Het grote 4/3 en m4/3 topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 67.646 views

Onderwerpen

Alle 34 producten

Anoniem: 181786

Topicstarter
Als all-round lens kan je als beginner denk ik beter de standaard kitlens. Als je daar dan een paar weken/maanden mee gespeeld hebt weet je ook beter wat voor een bereik bij je past.

Toen ik mijn camera met kitlens kocht dacht ik dat de 20mm voor mij ideaal zou zijn. Bleek dat ik toch wel heel wat bereik miste en dus heb ik er ipv de 20mm een telezoomlens bijgekocht. Geld kun je helaas maar 1 keer uitgeven.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:49

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou ook zeker een kit kopen ipv een losse body. Zo'n kitlensje kost niet veel extra en en ze zijn echt zo slecht nog niet. Prima om mee te beginnen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 20:47
Mmm ok, als ik het zo lees kan ik idd beter gaan voor een standaard kit. Helaas is er dan nog vrij veel keuze! :P Ben vanavond even in de Mediamarkt geweest in de hoop dat ik het licht zou zien, maar heb nog niet echt een keuze kunnen maken ofzo. Even mijn ideeen nu op een rijtje;

pricewatch: Olympus PEN E-PL1+ M.ZD ED 14-42mm; 300 eu en schijnt nog vrij goed te zijn
pricewatch: Olympus PEN E-PL2 + M.ZD 14-42mm f3.5-5.6 II; 350 eu, weet niet of het de 50 eu tov de E-PL1 waard is
pricewatch: Olympus PEN E-PM1 + 14-42mm 3.5-5.6 II R; beste uit de Roundup maar wel 420 eu
pricewatch: Samsung NX100 + 20-50mm f3.5-5.6 ED; voor 260 eu ook vrij goedkoop
pricewatch: Samsung NX 200 + 18-55mm F3,5-5,6 II OIS; Zag ik in de MediaMarkt voor 570 eu, dat tezamen met de cashback actie van 200 eu betekent nu voor 370 eu
pricewatch: Panasonic DMC-GF3 14-42mm; niet heel goed in de Roundup, maar met 50 eu cashback kun je deze al voor 350 eu kopen

Kan iemand helpen in deze keuze?

...en dan zit ik ook nog altijd met het dilemma ''waarom niet gelijk voor een echte DLSR gaan?''. Voor 380 eu kun je al een Canon EOS 1100D krijgen, nu zelfs met cashback (weet alleen niet hoeveel), en als ik eerlijk ben zie ik nog niet echt het mobiliteitsvoordeel van een ILC tov een DSLR. Ik bedoel, een ILC met lens past ook niet in een broekzak, dus in welke situaties is een ILC nu precies ''minder gedoe'' dan een DSLR?

Iig veel dank voor de hulp zo ver!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
(jarig!)
Is bij die nx-200 niet al de 200 euro van de prijs afgehaald? 570 euro is wel een hele nette prijs voor Media markt begrippen. Als daar inderdaad nog 200 euro vanaf gaat, dan zou dit mijn eerste keuze zijn.

• Fiber

Fiber

B.A.L. schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:15:
... ''waarom niet gelijk voor een echte DLSR gaan?''. Voor 380 eu kun je al een Canon EOS 1100D krijgen, nu zelfs met cashback (weet alleen niet hoeveel), en als ik eerlijk ben zie ik nog niet echt het mobiliteitsvoordeel van een ILC tov een DSLR. Ik bedoel, een ILC met lens past ook niet in een broekzak, dus in welke situaties is een ILC nu precies ''minder gedoe'' dan een DSLR?...
Geen idee, ligt ook een beetje aan het model en welke lens je er op zet. Een kleiner model ILC, zoals de GF3, EPM1 of NX200, met een pancake lensje of dat nieuwe compacte zoomlensje van Panasonic er op past dan wellicht niet in de zak van een strakke spijkerbroek, maar toch echt wel in je jaszak of in de zijzak van een cargo pant. Ik vind bijvoorbeeld de lenzen van een Sony NEX ook te groot.

Ik vind een dSLR toch echt wel een maatje groter, maar wel met veel meer mogelijkheden qua lenzen, flitsers, etc. Kost wel een vermogen als je niet uitkijkt.

200 Euro cashback op de NX200? Dat is wel een koopje trouwens!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Fiber schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:43:
[...]

Geen idee, ligt ook een beetje aan het model en welke lens je er op zet. Een kleiner model ILC, zoals de GF3, EPM1 of NX200, met een pancake lensje of dat nieuwe compacte zoomlensje van Panasonic er op past dan wellicht niet in de zak van een strakke spijkerbroek, maar toch echt wel in je jaszak of in de zijzak van een cargo pant. Ik vind bijvoorbeeld de lenzen van een Sony NEX ook te groot.

Ik vind een dSLR toch echt wel een maatje groter, maar wel met veel meer mogelijkheden qua lenzen, flitsers, etc. Kost wel een vermogen als je niet uitkijkt.

200 Euro cashback op de NX200? Dat is wel een koopje trouwens!
Jup! Zie: http://www.samsung.com/nl...lywood_Televisie_20111116

Zie dat die gemiddeld zon 700 eu is, maar bij de MM DH zag ik een set incl lens van 570 eu dacht ik, totaal 370 dus. Ben alleen vergeten de exacte prijzen en lensen enzo daar te noteren, beetje onhandig van me.

Is die NX200 zo goed dan?

EDIT: @VantageR nee mij werd verteld dat dat er nog extra van af ging

[ Voor 5% gewijzigd door B.A.L. op 30-12-2011 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dpreview is wel enthousiast over de NX200, maar heeft nog geen volledige review. http://www.dpreview.com/previews/samsungnx200/

Kan me haast niet voorstellen dat hij bij de MM voor 570 minus 200 is 370 staat. Ik vrees dat die cashback al in die 570 verwerkt zit, anders zou het echt een koopje zijn. Of is het een losse body, dan zou het heel mischien kunnen.

Bedenk wel dat elke ILC al een heel stuk beter is dan een willekeurige compact. Niet per se in goed daglicht, maar vooral in moeilijkere omstandigheden. In goed daglicht maak je met elke camera mooie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mmm ok, als ik het zo lees kan ik idd beter gaan voor een standaard kit. Helaas is er dan nog vrij veel keuze! :P Ben vanavond even in de Mediamarkt geweest in de hoop dat ik het licht zou zien, maar heb nog niet echt een keuze kunnen maken ofzo. Even mijn ideeen nu op een rijtje;

pricewatch: Olympus PEN E-PL1+ M.ZD ED 14-42mm; 300 eu en schijnt nog vrij goed te zijn
pricewatch: Olympus PEN E-PL2 + M.ZD 14-42mm f3.5-5.6 II; 350 eu, weet niet of het de 50 eu tov de E-PL1 waard is
pricewatch: Olympus PEN E-PM1 + 14-42mm 3.5-5.6 II R; beste uit de Roundup maar wel 420 eu
pricewatch: Samsung NX 200 + 18-55mm F3,5-5,6 II OIS; Zag ik in de MediaMarkt voor 570 eu, dat tezamen met de cashback actie van 200 eu betekent nu voor 370 eu
pricewatch: Panasonic DMC-GF3 14-42mm; niet heel goed in de Roundup, maar met 50 eu cashback kun je deze al voor 350 eu kopen

Kan iemand helpen in deze keuze?

...en dan zit ik ook nog altijd met het dilemma ''waarom niet gelijk voor een echte DLSR gaan?''. Voor 380 eu kun je al een Canon EOS 1100D krijgen, nu zelfs met cashback (weet alleen niet hoeveel), en als ik eerlijk ben zie ik nog niet echt het mobiliteitsvoordeel van een ILC tov een DSLR. Ik bedoel, een ILC met lens past ook niet in een broekzak, dus in welke situaties is een ILC nu precies ''minder gedoe'' dan een DSLR?

Iig veel dank voor de hulp zo ver!
De keuze zul je uiteindelijk zelf moeten maken. Voor alle modellen is wel wat te zeggen. Ikzelf vindt het grote voordeel van Olympus/Panasonic dat ze beide dezelfde mount gebruiken zodat je van beide fabrikanten lenzen kunt gebruiken. Tevens is het lensaanbod vele malen groter. Ik heb een E-PL1 en die bevalt prima, maar als ik nu nog eens geld uit zou moeten geven zou ik denk ik voor de E-PM1 gaan. In de eerste plaats omdat de autofocus veel sneller is, en omdat er een draaiwieltje opzit. Die mis ik toch wel bij mijn E-PL1.

Alle camera's die je noemt kunnen niet in de zak alhoewel als je een beetje jas hebt kun je de meeste met een pancake wel kwijt. Maar alleen de body is al veel kleiner, laat staan de combinatie van body met (tele)zoomlens. Niet enkel het formaat is kleiner ook het gewicht scheelt echt veel. Bij een bezoekje aan bijvoorbeeld een dierentuin heb ik de camera een groot dele van de dag om mijn nek hangen. Dat gaat erg gemakkelijk, als ik dan het gewicht voel van een dSLR dan ben ik blij dat ik dat niet mee hoef te sjouwen.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olympus komt heel binnenkort met een weather sealed m43 camera met ingebouwde viewfinder!
Grote kans dus dit dit tijdens de PMA event gebeurd (deze start op 10 januari).

Zie: http://www.43rumors.com/f...th-integrated-viewfinder/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Vandaag geprobeerd de MediaMarkt in DH te bereiken maar die gasten zijn onbereikbaar. Kan helaas dus niet dubbelchecken, maar de verkoper vertelde mij gister echt dat de korting er nog vanaf zou gaan. Wellicht een vergissing van zijn kant.

Ik begrijp wel dat er wel voordelen zitten aan een nieuw model te kopen. Ik stoei alleen wel nog met het dilemma ''oude camera en meer geld voor goede lens'' of ''nieuwe camera en standaard lens gebruiken''. Ik krijg het idee dat keuze 2 de betere is.

Wat wordt overigens bedoeld met ''dat compacte zoomlensje van Panasonic''? Ik dacht deze pricewatch: Panasonic Lumix G 20 mm / F1.7 ASPH.' maar die zoomt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar wordt de Panasonic 14-42 X kitlens mee bedoeld, zeer compact model maar wel wat duurder dan de gewone kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

pricewatch: Panasonic Lumix G X X VARIO PZ 14-42mm / F3.5-5.6 ASPH. / POWER O.I.S.

Heeft (nog) geen prijs in de PW zie ik nu...

Wordt ook als kitlens bij de GF3 geleverd. Zie het verschil tussen deze twee: http://tweakers.net/pricewatch/compare/288/288159;294780

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 30-12-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadeel van de oudere PEN's is dat de AF een stuk langzamer is dan bij de nieuwe PEN's (Wat beeldkwaliteit betreft maakt het niet zoveel uit).
Maar als je een super snelle AF niet zo belangrijk vindt kun je ook kijken naar bijvoorbeeld de Olympus PEN EPL2 met m.Zuiko 14-42mm II en bijvoorbeeld de Panasonic 20mm F1.7 en/of de m.Zuiko 40-150mm.
Ergonomisch vindt ik de EPL2 erg goed (en AF is sneller dan met de EPL1 plus de oude kitlens)!

De nieuwe generatie Panasonic sensor (Panasonic G3, GX1 en GH2) maakt wel zichtbaar verschil bij de hogere ISO's. Ik weet niet hoe belangrijk je dat vind?

Ik zou niet zo snel een oudere Panasonic camera kopen. De PEN EPL2 doet het stukken beter met die sensor.

Dus:
Als je een snelle autofocus wil: Olympus PEN EPM1
Vind je een super snelle autofocus niet zo belangrijk: Olympus PEN EPL2

[ Voor 32% gewijzigd door leendertv op 30-12-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Toch zijn er nog zat mensen heel tevreden met hun GF1. Alleen de ruis bij hoge ISO's is wat minder. En moderne camera's zijn een stuk sneller, inderdaad, maar bijvoorbeeld landschappen en stads tafereeltjes lopen echt niet weg als het ietsje langer duurt om scherp te stellen. Spelende kinderen oid wel. Het blijft een afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
gimpy schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:32:
Nadeel van de oudere PEN's is dat de AF een stuk langzamer is dan bij de nieuwe PEN's (Wat beeldkwaliteit betreft maakt het niet zoveel uit).
Maar als je een super snelle AF niet zo belangrijk vindt kun je ook kijken naar bijvoorbeeld de Olympus PEN EPL2 met m.Zuiko 14-42mm II en bijvoorbeeld de Panasonic 20mm F1.7 en/of de m.Zuiko 40-150mm.
Ergonomisch vindt ik de EPL2 erg goed (en AF is sneller dan met de EPL1 plus de oude kitlens)!

De nieuwe generatie Panasonic sensor (Panasonic G3, GX1 en GH2) maakt wel zichtbaar verschil bij de hogere ISO's. Ik weet niet hoe belangrijk je dat vind?

Ik zou niet zo snel een oudere Panasonic camera kopen. De PEN EPL2 doet het stukken beter met die sensor.

Dus:
Als je een snelle autofocus wil: Olympus PEN EPM1
Vind je een super snelle autofocus niet zo belangrijk: Olympus PEN EPL2
Ik ben echt een beginner, tot nu toe alleen gespeeld met pointnshoots, dus zaken als AF en ISO zeggen me niet heel veel. Inmiddels heb ik de terminologie een beetje onder de knie, en begrijp ik dat snelle AF handig is bij foto's maken van (snel) bewegende objecten, en dat goede performance op hoge ISO handig is in donkere omgevingen (grotten, avonden, ...). Ik zag niet veel bewegende dingen fotograferen denk ik dus super snelle AF boeit mij niet zo, savonds nog goede fotos kunnen maken lijkt me wel prettig, dus ik denk dat ik wel waarde hecht aan goede hoge ISO performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B.A.L. schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:55:
[...]savonds nog goede fotos kunnen maken lijkt me wel prettig, dus ik denk dat ik wel waarde hecht aan goede hoge ISO performance.
Ik zou dan zeker ook de Panasonic G3 + Panasonic 14-42mm overwegen.
Deze kit kun je voor ongeveer 500 euro kopen.
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G3KK
Lijkt duurder maar dit is wel inclusief ingebouwde zoeker en kantelbare LCD.
Ik vind het prettig om door een zoeker te fotograferen. Maar de externe zoeker voor de PEN's kosten zo'n 200 euro, dus dat maakt je set gelijk een stukje duurder.

Een EPM1 of EPL2 is wel een stukje compacter dan de G3 (komt vooral door de ingebouwde zoeker van de G3)

Hier zie je een vergelijk tussen de GX1 (zelfde sensor als G3) en de PEN EP3 (zelfde sensor als EPM1, EPL3....) op de hoge ISO's: http://www.stevehuffphoto...rt-1-basics-and-high-iso/

[ Voor 16% gewijzigd door leendertv op 30-12-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
gimpy schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 16:12:
[...]

Ik zou dan zeker ook de Panasonic G3 + Panasonic 14-42mm overwegen.
Deze kit kun je voor ongeveer 500 euro kopen.
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G3KK
Lijkt duurder maar dit is wel inclusief ingebouwde zoeker en kantelbare LCD.
Ik vind het prettig om door een zoeker te fotograferen. Maar de externe zoeker voor de PEN's kosten zo'n 200 euro, dus dat maakt je set gelijk een stukje duurder.

Een EPM1 of EPL2 is wel een stukje compacter dan de G3 (komt vooral door de ingebouwde zoeker van de G3)

Hier zie je een vergelijk tussen de GX1 (zelfde sensor als G3) en de PEN EP3 (zelfde sensor als EPM1, EPL3....) op de hoge ISO's: http://www.stevehuffphoto...rt-1-basics-and-high-iso/
Een zoeker vind ik inderdaad wel prettiger werken, maar als ik die G3KK zo bekijk komt het wel heel erg dicht in de buurt van een echte dSLR. Sterker nog, de 1100D is lichter dan de G3, en de 600D is net even wat zwaarder. Ik vraag me af wat dan nog de toegevoegde waarde van een ILC is.

Thx voor die link, die is wel handig! Wel apart, de resultaten zijn dat de Panasonic beter is op hoge ISO dan de Olympus, terwijl bij de reviews: Roundup: vier compacte systeemcamera's getest juist het resultaat andersom was. En dat terwijl de gebruikte toestellen wel (ongeveer) dezelfde sensor zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nee, de G3 is ongeveer 30% lichter dan de 1100D (336g vs 459g)
En ook 2,2 x kleiner (115x84x47mm vs 130x100x78mm)
Bron: http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Panasonic-G3
En daarnaast zijn de lenzen ook een stuk lichter/kleiner.

De GF3 in die review van tweaker.net heeft de oude Panasonic sensor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickeyhouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-03 15:35
Heb sinds 2 maanden de Olympus E-PL3. Heb m'n Canon 7D verkocht, omdat ik wat kleiners wilde hebben. Lang op zoek geweest, maar uiteindelijk gekozen voor de E-PL3. Tot nu toe: helemaal geen spijt van!

Kwaliteit van de camera bevalt me prima. Mooie foto's en lekker compact formaatje. Past in je jaszak (met moeite, maar het gaat :) ).

Nadeel vindt ik de wat kleine knopjes achterop. Druk nog regelmatig verkeerd. Maar dat kan ook nog ff wennen zijn. Hoop instelmogelijkheden is dan weer een voordeel. Art filters vindt ik persoonlijk ook erg leuk, maar kan me voorstellen dat niet iedereen hier iets mee doet.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7005/6413857727_3126967dd4_z.jpg
Kasteel Geldrop by jwtje, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7010/6413839221_a79f24aba3_z.jpg
Kasteel Geldrop by jwtje, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7018/6426741465_5b13d96074_z.jpg
Rotterdam by jwtje, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7004/6426750647_0009f2fd6c_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7007/6426748737_8984fab0d0_z.jpg

Sinds 1e kerstdag ook de SLR Magic Toy Lens 26mm f1.4 erbij (met dank aan wederhelft).
Erg leuke lens! Erg wennen aan het handmatig scherpstellen, maar erg leuke resultaten.
Waar ik zelf erg van hou, dus dat scheelt...

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7002/6589522665_5b8691e752_z.jpg
Kerst 2011 by jwtje, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7031/6589478529_8990d2337c_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7174/6589463469_6d264a6b2f_z.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door mickeyhouse op 30-12-2011 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34

De NX200 is 749 bij MM in Eindhoven,hebt cijfertjes omgedraaid denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leendertv schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:25:
Olympus komt heel binnenkort met een weather sealed m43 camera met ingebouwde viewfinder!
Grote kans dus dit dit tijdens de PMA event gebeurd (deze start op 10 januari).

Zie: http://www.43rumors.com/f...th-integrated-viewfinder/
Het wordt 6-11 februari:
http://www.43rumors.com/f...-between-february-6-11th/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:03
Fiber schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 00:22:
In goed daglicht maak je met elke camera mooie foto's.
dan ga je wel even voorbij aan het fenomeen 'scherptediepte'.

[ Voor 24% gewijzigd door 107mb op 03-01-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

107mb schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:20:
[...]
Dan ga je wel even voorbij aan het fenomeen 'scherptediepte'.
Dat klopt! Met een compact of zo is gewoon alles scherp, als je hem stilhoudt en je onderwerp ook niet beweegt... Had er ook eigenlijk 'kun je met elke camera mooie foto's maken' moeten schrijven. Maar je hebt gelijk, voor creatief spelen met de DoF heb je een grote sensor en/of een telelens nodig.

Ben wel benieuwd hoe die nieuwe Olympus zich gaat verhouden tot de nieuwe Fuji LX die ook binnenkort (?) verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
Ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen dit jaar :) Ben het meezeulen van mijn camera + flitser en lenzen op vakantie inmiddels zat. Ben na zo'n dag ook echt bekaf door het gewicht.

Heb om de een of andere reden wel echt het idee dat ik een EVF nodig heb, maar vooral bij de Sony camera's (die ik echt geweldig vind) zijn deze opzetstukjes wel erg prijzig.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:36
Ben blij met mijn 20mm en wil deze uitbreiden met de 45mm 1.8 of de nieuwe panny 35-100mm. Erg benieuwd naar de nieuwe snelle zoom van panny.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Is het bij dit soort camera's praktisch om de lens en camera in aparte zakken mee te dragen, en ze even gauw in elkaar te klikken als je even gauw foto's wilt maken, of is dat heel erg onpraktisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat wordt denk ik al vrij snel vervelend als je even gauw een foto wil maken. Body pakken, dop eraf, lensdop eraf, lens erop, foto maken. De momenten waarbij je echt snel moet zijn ben je dan sowieso te laat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Thx! Het is overigens niet eens per se bedoelt voor de snelle momenten, maar ik twijfel nog altijd tussen een dSLR en een ILC. Als ik op vakantie ben wil ik echter niet continue een tasje meedragen waar de dSLR in past; als de camera en lens gewoon in mijn zakken kan stoppen en even gauw in elkaar kan klikken zodra ik ergens een foto van kan maken, dan lijkt mij dat een stuk praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Fiber schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:37:
Toch zijn er nog zat mensen heel tevreden met hun GF1. Alleen de ruis bij hoge ISO's is wat minder. En moderne camera's zijn een stuk sneller, inderdaad, maar bijvoorbeeld landschappen en stads tafereeltjes lopen echt niet weg als het ietsje langer duurt om scherp te stellen. Spelende kinderen oid wel. Het blijft een afweging.
Een GF2 is ook niet slecht. En helemaal niet voor €299, zie PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin Wong over de Zuiko 12-50mm:
Landschap:
http://robinwong.blogspot...2-50mm-f35-63-review.html
Straat:
http://robinwong.blogspot...0mm-f35-63-review_05.html
Macro:
http://robinwong.blogspot...2-50mm-f35-63-review.html

Leuke kitlens met veel mogelijkheden! Van groothoek tot macro (0.72x in vergelijking met 35mm formaat).

[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 05-01-2012 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is dat nou de lens, camera of jpeg compressie waardoor die 100% crops zo ruizig lijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:40:
[...]

Is dat nou de lens, camera of jpeg compressie waardoor die 100% crops zo ruizig lijken?
Alle foto's in de testen van Robin Wong zijn met Noise Filter uit.
Als je in bijvoorbeeld Lightroom een ruisfilter toepast ziet het er al heel anders uit denk ik :)

Iets anders:
Voor dit jaar heb ik op de planning om de Panasonic 20mm F1.7 en Panasonic Leica 45mm F2.8 macro aan te schaffen (ik zat nog te denken aan de komende Panasonic 12-35mm, maar denk dat die wel prijzig word).
Ik had liever een iets langere macro lens gewilt, minimaal 60mm. Zit dus nog te twijfelen over een tweedehands MF macrolens...maar Ik denk toch dat ik voor de PL 45mm ga: AF is altijd makkelijk en handmatig het diafragma op de lens aanpassen vind ik ook niet altijd ideaal.

[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 05-01-2012 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dan doet zo'n noise filter toch best veel, want zelfs een paar van die landschapsfoto's op ISO200 zien er behoorlijk ruizig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
B.A.L. schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:42:
Is het bij dit soort camera's praktisch om de lens en camera in aparte zakken mee te dragen, en ze even gauw in elkaar te klikken als je even gauw foto's wilt maken, of is dat heel erg onpraktisch?
De meeste mensen die dat doen hebben er een pancake opzitten om snel te kunnen schieten. Zoals al gezegd, het is erg omslachtig om alles los in je zakken te steken.

Wel heb ik soms gewoon de camera met lens om mijn nek hangen (indien ik een pancake zou hebben had het ook in de jaszak gekund) en een (tele)lens los in de jaszak. Het is allemaal erg licht dus je merkt er weinig/niets van dat je het meedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Anoniem: 181786 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:02:
[...]

De meeste mensen die dat doen hebben er een pancake opzitten om snel te kunnen schieten. Zoals al gezegd, het is erg omslachtig om alles los in je zakken te steken.

Wel heb ik soms gewoon de camera met lens om mijn nek hangen (indien ik een pancake zou hebben had het ook in de jaszak gekund) en een (tele)lens los in de jaszak. Het is allemaal erg licht dus je merkt er weinig/niets van dat je het meedraagt.
Thx! Ik begin dan toch steeds meer te neigen om een ILC te kopen (ipv een dSLR) ivm makkelijk meenemen op vakantie. Als ik het zo lees heb ik principe 2 dingen nodig: een pancakelensje voor als ik echt weinig wil meedragen, en een (tele)zoomlensje voor als ik wat moois ga fotograferen. De 2 goedkoopste mogelijkheden hiervoor zijn volgens mij deze:

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF3X 14-42mm Met het prachtige pancake-zoomlensje, maar wel een prijzige aangelegenheid (650 50 = 600)
pricewatch: Panasonic DMC-GF3 14-42mm + 14mm pancake Kitje met zowel een pancake lensje als een zoomlensje, totaal 530 - 50 = 480.

Welk van deze 2 zou jij aanraden, of zou jij iets totaal anders aanraaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja..... dat is lastig. Ik vind het moeilijk om je wat aan te raden. Ik weet dat Tweakers laatst een test heeft gehad met oa de GF3. De E-PM1 kwam er daar als betere uit. Maar dat is natuurlijk ook zeer persoonlijk, als de Panasonic je aanspreekt moet je je zeker niet laten weerhouden door zo'n test. Maar doorlezen kan geen kwaad. Voordeel van m4/3 is dat je zowel Olympus als Panasonic lenzen kan gebruiken.

Die nieuwe x-zoom lens is echt een prachtding volgens mij, maar ik weet zelf niet of ik zou kunnen wennen aan de powerzoom. Ik vind handmatig zoomen (dus met een draai aan een ring op de lens) erg fijn. De 14mm pancake lijkt me ook een leuk lensje.

Wat ik zou doen als ik zou moeten kiezen tussen die twee kits. Ik denk de goedkoopste. Lenzen brengen altijd 2e hand nog zo'n 75% van de prijs op geloof ik dus als je dan toch nog besluit die kleine zoom pancake te willen dan zou je de andere 2 lenzen kunnen verkopen. 14mm van de pancake lijkt me overigens wel ideaal. Zelf zou ik heel graag de 12mm van Olympus willen omdat ik veel van landschapsfotografie en architectuurfotografie houd. Helaas is die nu even te duur.

Als ik jou was zou ik de lenzen even proberen bij de Mediamarkt of bij de plaatselijke specialist. Nadeel van een specialist is dat ik me dan meestal ook verplicht voel om het daar te kopen indien ik tot koop overga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Anoniem: 181786 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:31:
Ja..... dat is lastig. Ik vind het moeilijk om je wat aan te raden. Ik weet dat Tweakers laatst een test heeft gehad met oa de GF3. De E-PM1 kwam er daar als betere uit. Maar dat is natuurlijk ook zeer persoonlijk, als de Panasonic je aanspreekt moet je je zeker niet laten weerhouden door zo'n test. Maar doorlezen kan geen kwaad. Voordeel van m4/3 is dat je zowel Olympus als Panasonic lenzen kan gebruiken.

Die nieuwe x-zoom lens is echt een prachtding volgens mij, maar ik weet zelf niet of ik zou kunnen wennen aan de powerzoom. Ik vind handmatig zoomen (dus met een draai aan een ring op de lens) erg fijn. De 14mm pancake lijkt me ook een leuk lensje.

Wat ik zou doen als ik zou moeten kiezen tussen die twee kits. Ik denk de goedkoopste. Lenzen brengen altijd 2e hand nog zo'n 75% van de prijs op geloof ik dus als je dan toch nog besluit die kleine zoom pancake te willen dan zou je de andere 2 lenzen kunnen verkopen. 14mm van de pancake lijkt me overigens wel ideaal. Zelf zou ik heel graag de 12mm van Olympus willen omdat ik veel van landschapsfotografie en architectuurfotografie houd. Helaas is die nu even te duur.

Als ik jou was zou ik de lenzen even proberen bij de Mediamarkt of bij de plaatselijke specialist. Nadeel van een specialist is dat ik me dan meestal ook verplicht voel om het daar te kopen indien ik tot koop overga.
Ik heb die roundup goed gelezen idd, en werd daardoor idd een beetje afgeschrokken van de GF3. Echter, de GF3 is goedkoper (zeker met de cashback actie nu van 50 eu), en ik kan nergens losse pancakelensjes vinden voor weinig. De enige goedkope oplossing die ik dan ook kan vinden voor een draagbare camera met pancake lens voor portabiliteit en een zoomlensje voor de mooiere foto's is die GF3 + 2 lenzen kit.

Ik wist trouwens niet dat die x-zoom lens een motorische zoom heeft? De hele reden waarom is switch van compact naar ILC is juist omdat ik graag zelf wil spelen met zoom en focus dmv draaien aan ringen, lijkt me veel leuker fotograferen dan knoppen indrukken zoals een compactcamera. In dat geval hoef ik die x-zoom lens niet te kopen dus.

Thx voor de tips iig; ik moet iig nog maar eens langs de MediaMarkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
..en de keuze wordt nog moeilijker gemaakt: ik had de Panasonic DMC-GF3X (met dat compacte zoomlensje) al afgeschreven omdat hij te duur was (650 eu), maar Castle biedt deze aan voor 525 eu; 125 eu onder de prijs van de andere webshops:

http://www.castle.nl/winkelmandje/config/11/10922

Dat betekent dat die even duur is als de Panasonic DMC-GF3W (met zowel 14mm pancake als 14-42mm normaal zoomlen), al gaat er bij de GF3W nog 50 eu cashback af (Castle doet niet mee aan die actie). Voordeel aan de GF3X: ik hoef maar 1 lens mee te nemen en die kan er altijd op blijven dus, nadeel: 50 eu duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel een heel stuk lager dan de PW. Je zou bijna denken dat er iets niet klopt (GF3 ipv GF3x of gewoon typfout).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Universal Creations schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 00:02:
Dat is wel een heel stuk lager dan de PW. Je zou bijna denken dat er iets niet klopt (GF3 ipv GF3x of gewoon typfout).
Ik heb idd ook al een mailtje gestuurd met de vraag of de prijs wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Volgens Castle is het toch echt wel de juiste prijs. Het zal wel. :) Iemand nog tips over welke ik zal kopen? :P

EDIT: Zojuist een mailtje ontvangen

''Geachte heer/mevrouw,

Dit betreft het juiste artikel. Ik moet er wel bij vermelden dat een aantal artikelen morgen naar de juiste adviesprijzen gezet worden.

Zou er dus snel bij zijn.

Met vriendelijke groet,''

[ Voor 54% gewijzigd door B.A.L. op 06-01-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De GX1 is daar ook wel scherp geprijsd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je zo compact mogelijk wil zou ik zeker die 14-42mm X lens nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Het is wel heerlijk compact idd, al is de Panasonic DMC-GF3W (met 14mm pancake EN 14-42mm zoomlens) in principe net zo compact als je de pancake erop doet (compacter zelfs). Maar ja, dan zit je wel weer met dat je 2 lenzen hebt die je moet omwisselen wanneer nodig.

Waar ik ook nog een beetje huiverig van wordt is onderstaande reactie op de http://www.dpreview.com/p...x_14-42_3p5-5p6/page2.asp site:

''Yesterday I read a brief "consumer-style" review on Amazon concerning this PZ X lens. The reviewer gave it a single star claiming its OIS does not work (makes the image fuzzy) at a particular zooming point. He got another copy of the lens and updated the Panasonic software on his GF3 body but the problem persists.
Amazon dropped the price on the GF3 / 14-42 X kit by $100. Also, preorder for FX1 / 14-42 X kit is no longer available for preorder.
Now, the real question is how good is this lens optically? I could not find a technical review (DPR has but a preview) but if it is good it still could be used by the Olympus 4:3 crowd (because of IBIS).''

De preview van DPR lijkt veelbelovend, maar zegt niets over de echte beeldkwaliteit van de 14-42 X lens. Kan iemand hier iets over zeggen?

EDIT: Hier 2 user reviews voor de liefhebber:
http://www.amazon.co.uk/p...?ie=UTF8&showViewpoints=1

[ Voor 6% gewijzigd door B.A.L. op 06-01-2012 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De prijs van de GF1 ligt momenteel in de USA op bijna het dubbele i.v.m. de vervanging door de GX1.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 07-01-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Ik wil nog even bedankt zeggen tegen de mensen die me geholpen hebben in mijn keuzen; het is uiteindelijk de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF3X 14-42mm geworden, voor 525 euro bij Castle webshop (helaas geen cashback). Wel net iets buiten mijn budget, maar de compromis tussen compactheid en bruikbaarheid is bij deze camera + compacte zoomlens zo goed dat hij echt precies goed is voor mijn situatie (op vakantie mooie foto's willen maken en toch in je broekzak passen). Krijg hem morgenochtend binnen, ben benieuwd! :D

Zag dit nieuwtje btw op de frontpage, vond het zelf wel interessant en ik denk de restr hier ook wel:
nieuws: 'Nieuwe Lumix X m4/3-zoomlenzen hebben f/2,8-diafragma'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo langzamerhand komt de presentatie van de nieuwe Olympus dichterbij en dus wordt ook de reclame wat opgevoerd:

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/text_oly.png

http://www.43rumors.com/f...ss-olympus-is-coming-big/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De O en M duiden dus op iets met het OM systeem? Ik ben benieuwd waar ze mee komen in februari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PowerUp schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:25:
De O en M duiden dus op iets met het OM systeem? Ik ben benieuwd waar ze mee komen in februari :)
Er was al bekend dat er naast de PEN-lijn nog een andere lijn komt van Olympus camera's die compatible zijn met m4/3. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze idd zijn inspiratie hebben in de vroegere OM modellen. Hij schijnt ook een hybride VF te hebben volgens geruchten.

Rustig afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verder werd ook op 43rumors verwezen naar het gegeven dat in 2012, het OM-systeem 40 jaar bestaat. Dito toen Olympus in 2009 de EP-1 introduceerde.. waarbij het destijds 40 jaar was sinds dat Olympus met de oude Pen-serie begon. Begin februari zou Olympus het op de CP+ show in Yokohoma kunnen aankondigen.

http://trademark.markify....pto/olympus+om-d/85507702

En Olympus schijnt te gaan voor OM-D als nieuwe reeksnaam... (OM-digital dan dus?)

[ Voor 11% gewijzigd door Joosie200 op 15-01-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OM wat compatibel is met m4/3..... even wat fantaseren: fullframe, spiegelloos m4/3-mount...

Edit: helaas, dat gaat niet passen, want de mount is slechts 38mm diameter en daar past dus geen 36x24mm sensor in.

[ Voor 39% gewijzigd door Universal Creations op 15-01-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is vrij logisch dat er wederom een 4/3 sensor inkomt. :) Anders is het namelijk niet compatible met m4/3. Dan zouden de lenzen niet meer goed werken aangezien ze niet de gehele sensor beslaan bij een fullframe. Tenzij ze een of andere nieuwe techniek hebben verzonnen, maar dat lijkt me wel heel ver gedacht.

Ik verwacht eigenlijk gewoon een m4/3 model in de vorm van een OM camera en dus met VF in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m4/3-mode zoals DX-mode op Nikon FX-camera's bedoelde ik. En dat had ook gekund als de mount niet te klein was. Maar misschien wordt het wel aps-c...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 10:11
Ik hoop wel dat mijn dure 4/3-lenzen dan nog passen.
Mijn E510 heeft ook het eeuwige leven niet. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26

koboy

Heb een idee voor een icon

Dick de Roos schreef op zondag 15 januari 2012 @ 20:49:
Ik hoop wel dat mijn dure 4/3-lenzen dan nog passen.
Mijn E510 heeft ook het eeuwige leven niet. B)
Adaptertje (MMF-1 of 2) er tussen en gaan.... Wel schijnen er nog compatabiliteitsproblemen te zijn tussen m4/3 en de SWD lenzen. Hopelijk heeft Olympus die ook snel opgelost.

Wel grappig: De E-510 is wat afmetingen betreft nauwelijks groter dan een OM-2 als je het uitstekende deel van de grip niet meeneemt (en er dus een E-410 van maakt). Nu komt er een nieuwe camera met de afmetingen van een OM :)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:43
Ik heb nu de Olympus PEN E-P2 meer dan een maand, en wat een genot is dit zeg. Veel leuker dan een compactcamera. Ik blijf verbaasd zijn over de foto's die ik neem. Ik heb weinig ervaring met camera's maar ik denk dat ik een nieuwe hobby heb gevonden :). Zeker nu ik de camera steeds beter leer gebruiken.

Het is wel jammer dat ik nog geen geld heb voor een zoomlens. Ik heb hem met de 17mm pancake gekocht. Fijn om mee te nemen, helaas mis ik wel wat flexibiliteit hier en daar.

Overigens valt mij wel op dat als ik echt iets moois probeer te fotograferen, dat het vaak niet echt lukt, maar ik neem de mooiste foto's altijd 'per ongeluk'. Ik hoop dat ik dat in de nabije toekomst om kan draaien. :+

Kort samengevat vind ik die m4/3 dingen een prachtige uitvinding. Zo'n DSLR zou ik veel te groot gevonden hebben.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe Olympus OM-D specs volgens mirrorlessrumors:
Olympus OM-D specs:
16 Megapixel m43 sensor optimized for High Dynamic Range
ISO 200-25.800
Built-in 1.44 Million dot electronic viewfinder (placed in the middle of the body)
Five-axis image stabilizer in body.
packed with an GN10 flash.
FAST AF and 3D tracking
610.000 dots 3 inch OLED swivel screen
Weather sealed magnesium body in classic OM camera design
two kinds of leather style. black ones is more artificial, and silver ones is more natural.
Two dial button left and right beside central penta part,and another dial button side at release button.there have other one small button in left of release button.
Grip curve looks like Olympus E-P3,but this one continues to the bottom of camera,paste with leather.Leather has also paste at both side of lens mount.
Width 121mm, weighs 425g
Price: $1100
Worldwide shipment in late March

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tool_time
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10-2021
Dag,

Ik zit al een aantal dagen te dubben welke camera ik wil kopen, qua prijs had ik eerst rond de 300 in gedachten,maar dat ging al snel naar 400 (sony nex5 of c3) beiden zijn qua iq erg goed, maar de videofuncties zijn beperkt...en daardoor spookt de Sony nex5N door mijn achterhoofd die rond 550euro zit maar dan wel alles perfect met foto en video.

De reden voor Sony is puur de performance in mindere lichtomstandigheden t.o.v. de Pansonics GF2 en GF3

Maar nu zie ik de link van Fiber met een Panasonic GF2 en 14mm 2.5 lens en vraag mij af of die combinatie een goede tegenhanger is in vergelijking met de sonys? uitgezonderd de nex 5n.

De GF2 heeft met video wel weer het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een Panasonic GF2 is een prima camera die door de vele fysieke knoppen makkelijk te bedienen is. Kan prima de concurrentie aangaan met de NEX-5 op vele vlakken. Qua ISO waarden wellicht niet, maar dat valt vaak wel te compenseren door de lenzen die m4/3 heeft. Zijn beide oude modellen. Het grote voordeel van de Panasonic is de vele lenzen die er native oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:48:
Een Panasonic GF2 is een prima camera die door de vele fysieke knoppen makkelijk te bedienen is. Kan prima de concurrentie aangaan met de NEX-5 op vele vlakken. Qua ISO waarden wellicht niet, maar dat valt vaak wel te compenseren door de lenzen die m4/3 heeft. Zijn beide oude modellen. Het grote voordeel van de Panasonic is de vele lenzen die er native oppassen.
Waarom lees ik zoveel negatieve dingen over de GF2 en GF3? Iedereen wil een GF1 , GX1 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tool_time
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10-2021
Dank Thorgrem.

Ik heb inmiddels een GF2 besteld bij mediamarkt voor 277euro...geen geld.

@david zulke vragen zag ik ook een 4/3 forum....waarom de camera niet beter in de markt ligt.
qua specs is de GF2 een stuk beter in de markt gepositioneerd dan de GF1...GX1 is een weer een stap verder dan de GF2. misschien ligt het aan het touchscreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geen prijs voor de GF2 inclusief die lens. De lens los kopen zou al duurder zijn bij de gemiddelde winkel.
Anoniem: 87302 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:33:
[...]

Waarom lees ik zoveel negatieve dingen over de GF2 en GF3? Iedereen wil een GF1 , GX1 toch?
De GF2 is in naam de opvolger van de GF1, maar de positionering in de markt was heel anders. Evenals zijn opvolger de GF3 weer lager gepositioneerd is. De GX1 is een zeer recente camera en voor velen de echte opvolger van de GF1. De negatieve reacties zijn inhoudelijk vaak niet zo heel sterk en zeker niet nu de body in weze gratis is bij aanschaf van de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:36
GF3 is een erg klein model met weinig controls. De touch screen is voor mij een grotere winst dan het hebben van vele controls aangezien ik de camera eigenlijk altijd in A modus heb staan en alleen de ISO waardes wel eens handmatig wil wijzigen (de F knop kun je hiervoor instellen).

Ik heb er de 20mm 1.7 opzitten en dit zorgt voor een fijn compact geheel.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
http://www.43rumors.com/ft5-first-olympus-om-d-leaked-image/

Eerste afbeelding gelekt van de nieuwe OM-D, veelbelovend! Gaat waarschijnlijk mn nieuwe camera worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
373gram voor een magnesium body, dat is volgens mij een erg kleine body, dus niet echt een OM-like body, maar meer een PEN formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero85
Schijnbaar 121 mm breed (zie http://www.43rumors.com/ft4-first-bots-of-om-d-specs/), dat is even breed als een Pen E-P3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nero85 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:17:
Schijnbaar 121 mm breed (zie http://www.43rumors.com/ft4-first-bots-of-om-d-specs/), dat is even breed als een Pen E-P3.
1100 euro. I'll pass :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de geruchten van afgelopen week was al een prijs genoemd van 1100 dollar, 1000 euro. Het was dus wel te verwachten dat het niet goedkoop zou zijn ook gezien de adviesprijs van de E-P3 in het begin. Vooralsnog, indien de geruchten waar zijn een acceptabele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero85
1000 EUR voor een weather sealed magnesium body met een powered 12-50 lens lijkt mij inderdaad geen onredelijke prijs wanneer je kijkt naar de camera's waarmee deze camera moet concurreren (NEX7, X-1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nero85 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 09:39:
1000 EUR voor een weather sealed magnesium body met een powered 12-50 lens lijkt mij inderdaad geen onredelijke prijs wanneer je kijkt naar de camera's waarmee deze camera moet concurreren (NEX7, X-1)
Indien dat bedrag inclusief lens is dan lijkt het me eerder een koopje. ;)
Ik verwacht het echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero85
Volgens laatste geruchten 1150 EUR voor body+lens

http://www.43rumors.com/f...rs-it-has-new-truepic-vi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tool_time schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 22:06:
Dank Thorgrem.

Ik heb inmiddels een GF2 besteld bij mediamarkt voor 277euro...geen geld.
Heb je hem al? Indien ja, hoe bevalt hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit weekend alleen nog €251 voor een GF2 bij de MM, een koopje

http://www.mediamarkt.nl/...s,10259,14784,248463.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 13:57
Helaas had MM Deventer alleen de 14-42mm variant in hun assortiment en wel voor meer dan 2x deze prijs. Ik was eventueel van plan mijn E-PL1 aan mijn vriendin te doneren en zelf een GF2 te gaan gebruiken.

Vanmiddag maar in Arnhem kijken en anders eventueel online bestellen. Ik twijfel alleen nog of een GF2 wel een vooruitgang is vergeleken met een E-PL1. Een echte fervente schieter ben ik niet maar ik lees met name bij reviews dat de GF2 echt vrij simpel is en meer naar een compactcamera neigt met een verwisselbare lens (uiteraard met mooiere resultaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Naast al het mooie nieuws over de nieuwe Olympus E-M5 en 2 nieuwe lenzen van Olympus ook nog even een nieuwe fabrikant die m4/3 gaat vergezellen.

http://www.43rumors.com/n...ill-show-five-new-lenses/

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/TOKINA_300mmMRR_3_OLMPS_M.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een spiegellens dus, voor de "mooie" donut-bokeh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is inderdaad een nadeel, maar het is wel een vrij compacte manier om veel mm's mee te kunnen nemen. 600 mm kleinbeeldeq. in zo'n omvang is toch best leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/Olympus_OM-D-E-M5_front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/Olympus_OM-D-E-M5_back.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/back-no-grip.jpg

Nieuwe plaatjes van de Olympus E-M5 met dank aan 43rumors. Ziet er fraai uit zo in zwart :)

edit: ziet er met grip wel lomp uit, maar als je dan een foto ter referentie ziet daarentegen..

[ Voor 28% gewijzigd door Joosie200 op 04-02-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Mag ik hem ook gewoon ontzettend lelijk vinden? En als je zoiets groots wil dan koop je toch gewoon gelijk een dSLR met grip? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:48:
Mag ik hem ook gewoon ontzettend lelijk vinden? En als je zoiets groots wil dan koop je toch gewoon gelijk een dSLR met grip? O-)
Om een grip geef ik persoonlijk niks. Maakt het zo'n baksteen idee van. Dus waarom de eerste foto's die uitkomen met de EM-5 erop, dan inclusief grip moet zijn :X Verder mag je hem lelijk vinden van mij hoor :P Ieder zo zijn eigen mening nietwaar :) Met die 'hump' heeft het er wel veel weg van dat Olympus nu eindelijk eens de VF-2 intern heeft weten onder te brengen in het toestel. En tja, dat is alles behalve fraai. Maar /care: eindelijk eens een m4/3 toestel dat niet zo lelijk is als de G/GH-serie van Panasonic èn zonder afneembare EVF beschikbaar komt *O* Ok, het heeft 3 jaar geduurd, maar beter laat dan nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Sony A900 vind er lomp uit zien, maar heeft wel iets, maar dit gedrocht is zo uit de jaren '80 gekomen en toen was dit al lelijk...

Hebben ze nu een extra laag er tussen zitten met een extra grip aan de voorkant eraan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Universal Creations schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:18:
Hebben ze nu een extra laag er tussen zitten met een extra grip aan de voorkant eraan vast?
Ziet er wel naar uit ja. Verticale en horizontale grip. Snap persoonlijk niet waarom je een grip nodig hebt bij een CSC. Bij gebrek aan bazooka's als een 100-400mm/150-500mm/400/500/600mm 35mm equiv. (al kan een streep door die 600mm nu Tokina met een 300mm komt) zoals die wel beschikbaar zijn voor dSLR's van Canon/Nikon. Want bij een normale dSLR ziet ongeacht het toestel, met zo'n bazooka lens het er al niet qua combi. Maar bij een m4/3 wordt dat effect onnodig nadelig versterkt. Ben wel benieuwd hoe Olympus nu de ingebouwde flitser heeft verstopt. Want aan de zijkanten van de VF is geen ruimte, nu die draaiknoppen daar zitten. Dus ofwel geen ingebouwde flitser, ofwel je kunt de VF opklappen waarna er een ielig flitsertje uit te voorschijn schiet? :+

Zoom maar eens goed in op de foto van de EM-5 aan de achterkant. Rechts naast de VF zit een knopje. Maar rechts naast de hotshoe, zit ook iets wat op een vergrendelingsknopje lijkt. Zo heeft de EM-5 nog het meest weg van een transformerscamera _O- Mocht het zo zijn dat je op die manier de ingebouwde flitser tevoorschijn kan toveren. Als die er dus al in zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Universal Creations schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:18:
... dit gedrocht is zo uit de jaren '80 gekomen en toen was dit al lelijk...
Ter vergelijk: Nikon F2 monster...

Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf2/credit/NikonF2SMD2DS2Vincenzo/VincenzoNikonF2S.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:20
Beetje omgekeerde wereld deze week, Pentax maakt een dslr die een m4/3 wil zijn en Olympus een m4/3 die een dslr wil zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom zou een systeemcamera altijd mini moeten zijn? Wat een onzin.
Juist heel goed als je in je assortiment zowel kleine als grotere body's aanbied.

Ik vind deze camera er heel goed uit zien. (zonder grip ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zonder grip ziet dat er wel goed uit. Alleen de bult bovenop had wel wat lager gekund. Maar waarschijnlijk zal er wel een poort inzitten. Voor de rest een grip aan de zijkant als optie en een grip aan de onderkant als optie waardoor het wat groot lijkt. Lijkt me ideaal voor mensen die met de grote kanonnen van het 4/3 systeem werken zoals de 90-250 1:2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder grip:
Afbeeldingslocatie: http://livedoor.blogimg.jp/e_p1/imgs/6/2/62e0ff85.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 14:42
Dat is een stuk beter te pruimen al. Alleen die piramide bovenop is nog steeds best groot...

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels is er een plaatje gelekt met daarin de Olympus m4/3 lenscollectie (inclusief 2 nieuwe nog aan te kondigen lenzen) en de E-M5.

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/om-dlenses.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
de metalen variant ziet er best goed uit (die rechtse met flitsbracket)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
Mooi! jammer dat ik 3 weekjes geleden een E-P3 heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
abrakadaver schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:09:
de metalen variant ziet er best goed uit (die rechtse met flitsbracket)
Die ziet er wel stoer uit, van de voorkant althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
trouwens, die 75mm F1.8 lens is heel interessant voor m4/3 !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30965

En we hebben een nieuwe van Voigtländer!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1Tce0.jpg

17.5mm f/0.95 (fullframe equivalent aan 35mm f/1.9, lichtsterkte daargelaten)
Leverbaar vanaf mei, ik kom meerdere prijzen tegen: EU 1299 euro, US 1095 dollar.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 30965 op 07-02-2012 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Full review van de GX1 van dpreview
In summary, the GX1 is a very capable and solid, but not ground-breaking camera that does a very fine job at what it sets out to accomplish. Panasonic has addressed almost every criticism of its early generation G-series cameras in a package that, when paired with its collapsible kit zoom is among the most pocketable cameras in its class. It earns a very strong Silver Award, missing out on our top honor by a slight margin due to its rather conservative metering, mediocre video performance and controls and not least, the extremely strong competition from its APS-C rivals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is wel belangrijk voor mensen die er over nadenken de Panasonic 14-42mm X lens aan te schaffen.
De IS (stabilisatie) werkt niet goed op het lange eind van de zoom. Ik zou wachten met de aanschaf tot zeker is dat dit opgelost is:
As has been reported by Panasonic owners in our user forums, the Lumix G X Vario PZ 14-42mm kit lens produces noticeably blurrier images at its long end than it does at wide and medium focal lengths. Interestingly, this issue appears only at shutter speeds between 1/60 sec to 1/200 sec, which suggests a vibration-induced issue rather than a problem of focus. We see only marginally different results with IS active versus disabled. Yet, to the extent that we do find differences, leaving IS on actually produces slightly more blur at these shutter speeds.

We've seen this behavior with multiple copies of the lens, using the current firmware (v1.1) and have been in contact with Panasonic concerning the issue. We will continue to investigate the problem and will update this review should any further information come to light. With such a pronounced and repeatable difference between both kit lenses under identical test conditions, we have a difficult time recommending the more expensive power zoom model for stills-oriented GX1 users.
http://www.dpreview.com/r...nicDMCGX1/page16.asp#lens

Op de DPReview forums blijkt dat niet iedereen dit probleem heeft met deze lens.
Het lijkt dus meer op een productiefout dan op een ontwerpfout.

[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 14-02-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:30
Inmiddels heeft MFT het grootste marktaandeel in Japan. Zie deze post op mu-43 forum. Leuke extrapolatie in laatste grafiek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja Olympus en cijfers is niet zo'n gelukkige combinatie :P
Wel interessante grafieken, harde cijfers over de cameramarkt zie je niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://www.dxomark.com/in...iko-Digital-ED-12mm-f-2.0

"With its extraordinary sharpness for a micro 4/3 lens, the Olympus M. Zuiko Digital ED 12mm f/2.0 is a winner.

Pitted against the Nikon 1 NIKKOR 10mm f/2.8, this Olympus 12mm holds an overwhelming advantage. Even more impressive is the fact that this lens can compete with much bigger lenses, such as the Canon 24mm L-series mounted on a 7D.

In short, it really does seem that a high-quality, fully micro 4/3 camera-lens combination is perfectly capable of replacing an APS-C combination — and the Olympus M. Zuiko Digital ED 12mm f/2.0 is a particularly high-quality micro 4/3 lens!"
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.