Het grote 4/3 en m4/3 topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 67.891 views

Onderwerpen

Alle 34 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
dat heb ik al eens geprobeerd, maar werkte niet echt, zal het nog eens proberen vanavond.

ik lees hier dat de olympus M5 in burst mode enkel focust bij het eerste shot. Dat lijkt mij wel een nadeel te zijn, maar is er dan een m4/3 die wel zo snel kan autofocussen bij bewegende objecten in burst mode? Ik denk trouwens dat mijn GF2 dat ook niet doet in burst mode.

daarnaast nog een andere vraag: ik denk er aan om mijn GF2 toch te verkopen en de M5 te halen. Zijn de kitlenzen die erbij worden gegeven degelijk? Ik heb een pancake 1.7 en gebruik uitsluitend die lens. De 2 kitlenzen, een 14 mm pancake en de 14-45 zoomlens, gebruik ik eigenlijk zo goed als nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

pina schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:14:
dat heb ik al eens geprobeerd, maar werkte niet echt, zal het nog eens proberen vanavond.

ik lees hier dat de olympus M5 in burst mode enkel focust bij het eerste shot. Dat lijkt mij wel een nadeel te zijn, maar is er dan een m4/3 die wel zo snel kan autofocussen bij bewegende objecten in burst mode? Ik denk trouwens dat mijn GF2 dat ook niet doet in burst mode.

daarnaast nog een andere vraag: ik denk er aan om mijn GF2 toch te verkopen en de M5 te halen. Zijn de kitlenzen die erbij worden gegeven degelijk? Ik heb een pancake 1.7 en gebruik uitsluitend die lens. De 2 kitlenzen, een 14 mm pancake en de 14-45 zoomlens, gebruik ik eigenlijk zo goed als nooit.
De e-m5 heeft naast de 9fps burstmode ook een 4fps burst waarmee je wel iedere shot kan focussen.
Ik heb zelf de 12-50 kitlens er wel bijgenomen. Voor die 200 euro extra een prima lens. Gebruik zelf ook voornamelijk de 14/20mm pancakes en 45mm maar voor vakanties of als je wat zoom flexibiliteit wil is die kitlens wel fijn voor de extra groothoek, macro en weerbestendigheid.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
amphora schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:32:
[...]

De e-m5 heeft naast de 9fps burstmode ook een 4fps burst waarmee je wel iedere shot kan focussen.
Ik heb zelf de 12-50 kitlens er wel bijgenomen. Voor die 200 euro extra een prima lens. Gebruik zelf ook voornamelijk de 14/20mm pancakes en 45mm maar voor vakanties of als je wat zoom flexibiliteit wil is die kitlens wel fijn voor de extra groothoek, macro en weerbestendigheid.
hola, als ik dan nu kijk bij mijn GF2, blijkt die een burst mode te hebben van slechts 3,2 fps of 2,6fps op max kwaliteit terwijl hij slechts 1x focust bij de 1e foto... en nochtans valt dat reuzegoed mee vind ik... Dan is 4fps toch wel heel snel, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ncux
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-05-2024
Guys, als iemand aan 45/1.8 denkt, Camera.nl in Breda verkopen ze momenteel voor 219 euro i.p.v.229 die op website staan. Vreemd, maar waar, vandaag eentje gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Net als bij fotoklein krijg je bij die keten korting als je het komt ophalen ipv online koopt (zodat ze je persoonlijk nog meer kunnen aansmeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Goed om te weten! Zit eentje vlak bij waar ik werk. Al is het beetje zorgwekkend dat ze uit dezelfde stal als Foto Klein komen. Ik zit er ook over te denken die 45mm 1.8 te gaan halen namelijk.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

* mystic komt zich hier ook vast melden.

Jaaaaaren terug een D50 gehad, maar deze na een tijdje verkocht. waarom? te groot. dat nam je gewoon niet makkelijk even mee. maar nu ga ik in september naar Canada, en moet er toch een camera komen. en toch kom je dan weer uit bij iets met verwisselbare lenzen en veel mogelijkheden.

en als je dan even rondleest... moet het toch iets van het m4/3 worden. compact, veel mogelijkheden etc etc...

alleen nu nog de keus... de e-p3 of de e-pl3. de eerste wil je... maar stiekem zijn de extra's van de eerste niet het verschil in geld waard. dilemma dilemma...

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mystic schreef op zondag 24 juni 2012 @ 18:45:
alleen nu nog de keus... de e-p3 of de e-pl3. de eerste wil je... maar stiekem zijn de extra's van de eerste niet het verschil in geld waard. dilemma dilemma...
Je zou zelfs nog de E-PM1 kunnen overwegen. Dan kom je zeer gunstig uit qua prijs en indien het dan bevalt kan je altijd nog upgraden naar een wat uitgebreidere body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2012 @ 19:06:
[...]

Je zou zelfs nog de E-PM1 kunnen overwegen. Dan kom je zeer gunstig uit qua prijs en indien het dan bevalt kan je altijd nog upgraden naar een wat uitgebreidere body.
die heb ik in de hand gehad, maar de beperking in het aantal knoppen viel voor mij direct af. ik wil wel graag direct toegang hebben tot een aantal opties.

wel een tof toestel though, dat het kan voor die prijs :)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

mystic schreef op zondag 24 juni 2012 @ 18:45:
Op http://www.dpreview.com/reviews/olympusepl3/ staat een korte vergelijking tussen de twee.
Differences between the PEN Lite E-PL3 and PEN E-P3

Faster continuous shooting: up to 5.5fps vs. 3fps
Tilt/flip LCD display vs. fixed OLED screen
Lower resolution screen (460,000 vs. 614,000 dots) in 16:9 vs. 3:2 aspect ratio
No thumb dial
No orientation sensor
Slower flash sync speed of 1/160th vs. 1/180th of a second
Four fewer Art Filters (Loses Pale Light & Color, Light Tone, Gentle Sepia and Cross-Process)
No built-in flash (clip-in unit included)
No level gauge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mystic schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:25:
[...]

die heb ik in de hand gehad, maar de beperking in het aantal knoppen viel voor mij direct af. ik wil wel graag direct toegang hebben tot een aantal opties.

wel een tof toestel though, dat het kan voor die prijs :)
Het gebrek aan knoppen is idd wel een probleem. Ik heb nu een E-PL1 maar de opvolger heeft bij voorkeur toch wat meer hardwarematige knoppen. Ondanks dat is het verder wel goed te bedienen maar het kan fijner.

Heb je de E-PL3 al wel vastgehad dan, want ook die lijkt me wat klein qua grip.

En hoe dat kan voor die prijs.... geen idee. Maar aan de andere kant hoe meer mensen een instapcamera kopen hoe groter de kans dat ze ooit eens objectieven gaan kopen of een andere uitgebreidere body. Wellicht dat ze er geld bijdoen. De E-P3 zou mijn voorkeur hebben (na de E-M5 dan) omdat ik sinds de E-P1 eigenlijk al zeer te spreken ben over het design en de robuustheid die je in je handen hebt. Voor mij nu wel even te duur nog. Wellicht wordt in september de nieuwe PEN lijn aangekondigd en dan zal er wel weer een prijsverlaging inzitten. De kans is echter dan ook weer groot dat ik de E-P4 wil.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

amphora schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:16:
[...]

Op http://www.dpreview.com/reviews/olympusepl3/ staat een korte vergelijking tussen de twee.

[...]
yes, die heb ik gezien :) veel punten dat je denkt: meh, is dat nou 250 euro meer waard?
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:19:
[...]

Het gebrek aan knoppen is idd wel een probleem. Ik heb nu een E-PL1 maar de opvolger heeft bij voorkeur toch wat meer hardwarematige knoppen. Ondanks dat is het verder wel goed te bedienen maar het kan fijner.

Heb je de E-PL3 al wel vastgehad dan, want ook die lijkt me wat klein qua grip.
yup, ik heb ze alle 3 in handen gehad :) er gaat dan sowieso de lederen hoes omheen, bij welke van de 3 dan ook :) die grip is wmb dus niet het punt.

onder aan de streep kom ik gewoon iedere keer bij de e-pl3 uit. simpel eigenlijk :p en stiekem weet ik ook wel dat het ruim zal voldoen, zeker in het begin ;) maar hé, zoals iedereen: je koopt een lada, maar eigenlijk wil iedereen stiekem een ferrari huh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-09-2023
mystic schreef op maandag 25 juni 2012 @ 18:58:
[...]
onder aan de streep kom ik gewoon iedere keer bij de e-pl3 uit.
Ik heb eind laatste week de PL3 bij Mediamarkt besteld, voor een of ander reden was hij heel even maar €399 in de webshop. Ik en ben er uiterst blij mee.
  • hij is bijna even plein als de PM1 (maar 3mm dieper)
  • hij heeft een kantelbaar scherm. Ik dacht eerst, waarvoor heb je dat nodig, maar in 90% van de keren dat ik de camera in de hand heb maak ik gebruik van het kantelbaar scherm. Ik zou nooit meer zonder willen.
  • je kunt vier knoppen programmeren. Mijn instelling: video > AEL, grid view > AF select, wiel rechts > WB, wiel omlaag > ISO.
  • hij heeft een wieltje en je kunt per programma instellen wat dat wieltje precies doet. Qua handling kan je het wiel tellen als twee extra super knoppen speciaal voor lineaire parameters. Samen met de programmeerbare knoppen kan dus de functies die voor jou belangrijk zijn veel directer instellen.
  • je kunt grips en skins bestellen, bijivoorbeeld een skin van http://aki-asahi.com/ en de Flipbac G4, allebei voor een tientje.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7200/6876193813_017965700e.jpg

Wat high ISO performance betreft: het ISO race is de opvolger van de megapixel race. Detail, kleur, balans en andere beeld parameters raken daardoor onderbelicht, en dat zijn aspecten waarin Olympus juist uitblinkt. Artikel van Steve Huff:
"ISO WARS: The Olympus E-P3 vs The Sony NEX-5!".
Als je bij DPReview high ISO comparison widget de NEX 5N en de PENs vergelijkt bij de ruitjes in de boevenhoeken, pas op ISO 6400 is de ruis van de PEN erger dan de waas van de Sony lens...

edit:
mystic schreef op maandag 25 juni 2012 @ 18:58:
[...]
je koopt een lada, maar eigenlijk wil iedereen stiekem een ferrari huh
Soms is een Lada het beste auto dat je kunt hebben.
Kijk eens, de PL3 pakt het textuur van de witte achtergrond het best:

DPReview RAW ISO 400:
PL3 / NEX 5N
Afbeeldingslocatie: http://2.s.img-dpreview.com/reviews_data/oly_epl3/boxshot/tiles/p8100511.acr/000-000.jpg?v=1517Afbeeldingslocatie: http://1.s.img-dpreview.com/reviews_data/sony_nex5n/boxshot/tiles/dsc00780.acr/001-000.jpg?v=1517
OM-D E-M5 / Leica M9
Afbeeldingslocatie: http://4.s.img-dpreview.com/reviews_data/oly_em5/boxshot/tiles/p1010005.acr/000-000.jpg?v=1517Afbeeldingslocatie: http://1.s.img-dpreview.com/reviews_data/leica_m9/boxshot/tiles/l1000746.acr/001-000.jpg?v=1517

DPReview JPEG ISO 400:
PL3 / NEX 5N
Afbeeldingslocatie: http://4.s.img-dpreview.com/reviews_data/oly_epl3/boxshot/tiles/p8100511/000-000.jpg?v=1517Afbeeldingslocatie: http://3.s.img-dpreview.com/reviews_data/sony_nex5n/boxshot/tiles/dsc00780/001-000.jpg?v=1517
OM-D E-M5 / Leica M9
Afbeeldingslocatie: http://2.s.img-dpreview.com/reviews_data/oly_em5/boxshot/tiles/p1010005/000-000.jpg?v=1517Afbeeldingslocatie: http://3.s.img-dpreview.com/reviews_data/leica_m9/boxshot/tiles/l1000746/001-000.jpg?v=1517

En dat veranderd ook bij hoge ISO niet bijzonder.

[ Voor 32% gewijzigd door chris-f op 26-06-2012 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
op dpreview staat een topic over action shots met de OMD EM5 en daar zeggen ze dat deze camera daar eigenlijk niet voor geschikt is. Dat vind ik wel wat jammer want dacht net dat zo'n toestellen razendsnel kunnen focussen en shutteren zodat zoiets wel mogelijk zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

pina schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 15:08:
op dpreview staat een topic over action shots met de OMD EM5 en daar zeggen ze dat deze camera daar eigenlijk niet voor geschikt is. Dat vind ik wel wat jammer want dacht net dat zo'n toestellen razendsnel kunnen focussen en shutteren zodat zoiets wel mogelijk zou zijn
Qua autofocus bij bewegende onderwerpen blijft een SLR (vooralsnog) wel een stuk beter. Naast de optische zoeker (voor mij) het enige voordeel van een DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lila
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-07 09:16
pina schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 15:08:
Ik heb sinds twee weken een OM-D, en hoewel het een heerlijke camera is, moet ik eerlijk zeggen dat het me nogal tegenvalt hoe vaak ik door de shutterlag net het moment mis. Misschien is het niet helemaal eerlijk om hem te vergelijken met mijn 5DII, maar met dat als referentiekader zou ik de OM-D inderdaad zeker niet voor action shots gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En toch zijn er op de fora van dpreview ook hele geslaagde series te vinden. Bijvoorbeeld van een naar de fotograaf rennende hond die erg goed op C-AF in beeld is gebracht. Het is dus op een of andere manier, waarschijnlijk met goed licht, wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

lila schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:11:
[...]

Ik heb sinds twee weken een OM-D, en hoewel het een heerlijke camera is, moet ik eerlijk zeggen dat het me nogal tegenvalt hoe vaak ik door de shutterlag net het moment mis. Misschien is het niet helemaal eerlijk om hem te vergelijken met mijn 5DII, maar met dat als referentiekader zou ik de OM-D inderdaad zeker niet voor action shots gebruiken..
Shutterlag? Dat is milliseconde werk... Of bedoel je dat het even duurt voordat ie goed focust? Schutter zou zelfs sneller moeten zijn dan een 5d aangezien er geen spiegel meer weggeklapt hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:28:
En toch zijn er op de fora van dpreview ook hele geslaagde series te vinden. Bijvoorbeeld van een naar de fotograaf rennende hond die erg goed op C-AF in beeld is gebracht. Het is dus op een of andere manier, waarschijnlijk met goed licht, wel mogelijk.
Het is ook weldegelijk mogelijk, maar je zal met een canon 1d of 5dmk3 gewoon meer goede shots hebben in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:46:
[afbeelding]

Schneider 14mm f/2.0

Het wordt steeds leuker. :)
Ik ben geen pro-kenner van fotografie e.d. maar wat is er eigenlijk zo goed aan deze lens met f2 en 14mm? Lijkt mij toch niet zo'n grote schokkend hoge max aperture, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lila
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-07 09:16
amphora schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 23:15:
[...]

Shutterlag? Dat is milliseconde werk... Of bedoel je dat het even duurt voordat ie goed focust? Schutter zou zelfs sneller moeten zijn dan een 5d aangezien er geen spiegel meer weggeklapt hoeft te worden.
Dat had ik ook gelezen, daarom viel het me zo tegen; als ik bijvoorbeeld afdruk op het moment dat iemand leuk de camera in kijkt, dan blijkt hij op de foto zijn gezicht al weer weggedraaid te hebben..
Met het focussen heb ik geen problemen, dat gaat behoorlijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
chris-f schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:22:
Soms is een Lada het beste auto dat je kunt hebben.
Kijk eens, de PL3 pakt het textuur van de witte achtergrond het best:
En dat heeft nou net weer niks met de prijs of kwaliteit van de camera te maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-09-2023
Als het DPReview in een gecontrolleerde test omgeving niet lukt om met een Leica M9 en Elmarit scherpere fotos te maken dan met een PEN met Olympus objectief, relativeert dat ten minste het belang van prijs en kwaliteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ach ik ben blij dat je het allemaal zo rooskleurig ziet, dan doet de validiteit er ook weinig toe. Kijk als het nou andersom was en je wil een 5N kopen dan moest ik wel even uitleggen wat er zo misleidend is aan dit vergelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

chris-f schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:22:
[...]

je kunt grips en skins bestellen, bijivoorbeeld een skin van http://aki-asahi.com/ en de Flipbac G4, allebei voor een tientje.

[afbeelding]

[...]
Thanks voor het idee, meteen beide besteld voor m'n E-PM1. Ik heb de halfcase van Olympus erbij, maar het is toch net wat te omslachtig om die steeds eraf te halen als de accu of het geheugenkaartje eruit moet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
vorig jaar nog maar een GF2 gekocht met 2 kitlenzen voor 700 euro. Vandaag is die nougatbollen waard want een nieuwe GF3 met 1 lens kost nog maar 350 euro. Als je dan ziet dat de zoomlenzen tegenwoordig bijna even klein zijn als een pancake, terwijl mijn zoomlens van vorig jaar nog drie keer zo groot is... en je kan zo te zien met de zoomlenzen nu ook al elektronisch inzoomen, wat een stuk vlotter en veel vloeiender verloopt dan nu manueel.

Door de grote evoluties op de markt heb ik mss net te snel een 4/3 gekocht. En daardoor durf ik geen olympus e-m5 te kopen. Vooral als je ziet welke features nog kunnen geimplementeerd worden, zoals het auto focus-systeem van de nikon v1 kan gerust overgenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
vlotter ? volgens mij ben je bezweken door hype en marketing. ;)

Ja zo snel als de prijs naar onderen gaat wanneer er een nieuw model uitkomt (die vrijwel nogsteeds hetzelfde doet) is bizar met m4/3, maar dat maakt wat je heb niet meteen slecht hoor. Gewoon goed blijven gebruiken en dát maakt het het geld waard. Elektronische zoom is eigenlijk hartstikke vervelend om snel een foto te maken imo, maar mooi voor 'vloeiende' video ja. Er zijn genoeg mensen die hebben liever jouw kit lens om écht te kunnen zoomen.

Een duurder model blijft altijd een stuk meer waard dan een generatie instappers. Al als je puur naar euro's gaat kijken zakt een duur model waarschijnlijk net zo veel, wat dan percentueel een stuk minder dramatisch lijkt. Vraag jezelf is er echt iets mis, iets waar je het niet mee eens ben zoals de camera nu is, wat een opvolger wel zou bieden. Ik heb 'm een middagje mogen gebruiken, en voor iemand die een compacte maar high-end m4/3 zoekt is er maar 1 ding mis, en dat is de prijs. Het is de eerste van een geheel nieuwe species met al de laatste fratsen, zonder twijfel the very best of m4/3 (voor foto), en daar betaal je voor.

Edit: Als ik trouwens naar de prijs kijk is de eerste price-drop van 1100 > 900 voor body en 1300 > 1100 voor kit al in ontwikkeling. Zodra dat gebeurd is zal het voorlopig niet bizonder veel meer zakken denk ik :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 29-06-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel een gezonde ontwikkeling. Het nieuwe model komt uit, het oude wordt goedkoper om plaats te maken. Een nieuw model, in het begin vragen de verkopers nog gewoon de adviesprijs maar na een maandje gaat het net zoals alle andere elektronica voor minder dan de adviesprijs weg.

Zelf heb ik mijn camera pas enige tijd na introductie gekocht toen de prijs al dalende was. Op dat moment vond ik hem het geld meer dan waard. Dat het een half jaartje later nog weer eens een dikke 100 euro goedkoper kon, ach ja dat had ik kunnen verwachten.

Zo kocht ik mijn televisie ook toen het een uitlopend model was voor een bodemprijs. Hij doet het er niet minder om.

Dat het in m4/3 wat snel lijkt te gaan klopt. Het is eigenlijk simpelweg nog een categorie die volop in beweging en vernieuwing zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Het is eigenlijk dat ik mij gejost voel door panasonic. Op 1 jaar tijd brengen die 3 opvolgens van de GF2, die toen 700 euro kostte: GF3, GF5 en GX1. Dat vind ik echt overdreven en doet mij te veel denken aan HTC (vorige jaren althans) en Samsung. Die brengen/brachten ook modellen bij de vleet en daardoor twijfel ik ook aan hun kwaliteitszorg voor hun producten. Een bedrijf dat pakweg 1x per jaar een nieuw model uitbrengt, begrijp ik. En naar mij persoonlijk toe heb ik dan ook meer het gevoal dat ze niet rap rap iets uitbrengen. Bij panasonic heb ik dat nu wel.

En ik heb mij idd de vraag al gesteld: heb ik wel iets meer nodig? En als ik zie wat de features zijn van de E-M5, dan vind ik eigenlijk wel: stabilisatie is top, een kantelbaar scherm wil ik al lang en een (E)VF idem. Het enige nadeel kan wel action shots zijn. Als ik zie wat voor stappen er zijn gemaakt op 1 jaar tijd, denk ik dat volgend jaar, je met de high end toestellen wel probleemloos action shots kan maken door het nieuwe hybride autofocus systeem dat zich niet meer louter baseert op het contract voor- en achtergrond om een bewegend object in focus te houden.

Wat mij ook wel enorm stoort is, dat wanneer ik een video maak met mijn GF2, die constant moet herfocussen. Daardoor is altijd wat in beeld komt eerst enorm wazig en daarna pas weer scherp. Bij gewone compactcamera's is dat gewoon niet. als ik een video maak, interesseert mij DOF hoegenaamd niet. Van mij mag alles scherp blijven. Waarom kan dat met die compacte camera's dan wel en met mijn 4/3 niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

pina schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:59:
Wat mij ook wel enorm stoort is, dat wanneer ik een video maak met mijn GF2, die constant moet herfocussen. Daardoor is altijd wat in beeld komt eerst enorm wazig en daarna pas weer scherp. Bij gewone compactcamera's is dat gewoon niet. als ik een video maak, interesseert mij DOF hoegenaamd niet. Van mij mag alles scherp blijven. Waarom kan dat met die compacte camera's dan wel en met mijn 4/3 niet?
Door dat ene grote voordeel: die grote(re) sensor... Diafragma een eind dichtdraaien dus, of zelf focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
nja, heb ik al geprobeerd door op f16 te werken, maar hij blijft dat doen. De 20mm 1.7 lens is nog wel niet van de snelste. Met die 14mm is het wel sneller maar ben niet snel geneigd om voortdurend van lens te wisselen om een filmpje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is eigenlijk dat ik mij gejost voel door panasonic. Op 1 jaar tijd brengen die 3 opvolgens van de GF2, die toen 700 euro kostte: GF3, GF5 en GX1.
Als dat al een probleem zou zijn dan kan ik je eigenlijk enkel adviseren om nooit meer elektronica te kopen.

De GF3 was zeker geen serieuze vervanger van de GF2 en de GF5 is of nu net uit of staat op het punt om uit te komen is dat ook niet. De echte opvolger van de GF2 is eigenlijk de GX1.

release
GF2 11-2010
GF3 6-2011
GX1 11-2011
GF5 6/7?-2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
GF3 is gewon de opvolger van GF2 of er nou wat beters aan is of niet. Als de GX1 ergens een opvolger van is dan is dat de GF1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:38

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:21:
[...]

Als dat al een probleem zou zijn dan kan ik je eigenlijk enkel adviseren om nooit meer elektronica te kopen.

De GF3 was zeker geen serieuze vervanger van de GF2 en de GF5 is of nu net uit of staat op het punt om uit te komen is dat ook niet. De echte opvolger van de GF2 is eigenlijk de GX1.

release
GF2 11-2010
GF3 6-2011
GX1 11-2011
GF5 6/7?-2012
Klopt niet helemaal volgens mij. Ik zie de GX1 eigenlijk als de langverwachtte opvolger van de GF1.

En ik zie de GF2, GF3 en GF 5 meer als een serie daarnaast. En daarbinnen zijn de verschillen nou ook weer niet zo wereldschokkend, het zijn m.i. steeds maar kleine updates.

http://www.dpreview.com/p...products=panasonic_dmcgx1

[ Voor 10% gewijzigd door Fiber op 29-06-2012 16:34 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 19:51

Bever!

3

weet niet of deze al was langsgekomen?
http://www.camerastuffrev...t/test-panasonic-12-35-mm
nieuwe 12-35 x zoom lens.
Toppertje, maar duur :)
Een jpg bestand van de 16 megapixel testcamera levert dezelfde resolutie op als de 24 megapixel Sony A-77 (APS-C) in combinatie met een Sony 24-70 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Het is eigenlijk dat ik mij gejost voel door panasonic.
Het verschil tussen GF2 en GF3 is minimaal. Het is meet een GF2.1 imo. Zelfde sensor, software update en iets andere behuizing. Foto's worden er echt niet ineens 10x beter van hoor. Als je dus een jaar had gewacht had je een marginaal betere camera voor dezelfde prijs. Maar nu heb je al een jaar plezier gehad van je GF2 en dat is meer waard :-)
Bever! schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 21:26:
weet niet of deze al was langsgekomen?
http://www.camerastuffrev...t/test-panasonic-12-35-mm
nieuwe 12-35 x zoom lens.
Toppertje, maar duur :)
[...]
Goedkoop is het zeker niet, maar aangezien ik van Canon DSLR ben overgestapt naar OM-D en ik altijd de beste Canon lenzen wilde gebruiken kan ik me wel voorstellen dat ik deze lens zal kopen. De Canon 24-70L is nog altijd vergelijkbaar in prijs (en de MKII versie zelfs belachelijk veel duurder). En de Panasonic is optisch waarschijnlijk (veel) beter dan de (oude) 24-70. Maar ik wacht eerst de geruchten af op Olympus binnenkort met een micro 12-60 f2.8-4.0 komt (de 'grote' 4/3 variant schijnt ook een toppertje te zijn).

[ Voor 44% gewijzigd door amphora op 30-06-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:16
amphora schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 15:43:
Iemand ervaring met de Samyang 7.5mm fisheye? Lijkt me een leuke lens voor erbij en voor extreme wijde landschappen (al dan niet software matig gecorrigeerd).
Beetje late reactie, maar was een maandje op vakantie in Cambodja (ja, samyang lens was mee) :)

Lens is fijn om te gebruiken en best scherp. Wel valt me op dat ik de IBIS van mijn E-M5 moet uitzetten, anders zijn alle foto's onscherp. Bij manuele lenzen lijkt de camera te zijn ingesteld op 50mm, en dat klopt natuurlijk niet. Moet misschien ergens in te stellen zijn, maar heb het nog niet gevonden. Samyang erop -> IS uit, Samyang eraf -> IS aan zetten (dit laatste vergeet ik nog wel eens)...

Ondanks dat het een fijne lens is, vind ik het wel onwijs moeilijk om er een goede foto mee te maken (dus niet als in scherp, goed belicht, etc), maar een foto met meerwaarde. Gewoon een goede foto dus... Ik krijg gewoon niet goed bedacht wanneer ik de lens moet inzetten en wanneer niet, ik hoop nog dat dat komt met de tijd en meer ervaring..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gisteren erop uit getrokken met de Panasonic 20mm. Achteraf zag ik op een aantal foto's flares van lichtbronnen op de achtergrond. Aangezien ze groenig waren, denk ik dat het door de coating komt van ofwel de lens ofwel het UV filter. Dat zal ik nog eens moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Dat komt volgens mij meestal door het UV filter. Die gebruik ik om die reden dan ook zelden meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
jep de bekende groene vlekken = uv filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

WVL_KsZeN schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:16:
[...]
Ondanks dat het een fijne lens is, vind ik het wel onwijs moeilijk om er een goede foto mee te maken (dus niet als in scherp, goed belicht, etc), maar een foto met meerwaarde. Gewoon een goede foto dus... Ik krijg gewoon niet goed bedacht wanneer ik de lens moet inzetten en wanneer niet, ik hoop nog dat dat komt met de tijd en meer ervaring..
Zo dichtbij je onderwerp als maar mogelijk is. Letterlijk 'In your face'... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Misschien nog interessant, mijn mening over de E-M5 na een maandje gebruik in azië..

Allereerst : ik vind het een superfijne camera, eigenlijk precies de camera die ik altijd wilde hebben. toch vind ik dat er nog steeds een paar nadelen zijn :

- allerergste : belichting van het zoekerbeeld is niet betrouwbaar. Soms vergeet ik de ISO terug te zetten van 1600 van 200 (na een nachtfoto of een binnenfoto). Als je daarna buiten in goed licht een foto maakt, zie je in de zoeker een goed beeld, maar als je de foto daadwerkelijk maakt is deze overbelicht. (Ik schiet bijna altijd in A-stand, en de camera kan de sluitertijd niet korter maken dan 1/4000). Het zoekerbeeld is dus niet een goed voorbeeld van je foto. Blijkbaar kiest de camera tijdens het composen een andere ISO-waarde en kan dan wél een goed belicht beeld weergeven. De camera waarschuwt me er natuurlijk wel voor, door de sluitertijd te laten knipperen. Toch valt het me niet altijd op. -> Tijdens het composen moet de camera gewoon laten zien wat het uiteindelijke beeld wordt, dus inclusief de overbelichting. Softwareprobleem dus, ik ga dit ook melden aan Olympus.

- een ingebouwd fliterstje, hoe klein ook, zou toch wel fijn geweest zijn. Moet aan de andere kant zeggen dat ik de flitser nog niet nodig heb gehad.

- je kunt foto's niet meer terugzien in de zoeker, alleen op de grote LCD. Vervelend als de zon fel schijnt. Ook een softwareprobleempje dus..

- de horizontaal/vertikaal meting is niet in orde, bij mij scheelt het 2 'blokjes'. Ik ga de camera dan ook terug brengen om dit te laten calibreren. Hoekmeting moet gewoon in orde zijn. Volgens mij heb ik het onderdeel in het menu gevonden, soms toch handig om thuis rustig te kunnen zoeken in de handleiding!

- ik heb de 14-42x lens het meeste gebruikt. Als je veel foto's hebt gemaakt en daarna de camera uit zet, schrijft de camera eerst alle foto's naar de geheugenkaart, en trekt pas als laatste de lens in. Ik zou graag zien dat de camera de lens direkt intrekt, zodat ik hem snel kan opbergen.

- bij het bekijken van je foto's werkt de 'inzoom' dial gewoon verkeerd om. Ik kan er maar niet aan wennen en draai altijd eerst de verkeerde kant op.. Gewoon omdraaien Olympus, of maak het instelbaar..

Moet zeggen dat ik dan ook wel erg kritisch ben, maar goed.

Heb trouwens geen enkele last van lag of problemen bij actie foto's. Klik en het is raak.

nog even een edit : heb geen enkel probleem gehad met de 14-42x lens. Vind het een prachtig ding. De lens heeft alleen wel redelijk wat CA, die de E-M5 niet automatisch corrigeert. Foto's moeten dus wel even door Lightroom heen... Bij deze dus een extra nadeel : camera corrigeert CA niet.

[ Voor 8% gewijzigd door WVL_KsZeN op 30-06-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 16:46
WVL_KsZeN schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 16:28:

Moet zeggen dat ik dan ook wel erg kritisch ben, maar goed.
Moet ook kunnen toch bij een dergelijk product? Sommige dingen loop je ook vaak alleen tegenaan in specifieke situatie's en bij veel gebruik :).

Foto's terugkijken in de zoeker is trouwens gewoon mogelijk. Ik gebruik dit ook vaak in de felle zon. Kun je tenminste zien wat je hebt gedaan. Als je tijdens het "live beeld" op het scherm het knopje naast de zoeker ingedrukt houdt verschijnt er een menu om de eye sensor uit te zetten. Als je daar even "off" kiest en vervolgens je beeld verplaatst naar de zoeker en dan je foto terugkijkt...werkt het prima 8).

Het is mij trouwens ook opgevallen dat soms het live beeld niet juist was mbt de belichting (alsin, helemaal niet), maar ik had in het menu LV versterking per ongeluk aan staan :F (is dat het bij jou ook niet?). Misschien is het toch een nadeel soms dat er zo enorm veel verschillende instelmogelijkheden zijn :+.

/edit, even zitten prutsen...
WVL_KsZeN schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 16:28:
- bij het bekijken van je foto's werkt de 'inzoom' dial gewoon verkeerd om. Ik kan er maar niet aan wennen en draai altijd eerst de verkeerde kant op.. Gewoon omdraaien Olympus, of maak het instelbaar..
Als je de functie's van de twee dials omdraait specifiek alleen voor de terugkijkfunctie dan draait de voorste dial wel in de andere richting (<--- prachtige nietszeggende zin zo maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...). :)

[ Voor 21% gewijzigd door Loogie op 30-06-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Loogie schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 20:11:
[...]

Als je de functie's van de twee dials omdraait specifiek alleen voor de terugkijkfunctie dan draait de voorste dial wel in de andere richting (<--- prachtige nietszeggende zin zo maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...). :)
Ehr.. bedoel je nu dat de dial bij de ontspanner dan dient om te zoomen en de andere dial (die ik normaal gebruik voor het instellen van het diafragma) dan gebruikt wordt voor het scrollen tussen foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 16:46
WVL_KsZeN schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 20:35:
[...]

Ehr.. bedoel je nu dat de dial bij de ontspanner dan dient om te zoomen en de andere dial (die ik normaal gebruik voor het instellen van het diafragma) dan gebruikt wordt voor het scrollen tussen foto's?
Ja inderdaad. Bij het verwisselen van de functies van die dials is op een of andere manier is de draairichting dan dus andersom (in de voor jou goede richting). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uit een review heb ik begrepen dat het instelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Ik heb nu een tijdje de Olympus E-PL3 in bezit met kitlens.
En volgens mij al bijna vanaf het begin viel het ons op dat er een krekel in de camera zit tijdens het maken van filmpjes.

Maar eens terug gegaan naar de MediaMarkt Groningen waar de camera vandaan komt.
Heeft 3 weken geduurd en volgens Olympus is de camera gereinigd en that's it.
Vondt het al een beetje vreemd, het was bijna onmogelijk dat eventueel vuil dit geluid veroorzaakt.
En de camera was ook alleen nog maar in schone omgevingen gebruikt.

Ben dus 3 weken de camera kwijt geweest en het heeft niks geholpen.
Beetje jammer, als ik m nu gelijk weer op stuur zit in waarschijnlijk met de vakantie nog zonder...

Zijn er meer die dit herkennen ?
Heb even een simpel filmpje gemaakt waarop het duidelijk te horen is.

http://youtu.be/bGMLWiv8ctU?hd=1

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Youtube zegt:

:/ "This video is private.
Sorry about that."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Sorry, video is nu zichtbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Lijkt me de focus motor van de lens, die is constant bezig op AF-C.

Probeer eens te filmen op de AF-S setting. Dan stelt hij 1x scherp en houd die focus vast voor het hele filmpje, tenzij je de knop weer half indrukt om opnieuw te focusen, of het handmatig doet. Als dan het geluid weg is is het inderdaad de lens.

Is het de standaard kit-lens ('R' type) ? Want volgens mij zou die dat nou juist goed (stil) moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:25
En anders misschien de beeldstabilisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
jesper86 schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:10:
Lijkt me de focus motor van de lens, die is constant bezig op AF-C.

Probeer eens te filmen op de AF-S setting. Dan stelt hij 1x scherp en houd die focus vast voor het hele filmpje, tenzij je de knop weer half indrukt om opnieuw te focusen, of het handmatig doet. Als dan het geluid weg is is het inderdaad de lens.

Is het de standaard kit-lens ('R' type) ? Want volgens mij zou die dat nou juist goed (stil) moeten doen.
Ik had al van alles geprobeerd behalve dit inderdaad ! _/-\o_
Het is de standaard kit-lens, de 14-42mm f3.5-5.6 II R.

Als de camera ingesteld is op AF-S doet dit probleem zich inderdaad niet voor.
Op AF-C is het filmpje m.i. niet bruikbaar door het vervelende achtergrond geluid.
Blijf ik me wel afvragen of het geluid nu een resultaat is uit de camera zelf of uit de lens.

Maar dit lijkt mij niet normaal of wel.
Zijn er hier meer met deze lens die dit even kunnen proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
JvdW schreef op zondag 01 juli 2012 @ 13:53:
[...]
Blijf ik me wel afvragen of het geluid nu een resultaat is uit de camera zelf of uit de lens.
Focus motor van de lens zit in de lens ! ;)

Het is de huidige contrast detect AF technologie die gewoon nog niet optimaal is. Het feit dat het gebeurd (camera) is dus geen defect, maar het feit dat het zo luid is (lens) ... misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
JvdW schreef op zondag 01 juli 2012 @ 13:53:
[...]
Maar dit lijkt mij niet normaal of wel.
Zijn er hier meer met deze lens die dit even kunnen proberen ?
Toevallig heeft mijn broer dezelfde kit. Hij heeft hetzelfde soort geratel, maar een stuk minder overheersend vergeleken met andere omgevings-geluiden. (zelf hoorde hij niks op zn laptop, maar ik heb grote speakers aan een versterker). Misschien is er iets aan het volume/gevoeligheid van het geluid in te stellen. Ik weet niet hoe het is als het niet helemaal stil is zoals in jouw filmpje, dan staat ie mss wel keihard. Anders heeft de ene lens het gewoon sterker dan de andere en heb je net pech ..

Het is niet heel erg zou ik zeggen, want je kan zoiezo het beste AF-S gebruiken, dan heb je zelf onder controle wanneer er scherpgesteld moet worden, en eventueel +MF, voor manual focus wanneer nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 01-07-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Loogie schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 20:38:
[...]

Ja inderdaad. Bij het verwisselen van de functies van die dials is op een of andere manier is de draairichting dan dus andersom (in de voor jou goede richting). 8)7
Nog bedankt voor de tip, maar dit is ook niets...

normale mode in playback :

dial 1 : linksom = inzoomen, dial 2 (bij ontspanknop) : linksom = foto terug, rechtsom = foto verder

als ik de functie van de dials omdraai krijg ik het volgende :

dial 2: rechtsom = inzoomen (goed! zoals ik wil), nu het grote WTF-moment -> dial 1 : linksom = foto verder, rechtsom = foto terug!! (huh? WTF!!!)

dial 1 blijft dus hoe dan ook net verkeerd om reageren (in ieder geval niet zoals ik wil). Het gedrag van de knop luistert ook niet naar hoe je de dial direction instelt. Echt stom.

Misschien dat het idee van Olympus is dat je dial 2 bedient met je wijsvinger (dus je draait aan de kant waar de lens zit) en je dial 1 bedient met je duim (dus je draait aan de kant waar het schermpje zit). Blijkbaar vind Olympus het logisch dat er hetzelfde gebeurt als je je vinger dezelfde kant op beweegt (en dus een andere draairichting per knop, want wijsvinger naar rechts is dial 2 rechtsom, duim naar rechts is dial 1 linksom). Ik vind het echter logischer om te kijken naar de draairichting, en niet naar de vingerbeweging..

[ Voor 23% gewijzigd door WVL_KsZeN op 01-07-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om terug te komen op de sensor-discussie in de Olympus E-M5: hij is van Sony.

Afgelopen week door een Olympus-directeur naar buiten gebracht, nadat het financiële jaar van Panasonic afgesloten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Tja ach, hij word er niet beter of slechter van nu we dat weten :+

Slecht nieuws is het iig niet, voor het idee, aangezien Nikon e.d. ook graag Sony sensors gebruikt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het vooral fijn dat het MFT-platform niet meer afhankelijk is van 1 sensorproducent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Wat zouden jullie doen als je de keus had tussen de kitlens 14-42mm f3.5-5.6 II R en de nieuwe Olympus ED 12-50mm 1:3.5-6.3 EZ ? (als je 1op1 zo om kon ruilen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07

DancePlaza

ninja

oh vandaag een panasonic 14mm 2.5 binnengekomen van ebay. Even meespelen!

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

JvdW schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 21:24:
Wat zouden jullie doen als je de keus had tussen de kitlens 14-42mm f3.5-5.6 II R en de nieuwe Olympus ED 12-50mm 1:3.5-6.3 EZ ? (als je 1op1 zo om kon ruilen)
De 12-50mm no brainer, wijder, spatdicht en goede macrostand....

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JvdW schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 21:24:
Ik zou voor die laatste gaan om de redenen die Merlijn_merlin aangeeft.
Mocht je echter voor compact willen gaan dan zou ik de eerste kiezen indien ik nog geen andere kleine objectieven had.

Maar volgens mij is de 14-42 een stuk goedkoper dan de 12-50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Als ik voor compact zou gaan dan zou ik de pancake 14-42 van Pana nemen. Anders denk ik ook de 12-50. Maar ik heb mijn M43 voor compactheid, dus voor mij is die lens alweer een stukje te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De 14-42 x van Panasonic is inderdaad wel behoorlijk compact. Zowat hetzelfde formaat als de 20mm f1.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
panasonic heeft nu een 50 euro cashback actie voor een 2e lens:
De cashback op de 2e lens geldt in onderstaande gevallen:
- aankoop LUMIX G Kit (body en lens) en 2e lens;
- aankoop LUMIX G body en 2 lenzen;
- aankoop van 2 LUMIX G lenzen.
Deze actie heeft betrekking op de volgende lenzen:
H-PS14042E-K/S, H-PS45175E-K/S, H-F014042E, H-F014045E, H-H014E, H-H020E, H-X025E, H-VS14140E, H-F045200E, H-FS100300E, H-ES045E, H-F008E, H-F007014E, H-FS012E, H-HS12035.
Deze actie geldt alleen voor aankopen gedaan in Nederland bij een van de deelnemende dealers gedurende de actieperiode 30-06-2012 t/m 31-08-2012.
voor alle info: linkje naar panasonic.nl
linkje naar coupon furmuliertje

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 05-07-2012 16:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
Ik ben op zoek naar een fijne nek strap voor m'n GX1. De standaard strap is te kort voor mij om de camera fijn om mijn nek en een arm te dragen. De camera alleen aan mijn nek laten bungelen vind ik erg irritant en is dus geen optie.

Daarom vroeg ik me af met welke straps jullie goede ervaringen hebben en dan vooral bij het dragen om nek en arm.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sjekster schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:34:
Als ik voor compact zou gaan dan zou ik de pancake 14-42 van Pana nemen. Anders denk ik ook de 12-50. Maar ik heb mijn M43 voor compactheid, dus voor mij is die lens alweer een stukje te groot.
Die 14-42x pancake is een mooie keuze ja. Ik weet echter niet of die powerzoom mij wel zo bevalt. Ik heb de 14-42 (de oude) en die bevalt prima, alleen hij is zo tergend langzaam in slechte lichtomstandigheden.... Wat dat betreft zou ik graag de IIR willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Goed.. ben er nu ook achter hoe je de brandpuntsafstand voor je lens kan instellen voor de E-M5 in-body stabilisatie bij manuele lenzen...

In het menu :

menu 2 (camera 2) -> Image Stabilizer (dan pijltje naar rechts). Met cursor naar boven/onder kies je de modus. Als je nog een keertje cursor naar rechts doet, kun je de brandpuntsafstand instellen in voorgedefinieerde stappen (min 8mm, max 1000mm). Ik heb alles nu standaard ingesteld op 8mm, dat komt het dichtste in de buurt van de 7.5 van de Samyang.

Weer een probleempje opgelost, samen met de elektronische waterpas. Binnenkort even testen, hopelijk vergeet ik nu niet om de IS steeds weer uit en weer aan te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:24:
[...]

Ik zou voor die laatste gaan om de redenen die Merlijn_merlin aangeeft.
Mocht je echter voor compact willen gaan dan zou ik de eerste kiezen indien ik nog geen andere kleine objectieven had.

Maar volgens mij is de 14-42 een stuk goedkoper dan de 12-50.
Ik heb voor ietsjes minder compact (in opgeborgen toestand) gekozen.
Heb dus de 12-50 gehaald :*)

De bulk versie kost 249,- euro. dus vergeleken met de nieuwprijs van een 14-42 is ie zelfs nog iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
is er een specifiek nadeel bij de 14-42 pancake zoomlens tov een traditionele 14-42 zoomlens die groter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ja, de motorzoom. Fijn voor filmen misschien, maar minder fijn voor fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Fiber schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 13:33:
Ja, de motorzoom. Fijn voor filmen misschien, maar minder fijn voor fotografie.
bedoel je daarmee dat de motorzoom in stappen zoomt, zoals bij de compacte, terwijl je dan bij een handmatige zoom tot op de mm kan instellen hoeveel je wilt instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pina schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 18:20:
[...]

bedoel je daarmee dat de motorzoom in stappen zoomt, zoals bij de compacte, terwijl je dan bij een handmatige zoom tot op de mm kan instellen hoeveel je wilt instellen?
Het is trager, wel kan je vloeiend in en uitzoomen.Want met de hand niet mooi gaat als je filmt, het gaat niet met constante snelheid,de manier waarom je in en uitzoekt is anders, optish zijn ze het zelfde.

vergelijk het als met een compact camera

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 07-07-2012 19:58 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
mrc4nl schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:57:
[...]

Het is trager, wel kan je vloeiend in en uitzoomen.Want met de hand niet mooi gaat als je filmt, het gaat niet met constante snelheid,de manier waarom je in en uitzoekt is anders, optish zijn ze het zelfde.

vergelijk het als met een compact camera
ik zie dan niet direct het nadeel in voor foto's, tenzij je bedoelt dat het zoomen te lang kan duren en je het momentum kwijt bent om de foto te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pina schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:36:
[...]
ik zie dan niet direct het nadeel in voor foto's, tenzij je bedoelt dat het zoomen te lang kan duren en je het momentum kwijt bent om de foto te trekken
dat hangt af van de gelegenheid,als ik zelf weet wat het onderwerp word druk ik de knop half in om op het juiste moment af te drukken. het zoomen gaat zeker niet supertraag, maar niet instant, zo als ze zelf aan de ring draait

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Het 'momentum' inderdaad. Als je een foto gaat maken dan weet je precies wat je wil 9/10 keer. Dan geef je de lens een zwieper tot waar je m wil hebben in milliseconde en je ben er. Je kan je voorstellen dat als je de lens uit slaapstand moet halen, dan de knop/schuifje indrukken en 'wachten' tot je het gewenste brandpunt heb bereikt, dat kan nogal vervelend zijn. Het zal niet dramatisch lang duren, maar vergeleken met effectief 0,0 is elke vertraging teveel (imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Zit eigenlijk ook nog te kijken naar een tele lensje..bereik iets van 50-150mm, aan de wijde kant maakt het me niet zoveel uit (mag dus ook wel 75mm zijn), maar aan de tele kant vind ik 150-175mm wel prettig..

Heb alle beschikbare lenzen bekeken en de enige lens die leuk lijkt is de panasonic X 45-175. De lens is nog redelijk licht, en wordt niet langer/korter tijdens het zoomen, dus lekker stevig. Aan de andere kant staat de lichtsterkte me een beetje tegen.. 4.0-5.6 is nou niet echt super, ideaal zou ik een vaste f/4 vinden, maar die is er niet :P

Het moet wel een echte mft-lens zijn, want ik wil voor een tele lens echt wel autofocus en electronisch diafragma. Afgezien van de oly en pana lenzen is er dus verder niets beschikbaar..

Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is een native 300mm spiegellens beschikbaar.
Maar ik zou als ik jou was even wachten op de nieuwe Panasonic lens, tijdje geleden al aangekondigd. Een 35-100 f/2.8 geloof ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En er komt een tele-prime van Panasonic, wordt binnenkort aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik zoek eigenlijk naar marco functionaliteit, wat kan ik beter doen, marco adapter kopen, of een andere lichtsterke lens kopen met marco functionaliteit?

ik heb al de 14mm panasonic :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt macro? Hahn functioneert volgens mij niet zo goed met MFT.

Wat ik van macro-fotografie heb begrepen: tussenringen en voorzetlenzen zijn een leuke optie, maar geven nooit de kwaliteit van een dedicated macro-lens. Ook zijn de objectieven minder snel dan niet-macro primes ivm de scherpte en scherptediepte. Schneider is aan het werken aan een 60mm f/2.4 en de Olympus 60mm f/2.8 had ik tegelijkertijd met de reeds gereleasde 'normale' 75mm f/1.8 verwacht, dus het MFT-platform heeft binnenkort iig aanbod.

Dit topic kan je denk ik verder helpen met bepalen waar je naar op zoek bent:
Het grote Macro Hardware-topic

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mrc4nl schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:53:
ik zoek eigenlijk naar marco functionaliteit, wat kan ik beter doen, marco adapter kopen, of een andere lichtsterke lens kopen met marco functionaliteit?

ik heb al de 14mm panasonic :)
Ik ben ook actief op het DigiFotoFreak forum en daar heeft de gebruiker Leendert prachtig Macro resultaat laten zien met zijn setup. Een G3 (maar dat maakt denk ik niet uit) in combinatie met de vrij goedkope 40-150mm M.Zuiko met daarop een Raynox DCR250. Werkelijk prachtig en niet echt duur allemaal.

http://www.digifotofreak.nl/forum/viewtopic.php?t=19044
Ik ben echter wel bang dat je je eerst moet aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Okee.. de opties voor een 50-150mm f/4 telezoom zijn dus een 300mm spiegellens, een prime en de 35-100 f/2.8... ;) Ik ga die 45-175 wel een keertje proberen in de winkel, eens zien of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:35:
Okee.. de opties voor een 50-150mm f/4 telezoom zijn dus een 300mm spiegellens, een prime en de 35-100 f/2.8... ;) Ik ga die 45-175 wel een keertje proberen in de winkel, eens zien of het wat is.
Er zijn er wel meer hoor, maar die zijn niet zo lichtsterk.

Je hebt:
M.Zuiko 40-150mm f/4.0-5.6 Die heb ik en bevalt me prima.
M.Zuiko 75-300mm f/4.8-6.7
Panasonic 45-200mm f/4.0-5.6
Panasonic 45-175mm f/4.0-5.6
Panasonic 100-300mm f4.0-5.6

Het aanbod van lenzen is eigenlijk nog volop in opbouw en de fabrikanten hebben ervoor gekozen om eerst de wat goedkopere modellen te ontwerpen en uit te brengen. Maar probeer het idd in de winkel eens wie weet bevalt het wel. Zeer binnenkort (elk moment eigenlijk) komt de M.Zuiko 75mm f/1.8 wel in de schappen. Maar die is qua bereik wat te kort voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:35:
Okee.. de opties voor een 50-150mm f/4 telezoom zijn dus een 300mm spiegellens, een prime en de 35-100 f/2.8... ;)
WVL_KsZeN schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:59:
Zit eigenlijk ook nog te kijken naar een tele lensje..
Ik lees daar niet in dat je specifiek op zoek bent naar een zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik ga de 40-150, 45-200 en 45-175 eens bekijken. De x-300 lenzen lijken me een beetje groot en zwaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Iemand die de OMD E-M5 al in bezit heeft met de kitlens? Aangezien de kostprijs identiek is, ben ik aan het twijfelen of ik niet gewoon een body zou kopen met een aparte lens of toch de kitlens zou gebruiken. Ik heb de panasonic pancake zoom in gedachte:

http://www.dpreview.com/p...asonic_x_14-42_3p5-5p6_pz

Afbeeldingslocatie: http://4.static.img-dpreview.com/products_data/products/panasonic_x_14-42_3p5-5p6_pz/shots/front.jpg?v=1529

Vooral vanwege de compactheid. Ik heb nu een GF2 met een 20mm 1.7-lens. 90% van de tijd hangt die er op want ik vind de 1.7 aperture schitterend. Daarnaast heb ik nog een 14mm 2.5 en een 14-42 3.5 zoomlens. Beiden waren kitlenzen. Maar in de praktijk gebruik ik beide lenzen echt zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

pina schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:14:
Iemand die de OMD E-M5 al in bezit heeft met de kitlens? Aangezien de kostprijs identiek is, ben ik aan het twijfelen of ik niet gewoon een body zou kopen met een aparte lens of toch de kitlens zou gebruiken.
Kostprijs identiek? Voor 200 euro extra krijg je de 12-50 kitlens. Voor dat geld vind je de 14-42 pancake niet volgens mij. Maar ik heb de OM-D met kitlens en ben er tevreden over. Enige nadeel is dat hij zo groot is, zeker vergeleken met pancakes. Aan de andere kant krijg je er wel 2mm extra groothoek, een goede macro functie, extra programmeerbare knop en 'echt' zoomen bij (dat powerzoom vind ik maar niets voor fotografie, wel handig voor video, ik wil gewoon draaien aan een lens). De 14-42 schijnt wel scherper te zijn maar ik vind de 12-50 goed genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 11-07-2012 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een E-M5 zou hebben zou ik zeker de 12-50 kitens erbij nemen. 200 euro voor zo'n veelzijdig objectief is een mooie prijs maar daarnaast is het ding ook net zoals de E-M5 weather proof. Een ideale combinatie dus als het een keer gerend, bij de motorcross, op/aan zee enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik heb zowel de 12-50 als de 14-42 pancake, wat wil je weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:01:
Als ik een E-M5 zou hebben zou ik zeker de 12-50 kitens erbij nemen. 200 euro voor zo'n veelzijdig objectief is een mooie prijs maar daarnaast is het ding ook net zoals de E-M5 weather proof. Een ideale combinatie dus als het een keer gerend, bij de motorcross, op/aan zee enz enz.
Thorgrem nailed it. Enige reden om 'm niet te kopen is als je van plan ben dat geld in de 12-35 te stoppen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:25
Werkt de Panasonic powerzoom van de 14-42 pancake uberhaubt met de Olympus camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:46:
[afbeelding]

Schneider 14mm f/2.0

Het wordt steeds leuker. :)
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:25:
Als ze er een tilt-shift van hadden gemaakt voorzag ik een succes, maar de prijsrange waarin ze hem gaan zetten ("goedkoper dan 1500 euro", dus op zeker boven de 1000) had ik wat spannenders verwacht dan een normale 14mm f/2.
Als ik hier lees:
http://www.43rumors.com/s...ur-thirds-lenses-in-2013/

Dat ze gemaakt worden in duitsland, 4 ASPH elementen hebben en je weet wat voor reputatie Schneider heeft als lensmaker dan zie ik hier zeker een markt voor. Onder de 1500 euro voor een in duitland gemaakte lens is eigenlijk een koopje. Zelfs al die zeissjes van ZF, ZM of ZE worden niet eens in duitsland gemaakt, op een uitzondering na die dan ook meteen het driedubbele kost.

Als ze hadden bezuinigd had samsung de lensjes ook kunnen bouwen. Dat ze het in huis houden belooft volgens mij wel wat. Volgens mij kan de kwaliteit/ naam er best voor zorgen dat het een succes wordt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
WVL_KsZeN schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:42:
Ik heb zowel de 12-50 als de 14-42 pancake, wat wil je weten? :)
of de 14-42 in videomodus sneller/trager kan (her)focussen als je beweegt tijdens het filmen. En merk je een verschil vwb fotokwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
RobertJRB schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:32:
[...]
Als ik hier lees:
http://www.43rumors.com/s...ur-thirds-lenses-in-2013/

Dat ze gemaakt worden in duitsland, 4 ASPH elementen hebben en je weet wat voor reputatie Schneider heeft als lensmaker dan zie ik hier zeker een markt voor. Onder de 1500 euro voor een in duitland gemaakte lens is eigenlijk een koopje. Zelfs al die zeissjes van ZF, ZM of ZE worden niet eens in duitsland gemaakt, op een uitzondering na die dan ook meteen het driedubbele kost.

Als ze hadden bezuinigd had samsung de lensjes ook kunnen bouwen. Dat ze het in huis houden belooft volgens mij wel wat. Volgens mij kan de kwaliteit/ naam er best voor zorgen dat het een succes wordt.
Hmm ik heb het idee dat m4/3 nog even vooruit moet voordat je echt verschil gaat zien tussen gewoon een goede of echt een high-end 1K+ professionele lens. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap niet wat je bedoeld Jesper?

Bijvoorbeeld: de sensor van de EM5 lijkt beter te zijn dan bijvoorbeeld de Canon 7D (oa meer details!).

Lenzen als de Panasonic 7-14mm F4, Panasonic 12-35mm f2.8, m.Zuiko 12mm F2, Panasonic Leica 25mm F1.4, m.Zuiko 45mm f1.7 horen bij dij de beste in hun klasse...

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 11-07-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ja okee, maar het blijft een kleine sensor, en daarbij is bijvoorbeeld diffraction al snel een probleem. En hoeveel mensen zijn er die geen compromissen accepteren maar een apsc camera wel onacceptabel groot ?

Ik begrijp €1200 voor een 17.5mm F0.95, omdat dat nergens anders te vinden is ... maar een 'gewone' 14(28)/2 ?

Persoonlijk, hoe 'scherp' of gedetailleerd het ook is, ik vind de resultaten platter er minder krachtig dan met een grotere sensor, los van het DoF verschil. Maar goed dat is misschien ook smaak.

[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:44:
Ja okee, maar het blijft een kleine sensor, en daarbij is bijvoorbeeld diffraction al snel een probleem.
Een MFT-lens gaat toch niet scherper worden na f/5.6 en dan heb je al een DOF vergelijkbaar met f/11.2 op fullframe, dus diffraction zie ik niet als probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Nu vraag ik mij nog altijd af wat het meeste doorweegt op algemene prestaties van zo'n camera. Als ik bvb met mijn GF2 en 20 mm 1.7 pancake film, focust hij veel te traag vind ik waardoor veel zaken ettelijke seconden blurry zijn. Maar in welke mate heeft dan een andere body, zoals de E-M5 invloed op het filmen als ik dezelfde lens zou gebruiken? Is de lens het belangrijkste of eerder de body zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 14mm f/2.5 heeft snellere internal focus, de voorkant van de 20mm moet in- en uitschuiven wat 'm langzamer maakt qua focus. Een upgrade naar de E-M5 zou dus vrij weinig helpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2012 23:44 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.