Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Vraag;

Ik heb sinds een paar weken een SSD aangeschaft die ik mijn vorige systeem op een C2D - ICH7 had aangesloten... Ik draai met windows 7 en in die score index gaf die een waarde aan aan van 7.2.
Nu heb ik een nader systeem met een i5 socket 1156. Nu 3 dagen verder dacht ik; laat ik eens kijken hoe de score nu is....nu staat de score op een 5.9. ??!

Iemand hier een idee over? Vreemd genoeg reageerd het systeem niet echt traag of zo, alleen wacht de pc een seconde of 5 à 7 voordat het gaat afsluiten, iets waar het andere systeem geen last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een score van 5.9 lijkt er op te wijzen dat Windows het idee heeft dat het geen SSD maar een HDD is. Staan de instellingen van de schijfcontroller goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gloriam
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-08 19:01
Er is een rede voor waarom er geen score systeem meer in Windows 8 en verder zit, het werkt niet goed en moet niet op gelet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
r3solution schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:00:
Vraag;

Ik heb sinds een paar weken een SSD aangeschaft die ik mijn vorige systeem op een C2D - ICH7 had aangesloten... Ik draai met windows 7 en in die score index gaf die een waarde aan aan van 7.2.
Nu heb ik een nader systeem met een i5 socket 1156. Nu 3 dagen verder dacht ik; laat ik eens kijken hoe de score nu is....nu staat de score op een 5.9. ??!

Iemand hier een idee over? Vreemd genoeg reageerd het systeem niet echt traag of zo, alleen wacht de pc een seconde of 5 à 7 voordat het gaat afsluiten, iets waar het andere systeem geen last van had.
Ik zou even crystaldisk benchmark draaien en de screenshot hier posten. Meten is weten (en uitsluiten).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 22:45
Of AS-SSD Benchmark, zie je gelijk of ook je alignment goed is……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:35
Paar dingen die ik mij afvraag met betrekking tot SSD's, hoeveel winst boek je nou daadwerkelijk met je games? Laden ze 2 seconden sneller of gaat het om 20 seconden? En is het mogelijk om meerdere SSD's tegelijkertijd te gebruiken (ik denk van wel ;) ).

Ik heb een 120 gig SSD maar die is al voor meer dan de helft in gebruik voor Windows 8 etc. Ik heb mijn games op een HDD maar denk erover om in de toekomst ook een extra SSD te kopen. Maar hoe installeer ik dan een 2de SSD?

Iemand links naar guides? Ik heb het gegoogled maar dan kwam ik vooral op dingen als het installeren in laptops of het overzetten van gegevens van een hardeschijf naar een SSD etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 18:12

fynrd1

Fooled by Randomness

MetalSonic schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:59:
Paar dingen die ik mij afvraag met betrekking tot SSD's, hoeveel winst boek je nou daadwerkelijk met je games? Laden ze 2 seconden sneller of gaat het om 20 seconden? En is het mogelijk om meerdere SSD's tegelijkertijd te gebruiken (ik denk van wel ;) ).

Ik heb een 120 gig SSD maar die is al voor meer dan de helft in gebruik voor Windows 8 etc. Ik heb mijn games op een HDD maar denk erover om in de toekomst ook een extra SSD te kopen. Maar hoe installeer ik dan een 2de SSD?

Iemand links naar guides? Ik heb het gegoogled maar dan kwam ik vooral op dingen als het installeren in laptops of het overzetten van gegevens van een hardeschijf naar een SSD etc.
In Battlefield 4 kan het 1,5 minuut schelen, tegenover de gemiddelde HDD

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:19

AvK

Ready Set Go

Het gaat eerder om 20 seconden. Hoezo heb je je games op een HDD???? Het hele punt van een SSD is toch dat (buiten je OS) de dingen waarvan je wilt dat ze snel laden (Games, Photoshop enzo) snel laden. En een 2e SSD is gewoon je oude HDD eruit en SSD erin. Volgens mij denk je te moeilijk. Gewoon doen. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar hoe installeer ik dan een 2de SSD?

Neem aan dat je een desktop computer hebt. Dan sluit je de niewe ssd gewoon aan (meestal heeft een moederbord wel 4 tot 8 SATA aansluitingen). Werkt eigenlijk gewoon hetzelfde als een 2e 3e of 4e HDD aansluiten. Aanmelden, formatteren, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
AvK schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 21:04:
[...]

Het gaat eerder om 20 seconden. Hoezo heb je je games op een HDD???? Het hele punt van een SSD is toch dat (buiten je OS) de dingen waarvan je wilt dat ze snel laden (Games, Photoshop enzo) snel laden. En een 2e SSD is gewoon je oude HDD eruit en SSD erin. Volgens mij denk je te moeilijk. Gewoon doen. :)
Ik heb mijn games op een HDD omdat er op mijn SSD nog maar 42 gig vrij is, zo'n 128 is gewoon best klein. Ik wissel veel verschillende games af (crysis 2, hearthstone, Supreme Commander 2 , Evil within etc etc) en dat past sowieso niet op een SSD.

Ik heb een vrij grote pc kast dus ik denk dat ik er wel eentje bij kan doen maar dan weet ik dus niet hoe ik alles moet verbinden etc en of ik dan weer dure kabels moet kopen. Ik heb wel vaker een videokaart vervangen en vroeger ook nog extra werkgeheugen gekocht maar een extra schijf in de vorm van een SSD of HDD erbij doen is echt onbekend terrein.

Maarja ik heb t idee dat de SSD's wel goedkoper worden, correct me if im wrong. Dus een SSD tje dedicated tot een paar games wordt nu wel steeds interessanter imo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetalSonic schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 21:30:
[...]

Ik heb een vrij grote pc kast dus ik denk dat ik er wel eentje bij kan doen
Zelfs in een kleine kast pas ik er met gemak 10 in.....die dingen zijn behoorlijk klein.
Je hebt waarschijnlijk een sata kabel nodig (3 euro), een voedingskabel zit waarschijnlijk al aan je voeding.
SSD vastschroeven hoeft niet, maar ik hou je niet tegen als je dat wel wil doen. In dat geval moet je ook nog minimaal 1 schroef kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

MetalSonic schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 21:30:
[...]

Ik heb mijn games op een HDD omdat er op mijn SSD nog maar 42 gig vrij is, zo'n 128 is gewoon best klein. Ik wissel veel verschillende games af (crysis 2, hearthstone, Supreme Commander 2 , Evil within etc etc) en dat past sowieso niet op een SSD.

Ik heb een vrij grote pc kast dus ik denk dat ik er wel eentje bij kan doen maar dan weet ik dus niet hoe ik alles moet verbinden etc en of ik dan weer dure kabels moet kopen. Ik heb wel vaker een videokaart vervangen en vroeger ook nog extra werkgeheugen gekocht maar een extra schijf in de vorm van een SSD of HDD erbij doen is echt onbekend terrein.

Maarja ik heb t idee dat de SSD's wel goedkoper worden, correct me if im wrong. Dus een SSD tje dedicated tot een paar games wordt nu wel steeds interessanter imo :9
Ok, helder.
Oplossing: koop een zo groot mogelijke SSD, van een bekend merk, die binnen je budget past. Maakt niet uit welk merk. Hang em in je desktop installeer daar al je games op. Klaar.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:47
Heb wat filmpjes voor je gezocht.

Schijfje erin zetten (Video is met een 3.5" HDD; SSD's zijn 2.5", dus wat kleiner. Als hij niet past in je kast kun je een 3.5"-naar-2,5" bracket bestellen of gewoon het ding vast tapen. Dat maakt een SSD echt niets uit.)

Nieuwe schijf formatteren zodat je er je games op kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Jerrythafast schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:05:
Heb wat filmpjes voor je gezocht.

Schijfje erin zetten (Video is met een 3.5" HDD; SSD's zijn 2.5", dus wat kleiner. Als hij niet past in je kast kun je een 3.5"-naar-2,5" bracket bestellen of gewoon het ding vast tapen. Dat maakt een SSD echt niets uit.)

Nieuwe schijf formatteren zodat je er je games op kunt zetten.
Thanks man, beide filmpjes net bekeken. Dit ziet er niet al te ingewikkeld uit. Moet ik alleen nog even zo'n kabeltje halen om de SSD met het moederbord te verbinden. Wellicht nog een winkel tip? Dan koop ik ook meteen zo'n plastic dingetje om kabels bij elkaar te doen :9

Ik ben benieuwd wat voor verschillen ik straks ga mee maken ik verwacht voor wel een toename bij een spel als Starcraft 2. Daar kijk ik echt een halve minuut naar een laadscherm af en toe. En dat was dan icm een i7 3770 K en een 7970 ghz :? maarja dus wel gespeeld vanaf een hdd

[ Voor 14% gewijzigd door MetalSonic op 04-03-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
dcm360 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:14:
Een score van 5.9 lijkt er op te wijzen dat Windows het idee heeft dat het geen SSD maar een HDD is. Staan de instellingen van de schijfcontroller goed?
Daar dacht ik ook aan, gezien mijn vorige schijf exact dezelfde score had. (160GB Samsung)
sdk1985 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:33:
[...]

Ik zou even crystaldisk benchmark draaien en de screenshot hier posten. Meten is weten (en uitsluiten).
Habana schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 17:38:
Of AS-SSD Benchmark, zie je gelijk of ook je alignment goed is……
Ik heb zojuist een benchmark gedraaid met de AS-SSD tool.

.
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdump.nl/upload/73e2f687c0d596e2b3c2935d12ac3daf.png

Ook een benchmark gedaan met HDTach...omdat ik dat ook gedaan heb in het vorige systeem...en de uitkomst is verdubbeld. :)

.
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdump.nl/upload/cc8a5f6d58e7a7e703413b5170aafa42.png

.

Oh ja.....ongeveer een kwartier nadat ik mijn vorige bericht hier gepost had, voelde ik me echt even een enorme n00b! 8)7 Ik klikt op "vernieuwen" bij de score index....denkende dat dat niets zou veranderen...hahaha. Maar niks was minder waar. Hop! De score ging van een 5.9 naar 7.7. :p

In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie bijdrage. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Pas wel even op met AS-SSD toen ik ging benchen had ik ineens 500 GB geschreven op 1 dag ofzo. Had het idee dat het van die benchmark was:P. Dus dan kun je eigenlijk weer een secure erase gaan zitten doen.

Verder mooi dat het is opgelost :).

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 05-03-2015 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Dat is een duidelijke tip. Voor zover ik het begrijp; niet onnodig een benchmark draaien met een SSD.

Waarmee kun je zien hoeveel de schijf al heeft geschreven dan?

En omdat je het noemt: Een secure erase? Waneer en hoe doe je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
De file grootte die AS-SSD gebruikt is 1 GB per write type test en ook 1 GB voor de accestimes test....
Dus voor zijn basis benchmark vorm wordt er 4 GB geschreven.
Als sdk1985 aan 500 GB aan writes komt door AS-SSD, dan betekend dat hij de benchmark 125 keer heeft gedraaid...

Dus beetje erg overdreven dat verhaal dat de drive plotseling compleet in een dirty state raakt en dus een secure erase nodig heeft na een paar keer AS-SSD benchen.
r3solution schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 00:08:
Waarmee kun je zien hoeveel de schijf al heeft geschreven dan?
Met een SMART analyse tool als Crystaldisk info, kun je de totaal aantal writes bijhouden, als de SSD dit doet loggen in de SMART waardes.

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 05-03-2015 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

sdk1985 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 00:03:
Pas wel even op met AS-SSD toen ik ging benchen had ik ineens 500 GB geschreven op 1 dag ofzo.
Tja, persoonlijk vind ik dat wel een beetje een mythe tegenwoordig.
Ik zeg niet dat iedereen zijn SSD klakkeloos kapot moet gaan 'torturen' maar toen ik 3-4 jaar geleden de SSD ontwikkelingen nog meer op de voet volgde dan nu was er oa. op Xtremesystems.org een topic waar SSD Lifespan / Write endurance werd geregistreerd in 1 grote database door een legio aan (fanatieke) gebruikers.

Eigenlijk alle respectabele SSD's vanaf dat moment ("3de generatie" werd het destijds genoemd geloof ik), zoals de Crucial M4, Intel 510 etc. etc. konden allemaal gemiddeld rond de 250 TB beschreven worden alvorens zij klachten begonnen te vertonen.
Dus laten we met wat natte vingerwerk een stelregel nemen dat je er tegenwoordig wel vanuit mag gaan dat iedere respectabele SSD wel voor zeker 200 TB te beschrijven valt voordat er zomaar iets gaat mankeren.
Ga vervolgens in de praktijk kijken hoeveel geschreven data je denkt te verstoken op je OS / Games partitie.
Als je aan 10 TB per jaar komt in de praktijk met weggeschreven data tijdens normaal gebruik is het veel.
10 TB is een dermate ruimte schatting dat je hier makkelijk 1 TB aan benchmark data per jaar in mee mag tellen.
Dat betekend dus met een zeer voorzichtige schatting dat je SSD minimaal zo'n 20 jaar mee zal gaan (natuurlijk wel vanuitgaande dat je niet gaandeweg vreemde uitval of klachten krijgt... maar dat kan dus bij ieder product gebeuren).
Ik vind dus de hele "Oeh, ben voorzichtig hoeveel bitjes je naar je SSD schrijft" een beetje overdreven.

Granted, overigens dat je niet je SSD gebruikt als download schijf of dumpspace voor je Audio/Video projecten. Dan zal de levensduur wat harder gaan. Maar zeg nou zelf... met een verdubbeling aan data verbruik en vanuitgaande dat je SSD dan zo ongeveer 10 jaar mee zal gaan in dat geval..... is het tegenwoordig (en ook voorheen met harde schijven) niet zo heel erg gangbaar dat je 10 jaar lang hetzelfde storage component blijft gebruiken...dat is echt een uitzondering. Gemiddeld genomen wissel je iedere 3-4 jaar wel van hardware (Tweakers een stuk eerder en uitzonderingen zoals internettende oma's daargelaten).

Just my 2 cents.

[ Voor 3% gewijzigd door Da_maniaC op 05-03-2015 00:27 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
AvK schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:01:
Ok, helder.
Oplossing: koop een zo groot mogelijke SSD, van een bekend merk, die binnen je budget past. Maakt niet uit welk merk. Hang em in je desktop installeer daar al je games op. Klaar.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een tweede (kleine) ssd kopen die wel prima binnen je budget valt, en op die ssd enkel games installeren. Dan kom je met een 128GB ssd al aardig ver.
Ehmm Windows 8 heeft voor de 32 en 64 bit versie resp. 16 en 20GB nodig, dus er vanuit gaande dat je geen media bestanden op je ssd hebt staan, waar vul jij die resterende 40 a 44GB dan mee? :?

[ Voor 35% gewijzigd door Snowwie op 05-03-2015 00:45 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Swordlord schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 00:15:
De file grootte die AS-SSD gebruikt is 1 GB per write type test en ook 1 GB voor de accestimes test....
Dus voor zijn basis benchmark vorm wordt er 4 GB geschreven.
Als sdk1985 aan 500 GB aan writes komt door AS-SSD, dan betekend dat hij de benchmark 125 keer heeft gedraaid...

Dus beetje erg overdreven dat verhaal dat de drive plotseling compleet in een dirty state raakt en dus een secure erase nodig heeft na een paar keer AS-SSD benchen.

[...]

Met een SMART analyse tool als Crystaldisk info, kun je de totaal aantal writes bijhouden, als de SSD dit doet loggen in de SMART waardes.
Het kan ook een andere bench zijn geweest. Ik heb ook ATTO, HD Tune (incl write) en Crystal disk gedraaid. Ik zat in ieder geval op 413,19 GB writes na 21 dagen (eerste keer dat ik het controleerde). Crystal disk doet in ieder geval testen met 1000MB x5 afaik dus dat zal ook wel vlot gaan.

Op een lege SSD zal je niet zo snel problemen krijgen, maar wat als je SSD in gebruik is en er maar X GB vrij is? Lijkt me een reëel scenario voor iemand die een SSD test die al enige tijd in gebruik is.
r3solution schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 00:08:
En omdat je het noemt: Een secure erase? Waneer en hoe doe je zoiets?
Secure erase reset alle cellen door een spanningspiekje te sturen. Hiermee voorkom je een soort van fragmentatie in je SSD waardoor de writesnelheden dalen (omdat hij eerst de cel moet leeghalen voor er iets in kan bij MLC en TLC doordat er nog wat in stond). Heb in dit topic een paar keer een video tutorial gepost. Bij Intel en Samsung kan het via de Toolbox en Magician software.
Da_maniaC schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 00:23:
[...]

Tja, persoonlijk vind ik dat wel een beetje een mythe tegenwoordig.
Ik zeg niet dat iedereen zijn SSD klakkeloos kapot moet gaan 'torturen' maar toen ik 3-4 jaar geleden de SSD ontwikkelingen nog meer op de voet volgde dan nu was er oa. op Xtremesystems.org een topic waar SSD Lifespan / Write endurance werd geregistreerd in 1 grote database door een legio aan (fanatieke) gebruikers.
Gaat mij niet om de writes ivm de levensduur maar om de schrijfsnelheden die achteruit hollen ondanks dat je TRIM gebruikt. De ene SSD lijkt hier wat gevoeliger voor de de andere (mbt type/merk). In dit topic ging een paar maanden geleden iemand iets van 50MB/s naar 180MB/s puur door een secure erase. Bij mijn eigen Intel 520 scheelde het na een jaar een MB of 20 sequentieel (viel wel mee dus).

[ Voor 26% gewijzigd door sdk1985 op 05-03-2015 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 02:38:
Gaat mij niet om de writes ivm de levensduur maar om de schrijfsnelheden die achteruit hollen ondanks dat je TRIM gebruikt. De ene SSD lijkt hier wat gevoeliger voor de de andere (mbt type/merk). In dit topic ging een paar maanden geleden iemand iets van 50MB/s naar 180MB/s puur door een secure erase. Bij mijn eigen Intel 520 scheelde het na een jaar een MB of 20 sequentieel (viel wel mee dus).
Het lijkt vooral te maken te hebben met hoe TRIM geïmplementeerd is, want een goed getrimde schijf zou net zo snel moeten schrijven als eentje die een secure erase heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online

Secure erase reset alle cellen door een spanningspiekje te sturen. Hiermee voorkom je een soort van fragmentatie in je SSD waardoor de writesnelheden dalen (omdat hij eerst de cel moet leeghalen voor er iets in kan bij MLC en TLC doordat er nog wat in stond). Heb in dit topic een paar keer een video tutorial gepost. Bij Intel en Samsung kan het via de Toolbox en Magician software.
Okay. Dit doe je met speciale software? En bij het woord "erase" lijkt het me iets waarbij alle data op de disk geheel verwijderd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r3solution schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 03:07:
Okay. Dit doe je met speciale software? En bij het woord "erase" lijkt het me iets waarbij alle data op de disk geheel verwijderd wordt?
Bij Intel en Samsung kan het via de Toolbox en Magician software.
Het kan ook in Linux. Het is het hardwarematig formatteren van je SSD, dus je bent alle data kwijt. Je hebt ook nog een Enhanced of Advanced modus waarbij ook de niet-gebruikertoegankelijke systeemcellen worden geleegd. Dit is de meest grondige methode om echt alles absoluut leeg te gooien.

Het voordeel is dat je de schijf weer in fabrieksstaat brengt, het nadeel is dat je hem weer in fabrieksstaat brengt :P Maar goed, zoals gezegd doet TRIM als het goed is gewoon effectief hetzelfde, alleen dan zonder dat je bestaande data aangetast wordt. In beide gevallen worden de vrije cellen ook echt leeg gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2015 04:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 04:16:

Het kan ook in Linux. Het is het hardwarematig formatteren van je SSD, dus je bent alle data kwijt. Je hebt ook nog een Enhanced of Advanced modus waarbij ook de niet-gebruikertoegankelijke systeemcellen worden geleegd. Dit is de meest grondige methode om echt alles absoluut leeg te gooien.

Het voordeel is dat je de schijf weer in fabrieksstaat brengt, het nadeel is dat je hem weer in fabrieksstaat brengt :P Maar goed, zoals gezegd doet TRIM als het goed is gewoon effectief hetzelfde, alleen dan zonder dat je bestaande data aangetast wordt. In beide gevallen worden de vrije cellen ook echt leeg gemaakt.
Duidelijk.

Ik heb laatst gekeken of er ook iets van een tool verkrijgbaar zou zijn voor mijn disk, maar voor zover ik kon vinden..niet. (Kingston V300 120GB)

Een secure erase is dan bijna hetzelfde als het gebruiken van HDLLF voor een roterende disk.
Als Trim dan al goed genoeg is, dan hoef ik me er niet verder mee bezig te houden. :)

b.t.w. is er een algemene tool om een secure erase te doen net als HDLLF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r3solution schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 04:28:
b.t.w. is er een algemene tool om een secure erase te doen net als HDLLF?
Secure Erase is een commando, een standaardprotocol. Dat is door verschillende partijen geïmplementeerd in diverse stukken software.

Daar komt overigens nog bij dat ook wat het precies binnen een SSD doet soms kan verschillen, omdat fabrikanten hebben besloten de boel anders te construeren. Bij dat soort dingen zie je erg goed dat de SSD nog een jonge techniek is en dat niet alle implementaties gelijk of even goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 04:39:

Secure Erase is een commando, een standaardprotocol. Dat is door verschillende partijen geïmplementeerd in diverse stukken software.

Daar komt overigens nog bij dat ook wat het precies binnen een SSD doet soms kan verschillen, omdat fabrikanten hebben besloten de boel anders te construeren. Bij dat soort dingen zie je erg goed dat SSD's nog een jonge techniek zijn en dat niet alle implementaties gelijk of even goed zijn.
Kraakhelder. d:)b

Dankjewel voor deze uitleg, die neem ik mee in mijn archief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yokiebeer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:29
Beste mede tweakers,

Excuses mocht deze vraag al gesteld zijn.
Ik heb een Macbook pro 13' medio 2012.
Graag zou ik mijn Mac willen upgrade met een SSD schijf.

Kunnen jullie misschien vertellen wat de beste SSD is voor mijn Mac ( kan ik alle SSD gebruiken).

Hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Heb je zelf al geprobeerd informatie te vinden die antwoord geeft op die vragen? Mijn advies zou overigens zijn om een leuke ssd van Crucial uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Snowwie schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 00:29:
[...]

Je kunt natuurlijk ook gewoon een tweede (kleine) ssd kopen die wel prima binnen je budget valt, en op die ssd enkel games installeren. Dan kom je met een 128GB ssd al aardig ver.

[...]

Ehmm Windows 8 heeft voor de 32 en 64 bit versie resp. 16 en 20GB nodig, dus er vanuit gaande dat je geen media bestanden op je ssd hebt staan, waar vul jij die resterende 40 a 44GB dan mee? :?
Ja daar snap ik dus ook helemaal niks van :/ Ook met treesize kom ik er niet uit hoe ik hem kan opschonen, ik ga geen windows files verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

MetalSonic schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:21:
[...]

Ja daar snap ik dus ook helemaal niks van :/ Ook met treesize kom ik er niet uit hoe ik hem kan opschonen, ik ga geen windows files verwijderen
Tja dit kan natuurlijk van alles zijn. Onopgeruimde shadow copies / Systeemherstelpunten, Error logs, Go-back files voor de Service pack, Hibernation file.
Allen overigens vrij eenvoudig op te ruimen via schijfopruiming in Windows (behalve de hibernation file, hiervoor moet je hibernation eerst voor uitschakelen maar dat is allemaal binnen 5 minuten geGoogled).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Da_maniaC schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:55:
[...]

Tja dit kan natuurlijk van alles zijn. Onopgeruimde shadow copies / Systeemherstelpunten, Error logs, Go-back files voor de Service pack, Hibernation file.
Allen overigens vrij eenvoudig op te ruimen via schijfopruiming in Windows (behalve de hibernation file, hiervoor moet je hibernation eerst voor uitschakelen maar dat is allemaal binnen 5 minuten geGoogled).
Ik weet niet hoe ik onopgruimde shadow copies kan zien,
1) oude systeem herstelpunten behalve de meest recente heb ik al verwijderd.
2) Schijfopruiming heb ik al uitgevoerd
3) hybernation heb ik volgens mij uitgeschakeld maar weet 't niet zeker (ik heb zo'n command gebruikt)
4) prullenbak is leeg, en maximale ruimte voor de prullenbak ingesteld op 1000 mb

er staat één spel op van 6 gig , en los hiervan neemt windows in beslag: 35,5 gig(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Windows neemt bij mij 33GB in, dus bij jou is dat niet eens heel erg veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:13:
Windows neemt bij mij 33GB in, dus bij jou is dat niet eens heel erg veel meer.
GB worden steeds goedkoper, maar we moeten wel serieus blijven. 1 GB is namelijk heel erg veel info. Ik snap ook niet hoe sommige programmas zo groot kunnen zijn. Slordig programmeren wellicht, en wat windows betreft, zelfs de tweakers weten niet meer waar de bitjes heengaan.

Maar echt, windows is groot maar niet zo groot. Ik heb een tamelijk vervuilde win8.1, ccleaner al maanden niet gebruikt en zo ziet dat er uit. Echt geen 33 GB.

windows size

Wel vierentwintigduizend folders....vraag me werkelijk af of die allemaal nodig zijn....

daarnaast heb ik system restore ter groote van 9 GB, en dat is eigenlijk veel te veel want ik gebruik het nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door Reepje op 05-03-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Laatst online: 20-09 20:24
Als ik voor een upgrade een SSD koop, en daar windows naar wil 'verplaatsen' is dat een hels karwei of appeltje eitje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt niet zomaar kopiëren of verplaatsen. Wel kun je opnieuw installeren of clonen. Dat laatste is waarschijnlijk wat je zoekt. Als je in dit topic zoekt naar cloning of clone dan krijg je wellicht genoeg informatie hieromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Laatst online: 20-09 20:24
Dat is inderdaad wat ik zoek, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
r3solution schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 03:07:
[...]

Voor de Kingston zie sdk1985 in "Het grote SSD topic ~ Deel 9" . Gratis bootable dvd of usb stick gebruiken. Wel alle data kwijt zoals vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 22:45
Ghengis schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:30:
Als ik voor een upgrade een SSD koop, en daar windows naar wil 'verplaatsen' is dat een hels karwei of appeltje eitje?
Mijn inziens een Appeltje eitje indien je van "Windows systeemkopie" gebruik maakt, behoef je dan ook geen zorgen te maken om de juiste aligment van de SSD, zit gewoon in Windows ingebakken, hoe makkelijk wou je het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ghengis schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:30:
Er wordt hier veel gediscussieerd over de verschillen tussen de merken SSD's. Komt er eigenlijk op neer dat ze onderling niet heel erg veel verschillen. Zowel in prestatie (meet technisch zijn er wel verschillen maar in de praktijk merk je dat niet), als de betrouwbaarheid (ze doen het allemaal goed) als in prijs (ze verschillen slechts enkele tientjes). Waar ligt dan wel het verschil?
Nou voor mij bij Samsung omdat die prima software mee levert. Het clonen is met die software inderdaad 'appeltje eitje'. Goede beheer software erbij waarmee je met enkele muis klikken je SSD instelt zoals jij vind dat hij moet werken. Zelf heb ik het afgelopen jaar 3 Samsung SSD's in gebruik genomen. Geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
MetalSonic schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:21:
Probeer eens "Spacemonger", die laat precies zien waar de overige ruimte aan op gaat.

Ik vermoed een grote hibernation -en/of pagefile of een te grote toewijzing aan 'system restore'.

Mocht dat zo zijn, de hibernation file zet je zo uit:
Open CMD (als administrator) en voer in : powercfg.exe -h off

Page file kun je kleiner maken, of uitzetten via:
My Computer \ Properties \ Advanced system settings \ [Performance] - Settings \ Advanced \ Virtual Memory <change>

Toewijzing System Restore kun je kleiner maken (of uitzetten) via:
My Computer \ Properties \ System Protection \ Configure

[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 05-03-2015 23:54 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:51:
Probeer eens "Spacemonger", die laat precies zien waar de overige ruimte aan op gaat.
Sequoiaview is ook een goede en gemaakt door onze eigen TU Eindhoven. Iedere keer dat ik dat opstart vind ik wel wat random vergeten spul in een hoekje dat ruimte vreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Snowwie schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:51:
[...]

Ik vermoed een grote hibernation -en/of pagefile of een te grote toewijzing aan 'system restore'.

Mocht dat zo zijn, de hibernation file zet je zo uit:
Open CMD (als administrator) en voer in : powercfg.exe -h off

Page file kun je kleiner maken, of uitzetten via:
My Computer \ Properties \ Advanced system settings \ [Performance] - Settings \ Advanced \ Virtual Memory <change>

Toewijzing System Restore kun je kleiner maken (of uitzetten) via:
My Computer \ Properties \ System Protection \ Configure
1) hybernation heb ik uit
2) page file had ik al eerder aangepast en staat op 200 mb
3) dat van system restore ga ik nog eens controleren

sowieso bedankt voor je post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MetalSonic schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:55:

Instellen is goed, controleren of het ook gebeurt is beter :+

Vrij naar wat Lenen erover te zeggen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:55:
[...]

Sequoiaview is ook een goede en gemaakt door onze eigen TU Eindhoven. Iedere keer dat ik dat opstart vind ik wel wat random vergeten spul in een hoekje dat ruimte vreet.
Dat programma heb ik ooit eens geprobeerd. Ik vind het wat minder overzichtelijker dan Spacemonger. Spacemonger laat niet alleen de individuele bestanden zien, maar ook complete directory's waar alle corresponderende bestanden in staan. Voorbeeld hieronder, de zwarte kader geeft de gehele directory structuur aan van BF4.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2rnuav7.png
MetalSonic schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:55:

Er was een keer iemand die (onwetend) met een vrij grote SSD (512GB of 1TB dacht ik) meer dan 20% had toegewezen aan z'n systeem herstelpunten. Dus die computer had constant elke dag nieuwe herstelpunten gemaakt waardoor hij uiteindelijk meer dan 100GB aan herstelpunten had. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Snowwie op 06-03-2015 00:07 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 00:01:
Dat programma heb ik ooit eens geprobeerd. Ik vind het wat minder overzichtelijker dan Spacemonger. Spacemonger laat niet alleen de individuele bestanden zien, maar ook complete directory's waar alle corresponderende bestanden in staan. Voorbeeld hieronder, de zwarte kader geeft de gehele directory structuur aan van BF4.

[afbeelding]
Sequoiaview kadert mappen ook af :) Alles is in blokken ingedeeld, die weer onderdeel uitmaken van grotere blokken, precies zoals de bestanden ook daadwerkelijk genest zijn. Als je er overheen muist krijg je ook meer informatie te zien. Heel intuïtief allemaal. Je kunt zelfs kleuren per type bestand aangeven, filteren of sorteren op type, grootte, datum en nog veel meer.

Ik startte het om dit even te controleren nog even op, gelijk weer bijna 1 GB aan een .ISO gevonden die niet op de juiste plek stond :P Maar goed, het is maar een suggestie, altijd goed om meer opties te hebben :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2015 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/6hadrrp97/wat_neemt_ruimte_in_beslag.jpg

Misschien dat dit wat licht erop werpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
MetalSonic schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 00:19:
[afbeelding]

Misschien dat dit wat licht erop werpt :)
MSDN: Msizap.exe (Windows)

Succes. :)

Trouwens, wat zegt CCleaner eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 06-03-2015 00:23 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Snowwie schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 00:22:
[...]

MSDN: Msizap.exe (Windows)

Succes. :)

Trouwens, wat zegt CCleaner eigenlijk?
Ik heb CCleaner nog niet geprobeerd, ik heb wel eens gehoord dat dat vol malware etc zit en meer kan verwijderen dan nodig dus dat weet ik even niet.

De installerbestanden weghalen zou wel wat ruimte opleveren, maar wat zijn de risico's? straks crasht windows volledig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Gebruik jij dat ding actief op een zeg Windows 7 of 8 installatie?

Dat vraag ik omdat: MSIZAP and MSICUU2 are no longer supported because they have been found to cause problems.
MetalSonic schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:19:
De installerbestanden weghalen zou wel wat ruimte opleveren, maar wat zijn de risico's? straks crasht windows volledig :X
Je hebt nog 47GB vrij; ik zou mij er voorlopig totaal niet druk over maken.

[ Voor 27% gewijzigd door _Arthur op 06-03-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb CCleaner nog niet geprobeerd, ik heb wel eens gehoord dat dat vol malware etc zit en meer kan verwijderen dan nodig dus dat weet ik even niet.

Ik gebruik CCleaner al redelijk lang en ik heb nooit malware aangetroffen. Dat zie je ook wel tijdens de installatie. Je hebt hier meestal de keuze om bepaalde randsoftware wel of niet te installeren, dit zie je heel vaak bij gratis software. Even een kwestie van goed lezen tijdens de installatie en er is niets aan de hand.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Snowwie schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:51:
[...]

Ik gebruik CCleaner al redelijk lang en ik heb nooit malware aangetroffen. Dat zie je ook wel tijdens de installatie. Je hebt hier meestal de keuze om bepaalde randsoftware wel of niet te installeren, dit zie je heel vaak bij gratis software. Even een kwestie van goed lezen tijdens de installatie en er is niets aan de hand.
Goede tip, ik heb al wat ruimte kunnen vrij maken :)

Bizar, op mijn C schijf neemt "other files" 52 gig in beslag 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door MetalSonic op 06-03-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

MetalSonic schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:10:
[...]

Goede tip, ik heb al wat ruimte kunnen vrij maken :)

Bizar, op mijn C schijf neemt "other files" 52 gig in beslag 8)7
Probeer eens met een programmaatje zoals Spacemonger je schijfinhoud te lezen. Zeer handig progje. Tegenwoordig moet je er voor betalen maar als je de oude versie kan vinden (Old files) dan kost het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb CCleaner nog niet geprobeerd,
Gewoon het beste programma dat er is.....
Kan best zijn dat hij bij de installatie vraagt om malware te installeren, maar dat vink je dan gewoon niet aan.

Dat het teveel weghaalt, tja zou kunnen maar is dan wel kans van 1 op het miljoen. Zelf nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Reepje schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:19:
[...]

Gewoon het beste programma dat er is.....
Kan best zijn dat hij bij de installatie vraagt om malware te installeren, maar dat vink je dan gewoon niet aan.

Dat het teveel weghaalt, tja zou kunnen maar is dan wel kans van 1 op het miljoen. Zelf nog niet meegemaakt.
Eerste indruk is inderdaad dat het een erg goed programma is, Ook omdat je in dat programma meteen ook programma's kan uninstalleren (zonder dat je de paar stappen via 't configuratiescherm etc moet nemen).

Er zijn geen rare dingen mee geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
MetalSonic schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:23:
Eerste indruk is inderdaad dat het een erg goed programma is, Ook omdat je in dat programma meteen ook programma's kan uninstalleren (zonder dat je de paar stappen via 't configuratiescherm etc moet nemen).

Er zijn geen rare dingen mee geïnstalleerd
En je kunt ook startup-entries uitschakelen, zonder de computer te hoeven herstarten. En het heeft ook een duplicate finder optie, en drive wiper. Idd een veelzijdig programma.

Maar goed, MetalSonic, heb je nu de meeste ruimte weer terug?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Snowwie schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 20:21:
[...]

En je kunt ook startup-entries uitschakelen, zonder de computer te hoeven herstarten. En het heeft ook een duplicate finder optie, en drive wiper. Idd een veelzijdig programma.

Maar goed, MetalSonic, heb je nu de meeste ruimte weer terug?
Windows neemt helaas iets van 50 gig in beslag, ik heb nu 47 gig wat ik vrij heb en naar wens kan besteden. Ik houd in elk geval een buffer aan van 40 gig en dan installeer ik binnenkort wellicht een game van enkele gigs.

Virus scans uitgevoerd, malware scans etc etc. Helaas pindakaas i guess :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben voornemens een Samsung 850 EVO 250 GB in mijn oude desktop te zetten. Hiervoor heb ik de standaard (niet desktop) kit aangeschaft.

Nou vroeg ik mij af welke bracket, sata- en voedingskabel ik het beste kan bijbestellen om een optimale overdrachtssnelheid te bereiken. Het moederbord beschikt volgens de online specs over een sata III aansluiting.

Kan iemand die dezelfde schijf heeft ingebouwd mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gewoon een sata kabel, liefst met klemmetje. Stroomkabel liefst rechtstreeks van de voeding.
Bracket gewoon de goedkoopste, desnoods met tiewraps vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 22:27:
Gewoon een sata kabel, liefst met klemmetje. Stroomkabel liefst rechtstreeks van de voeding.
Bracket gewoon de goedkoopste, desnoods met tiewraps vast.
Bedankt.

Maakt het bij de sata nog uti fo het een bepaald type of een bepaalde snelheid heeft? En zijn alle 2,5-3,5" brackets geschikt voor de EVO 850 van dit formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 22:30:
Maakt het bij de sata nog uti fo het een bepaald type of een bepaalde snelheid heeft?
:?
En zijn alle 2,5-3,5" brackets geschikt voor de EVO 850 van dit formaat?
Als een ssd gewoon 2,5" is past deze uiteraard altijd in een 2,5" > 3,5" bracket.

Nog beter is gewoon een case te hebben die 2,5" bays heeft.

Ik heb zelf de Sharkoon BD28, kastje kost nog geen 50 euro, maar je hebt wel een zee van ruimte. Ook voor 2,5" apparaten.

[ Voor 25% gewijzigd door Snowwie op 07-03-2015 22:37 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:50
Ik heb een vraag, ik heb sinds kort mijn laptop geupgraded met een
pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB

Mijn chipset ondersteund sata 2 en sata 3 als het goed is, ik denk echter dat mijn laptop de sata 2 aansluiting gebruikt. Dit is de benchmark:

Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadhouse.com/fileuploads/20816/20816041-holder-1afea2a22d2cdf41e02f4c639f9a22c2.jpg

Kan ik hieruit afleiden of het Sata 2 of 3 is? Wat betreft de sequentiele schrijfsnelheid zou ik zeggen ja, maar de 4K; 4K 64Thrd en acc. times liggen aanzienlijk lager dan de benchmarks gerund door tweakers.

[ Voor 15% gewijzigd door jocd op 10-03-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het is gewoon SATA-3...

Laptops zijn wat agressiever met power saving enzovoort en dat tikt door tot de SATA controller.
Je systeem is in principe zo goed als idle tijdens AS-SSD, dus de SATA controller krijgt ook niet de toestemming om voluit te gaan, wat vooral een impact heeft op de 4k performance.

Is dat erg? Naar mijn mening: Nope, meestal zodra het echt nodig is, komt de controller wel van zijn gat af.

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 10-03-2015 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Als het SATA-2 was geweest had je geen hogere snelheid gehaald dan 3Gb/s, omgerekend maximaal 375MB/s 300MB/s :)

[ Voor 8% gewijzigd door Snowwie op 15-03-2015 22:54 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Snowwie schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 18:53:
Als het SATA-2 was geweest had je geen hogere snelheid gehaald dan 3Gb/s, omgerekend maximaal 375MB/s.
300MB/s ;) Voor 8 bits data moeten er 10 bits door de kabel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:50
Oke thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Sinds een poos heb ik een Support ticket lopen bij Gigabyte om te vragen of mijn nieuwe GA-Z97X-UD7 TH board ook NVMe SSD ondersteuning heeft en welke BIOS settings ik hiervoor moest gebruiken.

In eerste instantie vroeg ik hoe dit zou werken met een Intel P3700 PC-e NVMe SSD.

Vervolgens krijg ik reactie dat de tech department waarvan ik contact had met een gebruiker momenteel enkel aan het testen was met een Intel SSD 750 NVMe PCIe 3.0 1,2 TB.
Met bevestiging dat dit werkt en welke settings hiervoor gebruikt moesten worden.
Ik heb hem maar meteen gevraagd waar ik deze ook kan kopen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
dcm360 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:26:
300MB/s ;) Voor 8 bits data moeten er 10 bits door de kabel heen.
Daar had ik nog nooit van gehoord. Heb je ook een bron?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Snowwie schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:30:
[...]

Daar had ik nog nooit van gehoord. Heb je ook een bron?
Maar natuurlijk, hier op wikipedia staat dat bijvoorbeeld. Een andere bekende aansluiting met 8b/10b-encoding is USB 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Mijn SSD opslag ruimte is in één dag gekrompen van 44 gig naar 37, ik snap hier dus niks van. Ik heb vandaag niks nieuws gedownload of geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

MetalSonic schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 18:29:
Mijn SSD opslag ruimte is in één dag gekrompen van 44 gig naar 37, ik snap hier dus niks van. Ik heb vandaag niks nieuws gedownload of geïnstalleerd
We zullen even in de glazenbol kijken waar die 7GB naar toe is gegaan.

Hmm.

Sorry, nee, geeen ideee.

Maar misschien is het een idee om TreeSize er bij te pakken en deze in admin mode te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Laatst online: 10:47
Windows update? Had deze week 22 updates op Patch Tuesday op m'n Windows 7 Home Premium x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
_Arthur schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 18:52:
[...]

We zullen even in de glazenbol kijken waar die 7GB naar toe is gegaan.

Hmm.

Sorry, nee, geeen ideee.

Maar misschien is het een idee om TreeSize er bij te pakken en deze in admin mode te draaien.
sorry, screenshot gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/qh2i0389x/SSD.jpg

Edit: en ja gisteren een windows update gedownload maar dan nog, hoe kan het dat ik van de 120 gig schijf, nog maar rond de 40 over heb. |:(

[ Voor 13% gewijzigd door MetalSonic op 12-03-2015 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Klik dan gewoon eens verder en rond; staat meer dan genoeg informatie in dit topic over hoe en wat. Anders maak een nieuw topic aan want je vraag cq probleem heeft totaal niets met SSD's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
De nieuwe Samsung SM951 M2 SSD's zijn inmiddels te bestellen Flexx in Engeland (met verzending naar Nederland).

Heb mijne sinds vorige week al binnen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2xAbyja.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Milenco schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 03:04:
De nieuwe Samsung SM951 M2 SSD's zijn inmiddels te bestellen Flexx in Engeland (met verzending naar Nederland).

Heb mijne sinds vorige week al binnen:
[afbeelding]
*kwijl*, dat zijn nog eens snelheden :D

Werken die M2 kaartjes inmiddels op alle moederborden met M2-slot of moet je nog altijd heel erg goed opletten? Op wat voor systeem zijn die snelheden trouwens gemeten? (Specs ;) )

[ Voor 51% gewijzigd door Raven op 14-03-2015 10:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
Deze is aangeschaft samen met een MSI X99S SLI PLUS en een Intel Core i7-5820k (zie ook m'n inventaris).

Bij dit moederbord (en mogelijk ook alle anderen i.c.m. deze SSD) ziet 'm alleen als UEFI en daarmee moet je ook opstarten.

Heb trouwens bewust voor een PCI-e 3.0 M2 slot gekozen aangezien deze kaart dat (als eerste) ook ondersteund en bij een eerdere review van T.net het blijkbaar een aanzienlijk verschil maakt wat voor PCI-E versie M2 slot je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb dezelfde processor, alleen mijn moederbord is een Asus X99-A. Deze heeft ook een M.2 slot, maar of bovengenoemde ssd hierop zal werken durf ik niet te zeggen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Raven schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:01:
[...]

Werken die M2 kaartjes inmiddels op alle moederborden met M2-slot of moet je nog altijd heel erg goed opletten? Op wat voor systeem zijn die snelheden trouwens gemeten? (Specs ;) )
In tegenstelling tot de Samsung XP941, heeft de SM951 wel fatsoenlijk een BIOS driver ingebouwd, waardoor het dus een stuk vrijgeviger zou moeten zijn qua bootable maken.

More info here:
http://www.anandtech.com/...msung-sm951-512-gb-review

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 14-03-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Dat zijn erg leuke snelheden :9~ ! Bij Anandtech hadden ze er last van dat na ongeveer 2 minuten lezen of schrijven de schijf begon te trottlen door oververhitting. Heb jij daar al last van gehad?
Je moet wel opletten dat je een PCIe 3.0 x4 M.2 slot hebt (te vinden op sommige Z97 en X99 moederborden), anders ga je die sequentiële snelheden (volgens Samsung 2.150MB/s read en 1.550 MB/s wire) niet halen. Met PCIe 2.0 x4 of PCIe 3.0 x2 haal je nog steeds leuke snelheden (1.600MB/s read en 1.350MB/s write), maar niet zo snel als ie zou kunnen. IOPS (4k) is in beide gevallen max. 130.000 read en 85.000 write.

Met de introductie van Skylake moeten er meer moederborden komen met PCIe 3.0 x4 M.2 sloten.

Intel zou op 1 april met hun eerste NVMe SSD voor consumenten komen, de 750 Series. Voor ongeveer €1 per GB krijg je 2500Mb/s read en 1200MB/s write, en maarliefst 440.000 read en 290.000 write IOPS! _/-\o_ :9~
Door het gebruik van PCIe in combinatie met het NVMe protocol zie je wel echt dat er bizarre snelheden worden gehaald, zeker op random read/write. Het gaat in ieder geval de goede kant op met de SSD markt :).

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/Intel%20SSD%20750.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadeel van die dingen is, dat je er 2 moet hebben om die gigantische snelheden te halen, waarbij je dan van de een naar de andere kaart gaat kopiëren.

Of zijn er andere scenario's te bedenken waarbij een leessnelheid van 2 GB/s seq handig is, in praktische zin dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Reepje schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:37:
Nadeel van die dingen is, dat je er 2 moet hebben om die gigantische snelheden te halen, waarbij je dan van de een naar de andere kaart gaat kopiëren.

Of zijn er andere scenario's te bedenken waarbij een leessnelheid van 2 GB/s seq handig is, in praktische zin dus.
Voor de consument kan ik me niet belachelijk veel voorstellen.

Maar je hebt optische sensors / microscopen die makkelijk 1GB/s kunnen wegschrijven aan RAW data.
Dus misschien een hobbyist die flink fancy spul in die regio heeft?
Maarjah, dan wordt een P3700 ook al realistisch gewoon :P

Je heb ook nog hobbyisten, die met game engine's rondspelen, of met high ress renders werken. Dat loopt vaak ook al snel uit de klauwen qua GB's...
Dan is een zeer snelle scratch disk wel handig.

En dan houden de ideeën op bij mij -O-

[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 15-03-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Komt er op neer dat de ontwikkelingen erg snel gaan. Maar zo nu en dan heb je een echte revolutie. Van HDD naar SSD is een enorme stap. Met een gewone normaal verkrijgbare SSD heb je al zo ontzettend veel snelheids winst tov enkele jaren geleden. Processoren lopen momenteel tegen hun grenzen aan, geheugen controllers lopen tegen hun grenzen aan. Geheugen kan veel beter. Wat zal de volgende stap zijn?
Oh ja, Mooi hoor die Intel 750 serie. Maar voorlopig zal je het verschil niet merken bij normaal dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
De gewone consument had ook genoeg aan 640KB RAM ;). Ik denk dat, zoals bij veel toepassingen, je de voordelen pas merkt als je developers mee aan de slag laat gaan én je de omliggende technologie de kans geeft om van die nieuwe generatie snelheid gebruik te maken.

Het feit dat we RAM hebben geeft eigenlijk al aan dat onze opslagmedia niet snel genoeg zijn. Dat een CPU z'n informatie niet direct uit de SSD haalt maar uit het veel snellere RAM zegt veel. Ideaal zou zijn als je een opslag medium had met de prijs en de capaciteit van een SSD, maar met de bandbreedte en de latency van RAM. Welkom Resistive RAM :).

Wat je met deze brute snelheden (en bijna niet bestaande-latency) kan doen als consument? Geen idee. Maar het maakt het mogelijk om alle informatie die je op een 250GB+ geheugen hebt direct toegankelijk te maken voor de processor. Combineer deze SSD snelheden met 1Gb/s internet wat je nu kan krijgen (en over een paar jaar 10Gb/s met fiber en DOCSIS 3.1) en je kan veel meer dingen real time berekenen/renderen dan eerst.

Edit:
AvK schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:54:
Ik wist dat je hiermee zou komen. O-)
Het blijft te makkelijk om Gates te quoten :P. Maar ik denk dat het vooral nut gaat hebben in de server- en computing-industrie, waardoor wij als consumenten er alsnog van profiteren. Daar is vraag naar heel veel heel snel geheugen, en dat is exact van NVMe SSD's en Resistive RAM bied.

Voor consumenten zouden er waarschijnlijk toepassingen zijn in foto- en videobewerking en gaming. Bij foto- en video bewerken wil je gewoon snel grote bestanden kunnen laden. Nu de verschuiving van CPU renderen naar GPU renderen plaatsvind zou die bottleneck ook kleiner moeten worden.
Voor games is het handig als de hele 40GB+ game op een supersnelle SSD staat, want dan kan je alle maps en textures in real-time laden, waardoor je minder RAM en VRAM nodig hebt en sommige scenes sneller en in hogere kwaliteit kunt renderen.

De grootste winst voor consumenten is misschien nog wel de kostenbesparing, omdat je straks geen apart RAM en SSD meer nodig hebt, maar dit één geheugen kan zijn. Zeker voor mobiele apparaten, van wearables tot laptops, kan dit ruimte, kosten en stroom besparen.

[ Voor 29% gewijzigd door Balance op 15-03-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ik wist dat je hiermee zou komen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 17:28
Zou iemand hier een korte uitleg van willen geven? Sinds gisteren heb ik een SSD ingebouwd (via SATA). Dat om de levensduur van de computer nog wat op te rekken :)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/o7kpw8.png

Alleen ik heb het idee dat de snelheden niet optimaal zijn, de SSD zit op S-ATA poort 6 en dat heb ik maar zo gelaten (kwam er pas na de Windows installatie achter) en in BIOS heb ik 2 plekken waar ik AHCI i.p.v. IDE kan selecteren maar dit heeft tot gevolg dat er geen drives kunnen worden gevonden en dus de computer niet start... dus maar teruggezet op IDE.

En het systeem is ook al best oud (Intel Core2Duo E6750) dus misschien is de SSD gewoon te snel voor het oude systeem!

Bedankt,

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je moederbord AHCI kan zou ik deze daar gewoon op instellen. Dat je systeem niet boot is omdat Windows geen AHCI drivers laadt bij het opstarten. Google even hoe je van IDE naar AHCI kunt switchen, is echt een simpele aanpassing die je wat extra performance geeft.

Verder heeft je moederbord waarschijnlijk slechts SATA 3Gb/s, dus meer dan 300MB/s zal je niet halen op dat bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 17:28
Beste JGC,

De aanpassing naar AHCI is gelukt, en de score is erg verbeterd, vooral de '4K-64Thrd' spectaculair. Wat je zegt klopt, dit moederbord heeft sata-poorten van 3 GB/s.

Bedankt voor je hulp!!

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/xdwklt.png

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:21
De SSDs draaien beter op intel SATA6 poorten. Hoe kan je zien of je MOBO of welke poorten intel zijn als dat niet bij de specs staat?

Ik ga een HTPC in elkaar zetten met dit MOBO Gigabyte GA-H97M-HD3 maar zie nergens staan of het intel of marvel poorten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
In de specs op hun site staat dat de SATA poorten vanuit het chipset komen.
Chipset is intel.

1 + 1 = ?

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 19-03-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Ik heb een HP Elitebook 840 laptop met een harddisk erin en die wil graag omruilen met een SSD.
Nu kan dat natuurlijk "gewoon" een wat oudere SSD zijn, al dan niet tweedehands van 128GB.

Maar nu zit er in deze laptop ook een mogelijkheid voor zo'n m.2 slot (M.2 (NGFF) SSD)

Zitten daar nog voordelen aan tov van een "standaard" SATA SSD? Het is maar voor een Office laptop.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
M.2 is alleen de form factor, SSD's in dit formaat kunnen gebruik maken van een SATA of PCI Express interface. Kijk dus goed in de handleiding welke type het slot in je laptop ondersteunt, waarschijnlijk (iig) de eerste. In dat geval hebben ze ook dezelfde beperking als normale 2.5" SSD's met SATA interface. Voordeel is dan voornamelijk dat je SSD en HDD naast elkaar kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik wil eigenlijk een soort shootout gaan doen tussen een mx100 256 gb en twee hdd's in raid 0. Iemand een suggestie hoe ik bijvoorbeeld game load times betrouwbaar kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door te rebooten na elke test. Want een 2e keer de game starten, lees je uit RAM. Dus je begint met een reboot, en eindigt elke test met een reboot. Verder gewoon de stopwatch, al heeft dat een hogere foutmarge. Maar het verschil met de hardeschijven kun je waarschijnlijk wel meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik weet niet of ie al genoemd is, maar na CPU-Z en GPU-Z is er nu ook SSD-Z. Een handig tooltje, dat informatie weergeeft over je SSD (en traditionele harde schijf).

http://www.guru3d.com/files-details/ssd-z-download.html

PS: Dit is geen reclame! Kwam het gewoon tegen en dacht deel het even. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hoi :) ,

Ik heb nu ongeveer 1 maandje een samsung 850 evo 250gb ssd...en heb een partitie aangemaakt voor Windows (37,2gb). Nu kom ik er achter dat ik nog maar 4gb over heb wat eerst 12gb was (op de Windows partitie). Nu was mijn vraag of ik deze partitie kan verwijderen zonder Windows te verwijderen, oftewel, de 2 partities samen te voegen dat het weer één schijf wordt.

Alvast bedankt

Man wat een snelheid zeg @hierboven! Maar daar betaal je ook wel wat voor :'(

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

ChUcKiE schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:02:
Ik heb een HP Elitebook 840 laptop met een harddisk erin en die wil graag omruilen met een SSD.
Nu kan dat natuurlijk "gewoon" een wat oudere SSD zijn, al dan niet tweedehands van 128GB.

Maar nu zit er in deze laptop ook een mogelijkheid voor zo'n m.2 slot (M.2 (NGFF) SSD)

Zitten daar nog voordelen aan tov van een "standaard" SATA SSD? Het is maar voor een Office laptop.
Ik heb ook het 14 inch model, hier zat in mijn versie een 32 GB m.2 SSD als cache SSD naast een 500 MB disk. Deze heb ik vervangen door een 256 GB m.2 SSD en een 1 TB hd. OS staat nu op de SSD. Helaas passen er enkel 42 mm SSD's in. Dat beperkt de keuze nogal.

Deze heb ik gekocht.

Helaas niet zo'n snelle SSD. Het 32 GB cache verhaal versnelde de boel ook al aanzienlijk. Echter was het trekken van een image dan niet zo makkelijk (moest je de caching steeds uitschakelen voor start image via Acronis).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Maar heb ik het dan goed, als ik er gewoon al een 32Gb cache inzet ik al een performanceverbetering ervaar? Moet ik dan ergens nog wat instellen, of aanpassen, of ziet "windows" het vanzelf als cache geheugen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
pwillemske schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:06:
Hoi :) ,

Ik heb nu ongeveer 1 maandje een samsung 850 evo 250gb ssd...en heb een partitie aangemaakt voor Windows (37,2gb). Nu kom ik er achter dat ik nog maar 4gb over heb wat eerst 12gb was (op de Windows partitie). Nu was mijn vraag of ik deze partitie kan verwijderen zonder Windows te verwijderen, oftewel, de 2 partities samen te voegen dat het weer één schijf wordt.

Alvast bedankt

Man wat een snelheid zeg @hierboven! Maar daar betaal je ook wel wat voor :'(
Het is niet helemaal duidelijk wat je wilt, maar als je 2 partities wilt samen voegen zou ik dat doen met PartitionAssist_Home. Dit progje van AOMEI is geheel gratis en werkt met behoud van data. Euhum, natuurlijk van 1 van de 2 partities. ;)
Pagina: 1 ... 117 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.