Het grote 4/3 en m4/3 topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 67.894 views

Onderwerpen

Alle 34 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jutter47 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:14:
@ Thorgrem,

Een converter 1.4 of 1.7x zou al mooi zijn om wat meer bereik te hebben met de 300mm.
Dan hou je wel weinig licht over. 300 mm f/5.6 met een 1.4 extender geeft je 420 mm f/8. Zonder stabilisatie zou je ongeveer 1/800s als maximale sluitertijd krijgen, met stabilisatie zou dat ongeveer 1/200s zijn. f/8 met 1/200s gaat lang niet altijd lukken, dan moet je al snel de ISO omhoog zetten.
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 12:14:
[...]

Het maximale bereik is momenteel 300mm (wat staat voor 600mm op 35mm film).
Het zal nog wel enige tijd duren denk ik voordat Olympus of Panasonic van die lichtsterke objectieven met groot bereik en dus kapitale lenzen zullen uitbrengen. Hun strategie is niet hetzelfde als met het 4/3 systeem. Wellicht dat een andere fabrikant het op gaat pakken, maar van de 2 hoofdspelers verwacht ik het de komende 2 jaar nog niet.
Ik denk ook niet dat Olympus of Panasonic snel met dat soort lenzen gaat komen. Lichtsterke telelenzen zullen ook op m4/3 groot zijn en dat is niet echt de compacte lijn die ze nu aan het voeren zijn. Het is imo ook iets waar de dSLR nog wel duidelijk in het voordeel is.

[ Voor 8% gewijzigd door PowerUp op 17-05-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:24:
Lichtsterke telelenzen zullen ook op m4/3 groot zijn en dat is niet echt de compacte lijn die ze nu aan het voeren zijn.
Ik begrijp dat ze de R&D te risicovol zouden kunnen vinden, maar het is nog steeds een factor kleiner. De Voigtländers zijn zeer populair en vallen ook niet onder de noemer compact en goedkoop vergeleken met de rest van de MFT-lineup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:55

mace

Sapere Aude

En neem nou de 12-50 die bij de OM-D kit zit, dat is ook geen kleine lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:22:
En neem nou de 12-50 die bij de OM-D kit zit, dat is ook geen kleine lens.
Op zich is het ook geen groot objectief. Volgens mij is hij ongeveer net zo groot als de 40-150mm wat in vergelijking met APS-C en zelfs 4/3 tegenhangers behoorlijk compact is.

De 12-50mm is natuurlijk spatwaterdicht waardoor er geen uitschuivende onderdelen opzitten. Dat maakt hem groter dan nodig zou zijn als hij niet spatwaterdicht zou zijn. Hij ligt overigens erg fijn in de hand maar dat maakt voor volume natuurlijk niet uit. Vergeet ook niet dat het een vrij veelzijdige lens is met een redelijk bereik en dan ook nog eens een macro functie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaschips
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 17:15
Voor degenen die geinteresseerd zijn: Amazon.com heeft alleen vandaag (nog 11 uur te gaan) de Panasonic GF3 met 14mm pancake lens voor $ 314 (laagste pricewatchprijs € 419)

http://www.amazon.com/Pan...al-Pancake/dp/B0054YVA8S/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yenn85 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 21:14:
Voor degenen die geinteresseerd zijn: Amazon.com heeft alleen vandaag (nog 11 uur te gaan) de Panasonic GF3 met 14mm pancake lens voor $ 314 (laagste pricewatchprijs € 419)

http://www.amazon.com/Pan...al-Pancake/dp/B0054YVA8S/
Jammer geneg geen shipping naar .nl

Important Message
Panasonic Lumix DMC-GF3CK Kit Black 12.1-megapixel Digital Camera with 14mm Pancake Lens cannot be shipped to the selected address.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaschips
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 17:15
Nu zie ik het ook: We are not able to ship this item to your default shipping address.
Blijkbaar helaas overheen gekeken, nou heb ik mensen blij gemaakt heb met een dode mus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 13:16
Drool... Officiële aankondiging van de 12-35 van Panasonic :) http://www.dpreview.com/n...onic-12-35mm-F2-8-preview

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 10:55

Twhomp

Stayin' Alive

Nice! :9

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Oei moeie toevoeging aan het systeem, een '' 24-70 USM achtige lens" zou ik nog wel graag bij m'n setup willen hebben. Zit ook zo'n prijs kaartje aan zie ik, maar ben benieuwd naar de resultaten. Hopelijk komt Olympus met een tegenhanger die wat goedkoper kan zijn door het ontbreken van OIS.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
[b][message=38186614,noline]
- ik mis een functie om verschillende foto's met een interval te trekken
Fijn apparaatje, he?

Verder: er is wel een functie om met interval foto's te schieten, al heb je daarvoor wel de remote nodig. Het is een implementatie van de 'anti-shock' functie, kun je de shutter delay instellen tot 30 seconden, camera in drive mode, en zolang je de ontspanknop ingedrukt houd blijft 'ie dan om de 30 seconden foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downset04
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05-2023
is inderdaad super,
ik wist niet dat er een remote was:
is het deze? http://www.olympus.nl/con...ccessory_rm-uc1_14176.htm

weet iemand of er een draadloze bestaat?

ben in elke geval enorm tevreden van de om-d, ik heb ook de panasonic 100-300 heb ik in een opwelling gekocht samen met de om-d en is veel beter dan ik verwacht had, goedkoopste 600mm zoom die je kan vinden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Weet iemand wat de maximale schrijfsnelheid is van bijv. een GX1 of OM-D? Heeft het nut om 95MB/s kaartjes te kopen of is 45 ook genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 10:11
quote: url
Je zou hier eens kunnen kijken.
Ik heb een voorganger van deze met een wat eenvoudigere zender en hij werkt verrassend goed op mijn E 510.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
Setje is onderweg :) ben benieuwd wat mijn 20mm f1.7 doet als macrolens... of mij 7-14mm
leendertv schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:01:
leuk nieuws:

macro tussenringen voor m43 van Kenko (10mm + 16mm). Met volledig electronische control!

[afbeelding]

[afbeelding]

http://www.43rumors.com/s...-full-electronic-control/

de prijs die genoemd wordt lijkt me niet echt reeël (216 euro per stuk).

Hier staan ze samen voor 199 euro:
http://www.fotomundus24.d...-four-thirds-p-16153.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
mace schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:45:
Weet iemand wat de maximale schrijfsnelheid is van bijv. een GX1 of OM-D? Heeft het nut om 95MB/s kaartjes te kopen of is 45 ook genoeg?
De 45mbs versie weet ik niet, maar de dpreview review zegt:
The E-M5 really appreciates a fast, modern (UHS-I) card, especially if you're hoping to use its continuous shooting capability. We tried using an older SanDisk Extreme III, 30MB/s (which was once our benchmark timings card), and found we had to wait for the camera to respond after shooting a run of images. With a UHS-I card, this isn't an issue, so it's worth investing in a new card if you do want to use the E-M5's continuous shooting option.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

jesper86 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:53:
[...]

De 45mbs versie weet ik niet, maar de dpreview review zegt:

[...]
Thx. :)

Helaas zegt UHS-I net zo weinig als Class 10, aangezien er een Sandisk kaart is die zegt UHS-I te zijn maar "maar" 30MB/s doet.

En de pricewatch, goed als het ding is, schiet bij dit weer te kort want hij kent geen enkele UHS-Ix kaarten. (Of bijv de 45MB/s kaart die 300x "is" maar als ik minimaal 233x invul dan komt die Sandisks er niet bij te staan, lekker zooitje dus weer).

Ik kom er uiteindelijk wel uit. :P Lijkt me dat 45MB/s toch wel ruim voldoende moet zijn, zoveel burstfotografie ga ik toch niet doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staan altijd wel redelijke prijzen voor de UHS-1 kaarten van Sandisk, kun je zelf beslissen of je het waard vindt. Ik heb nu een 8GB 95MB/s kaart en krijg binnenkort een 32GB 45MB/s kaart, in NL heb ik aan de eerste genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
quote: dpreview
All timings performed using a 64GB SanDisk Extreme Pro UHS-I SDHC card (90MB/s)
Maar inderdaad, voor normaal gebruik is een moderne SanDisk 45MB/s al meer dan goed. Belangrijkste vind ik nog de betrouwbaarheid, en dat zit met SanDisk Extreme ook goed.

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 22-05-2012 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
downset04 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 18:09:
is inderdaad super,
ik wist niet dat er een remote was:
is het deze? http://www.olympus.nl/con...ccessory_rm-uc1_14176.htm

ben in elke geval enorm tevreden van de om-d, ik heb ook de panasonic 100-300 heb ik in een opwelling gekocht samen met de om-d en is veel beter dan ik verwacht had, goedkoopste 600mm zoom die je kan vinden denk ik
Gewoon even op eBay kijken - heb je voor 3 dollar 80 al een simpele bedrade remote, voor rond de 20 een bedrade met uitgebreide intervallometer settings, en voor rond de 55 een draadloze met uitgebriede settings. 'Wireless remote e-M5" en je vind ze geheid, gratis verzonden vanuit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Micro Four/Thirds 'aanbieding'

Mocht je nog op zoek zijn naar de Olympus 14-150 mm (leuke vakantielens), bij Digitalwarehouse nu samen met de Pen E-PL1 voor €403.
Losse lens kost €445 bij de goedkoopste aanbieder in de pricewatch...
Verkoop de pen en je hebt de 14-150 voor een leuk prijsje.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wobcat schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 23:22:
Losse lens kost €445 bij de goedkoopste aanbieder in de pricewatch...
Waarom laat de prijsverloop €350 zien, maar de winkels niet ? Of ben ik nou gek.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=252925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 00:54:
[...]

Waarom laat de prijsverloop €350 zien, maar de winkels niet ? Of ben ik nou gek.

[afbeelding]
Kijk nog eens haar de grafiek en zie helemaal rechts een groene lijn recht omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:44

DancePlaza

ninja

zit er een groot verschil tussen de PL1 en de PL3, ik sta op het punt om een PL3 te gaan kopen.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 04:25:
Kijk nog eens haar de grafiek en zie helemaal rechts een groene lijn recht omhoog.
Nou het kostte 7x refresh maar nu zie ik hem dan eindelijk. Hij's dus eigenlijk net juist weer stuk duurder.
DancePlaza schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:48:
zit er een groot verschil tussen de PL1 en de PL3, ik sta op het punt om een PL3 te gaan kopen.
Met name de autofocussnelheid is dramatisch verbeterd.

De sensor kan in principe nog goed mee, maar dat maakt de e-pl3 sensor gewoon relatief slecht.
Ze hebben eigenlijk weinig meer gedaan dan de ruisreductie 3x omhoog zetten. :9
Nee het is wel verbeterd hoor, in raw vooral, maar minder dan ik zou hopen.

[ Voor 49% gewijzigd door jesper86 op 23-05-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Om even terug te komen op die geheugenkaartjes,

Ik bedacht me dat het eigenlijk onzin is om 20 euro te willen besparen op een geheugenkaart voor een camera die meer dan 1000 euro kost. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza

DancePlaza

ninja

jesper86 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 12:19:
[...]

Nou het kostte 7x refresh maar nu zie ik hem dan eindelijk. Hij's dus eigenlijk net juist weer stuk duurder.

[...]

Met name de autofocussnelheid is dramatisch verbeterd.

De sensor kan in principe nog goed mee, maar dat maakt de e-pl3 sensor gewoon relatief slecht.
Ze hebben eigenlijk weinig meer gedaan dan de ruisreductie 3x omhoog zetten. :9
Nee het is wel verbeterd hoor, in raw vooral, maar minder dan ik zou hopen.
thanks voor de toelichting! :)

vrouwlief wil een panasonic gf3 en ik neig meer naar de pl3. Maar ik zag ook dat de GF5 uitgaat komen. Wat een dillema's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik weet niet hoe het met de pana's zit, maar oly m4/3 cams hebben een shitload aan configureerbare instellingen! Dingen die je zelfs op dure SLRs niet tegenkomt. Qua sensor technologie gebruiken ze nagenoeg hetzelfde volgens mij, dus qua beeldkwaliteit zullen de 2 merken elkaar niet zoveel ontlopen denk ik. Ik heb zelf meer met Olympus, o.a. vanwege in body stabilization, wat je bij Panasonic toch mist, en dus in de lenzen moet hebben.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De m.Zuiko 75mm F1.8 is aangekondigd:
http://www.43rumors.com/c...d-the-new-75mm-f1-8-lens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DancePlaza schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 07:32:
[...]

thanks voor de toelichting! :)

vrouwlief wil een panasonic gf3 en ik neig meer naar de pl3. Maar ik zag ook dat de GF5 uitgaat komen. Wat een dillema's
Een paar dagen geleden heb ik een gf3 hier besteld. Hij staat niet in de prijswatch van tweakers, maar zit met de pancake-kit 50 euro onder de goedkoopste in de pricewatch en met de kit-zoom bijna 100 euro.

Helaas nog niet zo goedkoop als die amazon-aanbieding....

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Waarom is de lens zo duur? Canon (pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM en Nikon (pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM kunnen een min of meer vergelijkbare lens produceren die geschikt is voor full frame, en dus meer glas bevat en dusduurder te produceren is, voor minder dan 1/2 tot 1/3 van de prijs... De mooie bouw zal wel wat kosten, maar 2x de prijs??

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
goeievraag schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:37:
[...]

Een paar dagen geleden heb ik een gf3 hier besteld. Hij staat niet in de prijswatch van tweakers, maar zit met de pancake-kit 50 euro onder de goedkoopste in de pricewatch en met de kit-zoom bijna 100 euro.

GF3 met 14-42 X Pancake voor 429, dat is wel een goede deal. Is dat wel met btw dan ?

En 169,- voor body only, wow.

Lekker voordelig voor bij de 7-14mm, want zo hoort het: eerst een kickass lens, dan een sensortje erachter :*)

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 25-05-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:29

amphora

Websites & Fotografie

LaurentS schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:42:
[...]

Waarom is de lens zo duur? Canon (pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM en Nikon (pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM kunnen een min of meer vergelijkbare lens produceren die geschikt is voor full frame, en dus meer glas bevat en dusduurder te produceren is, voor minder dan 1/2 tot 1/3 van de prijs... De mooie bouw zal wel wat kosten, maar 2x de prijs??
De canon 85 1.8 is echt niet zo'n topper hoor. Die moet je meer met de Olympus 45 1.8 vergelijken. De 75 1.8 is van een hoger niveau. 135L bijv.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
amphora schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:31:
[...]

De canon 85 1.8 is echt niet zo'n topper hoor. Die moet je meer met de Olympus 45 1.8 vergelijken. De 75 1.8 is van een hoger niveau. 135L bijv.
Die dan weer gelijk op zo'n 1000 euro uitkomt en ook nog eens veel groter en zwaarder is.

304 gram vs. 750 gram
63,5 x 69,5mm vs. 83 x 112mm

Kortom, de M.Zuiko 75mm is een dure lens maar gezien het segment zeker niet te duur en daarnaast lekker licht en klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:28
Heeft iemand tips om de kwaliteit van foto's in low light te verbeteren? Sinds kort heb ik een GF3X en bij iso 800 presteert het veel slechter dan mijn budget Sony W570. Vooraf foto's van gezichten hebben veel ruis en zijn wazig. Tot iso 400 is de GF3X veel scherper.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Lisadr schreef op zondag 27 mei 2012 @ 19:03:
Heeft iemand tips om de kwaliteit van foto's in low light te verbeteren? Sinds kort heb ik een GF3X en bij iso 800 presteert het veel slechter dan mijn budget Sony W570. Vooraf foto's van gezichten hebben veel ruis en zijn wazig. Tot iso 400 is de GF3X veel scherper.
>>>>>>> pricewatch: Panasonic Lumix G 20 mm / F1.7 ASPH. :)

Een Sony W570 gebruikt waarschijnlijk heel sterke ruisreductie zoals elke compact, en zal dan minder ruis kunnen hebben, maar je heb dan ook geen detail meer. Dus of de foto 'beter' is dat is subjectief. Technisch gezien iig niet. ;) De ruisreductie op de GF3 zal je ook wel hoger kunnen instellen, maar met de genoemde lichtsterke lens zou dat dus niet meer nodig zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door jesper86 op 27-05-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
jesper86 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 19:13:
[...]

>>>>>>> pricewatch: Panasonic Lumix G 20 mm / F1.7 ASPH. :)

Een Sony W570 gebruikt waarschijnlijk heel sterke ruisreductie zoals elke compact, en zal dan minder ruis kunnen hebben, maar je heb dan ook geen detail meer. Dus of de foto 'beter' is dat is subjectief. Technisch gezien iig niet. ;) De ruisreductie op de GF3 zal je ook wel hoger kunnen instellen, maar met de genoemde lichtsterke lens zou dat dus niet meer nodig zijn.
Bedankt. Als ik het crop op 100% dan zie ik dat de ruisreductie meevalt en dat de GF3X meevalt. Als ik de camera op een stabiel ondergrond zet, de schutter speed en exposure verander zodat het meer licht toelaat en vervolgens met een timer de foto neem, dan zie ik dat de GF3X scherper is. Maar dat is niet praktisch.

Ik ga sparen voor de Lumix G 20mm. Denk dat ik te hoge verwachtingen had van een micro 4/3 systeem en nog te veel een point en shoot mentaliteit heb. Wat ik daarmee bedoel is dat ik hoge kwaliteit verwacht van een compacte systeem met een all-in-one lens. Maar zo moet ik niet denken, een micro 4/3 heeft geen all-in-one lens. Je hebt een goede pancake nodig, een goede zoom lens, een goede macro lens en een goede compacte lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fotos op 800 iso van gezichten leveren bij mij op mijn Panasonic G1 (de eerste micro 4/3) ook een teleurstellend resultaat kwa ruisniveau. Ik ga binnenkort een GX1 aanschaffen en hoop dan eigenlijk dat het beter zal zijn op 800 iso. Maar ik kan ook overstappen naar een Sony Nex F3. Ik ben er nog niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lisadr schreef op zondag 27 mei 2012 @ 19:31:
Ik ga sparen voor de Lumix G 20mm. Denk dat ik te hoge verwachtingen had van een micro 4/3 systeem en nog te veel een point en shoot mentaliteit heb. Wat ik daarmee bedoel is dat ik hoge kwaliteit verwacht van een compacte systeem met een all-in-one lens.
Zo'n beetje dSLR of systeemcamera met kitlens zal beter presteren dan een point & shoot. Het bereik kan soms wel wat beperkt zijn met de kitlens. Maar het is absoluut niet nodig om op primes over te gaan om een simpele P&S te overklassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:04:
[...]

Zo'n beetje dSLR of systeemcamera met kitlens zal beter presteren dan een point & shoot. Het bereik kan soms wel wat beperkt zijn met de kitlens. Maar het is absoluut niet nodig om op primes over te gaan om een simpele P&S te overklassen.
Ik heb een GF3x nu een week en buiten (met veel zonlicht) zijn de foto's prachtig. Vooral bij bewegende objecten is de foto kwaliteit veel beter dan mijn 100 euro P&S. Maar bij stille objecten, bij macro en bij laag licht had ik veel hogere verwachtingen. Macro is niet geweldig, hij kan niet focussen bij een afstand korter dan 15cm. Bij 800 iso is het slechter en als je veel zon hebt (zoals vandaag) is het kwaliteitsverschil van een stil object (zoals een gebouw) minimaal.

Tot nu toe is de enige grote voordeel van mij GF3x vs W570 is de snelheid waarmee je kunt focussen en waarmee je scherpe foto’s kunt maken. Uiteraard heeft de GF3x meer manuaal opties (hoewel die vrij beperkt zijn), maar indrukwekkend is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lisadr schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:19:
[...]

Ik heb een GF3x nu een week en buiten (met veel zonlicht) zijn de foto's prachtig. Vooral bij bewegende objecten is de foto kwaliteit veel beter dan mijn 100 euro P&S. Maar bij stille objecten, bij macro en bij laag licht had ik veel hogere verwachtingen.
Afgezien van macrofotografie is het denk ik een kwestie van instellingen. Sluitertijd, IOS waarde, F nummer enz enz. Zodra je begrijpt waar alles voor staat en wat voor invloed het heeft op elkaar kun je je camera van de automatische stand halen (en in de halfautomaat zetten als tussenstap) en zullen je platen veel beter worden, zonder aanschaf van een ander objectief. Voordat je een ander objectief haalt is het misschien handig om de camera en het huidige objectief goed te leren kennen.
Macro is niet geweldig, hij kan niet focussen bij een afstand korter dan 15cm. Bij 800 iso is het slechter en als je veel zon hebt (zoals vandaag) is het kwaliteitsverschil van een stil object (zoals een gebouw) minimaal.
15cm is op zich nog redelijk kort. Mijn kitlens heeft 25cm. Hoe hoger de ISO hoe meer ruis of ruisreductie. Ik hou met mijn oude sensor de ISO veelal op max ISO 400. P&S camera's kunnen bij goed licht idd ook prima platen schieten.
Tot nu toe is de enige grote voordeel van mij GF3x vs W570 is de snelheid waarmee je kunt focussen en waarmee je scherpe foto’s kunt maken. Uiteraard heeft de GF3x meer manuaal opties (hoewel die vrij beperkt zijn), maar indrukwekkend is het niet.
Ik denk toch echt dat je wat meer tijd nodig hebt dan een weekje om de kwaliteiten van de GF3 te ontdekken. Maar nee, het is geen P&S, ook niet in de automatische stand en in de automatische stand zul je nooit het maximale uit je camera halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Lisadr schreef op zondag 27 mei 2012 @ 19:31:
[...]Ik ga sparen voor de Lumix G 20mm. Denk dat ik te hoge verwachtingen had van een micro 4/3 systeem en nog te veel een point en shoot mentaliteit heb. Wat ik daarmee bedoel is dat ik hoge kwaliteit verwacht van een compacte systeem met een all-in-one lens. Maar zo moet ik niet denken, een micro 4/3 heeft geen all-in-one lens. Je hebt een goede pancake nodig, een goede zoom lens, een goede macro lens en een goede compacte lens.
Je hebt alleen nodig wat je zelf denkt te gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld alleen een 20mm pancake (en een kitlens die ik bij cam kreeg maar niet gebruik.) Misschien dat jij er wel helemaal niet blij van wordt als je met 4 losse lenzen moet gaan rondlopen en die steeds moet verwisselen? En wat is volgens jouw het verschil tussen een pancake lens en een compacte lens?

Iig: een all in one op een m43 is nog steeds beter dan een compactje met all in one. Maar alleen een camera met mooie lenzen zorgt nog niet per se voor mooiere foto's. Ik zou dus rustig even met je huidige m43 gaan spelen voor je als een malle allerlei lenzen gaat aanschaffen, daar worden je foto's echt niet magisch beter van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nou sorry maar een als je met minder licht de 20mm gebruikt op auto in plaats van de kit lens dan krijg je toch echt wel magisch betere fotos hoor. Hoe 'goed' je ook ben dat gaat met de kit zoom niet lukken zonder overdaad aan ruis. Dat is net zo belangrijk om te leren.

Daarbij is de pancake ook gewoon een stuk geschikter om mee te leren dan de kit lens omdat dan het diafragma vooral ook daadwerkelijk zin en zichtbaar invloed heeft. Bovendien forceert het je meer te letten op de compositie en perspectief dan simpelweg in te zoomen op het onderwerp.

Nou goed, hier is dan een leuke video om te leren 'waarom' F1.7 van de 20mm beter en belangrijk is:
https://vimeo.com/41174743

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 28-05-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Met alle respect, maar dat een foto door techniek er inderdaad beter eruit kan zien, maakt het nog geen betere foto. Een goede foto is een goede foto, of er nu wat meer ruis in zit of niet. Dat hangt wat mij betreft gewoon af van het onderwerp, de timing, de compositie, lichtinval etc. Op een iPhone kan je ook goede foto's maken, net zoals je op een D4 ook bagger plaatjes kan schieten.

En vergis je niet in camera's. Ook al kan je lens tot 1.7 en is het pikkedonker, vaak is de camera op standje auto van mening dat hij beter de iso omhoog kan gooien of de sluitertijd moet verlengen, dan dat hij de foto met 1.7 neemt. Er speelt nog wel meer mee met het maken van een foto. Om alle voordelen (en nadelen, want die zijn er ook) van zo'n lens te kunnen gebruiken / vermijden, moet je gewoon niet op standje auto schieten. Mijn punt is dat je zo'n camera niet moet kopen en gelijk verwachten dat alle foto's beter zijn dan je oude foto's, want daar komt vaak wat meer bij kijken. Je camera leren kennen levert naar mijn mening grotere verbeteringen op dan lukraak maar betere lenzen aan gaan schaffen. Ik weet dat we ons bij Tweakers graag richten op de gear kant, wat ook helemaal niet erg is, maar we zouden Lisadr natuurlijk ook kunnen helpen met het beter leren begrijpen van zijn / haar camera, of niet? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sjekster op 28-05-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
jesper86 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 13:24:
Nou sorry maar een als je met minder licht de 20mm gebruikt op auto in plaats van de kit lens dan krijg je toch echt wel magisch betere fotos hoor. Hoe 'goed' je ook ben dat gaat met de kit zoom niet lukken zonder overdaad aan ruis. Dat is net zo belangrijk om te leren.

Daarbij is de pancake ook gewoon een stuk geschikter om mee te leren dan de kit lens omdat dan het diafragma vooral ook daadwerkelijk zin en zichtbaar invloed heeft. Bovendien forceert het je meer te letten op de compositie en perspectief dan simpelweg in te zoomen op het onderwerp.

Nou goed, hier is dan een leuke video om te leren 'waarom' F1.7 van de 20mm beter en belangrijk is:
https://vimeo.com/41174743
Video is erg leerzaam! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Helemaal mee eens Sjek. Vandaar ook de toffe video :9

Het punt is vooral dat leren fotograferen zoals jij bedoelt uberhaupt geen ILC voor nodig is, en dat is zeker waar, dat kan met een compact camera, maar waarom zou je. We hebben het hier over Interchangeable Lens Camera's, dus gebruik die dan ook zoals ze bedoeld zijn. De juiste lens in de juiste situatie gaat echt niet alleen om een beetje ruis, het gaat er om dat je je apparatuur juist en optimaal gebruikt, je zegt het zelf ook al !

Les1. Een kit zoom is voor algemeen gebruik, en bij minder licht gebruik je een lichtsterke prime. Punt.

Dat is geen extra weetje dat je kan toepassen als je volgens bepaalde standaarden daar 'ready' voor ben, nee dat is de basis die standaard gewoon toe te passen is. No excuses.

Bovendien blijf ik bij mijn punt dat je veel meer leert met een prime dan een kit zoom. No offense :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Hehe, doet me weer denken aan het topic over primes vs zooms. ;). Van beiden kan je veel leren, ik zet enkel mijn vraagtekens bij het feit dat we iemand die net een week een nieuwe camera heeft, gelijk nog meer dure spullen proberen aan te praten. Ik ben het met je eens dat lichtsterke lenzen ontzettend nuttig zijn, maar het lijkt me gewoon beter dat Lisadr door oefenen en proberen er zelf achter komt dat het nodig is, niet omdat wij dat zeggen. Probeer eerst de mogelijkheden en beperkingen van huidige apparatuur te ontdekken, voor je verder gaat kijken. Dan ben ik er ook van overtuigd dat de vraagsteller er veel meer plezier aan gaat beleven! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jesper86 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 15:09:
Les1. Een kit zoom is voor algemeen gebruik, en bij minder licht gebruik je een lichtsterke prime. Punt.
Je kan ook flitsen, maar ik zat me laatst af te vragen : Waarmee ?!

Voor m4/3 en 4/3 is er nou niet echt 1 flitser waarvan ik zeg "Ja! Die moet ik hebben!" ... of wel ??
Dus ook bouncen ermee en alles. Niet zo'n suf rechtuit flits ding :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 19:56:
[...]

Je kan ook flitsen, maar ik zat me laatst af te vragen : Waarmee ?!

Voor m4/3 en 4/3 is er nou niet echt 1 flitser waarvan ik zeg "Ja! Die moet ik hebben!" ... of wel ??
Dus ook bouncen ermee en alles. Niet zo'n suf rechtuit flits ding :)
Volgens mij werkt het gerenommeerde 4/3 flitssysteem van Olympus prima op m4/3. Zo'n beetje alles wat je je kan wensen is dus beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De pop-up flitser van de GF3 (en GF5?) kan je ook omhoog richten met je vinger. Het is er niet voor bedoeld, maar het werkt best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Lisadr schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:19:
... en als je veel zon hebt (zoals vandaag) is het kwaliteitsverschil van een stil object (zoals een gebouw) minimaal...
In die omstandigheden kun je met ELKE camera goede foto's maken. De meerwaarde van een ILC, dSLR en andere duurdere camera's zit hem er juist in dat dat onder moeilijkere omstandigheden ook mogelijk wordt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik fotografeer zelf uitsluitend met mijn Panasonic G1 met 20mm 1.7 pancake lens. Uit ervaring weet ik dat "het systeem" in de automatische stand bijna nooit de ISO omhoog schroeft naar bijvoorbeeld 800 iso. Als ik dat wil, dan zet ik hem zelf handmatig op 800 iso. Verder heeft "Lisadr" het over fotos nemen van gezichten. Als je dan die 20 mm 1.7 pancake lens erop hebt zitten en je wilt een foto van een gezicht maken, dan kun je in ieder geval geen flitser gebruiken. Doe je dat wel, dan zal het gezicht te wit worden omdat de flitser op slechts 1 meter afstand van het gezicht zit. Verwacht geen wonderen van die 20mm 1.7 pancake lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 21:32:
Verwacht geen wonderen van die 20mm 1.7 pancake lens.
Nooit goed om wonderen te verwachten, want wanneer hij dan uiteindelijk inderdaad wonderbaarlijk mooie foto's blijkt te maken is het geen verassing meer. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor het maken van portretfoto's (foto's van gezichten) is wellicht de 45mm 1.8 interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

met 20mm kan je prima een flitser gebruiken voor portretten, mits je via plafond of muur bounced.
Ik denk dat ik voor mijn EM-5 een Metz 44-AF ga scoren, goedkoper dan de olympus flitsers en zeker niet slechter.
En ben het met Thorgem eens dat de 45 1.8 beter geschikt is voor portretten. Ik heb ze dan ook beiden :)

[ Voor 20% gewijzigd door amphora op 28-05-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza

DancePlaza

ninja

[...]

ai net te laat, ik heb iig gisteren de gf3x gehaald bij Saturn, was 444 euro totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben erg blij met m'n compacte m43 macro set.

- Panasonic G3 (ingebouwde zoeker en kantelbare LCD zijn allebei erg handig voor macro fotografie)
- m.Zuiko 40-150mm + Raynox DCR150 en DCR250
- Metz flitser met softbox

Vanavond gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7102/7297278534_7e2ce82919_z.jpg
Komkommerspin by Leendert Visser, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7233/7297278154_2b02742fa7_z.jpg
Komkommerspin by Leendert Visser, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Kijk eens aan. Met genoeg licht doet zo'n macro convertertje het dus nog wel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme?
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:47
Dat ziet er lang niet gek uit! Heb je een foto van de hele combinatie? Ben benieuwd hoe dat er nu uitziet. :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

is er al een review ergens van dew samsung nx210?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

En heb je hem al mogen ontvangen? :)

Ik ga ook voor een GF3X gaan. Ik had eigenlijk een voorkeur voor de Olympus E-PM1, die volgens mij ook een betere kwaliteit biedt, maar ben toch overstag gegaan voor de kleinere zoomlens van de GF3X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De GF5 is boven je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
De GF5x is toch wel weer 250 euro duurder... Dan moet hij al wel héél veel beter zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En voor die 250 euro zou ik een extra lens kopen, dan kun je een voordeel van de gf5 (hogere bruikbare iso) alweer tenietdoen.
Admiral Freebee schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:19:
[...]
En heb je hem al mogen ontvangen? :)
De volgende dag al.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Wel ja, ik heb wel interesse in de Panasonic 20mm f1.7, maar ik ga eerst kijken hoe hij bevalt met de kitlens :) Ik heb nu een Powershot A570 IS, dus ik hoop er wel op vooruit te gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Laatst online: 15-09 16:11
Admiral Freebee schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 08:14:
Wel ja, ik heb wel interesse in de Panasonic 20mm f1.7, maar ik ga eerst kijken hoe hij bevalt met de kitlens :) Ik heb nu een Powershot A570 IS, dus ik hoop er wel op vooruit te gaan :P
Top lens, voor de prijs. Twee kleine minpunten. Niet echt geschikt voor portretten en kan af en toe een beetje lang zoeken voor de AF in het donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
In welk opzicht is hij niet echt geschikt voor portretten? Als het gaat over "klassieke" portretten (dus: gezicht vrij groot in beeld), vind ik het niet zo erg. Als ik mensen fotografeer, is het meestal eerder in huis tuin en keukencontext, en niet om artistiek te zijn :P

Ik zou die lens vooral handig vinden voor het fotograferen bij (schemer)duister van gebouwen en steden. En voor gebruik binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb ook een 20/1.7 en op de autofocus na ben ik erg tevreden. Portretten kan prima maar vanwege de 20mm is de DOF erg groot dus een mooie onscherpe achtergrond wordt lastiger.
Ik heb overigens net op ebay een nieuwe Pana 14/2.5 besteld voor slechts 160 eurotjes. De helft van de winkelprijs in NL. Ik denk dat ik die vaker op mijn E-M5 schroef dan de 20mm omdat die een sneller AF heeft, helaas wel iets minder lichtsterk. Ben ook blij met de 45/1.8. De 12-50 kitlens zal ik waarschijnlijk niet meer veel gebruiken. Misschien voor de 12mm af en toe en macro.

[ Voor 15% gewijzigd door amphora op 01-06-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik ga vooral foto's trekken op vakantie en op uitstapjes, dus de kitlens zal er bij mij vaak opzitten denk ik. Vandaar dat ik ook de compacte variant wou. De beste camera is de camera die je bijhebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Admiral Freebee schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:52:
Ik ga vooral foto's trekken op vakantie en op uitstapjes, dus de kitlens zal er bij mij vaak opzitten denk ik. Vandaar dat ik ook de compacte variant wou. De beste camera is de camera die je bijhebt :)
En daarom wil ik voornamelijk pancake lenzen. camera+14mm zal ik altijd bij me hebben. De 20 en 45 zijn klein genoeg om ook nog ergens in een (jas/broek)zak te stoppen. Die kleine panasonic kitlens is ook een leuke optie maar ik wil graag lichtsterke lenzen. dus dan maar wisselen en het gemak van zoomen missen. En als ik zoom wil ik aan de lens kunnen draaien en niet een zoom in/uit knopje op de lens zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door amphora op 01-06-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Laatst online: 15-09 16:11
Admiral Freebee schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:54:
In welk opzicht is hij niet echt geschikt voor portretten? Als het gaat over "klassieke" portretten (dus: gezicht vrij groot in beeld), vind ik het niet zo erg. Als ik mensen fotografeer, is het meestal eerder in huis tuin en keukencontext, en niet om artistiek te zijn :P

Ik zou die lens vooral handig vinden voor het fotograferen bij (schemer)duister van gebouwen en steden. En voor gebruik binnen.
OK, dan maakt het wat minder uit. de volgende link laat zien wat er zou gebeuren mits je wel het gezicht vrij groot in beeld zou hebben. link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme?
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:47
Hoeveel scheelt het in widerange die 14 vs 20? Ga je dat echt goed merken in bijvoorbeeld de stad? Of is het verschil verwaarloosbaar?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

wasntme? schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 12:29:
Hoeveel scheelt het in widerange die 14 vs 20? Ga je dat echt goed merken in bijvoorbeeld de stad? Of is het verschil verwaarloosbaar?
Dat scheelt best veel ja. Toch 1/3 meer beeld. 14 is nog best groothoek, 20 zeker niet meer.
Interessant linkje: http://m43photo.blogspot....x-14mm-vs-lumix-20mm.html

[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 01-06-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Iemand ervaring met de Samyang 7.5mm fisheye? Lijkt me een leuke lens voor erbij en voor extreme wijde landschappen (al dan niet software matig gecorrigeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

amphora schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 15:43:
Iemand ervaring met de Samyang 7.5mm fisheye? Lijkt me een leuke lens voor erbij en voor extreme wijde landschappen (al dan niet software matig gecorrigeerd).
Houd er dus allereerst rekening mee dat hij manual focus is.

Hier is een duidelijke review:
http://www.photozone.de/o...ens-tests/714-samyang7535

En deze is erg interessant t.o.v. de duurdere Panasonic:
http://m43photo.blogspot....-fisheye-lens-review.html

Zelf gisteren voor het eerst mijn Olympus FCON converter gebruikt. Goed genoeg voor mij voor erbij:
http://a2.sphotos.ak.fbcd...045011080_494420281_o.jpg
(geschoten met standaard kitlens, de adapter past ook op de 45mm pancake, maar daar heb je niks aan omdat je dan eigenlijk alweer te ver ingezoomd bent om het effect echt goed te hebben)

En nog eentje van gisteren:
http://a3.sphotos.ak.fbcd..._9917211_1552186071_o.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door xsive op 03-06-2012 12:04 ]

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hè wat jammer, ga ik op vakantie naar Amerika in september, keldert de euro. :(

Kan ik straks net zo goed de OM-D hier kopen. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door PowerUp op 11-06-2012 16:19 . Reden: Dat kon wel wat netter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wasntme? schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:56:
Dat ziet er lang niet gek uit! Heb je een foto van de hele combinatie? Ben benieuwd hoe dat er nu uitziet. :)
Beetje laat, maar hier istie:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4fd23ccbcd6aa/4fd23ccbc3686-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4fd23cdbe5a52/4fd23cdbdbe0f-2.jpg

Wat je ziet is:
- Panasonic G3
- m.Zuiko 40-150mm + Raynox DCR250
- Linkstar Bracket PBC-200HHS met Mini Balhoofd (http://www.cameranu.nl/nl...otshoe/H4994_20724_164474). Die balhoofd is ideaal om je flitser te kunnen draaien enzo.
- Pixel TTL-Kabel Panasonic/Olympus 1,8 meter (http://www.cameranu.nl/nl...-meter/h429_22734_181094/)
- Metz 48 AF-1 met softbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amphora schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 15:43:
PhotoShop CS6 heeft een handige wide-angle correctie ingebouwd zitten waar je vrij weinig werk aan hebt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DKKiU.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ePC92.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Gisteren voor het eerst kunnen spelen met de Panasonic GF3X. Eerste indrukken:
  • Snelle autofocus!
  • Touchscreen reageert relatief goed, ondanks dat het een resistief exemplaar is
  • Compact, dankzij de 14-42mm X lens
  • Door de korte lens is het wel wat zoeken naar een goede manier om hem vast te houden
  • Burst modus gaat ook lekker snel
  • Ruis boven ISO800 valt wat tegen
Ik kom natuurlijk van een compactcamera, waarmee alle foto's boven ISO200 al vrij veel ruis bevatte. Tot nu toe ben ik tevreden van de aankoop. Het blijft een kleine en relatief lichte combinatie, maar de beeldkwaliteit en mogelijkheden zijn een stuk beter dan mijn compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooi zo. Zo'n GF3 inclusief de x zoomlens is natuurlijk ook zo'n beetje de ultieme compacte combinatie waarbij je toch nog zoombereik hebt. Een gouden zet van Panasonic om zo'n lens te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die lens tenminste scherpe beelden aflevert, en dat doet hij niet in alle gevallen! Lees de reviews er maar op na. Ben het wel met je eens dat het een goeden zet van Panasonic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Er zijn blijkbaar inderdaad exemplaren waarbij de lens iets niet juist doet (dubbel beeld bij sluitertijden tussen 1/80 en 1/250, vooral tele). Langs de andere kant zijn er ook mensen die zeggen geen probleem te hebben, dus misschien is het beperkt tot een aantal exemplaren. De meeste meldingen komen ook van uit 2011. Ik heb nog geen problemen gezien, maar ik ga het uiteraard nog uitgebreid testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Tja. Elk voordeel heb z'n nadeel heb ik ooit een wijsneus horen zeggen.
Het compacter maken van een lens heeft meestal ook nadelige consequenties. Ik wil zelf graag klein en lichtsterk dus beperk me met primes/pancakes. Hoe mooi zou een 7-700 f0.95 lens zijn in pancake formaat ;-)
Ach, wie weet, over 100 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:59:
Als die lens tenminste scherpe beelden aflevert, en dat doet hij niet in alle gevallen! Lees de reviews er maar op na. Ben het wel met je eens dat het een goeden zet van Panasonic is.
Er zijn idd exemplaren die onder bepaalde omstandigheden niet verwacht resultaat leveren. Het is aannemelijk dat het hier een fout in een batch betreft. Meldingen dateren dan ook van het jaar 2011 in de periode dat de lens nog niet zo lang uit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
amphora schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:11:
Tja. Elk voordeel heb z'n nadeel heb ik ooit een wijsneus horen zeggen.
Het compacter maken van een lens heeft meestal ook nadelige consequenties. Ik wil zelf graag klein en lichtsterk dus beperk me met primes/pancakes. Hoe mooi zou een 7-700 f0.95 lens zijn in pancake formaat ;-)
Ach, wie weet, over 100 jaar.
Ongetwijfeld wel ja. Maar reviews wijzen wel uit dat de kwaliteit zeker zo goed is als die van de standaard 14-42mm kitlens. Maar goed, sowieso doe je ook al een trade-off in kwaliteit/grootte door voor het m4/3 systeem te kiezen. En ik wou geen relatief grote standaardlens op een kleine body, maar toch ook nog een beetje flexibiliteit qua bereik. Hiernaast komt er misschien nog wel een snelle prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Vorige week tweedehands een Olympus Pen E-P1 op de kop getikt met kitlens (14-42) voor €191 op ebay.
Toestel in perfecte staat, alle accessoires nog in hun zakje, schermpje had nog de bescherm folie.

eerst indrukken:

Solide gemaakt, handzaam, toetsjes zijn me te gevoelig,..
Beeldkwaliteit is goed voor zo een compact toestelletje
een leuk 'speelgoedje'

maar in termen van autofocus, handling, snelheid valt dit natuurlijk in het niets naast mijn 7D met een 17-55 f2.8 usm of 70-200 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DinoBe schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:21:
maar in termen van autofocus, handling, snelheid valt dit natuurlijk in het niets naast mijn 7D met een 17-55 f2.8 usm of 70-200 :p
Maar natuurlijk niet. In eerste plaats staat de E-P1 al bekend als een van de (of zelfs de) langzaamste m4/3 toestellen.
De E-M5 zal echter goed in de buurt komen van de 7D. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Maar natuurlijk niet. In eerste plaats staat de E-P1 al bekend als een van de (of zelfs de) langzaamste m4/3
Dat was ook niet de reden van aankoop, als het er echt op aankomt neem ik wel mijn 7D mee, maar als walk-around, always-carry-with-you apparaat, stadshooter,... is dit echt een fantastisch dingetje hoor :)

En voor €191 kan ik mij al helemaal geen buil vallen, iets of wat compactje kost evenveel is zeker niet 'beter' (wat is beter natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:35:
[...]

Maar natuurlijk niet. In eerste plaats staat de E-P1 al bekend als een van de (of zelfs de) langzaamste m4/3 toestellen. De E-M5 zal echter goed in de buurt komen van de 7D. :p
Ja AF-S, maar probeer maar geen AF-C. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jesper86 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 16:44:
[...]

Ja AF-S, maar probeer maar geen AF-C. :9
Op papier 8 fps voor de 7D tegen 9 fps voor de E-M5.

Maar goed, zo heel relevant is het allemaal niet want het zijn twee heel verschillende camera's met verschillende compromissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 17:07:
[...]
Op papier 8 fps voor de 7D tegen 9 fps voor de E-M5.
Aantal fps zegt helemaal niets over AF snelheid. Sterker nog de E-M5 focust alleen maar het eerste frame en daarna niet meer. Maar jesper heeft wel gelijk dat de 7D AF beter is bij bewegende onderwerpen en continue autofocus. Maar dat weegt voor mij niet op tegen de vele voordelen van m4/3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Review van de Panasonic 14-42X pancake van lenstip.
Ze zijn enthousiast over de bouwkwaliteit, autofocus en scherpte in het midden. Minpunten zijn de scherpte in de hoeken, CA op 14 mm en de flare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Had die lens geen rare problemen bij bepaalde sluitertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
In 2011 vond je daar inderdaad veel meldingen van. Ik heb de lens ondertussen getest bij alle sluitertijden tussen 1/80 en 1/250 (de range of doom :P), en ben geen spookbeelden tegengekomen. Ik vermoed dat het probleem vooral speelt bij de eerste batch(es).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/SK-Super-Angulon-MFT14-01.jpg

Schneider 14mm f/2.0

Het wordt steeds leuker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ze er een tilt-shift van hadden gemaakt voorzag ik een succes, maar de prijsrange waarin ze hem gaan zetten ("goedkoper dan 1500 euro", dus op zeker boven de 1000) had ik wat spannenders verwacht dan een normale 14mm f/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Ik zie voor mezelf ook geen reden om voor deze 14mm f/2.0 te gaan die waarschijnlijk 2x zoveel kost dan de Olympus 12mm f/2.0 waar heel weinig mee mis is.
Lensmakers zoals Voigtlander en deze proberen gaten te vullen in de lens lineup van Pana/Oly door bijv een f/0.95 lens te maken. Dat is pas interessant maar deze lens heeft nu al te veel concurrentie.
Als ze nou met een 8 of 9mm variant gaan komen met f/2.0 begin ik misschien warm te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Is het niet gewoon een relatief lage oplage professionele lens voor bijvoorbeeld de Panasonic AF100 video camera. Iets wat je alleen koopt als je van plan ben er flink geld mee te verdienen.

Neh dat zal wel niet, dan zal je geen AF willen gebruiken en volgens mij is het gewoon focus by wire.

[ Voor 21% gewijzigd door jesper86 op 14-06-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
Ik heb vorig jaar een Pana GF2 gekocht met 2 kitlenzen + 1.7 20mm. In de praktijk gebruik ik zo goed als alleen mijn 1.7 pancake want die is echt fantastisch. Het probleem dat ik ondervind met die lens is nu wel dat bij het filmen, er constant moet herfocust worden, waardoor de filmpjes altijd enige tijd wazig worden. Je mag eigenlijk amper bewegen of hij moet herfocussen.

Bestaat er geen methode waarbij hij altijd alles in focus houdt? Als ik terugkijk naar mijn oude Fuji F30, dan zijn de filmpjes altijd scherp, omdat er geen DOF aanwezig is. Het volledige beeld is dan altijd scherp. Als ik met mijn iphone film, is alles ook gewoon constant scherp. Is dat dan niet mogelijk met deze camera's? Ik vind het herfocussen toch irritant, ook al zou het snel gaan met de 14mm pancake kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Kleiner diafragma gebruiken? Zet hem eens op f/8, f/11 of wellicht nog wat kleiner.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.