Ook te overwegen: Plextor PX-128M2P; duur, dat wel, maar daartegenover staat extra service.
Ja dat die Marvel niet aan word geraden had ik ookal gevonden. Maargoed ik ga gebruik maken van de ingebouwde poorten van de AMD SB710.Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:10:
[...]
Lees eens op het Crucial forum, daar verkiezen ze de M4 op Intel SataII controller boven de Marvell SataIII controller. En je snelheid zal uiteraard getopt worden op een 270MB/s; maar zoals Cipher het al eerder zei: doorvoersnelheid is niet iets waar je je mag op blind staren.
Ik ga nu ook overstappen van HDD naar de M4, weliswaar op SataII (ik heb maar een Intel P55 Express), gaat al een gigantische boost geven, who cares dat ik geen 450MB/s doorvoersnelheid haal ... En als ik dan overstap op socket 1155, wel, dan is mijn SSD toch al futureproof
Doorvoersnelheid maakt me inderdaad weinig uit. Ik las dat het OS vooral baat heeft bij een hoge random read/write en daarin schijnt de M4 goed in te zijn. Die staat nu inderdaad boven aan het lijstje. Zeker ivm met de Vertex 2 die (zeker waar ik hem haal) amper qua prijs scheelt met de crucialVerwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:21:
[...]
Crucial M4 is de meest aanbevolen SSD van dit moment, dus die hoort bovenaan je lijstje te staan. Intel 320 kan ook een overweging zijn, als je vooral een betrouwbare SSD wilt hebben en 5 jaar garantie wilt. De Crucial is wel sneller.
[...]
Die mensen hebben geen verstand van SSD performance en kijken alleen maar naar doorvoersnelheid. Crucial M4 doet het prima op SATA/300, ook op SATA/150 daar merk je eigenlijk vrijwel niets van met normaal desktopgebruik.
Wat je ook doet, doe jezelf een plezier en laat Sandforce SSDs lekker liggen.
Zeker, kan niet wachten tot die binnen komt
@Hierboven: M4 is een prima keuze, heeft mijn systeem echt zichtbaar versneld, alles gaat zo lekker soepel nu (voor wat benches en real time resultaten zie mijn review
Verwijderd
Had nog welleens hikups in me pc , vooral met specefieke handelingen zoals de combinatie van battlefield en fraps opnemen in hoge resolutie . of de midi seqencer met korte loops.laten draaien
Na alleen van ssd te draaien zijn er geen hikups meer , denk dat sommige software gewoon niet lekker van hd draait . Enigste echt gevoelige vind ik nog wel de sata kabels , eerlijk gezegd niet de stevigste en handigste connector zo een sata aansluiting .Altijd beter als de ide , maar op de een of ander manier hebben ze toch weer kabels ontwikkeld die vrij gevoelige conectoren hebben. Vindt een telefoon aansluiting eigenlijk veel beter , die gaan niet snel los en moeten echt vastgeklikt worden
Na alleen van ssd te draaien zijn er geen hikups meer , denk dat sommige software gewoon niet lekker van hd draait . Enigste echt gevoelige vind ik nog wel de sata kabels , eerlijk gezegd niet de stevigste en handigste connector zo een sata aansluiting .Altijd beter als de ide , maar op de een of ander manier hebben ze toch weer kabels ontwikkeld die vrij gevoelige conectoren hebben. Vindt een telefoon aansluiting eigenlijk veel beter , die gaan niet snel los en moeten echt vastgeklikt worden
Bij mijn mobo zaten sata-600 kabels (wit ipv doorgaans rood) Hier zit wel een kliksysteem op. Die trek je er dus niet zomaar afVerwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:24:
Had nog welleens hikups in me pc , vooral met specefieke handelingen zoals de combinatie van battlefield en fraps opnemen in hoge resolutie . of de midi seqencer met korte loops.laten draaien
Verwijderd
Deze van Kingston is heel handig, heeft de formfactor van een HD en ook de schroefgaatjes aan de onderkant, zou dus in je frame moeten passen.Hoe mounten jullie je SSD? Los op de bodem van de kast? Suspended met rubbers? Screwed op een bracket?
Ik heb gewoon met twee schroefjes de schijf vastgezet in een HDD bay. Hangt dan wel maar aan 1 kant vast maargoed een SSD weegt toch niks
Ja precies, als het geen opengewerkte kast is die als een soort showcase moet dienen, dan maakt het niet zo uit.sapphire schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:29:
Ik heb gewoon met twee schroefjes de schijf vastgezet in een HDD bay. Hangt dan wel maar aan 1 kant vast maargoed een SSD weegt toch niks
Staat de computer altijd vast op zijn plek, dan maakt het helemaal niets uit, kan je de SSD gewoon op de bodem leggen. Anders in een bay met 1 schroefje, of een beetje tape. Erg veel kasten hebben overigens reeds gaatjes om ook een 2.5" vast te zetten.
Bij mij zit ie ook met maar één schroefje gemonteerd, voor de ultieme hobbiër not done, maar ik persoonlijk zit niet zo vaak met mijn hoofd in de kast om te genieten van al die mooi gemonteerde onderdelen.
Precies, en zolang je dat ding niet verplaatst blijft die daar en zo'n ssd kan heel wat meer hebben dan een hdd.Megalodon_67 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:52:
Bij mij zit ie ook met maar één schroefje gemonteerd, voor de ultieme hobbiër not done, maar ik persoonlijk zit niet zo vaak met mijn hoofd in de kast om te genieten van al die mooi gemonteerde onderdelen.
Aan alle OCZ vertex 3/agility 3 gebruikers.
Wie van jullie heeft al firmware .15 draaien?
Mijn agility draait op dit moment wel redelijk. Geen BSOD's en freezes meer. Sinds firmware .13 draait alles stabiel en volgens mij eindelijk zoals OCZ het bedoelt heeft.
Ik ben dus een beetje huiverig om de nieuwe firmware erop te gooien.
Mijn agility draait op dit moment wel redelijk. Geen BSOD's en freezes meer. Sinds firmware .13 draait alles stabiel en volgens mij eindelijk zoals OCZ het bedoelt heeft.
Ik draai nog steeds op .09, draait uber stabiel.EJPostema schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 09:47:
Maar mijn motto is altijd; If it ain't broke don't fix it. Dat is ook een van de redenen dat ik niet naar .15 flash.
Edit: De change "Significantly improved TRIM handling to enhance system stability" ziet er wel veelbelovend uit.
Je kan altijd nog terugflashen naar .13 als het je niet bevalt. In de toolbox:
./fwupd -force -fwl FW_2_13 -log /dev/sd?
waar je het vraagteken dient te vervangen door het slotnummer van je drive.
[ Voor 20% gewijzigd door YaYo86 op 29-10-2011 10:55 ]
Simpele bracket. Zit als een huis.Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:40:
Hoe mounten jullie je SSD? Los op de bodem van de kast? Suspended met rubbers? Screwed op een bracket?

👉🏻 Blog 👈🏻
Daarom twijvel ik dus. Ik kreeg trouwens met .13 wel een redelijk performanceboost...YaYo86 schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 09:56:
[...]
Ik draai nog steeds op .09, draait uber stabiel.
Maar mijn motto is altijd; If it ain't broke don't fix it. Dat is ook een van de redenen dat ik niet naar .15 flash.
Edit: De change "Significantly improved TRIM handling to enhance system stability" ziet er wel veelbelovend uit.
Je kan altijd nog terugflashen naar .13 als het je niet bevalt. In de toolbox:
./fwupd -force -fwl FW_2_13 -log /dev/sd?
waar je het vraagteken dient te vervangen door het slotnummer van je drive.
Ik heb de .15 firmware al een tijdje draaien. Ik heb nooit problemen met eerdere versies gehad, maar toch geupgrade vanwege de verbeterde TRIM.EJPostema schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 09:47:
Waag een gok zou ik zeggen, je kan altijd nog terugflashenEJPostema schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:05:
[...]
Daarom twijvel ik dus. Ik kreeg trouwens met .13 wel een redelijk performanceboost...
mn Vertex 2 was ineens naar de maan
Mn pc crashte ineens tijdens film kijken. Daarna geen boot meer en de drive werd niet meer gevonden.
Er brandde ook een rode led met FLT er naast geschreven.
Waar ik m gekocht had, mocht ik m ruilen voor de Corsair Force GT 90GB
gelijk mn hele pc vernieuwd
pricewatch: Asus ROG Maximus IV GENE-Z
pricewatch: Intel Core i5 2300 Boxed
pricewatch: Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9
De Drive is n hele verbetering met wat ik had

Deze bench zegt mij genoeg en pijnig 'm verder niet meer.
Dat die andere stuk was, was wel klote, stond aardig wat werk op, stelde de backups vooruit
Maargoed, het inbouwen van de nieuwe hardware maakte alles goed
Mn pc crashte ineens tijdens film kijken. Daarna geen boot meer en de drive werd niet meer gevonden.
Er brandde ook een rode led met FLT er naast geschreven.
Waar ik m gekocht had, mocht ik m ruilen voor de Corsair Force GT 90GB
gelijk mn hele pc vernieuwd
pricewatch: Asus ROG Maximus IV GENE-Z
pricewatch: Intel Core i5 2300 Boxed
pricewatch: Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9
De Drive is n hele verbetering met wat ik had

Deze bench zegt mij genoeg en pijnig 'm verder niet meer.
Dat die andere stuk was, was wel klote, stond aardig wat werk op, stelde de backups vooruit

Maargoed, het inbouwen van de nieuwe hardware maakte alles goed
[ Voor 10% gewijzigd door marcel-o op 29-10-2011 21:47 ]
komt hij weer aan met zijn praatjes.Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:54:
Je weet dat de corsair force die je nu hebt net zo onbetrouwbaar is als je oude vertex?
man hou toch eindelijk eens je kop dicht over Sandforce.
ga liever Halma spelen met je moeder!!
https://nl.hardware.info/usersystemen/19802/maximus-vi-formula
*geeft Jérôme een virtuele schop onder zijn reet*Jérôme schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 13:24:
[...]
komt hij weer aan met zijn praatjes.
Tuurlijk ... iedereen is gek behalve jij.Jérôme schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 13:24:
[...]
komt hij weer aan met zijn praatjes.
Al die uitgevallen SandForce rotzooi spreekt geen boekdelen?
Vergeet ook even niet dat die "SandForce rotzooi" de goedkoopste SSD's zijn en dus waarschijnlijk de meest verkochte. Omdat er meer van in omloop zijn, zijn er dus automatisch ook meer klachten over, maar dat zegt niet direct dat het product minder betrouwbaar is. Iedereen met een probleem laat immers uitgebreid van zich horen, terwijl mensen die tevreden zijn op de achtergrond blijven.
Het zelfde heb ik ook bij Philips gezien toen ik daar werkte. Er waren toen twee populaire modellen branders, de 3600 (SCSI) en de 3610 (IDE). Zelfde hardware maar andere aansluiting. Over de 3600 hoorde je niets dan lovende berichten; maar als je op de berichten over de 3610 af zou gaan dan zou je moeten concluderen dat het een zeer onbetrouwbare brander zou zijn. Totdat je je realiseert dat er van dat model letterlijk miljoenen waren verkocht en die massa problemen was dus zeker wel te verwachten. De 3600 daarentegen werd veel minder verkocht, en in meerdere mate aan enthousiastelingen die ook positieve ervaringen rapporteerden, terwijl de 3610 dus meer aan "Jan met de Pet" werd verkocht die alleen schreeuwt als het het niet doet.
Het zelfde heb ik ook bij Philips gezien toen ik daar werkte. Er waren toen twee populaire modellen branders, de 3600 (SCSI) en de 3610 (IDE). Zelfde hardware maar andere aansluiting. Over de 3600 hoorde je niets dan lovende berichten; maar als je op de berichten over de 3610 af zou gaan dan zou je moeten concluderen dat het een zeer onbetrouwbare brander zou zijn. Totdat je je realiseert dat er van dat model letterlijk miljoenen waren verkocht en die massa problemen was dus zeker wel te verwachten. De 3600 daarentegen werd veel minder verkocht, en in meerdere mate aan enthousiastelingen die ook positieve ervaringen rapporteerden, terwijl de 3610 dus meer aan "Jan met de Pet" werd verkocht die alleen schreeuwt als het het niet doet.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
De 2600 was dan weer vrij rukMx. Alba schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:33:
Vergeet ook even niet dat die "SandForce rotzooi" de goedkoopste SSD's zijn en dus waarschijnlijk de meest verkochte. Omdat er meer van in omloop zijn, zijn er dus automatisch ook meer klachten over, maar dat zegt niet direct dat het product minder betrouwbaar is. Iedereen met een probleem laat immers uitgebreid van zich horen, terwijl mensen die tevreden zijn op de achtergrond blijven.
Verwijderd
Als ik een mod was had ik je gelijk een ban gegeven. Zo gaan we hier op GoT niet met elkaar om, mod of niet.Jérôme schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 13:24:
Daarnaast heeft hij gewoon gelijk, dat jij het met hem oneens bent is prima, maar als je daarover wilt discussiëren doe je dat met argumenten en niet met scheldpartijen.
Er zijn genoeg bronnen om vast te stellen dat Sandforce SSDs flink vaker problemen vertonen dan Marvell of Intel SSDs. Crucial M4 en Intel SSDs zijn ook erg populair, maar je hoort daar zelden wat over, terwijl de Vertexen met bosjes neervallen, en dat is zeker niet overdreven.Mx. Alba schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:33:
Vergeet ook even niet dat die "SandForce rotzooi" de goedkoopste SSD's zijn en dus waarschijnlijk de meest verkochte. Omdat er meer van in omloop zijn, zijn er dus automatisch ook meer klachten over, maar dat zegt niet direct dat het product minder betrouwbaar is.
Daarnaast zijn Sandforce SSDs ook niet duidelijk goedkoper dan andere SSDs. De Kingston met Toshiba/JMicron controller zijn nog altijd het goedkoopste, en Crucial M4 verschilt ook maar heel weinig met een Agility 3 bijvoorbeeld:
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB
Terwijl je met een Crucial M4 een veel snellere en veel betrouwbaardere SSD krijgt.
Verwijderd
Het (zeer goede) argument van Albantar is dat je de uitval gerelateerd moet zien aan de hoeveelheid die verkocht is.Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:46:
[...]Terwijl je met een Crucial M4 een ... veel betrouwbaardere SSD krijgt.
Als jij met cijfers komt om je mening te staven doe je mij en anderen een groot plezier.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 20:08 ]
The bull85 in "[BBG aanschaf] SSD"
Hierin wordt verwezen naar en Frans onderzoek, waarbij gekeken wordt naar alle verkopen van een grote Franse keten. De link in deze post verwijst direct naar de SSD pagina.
Zoals je ziet komt bij OCZ, de fabrikant die de meest Sandforce SSD's verkoopt, procentueel gezien veel meer terug dan bij de andere fabrikanten. Dan kun je je hoofd wel in het zand stoppen en deze getallen naast je neerleggen, maar het geeft wel een goede indicatie van de betrouwbaarheid,
Uiteraard zijn er ook een hoop gebruikers die geen problemen hebben met een Sandforce SSD, maar het feit blijft dat er bij de Sandforce controllers relatief gezien meer uitval is dan bij andere controllers.
Hierin wordt verwezen naar en Frans onderzoek, waarbij gekeken wordt naar alle verkopen van een grote Franse keten. De link in deze post verwijst direct naar de SSD pagina.
Zoals je ziet komt bij OCZ, de fabrikant die de meest Sandforce SSD's verkoopt, procentueel gezien veel meer terug dan bij de andere fabrikanten. Dan kun je je hoofd wel in het zand stoppen en deze getallen naast je neerleggen, maar het geeft wel een goede indicatie van de betrouwbaarheid,
Uiteraard zijn er ook een hoop gebruikers die geen problemen hebben met een Sandforce SSD, maar het feit blijft dat er bij de Sandforce controllers relatief gezien meer uitval is dan bij andere controllers.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Verwijderd

Staat hier
SF heeft 2,5 x zoveel uitval als Intel
Misschien dat de lagere prijs van een Vertex dat wel rechtvaardigt?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 20:55 ]
Damn... ben ik ook eens een weekend niet thuis mis ik alle actie direct...
Maar om even iets in perspectief te brengen Kogacarlo...
Het afgelopen half jaar, is in het SSD aanschaf topic, maar 2 merken SSD's met massa's aangeraden en ook gekocht, dit is de Crucial M4 en de Kingston V+100 96G
Van alle mensen die de drives hebben aangeschaft, hebben we bijna geen klachten gehoord over hun drive.
Terwijl over Sandforce drives, elke week wel iets te lezen is op het forum.
Je kan zeggen, verschil in aanschaf... Vertex 3 kan nog steeds meer verkocht zijn.
Maar als je kijkt naar de pageviews in de pricewatch enzo van de m4 drives t.o.v. Vertex 3 en Agility 3 dan zie je toch wel dat hij populairder is geworden dan die 2.
Over het betrouwbaarheidsonderzoek. Kijk naar het verschil in samples...
Dus het is geen betrouwbaar betrouwbaarheidsonderzoek
Maar dat erkend Darkstone zelf ook...
Lagere prijs rechtvaart een hogere uitval niet...
Kijk maar naar de huidige Kingston V+100 96GB...
Cheap as dirt, maar "best" betrouwbaar...
Maar om even iets in perspectief te brengen Kogacarlo...
Het afgelopen half jaar, is in het SSD aanschaf topic, maar 2 merken SSD's met massa's aangeraden en ook gekocht, dit is de Crucial M4 en de Kingston V+100 96G
Van alle mensen die de drives hebben aangeschaft, hebben we bijna geen klachten gehoord over hun drive.
Terwijl over Sandforce drives, elke week wel iets te lezen is op het forum.
Je kan zeggen, verschil in aanschaf... Vertex 3 kan nog steeds meer verkocht zijn.
Maar als je kijkt naar de pageviews in de pricewatch enzo van de m4 drives t.o.v. Vertex 3 en Agility 3 dan zie je toch wel dat hij populairder is geworden dan die 2.
Over het betrouwbaarheidsonderzoek. Kijk naar het verschil in samples...
Dus het is geen betrouwbaar betrouwbaarheidsonderzoek
Maar dat erkend Darkstone zelf ook...
Lagere prijs rechtvaart een hogere uitval niet...
Kijk maar naar de huidige Kingston V+100 96GB...
Cheap as dirt, maar "best" betrouwbaar...
[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 30-10-2011 21:04 ]
@Kogacarlo
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener: 'de lagere prijs rechtvaardigt de lagere betrouwbaarheid'. Mijn inziens is een lage betrouwbaarheid niet te rechtvaardigen.
Ik verwacht voor een lagere prijs een product wat wellicht minder snel is of bepaalde features mist. Zo mist de V+100 die Swordlord hierboven aanhaalt Native Command Queuing (NCQ) waardoor hij onder bepaalde omstandigheden minder snel is dan zijn concurrenten. Maar ik verwacht er geenzins van dat hij onbetrouwbaar is.
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener: 'de lagere prijs rechtvaardigt de lagere betrouwbaarheid'. Mijn inziens is een lage betrouwbaarheid niet te rechtvaardigen.
Ik verwacht voor een lagere prijs een product wat wellicht minder snel is of bepaalde features mist. Zo mist de V+100 die Swordlord hierboven aanhaalt Native Command Queuing (NCQ) waardoor hij onder bepaalde omstandigheden minder snel is dan zijn concurrenten. Maar ik verwacht er geenzins van dat hij onbetrouwbaar is.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Prijs is afhankelijk van type NAND geheugen.
Controller maakt maar 10% uit van de prijs, terwijl de overige 80-90% voornamelijk wordt bepaald door het NAND geheugen, bij wijze van.
De historie van de controller in de Kingston V+100 is wel een twijfelachtige, de controller is waarschijnlijk een rebrand van een Jmicron.
Jmicron was paar jaar terug het meest gevreesde controller gezien de problemen.
Dit heeft veel mensen sceptisch gehouden over de V+100.
Maar zo zie je wel, wat een goede firmware en wat tweaks kunnen doen voor een controller.
Dus hopen dat het met Sandforce ook die kant op gaat uiteindelijk.
Controller maakt maar 10% uit van de prijs, terwijl de overige 80-90% voornamelijk wordt bepaald door het NAND geheugen, bij wijze van.
De historie van de controller in de Kingston V+100 is wel een twijfelachtige, de controller is waarschijnlijk een rebrand van een Jmicron.
Jmicron was paar jaar terug het meest gevreesde controller gezien de problemen.
Dit heeft veel mensen sceptisch gehouden over de V+100.
Maar zo zie je wel, wat een goede firmware en wat tweaks kunnen doen voor een controller.
Dus hopen dat het met Sandforce ook die kant op gaat uiteindelijk.
[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 30-10-2011 22:46 ]
Ik zou eerder denken dat een groot deel van de prijs bepaald wordt door de winstmarge? En voor een deel ook door de marktwerking, waarbij de fabriek wel zal proberen de winstmarge zo hoog mogelijk te laten uitkomen?
Ik weet niet wat de produktiekosten van een M4-128GB bijvoorbeeld zijn, maar ik zou niet gek staan te kijken als dat bijv 25$ is.
Ik weet niet wat de produktiekosten van een M4-128GB bijvoorbeeld zijn, maar ik zou niet gek staan te kijken als dat bijv 25$ is.
http://www.dramexchange.com/
Dat zijn gemiddeld prijzen over alle types, dus zonder specifiek in te gaan op toggle, synchroon / A-synchroon nand.
Maar je kan dus zeggen +- 1 dollar per GB om in te kopen.
Dat zijn gemiddeld prijzen over alle types, dus zonder specifiek in te gaan op toggle, synchroon / A-synchroon nand.
Maar je kan dus zeggen +- 1 dollar per GB om in te kopen.
[ Voor 71% gewijzigd door Swordlord op 30-10-2011 22:35 ]
Voor de Intel SSD's is Toolbox 3.0 te downloaden. Het blijkt dat je daar nu ook de firmware mee kunt updaten. Dat kwam bij mij goed uit, aangezien mijn HP Netbook via de normale firmware upgrade de 320 SSD niet herkende.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik heb momenteel een Vertex 2 60GiB die zo stilaan vol begint te staan. Nu lijkt de Crucial M4 128GiB me wel wat dus wellicht schaf ik deze heel binnenkort aan. Het liefst zou ik mijn huidige schijf gewoon ghosten en op de nieuwe schijf overzetten. Welk programma gebruik ik daar best voor? Dat vind ik niet zo direct terug in deze thread (of het moet zijn dat ik verkeerde zoektermen gebruik
)
En moet de nieuwe schijf dan eerst geformateerd worden - ik vermoed van wel.
Met Acronis True ImageWaking_The_Dead schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 10:03:
Ik heb momenteel een Vertex 2 60GiB die zo stilaan vol begint te staan. Nu lijkt de Crucial M4 128GiB me wel wat dus wellicht schaf ik deze heel binnenkort aan. Het liefst zou ik mijn huidige schijf gewoon ghosten en op de nieuwe schijf overzetten. Welk programma gebruik ik daar best voor? Dat vind ik niet zo direct terug in deze thread (of het moet zijn dat ik verkeerde zoektermen gebruik)
Ik gebruik nu anderhalve jaar met veel plezier een adata 60GB SSD
Echter vorige week start de pc niet meer op. PC loopt wel door de bios en ziet de SSD maar er worden geen files geladen op windows te starten.
Ik heb getracht de SSD te formatten, maar dit lukt niet. (krijg een melding dat de format niet afgerond kan worden)
Wat hebben geprobeerd:
* format in windows via usb aangesloten op mijn laptop zowel FAT als NTFS
* partities verwijderen en opnieuw aanmaken onder diskmanagement van win 7 wederom via USB
* format in de windows 7 installer, dit lukt ook niet omdat er geen partities zichtbaar zijn en ik een stuurprogramma moet opgeven ( dit hoeft normaliter niet als ik win7 op deze schijf zet)
* met behulpt van HDDerase getracht maar dit lukt ook niet. Deze laatste geeft aan dat de SSD "frozen' is.
dit laatste via bootdisk, dos prompt en uiteraard via SATA
Mijn vraag: hoe ontdooi ik dat ding ?
Echter vorige week start de pc niet meer op. PC loopt wel door de bios en ziet de SSD maar er worden geen files geladen op windows te starten.
Ik heb getracht de SSD te formatten, maar dit lukt niet. (krijg een melding dat de format niet afgerond kan worden)
Wat hebben geprobeerd:
* format in windows via usb aangesloten op mijn laptop zowel FAT als NTFS
* partities verwijderen en opnieuw aanmaken onder diskmanagement van win 7 wederom via USB
* format in de windows 7 installer, dit lukt ook niet omdat er geen partities zichtbaar zijn en ik een stuurprogramma moet opgeven ( dit hoeft normaliter niet als ik win7 op deze schijf zet)
* met behulpt van HDDerase getracht maar dit lukt ook niet. Deze laatste geeft aan dat de SSD "frozen' is.
dit laatste via bootdisk, dos prompt en uiteraard via SATA
Mijn vraag: hoe ontdooi ik dat ding ?

Naar mijn ervaring werkt win7 op een ssd nooit echt chill. Al via een cd geprobeerd?
Anders linux booten vanaf een usb?
Anders linux booten vanaf een usb?
50 euro voor een volledige backup suite die ik eenmalig zou gebruiken enkel om een image te maken, is wel veel geld natuurlijk. Zijn er nog alternatieven?
WTF?EJPostema schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 10:32:
Naar mijn ervaring werkt win7 op een ssd nooit echt chill. Al via een cd geprobeerd?
Hoge kans dat hij "dood" is.
Maar je via kan hotplugging de drive misschien uit sata-lock / freeze halen, als dit door de bios wordt gedaan.
Systeem booten, Secure erase starten. Voordat je drive selecteerd:
Stroom van SSD af halen, 10-30 seconden eraf laten, dan weer inpluggen.
Dan drive selecteren.
Blijft hij frozen: RMA
[ Voor 31% gewijzigd door Swordlord op 31-10-2011 10:41 ]
Nooit niet nee??EJPostema schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 10:32:
Naar mijn ervaring werkt win7 op een ssd nooit echt chill.
leg uit....
Voor het klonen van een systeem naar een SSD is er een leuk tooltje "Migrate OS to SSD" van Paragon Software:
http://www.paragon-softwa...onents/migrate-OS-to-SSD/
Die heb ik zelf gebruikt om mijn systeem te klonen van een 500GB Momentus XT naar een 180GB OCZ Vertex2. Hij doet "hot cloning", dus kloont het systeem terwijl het systeem draait en heeft voor mij in ieder geval perfect gewerkt en kost maar $20. Het heeft ook een functionaliteit waar jij in dit geval niet zoveel aan hebt: als je meer data op je source schijf hebt staan dan er op de destination schijf past, kan je selecteren wat hij wel en wat hij niet mee kloont.
Die heb ik zelf gebruikt om mijn systeem te klonen van een 500GB Momentus XT naar een 180GB OCZ Vertex2. Hij doet "hot cloning", dus kloont het systeem terwijl het systeem draait en heeft voor mij in ieder geval perfect gewerkt en kost maar $20. Het heeft ook een functionaliteit waar jij in dit geval niet zoveel aan hebt: als je meer data op je source schijf hebt staan dan er op de destination schijf past, kan je selecteren wat hij wel en wat hij niet mee kloont.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Aha, dat ziet er al beter uit.Mx. Alba schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 10:53:
Voor het klonen van een systeem naar een SSD is er een leuk tooltje "Migrate OS to SSD" van Paragon Software:
Bedankt!
ROFL lekkere typo dit
Ik bedoelde usb
EDIT: Ik bedoelde dus te zeggen dat hij windows eens van een cd moet starten ipv een usb. Naar mijn ervaring werkt dat beter
[ Voor 22% gewijzigd door EJPostema op 31-10-2011 11:55 ]
Een andere gratis variant: http://www.todo-backup.co.../free-backup-software.htmWaking_The_Dead schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 10:59:
[...]
Aha, dat ziet er al beter uit.
Bedankt!
Dit laatste heb ik geprobeerd, blijft frozen................. Ben benieuwd wat ik nog voor mogelijkheden heb met een ssd van 1.5 jaar oud. Ze zullen het wel op de garantie gooien van standaard 1 jaar[b][message=37042898,noline]
Hoge kans dat hij "dood" is.
Maar je via kan hotplugging de drive misschien uit sata-lock / freeze halen, als dit door de bios wordt gedaan.
Systeem booten, Secure erase starten. Voordat je drive selecteerd:
Stroom van SSD af halen, 10-30 seconden eraf laten, dan weer inpluggen.
Dan drive selecteren.
Blijft hij frozen: RMA
http://www.adatausa.com/i...ain&page=ss_prowar&lan=us
Ookal zou de winkel geen "garantie" meer geven, zijn ze wettelijk verplicht het even goed af te handelen voor je.Storage Product
Express Card: ‧ The Express Card series are covered by a lifetime warranty.
SSD: ‧ The SSD series are covered by a three-year warranty.
HDD: ‧ The HDD products are covered by a three-year warranty.
[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 31-10-2011 12:38 ]
Verwijderd
Bedankt voor de tip, maar deze brackets kan ik nergens monteren in mijn kast. Ik zit met dat Antec schuifsysteem zonder schroeven.kraades schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 10:03:
[...]
Simpele bracket. Zit als een huis.
[afbeelding]
Je woont helaas niet in de buurt, anders had je bij mij een van de twee Intel bracket kunnen ophalen:Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:46:
[...]
Bedankt voor de tip, maar deze brackets kan ik nergens monteren in mijn kast. Ik zit met dat Antec schuifsysteem zonder schroeven.

Ik gebruik die brackets niet, aangezien de SSD's in de laptops zitten.
Doe het voordat je het OS hebt geinstalleerd, dan gaat de update sneller. Maar kijk eerst op de drive, het kan goed zijn dat je al 0009 erop hebt staan en dat staat op het stickertje welke firmware er stock op staat..Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:49:
Nieuwe vraag, hoe/op welk moment upgraden jullie de Crucial M4 firmware van 0002>0009? Voor of na installeren van OS? Indien ervoor, dan wellicht eerst als slave aan bestaande setup hangen?
Firmware upgrade gaat trouwens via een bootable CD, dus geen gekloot in windows.
[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 31-10-2011 16:21 ]
Haha, dat is wel een iets completer pakketjeMegaTronics schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:13:
[...]
Je woont helaas niet in de buurt, anders had je bij mij een van de twee Intel bracket kunnen ophalen:
[afbeelding]
Ik gebruik die brackets niet, aangezien de SSD's in de laptops zitten.
Verwijderd
Bedankt voor het aanbod, maar ook deze bracket geraak ik niet kwijt in mijn Antec kast.MegaTronics schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:13:
[...]
Je woont helaas niet in de buurt, anders had je bij mij een van de twee Intel bracket kunnen ophalen:
Wat is dat dan?Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:11:
[...]
Bedankt voor het aanbod, maar ook deze bracket geraak ik niet kwijt in mijn Antec kast.
Het lijkt me toch dat je een ordinair 3.5" onderdeel kunt monteren?
(Meestal schroef je er 2 van die dingen aan die bij de kast geleverd zijn en dan klik je hem er zo in)
Zijn sledes gebruiken schroefgaten aan de onderkant van een harddisk: niet elke bracket heeft die feature.- J.W. - schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:54:
Het lijkt me toch dat je een ordinair 3.5" onderdeel kunt monteren?
Al vind ik het wel heel snel gezegd dat de genoemde brackets niet passen.. Er is vast wel iets van te maken. Stofken moet wat creatiever worden
edit: zo te zien heeft de intel bracket ze wel, dus misschien heeft Stofken ook een bril nodig
[ Voor 10% gewijzigd door _H_G_ op 02-11-2011 12:01 ]
Verwijderd
Inderdaad, ik heb nog 1 paar losse sliders liggen die ik op de zijkant zou kunnen monteren.- J.W. - schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:54:
[...]
(Meestal schroef je er 2 van die dingen aan die bij de kast geleverd zijn en dan klik je hem er zo in)
Alvorens ik mijn Intel 320 SSD (eindelijk) ga inbouwen, wil ik 'm eerst een belangrijke firmware upgrade geven: http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18363
is dit mogelijk met een externe HDD body die ik nog heb liggen? Het is immers ook een SATA en de connectoren lijken op elkaar... HDD die er nu in zit is een Hitachi 7K200-100 (HTS722010K9SA00).
Indien deze body is te gebruiken; beter aan de Mac hangen of aan een Windows XP machine?
Ja, het werkt dus maar SSD is groter dan HDD. Kan de body niet dicht schroeven...
is dit mogelijk met een externe HDD body die ik nog heb liggen? Het is immers ook een SATA en de connectoren lijken op elkaar... HDD die er nu in zit is een Hitachi 7K200-100 (HTS722010K9SA00).
Indien deze body is te gebruiken; beter aan de Mac hangen of aan een Windows XP machine?
Ja, het werkt dus maar SSD is groter dan HDD. Kan de body niet dicht schroeven...
[ Voor 8% gewijzigd door Mini Poeper op 02-11-2011 21:14 ]
Hallo allemaal,
Ik ben doorverwezen naar dit topic dus post ik hier mijn vraag. Morgen krijg ik mijn SSD binnen (crucial m4 64gb) en ik weet nog niet zo veel dr van af. Ik heb dit forum en google al afgezocht op wat ik moet doen: ik lees hier dat alleen ahci aan moet staan, ergens anders las ik iets over onderpartitioneren etc. Vraag: ik heb een ssd, en wat nu? Even voor de duidelijkheid, ik wil windows 7 installeren.
Alvast bedankt voor de hulp.
Ik ben doorverwezen naar dit topic dus post ik hier mijn vraag. Morgen krijg ik mijn SSD binnen (crucial m4 64gb) en ik weet nog niet zo veel dr van af. Ik heb dit forum en google al afgezocht op wat ik moet doen: ik lees hier dat alleen ahci aan moet staan, ergens anders las ik iets over onderpartitioneren etc. Vraag: ik heb een ssd, en wat nu? Even voor de duidelijkheid, ik wil windows 7 installeren.
Alvast bedankt voor de hulp.
Verwijderd
AHCI instellen in je BIOS en Windows 7 vers installeren op je SSD. Verder hoef je niets te doen.
Geen drivers van een CD installeren!
Dus ook niet onderpartitioneren of superfetch/prefetch uitschakelen en al dat soort dingetjes?Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:22:
AHCI instellen in je BIOS en Windows 7 vers installeren op je SSD. Verder hoef je niets te doen.
Ik ben niet zo thuis is dit soort zaken, maar wil graag onderstaande laptop aanschaffen. Nu is het probleem dat er geen SSD in zit. Kan ik (vrij eenvoudig) een SSD als hieronder inbouwen en het systeem, wat waarschijnlijk geïnstalleerd is omzetten op de SSD? Echte alternatieven zie ik niet op de markt.
Toshiba F750-11R (PQF75E-03400XDU)
Plextor PX-256M2P 256GB
Of moet je dit door een bedrijf laten doen, zijn er betere SSD's, Ik lees iets over 3 en 6 ?
Plextor PX-256M2P 256GB
Of moet je dit door een bedrijf laten doen, zijn er betere SSD's, Ik lees iets over 3 en 6 ?
Verwijderd
Ik ben voor een laptop gegaan waar al een ssd in zat en heb er geen spijt van.djmister_t schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:25:
Ik ben niet zo thuis is dit soort zaken, maar wil graag onderstaande laptop aanschaffen. Nu is het probleem dat er geen SSD in zit. Kan ik (vrij eenvoudig) een SSD als hieronder inbouwen en het systeem, wat waarschijnlijk geïnstalleerd is omzetten op de SSD? Echte alternatieven zie ik niet op de markt.
Plextor PX-256M2P 256GB
De Acer 7750G , kijk anders even in de pricewatch hierboven en kies een kant en klare ssd laptop uit.
MEDION® ERAZER® X6817 heeft een scherm van 15,6 inch, die Acer heeft 17,3, dat vindt ik te groot.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:45:
[...]
Ik ben voor een laptop gegaan waar al een ssd in zat en heb er geen spijt van.
De Acer 7750G , kijk anders even in de pricewatch hierboven en kies een kant en klare ssd laptop uit.
Bij medion krijg je nu twekers korting van 75 euro. Alleen Design spreekt mij minder aan. Die Qosmio serie is meer mijn " smaak " heeft ook nog eens 8 GB intern geheugen. En een SSD van 80 GB lijkt mij aan de krappe kant, of heb ik dat mis?
Maar mijn vraag is, kan ik redelijk simpel een SSD n een Laptop schroeven? Dan ben ik iets meer kwijt, maar dan heb ik wel iets waar ik 5 jaar mee vooruit kan. Mijn huidige Qosmio F30 is nu aan vervanging toe
Waarom €1150 betalen voor een laptop als je voor pricewatch: Asus X53SV-SX288V-NL + pricewatch: Kingston KTA-MB1333/4G dezelfde prestaties krijgt?Als je €400 wilt betalen voor design moet je dat natuurlijk zelf weten, maar ehh...
Als ik die specificaties vergelijk, mis ik bijvoorbeeld USB3, andere processor, andere videokaart, andere speakers etc. Dus lijk me niet echt vergelijkbaar, toch?Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 12:15:
Waarom €1150 betalen voor een laptop als je voor pricewatch: Asus X53SV-SX288V-NL + pricewatch: Kingston KTA-MB1333/4G dezelfde prestaties krijgt?Als je €400 wilt betalen voor design moet je dat natuurlijk zelf weten, maar ehh...
Het is en blijft appels met peren vergelijken.
Ik krijg alleen in d pricewatch de Medion naar voren als ik alle specifiacties invoer. Zoals SSD, USB3, 15,6 inch, I7 2670QM, Bluetooth 3.0, etc.
Die Qosmio heeft geen SSD en dan betaal je inderdaad voor het design te veel.
Nu met die tweakers korting van 75 euro komt die X6817 op € 1.131,95 incl. bezorgen.
Is een hoop geld, maar dan ben ik toch voor jaren klaar?
http://www.medion.com/nl/...0013058A1?category=basket
Hebben wij het over dezelfde toshiba? pricewatch: Toshiba Qosmio F750-11R 
Maar ik pakte maar een voorbeeld, er staan er ongetwijfeld nog 10 in de pricewatch.Laten we hier weer verder gaan met discusieren over SSD's.
Maar ik pakte maar een voorbeeld, er staan er ongetwijfeld nog 10 in de pricewatch.Laten we hier weer verder gaan met discusieren over SSD's.
Over het algemeen is een HDD erg eenvoudig te vervangen in een laptop. Meestal een kwestie van 4 schroefjes los schroeven, HDD eruit trekken, SSD erin drukken, klepje er weer op en schroefjes weer aandraaien.djmister_t schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:25:
Plextor PX-256M2P 256GB
Ik ben momenteel aan het kijken naar SSD's, van de prestatie winst ben ik redelijk overtuigd.
Echter heb ik nog steeds mijn twijfels over de levensduur. Zoals deze berekend is aan het begin van het topic is dit in zijn geheel geen probleem, echter lees je op andere websites hele andere verhalen, zoals minimaal 5 jaar, daarna is het een best guess?
Wat mag ik geloven? Ik game regelmatig, doe wat photoshop, series en films kijken etc. (totaal gemiddeld 4 a 5 uur per dag totaal) is het terecht dat ik me hier zorgen om maak of ben ik bang voor nieuwe technologie?
Echter heb ik nog steeds mijn twijfels over de levensduur. Zoals deze berekend is aan het begin van het topic is dit in zijn geheel geen probleem, echter lees je op andere websites hele andere verhalen, zoals minimaal 5 jaar, daarna is het een best guess?
Wat mag ik geloven? Ik game regelmatig, doe wat photoshop, series en films kijken etc. (totaal gemiddeld 4 a 5 uur per dag totaal) is het terecht dat ik me hier zorgen om maak of ben ik bang voor nieuwe technologie?
Het is geen nieuwe technologie, maar het is nog niet algemeen. Wat je dan krijgt is een enorme hoeveelheid praatjes, en eenieder kan die praatjes op internet zetten (ik bijvoorbeeld).Ubilosis schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:30:
is het terecht dat ik me hier zorgen om maak of ben ik bang voor nieuwe technologie?
Horror verhalen, moeilijkdoen verhalen etc zijn schering en inslag. Er zijn mensen die de SSD die ze gekocht hebben daarom nauwelijks gebruiken: ze zijn bang dat die slijt !
Verder denkt "men" dat er een hele rits tweaks moeten worden uitgevoerd om de SSD te laten werken, drivers geinstalleerd moeten worden etc, en dat is allemaal niet zo.
Je kan een SSD vergelijken met een HDD op alles, behalve dat de SSD veel sneller is.
Daarnaast zijn ze gewoon feitelijk veel betrouwbaarder (ocz even niet meegenomen). Return rates liggen veel lager dan bij normale HDD's. SSD bevalt mij werkelijk prima en zou niet terug willen.Reepje schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:43:
[...]
Het is geen nieuwe technologie, maar het is nog niet algemeen. Wat je dan krijgt is een enorme hoeveelheid praatjes, en eenieder kan die praatjes op internet zetten (ik bijvoorbeeld).
Horror verhalen, moeilijkdoen verhalen etc zijn schering en inslag. Er zijn mensen die de SSD die ze gekocht hebben daarom nauwelijks gebruiken: ze zijn bang dat die slijt !
Verder denkt "men" dat er een hele rits tweaks moeten worden uitgevoerd om de SSD te laten werken, drivers geinstalleerd moeten worden etc, en dat is allemaal niet zo.
Je kan een SSD vergelijken met een HDD op alles, behalve dat de SSD veel sneller is.
Vraagje voor hier. Ik ben nieuw op het SSD gebied 
Ik heb nu de nieuwe Plextor PX-128M2P gekocht.
De rest van mijn systeem is aardig verouderd. Nu is mijn vraag of ik wel aardig wat performance uit de SSD kan halen.
Mijn specs zijn:
mobo: gigabyte 965P-DS3P rev2.0 (6x sata 3Gb/s)
CPU: intel Core2Duo E6600
Ik wil opzich wel upgraden naar een nieuw systeem, maar nog aan het twijfelen om te wachten op die nieuwe ivy bridge cpu.
Of is mijn mobo zo'n grote bottleneck dat ik beter maar meteen kan upgraden naar een bordje met ook ivy bridge ondersteuning?
De rest van mijn systeem is aardig verouderd. Nu is mijn vraag of ik wel aardig wat performance uit de SSD kan halen.
Mijn specs zijn:
Ik wil opzich wel upgraden naar een nieuw systeem, maar nog aan het twijfelen om te wachten op die nieuwe ivy bridge cpu.
Of is mijn mobo zo'n grote bottleneck dat ik beter maar meteen kan upgraden naar een bordje met ook ivy bridge ondersteuning?
Heb ook een (gedeeltelijk) nieuw systeem in bestelling en na uren leesplezier kom ik tot de volgende conclusie:
eerst even mijn systeem voor een beter overzicht en bemerkingen.
Crucial SSD 2.5", 128GB, SATA600, m4
MSI Z68A-GD65 G3 iZ68, SATA600 RAID, USB3.0
Intel Core i7 2600K 3.40GHz 8MB Box
Kingston 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX
2 x Seagate 500GB SATA300 Hybrid 4GB (deze staan nu in raid 0)
Om nu een optimale performance te halen uit de SSD moet ik volgens wat ik hier lees het volgende doen?
SSD installeren , windows cd erin (win7 , 64 bit)
Eerst in bios AHCI instellen.
en dan niets meer (dus geen mobo drivers installeren)
Klopt dit of zie ik het allemaal nog niet duidelijk want van al dat lezen zie je op en duur de bomen niet meer in het bos
eerst even mijn systeem voor een beter overzicht en bemerkingen.
Crucial SSD 2.5", 128GB, SATA600, m4
MSI Z68A-GD65 G3 iZ68, SATA600 RAID, USB3.0
Intel Core i7 2600K 3.40GHz 8MB Box
Kingston 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX
2 x Seagate 500GB SATA300 Hybrid 4GB (deze staan nu in raid 0)
Om nu een optimale performance te halen uit de SSD moet ik volgens wat ik hier lees het volgende doen?
SSD installeren , windows cd erin (win7 , 64 bit)
Eerst in bios AHCI instellen.
en dan niets meer (dus geen mobo drivers installeren)
Klopt dit of zie ik het allemaal nog niet duidelijk want van al dat lezen zie je op en duur de bomen niet meer in het bos

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db
Als het kan moet je AHCI instellen voordat je je Win7 op je SSD gaat installeren. Dan is het zo klaar (althans bij mij). Ik heb geen bios/Win7 drivers hoeven installeren.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Volgens mij kan je geen upgrade van je moederbord doen zonder ook een andere processor te kopen.KappeNou schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:01:
Vraagje voor hier. Ik ben nieuw op het SSD gebied
Mijn specs zijn:
Wachten op ivy bridge , maar toch nu alleen uw moederbord vervangen zal dus niet mogelijk zijn.
Of je doet zoals ik (zie bovenstaande antwoorden) en koopt een Z68 mobo dat (normaal) een upgrade naar ivy bridge processors toe zal laten in de toekomst en uiteraard ook een nieuwe processor (sandy bridge)
cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db
Ik krijg volgende week mijn nieuwe PC binnen met de Crucial M4 ingebouwd 128gb en nu vroeg ik mij af of over de verdeling SSD, HD.
Ik gebruik Newsleecher en was van plan deze op de SSD te installeren en dan de download map op mijn Spinpoint F3 1tb schijf te zetten. Maakt dit nog uit ivm de lees/schrijfacties en de slijtage als die alles vanaf de SSD gaat uitpakken en daarna verplaatst naar de HD of is het beter Newsleecher zelf ook op HD te installeren?
Ik gebruik Newsleecher en was van plan deze op de SSD te installeren en dan de download map op mijn Spinpoint F3 1tb schijf te zetten. Maakt dit nog uit ivm de lees/schrijfacties en de slijtage als die alles vanaf de SSD gaat uitpakken en daarna verplaatst naar de HD of is het beter Newsleecher zelf ook op HD te installeren?
Ik bedoelde ook wel een zo'n bordje waar een ivy bridge cpu op kan, maar dan in de tussentijd een i5 of i7.Twido schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:58:
[...]
Volgens mij kan je geen upgrade van je moederbord doen zonder ook een andere processor te kopen.
Wachten op ivy bridge , maar toch nu alleen uw moederbord vervangen zal dus niet mogelijk zijn.
Of je doet zoals ik (zie bovenstaande antwoorden) en koopt een Z68 mobo dat (normaal) een upgrade naar ivy bridge processors toe zal laten in de toekomst en uiteraard ook een nieuwe processor (sandy bridge)
Maar zal mijn 3Gb/s bord van nu wel genoeg zijn om wat uit die snelle plextor ssd te halen? Of is een ander bordje wel een must voor zo'n ssd?
Lijkt mij wel slim om zo'n programma op je normale HDD te installen. Daar heb je toch geen snelheid voor nodig. Bij zo'n programma kan je toch ook wel instellen naar welke schijf hij download? Dat kan lijkt mij met elk download programma, dat kan ook met een torrent prog.Groentenman schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 21:48:
Ik krijg volgende week mijn nieuwe PC binnen met de Crucial M4 ingebouwd 128gb en nu vroeg ik mij af of over de verdeling SSD, HD.
[ Voor 35% gewijzigd door KappeNou op 04-11-2011 22:41 ]
Volgens mij is er iets mis met mijn ssd
Want ik neem aan dat de prestaties toch iets beter moeten zijn in de benchmark.
Ook al is het OCZ vertex2 met laatste firmware
http://s32.photobucket.co...tion=view¤t=SSD.jpg
Want ik neem aan dat de prestaties toch iets beter moeten zijn in de benchmark.
Ook al is het OCZ vertex2 met laatste firmware
http://s32.photobucket.co...tion=view¤t=SSD.jpg
Alignment klopt niet waarschijnlijk niet omdat je een Windows XP installatie hebt. daardoor krijg je slechte resultaten met het 4k sectie.
Alignment, wat is dat?
SSD werkt met geheugen blokken van 4k groot, bij nieuwere windows zoals Vista en Windows 7, wordt rekening gehouden dat deze blokken 4k groot zijn en wordt een partitie daarmee uitgelijnd dus als windows een schrijf actie doet, komt ook letterlijk 1 blok van 4k groot, ook op 1 geheugen blok terecht op de SSD.
XP, houd hier geen rekening mee, waardoor het kan zijn dat een blok van 4k, verdeeld is over 2 geheugen blokken, wat voor enorm slechte prestaties zorgt.
Hoe is dit op te lossen via de meest simpelste methode: Met een windows 7 installatie (of install cd) de partities aanmaken en dan windows xp
installeren...
Maar er zijn nog andere methodes hiervoor, middels linux partition tools de partitie aanmaken, er is een aparte tool voor, als je geld ervoor wilt betalen.. http://www.paragon-software.com/home/partition-alignment/, hoe dan ook, er is veel te vinden op google over partities alignen...
Alignment, wat is dat?
SSD werkt met geheugen blokken van 4k groot, bij nieuwere windows zoals Vista en Windows 7, wordt rekening gehouden dat deze blokken 4k groot zijn en wordt een partitie daarmee uitgelijnd dus als windows een schrijf actie doet, komt ook letterlijk 1 blok van 4k groot, ook op 1 geheugen blok terecht op de SSD.
XP, houd hier geen rekening mee, waardoor het kan zijn dat een blok van 4k, verdeeld is over 2 geheugen blokken, wat voor enorm slechte prestaties zorgt.
Hoe is dit op te lossen via de meest simpelste methode: Met een windows 7 installatie (of install cd) de partities aanmaken en dan windows xp

Maar er zijn nog andere methodes hiervoor, middels linux partition tools de partitie aanmaken, er is een aparte tool voor, als je geld ervoor wilt betalen.. http://www.paragon-software.com/home/partition-alignment/, hoe dan ook, er is veel te vinden op google over partities alignen...
[ Voor 33% gewijzigd door Swordlord op 05-11-2011 00:10 ]
Plus je draait op IDE modus gezien je 4k qd32 scores. Kijk of je kunt overschakelen naar AHCI.
Kan mij iemand vertellen of je met de nieuwe Intel Toolbox 3.0 de firmware kan updaten van de SSD-schijven die in raid-0 opsteling staan ?
Is het slim om twee verschillende SSD merken (v3 MI 120gb en M4 128gb) in RAID0 te draaien? Lijkt mij dat het niet uitmaakt hoewel TRIM dan niet meer werkt maar GC compenseert dit?
[ Voor 7% gewijzigd door YaYo86 op 06-11-2011 00:09 ]
Verwijderd
Verschillende soorten SSDs in RAID0 moet je echt niet doen; de verschillende performancespecs van de SSDs zullen betekenen dat je slechte schaling krijgt; de ene SSD remt de ander af. Kan een lang verhaal houden maar lekker simpel: niet doen en gewoon los draaien. Heb je ook gewoon TRIM support.
Schijnbaar leeft de Kingston Vxxx serie nog steeds. Op hun website is de SSDNow V200 verschenen.
Sata-600, Jmicron controller, waarschijnlijk dus JMF66X misschien?
Specs zijn niet zo super... Kan liggen aan het gebruikte geheugen?
http://www.kingston.com/ssd/V200.asp?id=8
Maar misschien dat ze een V+200 in de pijplijn hebben en zoals gewoonlijk, dit de nog iets beter presterende SSD is.
Want ik had begin dit jaar ofzo wel wat gelezen over dat deze controller er zou komen, maar toen werd er gezegd dat hij tegen de 500 MB/s read en tegen de 400 MB/s write kon gaan halen.
Sata-600, Jmicron controller, waarschijnlijk dus JMF66X misschien?
Specs zijn niet zo super... Kan liggen aan het gebruikte geheugen?
http://www.kingston.com/ssd/V200.asp?id=8
Maar misschien dat ze een V+200 in de pijplijn hebben en zoals gewoonlijk, dit de nog iets beter presterende SSD is.
Want ik had begin dit jaar ofzo wel wat gelezen over dat deze controller er zou komen, maar toen werd er gezegd dat hij tegen de 500 MB/s read en tegen de 400 MB/s write kon gaan halen.
[ Voor 67% gewijzigd door Swordlord op 08-11-2011 20:30 ]
Heb nog steeds mijn Crusial M4 128gb en doet het prima, best schijfje dit
Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1
Verwijderd
Zo hoort het ook met een solid state drive , een hd is veel gevoeliger met al zijn bewegende componentenMiskentTalent schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:45:
Daarvoor is het bizar dat in feite vaak de firmware de ssd bricked , waarbij we zien dat de controler een erg moeilijk iets is om te ontwerpen . Intel controller is al een paar jaar oud en die marvell zal zijn zaakjes ook wel op orde hebben. Als je de sandforce controller bekijkt zolas op dit plaatje http://www.pcper.com/revi...Vertex-2-vs-OCZ-Agility-2
Dan ziet die er vrij complex uit het lijkt wel een fabriek , terwijl de intel controller vrij basic lijkt.
The Intel SSD controller below http://www.qdpma.com/Storage/SSD.html
Is natuurlijk ook afhankelijk van de degene die de plaatjes maaktVerwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:51:
[...]
Zo hoort het ook met een solid state drive , een hd is veel gevoeliger met al zijn bewegende componenten![]()
Daarvoor is het bizar dat in feite vaak de firmware de ssd bricked , waarbij we zien dat de controler een erg moeilijk iets is om te ontwerpen . Intel controller is al een paar jaar oud en die marvell zal zijn zaakjes ook wel op orde hebben. Als je de sandforce controller bekijkt zolas op dit plaatje http://www.pcper.com/revi...Vertex-2-vs-OCZ-Agility-2
Dan ziet die er vrij complex uit het lijkt wel een fabriek , terwijl de intel controller vrij basic lijkt.
The Intel SSD controller below http://www.qdpma.com/Storage/SSD.html
Verwijderd
Ivm aligning lees ik dat Win 7 dit automatisch goed doet, maar mijn Win 7 install is eigenlijk een upgrade dvd voor Windows Vista, dus moet ik wellicht weer eerst Vista installeren en dan upgraden naar 7 Ultimate. Iemand een idee of de alignment direct gaat goed staat op 4k blokken?
Verwijderd
Leuk dat je een SSD als schijfje ziet...MiskentTalent schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:45:
Solid State DISK, Google Translate leert mij dat het Engelse disk in het Nederlands schijf betekentVerwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:00:
[...]
Leuk dat je een SSD als schijfje ziet...
De wijzen komen uit het Oosten!
Het is een solid state drive
Oja ik zie het, op veel plekken wordt het dan foutief Solid State Disk genoemd
De wijzen komen uit het Oosten!
Het is een drive inderdaad. Een veelgemaakte fout. Disk indiceert namelijk dat het medium rond is, en dat is absoluut niet het geval. Het enige wat rond is aan een SSD is de wafer waarop de chips zijn gebakken.
Aangezien het topic dat ik heb gehijacked 0 replies oplevert, stel ik m'n vraag hier nog eens. Systeemspecs in m'n sig.
Het probleem: ik kan de RevoDrive met geen mogelijkheid zichtbaar maken voor de Windows installer, het laden van de drivers zoals door OCZ wordt geïnstrueerd werkt niet. Het rare is dat de drive gewoon zichtbaar is in BIOS, en ik er zelfs vanaf kan booten (vorige eigenaar heeft per ongeluk z'n oude installatie laten staan). Maargoed ik wil dus een verse installatie omdat de zijne illegaal is en ik niet op een OS zit te wachten dat door een ander, in een compleet verschillend systeem in gebruik is geweest.
Wat heb ik geprobeerd?
- Me suf gegoogled, maar alle vergelijkbare gevallen hebben te maken met het booten vanaf de SSD, dat bij mij gewoon werkt. Heb je enkel nog hierboven vermeld topic, waar geen antwoord uit is gekomen of komt.
- Alle beschikbare drivers geprobeerd (zelfs 32 bit terwijl ik W7 Ultimate x64 SP1 probeer te installeren)
- Drive in alle PCI-e slots op het bord geprobeerd
- Alle HDDs van het systeem losgekoppeld
- SATA en SAS controllers van het moederbord uitgezet
- SATA controller van het moederbord in IDE mode gezet
- Quick 'n dirty installatie vanuit Windows, maar deze word halverwege om onduidelijke reden afgebroken, vermoedelijk omdat de installatie 'vuil' is van een ander systeem.
Ik begin me af te vragen of via mijn moederbord wel een installatie kan plaatsvinden op de drive. De P6T6 WS Revolution is helaas niet door OCZ getest.
Als iemand nog een tip heeft hoor ik het graag.
Het probleem: ik kan de RevoDrive met geen mogelijkheid zichtbaar maken voor de Windows installer, het laden van de drivers zoals door OCZ wordt geïnstrueerd werkt niet. Het rare is dat de drive gewoon zichtbaar is in BIOS, en ik er zelfs vanaf kan booten (vorige eigenaar heeft per ongeluk z'n oude installatie laten staan). Maargoed ik wil dus een verse installatie omdat de zijne illegaal is en ik niet op een OS zit te wachten dat door een ander, in een compleet verschillend systeem in gebruik is geweest.
Wat heb ik geprobeerd?
- Me suf gegoogled, maar alle vergelijkbare gevallen hebben te maken met het booten vanaf de SSD, dat bij mij gewoon werkt. Heb je enkel nog hierboven vermeld topic, waar geen antwoord uit is gekomen of komt.
- Alle beschikbare drivers geprobeerd (zelfs 32 bit terwijl ik W7 Ultimate x64 SP1 probeer te installeren)
- Drive in alle PCI-e slots op het bord geprobeerd
- Alle HDDs van het systeem losgekoppeld
- SATA en SAS controllers van het moederbord uitgezet
- SATA controller van het moederbord in IDE mode gezet
- Quick 'n dirty installatie vanuit Windows, maar deze word halverwege om onduidelijke reden afgebroken, vermoedelijk omdat de installatie 'vuil' is van een ander systeem.
Ik begin me af te vragen of via mijn moederbord wel een installatie kan plaatsvinden op de drive. De P6T6 WS Revolution is helaas niet door OCZ getest.
[ Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 10-11-2011 16:45 ]
Verwijderd
Ik heb momenteel mij SSD als extra schijf aan een Windows 7 hangen. Maak ik nu al van de vrije ruimte 1 partitie, of wacht ik daarmee tot ik Windows 7 op die SSD installeer en dan pas in de installer mijn partitie aanmaken?
En weer een SSD met Marvell controller, dit maal van Corsair.
Ze beginnen nou toch overal te verschijnen opeens.
http://www.corsair.com/ss...128gb-ssd-hard-drive.html
Probeer het eens op het OCZ forum. Er zullen hier niet veel gebruikers zijn (vanwege de vele problemen).Singular1ty schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:42:
die zijn al enige maanden te koop in BTO's.Swordlord schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:09:
En weer een SSD met Marvell controller, dit maal van Corsair.
Even een snelle vraag. Ik heb zojuist mijn gloednieuwe systeempje binnen gekregen. Zoals de n00b die ik ben heb ik het systeem niet in AHCI geinstalleerd. Zodoende dus een regedit gedaan en deze aangepast. Vervolgens mijn BIOS aangepast en geboot.
Ik haal de volgende cijfers met mijn Crucial M4 128 GB disk. Is dit redelijk? Of kan ik beter maar heel Windows opnieuw installeren...?
Bedankt
Ik haal de volgende cijfers met mijn Crucial M4 128 GB disk. Is dit redelijk? Of kan ik beter maar heel Windows opnieuw installeren...?
Bedankt

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.