[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:47

Quakie

quakelen

Destianto schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:12:
ja iets in die trend, kan het artikel even zo snel niet meer vinden, dacht dat het zelfs een T.net review was.

Maar wat bedoel je met minder snel kopiëren, over het netwerk ? of r/w ext hdd.
Aha, zullen we het over hetzelfde hebben.

Netwerk intern, ik haalde met mijn MacBook netjes 12.5 MB en op zelfde afstand haal ik 8MB met de MBA.
Enige is dat MacBook toendertijd SL draaide en de MacBookAir Lion.
ik haal dus ook zelden 300mbit waar de macbook dat zeker wel haalde.

Ergens hoop ik nog op een verbetering in Lion zelf, aangezien Wifi ook vaak genoeg wegvalt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Als je vaak data over het netwerk heen sluist is een ethernet adapter dan niet de beste oplossing voor je?
Vooral als je een NAS o.i.d hebt lijkt me dit eigenlijk onmisbaar, om een beetje gunstige snelheden te behalen.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1234430873.jpeg

zelf gebruik ik Back to my Mac met regelmaat ( om vanaf mijn MBA, mijn iMac thuis te benaderen maar dit gaat prima, zowel bestanden lezen als Share Screen )

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik weet niet of het al vermeldt is, maar ik heb zelf een ASUS externe Blu-ray Drive. Vandeweek m'n 13 inch Air binnen gekregen, en deze werkt er probleemloos mee (type nr weet ik momenteel niet, ik ben niet thuis). Blu-rays speel ik af met Blu-Ray Player, kostte me wel 30 euro, maar echt een perfect programma hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Destianto schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:04:
Als je vaak data over het netwerk heen sluist is een ethernet adapter dan niet de beste oplossing voor je?
Vooral als je een NAS o.i.d hebt lijkt me dit eigenlijk onmisbaar, om een beetje gunstige snelheden te behalen.

[afbeelding]

zelf gebruik ik Back to my Mac met regelmaat ( om vanaf mijn MBA, mijn iMac thuis te benaderen maar dit gaat prima, zowel bestanden lezen als Share Screen )
Dat is inderdaad zeer handig echter gebruik ik hem hier als tweede mobiele apparaat. Ik zal het dus te weinig gebruiken.
Dit is ook de reden dat ik in mijn volgend huis, lan aansluitpunten wil in de kamers. WiFi is leuk voor beetje geinternet met mobiele apparaten maar daar houdt het ook wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Eind van de week kan ik ook eindelijk de club joinen.
Ik was op zoek naar een netbook van maximaal 11,6" met minimaal een i5 processor.

Wonderbaarlijk zijn de macbook air's het goedkoopst.
Nooit gedacht dat mac's goedkoop waren.

Nu alleen de grote stap van Windows naar Mac OS.
Heb zelf nog nooit met Mac OS gewerkt maar ben zeer nieuwsgierig.

Heb de 11" in combinatie met 4GB ram en 128GB SSD.
Uiteindelijk voor 1113,33 incl. BTW

Dan gaat de BTW er nog vanaf, 935,57 excl. BTW
Printer verkopen -> 80 euro eraf -> 855,57
Printer coupon -> 80 euro eraf -> 775,57
Waardebon 75 euro Mac App Store -> afgerond 700 euro!

Denk niet dat het goedkoper kan nu.

[ Voor 4% gewijzigd door lvrijn op 30-08-2011 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
Hebben mensen ervaring met dit fenomeen? Als ik mijn MBA oppak hoor ik een klein knisperend geluidje, zoals beschreven in dit topic: https://discussions.apple.../2733877?start=0&tstart=0

Bij de Apple Store zeiden ze dat het geen kwaad kon, dat de klep misschien net iets te strak erop zit gedraaid, en dat ik em in kon leveren zodat ie gefixt zou worden. Maar dan zou ik em wel een week kwijt zijn en daar heb ik geen zin in (aangezien ik dit systeem voor álles gebruik, werk en privé). Wie weet welke torx-schroevendraaier je nodig hebt om de torx-schroefjes aan de buitenkant te draaien, dan kan ik het wellicht zelf even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Borkdude schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:24:
Hebben mensen ervaring met dit fenomeen? Als ik mijn MBA oppak hoor ik een klein knisperend geluidje, zoals beschreven in dit topic: https://discussions.apple.../2733877?start=0&tstart=0

Bij de Apple Store zeiden ze dat het geen kwaad kon, dat de klep misschien net iets te strak erop zit gedraaid, en dat ik em in kon leveren zodat ie gefixt zou worden. Maar dan zou ik em wel een week kwijt zijn en daar heb ik geen zin in (aangezien ik dit systeem voor álles gebruik, werk en privé). Wie weet welke torx-schroevendraaier je nodig hebt om de torx-schroefjes aan de buitenkant te draaien, dan kan ik het wellicht zelf even proberen.
Ja hebt dit ook en het irriteert me best wel. Net alsof de bodemplaat niet goed vast zit. Ze verkopen op iFixit een schroevendraaier voor de air: http://www.ifixit.com/Too...&utm_content=product_link

[ Voor 11% gewijzigd door A.Kebab op 30-08-2011 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:51

Fiber

Beaches are for storming.

Kijk even op ifixit.com. Daar is het precies te vinden welke schroevendraaier je moet hebben.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Let op, die pentalobe schroevendraaier is niet hetzelfde als die van de iPhone!

[ Voor 63% gewijzigd door lvrijn op 30-08-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:55

Laguna

Connaisseur

ipazza schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:13:
[...]

Bron ?!

Mijn moeders laptop ging kapot buiten de 2 jaar garantie die ze had en we kregen flinke korting op een nieuwe. Tevens is hetzelfde gebeurt bij mijn oudere Asus A6T na 1 jaar en 2 jaar beide gevallen gewoon geholpen.

Lijkt mij als er 3 jaar garantie staat dat je drie jaar garantie krijgt. Niets speciaals lijkt me.
Verschilt misschien per filiaal. Ik heb zelf geen goeie ervaring met die in Den Haag.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laguna schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:11:
[...]

Verschilt misschien per filiaal. Ik heb zelf geen goeie ervaring met die in Den Haag.
Het verschilt altijd per filiaal, per medewerker en per geval. Net als bij alle banken, alle verzekeraars en alle banketbakkers zijn er goede en slechte verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik ben ook van plan een MBA 13" aan te schaffen en heb dus deel 4 van dit mooie topic even doorgelezen en een stuk van deel3; heerlijk om te lezen :)

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met Lightroom3 icm met de 2011 MBA? Ik kan genoeg vinden over photoshop bv maar er is bijzonder weinig te vinden over lightroom. Maakt het bv gebruik van dual core? Is het net zo geheugen intensief als ps? Is lightroom een beetje te gebruiken op 1440x900 voor quick and dirty adjustments?

En wat is de beste manier om extra schijf ruimte te koppelen aan je mba? via thunderbolt een firewire schijf aansluiten behoort tot de mogelijkheden, maar als er een 24" scherm aanhang gaat dat al niet meer.

Er werd gesproken in dit topic over het gerucht dat als je de i7 config neemt je zeker kan zijn van een samsung schijf, kan iemand dat bevestigen? of geld dat ook voor de i5 icm 256gig ssd?

ik zie eigenlijk het gros van de mensen een i5 nemen al dan niet met een 256gb SSD, consensus is dat die 10% voor een i7 het echt niet waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:38

Jrz

––––––––––––

Nope. m.i. niet... het ding is echt rete snel, en die 10% ga je puur alleen merken bij zaken als encoden etc, waar de cpu op 100% staat te knallen.
Ik zou voorlopig gewoon een usb disk er aan hangen.. Er is volgens mij pas 1 thunderbolt schijf

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

het verschil in de proc upgrade is bij het 11" model beter merkbaar

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 03:51

Fiber

Beaches are for storming.

Megalomania schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:18:
...
En wat is de beste manier om extra schijf ruimte te koppelen aan je mba? via thunderbolt een firewire schijf aansluiten behoort tot de mogelijkheden, maar als er een 24" scherm aanhang gaat dat al niet meer.
...
Promise Pegasus. :) Wel stevig aan de prijs:
http://store.apple.com/us...=MjQxNDExNjU&s=topSellers

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Megalomania schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:18:
Er zijn natuurlijk een aantal opties, ieder kiest voor zichzelf de beste optie.

* Zo kan je o.a gebruik maken van Idisk of Dropbox. Vooral voor dagelijks gebruikte documenten e.d is dit een simpele oplossing. Het is tevens mogelijk om beide op je laptop te installeren zodat je ook offline toegang hebt tot de bestanden.

* De 2,5" ext HDD zijn een prima oplossing, De pricewatch staat er vol mee, of voor degene die een meer persoonlijke look willen, simpelweg een 2,5" sata 300 schijfje kopen, en een losse behuizing zoals hieronder.

Destianto in "Ervaringen met DealExtreme.com - deel 2"

* Als dat nog niet genoeg is, heb je natuurlijk ook nog een NAS oplossing, alhoewel veel NAS apparaten over draadloze interface beschikken, is het toch aan te raden dit bekabeld te doen i.v.m gunstige transfer rates. Je moet dan wel weer een losse USB Ethernet Adapter voor laptop moeten halen.

* Ruimte en aansluitingen genoeg dus. Houdt er rekening mee dat thunderbolt ook gewoon backwards compatible is met minidisplayport, en daarom is de HDMI adapter ook een oplossing voor je ext monitor of tv, het hoeft allemaal niet zo duur te zijn.

* Thunderbolt is natuurlijk leuk, maar vooral voor thuis of in een werkomgeving, het lijkt me niet de bedoeling om je thunderbolt equipment dagelijks te verhuizen.

Crosspost

Destianto in "Het SSD in je Apple topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds kort Mac gebruiker via een MBA. Ik ben er erg blij mee al moet ik eerlijk zeggen dat ik als 'hardcore' Windows 7 gebruiker erg moet wennen. Ik heb lang getwijfeld tussen de 9-serie van Samsung en de MBA. Ik had eigenlijk twee redenen om voor de MBA te kiezen; ik wilde zelf ervaren hoe Mac OS X werkt en de Samsung is ernstig onderwerp van discussie omtrent WiFi performance. De vormfactor van beide laptops vind ik, hoewel ze verschillen, allebei erg mooi.

In de praktijk ben ik al aardig onderweg al ben ik nog niet bekend met alle handigheidjes. In het dagelijks gebruik is de MBA geweldig en snel. Foto's bekijken op de MBA in tegenstelling tot op mijn 'oude' Acer Aspire Timeline 4810, is een genot. Ik maak gebruik van de Open Source oplossingen van Mozilla (Firefox, Thunderbird, Lightning) en Oracle (Open Office) In beide gevallen werkt dit prima.

Ik moet nu wel zeggen dat juist de Wireless Performance me tegenvalt. Als ik op mijn werkplek bij mijn opdrachtgever zit kan ik net verbinden met mijn Acer en mijn Nokia N8, de MBA ziet de netwerken niet eens. Iemand enig idee of dit algemeen is en/of dit te verbeteren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Dit issue is reeds een paar berichten terug besproken. Mocht je echt ver van het draadloze netwerk zitten, dan is een wifi usb adapter misschien een optie. Let wel dat de adapters meestal geen schoonheidsprijsje winnen ;)

In ieder geval welkom, vele onder ons zijn natuurlijk ook overgestapt van Windows, en zweren nu bij OSX.

Neem ook een kijkje in de volgende topics, die wellicht voor meer gebruikerservaring kunnen zorgen.

Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7

Het grote Windows naar Mac frustratie topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Destianto schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:06:
Dit issue is reeds een paar berichten terug besproken. Mocht je echt ver van het draadloze netwerk zitten, dan is een wifi usb adapter misschien een optie. Let wel dat de adapters meestal geen schoonheidsprijsje winnen ;)

In ieder geval welkom, vele onder ons zijn natuurlijk ook overgestapt van Windows, en zweren nu bij OSX.

Neem ook een kijkje in de volgende topics, die wellicht voor meer gebruikerservaring kunnen zorgen.

Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7

Het grote Windows naar Mac frustratie topic
Nou besproken is een groot woord vind ik. Vind het toch een vrij belangrijke issue. Met zo weinig poorten ben je snel overgeleverd aan je Wifi. Een dongle eraan hangen is echt te gek voor woorden in deze tijd op een laptop van 1000e+!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
enig idee op hoeveel afstand je van de router zit ? Ik ervaar zelf zelf helemaal geen problemen hier. Er staat een simpel 300n routertje beneden, en 30m verderop in de loods waar gewerkt wordt heb ik nog steeds 2 verbindingsstreepje en c.a 5Mpbs.

Ik weet zo gauw even geen benchmark achtig programma voor dit dilemma, maar de verschillen tot andere Mac devices zijn niet dramatisch groot.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-pIktDpJUr5w/Tl5u2lCvIBI/AAAAAAAAA7w/kdat0-OUtwU/s512/signal.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Greatsword op 31-08-2011 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-09 12:05
Je kan natuurlijk ook gewoon de pech hebben dat er veel storing om je heen is, zo heb ik (ook) van de ene op de andere meter vol bereik en dan is het uberhaupt net wel, net niet. WiFi blijft lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:26:
[...]

Draai je een Flash killer? Dat scheelt al ruim de helft.
Ben er inmiddels achter dat het probleem zich voordeed door een Citrix client probleem met Lion, dat is nu opgelost met 1 terminal command om dat te disablen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee.. nadat ik mijn MacBook eindelijk een beetje geïnstalleerd heb zoals ik wil, begin ik wat muziek te luisteren en kom ik erachter dat dit niet echt lekker klinkt met het volume net over de helft heb ik het probleem nog:
Het is alsof er iets aan het meetrillen is op het geluid dat geproduceerd wordt waardoor het echt super goedkoop klinkt echt zo'n triltoon bzzzzzzz komt eruit wanneer ik muziek luister en dit komt rechtsonder ergens vandaan als je het toetsenbord van boven bekijkt.
Ik kan best voorstellen dat het geluid van een MacBook Air vanwege zijn grootte niet goed is, maar moet toch op 75% volume toch normaal geluid krijgen.. Nu mag ik hem straks zeker weer inleveren, verdorie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024

lux

Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 14:11:
Okee.. nadat ik mijn MacBook eindelijk een beetje geïnstalleerd heb zoals ik wil, begin ik wat muziek te luisteren en kom ik erachter dat dit niet echt lekker klinkt met het volume net over de helft heb ik het probleem nog:
Het is alsof er iets aan het meetrillen is op het geluid dat geproduceerd wordt waardoor het echt super goedkoop klinkt echt zo'n triltoon bzzzzzzz komt eruit wanneer ik muziek luister en dit komt rechtsonder ergens vandaan als je het toetsenbord van boven bekijkt.
Ik kan best voorstellen dat het geluid van een MacBook Air vanwege zijn grootte niet goed is, maar moet toch op 75% volume toch normaal geluid krijgen.. Nu mag ik hem straks zeker weer inleveren, verdorie..
Mja zo een dunne laptop met 1W speakers ... Daar moet je niet echt een audiofiel geluid van verwachten. Sluit gewoon een goede koptelefoon aan en geniet ... 8)

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46
Update:

Net terug van de Apple Store CentrO (Oberhausen), eindelijk heb ik weer het goede toetsenbord (dus een engels international) en als 'service' een nieuwe accu.

Was van mening dat de accu niet goed gemonteerd was, omdat ik er qua levensduur op achteruit gegaan was sinds de MacBook gerepareerd was. had gevraagt of het mogelijk was om dit even na te kijken maar hij is gelijk vervangen.

Daarna nog €100 korting gehad op de iPad 2 :-)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Hebben ze netjes opgelost toch? je moest wel even voor rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Ja, 3x om precies te zijn.

Bij aankomst hadden ze toch nog wat fouten gemaakt, afspraak stond bijvoorbeeld niet ingepland. Maar al met al netjes opgelost.

Snap alleen niet waarom ze de accu vervangen hebben terwijl dit in mijn ogen niet nodig was. Gelukkig hebben ze toch maar besloten deze gelijk te vervangen.

Werd als een soort VIP behandeld (kreeg drinken etc) en werd geholpen door de manager zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk...eindelijk....na veel lezen, nog eens lezen, nog een keer alle fora, wikken, wegen, kijken in de winkel, voors en tegens nog een keer op een rij....en dan is de kogel door de kerk.
Gisteren besteld: Macbook Air 13,3" 256Gb, 4 Gb, DualCore i7 1,8 mhz. Nu nog even wachten op die aardige man die het pakketje moet bezorgen....en als je moet wachten, tja.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Over het gekraak van de behuizing: opgelost met een pentalobe schroevendraaier, de klep zat er niet helemaal lekker opgedraaid in de fabriek waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is het normaal dat tuijdens exporteren van foto's in Lightroom mijn CPU temp naar 94C schiet? Ik heb smcFancontrol geinstalleerd, maar iStat geeft hetzelfde resultaat.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
zonoskar schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 23:41:
Is het normaal dat tuijdens exporteren van foto's in Lightroom mijn CPU temp naar 94C schiet? Ik heb smcFancontrol geinstalleerd, maar iStat geeft hetzelfde resultaat.
Hoe draait lightroom op de mba? Heb je de i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:25

breinonline

Are you afraid to be known?

zonoskar schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 23:41:
Lightroom trekt bij exporteren gewoon alle cores vol als het goed is. Dus ja, dat zou kunnen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Is er iemand die de pentalobe-schroevendraaier van iFixit heeft en kan die een close-up foto maken van de 'head'? Ben benieuwd of ie precies hetzelfde is als mijn schroevendraaier of 'bloemvormiger' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
Borkdude schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 22:14:
Over het gekraak van de behuizing: opgelost met een pentalobe schroevendraaier, de klep zat er niet helemaal lekker opgedraaid in de fabriek waarschijnlijk.
Ah, goed nieuws. Heb je de schroeven alleen wat aangedraaid of de klep helemaal los geschroeft en weer vastgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben van plan om over te stappen op een Mac, en zal dus na een aantal maanden meelezen de komende tijd mijn weg proberen te vinden binnen dit subforum. Wellicht kunnen jullie mij het laatste zetje in de goede richting geven voor wat betreft stap 1: de aanschaf?

Voor mijn werk reis ik veel heen en weer tussen twee locaties (openbaar vervoer). Aangezien ik gek wordt van de verschillende netwerken en de rechten (of dus juist niet de rechten) om software te kunnen installeren, zoek ik een draagbaar systeem waar ik overal en direct mee kan beginnen te werken. Ik ben er dus over uit dat ik een MBA ga aanschaffen, en na veel twijfelen zal ik gewoon de sprong in het diepe wagen en voor de 11 inch gaan. Met name de beschikking over externe beeldschermen en het feit dat een 11inch binnen de afmetingen van een a4 blijft, hebben mij hiertoe doen besluiten.

Dan de inhoud. Ik gebruik mijn laptop eigenlijk alleen voor Office toepassingen, internet, en af en werk verder met SPSS voor statistiek. Wat SPSS betreft maakt het mij niet echt uit of de analyse 1 seconde sneller gaat, maar ik vind het wel prettig als ik vloeiend kan blijven werken met grote dataset. Hoewel de meningen hier nogal uiteen lijken te lopen over de noodzaak, zal ik daarom voor de zekerheid gaan voor 4GB intern geheugen. Meer dan 128 GB aan geheugen heb ik zeker niet nodig, dus dat is ook niet echt ingewikkeld.

Dan blijft dus de processor over: de i5 of de i7? Accuduur vind ik belangrijk. Ik verwacht niet echt vaak met de laptop op schoot te werken, dus hitteontwikkeling is dan weer niet zo belangrijk. Ik denk dat ik de i7 niet nodig heb, maar nu lees ik in sommige reviews dat deze toch weer wat langer doet met de accu? Het budget is dan weer minder relevant, al zou een hogere waardevastheid van 1 van de twee processors wel weer mee kunnen spelen bij mijn keuze, voor als ik de MBA later weer wil verkopen. Wellicht zijn hier wat ervaringsdeskundigen die mij voor de een of de ander kunnen helpen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Megalomania schreef op zondag 04 september 2011 @ 04:03:
[...]

Hoe draait lightroom op de mba? Heb je de i5?
Ik heb de i5. Ik merk niks geks met LR2.7. Het draait gewoon vlot. Het is wel zo dat iets anders doen tijdens een import van RAW files in LR niet echt fijn is, alles loopt ietwat langzamer en reageert langzamer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 13:18:
Dan blijft dus de processor over: de i5 of de i7? Accuduur vind ik belangrijk. Ik verwacht niet echt vaak met de laptop op schoot te werken, dus hitteontwikkeling is dan weer niet zo belangrijk. Ik denk dat ik de i7 niet nodig heb, maar nu lees ik in sommige reviews dat deze toch weer wat langer doet met de accu? Het budget is dan weer minder relevant, al zou een hogere waardevastheid van 1 van de twee processors wel weer mee kunnen spelen bij mijn keuze, voor als ik de MBA later weer wil verkopen. Wellicht zijn hier wat ervaringsdeskundigen die mij voor de een of de ander kunnen helpen kiezen?
Het verschil in accuduur tussen de i5 en i7 is marginaal. Niet de moeite waard als je het puur daarom doet. In AnandTech's vergelijking ging de i7 weliswaar langer mee maar scheelde het maar een paar minuten, 1 of 2 procent.

Verder wordt de i7 wel heter onder belastig (ook wel marginaal maar Anandtech heeft niet de heetste plek gemeten, de linkerbovenkant van het toetsenbord). Dus ik denk dat het daar wel wat meer kan schelen. Aan de andere kant scheelt het wel rond de 20% in performance.

Ook qua wederverkoopwaarde: Ik denk niet dat je de 150 euro (die het kost bij de 11") er voor terug krijgt als je hem doorverkoopt, je gaat daar toch verlies op maken.

Ik denk dat het alleen zin heeft als je het echt voor de performance doet tijdens intensieve berekeningen, maar je zegt zelf al dat het je niet uitmaakt als iets een seconde langer duurt. Dus ik vraag me af of het dan zin heeft. Ik heb zelf trouwens ook over de i7 gedacht maar ik heb het maar niet gedaan vanwege de extra warmte, ik hou wel van een koele computer. En de 150 euro extra vond ik ook wel een beetje veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lux schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:22:
[...]

Mja zo een dunne laptop met 1W speakers ... Daar moet je niet echt een audiofiel geluid van verwachten. Sluit gewoon een goede koptelefoon aan en geniet ... 8)
Oke dus het is wel normaal dat ik niet op 75% volume muziek kan afspelen omdat het geluid soms dan dus begint te zoemen/kraken? Dit hebben andere ook? Het stomme is dus dat het niet constant is maar met tussenpozen alsof, tsja ik weet het ook niet. Vooral jammer als ik een filmpje of iets even snel wil laten zien en horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04 16:59
GekkePrutser schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:44:

Ook qua wederverkoopwaarde: Ik denk niet dat je de 150 euro (die het kost bij de 11") er voor terug krijgt als je hem doorverkoopt, je gaat daar toch verlies op maken.
Ik denk zelfs dat de waardevastheid van die 150 euro upgrade net iets lager is dan die van de notebook als geheel -- over het algemeen is zo dat CTO options weliswaar gewild zijn tweedehands (dus hij verkoopt sneller) maar je markt voor die upgrade is een stukje kleiner dan je markt voor een standaardMac.

Uiteindelijk moet je het gewoon doen omdat je je zelf die i7 wilt hebben: hij is vergeleken met de 11" 1.6 vrij significant sneller, tov de 13" 1.7 maakt het relatief weinig uit.

Mijn praktijkervaring is dat uiteindelijk een beetje meer of minder snelle cpu minder uitmaakt voor wat je kan doen dan meer of minder geheugen dat is. Als iets zes minuten duurt in plaats van 5, is dat dan wereldschokkend? Meestal niet, want dan ben je toch alweer wat anders aan 't doen tijdens wachten. En als het 0.6 seconden is ipv 0.5? Mweh.

Allemaal nogal marginale verschillen naar mijn mening. De low-end 11 is wel *echt* minder snel, met 2 GB en maar 64 GB SSD heb je best kans dat je daarmee tegen limieten gaat oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:43:
[...]

Oke dus het is wel normaal dat ik niet op 75% volume muziek kan afspelen omdat het geluid soms dan dus begint te zoemen/kraken? Dit hebben andere ook? Het stomme is dus dat het niet constant is maar met tussenpozen alsof, tsja ik weet het ook niet. Vooral jammer als ik een filmpje of iets even snel wil laten zien en horen.
Vraag het me af; heb er ondertussen al flink wat tv series op zitten kijken en geen gebrom gehoord...
Kan zijn dat het geluid dan zachter staat dan bij jou, maar ook muziek lijkt zo op het eerste gehoor wel goed te klinken.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
ik zie al verschillende mensen die een i5 met 256gig ssd configuratie hebben besteld, hoe doe je dat?
die 256gig heb ik wel nodig namelijk maar die i7 lijkt me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Megalomania schreef op zondag 04 september 2011 @ 19:42:
ik zie al verschillende mensen die een i5 met 256gig ssd configuratie hebben besteld, hoe doe je dat?
die 256gig heb ik wel nodig namelijk maar die i7 lijkt me niet nodig.
Je kan bij Apple zelf de i5 (high-end, 1149 euro versie) bestellen en dan configureren voor 256MB (voor een extra 300 euro). Gewoon op hun online apple store. De i7 is ook een optie op het high-end model maar hoef je niet te combineren met de 256GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
GekkePrutser schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:44:
Verder wordt de i7 wel heter onder belastig (ook wel marginaal maar Anandtech heeft niet de heetste plek gemeten, de linkerbovenkant van het toetsenbord). Dus ik denk dat het daar wel wat meer kan schelen. Aan de andere kant scheelt het wel rond de 20% in performance.
Trouwens nog even over de hitte: Mijn AirBook 13 low-end wordt behoorlijk heet als ik ga gamen. Portal 2, niets extreem zwaars, en hij trekt het verder met gemak -- maar de case wordt om-niet-aan-te-raken zo heet, en vooral op die plek. Stom genoeg is de heetste plek waar de CPU zit ook gewoon waar de WASD zit en worden de aluminium richeltjes tussen de toetsen ook echt goed heet, hoewel je het het meeste voelt net naast het toetsenbord in de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:30

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je kan de laptop eventueel op een cooling pad zetten, maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat je gewoon teveel van de laptop vraagt. Qua hardware mag Portal draaien dan goed gaan maar deze formfactor is mijns inziens gewoon niet geschikt voor het midden-en topsegment games omdat ze simpelweg te dun zijn en dus te heet worden. Ik ga met mijn Air iig niet verder dan starcraft 2...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 04 september 2011 @ 20:57:
Je kan de laptop eventueel op een cooling pad zetten, maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat je gewoon teveel van de laptop vraagt. Qua hardware mag Portal draaien dan goed gaan maar deze formfactor is mijns inziens gewoon niet geschikt voor het midden-en topsegment games omdat ze simpelweg te dun zijn en dus te heet worden. Ik ga met mijn Air iig niet verder dan starcraft 2...
Het zou in principe geen aars uitmaken welk spelletje je draait. De hardware moet gewoon tegen 100% belasting kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
GekkePrutser schreef op zondag 04 september 2011 @ 19:57:
[...]

Je kan bij Apple zelf de i5 (high-end, 1149 euro versie) bestellen en dan configureren voor 256MB (voor een extra 300 euro). Gewoon op hun online apple store. De i7 is ook een optie op het high-end model maar hoef je niet te combineren met de 256GB SSD.
Ik kan eigenlijk niets kiezen behalve de i7 versie met 256gb of i5 met 256gb. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Megalomania schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:59:
[...]
Ik kan eigenlijk niets kiezen behalve de i7 versie met 256gb of i5 met 256gb. Mis ik iets?
i5 met 256GB is toch ook precies wat je zoekt? Of begrijp ik je nu verkeerd? (Of was die tweede 256GB een typfout?).

Maar even stap voor stap:En voila, een 11" i5 1.6Ghz met 256GB voor 1449 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Een cooling pad gaat niet helpen, de hitte komt er meer uit aan de achterkant (ventilator uitgang) en de bovenkant dan de onderkant.
A.Kebab schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:48:
Het zou in principe geen aars uitmaken welk spelletje je draait. De hardware moet gewoon tegen 100% belasting kunnen.
Dat kan ie ook, alleen wordt het toetsenbord aan de hete kant.

Als ie van zware belasting stuk gaat beter nu dan nadat ie de applecare uit is :P
GekkePrutser schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:43:
En voila, een 11" i5 1.6Ghz met 256GB voor 1449 euro.
Persoonlijk zou ik me overigens zeer sterk afvragen of ik die extra 128 GB *echt* nodig zou hebben. En in hoeverre een externe USB2 schijf misschien die noden ook kan vullen. 300 euro is een smak geld -- niet te veel op zich, maar wel een heleboel.

[ Voor 40% gewijzigd door Jasper Janssen op 04-09-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Jasper Janssen schreef op zondag 04 september 2011 @ 23:14:
Persoonlijk zou ik me overigens zeer sterk afvragen of ik die extra 128 GB *echt* nodig zou hebben. En in hoeverre een externe USB2 schijf misschien die noden ook kan vullen. 300 euro is een smak geld -- niet te veel op zich, maar wel een heleboel.
Ik ook niet hoor. Het was een vraag van cannonpie die ik beantwoordde. Ik heb pas mijn 11" besteld, maar zonder i7 (vanwege de extra warmte) en gewoon met de 128GB. Ik vind 300 ook te veel voor 128GB extra. Dan ga ik wel wat meer zooi heen en weer schuiven en met externe HD's werken. Want zelfs 256GB is ook helemaal niet zo veel, dus behelpen word thet toch wel. Diskruimte heb je toch nooit echt genoeg. Maar 128GB is voor mij genoeg om de dingen mee te nemen waar ik op een bepaald moment aan bezig ben.

Ik vind de 128GB de meeste waar voor je geld, zeker omdat je daar de (eigenlijk onontbeerlijke) 4GB ook al bij krijgt. Als je het instapmodel van 64GB neemt met 4GB er bij dan is het nog maar 100 euro extra voor de 128GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux

lux

matthijst schreef op zondag 04 september 2011 @ 19:03:
[...]

Vraag het me af; heb er ondertussen al flink wat tv series op zitten kijken en geen gebrom gehoord...
Kan zijn dat het geluid dan zachter staat dan bij jou, maar ook muziek lijkt zo op het eerste gehoor wel goed te klinken.
Maak eens een andere account aan en check of het probleem zich daar ook voordoet? Of log snel ff in met de Guest account en speel eens wat muziek af. Het kan natuurlijk dat er een hardware probleem is. Welke muziek i het trouwens? Veel bass/beats?

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

A.Kebab schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:48:
[...]

De hardware kan er wel tegen, maar het is wel handig te zorgen voor een goede koeling. Je laptop op een kussen op schoot leggen is bijvoorbeeld niet zo best voor de airflow.

De Intel zou uit zichzelf moeten terugschakelen, maar dat is weer niet zo best voor je performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Excuses! Ik haalde ff vanalles door elkaar; zwaar weekend kennelijk :)

Blijft een moeilijke keuze.

Weet iemand trouwens wat ze precies met die printer korting bedoelen? Er staat "TOT 80euro korting" :het kan oom minder zijn?

[ Voor 32% gewijzigd door Megalomania op 05-09-2011 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 08:26
Megalomania schreef op maandag 05 september 2011 @ 07:52:
Weet iemand trouwens wat ze precies met die printer korting bedoelen? Er staat "TOT 80euro korting" :het kan oom minder zijn?
Nee, je krijgt gewoon 80 euro teruggestort na bestelling van Mac + printer. Er staat TOT omdat je denk ik niet meer terug kan krijgen dan dat de printer kost. Stel je pakt de goedkoopste (volgens mij 79.95), dan zul je dat terugkrijgen ipv 80 euro. Flink verschil toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
A.Kebab schreef op zondag 04 september 2011 @ 11:58:
[...]

Ah, goed nieuws. Heb je de schroeven alleen wat aangedraaid of de klep helemaal los geschroeft en weer vastgezet?
Ik heb de klep er helemaal afgedraaid en weer op gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Martijn schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:37:
[...]

Nee, je krijgt gewoon 80 euro teruggestort na bestelling van Mac + printer. Er staat TOT omdat je denk ik niet meer terug kan krijgen dan dat de printer kost. Stel je pakt de goedkoopste (volgens mij 79.95), dan zul je dat terugkrijgen ipv 80 euro. Flink verschil toch? ;)
ja je heb helemaal gelijk. kan in de voorwaarden ook alleen die regel terug vinden.

mensen ervaring met de HP Photosmart 5510 e-All-in? tzal wel duur printen zijn maar toch leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Megalomania schreef op maandag 05 september 2011 @ 10:25:
[...]

ja je heb helemaal gelijk. kan in de voorwaarden ook alleen die regel terug vinden.

mensen ervaring met de HP Photosmart 5510 e-All-in? tzal wel duur printen zijn maar toch leuk
Heb net een week terug een MBA13/i5/256GB besteld met die printer. Voor een tientje niet onaardig inderdaad. Denk dat ik hem op Marktplaats zet, maar je sowieso winst ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-07 19:32
Martijn schreef op maandag 05 september 2011 @ 13:24:
[...]

Heb net een week terug een MBA13/i5/256GB besteld met die printer. Voor een tientje niet onaardig inderdaad. Denk dat ik hem op Marktplaats zet, maar je sowieso winst ;).
Ik heb die printeractie bij de bestelling van mijn Air uiteindelijk toch laten zitten, omdat ik vrij slechte ervaringen heb met dit soort acties.
Op de één of andere manier moet je er altijd weer 'achteraan' om je geld terug te krijgen. :/

Mijn netwerkprinter doet het nog prima, dus no thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Klopt, er is onlangs zelfs een topic verschenen over dit onderwerp. De ervaringen waren allerminst positief.

edit:

[Apple acties] Printer

[ Voor 28% gewijzigd door Greatsword op 05-09-2011 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Destianto schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:21:
Klopt, er is onlangs zelfs een topic verschenen over dit onderwerp. De ervaringen waren allerminst positief.
Dit is al de tweede 2011 MBA die ik bestel en al tweede keer met 89.95 euro printer erbij. De eerste binnen een maand geld retour van Apple, dus heb er wel vertrouwen in dat dit de tweede keer ook goed gaat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heb zelf ook al het geld terug ontvangen van apple. Aangezien ik m'n macbook via de apple site had besteld was de aanvraag voor de rebate vrij snel gedaan. In totaal heb ik 3-4 weken op het geld moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Zie ik nou dat de witte normale Macbook niet meer gemaakt word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

The Great HooD schreef op maandag 05 september 2011 @ 20:22:
Zie ik nou dat de witte normale Macbook niet meer gemaakt word?
is sinds juni al niet meer te koop via apple (alleen studentstore), hooguit restjes via bepaalde shops (dixons etc)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Fietsbel schreef op maandag 05 september 2011 @ 20:59:
[...]

is sinds juni al niet meer te koop via apple (alleen studentstore), hooguit restjes via bepaalde shops (dixons etc)
Jammer. Vond ik toch een goedkoop alternatief, zo konden ook de wat minder bedeelden toch van Mac OSX genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 00:41
Dat kunnen ze nu ook, goedkoper zelfs! De normale MacBook was €999 en de goedkoopste MacBook Air begint zelfs bij €949 :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
The Great HooD schreef op maandag 05 september 2011 @ 21:43:
[...]

Jammer. Vond ik toch een goedkoop alternatief, zo konden ook de wat minder bedeelden toch van Mac OSX genieten.
Ik ken iemand die Mac OSX op een cheap ass netbook heeft geïnstalleerd (hij moest er wel de wireless-radio voor vervangen): dat kan dus ook als je een beetje handig bent ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

The Great HooD schreef op maandag 05 september 2011 @ 21:43:
[...]

Koop dan een 2e hands model (beter dan de witte), heb je veel meer aan en goedkoper.
http://tweakers.net/aanbod/

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lux schreef op zondag 04 september 2011 @ 23:59:
[...]

Maak eens een andere account aan en check of het probleem zich daar ook voordoet? Of log snel ff in met de Guest account en speel eens wat muziek af. Het kan natuurlijk dat er een hardware probleem is. Welke muziek i het trouwens? Veel bass/beats?
Denk dat dit op mij van toepassing is? Andere user werkt niet hoor het lijkt sowieso puur hardware matig probleem te zijn. Totaal niet, bijvoorbeeld veel nummers van het album van Adele: niet boven de 60% want dan gaat het brommen/zoemen, ik weet zeker dat al zou de macbook air wat meegeven ik het zou kunnen stoppen door wat op de betreffende plek te knijpen, er trilt volgens mij wat mee of het boxje is nu al niet goed meer, zou ook kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux

lux

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 22:49:
[...]

Denk dat dit op mij van toepassing is? Andere user werkt niet hoor het lijkt sowieso puur hardware matig probleem te zijn. Totaal niet, bijvoorbeeld veel nummers van het album van Adele: niet boven de 60% want dan gaat het brommen/zoemen, ik weet zeker dat al zou de macbook air wat meegeven ik het zou kunnen stoppen door wat op de betreffende plek te knijpen, er trilt volgens mij wat mee of het boxje is nu al niet goed meer, zou ook kunnen..
Indien de laptop nog onder garantie is, zou ik Apple contacteren of ermee terug gaan naar de winkel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Even een vraag voor de Air 2010 gebruikers die Lion erop hebben geinstalleerd. Dit heb ik dus gedaan en het bevalt prima, maar het valt mij op dat vooral het afsluiten van het OS ineens een stuk langer duurt. Ligt dit aan Lion of aan iets wat ik zelf niet goed heb ingesteld? Heb destijds een clean install van Lion gedaan dus daar kan het niet aan liggen. Verder top OS!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Heb een air 2010 11", bij mij geen problemen. Net even getest voor je, maar ik sluit hem anders nooit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Afsluiten, dat is iets wat ik zelden doe.

Ook net even voor je gekeken (najaar 2010) en het voelt niet echt anders aan. De ene keer duurt het wel iets langer dan de andere. ( 5 ~ 20 sec )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Het hangt er ook heel erg vanaf wat je open hebt staan uiteraard.

Heb altijd ~ 5/7 remote desktops aanstaan. Dan duurt het afsluiten uiteraard wel wat langer...

Yup, ik onderhoud de servers voor de hele familie:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
rockmanz schreef op maandag 05 september 2011 @ 18:17:
Heb zelf ook al het geld terug ontvangen van apple. Aangezien ik m'n macbook via de apple site had besteld was de aanvraag voor de rebate vrij snel gedaan. In totaal heb ik 3-4 weken op het geld moeten wachten.
Same here.... na 3-4 weken geld terug gehad.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:09
Je kan de laptop eventueel op een cooling pad zetten, maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat je gewoon teveel van de laptop vraagt.
Ik heb me de afgelopen week lopen verbazen over de koeling. Ik was bezig 6GB over te zetten via de USB netwerk kabel. 35% CPU gebruikt. CPU 95 Graden en koeler op 4400 RPM. Op dat moment blaast ie als een gek en moet die RPM volhouden om een kopieer actie uit te voeren en dat met slecht 100Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Heb gek genoeg het zelfde gehad toen ik in Duitsland ben geweest (toetsenbord is vervangen, MB lag dus helemaal open).

Hitte als een gek, nu ik weer (lees: weeeeer) een nieuw toetsenbord heb inclusief accu is dit probeem geheel opgelost.

Misschien toch een connector die niet lekker is? Nu springt ie wel aan, maar dan trekt hij de temperatuur in eens heel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Destianto schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 15:05:
Afsluiten, dat is iets wat ik zelden doe.

Ook net even voor je gekeken (najaar 2010) en het voelt niet echt anders aan. De ene keer duurt het wel iets langer dan de andere. ( 5 ~ 20 sec )
Ik herinner me ineens dat ik vroeger een tooltje op mijn air had staan waarmee het ram geheugen onder een bepaalde accucapaciteit niet werd weggeschreven. Dit zou beter zijn voor de ssd maar tegelijkertijd scheelt dit natuurlijk in afsluittijd. Weet iemand toevallig de naam nog? in het essentieele mac software topic kom ik deze niet meer tegen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is mijn eerste bericht op mijn nieuwe MBA en ik moet toegeven hij is SUPER snel!
Nog juist een vraagje. Het is percies niet mogelijk om mijn keyboard verlichting aan te zetten... Hoe fix ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relis
  • Laatst online: 18-09 15:47
Dat kan standaard alleen als het wat donkerder is, dan kan je het aanpassen via de f5 en 6 knoppen.
Er is als het goed is een tooltje dat je in staat stelt om dit zelf aan te passen, moet je even googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik heb het gevonden thx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Je kan ook gewoon je vinger over de webcam houden (en de 2 gaatjes er naast links en rechts), in 1 van die gaatjes zit de lichtsensor. Dan denkt hij dat het donker is en dan gaat de verlichting aan.

Zojuist trouwens mijn 11" (i5/128/US keyboard) ontvangen, super klein :D Alleen ik heb nu toch wel mijn twijfels of 11" wel de goede grootte voor me is, het voelt toch een beetje krampachtig allemaal, vooral de trackpad. Ik denk dat het komt omdat ik mijn handen anders buig omdat anders die scherpe rand in mijn handen drukt en ik ben daar erg gevoelig voor.

Ik ga hem gewoon een weekje uitproberen, misschien went het wel, anders heb ik gelukkig de 14 dagen zichttermijn omdat ik online besteld heb. Ik heb wel de Samsung SSD (boeit me niet zo) en het Samsung scherm (dat vind ik juist wel heel belangrijk, een collega heeft de LG en ik vind deze echt beter), dus ik ga er hard aan proberen te wennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

DeNachtwacht schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 20:04:
[...]

Ik herinner me ineens dat ik vroeger een tooltje op mijn air had staan waarmee het ram geheugen onder een bepaalde accucapaciteit niet werd weggeschreven. Dit zou beter zijn voor de ssd maar tegelijkertijd scheelt dit natuurlijk in afsluittijd. Weet iemand toevallig de naam nog? in het essentieele mac software topic kom ik deze niet meer tegen.
Safe sleep

Weet iemand wat trouwens de shortcut is voor het in slaap brengen van je Air? Normaliter is dat bijvoorbeeld CMT+OPT+EJECT. Maar een Air heeft geen Eject :P

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 07-09-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
ALT+CMD+EJECT (F12 is bij mij eject in elk geval...) Misschien beter kijken? :P :9

Misschien interessant: http://www.techrepublic.c...-inch/6291537?tag=nl.e101

[ Voor 44% gewijzigd door Toppe op 07-09-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dank _/-\o_ ! Eindelijk een teardown van de 11". Want iFixit had van het 2011 model alleen de 13" gedaan.

Wel vreemd dat ze het label op de WiFi kaart zwart hebben gemaakt :S Wat daar nou zo geheim aan is snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Welke foto mag ik dat aanschouwen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 07 september 2011 @ 17:14:
Welke foto mag ik dat aanschouwen??
Edit: Sorry ik dacht dat dit over de eject knop ging :) Ik heb geen eject knop op de mijne, ter verduidelijking. Dus ik snap de vraag van Bosmonster heel goed. Op mijn Air zit dit in elk geval niet meer (2011, 11", US toetsenbord), misschien zijn het alleen de 2010's die het hebben? Of iets met het Amerikaanse toetsenbord? Bij mij is F12 volume omhoog. En de knop daarnaast is aan/uit.

Die zwart gemaakte foto vind je hier en hier

[ Voor 47% gewijzigd door GekkePrutser op 07-09-2011 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Nog wat ervaringen van mijn nieuwe 11":
  • Het scherm is uiteraard kleiner dan de 13" (ik heb hem naast een plastic witte MB gehouden), maar als ik hem 10 cm dichterbij houd is het beeld weer even hoog binnen mijn blikveld (en breder) dus zoveel scheelt het nu ook weer niet.
  • Of ik de extra resolutie niet mis weet ik nog niet, want xcode is nog aan het installeren. Tijdens normaal gebruik, browser, textedit is het prima, maar dat zegt niet zo veel. Ik vind de kleine tekst juist erg prettig door de hoge DPI.
  • Trackpad is wel wat krampachtiger dan ik dacht, werkt niet lekker, zeker met de meer-vingerige gestures. Trackpad van de 13" is echt veel prettiger. Het is vooral doordat ik mijn duim standaard onderop houd vanwege het klikken en dan moet je je vingers heel ver buigen om er nog gewoon mee te werken. Bij de 13" had ik een fysieke muisknop dus had ik het touch gedeelte helemaal vrij voor mijn vingers. En natuurlijk geen gestures dus dan valt het minder op.
  • Als je de dock verbergt of rechts plaatst scheelt het heel veel maar ik wil hem gewoon altijd onderin hebben en dat is nu wel een beetje een handicap. Heel klein maken helpt wel wat, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Laatst online: 13-09 16:51
Weet iemand of er plannen zijn om een algemeen Thunderbolt docking station uit te brengen, zoals dat bijv in het nieuwe Thunderbolt Display zit?

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 22:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Laatst online: 13-09 16:51
Zoiets, maar dan ook nog met een standaard HDMI of DVI poort... en iets minder lelijk ;)

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

GekkePrutser schreef op woensdag 07 september 2011 @ 15:38:
[...]

Ik ga hem gewoon een weekje uitproberen, misschien went het wel, anders heb ik gelukkig de 14 dagen zichttermijn omdat ik online besteld heb. Ik heb wel de Samsung SSD (boeit me niet zo) en het Samsung scherm (dat vind ik juist wel heel belangrijk, een collega heeft de LG en ik vind deze echt beter), dus ik ga er hard aan proberen te wennen :)
Hoe kan je eigenlijk nagaan welk merk scherm er in zit?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• GekkePrutser
  • Niet online
Laguna schreef op woensdag 07 september 2011 @ 23:24:
[...]
Hoe kan je eigenlijk nagaan welk merk scherm er in zit?
ioreg -lw0 | grep IODisplayEDID | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

In Terminal. LP..... is LG-Philips scherm, LTH..... is Samsung.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 08-09-2011 00:04 ]

• Jasper Janssen
Cardinal schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 15:24:
[...]

Ik heb me de afgelopen week lopen verbazen over de koeling. Ik was bezig 6GB over te zetten via de USB netwerk kabel. 35% CPU gebruikt. CPU 95 Graden en koeler op 4400 RPM. Op dat moment blaast ie als een gek en moet die RPM volhouden om een kopieer actie uit te voeren en dat met slecht 100Mbit.
Ik heb voor de zekerheid eens een temp monitor geinstalleerd, die zegt bij de mijne continu rond de 60 graden idle voor beide cpu cores, en zodra je wat gaat doen (of het nu gamen is of iets stoms als idd een filecopy actie) springt ie al vrij snel naar de 90 graden en keihard blazen. Nu weet ik niet helemaal zeker of die temps kloppen -- de temperature monitor die ik had gevonden is niet specifiek compatible verklaard met de MBA 2011. Wel is 't duidelijk dat het ding echt heel heet wordt onder het toetsenbord.

• Quakie

Quakie

quakelen

En dat is een MBA 13 2011 versie met standaard i5 erin?

Ik vind 60 wel erg warm nl. Mijnes doet ongeveer 41 a 46 onder internet gebruik.
Inderdaad als ik hem echt gaat gebruiken schiet gelijk naar de 95 graden toe met cooler zowat max.

Grote kans dat je veel koelpasta tussen koelblok en cpu hebt zitten.

Je zou SMC Fancontrol kunnen proberen. Dan kan je ook eventueel je fan speed aanpassen. Grote kans dat er geen geluid verschil is tussen 2000 rpm (default) en 2700 rpm en dit kan wat graden schelen.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

GekkePrutser schreef op donderdag 08 september 2011 @ 00:03:
[...]

ioreg -lw0 | grep IODisplayEDID | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

In Terminal. LP..... is LG-Philips scherm, LTH..... is Samsung.
Bedankt hiervoor ik heb dus een LG Philips scherm (LP133WP1-TJA3). Ik vind wel dat de kleuren niet echt fel zijn vergeleken met de kleuren van mijn desktop monitor met TN scherm. Het rood van Tweakers is niet Ferrari rood zeg maar (op deze site beter waarneembaar) en ook de wallpaper Tree Snake on Branch is niet fel groen, maar geen idee of dit bij een exemplaar met een Samsung scherm beter is.

Volgens Anandtech zou er weinig verschil tussen de schermen zitten.

@Zapara (hieronder)
Dat dien je in zijn geheel in de Terminal in te voeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Laguna op 08-09-2011 22:21 ]

Verwijderd

Moet je datgeen intypen in terminal? In een geheel of stukjes?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 21:32 ]

• lux

lux

Yesss LTH133BT01A03 :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:18:
Moet je datgeen intypen in terminal? In een geheel of stukjes?
Ik zou zeggen probeer het eens! Maar goed, in het geheel dus het wordt al helemaal voorgekauwd, CTRL+C CTRL+V. Hoppa
Hier ook een LG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Heb vandaag ook een 13 inch binnen met Samsung scherm en SSD. Ik moet wel zeggen dat ik erg moet wennen aan het scherm. Na een uurtje erg vermoeide ogen, lijk beetje koppijn van te krijgen. Kan zijn dat ik aan de relatief hoge resolutie moet wennen, meer mensen last van?
Pagina: 1 ... 5 ... 53 Laatste