Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 17:51:
Intel 520 schijnt ook een Sandforce controller te krijgen. Maar, zo gaan de geruchten, ook Intel lukt het niet om de firmware stabiel te krijgen. Daarom zijn ze weer uitgesteld. (bronnen o.a.)
Als Intel over op Sandforce zou gaan zou dat enorm slecht nieuws zijn omdat het kan betekenen dat Intel geen nieuwe SSD controller uitbrengt. Ook kan de PDF die hierboven is gepost niet rijmen met dit nieuws. De performance waardes worden namelijk opgegeven zonder specificatie dat het gaat om zero-writes. De 1) note bij de performance specs geeft bijvoorbeeld niet aan dat de scores met ATTO of andere zero-write benchmarks worden behaald.

Dus ik hoop dat die geruchten er naast zitten en de Intel 520 een échte Intel drive wordt. Als die PDF klopt is dat wel goed nieuws, want end-to-end data protection en 'proven reliability' zijn geen zaken die associeer met Sandforce controllers. Daarnaast zijn de performance specs erg hoog, in feite capped door 6Gbps SATA.

Dus laten we hopen dat de roddelmachine er naast zit. Mijn aanzien van Intel zal aanzienlijk dalen als ze in zee gaan met Sandforce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:55

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2011/12/1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2011/12/2.png
Is dit echt allemaal nieuws? Bij alles wat ik tot nu toe heb gepost staat letterlijk 'non-NDA'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 19:06:
[...]
De 1) note bij de performance specs geeft bijvoorbeeld niet aan dat de scores met ATTO of andere zero-write benchmarks worden behaald.
Da's waar. Aan de andere kant: er staat wel "up to".

En de max. random write is 85k iops, precies hetzelfde als Vertex 3 maxiops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

TomasH schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 18:37:
Zo, dus hij is echt. Anders post ik het niet ;).
Je bericht gaat inmiddels de wereld over ;)
http://thessdreview.com/l...ent-as-we-said-all-along/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 19:17:
[...]

Da's waar. Aan de andere kant: er staat wel "up to".
Bij de notes staat dat de performance afhankelijk is van de capaciteit. Dus het lijkt mij logischer dat de 'up to' afhankelijk is van de capaciteit en niet zoals bij Sandforce van het niveau van compressie (zero-writes).
En de max. random write is 85k iops, precies hetzelfde als Vertex 3 maxiops.
De random write staat aangegeven als 70k IOps (=273MiB/s) - de random read staat aangegeven als 85k IOps (332MiB/s).

Het zou mij sterk verbazen als Intel in zee gaat met Sandforce, nu onderdeel van LSI. Logischer is dat ze of met Marvell mee gaan of hun eigen controller een update hebben gegeven. Ik hoop natuurlijk dat laatste, temeer omdat de 'End-to-end data protection' iets is wat Marvell mist en de Intel controllers wel bieden. Maar niets is zeker; dat Intel al niet veel eerder een 6Gbps SSD controller hadden uitgebracht verbaasde me al enorm. Leek mij namelijk niet zo moeilijk om hun al goede controller een kleine boost te geven; de firmware hoef je er ook nauwelijks voor aan te passen.

Maar we zullen zien! Als Intel met een eigen controller komt met deze specs dan doen ze weer helemaal mee op top niveau. Overigens heb ik nog geen Intel 720 gezien; die 2GB/s zonder compressie kan halen (1,8GB/s write). Dit is een PCI-express SSD. Zou dit kwartaal uitkomen, maar of dat nog gaat lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Jammer genoeg, 4 maanden na dato dat ik had gezegd dat het gerucht er is dat Intel Sandforce gaat gebruiken, lijkt het er uiteindelijk toch op dat het toch echt gaat komen... Specs en alles wijzen toch echt volledig die richting uit.
Voornamelijk de write specs van 520 MB/s write, ruikt als compressie... Want volgens mij loop je tegen het probleem dat de snelheid van de NAND chips niet zo hoog gaan, om zo'n snelheden te bereiken.
Of ze hebben toch een eigen controller met weer een 10 channel (of meer) design, waardoor de hoge write snelheid behaalt zou worden. Maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk...

Mijn mening is ook niet veranderd sinds toen...

Het gebruik van sandforce:
Dit zou afbraak doen aan de status van betrouwbaarheid die Intel zo zorgzaam heeft opgebouwd.

Hoe goed ze ook zullen zijn met een firmware te bouwen ervoor, ik denk niet dat ze alle problemen helemaal eruit kunnen krijgen...
We zullen hopen van wel natuurlijk, maar de reputatie van sandforce is niet te vermijden...

[ Voor 58% gewijzigd door Swordlord op 04-12-2011 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 22:51:
[...]
De random write staat aangegeven als 70k IOps (=273MiB/s) - de random read staat aangegeven als 85k IOps (332MiB/s).
De max. random write van de 240GB staat hier aangegeven als 85k iops.
http://www.bouweenpc.nl/w...Product_Brief_Preview.pdf

Net zoals de Vertex 3 240GB maxiops.
http://www.ocztechnology....ops-sata-iii-2-5-ssd.html

[ Voor 24% gewijzigd door Philflow op 04-12-2011 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met 25nm intel NAND ja. Die vergelijking gaat dus sowieo niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dan neem je de Vertex 3 240GB met 25nm nand, ook 85k iops max ;)
http://www.ocztechnology....x-3-sata-iii-2-5-ssd.html

[ Voor 36% gewijzigd door Philflow op 04-12-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:55

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2011/12/21.png
Nieuwer dan die van VR-Zone, wat ouder dan die van HWBot, maar daarin waren de 700-SSD's niet opgenomen.
Bron: http://www.bouweenpc.nl/n...n-handen-van-bouweenpc-nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:32
Het schijnt in iedergeval een mooie maand December te worden. Ik ben benieuwd hoe de Ramsdale gaat presteren in enterprise omgevevingen, lijkt een mooie SSD te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

even n vraagje.

ik heb mn ssd in n usb-case gedaan om van te booten tijdens OC'en zodat ie niet steeds een powerloss krijgt.
hij wil alleen niet booten, krijg n bsod. doe ik m op de sata poort, doet ie t weer.

Is er iets wat k daar aan kan doen?

-edit-
ik weet t, kan ook n hdd gebruiken maar heb ff niks liggen :P

[ Voor 12% gewijzigd door marcel-o op 04-12-2011 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laat me raden. Een sandforce 1 controller. Bekend probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toelis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-03-2024
Ik heb een crucialM4; waar kan ik zien welke firmware er op zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gozerrr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-08 13:54
Op advies van Darkstone heb ik besloten voor de Intel 320 120GB te gaan als SSD in mijn laptop. Ik gebruik de laptop ook veel voor mijn werk, daarom is betrouwbaarheid belangrijk. Mede hierdoor wil ik niet voor verrassingen komen te staan, en ben ik aan het uitzoeken waar ik allemaal aan moet denken bij een nieuwe Windows 7 installatie.Toch kom ik er op bepaalde punten niet helemaal uit en hoop ik dat jullie mij hier misschien bij kunnen helpen.

AHCI
Deze term kom ik regelmatig tegen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat dit nou precies doet? En mocht het van belang zijn, kan ik het dan het beste voor of na de Windows installatie instellen? Is er iemand die hier een antwoord op heeft?

Tweaks
De tweaks en termen in de openingspost van dit topic heb ik doorgelezen en hier zal ik dan ook rekening mee houden. Zijn er nog meer punten waar ik rekening mee moet houden bij een nieuwe Windows installatie, of zou dit voor de rest zonder problemen moeten verlopen?

Firmware
Wordt de SSD geleverd met de meest recente firmware? Zo niet, kan deze nog geüpdate worden als Windows hier al op staat geïnstalleerd?

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Gozerrr schreef op zondag 04 december 2011 @ 21:06:

AHCI
Deze term kom ik regelmatig tegen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat dit nou precies doet? En mocht het van belang zijn, kan ik het dan het beste voor of na de Windows installatie instellen? Is er iemand die hier een antwoord op heeft?
Dit geeft gewoon een performanceboost. Als je het kan instellen op je laptop moet je dit doen VOORDAT je windows installeert. Anders kom je in een bootloop. Overigens werkt een SSD ook prima onder IDE of RAID. Dus mocht je het niet in kunnen stellen is er niks aan de hand
Tweaks
De tweaks en termen in de openingspost van dit topic heb ik doorgelezen en hier zal ik dan ook rekening mee houden. Zijn er nog meer punten waar ik rekening mee moet houden bij een nieuwe Windows installatie, of zou dit voor de rest zonder problemen moeten verlopen?
zal zonder problemen moeten gaan
Firmware
Wordt de SSD geleverd met de meest recente firmware? Zo niet, kan deze nog geüpdate worden als Windows hier al op staat geïnstalleerd?

Alvast bedankt voor de moeite.
Je kan de firmware updaten als je al windows heb geinstalleerd. Bij OCZ kan je overigens geen firmware installeren op je bootdrive. Dit moet dan via een omweg (booten in linux etc etc) Hoe dit bij intel zit weet ik niet, maar iets om uit te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

toelis schreef op zondag 04 december 2011 @ 20:56:
Ik heb een crucialM4; waar kan ik zien welke firmware er op zit ?
AS-SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toelis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-03-2024
thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

EJPostema schreef op zondag 04 december 2011 @ 21:53:
Je kan de firmware updaten als je al windows heb geinstalleerd. Bij OCZ kan je overigens geen firmware installeren op je bootdrive. Dit moet dan via een omweg (booten in linux etc etc) Hoe dit bij intel zit weet ik niet, maar iets om uit te zoeken
Sinds de nieuwe Intel SSD Toolbox 3 kun je de firmware van de meeste Intel SSD schijven via de Toolbox updaten.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MegaTronics schreef op maandag 05 december 2011 @ 07:30:
[...]

Sinds de nieuwe Intel SSD Toolbox 3 kun je de firmware van de meeste Intel SSD schijven via de Toolbox updaten.
Klopt dit heb ik gisteren ook via de Intel toolbox gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Rprp schreef op zondag 04 december 2011 @ 14:52:
Het schijnt in iedergeval een mooie maand December te worden. Ik ben benieuwd hoe de Ramsdale gaat presteren in enterprise omgevevingen, lijkt een mooie SSD te worden.
Ik denk ook dat als er iemand is die wel gewoon een prima Sandforce SSD kan neerzetten, het Intel is..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 20:37
Ik denk niet dat Intel met de zo vaak problemen gevende Sandforce controller zal gaan werken. Het lijkt me eerder dat ze een eigen controller uit gaan brengen die betrouwbaarder is en ook sneller, aangezien Intel zich niet op puur prestatie richt.

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
Hoi mensen!
Kennis van mij heeft een oudere pc staan (eind 2008), een HP desktop, met Vista.. Jawel.. En dat ding is traaaaaag. Nu zal dat ook vast aan Vista liggen en met een reinstall al stukken beter zijn, maar goed, een SSD er in zal ook best schelen schat ik zo, als de bak toch geherinstalleerd moet worden... Direct AHCI aanzetten, SSD erin, Win 7 installeren en vervolgens nabewerkingen uitvoeren als temparary files op andere HDD zetten etc etc etc.

Mobo'tje is een:
http://h20000.www2.hp.com...=3793883&prodTypeId=12454

De desktop beschikt over 3GB intern geheugen, dus daar geheugen bij prikken zal qua snelheden niet veel uithalen denk ik, vandaar de SSD en overgang naar Win7. Zal waarschijnlijk een oudere generatie Intel SSD worden denk ik, voor zover ik er nog eentje kan vinden. Iemand ervaringen (positief danwel nagatief) met een Nforce 430 chipset gebaseerde mobo i.c.m. intel SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Nforce chipset, Bekende problemen: Problemen met SSD's detecteren, geen AHCI support, Nvidia driver heeft geen TRIM, Nvidia drivers zijn absoluut bagger met SSD's; Slechte 4k performance, Bsods, crashes.

Dus als je Nforce chipset gebruikt, zorg voor standaard Windows IDE driver.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 05-12-2011 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Swordlord schreef op maandag 05 december 2011 @ 17:04:
Nforce chipset, Bekende problemen: Problemen met SSD's detecteren, geen AHCI support, Nvidia driver heeft geen TRIM, Nvidia drivers zijn absoluut bagger met SSD's; Slechte 4k performance, Bsods, crashes.

Dus als je Nforce chipset gebruikt, zorg voor standaard Windows IDE driver.
Okay, thanks! Dus AHCI aanzetten heeft geen toegevoegde waarde, check. ;)

SSD met dat mobo dan een algehele afrader, of vanwege gebrek aan trim bijvoorbeeld een Sandforce gebaseerde SSD een betere keus dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AHCI is erg belangrijk voor SSDs. Swordlord heeft het over drivers. Bij nVidia borden moet je dus de standaard Microsoft drivers gebruiken en GEEN nVidia 'chipset' drivers installeren. Geen CD-tje van je moederbord gebruiken dus. Windows 7 heeft bijna overal al drivers voor; enige driver die je hoeft te installeren is voor je videokaart voor de rest hoef je eigenlijk geen drivers meer te installeren. Dat is uit het Windows XP tijdperk.

Je kunt met AS SSD de driver zien die je gebruikt. Je hoort daar dus te zien:
msahci = Microsoft AHCI = goed
pciide = Microsoft IDE = slecht (AHCI activeren in BIOS)
iastor = Intel driver = goed
amdsata = AMD driver = goed
mv... = Marvell driver = slecht
nv... = nVidia driver = slecht

Overigens ondersteunen alleen de nieuwste nVidia chipsets AHCI op de SATA; de wat oudere chips ondersteunen alleen IDE mode. Daarbij kun je bij random reads maar één kanaal en één die tegelijk gebruiken. In het ergste geval betekent dit dat je slechts 1/16e van de random read performance kunt benutten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2011 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik probeer iemand op NBR te helpen met de slechte performance van zijn Kingston V200 128GB.

Afbeeldingslocatie: http://forum.notebookreview.com/attachments/solid-state-drives-ssds-flash-storage/73363d1323032104-normal-kingston-ssdnow-v200-wei-5-9-cdm.jpg

Het is een clean install, hij heeft IRST geinstalleerd, alignement is OK. Veranderen van write caching settings heeft geen effect. De seq. write zou 190MB/sec moeten zijn volgens Kingston.

Iemand nog andere ideeen?

Als vergelijking materiaal heb ik alleen de V100 kunnen vinden.
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1556/cdm.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Philflow op 05-12-2011 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 19:56:
AHCI is erg belangrijk voor SSDs. Swordlord heeft het over drivers. Bij nVidia borden moet je dus de standaard Microsoft drivers gebruiken en GEEN nVidia 'chipset' drivers installeren. Geen CD-tje van je moederbord gebruiken dus. Windows 7 heeft bijna overal al drivers voor; enige driver die je hoeft te installeren is voor je videokaart voor de rest hoef je eigenlijk geen drivers meer te installeren. Dat is uit het Windows XP tijdperk.

Je kunt met AS SSD de driver zien die je gebruikt. Je hoort daar dus te zien:
msahci = Microsoft AHCI = goed
pciide = Microsoft IDE = slecht (AHCI activeren in BIOS)
iastor = Intel driver = goed
amdsata = AMD driver = goed
mv... = Marvell driver = slecht
nv... = nVidia driver = slecht

Overigens ondersteunen alleen de nieuwste nVidia chipsets AHCI op de SATA; de wat oudere chips ondersteunen alleen IDE mode. Daarbij kun je bij random reads maar één kanaal en één die tegelijk gebruiken. In het ergste geval betekent dit dat je slechts 1/16e van de random read performance kunt benutten.
Ah, ok, duidelijk dus. ;) Sowieso kan ik mij de laatste Win7 install niet meer voor de geest halen waar ik naast videokaart en ssd drivers eigenlijk nog iets specifiekers nodig had om e.e.a. goed te laten draaien, vandaar mijn vragen. Tenzij heel recente hardware, maar da's hier niet echt het geval zeg maar. ;) Helemaal duidelijk, dan ga ik toch maar eens voor een instap Intel of OCZ SSD'tje kijken ergens..
Thnx beiden! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Het aantal benchmarks online van de V200 valt flink tegen. Kingston heeft wel deze cijfers verstrekt:
Afbeeldingslocatie: http://static.techspot.com/images2/news/bigimage/2011-11-09-image-6.jpg
Een goede vooruitgang in AS-SSD dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Philflow op 05-12-2011 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
@Phil..

De screenshots zijn jammer genoeg niet te zien, ze zijn alleen voor NBR leden beschikbaar, laat ik dat nou net niet zijn. Nieuwsgierigheid wint, dus maar even geregistreerd...

Wat niet te zien is, welk notebook, welke specs, er wordt gezegd, probeer RST drivers, maar zijn ook al eens de standaard Windows drivers geprobeerd? Dat zie ik nergens terug komen.

Over de V200 algemeen, ik hoop deze week wat verdere informatie van Kingston te krijgen over de drive, misschien whitepapers en eventueel benchmark results..
Dan zou er wat vergelijkingsmateriaal zijn.
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 19:56:
Overigens ondersteunen alleen de nieuwste nVidia chipsets AHCI op de SATA; de wat oudere chips ondersteunen alleen IDE mode.
Zelfs in het Nforce 680i chipset zit geen AHCI en dat is meest recente chipset van Nvidia...

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 05-12-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ok nieuwe poging. Dit is zijn performance (zijn notebook is een Alienware 17mx.):
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/CDM.jpg

Dit is een V100.
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1556/cdm.jpg

Hier is iemand die ook vreemde performance krijgt met zijn V200.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?p=32663427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Bij dit soort problemen zou ik zeggen, begin eens met een secure erase, om zeker te zijn, want het kan problemen verhelpen soms...
Bij falende drives is dat ook de eerste reactie van fabrikanten als opdracht om uit te voeren...

Daarnaast, testen met standaard windows drivers.

edit:
Even wat vergelijkingsmateriaal... Kingston zegt 257 AS-SSD total score...

Crucial M4 @ sata-300 opzicht precies dezelfde sequentiële snelheden
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/5/153298.png

Dus dat kan een beetje zorgwekkend zijn... Want AS-SSD results hangen nogal sterk op de 4K performance normaal...

Edit2:
Op de screenshot van de V200, wordt wel bij 4KQD 127 MB/s behaalt, dat is niet zo verkeerd... Maar de opgegeven 4K Write IOPS op de kingston site zijn verschrikkelijk...

[ Voor 88% gewijzigd door Swordlord op 05-12-2011 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op maandag 05 december 2011 @ 21:10:
Zelfs in het Nforce 680i chipset zit geen AHCI en dat is meest recente chipset van Nvidia...
Mja Intel chipsets ben ik niet zo bekend mee. Maar bijvoorbeeld de nVidia 750a SLI chipset ondersteunt wel AHCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 21:39:
[...]

Mja Intel chipsets ben ik niet zo bekend mee. Maar bijvoorbeeld de nVidia 750a SLI chipset ondersteunt wel AHCI.
Toch nog een chipset met AHCI :+. Maar aan AMD hebben ze langer doorgewerkt, was ik vergeten... AM2 - Athlon / Phenom tijdperk... Niet echt het moment dat AMD in de spotlight stond voor mij...

So I stand corrected.

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 05-12-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Samsung 830 verslaat Intel 510, Vertex 3 etc in een Laptopmag review met veel echte real world tests.
http://blog.laptopmag.com...id-state-drive-is-fastest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist van de lieve Sint een Samsung 830 128GB SSD gekregen!!

Ik heb een "oud" systeempje lga775 intel quad 9550 etc.. Met sata300 dus! Hiervoor had ik een vier jaar oude hdd die kuren begon te vertonen.

Echt een groot verschil! Installatie tot aan het openen van de webbrowser duurde slechts 8:30 minuut. Heb ook even een benchmark gedraait.

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 254.632 MB/s
Sequential Write : 217.773 MB/s
Random Read 512KB : 163.867 MB/s
Random Write 512KB : 198.365 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 22.433 MB/s [ 5476.9 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 55.782 MB/s [ 13618.7 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 24.334 MB/s [ 5940.9 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 72.866 MB/s [ 17789.6 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 27.9% (33.2/119.2 GB)] (x5)
Date : 2011/12/05 21:21:14
OS : Windows 7 Ultimate Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

Haal dus lang niet de maximale snelheden, maar dat komt volgend jaar wel bij een nieuw mobo+cpu etc..

Maar ik raad het iedereen aan die nog zit te twijfelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:26
Net Windows 7 op mijn Intel 320 80gb SSD geinstalleerd maar om een of andere reden staan de instelingen niet goed. Defragmentatie stond bijvoorbeeld nog gewoon aan :/ . Heb nu zelf alles maar goed ingesteld dus verder niet echt een probleem, maar wel eigenaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 15:30:
Laat me raden. Een sandforce 1 controller. Bekend probleem...
Corsair GT ;)

'k heb n kale install gedaan op n oude hdd, werkt prima. (wel langzaam)
da's niet zo erg als die kaduuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Swordlord schreef op maandag 05 december 2011 @ 21:24:
Bij dit soort problemen zou ik zeggen, begin eens met een secure erase, om zeker te zijn, want het kan problemen verhelpen soms...
Kingston denkt dat zijn SSD stuk is en hij wordt vervangen...

Ik vraag het me af wat er aan de hand is want die andere persoon op Anandtech krijgt ongeveer dezelfde resultaten nu. (33 MB/sec write)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
marcel-o schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 09:23:
[...]

Corsair GT ;)

'k heb n kale install gedaan op n oude hdd, werkt prima. (wel langzaam)
da's niet zo erg als die kaduuk gaat.
Dat is sandforce 2. Dat verbaast me ook niet veel eigenlijk.. Al komt het een stuk vaker voor met de vorige generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Vervanging lijkt me ook het beste... Dan weet je zeker dat hij weer iets goeds krijgt.

Ik vind het inderdaad ook vreemd, dat die andere persoon op anandtech dezelfde resultaten krijgt.
Maar voor de rest zijn er nog totaal geen andere benchmarks of resultaten bekend... Dus tijd dat er eens wat reviews komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Het lijkt er op dat Vertex 3 met de laatste firmware een stuk stabieler is dan voorheen. De cijfers zijn er in ieder geval wel naar. Of het echt zo is is natuurlijk afwachten maar het is een leuk signaal.
Is dat met de laatste firmware? De laatste firmware zou aardig wat van de problemen moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hier een weinig-over-te-vinden Corsair Nova 2 met Phision controller.. Vergeleken met de M4 is het niet zo heel veel soeps. Beide draaien op een P55 intel sata controller.. Zou de intel driver ipv de huidige MS driver nog uitmaken?

Corsair Nova 2
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/ga778/nova2p55.png

M4 64GB
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/ga778/m4p55.png

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De Patriot Torqx 2 maakt ook gebruikt van de phison controller als het goed is.
Daar had ik al eens results van gezien ergens en daar was ook te zien dat 4K performance, in verhouding tot andere moderne SSD's inderdaad slecht uit ziet.

@ hieronder
Amen, die dingen verschillen allemaal niet meer zo erg...

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 06-12-2011 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ja in synthetische benchmarks een duidelijk verschil. Maar zoals wel vaker is het twijfelachtig of je het in de praktijk merkt.

De Kingston V+ scoort niet veel beter dan zo'n Nova 2, maar ze voelen erg snel aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Philflow op 06-12-2011 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Philflow schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 11:45:
Het lijkt er op dat Vertex 3 met de laatste firmware een stuk stabieler is dan voorheen. De cijfers zijn er in ieder geval wel naar. Of het echt zo is is natuurlijk afwachten maar het is een leuk signaal.

[...]

Is dat met de laatste firmware? De laatste firmware zou aardig wat van de problemen moeten oplossen.
ik heb er geen probs mee, alleen als ik m via n usb-case wil booten. vanavond eens kijken naar de firmware, maar volgens mij had k al 1.3.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:05:
Ja in synthetische benchmarks een duidelijk verschil. Maar zoals wel vaker is het twijfelachtig of je het in de praktijk merkt.

De Kingston V+ scoort niet veel beter dan zo'n Nova 2, maar ze voelen erg snel aan.
Nja ik wilde ook niet echt bitchen hoor, volgens mij is die nova prima, ik heb hem ook even belast met een wat data stromen er op en er af enzo, tegelijk, en geen stotters ofzo.

Plus ik heb hem als download en temp SSD. Ik heb ook maar het don't flush cache vinkje aangezet bij de SSD properties aangezien dataloss op deze toch niet zo erg is :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Interessant filmpje van HWI over de nieuwe OCZ Octane met Indilinx controller:
http://nl.hardware.info/t...d-met-indilinx-controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
@marcel-o

Wat wil je nou booten vanaf een SSD in een USB-casing? Als het Windows is, gaat dat niet lukken omdat dat niet volgens mij ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

rookie no. 1 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:36:
@marcel-o

Wat wil je nou booten vanaf een SSD in een USB-casing? Als het Windows is, gaat dat niet lukken omdat dat niet volgens mij ondersteund wordt.
tijdens oc'en, zodat de Sandforce niet steeds een unexpected-powerloss krijgt tijdens n bsod
maargoed, dat was al opgelost met n oude hdd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pausie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 15:16
Dames! even een vraagje tussen door.

BF3 laad sinds dat ik mijn SSD Crusial M4 128gb heb als een tierelier, maar als ik League of Legends ga spelen ben ik nauwelijks sneller met laden, heb t idee dat t met mijn WD Raptor sneller ging.

Hoe kan dan? te veel kleine bestanden achter elkaar ofzo?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
LoL is naar mijn mening sowieso al met load times aardig ruk. Voornamelijk omdat je ook alles zit te syncen/connecten met de rest van de players.

Daarbij zal het voornamelijk een sequentiële inlees actie zijn, daar zal een HDD als de raptor niet al te veel op achterliggen op een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gisteravond wat AS SSD benchmarks gedraaid op mijn nieuwe M4 256GB en ik kwam wat de 4K reads betreft rond de 21. Nu schijnt dat een normale waarde te zijn, maar soms zie ik ook M4's met 25+. Hoe is dit verschil te verklaren? Processor? (heb een i5) Chipset? Of scheelt het gewoon per M4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Moment opname, soms willen ze lekker flinke snelheid halen, soms minder.

Chipset/SATA controller kan soms ook een factor zijn, voornamelijk bij het P55 serie chipset. Daar volgt het chipset de throtteling state van de CPU, als die uit zen neus vreet, doet de SATA controller dat ook.

[ Voor 65% gewijzigd door Swordlord op 07-12-2011 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Moment opname, soms willen ze lekker flinke snelheid halen, soms minder.

Chipset/SATA controller kan soms ook een factor zijn, voornamelijk bij het P55 serie chipset. Daar volgt het chipset de throtteling state van de CPU, als die uit zen neus vreet, doet de SATA controller dat ook.
Ik heb gisteravond zeker 8 tot 10x die benchmark gestart en ben nooit hoger gekomen.
De throtteling state kan idd een reden zijn, viel me gisteravond ook al op dat er in de Bios iets over stond.

Zou S.M.A.R.T. nog een nadelig effect kunnen hebben?

[ Voor 198% gewijzigd door bitpixl op 07-12-2011 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Zeg eerst even welke benchmark, want AS-SSD is zwaarder op de 4k test dan CDM.

Om misschien hoger resultaat te krijgen, simuleer een CPU load, dus dat de processor uit idle state is en run de benchmark dan nog eens.

Edit: terug in 30 mins :+

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 07-12-2011 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Swordlord schreef op woensdag 07 december 2011 @ 07:53:
Zeg eerst even welke benchmark, want AS-SSD is zwaarder op de 4k test dan CDM.

Om misschien hoger resultaat te krijgen, simuleer een CPU load, dus dat de processor uit idle state is en run de benchmark dan nog eens.
Hehe we lopen onze posts aan te passen :P Zie eerste post nu AS SSD benchmark test gebruik ik.
Misschien ook wel handig om te melden dat ik een i5 dus gebruik op een ASRock Z68 Extreme4 Gen3, Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile memory, Windows 7 64bit en de laatste Intel MST drivers (10.8 uit mijn hoofd).

Ik zag wel een setting in de BIOS staan waarvan ik niet zeker weet of ze aan of uit moeten voor de (M4) SSD.

- Aggressive sata link state management?
- S.M.A.R.T.?

[ Voor 31% gewijzigd door bitpixl op 07-12-2011 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40

Cybje

First Post!

Philflow schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 11:45:
Ik heb hier nog wel steeds problemen, ook met 2.15. Soms heb ik een paar dagen geen BSoD en soms heb ik er in een avondje 2 of 3. Vervangen van de SSD door een HDD lost het probleem op.

Mijn vriendin had in haar laptop met 2.15 ook nog problemen, op een lege Windows 7 install. Geen BSoD's, maar als je veel I/O genereerde, hing het ding regelmatig 1-2 minuten en kon je dus een paar minuten niks doen op de laptop. Als je ATTO ging draaien, hing hij gegarandeerd binnen 5 seconden. Een Corsair Force 3 SSD had exact hetzelfde probleem (zelfde sandforce controller). Een Kingston SSD heeft het probleem opgelost (andere controller).

Volgens mij is het wel deels pech, want inderdaad hebben veel mensen geen problemen meer. Maar ik zou geen SF2281 SSD meer kopen in elk geval. Mij toch iets teveel rare problemen en genoeg alternatieven metook goede performance.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Philflow schreef op maandag 05 december 2011 @ 22:54:
Samsung 830 verslaat Intel 510, Vertex 3 etc in een Laptopmag review met veel echte real world tests.
http://blog.laptopmag.com...id-state-drive-is-fastest
Weer een mooie test die laat zien dat de Samsung 830 echt een topper is :) Helemaal voor die prijs, zo duur is hij in verhouding met een Crucial M4 niet eens.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bitshady schreef op woensdag 07 december 2011 @ 07:46:
Gisteravond wat AS SSD benchmarks gedraaid op mijn nieuwe M4 256GB en ik kwam wat de 4K reads betreft rond de 21. Nu schijnt dat een normale waarde te zijn, maar soms zie ik ook M4's met 25+. Hoe is dit verschil te verklaren? Processor? (heb een i5) Chipset? Of scheelt het gewoon per M4?
De 4K random read met enkele queue depth kan maar van één kanaal tegelijk gebruik maken. De 'RAID0' achtige interleaving in elke moderne SSD kan dus geen winst leveren. Dat betekent dat je volledig op latency bent aangewezen. Dat betekent dat zaken nauw kunnen luisteren:
- welke drivers (driver latency)
- welke CPU (processor/memory latency)
- welke hardware controller
- hoe vol zijn de mapping tables op de SSD (table lookup in DRAM memory)

In sommige gevallen kunnen processor energiebesparing technieken voor een lagere 4K random read score zorgen; zoals C1E deep sleep states. De processor hoeft maar eventjes werk te verrichten, maar het ontwaken op willekeurige momenten verhoogt de latency. Nu klinkt 20MB/s niet zoveel, maar met 4K blokken hebben we het dan wel over 5000+ I/O opdrachten per seconde. Ook is de I/O subsystem in Windows volledig single threaded en kan dus maar één CPU core gebruiken. Je kunt de CPU impact zelf eens testen met ATTO door alleen de 512 byte en 4K transfer size te testen. Je zult dan een vrij hoge cpu belasting zien, ook op een hardeschijf. Heb je een quadcore met hyperthreading dan wordt dit enigszins gemaskeerd; bij een CPU belasting van 12,5% (1/8e) zit je namelijk op 100% single threaded belasting op één logische core. Dat is dus enigszins misleidend.

Bedenk overigens dat CrystalDiskMark je de maximale score geeft van x runs, terwijl AS SSD je altijd een gemiddelde geeft. AS SSD geeft dus veelal lagere scores; die mag je niet met CrystalDiskMark vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2011 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 08:03:
[...]

De 4K random read met enkele queue depth kan maar van één kanaal tegelijk gebruik maken. De 'RAID0' achtige interleaving in elke moderne SSD kan dus geen winst leveren. Dat betekent dat je volledig op latency bent aangewezen. Dat betekent dat zaken nauw kunnen luisteren:
- welke drivers (driver latency)
- welke CPU (processor/memory latency)
- welke hardware controller
- hoe vol zijn de mapping tables op de SSD (table lookup in DRAM memory)

In sommige gevallen kunnen processor energiebesparing technieken voor een lagere 4K random read score zorgen; zoals C1E deep sleep states. De processor hoeft maar eventjes werk te verrichten, maar het ontwaken op willekeurige momenten verhoogt de latency. Nu klinkt 20MB/s niet zoveel, maar met 4K blokken hebben we het dan wel over 5000+ I/O opdrachten per seconde. Ook is de I/O subsystem in Windows volledig single threaded en kan dus maar één CPU core gebruiken. Je kunt de CPU impact zelf eens testen met ATTO door alleen de 512 byte en 4K transfer size te testen. Je zult dan een vrij hoge cpu belasting zien, ook op een hardeschijf. Heb je een quadcore met hyperthreading dan wordt dit enigszins gemaskeerd; bij een CPU belasting van 12,5% (1/8e) zit je namelijk op 100% single threaded belasting op één logische core. Dat is dus enigszins misleidend.

Bedenk overigens dat CrystalDiskMark je de maximale score geeft van x runs, terwijl AS SSD je altijd een gemiddelde geeft. AS SSD geeft dus veelal lagere scores; die mag je niet met CrystalDiskMark vergelijken.
Bedankt voor jullie input, erg interessant. Ik vermoed dat ik nog wat winst kan halen uit de throtteling/sleep states van de i5.

@Cipher zie mijn laatste post boven die van jou voor wat meer info over mijn systeem, had het net geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Die paar extra Mb/s heb je echt niet nodig hoor, dus ga je niet teveel moeite doen door alles proberen te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

bitshady schreef op woensdag 07 december 2011 @ 07:51:
[...]
Ik heb gisteravond zeker 8 tot 10x die benchmark gestart en ben nooit hoger gekomen.
10x AS-SSD draaien is niet echt bevordelijk voor de levensduur van je SSD. Ik las ergens dat iedere run ~10GB schrijft. Als je veel wil benchmarken kun je beter CDM met 3x100 draaien.
StefanvanGelder schreef op woensdag 07 december 2011 @ 07:56:
[...]
Weer een mooie test die laat zien dat de Samsung 830 echt een topper is :) Helemaal voor die prijs, zo duur is hij in verhouding met een Crucial M4 niet eens.
Klopt ja. Er is nog wel een reden om de M4 te blijven kopen voor laptop gebruikers: lager stroomverbruik.

[ Voor 33% gewijzigd door Philflow op 07-12-2011 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Laatst online: 15-08 07:18
Philflow schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:01:
[...]

10x AS-SSD draaien is niet echt bevordelijk voor de levensduur van je SSD. Ik las ergens dat iedere run ~10GB schrijft. Als je veel wil benchmarken kun je beter CDM met 3x100 draaien.

[...]

Klopt ja. Er is nog wel een reden om de M4 te blijven kopen voor laptop gebruikers: lager stroomverbruik.
Ik zie bij reviews vaak het stroomverbruik op idle en max load staan, maar wat interessant voor het stroomverbruik is, is hoe de drive over een gemiddelde dag zich gedraagt. Als je drive 98% van de tijd idle zou zijn is de piek-belasting ineens een stuk minder belangrijk. Dan is een lager idle verbruik juist weer veel belangrijker voor de levensduur van je accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Idle verbruik van de 830 zit wel snor. Het ligt er inderdaad aan hoe je je laptop gebruikt. Bij intensiever gebruik zal de M4 meer battery life opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Ik heb een OCZ Vertex II 60GB SSD (1ste gen./ 34nm) Wanneer ik in de energie opties mijn HDD's laat slapen na bijv. 10 min. krijg ik random freezes (zonder BSOD). Wanneer ik dit uitschakel krijg ik geen freeze. Dit heeft mijns inziens te maken met de Vertex SSD. Ik heb de laatste FW al geflashed maar dit biedt geen soelaas!

AHCI 10.6 drivers van Intel zijn geinstalleerd. Op MSI P55A-GD65

Je denkt natuurlijk zet die feature dan gewoon uit maar dit is niet zo prettig met nog 9 conventionele HDD's kwa geluidsniveau.

Is mijn enige optie een andere SSD te kopen, bijv. een Samsung 830 of gaat dit ook niet helpen?

GR.

[ Voor 6% gewijzigd door jordi.c op 07-12-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

jordi.c schreef op woensdag 07 december 2011 @ 12:18:
Ik heb een OCZ Vertex II SSD (1ste gen.) Wanneer ik in de energie opties mijn HDD's laat slapen na bijv. 10 min. krijg ik random freezes (zonder BSOD). Wanneer ik dit uitschakel krijg ik geen freeze. Dit heeft mijns inziens te maken met de Vertex SSD. Ik heb de laatste FW al geflashed maar dit biedt geen soelaas!
Bekend probleem. Oplossing: een betrouwbare SSD kopen van bijvoorbeeld Samsung, Crucial of Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
jordi.c schreef op woensdag 07 december 2011 @ 12:18:
Ik heb een OCZ Vertex II 60GB SSD (1ste gen./ 34nm) Wanneer ik in de energie opties mijn HDD's laat slapen na bijv. 10 min. krijg ik random freezes (zonder BSOD). Wanneer ik dit uitschakel krijg ik geen freeze. Dit heeft mijns inziens te maken met de Vertex SSD. Ik heb de laatste FW al geflashed maar dit biedt geen soelaas!

AHCI 10.6 drivers van Intel zijn geinstalleerd. Op MSI P55A-GD65

Je denkt natuurlijk zet die feature dan gewoon uit maar dit is niet zo prettig met nog 9 conventionele HDD's kwa geluidsniveau.

Is mijn enige optie een andere SSD te kopen, bijv. een Samsung 830 of gaat dit ook niet helpen?

GR.
Probeer DIT eens. Ik las vanmorgen dat de Intel LPM een oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Ik heb Azerty gemaild en ik mag de SSD terug sturen voor RMA. Ze spreken echter in hun reactie dat de Sandforce chip soms de problemen geeft die ik heb. Maar een Samsung 830 128GB heeft toch geen Sandforce chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee:
Kingston hyperX
Zo ongeveer alles van OCZ
enkele drives van corsair
Wat kleinere merken, zoals ADATA

Dat zijn ze geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 12:59:
Nee:
Kingston hyperX
Zo ongeveer alles van OCZ
enkele drives van corsair
Wat kleinere merken, zoals ADATA

Dat zijn ze geloof ik.
Is dit een reactie op mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja. Een samsung SSD heeft een samsung controller, geen sandforce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

En in de pricewatch wordt goed bijgehouden welke controller een SSD heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Enige verwarring geloof ik. Loev heeft dus een defecte Samsung 830 128GB, Azerty begon over Sandforce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Is dat nou de tweede 830 die defect wordt gemeld? Ik kan me er een herinneren in een tweakers review maar die kan ik niet terug vinden.

Niet dat het veel zegt maar het is wel enigszins opvallend. Kan me niet herinneren dat we een defecte M4 hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen defecte, wel een stuk of 5 a 10 die niet compatibel zijn met diverse, te snelle (!) POST's van bepaalde notebooks. O.A. in de N53 en bepaalde elitebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ohja dit had de M4 met oude firmware volgens mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met 0002 firmware, dat wel. Nieuwe firmware nog geen defecten/problemen gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2011 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Philflow schreef op woensdag 07 december 2011 @ 13:50:
Is dat nou de tweede 830 die defect wordt gemeld? Ik kan me er een herinneren in een tweakers review maar die kan ik niet terug vinden.

Niet dat het veel zegt maar het is wel enigszins opvallend. Kan me niet herinneren dat we een defecte M4 hebben gezien.
Of mijn 830 defect is moet nog blijken. Het kan ook aan mijn (verouderde) moederbord liggen. Ik maakte mij een beetje zorgen omdat Azerty zei dat Sandforce chips deze problemen vaker hebben terwijl een 830 helemaal geen Sandforce heeft. Ik stuur hem iig morgen RMA en dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyktm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 22:25

jordyktm

Catch me if you can.

Beste tweakers,,

Sinds kort heb ik een OCZ SSD van 120gb, wel te verstaan een Vertex 3, dit dus met een Sandforce controller. Windows opnieuw geinstalleerd en alles werkt gewoon goed, nu heb ik gelezen en gehoord dat het aanstaan van AHCI in je BIOS wel belangrijk is.. Als ik dit mijn BIOS van IDE naar AHCI zet krijg ik tijdens het booten BSOD, elke keer opnieuw. Verder zitten er nog 2 harde schijven in mijn systeem van 500 gb en 320 gb. Mijn moederbord is een Asrock 870 Extreme 3.
Verder heb ik ook nog gezocht naar wat firmware updates voor deze SSD maar dit schijnt niet te kunnen als hij als primaire schijf is aangesteld wat bij mij dus het geval is, k heb ook nog naar verdere opties voor de SSD gezocht in de BIOS, hier durfde ik verder niet echt aan te zitten omdat ik weinig idee had wat het zou doen en ook niet echt het idee had dat het enig iets toe zou voegen. Dit ter zijde zou ik wel willen weten of het veel uit maakt dat AHCI niet aanstaat en als het wel uitmaakt hoe ik dit wel kan oplossen?

Gr,

edit
Na nog even zoeken gevonden hoe je met wat gefrutsel de AHCI aan kan zetten, dit door in de register values aan te passen.

[ Voor 19% gewijzigd door jordyktm op 07-12-2011 17:19 ]

- Intel - iPhone 13 Pro - KTM - Steam: Wicked Pony -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:22
Als je even zoekt vind je zo hoe je een SSD moet updaten, sowieso aan te raden gezien de misere met SF.
+ AHCI levert een serieuze snelheidswinst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik heb nu de Kingston V200 64GB ............ nu bezig met updates installeren.. ^^ vind het met booten enso niet eens zo snel.... ongeveer net zo snel als een 1.5TB schijf HDD

[ Voor 15% gewijzigd door A87 op 07-12-2011 20:55 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Benchmarks graag Lias.

Crystaldiskmark + AS-SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

uhj oke alleen ik zit wel met een Sata 300 maarja :P. juj komt zo wel als de updates klaar zijn

[ Voor 29% gewijzigd door A87 op 07-12-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Sata-300 Maakt niet veel uit, sequentiële performance geloven we wel hier.
Maar we zijn hier op het moment meer geïnteresseerd in hoe hij werkt met Random/4K data loads.

Want er is zeer weinig bekend over deze SSD, de eerste resultaten die ik met de V200 drive heb gezien, waren defecte drives... Dus zou eens fijn zijn een werkende te zien.

[ Voor 22% gewijzigd door Swordlord op 07-12-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Lias schreef op woensdag 07 december 2011 @ 20:56:
uhj oke alleen ik zit wel met een Sata 300 maarja :P. juj komt zo wel als de updates klaar zijn
Is dit met een clean install? Of heb je gecloned?

Ik ben ook benieuwd naar benchmark resultaten van CrystalDiskMark 3.0 en AS-SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraag aan de experts hier: werkt een miniPci-Express SSD uit een eeePC 901 ook in een normaal moederbord?

Ik heb nog een 64GB liggen (deze: http://www.runcorestore.c...ISTID=80000018-1234807354). Volgens de specs is 'ie ATA-6 Compatible, whatever that means. Zou dat meteen werken in een bord als deze: pricewatch: Intel Desktop Board DH61DLB3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Eerlijk gezegd denk ik dat het niet zal gaan werken.

In Netbooks zoals de eeePC is de pin layout van de miniPci-Express aangepast. Door opoffering van "extra" Pci-Express lanes/pins, zijn deze vervangen voor een SATA aansluiting. Om zo SATA communicatie te ondersteunen.

Bij dat moederbord, hebben ze waarschijnlijk de miniPci-Express connector gewoon 100% intact gelaten en zit er dus geen SATA connectiviteit in.

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 07-12-2011 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

En nu de derde persoon met een zeer slecht presterende V200.
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=156370

Ik vraag me af wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er uberhaubt mensen met een goed presterende V200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Hmm... Alweer een slechte V200...

Ik denk dat ik het maar uit men hoofd ga zetten, dat ik deze SSD ooit zou aanschaffen om te proberen... Eerst maar eens wachten tot er een firmware update is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Ik score 5.9 in windows index nog geen tijd voor benchmarks die draai ik nu ff als ik ga hardlopen...
Ik heb in win reg editor de AHCI wel aan gezet +bios AHCI

en dan een 5.9 in windows index Whoe hoe..wtf :P.. zo ff benchen

WTF 15 mbps write? (de seq van de AS SSD

[ Voor 97% gewijzigd door A87 op 08-12-2011 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 08:23:
Zijn er uberhaubt mensen met een goed presterende V200?
Nee niet gezien. Er zijn nu drie personen die een se. write krijgen van rond de 30 MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Die 5.9 Is een slecht voorbode als je het aan mij vraagt...
Dus controleer maar eens snel...

Maar als ik deze "review" mag geloven, dan kan de V200 toch nog enigszins normale Sequentiële en 4k scores doen.
http://g3ar.co.za/review/kingston-v200-256gb/

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 08-12-2011 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Swordlord schreef op donderdag 08 december 2011 @ 08:50:
Die 5.9 Is een slecht voorbode als je het aan mij vraagt...
Dus controleer maar eens snel...

Maar als ik deze "review" mag geloven, dan ka de V200 toch nog enigszins normale Sequentiële en 4k scores doen.
http://g3ar.co.za/review/kingston-v200-256gb/
13.8MBPS!! WTF!! lol ik heb AHCI aan
Read is ook zo slecht Omg!!!

Dit in AS SSD!!

[ Voor 9% gewijzigd door A87 op 08-12-2011 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
En nu in het nederlands?

Lijkt erop V200 nummer 4 die brak is...

Graag een echte screenshot.

[ Voor 69% gewijzigd door Swordlord op 08-12-2011 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Zal wel een firmware update komen

4K 4mbps dit meen je niet 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door A87 op 08-12-2011 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ja graag een screenshot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

waar moet ik die posten? ik ken alleen imageshack maar die sit eis niet zo

http://imageshack.us/f/710/omgkingstonfail.png/

Thats all folks ik moet nu weg

[ Voor 44% gewijzigd door A87 op 08-12-2011 09:07 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 133 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.