Crucial MX100 256GB in systeem zorgt voor problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een klein half jaar geleden heb ik zelf een systeem in elkaar gezet. 2 maanden geleden heb ik de SSD vervangen door een Crucial MX100 256GB. Ik heb hier een verse Windows 8.1 installatie op uitgevoerd. De firmware van de SSD is bijgewerkt naar de laatste versie en ook de BIOS van mijn G1.sniper B5 draait op versie F8.

Dit is het systeem zoals hij in elkaar is gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 376,95€ 376,95
1WD Green WD10EZRX€ 54,95€ 54,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 90,10€ 90,10
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,-€ 120,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,56€ 11,56
1Seasonic S12G 550W€ 77,95€ 77,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.023,46

De PC kan een week lang stabiel draaien en dan op ineens uitvallen en opstarten met het volgende scherm. Vaak gebeurt dit bijvoorbeeld tijdens browsen met IE.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Iu1n0g0H2IblR5GokJnJHPGs/medium.jpg

De resetknop doet niets anders dan hetzelfde scherm weer tonen. Als ik de PC uitschakel met de knop op de kast en zo opnieuw opstart, dan werkt alles weer naar behoren alsof er niets is gebeurd. Ik heb de foutmelding opgezocht (0xc000000e) maar heb er niets bruikbaars over kunnen vinden.

De eventviewer geeft wel een kritieke melding van een kernel panic, maar levert verder ook niets bruikbaars op. Als ik op problemen met de MX100 zoek, dan kom ik wel gebruikers tegen die dezelfde problemen hebben.

Ik ben nu alweer een paar weken aan het testen met de Samsung 840 EVO SSD in de machine en de fouten komen niet meer voor.

Hoe kan ik er nu achter komen wat het probleem met de schijf is? SMART waardes zijn allemaal in orde. Een schijftest levert ook geen fouten op. Wat kan ik nu het beste doen? Liever gebruik ik de MX100 in mijn systeem, maar niet als dat ten koste gaat van stabiliteit.

Opsturen voor garantie kan natuurlijk, maar het gedrag is moeilijk te verklaren. Ik verdenk de SSD, maar kan het probleem ook ergens anders zitten. Hebben jullie een idee?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Probleemtopics
CSL is geen thuishonk voor probleemtopics
CSL Beleid

Je verdenkt je SSD, dus schopje richting OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:15

rdejongjr

Gnome

Laatsre firmware aanwezig?

MU02 is als het goed is de laatste en voorziet in;

Version MU02 includes the following changes:

Improved stability, Efficiency, and Performance during power state transitions
Improved handling of environments with unstable power supplies
Improved handling of environments with SATA interface signal integrity issues
Improved response time for SMART read commands
Corrected error handling NCQ Trim Commands
Corrected reporting of SMART Attribute 5

makkelijkste om te controlleren en updaten vind ik de executive tool van crucial zelf.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
MU02 draait er inderdaad al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:03

Szwoar

En door

Had laatst iets gelezen over de MX100 dat er weleens fouten konden ontstaan door een productieprobleem o.i.d.
De remedie was toen in ieder geval om even de voedingsstekker eruit te halen, en deze daarna er weer in te doen.

Klink als een tamelijk zinloze oplossing, maar zoiets simpels lijkt mij het proberen waard :9

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Szwoar schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:29:
Had laatst iets gelezen over de MX100 dat er weleens fouten konden ontstaan door een productieprobleem o.i.d.
De remedie was toen in ieder geval om even de voedingsstekker eruit te halen, en deze daarna er weer in te doen.

Klink als een tamelijk zinloze oplossing, maar zoiets simpels lijkt mij het proberen waard :9
Dat klinkt wel herkenbaar. Als het systeem helemaal wordt uitgeschakelt en ik schakel hem na een seconden of 10 weer in, dan is er niets meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:03

Szwoar

En door

BillSpaarbank schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:33:
[...]

Dat klinkt wel herkenbaar. Als het systeem helemaal wordt uitgeschakelt en ik schakel hem na een seconden of 10 weer in, dan is er niets meer aan de hand.
Apart, misschien kijken of het toch in de garantie valt? Google is bij mij in ieder geval niet erg behulpzaam :+

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je systeem al eens gecontroleerd op stabiliteit? Kortom heb je de eerste stapjes bij instabiliteit gedaan? Je hebt 24+ uur lang MemTest86+ enzo gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Memtest heeft een uur of 16 gedraaid. Ik heb toen ook de temperaturen bekeken door prime te laten draaien.

-edit-

Na wat verder onderzoek kom ik steeds meer gebruikers tegen met vergelijkbare problemen. Ik ga de schijf aanbieden ter reparatie om een productieprobleem uit te sluiten.

[ Voor 46% gewijzigd door BillSpaarbank op 23-04-2015 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf twee ssd's van Crucial beide mx 100, een van 128gb en een van 256,

Mijn systeem (in oktober gebouwd) werkt uistekend, na een maandje kwam ik erachter dat mijn muziek was vedwenen uit Media Player. Na onderzoek zag ik tot mijn verbazing dat mijn hele schijf weg was. Later bleek hij ook verdwenen in het bios.

Omdat ik mijn data en Windows gescheiden heb, leverde het verdwijnen van mijn data ssd geen blue screen op. Een maandje of wat later gebeurde dit wel, omdat ik al op de hoogte was van het probleem, had ik al snel door dat het nu mijn Windows ssd was , die verdwenen was. Met als logisch gevolg, een crash.

Google eens ( in het engels) op dissappearing ssd ) (komt erg veel voor/niet alleen met crucial ssd's)

Veel mensen met dit probleem krijgen hun ssd niet meer terug en moeten een truc uithalen. Data kabel uit de ssd, alleen de stroom erop en dan je pc 20 minuten aan laten staan (op het bios) en dat meerdere keren 3 x dacht ik. Schijnt voor een aantal mensen te werken.
In mijn geval is de ssd net zo snel weer terug als die weg was. Een keer of wat opstarten.
Net als u heb ik geen andere fouten met mijn ssd's kunnen ontdekken (ook geen data loss na de verdwijning), voor de rest werken ze uitsekend.

De fabrikant zegt dat het komt door een power loss, plotselinge stroom storing. Dat kan zo zijn, maar ik heb geen enkel ander probleem. Bovendien heb ik de ervaring dat veel bedrijven graag eerst de schuld bij de klant leggen en anders bij een ander bedrijf. Zodoende zou de voeding de schuld zijn. Ik heb een dure voeding en verder werkt alles uistekend, behalve dan die maandelijkse verdwijning van een ssd.
Waar rook is is vuur, niet verder zoeken zou ik zeggen.
Natuurlijk kan het zo zijn dat u wel een stroom onderbreking heeft gehad. Dat zou u zelf moeten onderzoeken, desalniettemin het dissappearing ssd syndroom komt zovaak voor, dat het mij sterk lijkt dat al deze mensen een kapotte voeding of een stroomstoring hebben.

Zelf ben ik met in het achterhoofd dat het wel aan een stroom onderbreking kan liggen gaan zoeken naar softwarematige dingen die het afsluiten van voeding zoeden kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld in mijn geval met Windows 7. Zoals bijvoorbeeld het uitzetten van de harde schijf na weinig gebruik, onder energiebeheer. Ik heb geen weet van Windows 8.1, ik heb zelf Windows 7

Ik heb het een en ander geprobeerd en ik moet wachten of het nog eens gebeurd, voor ik weet of het gewerkt heeft.

Wat mij is opgevallen is dat het steeds gebeurd, een aantal minuten nadat een game of programma is gecrached, niet tegelijkertijd dus! Ook zie ik in het windows logboek steeds fouten rondom de tijd van de verdwijning, die gerelateerd zijn aan het wissel bestand.

Daarom heb ik deze heb ik nu op mijn Ram geheugen ( X Fast Ram ) geplaatst, waarbij deze het wisselbestand op de schijf heeft verkleind tot 500mb. Er zijn mensen die zeggen dat je het wisselbestand helemaal kunt uitzetten, dat zou volgens hen, onnodig zijn bij een ssd. Maar sommige software maakt gebruik van het wisselbestand en zonder dit zouden deze programma's niet goed werken.

Ook heb ik prefetch en superfetch uitgezet. Deze services zijn er om data al vast klaar te zetten in geval van een langzame Hdd .Ik weet niet hoe windows8.1 geconfigureerd is, dus daar zou ik u niet kunnen helpen.

Ik ben geen computernerd dus ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Komt mij bekend voor, mijn ESXi server met een 500/512GB variant had vreemde vastlopers en opeens een corruptie van de VM die op deze disk stond.
Ik heb een Intel320 300GB uit m'n desktop omgeruild met de MX100 en sindsdien doet de server het prima. De MX100 zit in een desktop, maar die vertoont soms ook onverklaarbare kuren. Misschien is er effectief wat met deze disks?
Mijn aankoopdatum is 22/10/2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou mogelijk zijn, Ik heb die van mij rond dezelfde tijd aangeschaft. Ook de recente Firmware mu02 bied geen oplossing. Desondanks gebeurd het met ssd's van diverse fabrikanten, alhoewel crucial wel erg vaak voor komt wanneer je zoekt naar dissapearing ssd's. Ook op hun site vragen mensen om een terugroep actie.

http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-Causes-Bluescreens-Disappears-from-system/td-p/162778

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Kan de nieuwste firmware mu02 niet als oorzaak worden gezien? Ik heb namelijk ook de MX100 256GB met nog steeds de 'oude' firmware mu01 maar heb er tot dusver nog geen problemen mee gehad.

De ssd zit sinds 20 december 2014 in m'n pc.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze nieuwe (MU02) vorige maand Geinstalleerd, daarvoor en daarna is het probleem voor gekomen.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2015 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Hmmm op basis van jouw gegevens en de link die je hier boven noemde zou ik ook tegen deze problemen aan moeten lopen. Echter bij jou treden de problemen al op na 2 maanden, terwijl ik mijn mx100 al sinds 20 december 2014 in m'n pc heb.

(hoop het natuurlijk niet, maar het is wel verontrustend).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop natuurlijk dat dit jouw bespaard blijft. Het zou aan zoveel dingen kunnen liggen, maar duidelijk is dat het wel erg veel mensen zijn die hier last van hebben, en apart is dat de meesten van deze ssd's voor de rest foutloos werken. Misschien een fabruiksfout, misschien een verkeerde instelling of een combinatie. Ik wacht af of mijn tweaks hebben gewerkt, vooral diegene met het powermanagement. Zo niet dan ga ik contact zoeken met crucial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Het is wel opvallend dat het veelal gebeurt bij mensen die de MX100 net een maand of hooguit 2 maanden in bezit hebben. Mensen met een wat oudere MX100, uit 2014, lijken het probleem niet te hebben.

Misschien een slechte batch?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou mogelijk zijn. Toch is het een ssd - probleem, niet alleeen de mx100 heeft er last van.

Bijvoorbeeld;
Sandisk
OCZ (tochiba)
Kingston

Het probleem speelt al langer, wanneer je googled op dissapearing ssd, zie je meldingen staan uit 2015 maar ok uit 2012.
Wat ik ervan begrijp is de ssd niet bestand is tegen stroom uitval. Deze uitval kan door meerdere dingen veroorzaakt worden, software, power supply, electriciteits netwerk, of gewoon aan simpele instelling in windows, die de hhd uitzet wanneer er te weinig gebruik van word gemaakt. In mijn geval stond deze al uit, maar ik kwam erachter, dat dezelfde functie nog steeds aanstond in het intel rapid storage technolegy programma. Aangezien zo'n instelling verantwoordelijk kan zijn voor een stroom onderbreking, wanneer het poogt mijn ssd uit te zetten, wil ik nog even wachten voor ik verder kijk.

The mysteriously dissappearing drive

Dit neemt natuurlijk niet weg, dat er niks mis zou kunnen zijn met een driver of een Sata kabel. En inderdaad een slechte batch, kan ook tot de mogelijkheid behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Dat zou bij de MX100 niet mogen gebeuren, aangezien de ssd is uitgerust met condensatoren om de gevolgen van stroomuitval tegen te gaan.

Probeer de ssd eens in een andere computer. Als de ssd niet goed is zou je daar dezelfde problemen moeten tegenkomen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:12
En dan zonder de sata drivers van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tip, maar aangezien dit probleem één keer in de twee maanden voorkomt zou dat betekenen dat ik een maand lang mijn ssd kwijt ben. Of zit opgescheept met een inferieure pc. Ik heb twee ssd's, mx100 128gb & mx100 256gb, beide (om beurten) vertonen ze deze kuren. Dus dat is bij één device een kans dat het 1 x in de 3 a4 maanden gebeurt.

Tevens blijkt uit de test hierboven gelinkt, dat deze capicitators blijkbaar niet in alle gevallen doen, wat ze moeten doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2015 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Toch wil je die ssd wel grondig willen testen. Terugsturen is altijd een optie, maar niet echt gewenst. Want, je windows installatie staat wel op die ssd, met cookies, documenten, wachtwoorden, links of andere persoonlijke zaken. Ook al kun jij hem niet meer lezen, je weet nooit wat er later met die ssd gebeurd.

Je zegt overigens zelf dat je een Samsung 840 EVO hebt en het probleem niet meer voorkomt. Dus hoezo een 'inferieur systeem'? Die 840 EVO doet weinig onder voor de MX100, of is zelfs nog wat sneller gezien de specs. Oops 2 users door elkaar gehaald... 8)7

Heb je nergens een oud pc-tje liggen (met nog wel tenminste sata) waarop je die Crucial ssd's kunt testen?

[ Voor 3% gewijzigd door Snowwie op 06-05-2015 01:29 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
"Details" over je initiele bug check:
MSDN: Bug Check 0xE: NO_USER_MODE_CONTEXT (Windows Debuggers)
Ik gok dat je geheugen problemen hebt. Memtest ;)

Anderzijds, de MX100 SSD heeft inderdaad een (niet-erkende) bug dat deze elke zoveel uur of elke zoveel iops stopt met functioneren. Ook de wegschrijven van de kerneldump (tijdens bluescreen) werkt dan niet. De foutcode van dit issue is dan ook F4. Wil je de kerneldump wel zien, wijs deze dan naar een ander volume niet op de SSD.
Het probleem zit hem erin dat de SSD compleet stopt met functioneren totdat je een powercycle uitvoert. Hij zal vij een harde reset niet door het moederbord worden herkend omdat hij dus niet meer functioneert. De firmware hangt o.i.d.

Dit probleem heeft waarschijnlijk te maken met de compatibilitiet met nieuwere chipsets, want de eerste generatie i-processoren heeft hier geen last van. (geen idee welke chipset dat is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 07:26:

Anderzijds, de MX100 SSD heeft inderdaad een (niet-erkende) bug dat deze elke zoveel uur of elke zoveel iops stopt met functioneren. Ook de wegschrijven van de kerneldump (tijdens bluescreen) werkt dan niet. De foutcode van dit issue is dan ook F4. Wil je de kerneldump wel zien, wijs deze dan naar een ander volume niet op de SSD.
Dit is een harde stelling. Daar moet je wel mee oppassen. Voor je het weet googled iemand op "bug mx100 uitval" en weet dan te melden dat Tweakers heeft ontdekt dat de mx100 om de zoveel uur uitvalt en dat deze bug niet wordt erkent door Crucial. Dus, waar baseer je dit op??? De foutcode waar je naar linkt maakt in ieder geval geen melding van een falende SSD.
Nu wil het zijn dat ikzelf ook een MX100 heb. Echter, deze valt niet om de zoveel uur uit. Dus is er nu een bug of niet?

Ik ken wel veel mensen met een computer met daarin een HDD. En het komt geregeld voor dat die stopt met functioneren, verdwijnt in het geheel, no boot device found. Misschien moeten we mensen met een HDD dan ook maar gaan waarschuwen?

Wat me ook opvalt, dat er wel eens problemen zijn met computers die mensen zelf inelkaar zetten. Logisch, want als je veel producten samenvoegt tot 1, en 1 onderdeel is crap, dan zit je al te kijken. Maar, als een dergelijk systeem dan instabiel is, heeft de ssd het gedaan :? Kan, maar het hoeft niet.

En last but not least, 1 a 2 procent uitval van een technisch product is niet zo raar. Dus ook een ssd kan een productiefout hebben (maar ook het geheugen, de voeding, de cpu, het moederbord, GPU, kabeltjes of conflicten in de software, prutsoftware, beta software)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het gebeurt twee keer per maand bij mij. Met name als de ssd even weinig in gebruikt is. Tijdens scrollen op een website, of spelen van video/muziek. Ik heb nog geen patroon kunnen herkennen, maar hdsentinel houdt de smart data bij.
Het kan inderdaad ook een bug in de chipset zijn, welke word getriggerd door de mx100 ssd. Dat is het probleem met pc's, er zit zo veel in wat fout kan gaan. Het kan zelfs een dip op de voeding zijn waardoor de ssd in failsafe gaat. En dat is juist weer "goed"...

Ik weet zeker dat het probleem met de MX100 te maken heeft. Het probleem kondigt zich namelijk aan. Eerst weigert Windows nieuwe bestanden of processen te openen. Na enkele seconden is de io queue vol. Echter kun je nog feilloos door de andere schijven bladeren. Na een minuut vindt windows dat essentiële bestanden niet meer bereikbaar zijn. Resulterend in 0xF4. Het wegschrijven van de kerneldump blijft hangen op 0%. Je drukt op de reset knop, en je eufi kan de ssd niet meer vinden, boot niet, of boot via een andere disk. De ssd is dus gestopt met functioneren.

edit:
Om iets aan de windows dump te hebben bij dit probleem: http://www.sevenforums.co...nge-default-location.html. Veranderen naar een ander intern volume. Bijvoorbeeld extra harde schijf.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 05-05-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 00:46:

Je zegt overigens zelf dat je een Samsung 840 EVO hebt en het probleem niet meer voorkomt. Dus hoezo een 'inferieur systeem'? Die 840 EVO doet weinig onder voor de MX100, of is zelfs nog wat sneller gezien de specs.
Het spijt me maar ik geloof dat je twee mensen door elkaar haalt, ik ben degene die het over een inferieur systeem heeft gehad. Daarentegen is het de topic starter (BillSpaarbank), die een een Samsung evo in zijn bezit heeft, ;)

De reden dat ik op zijn topic reageer is om deze (topicstarter) erop attent te maken dat hij niet alleen is met zijn probleem. Wat ik al probeer duidelijk te maken is dat zo'n verdwijning (in mijn geval) maar een keer in de 3 a 4 maanden voorkomt. Daarbij hebben mijn disks geen last gehad van fouten (voor) of enige data corruptie nadien. (voor zover ik weet).Bovendien maak ik regelmatig een image van alles op mijn harddisks, dus wat dat betreft heb ik geen zorgen.

Ik ga ervan uit dat het vuur bij de rook is te vinden.
Ik meld dus wat ik weet. Ik geef alleen maar aan, dat er wat meer speelt. Bedrijven zijn gemotiveerd om geld te verdienen, het zal niet de eerste keer zijn dat een product met gebreken een al, in de markt wordt geplaatst.

Ik wacht dus rustig mijn af of mijn "tweaks" hebben geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet zeker dat het probleem met de MX100 te maken heeft. Het probleem kondigt zich namelijk aan. Eerst weigert Windows nieuwe bestanden of processen te openen. Na enkele seconden is de io queue vol. Echter kun je nog feilloos door de andere schijven bladeren. Na een minuut vindt windows dat essentiële bestanden niet meer bereikbaar zijn. Resulterend in 0xF4. Het wegschrijven van de kerneldump blijft hangen op 0%. Je drukt op de reset knop, en je eufi kan de ssd niet meer vinden, boot niet, of boot via een andere disk. De ssd is dus gestopt met functioneren.

edit:
Om iets aan de windows dump te hebben bij dit probleem: http://www.sevenforums.co...nge-default-location.html. Veranderen naar een ander intern volume. Bijvoorbeeld extra harde schijf.
Interessant, in mijn geval bleek de uitval, vaak 2 a 3 minuten na een software crash. Uw uitleg zou in mijn scenario, goed passen. Buiten het zorgen dat windows e.d. niet de ssd uitschakelen bij weing activiteit, lijkt mij dit een tweak die het proberen waard is.

Maar hoe verklaar je dan dat, mijn tweede ssd (alleen data/geen Windows) verdwijnt gewoon terwijl de rest van windows blijft draaien (in een keer weg, gewoon te zien bij -> computer/hardeschijven. (en trouwens net zo snel weer terug) Dit is waarom ik, toen ik een blue screen kreeg, meteen wist wat de oorzaak was. Namelijk dat het ditmaal mijn boot schijf was die verdwenen was, met als logisch gevolg een blue screen.

Edit ;Omdat ik twee ssd's heb die niet tegelijk verdwijnen, sluit dit een power supply fout uit, aangezien ze aan dezelfde kabel zitten, zouden ze dan,beide tegelijk uit moeten vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als je tweede ssd verdwijnt, dan heeft die last van het probleem. Het duurt vrij lang voordat een io request in windows mislukt, je krjigt ook niet meteen een BSOD, eerst begint alles te haperen. Behalve alle processen die geen disk nodig hebben. Pas als windows de pagefile nodig heeft gaat het mis.
Het probleem is helaas erg lastig te reproduceren. Als iemand wat weet, ik hoor het graag.

Je kunt ook de pagefile naar een andere schijf verplaatsen, bij wijze van test, maar dan ga je roeien met de speedboot. Niet erg handig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:17
Ik heb er ook soms last van. Er draait hier een Z97 systeem, 24/7.
Hierin heb ik 2 MX 100 512 GB's in RAID 1 draaien. Soms (1x per 4-6 weken) verliest de RAID setup 1 van de 2 schijven. De laatste keer geen vastlopen, maar een nette melding van Intel RST dat 1 schijf weggevallen was. De eerdere keren had ik een blauw scherm.

Ik heb hier nu ter verandering nieuwe SATA kabels liggen, maar nog niet geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen3 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 07:28:
Je kunt ook de pagefile naar een andere schijf verplaatsen, bij wijze van test, maar dan ga je roeien met de speedboot. Niet erg handig dus.
Makes sense, eerder meldde ik al dat in het windows logboek, rondom de tijd van verdwijning, fouten voorkwamen gerelateerd aan de pagefile. In het geval van het verdwijnen van mijn tweede ssd, heb ik mijn computer opnieuw opgestart, dat zou verklaaren waarom dit toen niet resulteerde in een blue screen.

Daarom dat ik toen al mijn pagefile op mijn Ram (AsRock XFastRAM) geheugen heb gezet. Bij wijze van test heb ik op mijn windows ssd, geen page file, maar heb ik bij mijn andere ssd wel een kleine pagefile aangemaakt. Ik weet niet zeker of het gaat werken, maar mocht mijn eerste disk geen problemen meer hebben, en de tweede wel, dan zou dit een hoop verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jopie schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:04:
Ik heb hier nu ter verandering nieuwe SATA kabels liggen, maar nog niet geinstalleerd.
In mijn geval zou dat niet werken, aangezien ik twee ssd's heb die beide deze spook acties vertonen. Er zouden dan in mijn geval twee nieuwe kabels zijn die niet werken. Dat zegt niet dat het voor u niet zou kunnen werken. Eenzelfde probleem kan meerdere oorzaken hebben dus ook meerdere oplossingen. Het is zeker het proberen waard, aangezien een slechte kabel precies hetzelfde veroorzaakt, namelijk een ssd die verdwijnt.

Lastig probleem aangezien het maar eens in de 6-12 weken gebeurd, je moet zo lang wachten voor je weet of een oplossing, gewerkt heeft! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De pagefile is niet per definitie de oorzaak van de problemen. Het is echter een van de weinige bestanden die continu in gebruik zijn. Maar de ssd controller zou dit moeten kunnen.
De pagefile is soms nodig voor het maken van een geheugendump. Om te achterhalen wat er vooraf ging aan de bsod. Als dat niet werkt, kun je geen volledige geheugendump maken. Sowieso is de standaardlocatie van de kerneldump de ssd, die het dan juist even niet doet.

Gebruik nirsoft bluescreenview om de dumps op alternatieve locatie te lezen.

Note: mijn pagefile staat al maanden op harde schijf D (een seagate 1tb) en het probleem is er nog steeds.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 06-05-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke duidelijk, thanx

Ik ga sowieso gewoon afwachten, mocht ik te veel doen en het probleem gaat weg, is het moeilijk te achterhalen wat ervoor gezorgd heeft.

is het mogelijk om de kerneldump naar een 16 gb usb te laten schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Staat bij jullie trouwens hiberfil.sys (hibernation) toevallig aan?

Kleine gok, maar zet dat eens uit en probeer opnieuw.

CMD (administrator) : powercfg.exe -h off

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Even als tegenhanger: ik heb sinds vorige zomer tientallen (misschien wel honderd) MX100's in diverse systemen geplaatst of laten plaatsen (meestal de 256GB, soms 128GB), in diverse configuraties, meestal windows, soms linux of een hypervisor.

Tot zo ver geen een uitvaller gehad! Nu betekent dat niet dat bij mensen waar het wel mis gaat het niet aan de SSD kan liggen, maar als er een structureel probleem is zou ik even gaan kijken of er overeenkomsten zijn, zoals batch, revisie, oorsprong (waar je 'm vandaan hebt en waar ie gemaakt is).

Als er een berg SSD's zijn in mixed configuraties die het wel doen, maar er ook SSD's zijn die doodleuk verdwijnen, dan moet er dus ergens een factor zijn die anders is. Nu kan ik van de meeste SSD's niet makkelijk de firmware, revisie, datum enz. gaan opzoeken, die zitten door het hele land verspreid, maar als mensen die defecten hebben hun gegevens naast elkaar leggen, misschien dat er dan makkelijker een oorzaak vastgesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 03:22:
Staat bij jullie trouwens hiberfil.sys (hibernation) toevallig aan?
Nee, dit is meestal het eerste wat ik uitzet, samen met alles wat met de slaapstand te maken heeft. Toch evengoed bedankt voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnkeates schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 04:12:
Nu kan ik van de meeste SSD's niet makkelijk de firmware, revisie, datum enz. gaan opzoeken, die zitten door het hele land verspreid, maar als mensen die defecten hebben hun gegevens naast elkaar leggen, misschien dat er dan makkelijker een oorzaak vastgesteld kan worden.
Thanx, wat mij betreft is hoeft u het geen tegenhanger te noemen.(mag Wel natuurlijk :P ) Ik heb beslist nergens gelijk in, ik meld alleen mijn vindingen en gedachten en ben blij dat u dat ook doet. Zo voeg ik graag uw informatie aan de mijne toe.

Zeker het proberen waard, er zijn meerdere mensen die daar de oplossing (of het probleem :) )zoeken. Ik zelf wil wel graag uitsluiten of het aan een of ander instelling (aan mij) ligt. Wat ik vreemd vind aan het hele gebeuren, dat het zo onwillekeurig (qua tijd en voorkomen) is!?

Enig idee hoe ik aan deze informatie kom? Batch en oorsprong? Ik zal dat samen met mijn configuratie graag hier neerzetten, ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Na 5 weken bericht van de reparatie. Schijf is niet te repareren en ik krijg mijn geld terug. De Samsung Evo draait nog steeds zonder problemen.

Pagina: 1