Het grote 4/3 en m4/3 topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 67.896 views

Onderwerpen

Alle 34 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Lenstip waren ze niet zó enthousiast:
Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED

11. Summary

Pros:
* small, compact and very solid casing at the same time,
* very good image quality in the frame centre,
* decent or good image quality on the edge of the frame,
* slight chromatic aberration,
* good work against bright light,
* efficient and accurate autofocus.

Cons:
* a bit too high coma level,
* high distortion,
* significant vignetting at the maximum relative aperture,
* modest standard accessory kit.
Als ik daar puur op resolutie vergelijk met de 20/1.7 van Panasonic en de Voigtlander 25/0.95 is de 12/2 zeker niet duidelijk de betere, zelfs tegenover de Samyang 7.5mm fisheye moet hij het m.i. afleggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2012 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Altijd fijn natuurlijk als een review zo goed uitpakt. Het is ook wel de lens die bovenaan mijn verlanglijstje staat. Was hij maar net zo mooi geprijsd als de 45mm dan had ik de knoop al wel eerder doorgehakt.
Het lijkt mij voor mij de ideale lens voor landschapsfotografie en voor interieuren van grote kerken en andere bouwwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Ik ben gevallen voor de Panasonic GF3X in de kleur wit met de zilverkleurige lens 14-42. In mijn ogen een mooie combi. De witte versie is helaas niet leverbaar in NL en ook niet via Panasonic NL.

In Engeland is de combi wel leverbaar. Een nadeel zou kunnen zijn dat het MENU niet in het NL is. En bestellen in Engeland de nodige extra kosten met zich mee brengt als verzend, invoerrechten / inklaringskosten.

Iemand nog tips? Eventueel een betrouwbare verkoper in Engeland ?

Alvast mijn dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het een idee om even met Panasonic te bellen of ze een witte kunnen leveren? En als ze dat niet kunnen zou je gelijk kunnen vragen of in het Engelse model ook de Nederlandse taal als menutaal gezet kan worden. Ik neem eigenlijk wel aan dat er meerdere talen in de body zitten anders zouden ze voor elk taalgebied een andere firmware moeten gebruiken.
Edit: de handleiding geeft in ieder geval aan dat je een taal kan instellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ton1234 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 14:45:
Ik ben gevallen voor de Panasonic GF3X in de kleur wit met de zilverkleurige lens 14-42. In mijn ogen een mooie combi. De witte versie is helaas niet leverbaar in NL en ook niet via Panasonic NL.

In Engeland is de combi wel leverbaar. Een nadeel zou kunnen zijn dat het MENU niet in het NL is. En bestellen in Engeland de nodige extra kosten met zich mee brengt als verzend, invoerrechten / inklaringskosten.

Iemand nog tips? Eventueel een betrouwbare verkoper in Engeland ?

Alvast mijn dank voor de reacties.
Er is veel kritiek op de Gf2/Gf3 op de M3/4 forums. De GX1 zijn ze erg enthousiast over. Die ook overwogen?

Alle import uit de UK (europa) is belastingvrij, je betaalt daar je taxes. Ik heb goede ervaringen met amazon.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2012 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Zover mijn dank voor de reacties.

Panasonic NL gebeld en kunnen de witte GF3X niet leveren. De menu talen v/h Engelse model zijn: Japanese, English, German, French, Italian, Spanish

Voor mij belangrijk naast mijn Sony HX9V en de Canon 550D een grote sensor, compact model en de video / film functie. Ook gekeken naar de Sony NEX 5N, grote sensor maar ook n grote lens 18-55mm.

Ik heb dit draadtje gelezen maar waar staan de negatieve ervaringen met de GF3X heb al het nodige gezien op you-tube. Enig idee waar ik dit kan lezen ?

De Panasonic G1 X + 14-42 ook gezien maar met zijn prijs van 799euro valt deze eigenlijk buiten het budget.
Waar zijn de psitieve topics te vinden over deze cam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Die negatieve ervaringen zijn dan ook vooral van GF1 gebruikers die wat externe controls (Lees: knoppen en wieltjes.) missen. Bediening is zeg maar iets meer gericht op consumenten en doorstromers vanaf een compact. Verder niets mis mee. Zeker in combinatie met het compacte 14-42 objectief een erg mooie en lekker kleine combi. Gezeik over de GF3 en het ophemelen van de GX1 is vooral op het forum van dpreview te vinden. Een vaatje zout erbij nemen is aanbevolen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Fiber schreef op zondag 19 februari 2012 @ 19:16:
Die negatieve ervaringen zijn dan ook vooral van GF1 gebruikers die wat externe controls (Lees: knoppen en wieltjes.) missen. Bediening is zeg maar iets meer gericht op consumenten en doorstromers vanaf een compact. Verder niets mis mee. Zeker in combinatie met het compacte 14-42 objectief een erg mooie en lekker kleine combi. Gezeik over de GF3 en het ophemelen van de GX1 is vooral op het forum van dpreview te vinden. Een vaatje zout erbij nemen is aanbevolen.
Nu ja, ik ben zelf ook eens rond aan het kijken, maar de GX1 heeft ook écht andere voordelen. Qua high ISO performance komt deze toch vrij dicht in de buurt van de concurrenten met een grotere APS-C-sensor. Dat vind ik toch zeer indrukwekkend te noemen. Dit natuurlijk naast de afwezigheid van een viewfinder, of de mogelijkheid deze als accessoire erbij te kopen. UIteraard in de GX1 ook €200 duurder, dus deze verschillen zijn eigenlijk vrij 'logisch' in mijn ogen.

[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-02-2012 22:20 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De GX1 (en ook de G3) hebben een nieuwere sensor dan de GF3.
Verschil zit vooral bij de hogere ISO's. (en daarbij is het verschil best groot)
Maar als je vooral bij voldoende licht fotografeert (zeg maar onder ISO1600) is de GF3 ook prima (en vooral lekker compact!).
(En de Panasonic 14mm F2.5 en Panasonic 20mm F1.7 zijn leuke pancake lenzen daarbij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leendertv schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:52:
De GX1 (en ook de G3) hebben een nieuwere sensor dan de GF3.
Verschil zit vooral bij de hogere ISO's. (en daarbij is het verschil best groot)
Maar als je vooral bij voldoende licht fotografeert (zeg maar onder ISO1600) is de GF3 ook prima (en vooral lekker compact!).
(En de Panasonic 14mm F2.5 en Panasonic 20mm F1.7 zijn leuke pancake lenzen daarbij!)
Bij voldoende licht kun je vrijwel geen verschil zien tussen een goede compact en een basis DSLR.
Het gaat juist om low light performance waar de verschillen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ook niet helemaal waar.
Het verschil zit ook in DR (dynamisch bereik), DOF, kwaliteit van de lenzen...
Zo heb je bij compact camera's veel sneller dichtgelopen schaduwen of een uitgebeten lucht.

En wat low light performance betreft is een GF3 al een stuk beter dan compact camera's (waarbij ISO400 meestal al de max is).

Natuurlijk zijn er uitzonderlijk goede compactcamera's die een grotere sensor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Even een (beginners)vraag. Ik ben op zoek naar een goede all-round camera. Vooral vanwege de compactheid en de volwassenheid van het (eco)systeem neig ik naar µ4/3. In het bijzonder ben ik geïnteresseerd in een camera icm de Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42mm F3.5-5.6 ASPH Power OIS. Bijvoorbeeld de pricewatch: Panasonic Lumix GX1 + 14-42mm F3.5-5.6 (pancake). Deze lijkt me uitermate geschikt om mee te nemen op vakanties en andere tripjes.

Echter hecht ik ook aan het kunnen maken van foto's in relatief slechte lichtomstandheden, zoals in een bar of een kerk. Nu is het zo dat 1) µ4/3 in deze omstandigheden niet zo goed preseert als camera's met een grotere sensor (APS-C) zoals de Sony NEX-5N en 2) de zoomlens die ik op het oog heb, relatief traag is in vergelijking met bijvoorbeeld de befaamde en snelle Pana 20mm pancake-lens.

Daarom de vraag hoe goed een lens als de bovengenoemde kit (GX1X) presteert in relatief slechte omstandigheden, lichttechnisch gezien. Is dit nog goed te doen of ben ik dan beter af met de goedkopere doch bulkier kitlens icm een snelle prime? Helaas heb ik geen geld om naast de GX1X nog een extra lens aan te schaffen.

Of kan ik net zo goed de zoomlens vergeten en alleen een pancake kopen? Ik merk namelijk met mijn compactcamera al dat ik eigenlijk vrij weinig zoom. Een vrij banaal probleem wat daarbij komt kijken is dat er bijna geen leuke pancake-kits te verkrijgen zijn? Niet bij Sony, niet bij Samsung en ook niet bij µ4/3.

Opmerkingen bij mijn 'probleem' zijn van harte welkom!

edit: of maak ik hier een misrekening en zijn dergelijk hoge apertures (F1.7) in veel situaties toch niet bruikbaar, omdat dan tevens de depth-of-field ernstig inperkt?

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-02-2012 09:07 . Reden: typo ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:36
De depth of field met een MFT camera op 1.7 is prima te gebruiken. Ik heb nog eens door mijn foto's zitten te kijken die ik met deze lens op F1.7 en in situaties met weinig licht gemaakt heb met een PEN E-P2 en de scherptediepte is prima voor groepsfoto's e.d.

Als je voor de GX1 gaat zijn de ISO prestaties volgens mij ook helemaal niet slecht in vergelijking met de APS-C systeemcamera's, zeker als je niet van plan bent je foto's op ISO 1600 of hoger op posterformaat af te drukken. En het grote voordeel van MFT is natuurlijk de (relatief) heerlijk kleine objectieven.

Persoonlijk lijkt me de X-kitlens niets, vooral vanwege de powerzoom, maar als je daar geen problemen mee hebt is dat natuurlijk geen punt voor jou. Qua compactheid scheelt het natuurlijk wel iets, maar uiteindelijk zal je de camera toch los of in een tas moeten dragen, hij gaat nog steeds niet in je broekzakken passen.

Tenzij je absoluut zeker bent dat je met een 40mm equivalente brandpuntsafstand voor al je foto's toe kan, zou ik niet voor alleen de 20mm pancake gaan. Het beperkt je wel erg veel. Het is een heerlijke lens voor een hoop situaties, maar voor bijvoorbeeld landschappen heb ik toch liever een 24-28mm equivalent en voor portretten een 90-150mm equivalent en dat mis je gewoon als je alleen voor de pancake gaat.

Conclusie: als ik jou was zou ik eerst de camera met een kitlens proberen (de X als je de compactheid belangrijk vindt, anders een gewone). Als nu blijkt dat je met een acceptabele ISO (zeg 1600) nog niet de foto's kan maken die je wilt maken in situaties met weinig licht, kan je verder gaan kijken naar een lichtsterke prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je leest nog wel regelmatig over problemen met de 14-42mm X lens van Panasonic.
De beeldstabilisatie schijnt niet goed te werken aan het eind van het zoom bereik (en dan bij bepaalde sluitertijden).
Ik weet niet of dit probleem ondertussen al opgelost is...

Wat eventueelook een goede optie is: Olympus PEN EPM1 + m.Zuiko 14-42mm + Panasonic 20mm F1.7

De EPM1 is een betere camera dan de GF3. De m.Zuiko 14-42mm is ook best compact (een stuk compacter dan de 14-42mm kitlens van bijvoorbeeld de Panasonic G3).
En met de Panasonic 20mm F1.7 past de EPM1 in je jaszak, en kun je ook bij weinig licht fotograferen.

Die Panasonic 20mm 1.7 is trouwens echt een must-have voor het m43 systeem. (En als je portretfotografie leuk vind, geldt dit ook voor de m.Zuiko 45mm F1.8)
Hele compacte, lichtersterke en super scherpe lens.

En een andere optie zou ook nog kunnen zijn:
Panasonic GF3 (of de EPM1) + Panasonic 14mm F2.5 (voor lanschappen) + Panasonic 20mm F1.7 (voor bijvoorbeeld mensen of binnen).
(Je kunt de GF3 in een kit kopen met de 14mm F2.5 pancake, daarbij zou je dan dus de 20mm extra kunnen kopen)
Eventueel kun je dan later nog een zoomlens toevoegen als de m.Zuiko 40-150mm (goedkoop, maar niet slecht!), de Panasonic X 45-175mm of de Panasonic 45-200mm voor bijvoorbeeld closeups of in de dierentuin.... (met die laatste twee heb je dus beeldstabilisatie op een Panasonic camera)

Wat ik ook altijd nog een hele fijne m43 camera vind is de Olympus PEN EPL2.
Vooral de grip is goed, zit echt fijn in je hand!
Wat beeldkwaliteit doet deze niet echt onder voor de Panasonic GF3 of de Olympus EPM1.
Alleen de Auto Focus is wat minder snel (maar de vraag is hoe belangrijk dit voor jou is).
Dus je zou ook nog kunnen kijken of je ergens een EPL2 op de kop kan tikken.

Het voordeel van een Olympus PEN camera is dat je met bijvoorbeeld de Panasonic 14mm F2.5 of de Panasonic 20mm f1.7 beeldstabilisatie hebt (deze lenzen hebben geen ingebouwde beeldstabilisatie en de Panasonic body's hebben dat ook niet). Je kunt dus nog beter bij weinig licht fotograferen.

En wil je door een zoeker fotograferen of heb je aan de LCD achter op de camera genoeg?
In het eerste geval moet je dus rekening houden dat je ook een externe electronische zoeker moet kopen.
En als je deze vervolgens altijd zou gebruiken kun je ook net zo goed een Panasonic G3 kopen.
Dan heb je een camera met ingebouwde zoeker (en ook nog een kantelbare LCD) voor niet al te veel geld.
En dan heb je gelijk ook de nieuwste Panasonic sensor. Die bij de hoge ISO's aanzienlijk beter is dan bijvoorbeeld een GF3.
Een G3 met een pancake lens is ook nog best compact (niet zoveel groter dan bijvoorbeeld een GF1: http://www.photographyblo...panasonic_lumix_g3_51.jpg)

[ Voor 75% gewijzigd door leendertv op 21-02-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 13:22
Denk dat je wel kunt zeggen dat de GF3 sensor op ISO 800 net zo goed presteerd als de GX1 op 1600 ISO. Dus de GX1 is wel degelijk een verbetering op het gebied van sensor. Alleen zul je daarmee niet automatisch goed kunnen fotograferen in slechte lichtomstandigheden daarvoor moet je echt naar een prime kijken met minimaal F1.8.

Ik heb mijn kitlens van de GF3 verkocht en heb de 20mm F1.7 er gewoon permanent op zitten. Perfecte combi voor mijn doel.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Bedankt voor de reacties. Ik neig nog steeds naar de X-lens, maar die problemen verontrusten me inderdaad nogal. Ik zal bij de zaak waar ik mijn spullen wil gaan halen dit issue eens voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Leesvoer: Hands-on with the Olympus OM-D E-M5
http://www.dpreview.com/a...ith-the-olympus-om-d-e-m5

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:16:
Bedankt voor de reacties. Ik neig nog steeds naar de X-lens, maar die problemen verontrusten me inderdaad nogal. Ik zal bij de zaak waar ik mijn spullen wil gaan halen dit issue eens voorleggen.
Ik zou deze issues dan goed in de winkel testen:

1) Blur at the long end between 1/60s - 1/320s, even with OIS off and camera on a tripod (may depend on focus distance). Hard to pin down exactly when/why this occurs. This is the issue we both had with our lens, and which dpreview also reported.

2) Handheld images taken at 1/60s - 1/320s with OIS on are less sharp than images taken with OIS off (adjusted for camera shake. In other words, a sharp handheld picture taken with OIS off will be sharper than a sharp handheld photo taken with OIS on). This 2nd issue is in my opinion a design problem affecting all copies of the 14-42 X and 45-175 X lenses, which hopefully will be corrected in a future firmware update.

Bron: http://forums.dpreview.co...orum=1041&thread=40684740

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Argh, probleem 1 was ook aanwezig bij de lens in de winkel. Erg vervelend. Ik was er eigenlijk al een beetje uit dat ik vanwege de compactheid, het lenzenaanbod en de middellange 'viability' van µ4/3, wilde gaan investeren in dit ecosysteem.

Nu ik echter lees over de problemen met de PZ-lens en de manier waarop Pana dit structureel lijkt te negeren en ik het probleem zelf ook heb gecontateerd begin ik toch wel ernstig te twijfelen.

Niet dat ik nu al wel veel vertrouwen heb ik de levensvatbaarheid van NEX en NX op de middellange termijn (vooral het zeer karige lenzenaanbod van Sony), maar die hebben teminste nog een betere sensor aan boord.

[ Voor 82% gewijzigd door HarmoniousVibe op 24-02-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is een ook interresant topic wat betreft dit probleem:
http://forums.dpreview.co...age=40636875&changemode=1

Hij heeft het probleem niet als hij het stuk lens wat uitschuift ondersteund met een vinger.
Het zou dus kunnen zijn dat er iets gaat trillen als de lens helemaal uitgeschoven is en bij bepaalde sluitertijden.

De m.zuiko 14-42mm lens van Olympus is trouwens ook stuk kleiner dan de kit zoomlens van Sony en Samsung: http://www.seriouscompact...e-pl1-gf1-g2-p1060443-jpg
Misschien is iets als een EPL3 + m.Zuiko 14-42mm + Panasonic 20mm F1.7 dan ook een leuke compacte set voor jou.

Sony Nex heeft maar één pancake, en die is ook nog niet zo best toch?
De m.Zuiko 17mm pancake kun je ook maar beter vermijden... (de 14mm en 20mm pancakes van Panasonic zijn allebei beter)

[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 24-02-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het m4/3 systeem staat of valt niet met de 2 x lenzen van Panasonic. Er zijn vele compacte lenzen verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:06:
Het m4/3 systeem staat of valt niet met de 2 x lenzen van Panasonic. Er zijn vele compacte lenzen verkrijgbaar.
Klopt. Het was gewoon even wat frustratie O-). Ik heb dan ook de mentale knoop doorgehakt en ga waarschijnlijk een G3 kopen heb een G3 (Bruin) besteld. Aanvankelijk nog gewoon met de standaardlens (14-42mm). Later wellicht nog een leuke pancake erbij :).

Is er trouwens nog een reden dat de G3 met zo'n beetje dezelfde IQ én met EVF (ik heb het in de winkel getest en het gaat prima met bril) een stuk goedkoper is dan de GX1?

Ik heb het idee van compactheid overigens maar laten varen. Hij gaat toch nooit in mijn broekzak passen. Zelfs niet zonder lens. Misschien de GF3 met een crèpe (een hele dunne pancake ;)), maar fijn zal het niet zitten en goed zal het ook niet zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door HarmoniousVibe op 24-02-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gefeliciteerd met je aankoop!
Inderdaad een hele complete camera voor een leuke prijs (voor een EP3 + EVF2 betaal je ongeveer twee keer zoveel en dan heb je nog een oudere generatie sensor)
Ik heb ook de G3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gefeliciteerd. De G3 is een goede camera en veel waar voor zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe sensor en 5-axis IS in de E-M5 lijkt zijn werk goed te doen, release vastgesteld op 31 maart:

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/DynamicRange.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/Schermata03-2455988alle094127.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

leendertv schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:45:
De m.Zuiko 17mm pancake kun je ook maar beter vermijden... (de 14mm en 20mm pancakes van Panasonic zijn allebei beter)
Ik ben naar het kijken naar een EP2 set met de 17 en in vergelijking met de 20 vind ik de bokeh tekening prettiger (zachter), wat voor mij best belangrijk is. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 13:16
Ben ook eens aan het kijken naar een ILM. Ik ben eigenlijk op zoek naar een vervanging voor mijn trusty LX3.

Wat wil ik?

onmogelijke eisen bij four-thirds :

- ik fotografeer graag in 3:2 formaat. 4:3 is niks voor mij, four-thirds camera's komen me dus eigenlijk slecht uit, want ik verlies standaard dus flink veel pixels en wat groothoek.
- de multi-aspect-sensor van de LX3 vind ik nog steeds een fantastisch idee, jammer dat dit bij geen enkele ILM terug komt (alhoewel de canon G1x dit volgens mij wel weer gebruikt, maar dat is dan weer geen ILM)..

realistische eisen :

- bruikbare ISO 1600 (op mijn LX3 ga ik eigenlijk nooit hoger dan ISO 200.. ISO 400 vind ik niet meer bruikbaar)
- goede 24mm equivalent lens bij 3:2 foto's, dus eigenlijk 22.5mm equivalent bij 4:3 foto's
- het zou fijn zijn om IS in de body ingebakken te hebben, zodat ik meer keuze heb kwa lenzen.
- ingebouwde flash (hoeft geen super flash te zijn, gewoon een standaard ingebouwde flash)

De nieuwe GX1 spreekt met het meeste aan en voldoet aan alle eisen, behalve dat er geen IS zit ingebakken.. Heb ook nog gekeken naar de ISO prestaties van de huidige Olympus modellen, maar die vallen me dan weer erg tegen (als in : niet goed genoeg om mijn LX3 voor weg te doen).

Aan de andere kant, zie ik ook weer geen andere mogelijkheden... De Nex-7 lijkt me fantastisch, maar er zijn geen lenzen die ik wil (een compacte goede 24mm equivalent, de 16mm die beschikbaar is vind ik niks..)

Weet het gewoon niet meer :(

Moet ik nu gaan voor de GX1, wachten op een nieuwe Olympus camera (ingebouwde IS), tóch de Nex-7 of misschien voor iets heel anders, bvb de Canon G1x (maar die begint weer bij 28mm!)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 16:11
De GH2 heeft een multi aspect sensor (en dus ook 3:2), maar hij is natuurlijk wel een stukje groter dan de GX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wat is je budget?

Die nieuwe Olympus is er al (bijna): reviews: Hands-on: Olympus E-M5 12mm f/2 lens er op en klaar ben je... :)

Lenzen aanbod van Sony houdt inderdaad nog niet over inderdaad.

En dan is er ook nog die nieuwe Fuji, ook erg mooi speelgoed:
reviews: Hands-on: Fujifilm X-Pro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
De nieuwe E-M5 heeft de 12-50mm lens en een nieuwe on body IS techniek welk ook goed met video werkt. De lens is wel vrij groot en een stuk trager dan de 12mm f2. Geen multi-aspect sensor en ook geen onboard flash.

De GX1 met de 12mm f2 is ongeveer even duur als de E-M5 (550 + 600) alleen wel een stuk compacter.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Meh...

Panasonic GH2 is te groot. Die 12-50 lens is ook een enorme knoepert :) Die nieuwe Fuji lijkt me wel wat, maar ook daar : geen beschikbare lens die me 24mm geeft (liefste heb ik eigenlijk nog iets meer groothoek..)

De 2 camera's die het meeste aan de wensen lijken te voldoen blijven toch :

deze camera's missen 1 eis :

GX1 : geen ingebakken IS, wel veel lenzen (bvb 7-14mm)
E-M5 : geen ingebakken flash, wel veel lenzen.

jammer dat ik bij 3:2 foto's met zo'n 12mm f2.0 dus niet meer uitkom op 24mm, maar op 26mm. dag groothoek :( Vraag me af waarom Panasonic gestopt is met die multi-aspect sensor, ik vind het echt ideaal.

deze camera's missen 2 of meer eisen :

Nex-7 : wel flash, geen ingebakken IS, geen goede 24mm lens.
X-Pro1 : geen ingebakken IS én geen flash! en de komende tijd geen 24mm lens :P

Bedenk me eigenlijk dat ik nog 1 eis mis : native ISO 80 of 100.. Snap niet waarom al die camera's tegenwoordig beginnen met ISO 200, moet je weer met ND-filters aan de slag..

[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 09-03-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
misschien heb ik iets gemist. Maar 12mm op een m43 camera is niet hetzelfde als 24mm lens op een APS-C camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, maar het ging toch om 24 mm in kleinbeeldequivalent? Dat is wel 12 mm op m4/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Als je dan wil vergelijken, is 12 mm op (m)43 hetzelfde als 15 mm (12x2/1.6) op APS-C.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

MrSleeves schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:17:
Als je dan wil vergelijken, is 12 mm op (m)43 hetzelfde als 15 mm (12x2/1.6) op APS-C.
Voor Canon, ja.... Voor nikon, Sony, Pentax, etc. is het gewoon 16mm (x1.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ja, maar ik wil 24mm kleinbeeld equivalent. Dat is dus ongeveer 11,7mm op m4/3 als je op 3:2 ratio schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Maar die is 12mm en geen 11.7mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarbij denk jij die 0.3mm te gaan missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:50

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

WVL_KsZeN schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 21:46:
- ik fotografeer graag in 3:2 formaat. 4:3 is niks voor mij, four-thirds camera's komen me dus eigenlijk slecht uit, want ik verlies standaard dus flink veel pixels en wat groothoek.
Het is andersom: een 4:3-foto is niet smaller, maar hoger! Maar ik vind 4:3 ook niet mooi, gebruik mijn PEN vrijwel altijd op 16:9... 3:2 alleen voor staande foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik fotografeer zelf tegenwoordig altijd in het 4/3 formaat. Sinds ik meer dan een jaar geleden een m4/3 camera kocht. In het begin was dat wel even wennen maar eenmaal gewend vind ik het ideaal zowel staand als liggend.
Indien ik het aan wil passen naar bijvoorbeeld breedbeeld lukt het me altijd om het mooi te snijden. Maar dat gebeurd eigenlijk zelden, ook als ik ga snijden dan gebruik ik de 4/3 verhouding.

De GH2 heeft overigens zo'n multi-aspect sensor, of de nieuwe E-M5 dat ook heeft weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Gelukkig heb ik pas eind mei een nieuwe camera nodig, dus ga in april zeker een vergelijkje maken tussen de gx1 en e-m5, zijn er verder nog camera's die ik móet bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 20:33:
Gelukkig heb ik pas eind mei een nieuwe camera nodig, dus ga in april zeker een vergelijkje maken tussen de gx1 en e-m5, zijn er verder nog camera's die ik móet bekijken?
Niets moet. :)

Maar ik zou zeker ook kijken naar de modellen die al een half jaartje tot een jaartje oud zijn. Vaak zijn die qua prijs zeer aantrekkelijk voor wat je ervoor krijgt. De E-M5 is een dijk van een camera en ik wil er zelf ook zeker 1 maar als je zo'n nieuw model de eerste maanden koopt betaal je de hoofdprijs vaak. Maar dat is natuurlijk voor elke camera (en alle elektronische apparatuur) zo en vooral voor systeemcamera's waar de ontwikkelingen vrij snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 20:33:
Voor de volledigheid wil ik de Samsung NX200 + 16 mm f/2.4 nog even noemen. Maar de prestaties van die lens zijn net als de 16 mm van de NEX vrij beroerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.dpreview.com/n...lympus-omd-em5-iso-series

low light high ISO voorbeelden van DPR. Zo te zien heeft Olympus behoorlijk wat vooruitgang geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:53
De ruis-prestaties zien er erg goed uit vergeleken met mijn antieke E-3. Wel lijkt het erop dat het ruis-filter van de Olympus JPEG engine niet echt geweldig is. De samples met noise-filter op default zien er niet echt beter uit dan met de NF uit. Ik ben wel benieuwd hoeveel je kunt opschonen met een beter ruis-filter algoritme, zoals in Lightroom zit.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 16:13:
Maar die is 12mm en geen 11.7mm :)
Wie zegt dat? Lensfabrikanten ronden heel erg vaak af. Een 12mm kan best een 11.6 of een 12.4 mm zijn. Het verschil is dan ook minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dpreview heeft nu ook een ISO-vergelijking met de RAW's gemaakt:

ISO6400
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dPYXYwxVwp4r7bTjKjh4ppjN/full.jpg

Ik ben onder de indruk van de prestaties van de E-M5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 14:01
Ik vind die nieuwe Olympus erg mooi en ik zou hem erg graag willen hebben. Zal hij echt meer +/- €1000 gaan kosten of zal er wel wat van die prijs afgaan? Ik ben in staat om mijn EP-2 om te 'ruilen' voor deze (en dan gelijk mijn videocamera te verkopen).

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals een enkeling hier wellicht weet houdt Olympus Europa regelmatig veilingen op Ebay van herstelde producten. Dat zijn dan producten die kapot zijn teruggestuurd end ie vervolgens in nieuwstaat hersteld worden. Vaak zijn het oude camera's en dat is nu ook het geval. Vaak kan je voor een zeer leuk bedrag een oude camera op de kop tikken.

Momenteel bijvoorbeeld een E-P1 met kitlens voor een paar tientjes met nog 1 dag te gaan: http://myworld.ebay.nl/olympusmarket/?_trksid=p4340.l2559

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Wanneer is nou de bedoeling dat die E-M5 in de winkel komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:36
Ik was een paar weken geleden bij Foka en daar verwachten ze de camera in de eerste week van april. Dat is volgens mij ook wat in de meeste previews wordt gezegd.

Ik hoop dat hij dan ook snel bij Bol.com te verkrijgen is, heb nog wat bonnetjes... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door wiljanvdb op 22-03-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Oke, dank je.

Ik zal er over heen gelezen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de Olympus.nl webshop:
Deze actie met voorbestellingen geldt uitsluitend voor eindklanten in de volgende landen: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Spanje en Zweden. U kunt tot 6-4-2012 zonder enige verplichting een voorbestelling voor de nieuwe camera plaatsen.De persoonlijke gegevens die u opgeeft, worden verwerkt conform onze privacyrichtlijnen en worden uitsluitend gebruikt in het kader van deze actie. Deze actie vervalt indien deze bij wet is verboden of indien er wettelijke beperkingen gelden.
Dus ik ga er ook van uit dat hij ergens in het begin van April er is.

Anyway, ik heb ook besloten deze OM-D te kopen. Die zoom lenzen zijn me veel te langzaam, dus ik wil twee primes; één wide-angle en één normal. De 12mm f/2.0 wil ik sowieso kopen, dat lijkt de beste verkrijgbare wide-angle te zijn, maar nu zijn er dus 3 opties voor een normal lens:

-25mm f/1,4 (pana/leica)
-20mm f/1,7 (pana)
-25mm f/0,95 (nokton voigtlander cosina)

Nu vind ik de nokton nog wat prijzig, en ik weet niet hoe manual focus mij bevalt met een evf - dus die sla ik nog even over. Ik denk wel dat ik 'm een keer wil uitproberen, f/0,95 is natuurlijk fantastisch.
Dan gaat het dus tussen de 25mm en de 20mm: de leica is bijna 300 euro duurder en groter en zwaarder dan de 20mm van panasonic. Echter, omdat ik sowieso al de 12mm ga kopen ben ik bang dat ik de 20mm te wijd zal gaan vinden. Daarnaast is de leica natuurlijk wat sneller, wat met zo'n kleine sensor wel verschil maakt qua ISOs. Welke zal ik kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Lekker die 20mm kopen en van het uitgespaarde geld de 45/1.8 erbij kopen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leuk nieuws:

macro tussenringen voor m43 van Kenko (10mm + 16mm). Met volledig electronische control!

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/kenko_extension_combined.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/extension_micro_kenko.jpg

http://www.43rumors.com/s...-full-electronic-control/

de prijs die genoemd wordt lijkt me niet echt reeël (216 euro per stuk).

Hier staan ze samen voor 199 euro:
http://www.fotomundus24.d...-four-thirds-p-16153.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiber schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:49:
Lekker die 20mm kopen en van het uitgespaarde geld de 45/1.8 erbij kopen... :)
De set EM5 + m.Zuiko 12mm f2 + PL 25mm f1.4 + m.Zuiko 45mm f1.8 is wel super cool.

De PL 25mm f1.4 schijnt volgens verschillende reviews zo'n beetje de beste m43 lens te zijn.
Lees dit eens door:
http://soundimageplus.blo...-25mm-f14-micro-four.html
http://soundimageplus.blo...mm-f14-micro-four_26.html
http://soundimageplus.blo...mm-f14-micro-four_27.html

Voordelen van de Panasonic 20mm f1.7 zijn eigenlijk alleen dat deze compacter is en goedkoper.
Ligt natuurlijk ook maar welke eisen je aan de beelkwaliteit stelt.

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 29-03-2012 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
leendertv schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:09:
Voordelen van de Panasonic 20mm f1.7 zijn eigenlijk alleen dat deze compacter is en goedkoper.
Ligt natuurlijk ook maar welke eisen je aan de beelkwaliteit stelt.
Beeldkwaliteit van de 20mm f/1.7 is heel behoorlijk, daar heb ik eigenlijk weinig over te klagen eerlijk gezegd. De compactheid en zeker ook de prijs waren voor mij veel belangrijker dan de extra beeldkwaliteit. De PL is 3x zo groot, volgens mij nog groter als mijn kitlens, en dat wilde ik nu juist niet :). Sowieso is de PEN ook mijn fun camera, dus beste is sowieso niet noodzakelijk voor mij :). In combinatie met die EM-5 lijkt het me wel een mooie match natuurlijk :). En als je die kan betalen, dan zal die extra kosten voor die PL25 ook niet zo'n probleem zijn. Ik zou zelf liever de bovengenoemde combi 20mm 1.7 dn 45mm 1.8 hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjekster op 30-03-2012 12:06 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

Ik vraag me eigenlijk af of je de 20-25mm überhaupt wel gebruikt als je ook de 12mm al in je tas hebt zitten. Ik denk dat mijn voorkeur uit zou gaan naar de 12mm plus de 45mm 1.8.
Een andere optie is om nog even te wachten tot de 60mm macro van Olympus op de markt komt, de 75mm F1.8 zal wel niet te betalen worden. (http://www.dpreview.com/n...8/Olympus_75mm_60mm_Macro)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Ik heb zelf de 20mm en het is zeker een heerlijk objectief alleen de AF snelheid haalt het bij lange na niet met de PL 25 of de 45 1.8. Maar aangezien je MF als optie aangeeft zal je misschien toch geen probleem hebben met langzame AF :)

Ik mis ook wel beeldstabilisatie voor het filmen maarja met de OM-D heb je daar weer geen last van.

[ Voor 4% gewijzigd door Furfoot op 30-03-2012 15:11 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme?
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:47
Ik overweeg een Oly e-pl3 aan te schaffen met op de langere termijn een panasonic 20mm F1.7 maar nu lees ik de laatste tijd toch veel berichten over de langzame AF. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Is de AF in combinatie met een oly pen body snel genoeg om spelende kinderen etc vast te leggen? Ik wil de combinatie ook binnenshuis gaan gebruiken, ik ben nu alleen bang dat deze combinatie gaat hunten en dat de af te langzaam is om goed te kunnen functioneren?

Wie heeft er ervaring met de combinatie van een Oly pen body met de 20 mm F1.7 en kan mij meer vertellen over de snelheid van de AF?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
Ik heb een E-P3 en de AF in combinatie met de 20mm f1.7 is normaal gesproken harstikke goed (niet even snel als mijn oly 45mm, maar dat is supersnel). Maar..... ik moet wel zeggen in het donker kan ie wat vaker 'zoeken' voor de focus en gaat het allemaal idd wat langzamer gaat en niet altijd de eerste keer de juiste focus vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Panasonic GF5 is officieel uit!
Toch een leuke update met de nieuwe sensor, 920k LCD, stereo geluid opname....

http://www.ephotozine.com...gf5-hands-on-review-18921
http://www.imaging-resour...ic-gf5/panasonic-gf5A.HTM

Leuke camera om samen met de Panasonic pancake lenzen in je jaszak te stoppen!

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 05-04-2012 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dpreview heeft er ook al even mee mogen spelen, verschillen met de GF3 zijn niet heel groot, maar wel nuttig. Beter scherm inderdaad en een betere grip vooral: http://www.dpreview.com/previews/panasonicdmcgf5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argonath
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-01 16:17
ff vraagje!
Is de stap van een 40-150mm 1:4 -5.6 naar een 70-300mm 4.0-5.6 een noemenswaardige vooruitgang wat betreft kwaliteit van foto's en t telebereik? Ik wil namelijk een stuk meer bereik halen uit een niet al te dure lens. Maar twijfel over deze lens. En vergelijkbare lenzen zoals die van Sigma, zijn die vergelijkbaar qua kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Welke 70-300 bedoel je precies? (Graag een linkje.) Dan weten we tenminste waar we het over hebben. En op welke body wil je die zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jutter47
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-02 12:57
Is er al bekend wanneer er tussenringen voor de Panasonic G3 beschikbaar komen om de 100/300mm telelens nog eens met 1.5x of zoiets te vergroten? Een 400mm lens zou ook mooi zijn en dit om vogels te spotten want 300mm is wat aan de kleine kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downset04
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05-2023
ik heb de 12mm van olympus de 20mm van panasonic en de 45mm van olympus

de 45mm is veruit mijn favoriete lens kwa beeldkwaliteit, het diepte effect, de resolutie en de feel van de foto's is geweldig, soms sta je te dicht bij om hem voor iets te gebruiken, maar als ik zou kunnen ik haalde hem er nooit meer af :D

ik zou in elk geval deze lens voorrang geven als je al de 12mm hebt

mijn om-d staat in bestelling al enige weken weet iemand wanneer de eerste levering in benelux zullen gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ´m ook gereserveerd bij de Olympus webstore, maar nog niks gehoord. De digitalrev webstore (Hong Kong) heeft 'm wel in stock, Jessops (UK) en zowel de UK als de US versies van Amazon hebben 'm nog niet. Op het moment ga ik er vanuit dat de Europese launch volgende week is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nu ik een beetje gewend ben aan mij G3 (met de standaard kitlens), ben ik een beetje rond aan het kijken voor een snelle prime. Is in jullie ogen de veel duurdere (en grotere) PL Summilux 25mm het geld waard ten opzichte van de 20mm pancake? De samples die ik van de 25mm heb gezien vind ik bokeh-technisch mooier dan die van de 20mm, maar als ik de 20mm zou kopen heb ik meteen geld 'over' om er een Olympus 45mm bij te kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door HarmoniousVibe op 09-04-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik stem zondermeer voor de 20mm + 45mm optie. Die 20mm is ook weer prima te verkopen als hij niet bevalt en dan kun je altijd nog de 25mm kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 12:05:
[...]
Beeldkwaliteit van de 20mm f/1.7 is heel behoorlijk, daar heb ik eigenlijk weinig over te klagen eerlijk gezegd. De compactheid en zeker ook de prijs waren voor mij veel belangrijker dan de extra beeldkwaliteit.
Om die redenen heb ik ook voor de Panasonic 20mm F1.7 gekozen. (en ik heb ook de Panasonic 14mm f2.5).
Met de Panasonic G3 + Panasonic 100-300mm en de twee Panasonic pancakes en Raynox macro voorzetlensjes heb ik een lekkere compacte en lichte set om van alles in de natuur te kunnen fotograferen (van landschappen tot vogels, bloemen en insecten...). Kun je zonder moeite een hele dag mee rond lopen, bevalt me echt heel erg goed.
jutter47 schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:36:
Is er al bekend wanneer er tussenringen voor de Panasonic G3 beschikbaar komen om de 100/300mm telelens nog eens met 1.5x of zoiets te vergroten? Een 400mm lens zou ook mooi zijn en dit om vogels te spotten want 300mm is wat aan de kleine kant.
Een teleconverter op een zoomlens is meestal niet zo'n goed idee.

Ik fotografeer zelf regelmatig vogels met de G3 + Panasonic 100-300mm.
Door de 2x copfactor van het m43 systeem is het bereik eigenlijk vergelijkbaar met een 400mm lens op een Canon of Nikon camera.
Met de Panasonic 100-300mm kun je dus best wel vogels fotograferen. Meer milimeters is natuurlijk altijd beter voor vogelfotografie. Ik hoop dat er nog eens een 300mm of 400mm lens met teleconverters beschikbaar komen voor m43.

Voor de G3 moet je wel de Panasonic 100-300mm kopen omdat de Olympus zoomlenzen geen stabilisatie hebben. En dat ge je wel nodig hebben bij dit bereik.

Hier enkele foto's die ik gemaakt heb met de G3 + 100-300mm:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7053/7067675163_00780b6481_z.jpg
Grutto in de alblasserwaard by Leendert Visser, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7119/6851355560_752f524d6d_z.jpg
roodborst 1 by Leendert Visser, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6119/6336628281_2ce2ef6c48_z.jpg
Eend 1 by Leendert Visser, on Flickr

[ Voor 15% gewijzigd door leendertv op 11-04-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jutter47
@ Leendert bedankt voor het antwoord.
De foto's zijn prachtig maar waar het mij om gaat is de 100-300mm lens in staat om vogels in de vlucht goed in beeld te brengen die zo'n 30 a 40 meter hoog vliegen? Ik heb nu een Panasonic FZ150 met een 1.7 x Tele Conversielens. Is het qua dichterbij halen een verbetering als ik een G3 zou kopen met een 100-300mm lens?
En dan nog de vraag is het waar dat de AF moeilijk of te laat scherp stelt bij vogels die je tegemoet komen vliegen of valt dat wel mee. Met de FZ150 heb ik ook veel dat de vogel te laat scherp in beeld komt.
Kortom maak ik een grote sprong voorwaarts qua snelheid en groter in beeld brengen van vliegende vogels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Je FZ150 met 1.7 keer converter komt tot 1000mm (35mm equivalent) Een m4/3 met 300mm komt tot 600mm dus dat is in principe een achteruitgang.

Als je echt serieus wil gaan vogelen zou ik toch eerder aan een dSLR gaan denken, en dan met bijvoorbeeld een Sigma 150-500. Kijk anders eens op de gespecialiseerde vogel forums, vogels fotograveren is echt een specialisme, daar komt best veel bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat bereik betreft ga je inderdaad achteruit.
Maar dat zegt nog niet alles. Ik verwacht dat je met de G3 + 100-300mm veel meer details (scherpte) opneemt dan met de fz150 en de 1.7x converter). Dus je kunt meer croppen (knippen) uit de foto van de Panasonic G3 en toch meer details over houden.
Die zoomlenzen van compact en bridgecamera's zijn meestal helemaal niet zo goed als je helemaal inzoomt (wat wil je ook bij een lens ontwerp die 24x kan inzoomen.... de panasonic 100-300mm heeft maar een 3x zoom).

De Panasonic G3 heeft een 16mp sensor. je kunt makkelijk de helft van de foto's eraf knippen als je dat wilt (de G3 heeft ook een 8mp stand die hetzelfde doet, maar alleen in jpg). Dan blijft er nog 8mp over (meer dan genoeg voor super goede afdrukken op a4 formaat).

Mijn ervaring met compact/bridge camera's is dat ISO 400 echt al de max is, bij ISO800 verlies je al teveel details. Maar met vogelen heb je vaak snellere sluitertijden nodig om beweging te bevriezen. ISO800 of 1600 kun je zeker met bewolkt weer goed gebruiken.

Met vogels in vlucht fotograferen heb ik eigenlijk geen ervaring.
Maar echte DSLR's zijn daar wel beter in dan een Panasonic G3.

Trouwens bij Sony fotograferen veel mensen vogels met de 70-400mm, bij Canon met de 100-400mm of de 400mm... wat bereik eigenlijk hetzelfde als de Panasonic 100-300mm.
De uitdaging is ook juist dichtbij vogels te komen (de mooiste foto's maak je eigenlijk op maximaal 5 meter afstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Precies, dus eigenlijk kun je beter investeren in camouflage spul, tentjes, waadpakken, etc. dan in dure tele-lenzen... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.wildbirdeco.net/store/img/p/14-58-large.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jutter47
@Fiber en Leendert,

Misschien moet ik nog even geduld hebben totdat er 400 of 500mm telelenzen/converters beschikbaar komen voor de Panasonic G3 of andere systeem camera's zoals Olympus, Nikkon.

[ Voor 28% gewijzigd door jutter47 op 13-04-2012 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jutter47
Fiber schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:25:
Precies, dus eigenlijk kun je beter investeren in camouflage spul, tentjes, waadpakken, etc. dan in dure tele-lenzen... :)

[afbeelding]
Is ook een idee maar daarvoor loop en fiets ik te veel in de stad of bossen waar ik voornamelijk mijn platen schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

Volgens The Verge is de Olympus OM-D E-M5 onderweg: http://www.theverge.com/p...starts-shipping-worldwide

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die Olympus OM-D E-M5 beter dan een Panasonic GX1?
Wat zijn precies de belangrijke verschillen tussen deze twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5-axis stabilisatie, betere prestaties op hoge ISO-waarden, ingebouwde viewfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:49:
5-axis stabilisatie, betere prestaties op hoge ISO-waarden, ingebouwde viewfinder.
De sensor in de Oly E-M5 is dezelfde als in de Panasonic GX1 als ik mij niet vergis. Daarom denk ik dat er niet echt betere prestaties op hoge iso-waarden zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je daar een officiële bevestiging van? Naar mijn weten is het door Olympus niet bekend gemaakt waar ze de sensor vandaan hebben.

Vergelijk dit even:
http://www.focus-numeriqu...ruit-electronique-12.html
http://www.focus-numeriqu...ruit-electronique-12.html

Ik weet wel welke ik beter vind presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de RAW's gaat vergelijken is het verschil al wat minder groot, Olympus is duidelijk beter in ruisonderdrukking. Ze staan ook bekend om hun goede JPEG output. Ik weet wel bijna zeker dat het dezelfde sensor is. m4/3-sensor-bakkers zijn er niet zoveel, en hiervoor heeft Olympus ook sensoren van Panasonic gebruikt. Nikon zegt ook niet dat ze hun sensoren door Sony laten bakken, toch gebeurt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dan ga je weer voorwaarden stellen aan de variabelen.

Voorheen maakte Olympus het bekend, ditmaal vooralsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergelijking van dpreview:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ksu54W2Gnaocrkl0r0Sm3Ifi/full.jpg

Allemaal dezelfde 16 MP sensor van Sony, toch zie je nog wel wat verschil tussen de modellen door wat er door de camera met het signaal van de sensor wordt gedaan. Als ik dan naar de verschillen tussen de E-M5 en de GX1 ga kijken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9W0gYCW54W1cujtLPvv18Gw0/full.jpg

Is dat verschil ook niet zo groot. Ik heb vooralsnog geen enkele reden gezien waarom het géén sensor van Panasonic zou kunnen zijn en het aantal megapixels ook nog eens hetzelfde is. Dat ze het niet bekend maken vind ik dan geen sterk argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar zeg ik dat het niet zo is? Ik zeg dat je het niet met zekerheid kan stellen vanwege bovengenoemde redenen, maar daar wordt teveel gewicht aan gehangen; feit blijft dat de E-M5 op bovenstaande voorbeelden beter presteert dan de GX1.

(Ik was vooral benieuwd of er inmiddels een bron te vinden was dat het dezelfde sensor betreft ipv het gegis.)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die GX1 heeft veruit het minste detail en het meeste ruis. Nu is iso12800 niet echt iets wat je snel zult gebruiken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik de "ruis"-verschillen tussen de GX1 en de E-M5 miniem. Ook de andere pluspunten van de E-M5 (5-axis stabilisatie, ingebouwde viewfinder) rechtvaardigen voor mij niet de veel hogere prijs van de E-M5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DigitalRev review van de OM-D;
YouTube: Olympus OM-D E-M5 Hands-on Review

Nogal wat kritiek erop dat het geen "OM" is, verwijzend naar de oude film OM cameras. Nu heb ik zelf geen enkele nostalgische gevoelens bij die camera, dus het lijkt me nog steeds een prima camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Een klassieke OM camera heeft als karakter dat ie compact is met een enorme vergroting in de zoeker (tenminste zover ik weet). Compact is de OM-D E-M5 wel, maar heeft natuurlijk geen optische zoeker en de sensor is 4 keer zo klein als 35mm film.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:23:
Persoonlijk vind ik de "ruis"-verschillen tussen de GX1 en de E-M5 miniem.
Detail ook? Check eens bij de rechterletter onderaan, de GX1 geeft totaal geen geel weer. Ook de gele lijn daarboven wordt door de GX1 geheel onderbroken met een groen vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 17:56:
[...]

Detail ook? Check eens bij de rechterletter onderaan, de GX1 geeft totaal geen geel weer. Ook de gele lijn daarboven wordt door de GX1 geheel onderbroken met een groen vlak.
Natuurlijk, de E-M5 is ietsje beter. Maar zelf ben ik geen pixelpeeper. Momenteel heb ik een Panasonic G1 en wil gaan upgraden. Waarschijnlijk ga ik voor een GX1 als die nog iets in prijs zakt (heb alleen de body nodig). De E-M5 vind ik zelf veel te duur. Maar ja, dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Ik heb trouwens een G1 met uitsluitend een 20 mm Panasonic lens erop.
Op het moment dat er gezoomed moet worden grijp ik terug naar een Canon Powershot S95.
Dan heb je een beetje een idee van wat voor type fotograaf ik ben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/Schermata04-2456032alle100352.png

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/Schermata04-2456032alle102327.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E-M5 beter dan een NEX-7? Ik kan het me niet voorstellen aangezien de NEX-7 een veel grotere CCD heeft. Wat is de bron van deze grafiekjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veel groter? Dat valt wel mee. Vergeet ook niet dat de NEX-7 24MP heeft. Ik denk dat de pixelgrootte aardig dicht bij elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The sensor of micro four thirds measures 18 mm × 13.5 mm (22.5 mm diagonal), with an imaging area of 17.3 mm × 13.0 mm (21.6 mm diagonal). Its area, ca. 220 mm², is approximately 40% less than the APS-C sensors.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar de resolutie van de NEX-7 is 50% hoger, dus vandaar mijn opmerking dat ze qua pixelgrootte heel goed met elkaar te vergelijken zijn. Ik heb nog niet de moeite genomen om de pixeloppervlakte uit te rekenen voor de precieze cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, je hebt gelijk dat de pixelgroottes op de CCD ongeveer hetzelfde zullen zijn.
1 van de 2 grafiekjes toont de Signal-To-Noise (SNR) ratio. Ik denk dat je door de veel hogere resolutie van de NEX-7 veel minder gauw noise zult zien. Als je een foto genomen met een E-M5 uitprint en je print een foto genomen met de NEX-7 uit, dan zullen de pixels van de NEX-7 kleiner zijn. Dus zul je ook minder snel noise zien denk ik. Dus zo'n grafiek zal niet alles zeggen. Maar ik begrijp inmiddels dat er een storm van reacties op deze grafiekjes is gekomen, zie http://www.1001noisycamer...results-at-techradar.html .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat kan ik anders zeggen dan: "Lies, damned lies, and statistics".
Er wordt zoveel gegoocheld met cijfers en meetwaarden, dat je je soms enorm in moet verdiepen voordat je boven water hebt, wat er nu daadwerkelijk gemeten en weergegeven wordt. Ook bij DxO doen ze soms uitspraken en produceren ze grafieken die meer vragen oproepen dan antwoorden geven.
RAW's gemaakt onder sterk gecontroleerde (studio) omstandigheden zijn voor mij meer een maat, dan de grafiekjes die vaak geproduceerd worden. Vooral met ruisreductie wordt gesjoemeld om hogere waarden te halen.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.