Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Je hebt nog gelijk ookSwordlord schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 10:13:
[...]
Klik eens bij AS-SSD bij tools op compression benchmark en draai die.
Of draai eens de benchmark: Crystaldisk Mark.
En zet bij de option, het data type op zero fill.
Dan zie je de performance die de trukage controller genaamd sandforce kan leveren, als data kan gecomprimeerd worden.
ADATA zit te liegen over de specs van de drive op hun website en gebruikt dus geen Synchroon NAND maar A-Synchroon NAND wat een heel stuk brakker presteerd.
http://www.adata.com/inde...cification&cid=3&piid=171
[...]
Iets lager bij de snelheidsindicaties staan wel waardes, die overeenkomen met een A-SYNC nand schijf.
Ik heb hier ook nog 2 OCZ vertexen liggen die ook niet vooruit te branden zijn. Ik ga die ook eens testen.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
It can allow you to have hybrid sleep when it is enabled.
• Open the Start Menu, in the search line, type CMD
• Right click CMD icon that comes up and choose "Run as administrator"
• Type powercfg -h off and press enter to delete it or type powercfg -h -size 50 and press enter to shrink it
Zelf niet getest omdat ik maar 4 Gb aan geheugen heb.
Mijne is nu 2,99 GB (3.219.251.200 bytes) groot.
Met testen ga je er anders echt geen snelheid winnen. Het is alleen dat je hogere getalletjes ziet bij deze methode. Voor veel mensen is dat echter voldoenden om ook te concluderen dat de ssd dan wel snel is.kendo schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 13:28:
[...]
Je hebt nog gelijk ookDe testresultaten schieten nu omhoog naar waardes waarmee ook geadverteerd wordt.
Ik heb hier ook nog 2 OCZ vertexen liggen die ook niet vooruit te branden zijn. Ik ga die ook eens testen.
Incorrect omdat sommige applicaties niet opstarten zonder pagefile (probeer RUSE eens). Je hebt dus in ieder geval een schalende pagefile nodig. Natuurlijk kun je die wel instellen op 256MB- X.Snowwie schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 00:13:
[...]
Als het systeem 4GB ram bevat heb je meestal geen pagefile meer nodig.
Beetje moderne computer met minimaal Windows 7 heeft wel deze hoeveelheid ram.
Achterhaald omdat ik dagelijks 6 GB vol trek zonder een game op te starten. Games als Planetary Annihilation trekken gewoon je hele 8 GB vol (game zelf pakt iets van 6,7GB). Met 8 GB ram heb ik letterlijk een out of memory melding gekregen omdat mijn pagefile te klein was. Wordt alleen maar erger nu de consoles ook meer ram hebben gekregen. Chrome etc zijn daarnaast ook niet echt aardig voor je ram usage.
@MinecrafterII
Ik kan je sterk aanraden om een aangepaste Windows 7 install te doen. Dit kun je zelf doen met de rt-lite software.
Zelf heb ik een Win 7 Home x64 draaien op een 37,2 GB ssd inclusief pagefile en hyberfile.sys (4GB ram). Daar is nog 11 GB vrij. Heb niks cruciaals verwijdert zelfs Windows Mediacenter zit er nog op. Het zit hem met name in de onnodige drivers en games. Verder moet je je even realiseren dat oude drivers achterblijven in je windows driver repository. Dus of in één keer goed, of het opruimen met tools.

Voor een 'normale' pc zou ik ook even je persoonlijke mappen naar een andere schijf verplaatsen (mijn documenten, mijn afbeeldingen, mijn downloads etc).
[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 06-12-2014 15:41 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Vreemd dan, hieronder mijn systeemprocessen, incl. Firefox. In totaal niet meer dan ~600MB ram in gebruik.sdk1985 schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 15:35:
Achterhaald omdat ik dagelijks 6 GB vol trek zonder een game op te starten.
Waar vul jij die 6GB dan wel niet mee?

Verwijderd
Mijn laptop zit nu aan de 4,3 GB, met Outlook, Firefox, Solidworks (niks open daarbinnen), Word, Adobe reader. Maar dat is op een totaal van 16 GB. Toen er nog 8 inzat, gebruikte hij minder voor hetzelfde.
Heb je een voorbeeld van een tool die de oude drivers echt verwijderd?sdk1985 schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 15:35:
[...]
Het zit hem met name in de onnodige drivers en games. Verder moet je je even realiseren dat oude drivers achterblijven in je windows driver repository. Dus of in één keer goed, of het opruimen met tools.
* MegaTronics doet het af en toe handmatig via een Ubuntu Live USB stick en vraagt zich af of het makkelijker kan.

Het is een van de eerste SSD's die met het nieuwe NVMe protocol werkt, wat lagere latency en efficiëntere doorvoer belooft dan het oude AHCI protocol. Ook heeft de M.2 versie een PCIe 3.0 x4 interface, in plaats van PCIe 2.0 x4. Het energiegebruik, vooral in idle-modus, moet ook zijn afgenomen. Met een beetje geluk gaan we deze SSD binnenkort in (Broadwell) laptops zien. Ook in (Haswell-E) workstations kunnen we de SM951 verwachten.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Een guide staat nog op de to do list... Maar als je het alleen over je videodrivers hebt dan kun je met DDU aan de slag. Bij mij was 70% van die map toe te schrijven aan Nvidia...MegaTronics schreef op zondag 07 december 2014 @ 10:49:
[...]
Heb je een voorbeeld van een tool die de oude drivers echt verwijderd?
* MegaTronics doet het af en toe handmatig via een Ubuntu Live USB stick en vraagt zich af of het makkelijker kan.
@ram
Doe het momenteel erg rustig aan (5 chrome tabs, 9x IE, Excel, Word) en dan zit ik al op dit. Als ik echt aan het werk ben kan het weleens oplopen tot 10+20 ofzo.

Vond het zelf ook maf... Met name omdat het ook nooit optelt...Maar als ik tussendoor een game wil spelen dan ontkom ik niet aan de pagefile.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 07-12-2014 18:18 ]
Weet je zeker dat je 'tabs' gebruikt, want als ik hier zo naar kijk heb je Chrome gewoon 10x apart openstaan.
In dat geval is het logisch dat je je ram zo snel opvult.
Ik heb de EVO nu sinds 3 dagen in gebruik maar die maakt vreemde geluiden bij het lezen en schrijven. In een andere laptop heb ik een Kingston 120 Gb SSD zitten. Eerst dacht ik zelf dat deze ook geen geluid zou maken. Maar nu heb ik eens goed geluisterd met het oor tegen de onderkant van de SSD. Maar deze maakt ook zon rare geluiden.
Iemand hier ervaring mee, of dit normaal is of niet? Beide SSD doen het zonder problemen schrijf en leessnelheid zijn ook goed.
Mja dat is normaal. Het enige vreemde is dat alle getallen samen niet meer dan pak hem beet 3000 MB zijn en ik volgens Windows een GB of 2 meer totaal verbruik. In ieder geval heb ik niet genoeg aan 4 GBSnowwie schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:51:
[...]
Weet je zeker dat je 'tabs' gebruikt, want als ik hier zo naar kijk heb je Chrome gewoon 10x apart openstaan.
In dat geval is het logisch dat je je ram zo snel opvult.
[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 07-12-2014 23:49 ]
Verwijderd
Weet je zeker dat 5.2.5 de laatste firmware is?kendo schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 21:14:
[...]
ik heb een secure - erase uitgevoerd met Parted Magic. En het lijkt wel iets verbeterd. Beter dan dit, krijg ik hem niet.
[afbeelding]
In het Google plaatje dat sdk1985 plaatste zie ik 7a staan.
Heb 2 840 evos al nu voor een jaar en er komen bij mij geen rare geluiden uit , geen eigelijk. performance is wel wat omlaag gegaan maar dat is door het 24/7 gekomen (is overigens niet aan te raden om te doen)Racer89 schreef op zondag 07 december 2014 @ 20:59:
In de Samsung EVO topic heb ik ook al een reactie geplaatst. Zijn er nog meer mensen die een SSD hebben die geluiden maakt? Heel zacht piepen en of sissen?
Ik heb de EVO nu sinds 3 dagen in gebruik maar die maakt vreemde geluiden bij het lezen en schrijven. In een andere laptop heb ik een Kingston 120 Gb SSD zitten. Eerst dacht ik zelf dat deze ook geen geluid zou maken. Maar nu heb ik eens goed geluisterd met het oor tegen de onderkant van de SSD. Maar deze maakt ook zon rare geluiden.
Iemand hier ervaring mee, of dit normaal is of niet? Beide SSD doen het zonder problemen schrijf en leessnelheid zijn ook goed.
Verwijderd
'Waarschijnlijk'Racer89 schreef op zondag 07 december 2014 @ 20:59:
In de Samsung EVO topic heb ik ook al een reactie geplaatst. Zijn er nog meer mensen die een SSD hebben die geluiden maakt? Heel zacht piepen en of sissen?
(Ben normaal niet echt fan van Linus maar hij was nr 1 op Google).
[ Voor 45% gewijzigd door sdk1985 op 09-12-2014 15:08 ]

[ Voor 58% gewijzigd door Swordlord op 09-12-2014 16:21 ]
Verwijderd
Misschien is het een idee om te vermelden om welke SSD het gaat?AlexanderB schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:49:
M'n nieuwe (2ehands) SSD heeft echt belachelijk beroerde schrijfsnelheid. Heb al een secure erase gedaan met Parted Magic, maar dat heeft niet geholpen. Iemand nog een idee?
SSD: Corsair Neutron GTX 120GB
Controller: Intel ICH7 op "Enhanced" (geen AHCI optie)
SMART waardes komt niet zo veel uit, alles is nog goed, en het totaal aantal uren en GB is echt een stuk lager dan de SSD die in m'n laptop zit.
Heb 't denk ik al opgelost, controller? In m'n laptop komt het dr namelijk zo uit:

Dus eeuh.. ik twijfel tussen een mPCI-E sata controller (en hopen dat ie daarvan wil booten) of een ander moederbord..(Wordt nog lastig om een ander s775 m-itx bord te vinden, of ik moet gelijk CPU en geheugen ook upgraden..)
[ Voor 7% gewijzigd door AlexanderB op 09-12-2014 16:52 ]
Ik denk dat de Neutron GTX dus zo'n gevalletje is
Normaal zou ik zeggen, wegblijven van add-on controllers. Maar in dit geval kan het wel een betere oplossing zijn.
Wordt wel goedopletten naar welke addon kaart. Want volgens mij draaien die oude s775 borden op PCIe gen1...
Meeste addon kaartjes zijn gemaakt voor 1x PCI-e gen2.
[ Voor 59% gewijzigd door Swordlord op 09-12-2014 17:24 ]
Test eerst eens een "normale" SSD. Dan weet je of het probleem verbonden is aan de gebruikte SSD/controller combo, of niet. Anders ga je moeilijk doen terwijl je voor 60 euro een 120 GB ssd kunt kopen. Of je die niet en is dit je eerste SSD?AlexanderB schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:50:
Dus eeuh.. ik twijfel tussen een mPCI-E sata controller (en hopen dat ie daarvan wil booten) of een ander moederbord..(Wordt nog lastig om een ander s775 m-itx bord te vinden, of ik moet gelijk CPU en geheugen ook upgraden..)
Verder hebben 775 borden ook gewoon een AHCI setting. Wel goed in de bios gekeken?
edit:
Bij deze: http://www.zotac.com/prod...etail/g41-itx-wifi-1.htmlIDE Configuration
The items in this menu allow you to set or change the configurations for the IDE
devices installed in the system. Press <enter>to display the configuration options:
21
Configuring the BIOS
q ATA/IDE Configuration
Use this item to configure ATA/IDE. There are three options: [Disabled],
[Compatible] and [Enhanced]. The default setting is [Enhanced].
q Configure SATA as
This item allows you to set the SATA to IDE/RAID/AHCI mode.
q Configure SATA Channels
This item allows you to set the sequence of SATA channels. Options: [Before
PATA] and [Behind PATA].
q Hard Disk Write Protect
This item will be effective only if device is accessed through BIOS.
q IDE Detect Time Out (Sec)
The item allows you to select the time out value for detecting ATA/ATAPI devices.
q ATA(PI) 80pin cable detection
The item allows you to select the mechanism for detecting 80pin ATA(PI) cable.
[ Voor 54% gewijzigd door sdk1985 op 09-12-2014 18:16 ]
Zelf denk ik het eerder niet, Ik heb in de Dell laptop die slede zeg maar waar de SSD in ligt, links aan de zijkant. Als ik door luister met mijn oor hoor ik het echt duidelijk. Hier zit verder ook niks van moederbord waar condensatoren op kunnen zitten. Ga ik met het oor na het midden van de laptop word het altijd zachter. Het komt dus duidelijk uit de SSD.JantjeKoud schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:53:
[...]
'Waarschijnlijk'hoor je de voeding (spoeltjes, trafo) welke nodig is voor het schrijven. Dat is vaak een hogere spanning dan de 5 volt dus deze moet 'gemaakt' worden. Je zult nog die hele hoge tonen kunnen horen. Ik ben al een wat oudere Tweaker dus mijn gehoor is al wat minder geworden.
Mocht je leeftijd boven de 20 zijn en je hoort die piep nog goed, chappo!
Ben inmiddels 24, en ik hoor het nog altijd
Nah, dit is m'n 3e SSD.
Ik heb een Samsung Slim 128GB uSATA MLC, die is niet vooruit te branden, (ik neem aan) omdat het een ding is uit 2008. Doet het overigens relatief prima in die PC, maar hij is en blijft slomer dan een gewone HDD, ook in m'n laptop.
Ik ben dr een beetje mee genaaid, want volgens de verkoper was het een mSATA SSD, en dat was het dus niet. Heb 't ding in een 2.5" omhulsel gestopt, maar weet eigenlijk niet goed wat ik dr verder niet mee moet, want de gemiddelde 7200rpm HDD is sneller en heeft meer capaciteit.
Ik heb een 120GB Crucial M500 mSATA in m'n laptop zitten (zodat ik de HDD kon houden in de 2.5" bay), daar ben ik best tevreden mee, ook al wordt ie (denk ik) gebottlenecked dor de SATA2 aansluiting van m'n laptop, het is vlot zat, ik heb dr niet heel veel tijd in gestoken om het laatste beetje prestatie dr uit te wringen, misschien dat dr nog wat te winnen valt met block size enzo..
Maar die Neutron GTX op m'n desktop is als of je op een gare pentium 3 machine zit te werken
Hmm, ik zie het in m'n eigen Bios niet terug, zal dr nog eens naar kijken..sdk1985 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:10:
Verder hebben 775 borden ook gewoon een AHCI setting. Wel goed in de bios gekeken?
edit:
Bij deze: http://www.zotac.com/prod...etail/g41-itx-wifi-1.html
[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 09-12-2014 19:10 ]
ICH7 = non RAID.
Dus ook geen ACHI...
Zodra een southbridge chipset de R in de naam heeft, betekend dat de controller RAID/AHCI heeft.
Dus als het ICH7R was, dan was er AHCI support.
Zotax heeft voor de handleiding een generic stappenplan genomen lijkt het.
Edit:
Op de corsair forums zijn nog wat meer berichten over uber trage Neutron drives...
Toevallig allemaal in gevallen met oudere systemen of budget systemen die geen AHCI hebben.
[ Voor 122% gewijzigd door Swordlord op 09-12-2014 20:35 ]
Dat is niet helemaal "dus", maar AHCI kwam wel parallel uit met de RAID versies van de chipsets, dus inderdaad, de ICH7R ondersteunt wel AHCI, maar niet perse omdat het RAID is.Swordlord schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:16:
G41 chipset is gepaard met ICH7 "southbridge"
ICH7 = non RAID.
Dus ook geen ACHI...
Ik denk het ja, heb het nog ff gechecked, en die optie die mist gewoon, zelfs na bios update (of nja, update, de enige update die dr is is dezelfde veries waarmee ik het bord kreeg..)Swordlord schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:16:
Zotax heeft voor de handleiding een generic stappenplan genomen lijkt het.
Thanks. Well, dan heb ik 3 opties:Swordlord schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:16:
Edit:
Op de corsair forums zijn nog wat meer berichten over uber trage Neutron drives...
Toevallig allemaal in gevallen met oudere systemen of budget systemen die geen AHCI hebben.
- Nieuw bord.
- Andere sata controller (Enige optie is de half-height mPCI-E slot op het bord (van de wlan kaart), hopen dat daar niet alleen USB in zit.)
- Andere SSD
Dus geen RAID is geen AHCI gaat in principe gewoon op..
Verder, nieuw bord, tsjah, dat gaat lastig worden, meeste s775 prut die je nu nog vind draait op G41 chipset met ICH7 dus.
Dat controllertje wat je in je hoofdtopic linkte. Ik vind het maar beetje twijfelachtige meuk
Andere SSD.
Dan moet ik je een Samsung 840 EVO gaan aanraden.
De MX100 heeft ook de neiging om vreemd te gaan gedragen op IDE modus.
[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 09-12-2014 21:11 ]

Maargoed, als er meer klachten zijn, dan ligt het gewoon aan de combinatie GTX/oud bord, en dan is er weinig wat ik doen kan behalve andere onderdelen kopen.

pricewatch: Crucial MX100 128GB
pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
Je hebt IMO te veel betaald voor die tweede hands SSD. Let er wel op dat de 120 GB versies van deze twee SSD's wel weer significant trager zijn dan de 256 GB varianten (maar niet onwerkbaar).
ps
In de toekomst is een m-atx build wellicht handiger (of nog beter gewoon ATX). De keuze van die bordjes is een stuk ruimer. Had zelf voor rond de 40 euro een nieuwe Asrock voor mijn 775 systeem.
[ Voor 41% gewijzigd door sdk1985 op 09-12-2014 23:40 ]

Als jullie denken dat een 840 Evo wel werkt op dit moederbord, dan doe ik dat wel..
Die andere oplossing heeft toch een beetje teveel vraagtekens..
ik heb een vraagje ik heb een ocz revodrive 3 gekocht deze zit op mijn rampage 4 extreme moederbordje in t onderste pciex16 slot maar het ssdtje presteerd niet naar behoren zoals t wel zou moeten doen kan iemand mij misschien helpen ermee zou niet weten wat ik fout doe alle drivers zijn geinstalleerd zoals het moet het schijfje doet met as ssd:
lezen schrijven
seq 384,09 mb/s 130,99 mb/s
4k 18,87 76,39
4k-64thrd 159,67 109,19
responstijd 0,210 ms 0,279 ms
score 217 199
521
dit is vele malen slechter dan me Samsung evo 840 die ik had denk dat ik iets goed fout doe weet alleen niet wat
Als ik de waardes zo zie, komt het volgende in me op:
Staat het onderste slot niet toevallig in PCI-e 1x modus?
Jah, maar die asrock meuk heeft een ICH8, dus ook geen AHCI.sdk1985 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 23:21:
ps
In de toekomst is een m-atx build wellicht handiger (of nog beter gewoon ATX). De keuze van die bordjes is een stuk ruimer. Had zelf voor rond de 40 euro een nieuwe Asrock voor mijn 775 systeem.
Tis alleen nog maar goedkope meuk en stock opruiming wat je nog ziet op s775. Dus G31/41 of P965 met ICH7 / ICH8 als controller hub.
[ Voor 106% gewijzigd door Swordlord op 10-12-2014 00:51 ]
AS-SSD laat ook zien welke driver er gebruikt wordt, of de alignment goed is en hoe groot dat hij is. En omdat je niet een screenshot post, kunnen we dat nu niet zien.diablo13 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 23:52:
hallo allemaal
ik heb een vraagje ik heb een ocz revodrive 3 gekocht deze zit op mijn rampage 4 extreme moederbordje in t onderste pciex16 slot maar het ssdtje presteerd niet naar behoren zoals t wel zou moeten doen kan iemand mij misschien helpen ermee zou niet weten wat ik fout doe alle drivers zijn geinstalleerd zoals het moet het schijfje doet met as ssd:
Hier een review van een RevoDrive 3 120GB met globaal dezelfde scores in AS-SSD als jij hebt: http://www.cdrlabs.com/Re...-HD-Tune-and-Iometer.html
Ik denk eerder dat je probleem is dat je 2 videokaarten alle lanes bijna gebruiken.diablo13 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 02:29:
nee hij staat in de x8 modus maar ik kan 1 ding doen nog dat ik de revodrive naar t bovenste slot zet en de 2 vga kaartjes naar beneden alleen is dit een hele aanpassing omdat me waterkoeling met vaste buis is gemaakt is niet zomaar even veranderd mocht iemand alsnog weten wat dit is hoor ik het graag
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
zal vanaaf even een screentje posten van as ssd misschien dat daar wat meer op te zien is en wat betreft de lanes heb er 40 als t goed is vga kaart 1 zit in 1ste slot x16 vga kaart 2 zit in grijze slot x8 revodrive zit in onderste slot x8 dan heb ik 32 lanes gebruikt en nog 8 over als t goed is
Meerdere AS-SSD benchmarks van het 120GB model die te vinden zijn op internet zitten op/rond een totaal score van 500/520.
Gebruikt je CrysalDiskMark om te testen, dan zal hij 'opeens' vliegen.
AHCI is ondertussen al zo oud als de weg naar Rome joh.Swordlord schreef op woensdag 10 december 2014 @ 00:23:
Diablo,
Als ik de waardes zo zie, komt het volgende in me op:
Staat het onderste slot niet toevallig in PCI-e 1x modus?
[...]
Jah, maar die asrock meuk heeft een ICH8, dus ook geen AHCI.
Tis alleen nog maar goedkope meuk en stock opruiming wat je nog ziet op s775. Dus G31/41 of P965 met ICH7 / ICH8 als controller hub.

Of zie: http://www.overclockers.c...CH8-AHCI-drivers!-Finally!
Verder ben ik tegenwoordig meer fan van Asrock dan van Asus (terwijl het een spin-off is...). Minder bloatware, betere features.
[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 10-12-2014 14:15 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 10-12-2014 14:22 ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATAAdvanced Host Controller Interface[edit]
Advanced Host Controller Interface (AHCI) is an open host controller interface published and used by Intel, which has become a de facto standard. It allows the use of advanced features of SATA such as hotplug and native command queuing (NCQ). If AHCI is not enabled by the motherboard and chipset, SATA controllers typically operate in "IDE[5] emulation" mode, which does not allow access to device features not supported by the ATA/IDE standard
Edit: na wat Googlen
"The desktop version of the Intel 945 chipset with the ICH7 sata controllers does not support AHCI." Moet je ook maar weten...
Ik had overigens vroeger een P5N32-E SLI, meer dan 200 euro voor betaald. De ASRock is stabieler en wordt minder warm

[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 10-12-2014 14:35 . Reden: ASRock ]
Alleen AHCI advanced functies zaten in RAID mode. Er werd geen noodzaak gezien om het uit te brengen als seperate modus.
Intel heeft dus ook in het begin altijd gezegd, wie advanced SATA features wilt, moet een ICH-R chipset nemen en RAID mode aanzetten.
Pas vanaf ICH6 ofzo, is AHCI als seperate modus gekomen op de ICH-R borden.
Nvidia, heeft nooit officieel fatsoenlijk AHCI gesupport. Ze zeiden altijd, zet controller maar op RAID. Er is later een implementatie gepoogd tot fatsoenlijke AHCI, maar rampzalig gefaald.
VIA & SIS, RAID chipsets hadden advanced features, maar daar heeft het ook eeuwen geduurd voordat ze officieel AHCI als een mode erkende en uitbrachten.
Het was dus niet nodig. Maar uiteindelijk heeft iedereen wel separate AHCI modus uitgebracht.
Puur omdat Microsoft als een stel asswipes, stug met een RAID controller via SCSI communiceren en niet via het ATA protocol. Waardoor uiteindelijk weer een hoop functies verloren gingen...
[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 10-12-2014 14:52 ]

Nu wel goeie score in aida heb net secure erase gedaan en Windows opnieuw erop gezet volgens mij doet ie nu wat ie moet doen haha thx guys
[ Voor 22% gewijzigd door Unltd Pn Modded op 10-12-2014 19:37 ]
'7a' Betreft de 5.0.7a firmware, welke ouder is.Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 00:14:
[...]
Weet je zeker dat 5.2.5 de laatste firmware is?
In het Google plaatje dat sdk1985 plaatste zie ik 7a staan.
Volgens de ADATA website is er wel een nieuwere firmware voor mijn SSD(versie 5.8.2). Maar de fieldupdater geeft aan dat er geen matchende firmware file in het update pakket zit

Maar dit probleem schijnt vaker voor te komen. En dan is er nog de SSD toolkit die überhaupt niet werkt

Ik laat ADATA in het vervolg lekker links liggen.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Ik dacht dat het handig was om naar een andere OS te wisselen maar krijg nu alsnog permissie gezeur "required administrator access'. De helft van de files komen niet over... Hij stopt bij de P van Programdata.
Op mijn normale OS blijft hij ook steken op Programdata. Er is dan circa 27,1 GB vd +- 100GB gekopieerd. Vreemd want ik selecteer alle mappen behalve "Windows"! Lijkt wel of er een maximum aan zit ofzo. Heb nu handmatig een 2e opdracht gestart vanaf de P tot het einde. Hij begint in ieder geval 54GB over te zetten nu...
Ben met name geinteresseerd in de appdata map en de user map etc. Daar zit nog weleens een belangrijke file in (sitemanager.xml van filezilla bijvoorbeeld).Ik ben dus niet opzoek naar een clone image ofzo want ik ga een clean install doen. Ik wil gewoon door alle bestanden kunnen bladeren (heb ruimte zat).
[ Voor 43% gewijzigd door sdk1985 op 10-12-2014 20:50 ]
En hoe kan ik de gezondheid van mij ssd zien?

Weg
Weg
Nu kom ik echter bij het puntje dat ik in het verleden de Intel toolbox kon gebruiken voor de nodige OS instellingen bij een SSD. Bij Crucial zit dat er dus niet bij. Ik lees hier regelmatig dat dat allemaal geen probleem is want dat is zo gedaan in het registry.
Welke aanpassingen zouden dat mogen zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 11-12-2014 14:54 ]
Verwijderd
Heb je nou een verse installatie gedaan? In dat geval hoort alles goed te staan vanaf Windows 7. Alleen bij cloneinstallaties e.d. kun je verkeerde instellingen krijgen.
Helemaal vers vanaf een (legale) Win 7 Home x64 SP1 OEM dvd. Ruimt wat dat betreft lekker op. Nog 194 vd 238 GB vrij. Die andere install was alweer uit 2012.
[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 11-12-2014 15:03 ]
De random Write IOPS is echt treurig laag te noemen met 4000(!)
Opgelost: Ik moest Authenticate doen.
[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 12-12-2014 10:22 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Sinds enkele dagen heb ik een nieuwe pc in elkaar gezet met o.a. een pricewatch: Crucial MX100 256GB een pricewatch: MSI Z97 GAMING 5 en windows 8.1.
Ik ben mij nu wat aan het inlezen over de SSD en vraag mij af of er nog instellingen gedaan dienen te worden voor een zo goed mogelijke performance voor de SSD.
Wat ik heb gedaan:
De volledige gebruikersmap (Users) verplaatst van de C (SSD) schijf naar de D (HDD) schijf d.m.v. een symbolische link (Mklink). Ik weet echter niet of dit daadwerkelijk goed gelukt is. De User map bevindt zich nog steeds op de C-schijf, maar nu met een ander icoontje (Zie: http://prntscr.com/5l3szw). Dezelfde map is nu ook te vinden op de D-schijf. Nieuw gedownloade bestanden lijken nog steeds op de C-schijf binnen te komen.
Mijn vragen:
- Klopt bovenstaande?
- Zijn er nog andere instellingen die gedaan dienen te worden?
Alvast bedankt! ULT
Al is er een ding waar Windows geen invloed op heeft: De SATA-controller moet in de BIOS op ahci ingesteld staan, niet op pata/ide modus.
En het uitlijnen van de Windows partitie zal automatisch tijdens de setup gedaan moeten zijn, mits er niet al een partitie aanwezig was.
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 26-12-2014 15:43 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik zal even de bios induiken wat betreft de AHCI. Bedankt hiervoor.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met het uitlijnen van de Windows partitities.
Een partitie moet uitgelijnd zijn ivm invloed op prestaties bij SSD's. Zie http://superuser.com/ques...-should-be-done-for-a-ssd , ctrl+f'en naar "You don't have to set up a correct alignment." over info hoe je kan checken of dat goed is gegaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 26-12-2014 15:55 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
In de bios wordt aangegeven dat de Sata Mode AHCI bedraagt, deze is dus al goed ingesteld.
Ook zijn de "Partition Starting Offset" gehele nummers, de partities lijken daarom ook goed uitgelijnd.
Dit zijn de enigste punten waar ik naar hoef te kijken?
Zou je het verhaaltje symbolische link nog even kunnen bekijken? Dit had ik niet hoeven doen / is goedgegaan?? Is het verstandig om downloads automatisch op de D-schijf te downloaden? Of gaat dit nu via de C-schijf alsnog op de juiste manier naar de D-schijf zonder dat de SSD kaart hier aan te pas komt?
" Dit zijn de enigste punten waar ik naar hoef te kijken?"
Voor zover ik weet wel ja.
[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 26-12-2014 16:26 ]
Oscar Wilde
Bij mij staat alleen de statische data (back-ups, installatiebestanden etc.) op HDD, de rest draait gewoon vanaf SSD.
Weet iemand of een SSD in dit apparaat zinvol is? In Chip las ik dat je minimaal SATA 3 of SATA600 aansluitingen nodig hebt. Ik kan dat niet terugvinden in de specs.
Maar, als je 'm dan toch open hebt geschroefd kun je gelijk een SSD plaatsen voor een snelheidsboost
[ Voor 12% gewijzigd door Jerrythafast op 27-12-2014 23:47 ]
Heeft niks met performance tuning van de SSD te maken maar de user mappen kun je tegenwoordig met Windows verplaatsen (vanaf Vista) door bij de eigenschappen van de map op het tabblad locatie te clicken. Vervolgens kun je daar de map verplaatsen naar de D schijf.ultimatia schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:31:
Dag Tweakers,
Sinds enkele dagen heb ik een nieuwe pc in elkaar gezet met o.a. een pricewatch: Crucial MX100 256GB een pricewatch: MSI Z97 GAMING 5 en windows 8.1.
Ik ben mij nu wat aan het inlezen over de SSD en vraag mij af of er nog instellingen gedaan dienen te worden voor een zo goed mogelijke performance voor de SSD.
Wat ik heb gedaan:
De volledige gebruikersmap (Users) verplaatst van de C (SSD) schijf naar de D (HDD) schijf d.m.v. een symbolische link (Mklink). Ik weet echter niet of dit daadwerkelijk goed gelukt is. De User map bevindt zich nog steeds op de C-schijf, maar nu met een ander icoontje (Zie: http://prntscr.com/5l3szw). Dezelfde map is nu ook te vinden op de D-schijf. Nieuw gedownloade bestanden lijken nog steeds op de C-schijf binnen te komen.
Mijn vragen:
- Klopt bovenstaande?
- Zijn er nog andere instellingen die gedaan dienen te worden?
Alvast bedankt! ULT
Zelfs heb ik op die manier mijn afbeeldingen, muziek, documenten, video en downloads op de D schijf gezet. De usermap zelf laat ik echter staan (daar komt o.a. appdata in). Dat wil je toch wel snel toegankelijk hebben, anders moet je schijf eerst opspinnen.
@Jerrythafast
Let op dat er meestal brandbaar gas in zit en geen lucht.
Verwijderd
Slijtage, wear, etc...MegaTronics schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 12:00:
Ik vind het altijd 'raar' dat men een SSD neemt en dan het ding niet echt gaat gebruiken door allerlei mappen naar een andere HDD te verplaatsen.![]()
Bij mij staat alleen de statische data (back-ups, installatiebestanden etc.) op HDD, de rest draait gewoon vanaf SSD.
Ik reserveer een enkele paar GB's als 'lege' en 'niet bestaande' partitie om van dat probleem af te komen.
SSD's schrijf ik inmiddels na een jaar ook gewoon af. Lekker gebruiken, alles gewoon lekker snel.
De SSD's van tegenwoordig gaan minimaal 3 tot 5 jaar mee... Waarom moeilijk doen.
Mja, stel je bent 14 jaar oud en je hebt na weken ploeteren eindelijk het geld bij elkaar voor je ssd, dan ben je er gewoon extra zuinig op.MegaTronics schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 12:00:
Ik vind het altijd 'raar' dat men een SSD neemt en dan het ding niet echt gaat gebruiken door allerlei mappen naar een andere HDD te verplaatsen.
Als geld het probleem niet zo is, dan kijk je er ook minder naar om.
Verwijderd
De enige map die niet op mijn HDD staat heb ik naar mijn RAMdisk geschovenMegaTronics schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 12:00:
Ik vind het altijd 'raar' dat men een SSD neemt en dan het ding niet echt gaat gebruiken door allerlei mappen naar een andere HDD te verplaatsen.
In het begin was ik er ook heel zuinig mee, maar ik begin er inmiddels alweer uit te groeien.
Waarom dan vrije ruimte reserveren als je hem toch na een jaar afschrijft? Dan gebruik je hem ook niet maximaalVerwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 01:49:
[...]
Slijtage, wear, etc...
Ik reserveer een enkele paar GB's als 'lege' en 'niet bestaande' partitie om van dat probleem af te komen.
SSD's schrijf ik inmiddels na een jaar ook gewoon af. Lekker gebruiken, alles gewoon lekker snel.
De SSD's van tegenwoordig gaan minimaal 3 tot 5 jaar mee... Waarom moeilijk doen.
In mijn 24/7 bak laat ik mijn downloads ook gewoon binnenkomen op de SSD en laat het uitpakken op de storage (HDD), het parren en unrarren gaat supersnel.
Hoe dan ook, je moet zo'n SSD gewoon gebruiken. Mijn vrouw zegt 'Je koopt toch ook geen paar schoenen om in de kast te zetten omdat ze anders slijten?'
[ Voor 8% gewijzigd door MegaTronics op 28-12-2014 08:36 ]
Verwijderd
Ik denk eerlijk gezegd dat niemand die SSD binnen de periode dat je hem ook daadwerkelijk nog wilt gebruiken echt verslijt zonder opzet of heel rare fratsen. Zelfs als je exorbitant veel schrijft gaat zo'n ding zomaar 8 tot 10 jaar mee.MegaTronics schreef op zondag 28 december 2014 @ 08:29:
Hoe dan ook, je moet zo'n SSD gewoon gebruiken. Mijn vrouw zegt 'Je koopt toch ook geen paar schoenen om in de kast te zetten omdat ze anders slijten?'
Ben zo begonnen bios op ahci. Gewoon windows geïnstalleerd en dan in windows zelf de intel ahcidrivers geïnstalleerd.
Uhm... meen je dat (of snap ik niet wat je zegt?)? Ik wil je er op wijzen dat zelfs de Evo's met hun MLC Nand lang na de claims van Samsung netjes blijven functioneren.Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 01:49:
[...]
http://techreport.com/rev...n-the-way-to-a-petabyte/2
Zelfs als je al schrikt van Bad Blocks (hoort bij de tech) zitten ze aan 200TB schrijven. Dat haalt een gebruiker zelden. De gemiddelde gebruiker haalt bij benadering geen 200TB schrijven in 5 jaar, (je installs zijn grotendeels statisch). Ga er ook vanuit dat als je dat soort grote data hoeveelheden overpompt je normaal gesproken ook een grotere HDD kiest wat vrijwel altijd een positief effect heeft op het aantal (her) schrijf acties.
Dus als jij een SSD afschrijft na een jaar ben je gewoon geld aan het wegsmijten tenzij je heel bijzondere dingen doet met die schijf. (Als dat zo is raad ik je een Evo 840 pro aan, die zit nu al op 2 Petabyte schrijfacties... en we hebben het zelfs als we over de "Pro"hebben gewoon over een consumenten model.
Maar wat betreft waarom mensen nog steeds spullen niet op hun SSD pleuren maar hun oude HDD? Kosten.... Niet alleen de prijs per MB, maar ook het feit dat veel mensen zo'n ding nog hebben liggen maakt de keuze voor een mechanische schijf voor data heel logisch. Voor het openen van een word docje van een schamele paar mb is het allemaal niet zo spannend, dus zet je die op de goedkoopste plek
Maar daarnaast, over data verplaatsen: ja, op mijn pc heb ik mijn documentenmap ook op een andere schijf staan (die past niet eens op de SSD overigens). Maar de rest van mijn gebruikersprofiel staat uiteraard wel op de SSD. Ik zou er niet aan moeten denken dat de cache van mijn webbrowser op een eco-schijf staat met al die kleine bestandjes, en ook mijn mail-client zou bij lange na niet zo vlot draaien vanaf een HDD (net als dat een database lekker vlot is van een SSD, een mailclient is eigenlijk niet veel anders).
[ Voor 43% gewijzigd door dcm360 op 28-12-2014 14:11 ]
Vrij simpel, als je de user mappen op de HDD zet dan kun je in principe vrijwel altijd een format C doen zonder data loss. Ook erg prettig bij Multi boot. Voor mij heeft dat niks met de SSD te maken, dat ging ook al zo toen het nog een HDD was. Op de D partitie/schijf zit ik mijn data. Daarnaast is mijn downloads map (van alles wat van de browsers af komt) 19 GB en dropbox 8 GB. Hoeft beide niet op de SSD wat mij betreft. Met mijn 256 GB zou het echter wel kunnen ondertussen. Op het 120 GB model had ik maar 11 GB vrij dus daar ging het echt niet.MegaTronics schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 12:00:
Ik vind het altijd 'raar' dat men een SSD neemt en dan het ding niet echt gaat gebruiken door allerlei mappen naar een andere HDD te verplaatsen.![]()
Dat sommigen de pagefile etc gaan verplaatsen naar de hdd is inderdaad een beetje onlogisch... Dat komt uit een soort (onterechte) angst voor slijtage.
[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2014 16:04 ]
Na bijna 2 jaar is de wear level count volgens CrystalDiskInfo nog 96%, geen reallocted sector counts of andere waarden die slijtage weergeven. 't Enige wat ik heb gedaan is de paging file naar beneden aangepast, omdat deze anders wel GB's lust door de hoeveelheid ram. Voor de rest set and forget.
Tegen de tijd dat deze ssd is versleten heb ik waarschijnlijk allang weer een nieuwe setup.
Wat betreft de slijtage van de schijf ben ik zelf niet zo bang, maar eerder het feit dat de schijf enorm snel langzamer / traag wordt. Dit heb ik mij laten aanpraten.
Het kan dus ook geen kwaad om mijn Wamp/ Xamp en bijbehorende data op de ssd-schijf te installeren?
Verwijderd
Dat is bij iedere schijf zo, SSD of HDD. Je kunt een stukje overprovisioneren, dan weet je zeker dat je altijd vrijwel maximale performance houdt. Helemaal vol is voor geen schijf goed en bij een SSD ligt de sweetspot tussen de 8 en 20%ultimatia schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:14:
Wat betreft de slijtage van de schijf ben ik zelf niet zo bang, maar eerder het feit dat de schijf enorm snel langzamer / traag wordt. Dit heb ik mij laten aanpraten.
Ik heb zelf 10% hard opzij gezet
Verwijderd
Geen idee. Die dingen worden toch langzamer als ze op ten duur vol komen te staan?MegaTronics schreef op zondag 28 december 2014 @ 08:29:
[...]
Waarom dan vrije ruimte reserveren als je hem toch na een jaar afschrijft? Dan gebruik je hem ook niet maximaal
Teminste, dat was bij mij het geval. De SSD stond op ten duur propvol met media bestanden, psd's, foto's enz. Uiteindelijk bij een herinstallatie een GB of 7 vrijgelaten, dan komt de snelheid niet echt in het geding.
Ik gebruik de SSD denk ik wat meer dan de gemiddelde gebruiker. Slinger vooral met FTP bestanden heen en weer. Sla ook veel op, en heb een gigantische thunderbird installatie vanaf 2002 al gaande met meer dan 40GB aan emails ofzo.
Dagelijks gebackupped, dat wel, maar ik denk dat ik m'n SSD net wat groffer gebruik dan de gemiddelde persoon. Voor mij de reden dat ik ze ook afschrijf met een jaar. Nou ja, afschrijf... ze gaan meestal naar familie.. zelf koop ik wat nieuws en sneller(s) weer.
Verwijderd
Dat kan je prachtig meten en dat doen reviews dan ook regelmatigVerwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:24:
Geen idee. Die dingen worden toch langzamer als ze op ten duur vol komen te staan?
Kan ik dat overprovisioneren nog achteraf doen? Of is alleen een gedeelte van de schijf vrij houden al afdoende?Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:18:
[...]
Dat is bij iedere schijf zo, SSD of HDD. Je kunt een stukje overprovisioneren, dan weet je zeker dat je altijd vrijwel maximale performance houdt. Helemaal vol is voor geen schijf goed en bij een SSD ligt de sweetspot tussen de 8 en 20%
Ik heb zelf 10% hard opzij gezet
Verwijderd
Gemiddeld 10GB eraf is meeerrrr dan voldoende.
De schijf is al in gebruik, Windows en dergelijke is er al op geïnstalleerd. Het is niet meer mogelijk om dit achteraf in te stellen, bijvoorbeeld d.m.v. AOMEI Partition Assistant?Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:41:
Beste is vooraf een installatie, een stukje van de totale grootte gewoon niet benutten. Stel dat je 80GB heb, dan partitioneer je vanaf 75 tot 70 GB dus.
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 17:47 ]
Verwijderd
Het kan achteraf meestal wel, maar kan wel voor complicaties zorgen. Een gedeelte vrijhouden helpt, maar overprovisioneren is het beste.ultimatia schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:30:
Kan ik dat overprovisioneren nog achteraf doen? Of is alleen een gedeelte van de schijf vrij houden al afdoende?
Waarom zou je dat doen? Aangezien er geen relatie is tussen waar windows bestanden denkt weg te schrijven en waar de SSD controller je bestanden neer zet kun je met een kleinere partitie helemaal niet garanderen dat niet elke cel een keer wordt beschreven. Het enige wat je garandeert is dat er altijd x 'vrije' ruimte is. Zoals vaker in het topic te lezen is TRIM geen garantie voor performance behouden op deze vrije ruimte (aangezien een secure erase de performance tientallen procenten booste op meerdere gelegenheden).Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:41:
Beste is vooraf een installatie, een stukje van de totale grootte gewoon niet benutten. Stel dat je 80GB heb, dan partitioneer je vanaf 75 tot 70 GB dus.
Je kunt net zo goed je zelf inhouden en x GB vrij laten. Bijkomend voordeel is dat Teamviewer en Windows minder snel je schijf als rood weer geeft onder het motto dat hij bijna vol zit.
Verwijderd
Omdat fabrikanten het zelf ook aanraden voor een optimaal presterende schijf. Juist die x-vrije ruimte is extreem kritisch voor de schrijfprestaties en het huishouden van je SSD.sdk1985 schreef op zondag 28 december 2014 @ 18:34:
Waarom zou je dat doen?
Verwijderd
Daar simpelweg geen partitie aanmaken bij het installeren van Windows zou voldoende moeten zijn. Magician herkent dat bijvoorbeeld netjes als overprovisioned.ultimatia schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:03:
Helaas geen Samsung dus kan geen gebruik maken van Magician. Bestaat er een soortgelijk programma voor een Crucial MX100?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 19:20 ]
Ik geloof dat je het stukje hebt gemist waar staat dat Windows vanzelf al aangeeft als je de schijf te vol zet Je OS drive wil altijd x-vrije ruimte. Bij circa 10% wordt je status rood (helaas niet aan te passen, bij een 3 TB schijf wordt het redelijk triviaal).Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 18:47:
[...]
Omdat fabrikanten het zelf ook aanraden voor een optimaal presterende schijf. Juist die x-vrije ruimte is extreem kritisch voor de schrijfprestaties en het huishouden van je SSD.
Komt op mij een beetje over zetten als vrijwillig een alcohol slot in je auto inbouwen terwijl je toch nooit drinkt en rijdt
[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2014 20:22 ]
Verwijderd
Dan ga je ervan uit dat vrije ruimte hetzelfde is als ongepartitioneerde ruimte. Dat is het niet.sdk1985 schreef op zondag 28 december 2014 @ 20:20:
Ik geloof dat je het stukje hebt gemist waar staat dat Windows vanzelf al aangeeft als je de schijf te vol zet Je OS drive wil altijd x-vrije ruimte. Bij circa 10% wordt je status rood. Komt op mij een beetje over zetten als vrijwillig een alcohol slot in je auto inbouwen terwijl je toch nooit drinkt en rijdt.
Aangezien de SSD controller bepaalt wat waar komt zal die echt geen boodschap hebben aan jou partitionering tabel... Het punt is juist dat je bij een ssd geen invloed hebt in wat in welke cel komt.Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 20:21:
[...]
Dan ga je ervan uit dat vrije ruimte hetzelfde is als ongepartitioneerde ruimte. Dat is het niet.
(Kun je vrij logisch testen en beredeneren met een reality check... Stel je SSD heeft 4 chips en je partitioneert exact 25% van je capaciteit. Volgens jou theorie zou je dan 75% van je NAND uitschakelen en dus +- 75% lagere write speeds halen. Dat is niet hoe het werkt en mocht je denken dat dit wel zo werkt dan wens ik je veel succes met benchmarken
[ Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2014 20:31 ]
Verwijderd
Dan partitioneer jij je SSD niet en raden we de rest aan dat volgens de algemeen geldende adviezen wel te doensdk1985 schreef op zondag 28 december 2014 @ 20:23:
Aangezien de SSD controller bepaalt wat waar komt zal die echt geen boodschap hebben aan jou partitionering tabel... Het punt is juist dat je bij een ssd geen invloed hebt in wat in welke cel komt.
Volgens mij denk jij dat ik iets denk dat ik niet denk, want ik heb geen idee waar je het over hebtsdk1985 schreef op zondag 28 december 2014 @ 20:23:
Dat is niet hoe het werkt en mocht je denken dat dit wel zo werkt dan wens ik je veel succes met benchmarken).
Ik geef vervolgens aan dat als jij denkt dat je NAND kunt veiligstellen door een deel niet te partitioneren dat je dit kunt testen door een hele kleine partitie aan te maken en hier vervolgens een write test op te doen.
Hypothese is dan vrij simpel; er is geen verschil in writespeeds (mijn stelling) en er is een verschil in writespeeds (jou stelling).
Waarom? Omdat de writesnelheid van een SSD komt van de parraleliteit van de verschillende nandchips. Dus als jij 80% van je SSD zou kunnen uitschakelen met je mini partitie dan zou je verwachten dat je writespeeds instorten. Is dat niet het geval dan wordt dus alsnog het hele NAND aangesproken en heeft het dus geen nut om ruimte niet te partitioneren. Immers de SSD zet toch lekker alles neer waar hij dat zelf leuk vindt...
(Let op: ik beweer nergens dat het een goed idee is je SSD helemaal vol te zetten. Het gaat om de methode).
[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2014 21:18 ]
Verwijderd
Dat is er ook.sdk1985 schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:10:
Mijn punt is dat er geen verschil is tussen 10GB minder partitioneren en zelf 10GB vrij laten op je partitie. Jij beweert dat er wel een verschil is.
Het grote verschil zit in TRIM en hoelang het duurt voordat je schijf getrimd is. Wil je optimale performance kan je beter overprovisioneren dan de boel zelf vrij proberen te houden. Ik quote even, dan neem je het misschien wel aan:
Van de rest van je verhaal kan ik niet veel chocola maken, dat laat ik maar even voor wat het is.Just because an SSD supports the TRIM command does not necessarily mean it will be able to perform at top speed immediately after a TRIM command. The space which is freed up after the TRIM command may be at random locations spread throughout the SSD. It will take a number of passes of writing data and garbage collecting before those spaces are consolidated to show improved performance.
[...]
The actual benefit of the TRIM command depends upon the free user space on the SSD. If the user capacity on the SSD was 100 GB and the user actually saved 95 GB of data to the drive, any TRIM operation would not add more than 5 GB of free space for garbage collection and wear leveling. In those situations, increasing the amount of over-provisioning by 5 GB would allow the SSD to have more consistent performance because it would always have the additional 5 GB of additional free space without having to wait for the TRIM command to come from the OS.
- Het verschil tussen GiB en GB wordt uitgelegd als onvermijdbare OP. Dat is het niet, dat is waar SSD-fabrikanten (overigens met goede reden) voor kiezen.
- Het beweert dus blijkbaar (volgens jouw quote) dat besturingssystemen zo af en toe eens een TRIM-commando naar de SSD sturen. Naar mijn weten doen besturingsystemen dat gewoon direct(-ish) bij het verwijderen van data. Daarnaast zou de schijf met 5GB extra OP geen vrije ruimte meer op de partitie hebben, dus schrijven zit er in het geval van OP al niet in (en anders vergelijk je appels met peren, want er staat niet dezelfde data op).
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.