[Win7 x64] Wit scherm na installatie met 6Gb, Vista wel OK

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:26
Ik heb een computer die tot voor kort draaide op Windows Vista met 2 Gb geheugen. Ik wilde deze PC upgraden en heb 4 Gb extra en een Crucial M4 SSD gekocht.

Het installeren van Windows 7 op de HD of SSD i.c.m. 6 Gb geheugen mislukt echter, bij 'De computer op het eerste gebruik voorbereiden' blijft 'ie hangen op een volledig wit scherm. Herstarten in de veilige modus heeft geen zin, dan kan de installatie niet worden afgerond.
De installatie kan wel kan worden afgerond met de 4 Gb geheugen, ook start Windows met 2 Gb prima op. Zodra ik er echter weer 6 van maak krijg ik weer het witte scherm. Het omwisselen van de geheugenparen heeft geen effect.

Het maffe is dat de bestaande Vista installatie prima met 6 Gb werkte. Ook Linux mint kon ik installeren met 6 Gb. Dat is de reden dat ik dit topic niet in PMG heb geplaatst, er gaat iets mis bij Windows 7 i.c.m. het geheugen maar ik weet niet wat.

De computer is een Acer aspire M1100 met de volgende specs:
Processor: AMD Athlon 64 X2 4400+
Video: ATI RADEON X1250 (RS690) - Internal Graphics - 256 MB shared RAM
Memory: 2 * 2 Gb Corsair DDR2-SDRAM 400.0 MHz (PC2-6400) Supported CAS Latencies 5.0, 4.0
2 * 1 Gv Samsung DDR2-SDRAM 333.3 MHz (PC2-5300) Supported CAS Latencies: 5.0, 4.0, 3.0

Verdere specs staan hier. Hier staat ook dat er 'up to 4 GB DDR2 533/667/800 MHz SDRAM' wordt ondersteund, maar 6Gb werkte wel in Vista en Linux mint.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Heb dit forum doorzocht op witte schermen maar kwam het probleem niet eerder tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-05 12:37
Wat doet jij met een niet-ATI video kaart, kan je dat eens testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:54
Zoals je zelf aan aangaf; Volgens de specs kan je mobo maar 4GB aan, soms gaat meer wel goed, bij jou bij Win7 blijkbaar niet.
Kijk eens of er een biosupdate voor je mobo beschikbaar is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Avar schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:01:
Wat doet jij met een niet-ATI video kaart, kan je dat eens testen?
Je bedoeld dat je me de tip geeft om eens te testen met een externe videokaart?

Ter info: Ik heb nu een geïntegreerde videokaart die een gedeelte van het werkgeheugen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Tens schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:02:
Zoals je zelf aan aangaf; Volgens de specs kan je mobo maar 4GB aan, soms gaat meer wel goed, bij jou bij Win7 blijkbaar niet.
Ok, maar waar zit 'm dat dan in? Waarin verschilt Win7 op dit punt van Vista, en is er geen workaround te bedenken?
Kijk eens of er een biosupdate voor je mobo beschikbaar is.
Daar had ik al na gekeken, was het vergeten te melden. Op de support site van Acer is het tabblad bij BIOS leeg als je de Aspite M1100 selecteerd. Het BIOS is een door Phoenix speciaal voor Acer aangepast Bios dat volgens mij ook wat beperkter is (je kan bijv. ook de RAM timings niet instellen). Het lijkt me wat risicovol om dat te gaan flashen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
musicfreak schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:08:
[...]
Je bedoeld dat je me de tip geeft om eens te testen met een externe videokaart?
Ter info: Ik heb nu een geïntegreerde videokaart die een gedeelte van het werkgeheugen gebruikt.
Ja, als ik zoek op M1100, 6GB en Windows 7 dan kom ik hier en daar verwijzingen tegen naar ATI videokaarten/drivers. Ook de tip om in msconfig het maximaal geheugen en het aantal processoren in te vullen, maar ja, dan moet je wel eerst beeld hebben :|
Het is het proberen waard natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:54
musicfreak schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:01:
[...]

Ok, maar waar zit 'm dat dan in? Waarin verschilt Win7 op dit punt van Vista, en is er geen workaround te bedenken?
Geen idee eigenlijk, ik denk dat Vista gewoon de bios in dezen negeert, Of gewoon de extra Gb's boven 4Gb negeert. (weet je zeker dat Vista ook werkelijk 6GB gebruikte?)

Wat meld het bios over het geheugen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Tens schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:58:
[...]

Geen idee eigenlijk, ik denk dat Vista gewoon de bios in dezen negeert, Of gewoon de extra Gb's boven 4Gb negeert. (weet je zeker dat Vista ook werkelijk 6GB gebruikte?)
Dat weet ik nagenoeg zeker, maar ik zal het voor de zekerheid nog even nagaan.
Wat meld het bios over het geheugen?
Die meld dat er 6 Gb min het gedeelte voor de videokaart aanwezig is. Dat videogeheugen vastzetten op een aantal Mb helpt overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Avar schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:29:
[...]

Ja, als ik zoek op M1100, 6GB en Windows 7 dan kom ik hier en daar verwijzingen tegen naar ATI videokaarten/drivers.
Dat kan goed kloppen met de geïntegreerde ATI kaart. ;)
Ook de tip om in msconfig het maximaal geheugen en het aantal processoren in te vullen, maar ja, dan moet je wel eerst beeld hebben :|
Het is het proberen waard natuurlijk.
Dit heb ik uitgeprobeerd, ik heb met 2 of 4 Gb nl. prima beeld, alleen met de combi niet. Als ik echter met de 6 Gb geïnstalleerd 4 Gb (in Mb) invoer dan gaat het goed! 5000 Mb ook (al staat het aantal Mb in MSconfig daarna vreemd genoeg op 904), 5200 ook (na een herstart staat het op 1104). In het configuratiescherm worden wel de juiste waardes weergegeven, zoals 4,62 van de 6 Gb beschikbaar).

Als ik het aantal Mb's vergroot naar 5800 (= 5,13 Gb, met het videogeheugen fixed op 32) dan gaat het mis: ik krijg weer het befaamde witte scherm!

[ Voor 5% gewijzigd door musicfreak op 30-11-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Het lijkt wel ruzie tussen het gewone geheugen en het stukje wat de videokaart er af snoept, maakt het nog wat uit als je die instelling in de BIOS verandert? En toch eens even een andere video kaart er in prikken, als was het maar om te zien of het wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Nee, die instelling veranderen maakt niet uit. Hij stond op auto, ik heb 'm al op 32 en 256 Mb (min en max) gezet maar dat maakt niets uit. Het aantal processors ook niet, kan ik op 1 en 2 zetten. Ook Standaard video werkt niet.

Een andere videokaart lijkt me een mooie volgende stap, ik heb alleen geen PCI Express kaart liggen. Kan er wel één halen maar dat vind ik alleen voor testen ook een beetje onzinnig. Marktplaats is een beter idee denk ik zo, of er moet hier iemand in Amersfoort zijn die er één wil uitlenen... :)

O trouwens zou het probleem ook nog door het soort geheugen (PC2-6400 i.c.m. PC2-5300) kunnen komen?

[ Voor 8% gewijzigd door musicfreak op 30-11-2011 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Om even op je laatste vraag te reageren: ik denk niet dat het aan het soort geheugen ligt. Volgens mij is 6400 sneller dan 5300, dat is net als een band waar je 220 KM/H mee mag rijden maar je rijdt er maar 80 mee. Bovendien zou het in Vista dan wel werken, dat zou ook vreemd zijn.
Hmm, ik geloof niet dat je het ergens hebt vermeld: was die Vista ook X64?
Ach, en anders gewoon de boel op 5200 zetten, het verschil is ook weer niet zo heel groot. Maar irritant blijft het wel natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Avar schreef op woensdag 30 november 2011 @ 21:54:
Hmm, ik geloof niet dat je het ergens hebt vermeld: was die Vista ook X64?
Nee, dat was een 32-bits versie. Zou dat 'm kunnen zijn?
Ach, en anders gewoon de boel op 5200 zetten, het verschil is ook weer niet zo heel groot. Maar irritant blijft het wel natuurlijk :)
Ik kan helaas het geheugen niet geforceerd op 5300 laten lopen, door wederom een beperking op het moederbord. Maar dat regelt zichzelf ook wel geloof ik, in die zin dat het snelle geheugen zich aanpast aan het langzame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

musicfreak schreef op woensdag 30 november 2011 @ 22:16:
Nee, dat was een 32-bits versie. Zou dat 'm kunnen zijn?
Lijkt me wel duidelijk: Vista32 doet het wel omdat-ie maar 3,5 GB van de 6 GB gebruikt.
Windows 7x64 probeert de hele 6 GB te gebruiken en loopt daarmee vast.
Ik denk dat als je Vistax64 installeert, je dezelfde problemen gaat zien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Ik kan helaas het geheugen niet geforceerd op 5300 laten lopen, door wederom een beperking op het moederbord.
Ik bedoel de geheugen instelling in msconfig, bij 5200 werkt het wel schreef je.
Lijkt me wel duidelijk: Vista32 doet het wel omdat-ie maar 3,5 GB van de 6 GB gebruikt.
Precies, daarom vermoedde ik al dat Vista geen X64 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Avar schreef op donderdag 01 december 2011 @ 09:24:
Ik bedoel de geheugen instelling in msconfig, bij 5200 werkt het wel schreef je.
O ja natuurlijk, ik zat aan de Bios timings te denken, die kan ik niet instellen.
Precies, daarom vermoedde ik al dat Vista geen X64 was.
Ik krijg ook steeds meer dat idee. Zaterdag heb ik tijd om er weer een naar te kijken, jullie horen het nog.

In ieder geval erg bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die pc ondersteund windows 7 ook helemaal niet.
dus je kunt of met 4Gb werken (wat ook genoeg is) ofhet moederbord vervangen door een wat wel compatibel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:16:
Die pc ondersteund windows 7 ook helemaal niet.
Dus daarom werkt het met 4GB wel? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Zojuist heb ik Windows Vista x64 geïnstalleerd. Tot mijn verbazing herkend wordt de installatie afgerond met de 6 Gb intern en ziet ik ook deze hoeveelheid in het configuratiescherm staan.

Vista werkt dus wel met 6 Gb! Vaag... Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Euh... Waarom doe je dat nou, net nu we er uit waren? :|
Andere video driver misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Avar schreef op zondag 04 december 2011 @ 20:52:
Euh... Waarom doe je dat nou, net nu we er uit waren? :|
Tja, ik blijf voor de 6 Gb gaan. :)
Andere video driver misschien?
Ehm dat had ik zelf nog niet bedacht... In Windows werd de videokaart automatisch herkend, in Vista niet en werd alleen de standaard driver geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Ehm dat had ik zelf nog niet bedacht... In Windows werd de videokaart automatisch herkend, in Vista niet en werd alleen de standaard driver geïnstalleerd.
Ik neem aan dat je nog even een echte driver gaat installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ja, dat was ik zeker van plan, maar zou het echt zo kunnen zijn dat ik daarna geen 6Gb meer ter beschikking heb onder Vista X64? Ik moet nog een beetje aan het idee wennen dat een grafische driver zoveel invloed heeft...

[ Voor 26% gewijzigd door musicfreak op 05-12-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Ja, ik denk nog steeds dat het een conflict is tussen het geheugen wat je video kaart afsnoept en de rest van het geheugen, zie ook mijn bericht van woensdag 13:29. Vandaar ook het idee om het eens met een andere video kaart te proberen. Het lijkt wel alsof je moederbord in combinatie met de ATI drivers en meer dan 4GB een beetje in de knoop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb gisteren een Sapphire Radeon 5450 512MB videokaart gekocht. Een goedkope, meer / beter verwacht ik niet nodig te hebben.

Vol verwachting klopte mijn hart (jaja) toen ik de kaart installeerde. Eerst nog even met 4Gb geheugen, dat werkte prima. Echter met 6 Gb kreeg ik een BSOD! Grr... Helaas kon ik niet zo snel zien wat er mis ging, ook pause werkte niet. Ik heb nog wel de .dmp / .xml bestanden opgeslagen waar windows na de reset mee kwam.
Met 5Gb werkte de videokaart vreemd genoeg wel. Omdat ik zo langzamerhand aan het 'oude' geheugen begon te twijfelen heb ik er nog geheugen uit mijn andere PC ingezet, helaas met hetzelfde resultaat.

Ik denk er nog over na of ik deze PC met 3,75 Gb ga gebruiken (minus het geheugen voor de interne videokaart) of met 5 Gb. Als iemand nog ideeën heeft, laat het vooral weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Kijk eens naar mijn eerste antwoord op 30 november... "een niet-ATI video kaart". En wat koop je... juist :P
Tot het tegendeel bewezen is blijf ik er bij dat je niet geheel 6GB compatibele moederbord in combinatie met de ATI/AMD drivers de ellende geeft. Googlen op "radeon X64 6GB blue screen" geeft iets van 350.000 resultaten, dus als je nog een jaartje wil lezen?
Ik heb hier trouwens een bios gevonden denk ik, daar staat de M1100 ook bij:
http://support.acer-euro....op/aspire_m3100.html#bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 09:35

kevinr1

Dude?

Had hiervan ook een keer iets gelezen, dat Windows 7 problemen gaf met SSD problemen.
Oplossing was SP1 te gebruiken met de installatie.

Life is meant to be experienced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Avar schreef op zondag 11 december 2011 @ 21:26:
Kijk eens naar mijn eerste antwoord op 30 november... "een niet-ATI video kaart". En wat koop je... juist :P
Ehm tja... foutje... Een eenvoudige NVIDIA kaart zoals de GeForce 210 is dan vast beter, of niet?
Googlen op "radeon X64 6GB blue screen" geeft iets van 350.000 resultaten, dus als je nog een jaartje wil lezen?
Help...
Ik heb hier trouwens een bios gevonden denk ik, daar staat de M1100 ook bij:
http://support.acer-euro....op/aspire_m3100.html#bios
Van Acer support had ik die bestanden ook gekregen, alleen dan de FTP link: ftp://ftp.acer-euro.com/desktop/aspire_m1100/bios/. Dat lost het probleem echter nog niet op, zie musicfreak in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
kevinr1 schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:42:
Oplossing was SP1 te gebruiken met de installatie.
Ik heb een installatie DVD met SP1 dus dat zal het probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
musicfreak schreef op zondag 18 december 2011 @ 20:50:
[...]

Ehm tja... foutje... Een eenvoudige NVIDIA kaart zoals de GeForce 210 is dan vast beter, of niet?
Niemand die het weet zonder dat je het een keer probeert, het mooiste zou zijn als je er even een kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Avar schreef op zondag 18 december 2011 @ 21:43:
[...]
Niemand die het weet zonder dat je het een keer probeert, het mooiste zou zijn als je er even een kan lenen.
Dat zou inderdaad mooi zijn maar helaas,de personen die ik heb geprobeerd hadden niks liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Jippee, gelukt, ga morgen bij een mede-tweaker langs!
Zie V&A gevraagd: nVidea PCI Express videokaart ter test te leen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Yeah! Nou hoop ik dat het inderdaad wat oplevert, anders heb ik je dat allemaal voor niks laten doen... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb zojuist de nVidia GeForce 6600 GT geïnstalleerd. Helaas helaas, het heeft niet geholpen. Zowel met 5 als 6 Gb RAM krijg ik een blauw scherm (dat deed de Radeon 5450 nog beter, daarmee kon ik vreemd genoeg nog wel met 5 Gb werken).

Ik ben nu Windows 7 op een iets snellere HD (ipv een SSD, zie ook http://www.wimsbios.com/forum/topic12770.html) aan het installeren, met 4 GB, of eigenlijk 3,75 Gb intern geheugen. Tja...

[ Voor 6% gewijzigd door musicfreak op 01-01-2012 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik zou eens een ubuntu live cd proberen en dan niet installeren maar de memtest doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb Linux mint vanaf DVD gestart, deze geeft aan dat ik 3,75 Gb tot mijn beschikking heb. Ook Windows ziet dat, in veilige modus althans, anders krijg ik een wit scherm.
Ik heb de live CD van Ubuntu gedownload, maar weet niet hoe ik memtest moet starten. Gelukkig stond memtest ook op http://www.hiren.info/pages/bootcd.

Acer heeft me ondertussen geantwoord welk geheugen er ondersteund wordt:
• Dual Channel DDR2 667/533/400, Unbuffered DIMM
• Support 4 DDRII DIMM (8 GB Maximum capacity)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Helaas, dan is het toch niet de ATI driver die het probleem veroorzaakt. Nou ja, het positieve is dat we dan nu in ieder geval weten...Wel apart dat Acer beweert dat 8GB ondersteunt wordt terwijl het volgens de specs niet zo is, en volgens je ervaring ook niet...

Memory:
  • Up to 4 GB DDR2 533/667/800 MHz SDRAM [/td]
  • (dual-channel support on four DIMMs)
Zijn er misschien verschillende M1100's met verschillende moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Avar schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:45:
Zijn er misschien verschillende M1100's met verschillende moederborden?
Dat zou inderdaad kunnen ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Misschien 1 van de module is niet goed?? Of Windows 7 maakt een "vaud" (met v-a-u-d). En support het moederbord niet goed. Athans, ik moet even de nieuwe drivers van het mobo installeren chipsets. Misschien dat ie dat goed ondersteund, of anders een Bios update???

Johann Sebastian Bach

Pagina: 1