Misschien nog interessant, mijn mening over de E-M5 na een maandje gebruik in azië..
Allereerst : ik vind het een superfijne camera, eigenlijk precies de camera die ik altijd wilde hebben. toch vind ik dat er nog steeds een paar nadelen zijn :
- allerergste : belichting van het zoekerbeeld is niet betrouwbaar. Soms vergeet ik de ISO terug te zetten van 1600 van 200 (na een nachtfoto of een binnenfoto). Als je daarna buiten in goed licht een foto maakt, zie je in de zoeker een goed beeld, maar als je de foto daadwerkelijk maakt is deze overbelicht. (Ik schiet bijna altijd in A-stand, en de camera kan de sluitertijd niet korter maken dan 1/4000). Het zoekerbeeld is dus niet een goed voorbeeld van je foto. Blijkbaar kiest de camera tijdens het composen een andere ISO-waarde en kan dan wél een goed belicht beeld weergeven. De camera waarschuwt me er natuurlijk wel voor, door de sluitertijd te laten knipperen. Toch valt het me niet altijd op. -> Tijdens het composen moet de camera gewoon laten zien wat het uiteindelijke beeld wordt, dus inclusief de overbelichting. Softwareprobleem dus, ik ga dit ook melden aan Olympus.
- een ingebouwd fliterstje, hoe klein ook, zou toch wel fijn geweest zijn. Moet aan de andere kant zeggen dat ik de flitser nog niet nodig heb gehad.
- je kunt foto's niet meer terugzien in de zoeker, alleen op de grote LCD. Vervelend als de zon fel schijnt. Ook een softwareprobleempje dus..
- de horizontaal/vertikaal meting is niet in orde, bij mij scheelt het 2 'blokjes'. Ik ga de camera dan ook terug brengen om dit te laten calibreren. Hoekmeting moet gewoon in orde zijn. Volgens mij heb ik het onderdeel in het menu gevonden, soms toch handig om thuis rustig te kunnen zoeken in de handleiding!
- ik heb de 14-42x lens het meeste gebruikt. Als je veel foto's hebt gemaakt en daarna de camera uit zet, schrijft de camera eerst alle foto's naar de geheugenkaart, en trekt pas als laatste de lens in. Ik zou graag zien dat de camera de lens direkt intrekt, zodat ik hem snel kan opbergen.
- bij het bekijken van je foto's werkt de 'inzoom' dial gewoon verkeerd om. Ik kan er maar niet aan wennen en draai altijd eerst de verkeerde kant op.. Gewoon omdraaien Olympus, of maak het instelbaar..
Moet zeggen dat ik dan ook wel erg kritisch ben, maar goed.
Heb trouwens geen enkele last van lag of problemen bij actie foto's. Klik en het is raak.
nog even een edit : heb geen enkel probleem gehad met de 14-42x lens. Vind het een prachtig ding. De lens heeft alleen wel redelijk wat CA, die de E-M5 niet automatisch corrigeert. Foto's moeten dus wel even door Lightroom heen... Bij deze dus een extra nadeel : camera corrigeert CA niet.
[
Voor 8% gewijzigd door
WVL_KsZeN op 30-06-2012 18:43
]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..