Het grote Windows naar Mac frustratie topic

Waar dit topic voor bedoeld is
Dit topic is bedoeld voor mensen die altijd met Windows hebben gewerkt, maar zijn overgestapt naar Mac OSX. Je komt een hoop dingen tegen op Mac OSX die beter zijn, anders werken of misschien niet kunnen of niet bestaan. Je kunt al je vragen en frustraties kwijt in dit topic. Het is de bedoeling dat we zo een overzicht krijgen van alle problemen en vragen waar Windows verlaters mee zitten, met daarbij antwoorden en alternatieven van de meer ervaren Mac OSX gebruikers. In eerste instantie wordt dit topic dus gevuld met mijn eigen frustraties en vragen, later wordt deze uitgebreid met de meest waardevolle antwoorden en oplossingen van andere tweakers.Waar dit topic niet voor bedoeld is:
* De inmiddels behoorlijk vermoeiende flamewar tussen Microsoft en Apple.* Helpdesk aangelegenheden zoals foutmeldingen of installatieperikelen. Start hiervoor je eigen topic.
* Dit is geen algemeen ervaringen (I)Mac OSX topic. Deze bestaan al.
De frustraties en mogelijke oplossingen
Waarschuwing voor overstappers!
Als je in Windows een map verplaats/kopieert naar een plek waar al een map is met deze naam worden de bestanden samengevoegd. In Mac OS X werkt dit compleet anders! Hier wordt de map die al aanwezig is verwijdert en de te verplaatsten/kopiëren map in de plaats gezet! Mac OS X kent op dit moment geen makkelijke manier om twee mappen samen te voegen!Algemene info over Mac OS X
Een aantal toetsen hebben een andere naam in Mac OS X dan in Windows namelijk:Windows <----> Mac OS X
Alt <----> Option
WinToets <----> Command
Je herkent de Command toets aan het volgende:
Bij de oudere Mac toetsenborden staat er een appeltje op
Bij de nieuwere Mac toetsenborden staat er cmd op.
Links van de command toets is de option toets.
Een toetsenbord van Apple is iets anders dan die voor Windows. Als je een Windows toetsenbord aansluit op een Mac zult u merken dat de twee knoppen links van de spatiebalk (nl "Command" en "Option") zijn om gedraaid. U kunt dit veranderen door te klikken op het Appeltje links boven-->Systeemvoorkeuren-->Toetstenbord-->Het tabblad Toetsenbord-->Speciale Toetsen. Daar kiest u het aangesloten toetsenbord en verwisseld u in de optie daaronder de twee toetsen.
De harde schijf
Bij Mac OS X worden geen schijfletters gebruikt zoals in Windows (C,D etc) maar alle schijven worden "gemount" als volume en de naam van dit volume wordt gebruikt als schijfnaam.De schijf waar je vanaf opstart en waar dus het OS op staat wordt gemount als "/".
Het allereerste punt van de schijf wordt ook wel de "root" genoemd. In Windows is dit C:\. Onder deze root van Windows schijven staat bijvoorbeeld C:\Program Files en C:\Windows.
Bij Mac OS X is dit dus net wat anders namelijk:
/System of /Systeem --> dit is de map van het besturingssysteem. Als je geen idee hebt wat je doet blijf hier dan vooral uit!
/Library of /Bibliotheek --> Hierin staan vele plugins en algemene applicatie data. Ook hierbij geldt: heb je geen idee wat je doet blijf hier dan vooral uit!
/User of /Gebruikers --> Dit is de map voor de gebruikers accounts. Als je deze opent zul je alle gebruikers van de Mac zien.
/Applications of /Programma's --> In deze map staan alle programma's. In je eigen thuismap zul je zien dat je ook een map hebt die Applications of Programma's heet. Gebruik de map die in je eigen thuismap staat alleen voor programma's die verder niemand mag gebruiken! Alle overige applicaties gewoon in de /Programma's zetten. (Je kunt deze het beste vergelijken met de Program Files van Windows)
Rechtermuisknop doet het niet
Standaard staat de rechtermuisknop uitgeschakeld. Je kunt dit inschakelen in de systeemvoorkeuren -→ muisRemote Desktop

Als je veel op Windows systemen hebt gewerkt, dan ben je vast wel bekend met het Remote Desktop Protocol (RDP), ook wel “Extern bureaublad” genaamd. RDP kun je andersom nog wel gebruiken. Je hebt diverse programma’s die ervoor zorgen dat je een Windows machine vanaf je Mac kunt overnemen. Je kan alleen geen RDP gebruiken om een Apple Mac mee over te nemen. Er bestaat Apple Remote Desktop software, maar daarmee kun je alleen een Mac overnemen vanaf een andere Mac. En aangezien dit je eerste Mac waarschijnlijk is, ben je daar niet echt mee geholpen.
De manier waarmee je een Mac kan overnemen is met VNC. Er zit standaard in Snow Leopard al een manier om VNC aan te zetten. Ikzelf gebruik op dit moment Teamviewer. Dit pakket is gratis voor non commercieel gebruik. Ik laat Teamviewer standaard opstarten na het aanmelden. Ik heb er een vast wachtwoord voor ingesteld. Je kunt twee accounts aanmaken voor Teamviewer en dan elkaar als partner opgeven. Daarna kun je handig je scherm overnemen. Ook buiten een firewall om, omdat de verbinding via de applicatie zelf gaat.
Teamviewer downloaden
Office:mac

Voor mij is er geen ontkomen aan: Office voor de Mac. Als je al jarenlang met Windows werkt, dan heb je op zeker Word en Excel bestanden die je op je Mac wilt openen en bewerken. Office 2011 is dan een uitkomst.
Gelukkig kun je in Outlook PST files importeren, zodat je al je mail netjes kunt overzetten naar je Mac. Er is echter wel iets wat een beetje vreemd gaat in Office. Er is namelijk geen manier om na het openen van office een profiel te kunnen selecteren. Je kan nog wel met profielen werken, maar het gaat iets omslachtiger. Stel dat je twee profielen wilt; een profiel voor jezelf en een profiel voor je vriendin/vrouw. Dan hou je de Option toets ingedrukt en dan klik je met je linkermuisknop op het programma Outlook. Je krijgt dan een scherm te zien waar je meerdere profielen kunt instellen. Je moet wel elke keer voor het switchen eerst het andere profiel handmatig als standaard instellen. Dat is wel wat onhandig. Wat ook onhandig is, is dat de voorkeursinstellingen voor beide profielen gelden. Dus als het ene profiel instelt dat je het mailtje aan de onderkant van je scherm moet worden bekeken, dan geldt dit ook voor het andere profiel.

Ik heb een heel vervelend probleem nog met outlook. Ik heb een redelijk grote mailbox en vrijwel elke keer als ik mijn Mac heb herstart, dan gaat hij mijn identity upgraden. Dit doet hij heel langzaam en vervolgens start het netjes op. Ik heb al een keer mijn hele mailfile een rebuild gegeven in het bovenstaande menu, maar dit heeft niet geholpen.
In veel fora heb ik gelezen, dat oudere versies van Office voor Mac nog veel slechter waren. Als je dus Office aanschaft, koop dan geen (goedkopere) oude versie, maar koop 2011.

Handige sneltoetsen
toets combinatie inclusief omschrijving |
Alt-Cmd-D -→ Toon/Verberg Dock |
Cmd-Tab -→ Wissel tussen programma's |
tab -→ Spring naar het volgende item |
Alt-Sleep -→ Kopieren |
Alt-Cmd-Sleep -→ Maak een alias |
Cmd-T -→ Toon Font palette in programma |
Cmd-Shift-3 -→ Neem een foto van het scherm |
Cmd-Shift-4 -→ Neem een foto van een selectie |
Cmd-Shift-4, dan Toets Control tijdens het selecteren -→ Neem een foto van een selctie en plaats het op je klembord |
Cmd-Shift-4, en dan de spatiebalk -→ Neem een foto van een venster |
Alt-Cmd-esc -→ geforceerd stoppen |
Ctrl-Eject -→ Herstart, Sluimer, Zet uit |
Ctrl-Cmd-Eject -→ Stop alle programma's en zonder bevestiging herstarten. |
Alt-Cmd-Eject -→ Sluimet |
Cmd-klik venster knoppenbalk knop (recht boven) -→ Blader door de beschikbare weergaves voor de knoppenbalk van het venster |
Tijdens opstarten |
toets combinatie en omschrijving |
Cmd-alt-P-R tijdens opstarten -→ "zap de PRAM" lost vaak zeer veel onverklaarbare problemen op (TIP!) |
Toets C tijdens opstarten -→ Start op van een CD met een Systeemmap |
Toets N tijdens opstarten -→Start op van een Netboot Server |
Toets R tijdens opstarten -→ Reset het PowerBook scherm |
Toets T tijdens opstarten -→ Opstarten in FireWire Target Disk mode |
Toets Shift tijdens opstarten -→ Opstarten in Safe Boot mode en tijdelijk de login items en andere esentiele kernel extension bestanden (Mac OS X 10.2 and later) uitschakelen |
Toets Cmd-V tijdens opstarten -→ Opstarten in Verbose mode. |
Toets Cmd-S tijdens opstarten -→ Opstarten in Single-User mode (Appeltje line) |
Menu |
Keyboard shortcut en omschrijving |
Apple Menu |
Shift-Cmd-Q -→ Uitloggen |
Shift-Alt-Cmd-Q -→ Onmiddelijk uitloggen |
Finder Menu |
Shift-Cmd-Delete -→ Leeg prullenmand |
Alt-Shift-Cmd-Delete -→ Leeg prullenmand onmiddelijk |
Cmd-H -→ Verberg Finder |
Alt-Cmd-H -→ Verberg andere |
Archief Menu |
Cmd-W -→ Sluit venster |
Alt-Cmd-W -→ Sluit alle vensters |
Cmd-N -→ Nieuw Finder venster |
Shift-Cmd-N -→ Nieuwe folder |
Cmd-O -→ Open |
Cmd-S -→ Bewaar |
Shift-Cmd-S -→ Bewaar als |
Cmd-P -→ Print |
Cmd-I -→ Toon Info |
Alt-Cmd-I -→ Toon Info extra |
Cmd-D -→ Dupliceer |
Cmd-L -→ Maak Alias |
Cmd-R -→ Toon origineel van Alias |
Cmd-T -→ Toevoegen aan favoriten |
Cmd-Delete -→ Verplaats naar de prullenmand |
Cmd-E -→ Eject |
Cmd-F -→ Zoek |
Wijzig Menu |
Cmd-Z -→ Ongedaan maken |
Cmd-X -→ Knip |
Cmd-C -→ Kopieer |
Cmd-V -→ Plak |
Cmd-A -→ Selecteer alles |
Cmd-1 -→ Weergave symbolen |
Cmd-2 -→ Weergave lijst |
Cmd-3 -→ Weergave kolommen |
Alt-Cmd-B -→ Verberg knoppenbalk |
Cmd-J -→ Toon weergaveopties |
Cmd -→ - [ Terug |
Cmd - ] -→ Vooruit |
Bron: Machelp.nl
Eurotoets € US toetsenbord : Option+ Shift + 2 Voor een NL toetsenbord is € alleen option + 2. Zonder de shift erbij.
Een hele handige functie is de voorvertoning. Als je op de spatiebalk drukt, dan krijg je een voorvertoning van het geselecteerde bestand. Dit is heel handig voor plaatjes, maar ook een hele hoop andere bestanden zijn op die manier snel te openen.
Toetstenbord
Om de volgende tekens ´^¨ op letters te krijgen doet u het volgende:Teken Toetscombinatie
é Option + e + gewenste letter
ê Option + i + gewenste letter
ë Option + u + gewenste letter
è Option + `(is toets naast linker shift) + gewenste letter
Om een meer windows-esque manier van accenten typen na te bootsen kun je ook hier:
systeemvoorkeuren -> Language & Text -> Input Sources
de input methode op US International - PC instellen.
Deze staat standaard op Dutch/Nederlands, maar de US international zorgt ervoor dat je eerst de ' of " en daarna de letter kunt typen waar de umlaut / het accent op moet komen.
Cmd + het eerste lettertje van een optie werkt ook als je een dialog krijgt.
Dus als er staat Cancel en OK dan werkt cmd + O ook om de optie te selecteren.
Screenshot maken
Een screenshot maken doe je op de volgende manier:1. Zorg dat hetgene in beeld is wat je wil screenshotten.
2. Druk op Command + Shift + 3
3. Er staat nu een screenshot op je desktop. Klik met je rchtermuisknop erop. Kies “ openen met” en kies voor “ Voorvertoning (Standaard)
4. Selecter met je muis wat je uit je screenshot wil hebben en kies uit het menu Extra “ Snij bij” .
5. Sla vervolgens het bestand op, of copy paste het waar je wilt. (command A, Command C, Command V.
Als je van een venster een screen shot wilt maken gebruik je command + shift + 4 en dan met de muis op het venster waar je een screenshot van wilt maken gaan staan en vervolgens op spatie balk drukken (het venster wordt grijzig) en daarna met de muis klikken
Als je van een bepaald stuk van je scherm een screenshot wilt maken (dus in plaats van de gequote stap 3-5) kun je weer command + shift + 4 gebruiken en dan klikken met de muis knop en vervolgens de muis slepen over het juiste stuk dit kun je zien door het grijze vierkant. Daarna muis knop los laten
Spotlight
Mac OS X kent een zeer fijn interne zoekmachine genaamd Spotlight. Deze doorzoekt alle bestanden waarvoor Mac OS X ondersteuning heeft (hier zijn ook extra plugins voor de krijgen) zoals Mail, Word documenten, bladwijzers/geschiedenis van Safari, Adresgegevens uit adresboek, etc. U kunt ook hieruit programma's starten zodat u niet alle programma's in het dock hoeft te zetten.Om dit te gebruiken klikt u op het vergrootglas rechtsboven in het scherm of u drukt op command + spatie balk.
Finder
Om binnen Finder "Cut/Paste" te gebruiken bij mappen en bestanden werkt helaas command + x & command + v niet. Binnen 1 volume kan je mappen/bestanden slepen naar een andere plek. Deze wordt dan verplaatst.Om een map/bestand te verplaatsten naar een ander volume moet je hierbij command ingedrukt houden en dan te slepen anders wordt deze map/bestand gekopieërd.
Overigens werkt command binnen 1 volume juist tegenovergesteld en kan je dan juist kopiëren.
Het (de)installeren van software
In tegenstelling tot Windows, moet je software naar je applicatiefolder slepen om het te installeren. Je zult voornamelijk *dmg bestanden vinden die je gaat installeren. Deze kun je uitvoeren/openen en daarna kun je meestal de software installeren door het te slepen naar je applicatiefolder. Deinstalleren gaat op dezelfde manier. Gewoon uit je applicatiefolder en dan in de prullenbak mikken.Je DMG bestand blijft nog wel “open” staan als je die hebt geopend. Je kunt deze slepen naar de prullenbak of in Finder klikken op het eject knopje. DMG bestanden of Removable storage unmounten kan trouwens ook rechtstreeks vanaf de desktop door er rechts op te klikken en dan 'Verwijderen' te kiezen.
Anti Virus
Het eerste wat je doet bij een nieuwe Windows installatie is het installeren van een virusscanner. Nu hoor ik bij Mac OSX verschillende meningen. De een zegt dat het niet nodig is, terwijl de ander vind dat je toch zeker wel een antiviruspakket moet installeren. Ik ben er voor mezelf niet uit. Ik heb ook nog niet naar de mogelijkheden gekeken. Ik ben benieuwd naar de meningen en onderbouwingen van anderen.Een share na een reboot automatisch mounten
Hier een oplossing voor je om netwerklocaties te mounten na het booten van je mac:Ga naar Apple - > Systeemvoorkeuren -> Gebruikers -> (tabje) inloggen
Sleep vervolgens je (al gemounte) netwerk locatie naar dit venster in het midden
of druk op het plusje en zoek de map/locatie op en selecteer deze, vervolgens staat er een nieuwe rij.
NAS
Bij het verwijderen van bestanden van een NAS krijg je de popup of je het zeker weet...(geen prullenbak op NAS) Met windows zou je daar op alle manieren de juiste keuze kunnen maken, muis, pijltjes, tab etc. Standaard bij een OSX moet je dit dus met je muis doen.Je moet dus in je systeem instellingen / keyboard aangeven dat je toetscombo's overal wilt gebruiken, (onderste radiobutton op de 2e tab) als het goed is ook te bereiken via ctr F7
Vervolgens kan je met tab door de opties van je dialoog venster, enter activeert nog steeds de default optie, maar spatie activeert de via tab gehighlighte knop.
Usenet
Aangezien FTD er mee ophoudt, zocht ik een alternatief op de Mac. OpenFTD was voor velen ook niet echt heel fijn om mee te werken, aangezien het pakket redelijk wat kuren heeft. Spotnet lijkt de opvolger van FTD, maar is er (nog) niet voor de Mac. Er druppelen wel versies binnen van spotlite, maar de functionaliteit is nog beperkt op het moment van schrijven. Ik gebruik nu NZBVortex om mee te downloaden en een versie van FTD wat draait via Winebottler, die ik van een handige tweaker heb gekregen. Na 1 maart moet ik dus op zoek naar een andere methode.Een van de betere NZB clients is SABNZB+ voor mac.
Windows software draaien
Het is mogelijk om windows software te draaien op de volgende manieren:BootCamp
Dit is een native (dat wil zeggen alleen Windows draait op dat moment waardoor alle bronnen beschikbaar zijn voor Windows) manier om Windows te draaien. Dit is voor de meeste windows spellen noodzakelijk.
Gevritualiseerd
Dit houdt in dat windows naast Mac OS X draait. Het grote voordeel is het niet hoeven switchen tussen Mac OS X en Windows. U kunt dus programma's van Windows tegelijkertijd draaien naast programma's van Windows. Grootste nadeel van deze oplossing is dat de Mac wat trager wordt door het draaien van twee (of meer) besturingssystemen.
Er zijn hier meerdere oplossingen voor:
Parallels
VMWare
Wine
Crossover (eigenlijk Wine maar meer gericht op non techneuten)
Al deze pakketten hebben hun eigen voor en nadelen.
Waar Parallels en VMWare Windows compleet draaien, hebben Wine en Crossover bestanden van windows proberen na te maken. Voordeel van Wine en Crossover tov Parallels en VMWare is dat deze minder rekenkracht vergen. Het voordeel van Parallels en VMWare ten opzichte van Wine en Crossover is dat deze volledige compliant zijn met Windows.
Met Parallels en VMWare is het mogelijk om Windows in een venster te draaien maar ook om deze "naadloos" in Mac OS X te intrigeren. Hierdoor lijkt het alsof Windows programma's draaien binnen Mac OS X.
Heel handig is het gratis programma BootChamp. Hiermee kun je eenmalig restarten vanuit OSX naar Windows. Reboot je daarna Windows weer, dan kom je weer in OSX. Echt een heel handig tooltje, want dan hoef je niet de option toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten. Ook vanuit Teamviewer kun je dan naar Windows booten en daarna weer een RDP sessie maken.
BootChamp downloaden
Scherm maximaliseren
Dit werkt heel anders bij Mac OSX. Hij maximaliseert niet in de breedte, wel in de hoogte. Vaak is een scherm ook niet groter van bijvoorbeeld Safari. Alles staat dan al in beeld. Je hebt tooltjes hiervoor, maar ik heb hier verder nog niet naar gekeken. Ik stoor me er niet zo aan. Mijn vrouw overigens wel, maar die trekt dan rechteronderkant helemaal uit.Een (gratis!) alternatief is BetterTouchTool! Vreemd genoeg is BTT bedoeld om extra gestures mogelijk te maken met bv. de Magic Mouse en de Magic Trackpad, maar er zit standaard een 'Windows 7-like window snap' functie in. Naar boven slepen maximaliseert, naar links/rechts om respectievelijk linker- of rechterhelft van het scherm te gebruiken voor je window.
Shares benaderen op andere (non Mac) machine
Open Finder en klik op: GA → Verbind met server ) of klik finder aan en druk op Command + KGeef hier de naam of IP adres van de server waar je je share wilt benaderen.
Bij het benaderen van shares naar non-Mac machines kun je beter het protocol er voor zetten als je verbindt naar IP of hostname.
dus smb://x.x.x.x (naar windows), cifs://x.x.x.x (min of meer het zelfde als smb), nfs://x.x.x.x (naar UNIX) of afp://x.x.x.x (naar andere Mac's)
De meest gebruikte protocollen zijn smb voor Windows en AFP voor Mac's
Standaard kan Mac OSX alleen NTFS lezen en niet schrijven. Windows kan Mac OSX partities ook niet zien. Ik gebruik hiervoor de twee volgende paketten: “ Paragon NTFS” voor de Mac en “MacDrive” voor Windows. Hierdoor kan ik vanuit beide systemen op alle schijven lezen en schrijven.
Bureaublad weergeven icoontje
Mac OSX heeft zoiets niet. Er is wel een handig tooltje die het kan: Show Desktop. Het is freeware, maar de maker ervan accepteert ook donaties:Showdesktop downloaden
Wake on Lan (of internet)
Ik heb hier nog niet naar gekeken, maar had wel ergens gelezen dat je een speciale apple router (airport?) hiervoor moest aanschaffen, anders ging het niet werken. Kan iemand hier helderheid in verschaffen?Tot slot
Tot zover de eerste dingen die bij mij te binnen schieten uit eigen ervaring. Ik hoop dat we nog een boel punten kunnen verzamelen, om zo het leven van Ex Windows gebruikers wat makkelijker te maken. Als er belangrijke dingen zijn die juist wel precies hetzelfde werken als onder Windows, maar wat niet veel mensen weten, dan kan dat hier natuurlijk ook bij.Ik heb zelf nu net 1,5 week een iMac 27" i5, dus het kan zijn dat ik dingen niet helemaal goed heb begrepen en dat ik dus onzin aan het uitkramen ben. Corrigeer mij dan hierin a.u.b.!
Handige links:
http://www.appletips.nl/cat/beginners/
http://www.apple.com/findouthow/mac/
Tweakers die een nuttige bijdrage hebben geleverd aan dit topic
PendoraStep
Nerpissad
Darkstar
[ Voor 132% gewijzigd door Darkstar op 27-05-2012 12:20 ]
Beauty is in the eye of the beerholder