Het grote 4/3 en m4/3 topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 67.888 views

Onderwerpen

Alle 34 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:05
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:43:
De 14mm f/2.5 heeft snellere internal focus, de voorkant van de 20mm moet in- en uitschuiven wat 'm langzamer maakt qua focus. Een upgrade naar de E-M5 zou dus vrij weinig helpen.
dan snap ik niet waarom E-M5 beweert de snelste AF te hebben als het toch te maken heeft met welke lens je werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:44
AF snelheid heeft uiteraard met de lens én de camera te maken. Als de lens de beperkende factor is, zal de camera daar weinig aan veranderen. Die claims over snelste AF zijn volgens mij altijd beperkt tot hele specifieke omstandigheden. Olympus zegt daar weinig over, behalve dat het 'conform de testen van Olympus is'.

[ Voor 24% gewijzigd door wiljanvdb op 13-07-2012 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zet maar is de gewone kit lens die er voor gemaakt is op de em5 of een andere recente Olympus ´R´ lens, dan snap je het wel. De 20/1.7 is optisch 1 van de geweldigste lenzen, maar niet voor sneller dan snel AF. ;)

ps. Een stukje marketing zit er natuurlijk ook in. Ik heb eens een ´R´ 14-42 kit op de slome ep1 gezet en ook die was ineens supersnel alleen maar door de lens, niet zo snel als op de ep3 waar die helemaal tot zijn recht komt maar het verschil met de originele 14-42 kit was dramatisch. Ze gaan natuurlijk niet reclame maken voor elk onderdeel apart, dan laat je de nieuwe bijhorende camera ook zien. ;) :+

ps2. De echte vooruitgang van de em5 is voor de 6axis stabilisatie, evf en vele vele bedieningsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:43

mace

Sapere Aude

jesper86 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 08:38:
ps2. De echte vooruitgang van de em5 is voor de 6axis stabilisatie, evf en vele vele bedieningsmogelijkheden.
Klopt, maar ook hele goede high-iso performance voor m4/3. De beste van alle m4/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dan ook reuze benieuwd wat er de komende tijd voor ons m4/3 gebruikers te wachten staat.
De geruchten zijn lekker mals. Nieuwe lichtsterke objectieven (en we zijn al redelijk verwent in vergelijk met de competitie) van zowel Olympus als Panasonic en ook body's waaronder een nieuwe GH en nieuwe PEN's. Ik neem aan dat deze allen sensoren hebben die op gelijke voet staan met die van de E-M5 of die overklassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 08:38:
Zet maar is de gewone kit lens die er voor gemaakt is op de em5 of een andere recente Olympus ´R´ lens, dan snap je het wel. De 20/1.7 is optisch 1 van de geweldigste lenzen, maar niet voor sneller dan snel AF. ;)
Klopt, de 20mm f1.7 zal nooit echt snel autofocussen op welke body dan ook door het AF mechanisme van de lens zelf.

Maar Panasonic heeft al zoveel van deze twee pancake lensjes verkocht dat het wat mij betreft weleens tijd wordt voor nieuwe versies.
Geef de 20mm hetzelfde AF mechanisme als de huidige 14mm.
En wat mij betreft mag de 14mm wel wat groter (even groot als de 20mm is geen porbleem lijkt mij) zodat er minder hoeft ingeleverd te worden aan beeldkwaliteit (vooral scherpte in de hoeken), zodat deze wat beeldkwaliteit vergelijkbaar is met de 20mm.
Geef ze ook allebei de nieuwe NANO coating en desnoods weathersealed...

Ik snap ook echt niet waarom Olympus geen goede pancake lens maakt?
Die 17mm is duidelijk minder dan de Panasonic 14mm en 20mm.

Ik vraag me ook af wat voor pancake lenzen je voor m43 kan maken, zit dit alleen rond de 14mm en 20mm, of is bijvoorbeeld ook 45mm mogelijk?

[ Voor 12% gewijzigd door leendertv op 13-07-2012 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Daarom dat ik ook twijfel(de) om de 1.4 25mm te kopen maar bij de tests vond ik het beeldframe net iets té smal. De 1.7 20mm vind ik net voldoende om hem te gebruiken voor bijna alles. Maar bij de 25mm vrees ik dat ik het beeld niet wijd genoeg zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
mace schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:46:
Klopt, maar ook hele goede high-iso performance voor m4/3. De beste van alle m4/3.
Oei inderdaad, hoe kan ik het vergeten. Werelds beste MFT sensor at the moment voor foto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leendertv schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:13:
[...]
Maar Panasonic heeft al zoveel van deze twee pancake lensjes verkocht dat het wat mij betreft weleens tijd wordt voor nieuwe versies.
Dat zou heel fijn zijn ja. Ik vind het een hele mooie lens alleen de AF vind ik gewoon te langzaam. Ik heb de 14-42mm (de orginele bij de E-PL1) en nu ik andere objectieven heb neem ik deze vaak niet eens meer mee. Niet omdat het op zich geen fijn objectiefje is nee omdat het ding erg langzaam is. Mijn 40-150mm en 12mm draaien er rondjes omheen bij wijze van. Ik wil dus simpelweg geen objectieven meer die een langzamen AF hebben.
Ik snap ook echt niet waarom Olympus geen goede pancake lens maakt?
Die 17mm is duidelijk minder dan de Panasonic 14mm en 20mm.
Wellicht is de 17mm wel de optisch slechtste van alle m4/3 objectieven. Hier moet zeker een versie II van komen. Ik denk echter dat Olympus zich momenteel richt op andere objectieven.

De camera divisie's van Panasonic en Olympus zijn simpelweg niet zo groot dat ze zoveel objectieven tegelijk kunnen ontwerpen en produceren. Wat dat betreft mogen we blij zijn dat ze er beiden vol voor gaan.
Maar ook een gigant als Nikon heeft er schijnbaar heel veel moeite mee om objectieven uit te brengen voor hun 1 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe camera, en ik heb de E-PL3 op het oog. Nu vraag ik me af wat de ervaringen zijn met het fotograferen en met name het focussen zonder een viewfinder. Werkt dat een beetje prettig als je alleen een lcd tot je beschikking hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:26

Fiber

Beaches are for storming.

Je kan er ook een evf opzetten als je dat prettiger vindt...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 16:33:
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe camera, en ik heb de E-PL3 op het oog. Nu vraag ik me af wat de ervaringen zijn met het fotograferen en met name het focussen zonder een viewfinder. Werkt dat een beetje prettig als je alleen een lcd tot je beschikking hebt?
De automatische focus zal niet minder werken als met viewfinder. Het scherm is van een goede kwaliteit dus ik neem aan dat je er geen enkel probleem mee hebt. Het is richten en schieten over het algemeen. Wellicht dat het in vel zonlicht wat vervelend kan zijn, maar daarbij heb ik enkel ervaring met mijn eigen E-PL1 die in die omstandigheden echt een waardeloos scherm heeft. Vandaar dat ik de VF-2 gebruik tot volle tevredenheid. Wellicht als je oude objectieven gebruikt die je handmatig moet focussen dat het dan prettiger is om een EVF te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ebia schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 16:33:
Vandaag nog mee gewerkt (geef een priveworkshop aan iemand die hem heeft). Vind het wel een kek cameraatje, met nette lenzen en best ok iso prestaties. Lekker vlot ook.
Voor mij prima instelbaar, maar de eigenaar vind het ergonomisch allemaal niet intuïtief. Ik vind het allemaal prima vindbaar.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Nomad schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:12:
[...]

Vandaag nog mee gewerkt (geef een priveworkshop aan iemand die hem heeft). Vind het wel een kek cameraatje, met nette lenzen en best ok iso prestaties. Lekker vlot ook.
Voor mij prima instelbaar, maar de eigenaar vind het ergonomisch allemaal niet intuïtief. Ik vind het allemaal prima vindbaar.
Ik ga dit weekend eens een kijkje nemen naar dat ding, maar ik ben geneigd om hem zo te kopen op basis van reviews en dit soort reacties. Bedoel je met de 'nette lenzen' de kitlenzen die erbij zitten? De 14-42 en de 40-150?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ebia schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:16:
[...]

Ik ga dit weekend eens een kijkje nemen naar dat ding, maar ik ben geneigd om hem zo te kopen op basis van reviews en dit soort reacties. Bedoel je met de 'nette lenzen' de kitlenzen die erbij zitten? De 14-42 en de 40-150?
Yup :). Die lenzen zijn best ok moet ik zeggen voor hun formaat en prijs.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
de zwarte E-M5 in de winkel gezien en hij is veel knapper dan op foto. Indien de lenzen ook zwart zijn vind ik hem prachtig, maar in combinatie met zilveren lenzen is hij wel afgrijselijk 8)7

De zilveren daarentegen met zwarte of zilveren lenzen zijn beiden dan wel weer knap. Na lang twijfelen dan toch maar beslist om alvast de 25mm 1.4 lens aan te kopen op het net. Ik ben wel curieus of ik veel verschil zal merken wanneer ik die lens op een GF2 plaats en daarna op een E-M5...

Maar ik denk wel dat ik daarna toch achter die E-M5 ga want die bevat een paar zaken die ik toch wel enorm mis bij mijn GF2: viewfinder, ibis, goede burst mode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna alle lenzen zijn zowel in het zwart als in het zilver verkrijgbaar :) Alleen oudere lenzen ontwikkeld voor de analoge OM, waar je een adapter voor nodig hebt, zijn soms alleen in het zilver verkrijgbaar.

Volgens mij is hij heel klein in het echt? Kan er op foto's niet echt achter komen. De EM-5 is er ook één die ik in de gaten hou, maar wacht sowieso tot na photokina in september. Als het goed is komt Canon dan ook met een csc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13
Genoeg lenzen die er alleen in het zilver zijn hoor! De Oly 12 f/2.0, 17 f/2.8, 45 f/1.8, 75 f/1.8 plus vast nog wel een paar... Pana maakt ze allemaal in twee kleuren.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op zondag 15 juli 2012 @ 10:51:
Genoeg lenzen die er alleen in het zilver zijn hoor! De Oly 12 f/2.0, 17 f/2.8, 45 f/1.8, 75 f/1.8 plus vast nog wel een paar...
De 17 f/2.8 is ook in het zwart verkrijgbaar.
Enkel de 12 f/2.0, 45 f/1.8 en de 75 f/1.8 zijn niet in het zwart verkrijgbaar. Er gaan wel geruchten dat die eerste 2 ook in het zwart komen. Maar vooralsnog zijn dat enkel geruchten.

Ik heb overigens een zwarte E-PL1 body en de 12 f/2.0 misstaat er echt niet op. Maar smaken verschillen natuurlijk. Als je echter op zoek bent naar zo'n objectief dan zou ik hem niet laten liggen om de kleur want de drie objectieven die enkel in het zilver te krijgen zijn voldoen echt ruimschoots aan de verwachtingen. Het zijn echt goede objectieven die het geld waard zijn.
Pana maakt ze allemaal in twee kleuren.
Welke dan? Ik ben niet zo thuis in Panasonic objectieven maar volgens mij leveren ze (vrijwel) enkel zwart.

Edit: heb het even nagezocht. Slechts 2 Panasonic objectieven zijn in 2 kleuren verkrijgbaar de rest is enkel zwart.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2012 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:11:
[...]

De 17 f/2.8 is ook in het zwart verkrijgbaar.
My bad, je hebt gelijk! Ik heb tot nu toe alleen maar zilveren gezien..
Welke dan? Ik ben niet zo thuis in Panasonic objectieven maar volgens mij leveren ze (vrijwel) enkel zwart.

Edit: heb het even nagezocht. Slechts 2 Panasonic objectieven zijn in 2 kleuren verkrijgbaar de rest is enkel zwart.
Heb je weer gelijk! of beter, het antwoord zit er tussenin..

Iig is de 14-42X leverbaar in zwart en zilver, net als de 14mm f/2.5, de 14-45, de normale 14-42 en de 45-175X.

De 14-140 lijkt alleen leverbaar in zilver, net als de 20mm (hoewel er niet zoveel zilver op zit).

De 7-14 lijkt alleen leverbaar in het zwart, net als de 45-200, de 100-300, de 25mm f1.4, de 45mm leica macro en de nieuwe 12-35..

Pfoe.. sommige lenzen dus zowel zilver als zwart, anderen alleen zilver en anderen alleen zwart..

[ Voor 3% gewijzigd door WVL_KsZeN op 15-07-2012 13:17 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, doen ze het iig beter dan Sony, die alleen zilveren lenzen voor NEX maakt. M.u.v. de lens die geleverd wordt bij de NEX-7 kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overmorgen kondigt Panasonic de Panasonic G5 aan (waarschijnlijk zelfde sensor als de G3, nieuwe processor, aangepaste vorm body en wat andere kleine verbeteringen) .
Daarnaast ook weer een nieuwe kitlens: Panasonic Lumix G Vario 45-150mm f/4-5.6 HD OIS
Die lens is niet echt interresant, gewoon een goedkope zoomlens voor de massa.

Afbeeldingslocatie: http://www.photoprice.ca/product_images/03934.large.gif

Over een maand wordt het pas echt interresant: aankonidgingen van deGh3, nieuwe PEN's, nieuwe lenzen...

http://www.43rumors.com/r...july-18th-follow-us-live/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is de G5:

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/g5_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/g5_5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/g5_8.jpg

Hier meer plaatjes:
http://www.43rumors.com/ft5-full-panasonic-g5-image-leaks/

Zo te zien nieuwe grip, verbeterde knopjes op de achtegrond (metaal ipv plastic?), een oog sensor onder de EVF, en ik zie een nieuw knopje bovenop (?)

[ Voor 23% gewijzigd door leendertv op 17-07-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wow, dit is DE definitie van de Panasonic look. Ach het gaat uiteindelijk om de prestaties en bediening he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jesper86 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:46:
Wow, dit is DE definitie van de Panasonic look. Ach het gaat uiteindelijk om de prestaties en bediening he ;)
Qua uiterlijk is het vrij conventioneel volgens mij. Een echt moderne dSLR uitstraling. Of je daarvan houd is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Na lang twijfelen toch maar de E-M5 gekocht. Doet zowat aan de verwachtingen eigenlijk, al vind ik het wel wat omslachtiger om via een menu de iso aan te passen. Bij de GF2 is dat gewoon op pijltje omhoog duwen en dan kies je direct je iso. Al DENK ik wel dat je dat kan aanpassen die shortcuts want ben er nog niet in geslaagd om de volledige handleiding te doorworstelen.

Morgen heb ik mijn 25mm 1.4 lens, ik ben benieuwd wat het gaat geven. De art filters zijn wel knap, al kan je zo'n zaken wel handmatig in PS. Dit is natuurlijk veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jutter47
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-02 12:57
Erg mooi hoor de nieuwe camera modellen, het zou ook niet gek zijn als er converters 1.4 of 1.7x en als het even kan vast brandpunt 300mm of 400mm lenzen beschikbaar komen voor de Panasonic en Olympus camera's.
M.a.w een beetje meer keus wat betreft lenzen is toch niet teveel gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De G5 samples zien er netjes uit: (maar van de LX7 niet)
http://www.43rumors.com/f...ess-release-and-lx7-pics/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pina schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:56:
Na lang twijfelen toch maar de E-M5 gekocht. Doet zowat aan de verwachtingen eigenlijk, al vind ik het wel wat omslachtiger om via een menu de iso aan te passen. Bij de GF2 is dat gewoon op pijltje omhoog duwen en dan kies je direct je iso. Al DENK ik wel dat je dat kan aanpassen die shortcuts want ben er nog niet in geslaagd om de volledige handleiding te doorworstelen.
Zelfs bij mijn E-PM1 is het zoals je omschrijft, het draaiwiel rechts indrukken en je stelt de ISO in. Even zoeken tussen de instellingen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ja moet wel, de iso niet vlug kunnen instellen op zo'n enthusiast camera is als een fiets zonder wielen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 01:55:
[...]

Zelfs bij mijn E-PM1 is het zoals je omschrijft, het draaiwiel rechts indrukken en je stelt de ISO in. Even zoeken tussen de instellingen dus.
idd, ik vind nu de UI wel niet zo handig, maar in principe kan je aan alles een custom actie instellen :Y

vandaag de 25mm 1.4 ontvangen, na het werk eens uitproberen. Ik ben razend benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Gisteren dan maar wat met de 25mm f1.4 gespeeld en getest en ben zelfs teleurgesteld in de lens. De AF is idd enorm snel, veel sneller dan de 20mm en het hunten is in veel mindere mate aanwezig dan de 20mm wanneer het donkerder is.

Probleem echter is, dat het de meerprijs eigenlijk niet echt waard is imo. Je kan wel een snellere shutter bekomen door een grotere aperture, maar bij de tests die ik deed was dat eigenlijk verwaarloosbaar. Dankzij de IBIS des te meer. Ik dacht eigenlijk dat ik met een 1.4 aperture véél snellere shutter speeds kon bekomen, maar de snelheidswinst is eerder minimaal te noemen. Bokeh en DOF zijn meer uitgesproken dan bij de 20mm.

Maar daarnaast werd mij eerst gezegd dat de 1.4 door de snellere autofocus, ook veel sneller was in videomode. Mijn vriendin filmt regelmatig met het toestel en voor haar is dat geen doen om elke keer van lens te verwisselen. Een filmpje maken doe je uiteindelijk spontaan en 'plan' je eigenlijk niet. Tenzij je naar een concert gaat natuurlijk, maar het gaat hier om taferelen met ons kindje van 1 jaar. Maar daarbij viel de lens toch, net als de 20mm, door de mand. Hij is iets sneller als je SAF instelt, maar bij CAF vond ik hem te traag.

Als ik daarna de 12-60 kitlens gebruik, moet ik constateren dat de kitlens véél sneller is en bijna instant kan auto focussen. Wanneer je beweegt en de focus dus verplaatst, is het beeld heel snel weer scherp, bijna niet te zien dat hij effe wazig was. En dan spreek ik van taferelen in lower light.

Ik ga dus hoogstwaarschijnlijk de lens terugsturen en ik heb gelezen dat de 12mm f2.0 van olympus dan wél heel goed zou zijn en ontwikkeld met video in het achterhoofd. Bovendien is f2.0 nog altijd meer dan degelijk voor in iets donkere omstandigheden en is het een heel wijde lens. Het ironische nu is wel, dat de lens enkel in zilver verkrijgbaar is terwijl mijn E-M5 zwart is. En net enkele posts geleden heb ik daarover geklaagd. Nou ja, pech voor mij 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door pina op 19-07-2012 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Klopt allemaal wat je zegt. Het punt met de 25/1.4 is dat hij enigszins het karakter geeft (bokeh) van een leica lens. De kenner ziet het kleinste verschil in 'rendering', of eigenlijk meer voelen dan zien ... want als je het zou moeten omschrijven dat is lastig. Je zal het 1 op 1 niet direct zien, maar een dagje weg met de ene of de andere kan merkbaar anders zijn. F1.4 heb je met apsc meer aan dan met MFT heb ik het idee. Of het allemaal het verschil waard is dat is heel persoonlijk indd.

De 12/2 is wel heeeel mooi hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
pina schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 09:21:
Gisteren dan maar wat met de 25mm f1.4 gespeeld en getest en ben zelfs teleurgesteld in de lens. De AF is idd enorm snel, veel sneller dan de 20mm en het hunten is in veel mindere mate aanwezig dan de 20mm wanneer het donkerder is.

Probleem echter is, dat het de meerprijs eigenlijk niet echt waard is imo. Je kan wel een snellere shutter bekomen door een grotere aperture, maar bij de tests die ik deed was dat eigenlijk verwaarloosbaar. Dankzij de IBIS des te meer. Ik dacht eigenlijk dat ik met een 1.4 aperture véél snellere shutter speeds kon bekomen, maar de snelheidswinst is eerder minimaal te noemen. Bokeh en DOF zijn meer uitgesproken dan bij de 20mm.

Maar daarnaast werd mij eerst gezegd dat de 1.4 door de snellere autofocus, ook veel sneller was in videomode. Mijn vriendin filmt regelmatig met het toestel en voor haar is dat geen doen om elke keer van lens te verwisselen. Een filmpje maken doe je uiteindelijk spontaan en 'plan' je eigenlijk niet. Tenzij je naar een concert gaat natuurlijk, maar het gaat hier om taferelen met ons kindje van 1 jaar. Maar daarbij viel de lens toch, net als de 20mm, door de mand. Hij is iets sneller als je SAF instelt, maar bij CAF vond ik hem te traag.

Als ik daarna de 12-60 kitlens gebruik, moet ik constateren dat de kitlens véél sneller is en bijna instant kan auto focussen. Wanneer je beweegt en de focus dus verplaatst, is het beeld heel snel weer scherp, bijna niet te zien dat hij effe wazig was. En dan spreek ik van taferelen in lower light.

Ik ga dus hoogstwaarschijnlijk de lens terugsturen en ik heb gelezen dat de 12mm f2.0 van olympus dan wél heel goed zou zijn en ontwikkeld met video in het achterhoofd. Bovendien is f2.0 nog altijd meer dan degelijk voor in iets donkere omstandigheden en is het een heel wijde lens. Het ironische nu is wel, dat de lens enkel in zilver verkrijgbaar is terwijl mijn E-M5 zwart is. En net enkele posts geleden heb ik daarover geklaagd. Nou ja, pech voor mij 8)7
Eeh, je bent teleurgesteld omdat je dacht dat een f/1.4 enorm veel sneller zou zijn? Dat had je van tevoren makkelijk kunnen bedenken door het aantal stops terug te rekenen. Ik weet niet wat voor lens je eerder had, maar zeg een f/2.8 lens dan weet je toch dat je er 2 stops op vooruit gaat? Dus van 1/30 naar 1/125 bijvoorbeeld.
Wat had je dan verwacht?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

RobertJRB schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:13:
Eeh, je bent teleurgesteld omdat je dacht dat een f/1.4 enorm veel sneller zou zijn? Dat had je van tevoren makkelijk kunnen bedenken door het aantal stops terug te rekenen. Ik weet niet wat voor lens je eerder had, maar zeg een f/2.8 lens dan weet je toch dat je er 2 stops op vooruit gaat? Dus van 1/30 naar 1/125 bijvoorbeeld.
Wat had je dan verwacht?
Ik ben dus niet de enige die dat dacht :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:30

amphora

Websites & Fotografie

RobertJRB schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:13:
[...]

Wat had je dan verwacht?
Sterker nog, van (20mm) f1.7 naar f1.4 is maar 2/3 stop.
Wat ik alleen niet snap is dat je de 12mm overweegt ipv 25mm. Totaal onvergelijkbare beeldhoek. Tenzij je die 20mm blijft gebruiken, dan is die 12mm een leuke aanvulling. Al ben ik zelf ook erg tevreden over de 14mm 2.5 pancake (voor weinig op ebay)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
omdat ik van veel mensen heb gehoord dat de 20mm en 25mm elkaar zouden aanvullen en je best beiden in bezit hebt. Ook omdat mij werd gezegd dat de 25mm veel sneller zou zijn voor video en foto. Maar na gisteren vind ik dat ze beiden niet echt aanvullen. De 25mm differentieert toch te weinig van de 20mm om beiden in bezit te hebben. De meerprijs van +- 200 euro vind ik het dan ook niet waard.

de 12mm en 25mm zijn idd totaal niet te vergelijken. Maar ik zoek vooral een lens die goed is in video-opnames. De ideale lens voor mij zou de 20mm zijn die razendsnel kan focussen in videomodus. Maar die bestaat helaas niet. De 12mm is dan het ideale compromis vanwege de vrij lage F-waarde. Want mijn vriendin is niet geneigd om de hele tijd van lenzen te verwisselen. De pancake powerzoom van panasonic is ook een alternatief. Maar de 12mm is dan net iets wijder en zou voor foto's ook wel heel goed zijn, terwijl ik heel wisselene reacties lees over de 12-42 powerzoom van panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 12mm is een heerlijk objectief. Iedereen die een groothoek zoekt kan ik het aanraden. Maar het is wel heel wat anders als een 25mm. Misschien is de nieuwe Panasonic 12-35mm f/2.8 wat als iemand moeilijk kan inschatten welke hoek hij nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amphora schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:53:
[...]
Al ben ik zelf ook erg tevreden over de 14mm 2.5 pancake (voor weinig op ebay)
Ik ook! Super klein lensje. En is goed in autofocus tijdens het filmen.
Vaak neem ik alleen maar de G3 met de 20mm f1.7 mee om mijn nek en de 14mm f2.5 in bijvoorbeeld een jaszak.
Wat mij betreft scherp genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
leendertv schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:40:
[...]

Ik ook! Super klein lensje. En is goed in autofocus tijdens het filmen.
Vaak neem ik alleen maar de G3 met de 20mm f1.7 mee om mijn nek en de 14mm f2.5 in bijvoorbeeld een jaszak.
Wat mij betreft scherp genoeg.
die heb ik thuis ook liggen en heb hem ook getest, maar vond hem desondanks net niet snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
gisteren de olympus 12mm f2.0 gekocht en zeker zijn geld waard! AF in video is enorm snel, zoals ik wil en voor foto's in low light doet hij het ook heel goed. Ook al is het 'maar' een F2.0.

Maar nu zit ik met het dillemma of ik mijn 25mm f1.4 zou terugbrengen of niet. Die had ik eerder deze week gekocht maar niet tevreden van omdat ik eigenlijk naar een all round lens zocht waarbij voor video belangrijk zou zijn. Ik zit nu met de volgende lenzenset:

12-50 kitlens
20mm 1.7
25 mm 1.4
12mm 2.0

Als ik de 25mm zou terugbrengen, heb ik het gevoel dat ik met een kit van 12mm en 25mm beter af zou zijn dan met een kit van 12mm en 20mm als primaire lenzen. Omdat de 12mm en de 25mm zich meer van elkaar onderscheiden voor bepaalde situaties dan met de 20mm en de 12mm, zowel naar brandpunt als naar diafragma toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pina schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:35:
gisteren de olympus 12mm f2.0 gekocht en zeker zijn geld waard!
Van harte met deze geweldige aanwinst. Zelf ben ik ook erg tevreden over dit objectief.
Zou leuk zijn als je een plaatje zet in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur". Dan is daar nog eens wat anders te zien dat al het geweld van de grote merken. ;)

Dank voor de tip want in video had ik de lens nog niet eens geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
24 en 40mm equivalent zit ruim genoeg uit elkaar, in principe is 24 en 28 al een dik verschil, en 35 zit er ook nog tussen. Zelf zeg je ook al dat verschil tussen 1.4 of 1.7 is zo indrukwekkend niet. Ik zou de 25/1.4 omruilen voor een 45/1.8, en dan hou je mss nog wel genoeg over voor ook nog een bulk 40-150 ;)

[ Voor 24% gewijzigd door jesper86 op 21-07-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een kleine update over mijn ervaringen met de 14-42mm X lens. Deze heb ik nu gebruikt op vakantie, en ik heb er ongeveer een 600-tal foto's met geschoten. Als ik de foto's bekijk met een sluitersnelheid tussen 1/80 en 1/250, dan zie ik ongeveer 2 à 3 foto's die niet scherp lijken. Ik merk echter geen echt dubbel beeld zoals sommige mensen krijgen. Ze zijn gewoon niet helemaal scherp, maar ook niet helemaal wazig. Het lijkt er dus op dat het probleem met de pancake zoom blijft bestaan, maar gewoon niet vaak voorkomt. Het is wel jammer natuurlijk, want je ziet het niet direct op het schermpje na het trekken van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet waar zij die info vandaan halen, maar er zit wel dergelijk een diafragma, sluitertijd en handmatige modus op. Alleen selecteer je deze via het scherm.

Beetje omslachtig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat opvalt bij de sensor specs van de G5:

Panasonic G5:
Total Pixels 18.31 Megapixels
Camera Effective Pixels 16.05 Megapixels
[4:3] 4,608 x 3,456 (L),
[3:2] 4,608 x 3,072 (L)

Panasonic G3:
Total Pixels 16.68 Megapixels
Camera Effective Pixels 16.0 Megapixels
[4:3] 4,592 x 3,448 (L)
[3:2] 4,576 x 3,056 (L)

Panasonic GH2
Total Pixels 18.31 Megapixels
Camera Effective Pixels 16.05 Megapixels
[4:3] 4,608 x 3,456 (L)
[3:2] 4,752 x 3,168 (L)

Wel vreemd het lijkt erop dat ze verder ontwikkeld hebben me de sensor van de Gh2? Maar vervolgens hebben ze de extra pixels niet geruikt als multi-aspect sensor. Misschien omdat ze dit exclusief voor de GH serie willen?
Panasonic heeft het ook zelf over een 'nieuwe' sensor.

DPreview:
Differences between the G5 and the G3
-16MP 'digital' Live MOS sensor (vs analog)

"Under the hood, the G5's 'newly developed' 16MP Live MOS sensor is what Panasonic calls a 'digital sensor' with some of the processing happening on the chip itself. In theory this translates into improved high-ISO performance which is very welcome news,"

"...the new sensor is very promising..."
Volgens de testen van techradar is de DR op de lage ISO een stuk beter dan bij G3:
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/G5_DR_TIFF2-580-100.jpg

http://www.techradar.com/...iew/page:5#articleContent

Toch nog heel wat verbeteringen in vergelijking met de G3:
- sterk verbeterde grip
- oog sensor voor switchen tussen EVF en LCD (grappige is dat deze ook op de G2 zat)
- electronische waterpas
- 920k lcd-scherm (vs 460k)
- 1080p50 video
- 6 fps op volle resolutie (4fps op de G3), 3.7fps met continuous AF
- in camera HDR functie (3 frames worden automatisch gecombineerd)
- verbeterde accu (320 foto's) (270 bij G3), lijkt dezelfde accu als de GH2.
- 1080p60
- electronische shutter (geluidloos fotograferen) op volle resolutie.
- terwijl je de EVF gebruikt om te fotograferen kun je met je vinger op het touchscreen het AF punt verplaatsen (briljant!)
- nieuw schuifknopje (voor powerzoom, of andere functie naar wens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De berichten over de nieuwe Canon M heb ik verplaatst naar het algemene Canon topic.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag bezig met de OP en heb wat kleine dingetjes veranderd. Zo zijn de teksten bij de m4/3 camera's vervangen door conclusies of voorlopige conclusies van dpreview om wat neutralere informatie te geven. Het is nu wel in het Engels helaas. Zijn daar bezwaren tegen en zo ja wat is een goed Nederlandstalig alternatief?
Met flitsers ben ik ook nog even bezig geweest maar daar ga ik later een keer mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg net een mailtje binnen van MediaMarkt: Olympus Pen mini met 2 objectieven voor €388 8)7 De 40-150 R die er ook bij zit kost los al €264 (cameranu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen probleem met de engelse tekst. Ziet er goed uit!

de nieuwe panasonic 45-150mm staat er nog niet tussen: http://nl.fotovideo.nu/ni...roduceert-45-150mm-f40-56

wat we volgens 43rumors over een maandje kunnen verwachten:
I am working on new rumors about the GH3, E-PM2, EPL5 cameras plus the new lenses (like the telephoto lens from Panasonic). It’s only one month to go until the announcement and new rumors and even leaks could arrive any time soon. It’s going to be a busy time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:11:
Krijg net een mailtje binnen van MediaMarkt: Olympus Pen mini met 2 objectieven voor €388 8)7 De 40-150 R die er ook bij zit kost los al €264 (cameranu)
Dat is wel een heel erg aantrekkelijke prijs voor de mensen die nog snel een leuke camera zoeken voor op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:09
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:45:
Ik ben vandaag bezig met de OP en heb wat kleine dingetjes veranderd. Zo zijn de teksten bij de m4/3 camera's vervangen door conclusies of voorlopige conclusies van dpreview om wat neutralere informatie te geven. Het is nu wel in het Engels helaas. Zijn daar bezwaren tegen en zo ja wat is een goed Nederlandstalig alternatief?
Ik kan de DPR teksten wel vertalen naar het Nederlands. Zet er een linkje bij naar het origineel en dan lijkt het mij prima.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Done :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aankondiging van EOS -> m43 adapter met full electronisch control:

http://www.43rumors.com/k...-full-electronic-control/

Grote vraag is natuurlijk, ondersteund deze ook AF en hoe snel dan?

[ Voor 19% gewijzigd door leendertv op 24-07-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Een tijdje geleden kwam Metabones ook met een dergelijke adapter. AF lijkt mij sterk, maar diafragma en IS werken wel met zo'n adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Zelfs al zou het ding AF ondersteunen, dan zou het erg traag zijn. Alle lenzen gemaakt voor (D)SLRs hebben een focusmotor die niet heel erg geschikt is voor de contrast-AF van spiegelloze camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Tussen al jullie Micro Four Thirds hipsters, ga ik lekker retro doen want ik heb net een mooie ZD 50mm f/2 gescoord op Marktplaats voor mijn ouderwetse E-3. Mooie lens voor macro, en lekker snel voor kleine DoF. Uiteraard kun je dat gaan combineren, Hier even een snelle poging met de "perfecte belichting" van mijn spaarlampen & monitor:

Afbeeldingslocatie: http://www.wormeester.nl/50_keyboard.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Rannasha op 24-07-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooi objectief! Laat vooral wat meer zien.
Ene als je nog meer 4/3 gebruikers/liefhebbers weet laat ze gerust hier bijdragen leveren hoor en vole je zeker niet benadeeld want ik kijk nog wel op naar de grote broer van m4/3. Kwam Olympus maar weer eens met een nieuw model in de E-XX en E-X lijn. Of een systeem om alle digitale Zuiko objectieven op m4/3 te schroeven zodat ook de 4/3 gebruikers de overstap kunnen maken met al hun objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De V bokeh in de vorm van een hartje, mooi symbolisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zorgt er nou voor dat een lens ook macro kan doen, met aantal mm en f getal alleen kom je er niet.?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
mrc4nl schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 02:48:
Wat zorgt er nou voor dat een lens ook macro kan doen, met aantal mm en f getal alleen kom je er niet.?
Echte macro is 1:1. Dus een onderwerp van 1mm groot, wordt ook 1mm groot op de sensor geprojecteerd door de lens.

Sommige lenzen die dat net niet halen, bijvoorbeeld 1:2 (dus beestje 1mm wordt 0,5mm op de sensor) noemen ze ook macro, maar zijn dan in principe niet.

Om die 1:1 te halen moet je dichtbij kunnen focussen. Dus de gemeenschappelijke factor van een macrolens is dat ze erg dichtbij kunnen focussen. Hoe dichtbij dit is ligt aan het brandpunt van de lens. Een 180mm macro hoeft minder dichtbij om dezelfde vergroting te krijgen als een 50mm macro. Als het maar die 1:1 is.

Daarnaast komt dat scherpte belangrijk is, en een kleine scherptediepte niet echt. Dus zie je vaak dat ze een relatief traag f getal hebben maar prima prestaties.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Je moet de vergrotingsfactor altijd in combinatie zien met de sensorgrootte. Een lens die een vergroting heeft van 0.5 (1:2) op Four Thirds, zal een beestje dat 2 keer zo groot is als de sensor net volledig kunnen afbeelden. Als je hetzelfde beestje op een full frame sensor (2 keer zo groot als een FT sensor) wil opnemen, heb je een lens nodig met een vergrotingsfactor van 1.0 (1:1).

Als je onderwerp dichtbij de lens is, dan is de scherptediepte erg klein. In de foto die ik heb gepost (f/2.0), is de scherptediepte iets van 1 mm ofzo, dus een erg dunne strook. Dit kan grappige effecten opleveren, maar voor macrofotografie is het meestal wenselijk om meer scherptediepte te hebben, dus wordt er uitgeweken naar kleinere diafragma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:58:
Mooi objectief! Laat vooral wat meer zien.
Vandaag even door de straat gelopen met het ding. Vliegbeestje op de foto zetten op 10cm van de lens is nog best lastig :)

Afbeeldingslocatie: http://www.wormeester.nl/50mm_wasp.jpg

100% crop van de wesp
Afbeeldingslocatie: http://www.wormeester.nl/50mm_wasp_zoom.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vooral de vleugels vind ik erg mooi om van zo dichtbij en zo helder te zien. ZO te zien heb je er een prachtig objectief bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rannasha schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:20:
Als je onderwerp dichtbij de lens is, dan is de scherptediepte erg klein. In de foto die ik heb gepost (f/2.0), is de scherptediepte iets van 1 mm ofzo, dus een erg dunne strook. Dit kan grappige effecten opleveren, maar voor macrofotografie is het meestal wenselijk om meer scherptediepte te hebben, dus wordt er uitgeweken naar kleinere diafragma's.
dus macrofotografie heeft dus een zoomlens nodig met vergoting en niet zozeer groothoek, mijn compact camera had het makkelijk, ik kon vanaf een 3cm nog dingen scherp krijgen, mijn 14mm pancake heeft minstens 18cm nodig. maarja mij compact had ok 12x zoom ipv 0

een kleiner diafragma geeft meer scherptediepte, maar een lens kan niet lichtsterker worden dan ie al is,
diafragma verkleinen kan wel weer heel makkelijk :)

ik zal me er wat meer in verdiepen, iemand anders had al een link geplaatst naar een forum met olympus lens met raynox. Dat zag er indrukwekkend uit. en een zoomlens kan ik misschien wel gebruiken, al heb ik tot heden nergens problemen gehad met het ontbreken van de zoom functie op mijn lens

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik ook de Raynox voorzetlensjes voor macro fotografie. Heb ik al een keer in dit topic laten zien volgens mij.
Ik heb de Raynox DCR150 voor de grotere insecten en de DCR250 voor kleine insecten.
Deze gebruik ik op de m.Zuiko 40-150mm (goedkoop, compact, maar wel echt goed scherp!).
Ik doe niet zo heel veel macrofotografie dus wil nog geen extra macrolens aanschaffen.
Ik heb ook liever een iets langere macrolens zoals de tamron 90mm macro, maar die zijn er helaas nog niet voor m43.
Maar een extra lens maakt je set ook weer minder compact.En de kwaliteit van m.Zuiko 40-150mm + Raynox is helemaal niet slecht!

Een 'probleem' als je echt met hoge vergrotingen (Bijvoorbeeld met de Raynox DCR250 voor kleine insecten als zweefvliegen, spinnen..) ga werken is dat je een klein diafragma moet gebruiken (hoog f getal: bijvoorbeeld f16). Dan krijg je dus ook lange sluitertijden.
Dan heb je dus twee opties:
- van statief werken, maar dan moet het object ook helemaal stil zitten. Lastig met insecten.
- Flitsen. Dit heeft ook als voordeel dat bewegingen bevroren worden. Maar ook flitsen bij macrofotografie is een vak apart. Er zijn verschillende dingen wat je moet weten. Als je hier meer over wil weten kan ik wel het één en ander uitleggen.

Dit is dus mijn macro set (sorry voor de grote flitser, ik heb geen kleinere 8) ):
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4fd23ccbcd6aa/4fd23ccbc3686-1.jpg

Foto's hiermee gemaakt (allebei met de raynox DCR250):

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8016/7355300446_ec56300e46_z.jpg
Zweefvlieg by Leendert Visser, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7233/7297278154_2b02742fa7_z.jpg
Komkommerspin by Leendert Visser, on Flickr

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 26-07-2012 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Omdat ik het laatste jaar wat meer stedentrip reisjes doe en ik het meenemen van mijn 5d mkII met 24-70 (bijna 2 kilo) wat moe ben, is mijn oog gevallen op de Olympus E-P3. Nu vraag ik me nog af hoe de snelheid van zo'n systeemcamera als de E-P3 is. Overal lees ik dat deze super snel is, maar een dSLR als mijn 5d mkII heeft als voordeel dat als je afdrukt dat je meteen de foto hebt. Bij een compact zit altijd wat vertraging. Ik doel dus niet op de burst modus, maar de snelheid van op het knopje drukken en de foto maken.

Hoe zit dit bij bijvoorbeeld de E-P3?

Ik snap dat de kwaliteit van de 5d mkII met L glas niet behaald kan worden, maar ik zoek echt een kleinere lichtere set waar ik toch met lenzen kan werken en een polarisatie filter op kan schroeven. Zijn er hier mensen die ook een pro set hebben en op vakantie schieten met bijv een E-P3? En hoe bevalt dit? Verlang je niet steeds naar de dSLR kwaliteit?

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepv schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:42:
Omdat ik het laatste jaar wat meer stedentrip reisjes doe en ik het meenemen van mijn 5d mkII met 24-70 (bijna 2 kilo) wat moe ben, is mijn oog gevallen op de Olympus E-P3. Nu vraag ik me nog af hoe de snelheid van zo'n systeemcamera als de E-P3 is. Overal lees ik dat deze super snel is, maar een dSLR als mijn 5d mkII heeft als voordeel dat als je afdrukt dat je meteen de foto hebt. Bij een compact zit altijd wat vertraging. Ik doel dus niet op de burst modus, maar de snelheid van op het knopje drukken en de foto maken.

Eigenlijk geen merkbare vertraging bij alle m43 camera's (misschien bij de eerste generatie?).
Kijk eens naar deze cijfers: http://www.imaging-resource.com/PRODS/EP3/EP3A6.HTM
Je hebt het echt over maar 0,2 seconde ofzo.
Ik snap dat de kwaliteit van de 5d mkII met L glas niet behaald kan worden, maar ik zoek echt een kleinere lichtere set waar ik toch met lenzen kan werken en een polarisatie filter op kan schroeven. Zijn er hier mensen die ook een pro set hebben en op vakantie schieten met bijv een E-P3? En hoe bevalt dit? Verlang je niet steeds naar de dSLR kwaliteit?
Ik denk niet dat er echt 'kwaliteit' verschil zit tussen een m43 camera en ASP-C Dslr. Helemaal de beeldkwaliteit van de Olympus OMD, die doet echt niet onder voor bijvoorbeeld een Canon 7d.
De PEN EP3 heeft wel een wat oudere sensor. Hele goede beeldkwaliteit bij de lage ISO's maar hoger dan ISO1600 moet je niet gaan.
De sensor in Panasonic G3 of GX1 is wel beter dan in de huidige PEN's. Maar eigenlijk alleen voor ISO1600 en ISO3200 interessant als je vergelijkt met de huidige Olympus PEN's.
Het m43 systeem heeft ook al erg goede lenzen die echt bij de beste horen in hun klasse.

Verschil met FF is natuurlijk wel wat groter als je het hebt over DOF, hoge ISO's, resolutie..

[ Voor 39% gewijzigd door leendertv op 26-07-2012 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Als voormalig Canon SLR gebruiker zou ik niet zo snel op een Pen overgestapt zijn. Ik wil toch veel instelmogelijkheden en aan wieltjes kunnen draaien. En een zoeker waar je echt door kan kijken (in de camera, niet een op-klik dingetje). Sinds de OM-D E-M5 ben ik helemaal om. Met de juiste lenzen is de beeldkwaliteit echt niet minder dan van een 60D of 7D, ik ben van mening dat ik er zelfs op vooruit ben gegaan qua ruis en scherpte. Volgens sommige zelfs vergelijkbaar met een 5DMKII (mk3 is natuurlijk ander verhaal). Alleen de zoeker is natuurlijk digitaal, dat was even wennen maar zie het nu niet meer als een minpunt.

[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 26-07-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb een heel arsenaal aan Canon body's en lenzen, die ik privé vrijwel niet meer gebruik sinds ik een E-PM1 met (oa) 20/1.7 heb... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 14:49

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

MartijnGizmo schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:24:
[...]
Ik heb een heel arsenaal aan Canon body's en lenzen, die ik privé vrijwel niet meer gebruik sinds ik een E-PM1 met (oa) 20/1.7 heb... :)
Nu is die in een best aardige aanbieding te krijgen bij de MM, wat mij aan het twijfelen brengt.
Kan je eens wat vertellen over je ervaringen met dat ding?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
MartijnGizmo schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:24:
[...]

En heb je bij privé foto's niet het gevoel dat de kwaliteit zoals kleur, contrast der mate slechter is dan je Canon spullen? Maar dat je het er maar mee doet omdat het handiger is? :)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:40
pjottum schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:59:
[...]

Nu is die in een best aardige aanbieding te krijgen bij de MM, wat mij aan het twijfelen brengt.
Kan je eens wat vertellen over je ervaringen met dat ding?
Zie oudere post van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Joepv schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:23:
[...]
En heb je bij privé foto's niet het gevoel dat de kwaliteit zoals kleur, contrast der mate slechter is dan je Canon spullen? Maar dat je het er maar mee doet omdat het handiger is? :)
wellicht, vast, maar - en ja, het is misschien een dooddoener - de best foto's maak je vooral met de camera die je bij je hebt. En daarnaast maken Olympus (en Panasonic) ook gewoon goede producten, het is echt niet zo dat je daarmee veel slechter af ben. En ook qua snelheid doen de nieuwste m4/3 camera's weinig tot niets onder voor de 5Dmkii.

Met fotografie is het natuurlijk altijd een afweging tussen formaat en kwaliteit (en prijs), je moet voor jezelf de afweging maken waar voor jou de grens ligt, ik weet iig dat ik zo'n combinatie veel te veel vind voor een vakantie/stedentrip.

Uiteindelijk - nog zo'n dooddoener - bepaald de fotograaf hoe goed de foto's worden. Een vriend van mij fotografeert al zijn vrije werk en in opdracht op 4x5", maar privé fotografeert hij met een compact camera en maakt daar mee de beste foto's. Maar hij is (naar mijn mening) dan ook een hele goede fotograaf. Natuurlijk heeft zo'n compact camera bepaalde beperkingen, maar dat heeft een 4x5 camera ook. En zo is het ook bij een 5D en een m4/3, al liggen daar de verschillen, in kwaliteit en afmeting, véél dichter bij elkaar.

Zo'n combi, zoals MartijnGizmo heeft, lijkt me best ideaal, ik zou me daar misschien ook eens aan moeten wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Thx, dat is idd nog steeds grotendeels van toepassing. Natuurlijk haalt zo'n PEN het nog niet bij 'de grote jongens' qua AF, DR, etc... Maar ik ben lang geleden al opgehouden met me daar druk over te maken, meeste winst valt toch te halen bij het creatieve proces. Als je kijkt wat de beeldkwaliteit van camera's is vergeleken met een paar jaar geleden, hebben we weinig te klagen. Ik denk dat ik eerder een goede foto mis doordat ik geen camera bij me heb, dan omdat ISO1600 minder goed bruikbaar is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een E-PL1 en ben eigenlijk op zoek om de foto's makkelijk van locatie te voorzien.
Zoals bekend heeft de E-PL1 (en volgens mij geen enkele m4/3 camera) een GPS ding in de camera.

Ik zou graag zo goedkoop mogelijk uitzijn. Een app op iOS zou bijvoorbeeld het handigst zijn denk ik. Maar wat dan wel belangrijk is is dat de telefoon geen verbinding hoeft te maken met het internet aangezien ik het ook in het buitenland wil gebruiken.

Verder ben ik niet meer zo heel technisch ingesteld en heb geen flauw idee hoe de locatie aan te foto moet worden toegevoegd. Gebruik wel Aperture 3.

Iemand wat tips waar ik mij in kan lezen of tips uit eigen ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:51:

Verder ben ik niet meer zo heel technisch ingesteld en heb geen flauw idee hoe de locatie aan te foto moet worden toegevoegd. Gebruik wel Aperture 3.
picasa van google kon dat dacht ik heel makkelijk toevoegen, en evt verplaatsen

[ Voor 2% gewijzigd door mrc4nl op 30-07-2012 21:26 . Reden: text in qoute ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:51:
Ik heb een E-PL1 en ben eigenlijk op zoek om de foto's makkelijk van locatie te voorzien.
Er zijn iPhone apps die je locatie loggen en achteraf de gps locatie via een desktop app aan de exif toevoegen.
Zoals deze: http://www.saltpepper.net/geotag/

[ Voor 7% gewijzigd door amphora op 30-07-2012 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
als ik met mijn 12mm close up foto's maak, dan worden de afbeeldingen volledig vervormd. Weet iemand nog hoe die vervorming wordt genoemd? En kan je dat gemakkelijk opnieuw softwarematig rechttrekken in bvb Aperture?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Distortion, in Photoshop tegen te gaan via Filter -> Adaptive Wide Angle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pina schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 00:26:
als ik met mijn 12mm close up foto's maak, dan worden de afbeeldingen volledig vervormd. Weet iemand nog hoe die vervorming wordt genoemd? En kan je dat gemakkelijk opnieuw softwarematig rechttrekken in bvb Aperture?
Close-up is volgens mij gewoon vertekening en geen vervorming. De vervorming wordt volgens mij in de camera al automatisch gecorrigeerd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
bij mijn E-M5 alleszins niet als ik mij niet vergis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 08-09 11:31
Wat UV al zegt, dat is volgens mij gewoon groothoek vertekening. Je zegt het zelf al, het speelt (valt alleen op bij ) close ups, waar dat soort dingen sowieso veel extremer zichtbaar zijn. En idd, volgens mij wordt de vervorming van de 12mm (dus niet de perspectief vertekening) al in de meeste (zoniet alle) Oly camera's gecorrigeerd.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:40
Er zijn voor Aperture ook verschillende lens correction plugins te vinden: http://www.apple.com/aperture/resources/plugins.html#editing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sjekster schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 10:36:
Wat UV al zegt, dat is volgens mij gewoon groothoek vertekening. Je zegt het zelf al, het speelt (valt alleen op bij ) close ups, waar dat soort dingen sowieso veel extremer zichtbaar zijn. En idd, volgens mij wordt de vervorming van de 12mm (dus niet de perspectief vertekening) al in de meeste (zoniet alle) Oly camera's gecorrigeerd.
De vervorming van de 12mm wordt bij mijn E-PL1 gewoon in de camera zelf gecorrigeerd.
Dat is iig in jpeg zo of dat in RAW ook zo werkt weet ik niet, maar dan wordt het of gecorrigeerd in de body of in Aperture 3. Ik heb er in ieder geval geen last van.
Als ik close up's maak met de 12mm zie ik idd wel wat vertekening door de groothoek opname. Daar is deze lens volgens mij dan ook niet zo geschikt voor, maar welke andere 12mm is dat wel? Volgens mij is dat gewoon een van de eigenschappen die je altijd hebt bij een groothoek objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 12:29
Lijkt me ook. Dat is gewoon een eigenschap van het simpele feit dat met die brandpuntafstand objecten die nét wat dichterbij staan groter lijken in verhouding tot wat daar wat achter staan. Bijvoorbeeld een neus ten opzichte van de rest van het gezicht.

http://www.mcpactions.com...photographers-experiment/

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
amphora schreef op maandag 30 juli 2012 @ 21:25:
[...]

Er zijn iPhone apps die je locatie loggen en achteraf de gps locatie via een desktop app aan de exif toevoegen.
Zoals deze: http://www.saltpepper.net/geotag/
Late reactie maar bedankt voor de tip. Heb me er even in verdiept en ben gegaan voor Geotag Photos Pro. Schijnt prima en simpel te werken. Zal het van de week eens uitproberen om te kijken of het goed genoeg is voor op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 16-09 12:29
Kan het kloppen dat de Oly 45mm nog op v1.0 zit wat betreft de firmware? Kan namelijk geen downloads vinden voor dit objectief.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:20:
Kan het kloppen dat de Oly 45mm nog op v1.0 zit wat betreft de firmware? Kan namelijk geen downloads vinden voor dit objectief.
Ik geloof dat je gelijk hebt.
Het is het eenvoudigst om even de lens op de camera zetten en die te verbinden via usb met je PC. Dan Olympus Updater starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Photokina begint volgende maand al weer en aan de geruchten te zien staat er nogal wat op stapel voor ons m4/3 gebruikers (en wellicht zelfs voor 4/3 gebruikers).

Even een kleine opsomming: http://www.43rumors.com/one-month-to-go-rumor-roundup/

Panasonic GH3
FT5: similar GH2 design, weather sealed, no global shutter, major improvements in AF speed and EVF quality, GH3X kit with 12-35mm X lens.
FT3: 15.5 mega-pixel sensor, Iso 160-12800 (extends to 80-51200), 6.7fps, 3.2″ inch LCD with 1050k-dots, EVF with 2.06 mega-dots, double SDXC slots, in-camera GPS, external battery grip.

Panasonic GX2
FT3: Panasonic GX2 in November.

Panasonic 3-4 lenses
FT5: 35-100mm X lens and a Telephoto prime lens
FT3: Wide angle zoom (maybe a 7-28mm)
FT3: Another lens with unknown specs.

Olympus E-PM5 and E-PL5
FT5: E-PM5 (or E-PM3) and E-PL5 coming
FT3: E-PL5 with built in EVF

Olympus professional OMD
FT3: Coming a couple of months after…not at Photokina!

Olympus 2-3 lenses:
FT5: Cheap prime lens (not the 25mm lens!) and the 60mm macro.
FT3: 12-60mm zoom
FT3: 25mm macro (f/1.8)

Olympus E-7:
FT3: Small updates with same E-M5 sensor.

Sigma lenses:
FT5: New lenses specifically designed for m43.

• CT
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik heb sinds 1 dag een E-PM1, maar deze had na even gebruik een opvallende (2 zelfs maar 1 was in de hoek) rode 'stuck' pixels.
Eerst dacht ik dat het 't lcd was, maar als je zoomt worden ze groter etc.. dus dacht ik aan de sensor.
Blijkbaar als je google't kan dit voorkomen en moet je het ding terug sturen of (toevallig bij mijn Olympus) kan je ook pixel-mapping doen.
Dit gedaan en voila alles was weer perfect.. maar is dit wel zo normaal?
Want nu lees ik dat je dit 1x per jaar moet doen, maar meteen na aanschaf?

Afgezien van dat ik nu geen problemen heb, kan dit al een voorbode zijn van een rot exemplaar? Of niks om mij zorgen over te maken?

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 08:36
CT schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:58:
Ik heb sinds 1 dag een E-PM1, maar deze had na even gebruik een opvallende (2 zelfs maar 1 was in de hoek) rode 'stuck' pixels.
Eerst dacht ik dat het 't lcd was, maar als je zoomt worden ze groter etc.. dus dacht ik aan de sensor.
Blijkbaar als je google't kan dit voorkomen en moet je het ding terug sturen of (toevallig bij mijn Olympus) kan je ook pixel-mapping doen.
Dit gedaan en voila alles was weer perfect.. maar is dit wel zo normaal?
Want nu lees ik dat je dit 1x per jaar moet doen, maar meteen na aanschaf?

Afgezien van dat ik nu geen problemen heb, kan dit al een voorbode zijn van een rot exemplaar? Of niks om mij zorgen over te maken?
Heb ik ook gehad, merkte het op een weekje na aanschaf gok ik. Pixel-mapping gedaan, en sinds dien geen enkele last meer van (enkele maanden).

• CT
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ja ik merkte het in 4:3 niet op, toen ik een test deed op 16:9 zag ik het ineens, en het was al donker binnen/buiten. Dus wellicht dat het ook met licht te maken had.
Maar het is dus niet ongewoon, dan laat ik het zo en kijk het even aan (toch nog 2 jaar garantie).

Ik lees ook een verhaal van iemand die tot 3x zijn camera heeft omgeruild vanwege deze stuck pixels, en toen achter die pixel-mapping functie kwam. Dus omruilen heeft denk ik niet enorm veel zin ;)

Misschien nog een handig verhaaltje voor de mensen die nog twijfelen;

Ik ben na lang wikken&wegen voor een m4/3 gegaan (had bijna een DSLR gekocht na ook weken wikken&wegen) en ben blij dat ik voor de m4/3 heb gekozen!

Lekker handzaam en de fotos zijn naar mijn idee echt super (had een compact cam. hiervoor) en je kan de E-PM1 ook zo uitgebreid instellen als een DSLR (aperture, iso, shutter), en dat wilde ik graag leren.
Door zijn formaat neem ik deze zeker mee op vakantie en, zoals mijn compact cam, evenementen, feestjes etc.. met een DSLR had ik dat denk ik nooit gedurft/gedaan.

Ben nu hard aan het sparen voor een m.zuiko digital 45mm 1.8 en voor in de tussentijd al een extra mount besteld uit china om wat m42 lenzen te testen die je zomaar overal kan vinden voor weggeef prijsjes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuk nieuws van Olympus met betrekking op SHG objectieven:

http://www.dpreview.com/n...-new-pro-four-thirds-body

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik gebruik mn gf3 al een tijdje, ik dacht laat ik eens wat foto's postten.
foto's icm met de 14mm panasonic (kitlens)
de eerste is een crop, de tweede bijna 100% en de 3e is alleen geschaald
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/klein/bloem.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/klein/vlinder.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/klein/kraaltjes.jpg

ik heb zo veel foto's ,deze leken mij wel leuk om te postten

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 20-08-2012 00:37 ]

ora et labora

• hjzwiers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 16:15
Voor wie intresse heeft, ik heb mijn EM-5 met kitlens (12-50) in nieuwstaat te koop staan in Vraag & Aanbod. Komende van een compact camara is het toch niet helemaal wat ik zoek.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

hjzwiers schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:32:
Voor wie intresse heeft, ik heb mijn EM-5 met kitlens (12-50) in nieuwstaat te koop staan in Vraag & Aanbod. Komende van een compact camara is het toch niet helemaal wat ik zoek.
Toch wel nieuwsgierig waarom je niet tevreden bent. Niet compact genoeg?

Verwijderd

Ik denk alleen dat je met je prijs wel mag zakken aangezien je hem boven de Olympus-prijs hebt gekocht. Hij is momenteel al voor 799 euro body only btw inclusief te koop in Italië.

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:24:
Ik denk alleen dat je met je prijs wel mag zakken aangezien je hem boven de Olympus-prijs hebt gekocht. Hij is momenteel al voor 799 euro body only btw inclusief te koop in Italië.
*Excl. 19% import. :D
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.