Gisteren bij de introductie workshop geweest bij Kamera Express in Capelle a/d IJssel en heb de OM-D E-M5 uitgebreid kunnen testen. Olympus had zelfs een model ingehuurd. We kregen een 8GB SD kaart en konden lekker schieten en kaartje mochten we houden zodat ik thuis het resultaat goed kan beoordelen. Gisteren kreeg ik toch best een positieve indruk.
AF is lekker snel maar bij filmen toch wel veel focus hunting met de kit lens. EVF is ook even wennen en dat is ook een twijfel punt. Ik kwam ook met een lastige vraag waar Olympus geen antwoord op had: Bij het schieten via EVF wil je daarna direct het resultaat bekijken op het scherm, KAN NIET! Je kan wel instellen dat de foto een x aantal seconden in beeld houden na het schieten maar dat is dan op het scherm waarmee je schiet. Dus via EVF zie je alleen de foto in de EVF. Kan dus niet snel schieten en op scherm kijken. Dan moet je toch naar de play/view knop schakelen maar die is pas beschikbaar als camera klaar is met schrijven en aangezien ik RAW+Jpeg schoot moet je soms een paar seconden wachten.
Hopelijk kan zoiets in een FW update worden opgelost. Dat je het menu niet in kan tijdens schrijven is mee te leven, maar laat dan in ieder geval de foto's een x aantal seconden zien op beide schermen. Op dit punt(je) na was ik verder tevreden over de look en feel van de camera i.c.m. 12-50 kitlens en de 45mm 1.8 lens. Lag goed in de hand ondanks het kleine formaat en de knopjes waren niet te klein (wat voor sommige reviewers wel een minpunt blijkt te zijn).
Toen ik mijn 60D met 15-85 in de ene hand vergeleek met de E-M5+kitlens in de andere hand wilde ik direct ruilen! Wat een verschil qua gevoel en gewicht. Wist gelijk weer waarom ik de E-M5 overweeg, lekker klein en lichtgewicht, zeker met pancake/fixed lenzen. Het is maar goed dat ze niet op voorraad waren anders kon ik me niet inhouden misschien en nu kon ik eerst rustig de inhoud van het gekregen SD kaartje op de Macbook bekijken.
Lightroom/PS ondersteunen de RAW bestanden dus niet maar dat wist ik van te voren dus had ik de camera op RAW+JPEG gezet. De jpeg's zien er in lightroom prima uit totdat ik 100% ging inzoomen. Foto's waren wel redelijk scherp maar het zag er wat uitgesmeerd uit, alsof er hele hoge ruis onderdrukking was toegepast of hoge jpeg compressie. Toch maar de Olympus viewer geïnstalleerd en daarmee de RAW's geopend hopend op beter resultaat maar helaas, ook in de RAW is hetzelfde te zien. Toch wel teleurstellend. Hier is een voorbeeld te downloaden, ben benieuwd wat jullie er van vinden:
http://dl.dropbox.com/u/1312727/P1010021.JPG (iso 250, f1.8, 45mm, 1/100 sec)
Dus nu twijfel ik toch weer. Maar even wat meer reviews afwachten van bijv. DPReview. Er zijn wel tal van positieve reviews maar die vergelijken alleen met andere MFT systeem camera's. Ik zie graag wat meer reviews die de vergelijking aan durven met DSLR's