Het grote Windows naar Mac frustratie topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:
  • 113.130 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

Het grote Windows naar Mac frustratie topic

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2683350/tweakers/WinToMacHeader.png

Waar dit topic voor bedoeld is

Dit topic is bedoeld voor mensen die altijd met Windows hebben gewerkt, maar zijn overgestapt naar Mac OSX. Je komt een hoop dingen tegen op Mac OSX die beter zijn, anders werken of misschien niet kunnen of niet bestaan. Je kunt al je vragen en frustraties kwijt in dit topic. Het is de bedoeling dat we zo een overzicht krijgen van alle problemen en vragen waar Windows verlaters mee zitten, met daarbij antwoorden en alternatieven van de meer ervaren Mac OSX gebruikers. In eerste instantie wordt dit topic dus gevuld met mijn eigen frustraties en vragen, later wordt deze uitgebreid met de meest waardevolle antwoorden en oplossingen van andere tweakers.

Waar dit topic niet voor bedoeld is:

* De inmiddels behoorlijk vermoeiende flamewar tussen Microsoft en Apple.
* Helpdesk aangelegenheden zoals foutmeldingen of installatieperikelen. Start hiervoor je eigen topic.
* Dit is geen algemeen ervaringen (I)Mac OSX topic. Deze bestaan al.

De frustraties en mogelijke oplossingen

Waarschuwing voor overstappers!
Als je in Windows een map verplaats/kopieert naar een plek waar al een map is met deze naam worden de bestanden samengevoegd. In Mac OS X werkt dit compleet anders! Hier wordt de map die al aanwezig is verwijdert en de te verplaatsten/kopiëren map in de plaats gezet! Mac OS X kent op dit moment geen makkelijke manier om twee mappen samen te voegen!

Algemene info over Mac OS X
Een aantal toetsen hebben een andere naam in Mac OS X dan in Windows namelijk:
Windows <----> Mac OS X
Alt <----> Option
WinToets <----> Command

Je herkent de Command toets aan het volgende:
Bij de oudere Mac toetsenborden staat er een appeltje op
Bij de nieuwere Mac toetsenborden staat er cmd op.

Links van de command toets is de option toets.

Een toetsenbord van Apple is iets anders dan die voor Windows. Als je een Windows toetsenbord aansluit op een Mac zult u merken dat de twee knoppen links van de spatiebalk (nl "Command" en "Option") zijn om gedraaid. U kunt dit veranderen door te klikken op het Appeltje links boven-->Systeemvoorkeuren-->Toetstenbord-->Het tabblad Toetsenbord-->Speciale Toetsen. Daar kiest u het aangesloten toetsenbord en verwisseld u in de optie daaronder de twee toetsen.

De harde schijf
Bij Mac OS X worden geen schijfletters gebruikt zoals in Windows (C,D etc) maar alle schijven worden "gemount" als volume en de naam van dit volume wordt gebruikt als schijfnaam.
De schijf waar je vanaf opstart en waar dus het OS op staat wordt gemount als "/".

Het allereerste punt van de schijf wordt ook wel de "root" genoemd. In Windows is dit C:\. Onder deze root van Windows schijven staat bijvoorbeeld C:\Program Files en C:\Windows.
Bij Mac OS X is dit dus net wat anders namelijk:
/System of /Systeem --> dit is de map van het besturingssysteem. Als je geen idee hebt wat je doet blijf hier dan vooral uit!
/Library of /Bibliotheek --> Hierin staan vele plugins en algemene applicatie data. Ook hierbij geldt: heb je geen idee wat je doet blijf hier dan vooral uit!
/User of /Gebruikers --> Dit is de map voor de gebruikers accounts. Als je deze opent zul je alle gebruikers van de Mac zien.
/Applications of /Programma's --> In deze map staan alle programma's. In je eigen thuismap zul je zien dat je ook een map hebt die Applications of Programma's heet. Gebruik de map die in je eigen thuismap staat alleen voor programma's die verder niemand mag gebruiken! Alle overige applicaties gewoon in de /Programma's zetten. (Je kunt deze het beste vergelijken met de Program Files van Windows)

Rechtermuisknop doet het niet
Standaard staat de rechtermuisknop uitgeschakeld. Je kunt dit inschakelen in de systeemvoorkeuren -→ muis

Remote Desktop

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2683350/tweakers/WinToMacRDP.png

Als je veel op Windows systemen hebt gewerkt, dan ben je vast wel bekend met het Remote Desktop Protocol (RDP), ook wel “Extern bureaublad” genaamd. RDP kun je andersom nog wel gebruiken. Je hebt diverse programma’s die ervoor zorgen dat je een Windows machine vanaf je Mac kunt overnemen. Je kan alleen geen RDP gebruiken om een Apple Mac mee over te nemen. Er bestaat Apple Remote Desktop software, maar daarmee kun je alleen een Mac overnemen vanaf een andere Mac. En aangezien dit je eerste Mac waarschijnlijk is, ben je daar niet echt mee geholpen.

De manier waarmee je een Mac kan overnemen is met VNC. Er zit standaard in Snow Leopard al een manier om VNC aan te zetten. Ikzelf gebruik op dit moment Teamviewer. Dit pakket is gratis voor non commercieel gebruik. Ik laat Teamviewer standaard opstarten na het aanmelden. Ik heb er een vast wachtwoord voor ingesteld. Je kunt twee accounts aanmaken voor Teamviewer en dan elkaar als partner opgeven. Daarna kun je handig je scherm overnemen. Ook buiten een firewall om, omdat de verbinding via de applicatie zelf gaat.

Teamviewer downloaden

Office:mac

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2683350/tweakers/WinToMacOffice.png

Voor mij is er geen ontkomen aan: Office voor de Mac. Als je al jarenlang met Windows werkt, dan heb je op zeker Word en Excel bestanden die je op je Mac wilt openen en bewerken. Office 2011 is dan een uitkomst.

Gelukkig kun je in Outlook PST files importeren, zodat je al je mail netjes kunt overzetten naar je Mac. Er is echter wel iets wat een beetje vreemd gaat in Office. Er is namelijk geen manier om na het openen van office een profiel te kunnen selecteren. Je kan nog wel met profielen werken, maar het gaat iets omslachtiger. Stel dat je twee profielen wilt; een profiel voor jezelf en een profiel voor je vriendin/vrouw. Dan hou je de Option toets ingedrukt en dan klik je met je linkermuisknop op het programma Outlook. Je krijgt dan een scherm te zien waar je meerdere profielen kunt instellen. Je moet wel elke keer voor het switchen eerst het andere profiel handmatig als standaard instellen. Dat is wel wat onhandig. Wat ook onhandig is, is dat de voorkeursinstellingen voor beide profielen gelden. Dus als het ene profiel instelt dat je het mailtje aan de onderkant van je scherm moet worden bekeken, dan geldt dit ook voor het andere profiel.

Afbeeldingslocatie: http://www.digital-photography.nl/outlookprofiles.jpg

Ik heb een heel vervelend probleem nog met outlook. Ik heb een redelijk grote mailbox en vrijwel elke keer als ik mijn Mac heb herstart, dan gaat hij mijn identity upgraden. Dit doet hij heel langzaam en vervolgens start het netjes op. Ik heb al een keer mijn hele mailfile een rebuild gegeven in het bovenstaande menu, maar dit heeft niet geholpen.

In veel fora heb ik gelezen, dat oudere versies van Office voor Mac nog veel slechter waren. Als je dus Office aanschaft, koop dan geen (goedkopere) oude versie, maar koop 2011.

Afbeeldingslocatie: http://www.digital-photography.nl/knippen.jpg

Handige sneltoetsen
toets combinatie inclusief omschrijving
Alt-Cmd-D -→ Toon/Verberg Dock
Cmd-Tab -→ Wissel tussen programma's
tab -→ Spring naar het volgende item
Alt-Sleep -→ Kopieren
Alt-Cmd-Sleep -→ Maak een alias
Cmd-T -→ Toon Font palette in programma
Cmd-Shift-3 -→ Neem een foto van het scherm
Cmd-Shift-4 -→ Neem een foto van een selectie
Cmd-Shift-4, dan Toets Control tijdens het selecteren -→ Neem een foto van een selctie en plaats het op je klembord
Cmd-Shift-4, en dan de spatiebalk -→ Neem een foto van een venster
Alt-Cmd-esc -→ geforceerd stoppen
Ctrl-Eject -→ Herstart, Sluimer, Zet uit
Ctrl-Cmd-Eject -→ Stop alle programma's en zonder bevestiging herstarten.
Alt-Cmd-Eject -→ Sluimet
Cmd-klik venster knoppenbalk knop (recht boven) -→ Blader door de beschikbare weergaves voor de knoppenbalk van het venster
Tijdens opstarten
toets combinatie en omschrijving
Cmd-alt-P-R tijdens opstarten -→ "zap de PRAM" lost vaak zeer veel onverklaarbare problemen op (TIP!)
Toets C tijdens opstarten -→ Start op van een CD met een Systeemmap
Toets N tijdens opstarten -→Start op van een Netboot Server
Toets R tijdens opstarten -→ Reset het PowerBook scherm
Toets T tijdens opstarten -→ Opstarten in FireWire Target Disk mode
Toets Shift tijdens opstarten -→ Opstarten in Safe Boot mode en tijdelijk de login items en andere esentiele kernel extension bestanden (Mac OS X 10.2 and later) uitschakelen
Toets Cmd-V tijdens opstarten -→ Opstarten in Verbose mode.
Toets Cmd-S tijdens opstarten -→ Opstarten in Single-User mode (Appeltje line)
Menu
Keyboard shortcut en omschrijving
Apple Menu
Shift-Cmd-Q -→ Uitloggen
Shift-Alt-Cmd-Q -→ Onmiddelijk uitloggen
Finder Menu
Shift-Cmd-Delete -→ Leeg prullenmand
Alt-Shift-Cmd-Delete -→ Leeg prullenmand onmiddelijk
Cmd-H -→ Verberg Finder
Alt-Cmd-H -→ Verberg andere
Archief Menu
Cmd-W -→ Sluit venster
Alt-Cmd-W -→ Sluit alle vensters
Cmd-N -→ Nieuw Finder venster
Shift-Cmd-N -→ Nieuwe folder
Cmd-O -→ Open
Cmd-S -→ Bewaar
Shift-Cmd-S -→ Bewaar als
Cmd-P -→ Print
Cmd-I -→ Toon Info
Alt-Cmd-I -→ Toon Info extra
Cmd-D -→ Dupliceer
Cmd-L -→ Maak Alias
Cmd-R -→ Toon origineel van Alias
Cmd-T -→ Toevoegen aan favoriten
Cmd-Delete -→ Verplaats naar de prullenmand
Cmd-E -→ Eject
Cmd-F -→ Zoek
Wijzig Menu
Cmd-Z -→ Ongedaan maken
Cmd-X -→ Knip
Cmd-C -→ Kopieer
Cmd-V -→ Plak
Cmd-A -→ Selecteer alles
Cmd-1 -→ Weergave symbolen
Cmd-2 -→ Weergave lijst
Cmd-3 -→ Weergave kolommen
Alt-Cmd-B -→ Verberg knoppenbalk
Cmd-J -→ Toon weergaveopties
Cmd -→ - [ Terug
Cmd - ] -→ Vooruit

Bron: Machelp.nl

Eurotoets € US toetsenbord : Option+ Shift + 2 Voor een NL toetsenbord is € alleen option + 2. Zonder de shift erbij.

Een hele handige functie is de voorvertoning. Als je op de spatiebalk drukt, dan krijg je een voorvertoning van het geselecteerde bestand. Dit is heel handig voor plaatjes, maar ook een hele hoop andere bestanden zijn op die manier snel te openen.

Toetstenbord
Om de volgende tekens ´^¨ op letters te krijgen doet u het volgende:
Teken Toetscombinatie
é Option + e + gewenste letter
ê Option + i + gewenste letter
ë Option + u + gewenste letter
è Option + `(is toets naast linker shift) + gewenste letter

Om een meer windows-esque manier van accenten typen na te bootsen kun je ook hier:
systeemvoorkeuren -> Language & Text -> Input Sources
de input methode op US International - PC instellen.
Deze staat standaard op Dutch/Nederlands, maar de US international zorgt ervoor dat je eerst de ' of " en daarna de letter kunt typen waar de umlaut / het accent op moet komen.

Cmd + het eerste lettertje van een optie werkt ook als je een dialog krijgt.
Dus als er staat Cancel en OK dan werkt cmd + O ook om de optie te selecteren.

Screenshot maken
Een screenshot maken doe je op de volgende manier:

1. Zorg dat hetgene in beeld is wat je wil screenshotten.
2. Druk op Command + Shift + 3
3. Er staat nu een screenshot op je desktop. Klik met je rchtermuisknop erop. Kies “ openen met” en kies voor “ Voorvertoning (Standaard)
4. Selecter met je muis wat je uit je screenshot wil hebben en kies uit het menu Extra “ Snij bij” .
5. Sla vervolgens het bestand op, of copy paste het waar je wilt. (command A, Command C, Command V.

Als je van een venster een screen shot wilt maken gebruik je command + shift + 4 en dan met de muis op het venster waar je een screenshot van wilt maken gaan staan en vervolgens op spatie balk drukken (het venster wordt grijzig) en daarna met de muis klikken

Als je van een bepaald stuk van je scherm een screenshot wilt maken (dus in plaats van de gequote stap 3-5) kun je weer command + shift + 4 gebruiken en dan klikken met de muis knop en vervolgens de muis slepen over het juiste stuk dit kun je zien door het grijze vierkant. Daarna muis knop los laten

Spotlight
Mac OS X kent een zeer fijn interne zoekmachine genaamd Spotlight. Deze doorzoekt alle bestanden waarvoor Mac OS X ondersteuning heeft (hier zijn ook extra plugins voor de krijgen) zoals Mail, Word documenten, bladwijzers/geschiedenis van Safari, Adresgegevens uit adresboek, etc. U kunt ook hieruit programma's starten zodat u niet alle programma's in het dock hoeft te zetten.

Om dit te gebruiken klikt u op het vergrootglas rechtsboven in het scherm of u drukt op command + spatie balk.

Finder
Om binnen Finder "Cut/Paste" te gebruiken bij mappen en bestanden werkt helaas command + x & command + v niet. Binnen 1 volume kan je mappen/bestanden slepen naar een andere plek. Deze wordt dan verplaatst.
Om een map/bestand te verplaatsten naar een ander volume moet je hierbij command ingedrukt houden en dan te slepen anders wordt deze map/bestand gekopieërd.

Overigens werkt command binnen 1 volume juist tegenovergesteld en kan je dan juist kopiëren.

Het (de)installeren van software
In tegenstelling tot Windows, moet je software naar je applicatiefolder slepen om het te installeren. Je zult voornamelijk *dmg bestanden vinden die je gaat installeren. Deze kun je uitvoeren/openen en daarna kun je meestal de software installeren door het te slepen naar je applicatiefolder. Deinstalleren gaat op dezelfde manier. Gewoon uit je applicatiefolder en dan in de prullenbak mikken.

Je DMG bestand blijft nog wel “open” staan als je die hebt geopend. Je kunt deze slepen naar de prullenbak of in Finder klikken op het eject knopje. DMG bestanden of Removable storage unmounten kan trouwens ook rechtstreeks vanaf de desktop door er rechts op te klikken en dan 'Verwijderen' te kiezen.

Anti Virus
Het eerste wat je doet bij een nieuwe Windows installatie is het installeren van een virusscanner. Nu hoor ik bij Mac OSX verschillende meningen. De een zegt dat het niet nodig is, terwijl de ander vind dat je toch zeker wel een antiviruspakket moet installeren. Ik ben er voor mezelf niet uit. Ik heb ook nog niet naar de mogelijkheden gekeken. Ik ben benieuwd naar de meningen en onderbouwingen van anderen.

Een share na een reboot automatisch mounten
Hier een oplossing voor je om netwerklocaties te mounten na het booten van je mac:
Ga naar Apple - > Systeemvoorkeuren -> Gebruikers -> (tabje) inloggen
Sleep vervolgens je (al gemounte) netwerk locatie naar dit venster in het midden
of druk op het plusje en zoek de map/locatie op en selecteer deze, vervolgens staat er een nieuwe rij.

NAS
Bij het verwijderen van bestanden van een NAS krijg je de popup of je het zeker weet...(geen prullenbak op NAS) Met windows zou je daar op alle manieren de juiste keuze kunnen maken, muis, pijltjes, tab etc. Standaard bij een OSX moet je dit dus met je muis doen.

Je moet dus in je systeem instellingen / keyboard aangeven dat je toetscombo's overal wilt gebruiken, (onderste radiobutton op de 2e tab) als het goed is ook te bereiken via ctr F7

Vervolgens kan je met tab door de opties van je dialoog venster, enter activeert nog steeds de default optie, maar spatie activeert de via tab gehighlighte knop.

Usenet
Aangezien FTD er mee ophoudt, zocht ik een alternatief op de Mac. OpenFTD was voor velen ook niet echt heel fijn om mee te werken, aangezien het pakket redelijk wat kuren heeft. Spotnet lijkt de opvolger van FTD, maar is er (nog) niet voor de Mac. Er druppelen wel versies binnen van spotlite, maar de functionaliteit is nog beperkt op het moment van schrijven. Ik gebruik nu NZBVortex om mee te downloaden en een versie van FTD wat draait via Winebottler, die ik van een handige tweaker heb gekregen. Na 1 maart moet ik dus op zoek naar een andere methode.

Een van de betere NZB clients is SABNZB+ voor mac.

Windows software draaien
Het is mogelijk om windows software te draaien op de volgende manieren:

BootCamp
Dit is een native (dat wil zeggen alleen Windows draait op dat moment waardoor alle bronnen beschikbaar zijn voor Windows) manier om Windows te draaien. Dit is voor de meeste windows spellen noodzakelijk.

Gevritualiseerd
Dit houdt in dat windows naast Mac OS X draait. Het grote voordeel is het niet hoeven switchen tussen Mac OS X en Windows. U kunt dus programma's van Windows tegelijkertijd draaien naast programma's van Windows. Grootste nadeel van deze oplossing is dat de Mac wat trager wordt door het draaien van twee (of meer) besturingssystemen.

Er zijn hier meerdere oplossingen voor:

Parallels
VMWare
Wine
Crossover (eigenlijk Wine maar meer gericht op non techneuten)

Al deze pakketten hebben hun eigen voor en nadelen.

Waar Parallels en VMWare Windows compleet draaien, hebben Wine en Crossover bestanden van windows proberen na te maken. Voordeel van Wine en Crossover tov Parallels en VMWare is dat deze minder rekenkracht vergen. Het voordeel van Parallels en VMWare ten opzichte van Wine en Crossover is dat deze volledige compliant zijn met Windows.

Met Parallels en VMWare is het mogelijk om Windows in een venster te draaien maar ook om deze "naadloos" in Mac OS X te intrigeren. Hierdoor lijkt het alsof Windows programma's draaien binnen Mac OS X.

Heel handig is het gratis programma BootChamp. Hiermee kun je eenmalig restarten vanuit OSX naar Windows. Reboot je daarna Windows weer, dan kom je weer in OSX. Echt een heel handig tooltje, want dan hoef je niet de option toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten. Ook vanuit Teamviewer kun je dan naar Windows booten en daarna weer een RDP sessie maken.

BootChamp downloaden

Scherm maximaliseren
Dit werkt heel anders bij Mac OSX. Hij maximaliseert niet in de breedte, wel in de hoogte. Vaak is een scherm ook niet groter van bijvoorbeeld Safari. Alles staat dan al in beeld. Je hebt tooltjes hiervoor, maar ik heb hier verder nog niet naar gekeken. Ik stoor me er niet zo aan. Mijn vrouw overigens wel, maar die trekt dan rechteronderkant helemaal uit.

Een (gratis!) alternatief is BetterTouchTool! Vreemd genoeg is BTT bedoeld om extra gestures mogelijk te maken met bv. de Magic Mouse en de Magic Trackpad, maar er zit standaard een 'Windows 7-like window snap' functie in. Naar boven slepen maximaliseert, naar links/rechts om respectievelijk linker- of rechterhelft van het scherm te gebruiken voor je window.

Shares benaderen op andere (non Mac) machine
Open Finder en klik op: GA → Verbind met server ) of klik finder aan en druk op Command + K
Geef hier de naam of IP adres van de server waar je je share wilt benaderen.

Bij het benaderen van shares naar non-Mac machines kun je beter het protocol er voor zetten als je verbindt naar IP of hostname.

dus smb://x.x.x.x (naar windows), cifs://x.x.x.x (min of meer het zelfde als smb), nfs://x.x.x.x (naar UNIX) of afp://x.x.x.x (naar andere Mac's)

De meest gebruikte protocollen zijn smb voor Windows en AFP voor Mac's

Standaard kan Mac OSX alleen NTFS lezen en niet schrijven. Windows kan Mac OSX partities ook niet zien. Ik gebruik hiervoor de twee volgende paketten: “ Paragon NTFS” voor de Mac en “MacDrive” voor Windows. Hierdoor kan ik vanuit beide systemen op alle schijven lezen en schrijven.

Bureaublad weergeven icoontje
Mac OSX heeft zoiets niet. Er is wel een handig tooltje die het kan: Show Desktop. Het is freeware, maar de maker ervan accepteert ook donaties:

Showdesktop downloaden

Wake on Lan (of internet)
Ik heb hier nog niet naar gekeken, maar had wel ergens gelezen dat je een speciale apple router (airport?) hiervoor moest aanschaffen, anders ging het niet werken. Kan iemand hier helderheid in verschaffen?

Tot slot

Tot zover de eerste dingen die bij mij te binnen schieten uit eigen ervaring. Ik hoop dat we nog een boel punten kunnen verzamelen, om zo het leven van Ex Windows gebruikers wat makkelijker te maken. Als er belangrijke dingen zijn die juist wel precies hetzelfde werken als onder Windows, maar wat niet veel mensen weten, dan kan dat hier natuurlijk ook bij.

Ik heb zelf nu net 1,5 week een iMac 27" i5, dus het kan zijn dat ik dingen niet helemaal goed heb begrepen en dat ik dus onzin aan het uitkramen ben. Corrigeer mij dan hierin a.u.b.!

Handige links:

http://www.appletips.nl/cat/beginners/
http://www.apple.com/findouthow/mac/

Tweakers die een nuttige bijdrage hebben geleverd aan dit topic
Pendora
Step
Nerpissad
Darkstar

[ Voor 132% gewijzigd door Darkstar op 27-05-2012 12:20 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:30

Step

step@tweakers.net#

Kleine tip: bij het benaderen van shares naar non-Mac machines kun je beter het protocol er voor zetten als je verbindt naar IP of hostname.

dus smb://x.x.x.x, cifs://x.x.x.x, nfs://x.x.x.x of afp://x.x.x.x :)

Ik denk dat je het woord frustratie in de titel ook wel weg kunt laten? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Step op 23-02-2011 22:44 . Reden: Wat voorbeelden toegevoegd. ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dat is het enige wat ik niet meer kan editen. Frustratie zou tussen haakjes kunnen inderdaad. Ik zal je reactie opnemen in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:55
Een tip bij:
Screenshot maken

Een screenshot maken doe je op de volgende manier:

1. Zorg dat hetgene in beeld is wat je wil screenshotten.
2. Druk op Command + Shift + 3
3. Er staat nu een screenshot op je desktop. Klik met je rchtermuisknop erop. Kies “ openen met” en kies voor “ Voorvertoning (Standaard)
4. Selecter met je muis wat je uit je screenshot wil hebben en kies uit het menu Extra “ Snij bij” .
5. Sla vervolgens het bestand op, of copy paste het waar je wilt. (command A, Command C, Command V.
Als je van een venster een screen shot wilt maken gebruik je command + shift + 4 en dan met de muis op het venster waar je een screenshot van wilt maken gaan staan en vervolgens op spatie balk drukken (het venster wordt grijzig) en daarna met de muis klikken

Als je van een bepaald stuk van je scherm een screenshot wilt maken (dus in plaats van de gequote stap 3-5) kun je weer command + shift + 4 gebruiken en dan klikken met de muis knop en vervolgens de muis slepen over het juiste stuk dit kun je zien door het grijze vierkant. Daarna muis knop los laten. Lijkt me wat makkelijker dan de oplossing uit het gequote stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Supermooie TS hulde hiervoor.

Betreffende het gelijk naar het bureaublad gaan kun je met bijv de trackpad een swipe met 4 vingers naar boven geven en je hebt gelijk het bureaublad voor je. Heb wel een mighty mouse maar weet niet of zoiets daar op werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:54
Pendora schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 22:58:
Een tip bij:

[...]

Als je van een bepaald stuk van je scherm een screenshot wilt maken (dus in plaats van de gequote stap 3-5) kun je weer command + shift + 4 gebruiken en dan klikken met de muis knop en vervolgens de muis slepen over het juiste stuk dit kun je zien door het grijze vierkant. Daarna muis knop los laten. Lijkt me wat makkelijker dan de oplossing uit het gequote stuk
Mooie topic start en erg handig voor veel mensen denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 11:20
Leuk topic, want zelfs OS X is niet heilig.

Mijn grootste frustratie (en dat wil maar niet weggaan), is de finder en copy/paste hierin. Selecteer je een folder, paste je, staat het ineens 3 folders hoger in de root. Je moet dus eerst de map openen (alsin echt dubbelklikken). Hetzelfde als je dan maar besluit te drag/droppen. Hover je even een seconde te lang boven een folder, springt ie weer open en flitsen er weer vensters voorbij. En ook hetzelfde met het aanmaken van een nieuwe folder. Waar die komt is een soort spelletje. En nieuwe bestanden aanmaken (even nieuw tekstdocument aanmaken oid), is ook iets dat ik mis uit Windows.

Die Finder.. daar word ik dus regelmatig knettergek van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:03
bobsqaud schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 22:59:
Supermooie TS hulde hiervoor.

Betreffende het gelijk naar het bureaublad gaan kun je met bijv de trackpad een swipe met 4 vingers naar boven geven en je hebt gelijk het bureaublad voor je. Heb wel een mighty mouse maar weet niet of zoiets daar op werkt.
Of appeltje (ehh.. command) + F3. Op oude machines F11 (??)

Dus eigenlijk gewoon: CMD + Expose-knop

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Een goede tip voor Torrents is uiteraard Transmission. :)

Nog iets wat handig is voor als er veel mensen om je heen mee kijken en het allemaal niet zo goed zien:
CTRL + Scrollen = Inzoomen/Uitzoomen.

Waar mensen zich ook aan kunnen ergeren is de acceleratie van de muis in Mac OS X, in Windows is dit meer constant. Om dit uit te schakelen zijn applicaties als USB Overdrive of SteerMouse noodzakelijk. :)

[ Voor 71% gewijzigd door Step op 23-02-2011 23:10 . Reden: Toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
RobbieB schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:06:
[...]

Of appeltje (ehh.. command) + F3. Op oude machines F11 (??)

Dus eigenlijk gewoon: CMD + Expose-knop
Oh helemaal vergeten dank voor het herinneren maakt mijn leven weer een stuk aangenamer :D

Betreft een vervanger van FTD probeer eens Spotlite loopt ook wel een topic over volgens mij.
Deze is stukken sneller als OpenFTD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Nog wat punten:

Ik zou het verhaal van BootCamp weg halen van het kopje Usenet en daar een apart kopje van maken. Meer iets in de volgende sfeer:

Windows software draaien

Het is mogelijk om windows software te draaien op de volgende manieren:

BootCamp
Dit is een native (dat wil zeggen alleen Windows draait op dat moment waardoor alle bronnen beschikbaar zijn voor Windows) manier om Windows te draaien. Dit is voor de meeste windows spellen noodzakelijk.

Gevritualiseerd
Dit houdt in dat windows naast Mac OS X draait. Het grote voordeel is het niet hoeven switchen tussen Mac OS X en Windows. U kunt dus programma's van Windows tegelijkertijd draaien naast programma's van Windows. Grootste nadeel van deze oplossing is dat de Mac wat trager wordt door het draaien van twee (of meer) besturingssystemen.

Er zijn hier meerdere oplossingen voor:

Parallels
VMWare
Wine
Crossover (eigenlijk Wine maar meer gericht op non techneuten)

Al deze pakketten hebben hun eigen voor en nadelen.

Waar Parallels en VMWare Windows compleet draaien, hebben Wine en Crossover bestanden van windows proberen na te maken. Voordeel van Wine en Crossover tov Parallels en VMWare is dat deze minder rekenkracht vergen. Het voordeel van Parallels en VMWare tov Wine en Crossover is dat deze volledige compliant zijn met Windows.

Met Parallels en VMWare is het mogelijk om Windows in een venster te draaien maar ook om deze "naadloos" in Mac OS X te intrigeren. Hierdoor lijkt het alsof Windows programma's draaien binnen Mac OS X.

Usenet

1 van de betere NZB clients is SABNZB+ voor mac. Ik zou deze zeker toevoegen aan het verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Step schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:07:
Een goede tip voor Torrents is uiteraard Transmission. :)
Om maar even de niet-so-wannabe-mod uit te hangen. Laten we software houden in het software topic, voordat dit een tweede "ik raad deze tool aan"-topic wordt. Tenzij het mogelijk potentieel een irritante tekortkoming in OS X vanuit Windows oplost.

Er zijn meer dan genoeg torrent en usenet clients voor OS X.

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 23-02-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Step schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:07:
Nog iets wat handig is voor als er veel mensen om je heen mee kijken en het allemaal niet zo goed zien:
CTRL + Scrollen = Inzoomen/Uitzoomen.
Dat is toch ook in Windows en Linux hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Roamor schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:12:
[...]

Dat is toch ook in Windows en Linux hetzelfde?
In het OS? Dat heb ik in Windows nog niet mee gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
@HellBeast
Ik vind het harstikke leuk dat je me credits geeft maar het is Pendora en niet Pandora:P Dus een e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Pendora schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:15:
@HellBeast
Ik vind het harstikke leuk dat je me credits geeft maar het is Pendora en niet Pandora:P Dus een e
Ik had het al gezien, is aangepast. Geef me wat tijd om de laatste toevoegingen ook te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Om toch nog enigszins te schelden op mac is het wel dat een mac zomaar kan besluiten het niet meer te doen zonder dat er vooraf signalen voor zijn. (gelukkig maar een keer meegemaakt) en ook snel op te lossen.

Of dit een tekortkoming is of niet bij een Windows machine merk je wel sneller dat er wat mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

bobsqaud schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:19:
Om toch nog enigszins te schelden op mac is het wel dat een mac zomaar kan besluiten het niet meer te doen zonder dat er vooraf signalen voor zijn. (gelukkig maar een keer meegemaakt) en ook snel op te lossen.

Of dit een tekortkoming is of niet bij een Windows machine merk je wel sneller dat er wat mis is.
Om te kijken wat er gebeurd is kun je de logs controleren nadat je gereboot hebt, hiervoor kun je de applicatie Console raadplegen. :)

Waar mensen ook veel problemen mee hebben in het begin is het afspelen van video formaten. Om Quicktime meer af te laten spelen is Perian vereist. Ook het installeren van een andere videospeler kan dit probleem tackelen (denk aan VLC)

[ Voor 21% gewijzigd door Step op 23-02-2011 23:25 . Reden: Toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Nog twee dingen die ik kan bedenken:

Als je in Windows een map verplaats/kopieert naar een plek waar al een map is met deze naam worden de bestanden samengevoegd. In Mac OS X werkt dit compleet anders! Hier wordt de map die al aanwezig is verwijdert en de te verplaatsten/kopiëren map in de plaats gezet! Mac OS X kent op dit moment geen makkelijk manier om twee mappen samen te voegen!

Spotlight

Mac OS X kent een zeer fijn interne zoekmachine genaamd Spotlight. Deze doorzoekt alle bestanden waarvoor Mac OS X ondersteuning heeft (hier zijn ook extra plugins voor de krijgen) zoals Mail, Word documenten, bladwijzers/geschiedenis van Safari, Adresgegevens uit adresboek, etc. U kunt ook hieruit programma's starten zodat u niet alle programma's in het dock hoeft te zetten.

Om dit te gebruiken klikt u op het vergrootglas rechtsboven in het scherm of u drukt op command + spatie balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Step schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:21:
[...]

Om te kijken wat er gebeurd is kun je de logs controleren nadat je gereboot hebt, hiervoor kun je de applicatie Console raadplegen. :)

Waar mensen ook veel problemen mee hebben in het begin is het afspelen van video formaten. Om Quicktime meer af te laten spelen is Perian vereist. Ook het installeren van een andere videospeler kan dit probleem tackelen (denk aan VLC)
Windows Media player speelt ook niet alles af hoor. Veel Windows gebruikers hebben ook VLC, wat een vrij bekend pakket is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
HellBeast schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:17:
[...]

Ik had het al gezien, is aangepast. Geef me wat tijd om de laatste toevoegingen ook te verwerken.
Geen probleem verder! Ik heb nog wat genoemd en als ik nog meer weet zal ik dat ook hier neerzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:19
Ik mis het windows aanpassen wanneer je dit naar de rand sleept uit Windows7 wel. Heb dit toen op Vista geinstalleerd met het programma Earosnap en nu op de Mac gebruik ik Hyperdock. Werkt erg lekker. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Mooi idee, ben zelf net 8 maanden over.

Ik moet vooral ook afleren de MS manier van data opslaan af te leren. Gebruik gewoon de mapjes in de home folder, dat gaat 10 keer makkelijker. Vooral met TimeMachine....

En dan nog iets; Microsoft heeft een hele goede RDP client gemaakt voor Mac om een Windows bak te besturen. Dat werkt (in ieder geval binnen mijn thuisnetwerk) heel smooth.

Microsoft

Teamviewer is vooral handig om van buiten je eigen netwerk andere PC's te bedienen omdat je niet hoeft te kloten met domeinen, IP adressen, DNS en wat nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Finder

Om binnen Finder "Cut/Paste" te gebruiken bij mappen en bestanden werkt helaas command + x & command + v niet. Binnen 1 volume kan je mappen/bestanden slepen naar een andere plek. Deze wordt dan verplaatst.
Om een map/bestand te verplaatsten naar een ander volume moet je hierbij command ingedrukt houden en dan te slepen anders wordt deze map/bestand gekopieërd.

Overigens werkt command binnen 1 volume juist tegenovergesteld en kan je dan juist kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een bedankgedeelte gemaakt onderaan het topic. Dit om de leesbaarheid goed te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Zat mij nog wat te bedenken voor de mensen die toch een beetje in windows het register verandern naar hun voorkeuren er is ook zoiets op mac namelijk Mac Secrets Deze is wel een stuk overzichtelijker. Zeg maar een soort uitgebreide system preference.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Algemene info over Mac OS X
Een aantal toetsen hebben een andere naam in Mac OS X dan in Windows namelijk:
Windows Mac OS X
Alt Option
WinToets Command

U herkent de Command toets aan het volgende:
Bij de oudere Mac toetsenborden staat er een appeltje op
Bij de nieuwere Mac toetsenborden staat er cmd op.

Links van de command toets is de option toets.

Een toetsenbord van Apple is iets anders dan die voor Windows. Als je een Windows toetsenbord aansluit op een Mac zult u merken dat de twee knoppen links van de spatiebalk (nl "Command" en "Option") zijn om gedraaid. U kunt dit veranderen door te klikken op het Appeltje links boven-->Systeemvoorkeuren-->Toetstenbord-->Het tabblad Toetsenbord-->Speciale Toetsen. Daar kiest u het aangesloten toetsenbord en verwisseld u in de optie daaronder de twee toetsen.

De harde schijf
Bij Mac OS X worden geen schijfletter gebruikt zoals in Windows (C,D etc) maar alle schijven worden "gemount" als volume en de naam van dit volume wordt gebruikt als schijfnaam.
De schijf waar u vanaf opstart en waar dus het OS op staat wordt gemount als "/".

Het allereerste punt van de schijf wordt ook wel de "root" genoemd. In Windows is dit C:\. Onder deze root van Windows schijven staat bijvoorbeeld C:\Program Files en C:\Windows.
Bij Mac OS X is dit dus net wat anders namelijk:
/System of /Systeem --> dit is de map van het besturingssysteem. Als u geen idee hebt wat u doet blijf hier dan vooral uit!
/Library of /Bibliotheek --> Hierin staan vele plugins en algemene applicatie data. Ook hierbij geldt: heeft u geen idee wat u doet blijf hier dan vooral uit!
/User of /Gebruikers --> Dit is de map voor de gebruikers accounts. Als u deze openen zult u alle gebruikers van de Mac zien.
/Applications of /Programma's --> In deze map staan alle programma's. In je eigen thuismap zul je zien dat je ook een map hebt die Applications of Programma's heet. Gebruik de map die in je eigen thuismap staat alleen voor programma's die verder niemand mag gebruiken! Alle overige applicaties gewoon in de /Programma's zetten. (U kunt deze het beste vergelijken met de Program Files van Windows)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mijn frustratie is dat ik Fire Fox niet beeldvullend krijg, maar ik kan ermee leven.
Vwb virualisatie werkt bij mij VirtualBox van Sun erg goed, en is op de windows licentie gratis, ondersteund ook seamless.

Screencapture blijft hier een frustratie (na 10 jaar OSX!!!) omdat ik het te weinig gebruik om te onthouden en te vaak om me er niet aan te ergeren. Net zoals de accenten op letters, er is software om een international toetsenbord in te stellen, anders krijg ik er nog steeds geen accent in/uit ...

leuk topic!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Richard_AFC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-04 21:13
HellBeast schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 22:08:
Scherm maximaliseren

Dit werkt heel anders bij Mac OSX. Hij maximaliseert niet in de breedte, wel in de hoogte. Vaak is een scherm ook niet groter van bijvoorbeeld Safari. Alles staat dan al in beeld. Je hebt tooltjes hiervoor, maar ik heb hier verder nog niet naar gekeken. Ik stoor me er niet zo aan. Mijn vrouw overigens wel, maar die trekt dan rechteronderkant helemaal uit.
Hiervoor gebruik ik Cinch, geniale app, is te koop in de App Store (weet zo niet hoe duur de app op dit moment is, maar zeker het geld waard!

Werkt net zoals bij Win 7, naar boven slepen het venster is maximaliseren. tegen de zijkant slepen is helft van scherm.

• Pendora
Richard_AFC schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 00:08:
[...]

Hiervoor gebruik ik Cinch, geniale app, is te koop in de App Store (weet zo niet hoe duur de app op dit moment is, maar zeker het geld waard!

Werkt net zoals bij Win 7, naar boven slepen het venster is maximaliseren. tegen de zijkant slepen is helft van scherm.
We moeten wel oppassen dat dit niet het "Onmisbare tools & software voor Mac OS X" gaat worden. Het lijkt mij verstandig dat we met name het makkelijker moeten maken voor overstappers voor de basis en voor software met name daar gaan kijken. Overigens is het idd wel ideaal hoe dat werkt!
franssie schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 00:04:
Mijn frustratie is dat ik Fire Fox niet beeldvullend krijg, maar ik kan ermee leven.
Vwb virualisatie werkt bij mij VirtualBox van Sun erg goed, en is op de windows licentie gratis, ondersteund ook seamless.

Screencapture blijft hier een frustratie (na 10 jaar OSX!!!) omdat ik het te weinig gebruik om te onthouden en te vaak om me er niet aan te ergeren. Net zoals de accenten op letters, er is software om een international toetsenbord in te stellen, anders krijg ik er nog steeds geen accent in/uit ...

leuk topic!
Goed punt:

Toetstenbord

Om de volgende tekens ´^¨ op letters te krijgen doet u het volgende:
Teken Toetscombinatie
é Option + e + gewenste letter
ê Option + i + gewenste letter
ë Option + u + gewenste letter
è Option + `(is toets naast linker shift) + gewenste letter

[ Voor 43% gewijzigd door Pendora op 24-02-2011 00:16 ]

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

om een meer windows-esque manier van accenten typen na te bootsen kun je ook hier:
systeemvoorkeuren -> Language & Text -> Input Sources
de input methode op US International - PC instellen.
volgens mij staat deze standaard op Dutch/Nederlands, maar de US international zorgt ervoor dat je eerst de ' of " en daarna de letter kunt typen waar de umlaut / het accent op moet komen.

Discogs

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gélûkt!! Lijkt me een tip voor in de TS, echt een overstappersprobleem.

Was het ooit met een herinstallatie kwijt geraakt en gebruik meestal de spellingscontrole op het goed te zetten maar US International PC werkt net even makkelijker (vooral omdat ik op het werk met windows werk).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Pendora
Nog een puntje:

Toetsenbord
Om bij het numpad een punt te typen in plaats van een komma, houdt u shift in gedrukt. Dit is vooral makkelijk om ip adressen in te toetsen en in Excel. De shift heeft geen invloed op de nummer van het numpad waardoor u deze de gehele tijd in kan houden.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik zeg 'bullshit':

Om niet te zeggen 'üttér bùllshît':

Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/359640192d02dc5f1090f5e6b5bf62a6.PNG

Als er één OS is waar het makkelijk is om met vreemde âççêñtèn en screenshots te werken is het OS-X wel.

[ Voor 70% gewijzigd door burne op 24-02-2011 01:03 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Droste-effect:
Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/ad241f28fed824ff443317b1b19e437c.PNG

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Pendora
burne schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 00:59:
[...]

Ik zeg 'bullshit':

[afbeelding]

Als er één OS is waar het makkelijk is om met vreemde âççêñtèn en screenshots te werken is het OS-X wel.
Hij zegt ook niet dat het moeilijk is maar moeilijk te onthouden. Je moet voor screenshots 3 toetsenonthouden en voor accenten is het anders dan in Windows wat iedereen gewent is. Maar zodra je het onthoudt is het makkelijker. Sowieso is screenshots makkelijker

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

dan verschillen we daarover van mening, kan toch? Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif :>

Maar inderdaad is het gelijk selecteren en knippen naar het klembord wel beter geïmplementeerd, alleen kan ik het niet onthouden.

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 24-02-2011 01:10 ]

• catbread
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09-2022
Pendora schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:26:
Als je in Windows een map verplaats/kopieert naar een plek waar al een map is met deze naam worden de bestanden samengevoegd. In Mac OS X werkt dit compleet anders! Hier wordt de map die al aanwezig is verwijdert en de te verplaatsten/kopiëren map in de plaats gezet! Mac OS X kent op dit moment geen makkelijk manier om twee mappen samen te voegen!
Dit had ik dus een keer vlak voor het inleveren van een compleet eindwerk. Wel een backup, maar daar heb je niks aan als dat thuis is. Ik kwam er dus zo achter... }:O

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:40
Super topic, hopelijk kan ik wat input leveren als nieuwe Mac-user :)

Bij Macbook:

home: command+pijltje omhoog OF met drie vingers op de trackpad omhoog scrollen
end: command+pijltje omlaag OF met drie vingers op de trackpad omlaag scrollen
page up: ctrl+pijlje omhoog OF met twee vingers op de trackpad omhoog scrollen
page down: ctrl+pijlje omlaag OF met twee vingers op de trackpad omlaag scrollen. In browsers werkt spatie vaak ook.
delete: shift+backspace

Ook handig:

Cmd+X werkt perfect in Office, maar in Finder werkt het niet. Je moet dan mappen slepen om te verplaatsen.

Dan nog trema's:

umlaut: alt+u + letter
aigu: alt+e + letter
grave: alt+` + letter
cedille: alt+c
tilde: alt+n + letter

Extern beeldscherm aansluiten: je moet op je Mac nu het beeld slepen om het op het externe beeldscherm te toveren

[ Voor 31% gewijzigd door havana op 24-02-2011 08:36 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Bosmonster
burne schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 00:59:
[...]

Ik zeg 'bullshit':

[afbeelding]

Het was even wennen idd, maar dat vind ik idd een van die dingen die veel makkelijker is in OS X. Hoef ik geen tientallen alt-commando's meer te onthouden :+

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
Nog een kleine toevoeging voor de Keyboard shortcuts in de TS bij 'Tijdens opstarten':

Option (Alt) ingedrukt houden geeft je de keuze vanaf welk OS je wil starten (enkel als bootcamp geïnstalleerd is uiteraard). Volgens mij komen bootable CD/DVD's ook als keuze in dit menu, maar daar ben in niet 100% zeker van.

DMG bestanden of Removable storage unmounten kan trouwens ook rechtstreeks vanaf de desktop door er rechts op te klikken en dan 'Verwijderen' te kiezen. Vind ik iets sneller en makkelijker dan dit via een Finder venster te doen en eject te klikken of te slepen naar de trashcan.
[...]

Een even goed (en gratis!) alternatief is BetterTouchTool! Vreemd genoeg is BTT bedoeld om extra gestures mogelijk te maken met bv. de Magic Mouse en de Magic Trackpad, maar er zit standaard een 'Windows 7-like window snap' functie in. Naar boven slepen maximaliseert, naar links/rechts om respectievelijk linker- of rechterhelft van het scherm te gebruiken voor je window.

[ Voor 71% gewijzigd door Darkstar op 24-02-2011 09:07 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:28
-Alles beweegt voortdurend, de icoontjes onderin staan letterlijk te springen... minimaliseren is echt te ergerlijk met die domme effecten die je naar mijn weten ook niet uit kan zetten (Genie of Scale, het is beiden voor mij onzinnig en irritant)
Onyx helpt gelukkig tegen die animaties, desalniettemin is het jammer dat je eerste een programma moet installeren voordat alles werkt zoals het moet. In windows kan je dat soort dingen makkelijk aanpassen zonder allerlei schijfvulling te moeten downloaden van derden.
De grootste frustratie is niet dat er allerlei overbodige functies en effecten in het OS zitten, maar meer dat je zoveel moeite moet doen en tijd moet verspillen om iets simpels als minimaliseer effecten uitzetten.

Ik begrijp wel dat er veel mensen zijn die aangetrokken voelen tot allerlei leuke effectjes, maar ik zie het liever wat zakelijker.

[ Voor 51% gewijzigd door Okki5 op 24-02-2011 13:23 ]

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:37

Pat-Juh

Patrick

havana schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 08:27:

Bij Macbook:

page down: ctrl+pijlje omlaag OF met twee vingers op de trackpad omlaag scrollen. In browsers werkt spatie vaak ook.

Ook handig:

Cmd+X werkt perfect in Office, maar in Finder werkt het niet. Je moet dan mappen slepen om te verplaatsen.

Dan nog trema's:

Extern beeldscherm aansluiten: je moet op je Mac nu het beeld slepen om het op het externe beeldscherm te toveren
toon volledige bericht
Volgens mij werk je wel met "BetterTouchTool" want bij mij werkt dat drie-fingerscroll al dik 2 jaar niet "out of box" ;)!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

De helft van de frustraties die ik hier lees komen door onkunde. Ik ga ze niet allemaal uitlichten, want daar heb ik totaal geen zin in.

Maar kan men eerst niet even Googlen ofzo voordat ze hier posten? Of even naar Appletips.nl surfen?

Het enige wat ik jammer vind is dat MS Office niet net zo goed is als de Windows versie, maar dat is niet echt te wijten aan OSX of wel?

• Pendora
Overigens is € alleen option + 2. Zonder de shift erbij

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
- Branden van een DVD (met film) lukt mij niet via Burn. Sowieso heb ik het idee dat brandprogramma's op de mac nogal schaars zijn.
- Geen snelheid zien bij bestandsoverdrachten.

Voor de rest weinig ergenissen. Magic Mouse met MagicPrefs lost alle muisirritaties op.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Bij Macbook:

Bij mijn weten is de delete knop uit windows Fn + Backspace. Op een mac heet de backspace delete en de delete forward delete.
Verder kun je op een macbook ook Fn + cursortoets doen voor home, end, page up, page down. Maar deze werken anders dan in Windows. Home gaat naar het begin van je document, End gaat naar het eind van je document. Niet naar begin en eind van de regel dus. Page up en page down scrollen het document zonder de cursor te verplaatsen (zoals in Windows). Wil je dat wel, dan moet je tegelijk Option indrukken met page up/page down (op een MacBook is dat dan dus Fn + Option + omhoog en Fn + Option + omlaag).
418O2 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:27:
- Branden van een DVD (met film) lukt mij niet via Burn. Sowieso heb ik het idee dat brandprogramma's op de mac nogal schaars zijn.
- Geen snelheid zien bij bestandsoverdrachten.

Voor de rest weinig ergenissen. Magic Mouse met MagicPrefs lost alle muisirritaties op.
Toast is het meest bekende brandprogramma, is bijna net zo uitgebreid als Nero voor Windows.

[ Voor 18% gewijzigd door Digistorm op 24-02-2011 09:32 ]

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:39
Voor het maximaliseren van venster op de WIndows 7 manier gebruik ik Better Touch Tool:
http://blog.boastr.net/

Hiermee kan je net als in Win7 instellen dat je een scherm kan maiximaliseren als je hem naar boven sleept, of op 70 % zet als je hem naar links sleept etc... Dat is echt een top programma en maakt het echt een stuk beter..

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Pendora schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:24:
Overigens is € alleen option + 2. Zonder de shift erbij
Dat ligt eraan of je een US-toetsenbord of een NL-toetsenbord hebt. Ik heb een US-toetsenbord op mijn MacBook, er staat dus ook geen eurotekentje op de 2-toets dus bij mij is de shift erbij wel nodig, anders krijg ik een ™.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:19

Grin

Ride si sapis.

Ik wordt gek van de Finder! Wat een ongelofelijk slechte filemanager is dat! Ik moet altijd met X aantal vensters werken om een beetje overzicht te houden/fatsoenlijk te kunnen werken. Path Finder en Forklift verzachten het leed dat standaard in OSX zit....ze nemen het echter niet 100% weg (Finder zit ingebakken @OSX :( )

NewsBlur || My Fujifilm gear

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:37

Dan nog trema's:

Uhh, dat kan veel makkelijker. Voor speciale leestekens zoals é en ë ga naar Systeemvoorkeuren - Taal en tekst - Invoerbronnen, en selecteer "VS (internationaal) - Pc"
Je krijgt nu een é door gewoon op de enkele quote gevolgd door de letter e te drukken. Et voila.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mac OSX heeft zoiets niet. Er is wel een handig tooltje die het kan: Show Desktop. Het is freeware, maar de maker ervan accepteert ook donaties:
Je kunt ook bij Exposé instellen dat je muis naar een van je hoeken (of allemaal, for that matter) bewegen, je bureaublad weergeeft.

Overigens is er ook een snel command voor minimaliseren, ik dacht CMD-M, maar heb hier even geen mac voorhanden om het te testen.

Edit: Option - Command-M is minimaliseren. Bron (en heel veel andere handige shortcuts): http://support.apple.com/kb/ht1343

[ Voor 12% gewijzigd door Pixeltje op 24-02-2011 10:20 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:33
franssie schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 00:04:
leuk topic!
Ik weet niet welke versie van FF je gebruikt. Maar ik heb hier de laatste BETA en als ik op het groene rondje (+) druk krijg ik hem toch echt Full Screen.. Enige waar ik me aan erger met FF is als ik Hotmail wil openen |:(

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Thalaron schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:38:
[...]

Ik weet niet welke versie van FF je gebruikt. Maar ik heb hier de laatste BETA en als ik op het groene rondje (+) druk krijg ik hem toch echt Full Screen.. Enige waar ik me aan erger met FF is als ik Hotmail wil openen |:(
Ik ook denk ik (4.0b11) maar als ik zeg full screen dan bedoel ik het full screen dat je in Ubuntu en Windows krijgt als je op F11 ramt, dus zonder titelbalk en alleen de adres balk als je je cursor naar boven brengt.
Vandaag overigens gelezen dat dat wel in Lion komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42

HaterFrame

Well... Poo came out!

Grin schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 10:08:
Ik wordt gek van de Finder! Wat een ongelofelijk slechte filemanager is dat! Ik moet altijd met X aantal vensters werken om een beetje overzicht te houden/fatsoenlijk te kunnen werken. Path Finder en Forklift verzachten het leed dat standaard in OSX zit....ze nemen het echter niet 100% weg (Finder zit ingebakken @OSX :( )
Yep das eigenlijk ook het enigste waar ik hier tegen aan loop en blijf lopen sinds ik in 2009 ben overgestapt.
Om dat leed wat te verzachten heb ik Better Touch Tool geinstalleerd die apps kan laten "snappen" zoals in Windows 7. Nu zet ik dus standaard 2 Finder schermen open, 1 half schermvullend links en 1 rechts. Op die manier werkt het best makkelijk :)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb gisteren de demo versie van TotalFinder geinstalleerd, maar constant crashte hij de Finder. Snel maar weer weggehaald. Wel jammer, het "Norton Commander" idee van 2 schermen naast elkaar sprak me wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:54
Nickalicious schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:19:
De helft van de frustraties die ik hier lees komen door onkunde. Ik ga ze niet allemaal uitlichten, want daar heb ik totaal geen zin in.

Maar kan men eerst niet even Googlen ofzo voordat ze hier posten? Of even naar Appletips.nl surfen?

Het enige wat ik jammer vind is dat MS Office niet net zo goed is als de Windows versie, maar dat is niet echt te wijten aan OSX of wel?
Mee eens, maar als daardoor het gemiep uit de overige topics blijft ben ik voor :+

Ik heb sinds mijn overstap 2 jaar terug nooit echt ruzie gehad met Finder, maar misschien komt dat wel omdat ik (in tegenstelling tot real-life) redelijk geordend werk binnen mappen. Vind het zelf ook een verademing dat programma's als iPhoto die taken van mij overnemen. Vind het dan wel weer jammer dat het opzoeken van de 'echte' bestanden in Finder weer zo moeilijk moet...

Mischien is het ook slim om in de OP de al eerder genoemde websites voor overstapper te noemen:
http://www.appletips.nl/cat/beginners/
http://www.apple.com/findouthow/mac/

en zo waren er nog een paar goede, waarvan ik de url niet meer van weet te vinden.. Daarom al een goede reden om het erbij te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

[...]

Enorm goede tip, ik kon maar niet wennen aan de mijns inziens verouderde manier van window management in OSX. Die 5 of 6 euro oid heeft mijn Macbook Pro een heel stuk prettiger in gebruik gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
HellBeast schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:47:
Ik heb gisteren de demo versie van TotalFinder geinstalleerd, maar constant crashte hij de Finder. Snel maar weer weggehaald. Wel jammer, het "Norton Commander" idee van 2 schermen naast elkaar sprak me wel aan.
Weird. Ik heb de demo een tijdje gedraaid en hem daarna gekocht. Draai hem al een aantal maanden prima en ben er erg blij mee.

Heb je niet toevallig andere Finder-meuk geinstalleerd die conflicteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:16

_AN

Volgens mij is het wel mogelijk om naar NTFS te schrijven, als het om een Windows Share gaat.

Mijn 'frustratie' in Mac OS: Geen ondersteuning voor Microsoft TS Gateway, bestaat naar mijn weten nog geen App voor en de RDP Client van Microsoft ondersteund het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Bosmonster schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:26:
[...]

Weird. Ik heb de demo een tijdje gedraaid en hem daarna gekocht. Draai hem al een aantal maanden prima en ben er erg blij mee.

Heb je niet toevallig andere Finder-meuk geinstalleerd die conflicteert?
Nee, voor Finder is dat de enige tool die ik had getest. Ik kreeg steeds bij het bladeren door de mappen een korte freeze en dan was de finder gecrasht. Dat deed me wel weer aan Windows denken overigens, dus dat is dan wel weer grappig voor in dit topic. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:35
Stoffel schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:13:
[...]

Enorm goede tip, ik kon maar niet wennen aan de mijns inziens verouderde manier van window management in OSX. Die 5 of 6 euro oid heeft mijn Macbook Pro een heel stuk prettiger in gebruik gemaakt!
Helemaal geen goede tip. BetterTouchTool doet precies hetzelfde (en meer) en is helemaal gratis. Echter niet verkrijgbaar in de AppStore.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Wel zonde, want het is een erg fijne tool. Past ook goed bij de interface als je ook Google Chrome gebruikt (maakt gebruik van dezelfde interface libraries).

Misschien eens repair permissions en opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Sluuz schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:59:
[...]

Helemaal geen goede tip. BetterTouchTool doet precies hetzelfde (en meer) en is helemaal gratis. Echter niet verkrijgbaar in de AppStore.
Ah achja, dat is nu mosterd na de maaltijd. Cinch werkt ook prima, en ik heb hem nu toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-04 16:10
JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 10:10:
[...]

Uhh, dat kan veel makkelijker. Voor speciale leestekens zoals é en ë ga naar Systeemvoorkeuren - Taal en tekst - Invoerbronnen, en selecteer "VS (internationaal) - Pc"
Je krijgt nu een é door gewoon op de enkele quote gevolgd door de letter e te drukken. Et voila.
Grote nadeel hiervan is, is dat je Euro teken weg is (of iig niet met ALT-2 te activeren is)

Met de zoekfunctie hier nog niet gevonden; maar ik vind nog altijd geen geschikt alternatief voor Windows' Paint. Een heerlijk dom simpel klein porgje om je plaatjes / foto's te bewerken. Effe een pijltje op een foto toevoegen en/of een rondje erin plakken. Zo handig als je eens screenshots upload, bijv. hier op gathering...

[ Voor 55% gewijzigd door autoreverse op 02-03-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-01 23:20
Sketchbook

Ja kan een gratis versie vinden in de app store als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26121

autoreverse schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:32:
[...]

Grote nadeel hiervan is, is dat je Euro teken weg is (of iig niet met ALT-2 te activeren is)

Met de zoekfunctie hier nog niet gevonden; maar ik vind nog altijd geen geschikt alternatief voor Windows' Paint. Een heerlijk dom simpel klein porgje om je plaatjes / foto's te bewerken. Effe een pijltje op een foto toevoegen en/of een rondje erin plakken. Zo handig als je eens screenshots upload, bijv. hier op gathering...
http://paintbrush.sourceforge.net/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Om Windows te draaien op de Mac kun je ook VirtualBox gebruiken.

Die hoort ook in het lijstje :)

[edit]
Wat ik helemaal kut vind, is dat RDP de functietoetsen niet doorgeeft aan de Windows machine. Ben je remote aan het debuggen in Visual Studio, doet je F11 toets ineens heel andere dingen.

[ Voor 51% gewijzigd door Lethalis op 02-03-2011 13:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05
Vraag 1:
Toetscommando onder MAC voor CTRL-D (Windows)
Ik wil gewoon snel naar adresbalk en tikken maar.

Vraag 2:
Hoe verwijder ik bestand meteen zonder naar prullenmand te verwijderen en daar verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Vraag1: CMD+L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

Silver7 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:52:

Vraag 2:
Hoe verwijder ik bestand meteen zonder naar prullenmand te verwijderen en daar verwijderen?
Naar prullenbak slepen met alt ingedrukt dacht ik. Hier geen mac om te testen, maar dat kun je zelf ook gok ik ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Pixeltje schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:23:
[...]

Naar prullenbak slepen met alt ingedrukt dacht ik. Hier geen mac om te testen, maar dat kun je zelf ook gok ik ;)
Dit is ook bij de voorkeuren in te stellen dat het direct wordt verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
autoreverse schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:32:
[...]

Kan ook met preview, pijltje erin toeveogen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Goed initiatief zeg dit topic. Ik heb mijn eerste MacBook nu in bestelling staan. Heb wel al wat ervaring met werken op een Mac (voorheen toen ik nog in loondienst werkte zat ik er wel eens achter). Vond het allemaal ontzettend mooi, alleen het windowmanagement irriteerde me mateloos. Goed om hier te lezen dat daar oplossingen voor zijn.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 11-04 11:09
Ik heb nu na aantal jaren met OSX werken nog steeds een paar issues/ergenissen ;).

Eerste is de cursor, er is geen eenduidige manier om deze makkelijk naar begin of einde van de lijn te verplaatsen, dit is in elke applicatie weer anders geïmplementeerd. Vaak werkt CMD+pijltje wel maar niet altijd.

En andere is niet kunnen knippen en plakken van bestanden/mappen. Maar hiervoor heb ik sinds kort moveAddict, deze kan ook mappen mergen. Helaas nog niet bij kopiëren, want dat is andere ergenis van mij, dat mappen standaard worden overschreven en niet gemerged.

Mergen doe ik nu meestal door middel van map dupliceren, knippen en dan plakken. Dan doet moveAddict het mergen regelen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Silver7 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:52:

Vraag 2:
Command + backspace
Stoffel schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:11:
[...]

Ah achja, dat is nu mosterd na de maaltijd. Cinch werkt ook prima, en ik heb hem nu toch al.
Dat het mosterd na de maaltijd is ben ik me van bewust. Ik post het voor toekomstige frusty momentjes van andere gebruikers :P

[ Voor 42% gewijzigd door Sluuz op 02-03-2011 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS

Ehm, dit zit toch gewoon standaard in Exposé? Bij mij komt desktop gewoon te voorschijn als ik op F11 druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Sluuz schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:33:
[...]

Command + backspace

[...]

Dat het mosterd na de maaltijd is ben ik me van bewust. Ik post het voor toekomstige frusty momentjes van andere gebruikers :P
Die mosterd na de maaltijd ok, maar het is gewoon geen antwoord op de vraag. CMD-DEL (backspace bestaat niet op de mac), verplaatst het naar de prullenbak en dat is juist wat ie niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

McVirusS schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:33:
Mergen doe ik nu meestal door middel van map dupliceren, knippen en dan plakken. Dan doet moveAddict het mergen regelen ;).
Mergen doe ik door beide mappen te openen en de inhoud van de ene in de andere te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Canaria schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:36:
[...]

Mergen doe ik door beide mappen te openen en de inhoud van de ene in de andere te plakken.
Dat werkt niet met subdirectories ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Geweldige timing van het Topic, ik ben sinds vorige week overgegaan, en al 3 Topics bijna helemaal doorgebladerd, mijn grootste ergernis tot nu toe was toch wel het niet Full Screen zijn van applicaties.

En dat mappen niet automatisch bovenaankomen in Finder, ook al sorteer je op soort er komen nog steeds andere bestanden bovenaan zoals jpeg / pgn etc.

Gelukkig heeft Matajz me gewezen op Glims full screen voor Safari. ( De must have )

http://www.machangout.com/

Tot dusver zeer tevreden, maar toch ook gekozen voor W7 partitie erbij m.b.v Bootcamp, en dat loopt ook zeer soepel. ( ook zeer verbaast dat W7 qua accuduur ook lang mee gaat)

Doorgebladerde Topics:

MBA ervaringen : [Macbook Air] Ervaringen & Discussie - deel 2

Onmisbare tools voor OSX: Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 6

OSX Customization: [Mac OS X] Customization & Modification

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Bosmonster schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:36:
[...]

Die mosterd na de maaltijd ok, maar het is gewoon geen antwoord op de vraag. CMD-DEL (backspace bestaat niet op de mac), verplaatst het naar de prullenbak en dat is juist wat ie niet wil.
Hoe heet die toets dan op een Mac toetsenbord? Bij mij werkt hij toch echt als een backspace toets :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
McVirusS schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:39:
[...]

Hoe heet die toets dan op een Mac toetsenbord? Bij mij werkt hij toch echt als een backspace toets :P.
Staat bij mij met grote letters "DELETE" op mijn Apple-keyboard.
En dat mappen niet automatisch bovenaankomen in Finder, ook al sorteer je op soort er komen nog steeds andere bestanden bovenaan zoals jpeg / pgn etc.
Dat is een van de features van TotalFinder. Zo ook tabs in Finder, ook erg prettig. Was me de paar euro meer dan waard.

http://totalfinder.binaryage.com/

[ Voor 36% gewijzigd door Bosmonster op 02-03-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Destianto schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:38:
Sorteren werkt inderdaad ook erg irritant en onlogisch in de Finder.

Wat ook vervelend is is dat als je "Columns" weergave gebruikt in de Finder (wat ik het prettigste vindt) je niet kan sorteren (en ook alleen maar de naam kan laten zien van een bestand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Bosmonster schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:42:
[...]

Staat bij mij met grote letters "DELETE" op mijn Apple-keyboard.
Bij mij staat er alleen een pijl naar links op, heb ook nog een delete knop op mijn toetsenbord. Heb fullsize los keyboard. Op mijn MBP uit 2008 staat er ook alleen een pijl naar links op de backspace toets ;).
Dat is een van de features van TotalFinder. Zo ook tabs in Finder, ook erg prettig.
Hmm, ook maar eens naar kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
McVirusS schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:44:
[...]

Bij mij staat er alleen een pijl naar links op, heb ook nog een delete knop op mijn toetsenbord. Heb fullsize los keyboard. Op mijn MBP uit 2008 staat er ook alleen een pijl naar links op de backspace toets ;).
Misschien wat off topic, maar wat ik bedoel is dat Apple dat altijd gewoon "delete" heeft genoemd en nooit backspace :P Het gaat niet om wat die knop doet.

Op het full size Apple-keyboard heb je gewoon 2 delete-toetsen, waarvan eentje met een pijltje naar rechts (dat is de "Windows-delete" zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

McVirusS schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:43:
[...]

Sorteren werkt inderdaad ook erg irritant en onlogisch in de Finder.
Het is op zich vrij logisch als je folders als bestanden beschouwt. Dat doet Mac OS en volgens mij elke Unix-achtige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Maar de één werkt wel als backspace en de ander als delete, dus is wel fijn om daar onderscheid in te maken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Bosmonster schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:36:
[...]

Je hebt gelijk wat betreft functionaliteit. De prullenbak wordt niet overgeslagen.
Wat betreft de toetsen heb je ongelijk. Backspace bestaat ALTIJD op de Mac, ongeacht je type keyboard. Er staat alleen geen backspace op de toets maar een pijltje. De functionaliteit is echter standaard backspace. Als je een toetsenbord zonder numpad hebt, kan je delete uitvoeren door Fn ingedrukt te houden (en op backspace te drukken).

edit: zie dat je het al verduidelijkt had. Verwarring functionaliteit vs. benaming

[ Voor 5% gewijzigd door Sluuz op 02-03-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
-- browser glitch --

[ Voor 88% gewijzigd door McVirusS op 02-03-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
God, het is moeilijk begrijpen wat ik zeg :+

Laat ik het anders zeggen dan: Apple heeft die toets altijd "delete" genoemd en nooit "backspace"... Daarom hebben ze dat er ook waarschijnlijk ook opgezet :+

edit: ah je snapt hem al :P

[ Voor 6% gewijzigd door Bosmonster op 02-03-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Canaria schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:49:
[...]

Het is op zich vrij logisch als je folders als bestanden beschouwt. Dat doet Mac OS en volgens mij elke Unix-achtige.
Nee het is helemaal niet logisch, op z'n minst zou OSX de optie moeten geven om te mergen.

Als je trouwens via Terminal bestanden kopieert dan worden directories gewoon gemerged dus denk niet dat andere *nix varianten het zo doen als Apple het doet. Maar ken die systemen (afgezien van de shell) niet goed genoeg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

McVirusS schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:54:
[...]

Nee het is helemaal niet logisch, op z'n minst zou OSX de optie moeten geven om te mergen.

Als je trouwens via Terminal bestanden kopieert dan worden directories gewoon gemerged dus denk niet dat andere *nix varianten het zo doen als Apple het doet. Maar ken die systemen (afgezien van de shell) niet goed genoeg :).
Ik had het ook niet over mergen, maar over sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Canaria schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:56:
[...]

Ik had het ook niet over mergen, maar over sorteren.
Oh sorry, had je verkeerd begrepen ;). Zou alsnog wel handig zijn als je zou kunnen kiezen om folders bovenaan te zetten. Maar zie dat dat kan met TotalFinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Oh, en nog iets, maar misschien heb ik het nog niet gevonden of het ligt aan mij.

Ik dacht dat je op osx ook door je foto's standaard (full screen ) kon bladeren net als op je iphone met een veeg over het mousepad, maar als ik een foto aanklik word hij standaard geopend met " Voorvertoning " en daar kan ik wel rotate of fullscreen krijgen, maar niet swipen naar de volgende foto. ( mis ik iets? )

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Voorvertoning is geen diavoorstelling. Ik had hetzelfde ervaren. Als het scherm nog niet is gemaximaliseerd, dan kun je wel bijvoorbeeld pijltje naar beneden klikken als je een lijstweergave hebt. Als je voorvertoning maximaliseert, dan kan dat weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-04 16:10
Simon Shipperd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:36:
Sketchbook

Ja kan een gratis versie vinden in de app store als ik mij niet vergis.
Afgezien van dat deze applicatie itt Paint niet klein is (100mb!) zeker de moeite waard om even te proberen. Dank!
Deze is een stuk makkelijker (lees: je hoeft je niet uit te puzzelen hoe het werkt) vergeleken met Sketchbook en lijkt wat dat betreft veel meer op Paint.

[ Voor 33% gewijzigd door autoreverse op 02-03-2011 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Brr, Nederlandse OSX ;). Is "Voorvertoning" preview (losse app) of "Quick Look" (Spatiebalk)?

Met Quick Look kan je wel een soort van slideshow achtig iets doen:
* Bestanden selecteren die je wilt zien
* Spatiebalk
* Klik op fullscreen icoon
* Spatiebalk om slideshow te pauzeren
* En je kan met je pijltjestoetsen erdoorheen lopen (links/rechts).

[ Voor 58% gewijzigd door McVirusS op 02-03-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dat komt omdat mijn vrouw er ook mee moet kunnen werken. En ik heb geen zin om elke keer voor tolk te spelen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-05 13:18

Ma®tin

Hallo

HellBeast schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 16:57:
[...]

Dat komt omdat mijn vrouw er ook mee moet kunnen werken. En ik heb geen zin om elke keer voor tolk te spelen. :D
Jullie werken onder hetzelfde account?
Verschillende accounts kunnen hun eigen taalinstellingen hebben.

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.