bios in gegaan. Als ik mijn sata op ahci mode zet zie ik geen enkele hdd. Zet ik hem in ide mode zie ik wel mijn schijven en ook mijn ssd. Hoe kan ik mijn ssd in ahci mode zetten? Heb een asrock 870 extreme 3
Pagina: 1 ... 19 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.