Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paar dingen.
Raw read error rate dat is normaal zo. 1 bad sector, zou geen probleem hoeven te zijn.
Staat de schijf niet te vol?
Hoe is die aangesloten, misschien op sata1 en dan ide mode? En dan zonder trim op xp systeem? Kortom, geef eens complete info.
Laat vooral eens een AS-SSD bench zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 08:23
Gewoon SATA6, TRIM zonet nog uitgevoerd (paar uur geleden) en heb zelfs al alle data "gerefreshed" met DiskFresh. Dit gebruik ik normaal alleen voor mijn RAID0 EVO 840's omdat ik in RAID die firmware update niet kan uitvoeren en het soms handmatig maar even moet re-writen maar na het uitvoeren op de kingston is hij een paar MB hoger maar dat is het ook wel. (Dit sluit een probleem met data ouderdom uit)

Zie trouwens hoe die Raw Read Errors al weer met 10 000 000 gestegen is

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1557125740_282118.png

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1554125420_282118.png

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1553125351_282118.png

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1553125320_282118.png
Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1553125331_282118.png
Oh hierdoor is de Read Access time trouwens leeg.

[ Voor 11% gewijzigd door smiba op 28-04-2015 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel, as-ssd ziet er goed uit. Snelheid is goed. De schijf zou geen problemen moeten geven.
Als die dan toch rete-langzaam is, zou ik het eerder aan de software kant zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ik zou als ik weer ineens een freeze heb wel een screenshot maken van taskmanager, dan zie hem echt op 100% Active, >900ms response en maar ~10MB/s Read en 4MB/s Write staan. (En soms nog lager)

Maar uit die testen zijn er dus geen problemen? Moet ik me echt geen zorgen maken dat er in de tussentijd al weer 1/16e bij is gekomen bij Raw Read Error's? Want dat is véél meer in verhouden tot vroeger, heb al vele TB's gescheven en hij steeg nooit zo extreem.

Maar goed, ben toch wel vanplan een nieuwe te kopen. 120GB is sowieso erg 2014. Als hij toch dan nog 'goed' is kan ik er direct een andere tweaker blij mee maken voor twee 10'tjes :P

[ Voor 16% gewijzigd door smiba op 28-04-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je gebruikt een HD Tune versie die ontwikkelt is voordat er überhaubt SSD's te koop waren voor consumenten, niet echt betrouwbaar dus. :p

O er was al een nieuwe pagina. :P

[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 28-04-2015 13:12 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Daar maakte ik me ook niet extreem veel zorgen over, vooral die Raw Read Error's schok ik van. Hoewel bij mijn RAID0 SSD meet hij wel prima 950-1050MB/s

EDIT: Ja haha

[ Voor 5% gewijzigd door smiba op 28-04-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
marcop82 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:11:
Kon je niet gewoon de tweede SSD als Drive D: zetten en indien nodig junction points maken ? Dan kon je nu gewoon updaten en met RAID 0 heb je toch meer nadelen dan voordelen bij de meeste PC's als system/boot/game disk.
Dat heb ik al gedaan zie:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vVmX7B6NHUY63C458ulkhQfF/medium.png

Helaas raakt mijn (game)RAID schijf al weer vol :)
Het kleine schijfje onderaan is mijn clone drive dus daarmee kan ik aan de slag.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
2TB aan SSD en nog steeds te weinig ruimte voor games ?

Misschien eens de Delete-knop gebruiken ;) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 13:11:
Je gebruikt een HD Tune versie die ontwikkelt is voordat er überhaubt SSD's te koop waren voor consumenten, niet echt betrouwbaar dus. :p

O er was al een nieuwe pagina. :P
En superpi is ontwikkeld in een tijd dat er nog geen multicore cpu;s bestonden dus die kunnen we met al die quadcores ook niet meer gebruiken... Onzinnig punt ;).

Die vreemde resultaten van de 840 evo's werden hier ook afgedaan ahv de oudheid van hdtach. Ondertussen is Samsung er nog steeds mee bezig en blijkt de inconsequente performance toch een serieus probleem te zijn.
smiba schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:12:
Merk de laatste tijd dat alles steeds maar trager word en soms ook gewoon vast loopt op disk I/O's. Heb maar even naar mijn SSD gekeken en volgens mij ziet dit er niet al te goed meer uit, let vooral op de Raw Read Error's... Is dit niet verschikkelijk hoog? Terwijl ik data van mijn ssd lees zie ik dit getal gewoon nog verder omhoogschieten.
In Taakbeheer staat de schijf soms gewoon op 100% In use (>1.5s response time) terwijl er maar een totaal van 4-10MB/s doorheen gaat.

Is hier iets tegen te doen of kan ik hem beter vervangen door iets moderners? (En een mooie 250GB)

[afbeelding]

[afbeelding]
Kijk bij HD tune eens bij settings en dan benchmark. Waarschijnlijk staat je blocksize op 128 KB of iets in die richting. Als je sequentieel wil testen (zoals seq. bij Atto) dan kun je de blocksize even op 1MB zetten en kijken wat er dan gebeurd. Ik haal ook "slechts" +- 300 MB/s ipv 480 MB/s bij gebruik van de kleinere blocksize.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Yup dan zit hij wel rond de 350MB/s. Benchmarks zien er dus wel goed uit, toch had ik deze weer een paar uur geleden:

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1512151213_293119.png

Is dan ineens na 10-40 seconde weer voorbij en dan gaat het programma of wat dan ook aan het laden is gewoon door met 110-300MB/s. Onthoud dat dit op random bij het laden van iets gebeurt, dus niet specefiek bij een bepaald programma of bestand.

[ Voor 39% gewijzigd door smiba op 29-04-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:09:
[...]

En superpi is ontwikkeld in een tijd dat er nog geen multicore cpu;s bestonden dus die kunnen we met al die quadcores ook niet meer gebruiken... Onzinnig punt ;).
Je kan SuperPi wel gebruiken maar omdat het maar van één core gebruik maakt krijg je een niet echt goed beeld, daarvoor zijn er zijn speciale multithreaded Pi programma's. Maar ik vindt dit nogal een scheve vergelijking. Hij gebruikte de hele oude HD Tune namelijk om S.M.A.R.T. uit te lezen van een moderne SSD, de kans dat niet helemaal goed gaat is natuurlijk redelijk groot, vandaar dat er ook steeds nieuwe versies komen om o.a. dit soort problemen op te lossen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:23:
[...]

Je kan SuperPi wel gebruiken maar omdat het maar van één core gebruik maakt krijg je een niet echt goed beeld, daarvoor zijn er zijn speciale multithreaded Pi programma's. Maar ik vindt dit nogal een scheve vergelijking. Hij gebruikte de hele oude HD Tune namelijk om S.M.A.R.T. uit te lezen van een moderne SSD, de kans dat niet helemaal goed gaat is natuurlijk redelijk groot, vandaar dat er ook steeds nieuwe versies komen om o.a. dit soort problemen op te lossen.
Daarom was het juist zo'n goed voorbeeld. Natuurlijk is AS-SSD beter om een ssd te benchmarken alleen dat betekent niet dat HDtune (de single core test) niet meer relevant is.

In ieder geval doelde ik meer op de erg beperkte leessnelheid dan de smart waardes. Laatste versie HD Tune is overigens uit april 2013 waar bijvoorbeeld Crystaldisk info 4.6.1 nog uit 4/22/2014 stamt. Beste blijft natuurlijk software van de fabrikant zelf.
smiba schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:12:
Yup dan zit hij wel rond de 350MB/s. Benchmarks zien er dus wel goed uit, toch had ik deze weer een paar uur geleden:

[afbeelding]

Is dan ineens na 10-40 seconde weer voorbij en dan gaat het programma of wat dan ook aan het laden is gewoon door met 110-300MB/s. Onthoud dat dit op random bij het laden van iets gebeurt, dus niet specefiek bij een bepaald programma of bestand.
Nog even een stomme suggestie... Probeer eens een andere sata kabel. Ik had pas hier een kabel die niet helemaal goed meer was. Meestal krijg je dan wel ergens een interface error oid in je logs maar wie weet... In ieder geval gaf die kabel ook op random intervals performance dalingen.

[ Voor 29% gewijzigd door sdk1985 op 29-04-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
smiba schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:56:
Zie trouwens hoe die Raw Read Errors al weer met 10 000 000 gestegen is
Volgens mij zijn dit gewoon het totaal aantal leesacties. Als je smartmontools gebruikt zie je er vaak nog iets als een '0/' voorstaan. Hoe je deze smart attribute moet interpreteren verschilt per device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 11:00
Ik heb sinds december een Samsung evo 840 met firmware EXT0CB6Q en heb de SSDReadSpeedTester op mn windows 7 partitie gedaan. Heb nu mn twijfels als mn resultaten wel goed zijn.

[img=http://www14.zippyshare.com/thumb/ZGDX3PyH/file.html][/img]

Is het nu verstandig dat ik die firmware update doe? En hoef ik over mn data geen zorgen te maken?

[ Voor 14% gewijzigd door jaaoie17 op 30-04-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-08 08:26
Hoewel het niet een direct aankoopadvies is, wat is momenteel de beste aanschaf? De Crucial MX100 en de Samsung Evo 850 van 500 GB zijn momenteel nagenoeg overal gelijk geprijsd. In hoeverre ontloopt het elkaar nu nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dagizmo schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:48:
Hoewel het niet een direct aankoopadvies is, wat is momenteel de beste aanschaf? De Crucial MX100 en de Samsung Evo 850 van 500 GB zijn momenteel nagenoeg overal gelijk geprijsd. In hoeverre ontloopt het elkaar nu nog?
Ik vertrouw het MLC van Crucial meer dan het 3D TLC van Samsung, vooral sinds het degradatieprobleem van de 840 EVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:26
Eventueel kun je ook de Crucial BX100 overwegen. Dat is momenteel de goedkoopste onder de SSD's van Samsung en Crucial. De prestaties zouden vergelijkbaar moeten zijn met de MX100. Enige reden die ik zou kunnen bedenken om hem niet te nemen is dat hij een andere controller heeft en relatief nieuw is waardoor de mogelijkheid bestaat dat er nog ergens een foutje in zit dat nog kan gaan opspelen. Zoals de problemen die je nu ziet met de 840 EVO: dat was de eerste SSD met TLC geheugen waarbij het even duurde voor men doorhad dat er iets niet aan klopte.

Voordeel aan een nieuwe controller (zoals bij de BX100) versus een nieuw type geheugen (zoals bij de 840 EVO) is dat een eventueel foutje bij een nieuwe controller hoogstwaarschijnlijk een zuivere firmwarebug zou zijn die makkelijk met een update te verhelpen is. De 840 EVO kampt met een hardwareprobleem dat ze nu met firmware proberen te omzeilen.

[ Voor 28% gewijzigd door Jerrythafast op 30-04-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, de BX100 heeft een silicon image controller... Misschien niks mis mee deze keer, maar silicon image staat bij mij te boek als goedkope rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
De firmware is van Crucial, dat is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legioen12
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-02-2022
Ik heb de samsung 840 pro ssd nu bijna een jaar.
Heb gisteren wat benchmarks gedraaid wat mij opvalt is dat de read snelheid sneller is dan de write klopt dat? Heb ook de firmware al geupdate van mijn ssd.
Bij sommige benchmarks die ik gedraaid heb vind ik de ssd niet echt snel eruit komen dat terwijl een ssd toch lekker snel moet zijn.
Gebruik de ssd alleen voor mijn os.
Ik hoop dat iemand mij uitleg kan geven.
En twee ssd's in raid 0 zover ik lees maakt die niet echt super veel verschil dan met een enkele ssd behalve als je wat zwaardere programma's draaid toch?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jBoHhFj.png
Voor de firmware update
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/E4LLfpg.png
na de firmware update
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/smGGzjR.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Y54J1d6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gz05JFb.jpg
voor de firmware update
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x3HJXCc.jpg
na de firmware update

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er vallen best wel wat dingen op.
De firmware update heeft bij jouw bijvoorbeeld geen merkbare snelheidswinst geleverd, als we magician geloven moeten ben je er zelfs op achteruit gegaan.
Waarom je iops zo laag zijn bij magician weet ik niet, bij as-ssd zijn ze wel min of meer normaal.

Maar nog steeds een paar honderd keer sneller als een harde schijf, dus ik ben wel benieuwd waar je iets langzaam ervaart?

Wat ik wel zie is dat je ssd veel te vol staat. Dat is niet slim en kan wel eens de reden zijn dat de iops zo laag lijken uit te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legioen12
Dat ze sneller zijn als een hardeschijf dat is zeker waar dat merk ik ook.
Dat ssd te vol staat is misschien niet slim nee. Ik merk ook niet echt dat het langzaam gaat ofzo.
Maar als ik op internet de benchmarks van sommige mensen zie die zijn een stuk beter dan die van mij vooral het write gedeelte.
Deze bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: http://www.custompcreview.com/wp-content/uploads/2012/09/as-ssd-samsung-840-pro-series-256gb-ssd-custom-pc-review.jpg

als ik 2 ssd's in raid 0 zet merk ik dan veel verschil denk je met gamen en de zwaardere programma's zoals photoshop ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jawel, maar dat is een grotere ssd. Die zijn sneller.
Bovendien zou dit best wel eens een lege ssd kunnen zijn. Dan zijn writes ook veel sneller.

Kijk eens bij onze test en zie waar je tekort komt. Hou in gedachten dat daar lege-nieuwe ssd getest zijn, dus hogere resultaten.
reviews: Vijf snelle ssd's voor de kleinere beurs getest

heb je ook de os optimization van magician gedraaid?

[ Voor 21% gewijzigd door Reepje op 02-05-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legioen12
Dat os optimization heb ik nog niet gedraaid ga ik is doen. bednakt voor je reactie's alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
legioen12 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 10:59:
Dat ze sneller zijn als een hardeschijf dat is zeker waar dat merk ik ook.
Dat ssd te vol staat is misschien niet slim nee. Ik merk ook niet echt dat het langzaam gaat ofzo.
Maar als ik op internet de benchmarks van sommige mensen zie die zijn een stuk beter dan die van mij vooral het write gedeelte.
Deze bijvoorbeeld.
[afbeelding]

als ik 2 ssd's in raid 0 zet merk ik dan veel verschil denk je met gamen en de zwaardere programma's zoals photoshop ect
Je moet idd niet vergelijken met 256gb ssd's, die schrijven altijd wat sneller dan de 128GB versies hierbij. Wat me bij jou opvalt is dat de 4K waardes wat laag zijn, en de accestime wat hoog t.o.v. de 128Gb die ik hier heb draaien? (en andere op het net)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maratropa schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:27:
[...]

Je moet idd niet vergelijken met 256gb ssd's, die schrijven altijd wat sneller dan de 128GB versies hierbij. Wat me bij jou opvalt is dat de 4K waardes wat laag zijn, en de accestime wat hoog t.o.v. de 128Gb die ik hier heb draaien? (en andere op het net)
Misschien steekt deze ssd wel in een oude (langzamere) machine. In ieder geval, propvolle ssd's zijn wat langzamer, en vooral als je dan ook nog eens veelvuldig gaat benchen, kakken de resultaten al helemaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:47
Vergeet niet dat je 840 Pro geen last heeft van het degradatie probleem wat optreedt bij de EVO. Pro heeft MLC en EVO heet TLC en dat probleem doet zich dus juist voor bij de SSD's met TLC NAND.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legioen12
Reepje schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:41:
[...]

Misschien steekt deze ssd wel in een oude (langzamere) machine. In ieder geval, propvolle ssd's zijn wat langzamer, en vooral als je dan ook nog eens veelvuldig gaat benchen, kakken de resultaten al helemaal in.
oudere machine is het niet

CPU:i53750k
ram:16b DDR3
MOBO:GA-Z77X-UD3H

iedergeval bedankt voor jullie reactie's

[ Voor 5% gewijzigd door legioen12 op 02-05-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat Reepje zegt zal wel meespelen, na een tijdje gebruik zal de snelheid wat inzakken, alleen vraag ik me af of een halvering van de 4K en verdubbeling van de accestime niet wat veel is?

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 02-05-2015 13:36 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:45
Ik heb nu te maken met een MX100 die niet herkent wordt in UEFI. Mijn HDD wordt wel herkend. Omdat windows op mijn ssd staat, krijg ik de pc niet opgestart. Alles gaat natururlijk wel draaien, fans etc. Foutcode, 0xc000000f krijg ik te zien.
Cpu: amd fx4300
Mobo: Asrock 970 pro3 rev2.0

Is er een enige oplossing hiervoor?
Alvast bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door Tweaker010 op 02-05-2015 22:15 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De foutcode is dat er geen valid boot gevonden wordt. Aangezien de bios de schijf niet herkent: of 1 van de kabeltjes zit los of is kapot, of de ssd is stuk, of je voeding levert geen prik.

Wissel de kabeltjes van de werkende hdd om met die van de ssd en kijk of de ssd nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker010
Thank voor je input. Systeem doet het weer, ineens kwam ik de SSD weer tegen in de BIOS.
Nu is er wel een ander probleempje. Foutcode wdf01000.sys. Ik heb lopen googlen maar tevergeefs. Als ik bestanden probeer te transferen tussen twee externe usb3 drives, klapt het systeem eruit, BSOD en die foutcode met restart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om kabelproblemen min of meer uit te sluiten, kijk je naar de smart van je ssd.
Daar kan je ook zien of de problemen die je hebt aan de ssd gerelateerd kunnen zijn, of dat je andere problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker010
Smart uitgelezen mbv Speedfan, de MX100 krijgt een fitness van 0% tot mijn grote verbazing. SSD is nog geen week oud. Performance is wel 100%. Hoe bevalt die 0% fitness te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Heel erg eenvoudig: speedfan faalt. Op mijn M500 geeft Speedfan aan dat er iets mis is met een onbekende waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweaker010 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 22:08:
Ik heb nu te maken met een MX100 die niet herkent wordt in UEFI. Mijn HDD wordt wel herkend. Omdat windows op mijn ssd staat, krijg ik de pc niet opgestart. Alles gaat natururlijk wel draaien, fans etc.
Ik weet niet of het volgende uw probleem is, maar omdat de kan redelijk groot is, het volgende. Ik heb ook last van plotseling verdwijnende ssd's. Google eens (in het engels) op disappearing ssd, het schijnt zeer veel voor te komen. Vooral bij de mx100 maar ook bij andere merken.

Ik heb al op meerdere mensen gereageerd met hetzelfde probleem. Zie mijn reactie in dit topic, waarin ik mijn verhaal al wat uitgebreider heb verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweaker010 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 22:55:
Smart uitgelezen mbv Speedfan, de MX100 krijgt een fitness van 0% tot mijn grote verbazing. SSD is nog geen week oud. Performance is wel 100%. Hoe bevalt die 0% fitness te verdedigen?
Lees smart uit met een goed programma, bijv crystaldiskinfo, maak een screenshot en plaats dat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbietjuh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 11:38
Ik heb even een korte topicsearch gedaan en kom verscheidene screenshots tegen met writes in de tientallen TB's, waarna de performance van de SSDs ook wat minder wordt. Toch wil ik m'n vraag hier plaatsen gezien ik het idee heb dat de performance van de SSDs die ik hier heb sub-par zijn. Graag jullie mening!

Het betreffen twee Samsung EVO 840 250GB. Ik heb een maandje of twee geleden de Performance Restoration Tool er nog op gedraaid. Ze hebben in mijn server gezeten waarbij ze in een hardwarematige RAID1 hebben gestaan. Ze hebben in een jaar tijd ongeveer 3TB weggeschreven.

De twee SSDs schrijven op het moment nog met ongeveer 100MB/s, hoewel ik het idee heb dat ze sneller moeten kunnen. Ze beginnen met 500MB/s en in een paar seconden zakken ze naar 100MB/s max, waarna ze misschien eens in de vijf minuten terug kruipen naar 400 om vervolgens weer naar 100 te zakken.

Toen de twee SSDs in de RAID1 opstelling zaten in de betreffende server, kreeg ik bovendien meldingen dat de latency van de raid ineens enorm omhoog schoot. Ik weet niet of ik dit aan de RAID controller moet weiden of dat de SSDs de load niet aankonden. Het gebeurde namelijk meestal bij iets intensievere lees en schrijfoperaties. Ik vond het altijd vreemd. Iemand enig idee of dit te testen is?

Klopt de performance die op het moment nog "over" is van de SSDs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Heb je de drives ondergepartitioneerd?
Om zo meer speelruimte te geven voor writes die gedaan moeten worden.
Want de drives komen over loop van tijd in een volledig beschreven staat terecht door TRIM gebrek. Hierdoor moet de drive actief data omhuizen om zodoende writes op een juiste plek te krijgen.

In welke orde van transfers moeten we denken?
Paar MB groot? 100den MB's of GB's aan data per transfer.

Als je 100den of GB's aan data transfered per keer, kun je tegen de SLC buffer limiet aanlopen, het punt waar op de drive alles moet gaan wegschrijven naar het langzame TLC geheugen.

En als ik mijn gedachte mag spuwen...
TLC drives in een "server" omgeving gooien... Ugh... Just ugh... Waarom een drive met zoveel rare functionaliteiten in een "kritisch/belangrijk" systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Ik heb momenteel een Lenovo E531 met 4 GB ram en een 500 GB hdd. Nu was ik aan het denken om er 4 GB ram bij te zetten en kwam ik op de volgende website terecht:

http://www.laptopultra.co...pgrade-guide-ram-ssd-hdd/

Daar staat: "ThinkPad E531 using PGA package processor (replaceable), provides two memory slots, a 2.5-inch hard drive, and most importantly, it provides a new standard NGFF SSD interface,

you can install a new generation SSD, significantly increasing system speed."

Betekent dit dat als ik een losse SSD koop, ik deze erin zou kunnen plaatsen naast mijn HDD of bedoelen ze dan in plaats van mijn HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Jah een m.2 SSD lijkt mogelijk. Het is namelijk een m.2 2242 slot te zien aan de grote.

Probleem alleen. Er zijn niet veel (normale) m.2 SSD's in de 2242 form factor.
Normaal worden 2242 slotjes gebruikt voor cache SSD'tjes die klein zijn en maar een paar GB aan opslag hebben.

Als ik de pricewatch filter gebruik kom je uit bij dit handje vol SSDs:
http://tweakers.net/categ...qxtTpKRmaWyMJm5obmQPHaWgA

Waarvan ik alleen pricewatch: Plextor M6G-2242 128GB enigszins aantrekkelijk van vind.

[ Voor 77% gewijzigd door Swordlord op 05-05-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
Dat zou al een enorme vooruitgang kunnen bieden. Dan verwacht ik dat ik met die 128 gb SSD + 4 GB extra ram toch een enorme vooruitgang met mijn laptop kan boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op de site van Lenovo staat: 24 GB NGFF memory for windows 8.

Ik zou er in ieder geval niet automatisch vanuit gaan dat dat slotje werkt voor een grote boot SSD.

De snelheid van je laptop zal wel enorm verbeteren door een SSD. Of de extra 4GB geheugen wat brengt is nog maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
Ja het zou ideaal zijn als je alleen al een SSD kan installeren om daar het OS op te zetten. 24 GB SSD lijkt mij toch niet heel zinvol of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 24 GB SSD is een zogenaamde cache SSD. Dat is niet zinvol, en zijn ook nauwelijks te krijgen. Dat ze dat slotje zo adverteren zou erop kunnen duiden dat het niet bedoeld is om daar een boot-ssd aan te hangen, maar dat zou je moeten uitzoeken.

Als dat niet kan, dan stop je de ssd op de plek van de hdd, en de hdd op de plek van de dvd. Of je laat de hele hdd weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
  • Laatst online: 15-09 19:35
Ik heb sinds kort een SSD n.m. Crucial MX100 128 gb, en vond eigenlijk samsung fijner kwa optie,s...
Maar zijn deze specs redelijk die ik heb kunnen maken of is er ergens wat mis?
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/14j7qsk.png

Ik vind het moeilijk te bepalen aan de cijfers of het nu klopt of toch nog niet?
Ook had Samsung de optie om de ssd helemaal op te schonen en weer klaar te maken voor een clean instal, maar zou niet weten hoe dat bij deze ssd zou moeten aangezien ik er geen info over kan vinden of software er bij heb gekregen.

[ Voor 26% gewijzigd door foxtrot81 op 05-05-2015 18:10 ]

Carpe scrotum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Als je een moederbord hebt met een sata-300 controller.
Dan heb je mooie waardes.
foxtrot81 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:07:

Ook had Samsung de optie om de ssd helemaal op te schonen en weer klaar te maken voor een clean instal, maar zou niet weten hoe dat bij deze ssd zou moeten aangezien ik er geen info over kan vinden of software er bij heb gekregen.
Secure erase in de toolbox is een handige functie, maar secure erase is via genoeg andere kanalen (tools) ook beschikbaar.
Verder is secure erase niet per se nodig voor een clean install van een OS.

Gewoon een SSD formatteren (in windows7/8/10 setup) is meer dan genoeg om alle NAND cellen weer clean te hebben en de SSD klaar te hebben voor een nieuwe installatie.

[ Voor 84% gewijzigd door Swordlord op 05-05-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
Swordlord schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:11:
Als je een moederbord hebt met een sata-300 controller.
Dan heb je mooie waardes.
Momo is momenteel M5478L-M/USB3 (En heb het ingesteld op AHCI)

Carpe scrotum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Die heeft AMD SATA-300 controller.
Dus alles op orde.

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 05-05-2015 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
Swordlord schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:17:
Die heeft AMD SATA-300 controller.
Dus alles op orde.
Top dank je voor de genomen moeite

Carpe scrotum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Reepje schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 22:33:
Om kabelproblemen min of meer uit te sluiten, kijk je naar de smart van je ssd.
Daar kan je ook zien of de problemen die je hebt aan de ssd gerelateerd kunnen zijn, of dat je andere problemen hebt.
Omdat de MX100 de laatste tijd vaker opdoemt als 'verdwijnende ssd' hieronder de SMART waarden van mijn MX100 256GB, die nu ongeveer 4,5 maand (zonder problemen) draait. Zijn er nog bijzonderheden, want ik weet niet hoe ik de waarden moet interpreteren?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/10hn3th.png

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smart laat niets vreemds zien. Aangezien de ssd ook verder goed lijkt te "draaien", houden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Wat is een goede en gratis stukje clonesoftware?
Heb net een nieuwe Toshiba laptop gekocht en vandaag een BX100 binnen en omdat de laptop al uren op windows-update heeft staan wachten wil ik graag de HD clone naar een SSD ipv opnieuw installeren.

tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Zit er geen Acronis Trueimage Home OEM bij de BX100? Die zat wel bij mijn mx100 (in de vorm van een key).

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 06-05-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Nee, een ssd en een spacer zitten in het doosje, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
hjs schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:40:
Nee, een ssd en een spacer zitten in het doosje, meer niet.
Heb wel een key voor je? Ik gebruik die software toch niet.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

rikadoo schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:41:
[...]

Heb wel een key voor je? Ik gebruik die software toch niet.
Key gekregen heel erg bedankt. _/-\o_
Alleen gaf Acronise een efie boot error en kon hij de schijf niet clonen.
Na wat gegoogle op die fout las ik iets over Macrium Reflect en daar is het wel mee gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben aan het kijken voor een ~250GB SSD. Nu zag ik dat de Crucial BX100 (Sata - € 89) en M550 (mSata - €92) aantrekkelijk geprijsd zijn.
pricewatch: Crucial BX100 250GB
pricewatch: Crucial M550 mSATA 256GB
In deze review presteert de M550 in de benchmarks ook zelfs beter: reviews: Crucial BX100- en MX200-ssd: aanval op prijs en prestaties
Is het met het oog op de mogelijkheden in de toekomst en de betere prestaties niet verstandiger om voor de M550 te gaan en die met een adapter in mijn systeem te plaatsen. Mocht ik in de toekomst een systeem hebben die alleen/ook mSata ondersteund dan kan ik die dan ook meteen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Op zich een goed idee, maar in wat voor systeem zet je hem, in een laptop neem ik aan? mSATA in de toekomst gebuiken lijkt me alleen nuttig als je de SSD later in een laptop wil stoppen, PC's hebben tegenwoordig andere aansluitingen die sneller zijn en misschien laptops ook straks.

Ik vind je keuze een goede, met het laatste gedoe over TLC NAND zijn Crucial en Intel SSD's naar mijn idee een veel betere keuze dan Samsung qua prijs/prestatie/betrouwbaarheid.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ja een laptop of misschien een ITX systeem ofzo.
Maar als er andere aansluitingen komen dan maakt het toch niet uit of ik de msata of sata heb? Want dan zullen beide niet passen (of de mSata eventueel wel met een adapter) Ze zijn ook beide sata-600.

Zitten er nadelen aan om voor de mSata M550 te gaan? Ik kan me voorstellen dat zo'n adapter een nadelige invloed kan hebben, maar is dit in de werkelijkheid ook (merkbaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
De adapters hebben inderdaad geen invloed, maar als je per se gaat voor de mSATA moet je dus wel een adapter kopen die je eventueel voor €4,- vie eBay kan halen als je twee weken kan/wil wachten of hier in NL kopen voor €15,- wat naar mijn idee wel een nadeel is en je dan dus beter kan gaan voor de SATA. Maar de kans dat mSATA voorlopig voor laptops compatible zal zijn is vrij groot, dus kan het goed uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan de andere kant, de ontwikkeling van ssd's gaat erg snel. Om nu een ssd te kopen die je eventueel over enkele jaren in een laptop zou kunnen stoppen, en daarom voor msata gaat, gaat wel erg ver vind ik.

Want over enkele jaren is misschien 2TB SSD standaard met doorvoersnelheden ruim boven de 1GB. En daar sta je dan met je kaartje van 256 GB @ 500MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Net als HJS heb ik bij mijn BX100 SSD ook geen key voor Acronis gekregen. Zijn ze daar dan nu mee gestopt?

Heeft er iemand nog een key voor mij over? Ik heb HJS al een pm gestuurd, mocht hij zijn oude key kwijt willen en ik het ondanks zijn installatie nogmaals kan installeren. Als er iemand is die de key kwijt wil aan mij: graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De BX serie is de echte budget serie, dus die komen met nog minder extra's dan de MX series uiteraard.

Er zijn anders ook nog andere alternatieve cloning software.

Paragon is een naam die nogal vaak valt binnen de SSD kringen.
Ze hebben nu ook gratis backup / restore software (cloning via omweg) heb ik gezien.

Misschien is dat eens een optie om te proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door Swordlord op 12-05-2015 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 23:44
dagizmo schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 18:31:
Net als HJS heb ik bij mijn BX100 SSD ook geen key voor Acronis gekregen. Zijn ze daar dan nu mee gestopt?
De Crucial BX100 komt inderdaad niet met Acronis clone-software. Zoals Swordlord al aangeeft gaat het hier echt om een budget-SSD. Heb dit ook aan Crucial gevraagd en zij bevestigen dit. Naast Acronis zijn er ook andere gratis clonings-software. Paragon is idd een goed alternatief, maar er zijn tal van dit soort gratis softwarepakketen. Waar ik ook van andere positieve verhalen over hoor is Partition Wizard. Deze hebben ook een gratis tool.

Ik heb hier nog wel een Acronis key liggen van de MX200, maar deze zal ik later zelf nog gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Afgelopen weekend mijn 'oude' Asus K53TA-SX108V voorzien van een Samsung EVO 850 250GB. Dit rolt er uit de benchmark:

Afbeeldingslocatie: http://dickpluim.com/voor_forum/as-ssd-bench%20Samsung-SSD-850_20150513.png

Overigens was dit een 2e test. In de 1e test kwam ie tot een accesstijd van 0,18ms voor lezen en ook iets sneller voor schrijven. Volgens mij verder al redelijk geoptimaliseerd maar vind de pakweg 250MB/s wat aan de lage kant als de specs pakweg 500MB/s aangeven.

Volgens CrystalDiskInfo zit ik in mode Sata-300 terwijl Sata-600 ondersteund wordt (door de SSD dan). Dan zal de Sata-300 de bottelneck zijn in deze pakweg 4 jaar oude laptop. :-(

[ Voor 15% gewijzigd door DikkieDick op 13-05-2015 01:14 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn gewoon goede resultaten voor die laptop op sata300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
O mooi. En bij de tweaks las ik dat je geen pagefile moest gebruiken. Ben ik in in Lightroom bezig mekkert ie toch dat, ondanks dat er van de 8GB RAM er nog 1 vrij is, ie te weinig geheugen heeft. Dan toch maar een pagefile en ondanks dat de meningen verdeeld zijn waar je deze moet plaatsen toch maar een kleintje op de SSD. SSDLife geeft overigens aan dat mijn SSD nog tot 22 februari 2024 (geschat uiteraard) mee gaat. ;-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, die tweaks zoals pagefile uitzetten zijn dikke onzin en moet je niet aan beginnen. Een SSD moet je gewoon gebruiken als een snelle harddisk, al die tweaks die de levensduur zouden verlengen werken qua performance over het algemeen gewoon averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_JGC_ schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:49:
Mja, die tweaks .... werken qua performance over het algemeen gewoon averechts.
Precies. Als ze mij naar tweaks mbt SSD vragen dan zeg ik "er zijn geen tweaks " . Behalve dan dat je performance verminderd of dat programmas gaan zeiken dat ze niet genoeg geheugen hebben. Daar koop je dus geen ssd voor, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Enige wat ik aan het pagefile verander, en dat doe ik al sinds XP, is het een vaste grote geven.
En dan de Min en de Max waarde gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Dat laatste heb ik ook gedaan. En dat ie 'maar' 8 jaar mee zou gaan. Ik las ergens dat een SSD een kortere levensduur dan een HD zou hebben en dat een SSD 51 jaar mee zou gaan. Volgens mij moet ik de eerste harde schijf ook nog tegenkomen die dat haalt. En de SSD zit er nu in omdat ik de traagheid van mijn bijna 4 jaar oude laptop zat was, maar nog geen zin had om veel geld uit te geven voor een nieuwe. Met 2GB extra RAM en een SSD draait het allemaal weer als een zonnetje. Zelfs het fotobewerken in Lightroom gaat beter dan ooit. ;-)
En dan zien we over een paar jaar wel weer verder. ;-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Ik ga vanavond mijn disk maar clonen.

Momenteel heb ik te veel programma's geinstalleerd om even snel een clean install te doen. Dat komt wellicht een andere keer. Dus ik wil vanavond de huidige HDD clonen naar de SSD (BX100).

Klopt het dat ik als enige (nadat de schijf is gecloond) de schijf kan omwisselen en dan bij het booten in bios (UEFI) de controller op ahci zet voor de meeste performance?

Ik heb helaas! een Sony SVS15 serie laptop en daar draait het op SataII ipv SataIII, omdat Sony zo fijn is geweest hardware matig geen SataIII te ondersteunen met niet eigen SSD's.

Ter controle dus mijn vraag: alleen UEFI mode op AHCI zetten en dan is het klaar? Of moet ik na het cloon-proces nog andere verrichten doen?

-edit- Schijf is niet terug te vinden in schijfbeheer als ik deze aan de usb/sata converter hang. Lees dat meer mensen daar problemen mee hebben gehad, maar wat is de oplossing daar nu voor?

[ Voor 11% gewijzigd door dagizmo op 13-05-2015 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:20
Reepje schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 07:43:
[...]

Heb je al gelezen wat in koeieletters boven je berichtje staat als je in dit topic wat gaat typen? Zal het voor de zekerheid hieronder nog eens herhalen.

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Het is nog vroeg! * chim0 schenkt nog wat koffie in :O

Overigens, ik meen weleens iets gelezen te hebben over de enorme degradatie van Samsung. Klopt dit nog steeds met de 850 EVO of is het inmiddels opgelost met de nieuwste firmware?

[ Voor 103% gewijzigd door chim0 op 14-05-2015 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chim0 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 07:14:
Ik twijfel voor een kennis tussen de MX200 en 850 EVO. Wat jullie?
Heb je al gelezen wat in koeieletters boven je berichtje staat als je in dit topic wat gaat typen? Zal het voor de zekerheid hieronder nog eens herhalen.

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
chim0 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 07:14:
[...]

Het is nog vroeg! * chim0 schenkt nog wat koffie in :O

Overigens, ik meen weleens iets gelezen te hebben over de enorme degradatie van Samsung. Klopt dit nog steeds met de 850 EVO of is het inmiddels opgelost met de nieuwste firmware?
De Samsung 840 EVO snelheids issue's zijn gezien het 2d TLC nand, dat het voltage van zijn richtlijn afzwerft en de controller niet meer precies wat het moet zijn en honderden pogingen doet om de data opnieuw uit te lezen.

In theorie en praktijk heeft het 3D TLC nand van Samsung 850 EVO meer speelruimte voor voltage variatie. Hierdoor zwerft het voltage minder snel buiten zijn grenswaarde en kan de controller dus wel makkelijk lezen welke data het is.

Durf ik mijn hand in het vuur te steken en zeggen, ahhh die drive zal nooit die problemen krijgen... Nope...
Is het op eerste zicht een goede drive? Jah, dat wel denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 14-05-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Swordlord schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 09:15:
[...]

De Samsung 840 EVO snelheids issue's zijn gezien het 2d TLC nand, dat het voltage van zijn richtlijn afzwerft en de controller niet meer precies wat het moet zijn en honderden pogingen doet om de data opnieuw uit te lezen.

In theorie en praktijk heeft het 3D TLC nand van Samsung 850 EVO meer speelruimte voor voltage variatie. Hierdoor zwerft het voltage minder snel buiten zijn grenswaarde en kan de controller dus wel makkelijk lezen welke data het is.

Durf ik mijn hand in het vuur te steken en zeggen, ahhh die drive zal nooit die problemen krijgen... Nope...
Oké, klinkt redelijk ingewikkeld. Maar dan heb ik liever iets minder snelheid en meer stabiliteit en zulke wereldschokkende verschillen zullen het ook weer niet zijn. Bovendien zit SATA nu aan z'n limiet, dus elke nieuwe drive, die je nu koopt, zit volgens mij aan z'n max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
chim0 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:23:
[...]

Oké, klinkt redelijk ingewikkeld. Maar dan heb ik liever iets minder snelheid en meer stabiliteit en zulke wereldschokkende verschillen zullen het ook weer niet zijn. Bovendien zit SATA nu aan z'n limiet, dus elke nieuwe drive, die je nu koopt, zit volgens mij aan z'n max.
Er is meer tussen hemel en aarde dan sequentiële snelheid.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
pafdaddy schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 14:34:
[...]

Er is meer tussen hemel en aarde dan sequentiële snelheid.
Ik bedoelde meer als de MX200 op langere termijn stabieler is en zijn snelheid wel weet te behouden, heb ik liever die.
Dit bedoel ik. Ik hou niet echt van dit soort grijze gebieden, zeker omdat het een nieuw systeem betreft voor een kennis, die enkel internet en Office toepassingen erop doet. Heb geen zin om elke week aan de deur staan om die SSD te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Als je voor zekerheid wilt gaan, zou je kunnen kijken naar de vorige series van SSD schijven. Meestal zijn daar de kinderziektes al weggehaald met nieuwere firmnwares.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrasound
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:40
Hallo ik heb vandaag in mijn Asus N751 de Ssd xp941-256 vervangen door de SM951-256
de resultaten mogen er wezen -:)

Afbeeldingslocatie: http://www.johbie.nl/sm951_1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.johbie.nl/sm951_2.png

Hero VII,I7 4790K ,Corsair 1866/16Gb ,H105 Sapphire 7770 oc , Samsung 840Pro 256Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Nu de Amerikaanse Dollar weer in verval is geraakt (tot teleurstelling van de Europese beleggers volgens DFT) beginnen de SSD-prijzen weer te zakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Samsung SM951 NVMe review: http://www.thessdreview.c...w-256gb-nvme-performance/
There you have it, NVMe really does deliver better performance than AHCI ! In all benchmarks it was faster in one way or another. Read speeds peaked out at 2.26GB/s and writes at 1.28GB/s. We saw it reach nearly 300K IOPS read and hit just about 100K IOPS write as well.

One of the biggest advantages of NVMe is lower latency. When looking at the average response time with Iometer under the same 4K random QD32 workloads, the NVMe variant of the SM951 has about 50% less latency overall. This also continued to show improvement in PCMark Vantage where it reached 187K points. In PCMark 8's consistency testing we saw very good performance as well. Consistency proved to be very good in this SSD. Through each phase in this test its performance remained constant, it did, however, take a little bit to recover from the heavy workload phase. It delivered the highest bandwidth out of all our testing so far and had about 20% lower latency than the AHCI variant, which translates to better performance during real world type workloads.

Now for thermal performance, we want to elaborate on what the results actually mean. These temperatures are very unlikely to be reached in real world use, just as are the insanely high read IOPS. These are worse case scenarios where we are reading and writing to the SSD's full capacity at its full speed. People often read these results and expect their drive to hit these temperatures under normal consumer usage, however, this isn't true. Unless you have another high speed storage device that allows for this SSD to reach full bandwidth in reads and/or writes, the SM951 is not going to hit 70-80C. Most people who buy this SSD will be transferring at the limits of a single SATA 6Gb/s SSD and more often than not, at most two in RAID 0 @ 1GB/s. So for the majority of people out there who will have these SSDs, you don't need to worry about the heat output. For the few who can and will saturate its performance though, look into adding a fan near this SSD or a small RAM heatsink or thermal pad. With just a 120mm fan pointed at it during testing the SM951's controller stayed under 62C.
Nu nog price and availability !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:24
Ik heb een Samsung EVO 250GB in mijn veroudere PC geplaatst om 'm weer een snelheid boost te geven. Maar ben er nog niet helemaal overuit of het nu echt zo snelheid winst heeft.

Aangesloten op een SATA 2 poort, draait in AHCI en nieuwe Windows 7 installatie

Het betreft al een ouder moederbord : GA-MA790X-UD4 (AMD 790X + SB750 Chipset)

Vreemde is dat met de Windows AHCI driver de performance wel redelijk aanvoelt, maar een opstarttijd heeft van 30 seconden.
Met de AMD AHCH driver boot Windows in 8 seconden, maar hapert windows achter elkaar

En dit is de score. wat vinden jullie ervan? ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.riczun.nl/wp-content/uploads/2015/06/samsung_magician.png

Afbeeldingslocatie: http://www.riczun.nl/wp-content/uploads/2015/06/as-ssd-bench-Samsung-SSD-850-2-6-2015-22-21-17.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AS-SSD ziet er redelijk uit voor een sata2.
En 30 sekonden boot is redelijk als je hiermee bedoelt van startknop tot bureaublad.

Waarschijnlijk heb je last van je verouderde hardware, de SB750 chipset laat wel eens dramatische resultaten zien, vooral wat betreft de schrijfsnelheid.

Maar alles is relatief, ik neem aan dat je pc nu heel wat vlotter aanvoelt?

edit, voor wat achtergrond info over chipsets+performance is dit wel een mooi overzichtje. Al wat ouder maar jouw chipset moest ertussen zitten. Op eerdere paginas ook de as-ssd marks.

http://www.tomshardware.c...rformance-ssd,3540-6.html

[ Voor 27% gewijzigd door Reepje op 02-06-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Sinds een weekje de 850 EVO mSata 1TB in bezig; scores zijn zover ik kan zien prima:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3sAm06I.png

Het enige wat mij tegen valt is de sequentiele schrijfsnelheid, de andere zijn wat mij betreft dik in orde.

Overigens kom ik dat ook tegen in Samsung Magician bij random IOPS write:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qNViwL4.png

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Door een verhuizersfoutje, is een computer met daarin een Crucial mx100 maar liefst 9 maanden in de opslag beland. Niet zo fijn, maar dit geeft ons nu wel inzicht hoe dit type zich gedraagt.
De files op de schijf zijn dus allemaal meer dan 9 maanden oud, en de ssd had geen stroom.

Computer aangesloten en aangezet, de drive werkt perfect. Windows begon gelijk als een malle te updaten, maar daarna heb ik een HDtach gedraaid omdat dit blijkbaar een duidelijke indicatie geeft mbt oude files. Hieronder 1 HDtach van augustus vorig jaar, en daaronder de HDtach na 9 maanden stroomonderbreking. Ziet er ook goed uit.

hd tach mx100

hdtach mx100 no power 8 months

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:24
Reepje schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 23:00:
AS-SSD ziet er redelijk uit voor een sata2.
En 30 sekonden boot is redelijk als je hiermee bedoelt van startknop tot bureaublad.

Waarschijnlijk heb je last van je verouderde hardware, de SB750 chipset laat wel eens dramatische resultaten zien, vooral wat betreft de schrijfsnelheid.

Maar alles is relatief, ik neem aan dat je pc nu heel wat vlotter aanvoelt?

edit, voor wat achtergrond info over chipsets+performance is dit wel een mooi overzichtje. Al wat ouder maar jouw chipset moest ertussen zitten. Op eerdere paginas ook de as-ssd marks.

http://www.tomshardware.c...rformance-ssd,3540-6.html
Interresant artikel, bedankt! Zo te zien klopt het aardig met snelheid die ik haal met mijn chipset!

Helaas reken ik de boottijd vanaf dat ik het logo zie t/m desktop, totaal zit het richting 40 seconden.

Het voelt wel sneller aan, maar of het nou veel sneller is ben ik nog niet helemaal overuit.
Bijvoorbeeld een zip bestand uitpakken oid lijkt niet echt vlotter te gaan.

Ik heb het idee dat de AHCI driver ook niet lekker zit. Met de AMD driver boot die heel snel, maar loopt Windows zeer traag, en met de Windows driver is het precies andersom.

Iemand een idee welke AMD AHCI drivers geschikt zijn en wel goed zijn?
Anders zit ik te denken eens Windows 8 en/of Ubuntu te installeren, kijken hoe dat performt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
Riczun schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:35:
[...]

Iemand een idee welke AMD AHCI drivers geschikt zijn en wel goed zijn?
Anders zit ik te denken eens Windows 8 en/of Ubuntu te installeren, kijken hoe dat performt!
Op mijn oude AMD SB750 chipset had ik met de "10-9_win7_32-64_ahci_1.2.1.263._trim ok" driver de beste results, maar de standard msahci driver deed het net zo goed, ik zou me er niet te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Reepje schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:39:
Door een verhuizersfoutje, is een computer met daarin een Crucial mx100 maar liefst 9 maanden in de opslag beland. Niet zo fijn, maar dit geeft ons nu wel inzicht hoe dit type zich gedraagt.
De files op de schijf zijn dus allemaal meer dan 9 maanden oud, en de ssd had geen stroom.

Computer aangesloten en aangezet, de drive werkt perfect. Windows begon gelijk als een malle te updaten, maar daarna heb ik een HDtach gedraaid omdat dit blijkbaar een duidelijke indicatie geeft mbt oude files. Hieronder 1 HDtach van augustus vorig jaar, en daaronder de HDtach na 9 maanden stroomonderbreking. Ziet er ook goed uit.

[afbeelding]

[afbeelding]
Schat aan informatie!! Dit soort testjes zie je maar zo zelden. Dikke plus voor Crucial trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Paar weken geleden was er door de JEDEC een presentatie gegeven over data retentie van SSD's.
Anandtech heeft er een samenvatting van gemaakt destijds en ook nog wat andere techsites hebben erover geschreven.

Jammer genoeg zijn de slides niet meer beschikbaar bij JEDEC zelf.

Maar dit is een prachtplaatje wat laat zien hoe de data retentie is van een SSD, die al door zijn officiële write cycles heen zit. (getest door intel)
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/9248/3_575px.PNG
Sidenote: Retentie tijd in weken

Dus de doem scenario's die sommige mensen schetsen dat een SSD die door zijn write cycles heen zit, bijna geen data meer kan houden, mogen voor nu ook eindelijk eens tot echte mythe's worden verklaart :P (uitzonderingen daargelaten)

Behalve als je je SSD bewaard in een sauna :+

Source: Anandtech: The Truth About SSD Data Retention

[ Voor 40% gewijzigd door Swordlord op 03-06-2015 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Zouden die 840 EVO's dan massaal bij 40+ graden worden bewaard als ze uit staan? :+

Zo'n tabel is natuurlijk leuk en aardig en geeft keurig aan hoe het hóórt te werken, maar in de praktijk wordt er gewoon getest door zo'n schijf even in de oven te leggen en te kijken wat er dan met de data gebeurt. Die 52 weken gaan ze echt niet wachten om te zien of hij aan de eisen voldoet. Zo'n test van x minuten bij y graden in de oven wordt dan omgerekend naar een bepaalde levensduur bij kamertemperatuur en als dat 52 weken of meer is wordt hij goedgekeurd. Als je een nieuwe technologie aan het testen bent, zoals het TLC geheugen van Samsung, kan het dus wel eens misgaan in die berekening. De mensen die die dingen hebben gekocht hebben de échte test gedaan, en daarvoor zijn die schijven keihard gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat er precies aan de hand is met de 840EVO is mij nog niet helemaal duidelijk, maar er waren wel degelijk mensen waar deze ssd na enkele maanden (bijna nieuwstaat) een grote performance drop liet zien. En daarbij stond er wel meestens stroom op de schijf.

Met de benches die ik heb laten zien, en uit praktijk ervaring, kan ik zeggen dat mijn MX100 geen enkele performance drop laat zien na een stroomonderbreking van 8 maanden. En dat is toch wel fijn om te weten omdat hier toch weer een kleiner procedé voor het geheugen is toegepast. Er waren toendertijd tongen die verwachten dat dit type geheugen zou zakken.

Over het grafiekje hierboven, leuk, maar pure theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Misschien vergeten te vermelden dat Intel bij die tests gebruik heeft gemaakt van MLC NAND en niet TLC prut :P

En JEDEC zou deze informatie niet zomaar naar buiten brengen, als er niet een kern van waarheid en betrouwbaarheid in zit.

[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 03-06-2015 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Reepje schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:36:
Wat er precies aan de hand is met de 840EVO is mij nog niet helemaal duidelijk, maar er waren wel degelijk mensen waar deze ssd na enkele maanden (bijna nieuwstaat) een grote performance drop liet zien. En daarbij stond er wel meestens stroom op de schijf.
Voor mij is duidelijk dat de 840 EVO data gewoon niet kan vasthouden: de NAND-cellen moeten actief worden herschreven elke zoveel weken om te voorkomen dat de data vervaagt en uiteindelijk verdwijnt. Stroom op de schijf houden hielp hierbij niet, omdat de schijf die stroom niet gebruikte om je data te beschermen tegen de vervaging door de tijd. De recente firmware update zou de problemen hebben 'opgelost' doordat de schijf wanneer deze is ingeschakeld de oude data af en toe uitleest en opnieuw schijft zodat het weer een poosje goed leesbaar is. Als je nu een geüpdatete 840 EVO in je PC stopt en hem weer 9 maanden in de opslag zet is die daarna naar alle waarschijnlijkheid oertraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Swordlord schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:08:
Maar dit is een prachtplaatje wat laat zien hoe de data retentie is van een SSD, die al door zijn officiële write cycles heen zit. (getest door intel)
[afbeelding]
Sidenote: Retentie tijd in weken
Lees ik dit graffiekje goed, zou een SSD zo koel mogelijk moeten zijn wanneer uit en zo warm mogelijk wanneer aan voor maximale retentie ? Dat laatste lijkt bizar.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop82 op 04-06-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
marcop82 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:35:
[...]

Lees ik dit graffiekje goed, zou een SSD zo koel mogelijk moeten zijn wanneer uit en zo warm mogelijk wanneer aan voor maximale retentie ? Dat laatste lijkt bizar.
Het half geleider materiaal, wordt steeds meer geleidend bij hoge temperaturen.
Als de drive dus uitstaat, heeft hoge temperatuur het effect dat door betere geleiding, de spanning sneller weglekt.

Anderzijds, bij het schrijven en wissen van data, wordt er altijd een stukje van het halfgeleider materiaal beschadigd, puur door de programmeer pieken.
Als het materiaal door een hoge temperatuur beter geleid, hoeft er minder vermogen erop te worden gezet, wat de beschadiging minder maakt.
Zodoende dat een drive die altijd in een warme omgeving heeft gedraaid, minder slijtage heeft van zijn halfgeleider materiaal waardoor het beter zijn spanning houd, want de isolatie laag is dikker.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 04-06-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Dus dit staat zowat haaks op het wenselijke gebruik van HDD's. Dus een SSD onder de 50°C houden heeft eigenlijk totaal geen voordeel maar zelfs op het lange termijn een nadeel. Dat is niet evident, dan zal ik hem maar als heatsink voor mijn GPU gaan gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:54
marcop82 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 08:16:
Dus dit staat zowat haaks op het wenselijke gebruik van HDD's. Dus een SSD onder de 50°C houden heeft eigenlijk totaal geen voordeel maar zelfs op het lange termijn een nadeel. Dat is niet evident, dan zal ik hem maar als heatsink voor mijn GPU gaan gebruiken :D
misschien goed voor dataretentie. Maar ik denk weer minder goed voor condensatoren ;)
Pagina: 1 ... 119 ... 134 Laatste

Let op:

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.