Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Swordlord schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:17:
Na wat rondgooglen zie ik toch dat de performance over het algemeen allemaal +- 260 MB/s read en +-130 MB/s write is voor de C300 128Gb 1.8"....

Dus je drive functioneerd normaal. Alleen waarom zo'n klein formaat drive? als je hem op een desktop moederbord aansluit?
[...]
Thanx, dan gaat hij dus mooi weer weg, ik heb niet voor niets sata 3 :)

heeft deze review hier al gestaan?
http://www.anandtech.com/...ocz-octane-review-512gb/2

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik zat even de wat real world resultaten van een aantal sites te vergelijken. Volgens de Tweakers benchmarks zou de Samsung 830 de snelste zijn. Als ik naar anders sites kijk wordt dat beeld niet helemaal bevestigd. Het is wel een snelle drive, maar zeker niet altijd de snelste.

http://www.techspot.com/r...830-ssd-series/page5.html
http://www.storagereview.com/samsung_ssd_830_review_256gb
http://www.hardwareheaven...ch-review-load-times.html
http://www.hardwareheaven...ice-game-maintenance.html

Zijn het perfecte benchmarks? nee dat niet, maar wat duidelijk is is dat in iedere benchmark eigenlijk weer andere resultaten naar boven komen. Je kunt je dus afvragen of het wel zin heeft om de 'snelste' SSD te kiezen aan de hand van benchmarks. De verschillen zijn niet alleen klein maar ook nog eens zeer inconsistent.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 27-11-2011 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Dat de SSD benchmarks van tweakers niet overeenkomen met "de andere sites" hadden we al eens vastgesteld :)

Echte metingen vind ik tegenwoordig nog het meest interessant (dus niet die I/O simulaties).

Waar de 830 vooral flink op lijkt te scoren is sequential write, dus als dat een hoge impactfactor op de eindscore in een of andere test heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 18:16
Ik heb al veel tips en tweaks gevonden over het installeren van W7 op een SSD, maar ik heb nog een aantal dingen waar ik nog geen zekerheid over heb:

Ik heb nu een normale HDD met W7 en alles erop geïnstalleerd. Als ik die eruit haal, vervolgens alleen de SSD erin doe en W7 ga installeren, kan ik dan net als bij de install van een normale HDD partities aanmaken?

Daarnaast, zodra de SSD eenmaal goed loopt wil ik de HDD als data schijf gaan gebruiken. Kan ik die dan gewoon aansluiten naast de SSD terwijl de SSD wel gewoon als primary W7 install gezien wordt? Aangezien er ook nog een install op de HDD staat, die ik dan natuurlijk wel wil formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja je kan partities aanmaken. Maar zou je dat willen? Mijn advies is om één grote C te gebruiken niet meerdere partities aan te maken. Je kunt beter mappen gebruiken om data te scheiden. Het punt is namelijk dat je SSD relatief weinig capaciteit heeft en al snel gebeurt dat je op de ene partitie ruimte tekort komt en op de andere teveel. Besef ook dat je op elke partitie 20% ruimte dient vrij te houden. Het is dus veel beter om alle vrije ruimte te delen en dat doe je door slechts één grote partitie te gebruiken.

De HDD kun je gewoon er naast aankoppelen. Ik raad wel aan de SSD op de eerste SATA poort (SATA0 of SATA1) aan te sluiten en de HDD op SATA 3 ofzo; dus niet andersom. Anders kan je HDD opeens C worden en SSD D: en dat wil je niet. Formatteren van de HDD kan gewoon in disk management.

Laatste tip: installeer nooit drivers vanaf een cd, download alleen nieuwe drivers vanaf het internet. Gebruik voor zoveel mogelijk de standaard Microsoft drivers en installeer zo weinig mogelijk troep. Kijk verder even of je hibernation en pagefile uit kan zetten (of pagefile verminderen als je veel RAM hebt of eventueel verplaatsen naar je HDD).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2011 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 22:30:
Ja je kan partities aanmaken. Maar zou je dat willen? Mijn advies is om één grote C te gebruiken niet meerdere partities aan te maken. Je kunt beter mappen gebruiken om data te scheiden. Het punt is namelijk dat je SSD relatief weinig capaciteit heeft en al snel gebeurt dat je op de ene partitie ruimte tekort komt en op de andere teveel. Besef ook dat je op elke partitie 20% ruimte dient vrij te houden. Het is dus veel beter om alle vrije ruimte te delen en dat doe je door slechts één grote partitie te gebruiken.

De HDD kun je gewoon er naast aankoppelen. Ik raad wel aan de SSD op de eerste SATA poort (SATA0 of SATA1) aan te sluiten en de HDD op SATA 3 ofzo; dus niet andersom. Anders kan je HDD opeens C worden en SSD D: en dat wil je niet. Formatteren van de HDD kan gewoon in disk management.

Laatste tip: installeer nooit drivers vanaf een cd, download alleen nieuwe drivers vanaf het internet. Gebruik voor zoveel mogelijk de standaard Microsoft drivers en installeer zo weinig mogelijk troep. Kijk verder even of je hibernation en pagefile uit kan zetten (of pagefile verminderen als je veel RAM hebt of eventueel verplaatsen naar je HDD).
Ah kijk, thanks. Maar is het dan niet zo dat de W7 install 'vervuild' kan raken als je ook games op dezelfde partitie installeert? Ik heb op mijn HDD altijd C: voor alleen Windows gehad, en D: en E: voor games en data, wellicht dat dat alleen vroeger zo was :+ .

Daarnaast wil ik dan de SSD in de Sata3 6gbps aansluiting steken op het moederbord, zal die dan wel als eerste boot device gezien worden met de HDD in 1 van de Sata2 aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een spel installeert wordt er ook dingen naar de C: (system/windows dir) geschreven. Dus dat vervuilen gebeurt sowieso. Voor een SSD merk je daar niet zoveel van, overigens.

Voor een hardeschijf kan het inderdaad wel nut hebben om met partities te werken vanwege short stroking, maar voor SSDs gaat dat niet op en heb je meer aan één grote partitie waarin alle vrije ruimte beschikbaar is.

Je moederbord heeft SATA/600 en SATA/300? In dat geval goed kijken of het wel échte SATA/600 poorten zijn van je chipset (H67, Z68 of P67 chipset in geval van Intel) en niet een 50-series chipset met een 'nep' Marvell chipje. Indien dat laatste dan kun je beter op je Intel SATA/300 poorten aansluiten, die zijn beter dan de Marvell SATA/600 in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Mijn moederbord is een Gigabyte Z68XP-UD4, en volgens de specs op de Gigabyte site en de manual zijn het echte 600 poorten.

Is het volgende aan te raden?
Booting, partitioning and alignment of MBR for Windows and BIOS:

Boot from the Windows 7 installation DVD/USB
After booting you see the Install Windows 7 screen, press Shift + F10 to open a command prompt.
At the command prompt, Type diskpart, press Enter
Type list disk and press Enter
Type select disk 0 (or whichever number your SSD gets), press Enter
If you want to be sure you have the right one selected, then type list partition, press Enter
Once you know you have the right drive selected, type clean, press Enter
Type create partition primary align=4096, press Enter(1024 Is default)
Type format quick fs=ntfs, press Enter
It will appear like it's going to take forever, but then it suddenly finishes about 5-10 seconds after it starts.
Type active, press Enter
Type list partition, press Enter to see your creation.
Type exit, press Enter
Close the Command Window, and click the Install button.
Proceed to install Windows 7 and perform a normal installation using the "Custom (advanced)" type of installation. You do not have to manually format it.
http://www.overclock.net/...ptimization-for-ssds-hdds

Als het ook gewoon via een bepaalde volgorde van aansluitingen of eventuele bios settings gedaan kan worden doe ik liever dat :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sander H op 27-11-2011 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het voordeel niet? Gewoon standaard Windows 7 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Laatst online: 14-08 09:13
Sander H schreef op zondag 27 november 2011 @ 23:53:
Mijn moederbord is een Gigabyte Z68XP-UD4, en volgens de specs op de Gigabyte site en de manual zijn het echte 600 poorten.

Is het volgende aan te raden?

[...]

http://www.overclock.net/...ptimization-for-ssds-hdds

Als het ook gewoon via een bepaalde volgorde van aansluitingen of eventuele bios settings gedaan kan worden doe ik liever dat :)
Zijn inderdaad goede 600 poorten, maar wel even die van de Intel controller pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:40
Ik heb sinds vrijdag de Samsung 830 128 gigabyte SSD in mijn pc. Voor deze gekozen omdat ik binnen nu en een jaar zal upgraden qua pc, maar nu al wel de voordelen van een ssd wilde. Het is mijn 1e.

Specs pc uit 2008
E8400 intel duocore
4 gig RAM
Win 7 X64 ultimate

In bios AHCI aangezet.

Dit zijn de resultaten, waarbij ik ervan uitga dat ik tegen de grenzen van SATA300 aanloop :) :

[ Voor 15% gewijzigd door vandermark op 27-06-2012 19:33 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Philflow schreef op zondag 27 november 2011 @ 21:22:
Ik zat even de wat real world resultaten van een aantal sites te vergelijken. Volgens de Tweakers benchmarks zou de Samsung 830 de snelste zijn. Als ik naar anders sites kijk wordt dat beeld niet helemaal bevestigd. Het is wel een snelle drive, maar zeker niet altijd de snelste.
De Samsung 830 is niet de snelste ssd volgens onze benchmarks, maar behoort wel tot de snelste drives. De Plextor 256GB M2P is overall sneller en de Kingston HyperX 240GB en Memoright FTM 240GB presteren ook beter in veel benchmarks. Dat komt aardig overeen mt het beeld dat je ziet in de review van Techspot. Je moet dan wel wat verder kijken dan de pagina die jij linkt.

Storage Review doet hele rare benchmarks. De enige relevante benchmarks zouden de HTPC, Productivity en Gaming disk captures moeten zijn. De gemiddelde doorvoersnelheden in deze benchmarks zijn ongelofelijk hoog (350-450MB/s) bij drives met een SandForce-controller wat suggereert dat de data zeer goed comprimeerbaar en/of overwegend sequentieel is. Voor een Productivity benchmark vind ik dat niet erg waarschijnlijk.

Hardware Heaven doet stopwatchmetingen met een nauwkeurigheid van één seconde, terwijl een meting zeven of acht seconden duur. Ik vind dat geen geweldige manier van benchmarken.
Zijn het perfecte benchmarks? nee dat niet, maar wat duidelijk is is dat in iedere benchmark eigenlijk weer andere resultaten naar boven komen. Je kunt je dus afvragen of het wel zin heeft om de 'snelste' SSD te kiezen aan de hand van benchmarks. De verschillen zijn niet alleen klein maar ook nog eens zeer inconsistent.
Er wordt nogal wat aangeprutst met benchmarks van harde schijven en ssd. Dat is altijd al zo geweest en dat is nu nog steeds het geval.
- J.W. - schreef op zondag 27 november 2011 @ 21:45:
Dat de SSD benchmarks van tweakers niet overeenkomen met "de andere sites" hadden we al eens vastgesteld :)

Echte metingen vind ik tegenwoordig nog het meest interessant (dus niet die I/O simulaties).
Wat zijn 'echte metingen' volgens jou? Waarschijnlijk doel je hiermee op metingen van de tijd die een ssd nodig heeft om een bepaalde handeling uit te voeren, bijvoorbeeld het booten van het besturingssysteem of het starten van applicaties. Het probleem met dat soort metingen is dat ze vaak onnauwkeurig zijn (moeten vaak met de hand getimed worden) en dat het onmogelijk is om complexe gebruikersscenario's na te bootsen. Hoe ga je bijvoorbeeld meten hoe responstief een applicatie is als er wat I/O-intensieve activiteit in de achtergrond plaatsvindt? Met trace-based benchmarks kunnen complexe gebruikersscenario's wel nagebootst worden en dat iedere keer op exact dezelfde wijze.

Het tweede probleem met stopwatchmetingen is dat prestaties van andere onderdelen van het systeem dan het I/O-subsysteem invloed hebben op de resultaten. Je ziet nog wel eens stopwatchmetingen langs komen van een handeling waarvan de prestaties kennelijk nauwelijks worden beïnvloed door de ssd, waardoor alle ssd's in de test nagenoeg gelijk presteren.

Natuurlijk gaan sites die zelf dat soort benchmarks maken verschillende dingen testen waardoor er verschillen zullen zijn in de resultaten. Zolang goed verklaard wordt wat een benchmark doet is dat geen probleem. De gebruiker kan voor zichzelf bepalen wat hij belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Femme schreef op maandag 28 november 2011 @ 10:12:
[...]
Het probleem met dat soort metingen is dat ze vaak onnauwkeurig zijn (moeten vaak met de hand getimed worden)
Ik zie niet waarom dat met de hand zou moeten:
http://www.passmark.com/products/apptimer.htm

Ik ben het met J.W. eens, de 'echte' metingen vind ik het meest interessant. Techreport voert het mooi uit:
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/ssds-0911/time-boot.gif
http://techreport.com/articles.x/21672/11

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 28-11-2011 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik vraag me eigenlijk af wat ze precies meten bij dat laatste techreport plaatje. Windows boot echt niet in 8 seconden tot desktop met een SSD, en 17 seconden met een HDD. Bij mij is dat 3x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 00:00:
Ik zie het voordeel niet? Gewoon standaard Windows 7 installeren.
Ik eigenlijk ook niet, vandaar mijn vraag ;)
Cyleo schreef op maandag 28 november 2011 @ 00:09:
[...]

Zijn inderdaad goede 600 poorten, maar wel even die van de Intel controller pakken ;)
Ok :)

Dus, na wat bios settings veranderd te hebben

(1.Check if AHCI mode is enabled, if not enable it.
Note: If you are going to use a RAID array or Intel SRT use RAID Mode instead.
2.Check to see if S1 and S3 sleep are supported in UEFI/BIOS, I set it to S3, but S1 should be OK also.
3.Check to see if ACPI 2.0 is in the UEFI/BIOS and enabled.),

en de SSD in de juiste aansluiting te hebben ben ik klaar om te gaan? Of zie ik nog wat belangrijks over het hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:21
Wel weer een interessant artikel van tomshardware!

Exploring SSD Performance In Battlefield 3, F1 2011, And Rift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Femme schreef op maandag 28 november 2011 @ 10:12:

[...]

Wat zijn 'echte metingen' volgens jou? Waarschijnlijk doel je hiermee op metingen van de tijd die een ssd nodig heeft om een bepaalde handeling uit te voeren
Klopt, ik denk dat de gemiddelde tweaker het meest geinteresseerd is in:
1. hoe snel start windows?
2. hoe snel start Battlefield 3?
3. hoe snel laadt een (complex) level in battlefield 3?
4. hoe snel laadt firefox?
5. hoe snel laadt photoshop?
6. hoe snel werkt photoshop?
....
10. iets inzichtelijks met latencies (hoe precies weet ik zo niet)

En daarbij extra tracebenchmarks voor database simultaties, zwaar gebruik etc. en tenslotte synthetische benchmarks: sequentieel, 4k, 4k32, etc.

Somehow zit bovenstaande wel in de tracebenchmarks verstopt. Maar alleen als je deze héél goed begrijpt en dat is enorm lastig en dat valt niet te verwachten van de gemiddelde lezer. Ook heb je dat SF drives compressie toepassen en dat werkt niet door random I/O te vuren.
Uiteindelijk draait het om secondes en niet in een of ander eenheidsloos, somehow gewogen getalletje.

Tenslotte over de implementaties van stopwatches / triggers, ik weet het niet precies, maar het klinkt niet heel lastig :P

[ Voor 8% gewijzigd door - J.W. - op 28-11-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 10:28:
Maar ik vraag me eigenlijk af wat ze precies meten bij dat laatste techreport plaatje. Windows boot echt niet in 8 seconden tot desktop met een SSD, en 17 seconden met een HDD. Bij mij is dat 3x zoveel.
Maar jij hebt een trage PC :P Ik denk dat ze met boottimer meten, die begint na de BIOS post time te meten.

Met een Toshiba laptop met Core i5 en 2410m kwam ik uit op 10 seconde met de M4, gemeten met boottimer.

Als je een dedicated videokaart hebt is de boot tijd meestal langer.
- J.W. - schreef op maandag 28 november 2011 @ 10:51:
[...]
Klopt, ik denk dat de gemiddelde tweaker het meest geinteresseerd is in:
1. hoe snel start windows?
2. hoe snel start Battlefield 3?
3. hoe snel laadt een (complex) level in battlefield 3?
4. hoe snel laadt firefox?
5. hoe snel laadt photoshop?
6. hoe snel werkt photoshop?
....
10. iets inzichtelijks met latencies (hoe precies weet ik zo niet)

En daarbij extra tracebenchmarks voor database simultaties, zwaar gebruik etc. en tenslotte synthetische benchmarks: sequentieel, 4k, 4k32, etc.
Wederom mee eens.

[ Voor 40% gewijzigd door Philflow op 28-11-2011 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:45
Ik zie hier voorbij komen dat het niet echt uitmaakt welke ssd je pakt op het gebied van snelheid, ze liggen vrij dicht bij elkaar. Maar wat ook wel wat waard is, is de betrouwbaarheid. Samsung ssd's worden natuurlijk niet voor niets massaal door oem's gebruikt. Dat, en het lage uitvalspercentage van slechts 0.7%, zijn aanleiding voor mij om straks in december de samsung D830 128GB te kopen. Wilde eerst voor de M4 gaan omdat ik daar al goede ervaringen mee heb met de 64GB versie in m'n netbook. Ook een reden kan zijn dat je bij de samsung D830 ook een bracket, sata kabel en norton ghost bij krijgt.... En laat ik die bracket en sata kabel nou net nodig hebben. Het prijsverschil tussen de M4 en de D830 is nu ongeveer 10 euro zag ik. Alleen jammer dat m'n moederbord alleen maar sata-300 heeft (H55 chipset).

Die M4 64GB in m'n amd fusion netbook (sata-600) is trouwens een briljante combo; met data mining tools is ie sneller dan de macbook pro's van medestudenten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Ik had een probleem met een boot time van mijn Intel SSD zoals hierboven vermeld.

na enig onderzoek bleek dit door het moederbord te komen en mijn AMD proc van wat ik er uit heb begrepen zoude veel problemen moeten zijn verholpen in de laatste bios update van mijn moederbord een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P ik had Bios versie F4 en heb deze met @Bios geupdate/geflasht naar F8 let er wel op dat je systeem stabiel is en je een goede internet verbinding hebt.

Maak ook een backupp van de huidige Bios dit staat ook in de @bios software zet dit op een usb stick, makkelijker terug te zetten mocht je bios niet meer goed werken.
Let erop dat je de AHCI in je bios na de update weer terug zet dit kun je controleren met AS SSD.

Mijn huidige boot tijd is van 1.1min naar 34sec gegaan dit vind ik aannemelijk daarbij denk ik dat mijn probleem is verholpen.

Bedankt voor alle hulp en advies die ik hier heb gekregen. :)

Phenom x4 955 BE @ 3516mhz, Gigabyte GA-MA790XT-UD4P, 4x 2 GB Corsair XMS3 DDR3-1333, Coolermaster CM690, Windows 7 X64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

ik ga mn boottime vanavond eens meten :)
win7 is nu wel gewend aan mn gebruik, dat zal wel meetellen denk k.
Volgens mij duurt mn BIOS post langer dan de laad-tijd

--EDIT--

13 sec.
valt nog tegen vind k :P

[ Voor 13% gewijzigd door marcel-o op 28-11-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Ik heb windows op mn SSD staan met een 2 TB HDD er naast als ik nu een 2de SSD er naast wil hangen als cache mogelijkheid voor de HDD wat is dan de beste manier om te werk te gaan?

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 20:07:
Als ik een ssd zou aanschaffen en ik wil die als bootable disk gebruiken met windows erop moet ik dan eerst de sata drivers installeren en dan in het bios native ide in ahci veranderen of andersom? Of maakt dat helemaal niets uit?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb nl. nog steeds het probleem dat ik Windows 7 niet op mijn Crucial M4 SSD kan installeren: musicfreak in "Het grote SSD topic ~ Deel 9".

En het gekke is, Linux mint installeren gaat prima! musicfreak in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

Heeft iemand een idee waar het probleem kan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
musicfreak schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:32:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb nl. nog steeds het probleem dat ik Windows 7 niet op mijn Crucial M4 SSD kan installeren: musicfreak in "Het grote SSD topic ~ Deel 9".

En het gekke is, Linux mint installeren gaat prima! musicfreak in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

Heb je contact opgenomen met tech support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

musicfreak schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:32:
[...]

volgens de auteurs in dit artikel http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2172381 zou het mogelijk moeten zijn om en windows en srt op 1 ssd kwijt te kunnen.

het volgende regeltje is het geen waar ik op vastloop:
- instal Windows on SSD (most likely you will need to provide ICH storage drivers on USB stick during setup)

ik kan voor mijn gigabyte z68x-ud3h-b3 niet de juiste ICH Storage drivers vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zitten al in Windows 7, je hebt geen aparte drivers nodig. Voor een controller in AHCI of IDE mode kun je ook Microsoft drivers gebruiken, en heb je dus geen Intel RST drivers nodig (die dus al wel standaard in Windows zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
330d schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:52:
Heb je contact opgenomen met tech support?
Nee, zou het een hardware issue kunnen zijn dan?

Edit: mailtje verstuurd!

[ Voor 6% gewijzigd door musicfreak op 28-11-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
jokapo schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:00:
[...]

volgens de auteurs in dit artikel http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2172381 zou het mogelijk moeten zijn om en windows en srt op 1 ssd kwijt te kunnen.

het volgende regeltje is het geen waar ik op vastloop:
- instal Windows on SSD (most likely you will need to provide ICH storage drivers on USB stick during setup)

ik kan voor mijn gigabyte z68x-ud3h-b3 niet de juiste ICH Storage drivers vinden.
Google: Intel RST Diskette

result:
http://downloadcenter.int...orage+Technology&lang=eng

Tadaa, raid drivers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op USB stick zetten lijkt me logischer, mocht je drivers nodig hebben, zoals bij Silicon Image / RevoDrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Op een USB stick is inderdaad logischer, maakt niet uit waar je het op pleurt, al is het je HDD... Maar in die Zip file staan wel de juiste files die je nodig hebt... Daar ging het me om...

Gezien Jokapo om één of andere manier die drivers niet kon vinden...

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 28-11-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

ik had ook al reeds verschillende drivers geprobeerd van gigabyte die pakte om 1 of andere reden niet.

zal het eens met deze gaan proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

ff vraagje, k krijg vandaag n andere processor binnen.
daar wil k mee gaan overklokken.

is t dan verstandig om 'n HDD te nemen om te booten vanwege de "vele" reboots en evt. BSOD's.

k heb zo'n idee dat mn Sandforce chip dat niet zo lekker vindt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dura
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 04:55
Ik heb niet dit hele topic doorgeworsteld dus wellicht herhaal ik iets dat al gezegd is, maar ik wil graag mijn ervaring vertellen over het upgraden van de firmware van m'n OCZ Vertex 3 128GB, want het zou mensen kunnen helpen.
Het ding kwam met firmwareversie 2.06, en gemiddeld eens per dag liep m'n PC vast en herstarte spontaan, soms zonder daarna de drives te herkennen waarbij het indrukken van de power aan/uitknop nodig waso m de zaak weer aan de praat te krijgen.

Dus ik dacht, ik ga eens de firmware upgraden: dat valt nog niet mee omdat je door allerlei tegenstrijdige berichten op de OCZ heen moet worstelen, varierend van:
"Please do not update firmware unless absolutely necessary. Firmware updates may result in loss of user data and we recommend you back up your data before updating the firmware"
via
"Updating the firmware from the toolbox is not supported when Windows is running off the drive you are trying to update."
maar ook:
"Firmware upgrades usually address any new bug issues that may not have popped up for you, so it's always a good idea to upgrade to the latest for best SSD stability and performance."

tegenstellingen overal, dat ACHI of juist IDE geslecteerd zou moeten zijn en zo maar door, een grote tegenstrijdige samengeraapte zooi, die site. Ook in de forums ruzies en tegenstrijdigheden, en de meest complexe procedures om relatief simpele zaken te realiseren etc.
Zo hou je SSDs wel alleen voor specialisten, niet te begrijepn voor normale mensen.

Uiteindelijk kwam ik hier terecht en dat gaf een tool waarbij de PC in linux bootte en, itt wat ergens genoemd staat, was de tool ge-updated naar installatie van firmware 2.15.

Enigzins to mijn verbazing, gezien de totale chaos op de site en in de forums, werkte dit de eerste keer gelijk en sindsdien, nu een maand geleden, draait de zaak als een zonnetje en is mijn PC volledig stabiel.

Kortom, als je je door de rijstebrijberg heenworstelt is de upgrade vanaf 2.06 zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Swordlord schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:52:
Op een USB stick is inderdaad logischer, maakt niet uit waar je het op pleurt, al is het je HDD... Maar in die Zip file staan wel de juiste files die je nodig hebt... Daar ging het me om...

Gezien Jokapo om één of andere manier die drivers niet kon vinden...
De Bios instelling voor SATA staat op Raid
Windows geïnstalleerd op HDD
De intel SRT drivers erop gezet
SSD partitie toegewezen aan de HDD opnieuw opstarten om Windows op SSD te plaatsen.

als ik de setup opstart en de intel Raid drivers inlaad krijg ik de melding:

Kan apparaatstuurprogramma (Intel(R) Desktop/Workstation/ServerExpress Chipset SATA Raid Controller iastor.inf niet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

ik had t zelfde verhaal met mn vertex 2.
Idd tooltjes die t niet doen met de intel driver, zonder driver wilde ie niet updaten omdat ie van de schijfdrive was ge-boot.
De linux optie werkte idd prima.
wel gaar dat dat niet direct bij de info van de drive staat op de ocz site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Ik kan de optie ACPI 2.0 niet vinden in mijn Bios (Gigabyte Z68XP-UD4)

Ik lees overal dat je dat moet aanzetten voordat je een SSD installeert, maar ik zie nergens zo'n optie staan. Heeft het misschien een andere benaming in de Bios?

Ik zelf zat te denken dat het waarschlijk standaard al aan staat, aangezien ik wel gewoon power management opties kan doen in W7.

[ Voor 21% gewijzigd door Sander H op 29-11-2011 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AHCI bedoel je, ACPI is wat anders en hoort inderdaad aan te staan; anders moet je je computer met de knop uitzetten "U kunt nu uw computer uitschakelen".

AHCI is een instelling voor je SATA controller en je kunt hier vaak kiezen voor IDE, AHCI, RAID of wat andere namen "Native, Legacy, SATA". Als je AHCI ziet staan kies je dat, sommige borden noemen dit Native.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulti23
  • Laatst online: 15-09 01:34

Ulti23

Quality Time

Ik heb hier een Crucial M4 256Gb SSD waarop ik een herinstallatie wil uitvoeren van Windows 7. Is het nou direct nodig om de SSD meteen een secure erase te geven? Ergens in dit topic las ik bijvoorbeeld dat het ook volstaat om een quick format uit te voeren wanneer de partitie van de SSD net zo groot is als de SSD zelf. Dit zou hetzelfde zijn als een secure erase als TRIM en AHCI zijn enabled.

Als je werkende trim hebt (sata-controller in ahci-modus en standaard Windows-driver of ander driver die trim ondersteunt) doet een quick format van een partitie die de volledige capaciteit heeft van de drive in principe hetzelfde als een secure erase.

Windows 7 is nu geinstalleerd op een alligned partitie, zoals deze wordt aangemaakt in het setupscherm, waar je de partitie aanmaakt. AHCI en trim zijn nu enabled.

Als ik het dus goed begrijp kan ik nu dus een herinstallatie uitvoeren en dan in het setup scherm de reeds aangemaakte partitie een format geven wat dus ongeveer zou neerkomen op een secure erase? Of verdient het toch aanbeveling om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld HDDerase of Parted Magic (naar Parted Magic zou mijn voorkeur uitgaan aangezien je hiermee zeer simpel een bootable DVD kunt maken).

I pitty the fools who took my game-station.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Gewoon de drive formateren met een quick format is goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet alleen niet zeker of je tijdens de setup een quick format uit kan voeren. Een lange format moet je in elk geval niet doen, die schrijft de hele partitie vol met nullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulti23
  • Laatst online: 15-09 01:34

Ulti23

Quality Time

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:29:
Ik weet alleen niet zeker of je tijdens de setup een quick format uit kan voeren. Een lange format moet je in elk geval niet doen, die schrijft de hele partitie vol met nullen.
Dit wist ik ook niet zeker, maar ben effe gaan googlen en kwam er vrij snel achter dat de format welke je in de windows 7 setup uitvoert een quick format is. Dat zou dan voldoende moeten zijn om de SSD weer in topconditie te krijgen?

I pitty the fools who took my game-station.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Als je in je BIOS aangeeft dat de SATA op AHCI staat dan moet Windows toch ook gebruik maken van de AHCI driver en niet de iastor driver??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iastor = Intel driver, die kun je gebruiken in IDE, AHCI en RAID modus
msahci = Microsoft AHCI driver, die kun je alleen gebruiken in AHCI modus
pciide = Micrsofot IDE driver, die kun je alleen gebruiken in IDE modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:26:
Iastor = Intel driver, die kun je gebruiken in IDE, AHCI en RAID modus
msahci = Microsoft AHCI driver, die kun je alleen gebruiken in AHCI modus
pciide = Micrsofot IDE driver, die kun je alleen gebruiken in IDE modus
Thanks voor de verduidelijking

mijn scores met een M4 iets lager als de vorige keer lijkt wel

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg43/scaled.php?server=43&filename=asssdbenchm4ct128m4ssd2.png&res=medium

[ Voor 20% gewijzigd door jdwrist op 29-11-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:00:
AHCI bedoel je, ACPI is wat anders en hoort inderdaad aan te staan; anders moet je je computer met de knop uitzetten "U kunt nu uw computer uitschakelen".

AHCI is een instelling voor je SATA controller en je kunt hier vaak kiezen voor IDE, AHCI, RAID of wat andere namen "Native, Legacy, SATA". Als je AHCI ziet staan kies je dat, sommige borden noemen dit Native.
Bedankt, ik hoefde alleen AHCI aan te zetten en that's it. Nu een verse W7 op de SSD en tot nu toe onder de indruk :) (Samsung 830 128GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
1 Samsung 830 128GB, schone W7 64 install, geen SDD/mobo drivers installed, Gigabyte Z68XP-UD4 moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/si8LR.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Sander H op 29-11-2011 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

dat laat wel duidelijk dat er veel winst te halen valt met drivers/firmware...

de 830 zou volgens de recente review van tweakers iets beter moeten presteren dan de m4, maar hier toch een verschil van ong. 12,5% in nadeel van de 830...

natuurlijk speelt ook gewoon hoe netjes je met je SSD omgaat.(gewoon goed schoon houden, en netjes firmware updaten), dat is ook goed voor de levensduur.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

.ScorpionSquad schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 21:58:
de 830 zou volgens de recente review van tweakers iets beter moeten presteren dan de m4, maar hier toch een verschil van ong. 12,5% in nadeel van de 830...
synthetische benchmark vs. trace based benchmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Nieuwe firmware kan ik op de site van Samsung niet vinden, de 830 SSD's staan nog niet eens tussen hun producten:

http://www.samsung.com/nl...hInputBox=MZ-7PC128D%2FEU

Ik las ergens dat 3.0 te downloaden was, en de cd die in het doosje zat heeft v2.0 op de voorkant staan. Iemand een link naar de laatste firmware?

Edit: Op de Amerikaanse Support page staan ze wel :)

http://www.samsung.com/us...tate-drives/MZ-7PC128D/AM

[ Voor 12% gewijzigd door Sander H op 29-11-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Sander H schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 22:44:
Nieuwe firmware kan ik op de site van Samsung niet vinden, de 830 SSD's staan nog niet eens tussen hun producten:

http://www.samsung.com/nl...hInputBox=MZ-7PC128D%2FEU

Ik las ergens dat 3.0 te downloaden was, en de cd die in het doosje zat heeft v2.0 op de voorkant staan. Iemand een link naar de laatste firmware?

Edit: Op de Amerikaanse Support page staan ze wel :)

http://www.samsung.com/us...tate-drives/MZ-7PC128D/AM
Dat zijn geen firmwares...

Het enigste dat er staat, is de magician software, dat is gewoon een toolbox voor de SSD, voor te monitoren, SMART data, spare space instellen.. etc etc.

Edit:

Snap niet waarom is iedereen zo geilt op firmwares... blargh...
Misschien puur alleen omdat Sandforce elke maand firmwares moest uitschijten om enigszins tot een goed product te komen uiteindelijk...?

Maar dat betekend niet dat elke andere fabrikant die stijl navolgt, de meeste leveren vanaf moment 1 gewoon een goed product.

[ Voor 15% gewijzigd door Swordlord op 29-11-2011 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Ja inderdaad, kwam ik ook net achter. Er is nog geen nieuwe firmware voor de 830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
Nog een run in AS SSD gedaan, nu met de Intel Rapid Storage Technology driver geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CZbEd.jpg

En nog een run, nu met mobo chipset drivers:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FuJXA.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Sander H op 30-11-2011 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
musicfreak schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:44:
[...]

Nee, zou het een hardware issue kunnen zijn dan?

Edit: mailtje verstuurd!
Ik heb snel een mailtje van Crucial terug ontvangen waarin men suggereerde om van de oorspromkelijke HD op te starten en de partities te verwijderen. Vervolgens moest ik Windows 7 opnieuw proberen te installeren.

Ik kreeg echter de ingeving om Windows 7 eens op mijn HD te installeren. Tot mijn verbazing leverde dit ook een wit scherm op. Echter nadat ik een gedeelte van het interne geheugen had verwijderd lukte her wel. Ra ra...

Ik heb er maar een nieuw topic aan gewijd: [Win7 x64] Wit scherm na installatie met 6Gb, Vista wel OK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Vandaag heb ik mijn Samsung 830 128GB binnen gekregen. Ik wil hierop Windows 7 64bit installeren, het eerste gedeelte verliep goed maar was erg traag. Hierna boot de PC opnieuw en hier ging het fout. Ik krijg steeds weer hetzelfde installatie scherm voor mij, en de bestanden werden weer op mijn SSD geplaatst. Ik denk snel cd eruit halen en opnieuw starten, toen kreeg ik "boot not found". Na wat geklooi ben ik beter het boekje gaan lezen en kwam ik er achter dat ik AHCI moet instellen in mijn bios. Maar mijn moederbord (Asus P5N-E SLI) ondersteund helemaal geen AHCI :( Is deze optie noodzakelijk om de SSD aan te praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
AHCI mode is geen noodzakelijke functie voor een SSD.
Het is wel een aan te raden instelling, gezien dit de snelheid van een SSD aanzienlijk kan verhogen als het gaat om afhandelen van meerdere I/O's.

Niet lullig bedoeld, staat je bootvolgorde goed?
Drive word herkend in de bios?

Als dit wel klopt. Kun je middels een andere Windows 7 installatie / PC dan de werking van de SSD testen? Dat deze correct wordt gedetecteerd en functioneert door bijvoorbeeld formatteren / partitioneren.

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 30-11-2011 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Swordlord schreef op woensdag 30 november 2011 @ 20:35:
AHCI mode is geen noodzakelijke functie voor een SSD.
Het is wel een aan te raden instelling, gezien dit de snelheid van een SSD aanzienlijk kan verhogen als het gaat om afhandelen van meerdere I/O's.

Niet lullig bedoeld, staat je bootvolgorde goed?
Drive word herkend in de bios?

Als dit wel klopt. Kun je middels een andere Windows 7 installatie / PC dan de werking van de SSD testen? Dat deze correct wordt gedetecteerd.
De bootvolgorde staat goed. Ik kan met mijn huidige Windows 7 installatie de SSD benaderen en bekijken. Ik heb toen de partie verwijderd en nieuwe gemaakt en snelle format gedaan. Helaas geen succes :'(
Zie ook [Problem]AHCI for P5N-E SLI

[ Voor 9% gewijzigd door Loev op 30-11-2011 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Daar ben ik bekend mee, nVidia heeft nooit AHCI functionaliteit gehad in zijn storage controllers.
Maar het probleem ligt niet zo simpel bij AHCI, het moet ergens anders gezocht worden.
Kun je eventueel testen op een ander systeem, of je daar wel een frisse installatie voor elkaar zou kunnen krijgen? Het liefst iets met een Intel of AMD chipset...

Eventueel een BIOS update is ook een optie.

Want een SSD functioneert ook heel goed in IDE mode, alleen mist de SSD dan bepaalde functionaliteit. Zoals Native Command Queing (NCQ). Dit is zoals ik al eerder aangaf, een functie die het mogelijk maakt dat de SSD inkomende commando's parallel verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Laatst online: 21:02
Mijn Crucial M4 128Gb (Fw. 0009) wil niet uit de slaapstand komen (S3). Ik heb mn BIOS al geupdate, maar dit mocht ook niet baten. Nu lees ik op het support forum meer van dit probleem, maar geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ben benieuwd of het aan de SSD ligt of aan de Acer... Die Acer S3 heeft toch zo'n 20GB cache SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
S3 sleep state perhaps...?

Wat ik zo kan vinden is dat er weer 1 of andere sleepstate "bug" in de 0009 firmware zit die in bepaalde gevallen voorkomt...
Maar oplossingen kan ik ook niet vinden...

[ Voor 97% gewijzigd door Swordlord op 01-12-2011 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Swordlord schreef op woensdag 30 november 2011 @ 20:49:
[...]

Daar ben ik bekend mee, nVidia heeft nooit AHCI functionaliteit gehad in zijn storage controllers.
Maar het probleem ligt niet zo simpel bij AHCI, het moet ergens anders gezocht worden.
Kun je eventueel testen op een ander systeem, of je daar wel een frisse installatie voor elkaar zou kunnen krijgen? Het liefst iets met een Intel of AMD chipset...

Eventueel een BIOS update is ook een optie.

Want een SSD functioneert ook heel goed in IDE mode, alleen mist de SSD dan bepaalde functionaliteit. Zoals Native Command Queing (NCQ). Dit is zoals ik al eerder aangaf, een functie die het mogelijk maakt dat de SSD inkomende commando's parallel verwerkt.
Ik heb helaas geen tweede systeem staan dat wordt dus lastig. BIOS update kan ik wel proberen, al zag ik geen AHCI update erbij staan. Vanavond even proberen. Weet alleen niet zo hoe ik Windows 7 in dos krijg om een bios update te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Loev schreef op donderdag 01 december 2011 @ 09:00:
[...]

Ik heb helaas geen tweede systeem staan dat wordt dus lastig. BIOS update kan ik wel proberen, al zag ik geen AHCI update erbij staan. Vanavond even proberen. Weet alleen niet zo hoe ik Windows 7 in dos krijg om een bios update te doen.
De BIOS update is ook niet voor AHCI support, lees mijn voorgaande posts... Maar om überhaupt de SSD werkend te krijgen misschien?

Daarbij, ik zou de handleiding over firmware updaten van je fabrikant eens heel goed doorlezen, daar staat het meestal goed in uitgelegd.

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 01-12-2011 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Swordlord schreef op donderdag 01 december 2011 @ 10:11:
[...]

De BIOS update is ook niet voor AHCI support, lees mijn voorgaande posts... Maar om überhaupt de SSD werkend te krijgen misschien?

Daarbij, ik zou de handleiding over firmware updaten van je fabrikant eens heel goed doorlezen, daar staat het meestal goed in uitgelegd.
Dat snap ik, in de updates las ik niks over SSD achtige fixes alleen CPU support en andere soort zaken. De handleiding van het moederbord nog eens goed doorgenomen en gelukkig is er een updater die je kan draaien vanuit Windows. Fingers crossed vanavond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik kom er achter dat ik ook sata 600 op mijn p7p55d-e heb, maar dan niet van de intel p55 chipset maar van een marvell sata 600 controller.. ik heb hier nu een crucial m4 liggen.. wat is slimmer om te doen? P55 of marvell? Ken ik die vertrouwen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chipset. Altijd tenzij je daar een bar goede reden voor hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Dat gevoel heb ik dus ook :) plus, een intel postville was ook snel zat.. op die marvell heb je zeker ook geen trim?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jawel. Maar de latencies naar de chip zelf zijn bagger.. Voor een harde schijf niet zo erg, voor een SSD wel.

Om diezelfde reden presteert onboard raid soms beter. Het chipset zit via een veel directere weg aan de CPU dan een losse controller, die over de pci bus communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Laatst online: 15-08 07:18
Loev schreef op donderdag 01 december 2011 @ 09:00:
[...]

Geen idee of het helpt, maar mij werd verteld dat bij sommige installatie problemen het helpt als je eerst een secure erase van de drive doet, en daarna het OS installeert.

Dus vanuit je huidige Win7 installatie de SSD Magician software installeren, en van daaruit de erase doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
arnoud_h schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:39:
[...]

Geen idee of het helpt, maar mij werd verteld dat bij sommige installatie problemen het helpt als je eerst een secure erase van de drive doet, en daarna het OS installeert.

Dus vanuit je huidige Win7 installatie de SSD Magician software installeren, en van daaruit de erase doen.
Super, dat gaan we vanavond zeker even proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 19:33:
Jawel. Maar de latencies naar de chip zelf zijn bagger.. Voor een harde schijf niet zo erg, voor een SSD wel.

Om diezelfde reden presteert onboard raid soms beter. Het chipset zit via een veel directere weg aan de CPU dan een losse controller, die over de pci bus communiceert.
En ik heb nu W7 lopen met de MS drivers, is het zinvol om de intel drivers er op te zetten? (P55 chipset) Eerder kon je beter de MS drivers gebruiken omdat trim dan zeker werkte dacht ik, maar nu?

Zal trouwens zo even een benchje maken van m'n gratis verkregen Corsair Nova 2 60Gb ssd posten, met een Phision controller. Ik had er nog nooit van gehoord en echt veel soeps is het niet, maar het werkt wel als temp schijf zo..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Update: Ik heb de bios geupdate maar nu kom ik de bios niet meer in en de Samsung software ziet mijn SSD niet. Tis weer een erg fijn allemaal :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mag ik vragen hoe je geflasht hebt,toch niet in windows?

Ik ben zelf ook nog op zoek naar een nieuwe ssd,nu neig ik nog steeds naar de intel 320 serie,ik heb nu een postville 160gb in mijn desktop en die werkt ook steeds nog super :) .Maar ik wil een wat groterfe voor in mijn latop.iemand ervaring hoe een 320 werkt met een ICH9 chipset? En de kan iemand scores posten.Ik heb alleen S-ATA 2,dus aan een S-ATA 3 schijf heb ik niet echt veel,i kweet dat het backwards compatible is natuurlijk,maar.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Laatst online: 15-08 07:18
Loev schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:54:
Update: Ik heb de bios geupdate maar nu kom ik de bios niet meer in en de Samsung software ziet mijn SSD niet. Tis weer een erg fijn allemaal :(
Je hebt wel versie 3.0 van de Magician Software geïnstalleerd die op de CD stond? Niet een oudere 2.0 versie?

Ziet Schijfbeheer van Windows de drive wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:56:
mag ik vragen hoe je geflasht hebt,toch niet in windows?
Heb vanaf een usb stick in de bios zelf de update uitgevoerd.
arnoud_h schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 19:32:
Je hebt wel versie 3.0 van de Magician Software geïnstalleerd die op de CD stond? Niet een oudere 2.0 versie?
Ziet Schijfbeheer van Windows de drive wel?
Yup, in Windows Explorer kan ik alles met de SSD. Ik heb versie 3.0 van de CD-ROM geinstalleerd.

[ Voor 44% gewijzigd door Loev op 02-12-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
bitshape schreef op woensdag 16 november 2011 @ 02:13:
[...]

Ik heb dezelfde Transcend SSD met JMF602-controller in m'n oude Thinkpad zitten, en met een aligned partitie (met Win7 aangemaakt!) en daarop WinXP geinstalleerd stottert de SSD maar af en toe bij schrijven. Toevallig ben ik nu met Windows 7 32bit aan de gang om dit OS op het oude beestje te zetten om te kijken of het stotteren dan weg is. Lijkt me sterk, maar sommige online reviews van deze SSD geven aan dat Win7 beter zou werken dan XP in geval van gestotter bij schrijfacties. Dus dat gaan we dan gewoon even proberen.

Het zal mij benieuwen hoe Win7 icm een Thinkpad met pIII 1.2GHz & 1GB ram en deze SSD gaat draaien... :P
Wordt vervolgt dus!
Ik heb nu op mijn Dell D500 met 1 Gb geheugen en Transcend SSD met JMF602-controller van 64Gb met Windows 7 een aligned partition gemaakt en daarna Windows XP geinstalleerd. Prefetch heb ik inmiddels uitgeschakeld.

Na ruim een uur lopen is AS SSD nog niet klaar en geeft de volgende tussenuitslag:
intelide - OK
103424 - OK
59,70 GB
Seq Read - 62,36 MB/s
Seq Write - 30,79 MB/s
4K Read - nog geen resultaat
4K Write - 0,09 MB/s

dit lijkt mij geen goed resultaat. Heb ik misschien een instelling nog verkeerd staan, of moet ik maar gewoon accepteren dat de combinatie van een Dell D500 met een Transcend 64 GB ATA SSD niet gaat werken en kan ik beter een gewone harde schijf aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De SSD werkt zoals hij moet doen... Extreem traag met schrijven. Die jmicron prutdingen zijn de reden dat de naam jmicron is weggelaserd op nieuwe controllers. De reputatieschade is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
miskoop van de eeuw dus? en gewoon maar een "normale HD" aanschaffen, of zijn er nog ATA SSD schijven waarvan je zegt: die moet je nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof het niet.. De laatste keer dat ik keek zag ik alleen maar eerste generatie micron troep en zeer onbetrouwbare barefoot (vertex 1) drives. Die zijn beiden een miskoop als je het mij vraagt.. Maar misschien heb ik er een over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje jammer om die SSD aan te schaffen. Een goede SSD staat of valt bij de controller. Je hebt dan wel dure NAND chips maar een brakke controller. Dat is als 14 kinderen met een aan heroine verslaafde prostituee-moeder. :+

Beetje jammer wel als je nu weer terug naar HDD gaat; overweeg eens de Crucial M4 64GB; prima SSD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft een PATA verbinding. In de pricewatch staan praktisch alleen maar transcend SSD's:
http://tweakers.net/price...3RiFiir_TZmxdtdfiyhX9f1Aw
Die bevatten allemaal, voor zover gespecificeerd, een jmf602...

Ik vind het overigens raar, intel zou zonder veel moeite een intel 320 PATA edition uit kunnen brengen. Maar dat doen ze niet.. Dat zal wel simpelweg te weinig verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

P.O. Box schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:33:
[...]

Ik heb nu op mijn Dell D500 met 1 Gb geheugen en Transcend SSD met JMF602-controller van 64Gb met Windows 7 een aligned partition gemaakt en daarna Windows XP geinstalleerd. Prefetch heb ik inmiddels uitgeschakeld.

Na ruim een uur lopen is AS SSD nog niet klaar en geeft de volgende tussenuitslag:
intelide - OK
103424 - OK
59,70 GB
Seq Read - 62,36 MB/s
Seq Write - 30,79 MB/s
4K Read - nog geen resultaat
4K Write - 0,09 MB/s

dit lijkt mij geen goed resultaat. Heb ik misschien een instelling nog verkeerd staan, of moet ik maar gewoon accepteren dat de combinatie van een Dell D500 met een Transcend 64 GB ATA SSD niet gaat werken en kan ik beter een gewone harde schijf aanschaffen?
Waarom heb je niet direct Win7 32bit geprobeerd zoals ik heb gedaan met mijn oude Thinkpad x30? :?
De Microsoft IDE driver van Win7 gaat bij mij lekkerder om met de betreffende Transcend (JMF602) PATA IDE SSD dan dat XP dat deed met een aligned partitie. Het hinderlijk stotteren is weg met Win7 zoals ik onlangs in een DM tegen je heb gezegt.
Wel is het voor een SSD een trage slak, PATA to SATA converterchip & de JMF602 controller (beide van Jmicron), maar dat was al lang bekend. Windows 7 draait verder met 1GB best fijn.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 22:50:
Ik vind het overigens raar, intel zou zonder veel moeite een intel 320 PATA edition uit kunnen brengen. Maar dat doen ze niet.. Dat zal wel simpelweg te weinig verkopen.
Als Intel dat zou doen neem ik er direct 2 af! :9
Maar je hebt gelijk, PATA is verleden tijd. Maar om een oud bakkie een flinke kickstart te geven zou toch voor menigeen best leuk zijn. :)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
bitshape schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 23:44:
[...]

Waarom heb je niet direct Win7 32bit geprobeerd zoals ik heb gedaan met mijn oude Thinkpad x30? :?
Om twee redenen:
- ik heb geen legale Win7 hier liggen en wel een legal WinXP
- degene die de laptop het meest zal gebruiken heeft liever winXP

het eerste argument weegt het zwaarst... als ik wel een Win7 had liggen had ik die ook zeker geinstalleerd... omdat een nieuwe "gewone" HDD een stuk goedkoper is dan een Win7 licentie ga ik er denk ik toch voor om een nieuwe HDD te kopen en daar WinXP op te installeren.
De Microsoft IDE driver van Win7 gaat bij mij lekkerder om met de betreffende Transcend (JMF602) PATA IDE SSD dan dat XP dat deed met een aligned partitie. Het hinderlijk stotteren is weg met Win7 zoals ik onlangs in een DM tegen je heb gezegt.
Wel is het een trage slak, PATA to SATA converterchip & de JMF602 controller (beide van Jmicron), maar dat was al lang bekend. Windows 7 draait verder met 1GB best fijn.
traag is niet erg, zolang je maar het idee hebt dat de PC in ieder geval bezig is en niet minutenlang bevriest.
[...]

Als Intel dat zou doen neem ik er direct 2 af! :9
Maar je hebt gelijk, PATA is verleden tijd. Maar om een oud bakkie een flinke kickstart te geven zou toch voor menigeen best leuk zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

P.O. Box schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 23:58:
[...]

Om twee redenen:
- ik heb geen legale Win7 hier liggen en wel een legal WinXP
- degene die de laptop het meest zal gebruiken heeft liever winXP

het eerste argument weegt het zwaarst... als ik wel een Win7 had liggen had ik die ook zeker geïnstalleerd... omdat een nieuwe "gewone" HDD een stuk goedkoper is dan een Win7 licentie ga ik er denk ik toch voor om een nieuwe HDD te kopen en daar WinXP op te installeren.
Wat ik bedoel is dat je een tijdelijke win7 installatie (Trial 30dagen > Rearm tot 90dagen) kan uitproberen om te zien en te ervaren of het wel of niet beter bevalt. Persoonlijk wil ik niet meer terug naar XP, win7 is op een een laptop met 1GB RAM echt lekkerder in combinatie met deze SSD.
Zelf ga ik een Upgrade win7 HP (=retail) halen voor E104,- , mocht er een ander laptopje komen in de toekomst dan kan de licentie probleemloos ingezet/overgezet worden.
[...]

traag is niet erg, zolang je maar het idee hebt dat de PC in ieder geval bezig is en niet minutenlang bevriest.
Dat 'bevriezen' (stotteren) is dus weg met Win7 itt XP. ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Should You Compress Data On Your SSD?
Activating NTFS compression is worthwhile on high-end computers with fast multi-core processors because you can squeeze more storage space from an SSD without compromising the system performance significantly.[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn nieuwe systeempje en ssd test (Crucial M4 128gb) :

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/6868/knipselo.jpg

Best nette score denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Is het nou ECHT zo..... dat de Sandforge controllers gewoon poep zijn??
Ik heb laatst voor kantoor een PC gebouwd.. (en nee ik ben geen netwerkbeheerder of ICT er daar) met een Crucial SSD M4 omdat er werd gesproken op tweakers dat een Intel of Crucial de beste investering is qua betrouwbaarheid... en de Sanforge gewoon slecht zijn.

En ja dat systeem werkt verder perfect ;)..

Is dit nu nog steeds zo dat die Sanforges slecht zijn.??. aangezien ik binnenkort nog een paar PC's ga bouwen en ik vind de Crucial wel erg duur trouwens!

Ik ben eerder de fout in gegaan door F1 schijven die allemaal crashte(kapoet) op den duur (gelukkig thuis)
Dit keer speel ik liever ff save

HAH hoe toevallig hierboven ook een bericht over de Crucial M4 :o

[ Voor 43% gewijzigd door A87 op 03-12-2011 15:41 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:55

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Lias schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 15:30:
Is het nou ECHT zo..... dat de Sandforge controllers gewoon poep zijn??
Nee. Als de levensduur erg slecht zou zijn, zijn er geen fabrikanten die er SSD's mee gaan maken omdat het niet winstgevend is. Het gaat voornamelijk om firmwares, die zeker in het geval van OCZ in het begin gewoon slecht waren. En dat levert de controller een slechte naam op.

Firmware updates hebben altijd een risico. Omdat je niet zeker kunt zijn van een 'nieuw' exemplaar, in de vorm dat de laatste firmware er vanuit de fabriek op staat, kiezen veel mensen er nu voor om op safe te spelen met een niet-SandForce-SSD.

Ik heb zo'n tien SSD's met een SandForce-controller, waarvan zes van OCZ, ingebouwd in systemen. De oudste is nu 1,5 jaar en de jongste twee maanden en ze werken nog allemaal. Dat zegt niets over de stabiliteit in het algemeen, maar de SandForce-controller gaat vrijwel nooit kapot. Dat is maar een ARM-CPU. Het gaat om de firmware die op een of andere manier niet goed werkt of corrupt raakt. En da's een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Intel 520 schijnt ook een Sandforce controller te krijgen. Maar, zo gaan de geruchten, ook Intel lukt het niet om de firmware stabiel te krijgen. Daarom zijn ze weer uitgesteld. (bronnen o.a.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn allemaal geruchten, ik geloof er iig niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Volgens mij ziet Nordic Hardware het wel goed. Ze hebben al vaker gelijk gekregen m.b.t. voorspellingen over Intel SSDs.

Edit: wow! dat moet haast wel Sandforce zijn.

Thomas, was die pdf al bekend?

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 03-12-2011 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BeP brengt wel vaker valse documenten uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Moet jij me eens aanwijzen welke. Deze is iig echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Jeumig, een watermerk krijgt een geheel nieuwe dimensie :')

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom Intel als groot, kapitaalkrachtig, succesvol (ook met SSD's) bedrijf niet z'n eigen controller verder ontwikkelt en als consequentie zich blootstelt aan het wel-en-wee van SF, wat momenteel niet bepaald rooskleurig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

TomasH schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 18:14:
Moet jij me eens aanwijzen welke. Deze is iig echt.
Als dit echt is is het toch wereld nieuws? of heb ik dat toevallig gemist? Het enige wat er nu nog was was speculatie en uitgelekte roadmaps. Dit is een volledig product sheet.

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 03-12-2011 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Het is idd echt, gooi de PDF naam maar eens in google. Dan vind je het vanzelf.

[ Voor 139% gewijzigd door - J.W. - op 03-12-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Zo, dus hij is echt. Anders post ik het niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Ik weet niet hoe BeP er aan is gekomen, maar sites gaan erg ver voor pageviews (neem donaminhmber [oid, kuch]), dus de authenticiteit is niet altijd gewaarborgd.

[ Voor 20% gewijzigd door - J.W. - op 03-12-2011 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt? Met DonanimHaber is niets mis, met dat ze klakkeloos gefakete benches van Obrovsky hebben overgenomen wel. Ze hebben genoeg andere bronnen. Eveneens kun je zeggen dat Obrovsky vaak meer weet dan anderen, maar ook vaak faket. Of het nou is om de ik-geloof-alles-wat-ik-zie-mentaliteit de doorbreken of niet, dat maakt het voor traditionele hardwaresites een slechte bron.

Hoe bouweenpc er aan is gekomen is vrij simpel, de ftp had afgeschermd moeten zijn maar was dat niet. In ieder geval, back on topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Ik weet prima waar de klepel hangt. DonanimHaber wil gewoon pageviews en dubieuze bronnen scheelt ze niks.

Maar idd, back on topic.

[ Voor 23% gewijzigd door - J.W. - op 03-12-2011 19:00 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 133 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.