@hardware-lover:
Mijn setup is een HP microserver N36L waarop Windows 7 draait met een AMD HD5450 videokaart. Ik heb de laatste versie van XBMC.
Ik weet er zelf technisch gezien niet veel van af en weet verder ook niet wat jij er nu allemaal van af weet. Maar ik zal wel even alles beschrijven wat ik er tot nu toe over weet. Ik heb een tijdje XBMC gedraaid met de ingebouwde speler. Bij een bepaalde scene van Game of Thrones (zie onderstaande screenshots) merkte ik op dat er wel erg veel rood in zat en de beeldkwaliteit vergeleken met mijn Dune mediaspeler er ook best wel anders uit zag. Na wat research kwam ik erachter dat de ingebouwde speler van XBMC i.c.m. met DXVA (dat is hardwarematige versnelling van je videokaart om zo de CPU te ontlasten) niet echt voor de allerbeste beelden zorgt. Bovendien liep de XBMC player zonder enige reden regelmatig vast. Ook niet echt wenselijk tijdens een spannende film...
Na verder research kwam ik erachter dat je XBMC ook kan combineren met een externe speler zoals VLC of MPC-HC. MPC-HC beviel mij altijd wel dus die heb ik dan ook geïnstalleerd en toevallig kwam ik ook de madVR filter tegen die je kan integreren in MPC-HC. madVR zorgt voor veeeeeel betere beelden, bekijk het zelf maar:
MPC-HC met madvr:
XBMC speler:
Op een screenshot is het verschil niet echt goed te zien, maar toch zie je al dat het veel minder 'rood' is. Dit is echter de situatie bij mij, hoe het bij anderen is geen idee. Echter was het nadeel van een externe speler dat je snel last krijgt van judder. Judder uit zich in een soort schokkend / hangend beeld. Dat komt omdat je TV 24 Hz ondersteund, maar de videocontent in HD is 23.967 Hz. Dit kan je videokaart compenseren door een 3:2 pulldown (dan past hij een correctie toe om de beelden zoveel mogelijk gelijk te laten lopen aan de snelheid van je TV), maar toch heb je dan net geen vloeiend beeld. Per x aantal seconde mis je een frame en daardoor krijg je mini-schokjes. Dat noemen ze dus, zover ik heb begrepen, judder. Niet iedereen neemt judder waar en sommige boeit het simpelweg niet. Mij dus wel.
XBMC compenseert dit op de een of andere manier veel beter dan een externe speler, maar alsnog is het wel af en toe aanwezig. Waarom en hoe geen idee, dit zijn puur mijn bevindingen. Toen viel ineens precies hetzelfde probleem mij op wat Crazy-mazy beschrijft; een soort van blokkerige artifacts met MPC-HC. Ik had de hoop maar opgegeven en was maar weer terug gestapt naar mijn Dune mediaspeler.
Toch beviel XBMC mij heel erg wat betreft de interface. Dus vanochtend deed ik na een paar maanden maar weer eens poging en kwam per toeval dus die codec pack tegen die ik eerder hier heb gepost. In een post van het forum waar ik die codec pack heb aangetroffen, zei ook iemand dat sinds een bepaalde versie van madVR er een functie is bijgekomen die ervoor zorgt dat je geen last meer hebt van judder. En inderdaad dat is zo, want ik heb voorlopig niks meer vernomen.
Zolang je je niet ergert aan de kwaliteit of aan judder zou ik er niks aan veranderen. Trouwens je kunt het altijd proberen, want MPC-HC en madVR hebben verder geen invloed op de interne speler van XBMC. Als het bevalt kun je het heel simpel aan XBMC koppelen met een config bestandje in kladblok. Verwijder je dat config bestandje weer dan speelt XBMC direct weer af met de interne speler.
ps bovenstaand verhaal geldt alleen voor DXVA. Gebruik je je cpu voor videoplayback dan heb je er volgens mij geen last van.