Het grote 4/3 en m4/3 topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 67.895 views

Onderwerpen

Alle 34 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:33
Vorige week epm1 aangeschaft, nu blijkt er een dode/kapotte pixel op de sensor te zitten. Met mijn dslr werkte ik altijd met raw files, en corrigeerde lightroom dit dus automatisch. Een van de redenen dat ik ben overgestapt op de epm1 is de prima .jpeg output, maar die is nu onbruikbaar geworden doordat er altijd één vervelend felblauw puntje op de foto's is te zien.
Tijdens liveview valt de pixel ook al te zien, zie onderstaande foto. Zou het zin hebben om het product te ruilen? Het lijkt eerder regel dan uitzondering te zijn dat er dode pixels zijn, dus of ik daar werkelijk iets mee opschiet. Of zijn er andere handige trucs om de dode pixels gemakkelijk uit de jpegs te filteren, zonder ze handmatig weg te brushen.

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg687/scaled.php?server=687&filename=dsc0117tk.jpg&res=landing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kom je erbij dat het eerder regel dan uitzondering is dat er pixelfouten op de sensor (CCD) zitten? Het feit dat je het bij RAW formaat niet hebt vind ik al verdacht. Dat wijst erop dat het probleem niet in de sensor (CCD) zit.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thumblex.
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:43:
Hoe kom je erbij dat het eerder regel dan uitzondering is dat er pixelfouten op de sensor (CCD) zitten? Het feit dat je het bij RAW formaat niet hebt vind ik al verdacht. Dat wijst erop dat het probleem niet in de sensor (CC) zit.
Zo gek vind ik het eigenlijk niet dat er op de paar honderd duizend pixels er een enkele kapot zijn of vast zitten? Als je raws importeert met lightroom, of adobe raw convertor, corrigeert deze dat automatisch en zijn ze dus verdwenen, maar zover ik weet is dat alleen zo met raw files, niet met jpegs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De RAW-converter van PS haalt ze er ook automatisch uit.

Wat je verder kunt doen om de stip in een eerder stadium onzichtbaar te krijgen: pixel mapping.
Staat ergens in het onderste gedeelte van het menu van de camera.

edit:

Settings -> Tandwieltjes -> J -> Pixel Mapping.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thumblex.
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:57:
De RAW-converter van PS haalt ze er ook automatisch uit.

Wat je verder kunt doen om de stip in een eerder stadium onzichtbaar te krijgen: pixel mapping.
Staat ergens in het onderste gedeelte van het menu van de camera.

edit:

Settings -> Tandwieltjes -> J -> Pixel Mapping.
Top, heb dit geprobeerd en het lijkt te werken tot zover. De dode pixels uit een RAW halen is het probleem ook niet, dat waren de jpegs, maar het lijkt er nu op dat dit het probleem heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirateStef
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 14:21
jutter47 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:33:
@Fiber en Leendert,

Misschien moet ik nog even geduld hebben totdat er 400 of 500mm telelenzen/converters beschikbaar komen voor de Panasonic G3 of andere systeem camera's zoals Olympus, Nikkon.
kijk eens hier, misschien is dat wel voor je? wel manual focus maar het is voor bijna alle mounts beschikbaar en best goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jutter47
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-02 12:57
Kijk eens waar? enne is manuaal focus wel handig om snel bewegende vogels of anderszins te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een Nikon 1 + Nikon FT1 adapter + Nikkor 70-300 VR kom je op 810 mm in kleinbeeldequivalent. Is geen goedkope optie en het zal er niet echt handig uit zien. Geen idee wat de optische prestaties zijn trouwens, maar wel een manier om met een ILC op veel mm's uit te komen met autofocus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jutter47
Idd met een Nikon1+ FT1 adapter + Nikkor 70-300 VR zou het moeten lukken om vogels in de vlucht goed op de plaat te krijgen. Op dit moment ben ik me aan het oriënteren wat de diverse merken te bieden hebben.
Het is dus een kwestie van goed uitzoeken wat de beste keuze is qua spullen en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 13:16
Heb nu een EM-5 op mijn bureau liggen met de 12-50 kitlens. Ga van het weekend eens lekker uitproberen. Camera voelt in ieder geval fantastisch aan toen ik hem probeerde! EVF is nog steeds niet zo goed als een optische, maar met mijn bril is de EVF toch wel beter te gebruiken!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

WVL_KsZeN schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 16:39:
Heb nu een EM-5 op mijn bureau liggen met de 12-50 kitlens. Ga van het weekend eens lekker uitproberen. Camera voelt in ieder geval fantastisch aan toen ik hem probeerde! EVF is nog steeds niet zo goed als een optische, maar met mijn bril is de EVF toch wel beter te gebruiken!
De eerste in NL? Gefeliciteerd! :) Waar heb je vandaan/besteld?

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downset04
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05-2023
damn ik ben al heel de week refresh aan het klikken op de statuspagina van de winkel waar ik besteld heb :D

veel plezier ermee, hopelijk wordt mijn om-d ook snel geleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 samples van de Nokton 17.5mm f/0.95 @ f/0.95:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7276/6947135224_c6340c3c99.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5458/6949980516_e9524994c4.jpg

Er staan ook nog een hele zooi Paris by night-foto's op flickr, even zoeken naar 'Nokton 17.5mm'.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2012 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teklop
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 19:23
downset04 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 19:35:
damn ik ben al heel de week refresh aan het klikken op de statuspagina van de winkel waar ik besteld heb :D

veel plezier ermee, hopelijk wordt mijn om-d ook snel geleverd!
Gewoon rondbellen. Vanmorgen Foka gebeld, zilver kit gereserveerd, zojuist opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:29

amphora

Websites & Fotografie

Gisteren bij de introductie workshop geweest bij Kamera Express in Capelle a/d IJssel en heb de OM-D E-M5 uitgebreid kunnen testen. Olympus had zelfs een model ingehuurd. We kregen een 8GB SD kaart en konden lekker schieten en kaartje mochten we houden zodat ik thuis het resultaat goed kan beoordelen. Gisteren kreeg ik toch best een positieve indruk.

AF is lekker snel maar bij filmen toch wel veel focus hunting met de kit lens. EVF is ook even wennen en dat is ook een twijfel punt. Ik kwam ook met een lastige vraag waar Olympus geen antwoord op had: Bij het schieten via EVF wil je daarna direct het resultaat bekijken op het scherm, KAN NIET! Je kan wel instellen dat de foto een x aantal seconden in beeld houden na het schieten maar dat is dan op het scherm waarmee je schiet. Dus via EVF zie je alleen de foto in de EVF. Kan dus niet snel schieten en op scherm kijken. Dan moet je toch naar de play/view knop schakelen maar die is pas beschikbaar als camera klaar is met schrijven en aangezien ik RAW+Jpeg schoot moet je soms een paar seconden wachten.

Hopelijk kan zoiets in een FW update worden opgelost. Dat je het menu niet in kan tijdens schrijven is mee te leven, maar laat dan in ieder geval de foto's een x aantal seconden zien op beide schermen. Op dit punt(je) na was ik verder tevreden over de look en feel van de camera i.c.m. 12-50 kitlens en de 45mm 1.8 lens. Lag goed in de hand ondanks het kleine formaat en de knopjes waren niet te klein (wat voor sommige reviewers wel een minpunt blijkt te zijn).

Toen ik mijn 60D met 15-85 in de ene hand vergeleek met de E-M5+kitlens in de andere hand wilde ik direct ruilen! Wat een verschil qua gevoel en gewicht. Wist gelijk weer waarom ik de E-M5 overweeg, lekker klein en lichtgewicht, zeker met pancake/fixed lenzen. Het is maar goed dat ze niet op voorraad waren anders kon ik me niet inhouden misschien en nu kon ik eerst rustig de inhoud van het gekregen SD kaartje op de Macbook bekijken.

Lightroom/PS ondersteunen de RAW bestanden dus niet maar dat wist ik van te voren dus had ik de camera op RAW+JPEG gezet. De jpeg's zien er in lightroom prima uit totdat ik 100% ging inzoomen. Foto's waren wel redelijk scherp maar het zag er wat uitgesmeerd uit, alsof er hele hoge ruis onderdrukking was toegepast of hoge jpeg compressie. Toch maar de Olympus viewer geïnstalleerd en daarmee de RAW's geopend hopend op beter resultaat maar helaas, ook in de RAW is hetzelfde te zien. Toch wel teleurstellend. Hier is een voorbeeld te downloaden, ben benieuwd wat jullie er van vinden: http://dl.dropbox.com/u/1312727/P1010021.JPG (iso 250, f1.8, 45mm, 1/100 sec)

Dus nu twijfel ik toch weer. Maar even wat meer reviews afwachten van bijv. DPReview. Er zijn wel tal van positieve reviews maar die vergelijken alleen met andere MFT systeem camera's. Ik zie graag wat meer reviews die de vergelijking aan durven met DSLR's

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zie het probleem niet, ik zal wel niet kritisch genoeg zijn, maar ik vind hem haast te scherp. Je ziet elk haartje, elk pukkeltje en elke porie...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:36
Ik zie het eigenlijk ook niet. Zou je kunnen aangeven waar je het 'uitgesmeerd' ziet?

[ Voor 7% gewijzigd door wiljanvdb op 23-04-2012 08:02 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:55

mace

Sapere Aude

Ik denk dat als je het prijsverschil van de E-M5 en GX-1 in acht neemt, dat de GX-1 veel betere bang for the buck geeft. Als je dan een flinke SD-kaart erin stopt en JPEG+RAW schiet dan kan je ook om het ruisprobleem heenwerken, of niet? (Wanneer er ondersteuning komt, dan)

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 23-04-2012 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@ teklop : ik heb een zwarte. Ik had begrepen dat er in heel nederland maar 54 kits zijn geleverd. Volgende lading gaat nog wel even duren.. Vind het een mooie camera, alleen jammer van dat gezoem door de stabilisatie. In videomode is het inderdaad weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

Zolang de winkels nog precies de adviesprijs van Olympus vragen zou ik ook nog even wachten met de E-M5. Het is nu zelfs bijna goedkoper om hem te importeren vanuit de VS dan om hem hier te bestellen (999 dollar + btw en importheffing is ongeveer €950,-, en met een beetje mazzel ontkom je daar zelfs aan). En waarschijnlijk is hij daar nog beter te krijgen ook...

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teklop
WVL_KsZeN schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:43:
@ teklop : ik heb een zwarte. Ik had begrepen dat er in heel nederland maar 54 kits zijn geleverd. Volgende lading gaat nog wel even duren.. Vind het een mooie camera, alleen jammer van dat gezoem door de stabilisatie. In videomode is het inderdaad weg..
Het zoemgeluid is inderdaad even wennen, maar het gaat uiteindelijk om het resultaat van de plaatjes en die is prima. Ik moet nog wel wennen aan de beeldkwaliteit van de EVF, die geeft niet altijd de juiste kleuren weer, maar misschien is dat ergens een instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Fiber schreef op zondag 22 april 2012 @ 23:53:
Ik zie het probleem niet, ik zal wel niet kritisch genoeg zijn, maar ik vind hem haast te scherp. Je ziet elk haartje, elk pukkeltje en elke porie...
wiljanvdb schreef op maandag 23 april 2012 @ 08:02:
Ik zie het eigenlijk ook niet. Zou je kunnen aangeven waar je het 'uitgesmeerd' ziet?
Kijk maar eens onder haar ogen en de zijkanten van haar neus. Alsof iemand iets te enthousiast aan het retoucheren is geweest. Te glad of zo. Maar misschien ben ik ook wel te kritisch en verwacht ik 1Dx/5DIII kwaliteit. Ik ga in ieder geval niet overhaast beslissen en even dpreview en adobe raw updates afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat lijkt mij eerder iets te hard geflitst vanaf de zijkant, in combinatie met een vrij korte DoF.

Ik kan geen EXIF info vinden, ligt dat aan mij?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik denk dat het aan jou ligt. :)

klikklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downset04
mijn zwarte em-5 is aangekomen ik ga hem woensdag ophalen!

woensdagavond zal ik een aantal vb foto's posten met de oly 45mm en de pana 100-300!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 16:46
amphora schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:27:
Ik kwam ook met een lastige vraag waar Olympus geen antwoord op had: Bij het schieten via EVF wil je daarna direct het resultaat bekijken op het scherm, KAN NIET! Je kan wel instellen dat de foto een x aantal seconden in beeld houden na het schieten maar dat is dan op het scherm waarmee je schiet. Dus via EVF zie je alleen de foto in de EVF. Kan dus niet snel schieten en op scherm kijken.
Volgens mij heeft dit te maken met je instellingen. Ik heb er ook met eentje gespeeld en als je het Liveviewbeeld op je LCD scherm zet dan werkt het inderdaad niet. Liep tegen hetzelfde aan. Druk je op de knop aan de zijkant van de zoeker dan werkt het wel. Je krijgt dan op het LCD scherm een menu met instellingen en het Livebeeld/foto na het schieten in je zoeker :). Zit een beetje verstopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
  • Laatst online: 12-09 16:53
Ik ben ook 1 van de 54 gelukkigen. Hij komt morgen aan. Heb nu een E-P2 met 20/1.7 en 45/1.8 lens. Daarnaast een oude Tokina 90/2.5 (google op 'bokina'). Heb de overstap gemaakt van een canon systeem (50D met 17-55/2.8, 70-200/4L e.d.). Ben heel erg benieuwd naar de prestaties, ik had al op 18 februari besloten 'm aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik liep vanmiddag langs HAFO in den haag en ze hadden nog een zwarte E-M5 in de vitrine liggen (waarschijnlijk hun laatste)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teklop
Voor geïnteresseerden: FOKA heeft de HLD-6 battery grip voor de EM-5 op voorraad ....

[ Voor 66% gewijzigd door teklop op 26-04-2012 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

amphora schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:19:
Kijk maar eens onder haar ogen en de zijkanten van haar neus. Alsof iemand iets te enthousiast aan het retoucheren is geweest. Te glad of zo. Maar misschien ben ik ook wel te kritisch en verwacht ik 1Dx/5DIII kwaliteit. Ik ga in ieder geval niet overhaast beslissen en even dpreview en adobe raw updates afwachten.
Er is helemaal niks mis met die foto. Het kan nog beter ja, maar dit is al heel goed voor een dergelijk toestel :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

nero355 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 14:11:
[...]

Er is helemaal niks mis met die foto. Het kan nog beter ja, maar dit is al heel goed voor een dergelijk toestel :)
Nu Adobe E-M5 ondersteuning heeft toegevoegd aan de laatste Lightroom beta heb ik de RAW's eens beter kunnen bekijken en die zien er echt beter uit dan mijn eerder geposte jpeg! Was dus toch ruisonderdrukking/jpeg compressie. Ofwel: OM-D staat in bestelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
Hoewel er al talloze reviews online staan hieronder toch wat impressies van de E-M5 vanuit mijn ervaring. Even wat achtergrond: ik ben overgestapt van canon 50D met 'dikke' zoomlenzen naar het M4/3 systeem uit overweging van gewicht en omdat ik graag de 'fun' in het fotograferen terug wilde. Ik heb al twee maanden geschoten met een E-P2 die ik houd als backup en dat was me al goed bevallen. Dan nu mijn ervaringen na 4 dagen gebruik van de E-M5:
  • Hij is klein en licht. Eigenlijk precies zo groot als de E-P1/2/3 serie maar dan met de viewfinder als extra.
  • Bouwkwaliteit exceptioneel, beter nog dan de PEN serie. Hij ligt goed in de hand, twee draaiknoppen bovenop zijn goed te bedienen. De kleine knopjes achterop zijn wat krap en voelen wat zachter aan dan bij de PEN of 50D. Ik ervaar dat echter niet als probleem.
  • Het touchscreen is fenomenaal (waarschijnlijk hetzelfde als bij E-P3 maar die ken ik niet). Opklapscherm is erg fijn als 'additional'
  • AF is snel en accuraat. Afhankelijk van de lens die je gebruikt maar met 12-50 kitlens en 45/1.8 Olympus vrijwel instantaan.
  • EVF is prima bruikbaar maar vooral optisch niet 100%. Voor mij goed genoeg.
  • IBIS systeem is buitengewoon ongelooflijk fantastisch. Ik kan met mijn oude Pentacon 135/2.8 sluitertijden halen van 1/13, dat zegt genoeg. Manueel focussen is ook geen probleeem meer: inzoomen, ontspanner half indrukken waardoor IS wordt geactiveerd en je krijgt een perfect stabiel beeld om naar hartelust te focussen. Uitzoomen en afdrukken. Klinkt wat omslachtig maar werkt prima.
  • Tot 1600 ISO heel erg goed, 3200 ISO prima bruikbaar, 6400 ISO nog steeds maar alleen als het moet. Ruis is veel 'zachter' en veel minder kleurrijk dan bij mijn canon 50D.
  • Inmiddels werkt RAW ook met Lightroom wat ik altijd gebruikte voor mijn Canon. Ik overweeg om de RAW workflow achterwege te laten en terug te grijpen op JPG omdat de JPG engine van de E-M5 ontzettend goed is. Normaal gesproken zal ik weinig meerwaarde uit de RAW's halen verwacht ik. Ik zet ruisonderdrukking uit of op laag en witbalans op auto. Dit geeft veel betere resultaten dan bij mijn 50D.
  • Klein minpuntje is dat IBIS in combinatie met manuele lensen niet werkt bij het schieten van film. Ik hoop dit nog op te lossen door het toepassen van een Dandelion chipje in de adapter te plakken, die is in bestelling.
Al met al ben ik erg blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Met mijn 50D was ik blij omdat het een apparaat is wat aflevert wat je ervan mag verwachten en omdat het mij mogelijk maakte een goede kwaliteit foto's af te leveren. Met de E-M5 ben ik blij omdat het datzelfde doet, maar meer. Ik heb meer zin om de camera te pakken en weer wat nieuws te proberen, hij blijft gewoon om aandacht vragen en ik verwacht dat dat niet alleen na 4 dagen is maar ook na 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Even een vraag: hoeveel 'last' heb je van het ontbreken van image stabilization met een Panasonic G3 en een Olympus 45mm F/1.8? Hij is wel snel, maar de brandpuntafstand is wel flink hoger dan andere OIS-loze objectieven die ik heb. Gaat me dat parten spelen?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

HarmoniousVibe schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:00:
Even een vraag: hoeveel 'last' heb je van het ontbreken van image stabilization met een Panasonic G3 en een Olympus 45mm F/1.8? Hij is wel snel, maar de brandpuntafstand is wel flink hoger dan andere OIS-loze objectieven die ik heb. Gaat me dat parten spelen?
Hangt helemaal van je omgevingslicht af en je onderwerp. Als je 1/100 sluitertijd kan halen is er niets aan de hand als je verder geen trillende handjes hebt en je onderwerp stil zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
Met de 45/1.8 in combinatie met de image stabilization van de E-M5 kan ik praktisch in het donker fotograferen. De vraag is of je dat nodig hebt. Ik vind de stabilisatie vooral erg handig in combinatie met de minder snelle kit (zoom) lenzen en telelenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Fijne review met een leuke score voor de E-M5:
http://www.dpreview.com/reviews/olympusem5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Overigens kwam ik er gisteren achter dat de Panasonic 14mm f2.5 voor iets van $180 te krijgen is (incl. verzenden) op ebay.

Voor dat geld een prima lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
amphora schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 01:33:
[...]

Nu Adobe E-M5 ondersteuning heeft toegevoegd aan de laatste Lightroom beta heb ik de RAW's eens beter kunnen bekijken en die zien er echt beter uit dan mijn eerder geposte jpeg! Was dus toch ruisonderdrukking/jpeg compressie. Ofwel: OM-D staat in bestelling :)
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik snap niet dat niet iedereen dat ziet. Lelijk uitgesmeerde details en dan nog vieze sharpening er overheen. Terwijl de JPEGs tot aan de E-P2 just nog zo goed beoordeeld werden omdat ze dat probleem niet hadden, maar nee mensen willen minder ruis en zo scherp als maar kan en dan krijg je deze rotzooi, wie is dan de schuldige heh :9.

Maar treur niet, de RAWs zijn nu inderdaad superb, helemaal naar eigen smaak :)

Hieronder een klein testje tussen camera JPEG en Lightroom 4.1 RAW conversie. Normaal enhance ik niet zo veel maar dit is dan ook een test 8) . Ik denk dat zo de smudging van detail toch wel duidelijk mag zijn. Bij voorkeur de fotos downloaden en in een programmatje laden die fullscreen kan switchen tussen de twee (bijvoorbeeld FastStone Image Viewer). Dan zou de 1e ook netjes gedraaid moeten zijn: :+

Afbeeldingslocatie: http://t.imgbox.com/aaszY2mK.jpg Afbeeldingslocatie: http://t.imgbox.com/aanxSr9Z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Volgens mij heeft de OM-D juist een hele goede jpeg-engine, als je ruisonderdrukking en sharpening uit/laag zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:51:
Volgens mij heeft de OM-D juist een hele goede jpeg-engine, als je ruisonderdrukking en sharpening uit/laag zet.
Klopt zoals eigenlijk bij alle Olympus E camera's behoort de jpeg-engine tot de beste.
Natuurlijk zul je met RAW uiteindelijk betere resultaten krijgen, maar lang niet iedereen heeft er tijd en/of zin in om achteraf nog dingen te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Sowieso is RAW+JPEG dan een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
mace schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:51:
Ja daar heb je dan wel weer gelijk in (waarschijnlijk). :Y Is met de E-P3 ook een enorme verbetering.

zie: http://www.dpreview.com/news/2011/07/06/olympusupdate
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:09:
[...]
Klopt zoals eigenlijk bij alle Olympus E camera's behoort de jpeg-engine tot de beste.
Natuurlijk zul je met RAW uiteindelijk betere resultaten krijgen, maar lang niet iedereen heeft er tijd en/of zin in om achteraf nog dingen te wijzigen.
Bij mij het tegenovergestelde, ik zou ècht niet zonder kunnen. Ben super pietluttig over de kleinste dingetjes. :/ Maar als je er een beetje handigheid in krijgt hoeft het echt niet lang te duren. Lightroom is een aanrader, zeker met de recente prijsdaling.

[ Voor 62% gewijzigd door jesper86 op 01-05-2012 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jesper86 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:31:
Bij mij het tegenovergestelde, ik zou ècht niet zonder kunnen. Ben super pietluttig over de kleinste dingetjes. :/ Maar als je er een beetje handigheid in krijgt hoeft het echt niet lang te duren. Lightroom is een aanrader, zeker met de recente prijsdaling.
Voor elk wat wils natuurlijk. :)
Ik heb laatst Aperture 3 aangeschaft en zal binnenkort weer eens een dierentuin bezoeken om daarna eens te kunnen knutselen met RAW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Mensen die niet in RAW schieten zullen waarschijnlijk ook niet vallen over de details waar ik wel over viel.
Misschien dat in de OM-D die ik kon testen de ruis onderdrukking op de hoogste stand stond. Kan ik nu niet meer testen helaas. Verwacht vandaag of morgen een belletje van de plaatselijke Olympus dealer dat ie klaar ligt :)
Edit: Zojuist gebeld en ze hebben alleen de zwarte binnengekregen. Heb toch liever zilver denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door amphora op 01-05-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
amphora schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:44:
Misschien dat in de OM-D die ik kon testen de ruis onderdrukking op de hoogste stand stond.
Ik laat toch net zien dat mijn exemplaar hetzelfde deed (zie rode auto), en bovendien de E-P3 van dpreview ook en who ever welke van de twee dan ook getest heeft. Dit zijn de standaard olympus instellingen sinds de 3e generatie, dit is wat de consumers willen, weg met de ruis en naïef geloven dat het geen detail kost, want dubbel (letterlijk) scherpe randjes en megapixels, dàt maakt een foto goed. :+

1. Afbeeldingslocatie: http://t.imgbox.com/aay53nQg.jpg Afbeeldingslocatie: http://t.imgbox.com/aaeSW5wa.jpg
2. Afbeeldingslocatie: http://t.imgbox.com/aawiqEr4.jpg Afbeeldingslocatie: http://t.imgbox.com/aadrovTx.jpg
3. Afbeeldingslocatie: http://t.imgbox.com/aaiOlQlZ.jpg Afbeeldingslocatie: http://t.imgbox.com/aakgrqTH.jpg
amphora schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:44:
Edit: Zojuist gebeld en ze hebben alleen de zwarte binnengekregen. Heb toch liever zilver denk ik.
Alvast gefeliciteerd :). Ik dacht eerst ook de zilveren het mooist te vinden, maar uiteindelijk in het echt gezien te hebben zou ik toch liever de zwart hebben. Chrome is mooi, maar dit voelde een beetje nep naar mijn idee. Maar goed het maakt ook allemaal niet uit O-)

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 01-05-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jesper86 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:13:
[...]

Ik laat toch net zien dat mijn exemplaar hetzelfde deed (zie rode auto), en bovendien de E-P3 van dpreview ook en who ever welke van de twee dan ook getest heeft. Dit zijn de standaard olympus instellingen sinds de 3e generatie, dit is wat de consumers willen, weg met de ruis en naïef geloven dat het geen detail kost, want dubbel (letterlijk) scherpe randjes en megapixels, dàt maakt een foto goed. :+
Ik geef je gelijk hoor, maar niet enkel dat dit is wat de consumers willen. Olympus wordt vaak buitensporig hard afgerekend op keuzes die zij gemaakt hebben ook al was dat beter voor het detail of voor de daadwerkelijke eindgebruiker. Ik denk dat ze nu gewoon de journalisten tevreden willen houden en verwachten dat de oude Olympus gebruikers de instellingen wel zelf aanpassen. Want laten we wel zijn, in de meeste reviews weet de reviewer nog niet eens het SCP te vinden.... Dat is zo'n beetje het niveau vaak. En Olympus apparatuur maar blijven 'afbranden', enkel en alleen omdat het eigenlijk geen Sony, Nikon of Canon is en dus anders werkt.

Ik ben in ieder geval jaloers dat jullie inmiddels een E-M5 hebben. Ik heb er nog niet eens een gezien in het echt en volgens mij zit dat er de komende paar maand ook niet in als ik hoor hoe snel ze verkocht worden. Wellicht dat ik er voor ik op vakantie ga er nog 1 weet te bemachtigen (ik moet dan vrouwlief ook nog eens overhalen). Inmiddels staat de PS3 in ieder geval al te koop om wat geld vrij te maken. Tot dan zal ik nog met veel plezier gebruik blijven maken van mijn E-PL1 met VF-2. Werkt ook wel goed. En misschien koop ik ook eerst wel de 12mm want die staat ook nog steeds erg hoog op de verlanglijst.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 16:11
Ik heb in januari een E-P3 gekocht en ben er blij mee, maar is het beter om hem nu te verkopen en een OM-D te kopen. Of gewoon een paar generaties wachten en gewoon mijn E-P3 blijven gebruiken ( en misschien een VF-2 te kopen als EVF). hmmm lastige keus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
We zullen ons er maar niet meer druk om maken, als het uiteindelijk allemaal maar is in te stellen is het goed.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:20:
[...]
Ik ben in ieder geval jaloers dat jullie inmiddels een E-M5 hebben.
Ik niet hoor, ik heb net als amphora alleen de Workshop bij Kamera-Express mogen bijbenen. :)

Mocht er toch tot 1 doen besluiten zal ik ook eerst moeten sparen. Maar ik weet het nog niet. Is ook niet zo erg want hij mag best wel wat zakken in prijs !
En misschien koop ik ook eerst wel de 12mm want die staat ook nog steeds erg hoog op de verlanglijst.
Nummer 1 !
Chillmeister schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:27:
Ik heb in januari een E-P3 gekocht en ben er blij mee, maar is het beter om hem nu te verkopen en een OM-D te kopen. Of gewoon een paar generaties wachten en gewoon mijn E-P3 blijven gebruiken ( en misschien een VF-2 te kopen als EVF). hmmm lastige keus!
Als je nou een E-P2 had okee, maar een E-P3 is wel heel recent. Zou wel erg zonde zijn denk ik, veel verlies. Ik zou het niet doen, of anders als je echt zit te trippen ten minste wachten tot de prijs een beetje is genormaliseerd. :)

[ Voor 30% gewijzigd door jesper86 op 01-05-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou zeker een paar generaties wachten als ik jou was.

Je E-P3 is zonder twijfel een geweldige camera. De vooruitgang met body's gaat bij m4/3 (en andere systeemcamera's) zo ontzettend hard dat je anders elk half jaar of jaar een nieuwe body moet kopen. Ten eerste is dat natuurlijk ontzettend zonde van het geld ten tweede ook van de ervaring. Ben je lekker net ingekomen met de camera, weet alle knopjes en dingetjes blindelings te vinden, moet je al weer wennen aan een nieuwe camera. En ten derde, als je steeds van body wisselt belet je dat (tenminste dat denk ik) bij de aanschaf van nieuwe objectieven. Er zijn inmiddels een behoorlijk aantal geweldige lenzen te krijgen die veel en veel meer uit je camera halen dan de kitlens.

Als je van een viewfinder houd dan zou ik zeker voor je E-P3 de VF-2 aanschaffen, die is erg goed. En de rest, als je er al meer geld aan wil spenderen, zou ik de komende 2 jaar investeren in lenzen. Pas daarna zou ik als ik jou was pas kijken naar een nieuwe body.

Voor mij ligt het wat anders omdat mijn E-PL1 op een aantal punten mij niet zo ligt. Dat is de trage AF met de kitlens en het gebrek aan een draaiwieltje. Had ik een E-P3, E-PL3 of E-PM1 gehad dan was voor mij nog lang niet de tijd aangebroken voor een E-M5.

Edit: nav de reactie van Jesper86: koop nu de eerste maanden zeker niet. Wacht eerst even op de eerste onvermijdelijke daling in prijs. Het is namelijk een segment wat nog volop in beweging is en waar de prijzen dus best wel snel kunnen zakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij eigenlijk ook. :)
Maar 630,- voor een lens (maar wat voor een!) is wel veel geld. Aan de andere kant wacht ik nu al een hele tijd op de prijsverlaging maar de Zuiko lenzen zijn helaas erg prijs vast en tweedehands ben ik hem (ook na zoektochten) nog nooit tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
hebben veel gebruikers hier de EVF gekocht voor hun PEN systeem or Pana GF-1, GX-1? En zo ja, maak je er veel gebruik van? Ik had laatst een dagcursus gedaan en ontzettend veel plezier gehad. Alleen de fotograaf raadde mij wel aan om eentje aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:38:
[...]

Bij mij eigenlijk ook. :)
Maar 630,- voor een lens (maar wat voor een!) is wel veel geld. Aan de andere kant wacht ik nu al een hele tijd op de prijsverlaging maar de Zuiko lenzen zijn helaas erg prijs vast en tweedehands ben ik hem (ook na zoektochten) nog nooit tegengekomen.
Prijsverlaging van de high end Zuiko's ? Ik zie nog eerder de maan omdraaien. :9

630 is veel geld, maar duur is het zeker niet. De prestaties zijn niet alleen feilloos F2 of F8 maakt niet uit, maar hij's esthetisch mooi, zeer goed gebouwd, met unieke échte manual focus feature (voor het eerst op een autofocus lens), en zoals je zelf al zegt prijsvast. Probeer voor die prijs maar eens een 24mm equivalent te vinden voor wat dan ook voor ander camera systeem op de wereld waar je dat allemaal over kan zeggen, of wat zeg ik- voor geen enkele prijs vind je dat elders! :)
Chillmeister schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:50:
hebben veel gebruikers hier de EVF gekocht voor hun PEN systeem or Pana GF-1, GX-1? En zo ja, maak je er veel gebruik van? Ik had laatst een dagcursus gedaan en ontzettend veel plezier gehad. Alleen de fotograaf raadde mij wel aan om eentje aan te schaffen.
Dan zou ik denk ik eerder het verlies accepteren en gelijk voor de E-M5 gaan (over 2-3 maanden). Of je moet een mooi tweedehands EVFje kunnen vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 01-05-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Voor de EVF hoef je het niet te doen volgens mij en qua beeldkwaliteit is het verschil ook niet zo groot. Mocht je echter wat meer knoppen willen of betere bouwkwaliteit is het misschien het overwegen waard maar investeren in lenzen levert meer op.

Wat betreft 12mm lens:
Ik denk dat ik de panasonic 14mm 2.5 neem als wide angle prime. lekker compact en redelijk lichtsterk voor een derde van de prijs (een kwart op ebay zelfs). Gebruik de kitlens voorlopig voor de 12mm en later een 9-18 er bij voor het echte groothoek landschap werk (waar ik liefhebber van ben, panasonic 7-14 is me iets te duur en super lichtsterk is voor landschappen toch niet echt nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem gekocht voor mijn E-PL1 ten eerste omdat ik het gewoon wou uitproberen en ten tweede omdat ik niet geheel tevreden was over de leesbaarheid van mijn scherm in de zon.

De VF-2 zit nu permanent vast op mijn E-PL1. Ik gebruik hem ook bijna altijd. Ik vind het gewoon erg fijn werken. Maar als jij er nu geen noodzaak van ziet (de E-P3 heeft ook een prima afleesbaar scherm, ook in de zon) dan zou ik het zeker niet kopen. Het is toch weer een flink bedrag. Probeer het eerst eens gewoon wat maanden zonder en wellicht heb je het dan ook helemaal niet meer nodig.
jesper86 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:51:
Prijsverlaging van de high end Zuiko's ? Ik zie nog eerder de maan omdraaien. :9
Het feit dat ze tweedehand nergens te vinden zijn zegt denk ik wel genoeg. :) Volgens mij kan je hem ook tweedehand prima voor een hoog bedrag slijten. En ja, ook high end Zuiko's voor het 4/3 systeem lijken nooit ergens in de aanbieding te zijn en zijn ook 2e hands ontzettend duur.
Waarschijnlijk (bij wijze van) nog waardevaster dan goud.

Maar weet iemand er 2e hands een te vinden, mijn mailadres is altijd bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Ik heb zelf een G3 met ingebouwde EVF. Ook voor mij was bij de aanschaf van de camera de vraag of ik het geld en grotere omvang de het resultante geheel voor lief wilde nemen.

Aanvankelijk zat ik te kijken naar de GX1, maar een losse EVF was voor mij ivm de kosten niet echt een optie. De G3, echter, was én goedkoper én had reeds een EVF. De camera is afgezien van de ingebouwde EVF, de SLR-style formfactor en de iets slechtere JPEG-engine hetzelfde als de GX1.

Voor mij was dit prijsverschil de doorslaggevende reden om voor de G3 te kiezen. Nu ik de camera een tijdje heb gebruikt, merk ik op dat ik >90% van de foto's door de EVF neem. Ook al heb ik echt nog nooit een camera gehad die niet via LCD werkte (afgezien van die analoge wegwerpcameraatjes), een EVF voelt gewoon veel intuïtiever aan. Eerlijk gezegd had ik dat helemaal niet verwacht. Alleen als ik vrij intensief door de instellingen wil scrollen en deze aan wil passen klap ik even het schermpje open. Natuurlijk is dit laatste echt ontzettend subjectief, dus ymmv.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 10:55

Twhomp

Stayin' Alive

Je kan ook een LCDVF aanschaffen, dat spul kost niks en dan kan je toch even kijken of foto's maken via een VF je beter bevalt. Kan je daarna altijd nog sparen voor een EVF.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de liefhebber:
RING FOTO PETER te Harderwijk zegt op Marktplaats dat hij vanaf donderdag de E-M5 inclusief 12-50mm kitlens kan leveren voor 1200,-
Scheelt toch weer mooi 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:26:
Voor de liefhebber:
RING FOTO PETER te Harderwijk zegt op Marktplaats dat hij vanaf donderdag de E-M5 inclusief 12-50mm kitlens kan leveren voor 1200,-
Scheelt toch weer mooi 100 euro.
Hoe is de 12-50 in vergelijking met de 14-42?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:55:
[...]

Hoe is de 12-50 in vergelijking met de 14-42?
In ieder geval bestand tegen een regenbui. :)
Verder is het bereik wat groter maar is de lens zelf ook een stukje groter. Dat komt oa doordat je de zoomring kunt verschuiven zodat de gemotoriseerde zoom geactiveerd wordt wat dan weer handig is voor als je filmt.

Optisch schijnt het ook wel goed te zitten maar daarvoor kan je beter even een review opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:00:
[...]
Optisch schijnt het ook wel goed te zitten maar daarvoor kan je beter even een review opzoeken.
Niet beter en niet slechter, maar wel win je een goede macro modus, als je tenminste genoeg licht heb, en het extra bereik is erg plezant, vooral ook de groothoek. Toch zou ik persoonlijk liever geld uitgeven aan een extra lens naar keuze voor naast de 'gewone' kit lens, tenzij je voor de e-m5 gaat want dan is het de enige lens die de weersbestendigheid compleet maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teklop
Toen ik mijn EP-3 in januari kocht gold er nog een 30 dagen uitprobeer actie. Die heb ik dus meteen teruggestuurd toen ik vernam van de 'nieuweling die in april zou komen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
Ik heb plezier met mijn E-P3 en heb leuk setje lenzen. Ik hou natuurlijk van nieuwe gadgets (anders zou ik hier niet op tweakers zitten!), maar de fotos/compositie zelf maakt het grootste verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

EM-5 is binnen! In het zilver.
Gewoon op de olympus site de dealerlocator gebruikt en een paar afgebeld. Na 5 telefoontjes kon ik in Doorn terecht (15 min ritje met de auto). Was bij hun wel de laatste. Zwart is in de meeste winkels wel direct leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Gefeliciflapstaart ! _/-\o_

We zien 'm wel verschijnen in het Show hier je nieuwe en oude apparatuur denk ik he.

Want we weten allemaal, no pictures = didn't happen ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met de MFT Dandelion chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amphora schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:17:
EM-5 is binnen! In het zilver.
Gewoon op de olympus site de dealerlocator gebruikt en een paar afgebeld. Na 5 telefoontjes kon ik in Doorn terecht (15 min ritje met de auto). Was bij hun wel de laatste. Zwart is in de meeste winkels wel direct leverbaar.
Hoeveel was je kwijt? Welk setje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ben erg tevreden over de camera! Alleen moet ik nog steeds wennen aan de richtingen waarin ik moet draaien om iets gedaan te krijgen.. Bij zowel zoomen (lens) als draaien aan de instelwieltjes (bvb inzoomen in play-mode), moet ik voor mijn gevoel naar de verkeerde kant draaien, ik zit eigenlijk altijd eerst verkeerd...

Doet olympus dat nu zo anders dan canon en panasonic? Ik word er een beetje gek van :D maar dat zal over een paar weekjes vast wel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

WVL_KsZeN schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:00:
Ben erg tevreden over de camera! Alleen moet ik nog steeds wennen aan de richtingen waarin ik moet draaien om iets gedaan te krijgen.. Bij zowel zoomen (lens) als draaien aan de instelwieltjes (bvb inzoomen in play-mode), moet ik voor mijn gevoel naar de verkeerde kant draaien, ik zit eigenlijk altijd eerst verkeerd...

Doet olympus dat nu zo anders dan canon en panasonic? Ik word er een beetje gek van :D maar dat zal over een paar weekjes vast wel anders zijn.
Is gewoon in menu aan te passen :)
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 22:37:
[...]

Hoeveel was je kwijt? Welk setje?
Kit voor 1299,- zilveren body/zwarte 12-50 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jesper86 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:28:
Want we weten allemaal, no pictures = didn't happen ! ;)
Dat niet alleen, ik wil ook gewoon plaatjes zien. En daarnaast brengt het Olympus ook weer eens onder de aandacht tussen al het Canon en Nikon geweld in dat topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amphora schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 00:22:
[...]

Is gewoon in menu aan te passen :)
[...]

Kit voor 1299,- zilveren body/zwarte 12-50 lens.
Import of die is die officieel al leverbaar. En is dat dan de officiele retailprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:43:
[...]

Import of die is die officieel al leverbaar. En is dat dan de officiele retailprijs?
Hij is officieel leverbaar in Nederland en 1299,- inclusief 12-50mm kitlens is de officiële adviesprijs. Zonder kitlens is de adviesprijs 1099,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hopelijk is hij in september al voor minder dan de adviesprijs te krijgen als ik naar Amerika ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:04:
Hopelijk is hij in september al voor minder dan de adviesprijs te krijgen als ik naar Amerika ga.
Lol. :) Laat ik nou net hopen dat hij zo tegen eind juli al voor veel minder dan de adviesprijs beschikbaar is want de maand erna ga ik namelijk op vakantie. En ja, op de Canarische eilanden loop je natuurlijk een heel groot risico als je camera niet spatwaterdicht is...
Maar goed, ik lees net weer geruchten dat de volgende grote Olympus aankondiging er al weer aan zit te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

mace schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:04:
Lekker in Amerika kopen dan. Scheelt je veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ja dat is het plan. O-)

Er kan wel een paar honderd dollar van de kitprijs af vind ik. $1000 voor OM-D + 12-50 zou mooi zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door mace op 03-05-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
Ik heb 'm in bestelling staan. Als hij binnen is zal ik er iets over posten. Ik hoop dat hij focus confirmation mogelijk maakt op mijn E-M5, maar ik had hier gelezen dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken ivm contrast AF. Verder zou het fijn zijn als hij IBIS in videomodus mogelijk maakt met manuele lenzen, dat zou nog wel eens kunnen gaan werken.
EDIT: link toegevoegd

[ Voor 10% gewijzigd door pnieuwla op 04-05-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Gister de Olympus 12-60 (de moeder aller lenzen ;) ) 2e hands gekocht voor 500 euro.
Ik kende de lens al van een week New York (bij LensRentals toen een week gehuurd), maar het blijft toch echt zo'n vette lens (letterlijk ook, als enige nadeel het gewicht).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrSleeves schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:25:
Gister de Olympus 12-60 (de moeder aller lenzen ;) ) 2e hands gekocht voor 500 euro.
Ik kende de lens al van een week New York (bij LensRentals toen een week gehuurd), maar het blijft toch echt zo'n vette lens (letterlijk ook, als enige nadeel het gewicht).
Voor de kwaliteit die het levert is het een hele compacte en lichte lens. ;)
Van harte met je aanwinst. Van wat ik ervan gehoord heb kan het onmogelijk een miskoop zijn. Zo'n beetje elke 4/3 gebruiker heeft de lens of wil de lens wanhopig hebben. :) Het is eigenlijk de enige (redelijk betaalbare) lens die ik ken die zo'n gigantische reputatie heeft opgebouwd. Op wat voor een camera ga je hem zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Een E-520... :$

Het is ook de enige lens die ik ken die duurder is geworden. Lens is in 2008 voor 815 gekocht. Nu is het 900 (bij dezelfde winkel), maar daarna 970 of hoger.

Maargoed, het is dus een toplens. Eigenlijk ook geen minpunten te verzinnen. Zelfs op mijn camera stelt'ie supersnel scherp (echt heel snel, zelfs in slecht licht). Die SWD is echt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
MrSleeves schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:34:
Een E-520... :$

Het is ook de enige lens die ik ken die duurder is geworden. Lens is in 2008 voor 815 gekocht. Nu is het 900 (bij dezelfde winkel), maar daarna 970 of hoger.

Maargoed, het is dus een toplens. Eigenlijk ook geen minpunten te verzinnen. Zelfs op mijn camera stelt'ie supersnel scherp (echt heel snel, zelfs in slecht licht). Die SWD is echt super.
Klinkt goed :)

Je zou een 2e hands E620 ofzo kunnen kopen. Meer focus-punten en wat betere iso waarschijnlijk. Maar of je er veel mee op schiet ik weet t nie. De lens is koning. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Wel naar gekeken, maar dacht zelf eerder aan een E-30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Da's natuurlijk nog beter, als je dat graag wil. :P Het mooie aan de Exxx serie leek me nou juist dat ze zo compact zijn. Zit er nog wel een lens op, maar toch het scheelt best een hoop als ik dat zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

MrSleeves schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:34:
Minpunt: geen Micro 4/3 (en geen f2.8 over gehele bereik, of f2.0 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Deze lens kan natuurlijk niet op een m43 om de simpele reden dat je dan de kracht van de SWD mist aangezien je dan aan contractdetectie autofocus vastzit. De lens vraagt wel om fasedetectie.

En f2.8 of f2.0 is natuurlijk praktisch onmogelijk op een 12-60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Dat snapt 'ie ook wel, hij zit gewoon grappig te doen om je 'geen minpunten'. Of 'zij', weet ik het. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
nog een aardig stukje over de prijsstelling van ILC's:

http://www.sansmirror.com...hats-the-right-price.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hoeft je echt niet te schamen voor je camera hoor. Als het voor jou werkt is het toch prima ongeacht de camera die je hebt. En al helemaal met zo'n super lens erop haal je betere resultaten dan velen met nieuwe camera met kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Weet ik, maar de camera is nu wel de zwakste schakel. Ik wacht (en hoop) nog op een FourThirds camera en kijk dan wel weer verder. Voorlopig wel weer genoeg investering gedaan (laatst ook nog een nieuwe flitser gekocht, FL-36).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te kijken naar een nieuwe lens.
Momenteel heb ik de 14-42 kitlens (E-PL1) (niet zo tevreden over de snelheid vooral met minder licht) en de 40-150mm en daarover ben ik eigenlijk heel tevreden. Nu ben ik op zoek naar een 3e lens. Heb eigenlijk al wel besloten om de E-M5, hoe geweldig ook, nog even een generatie te laten rijpen.

Ik zit te twijfelen tussen de 12mm f/2 of de 45mm f/1.8. Beide m.Zuiko.
Het prijsverschil meewegende, wat zou de beste aanvulling op mijn 2 lensjes zijn?
Ik hou mbt fotografie van landschappen, dierentuinbezoeken, interieurs (van grote gebouwen), architectuur, natuur, uitjes met mensen en zo nu en dan huisdieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Aangezien je een lange lens heb waar je tevreden over ben kan het toch alleen maar de 12/2 worden uit die twee ? De 45mm (90mm) is veel te lang voor de dingen die je noemt behalve de dierentuin, en daar is dan meestal de 40-150 wel goed voor.

Heb je de nieuwe (Micro) Four Thirds lenzen catalogus gezien ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had ik nog niet gezien. Dank. Zo te zien moet ik de OP weer aanpassen want ik zie al wel wat nieuwe lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downset04
heb de em-5 bijna 2 weken

kort: fantastische camera, snel, goed te bedienen, ziet er prachtig uit
hoge iso is heel goed

enige minpunten zijn:
- de nogal kleine plastikerige knopjes achteraan. de wieltjes enzo zijn wel top
- ik mis een minimum sluitertijd instelling bij de auto-iso
- ik mis een functie om verschillende foto's met een interval te trekken
- de klepjes die de aansluiting voor de flash afschermen zijn echt lelijk en dom design

verder niks op aan te merken

alle foto's zijn met ruisreductie uitgeschakeld en de jpegs van de camera zelf

met de panaaonic 100-300mm
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UK7aQl.jpg

met de panasonic 20mm
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MBnBml.jpg

met de olympus 45mm
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gC26Ll.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door downset04 op 08-05-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pnieuwla schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:15:
Ik heb 'm in bestelling staan. Als hij binnen is zal ik er iets over posten. Ik hoop dat hij focus confirmation mogelijk maakt op mijn E-M5, maar ik had hier gelezen dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken ivm contrast AF. Verder zou het fijn zijn als hij IBIS in videomodus mogelijk maakt met manuele lenzen, dat zou nog wel eens kunnen gaan werken.
Op mijn Voigtländer 25mm f/0.95 geeft de chip iig informatie door richting de E-PM1. Hij ziet hem als 50mm f/1.0 (veranderde bij de 1e keer aanzetten van 2.8 naar 1.0) maar ik kom vooralsnog niet in de programming modus.

Edit: Ik had problemen met de lens reset, is opgelost. Het programmeren kan beginnen...
Edit 2: En het programmeren gaat niet, de camera start opnieuw op zodra je de eerste command ingeeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2012 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
offtopic:
Ik zag vandaag een zilveren (en een zwate) e-m5 bij Hafo in de vitirine liggen..

Ontopic : ik heb een 14mm panasonic besteld en ook nog een 7.5mm samyang fisheye :D Kan niet wachten totdat ik alles binnenheb!!

[ Voor 39% gewijzigd door WVL_KsZeN op 12-05-2012 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:48:
[...]

Op mijn Voigtländer 25mm f/0.95 geeft de chip iig informatie door richting de E-PM1. Hij ziet hem als 50mm f/1.0 (veranderde bij de 1e keer aanzetten van 2.8 naar 1.0) maar ik kom vooralsnog niet in de programming modus.

Edit: Ik had problemen met de lens reset, is opgelost. Het programmeren kan beginnen...
Edit 2: En het programmeren gaat niet, de camera start opnieuw op zodra je de eerste command ingeeft.
Het is mij net gelukt met een E-P2. In de handleiding staat 'reset', dit is het indrukken van de lens release knop, en 'preview', dat is een FN button die je moet programmeren als depth of field preview.

En mijn doel is bereikt, video met stabilisatie met manuele lenzen:
http://forums.dpreview.co...orum=1041&thread=41495840

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben dus tot het programmeren gekomen, vanaf daar bij commando's invoeren een camera freeze en opnieuw opstarten na het indrukken van de ingestelde Preview-knop (ik heb de activitatietijd van de programmeren-modus op een of andere manier onbedoeld op 37 seconden gekregen, en het enige dat ik zelf krijg zoals ik het wil is het 1e nummer van de aperture). Ik heb reeds contact gehad met de maker, ik denk dat een nieuwe chip soelaas biedt.

Zo gemakkelijk is het op de Nokton overigens, dun dubbelzijdig tapijttape:
Afbeeldingslocatie: http://forum.mflenses.com/userpix/20125/4970_dandelion_1.jpg

Dat de curvature niet klopt komt omdat het gewoon dezelfde chip is als de 4/3 natuurlijk, en toevallig werkt hij ook (gedeeltelijk) op MFT. Doet je focus confirm het?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 00:32:

Dat de curvature niet klopt komt omdat het gewoon dezelfde chip is als de 4/3 natuurlijk, en toevallig werkt hij ook (gedeeltelijk) op MFT. Doet je focus confirm het?
Zie inmiddels mijn update op dezelfde thread bij dpreview. Alles was functioneel maar tijdelijk. Ik denk inderdaad dat er een nieuwe FW op de chip moet.

Focus confirm deed het wel maar is niet bijzonder bruikbaar eerlijk gezegd. Wat echt handig is, is de zgn. 'focus trap' functie zoals die in Magic Lantern voor Canon camera's beschikbaar is. De camera maakt dan een foto zodra het object in focus is. Je kan dan de knop half ingedrukt houden en langzaam 'over' de focus heen draaien. Ben benieuwd of er ooit een magic lantern voor de Olympus camera's zal komen, focus peak zou dan ook tot de mogelijkheden gaan behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jutter47
Wat mij zal benieuwen wanneer er 400mm lenzen en converters beschikbaar komen voor de m4/3 systeem camera's, zonder adapter dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jutter47 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 11:48:
Wat mij zal benieuwen wanneer er 400mm lenzen en converters beschikbaar komen voor de m4/3 systeem camera's, zonder adapter dus.
Het maximale bereik is momenteel 300mm (wat staat voor 600mm op 35mm film).
Het zal nog wel enige tijd duren denk ik voordat Olympus of Panasonic van die lichtsterke objectieven met groot bereik en dus kapitale lenzen zullen uitbrengen. Hun strategie is niet hetzelfde als met het 4/3 systeem. Wellicht dat een andere fabrikant het op gaat pakken, maar van de 2 hoofdspelers verwacht ik het de komende 2 jaar nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jutter47
@ Thorgrem,

Een converter 1.4 of 1.7x zou al mooi zijn om wat meer bereik te hebben met de 300mm.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.