Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
JantjeKoud schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:59:
[...]

Het is niet helemaal duidelijk wat je wilt, maar als je 2 partities wilt samen voegen zou ik dat doen met PartitionAssist_Home. Dit progje van AOMEI is geheel gratis en werkt met behoud van data. Euhum, natuurlijk van 1 van de 2 partities. ;)
Dankje!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
pwillemske schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:06:
Hoi :) ,

Ik heb nu ongeveer 1 maandje een samsung 850 evo 250gb ssd...en heb een partitie aangemaakt voor Windows (37,2gb). Nu kom ik er achter dat ik nog maar 4gb over heb wat eerst 12gb was (op de Windows partitie). Nu was mijn vraag of ik deze partitie kan verwijderen zonder Windows te verwijderen, oftewel, de 2 partities samen te voegen dat het weer één schijf wordt.

Alvast bedankt

Man wat een snelheid zeg @hierboven! Maar daar betaal je ook wel wat voor :'(
Ja dat kan, dan moet je eerst de data op de 2e partitie veiligstellen. Dan ga je naar disk management en verwijder je de 2e partitie. Vervolgens kies je bij de 1e partitie op 'uitbreiden' en pak je de vrijgekomen ruimte bij de C partitie.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Snowwie schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 18:32:
[...]

Ja dat kan, dan moet je eerst de data op de 2e partitie veiligstellen. Dan ga je naar disk management en verwijder je de 2e partitie. Vervolgens kies je bij de 1e partitie op 'uitbreiden' en pak je de vrijgekomen ruimte bij de C partitie.
Houdt er bij dergelijke operatie wel altijd rekening mee dat het mis kan gaan. Heb ooit wel eens een corrupte paritie table gekregen door Windows schijvbeheer (disk management). Is wel weer op te lossen maar niet echt makkelijk (iig niet voor mij toen).

Zelf gebruik ik overigens meestal acronis disk director. Die kan partities ook "mergen" waarbij alle data van de 2e partitie in een submapje op de eerste komt. Dat vindt ik zelf erg handig.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-08 15:51
Hi tweakers!

Ik heb een probleem met mijn 850 evo 250gb ssd. Deze heeft altijd gewerkt op een sata II aansluiting, maar sinds vandaag heb ik een een pci-e kaart gekocht met een sata III aansluiting. Nou werkt alles naar behoren en geeft windows ook aan dat het draait in ahci modus op een sata 3 6Gb/s aansluiting.

Er is alleen 1 probleem, de snelheid is nog steeds 250mb/s lees en 150mb/s schrijfsnelheid. Weet iemand hiervoor de oplossing om het op de sata III snelheid te laten lopen?

Groeten,

Darretje92

Systeemspecs
Q9450
P5kpl-am se
4gb Ddr2 800mhz
hd7870 2gb

De pci-e kaart heeft de chipset marvell 88se9128, de laaste drivers zijn geïnstalleerd 1.2.xxxx.

Edit: zit een schone Windows installatie op

[ Voor 3% gewijzigd door Wulfric92 op 24-03-2015 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wulfric92 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:00:
Hi tweakers!

De pci-e kaart heeft de chipset marvell 88se9128, de laaste drivers zijn geïnstalleerd 1.2.xxxx.

Marvell wil je zo-wie-zo niet.
Ga terug naar je intel chipset, : sneller en betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Wulfric92 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:00:
Hi tweakers!

Ik heb een probleem met mijn 850 evo 250gb ssd. Deze heeft altijd gewerkt op een sata II aansluiting, maar sinds vandaag heb ik een een pci-e kaart gekocht met een sata III aansluiting. Nou werkt alles naar behoren en geeft windows ook aan dat het draait in ahci modus op een sata 3 6Gb/s aansluiting.

Er is alleen 1 probleem, de snelheid is nog steeds 250mb/s lees en 150mb/s schrijfsnelheid. Weet iemand hiervoor de oplossing om het op de sata III snelheid te laten lopen?

Groeten,

Darretje92

Systeemspecs
Q9450
P5kpl-am se
4gb Ddr2 800mhz
hd7870 2gb

Volgens deze website heb je PCI gen2 nodig voor de 5.0 Gbps (en dan zit je dus nog onder de 6 Gbps van Sata 3). http://www.ioisata.com/pr...apter/S3-PCIE1XG201-A.htm . Los daarvan heeft mijn bord twee extra Sata 6 Gbps poorten van Marvell en die zijn eigenlijk nog slechter dan de Sata2 poorten van Intel. Met een harde schijf merk ik ongeveer 5-10 MB/s verschil op crystaldisk.

Je zult toch de overstap moeten maken naar een moderner moederbord en dus ook een nieuwe cpu.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 24-03-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
Klopt inderdaad, nou zit er ook een pci 2.0 x1 op daar zit de kaart ook in. maar het blijft op 250mb/s hangen en komt niet in de buurt van de theoretische 500mb/s. Maar het is exact dezelfde snelheid waarmee het op de intel controller van het moederbord werkte.

Edit: het is toch een 1.0 pci-e x1 slot.. vandaar dat het max. 250mb/s is. Op de tweakers site stond 2.0 slot: pricewatch: Asus P5KPL-AM SE

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 32% gewijzigd door Wulfric92 op 24-03-2015 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:05:
[...]

Volgens deze website heb je PCI gen2 nodig voor de 5.0 Gbps (
Sorry. Maar wat een gezeik.
heb je het hier dus over 600 MB per sekonde (en een beetje).
Werkelijke snelheid over sata 2 of 3 met of zonder extra kaart zal gemiddeld 60 mb zijn? (ik gooi er maar naar, het kan ook 30 of 100 mb/s zijn) , maar waar hebben we het over?
Er zullen best wel scenario's te bedenken zijn waar de gozer 300 mb/s haalt maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. En voor de rest fietst die met gemiddeld 25 mb/s. :)

Maar je kan natuurlijk ook benchmarks draaien. En die waarden nemen als je "snelheid" . Dan heb je (sdk1985) helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 22:45
@darretje92, nergens voor nodig om ander mobo te kopen, gewoon je native sata2 intel port gebruiken, tevens zal je in de praktijk zelden het verschil merken met een Sata3 port, tenzij je benchmark gek bent, het is het echt niet waard, tenzij je sowieso wilt upgraden dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Reepje schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:14:
[...]

Sorry. Maar wat een gezeik.
heb je het hier dus over 600 MB per sekonde (en een beetje).
Werkelijke snelheid over sata 2 of 3 met of zonder extra kaart zal gemiddeld 60 mb zijn? (ik gooi er maar naar, het kan ook 30 of 100 mb/s zijn) , maar waar hebben we het over?
Er zullen best wel scenario's te bedenken zijn waar de gozer 300 mb/s haalt maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. En voor de rest fietst die met gemiddeld 25 mb/s. :)

Maar je kan natuurlijk ook benchmarks draaien. En die waarden nemen als je "snelheid" . Dan heb je (sdk1985) helemaal gelijk.
Huh wat? Ik geloof dat je even mijn punt mist. Zo ver ik kon zien heeft zijn moederbord geen pci gen 2. Waardoor volgens de website 2.5 Gbps de maximale snelheid is aan de PCI-E kant. Laat dat nu net de snelheid zijn die hij al native kan halen via zijn Sata 2. Conclusie: kaart heeft geen nut. Had hij wel een PCI gen 2 gehad dan had hij in theorie 2 Gbps winst kunnen behalen maar ook dat betwijfel ik gezien mijn eigen ervaring met marvell chips.

Of bedoel je te zeggen dat de 250/150 MB/s die hij haalt voldoende is voor normaal gebruik?

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 25-03-2015 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
klopt inderdaad wat je zegt er zit een 1.0 pci-e op Vandaar de lage snelheid. Maar wat wel een verschil maakt is de iops 9000 vs 38000 op de sata via pci-e.

Het heeft nog enigzins effect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Raid shootout beginnetje gemaakt... Kandidaten zijn een Crucial MX 256 GB, 2x Seagate Desktop HDD 1 TB en een Seagate Desktop HDD 3 TB (allemaal circa 100 euro).

Installatie van Civilization Beyond Earth vanuit een ramdrive:
Single hdd: 1m23s
Raid 0 met 64kb stripe: 32s
SSD: 33s

Tijd even met stopwatch gedaan heb overigens wel een shadowplay opname dus het kan gedubbelchecked worden achteraf.

Iemand anders nog een concrete suggestie voor een bepaalde test (game+map oid)?

edit: misschien meer iets voor een apart topic: Raid, SSD en HDD shootout gaming benchmark suggesties?

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 25-03-2015 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Heeft iemand al ervaringen opgedaan met de (120GB) GoodRAM SSD's??
zo ja, hoe is de snelheid en stabiliteit van die dingen?

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

ChUcKiE schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:52:
Maar heb ik het dan goed, als ik er gewoon al een 32Gb cache inzet ik al een performanceverbetering ervaar? Moet ik dan ergens nog wat instellen, of aanpassen, of ziet "windows" het vanzelf als cache geheugen?
Dat zul je via de Intel RST software moeten configureren. Kijk bv hier. Cache aan of uit maakt een enorm verschil, ook bij de 7200 rpm disk. Het opstarten gaat zo'n 50% sneller was mijn (meet) ervaring. Getest met Windows 7.

Je zult dus wat instellingen moeten aanpassen. Die Intel RST software staat er waarschijnlijk al wel op, anders kun je die downloaden en installeren.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Ja ok, maar ik heb er nu als enige en hoofdschijf een 180GB Intel SSD in zitten. Heeft het dan nog zin om er een cache module/bij te zetten?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:08

_Arthur

blub

2bmws schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:07:
Heeft iemand al ervaringen opgedaan met de (120GB) GoodRAM SSD's??
zo ja, hoe is de snelheid en stabiliteit van die dingen?
Nog nooit van dat merk gehoord. Wat had je zelf gevonden?
ChUcKiE schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:50:
Ja ok, maar ik heb er nu als enige en hoofdschijf een 180GB Intel SSD in zitten. Heeft het dan nog zin om er een cache module/bij te zetten?
Dus je wilt een SSD gaan cachen? Dat gaat je niets verder helpen kwa snelheid.

[ Voor 30% gewijzigd door _Arthur op 25-03-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
_Arthur schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:05:
[...]

Nog nooit van dat merk gehoord. Wat had je zelf gevonden?
Alleen dat het een nieuw Pools merk is maar nog geen revieuws en ervaringen, staan wel in de Pricewatch.

http://tweakers.net/pricewatch/unsorted/1294905/goodram-120gb-sata3-goodram-ssd-c40-25-550430-mb-s-7mm-%28ssdpr-c40-120%29.html
Je bekijkt een product dat nog niet door Tweakers is verwerkt, maar waar al wel prijzen van bekend zijn

[ Voor 25% gewijzigd door 2bmws op 25-03-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Voor die 6 euro meer zou ik gewoon een MX100 halen.

Hier staat een review, effe zelf vertalen of gewoon naar de plaatjes kijken; https://www.overclockers.ua/storage/goodram-c100-120gb/

Daar wordt dan wel een C100 series besproken en niet een C40 waar jij een prijs-link van post.

[ Voor 77% gewijzigd door _Arthur op 25-03-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:04
ChUcKiE schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:02:
Ik heb een HP Elitebook 840 laptop met een harddisk erin en die wil graag omruilen met een SSD.
Nu kan dat natuurlijk "gewoon" een wat oudere SSD zijn, al dan niet tweedehands van 128GB.

Maar nu zit er in deze laptop ook een mogelijkheid voor zo'n m.2 slot (M.2 (NGFF) SSD)

Zitten daar nog voordelen aan tov van een "standaard" SATA SSD? Het is maar voor een Office laptop.
Hier heb ik sinds gisteren er een Adata Premier Pro SP900 M.2 2242 256GB SSD ingezet, ik kom van een Samsung 840 EVO 250GB SSD. Ik heb het OS geinstalleerd, maar ik heb de SSD nog niet zo snel kunnen krijgen als de Samsung.

Samsung 840 EVO 250GB SATA: Lezen 520 MB/s;
Samsung 840 EVO 250GB SATA: Schrijven 500MB/s;
Adata SP900 256GB M.2: Lezen 450MB/s;
Adata SP900 256GB M.2: Schrijven 425MB/s.

Wellicht nog even kijken naar BIOS/UEFI instellingen en Chipset drivers.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
_Arthur schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:24:
Voor die 6 euro meer zou ik gewoon een MX100 halen.

Hier staat een review, effe zelf vertalen of gewoon naar de plaatjes kijken; https://www.overclockers.ua/storage/goodram-c100-120gb/

Daar wordt dan wel een C100 series besproken en niet een C40 waar jij een prijs-link van post.
Goeie ik ga voor veiligheid en neem de Crucial :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:04
2bmws schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 12:12:
[...]

Goeie ik ga voor veiligheid en neem de Crucial :)
Lijkt me een zeer wijs besluit. :)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Dus je wilt een SSD gaan cachen? Dat gaat je niets verder helpen kwa snelheid.
Dit dacht ik al, dus dan laat ik deze optie mooi achterwege. Die Intel 1500 SSD's zijn redelijk. indien ik dit te langzaam vind, dan ruil ik die wel om met bijvoorbeeld een snellere Smasung of Crucial.

Maar moet ik dan nog zoveel rekening houden met BIOS settings en drivers/extra Intel programma''s om de SSD op het hoogste niveau te krijgen? Nog tips/suggesties? Ik heb sowieso de laatste chipset drivers geïnstalleerd.

[ Voor 26% gewijzigd door ChUcKiE op 25-03-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChUcKiE schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 13:06:
[...]

Maar moet ik dan nog zoveel rekening houden met BIOS settings en drivers/extra Intel programma''s om de SSD op het hoogste niveau te krijgen? Nog tips/suggesties?
We hebben het over een laptop?
Om dan je ssd naar een hoger niveau te tillen, zal je hem in een zeer snelle computer moeten stoppen, of in een super laptop met zeer snelle processor waar je alle energiebesparende functies van uitzet. Maar dat is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ja de SSD zit gewoon in een laptop (Ultrabook, i5-4300u). Maar begrijp dus dat het niet een noodzaak is om allerhande specifieke instellingen te maken om performanceverbeteringen te genereren.
Alle drivers zijn geïnstalleerd Intel RST ook en alles werkt verder zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je windows 7 of 8 draait, dan werkt de ssd al optimaal.
Een computer is zo snel als de zwakste schakel, en dat is niet de ssd. Een ssd kan je zelfs nog betere benches neerzetten als je een i7-4790k van 4 naar 4,4 Ghz overklokt.

Om een beeld te krijgen of het lekker loopt, kan je natuurlijk altijd even as ssd draaien. Soms werken ssd's beter met een bepaalde ahci driver. Dat is dan een kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:40
Ik overweeg de aanschaf van de Samsung 850 (Pro). Ik heb een HDD dockingstation met USB 3.0.
Ik wil dus eigenlijk de kale schijf kopen, dus niet de kit.
Welke (gratis) software kan ik gebruiken om mijn huidige HDD, inclusief W8.1, te klonen naar de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 16:13
Marcva schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:33:
Ik overweeg de aanschaf van de Samsung 850 (Pro). Ik heb een HDD dockingstation met USB 3.0.
Ik wil dus eigenlijk de kale schijf kopen, dus niet de kit.
Welke (gratis) software kan ik gebruiken om mijn huidige HDD, inclusief W8.1, te klonen naar de SSD?
Als je de Samsung 850 Pro koopt zit er volgens mij al een standaardversie van Acronis True Image bij, die je kan gebruiken om je HDD te clonen naar je SSD. Deze software gebruik ik ook, en ben er uiterst tevreden over :)

Edit: Excuses, ik heb Crucial door elkaar gehaald, alleen daar krijg je Acronis True Image Home bij meegeleverd. Niet bij Samsung dus. Mocht je geen software kunnen vinden heb ik nog wel eentje voor je liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jochemp op 27-03-2015 09:45 . Reden: Crucial/Samsung ]

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:36

job

Samsung biedt gratis software aan om te klonen. verkrijgbaar op hun website: http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html

Daarnaast vind je met 1 google query tig topics en tips over free ssd cloning software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Jochemp schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:42:
[...]

Als je de Samsung 850 Pro koopt zit er volgens mij al een standaardversie van Acronis True Image bij,(...)
En de 850 EVO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Laatst online: 19-09 16:13
Zie mijn edit van laatste post.
Kijk maar eens naar de gratis software van Samsung, ik heb deze in een ver verleden ook gebruikt en werkte prima, alleen wel beperkt.

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Tnx voor jullie advies. Ga Samsungs eigen software proberen. EVO is onderweg :)
Hmm zie dat Samsung niet de recovery partities van mijn Asus meeneemt. Originele HDD dus maar in oude staat bewaren voor het geval dat.... :|
Aan de andere kant scheelt je dat ook weer ballast op de SSD :)

[ Voor 56% gewijzigd door Marcva op 27-03-2015 10:15 . Reden: info Samsung software toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, want aan de recovery heb je niets meer: die recoverd het origineel: dat is dus de windows naar de originele HDD. Daar heb je dus niets aan.
Veel makkelijker is, om te weten hoe systeem herstel werkt (veel mensen hebben daar 10-tallen GB van op hun ssd, zonder dat ze weten dat ze het hebben, of hoe ze het moeten gebruiken). Daarnaast is het handig om een mooie verse windows op usb stick te hebben (inclusief alle updates so-far, want dat is het meeste werk) voor het geval dat het noodlot toeslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Marcva schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 10:06:
Tnx voor jullie advies. Ga Samsungs eigen software proberen. EVO is onderweg :)
Hmm zie dat Samsung niet de recovery partities van mijn Asus meeneemt. Originele HDD dus maar in oude staat bewaren voor het geval dat.... :|
Aan de andere kant scheelt je dat ook weer ballast op de SSD :)
Op basis van je productsleutel is bij Windows 8 de setup te downloaden van de Microsoft website (circa 4gb). Daarnaast kun je ook vanuit windows een recovery USB stick maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:20
Sowieso raad ik aan om de oude harddisk ergens te bewaren...

Laatst een Lenovo B50-70 aangemeld voor RMA waarvan ik de disk had vervangen door een SSD. Bij Lenovo plakken ze een zegel over de harddisk schroefjes. Reactie van Lenovo/Medion: Als wij de laptop binnenkrijgen met een andere harddisk of SSD zullen wij daarvoor kosten in rekening brengen".

SSD vervangen door harddisk van een andere B50-70 en opgestuurd, 2 weken later kosteloos gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

_JGC_ schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:01:
Bij Lenovo plakken ze een zegel over de harddisk schroefjes.
Bij mijn W520 toch echt niet 8)

Als het niet de HDD is die defect is, kan je hem ook gewoon zonder HDD/SSD opsturen; de informatie die daar op staat gaat hen niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:14
Leuk op zaterdag ochtend hier mee wakker te worden

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rpnS5LAl.jpg

Gister avond gewoon afgesloten en verder niks meer met de pc gedaan, heb kabels ed al gecontroleerd maar ik denk dat mijn 840 evo toch aan het einde van zijn latijn zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
theuberdude14 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:18:(...) ik denk dat mijn 840 evo toch aan het einde van zijn latijn zit
Die kan maximaal anderhalf jaar zijn!!! 8)7
Wat heb je er mee uitgespookt :S

Hier vanmiddag de 850 EVO geïnstalleerd. Probleemloos.
Er is alleen niets geks met mijn CloudSync van mijn Synology NAS. Dropbox geeft gewoon aan acuteel te zijn, maar CloudSync staat als een malle bestanden te updaten uit de Dropbox cloud. Alsof de bestanden gewijzigd zijn. Iemand enig idee van de oorzaak??? Of is dit meer een vraag voor het Syno forum?

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 28-03-2015 15:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Marcva schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:25:
[...]

Die kan maximaal anderhalf jaar zijn!!! 8)7
Wat heb je er mee uitgespookt :S

Hier vanmiddag de 850 EVO geïnstalleerd. Probleemloos.
Er is alleen niets geks met mijn CloudSync van mijn Synology NAS. Dropbox geeft gewoon aan acuteel te zijn, maar CloudSync staat als een malle bestanden te updaten uit de Dropbox cloud. Alsof de bestanden gewijzigd zijn. Iemand enig idee van de oorzaak??? Of is dit meer een vraag voor het Syno forum?
Goeie vraag xD, ga het bonnetje zoeken aangezien er 3 jaar garantie op zit. Heb gelukkig wel een back-up + drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theuberdude14 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:29:
[...]

Goeie vraag xD, ga het bonnetje zoeken aangezien er 3 jaar garantie op zit. Heb gelukkig wel een back-up + drive
De ssd hoeft niet stuk te zijn. Misschien is je windows corrupt geraakt?

Wordt de ssd herkent in de bios?
Zo ja, herinstalleer windows, kies de optie repair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
[quote]Reepje schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:51:
[...]

De ssd hoeft niet stuk te zijn. Misschien is je windows corrupt geraakt?

Wordt de ssd herkent in de bios?
Zo ja, herinstalleer windows, kies de optie repair

hij word niet meer herkend in de bios, heb al een andere sata kabel geprobeerd,andere sata power en een andere sata poort op het moederbord. Heb ook hirens boor cd geprobeerd en met wat tooltjes gekeken maar die kregen de ssd ook niet meer gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
theuberdude14 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:17:
[quote]Reepje schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:51:
hij word niet meer herkend in de bios, heb al een andere sata kabel geprobeerd,andere sata power en een andere sata poort op het moederbord. Heb ook hirens boor cd geprobeerd en met wat tooltjes gekeken maar die kregen de ssd ook niet meer gevonden.
Ik had identiek hetzelfde probleem met een oude OCZ Onyx 30GB ssd. Het ding heeft minstens een jaar in de kast gelegen toen ik em 'voor de gein' aansloot op een andere computer, waarin ie wel werd gedetecteerd. Na een secure erase werkt ie nu weer prima. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Na de eerste verbazing over de snelheid een beetje met Samsung Magician zitten spelen met mijn nieuwe 850 EVO. Ik heb Over Provisioning op 8% gezet. Verder heb ik nog wat noob vragen over de settings.
1. Performance Optimazation (TRIM): is het verstandig Samsung dit te laten regelen?
2. OS Optimazation: hybenate staat uit evenals indexeren.
2. Security: biedt drie opties: Class 0, TCG Opal en Encripted Drive. Waarom zou ik voor één van deze opties kiezen? En heeft het ook risico's?

Eventuele andere tips en trucs zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randle
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 19:57
Ik heb enkele vragen over het aantal writes op mijn Samsung 840 evo ssd.
Het betreft een 120gb versie die nu ruim een jaar oud is (januari 2014)

Omdat mijn desktop merkbaar langzamer werd drivers geüpdate en samsung performance restoration gedraaid. Hielp erg weinig en daarom wat benchmarks gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oeVSdZ8m.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uL37HI6l.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1wC4TjZl.png

Is +/- 52 TB written niet erg veel voor 1 jaar?
Op de schijf draait Windows uiteraard en programma's, data staat op HDD.
Overigens sinds gister er al 1,8 TB erbij, toch knap in één dag? 8)7

Iemand die de cijfers kan duiden en wellicht een idee heeft waarom er zoveel writes plaatsvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Dat is wel erg veel. Staat hij heel erg vol? Ik ben bij een volle disk (10 GB vrij op de 111 GB) omhoog geschoten van 5500 GB naar 33000GB in 234 dagen. Daarvoor was het vaak 8 GB/dag.

[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 30-03-2015 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randle
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 19:57
sdk1985 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:20:
Dat is wel erg veel. Staat hij heel erg vol? Ik ben bij een volle disk omhoog geschoten van 5500 GB naar 33000GB in 234 dagen. Daarvoor was het vaak 8 GB/dag.
Zo'n 70% vol gemiddeld (excl. over provisioning)
Niet echt bijzonder volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiTech07
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-08-2024
Vandaag heb ik mijn Samsung 850 EVO ssd binnengekregen. maar nu probeer ik een beetje uit te zoeken wat er met een ssd gebeurt in het geval van een stroomuitval. nu lopen de dingen die ik tegenkom nogal uiteen, maar veel mensen roepen dat ssd's corrupt raken/onbruikbaar worden bij een onverwachte stroomuitval.

nu vraag ik me dus af, is de kans nu werkelijk zo groot dat je ssd corrupt raakt/problemen vertoont bij een stroomuitval? want als dit echt het geval is dan zouden er wel veel mensen dit probleem moeten hebben, aangezien een stroomstoring altijd wel voor kan komen. en dan kan samsung toch ook geen garantie van 5 jaar geven? want dan zouden ze wel erg veel ssd's terug krijgen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bescherming tegen stroomverlies kan op verschillende manieren. Crucial en Intel SSDs hebben meestal hardwarematige capacitors die stroom kort kunnen vasthouden; kort genoeg om de lopende write af te handelen in elk geval - zodat de NAND consistent blijft. Samsung gebruikt een softwarematige bescherming die de SSD terug in het verleden zet na onverwacht stroomverlies. Samsung noemt dat POR: Power-On Recovery. Die zorgt dat de Samsung SSD zich weer in een consistente staat bevindt na onverwachts stroomverlies.

Merk op dat 'onverwachts stroomverlies' veel meer betekent dan een echte stroomstoring waarbij alles onverwacht uitvalt. Ook de stroomknop gebruiken in de BIOS-fase of een OS-crash kunnen dit veroorzaken.

SSDs die geen bescherming hebben tegen onverwacht stroomverlies, zijn inderdaad kwetsbaar. Dan is het elke keer een dobbelsteen gooien of je SSD corrupt wordt, of nog erger: bricked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb onlangs een samsung 850 Evo in mijn laptop geplaatst met 250GB. Maar nu viel mij bij windows verkenner op dat de totale capaciteit die gebruikt kan worden maar 173GB is. Ik snap dat er een deel in beslag wordt genomen door sturingsprogrammas etc, maar vind 78GB wel erg veel. Ik heb naar mijn weten geen partities gemaakt bij het plaatsen van de ssd.
Klopt het dat er zoveel in beslag wordt genomen door de besturingsprogramma's of is er iets fout?

alvast bedankt
mvg Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiTech07
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik zag inderdaad dat de crucial mx100 capacitors heeft om dit probleem aan te pakken. ik heb zelfs overwogen om de samsung terug te sturen en een crucial te halen vanwegen zijn power loss protection. ik heb er namelijk geen zin in, mocht er een keer een stroomstoring optreden, dat ik dan direct mijn os opnieuw moet installeren of zelfs de ssd op kan sturen.

maar met de samsung ssd zit ik dus ook (redelijk) veilig in geval van onverwacht stroomverlies? (een risico blijft er natuurlijk altijd, maar er is dus wel iets tegen gedaan om de kans te beperken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je Samsung is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Nog steeds geen woord op 't net over de deze maand beloofde firmware update van Samsung voor de EVO ssd's.
Weet iemand van jullie misschien iets meer hierover?

[ Voor 3% gewijzigd door hosee op 31-03-2015 23:31 ]

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TechReport: A fresh look at storage performance with PCIe SSDs

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 04-04-2015 15:27 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 12:33

pclinde

TechGaming.nl

Ik heb een schone installatie gedaan op een Crucial C300 64GB. Even de resultaten delen van dit oudere SSD'tje:

In combinatie met:
- Intel Pentium G3258 @ 4GHz
- ASRock H81M
- Kingston HyperX Beast HX318C9T3K2/8

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/ou4jd4.jpg

En nog eentje van mijn MX100 512GB.

In combinatie met:
- Intel Pentium 4790K Stock
- Gigabyte Z97-SOC-FORCE
- 2* Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/biot3p.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door pclinde op 03-04-2015 21:47 ]

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 14:35
Je scherm van CDI bij de MX 512GB is een screenshot van je HD103SJ 1T hdd ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 12:33

pclinde

TechGaming.nl

Malantur schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 12:27:
Je scherm van CDI bij de MX 512GB is een screenshot van je HD103SJ 1T hdd ;)
Hahaha zie het nu pas. Was een lange dag gisteren. ;)

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
theuberdude14 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:18:
Leuk op zaterdag ochtend hier mee wakker te worden

[afbeelding]

Gister avond gewoon afgesloten en verder niks meer met de pc gedaan, heb kabels ed al gecontroleerd maar ik denk dat mijn 840 evo toch aan het einde van zijn latijn zit
Mag ik met je mee doen? Ik vandaag (zaterdag een week later) ineens ook:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/a1qulx.jpg

Of het ssd gerelateerd is moet ik nog uitzoeken.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Snowwie schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 17:48:
[...]

Mag ik met je mee doen? Ik vandaag (zaterdag een week later) ineens ook:

[afbeelding]

Of het ssd gerelateerd is moet ik nog uitzoeken.
Kijk eens op http://www.sevenforums.co...-what-means-what-try.html , pas wel op voor de vele open deuren (remove dust |:( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 21:18
Zonet een mailtje naar coolblue gestuurd wegens de aanhoudende 840EVO problemen. Hopelijk bieden ze me een oplossing aan.

Dit zou echt niet mogen:
(benchmark met 'oudheid' data)
http://i.imgur.com/awQ8zrQ.png

Ik ga 2x nadenken voor ik weer iets van samsung koop :)

[ Voor 20% gewijzigd door Li1quid op 11-04-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Vandaag de 120gb evo ge powercycled en hij leeft weer, kijken hoe lang hij het uit houd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OoFMtLC.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
ik heb een 840 pro met 2 partities in mijn systeem, 1 partitie voor windows en 1 voor data.
Nu heb ik een nieuwe 850 evo ook van 250 gb en wil eigenlijk alles overzetten/clonen zodat dit de nieuwe boot disk wordt met windows.
In dit topic staat zoveel info dat ik door de bomen het bos...
Kan iemand mij op weg helpen of dit te doen is en hoe het beste met welke software..?

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
Kan gewoon met de Data Migration Software van Samsung die je gratis van de Samsung site kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Li1quid schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:30:
Zonet een mailtje naar coolblue gestuurd wegens de aanhoudende 840EVO problemen. Hopelijk bieden ze me een oplossing aan.

Dit zou echt niet mogen:
(benchmark met 'oudheid' data)
http://i.imgur.com/awQ8zrQ.png

Ik ga 2x nadenken voor ik weer iets van samsung koop :)
Lijkt me een beetje overdreven. Je kan gewoon een nieuwe claimen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
sdk1985 schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:45:
[...]

Lijkt me een beetje overdreven. Je kan gewoon een nieuwe claimen :).
Wat is overdreven? Dat ik 2x ga nadenken voor ik weer een Samsung koop? Aan een SSD die oude bestanden traag leest heb je niets aan. Wat is het belangrijkste programma dat op je SSD staat? Idd, je OS, en dit zijn net bestanden die nooit herschreven worden.

Een nieuwe claimen gaat niet helpen want alle 840 EVO's hebben dit probleem. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Li1quid op 12-04-2015 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Li1quid schreef op zondag 12 april 2015 @ 19:25:
[...]

Wat is overdreven? Dat ik 2x ga nadenken voor ik weer een Samsung koop? Aan een SSD die oude bestanden traag leest heb je niets aan. Wat is het belangrijkste programma dat op je SSD staat? Idd, je OS, en dit zijn net bestanden die nooit herschreven worden.

Een nieuwe claimen gaat niet helpen want alle 840 EVO's hebben dit probleem. ;)
Voor zo ver ik weet was dit probleem opgelost in een firmware update. Als je aantoonbaar een probleem hebt dan kun je gewoon je product claimen bij de winkelier. Heb zelf ooit bij alternate een 7200.10 serie omgeruild voor 7200.11 (ze bleven steken op 140MB/s in raid 0 ipv 290 MB/s) die vervolgens brakke firmware bleken te hebben. Toen kon ik ze omruilen voor Samsung Spinpoint F3's. Heb uiteindelijk op basis van één aankoop van 2 schijven totaal 6 schijven gebruikt. (Had zelfs nog een derde die later onder een recall bleek te vallen aldus cdromland, toen heb ik die mogen omruilen voor nog een F3 van 1TB ipv de 500 GB).

TL:DR met een beetje moeite is een probleem vaak wel op te lossen. Ondertussen heb ik anno 2015 een stuk of 5 Seagate schijven in gebruik. Die problemen heb ik ze onderhand wel vergeven.

In ieder geval is er nogal veel van Samsung. Die maken onderhand alles :+ .

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 12-04-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
sdk1985 schreef op zondag 12 april 2015 @ 19:57:
[...]

Voor zo ver ik weet was dit probleem opgelost in een firmware update. Als je aantoonbaar een probleem hebt dan kun je gewoon je product claimen bij de winkelier. Heb zelf ooit bij alternate een 7200.10 serie omgeruild voor 7200.11 (ze bleven steken op 140MB/s in raid 0 ipv 290 MB/s) die vervolgens brakke firmware bleken te hebben. Toen kon ik ze omruilen voor Samsung Spinpoint F3's. Heb uiteindelijk op basis van één aankoop van 2 schijven totaal 6 schijven gebruikt. (Had zelfs nog een derde die later onder een recall bleek te vallen aldus cdromland, toen heb ik die mogen omruilen voor nog een F3 van 1TB ipv de 500 GB).

TL:DR met een beetje moeite is een probleem vaak wel op te lossen. Ondertussen heb ik anno 2015 een stuk of 5 Seagate schijven in gebruik. Die problemen heb ik ze onderhand wel vergeven.

In ieder geval is er nogal veel van Samsung. Die maken onderhand alles :+ .
Ze hadden een fix uitgebracht, maar het heeft maar tijdelijk geholpen (en dit wisten ze goed genoeg). Ik vind dat je als bedrijf je verantwoordelijkheid moet durven nemen en de schijven terug moet roepen.

Er zijn genoeg merken om uit te kiezen, geen reden om samsung voorrang te geven. Begrijp wel, als Samsung in de toekomst een goed product uitbrengt, zal ik het zeker kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Li1quid schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:09:
[...]

Ze hadden een fix uitgebracht, maar het heeft maar tijdelijk geholpen (en dit wisten ze goed genoeg). Ik vind dat je als bedrijf je verantwoordelijkheid moet durven nemen en de schijven terug moet roepen.

Er zijn genoeg merken om uit te kiezen, geen reden om samsung voorrang te geven. Begrijp wel, als Samsung in de toekomst een goed product uitbrengt, zal ik het zeker kopen.
Mja als jij dat kan aantonen dan zou ik persoonlijk proberen om te ruilen naar een 850 evo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
sdk1985 schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:13:
[...]

Mja als jij dat kan aantonen dan zou ik persoonlijk proberen om te ruilen naar een 850 evo :).
Ik denk dat mijn linkje in mijn eerste post heel het verhaal duidelijk maakt :p Ik ga voor de mx100 gaan, stukje goedkoper en powercapicitors :)

[ Voor 10% gewijzigd door Li1quid op 12-04-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Coolblue is meer dan op de hoogte van de problemen rondom de Samsung 840 EVO...

En waarschijnlijk zal Samsung ook allang een statement hebben uitgebracht naar al zijn e-tail kanalen, over hoe te handelen met klanten die vinden dat ze een andere drive moeten krijgen.

Met ongeveer een statement als: Functioneert het product, Jah zeker!, daarbij heeft Samsung een fix in de pijplijn staan, de klant moet alleen maar even de boel updaten zodra het tijd is.
Ga dus geen drives vervangen of drives terugsturen, want daar staan wij niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
Zonet mail terug gehad:

Onze productspecialist laat weten dat wij enkel mogelijkheden hebben tot vervanging, omruiling naar een ander product of geldteruggave binnen de eerste 14 dagen na aankoop. De enige optie die nu nog overblijft is het opsturen van het product naar de diensten van de fabrikant zelf voor nazicht/herstelling.

Standaard antwoord dat ik wel had verwacht. Herstellen of nazien gaat niet veel oplossen. Morgen eens contact opnemen met Samsung. Dit gaat iets van lange adem worden *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Gaat lekker met de NVMe SSD's! Na de Intel Series 750 zijn er vandaag weer twee aangekondigd:

HGST Ultrastar SN100
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4jQr5PFUJfy957PkEffGVr6e/full.png

HP Z Turbo Drive G2
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ic2I5GvDiu80GSl1ef3QXHvG/full.png

In combinatie met de vele PCIe 3.0 lanes die de 100 Series Chipset (Skylake) gaat bieden komt er eindelijk weer eens wat beweging in de SSD prestaties :). De HP schijnt trouwens op Samsung technologie gebaseerd te zijn, dus die zijn ook flink aan de weg aan het timmeren.

Ondertussen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2LkNTHygGFWQGocVwBy9LxD9/full.png

Dit betekend dat Apple eindelijk ook in 2012 is beland! O-)

Nu eigenlijk alle grote operating systems ondersteuning bieden (Windows, Linux, OS X en Chrome OS) kan de NVMe markt flink opbloeien, ook voor consumenten. Vanaf de tweede helft van 2015 zouden we echt flinke concurrentie moeten gaat zien en dus lekker scherpe prijzen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 20:52
Fix voor Samsung 840 EVO "later this month"
http://techreport.com/new...iodic-refresh-to-firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Riep ik eergister Samsung? Duurt even, heb je ook wat :P

Samsung Electronics Now Producing Industry’s First M.2 NVMe PCIe SSD for the PC Market
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vSe0irYmB5sXCXw5MMoizl62/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/sQnE6iDw5AN7ICcd5zJSKJUL/medium.jpg
Productfoto's Samsung SM951-NVMe

Samsung SM951Samsung SM951-NVMe
Sequential read2150 MB/s2260 MB/s
Sequential write1500 MB/s1600 MB/s
Random read130.000 IOPS300.000 IOPS
Random write85.000 IOPSOnbekend

We gaan dus van belachelijk snel naar extreem belachelijk snel :P. Zoals te verwachten verlaagt het NVMe protocol de latency en verhoogd het aantal IOPS. Sequential verschilt vrij weinig, maar de CPU load moet met deze extreme snelheden een stuk lager liggen door het NVMe protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:53
Aangepast om verdere vernedering te voorkomen.

[ Voor 82% gewijzigd door jaihel op 16-04-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Om te beginnen bestaat mb/s niet en wat heeft een NAS met SSD's te maken? ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:53
Eh ja, juist. Verkeerde topic haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01:55
Sorry dat ik dit thread zo hijack, maar het leek me onnodig om hier een losse thread over te maken.

Is er inmiddels ook al een fix voor 840 Evo gebruikers die in RAID0 staan? Want ik zit nog steeds met de oude firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 22:45
smiba schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:48:
Sorry dat ik dit thread zo hijack, maar het leek me onnodig om hier een losse thread over te maken.

Is er inmiddels ook al een fix voor 840 Evo gebruikers die in RAID0 staan? Want ik zit nog steeds met de oude firmware.
Bèta-firmware voor Samsung 840 Evo fixt eindelijk prestatieprobleem
http://nl.hardware.info/n...ndelijk-prestatieprobleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Lijkt me dat die net als de andere update niet de instaleren is zolang ik in RAID0 sta, maar we zullen 't zien wanneer hij uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Geen enkele SSD (consumenten) kun je updaten als hij member is van een RAID.
Omdat hij dan verscholen zit achter de raid engine. Dit betekend dat de update software niet een fijn direct aanspreek pad heeft, wat nodig is voor firmware update.

Wil je dus een SSD updaten, dan uit raid halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 18-04-2015 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
Ik heb enkele benchmarks gedaan voor en na het updaten :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OEROtbn.png

We mogen tevreden zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Li1quid schreef op donderdag 23 april 2015 @ 17:17:
Ik heb enkele benchmarks gedaan voor en na het updaten :)

[afbeelding]

We mogen tevreden zijn denk ik.
Was het niet zo dat de huidige fix je alleen op de korte termijn de snelheid terugkrijgt, maar dat op de langere duur het weer hopeloos wordt?

Maar ja, als jij tevreden bent, ben ik het ook 8) (verder zelf zeer tevreden over mijn mx100 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
Reepje schreef op donderdag 23 april 2015 @ 17:52:
[...]

Was het niet zo dat de huidige fix je alleen op de korte termijn de snelheid terugkrijgt, maar dat op de langere duur het weer hopeloos wordt?

Maar ja, als jij tevreden bent, ben ik het ook 8) (verder zelf zeer tevreden over mijn mx100 )
Volgens mij gaat het nu schommelen tussen de tweede en derde grafiek. Zolang het niet terug naar de eerste gaat kan ik er vrede met sluiten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:33
Heren,

Even het volgende.

Heb zojuist mijn laptop terug gekregen van reparatie (Samsung laptop + Samsung SSD). Echter viel mij wat op aan mijn SSD. Als ik kijk via Samsung Magician dan zegt het programma netjes dat ik een schijf heb 232,2 GB. Dit klopt ook wel aardig.
Het betreft een 250 GB versie. Vanwege het bits en bytes verhaal is dit in praktijk altijd minder.
Echter via de Verkenner en 'Deze Computer' geeft de schijf aan dat er maximaal 'maar' 208 GB beschikbaar is. Ook via rechtermuisknop -> eigenschappen staat er dat het een schijf is met maximaal 208 GB aan ruimte.
Ik gebruik momenteel 41 GB en er is 168 GB aan vrije ruimte beschikbaar.

Mis ik nou iets of klopt dit gewoon? De laatse firmware versie is geïnstalleerd/ OS is up to date en meerdere malen herstart.

[ Voor 19% gewijzigd door CuBras op 23-04-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Onder-gepartitioneerd? -> start uitvoeren diskmgmt.msc

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:33
Raven schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:00:
Onder-gepartitioneerd? -> start uitvoeren diskmgmt.msc
Aha!
Dat ik daar niet aan dacht. Die vriendelijke meneren hebben 23,5 GB gereserveerd aan een herstel partitie! Thanx. Dit ga ik even rechttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Heb de Magician software gedownload via onderstaande link:

http://www.techspot.com/d...cd9298597e180cc89a&file=1

Na het updaten heb ik echter geen mogelijkheid om de fw van mijn 840 te updaten. Ook kan ik de performance optimalisatie nergens vinden. Wat gaat er mis? Overigens wel erg vreemd dat de officiele download locatie een download limiet heeft, erg amateuristisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Balance schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:09:
Riep ik eergister Samsung? Duurt even, heb je ook wat :P

Samsung Electronics Now Producing Industry’s First M.2 NVMe PCIe SSD for the PC Market
[afbeelding] [afbeelding]
Productfoto's Samsung SM951-NVMe

Samsung SM951Samsung SM951-NVMe
Sequential read2150 MB/s2260 MB/s
Sequential write1500 MB/s1600 MB/s
Random read130.000 IOPS300.000 IOPS
Random write85.000 IOPSOnbekend

We gaan dus van belachelijk snel naar extreem belachelijk snel :P. Zoals te verwachten verlaagt het NVMe protocol de latency en verhoogd het aantal IOPS. Sequential verschilt vrij weinig, maar de CPU load moet met deze extreme snelheden een stuk lager liggen door het NVMe protocol.
En die komen inmiddels, weliswaar mondjesmaat, al in de Pricewatch voor.

pricewatch: Samsung SM951 256GB

En nog niet eens voor zo'n belachelijke prijs.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 20:52
bluecupra schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:22:
Heb de Magician software gedownload via onderstaande link:

http://www.techspot.com/d...cd9298597e180cc89a&file=1

Na het updaten heb ik echter geen mogelijkheid om de fw van mijn 840 te updaten. Ook kan ik de performance optimalisatie nergens vinden. Wat gaat er mis? Overigens wel erg vreemd dat de officiele download locatie een download limiet heeft, erg amateuristisch...
Zelfde probleem hier. Zien we iets over het hoofd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CuBras schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:02:
[...]

Aha!
Dat ik daar niet aan dacht. Die vriendelijke meneren hebben 23,5 GB gereserveerd aan een herstel partitie! Thanx. Dit ga ik even rechttrekken.
Niet wat ik bedoelde :P , maar een herstelpartitie kan dit ook veroorzaken inderdaad. Dat is altijd het eerste dat ik eraf gooi, zit toch alleen maar een zwaar vervuilde Windows-install op.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:51:
[...]

En die komen inmiddels, weliswaar mondjesmaat, al in de Pricewatch voor.

pricewatch: Samsung SM951 256GB

En nog niet eens voor zo'n belachelijke prijs.
Die staat al eventjes in de PriceWatch, maar het is ook de SM951 AHCI versie:
AHCI: MZHPVxxx
NVMe: MZVPVxxx

Ook nog geen 512GB versie in de PriceWatch. Zelf wacht ik op de NVMe 512GB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik dacht altijd met mijn 840 evo die snelheids problemen had, maar ding werd ineens traag niet normaal.
Dus 1.1 eroverheen gegooid. en bam, weer snelheid!

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:20
Swordlord schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 08:35:
Geen enkele SSD (consumenten) kun je updaten als hij member is van een RAID.
Omdat hij dan verscholen zit achter de raid engine. Dit betekend dat de update software niet een fijn direct aanspreek pad heeft, wat nodig is voor firmware update.

Wil je dus een SSD updaten, dan uit raid halen.
Ik heb in het verleden crucial SSDs voorzien van nieuwe firmware terwijl die aan een 3ware 9750 zaten aangesloten.
Blijkbaar is een firmware update redelijk standaard geïmplementeerd, je kunt met tw_cli /c0/p0 update fw=bestand gewoon elke ssd of harddisk updaten. Nadeel is dat er geen checks uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Laatst online: 16-08-2020
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:04:
Ik dacht altijd met mijn 840 evo die snelheids problemen had, maar ding werd ineens traag niet normaal.
Dus 1.1 eroverheen gegooid. en bam, weer snelheid!
Je bedoelt de update van December? Die werkt helaas maar tijdelijk.
Huit schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:10:
[...]

Zelfde probleem hier. Zien we iets over het hoofd? :?
Ja ik dus ook.
Volgens de software heb ik firmware: EXT0CB6Q op mijn Samsung 840 EVO 250Gb. Deze vind ik ook niet terug op hun website: http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html

Prestaties is gewoon droevig, zie plaatje eronder. Het is wel zo dat ik al mijn schijven in RAID heb draaien, maar ik kon de December update gewoon uitvoeren. In Magician is de "Firmware update" grijs en kan ik niet aanklikken.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/aim7mUBMZZX1a7ftIA1jgFrg/thumb.png

[ Voor 10% gewijzigd door XRayXI op 24-04-2015 17:07 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Ik heb zojuist de Samsung Magician 4.6 software kunnen downloaden, ook is nu binnen deze software de firmware update (EXT0DB6Q) voor mijn 840 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

Ik heb ook de nieuwe firmware geïnstalleerd maar achteraf had ik dat liever niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Weer iets vaags :)
Kon ineens Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration weer 'draaien' en nu:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KH8Qq15D6VRCaVHGDi3mPIuq/thumb.png

Maar nog steeds met Firmware : EXT0CB6Q

Ik zal dit binnenkort maar doen:

-Attach an additional unpartitioned drive to the system that can hold the complete contents of your RAID.
-Use cloning software (Acronis, etc) to clone the live OS RAID partition to the other disk.
-Reboot from the cloned partition and break the RAID from within Windows.
-Reboot and switch controller from RAID to AHCI mode in BIOS.
-Partition and format the empty EVOs individually.
-Run the tool on each EVO. Don't try to outsmart its shutdown request with a simple reboot - power needs to be cycled to the EVO after the FW update for it to take proper effect. The full process for an empty EVO takes about 10 minutes per drive.
-Once completed on all EVOs, delete partitions, reboot and re-enable RAID mode.
-Re-create your RAID, clone your OS back to the RAID, switch boot order back to the RAID.
-Keep your clone drive for future issues/plans

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:47
Ben je met die hele procedure niet alle cumulatieve tijdswinst die je dankzij RAID had vergaard weer kwijt? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Jerrythafast schreef op maandag 27 april 2015 @ 21:48:
Ben je met die hele procedure niet alle cumulatieve tijdswinst die je dankzij RAID had vergaard weer kwijt? :p
Het is dat ik twee schijven in RAID heb staan voor mijn spellen. En de SSD is dus het "slachtoffer" ervan. AHCI i.c.m. RAID zou een puzzel zijn ofwel een PCI-e insteek RAID kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Kon je niet gewoon de tweede SSD als Drive D: zetten en indien nodig junction points maken ? Dan kon je nu gewoon updaten en met RAID 0 heb je toch meer nadelen dan voordelen bij de meeste PC's als system/boot/game disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Merk de laatste tijd dat alles steeds maar trager word en soms ook gewoon vast loopt op disk I/O's. Heb maar even naar mijn SSD gekeken en volgens mij ziet dit er niet al te goed meer uit, let vooral op de Raw Read Error's... Is dit niet verschikkelijk hoog? Terwijl ik data van mijn ssd lees zie ik dit getal gewoon nog verder omhoogschieten.
In Taakbeheer staat de schijf soms gewoon op 100% In use (>1.5s response time) terwijl er maar een totaal van 4-10MB/s doorheen gaat.

Is hier iets tegen te doen of kan ik hem beter vervangen door iets moderners? (En een mooie 250GB)

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1509120917_282118.png

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1510121032_282118.png

[ Voor 10% gewijzigd door smiba op 28-04-2015 12:13 ]

Pagina: 1 ... 118 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.