Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is het allignen van de partitie goed gegaan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Reepje schreef op donderdag 08 september 2016 @ 08:29:
Dat klopt natuurlijk. NVMEe SSD's zijn dan ook niet bedoeld voor game machines of de gemiddelde consumenten toepassingen. Zelfs voor normaal desktop gebruik zijn ze niet nodig. Toepassingen in bijv grote databases en waar gigantische IOPS nodig zijn, daar schitteren deze SSD's. In een game bak merk je er niets van.
Voor een paar VM's naast elkaar zijn ze ook best lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:58
Raven schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:37:
Is het allignen van de partitie goed gegaan?
Dan zou die toch alleen traag worden? Lijkt me dat het overzetten 1 op 1 er voor zorgt dat het allignen ook meteen gebeurd. Maar, het is iig iets wat ik ga checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Arunia schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:42:
[...]

Dan zou die toch alleen traag worden? Lijkt me dat het overzetten 1 op 1 er voor zorgt dat het allignen ook meteen gebeurd. Maar, het is iig iets wat ik ga checken.
Dat is dus het punt, niet elk kloonprogramma doet dat goed, al zouden de meest gebruikte (die updates krijgen) daar al een tijdje geschikt voor moeten zijn. Het is iig wel iets om te checken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:42:
[...]

Als je AS SSD opstart dan staat er of de alignment klopt of niet.
Irtimid schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:16:
[...]

Heeft zo'n type SSD nou echt zo veel voordelen in een gamesysteem vraag ik mij af ?
Ik zit namelijk ook naar een nieuwe PC te kijken en vraag mij af of ik weer voor een gewone SSD zal gaan, een M2 variant zoals deze of een PCI-E variant. Die hoge lees- en schrijfcijfers zijn leuk maar merk je daar in de praktijk veel van (of zijn het leuke marketingkreten en is het alleen een groot voordeel bij veel grote schrijfacties bijvoorbeeld) ?
Maar als het voor de Windows 10 64-bits installatie en Steam/Origin niet heel veel toegevoegde waarde heeft (naast de "pats"-factor) dan steek ik mijn geld liever in een upgrade van mn GPU ;)
Storage doet niets voor je FPS dus als het of gpu of ssd is dan is voor een game machine de gpu de meest voor de hand liggende keuze. Als je kijkt naar de reviews dan zie je zelfs in games als Battlefield 3 (met circa 135 secone laad tijd) dat je maar een paar seconde wint.

[ Voor 59% gewijzigd door sdk1985 op 26-09-2016 15:24 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ok, duidelijk. Dan heb ik iig iets om te controleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OQOj8ynJmlsqZ17OAhn3Nf0z/full.jpg

Zo te zien is iig de alignment correct. Nu nog even de smart waarden checken. En anders gewoon opnieuw, maar dan middels Clonezilla.

[ Voor 67% gewijzigd door Arunia op 26-09-2016 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je gebruikt de driver 'asstahci64'. Dit betekent dat je je SSD op een ASMedia controller hebt aangesloten, en niet je reguliere Intel (of AMD) SATA controller.

Oplossing: sluit je SSD altijd aan op de 'echte' chipset controller. Zie je handleiding welke poorten dat zijn. Veelal krijgen aparte controllers een eigen kleur. Als je vermeldt wat voor moederbord je hebt, kan ik dit eventueel voor je uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:39:
Je gebruikt de driver 'asstahci64'. Dit betekent dat je je SSD op een ASMedia controller hebt aangesloten, en niet je reguliere Intel (of AMD) SATA controller.

Oplossing: sluit je SSD altijd aan op de 'echte' chipset controller. Zie je handleiding welke poorten dat zijn. Veelal krijgen aparte controllers een eigen kleur. Als je vermeldt wat voor moederbord je hebt, kan ik dit eventueel voor je uitzoeken.
Oei, dan heb ik me daar al die tijd in vergist. Ook met de vorige (niet dat ik daar problemen mee had overigens).
Dat gaan we even bekijken (nadeel is dat die poorten onder de grafische kaart weggeschoven zitten, maar dat komt goed).
Weer even uitschakelen en alles loshalen.

Net even omgezet naar de snelste Intel poort. Ik ga iig even de SSD opnieuw clonen. En dan maar weer eens verder kijken en snelheid testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 26-09-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:53

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Ik heb nu een 256GB 840 PRO (SATA (6Gb/s)) in mijn systeem zitten. Maak gebruik van een Asus Maximus 7 Ranger mobo. Deze heeft een m.2 (x2) slot erop zitten. Max 10Gb/s doorvoer. Ga ik het verschil merken als ik hier een m.2 ssd in stop of dat ik een PCIe ssd gebruik die 32Gb/s max doorvoer heeft?
Kan nergens echt een real life performance test vinden die hier duidelijkheid in verschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Gaat goed met de ssd. Windows 10 schoon geinstalleerd. Komt in Windows, maar hangt daarna. Opstarten doet hij nu niet meer. Enzovoorts.
Hij hangt nu aan de Intel controller sata 600.
Gaan maar weer opnieuw proberen.

Iemand overigens een P8Z77-V Pro met de MX300 SSD? Volgens Crucial zou deze gewoon compatible moeten zijn. Wat kan ik precies testen om te achterhalen of de SSD niet gewoon DOA is? Ik heb geen andere pc's in de buurt behalve de mijne. Ik moet nog opnieuw installeren op de ASmedia poort overigens, maar daar werkte het ook niet lekker op.

[ Voor 43% gewijzigd door Arunia op 27-09-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had je de SMART al gecontroleerd? UDMA_CRC_ERROR_COUNT in het bijzonder, dat betreffen kabelfouten.

Je weet zeker dat zonder SSD de machine stabiel werkt; kortom het ligt niet aan een overclock die je tevens in de tussentijd hebt gedaan, bijvoorbeeld? Kun je eens MemTest86+ draaien voor enkele uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Met de vorige SSD werkte de pc gewoon stabiel. Vorige keer toen ik in Windows nog kon komen, heb ik wel even kunnen draaien waarbij hij na een tijdje vast liep, maar daar had ik voor zover ik me goed kan herinneren geen fouten bij UDMA_CRC_ERROR_COUNT. Misschien kan ik het met mijn externe Drive lezer waar verschillende schijven in kunnen middels esata eens testen op een andere laptop.

Memtest86+ heb ik begin van het jaar al eens 24 uur laten draaien gewoon omdat het kon. Maar zal deze vanmiddag t/m morgenochtend nog eens laten draaien om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is misschien niet de oorzaak, maar zo kun je wel twee dingen uitsluiten: de kabel en systeemstabiliteit. Beide hebben namelijk niets met de SSD zelf te maken en zonde als je iets zou terugsturen wat prima functioneert. Als je deze twee dingen hebt uitgesloten, is de SSD toch ietwat verdacht. Toch zou een Crucial SSD echt niet zomaar blauwe schermen e.d. mogen geven. Dan denk ik eerder aan een ander probleem.

De SMART controleren is iets wat je in een paar seconden kunt doen. Je kunt de resultaten hier posten of in het specifieke Check je SMART topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Aangezien de installatie wel goed werkt lijkt het meer op een driver probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arunia schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:01:
Gaat goed met de ssd. Windows 10 schoon geinstalleerd. Komt in Windows, maar hangt daarna. Opstarten doet hij nu niet meer. Enzovoorts.
Ben je bezig geweest met of heb je gekeken naar AHCI en IDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-07 00:22
Arunia schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:01:

Iemand overigens een P8Z77-V Pro met de MX300 SSD? Volgens Crucial zou deze gewoon compatible moeten zijn. Wat kan ik precies testen om te achterhalen of de SSD niet gewoon DOA is? Ik heb geen andere pc's in de buurt behalve de mijne. Ik moet nog opnieuw installeren op de ASmedia poort overigens, maar daar werkte het ook niet lekker op.
Heb je een Crucial MX100?
Poos geleden had ik ook vastlopers. Het bleek de Crucial SSD te zijn (heb een 500MB versie).
Er is nieuwe firmware voor, iets met 02. Daarna ging het een poosje goed, tot een week of 2 geleden. Weer hangende pc. 8)7 Heb de Crucial nu vervangen voor een Samsung ;) , Jammer dan Crucial, moet je maar betere firmware hebben. >:) Nu werkt alles weer als een zonnetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Het is me welgeteld 1 keer gelukt normaal in Windows te komen. Had toen alles gedownload en dacht, laat ik in het bios kijken naar de instellingen van de SATA poorten. Deze staat op AHCI. Daarna uiteraard niet meer in Windows kunnen komen.

In veilige modus kom ik er echter wel in. Die dus opgestart met Netwerk ondersteuning.

Heb gewisseld tussen de AS media poort en de Intel Sata-600 poort, maar beide hetzelfde probleem.
Drivers kan ik niet vanuit Veilige modus installeren, maar wellicht die van intel zelf (kan ze niet vinden) wel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het gaat hier overigens om een MX300. Mijn vorige was een M4 512GB welke perfect heeft gewerkt.
De data daarop het boot gedeelte is vernaggelt door Windows zelf aangezien ze er beide nog in zaten en Windows wilde repareren tijdens het opstarten. De data is er verder nog wel, maar daar kan ik qua installatie niets meer mee testen. Even geen mogelijkheid om een backup te maken.

Ik moet overigens nog memtest draaien, maar die start ik zo voordat ik weg ga nog wel even op. Kan die mooi t/m morgen draaien.

Het systeem heeft altijd stabiel gedraaid eigenlijk, ik kan wel overclocken met deze setup, maar nooit gedaan. Eigenlijk zal ik dat waarschijnlijk ook nooit doen.

Blijf het echt heel vaag vinden. Maar idd, wellicht is het gewoon een driver probleem.

Bedankt trouwens voor de berichten en de moeite. Wellicht is het hier niet het topic voor en moet ik een eigen topic starten? Was niet helemaal de bedoeling om hier diep op in te gaan. :+

Dit is echt vaag. Ik start de pc op om met een usb stick memtest te draaien. Ga het UEFI in en kies voor UEFI: Stick in het bootmenu. Start meteen Windows 10 op.
Al met al gaat er dan iets niet goed met het opstarten vanaf het UEFI. Maar dan is het (zo lijkt het) niet de SSD. We gaan verder op zoek en ik denk dat ik toch maar een specifiek topic hiervoor maak en een Mod het hele riedeltje posts hier naartoe laat verplaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 27-09-2016 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JantjeKoud schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:28:
Heb de Crucial nu vervangen voor een Samsung ;) , Jammer dan Crucial, moet je maar betere firmware hebben. >:) Nu werkt alles weer als een zonnetje. :)
Samsung heeft ook de nodige problemen gehad. Denk bijvoorbeeld aan de beruchte EVO 840, waarbij diverse firmware-updates nodig waren om het probleem min-of-meer op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:40:
Het is me welgeteld 1 keer gelukt normaal in Windows te komen. Had toen alles gedownload en dacht, laat ik in het bios kijken naar de instellingen van de SATA poorten. Deze staat op AHCI. Daarna uiteraard niet meer in Windows kunnen komen.

In veilige modus kom ik er echter wel in. Die dus opgestart met Netwerk ondersteuning.

Heb gewisseld tussen de AS media poort en de Intel Sata-600 poort, maar beide hetzelfde probleem.
Drivers kan ik niet vanuit Veilige modus installeren, maar wellicht die van intel zelf (kan ze niet vinden) wel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het gaat hier overigens om een MX300. Mijn vorige was een M4 512GB welke perfect heeft gewerkt.
De data daarop het boot gedeelte is vernaggelt door Windows zelf aangezien ze er beide nog in zaten en Windows wilde repareren tijdens het opstarten. De data is er verder nog wel, maar daar kan ik qua installatie niets meer mee testen. Even geen mogelijkheid om een backup te maken.

Ik moet overigens nog memtest draaien, maar die start ik zo voordat ik weg ga nog wel even op. Kan die mooi t/m morgen draaien.

Het systeem heeft altijd stabiel gedraaid eigenlijk, ik kan wel overclocken met deze setup, maar nooit gedaan. Eigenlijk zal ik dat waarschijnlijk ook nooit doen.

Blijf het echt heel vaag vinden. Maar idd, wellicht is het gewoon een driver probleem.

Bedankt trouwens voor de berichten en de moeite. Wellicht is het hier niet het topic voor en moet ik een eigen topic starten? Was niet helemaal de bedoeling om hier diep op in te gaan. :+

Dit is echt vaag. Ik start de pc op om met een usb stick memtest te draaien. Ga het UEFI in en kies voor UEFI: Stick in het bootmenu. Start meteen Windows 10 op.
Al met al gaat er dan iets niet goed met het opstarten vanaf het UEFI. Maar dan is het (zo lijkt het) niet de SSD. We gaan verder op zoek en ik denk dat ik toch maar een specifiek topic hiervoor maak en een Mod het hele riedeltje posts hier naartoe laat verplaatsen.
Doe jezelf een plezier en doe eerst een clean OS, kost niets. Windows 10 is iets van 30 dagen gratis te gebruiken. Werkt dat wel dan weet je meteen in welke hoek je het moet zoeken en of je het de moeite waard vindt om daar veel tijd aan te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

sdk1985 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:21:
Doe jezelf een plezier en doe eerst een clean OS, kost niets. Windows 10 is iets van 30 dagen gratis te gebruiken. Werkt dat wel dan weet je meteen in welke hoek je het moet zoeken en of je het de moeite waard vindt om daar veel tijd aan te besteden.
Hierboven staat dat Windows 10 er schoon opgezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:23:
[...]

Hierboven staat dat Windows 10 er schoon opgezet is.
Dat heb ik dan gemist, ik dacht dat hij aan het clonen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
sdk1985 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:54:
[...]

Dat heb ik dan gemist, ik dacht dat hij aan het clonen was.
Begonnen met clonen en toen dat problemen gaf door onbekende redenen, heb ik uiteindelijk ondertussen al een aantal keer Windows schoon geinstalleerd. Morgen waarschijnlijk nog een keer met een nieuw gemaakte installatie stick vanaf een andere laptop.
Hij staat nu iig geheugen te controleren, maar verwacht niet dat dat het is. Het vage is gewoon dat net hij ineens opstart terwijl ik de usb voor memtest selecteer. Maar iig iets om morgen eens naar te kijken. Morgen ook maar eens kijken naar een apart topic en de posts laten verplaatsen. Want volgens mij wordt dit ondertussen een beetje offtopic. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nieuw topic lijkt me inderdaad handig, wel zo overzichtelijk. Als mosterd na de maaltijd nog even de tip om altijd al je andere drives los te koppelen tijdens de Windows installatie. Anders weet je nooit waar je bootloader terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Was niet helemaal na de installatie. Wilde er nog wat mee doen toen hij na clonezilla opgestart was. Windows liep vast en begon te repareren waardoor beide ssd om zeep geholpen werden qua installatie. Vervelend, maar weinig aan te doen.

Het is uiteindelijk gelukt. Heb vanochtend na weer opnieuw installeren het UEFI gereset naar standaard waarden. Dit simpelweg omdat wanneer ik via het boot menu koos voor Windows management: SSD dat hij wel opstartte ondanks dat deze ook als eerste in de lijst met apparaten stond.

Maar goed. Zal binnenkort eens de waarden posten van deze SSD. Tot nu toe werkt hij iig goed en snel. Hoofd reden was dat ik meer ruimte nodig had. ;) En krijg er nu gratis een schone installatie bij. :+

[ Voor 51% gewijzigd door Arunia op 28-09-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
edit:
Dit neigt toch te veel naar aankoopadvies, en ik heb mezelf dus maar naar het aankoopadvies forum geschopt

[ Voor 94% gewijzigd door zion op 28-09-2016 13:15 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

zion schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:01:
Ik kom ook maar eens advies vragen.
Ik was van plan om een nieuwe pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB te kopen, maar die kost € 312,50.
Die zou ik dan in mijn Game Rig zetten, om daar de pricewatch: Crucial MX100 512GB uit te halen, om in mijn laptop te zetten (als 2e SSD) waar nu een pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB in zit die helemaal vol zit.

Nou vraag ik me alleen een beetje af wat de ervaringen zijn met
#ProductPrijsSubtotaal
1Sandisk Ultra II SSD 960GB€ 222,61€ 222,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,61

Want als die qua betrouwbaarheid gewoon goed is kan ik volgens mij veel beter deze 2x aanschaffen, en dan de Samsung & Crucial in resp. mijn Game PC & Notebook laten als OS/Programs Disc, en dan in allebei de systemen de Sandisken zetten als Game disc (heb ongeveer 400GB aan games die ik kwijt wil op beide systemen (via Steam/Origin), en daar zal vast nog wel het een en ander bijkomen de aankomende tijd aan DLC's + evt. nieuwe games.
Multimedia staat verder op externe HDD's (+- 8TB) dus dat is verder niet van belang.

Ik ben dan uiteindelijk maar +- € 125,- meer kwijt voor 1TB extra SSD, waar snelheid niet de belangrijkste factor is, als ze maar betrouwbaar zijn.
Ben ook aan het kijken naar een 1TB schijf. Deze lijken erg interessant: Plextor PX-1TM8PeY en Plextor PX-1TM8PeG (met heatsink). Ook qua prijs.

Edit: toch een andere prijsklasse.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
edit:
Zie hierboven

[ Voor 126% gewijzigd door zion op 28-09-2016 13:16 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

zion schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:11:
[...]

Niet alleen een andere prijsklasse, ook zijn het PCI-E NVMe kaarten, en laten die nou niet passen op mijn MSI H170AC Mini-ITX bord, (1x PCI 3.0x16 slot ingenomen door MSI GTX970, 1x PCI-E 3.0x1.0 slot ingenomen door mijn AC/BT adapter, geen M.2 aansluiting op Mobo zelf), en in mijn laptop (Dell Inspiron 1720) alleen 2x SATA-600, dus ben ik aangewezen op SATA-600 schijven, anders had ik wel een Samsung 950(pro) gekocht.
Ah das wel jammer inderdaad. Maar als je toch niet voor snelheid gaat en de grootte van de schijf voor jou belangrijker is dan is dat prima, zeker aangezien de prijzen van sata ssd's toch behoorlijk lager liggen.

• Wee Man
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-06 20:12
Mijn SSD boot niet meer. Ik heb er Windows 8.1 opstaan.

Gisteren bleek ik problemen te hebben met mijn nieuwe HDD. Aan het einde van de avond klapte de hele PC eruit. Eerder vandaag heb ik de HDD eruit gehaald en de oude er weer in gezet. Tijdens dit proces heb ik per ongeluk de PC een keer aangezet zonder een SATA kabel in de SSD/HDD en daarna ook per ongeluk de SATA kabels van de schijven omgewisseld.

Nu zit alles weer netjes ingeplugd waar het hoort maar de computer boot alleen de SSD als ik het via het bootmenu doe. Anders probeert hij via de DVD drive te booten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dus even in de BIOS kijken wat daar de bootvolgorde is.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wee Man schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:32:
Mijn SSD boot niet meer. Ik heb er Windows 8.1 opstaan.

Gisteren bleek ik problemen te hebben met mijn nieuwe HDD. Aan het einde van de avond klapte de hele PC eruit. Eerder vandaag heb ik de HDD eruit gehaald en de oude er weer in gezet. Tijdens dit proces heb ik per ongeluk de PC een keer aangezet zonder een SATA kabel in de SSD/HDD en daarna ook per ongeluk de SATA kabels van de schijven omgewisseld.

Nu zit alles weer netjes ingeplugd waar het hoort maar de computer boot alleen de SSD als ik het via het bootmenu doe. Anders probeert hij via de DVD drive te booten.
Als je Windows gebruikt maakt het niet uit als je de sata kabels verwisselt. Verder heb ik ook nog nooit gehoord van een extra harde schijf (non-OS) die je computer laat vast lopen :).

Zoals hierboven terecht opgemerkt bevat je bios een lijst met aangesloten apparaten en die staan op een bepaalde volgorde (boot order/priority). Dit werkt in groepen en sub apparaten. Je kunt dus de DVD drive boven de schijven laten staan. Echter de volgorde van de schijven (hdd en ssd) onderling is een aparte optie. Die moet je even zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-06 20:12
Het booten is gelukkig wel weer gelukt (de volgorde was idd in de BIOS verkeerd om gegaan) maar zit toch nog steeds met problemen. Ik heb daarover een ander topic aangemaakt en daar wordt me aangeraden om een nieuwe SSD aan te schaffen. En dit overweeg ik dan ook want mijn huidige SSD is al ik weet niet hoe oud.

Drie vraagjes over SSDs:
  1. Wat is het verschil tussen pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 250GB en pricewatch: Samsung 750 EVO (bulk) 250GB? Er is een prijsverschil maar ik zie geen verschil tussen de specificaties.
  2. Hoe moet ik de specificaties m.b.t. duurzaamheid tussen een Samsung 750 EVO en een pricewatch: Kingston SSDNow UV400 240GB precies lezen? De Samsung heeft een Mean Time van anderhalf miljoen uur en de Kingston een miljoen uur, maar de Samsung heeft een TBW van 35 GB versus de 100 GB van de Kingston. Welke is nu het duurzaamst?
  3. In de TS staat dat je bij een SSD beter niet het OS erop kloont vanaf een HDD. Is dit nog steeds zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1) Bulk is meestal zonder doosje en schroefjes, dan zit de SSD gewoon in een ESD zakje.
2) MTBF is redelijk onzinnig, ik zou gewoon reviews en ervaringen bekijken.
3) Dat is eigenlijk altijd al onzin geweest. Eventuele registry settings worden opgevangen door tools als Samsung Magician en de Intel Toolbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 18:45
Ik houd al enige weken de Pricewatch in de gaten over de Samsung PM961, maar het lijkt erop dat deze SSD zeer slecht leverbaar is. De enige leveranciers zijn Max-ICT (zeer slechte reviews) of ACES Direct (veel te duur).

Ook Newegg, NCIX en RamCity hebben hem niet of op backorder, maar ik kan nergens vinden waarom de levering zo moeilijk is.

Heeft iemand deze SSD al weten te bemachtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-07 11:14

Snijkoek

Metal up your ass

Lord_Gaav schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:05:
Ik houd al enige weken de Pricewatch in de gaten over de Samsung PM961, maar het lijkt erop dat deze SSD zeer slecht leverbaar is. De enige leveranciers zijn Max-ICT (zeer slechte reviews) of ACES Direct (veel te duur).

Ook Newegg, NCIX en RamCity hebben hem niet of op backorder, maar ik kan nergens vinden waarom de levering zo moeilijk is.

Nee, ik heb hem twee geleden besteld bij Informatique, maar de status blijft op levertijd onbekend staan. Ach, ik heb geduld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord_Gaav schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:05:

Het 256 GB model staat als 24/7 morgen in huis bij Afuture: pricewatch: Samsung PM961 256GB .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:04
Heb recent Samsung EVO 850, 500 GB gekocht.

Na maandje staat gebruik al op 700 GB, volledig verbaast SsdReady eens paar keer aangezet.

Laatste resultaat over ~1.5 uur meting:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eHCqsUD.png
0 writes geweest op andere drives, die sliepen namelijk

Die 'approx ssd life' neem ik voor gemak maar met grove korrel zout, maar vind het wel erg veel writes (?)
PC veel idle, met wat licht internet gebruik (OS = Windows 10)

Is dit normaal?? (deze meting is niet exemplarisch, helaas..)

[ Voor 6% gewijzigd door - J.W. - op 09-10-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:21
- J.W. - schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:21:

Na maandje staat gebruik al op 700 GB, volledig verbaast SsdReady eens paar keer aangezet.

[afbeelding]

Die 'approx ssd life' neem ik voor gemak maar met grove korrel zout, maar vind het wel erg veel writes (?)

Tja, als je tijdens de 1,5 uur zelf niks deed, dan is de vraag dus wat voor achtergrondtaken er liepen tijdens die 1,5 uur. Kan best zijn dat er toevallig iets werd geupdatet? In die 1,5 uur van jouw test werd een dikke 300 MB aan data geschreven. Misschien dat je er met bijvoorbeeld Process Monitor achter kunt komen wat er wordt geschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 09-10-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Jerrythafast schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:36:
[...]

Tja, als je tijdens de 1,5 uur zelf niks deed, dan is de vraag dus wat voor achtergrondtaken er liepen tijdens die 1,5 uur. Kan best zijn dat er toevallig iets werd geupdatet? In die 1,5 uur van jouw test werd een dikke 300 MB aan data geschreven.
2.7 GB is inderdaad een dikke 300 MB ;)
Misschien dat je er met bijvoorbeeld Process Monitor achter kunt komen wat er wordt geschreven.
Thanks voor tip. Ik had zelf al e.e.a onderzocht, lijkt zover gewoon Firefox en 'standaard Windows achtergrond services' te zijn (heb meeste windows data-collection services al uit staan btw).

Test is aantal keren herhaald met vergelijkbare resultaten, om inderdaad toevallige updates uit te sluiten. Zal iig nog een volledige idle test doen, om FF/internet gebruik invloeden uit te sluiten.

Ben iig ook benieuwd naar metingen van anderen.. !

[ Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 09-10-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
- J.W. - schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:52:
[...]

2.7 GB is inderdaad een dikke 300 MB ;)
Verplicht leesvoor voor jou ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Jerrythafast op 09-10-2016 11:58 . Reden: Betere bron ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-07 21:38
(jarig!)
Ligt het aan mij of is deze prijs fout? Wel mooi meegenomen een SSD van 1TB voor deze prijs:

pricewatch: Crucial BX100 1TB
https://www.bol.com/nl/p/...sd-1-tb/9200000038488241/

Snel bestellen? Leveren moeten ze zodra je betaald hebt :D

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Mebus schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:00:
Ligt het aan mij of is deze prijs fout? Wel mooi meegenomen een SSD van 1TB voor deze prijs:

Als ik naar Bol surf vragen ze d'r gewoon 380 euro voor. Fout in de pricewatch dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mebus schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:00:

Prijs is alweer gewoon €379,02.

En daarnaast, als je er vanuit kunt gaan dat de prijs fout is, heb je geen recht op het product voor de foute prijs. Zie de vele topics over dit onderwerp.

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 09-10-2016 12:04 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
(jarig!)
Room42 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:02:
[...]

En daarnaast, als je er vanuit kunt gaan dat de prijs fout is, heb je geen recht op het product voor de foute prijs. Zie de vele topics over dit onderwerp.
Dan hebben ze het denk alweer verandert, in chrome staat er op bol.com nog steeds 80,89 maar in IE inderdaad +300 euro..

Awhh, dus een foute prijs wilt dus niet gelijk zeggen dat je het ook voor die prijs kan meenemen.. Na ja, zou wel leuk zijn geweest.

Maar weer verder zoeken, m'n samsung 830 heeft zijn beste tijd wel gehad denk...

[ Voor 40% gewijzigd door Mebus op 09-10-2016 12:08 ]

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:02:
[...]
Bij mij staat er nog 80,89 maar er onder staat een 250 GB voor 79. Dus duidelijk een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Mebus schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:04:
[...]

Dan hebben ze het denk alweer verandert, in chrome staat er op bol.com nog steeds 80,89 maar in IE inderdaad +300 euro..

Awhh, dus een foute prijs wilt dus niet gelijk zeggen dat je het ook voor die prijs kan meenemen.. Na ja, zou wel leuk zijn geweest.

Maar weer verder zoeken, m'n samsung 830 heeft zijn beste tijd wel gehad denk...
Is die 830 na pak em beet 4 jaar al op? 8)7
wat zijn de smart-waarden van die schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
(jarig!)
Gusto schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:48:
[...]

Is die 830 na pak em beet 4 jaar al op? 8)7
wat zijn de smart-waarden van die schijf?
HD tune zegt dat alles OK is. Maar heb het gevoel alsof de schijf wel wat langzamer is geworden.. Maar kan misschien ook aan de CPU liggen?

Denk dat ik in het nieuwe jaar voor de nieuwe Intel processors ga, die hebben 100% ondersteuning voor de HVEC codec die ze op Youtube gebruiken (nu trekt mijn processor 100% met 4k video's). En dan maar voor een NVME SSD kijken :)

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat ligt niet aan je processor.

Verder vermoed ik dat je behoorlijk subjectief bezig bent met:
m'n samsung 830 heeft zijn beste tijd wel gehad denk
Is er aantoonbaar iets mis met je SSD? Een SSD kun je voor vele tientallen jaren gebruiken. Mijn Intel X25-M voor 80 jaar met het huidige gebruikspatroon.

De 830 is nog een echte MLC SSD als ik het goed heb; niet een TLC zoals de 840 serie (behalve de Pro). Dus 830 is nog de klassieke Samsung met vrij goede prestaties voor de tijd en een prima betrouwbaarheid, alhoewel het features als power-safe caps mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12
Hij zoekt gewoon een reden om nieuwe hardware aan te kunnen schaffen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- J.W. - schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:21:

[afbeelding]

In het begin diverse benchmarks gedraaid? Ik had destijds toen we nog niet wisten hoe groot het levensduur probleem was mijn Intel 520 120 GB helemaal bijgehouden. In het begin ging het net zo hard. Later (na 2+ jaar) bleek het gemiddelde toch te dalen naar circa 10 GB / dag.

Mijn Samsung 850 Evo 500 GB zit ondertussen op 5.19 TB written. Ik kijk het net na en hij blijkt van 15-4-2016 te zijn. Dat zijn dus 177 dagen wat neer komt op 29 GB per dag.
Mebus schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 14:02:
[...]

HD tune zegt dat alles OK is. Maar heb het gevoel alsof de schijf wel wat langzamer is geworden.. Maar kan misschien ook aan de CPU liggen?

Denk dat ik in het nieuwe jaar voor de nieuwe Intel processors ga, die hebben 100% ondersteuning voor de HVEC codec die ze op Youtube gebruiken (nu trekt mijn processor 100% met 4k video's). En dan maar voor een NVME SSD kijken :)
Heb hier +- 11% met mijn 2500K uit 2011. Loopt gewoon via de videokaart :). In mijn geval een GTX 1070.

[ Voor 31% gewijzigd door sdk1985 op 09-10-2016 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - J.W. -
Ik weet het verschil, echter niet goed opgelet :$ 300 MB in 1.5 uur is wel te overzien met 50 TBW (garantie Samsung, waarschijnlijk veel meer)

Het totale verbruik van afgelopen maand is wel echt 700 GB is (in hoofdletters dus :P), wat ik hoog vind -- heb nog geen 60 GB in gebruik. Word bij eerste keer ruimte aanmaken een full write gedaan oid? :?
sdk1985 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 20:27:
[...]

In het begin diverse benchmarks gedraaid?[..]
Niet veel, misschien 2x Diskmark (met 1 x100MB size)
Mijn Samsung 850 Evo 500 GB zit ondertussen op 5.19 TB written. Ik kijk het net na en hij blijkt van 15-4-2016 te zijn. Dat zijn dus 177 dagen wat neer komt op 29 GB per dag.
Van mijn Vertex 2 had ik het ook bijgehouden (niet onverwacht was die overleden ;), en dus vervangen met deze EVO).
In ~5 jaar had ik 12.5TB read (~7 GB/dag) en 6.3TB write (3.5 GB/dag) -- heb geen idle statistieken helaas, daarom snap ik de 0.7 TB write in een maand niet echt, ga kijken hoe het zich ontwikkelt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:22
Firefox schrijft standaard iedere 15 sec. een volledige session backup naar je disk. Als je dus in FF een flink aantal tabs open hebt staan (en dan hoef je nog niet eens actief aan 't browsen te zijn), loopt het aantal writes dus flink op. Zie bijv. ook https://www.servethehome....sd-here-is-how-to-fix-it/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
(jarig!)
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 14:27:
Nee dat ligt niet aan je processor.

Verder vermoed ik dat je behoorlijk subjectief bezig bent met:

[...]

Is er aantoonbaar iets mis met je SSD? Een SSD kun je voor vele tientallen jaren gebruiken. Mijn Intel X25-M voor 80 jaar met het huidige gebruikspatroon.

De 830 is nog een echte MLC SSD als ik het goed heb; niet een TLC zoals de 840 serie (behalve de Pro). Dus 830 is nog de klassieke Samsung met vrij goede prestaties voor de tijd en een prima betrouwbaarheid, alhoewel het features als power-safe caps mist.
Programma's die niet gelijk geladen worden, acces times? Wat normaal veel soepeler ging, zelfs wanneer ik aardig wat programma's had geïnstalleerd. Misschien moet ik gewoon weer eens een gewone harde schijf gebruiken zodat ik echt weer het verschil zie :+
sdk1985 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 20:27:
[...]

In het begin diverse benchmarks gedraaid? Ik had destijds toen we nog niet wisten hoe groot het levensduur probleem was mijn Intel 520 120 GB helemaal bijgehouden. In het begin ging het net zo hard. Later (na 2+ jaar) bleek het gemiddelde toch te dalen naar circa 10 GB / dag.

[...]

Heb hier +- 11% met mijn 2500K uit 2011. Loopt gewoon via de videokaart :). In mijn geval een GTX 1070.
Heb een 1060 maar om de een of andere reden pakt ie mijn videokaart niet :( Ik ga eens het een en ander uitzoeken.

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mebus schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 17:36:
[...]

Programma's die niet gelijk geladen worden, acces times? Wat normaal veel soepeler ging, zelfs wanneer ik aardig wat programma's had geïnstalleerd. Misschien moet ik gewoon weer eens een gewone harde schijf gebruiken zodat ik echt weer het verschil zie :+
Een firmware update en een secure erase kunnen na 3 jaar geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:19

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Zojuist een Samsung PM961 256gb gekocht voor 105,-
Zou morgen moeten aankomen, mooie opvolger voor mijn overleden Crucial RealSSD 64gb :D
pricewatch: Samsung PM961 256GB

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-07 23:26
Fanatic_FS schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:28:
Zojuist een Samsung PM961 256gb gekocht voor 105,-
Zou morgen moeten aankomen, mooie opvolger voor mijn overleden Crucial RealSSD 64gb :D
pricewatch: Samsung PM961 256GB
Heb hem zelf ook! Bevalt mij zeer goed alleen de seq read blijft wat achter op de +-3000MB/s die hij "zou moeten" halen. Haal zelf 1600MB/s alsnog niet slecht ;) .
Als je hem binnen hebt zou je dan is eens benchmark willen draaien om te zien of het gewoon aan mijn laptop ligt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik hoop toch echt dat je MBps bedoelt en niet mbps :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Gaav
sdk1985 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 19:24:
[...]

Het 256 GB model staat als 24/7 morgen in huis bij Afuture: pricewatch: Samsung PM961 256GB .
Ik zie het, de prijs van Max ICT is gelukkig weg. Nu wachten totdat de 512GB versie goed verkrijgbaar is.

EDIT: ik zie nu ook de Samsung 960 EVO in de pricewatch staan:

pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB

Aanzienlijk goedkoper dan de 960 Pro. Klopt het dat de EVO TLC geheugen bevat, en de Pro MLC ? Komt dit ook overeen met respectievelijk de PM en SM OEM series?

[ Voor 30% gewijzigd door Lord_Gaav op 12-10-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

CCJJVV schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:36:
[...]

Heb hem zelf ook! Bevalt mij zeer goed alleen de seq read blijft wat achter op de +-3000MB/s die hij "zou moeten" halen. Haal zelf 1600MB/s alsnog niet slecht ;) .
Als je hem binnen hebt zou je dan is eens benchmark willen draaien om te zien of het gewoon aan mijn laptop ligt of niet.
PM961 256Gb met standaard Windows driver
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2aepim0.jpg

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
Toch raar dat ik dan zoveel lager haal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ieg2HOpxyVI33Vmt7tMYDXxW/full.png

Heb zelfs nog contact opgenomen met HP over het m.2 slot maar die beweren dat hij gewoon de maximale snelheid zou horen te halen. Toch maar is wat verder of ik nog iets verkeerd gedaan heb. Opzich niet zoon hele grote ramp aangezien het ook enkel bij de seq read en seq q32 t1 read heel erg anders is, de rest komt wel overeen 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door CCJJVV op 12-10-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Doe eens een run op 1GiB ipv 50MiB.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
Fanatic_FS schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:27:
Doe eens een run op 1GiB ipv 50MiB.
Maakt geen verschil had enkel 50Mib gedaan omdat het dan wat minder tijd zou kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CCJJVV schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:35:
[...]

Maakt geen verschil had enkel 50Mib gedaan omdat het dan wat minder tijd zou kosten ;)
Dat maakt wel verschil, 50 MB past al meer dan 5 jaar in min of meer elke buffer. Laten we zeggen dat 3x 1000 het minimum zinnige is. Dan is het nog oppassen dat je RAPID uitstaat bij Samsung, anders ben je namelijk gewoon je RAM aan het testen.
CCJJVV schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:12:
[...]

Toch raar dat ik dan zoveel lager haal:
[afbeelding]

Heb zelfs nog contact opgenomen met HP over het m.2 slot maar die beweren dat hij gewoon de maximale snelheid zou horen te halen. Toch maar is wat verder of ik nog iets verkeerd gedaan heb. Opzich niet zoon hele grote ramp aangezien het ook enkel bij de seq read en seq q32 t1 read heel erg anders is, de rest komt wel overeen 8)7
Kijk eens na hoeveel lanes je M2 slot tot zijn beschikking heeft, daar vind je waarschijnlijk je antwoord.

[ Voor 64% gewijzigd door sdk1985 op 12-10-2016 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
sdk1985 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:39:
[...]

Dat maakt wel verschil, 50 MB past al meer dan 5 jaar in min of meer elke buffer. Laten we zeggen dat 3x 1000 het minimum zinnige is. Dan is het nog oppassen dat je RAPID uitstaat bij Samsung, anders ben je namelijk gewoon je RAM aan het testen.

[...]

Kijk eens na hoeveel lanes je M2 slot tot zijn beschikking heeft, daar vind je waarschijnlijk je antwoord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Z5QyZMCIOId8Br1Yt802fSH/full.png
Het lijkt me overigens sterk dat rapid mode aanstaat omdat het een OEM ssd is en de Samsung Magician software dus niet zal werken.
Mijn laptop heeft een m.2 pci-e 3.0 x4 slot dus dat zou volgens mij geen probleem moeten zijn.

Edit: Hp support heeft mij net verteld dat mijn m.2 slot inderdaad over 4 lanes beschikt.

[ Voor 5% gewijzigd door CCJJVV op 12-10-2016 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het is een laptop. Powersaving of throttling misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
_JGC_ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:41:
Het is een laptop. Powersaving of throttling misschien?
Met powersaving bedoel je bij EnergieBeheer en dan pci express "link state power management'? Die staat in iedergeval uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YhiPikxfF3E81YVYqnM5MSew/full.png

Thermal throttling lijkt mij ook niet heb net mijn laptop aflaten koelen tot 30c en dan de benchmark gedraait. Temperaturen kwamen niet boven de 35c en toch bleef ik de zelfde benchmarks halen.

Ik vind het sowieso vreemd dat enkel de seq read en seq 32q read anders is. Als het of Throttling of Powersaving was dan had lijkt het me logisch dat alles lager is en niet alleen seq read en seq 32q read.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja laptops is niet echt mijn area of expertise. Op losse file transfers haal je inderdaad dezelfde score alleen op de QD32 niet. Meest logische verklaring is een tekort aan rekenkracht. Maar als je er een NVME SSD in zet dan ga ik er even vanuit dat je ook een dikke cpu erin hebt zitten. Verder kan een laptop weleens raar doen met de energy settings buiten jou controle om, zie reviews: Kaby Lake: de i7-7500U getest in de Asus Zenbook 3.

Als je 100% zeker wil zijn dat het probleem bij je laptop ligt dan zal je hem even in een desktop moeten prikken.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 12-10-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
sdk1985 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 22:20:
Tja laptops is niet echt mijn area of expertise. Op losse file transfers haal je inderdaad dezelfde score alleen op de QD32 niet. Meest logische verklaring is een tekort aan rekenkracht. Maar als je er een NVME SSD in zet dan ga ik er even vanuit dat je ook een dikke cpu erin hebt zitten. Verder kan een laptop weleens raar doen met de energy settings buiten jou controle om, zie reviews: Kaby Lake: de i7-7500U getest in de Asus Zenbook 3.

Als je 100% zeker wil zijn dat het probleem bij je laptop ligt dan zal je hem even in een desktop moeten prikken.
Zal een keer kijken of hem in een desktop kan doen ja, genoeg rekenkracht heeft mijn cpu wel(i7 6700hq) dus daar kan het niet aan liggen. Toch bedankt voor de hulp. Het is nou niet het grootste probleem maar toch als het beter zou horen/kunnen dan wil ik dat natuurlijk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
CCJJVV schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 07:23:
[...]

Zal een keer kijken of hem in een desktop kan doen ja, genoeg rekenkracht heeft mijn cpu wel(i7 6700hq) dus daar kan het niet aan liggen. Toch bedankt voor de hulp. Het is nou niet het grootste probleem maar toch als het beter zou horen/kunnen dan wil ik dat natuurlijk. :9
de 4k waardes zijn in elk geval lekker hoog. Die zijn ook het meest belangrijk. Liever 60MB 4k en 1000MB q32, dan 40MB 4k en 2000MB q32
sequentieel ga je toch niet merken. zelfs met het kopieren van bestanden lijkt me dit niet storend en ik zou ook zo 1,2,3 niet weten waar je met die snelheid naar toe zou kopieren :P

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
(jarig!)
sdk1985 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:24:
[...]

Een firmware update en een secure erase kunnen na 3 jaar geen kwaad.
Secure erase werkte niet met de bootable dvd die ik heb gemaakt met de Samsung magician software (SSD word niet ondersteund :| ). Toen maar gewoon Windows 10 geïnstalleerd en nu werken 4k video's van Youtube in Chrome ook goed :D Het werkte wel goed in IE (~10% CPU) maar voor die browser is er geen plugin om 16:9 video's naar 21:9 om te zetten.

Waarom het voorheen niet werkte in Chrome, wie weet, waarschijnlijk door al het gekloot met instellingen (geluid 7.1/video hardware acceleratie).

O ja, tip: Als je een raar scherm krijgt met niet te lezen tekst met de bootable USB/DVD van Samsung, druk op ESC en dan kom je in een command prompt, typ daar segui0.exe /s (op internet staat /2 maar dat werkt niet). Dan word er namelijk een andere font gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Mebus op 15-10-2016 20:01 ]

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-07 04:09
Cranberry schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:11:
Firefox schrijft standaard iedere 15 sec. een volledige session backup naar je disk. Als je dus in FF een flink aantal tabs open hebt staan (en dan hoef je nog niet eens actief aan 't browsen te zijn), loopt het aantal writes dus flink op. Zie bijv. ook https://www.servethehome....sd-here-is-how-to-fix-it/
En dat is nu een goede reden om een RAMDISK aan te maken.

Zet vervolgens de temp files van Firefox over naar de ramdisk door:

In de browser: "about:config" te typen
een nieuwe string toe te voegen namelijk "browser.cache.disk.parent_directory"
en daar een directory invoeren die naar de ramdisk leid. (bv. X:\temp (waarbij X de driveletter van je ramdisk is)).

Je kunt een gratis ramdisk aanmaken met het programma Dataram Ramdisk. Hun huidige freeware versies kunnen een maximale ramdisk maken van 1GB. Maar hun iets oudere versie kan nog een ramdisk maken van 4GB. Deze heb ik even voor de liefhebber online geslingerd, klik hier om deze te downloaden. Deze gebruik ik vandaag de dag nog steeds en werkt prima.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Snowwie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:53:
[...]

En dat is nu een goede reden om een RAMDISK aan te maken.

Zet vervolgens de temp files van Firefox over naar de ramdisk door:

In de browser: "about:config" te typen
een nieuwe string toe te voegen namelijk "browser.cache.disk.parent_directory"
en daar een directory invoeren die naar de ramdisk leid. (bv. X:\temp (waarbij X de driveletter van je ramdisk is)).

Je kunt een gratis ramdisk aanmaken met het programma Dataram Ramdisk. Hun huidige freeware versies kunnen een maximale ramdisk maken van 1GB. Maar hun iets oudere versie kan nog een ramdisk maken van 4GB. Deze heb ik even voor de liefhebber online geslingerd, klik hier om deze te downloaden. Deze gebruik ik vandaag de dag nog steeds en werkt prima.
Kun je het dan zo instellen dat hij die tempfile bij afsluiten nog wel naar de SSD schrijft? Ik gebruik die session restore regelmatig na reboots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerrythafast schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 09:39:
[...]

Kun je het dan zo instellen dat hij die tempfile bij afsluiten nog wel naar de SSD schrijft? Ik gebruik die session restore regelmatig na reboots.
Nee een RAM disk is vluchtig.

Maar ik denk toch dat je het helemaal niet bij firefox moet zoeken, gezien mijn gebruikservaring.
Ik heb een computer met 250 GB SSD, die vooral, eigenlijk altijd, firefox heeft openstaan met 20 tot 30 tabs open. De SSD is 2 en half jaar oud nu, en lifetime used is nu 1%, dus over 250 jaar is die uitgeteld. Om het dus alleen op firefox te gooien is zwaar overdreven, ik zou zelfs zeggen: is onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Reepje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 09:56:
[...]

Nee een RAM disk is vluchtig.

Maar ik denk toch dat je het helemaal niet bij firefox moet zoeken, gezien mijn gebruikservaring.
Ik heb een computer met 250 GB SSD, die vooral, eigenlijk altijd, firefox heeft openstaan met 20 tot 30 tabs open. De SSD is 2 en half jaar oud nu, en lifetime used is nu 1%, dus over 250 jaar is die uitgeteld. Om het dus alleen op firefox te gooien is zwaar overdreven, ik zou zelfs zeggen: is onjuist.
Mja, ik denk dat dit er ook aan ligt hoeveel tabs je open hebt staan en hoe goed je bent gewapend tegen de cookiemonsters van deze wereld. Volgens het artikel dat hierboven werd gelinkt stonden er bij die persoon regelmatig tientallen tabs open en ontving de cookie-store ook erg veel writes wanneer "bepaalde" sites open stonden. Ik heb slechts een paar tabs tegelijk open en blokkeer zo'n beetje alle niet-functionele delen van websites (waaronder 99,9% van de cookies) met AdBlock, Ghostery e.d. dus voor mij zal het waarschijnlijk ook maar weinig verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:14
Een quoteje van pcworld:

Since RAM disks are volatile, they lose their data every time the PC loses power. Most RAM-disk utilities bypass this problem by including an optional feature that automatically saves the contents of your RAM disk to a hard drive during shutdown, and then reloads the data to the RAM disk during startup. This arrangement works well (unless you suddenly lose power), but it adds considerable length to the PC's startup and shutdown times, especially if you're running a large RAM disk on a traditional hard drive. A 4GB RAM-disk image, for example, takes several minutes to copy to a 7200-rpm hard drive. (SSDs save data much faster.)

Config is eenvoudig, zie figuur 11 in deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanleen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-06 17:34
Ik heb een vraag. Mijn nieuwe laptop (Asus F756UX) heeft een SSHD. Die wilde ik vervangen door de SSD van mijn oude laptop, een Samsung EVO 850 500 GB. In de laptop viel op dat de SSHD eigenlijk een gewone HDD is met een printplaatje ervoor als een soort controller. Dat is kennelijk de 16 GB cache die een SSHD van de HDD maakt. Ik heb de HDD vervangen door SSD, en dat werkt als een speer. Daarbij gebruik gemaakt van het printplaatje omdat dat de enige aansluitmogelijkheid is. Ik heb nu dus een SSD met die 16 GB cache ervoor.

In de oude situatie was die cache in Disk Mgt zichtbaar als een aparte disk, en er liep een service genaamd ExpessCache. Schijnbaar een stuk software van de firma Condusiv Technologies.
Die job draait nog steeds (had de HDD gekloond naar de SSD) en de cache is nog steeds als aparte disk zichtbaar.

De vraag is: is dit een juiste opstelling? Kan ik die cache gebruiken als aparte disk nu ik een SDD heb ? Moet die job blijven draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hermanleen schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:21:

De vraag is: is dit een juiste opstelling? Kan ik die cache gebruiken als aparte disk nu ik een SDD heb ? Moet die job blijven draaien?
De cache kan je zeer waarschijnlijk niet gebruiken als aparte ssd.
bovendien zal de huidige setup nu niet echt bevoorderlijk zijn voor stabiliteit en waarschijnlijk ook niet voor snelheid. Ik zou die cache uitzetten (als dat kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanleen
Wellicht een goed idee (hoewel ik nog geen problemen heb), maar dat ding zit dus wel tussen moederbord en SSD. Leidt uitzetten niet tot verlies van het contact tussen beide? Met als gevolg niet meer kunnen booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hermanleen schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:05:
Wellicht een goed idee (hoewel ik nog geen problemen heb), maar dat ding zit dus wel tussen moederbord en SSD. Leidt uitzetten niet tot verlies van het contact tussen beide? Met als gevolg niet meer kunnen booten?
Ik heb geen flauw idee.
Wat geeft asssd aan als snelheid? En hoe snel is die nu realtime? (bijv windows start op in 10 seconden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanleen
Tsja. CrystalDiskmark geeft nu een 6x hogere snelheid dan bij de HDD. Windows boot ging van 40 naar 15 seconden. Overigens soortgelijke verschillen als ik had met deze SSD bij mijn oude laptop. Ik ben dus niet ontevreden maar vraag me af wat ik met die 16 GB moet/kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hermanleen schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:17:
Tsja. CrystalDiskmark geeft nu een 6x hogere snelheid dan bij de HDD. Windows boot ging van 40 naar 15 seconden. Overigens soortgelijke verschillen als ik had met deze SSD bij mijn oude laptop. Ik ben dus niet ontevreden maar vraag me af wat ik met die 16 GB moet/kan.
Een ssd is veel sneller dan 6x hdd. Laat asssd eens zien met een screenshot .
Met de 16 GB cache kan je niets. Is hoogstens een storende factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-07 04:09
Dataram Ramdisk heeft die optie. Echter als je dat inschakelt hou dan rekening met langere opstart -en afsluittijden.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

grun93 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 10:15:
[...]

Een quoteje van pcworld:

Since RAM disks are volatile, they lose their data every time the PC loses power. Most RAM-disk utilities bypass this problem by including an optional feature that automatically saves the contents of your RAM disk to a hard drive during shutdown, and then reloads the data to the RAM disk during startup. This arrangement works well (unless you suddenly lose power), but it adds considerable length to the PC's startup and shutdown times, especially if you're running a large RAM disk on a traditional hard drive. A 4GB RAM-disk image, for example, takes several minutes to copy to a 7200-rpm hard drive. (SSDs save data much faster.)

Config is eenvoudig, zie figuur 11 in deze link.
Alleen jammer dat dit redelijk incorrect is. De enkele minuten uit dit stukje tekst kan je veel beter vervangen door een halve minuut, dat is wel realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 11:43
Gelukkig kan je dat uitrekenen :)

4GB8GB16GB
7200RPM 3.5" HDD
125MB/s
32s64s128s
SATA AHCI SSD
500MB/s
8s16s32s
PCIe AHCI SSD
1000MB/s
4s8s16s
PCIe NVMe SSD
2000MB/s
2s4s8s

Een 4GB ramdisk duurt inderdaad ongeveer een halve minuut. Een snelle SSD kan het echter in enkele seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanleen
Reepje schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:20:
[...]

Een ssd is veel sneller dan 6x hdd. Laat asssd eens zien met een screenshot .
Met de 16 GB cache kan je niets. Is hoogstens een storende factor.
De vraag is dan hoe zet ik die cache uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yyRNHq861A32gJSWJQbi6Epg/full.png

[ Voor 6% gewijzigd door Hermanleen op 18-10-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Balance schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:40:
Gelukkig kan je dat uitrekenen :)

4GB8GB16GB
7200RPM 3.5" HDD
125MB/s
32s64s128s
SATA AHCI SSD
500MB/s
8s16s32s
PCIe AHCI SSD
1000MB/s
4s8s16s
PCIe NVMe SSD
2000MB/s
2s4s8s

Een 4GB ramdisk duurt inderdaad ongeveer een halve minuut. Een snelle SSD kan het echter in enkele seconden.
Gaat hij dan echt de volle 4GB naar schijf flushen, of alleen de 'beschreven' delen van de ramdisk? Lijkt me een beetje doelloos om een 4GB ramdisk in zijn volledigheid te flushen als er alleen een FF session store file van een paar MB op staat.

(Even los van het feit dat een 4GB ramdisk voor alleen maar de Firefox session store een beetje overkill is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je alignment is niet goed. Dat zie je linksboven in het rood staan. Dit kan komen omdat je een cloningprogramma hebt gebruikt wat ouderwetse partities aanmaakt, zoals Windows XP dat deed. Die zijn niet aligned met 4K blokken, wat zorgt voor lagere prestaties.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2016 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanleen
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:49:
[...]

Je alignment is niet goed. Dat zie je linksboven in het rood staan. Dit kan komen omdat je een cloningprogramma hebt gebruikt wat ouderwetse partities aanmaakt, zoals Windows XP dat deed. Die zijn niet aligned met 4K blokken, wat zorgt voor lagere prestaties.
Ik heb de Data Migration tool van Samsung gebruikt. Inmiddels gegoogled hoe dit op te lossen, met de Minitool Partition Wizard. Score is nu bijna 2x zo hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4E8wVNB2T5iH4Qj025R61Cts/thumb.png
Bedankt voor de tips!

[ Voor 24% gewijzigd door Hermanleen op 18-10-2016 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Gaav
caseking.de heeft de nieuwe Samsung PM961 256 GB SSD op voorraad voor een scherpe prijs:

https://www.caseking.de/e...bulk-256-gb-ssss-119.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:40
Hoi,

Ik heb een vraagje:) Heb een extra SSD besteld (SATA-600) voor m'n pc. Nu heb ik nog een aantal SATA-II kabeltjes liggen. Haal ik met een SATA-III kabel beduidend hogere doorvoer snelheden dan met een SATA-II? Of voldoen deze ook gewoon?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin :) En mocht een SATA-III kabel noodzakelijk zijn, dan is een vertrouwd adresje voor het kopen van die dingen zeker welkom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rohem schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:37:
Hoi,

Ik heb een vraagje:) Heb een extra SSD besteld (SATA-600) voor m'n pc. Nu heb ik nog een aantal SATA-II kabeltjes liggen. Haal ik met een SATA-III kabel beduidend hogere doorvoer snelheden dan met een SATA-II? Of voldoen deze ook gewoon?
Een sata3 kabel is een sata2 kabel of omgekeerd, oftewel, er is geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Reepje schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:18:
[...]

Een sata3 kabel is een sata2 kabel of omgekeerd, oftewel, er is geen verschil.
Dus toch.. Is gewoon pure marketing dus? Geen verschil in doorvoersnelheden zolang je het maar op juiste poort op je moederbord prikt 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rohem schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:51:
[...]

Dus toch.. Is gewoon pure marketing dus? Geen verschil in doorvoersnelheden zolang je het maar op juiste poort op je moederbord prikt 8)7 ?
Precies.

Het is nu nog wachten op gold plated SATA kabels of iets dergelijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Reepje schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:01:
[...]

Precies.

Het is nu nog wachten op gold plated SATA kabels of iets dergelijks :)
LOL @ gold plated :+

Thnx voor de info in ieder geval, weer wat wijzer _/-\o_ Nu nog wachten tot m'n SSD bezorgd wordt :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik heb een Samsung EVO 850 500GB en heb net RAPID modus aangezet. Ik haal in 1 keer idioot hoge scores, eerst 1120 zonder en nu 24950 met.. Read 4000 mb/s

Is het aan te raden om deze modus aan te laten? Lees er amper iets over. Het zou 3% cpu kosten en 1 gb ram (heb 32 gb ram dus genoeg).

Merk ik performanceverlies in games door die cpu 3%?

Uitgezet, zou niet uitmaken en de betrouwbaarheid verlagen..

[ Voor 9% gewijzigd door Tennisbal op 07-01-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YOJFYq3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WFLTbDd.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MVHnsgc.jpg

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
50MB is veel te klein om te testen. Dat past gewoon in de cache, dus nogal wiedes dat dat snel is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OP7kXMw.png

ok :)
en zo?
nog beter zelfs

[ Voor 11% gewijzigd door marcel-o op 02-02-2017 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ontgaat me even waar het over zou moeten gaan?
Redelijke benchmark, maar wat is de bedoeling hiervan? Is er een probleem?

4k snelheden zijn ongeveer wat we van SATA ssd's gewend zijn, vergeleken met nvme ssd's weer wat laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

ging me meer om t feit dat je met n pci-e converter voor n prikkie die apple SSD zo in je pc kan laten draaien.

alleen jammer dat mn bios geen pci-e boot ondersteunt
Pagina: 1 ... 128 ... 133 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.