Geeft niets dat je in IDE mode hebt geïnstalleerd. Alleen met foute alignment installeren kan wel reden zijn om alles overnieuw te doen. In jouw geval zijn je scores prima. Ik zou zeggen veel plezier met je SSD.
Hoe kom ik er achter of ik een foute alignment hebt? Kan ik dit alleen zien aan de performance?Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 00:14:
Geeft niets dat je in IDE mode hebt geïnstalleerd. Alleen met foute alignment installeren kan wel reden zijn om alles overnieuw te doen. In jouw geval zijn je scores prima. Ik zou zeggen veel plezier met je SSD.
Verwijderd
Dit zie je aan de 103424K - OK in je screenshot. Windows 7 maakt partities op de juiste manier aan, terwijl Windows XP en sommige cloningprogramma's gebruiken een foute alignment, wat schadelijk is voor de performance en levensduur van SSDs.
Bij jou is dus alles oke.
Ontzettend bedankt voor je hulp.Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 00:21:
Dit zie je aan de 103424K - OK in je screenshot. Windows 7 maakt partities op de juiste manier aan, terwijl Windows XP en sommige cloningprogramma's gebruiken een foute alignment, wat schadelijk is voor de performance en levensduur van SSDs.
Verwijderd
@CIPHER, enig idee?Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:48:
Ik heb momenteel mij SSD als extra schijf aan een Windows 7 hangen. Maak ik nu al van de vrije ruimte 1 partitie, of wacht ik daarmee tot ik Windows 7 op die SSD installeer en dan pas in de installer mijn partitie aanmaken?
Ik kan niet heel veel vinden over de x25-v 80gb, die in de pricewatch wel als type 320 aangemerkt staat, maar voor 50 euro kun je je daar niet echt een buil aan vallen toch, vooral als het toch voor wat low-end (netbook etc) gebruik is. Ik heb het idee dat het zo'n beetje een postville x25-m is, ook niet meer de snelste maar een prima ssd. Alternatieven in die prijsclasse zijn sandforce ssd's maar ik heb toch liever een intel, nog groter ook..
[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 11-11-2011 10:55 ]
pricewatch: Intel 320 80GB
pricewatch: Intel 320 40GB
Ik denk dat ze gewoon de SKU hebben omgewisseld.. serieus, kopen. Vandaag nog. Iets beters dan dit vind je komend jaar niet meer.
pricewatch: Intel 320 40GB
Ik denk dat ze gewoon de SKU hebben omgewisseld.. serieus, kopen. Vandaag nog. Iets beters dan dit vind je komend jaar niet meer.
intel x25-v 80 GB voor 50 euro??? Wie wat waar??
edit:
Thnx voor de link darkstone xD
Edit2:
*Kijkt op bankrekening... wordt niet blij...
... als ik nou geld had... dan had ik me er direct 1tje gekocht voor welk apparaat dan ook...
edit:
Thnx voor de link darkstone xD
Edit2:
*Kijkt op bankrekening... wordt niet blij...
... als ik nou geld had... dan had ik me er direct 1tje gekocht voor welk apparaat dan ook...
[ Voor 215% gewijzigd door Swordlord op 11-11-2011 11:33 ]
Nja we gaan het zien, ik heb er ipv 1 maar 2 gekocht
(Er zijn dan wel veel winkels die de "fout" gemaakt hebben.. )In een netboek gaat ie sowieso het probleem niet zijn, maar ik heb een x25m in m'n workstation en dat gaat ook prima, ik vind het nog niet echt de moeite om veel meer aan een crucial uit te geven..
[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 11-11-2011 11:35 ]
De fout zal misschien zijn bij een leverancier...
Edit:
Het is inderdaad een fout geweest, bij meeste sites is het weer aangepast.
Edit:
[ Voor 47% gewijzigd door Swordlord op 11-11-2011 12:19 ]
Verwijderd
Zou niets uit mogen maken. Zolang je de partitie maar in Windows 7 of ander modern systeem aanmaakt, dan wordt de partitie op juiste wijze (aligned) aangemaakt. Of je dat nou in disk management doet of tijdens de setup zou niets uit mogen maken.Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:48:
Ik heb momenteel mij SSD als extra schijf aan een Windows 7 hangen. Maak ik nu al van de vrije ruimte 1 partitie, of wacht ik daarmee tot ik Windows 7 op die SSD installeer en dan pas in de installer mijn partitie aanmaken?
Wel maakt Windows 7 vaak zo'n 100MB partitie aan voor bitlocker enzo, wat strict genomen niet nodig is. Dus om dat te voorkomen kun je vooraf al een NTFS partitie aanmaken.
Nja ben benieuwd wanneer ik een mailtje krijg..
Hoop net als ze TNT post uitzwaaien maandag..
Maar ik dacht even serieus dat het, omdat het de V versie was best eens zou kunnen..Maarja; sweet dreams..
Maar ik dacht even serieus dat het, omdat het de V versie was best eens zou kunnen..Maarja; sweet dreams..
Swordlord schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:35:
De fout zal misschien zijn bij een leverancier...
Edit:
Heb er ook maar eens een gokje op gewaagt bij Afuture Heb hen genoeg gesponsered met mijn laatste pc aankoop, dus van mij mag die doorgaan
zojuist ook twee besteld (twee voor in de laptops) bij 4launch. Ben benieuwd
Overigens lijdt die link naar een X-25V, maar om mijzelf even te quoten (uit het aankoopadvies forum, maar wel handig voor de mensen die daar niet kijken):Cyleo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:21:
Heb er ook maar eens een gokje op gewaagt bij Afuture Heb hen genoeg gesponsered met mijn laatste pc aankoop, dus van mij mag die doorgaan
Cyleo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:45:
[...]
Zag het inderdaad, maar een X25-V van 80 GB bestaat nietAls je de code opzoekt waar die naar linkt is het een 320 (bijvoorbeeld bij Afuture linkt deze naar Intel SSDSA2CW080G3K5, zoek je dit op dan blijkt het een 320 te zijn). Ik wacht het af
Haha een 80GB Intel voor 50 eur. Het moet niet gekker worden.
Ook maar eentje gekocht om uit te proberen. De Vertex 2 60GB die ik van een Tweaker zou overnemen gaat wel naar een ander systeem
Afuture is ook al afgehaakt, de link is ongeldig nou 
Maar goed, ik denk dat dit ook wel in de categorie "to good to be true" viel.
Maar goed, ik denk dat dit ook wel in de categorie "to good to be true" viel.
[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 11-11-2011 14:50 ]
80gb by 4Launch besteld, we zien wel wat er gebeurt
Kheb bij zowel 4Launch als Afuture 1 SSD besteld, om m'n kansen te delen
Kan iemand me vertellen hoe deze SATA 300 van Intel zich verhoudt tot de Crucial M4 SATA 600 die ik al heb?
De Crucial is sneller, alleen al door de sata 600. Of je het in real life zal merken is overigens een ander verhaal.Stoffa schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:05:
Kan iemand me vertellen hoe deze SATA 300 van Intel zich verhoudt tot de Crucial M4 SATA 600 die ik al heb?
Beide gewoon goeie schijfjes
Net een mail gekregenSingular1ty schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:03:
Kheb bij zowel 4Launch als Afuture 1 SSD besteld, om m'n kansen te delen
Zou het dan tochBeste klant,
De status van uw order is gewijzigd in: Wachten op producten leverancier
U kunt te alle tijden op: https://www.afuture.nl/account/ordergeschiedenis/open/xxxxx zien welke producten er al voor uw gereserveerd zijn en welke nog niet beschikbaar zijn.
Mocht u verder vragen hebben, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groet,
Afuture.nl
Vreemd, ik zie hem nog wel zo goedkoopEJPostema schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:34:
Bij 4launch is de prijs nu ook weer terug gezet
Ik heb er een besteld bij Afuture, so far staat de order nog en is de prijs (op mijn order dan) nog altijd zo laag als vanochtend. Ik ben benieuwd
[ Voor 7% gewijzigd door Moi_in_actie op 11-11-2011 15:42 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Ik heb even een vraagje, zojuist heb ik een SSD gekocht hiervoor draaide ik RAID 0.
Mn BIOS heb ik weer op IDE gezet en win 7 op de SSD geïnstalleerd, maar is het ook nog mogelijk om toegang tot de data op de schijven die in RAID stonden te krijgen?
Mn BIOS heb ik weer op IDE gezet en win 7 op de SSD geïnstalleerd, maar is het ook nog mogelijk om toegang tot de data op de schijven die in RAID stonden te krijgen?
Gait probeer het volgende eens, de onderste quote van men post.Gait schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:42:
Ik heb even een vraagje, zojuist heb ik een SSD gekocht hiervoor draaide ik RAID 0.
vsy in "[BBG aanschaf] SSD"
Normaal is het perfect mogelijk. Je SSD voorlopig mee in je Array plaatsen, alles blijft gewoon op de SSD,
Mag ik je vragen om een AS SSD benchmark te runnen als je in Raid zit?
[ Voor 9% gewijzigd door Spacewide op 11-11-2011 16:51 ]
Hallo,
Ik heb zojuist mijn nieuwe computer binnen met een SSD.
Ik heb op de SSD mijn windows 7 geinstalleerd en is nu mijn C schijf. Mijn harde schijf van 1TB zit ook in mijn computer maar die heeft niet de gebruikers bestanden (bureaublad, prullenbak, documenten, program files en die andere mappen die in de C schijf normaal zitten.)
Heb ik iets fout gedaan of niet?
Zoja: hoe los ik dat dan op?
Zonee: Kan ik nu gewoon de map Gebruikers enzo gewoon overzetten naar mijn harde schijf?
Of gaat dat niet goed? En kan ik dan het beste gewoon een program files mapje op mijn Harde schijf zetten?
En hetzelfde met de prullenbak, kan die ook naar de harde schijf of zit die op de C vast?
Alvast bedankt.
Ik heb op de SSD mijn windows 7 geinstalleerd en is nu mijn C schijf. Mijn harde schijf van 1TB zit ook in mijn computer maar die heeft niet de gebruikers bestanden (bureaublad, prullenbak, documenten, program files en die andere mappen die in de C schijf normaal zitten.)
Zoja: hoe los ik dat dan op?
Zonee: Kan ik nu gewoon de map Gebruikers enzo gewoon overzetten naar mijn harde schijf?
Of gaat dat niet goed? En kan ik dan het beste gewoon een program files mapje op mijn Harde schijf zetten?
En hetzelfde met de prullenbak, kan die ook naar de harde schijf of zit die op de C vast?
Alvast bedankt.
Nee, bureaublad, documenten, program files staan altijd op de c schijfXutovlip schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:55:
ja, maar niet met knippen plakken; google vertelt je hoe.Zonee: Kan ik nu gewoon de map Gebruikers enzo gewoon overzetten naar mijn harde schijf?
program files verplaatsen gaat je niet eenvoudig lukken. En dat slaat ook nergens op. Waarom koop je een SSD om vervolgens niet van de snelheidswinst te profiteren.En kan ik dan het beste gewoon een program files mapje op mijn Harde schijf zetten?
Elke schijf heeft zijn eigen prullenbak.. dus daar moet je niet aan zitten.En hetzelfde met de prullenbak, kan die ook naar de harde schijf of zit die op de C vast?
edit: en gebruik in het vervolg eens de zoekfunctie/google je bent echt de zoveelste die met deze vragen aan komt zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door job op 12-11-2011 16:43 ]
Ik heb op google gezocht maar volgens mij snap ik niet wat er allemaal gebeurd op mijn SSD als ik dit zo lees.job schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 16:41:
[...]
Nee, bureaublad, documenten, program files staan altijd op de c schijf
[...]
ja, maar niet met knippen plakken; google vertelt je hoe.
[...]
program files verplaatsen gaat je niet eenvoudig lukken. En dat slaat ook nergens op. Waarom koop je een SSD om vervolgens niet van de snelheidswinst te profiteren.
[...]
Elke schijf heeft zijn eigen prullenbak.. dus daar moet je niet aan zitten.
edit: en gebruik in het vervolg eens de zoekfunctie/google je bent echt de zoveelste die met deze vragen aan komt zetten.
Ik heb dus Windows7 op mijn SSD geinstalleerd, daar staan nu dus de gewone mappen/bestanden op(Mijn documenten, Program Files etc). Ook is de discnummer C van mijn SSD.
Ik heb ook een andere harde schijf van 1TB in mijn computer zitten: Schijf E, daar wil ik mijn andere bestanden, die ik niet zo vaak gebruik op hebben.
Kan ik daar dan gewoon die programmas op zetten of moet ik daar eerst iets voor installeren?
En ik bedoel met de pullenbak; Die staat nu op de SSD, alles wat ik weggooi komt in de SSD map te staan en die gaat dan snel vol zitten.
Is het niet mogelijk om mijn 1TB harde schijf de C schijf te maken en mijn SSD de E?
@ Xutovlip.
Job heeft gelijk, laat je programma's op je C schijf (SSD) staan. Ben je (onterecht) bang voor te snelle slijtage laat dan je SSD in de verpakking, dan gaat ie het langst mee.
Sommige mappen kan je verplaatsten via rechtermuis, Eigenschappen, Locatie, Verplaatsen.
Job heeft gelijk, laat je programma's op je C schijf (SSD) staan. Ben je (onterecht) bang voor te snelle slijtage laat dan je SSD in de verpakking, dan gaat ie het langst mee.
Sommige mappen kan je verplaatsten via rechtermuis, Eigenschappen, Locatie, Verplaatsen.
Ok, kan ik dan dus gewoon een mapje aanmaken op mijn Harddisk met de naam Program Files en daar mijn games enzo inzetten of werkt dat niet zo?Megalodon_67 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:00:
@ Xutovlip.
Dat is nu eigenlijk nog wat ik me af vraag.
De meeste programma's en games werken met registerverwijzingen, die moet je opnieuw installeren en tijdens het installeren de locatie veranderen naar je HDD. Er zijn wel tools om de boel over te zetten, maar ik ken de namen daarvan niet. Wat jij je onvoldoende realiseert (ondanks de adviezen hier) is dat hoe meer programma's je naar de HDD verplaatst, hoe onzinniger de aanschaf wordt van een SSD. Het gaat je bij normaal gebruik niet lukken om een SSD te verslijten, lees het topic maar eens grondiger door.
Ik denk dat ik helemaal fout denk als ik het zo lees.Megalodon_67 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 17:11:
De meeste programma's en games werken met registerverwijzingen, die moet je opnieuw installeren en tijdens het installeren de locatie veranderen naar je HDD. Er zijn wel tools om de boel over te zetten, maar ik ken de namen daarvan niet. Wat jij je onvoldoende realiseert (ondanks de adviezen hier) is dat hoe meer programma's je naar de HDD verplaatst, hoe onzinniger de aanschaf wordt van een SSD. Het gaat je bij normaal gebruik niet lukken om een SSD te verslijten, lees het topic maar eens grondiger door.
Wat moet ik doen om games op mijn HDD te zetten? Kan ik die daar gewoon op zetten of moet ik eerst iets anders installeren? (Mijn SSD zit namelijk nu half vol (nog 32 gb vrij) daar kan ik dan 2 spellen bij op zetten en de andere programmas/games wil ik op mijn HDD zetten) Mijn HDD is trouwens helemaal leeg er staat niets op.
*Ik ben er trouwens niet bang voor dat hij slijt.
En sorry voor mijn onduidelijk als die er is
[ Voor 6% gewijzigd door Xutovlip op 12-11-2011 17:18 ]
Sheesh...
Wil je een game op je HDD....
Dan in de installer van je games gewoon aangeven waar het installatie pad is. Nothing more nothing less...
Dat moet toch wel lukken of niet?
Dan in de installer van je games gewoon aangeven waar het installatie pad is. Nothing more nothing less...
[ Voor 35% gewijzigd door Swordlord op 12-11-2011 18:22 ]
Ik heb het nu ook opgelost.Swordlord schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 18:21:
Sheesh...
Bedankt voor de hulp allemaal.
Het probleem lag bij mij, ik dacht fout en dacht ook niet helemaal helder na
Goedemiddag weer experts
,
Ik loop tegen iets aan waar ik al ongeveer twee uren mee bezig ben. Nadat ik mijn M4 tot volle tevredenheid twee weken in mijn laptop heb gebruik wil ik hem nu installeren in mijn desktop. Ik krijg met de setup van de Windows DVD nu echter telkens de volgende melding:
'Kan Windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer.'
AHCI-mode is ingeschakeld, het BIOS ziet de M4ABC128 etc staan, de Windows-setup ziet ook een schijf van 119gb met niet toegewezen ruimte. Maar formatteren of partitioneren lukt niet, vaag
Moederbord is een Asrock Extreme 3 870, van begin dit jaar. Kan het ook niet zijn zou je zeggen dus
Heeft er iemand een idee? Voor de volledigheid: deze M4 heeft het twee weken super in mijn laptop gedaan dus deze is ook prima
Ik loop tegen iets aan waar ik al ongeveer twee uren mee bezig ben. Nadat ik mijn M4 tot volle tevredenheid twee weken in mijn laptop heb gebruik wil ik hem nu installeren in mijn desktop. Ik krijg met de setup van de Windows DVD nu echter telkens de volgende melding:
'Kan Windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer.'
AHCI-mode is ingeschakeld, het BIOS ziet de M4ABC128 etc staan, de Windows-setup ziet ook een schijf van 119gb met niet toegewezen ruimte. Maar formatteren of partitioneren lukt niet, vaag
Moederbord is een Asrock Extreme 3 870, van begin dit jaar. Kan het ook niet zijn zou je zeggen dus
Staat de bootvolgorde goed? Het is ook aan te raden om alle andere schijven los te koppelen zodat je zeker weet dat alles goed gaat.
Even verplaatsen naar Het grote SSD topic ~ Deel 9 overigens..
Even verplaatsen naar Het grote SSD topic ~ Deel 9 overigens..
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2011 17:47 ]
Ik heb de andere schijven afgekoppeld en in het BIOS is dus alleen de M4 te zien met AHCI ervoor, net als in de Windows setup (zonder AHCI). Zojuist andere kabel geprobeerd, ook geen verschil. Erg vaag dit. Sorry trouwens dat ik in het verkeerde topic zat, daar ben ik eerder goed geholpen vandaar 
Edit: (schaammodus aan
) Waarschijnlijk is het opgelost, ik heb de M4 weer even teruggestopt in de laptop en denk dat de Truecrypt loader een nieuwe installatie (lees schrijfacties) tegenhoudt
(schaammodus uit
) Dadelijk doe ik hem weer in mijn desktop als ik de schijf heb 'schoongemaakt', als jullie hier niets meer lezen zit ik nog in mijn hol gekropen en is het opgelost
Edit: (schaammodus aan

[ Voor 76% gewijzigd door objectief2 op 13-11-2011 20:13 ]
Ik heb donderdag mijn nieuwe SSD binnengekregen. Vrijdag dus maar even aan de slag en nog snel even alle opties overlopen. Bovenstaand tooltje kostte maar $11.11 afgelopen vrijdag (11/11/11) dus de keuze was snel gemaakt. Letterlijk tien minuten na de aanschaf van dit tooltje had ik al opnieuw geboot vanaf mijn nieuwe schijf. Bedankt voor de tip!Mx. Alba schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 10:53:
Voor het klonen van een systeem naar een SSD is er een leuk tooltje "Migrate OS to SSD" van Paragon Software:
http://www.paragon-softwa...onents/migrate-OS-to-SSD/
Die heb ik zelf gebruikt om mijn systeem te klonen van een 500GB Momentus XT naar een 180GB OCZ Vertex2. Hij doet "hot cloning", dus kloont het systeem terwijl het systeem draait en heeft voor mij in ieder geval perfect gewerkt en kost maar $20. Het heeft ook een functionaliteit waar jij in dit geval niet zoveel aan hebt: als je meer data op je source schijf hebt staan dan er op de destination schijf past, kan je selecteren wat hij wel en wat hij niet mee kloont.
nu na 2 weken eens testen
het was:

nu:

lezen is sneller
schrijven is lager..
maargoed, t gaat om leessnelheid vooral
Is dat omdat ie nu ±50% gevuld is oid?
het was:

nu:

lezen is sneller

maargoed, t gaat om leessnelheid vooral
Verwijderd
Mooie score en een minimaal mverschil met schrijven , vindt de belangrijkst de 4 k en die is erg hoogmarcel-o schreef op zondag 13 november 2011 @ 22:44:
nu na 2 weken eens testen
Bovendien betekent 50 procent gevuld niet dat js ssd voor 50 procent gebruikt wordt , het staat in raid over de nands verspijd waarbij alleen de ssd zelf weet waar alles staat .Daar haalt een ssd zijn snelheid vandaan , en de acces times
Zojuist op een schone installatie een M4/128GB getest. Omdat een plaatje invoegen niet lukt hier in tekst:
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]
Sequential Read : 509.760 MB/s
Sequential Write : 198.613 MB/s
Random Read 512KB : 396.674 MB/s
Random Write 512KB : 200.910 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 29.418 MB/s [ 7182.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 87.177 MB/s [ 21283.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 247.300 MB/s [ 60375.9 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 151.898 MB/s [ 37084.4 IOPS]
Test : 1000 MB [C: 29.2% (34.8/119.2 GB)] (x3)
Date : 2011/11/14 12:42:59
OS : Windows 7 Ultimate Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)
M4/128GB op ASROCK EXTREME3 870
Samengevat: zeer tevreden en het nut van een SATA 6GB/s-kabel ontgaat me want die zit er nog geeneens op geinstalleerd.
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]
Sequential Read : 509.760 MB/s
Sequential Write : 198.613 MB/s
Random Read 512KB : 396.674 MB/s
Random Write 512KB : 200.910 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 29.418 MB/s [ 7182.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 87.177 MB/s [ 21283.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 247.300 MB/s [ 60375.9 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 151.898 MB/s [ 37084.4 IOPS]
Test : 1000 MB [C: 29.2% (34.8/119.2 GB)] (x3)
Date : 2011/11/14 12:42:59
OS : Windows 7 Ultimate Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)
M4/128GB op ASROCK EXTREME3 870
Samengevat: zeer tevreden en het nut van een SATA 6GB/s-kabel ontgaat me want die zit er nog geeneens op geinstalleerd.
als k alleen nullen doe gaat ook schrijven naar de 500!Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 12:25:
[...]
Mooie score en een minimaal mverschil met schrijven , vindt de belangrijkst de 4 k en die is erg hoog![]()
Bovendien betekent 50 procent gevuld niet dat js ssd voor 50 procent gebruikt wordt , het staat in raid over de nands verspijd waarbij alleen de ssd zelf weet waar alles staat .Daar haalt een ssd zijn snelheid vandaan , en de acces times
Verwijderd
Hallo,
Heb onlangs een nieuws pc gekocht en was nu bezig met het installeren van W7 ultimate.
Heb hiervoor een opstart stick gemaakt.
Na het installeren heb ik dus ontdekt dat ik slechts de 32bit versie had geinstalleerd.
Nu heb ik ondertussen de 64bit versie te pakken gekregen maar hoe moet ik nu die SSD legen (formatteren)
zodat ik met een clean instal kan begin of kun je dit doen tijdens het installeren van W7?
Met zeer vriendelijke groeten!
Heb onlangs een nieuws pc gekocht en was nu bezig met het installeren van W7 ultimate.
Heb hiervoor een opstart stick gemaakt.
Na het installeren heb ik dus ontdekt dat ik slechts de 32bit versie had geinstalleerd.
Nu heb ik ondertussen de 64bit versie te pakken gekregen maar hoe moet ik nu die SSD legen (formatteren)
zodat ik met een clean instal kan begin of kun je dit doen tijdens het installeren van W7?
Met zeer vriendelijke groeten!
De nieuwe plextor 128gig m2p op een oud gigabyte 965p ds3p moederbord.
Geen idee of dit snel is. Is dit nou een sata 150 port?
Moet ik trouwens nog ssd drivers installen op windows 7?

Je controller staat in IDE mode... Je moet overschakelen op AHCI. Dit moet je doen in de bios.
Maar eerst dit doen: Want Windows vind het niet leuk als er zomaar wordt gewisseld van controller mode.
Foutbericht wanneer u een Windows 7 of Vista-computer start nadat u de SATA-modus van het opstartstation hebt gewijzigd: STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE
Als je SATA-150 had, konden je speeds niet boven 150 MB/s komen
Specs van je moederbord zijn simpel te vinden, daarin staat dat het SATA-300 is.
Daarbij, paarse poorten op de moederbord vermijden, dit is van een Add-on controller, die moet je niet gebruiken voor je SSD.
Dus... Quick format.. klaar...
Maar eerst dit doen: Want Windows vind het niet leuk als er zomaar wordt gewisseld van controller mode.
Foutbericht wanneer u een Windows 7 of Vista-computer start nadat u de SATA-modus van het opstartstation hebt gewijzigd: STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE
Als je SATA-150 had, konden je speeds niet boven 150 MB/s komen
Specs van je moederbord zijn simpel te vinden, daarin staat dat het SATA-300 is.
Daarbij, paarse poorten op de moederbord vermijden, dit is van een Add-on controller, die moet je niet gebruiken voor je SSD.
Je had je vraag al gekregen in het topic dat je had gemaakt... dus waarom hier nog eens??? En jah het advies van Cipher klopt, kleine vraagjes kunnen/moeten hier, maar ga niet hetzelfde nog eens vragen...
Dus... Quick format.. klaar...
[ Voor 50% gewijzigd door Swordlord op 14-11-2011 21:08 ]
De intel RST Toolbox maakt het eea sneller als je op een intel zitKappeNou schreef op maandag 14 november 2011 @ 20:22:
De nieuwe plextor 128gig m2p op een oud gigabyte 965p ds3p moederbord.
[afbeelding]
@Swordlord: Thnx! Ik ga het even proberen.
leek me ook al 300mb/s
Toch voor de zekerheid vragen 
@Cyleo: Ja is een intel mobo. Core 2 Duo E6600
Ow bedoel je een intel ssd controller? Nee, het is de nieuwe plextor met Marvell 88SS9174 controller:
reviews: Ssd-test: Plextor pakt de kroon
waar kan je nieuwe firmware vinden? (zal er vast nog niet zijn)
Edit:
Ziet er al een stuk beter uit!
Nu hopen dat die ivy bridge snel uit komt, dan kan ik ook aan de sata 600
IDE vs AHCI:
leek me ook al 300mb/s
@Cyleo: Ja is een intel mobo. Core 2 Duo E6600
Ow bedoel je een intel ssd controller? Nee, het is de nieuwe plextor met Marvell 88SS9174 controller:
reviews: Ssd-test: Plextor pakt de kroon
waar kan je nieuwe firmware vinden? (zal er vast nog niet zijn)
Edit:
Ziet er al een stuk beter uit!
Nu hopen dat die ivy bridge snel uit komt, dan kan ik ook aan de sata 600
IDE vs AHCI:

[ Voor 69% gewijzigd door KappeNou op 15-11-2011 00:14 ]
Ik denk dat Cyleo een verwijzing maakt naar de drivers... Alleen niet zo duidelijk hahaha...
SSD drivers zijn er trouwens niet, wel is het aan te raden om de nieuwste RST drivers van intel te downloaden, dit is voor je storage controller.
http://downloadcenter.int...orage+Technology&lang=eng
De nieuwere versies ondersteunen alle moderne features zoals TRIM, om de SSD in goede staat te houden.
Want als je drivers vanaf een moederbord CD gebruikt, kan het zijn dat je oude drivers hebt, die nog niet de support hebben voor het TRIM commando.
Over de firmware:
De reputatie van SSD's met marvell controller is zeer goed, je heb geen extra firmware's nodig voor 10tallen bugs te fixen... Want meestal hebben ze geen grote bugs.
SSD drivers zijn er trouwens niet, wel is het aan te raden om de nieuwste RST drivers van intel te downloaden, dit is voor je storage controller.
De nieuwere versies ondersteunen alle moderne features zoals TRIM, om de SSD in goede staat te houden.
Want als je drivers vanaf een moederbord CD gebruikt, kan het zijn dat je oude drivers hebt, die nog niet de support hebben voor het TRIM commando.
Over de firmware:
De reputatie van SSD's met marvell controller is zeer goed, je heb geen extra firmware's nodig voor 10tallen bugs te fixen... Want meestal hebben ze geen grote bugs.
[ Voor 30% gewijzigd door Swordlord op 15-11-2011 00:21 ]
<knip> Even verplaats naar het andere SSD topic
[ Voor 92% gewijzigd door Moi_in_actie op 15-11-2011 00:44 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Sorry guys 47 pages door bladeren kost me teveel tijd en via de search kom ik er niet uit dus maar efkes zo.
Kan ik mijn enkele SSD ook dubbel gebruiken?
Ik heb een M4 128 GB aangeschaft en een 2 TB HD SATA600
Ik wil de SSD gebruiken om daar Windows op te zetten + wat standaard veel gebruikte programma's
Daarnaast wil ik hem gebruiken als Cache schijf voor de HD
Kan dit zonder al teveel problemen of kan ik dan beter een kleinere SSD voor erbij nemen.
Het geheel wordt aangesloten op een Z68 UD3H B van gigabyte
Kan ik mijn enkele SSD ook dubbel gebruiken?
Ik heb een M4 128 GB aangeschaft en een 2 TB HD SATA600
Ik wil de SSD gebruiken om daar Windows op te zetten + wat standaard veel gebruikte programma's
Daarnaast wil ik hem gebruiken als Cache schijf voor de HD
Kan dit zonder al teveel problemen of kan ik dan beter een kleinere SSD voor erbij nemen.
Het geheel wordt aangesloten op een Z68 UD3H B van gigabyte
Live youre Life and Enjoy every Day
Verwijderd
Ja dat kan. SRT wil normaliter alleen je hardeschijf versnellen als daar Windows op staat geïnstalleerd, maar dat kun je oplossen met een trucje wat hier is beschreven:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2172381
Ik raad aan om flink wat overprovisioning te gebruiken. Dus op je 128GB SSD misschien 40GB voor SRT gebruiken, 50GB voor je OS+apps en de rest (14+24=38GB) ongebruikt als spare space. Doe je dit niet dan zal de levensduur en prestaties teruglopen. Je SSD moet 100% ongebruikt zijn voordat je aan deze procedure begint, heb je hem al eens gebruikt dan moet je eerst een secure erase uitvoeren. Doe je dat niet dan is de ruimte die je opzij gezet mogelijk voor niets en dus verspilde ruimte.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2172381
Ik raad aan om flink wat overprovisioning te gebruiken. Dus op je 128GB SSD misschien 40GB voor SRT gebruiken, 50GB voor je OS+apps en de rest (14+24=38GB) ongebruikt als spare space. Doe je dit niet dan zal de levensduur en prestaties teruglopen. Je SSD moet 100% ongebruikt zijn voordat je aan deze procedure begint, heb je hem al eens gebruikt dan moet je eerst een secure erase uitvoeren. Doe je dat niet dan is de ruimte die je opzij gezet mogelijk voor niets en dus verspilde ruimte.
Thanks zal eens gaan stoeien :-)
Als ik het trouwens goed heb gelezen is voor de SRT 40 GB ook de max setting met beste resultaten?
SSD hang ik dus gewoon tijdelijk in oude systeem om klaar te stomen voor een nieuw systeem
Als ik het trouwens goed heb gelezen is voor de SRT 40 GB ook de max setting met beste resultaten?
SSD hang ik dus gewoon tijdelijk in oude systeem om klaar te stomen voor een nieuw systeem
Verwijderd
64GB is de max. Maar je wilt 25-50% van je SSD als extra spare space aanhouden voor de beste levensduur + prestaties. Let erop dat je bij een gebruikte SSD eerst een Secure Erase uitvoert!
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2011 17:09 ]
Aannemelijk verhaal dit? SSD Optimization with PerfectDisk
Perfectdisk 12 gebruik ik zelf ook, erg fijne defragsoftware voor m'n Harddisks in Raid1 en Stand-Alone. Ook zit er een SSD optimalisatietool in (SSD optimalisatie > consolidate free space) en automatische SSD herkenning (zelfs als je zoals bij mijn PC de SSD's in RAID0 hebt staan).Megalodon_67 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 17:22:
Aannemelijk verhaal dit? SSD Optimization with PerfectDisk
Het werkt wel! Maar je zal deze software nog niet uitgeprobeerd hebben, dus dan snap ik je reactie wel.
vv @ CiPHER: Het is een handige tool indien je geen Trim hebt, na enkele maanden en een schoonmaak kan ik als laatste handeling met deze tool toch bijna een halve GB aan extra vrije schijfruimte creëren op de SSD partitie. Dwz blocks met weinig geldige data worden samengevoegd in nieuw geschreven volle blocks (Consolidate Free Space). Ik ben met je eens dat het iets "Wear" geeft op de SSD.
Overigens met de Gen.1 SSD's werd toen al de Perfectdisk 10 functie: consolidate free space gebruikt. Dit was van voor het Trim-tijdperk.
ps.: mijn beide Intel X25M SSD's hebben elk na 2 jaar nu 2,8 TB aan Write's op de teller staan, valt mee hè!
[ Voor 49% gewijzigd door bitshape op 15-11-2011 18:11 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Verwijderd
Software zoals PerfectDisk weet niet hoe een SSD intern data opslaat. Als dat wel zo zou zijn, zou het inderdaad nog beter kunnen werken dan de eigen firmware van een SSD, door aan agressievere garbage collection te doen bijvoorbeeld, wat je tijdelijk hogere performance geeft ten koste van levensduur.
Maar alleen de SSD firmware weet hoe de data echt is opgeslagen; de 'host' weet alleen waar het zelf naartoe heeft geschreven, niet hoe de SSD die vervolgens heeft verwerkt. De host weet dus niet waar de data echt staat. Als de host een 4K write doet naar het begin van de schijf, kan die ergens in het midden van de capaciteit terecht komen zonder dat de host dat weet. Deze 'remapping' techniek van SSDs is proprietair en kan niet worden veranderd of ingezien door host software, alleen door de SSD firmware zelf en die is gesloten.
De software zal werken door kleine LBA writes samen te klonteren wat kán leiden tot betere performance. Maar in veel gevallen is de effectiviteit hiervan uiterst gering en gaat het ten koste van de levensduur. Mijn advies is dan ook: NIET DOEN. Blijf van je SSD af met rare utilities en tweaks. Gebruik gewoon Windows 7 en controleer je drivers en ga geen rare dingen doen. Kans is dat je het tegenovergestele bereikt of je levensduur onnodig veel beperkt. Windows 7 met standaardinstellingen werkt prima met SSDs, geen tweaks of utilities nodig!
Maar alleen de SSD firmware weet hoe de data echt is opgeslagen; de 'host' weet alleen waar het zelf naartoe heeft geschreven, niet hoe de SSD die vervolgens heeft verwerkt. De host weet dus niet waar de data echt staat. Als de host een 4K write doet naar het begin van de schijf, kan die ergens in het midden van de capaciteit terecht komen zonder dat de host dat weet. Deze 'remapping' techniek van SSDs is proprietair en kan niet worden veranderd of ingezien door host software, alleen door de SSD firmware zelf en die is gesloten.
De software zal werken door kleine LBA writes samen te klonteren wat kán leiden tot betere performance. Maar in veel gevallen is de effectiviteit hiervan uiterst gering en gaat het ten koste van de levensduur. Mijn advies is dan ook: NIET DOEN. Blijf van je SSD af met rare utilities en tweaks. Gebruik gewoon Windows 7 en controleer je drivers en ga geen rare dingen doen. Kans is dat je het tegenovergestele bereikt of je levensduur onnodig veel beperkt. Windows 7 met standaardinstellingen werkt prima met SSDs, geen tweaks of utilities nodig!
ik heb een wat oudere Dell D500 laptop met 1 Gb Geheugen waarvan de harde schijf kapot was... ik heb toen een ATA SSD harde schijf in de laptop gezet: Transcend TS64GSSD25-M 64GB
ik verwachtte dat de laptop wel een heel stuk sneller zou zijn, maar er lijkt toch een probleem te zijn.
het installeren van Windows XP duurde al opvallend lang. Had verwacht dat het sneller zou gaan, maar dat nam ik nog voor lief... na het installeren blijkt echter dat de hele laptop traag is... althans, hij heeft snelle momenten, maar ik heb steeds haperingen waarbij hij seconden- tot zelfs minuten-lang bevriest... ongeacht welk programma ik open heb... zelfs als ik alleen een tekst in notepad tik kan het gebeuren...
nu dacht ik eerst: misschien heb ik te weinig geheugen in de laptop zitten en gaat xp te vaak naar de harde schijf schrijven in de swapfile. Maar bij nader inzien leek/lijkt me dat ook sterk, omdat datzelfde ook bij een gewone harde schijf zou moeten gebeuren... en bij een gewone harde schijf heb ik dit probleem helemaal niet (daar is de laptop gewoon traag na het installeren van de nodige service packs en updates voor Windows XP)...
mijn vraag is dus: wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is mijn SSD kaart misschien kapot? of is dit bekend gedrag voor een ATA SSD schijf i.c.m. een laptop met weinig geheugen?
ik verwachtte dat de laptop wel een heel stuk sneller zou zijn, maar er lijkt toch een probleem te zijn.
het installeren van Windows XP duurde al opvallend lang. Had verwacht dat het sneller zou gaan, maar dat nam ik nog voor lief... na het installeren blijkt echter dat de hele laptop traag is... althans, hij heeft snelle momenten, maar ik heb steeds haperingen waarbij hij seconden- tot zelfs minuten-lang bevriest... ongeacht welk programma ik open heb... zelfs als ik alleen een tekst in notepad tik kan het gebeuren...
nu dacht ik eerst: misschien heb ik te weinig geheugen in de laptop zitten en gaat xp te vaak naar de harde schijf schrijven in de swapfile. Maar bij nader inzien leek/lijkt me dat ook sterk, omdat datzelfde ook bij een gewone harde schijf zou moeten gebeuren... en bij een gewone harde schijf heb ik dit probleem helemaal niet (daar is de laptop gewoon traag na het installeren van de nodige service packs en updates voor Windows XP)...
mijn vraag is dus: wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is mijn SSD kaart misschien kapot? of is dit bekend gedrag voor een ATA SSD schijf i.c.m. een laptop met weinig geheugen?
Gefeliciteerd. Je hebt ondervonden waarom de naam JMicron overal door het putje wordt gespoeld. Je SSD is niet stuk, dat hij er seconden over doet om 4KB weg te schrijven is de normale performance van dat ding.JMicron JMF602
Terugsturen, van zo'n ding ga je echt niet vrolijk worden..
Verwijderd
Dat en het feit dat hij waarschijnlijk een 'foute' misaligned partitie gebruikt veroorzaakt die extreem hoge write latencies.
@PO Box: SSDs werken het beste met Windows 7 of hoger. Gebruik je toch XP, dan doe je er goed aan om wat tweaks uit te voeren. Maak de partitie aan met Linux livecd, MagicParted of Windows 7, niet met Windows XP! Daarnaast kun je het beste ruimte ongebruikt laten, dus niet alle zichtbare ruimte partitioneren. Dat kan alleen bij een schone SSD.
Dus of blijf bij een ouderwetse HDD (zonder advanced format / 4K sectors; zelfde probleem als hierboven) of koop een betere SSD en gebruik of Windows 7 of XP met tweaks. Een goede SSD is Crucial M4 64GB. Geen OCZ of andere Sandforce SSDs.
@PO Box: SSDs werken het beste met Windows 7 of hoger. Gebruik je toch XP, dan doe je er goed aan om wat tweaks uit te voeren. Maak de partitie aan met Linux livecd, MagicParted of Windows 7, niet met Windows XP! Daarnaast kun je het beste ruimte ongebruikt laten, dus niet alle zichtbare ruimte partitioneren. Dat kan alleen bij een schone SSD.
Dus of blijf bij een ouderwetse HDD (zonder advanced format / 4K sectors; zelfde probleem als hierboven) of koop een betere SSD en gebruik of Windows 7 of XP met tweaks. Een goede SSD is Crucial M4 64GB. Geen OCZ of andere Sandforce SSDs.
Nu hoor ik jullie met enige regelmaat praten over de levensduur van een SSD. Is dit zo kiritsch dan?
Als nl ik goed om mij heen kijk op diverse andere fora is er bij normaal gebruik geen enkel probleem en hebben ze een normale levensduur vergelijkbaar met normale HD's
Als nl ik goed om mij heen kijk op diverse andere fora is er bij normaal gebruik geen enkel probleem en hebben ze een normale levensduur vergelijkbaar met normale HD's
Verwijderd
Levensduur van een SSD kun je in twee elementen onderverdelen:
Momenteel sterven maar heel weinig consumenten SSDs doordat het maximaal aantal write cycles is behaald. Maar de meeste eigenaars van moderne SSDs hebben die nog niet zo lang. Pas vanaf de Intel X25-M kun je van echt moderne SSDs spreken. Intel had namelijk de eerste NAND controller die zowel NCQ als TRIM ondersteunde, wat mijns inziens een voorwaarde is om modern genoemd te worden. Dus logisch dat er nog niet veel SSDs het loodje leggen omdat ze hun maximale write cycles hebben behaald.
Maar laat ik er dit over zeggen: een SSD is een investering waar je decennialang plezier van kunt hebben. Goed, na 10 jaar kun je zeggen dat de SSD verouderd is, maar niet nutteloos. Een kleine SSD blijft nuttig als systeemdisk. Misschien niet in je primaire systeem, maar als secondair computersysteem is dat echt wel nuttig. Dan wil je echt geen onbetrouwbare mechanische hardeschijf meer in 2020, dat is echt not done in die tijd. Maar een Crucial M4 64GB die dan nog prima dienst doet? Ja waarom niet. Je wilt dus minimaal 10 jaar volop plezier hebben en eigenlijk richting de 20 jaar levensduur.
Om een dergelijke levensduur te behalen moet je wel goed met je SSD omgaan. Zoals hierboven waarbij een gebruiker het verouderde Windows XP draait en hoogstwaarschijnlijk een vieze 'misaligned' partitie gebruikt, veroorzaakt dit onnodig extra writes voor de SSD. Dit noemen we write amplification, en kort gezegd betekent dat dat als je 1GB schijft, je misschien wel 10GB aan writes veroorzaakt intern op de SSD. Je wilt streven naar een 1:1 verhouding, dus 1GB host writes = 1GB physical writes. Dit is alleen theoretisch mogelijk; in de praktijk zit je altijd met 1.02 - 1.4 amplification factor over een gemiddelde workload. Echter ga je foute dingen doen zoals XP in combinatie met een vieze partitie, dan kan de amplification flink oplopen tot iets als een factor 20. Dat betekent dan ook gelijk een 20 keer lagere levensduur. Dit is niet alleen zonde, het is ook pure verspilling; door een paar simpele tweaks verbeter je in één klap én de levensduur én de performance van je SSD.
Daarnaast maakt het ook enorm veel uit welke controller je gebruikt. Een Intel controller zal stukken beter tegen zo'n XP partitie kunnen dan een Indilinx, Sandforce of JMicron SSD. Dit komt omdat Intel als enige misaligned writes corrigeert, waardoor een misaligned partitie minder invloed heeft op performance en write amplification (levensduur).
Kortom, wees lief voor je SSD en je kunt er tientallen jaren plezier aan beleven. Wees stout voor je SSD en je kunt na 2 jaar je SSD al aan gort hebben geknaagd. Ik heb al eens iemand gezien die in 9 maanden tijd gebruik van XP al 55% van zijn writes heeft verspild. Daar zou ik niet blij van worden! Mijn Intel SSDs heb ik nu 2 jaar ofzo, en slechts 1% van zijn writes verbruikt. Dus dat is enorm goed, maar de workload kan veranderen aangezien ze nu voornamelijk reads doen, later kan ik ze voor meer write-intensieve taken gaan inzetten. Maar wel leuk dat ik toch zeker 20 jaar plezier van zo'n investering kan hebben. Dat kun je van veel IT-investeringen niet zeggen, denk aan videokaart die na 3 jaar alweer verouderd is. Of een hardeschijf van 500GB die met 8W een 8 keer slechtere power-capacity ratio heeft dan een Samsung F4EG, of 24 keer slechtere ratio dan mijn 1TB notebookschijven. Die ga ik dus niet meer gebruiken.
- Write endurance, de voorspelbare levensduur van maximale write cycles.
- Firmware defecten, waarbij de SSD plotsklap overlijdt, meestal na onverwacht stroomverlies
Momenteel sterven maar heel weinig consumenten SSDs doordat het maximaal aantal write cycles is behaald. Maar de meeste eigenaars van moderne SSDs hebben die nog niet zo lang. Pas vanaf de Intel X25-M kun je van echt moderne SSDs spreken. Intel had namelijk de eerste NAND controller die zowel NCQ als TRIM ondersteunde, wat mijns inziens een voorwaarde is om modern genoemd te worden. Dus logisch dat er nog niet veel SSDs het loodje leggen omdat ze hun maximale write cycles hebben behaald.
Maar laat ik er dit over zeggen: een SSD is een investering waar je decennialang plezier van kunt hebben. Goed, na 10 jaar kun je zeggen dat de SSD verouderd is, maar niet nutteloos. Een kleine SSD blijft nuttig als systeemdisk. Misschien niet in je primaire systeem, maar als secondair computersysteem is dat echt wel nuttig. Dan wil je echt geen onbetrouwbare mechanische hardeschijf meer in 2020, dat is echt not done in die tijd. Maar een Crucial M4 64GB die dan nog prima dienst doet? Ja waarom niet. Je wilt dus minimaal 10 jaar volop plezier hebben en eigenlijk richting de 20 jaar levensduur.
Om een dergelijke levensduur te behalen moet je wel goed met je SSD omgaan. Zoals hierboven waarbij een gebruiker het verouderde Windows XP draait en hoogstwaarschijnlijk een vieze 'misaligned' partitie gebruikt, veroorzaakt dit onnodig extra writes voor de SSD. Dit noemen we write amplification, en kort gezegd betekent dat dat als je 1GB schijft, je misschien wel 10GB aan writes veroorzaakt intern op de SSD. Je wilt streven naar een 1:1 verhouding, dus 1GB host writes = 1GB physical writes. Dit is alleen theoretisch mogelijk; in de praktijk zit je altijd met 1.02 - 1.4 amplification factor over een gemiddelde workload. Echter ga je foute dingen doen zoals XP in combinatie met een vieze partitie, dan kan de amplification flink oplopen tot iets als een factor 20. Dat betekent dan ook gelijk een 20 keer lagere levensduur. Dit is niet alleen zonde, het is ook pure verspilling; door een paar simpele tweaks verbeter je in één klap én de levensduur én de performance van je SSD.
Daarnaast maakt het ook enorm veel uit welke controller je gebruikt. Een Intel controller zal stukken beter tegen zo'n XP partitie kunnen dan een Indilinx, Sandforce of JMicron SSD. Dit komt omdat Intel als enige misaligned writes corrigeert, waardoor een misaligned partitie minder invloed heeft op performance en write amplification (levensduur).
Kortom, wees lief voor je SSD en je kunt er tientallen jaren plezier aan beleven. Wees stout voor je SSD en je kunt na 2 jaar je SSD al aan gort hebben geknaagd. Ik heb al eens iemand gezien die in 9 maanden tijd gebruik van XP al 55% van zijn writes heeft verspild. Daar zou ik niet blij van worden! Mijn Intel SSDs heb ik nu 2 jaar ofzo, en slechts 1% van zijn writes verbruikt. Dus dat is enorm goed, maar de workload kan veranderen aangezien ze nu voornamelijk reads doen, later kan ik ze voor meer write-intensieve taken gaan inzetten. Maar wel leuk dat ik toch zeker 20 jaar plezier van zo'n investering kan hebben. Dat kun je van veel IT-investeringen niet zeggen, denk aan videokaart die na 3 jaar alweer verouderd is. Of een hardeschijf van 500GB die met 8W een 8 keer slechtere power-capacity ratio heeft dan een Samsung F4EG, of 24 keer slechtere ratio dan mijn 1TB notebookschijven. Die ga ik dus niet meer gebruiken.
Haha, klopt, zat op mijn mobiel, dank voor de extra uitlegSwordlord schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 00:18:
Ik denk dat Cyleo een verwijzing maakt naar de drivers... Alleen niet zo duidelijk hahaha...
Over de firmware:
Hmm... ik heb een aantal tweaks gegoogled en uitgevoerd (prefetch uitzetten, en wat andere registry en futil-settings), maar het werkt niet echt.... ik heb op mijn vaste pc ook een SSD schijf (wel SATA ipv ATA) en Windows XP en daar heb ik geen enkel probleem... de tweaks had ik daar ook ooit uitgevoerd, maar meer gewoon omdat ik ze tegen kwam ipv dat ik ze nodig had... Win7 lijkt me niet echt geschikt voor een Dell D500 met 1gb geheugen, dus dat zal geen optie zijn...Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:46:
kan het niet zo zijn dat er "heel simpel" een probleem is met mijn SSD (kaput)? bijv. omdat het geen SATA is? of is Transcend misschien een k#tmerk? of... of... of...
Verwijderd
Met tweaks bedoel ik een goede aligned partitie aanmaken en overprovisioning gebruiken omdat je geen TRIM hebt.
En nee er is geen probleem met je SSD, dit is gewoon normaal bij jouw type SSD (JMicron JMF-602), zeker in combinatie met een misaligned partitie, wat het probleem van hoge write latencies alleen maar verergert.
Transcend een kutmerk? Mwa voor SSDs wel ja, maar dat komt alleen maar omdat ze geen échte controller gebruiken in hun SSDs. De controller is het echte merk. Denk aan videokaarten je hebt duizend merkjes maar wat is nou belangrijk? De GPU! De GPU (nVidia of AMD grafische processor) bepaalt alles. Goed die merkjes kunnen nog wat rommelen met ander geheugen of een betere koeler, maar dat is het dan ook wel. Ander hoesje, ander merkje ander cd-tje erbij en net een of twee euro duurder of goedkoper. Het gaat dus helemaal om de GPU in dat geval. Bij SSDs is het bijna net zo. Je hebt de NAND chips zelf dat is redelijk belangrijk omdat er verschil in kwaliteit en verschil in chipconfiguratie zit (capaciteit chips en sync/async/toggle-NAND configuratie). Maar het belangrijkst is en blijft de controller. Dat maakt een kut SSD zoals jouw JMicron JMF-602 met een Transcend plakkertje erop, of met hetzelfde NAND geheugen maar een goede Marvell of Intel controller opeens een top SSD, in elk geval qua prestaties. De controller is dus HET punt van een SSD. Er zijn momenteel, van slecht naar goed, de volgende controllers:
JMicron, Indilinx, Toshiba, Sandforce, Intel, Marvell, Samsung. Grofweg zou ik de eerste drie onder budget SSDs onderverdelen, en de laatste drie onder de kwaliteit SSDs. Sandforce is een apart geval, vermijden is mijn advies.
Overigens zijn er JMicron SSDs met andere firmware die geen last meer hebben van extreem hoge write latencies. Dus hierboven is maar een generalisatie. Toch denk ik dat het aardig klopt. Maar mijn punt is: denk niet aan het merk wat op het product staat mar om het merk controller; dat is pas écht belangrijk. Bij Indilinx, JMicron en Sandforce zijn er honderden merkjes die deze controllers gebruiken. Bij de top controllers is het minder 'hoerig' - ook omdat deze duurder zijn omdat je voor een goede controller meer geld kan vragen.
En nee er is geen probleem met je SSD, dit is gewoon normaal bij jouw type SSD (JMicron JMF-602), zeker in combinatie met een misaligned partitie, wat het probleem van hoge write latencies alleen maar verergert.
Transcend een kutmerk? Mwa voor SSDs wel ja, maar dat komt alleen maar omdat ze geen échte controller gebruiken in hun SSDs. De controller is het echte merk. Denk aan videokaarten je hebt duizend merkjes maar wat is nou belangrijk? De GPU! De GPU (nVidia of AMD grafische processor) bepaalt alles. Goed die merkjes kunnen nog wat rommelen met ander geheugen of een betere koeler, maar dat is het dan ook wel. Ander hoesje, ander merkje ander cd-tje erbij en net een of twee euro duurder of goedkoper. Het gaat dus helemaal om de GPU in dat geval. Bij SSDs is het bijna net zo. Je hebt de NAND chips zelf dat is redelijk belangrijk omdat er verschil in kwaliteit en verschil in chipconfiguratie zit (capaciteit chips en sync/async/toggle-NAND configuratie). Maar het belangrijkst is en blijft de controller. Dat maakt een kut SSD zoals jouw JMicron JMF-602 met een Transcend plakkertje erop, of met hetzelfde NAND geheugen maar een goede Marvell of Intel controller opeens een top SSD, in elk geval qua prestaties. De controller is dus HET punt van een SSD. Er zijn momenteel, van slecht naar goed, de volgende controllers:
JMicron, Indilinx, Toshiba, Sandforce, Intel, Marvell, Samsung. Grofweg zou ik de eerste drie onder budget SSDs onderverdelen, en de laatste drie onder de kwaliteit SSDs. Sandforce is een apart geval, vermijden is mijn advies.
Overigens zijn er JMicron SSDs met andere firmware die geen last meer hebben van extreem hoge write latencies. Dus hierboven is maar een generalisatie. Toch denk ik dat het aardig klopt. Maar mijn punt is: denk niet aan het merk wat op het product staat mar om het merk controller; dat is pas écht belangrijk. Bij Indilinx, JMicron en Sandforce zijn er honderden merkjes die deze controllers gebruiken. Bij de top controllers is het minder 'hoerig' - ook omdat deze duurder zijn omdat je voor een goede controller meer geld kan vragen.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 01:41 . Reden: verduidelijking wat GPU inhoudt ]
ok, ik begrijp nog niet alles, maar de basis is me wel duidelijk... bedankt voor je uitgebreide uitleg...
[ Voor 83% gewijzigd door P.O. Box op 16-11-2011 10:05 . Reden: removed quote ]
Verwijderd
Wat begrijp je nog niet helemaal? Vraag gerust door, het onbegrijpelijke begrijpelijk maken is waarvoor ik hier ben. 
offtopic:
Overigens nog wel een klein tipje: als je nou reageert op de reactie er precies boven, hoef je vaak niet zo'n lange quote mee te posten, dat is redundant en neemt onnodig veel ruimte in.
Overigens nog wel een klein tipje: als je nou reageert op de reactie er precies boven, hoef je vaak niet zo'n lange quote mee te posten, dat is redundant en neemt onnodig veel ruimte in.
Ik heb dezelfde Transcend SSD met JMF602-controller in m'n oude Thinkpad zitten, en met een aligned partitie (met Win7 aangemaakt!) en daarop WinXP geinstalleerd stottert de SSD maar af en toe bij schrijven. Toevallig ben ik nu met Windows 7 32bit aan de gang om dit OS op het oude beestje te zetten om te kijken of het stotteren dan weg is. Lijkt me sterk, maar sommige online reviews van deze SSD geven aan dat Win7 beter zou werken dan XP in geval van gestotter bij schrijfacties. Dus dat gaan we dan gewoon even proberen.P.O. Box schreef op woensdag 16 november 2011 @ 00:56:
... Win7 lijkt me niet echt geschikt voor een Dell D500 met 1gb geheugen, dus dat zal geen optie zijn...
kan het niet zo zijn dat er "heel simpel" een probleem is met mijn SSD (kaput)? bijv. omdat het geen SATA is? of is Transcend misschien een k#tmerk? of... of... of...
Het zal mij benieuwen hoe Win7 icm een Thinkpad met pIII 1.2GHz & 1GB ram en deze SSD gaat draaien...
Wordt vervolgt dus!
[ Voor 15% gewijzigd door bitshape op 16-11-2011 02:13 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
*schaammodus aan*Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 01:23:
Met tweaks bedoel ik een goede aligned partitie aanmaken en overprovisioning gebruiken omdat je geen TRIM hebt.
God wat voel ik me een ongelofelijke mastodont aangezien mijn laatste ervaringen nog gewoon de ouderwetse bakstenen waren genaamd Harde Schijf. *schaammodus uit*
Hoe doe ik een SSD partitie goed aligned krijgen?
het was laat gisterenavond, dus was niet zo helder meer denk ik... heb je tekst nu nogmaals gelezen en nu begrijp ik het...Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 01:40:
Wat begrijp je nog niet helemaal? Vraag gerust door, het onbegrijpelijke begrijpelijk maken is waarvoor ik hier ben.
ik heb in mijn harde schijf van mijn vaste pc een Intel Postville X25-M... die heeft vast een Intel controller
gewoon uit pure interesse, welk merk en type is op dit moment wat jou betreft de nummer 1 SSD schijf v.w.b. prestaties?
ik ben benieuwd... kan me haast niet voorstellen dat het soepel zal draaien... mijn Dell heeft zo te zien dezelfde specs...bitshape schreef op woensdag 16 november 2011 @ 02:13:
[...]Het zal mij benieuwen hoe Win7 icm een Thinkpad met pIII 1.2GHz & 1GB ram en deze SSD gaat draaien...![]()
Wordt vervolgt dus!
Wat houdt een partition alignen in? is dat een soort actie waarbij je voorkomt dat er defragmentatie optreedt?jokapo schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:54:
[...]
Hoe doe ik een SSD partitie goed aligned krijgen?
^
Zoek anders even in het topic op align. Is al 100keer voorbij gekomen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Verwijderd
Qua betrouwbaarheid op nummer 1, maar wel net iets trager dan Marvell en Samsung. En eigenlijk ook Sandforce, al verschilt dat per model. De Intel X25-M was simpelweg de beste SSD in zijn tijd, maar tegenwoordig zijn er nieuwe controllers terwijl Intel met de 320 eigenlijk exact dezelfde controller gebruikt en bijvoorbeeld geen nieuwe 6Gbps SATA (SATA/600) controller heeft gemaakt.P.O. Box schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:15:
ik heb in mijn harde schijf van mijn vaste pc een Intel Postville X25-M... die heeft vast een Intel controller.. die komt bij jou dus op de 3e plaats....
Nouja volgens dat lijstje dus Marvell (Crucial M4) en Samsung (Samsung 830). Die twee zijn wel snelheidsmonsters. Je hebt ook andere SSDs met Marvell controller zoals de Plextor. Besef ook dat een grotere SSD vrijwel automatisch sneller is. Echter bij de Marvell / Crucial M4 geldt dat de kleinste 64GB versie ook al enorm snel is met 500MB/s echte reads en tegen de 200MB/s random reads. Dat is een heel hoge score voor zo'n kleine SSD. Met name de write snelheid verbetert met grotere SSDs (128/256GB) maar dat is eigenlijk voor normaal gebruik niet zo interessant.gewoon uit pure interesse, welk merk en type is op dit moment wat jou betreft de nummer 1 SSD schijf v.w.b. prestaties?
Koop in elk geval nooit een Sandforce SSD zoals OCZ veel gebruikt, die zijn enorm onbetrouwbaar en gebruiken leugenachtige specs. Dus als de SSD maar 75MB/s aankan, wordt 500MB/s opgegeven omdat de SSD die snelheid wel aankan maar alleen als je onzindata met allemaal nulletjes schrijft. De compressietechniek van Sandforce zorgt dus voor dat ze straffeloos onrealistisch hoge specs kunnen opgeven. Vandaar dat deze SSDs goed verkopen, maar alle problemen met betrouwbaarheid en met bosjes stervende OCZs doe je er goed aan om Sandforce/OCZ te vermijden.
Een partitie is aligned als hij op een goede plaatst begint, zoals 1 megabyte of 100 megabyte. Niet zoals XP doet waarbij de partitie op 31.5K begint. Dit is voor moderne hardeschijven en SSDs en RAID arrays (eigenlijk alles behalve een ouderwetse hardeschijf) enorm slecht voor de performance, en voor SSDs dus ook levensduur.Wat houdt een partition alignen in?
Om te kijken of je partitie aligned is of niet download en installeer je AS SSD. Dit is een benchmark, maar laat ook extra informatie zien zoals driver (heel belangrijk voor TRIM support onder Win7) en alignment (getal met daarachter OK of BAD). Screenshot:

Staat daar BAD, dan heb je een vieze smerige partitie zoals Windows XP die aanmaakt. Dit verlaagt de performance en vermindert de levensduur van een SSD. Om dit goed te corrigeren moet je de SSD eerst helemaal leegmaken middels een 'secure erase' procedure zoals met HDDERASE.EXE. Daarna kun je opnieuw installeren waarbij je een goede partitie aanmaakt. Wil je persé Windows XP gebruiken, moet je de partitie laten aanmaken door iets anders dan XP. Dus Windows 7 te partitie laten aanmaken, of Linux, of met een MagicParted (Linux+GParted) livecd bijvoorbeeld. Na het aanmaken van de goede partitie kun je XP daarop laten installeren. Formatteren binnen de XP setup is dan niet nodig.
Een andere methode is om via commerciële software de alignment achteraf te corrigeren. Dit is mogelijk en beter dan niets doen, maar de bovenstaande methode waarbij je een Secure Erase combineert met een verse herinstallatie op een goede partitie, is 10x beter.
zou prettig zijn als mensen anderen eens in hun waarde laten als zij wat vragen.Help!!!! schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:27:
^
er zijn er namelijk ook genoeg die wel zoeken en er gewoon niet wijs uit worden en het dan dus alsnog vragen.
we hebben het uiteindelijk allemaal een keer moeten leren toch.
Verwijderd
Je random snelheden zijn wat lager dan gebruikelijk. Met name de 4K random read is aan de lage kant, terwijl de 4K QD64 wel goede scores geeft. Dat kan overigens komen door stroombesparingsopties die zijn ingeschakeld. In de praktijk heb je daar niet zoveel last van, omdat die opties alleen actief zijn als je computer niet of nauwelijks wordt gebruikt.
Intel gaat RAID0 voor SSD’s met TRIM ondersteunen
Bron: http://www.bouweenpc.nl/n...sds-met-trim-ondersteunenOp de driversite Station-Drivers is de nieuwe opslagdriver van Intel gepubliceerd. De Rapid Storage Technology-software met versienummer 11.5 alpha is te downloaden voor alle gangbare OS'sen. In de release notes lezen we het volgende: "Deze release zal TRIM met RAID0 niet activeren, maar dat zal wel gebeuren in de final versie van RST 11.5." Dat is groot nieuws voor SSD-gebruikers.
Tot nu toe was RAID0 met SSD's geen goede optie, omdat het zogenaamde TRIM-commando alleen werkte op niet-RAID-configuraties. TRIM zorgt ervoor dat het besturingssysteem doorgeeft aan de SSD welke data gewist kan worden. Na een tijdje zijn alle flashchips immers al één keer volledig beschreven en moet voor elke schrijfactie eerst data worden gewist: traag! Om deze prestatiedegradatie tegen te gaan heeft Windows 7 TRIM, dat de SSD bij een verwijderactie in Windows direct doorgeeft dat de data fysiek kan worden verwijderd.
Een ander opvallende note is dat de gebruikte Windows 8-versie voor het testen van de alpha-versie van RST 11.5 build 8028 is. Dat is zeker niet de nieuwste build; de recentste bekende build draagt het nummer 8156, en ook de laatste publieke build, de Windows Developer Preview, heeft met 8102 een hoger buildnummer.
Je kunt RST natuurlijk wel voor bv. een Vertex gebruiken, maar volgens mij gaat dan de performance achteruit ten opzichte van de standaarddrivers, toch? Ik hoop dat OCZ Microsoft dit ook gaat inbakken in haar drivers zodat het ook werkt op OCZ-SSD's, dan komt er een tweede Vertex 3 bij
[ Voor 1% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 19-11-2011 14:30 . Reden: Foutje :P ]
Verwijderd
De enige manier hoe TRIM-op-RAID-op Windows 7 gaat werken is voor Intel om hun RAID drivers als AHCI ATA controller te laten fungeren. Anders is er geen mogelijkheid, geen die ik zie.
OCZ maakt geen drivers, alleen voor de nieuwe Revodrives. Intel drivers gaan over Intel SATA controllers, niet over Intel SSDs. Alleen de controller heeft een driver nodig, de SSD zelf niet die communiceert via gestandaardiseerd ATA/AHCI/SCSI protocol.
OCZ maakt geen drivers, alleen voor de nieuwe Revodrives. Intel drivers gaan over Intel SATA controllers, niet over Intel SSDs. Alleen de controller heeft een driver nodig, de SSD zelf niet die communiceert via gestandaardiseerd ATA/AHCI/SCSI protocol.
Mooi nieuws, ondersteuning van TRIM in Raid0, zou het dan nou echt eindelijk zijn?
Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt...
RST software is voor de storage controller in je moederbord, OCZ schrijft hier geen drivers voor.
De standaard driver die hun normaal aanraden zijn de drivers van Microsoft.
Dit staat allemaal los van de firmware van een SSD.
Edit:
Beaten by a "second" ofzo
OCZ het inbakken bij hun standaard drivers???TomasH schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 14:24:
Je kunt RST natuurlijk wel voor bv. een Vertex gebruiken, maar volgens mij gaat dan de performance achteruit ten opzichte van de standaarddrivers, toch? Ik hoop dat OCZ dit ook gaat inbakken in haar drivers, dan komt er een tweede Vertex 3 bij.
Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt...
RST software is voor de storage controller in je moederbord, OCZ schrijft hier geen drivers voor.
De standaard driver die hun normaal aanraden zijn de drivers van Microsoft.
Dit staat allemaal los van de firmware van een SSD.
Edit:
Beaten by a "second" ofzo
[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 19-11-2011 14:29 ]
Foutje
. Ik bedoelde inderdaad de drivers van Microsoft, die de meesten met een OCZ-SSD gebruiken.
Microsoft zal dit waarschijnlijk niet kunnen doen, zoals Cipher al aangaf, enige kans waarop ze het werkend krijgen is door de controller AHCI ATA mode te laten functioneren/spoofen whatever..
Want normaal, ziet Windows een RAID volume als SCSI device, en via het SCSI protocol kan het TRIM commando niet.
Maar het probleem is, de driver van Windows moet universeel zijn, dus werken met elke controller.
Intel is hier een apart foefje aan het doen voor hun eigen controller, gezien zij weten hoe die werkt en hoe het misschien allemaal anders te configureren is.
Microsoft heeft die luxe niet.
Edit @ hieronder...
Zo simpel is het niet...
Want dit is een foefje dat door de storage controller in combinatie met driver moet uitgevoerd worden. Niet door windows, niet door OCZ, niet door anything else...
En waarom zou alleen OCZ die luxe moeten hebben?? Er zijn veel meer SSD's.
Dat OCZ zo'n foutieve SSD's heeft dat ze alleen het beste werken met de Microsoft drivers is hun probleem en niet van iemand anders
.
Want alle niet Sandforce gebasseerde SSD's werken wel perfect met de Intel drivers.
Want normaal, ziet Windows een RAID volume als SCSI device, en via het SCSI protocol kan het TRIM commando niet.
Maar het probleem is, de driver van Windows moet universeel zijn, dus werken met elke controller.
Intel is hier een apart foefje aan het doen voor hun eigen controller, gezien zij weten hoe die werkt en hoe het misschien allemaal anders te configureren is.
Microsoft heeft die luxe niet.
Edit @ hieronder...
Zo simpel is het niet...
Want dit is een foefje dat door de storage controller in combinatie met driver moet uitgevoerd worden. Niet door windows, niet door OCZ, niet door anything else...
En waarom zou alleen OCZ die luxe moeten hebben?? Er zijn veel meer SSD's.
Dat OCZ zo'n foutieve SSD's heeft dat ze alleen het beste werken met de Microsoft drivers is hun probleem en niet van iemand anders

Want alle niet Sandforce gebasseerde SSD's werken wel perfect met de Intel drivers.
[ Voor 36% gewijzigd door Swordlord op 19-11-2011 14:44 ]
Ik neem toch aan dat Microsoft op een of andere manier kan herkennen dat het bv. een Vertex 3 is en daar dan een ander stukje code voor uitvoeren? Als OCZ MS lief aan zou kijken zou dat best moeten kunnen, denk ik.
Mogelijk zal je dan ook in het BIOS van het moederbord de Intel Raid Option ROM (OROM-module) vervangen moeten worden door een versie 11.x die compatibel is met de Hardware (chipset/southbridge).Swordlord schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 14:27:
Mooi nieuws, ondersteuning van TRIM in Raid0, zou het dan nou echt eindelijk zijn?
De recentste OROM-module hack voor een ICH10R (bvb. Asus P6T WS pro x58) die probleemloos werkt is versie 10.1.0.1008. Asus heeft in het recenste bios van de REX3 de module met versie 10.5 geUpdate.
Voor iedereen die dit niet weet; een OROM is een BIOS-module voor Intel AHCI/RAID, Marvell AHCI/RAID, enz...
Het RAID-bios dus. Je hebt ze ook voor onboard netwerkchips, ook van de andere fabrilkanten zoals Realtek.
Verwijderd
Normaal is een SATA controller een ATA controller of AHCI controller, twee gestandaardiseerde interfaces waar een generieke (algemene niet brand-specifieke) driver voor kan worden gebruikt. Een Microsoft AHCI driver werkt dus op alle AHCI controllers, een Microsoft ATA driver (wat microsoft pciide noemt) werkt op alle ATA controllers (PATA/SATA).
Onboard RAID is een speciaal geval. Zet je in je systeem BIOS de controller op RAID, dan verandert de device ID van de hardware die wordt doorgegeven. Het is dan niet langer een ATA/AHCI controller maar een SCSI controller, waar wel een specieke driver voor nodig is. Dit betekent dat in Windows de driverRAID drivers van de fabrikant geïnstalleerd worden, waarna Windows een aantal logische (SCSI) disks kan zien die het vervolgens kan gebruiken. Deze driver kan dus niet door Microsoft geleverd worden; het is specifiek voor de fabrikant van de controller. nVidia controller heeft nVidia drivers, AMD controller heeft AMD drivers, Intel controller... juist je raad hem!
Zoals Swordlord zegt: SCSI kent geen ATA TRIM commando, dus de manier hoe onboard RAID werkt kan ook geen TRIM doorgeven aan de SSDs. De enige manier die ik zie is dat de drivers anders geschreven worden zodat een échte device wordt geregistreerd door de SCSI RAID drivers; een AHCI controller device. Daar wordt vervolgens de RAID array mee gepresenteerd en dan is TRIM wél mogelijk.
Dit vereist echter wel aardig wat werk door een AHCI controller te emuleren in de drivers, maar Intel zou het denk ik wel kunnen. Dit zou inderdaad het probleem van TRIM-over-RAID kunnen oplossen, iets wat tot dusver niet werkte door het design van Windows wat RAID als SCSI devices ziet. Onder andere OSen zoals Linux en FreeBSD werkte TRIM-on-RAID al wel; doordat die ATA/AHCI blijven gebruiken en niet terugvallen op SCSI voor alle RAID arrays.
Onboard RAID is een speciaal geval. Zet je in je systeem BIOS de controller op RAID, dan verandert de device ID van de hardware die wordt doorgegeven. Het is dan niet langer een ATA/AHCI controller maar een SCSI controller, waar wel een specieke driver voor nodig is. Dit betekent dat in Windows de driverRAID drivers van de fabrikant geïnstalleerd worden, waarna Windows een aantal logische (SCSI) disks kan zien die het vervolgens kan gebruiken. Deze driver kan dus niet door Microsoft geleverd worden; het is specifiek voor de fabrikant van de controller. nVidia controller heeft nVidia drivers, AMD controller heeft AMD drivers, Intel controller... juist je raad hem!
Zoals Swordlord zegt: SCSI kent geen ATA TRIM commando, dus de manier hoe onboard RAID werkt kan ook geen TRIM doorgeven aan de SSDs. De enige manier die ik zie is dat de drivers anders geschreven worden zodat een échte device wordt geregistreerd door de SCSI RAID drivers; een AHCI controller device. Daar wordt vervolgens de RAID array mee gepresenteerd en dan is TRIM wél mogelijk.
Dit vereist echter wel aardig wat werk door een AHCI controller te emuleren in de drivers, maar Intel zou het denk ik wel kunnen. Dit zou inderdaad het probleem van TRIM-over-RAID kunnen oplossen, iets wat tot dusver niet werkte door het design van Windows wat RAID als SCSI devices ziet. Onder andere OSen zoals Linux en FreeBSD werkte TRIM-on-RAID al wel; doordat die ATA/AHCI blijven gebruiken en niet terugvallen op SCSI voor alle RAID arrays.
Waarom dat? Enige wat de option ROM doet is via interrupt 19 een bootable device registreren bij de BIOS en zo bootstrapping mogelijk maken. Daarnaast verzorgt het een RAID setup om de metadata weg te schrijven op de disks. Ik zie niet wat er verandert zou moeten worden aan de option ROM door de wijzingingen in de driver zoals hierboven beschreven.bitshape schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 14:42:
[...]
Mogelijk zal je dan ook in het BIOS van het moederbord de Intel Raid Option ROM (OROM-module) vervangen moeten worden
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2011 14:48 ]
De Intel Option ROM doet schijnbaar meer dan dat, het lost ook Bugs op:Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 14:46:
[...]
Waarom dat? Enige wat de option ROM doet is via interrupt 19 een bootable device registreren bij de BIOS en zo bootstrapping mogelijk maken. Daarnaast verzorgt het een RAID setup om de metadata weg te schrijven op de disks. Ik zie niet wat er verandert zou moeten worden aan de option ROM door de wijzingingen in de driver zoals hierboven beschreven.
Ik heb zelf last van deze RAID1 bug:Revision History; 10 November 2011; 10.8.0.1003 Production Version
Notes:
1. This release is to resolve defects 3234763 and 3235920. For more details refer to the following documents: IBP #487724 “Intel® Rapid Storage Technology: RAID 5 Volume Data Loss Exposure” and IBP #487730 “Intel® Rapid Storage Technology: 4TB Disk Data Loss Exposure”.
Note: To resolve 3234763 the RAID OROM must be updated to version 10.8.0.1303 which is contained in the RAID OROM and Utilities directory of this kit. After updating the RAID OROM, boot the system to Windows* and run the VerifyMaker.exe utility which is also located in the RAID OROM and Utilities directory. Contact your Intel field representative for further details and assistance.
2. For this release, the RAID OROM version is 10.8.0.1303, the driver and user interface version is 10.8.0.1003.
Ook met deze nieuwe driver heb ik 2x m'n RAID1 moeten rebuilden na een verse start, wel worden alle drives gedetecteerd bij opstarten. Het kan dus zijn dat mijn Option ROM vervangen moet worden door de nieuwste versie om dit eindelijk op te lossen, ik draai met het recentste ASUS BIOS v1205 met daarin iOROM Raid-BIOS versie 8.0.0.1038.Resolved Issues in 10.8.0.1003 PV
3236265: RAID 1 degradation and drives not always being detected by the Intel® RAID Option ROM

Als ASUS dit niet wil doen voor zijn klanten (support is aangevraagd door mij), zal ik mijn BIOS zelf moeten hacken om de OROM module te vervangen, maar dat is echt vrij simpel gedaan. Het grootste probleem is de compatibiliteit van de nieuwste OROM versie met het moederbord/chipset & het bricken van de boel.
Het zelf doen is dus zeker niet zonder risico's.
Enorm zitten twijfelen maar toch mijn eerste SSD gekocht, een Plextor PX-128M2P.
Dacht dat mjn laptop SATA2 poorten had, benchmark gedaan en tot mijn verbasing toch SATA3

In de specificaties stond SATA2 maar zullen ze waarschijnlijk de hardeschijf mee hebben bedoeld die er eerst in zat.
Alles gaat idioot snel nu, was zeker het geld waard
Dacht dat mjn laptop SATA2 poorten had, benchmark gedaan en tot mijn verbasing toch SATA3

In de specificaties stond SATA2 maar zullen ze waarschijnlijk de hardeschijf mee hebben bedoeld die er eerst in zat.
Alles gaat idioot snel nu, was zeker het geld waard
Verwijderd
Waarschijnlijk omdat het metaformaat is gewijzigd, iets wat de option ROM ook moet weten omdat deze de metasector leest en ook wegschrijft het maken van een RAID array via de RAID setup. De option ROM heeft daarnaast een heel simpele read-only implementatie van software RAID, om een aantal kilobytes te kunnen lezen totdat de driver het overneemt. De taken van de option ROM zijn dus zeer beperkt.bitshape schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 15:57:
[...]
De Intel Option ROM doet schijnbaar meer dan dat, het lost ook Bugs op
Heb je niet gewoon last van bad sectors waardoor je disks uit de array geknikkerd worden? Dat gebeurt zo enorm vaak met DriverRAID/FakeRAID. Even je SMART data in de gaten houden: Reallocated Sector Count en Current Pending Sector zijn hierbij zaken die je in de gaten moet houden.Ik heb zelf last van deze RAID1 bug
Neen, alle SMART-data zijn echt errorvrij, en het komt voor met 2 WD Black's RAID1 alsmede met de 2 WD Velociraptor Enterprise-modellen RAID1.Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 16:26:
Heb je niet gewoon last van bad sectors waardoor je disks uit de array geknikkerd worden? Dat gebeurt zo enorm vaak met DriverRAID/FakeRAID. Even je SMART data in de gaten houden: Reallocated Sector Count en Current Pending Sector zijn hierbij zaken die je in de gaten moet houden.
Er is echt geen touw aan vast te knopen, het gebeurt alleen bij een willekeurige koude start: 1 HDD is als Degraded aangemerkt in het RAID-BIOS. Eigenlijk hooguit 1x per week tot 1x per maand.
Verwijderd
Nu is het wel zo dat je in de SMART niets meer kunt zien als je ooit een pending sector had die niet fysiek beschadigd is. Na het overschrijven van die sector door een rebuild zie je dan niets meer in de SMART data. Ik denk toch dat dit het meest voor de hand liggende probleem is. Maar een specifieke bug in de Intel RAID drivers is ook geen onmogelijkheid.
Ik vermoed echt de Raid OROM versie 8.0.0.1038 icm versie 10.x RST drivers. SMART is zo schoon als het maar kan, geen haperingen bij gebruik. Als ik binnenkort de boel omgooi met vervanging van de 2 Intel SSDs (Raid0) zal ik een zelf-hacked BIOS flashen met daarin OROM v10.1.0.1008 die wel compatibel is met x58-ich10r. Daarna gaan we weer verder kijken.Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 17:10:
Nu is het wel zo dat je in de SMART niets meer kunt zien als je ooit een pending sector had die niet fysiek beschadigd is. Na het overschrijven van die sector door een rebuild zie je dan niets meer in de SMART data. Ik denk toch dat dit het meest voor de hand liggende probleem is. Maar een specifieke bug in de Intel RAID drivers is ook geen onmogelijkheid.
Verder Ontopic maar? We zijn een beetje afgedwaald...
[ Voor 3% gewijzigd door bitshape op 19-11-2011 17:34 ]
Hallo. Ik heb dit weekend mijn nieuwe Crucial m4 128gb in mijn laptop gezet en deze opnieuw geïnstalleerd.
Na het installeren van de programma's die ik gebruik had ik een benchamark gedaan op de M4. De volgende dag heb ik de laptop weer opnieuw moeten installeren. Hierna heb ik weer een benchmark gedaan op de M4.
Hieruit zijn echter slechtere resultaten gekomen (voornamelijk 4k read/write) dan de vorige benchmark en vergeleken met de benchmark van Perkouw uit zijn M4 review zijn de 4k read/write verschillen wel heel erg hoog.
Weet iemand waardoor dit kan komen en of er iets aan gedaan kan worden?
Ik heb een sata-300 aansluiting, Windows 7 en firmware 9.0.
Bench na eerste installatie:

Bench na tweede installatie:
(mijn huidige instal)

Bench van Perkouw uit zijn review:
(ook sata-300)
Na het installeren van de programma's die ik gebruik had ik een benchamark gedaan op de M4. De volgende dag heb ik de laptop weer opnieuw moeten installeren. Hierna heb ik weer een benchmark gedaan op de M4.
Hieruit zijn echter slechtere resultaten gekomen (voornamelijk 4k read/write) dan de vorige benchmark en vergeleken met de benchmark van Perkouw uit zijn M4 review zijn de 4k read/write verschillen wel heel erg hoog.
Weet iemand waardoor dit kan komen en of er iets aan gedaan kan worden?
Ik heb een sata-300 aansluiting, Windows 7 en firmware 9.0.
Bench na eerste installatie:

Bench na tweede installatie:
(mijn huidige instal)

Bench van Perkouw uit zijn review:
(ook sata-300)

[ Voor 4% gewijzigd door Meessen op 20-11-2011 20:09 ]
Ik ben van plan om mijn volledige systeemupgrade nog even uit te stellen, maar om al wel een SSD te kopen.
Heeft iemand ervaring met de compabiliteit van een Crucial 128GB met een asus P5B (socket 965 mobo).
Of misschien juist redenen om dit niet te doen
Heeft iemand ervaring met de compabiliteit van een Crucial 128GB met een asus P5B (socket 965 mobo).
Of misschien juist redenen om dit niet te doen
Ik zit hier met een kapotte Vertex 2 bij hd tune houdt er na 3 sectors checken al mee op 1200mb gechecked alles rood. Nu zit ik met een dilemma, ik ga geen nieuwe vertex 2 aannemen, liever een upgrade naar vertex 3 maar is deze wel stabiler ? De winkel verkoopt namelijk ook de crucial m4 maar altijd alleen op order, dus moet ik wachten. Is de vertex 3 een goede keuze ?
Hoooh blauwe letters zie ik nu pas. Ik haal het weg als het het verkeerde topic is.
[ Voor 10% gewijzigd door ipazza op 20-11-2011 21:48 ]
I don't hate you, I nothing you
Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.