Ik heb na eerdere goede ervaringen in m'n laptop, ook voor m'n desktop een (2ehands) SSD gekocht. Het is al weer een beetje een verouderend beestje, en een SSD is een relatief goedkope boost in prestaties waardoor ie nog wel ff mee kan. Echter krijg ik het niet goed werkend.
Met m'n 2ehands Neutron GTX 120 SSD krijg ik Windows niet geinstalleerd.
"Expanding Windows files" gaat echt extreem langzaam, als in, 1-4% per uur. (waar dat normaal in 30 seconden tot een paar minuten klaar is)
Heb al meerdere installatiemedia (Direct vanaf schone partitie, USB, DVD) geprobeerd, en 3 verschillende ISO's (die voorheen altijd goed gewerkt hebben.), verschillende kabels, verschillende poorten op het moederbord, in de bios gekeken (staat geen AHCI en geen floppy instellingen in, dus kan niks met de oplossingen die ik op internet vind)
Ik heb al gegoogled, en de aangedragen oplossingen hebben niet geholpen:
- Andere dvd/iso/lagere brandsnelheid/etc..
- Secure erase met de Corsair SSD Toolbox (wel iets, maar niet veel)
- Floppy support uitzetten (heeft m'n bios geen optie voor)
- AHCI aanzetten of juist uitzetten (zie ik zo 123 ook niet terug in het BIOS)
- Hypertransport instellingen (heeft m'n PC ook niet.) of Speedstep (moet ik nog proberen)
- bios update gaat niet, is nooit een update voor uitgekomen.
- Geheugen memtesten, is gewoon goed, nooit een probleem geweest.
Hardware:
Zotac G41ITX-A-E (m-itx bordje)
Intel Q4950 (2.66 ghz quadcore)
Corsair H80 koeler (werkt goed, koelte en stilte!
)
2x2GB DDR2 G.Skill pc8000 (1000 mhz, draait op 800 mhz momenteel) Al getest met memtest+
HD5870 (volgens mij een Asus)
Cooler Master M520 (500w)
Voorheen/werkt wel: Samsung HD501LJ 500GB hdd.
Werkt niet: Corsair Neutron GTX 120
Het enige wat ik wel werkend heb gekregen, is een andere (oude, slome) SSD gebruiken om windows te installeren, daarna clonen. Alleen het resultaat is zeer onbevredigend, alsof je Windows 7 op een Pentium 3 probeert te draaien, continu kleine vastlopers "(Not Nesponding)".
Tot zover. Dan nu de werkelijke kern van het probleem:
Heb met CrystalDiskMark een test gedraaid, en ik krijg echt zeer beroerde resultaten op small writes, eigenlijk op alle writes. Geen wonder dat expanding windows files sloom gaat, dat is een gigaberg random read-writes op small files.

Dingen die ik nog kan proberen:
- Met Parted Magic een secure erase uitvoeren, kijken of dat meer helpt geen verschil
- een andere controller gebruiken (of bijvoorbeeld: testen in m'n laptop)
- het ding RMA sturen.
Iemand verder nog een idee wat ik kan proberen?
Met m'n 2ehands Neutron GTX 120 SSD krijg ik Windows niet geinstalleerd.
"Expanding Windows files" gaat echt extreem langzaam, als in, 1-4% per uur. (waar dat normaal in 30 seconden tot een paar minuten klaar is)
Heb al meerdere installatiemedia (Direct vanaf schone partitie, USB, DVD) geprobeerd, en 3 verschillende ISO's (die voorheen altijd goed gewerkt hebben.), verschillende kabels, verschillende poorten op het moederbord, in de bios gekeken (staat geen AHCI en geen floppy instellingen in, dus kan niks met de oplossingen die ik op internet vind)
Ik heb al gegoogled, en de aangedragen oplossingen hebben niet geholpen:
- Andere dvd/iso/lagere brandsnelheid/etc..
- Secure erase met de Corsair SSD Toolbox (wel iets, maar niet veel)
- Floppy support uitzetten (heeft m'n bios geen optie voor)
- AHCI aanzetten of juist uitzetten (zie ik zo 123 ook niet terug in het BIOS)
- Hypertransport instellingen (heeft m'n PC ook niet.) of Speedstep (moet ik nog proberen)
- bios update gaat niet, is nooit een update voor uitgekomen.

- Geheugen memtesten, is gewoon goed, nooit een probleem geweest.
Hardware:
Zotac G41ITX-A-E (m-itx bordje)
Intel Q4950 (2.66 ghz quadcore)
Corsair H80 koeler (werkt goed, koelte en stilte!
2x2GB DDR2 G.Skill pc8000 (1000 mhz, draait op 800 mhz momenteel) Al getest met memtest+
HD5870 (volgens mij een Asus)
Cooler Master M520 (500w)
Voorheen/werkt wel: Samsung HD501LJ 500GB hdd.
Werkt niet: Corsair Neutron GTX 120
Het enige wat ik wel werkend heb gekregen, is een andere (oude, slome) SSD gebruiken om windows te installeren, daarna clonen. Alleen het resultaat is zeer onbevredigend, alsof je Windows 7 op een Pentium 3 probeert te draaien, continu kleine vastlopers "(Not Nesponding)".
Tot zover. Dan nu de werkelijke kern van het probleem:
Heb met CrystalDiskMark een test gedraaid, en ik krijg echt zeer beroerde resultaten op small writes, eigenlijk op alle writes. Geen wonder dat expanding windows files sloom gaat, dat is een gigaberg random read-writes op small files.

Dingen die ik nog kan proberen:
- Met Parted Magic een secure erase uitvoeren, kijken of dat meer helpt geen verschil
- een andere controller gebruiken (of bijvoorbeeld: testen in m'n laptop)
- het ding RMA sturen.
Iemand verder nog een idee wat ik kan proberen?