jmachielsen schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 23:51:
Ik ben vandaag eens naar een reseller store gegaan met de vraag of ik een real life performance test mocht uitvoeren tussen de Macbook Air 13" en een Macbook Pro, feitelijk de twee kandidaten voor een upgrade vanaf mijn zwarte Macbook (end of line 2008 model met 2,4ghz cpu en 4gb geheugen).
Mijn Macbook wordt naast wat standaard applicaties (office/internet) vooral gebruikt om live optredens mee te verzorgen. Ik gebruik dan Serato Final Scratch en Ableton Live 8.
Omdat je voor Serato een interface en draaitafels moet hebben om het te testen, was het niet praktisch. En het draait al als een zonnetje op de laptop uit 2008, so why bother.
Ableton Live 8 Suite is een ander verhaal. Vooral wanneer je hierin projecten maakt met aardig wat instrumenten en effecten wil de CPU belasting nog wel eens flink oplopen.
Om te testen heb ik een vijftal Ableton Live projecten meegenomen, geopend en afgespeeld.
Binnen Ableton Live heb je een cpu monitor die een % belasting doorgeeft (al zijn hier aardig wat commentaren op op verschillende fora, vond ik het een goed genoege test omdat beide Macbooks een dualcore cpu aan boord hebben uit dezelfde architectuur).
Wat zijn nou mijn bevindingen?
Tussen de i5-2557M uit de Macbook Air 13" en de i5-2415M zit zoveel verschil niet.
Alle samplebased projecten hebben op beide macbooks evenveel belasting. Ik geef de SSD maar de schuld hiervan in de Air (in positieve zin).
Dat zou voor live performances wanneer je toch meestal je projecten naar loops geëxporteerd hebt dus betekenen dat je net zo goed een Air als een Pro mee kan leuren.
Maar hoe zit het als productie platform? Daar was het verschil wel merkbaarder, maar niet opzienbarend mijns inziens.
Waar mijn zwarte Macbook dit testproject met 58/64% als randwaarden draaide, deed de Air het met 43/47 en de Pro met 37/42. Al met al niet slecht dus!
Als je vervolgens gaat kijken naar welke CPU upgrades je in de 13" Air en Pro kunt realiseren en deze in de Passmark CPU Benchmark site eens naast elkaar zet, zie ik het volgende:
CPU Model / positie in lijst / benchmark score
Air 13" - i5-2557M / 313 / 2301 (getest model)
Air 13" - i7-2677M / 210 / 3273
Pro 13" - i5-2415M / 246 / 2929 (getest model)
Pro 13" - i7-2620M / 148 / 3944
De performance boost die je kan verwachten door topmodel Air te nemen, zal ong 10% (11,75) winst opleveren in CPU belasting afname tov de score van de i5-2415M van de Pro 13".
De Pro i7 CPU zal tov de Pro i5 ong 34% (34,65) performance winst geven (wederom op basis van de Passmark scores), de vraag is alleen of dit ook geld bij sample intensieve projecten (die met SSD rapper zijn).
Verder is de sprong van basis model naar top model in Passmark score ongeveer 925/975 punten voor beide modellen. Bij de Air is het relatieve winstpercentage 42%, bij de Pro zoals eerder aangetoond 34%.
Ik ga niet perse zeggen dat mijn besluit logisch is, want de wow factor en de portability van de Air zijn voor mij ook veel waard en wegen door het aanwezig zijn van een stevige i7 quadcore studio PC zwaarder dan dat de Macbook ook als productie bakbeest moet dienen.
Maar gelet op de zeker niet tegenvallende performance van de Air en de te verwachten performance van het uitgebreide model Air, hebben mij doen kiezen voor die.
Ik hoop dat iemand anders ook nog iets heeft aan mijn real life test met Ableton Live op de Macbook Air en Macbook Pro!