Pfff ik zie door het bos de bomen niet meer.
Ik heb sinds 2~2,5 jaar een Vertex 1 60GB als bootschijf. In het begin met Vista en zodra W7 uitkwam die erop ivm. Trim.
Schijf heeft het altijd prima gedaan en altijd de laatste updates van de firmware erop gehad. Nu vond ik hem laatst toch wat "traag" aanvoelen. Dus even in de Idilinx SSD Status tool gekeken en de levensduur van m'n schijf stond nog op 74%. Nouja geen ramp leek me na 2 jaar dagelijks gebruik.
Vannochtend zag ik de nieuwe 1.7 firmware dus die er even opgezet en even met de SSD Status tool kijken of 1.7 erop staat, schrik ik me lam! Levensduur staat nog maar op 47% opeens
Nu twijfel ik dus of ik me daar druk om moet maken en of het geen tijd word voor een nieuwe bootschijf.
Dus even lekker de PW induiken en googlen op allerlei dingen maar ondertussen word ik weinig wijzer.
Begonnen met filteren op prijs en opslag. Onder de 100 euro en 60GB is ruim voldoende voor het OS. Ik heb alleen SATA II, en voorkeur voor OCZ, Crucial of Intel
Komen een aantal potentiële slachtoffers uit (op prijs):
Vertex Plus (goedkoop, maar zelfde generatie als oude schijf)
Vertex 1 (tja die heb ik dus, heeft dat nu die weer te kopen?)
Agility 3 ( mooie prijs, voor zover gevonden sneller dan m'n Vertex 1, maar voelt gecastreerd tov een Vertex 2/3)
Vertex 2 E ( nette prijs ook, generatie nieuwe, word ik blij van de 25nm chips?)
M4 (goed bekend, nette prijs, nette resultaten, wel SATA 3)
Vertex 3 ( tja 2 generaties nieuwe, goede reputatie ook, wel ook SATA 3
Verder een rits Samsung en Corsair schijven. Bij mij iig toch een stuk minder bekend, maar mochten hier nog erg goede tussen zitten hoor ik het graag.
Bij de Vertex Plus en Vertex 1 schiet ik denk weinig op, behalve dat ze goedkoop zijn.
Agility 3 schijt wel sneller te zijn dan de Vertex 1 (de 120GB versies volgens de T.net bench), maar toch blijft ik het gevoel houden van een gecastreerde schijf tov. een Vertex 2 en helemaal 3.
dan hou ik de Vertex 2E, 3 en M4 over. Allemaal goede schijven waar opzich niets mis mee is maar ik lees zeer veel tegenstrijdige reacties op fora en in reviews.
De ene raad de M4 en V3 af op SATA 2 omdat het een bottleneck vormt, de andere (bv. Anandtech) zegt dat het in real life preformance (random read/write voor het OS) minimaal verschil is.
Soms word de Vertex 2E aangeraden omdat hij geweldig presteert soms ook niet omdat het 25nm geheugen brak zou zijn en de overhead aan ruimte op de schijven te klein zou zijn (degradatie?). En dan later schijnt die overhead ruimte weer weinig uit te maken.
Zoo lees ik ongelofelijk veel tegenstrijdige berichten. Maar wat is nu beter om een OS op te draaien?
Ik had dan het idee om de oude schijf te gebruiken voor Lightroom cache, catalog en Ps scrap disk

Of is die nog wel kwijt te raken voor een paar tientjes en kan ik die beter bijleggen op een 120gb schijf te kopen en de Lightroom cache, catalog en PS scrapdisk daarop te draaien?