ppl schreef op zondag 11 maart 2012 @ 00:56:
@Pyrone89: ga eens gauw met een paar systeembeheerders praten, die helpen je direct uit je droom dat Windows meer concurrentie heeft en daardoor minder rare keuzes en bugs heeft. Mijn ervaring is dat het ligt aan de kennis, kunde en gevoel voor kwaliteit van de firma die de software in elkaar steekt en absoluut niet aan het operating system zelf. Menig systeembeheerder kan je waslijsten aan Windows applicaties geven waarin rare keuzes zijn gemaakt en bugs heel lang blijven zitten. Outlook is daar een heel erg mooi voorbeeld van (Personal Archive en Online Archive zijn twee totaal verschillende begrippen maar exact dezelfde feature).
Zowel iOS en OS X hebben een filesystem, hetzelfde filesystem zelfs. Kijk maar eens wat rond in de jailbreak scene, genoeg informatie over te vinden. Wat betreft de inconsistentie omtrent de mail is het ook totaal niet waar wat je daar neer zet. Het enige wat ik zie aan inconsistentie is wanneer je verschillende soorten mailclients gaat gebruiken. Iedere mailclient heeft weer z'n eigen plek voor dingen als verzonden mail, verwijderde mail en spam. Gelukkig kun je in de meesten keurig netjes aangeven welke map er gebruikt dient te worden (zelfs in Outlook ook al staat dat goed verborgen). Maar als we het over rare mail implementaties moeten hebben dan is Gmail met stipt de nummer 1. Door het gebruik van tags ipv folders levert dat hele irritante IMAP zaken op waar vrij veel mailclients niet mee over weg kunnen gaan. Zie daar de reden van het bestaan van specifieke Gmail clients zoals Sparrow.
Dat gedrag van embedden van Mail is inderdaad irritant voor de niet-Outlook/Outlook Express gebruikers onder ons. Helaas is ook Thunderbird en diverse anderen aan diezelfde trend mee gaan doen een aantal jaar geleden. Gelukkig is het daar vaak ook eenvoudig weer uit te schakelen. Vaak ook simpelweg een kwestie van switchen naar plain text (wat bij e-mail sowieso een beter plan is, minste gezeik mee) ipv dat rare html of rtf. Overigens is het Outlook die het daadwerkelijk embedded mee stuurt (dat fijne winmaill.dat verhaal) terwijl het bij Mail vaak alleen maar een weergave is (het welbekende inline attachments; doen andere clients ook).
Mail providers hebben er niets mee te maken. Die pricing is ook zoiets..veel te simplistisch, kijk liever naar het geheel en vooral ook eens naar wat anderen je in rekening brengen als totaalprijs voor dezelfde features en dezelfde kwaliteit. Zit het ineens allemaal dicht bij elkaar... Nee, dan kun je het beter hebben over de mogelijkheden die je wat configuraties hebt want dat is bij iets als Windows en Linux heel wat anders dan bij Apple. Bij Apple heb je een beperkt aantal modellen, bij Windows en Linux kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Bied voordelen, bied nadelen.
Btw, als je een middagje achter iets gaat zitten op zoek naar problemen, bugs, inconsistentie kom je bij ieder stuk software een waslijst van issues tegen. Nou niet bepaald moeilijk.
Laat ik het zo zeggen: in al mijn jaren op Windows heb ik me als thuisgebruiker maar aan enkele dingen echt hoeven te ergeren, waaronder helaas het OS zelf en de prestaties op termijn (structureel probleem dus). Op applicatieniveau was het voor mij als thuisgebruiker heel simpel: als het me niet zinde dan stapte ik gewoon over naar een ander programma / dienst zonder daarbij grote nadelen te ondervinden (die je wel hebt als je niet-Apple services, programma's en hardware wilt gebruiken in combinatie met Apple services, programma's en hardware).
Ik heb nu alles van Apple (echt alles, dus ook de mail clients, iCal etc.) en vind het prima om in hun ecosysteem 'gegijzeld' te zitten, maar dan verwacht ik wel feilloze integratie (het is namelijk 100% Apple). Nu blijken er echter gewoonweg veel inconsistenties tussen OSX Mail, iOS Mail en iCloud.com te zitten.
Om nog een te noemen: in Snow Leopard was de lay-out van iCal goed, je kon de events goed zien etc. In Lion liggen deze events echter onder elkaar als je meerdere hebt die overlappen, waardoor het onmogelijk wordt om te verslepen (events komen op OSX namelijk ook nog eens niet naar voren, op iOS wel).
Als je dat niet ziet moet je toch even goed alle 3 de producten goed bekijken. De reden waarom ik dit Apple verwijt is omdat zij telkens zo prat gaan in hun marketing op 'it just works' en 'integratie' en o.a. daarmee hun hoge prijzen verantwoorden. Dat stoot me tegen het hart, zeker als blijkt dat ze objectief aantoonbaar 10x meer vragen voor onderdelen als een doorsnee fabrikant (case van het werkgeheugen, waarbij je voor die 40 euro ook nog eens beter werkgeheugen hebt van een bekend merk). Ik zou heel graag in de 'hoek met Apple fans' gaan zitten, maar totdat iOS, OSX en iCloud ook op detailniveau volledig netjes zijn geïntegreerd, ze standaard minstens 2 of 3 jaar garantie (gezien de kostprijs) leveren en fatsoenlijke prijzen rekenen, is dat moeilijk.
Let op: er bestaat voor mij geen twijfel over dat OSX beter is dan Windows, het kan alleen zoveel beter als Apple echt hun best zou doen. En dat is jammer. Ik denk echt dat ze met de juiste aandacht en prioriteiten (eerder genoemde fouten, ipv bijvoorbeeld focussen op de kleurtint van een icoon) alsmede eerlijke prijzen en garantievoorwaarden binnen 2 jaar Windows een enorme dreun kunnen verkopen.
Over Gmail gesproken: dat is een van de meest uitgebreide diensten met een enorme opslag gratis, je kunt alles instellen zoals je wilt zonder teveel moeite. Alleen de werkwijze van labels etc ipv daadwerkelijke folders is idd hoogst irritant.
Over het embedden: zelfs iCloud.com doet het nu op 'de Outlook' manier, en dat is toch echt van Apple. Alleen ontbreekt op iCloud.com weer de conversation view.
Over Ongewenste reclame: dat is toch echt NIET aanwezig op iOS. Als jij van wel beweert mag je toch even fijn vertellen hoe je dat hebt gedaan, want zoals een Google search je zal tonen zit het er simpelweg niet in. Wat wel is gedaan is een archiefmap 'Junk' voor iOS totdat ze dit (hopelijk ooit) goed hebben geïmplementeerd.
[
Voor 4% gewijzigd door
Pyrone89 op 11-03-2012 02:10
]