[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 20:58

Grin

Ride si sapis.

Martijn schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 00:12:
Heb vandaag ook een 13 inch binnen met Samsung scherm en SSD. Ik moet wel zeggen dat ik erg moet wennen aan het scherm. Na een uurtje erg vermoeide ogen, lijk beetje koppijn van te krijgen. Kan zijn dat ik aan de relatief hoge resolutie moet wennen, meer mensen last van?
Hoofdpijn nope.
Maar begin me wel steeds meer te storen aan het DPI verhaal. Het komt op mij over alsof elke noteboek fabrikant zo snel mogelijk naar de 200+DPI wil. En op zich is er niks mis met dat streven, echter, ik wil nog wel behoorlijk kunnen lezen van mijn scherm! De eerste die nu roept dat je moet/kunt inzoomen; ik vraag niet om een workaround! Ik wil gewoon kunnen lezen van mijn scherm! Daar is dat ding o.a. voor, toch? Hoge resoluties zijn prachtig maar geef je OS dan de mogelijkheid om fatsoenlijk te scalen (niet zoomen of andere gare opties, scaleble high res graphics *O* (!)) met de GUI! 1920*1080 op een 13" scherm (Sony Vaio weet-ik-veel-welk-vaag-nummer/letter-combo), kom op mensen.... Maar Apple kan er ook wat van. :N

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:19

Laguna

Connaisseur

Ik zat nog even wat .icc profielen te proberen en kwam toen toevallig in het Profiel-EHBO van het ColorSync-hulpprogramma terecht en als ik daar op "Controleer" klik dan krijg ik het volgende resultaat:
Zoeken naar profielen...
16 profielen worden gecontroleerd...

/Library/ColorSync/Profiles/Displays/Color LCD-00000610-0000-9CDF-0000-0000042737C0.icc
Tag 'cprt': Lengte van teksttag is onjuist.
Controle voltooid - 1 beschadigd profiel gevonden.
Is dit normaal?

[ Voor 3% gewijzigd door Laguna op 09-09-2011 01:20 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Grin schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 01:10:
[...]

Hoge resoluties zijn prachtig maar geef je OS dan de mogelijkheid om fatsoenlijk te scalen (niet zoomen of andere gare opties, scaleble high res graphics *O* (!)) met de GUI! 1920*1080 op een 13" scherm (Sony Vaio weet-ik-veel-welk-vaag-nummer/letter-combo), kom op mensen.... Maar Apple kan er ook wat van. :N
Scalable graphics worden niks. Er worden nu eenmaal veel bitmaps gebruikt. Apple heeft dit ook begrepen en wacht tot er een overgang mogelijk is naar schermen met een vier keer zo hoge pixeldichtheid. HiDPI ondersteuning zit al ingebakken in Lion.

Ik verwacht dat Apple de eerste zal zijn die de overstap naar HiDPI zal maken. Het wordt een killer feature die de beeldkwaliteit van de Apple beeldschermen naar eenzame hoogte zal tillen.

De leesbaarheid van het beeldscherm in de 13 inch MacBook Air vind ik overigens uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 20:58

Grin

Ride si sapis.

Femme schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 01:17:
[...]

Scalable graphics worden niks. Er worden nu eenmaal veel bitmaps gebruikt. Apple heeft dit ook begrepen en wacht tot er een overgang mogelijk is naar schermen met een vier keer zo hoge pixeldichtheid. HiDPI ondersteuning zit al ingebakken in Lion.

Ik verwacht dat Apple de eerste zal zijn die de overstap naar HiDPI zal maken. Het wordt een killer feature die de beeldkwaliteit van de Apple beeldschermen naar eenzame hoogte zal tillen.

De leesbaarheid van het beeldscherm in de 13 inch MacBook Air vind ik overigens uitstekend.
HiDPI, scalable graphics. Wat ik eigelijk zou willen is een schuif - zo'n regel ding die je nu ook hebt voor het instellen van je brightness - waarmee je het formaat van je gehele GUI kan regelen zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van de GUI. Het principe van de icoontjes in je Dock, hoe groot/klein je die krengen ook maakt, ze blijven scherp. Dat voor je hele GUI en * Grin zal verder zijn kop houden over achterlijk hoge DPI's :) Make it happen! <Steve Jobs mode off>
Leesbaarheid van de 13" MBA is inderdaad niks mis mee, kan er redelijk van lezen, zelfde met de 11".

[ Voor 8% gewijzigd door Grin op 09-09-2011 01:38 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Maar dat gaat dus niet gebeuren. Apple schijnt er wel plannen voor gehad te hebben. In Lion zitten HiDPI-bitmaps die gewoon twee keer zo groot zijn in beide dimensies als de huidige bitmaps.

Het is niet eenvoudig om een schaalbare interface te maken waarin alle elementen tot op de pixel perfect zijn afgewerkt, of je moet bitmaps mapen voor alle stappen wat ook een hoop werk is. Daarnaast is er nog het simpele feit dat content zoals websites niet schaalbaar zijn zonder aan beeldkwaliteit in te leveren.

Mensen met een slecht zicht heben de keuze om een beeldscherm te kopen met een lagere pixeldichtheid (bijv. het 1280x800 scherm in de 13 inch MacBook Pro, de basisuitvoering van de 15 inch MBP met een 1440x900 scherm of een los 27 inch beeldscherm van een third-party fabrikant met een 1920x1080 reoslutie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:48
Yippie, hier ook een Samsung display LTH116AT01A01

De websites op een 11" MBA zien er wat mij betreft perfect uit. Het hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf hoe ver je er vanaf zit. Zit je met een grote afstand (+50CM) dat moet je wellicht je zelf beter concentreren, zit je op een kleinere afstand dan is het prime te doen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
LTH133BT01A03 en ook nog eens de Samsung SSD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Heb er hier een toshiba SSD inzitten (TS128C), werkt prima in mijn ogen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:34
Ik heb nu een MacBook uit 2008, maar het wordt tijd voor iets anders. Ik maak geregeld gebruik van AutoCAD 2004, maar momenteel via Bootcamp, dat wil ik graag anders. Wat zijn de ervaringen om via bijvoorbeeld VWware Windows 7/AutoCAD LT 2012 onder Lion te draaien? Ik las via de zoekfunctie een positieve ervaring van gebruiker 'Mataklap', maar kan de exacte specificaties van z'n Air niet terugvinden.

De systeemvereisten van AutoDesk zijn nogal vaag op de website, dus daar schiet ik weinig mee op.

Iemand ervaringen?

[ Voor 23% gewijzigd door Arosa op 09-09-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
You can install AutoCAD LT® software on a Mac® computer on a Windows partition. The system must use Boot Camp® software to manage a dual OS configuration and meet the following minimum system requirements:
Operating System
Mac OS® X 10.5.x
Browser
Boot Camp V 2.0 or higher
CPU Type
Intel-based Mac (64-bit Windows Vista® requires an Intel Core® 2 duo or Xeon® processor)
Memory
Minimum 3 GB RAM
Hard Disk
Minimum 20 GB disk space for Mac OS partition, minimum 20 GB for Windows OS partition

Snel gezegd kan het dus overal op draaien zolang het maar een intel core2duo of xeon cpu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als alternatief voor VMware an Parallels kun je het gratis Virtualbox eens proberen. Het draait WinXP SP3 erg goed op mijn Macbook Air 13". Ik heb alleen nog niet gevonden hoe je windows programma's 'los' kunt draaien, dus zonder dat je die in een window (met Windows XP achtergrond en start menu enzo) kan draaien. Dit kunnen VMware en Parallels wel. Maar ach, Virtualbox is gratis en voor die anderen moet je $80 betalen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik heb net een base Macbook Air 13" met US keyboard besteld. Nog even zitten dubben over de uitbreiding naar 256Mb, maar voor een onderweg-pc moet 128 goed genoeg zijn.

Ik kom van een Macbook Pro Early 2008 met 80Gb SSD. Het zal mij benieuwen of ik de 2 inch ga missen. De kilo extra zal ik in ieder geval niet missen ;).

Ik denk dat ik toch teveel last ga krijgen van reflecties, dus ik denk erover om een power support anti glare film te gaan kopen. Zijn er andere mensen met ervaringen op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:26
M_V schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:42:
Ik denk dat ik toch teveel last ga krijgen van reflecties, dus ik denk erover om een power support anti glare film te gaan kopen. Zijn er andere mensen met ervaringen op dit gebied?
Ik vind dit idd het enige minpunt van mijn 13" pro, niemand hier met ervaring met de genoemde anti glare film ?
(of een andere :) )

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie trouwens weinig verschil tussen het LG en Samsung scherm. Net zoals er weinig verschil zit tussen de SSDs.

• Arosa
  • Laatst online: 08:34
@Toppe: Bedankt voor je reactie, maar die specificaties had ik zelf ook gevonden, maar games draai je ook liever niet op een systeem met de minimale systeemeisen. Dus ik ben eigenlijk meer benieuwd of het enigszins soepel draait. Ik heb nu een Core2Duo 2.4ghz en 2gb werkgeheugen, middels Bootcamp draai ik XP en een oude AutoCad versie, maar de Air is toch hele andere techniek, andere processor op een lagere kloksnelheid, enz. Daarnaast heb ik geen ervaringen met virtuale machines. Dus ik ben erg benieuwd hoe deze combinatie in praktijk draait.

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Ik ben d'r ook uit, ik ga hem halen! Iemand een betrouwbare winkel/webshop die wat goedkoper is dan de rest? Of kan ik hem beter gewoon uit de apple store halen? Ik wil de 13 inch, met alles erop en eraan (256 gb dus:p)

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:59
TLRnZ schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 21:19:
[...]
Ik vind dit idd het enige minpunt van mijn 13" pro, niemand hier met ervaring met de genoemde anti glare film ?
(of een andere :) )
Anti-glare film is ruk. Kort samengevat.

De lange versie. Er zijn veel verschillende merken, maar hebben allemaal hetzelfde probleem. Ze zijn moeilijk aan te brengen (laten bubbels achter), zorgen dat de kwaliteit van het beeld achteruit gaat en passen allemaal nét niet.

Je moet je echt afvragen of je het écht veel nodig gaat hebben, want als het er eenmaal op zit, kun je het er niet afhalen (en er daarna weer terug op doen).

(Heb het zelf nooit gebruikt, wel verkocht, maar eigenlijk bij iedereen afgeraden om bovenstaande redenen. Mensen die het toch gebruikten hadden er later vaak spijt van, als ik ze daarna weer sprak)

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Bossie
@RobbieB, daar was ik idd al bang voor.
Ik heb soortgelijke producten ook al een paar maal geprobeerd voor mijn iphone maar het resultaat was altijd slecht.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Zijn er nog mensen met een Samsung scherm die wat kunnen zeggen over de kleuren zoals ik al eerder aangaf?

Zelfde geldt voor het beschadigd profiel bij ColorSync, heeft iedereen dit?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• hansem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:41
Ben van plan om een Mac Book Air 13" te kopen. Dit wordt mijn eerste Mac, ik wil wat aan de gang IOS apps. Het zal dus wel ff wennen worden met m'n Windows achtergrond.

Ik vroeg me af wat voor toetsenbordindeling ik moet bestellen? Moet ik de NL versie zien als de IBM NL indeling van windows toetsenborden? Op Windows zet ik de indeling altijd op VS Internationaal. Dus wat is wijsheid, ik zou zeggen de Internationale indeling? Wat zijn de verschillen? Heeft iemand een foto van een NL indeling en een Internat. indeling?

En waar kan ik de MBA het beste bestellen? Bij Apple zelf, weet alleen niet hoe zij met de garantie om gaan, 1 jaar en wat dan qua NL wetgeving? Of gewoon bij Dixons, MyCom oid waar je 3 jaar krijgt.

Bedankt voor de reacties vast

• fguchelaar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:37
hansem schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 22:15:
...
Ik vroeg me af wat voor toetsenbordindeling ik moet bestellen? Moet ik de NL versie zien als de IBM NL indeling van windows toetsenborden? Op Windows zet ik de indeling altijd op VS Internationaal. Dus wat is wijsheid, ik zou zeggen de Internationale indeling? Wat zijn de verschillen? Heeft iemand een foto van een NL indeling en een Internat. indeling?
Zie hier: http://support.apple.com/kb/HT2841

Ik ga er komende week ook een bestellen en dat wordt zeker een USA indeling. Zo'n smalle Enter/Return toets zie ik niet zitten!

English (USA), met grotere en platte return, tilde op de plek waar ik 'm verwacht en een grotere linker-shift toets.
Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT2841/HT2841-Wireless-US.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door fguchelaar op 10-09-2011 23:34 . Reden: afbeelding van English (USA) ]

.Box | Zet de Klok

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
hansem schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 22:15:
NL en USint zijn praktisch dezelfde layout, zoals je ook ziet in dat KB artikel (NL heeft een euro sign extra erop als extra subfunctie van een van de toetsen -- tussen die twee, moet je gewoon NL hebben), maar US is echt significant anders. Let op dat je door een non-NL te bestellen wat extra levertijd op de hals haalt. Voor US-Int is dat niet verstandig.

Ik heb hem uiteindelijk gewoon bij Apple gekocht. De kortingen zijn stukken hoger, en ik wil uiteindelijk toch applecare hebben. Winkelgarantie is nl alleen in die winkel garantie -- dus als je een keer die winkel neit in de buurt hebt of hij is failliet ben je de pineut.

[ Voor 24% gewijzigd door Jasper Janssen op 10-09-2011 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

Jasper Janssen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 22:50:
[...]

NL en USint zijn praktisch dezelfde layout, zoals je ook ziet in dat KB artikel (NL heeft een euro sign extra erop als extra subfunctie van een van de toetsen -- tussen die twee, moet je gewoon NL hebben), maar US is echt significant anders. Let op dat je door een non-NL te bestellen wat extra levertijd op de hals haalt. Voor US-Int is dat niet verstandig.

Ik heb hem uiteindelijk gewoon bij Apple gekocht. De kortingen zijn stukken hoger, en ik wil uiteindelijk toch applecare hebben. Winkelgarantie is nl alleen in die winkel garantie -- dus als je een keer die winkel neit in de buurt hebt of hij is failliet ben je de pineut.
Het vreemde is dat de apple-store op dit moment precies dezelfde levertijden aangeeft voor de verschillende layouts. (Mede) daarom heb ik zelf ook een MBA genomen met US layout. Dat er uberhaupt een US-int te koop is in de store vind ik echt wazig, die is gewoon echt hetzelfde en wordt alleen maar door mensen gekocht die in de war geraakt zijn.

Ik heb zelf ook overwogen om hem bij Mycom te kopen. Mycom levert echter geen US-keyboard, had de MBA op levertijd onbekend staan en heeft geen kortingen. Aan de andere kant heb je met een laptop van mycom gewoon geen apple care nodig. Apple care biedt (zeker in NL) namelijk niets anders dan 3 jaar garantie.

[ Voor 12% gewijzigd door M_V op 11-09-2011 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Laguna schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 11:51:
Zijn er nog mensen met een Samsung scherm die wat kunnen zeggen over de kleuren zoals ik al eerder aangaf?
In je eerdere post had je het over de kleuren, ik vind het rood van de tweakers banner bovenin inderdaad niet echt 'Ferrari-rood' zoals je zegt. Het is niet echt een warm vol-rood, meer een grijzig, koeler rood. Dit dus op een Samsung 11".

Overigens heb ik ook het U.S. toetsenbord, eerste keer op een Mac en ik wil nu al nooit meer terug. Die enter is gewoon zo enorm veel prettiger. Zelfs na jaren zat ik er nog regelmatig naast en op deze na even wennen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

GekkePrutser schreef op zondag 11 september 2011 @ 00:57:
[...]

In je eerdere post had je het over de kleuren, ik vind het rood van de tweakers banner bovenin inderdaad niet echt 'Ferrari-rood' zoals je zegt. Het is niet echt een warm vol-rood, meer een grijzig, koeler rood. Dit dus op een Samsung 11".
Bedankt hiervoor, dan zullen de verschillen tussen de schermen toch minimaal zijn, zoals ook al werd aangegeven bij Anandtech. Wat dat betreft maakt het dus allemaal weinig uit of je nou een Samsung of LG Philips scherm erin hebt zitten en of je nou een Samsung of Toshiba SSD erin hebt zitten :)

Had je toevallig ook nog dat ColorSync issue nagekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Laguna schreef op zondag 11 september 2011 @ 01:18:
[...]
Had je toevallig ook nog dat ColorSync issue nagekeken?
Oh ja, daar had ik overheen gelezen. Ik heb ongeveer hetzelfde ja. Text tag klopt niet en kan niet fixen omdat het profiel gelockt is. Denk niet dat het enorme gevolgen heeft overigens voor de kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
[...]

<knip>
Let op dat je wel de juiste benaming voor de toetsenbord layouts/localisaties gebruikt.

Het betreft hier:
- Nederlands
- English International
- English USA

Ik ben zelf ook voor een English USA layout gegaan ivm de grote linker shift, locatie van tilde en de horizontale enter toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

GekkePrutser schreef op zondag 11 september 2011 @ 01:38:
[...]

Oh ja, daar had ik overheen gelezen. Ik heb ongeveer hetzelfde ja. Text tag klopt niet en kan niet fixen omdat het profiel gelockt is. Denk niet dat het enorme gevolgen heeft overigens voor de kleuren.
Nee het was ook meer bedoeld als bevestiging dat het geen individueel probleem is, doordat ik een ander .icc profiel had geprobeerd bijvoorbeeld. Er staat dus standaard iets verkeerd bij het kleurenprofiel van de MBA bij Lion. Kan ook verder geen kwaad lijkt mij.. maar netjes is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

hmm.... ik ben weer eens begonnen met webdevven en merk nu pas dat de kleuren van m'n air (LG scherm) inderdaad afwijken van m'n normale tn-schermen en mijn ipad. de kleuren zijn fletser zoals hier ook beschreven.
ik baal wel, omdat ik juist een demo moet gaan doen volgende week (website staat op mamp op de air). en de site ziet er dus minder uit dan op bv de ipad...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er is een EFI-update uit voor de MacBook Air 2011 die wat Thunderbolt gerelateerde issues verhelpt. Zie voor info:

http://support.apple.com/kb/DL1448

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Winkelgarantie is nl alleen in die winkel garantie -- dus als je een keer die winkel neit in de buurt hebt of hij is failliet ben je de pineut.
Als de winkel waar jij je Apple product hebt gekocht failliet gaat mag je hem gewoon laten repareren bij elke andere APR. Je bent dan uiteraard niet je garantie kwijt.

Ik heb trouwens laatst gewoon een iMac Rma aangebracht bij een iFactor terwijl ik hem zelf had ingekocht bij bas computers (Mycom o.a.).
Een iFactor zit hier namelijk in het dorp en dat was daarom voor mij veel makkelijker. Hebben ze bij iFactor helemaal geen probleem van gemaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door Donstil op 12-09-2011 23:12 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Zojuist toch maar een retour aangevraagd van mijn 11" :'(. Ik vond het een machtig ding maar door de hoge DPI vond ik de tekst gewoon te klein, ik zat steeds voorover gebogen te werken om het maar een beetje te kunnen lezen. Uiteindelijk alle tekst groter ingesteld (in elke app apart) maar er is een hoop dat je niet aan kan passen. Aan de rest van de eigenschappen was ik wel gewend, kleinere trackpad was ff wennen maar is nog steeds erg groot dus het wende snel.

Ik vind het jammer dat Apple nooit doorgegaan is met die resolution independent scaling, dat was wel een uitkomst geweest, al was de 11" dan wel heel klein geworden qua schermruimte.

Ik vond hem al een stuk beter (maar natuurlijk lelijk vanwege de slechte scaling) op 1280x720, en dat is ongeveer dezelfde DPI als de 13", dus misschien ga ik wel voor die. Maar ik zou toch liever rond de 113 DPI zitten zoals de 13" Pro. Maar die is weer niet handig om naast een werk laptop mee te nemen. Argh!

Edit: Zo wat een gedoe om te restoren zeg... Had de disk ff een zero erase gegeven via de disk utility, even al mijn gegevens er af, maar daarna kon ik niet meer opnieuw installeren. Ik dacht dat hij de recovery partitie wel ongemoeid zou laten maar niet dus.

Hij wilde meteen een complete network restore doen. Maar via de USB Ethernet adapter werkt dat niet (voortgang blijft op 24:00 uur staan) en mijn UPC (Cisco) WiFi router snapte hij ook niet op de een of andere manier. Paswoord werd geweigerd, ook als ik die naar iets heel simpels veranderde. Terwijl die onder OS X zelf wel gewoon werkte. :?

Apple's officieel aangemaakte USB Restore Drive werkte niet, en mijn zelfgemaakte (DMG gebrande) Lion key ook niet. Die geven op de Air een soort 'verboden te parkeren' bord :)

Gelukkig had ik ergens onderin een kast nog een tweede wifi router liggen, dus die als access point ingesteld en toen lukte het wel... Ik neem aan dat ze die dingen toch reimagen maar ik lever hem toch graag af met een werkend OS (dan kunnen ze ook zien dat ik geen defect apparaat terug stuur).

Maargoed ik ben dus toch niet zo heel blij met die network restore, heb liever gewoon een USB stickje zoals bij het 2010 model.

[ Voor 38% gewijzigd door GekkePrutser op 13-09-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou dan voor de 13 inch air gaan. Ikzelf ervaar geen problemen met mijn 11 inch. Maar mocht dat wel zo zijn dan zou ik zeker voor de 13 inch air gaan en niet voor de pro. Puur uit comfortabilteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:38
Vandaag mijn eerste macbook air gekregen.
Besteld via Hadi op bol.com, dus tegen een leuke korting, alleen bol.com kon niet het goedkoopste 11.6" model leveren.
Dus zit ik nu met een 4gb/128gb ssd (beide samsung) opgescheept, wat echt geen straf is :)

Het eerste dat me opviel, was het gewicht.. voor mijn werk heb ik een HP probook, maar vergelijken heeft geen zin.
Het is niet mijn eerste mac, dus geen verdere problemen.

Ik krijg alleen nog niet de volle snelheid op mijn router .. kom nog niet boven de 10mbit uit :(
Moet hier binnenkort maar eens in duiken, aangezien ik lagere snelheid al op de andere antenne toelaat, en alleen g/n op de gebruikte poort.

Formaat van de 11" is de rede voor mij om juist hiervoor te gaan. Mijn ipad is leuk, maar onderweg is het vaak net te weinig en moet ik toch een laptop meesleuren. Maar nu is het maar 1kg extra totaal, ipad blijft tijd, werk laptop blijft thuis.

Hoe zit het met restoren? bij de oude kreeg je een stickie, maar deze zag ik niet bij de nieuwe?
alleen een duckhead, kabel, lader en boekjes.. (veel doos voor een apple, meestal is het compacter)

Ik ben er happy mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
badnews.nl schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:48:
Hoe zit het met restoren? bij de oude kreeg je een stickie, maar deze zag ik niet bij de nieuwe?
alleen een duckhead, kabel, lader en boekjes.. (veel doos voor een apple, meestal is het compacter)
Klopt, dit kan alleen nog maar via het netwerk.

Met Command-R (bij het opstarten) kan je opnieuw installeren, hierbij heb je wel internet nodig.

Als je je schijf helemaal gewist hebt, kan je zelfs via het internet booten en een recovery image downloaden, maar zoals ik 2 posts eerder beschreef werkt dat niet altijd zo makkelijk. Ik had ook liever een stickje gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

even zelf een stick maken is de beste oplossing

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe hebben ze dat opgelost bij modellen die standaard worden geleverd met Lion trouwens?
Ik heb laatst een MacbookPro met een SSD kaal geinstalleerd met Lion en dan wil hij tijdens het installeren je AppleID weten waarmee Lion is aangeschaft.

Op een nieuwe heb je dat natuurlijk niet gekocht.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Fietsbel schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 22:31:
even zelf een stick maken is de beste oplossing
Dat werkt niet op de 2011 MacBook Air. Zowel een zelf gerestorede InstallESD.dmg als met de Apple Recovery Disk Assistant gemaakte. (Zie hierboven).

Edit: Apple zegt dit trouwens ook: Bron

Vreemd genoeg zeggen ze daar wel dat je de Recovery Disk Assistant kan gebruiken maar bij mij werkte dat niet :? Kreeg hetzelfde 'Niet parkeren bord' als met de zelf gemaakte stick.

Edit2: Ah, nu zie ik wat:
If the computer shipped with Lion, the external recovery drive can only be used with the system that created it.
Daar lag het dus aan, ik had die stick op een Mac Mini gemaakt. Als je dus je MacBook Air wil recoveren met een USB stickje dan moet je die van tevoren aanmaken op die computer zelf (terwijl hij het nog doet) :)

[ Voor 59% gewijzigd door GekkePrutser op 13-09-2011 23:32 ]

Verwijderd

Iemand die toevallig deze kabel gebruikt om beeld en geluid naar je tv te krijgen vanaf de MBA: http://store.apple.com/ca...splayPort_to_HDMI_Adapter ?
Of andere ideeën? Zou het a-relaxt vinden om het weer met 2 kabels te moeten doen.. maar lees daar dat het alleen ondersteund wordt op MBP's.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Staat toch gewoon bij die vragen & antwoorden onderaan de pagina waar je naar linkt?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 15:15:
Iemand die toevallig deze kabel gebruikt om beeld en geluid naar je tv te krijgen vanaf de MBA:

Of andere ideeën?
Gewoon deze gebruiken i.c.m je HDMI kabel.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 17:55
Destianto schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:48:
[...]

Ik heb er eentje naar hdmi gekocht op dealextreme voor 5 euro met verzendkosten erbij en hij werkt perfect! Inclusief geluid :)

Verwijderd

Link naar die op dealextreme?

Werkt overigens een adapter beter of kan een MDP - HDMI kabel ook perfect werken? Nog ergens op letten dan?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Toppe schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:25:
ALT+CMD+EJECT (F12 is bij mij eject in elk geval...) Misschien beter kijken? :P :9

Misschien interessant: http://www.techrepublic.c...-inch/6291537?tag=nl.e101
Uhh nee dat doet niks :)

F12 is bij mij geen eject iig.
GekkePrutser schreef op woensdag 07 september 2011 @ 17:23:
[...]

Edit: Sorry ik dacht dat dit over de eject knop ging :) Ik heb geen eject knop op de mijne, ter verduidelijking. Dus ik snap de vraag van Bosmonster heel goed. Op mijn Air zit dit in elk geval niet meer (2011, 11", US toetsenbord), misschien zijn het alleen de 2010's die het hebben? Of iets met het Amerikaanse toetsenbord? Bij mij is F12 volume omhoog. En de knop daarnaast is aan/uit.
Ah ja dit dus.

Blijkbaar zijn die shortcuts in zn geheel verdwenen?
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 20:30:
Link naar die op dealextreme?

Werkt overigens een adapter beter of kan een MDP - HDMI kabel ook perfect werken? Nog ergens op letten dan?
In een kabel zit ook een gewoon een adapter/omvormer, het gaat niet ineens vanzelf ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Bosmonster op 17-09-2011 21:38 ]

Verwijderd

Dat vraag ik ook niet ;). Wat is beter? Zo'n adapter of een kabel? Het zal hetzelfde werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 22:08:
Dat vraag ik ook niet ;). Wat is beter? Zo'n adapter of een kabel? Het zal hetzelfde werken
Maakt niets uit alleen kun je bij een adapter een hdmi kabel kiezen van je gewenste lengte en bij een kabel meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 17:55
Adapter: http://www.dealextreme.co...emale-adapter-1080p-34025

Ik meen dat het die was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Destianto schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:48:
[...]

Thanks! Direct even een berichtje gestuurd :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat niet precies dezelfde als dat dieselb0y zegt op dealextreme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2011 @ 22:51:
Dat zou heel goed kunnen maar ik kom er niet door ondanks mijn al jaren bestaande PayPal account daar wat te bestellen en ik vond de website en het bestel proces al erg vreemd gaan. 11 euro is ook niets voor zo'n adapter en dit is een stuk makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Thnx voor hint naar DX.. heb gelijk alle kabel besteld die ik verwacht ooit nodig te hebben (to vga (oude beamer werk), to dvi (monitor, maar deze voor gebruik op de imac) en to hdmi (nieuwe beamer en tv).

Was bij elkaar iets van 20 dollar kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Laatst online: 11-09 22:28
Kan je dit toelichten svp, dit zegt me niets? kon op beide termen in dit topic ook niets vinden.
badnews.nl schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:48:
Vandaag mijn eerste macbook air gekregen.
Besteld via Hadi op bol.com, dus tegen een leuke korting,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024

lux

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2011 @ 22:51:
Dus die persoon verdient door producten van DealExtreme dubbel zo duur door te verkopen?? :+

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

badnews.nl schreef op maandag 19 september 2011 @ 13:39:
Thnx voor hint naar DX.. heb gelijk alle kabel besteld die ik verwacht ooit nodig te hebben (to vga (oude beamer werk), to dvi (monitor, maar deze voor gebruik op de imac) en to hdmi (nieuwe beamer en tv).

Was bij elkaar iets van 20 dollar kwijt :)
Het is wel heel goedkoop daar inderdaad! Nadat ik te horen heb gekregen dat de aanbieder hier op Tweakers geen exemplaren meer had heb ik het opnieuw maar even geprobeerd. Toen kwam ik er wel met mijn PayPal account door en eindelijk met het goede (gecontroleerde) adres. Het is ook nog is gratis levering worldwide!?
Kabel voor mijn monitor gaat daar dan waarschijnlijk ook wegkomen inderdaad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Kan je dit toelichten svp, dit zegt me niets? kon op beide termen in dit topic ook niets vinden.
Hadi is een persoon op vraag en aanbod, deze biedt 10% op elk item bij bol.com (hij heeft een redelijk bedrag aan kadobonnen uitstaan daar)
Om deze als cash te incaseren, biedt ie 10% korting aan... aflevering en factuur komen gewoon op jouw naam te staan, alleen doet hij de bestelling.
In mijn geval dus een macbook air 11.6", waar ik ongeveer 1000 euro voor betaald heb (4gb/128gb ssd van 1149, maar kreeg iets meer dan 10% door de problemen bij bol.com zelf)... (de gratis printer bij Apple zelf vond ik helemaal niets, aangezien ik een goede kleurenlaser heb).

ps: bol.com verkoop nu alleen nog oude model met core2duo... ik had de laatste macbook air daar met de i5.

[ Voor 7% gewijzigd door badnews.nl op 19-09-2011 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Laatst online: 11-09 22:28
Thx, helder! twijfel ook nog over mycom ivm drie jaar garantie standaard.
badnews.nl schreef op maandag 19 september 2011 @ 15:50:
[...]

Hadi is een persoon op vraag en aanbod, deze biedt 10% op elk item bij bol.com (hij heeft een redelijk bedrag aan kadobonnen uitstaan daar)
Om deze als cash te incaseren, biedt ie 10% korting aan... aflevering en factuur komen gewoon op jouw naam te staan, alleen doet hij de bestelling.
In mijn geval dus een macbook air 11.6", waar ik ongeveer 1000 euro voor betaald heb (4gb/128gb ssd van 1149, maar kreeg iets meer dan 10% door de problemen bij bol.com zelf)... (de gratis printer bij Apple zelf vond ik helemaal niets, aangezien ik een goede kleurenlaser heb).

ps: bol.com verkoop nu alleen nog oude model met core2duo... ik had de laatste macbook air daar met de i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen,

Gisteren heb ik, na lang (4 dagen :)) wachten, eindelijk mijn MacBook Air 13" binnen gekregen. Wat een geweldig apparaat! Wat reageert dat ding ontzettend snel! :)

Nu is er alleen 1 heel groot probleem. Toen ik de MacBook Air op mijn netwerk via wifi aan wilde sluiten werd het hele netwerk ontzettend traag. Mijn iPad wilde videos erg traag inladen, m'n MacBook Pro deed updates met slechts 45kb/sec. Echt niet te werken.

Nu las ik dat een heleboel mensen problemen hadden met hun MacBook Air en wifi (Ik connect hem via mijn Airport Express).

Hebben meer mensen hier last van? En is er iemand met een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Bij mij was het de firmware (dd-wrt) die rare dingen deed met dual interfaces (Cisco 610n).
Draai nu een andere versie van de firmware, en haal weer volle snelheden.
Het lag zeker niet aan de air, maar het feit dat ik een 801.11b eraan had hangen (fotoframe) waardoor alles gecapped werd naar 11mbit terwijl deze op een losse interface (zitten 2 receivers in) draaide.
Dus ik heb dus een receiver voor langzaam verkeer (en gasten) draaien, en zelf draai ik op een 5ghz n netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smspeter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:45
Voor de mensen die denken bij Mycom extra garantie op te halen, helaas. Heb net contact gehad met het 0900 nummer, en de garantie van 3 jaar is niet voor apple producten, omdat apple zelf daar niet aan wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:23
Op de pagina van de macbooks zelf
MyCom geeft 3 jaar garantie op alle notebooks, ongeacht het merk of garantietermijn van de fabrikant. Op accu’s, batterijen, adapters en overige bijgeleverde accessoires is de standaard fabrieksgarantie van toepassing. Ook op netbooks geeft MyCom de standaard fabrieksgarantie van de fabrikant.
http://www.mycom.nl/Produ...ook-Air-17Ghz-NEW/1192269 en check garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smspeter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:45
Die had ik gezien, telefonisch kreeg ik dus een ander verhaal, gevraagd dat te verifieren, ff wachten, en ze bleven erbij dat niet niet voor Apple producten is.

Dus ja, wat is het nu. Ik weet niet of bij de bestelling ergens zwart op wit staat dat je 3 jaar garantie hebt, en wat er dan precies onder die garantie valt. Ja, de standaard fabrieksgarantie. Betekend dit dat wanneer je SSD er na 24 maanden ermee op houd, deze onder garantie vervangen gaat worden? Lijkt me wel.

[ Voor 11% gewijzigd door smspeter op 20-09-2011 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmachielsen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 23:00

jmachielsen

Red Alert

Ik ben vandaag eens naar een reseller store gegaan met de vraag of ik een real life performance test mocht uitvoeren tussen de Macbook Air 13" en een Macbook Pro, feitelijk de twee kandidaten voor een upgrade vanaf mijn zwarte Macbook (end of line 2008 model met 2,4ghz cpu en 4gb geheugen).

Mijn Macbook wordt naast wat standaard applicaties (office/internet) vooral gebruikt om live optredens mee te verzorgen. Ik gebruik dan Serato Final Scratch en Ableton Live 8.
Omdat je voor Serato een interface en draaitafels moet hebben om het te testen, was het niet praktisch. En het draait al als een zonnetje op de laptop uit 2008, so why bother.

Ableton Live 8 Suite is een ander verhaal. Vooral wanneer je hierin projecten maakt met aardig wat instrumenten en effecten wil de CPU belasting nog wel eens flink oplopen.
Om te testen heb ik een vijftal Ableton Live projecten meegenomen, geopend en afgespeeld.
Binnen Ableton Live heb je een cpu monitor die een % belasting doorgeeft (al zijn hier aardig wat commentaren op op verschillende fora, vond ik het een goed genoege test omdat beide Macbooks een dualcore cpu aan boord hebben uit dezelfde architectuur).

Wat zijn nou mijn bevindingen?
Tussen de i5-2557M uit de Macbook Air 13" en de i5-2415M zit zoveel verschil niet.
Alle samplebased projecten hebben op beide macbooks evenveel belasting. Ik geef de SSD maar de schuld hiervan in de Air (in positieve zin).

Dat zou voor live performances wanneer je toch meestal je projecten naar loops geëxporteerd hebt dus betekenen dat je net zo goed een Air als een Pro mee kan leuren.

Maar hoe zit het als productie platform? Daar was het verschil wel merkbaarder, maar niet opzienbarend mijns inziens.
Waar mijn zwarte Macbook dit testproject met 58/64% als randwaarden draaide, deed de Air het met 43/47 en de Pro met 37/42. Al met al niet slecht dus!

Als je vervolgens gaat kijken naar welke CPU upgrades je in de 13" Air en Pro kunt realiseren en deze in de Passmark CPU Benchmark site eens naast elkaar zet, zie ik het volgende:

CPU Model / positie in lijst / benchmark score
Air 13" - i5-2557M / 313 / 2301 (getest model)
Air 13" - i7-2677M / 210 / 3273
Pro 13" - i5-2415M / 246 / 2929 (getest model)
Pro 13" - i7-2620M / 148 / 3944

De performance boost die je kan verwachten door topmodel Air te nemen, zal ong 10% (11,75) winst opleveren in CPU belasting afname tov de score van de i5-2415M van de Pro 13".
De Pro i7 CPU zal tov de Pro i5 ong 34% (34,65) performance winst geven (wederom op basis van de Passmark scores), de vraag is alleen of dit ook geld bij sample intensieve projecten (die met SSD rapper zijn).

Verder is de sprong van basis model naar top model in Passmark score ongeveer 925/975 punten voor beide modellen. Bij de Air is het relatieve winstpercentage 42%, bij de Pro zoals eerder aangetoond 34%.

Ik ga niet perse zeggen dat mijn besluit logisch is, want de wow factor en de portability van de Air zijn voor mij ook veel waard en wegen door het aanwezig zijn van een stevige i7 quadcore studio PC zwaarder dan dat de Macbook ook als productie bakbeest moet dienen.
Maar gelet op de zeker niet tegenvallende performance van de Air en de te verwachten performance van het uitgebreide model Air, hebben mij doen kiezen voor die.

Ik hoop dat iemand anders ook nog iets heeft aan mijn real life test met Ableton Live op de Macbook Air en Macbook Pro!

Turtles & Coffee

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:00
Vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van een MBP Air 13" 4GB/128GB SSD/1,86Ghz

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Is de kwestie nog steeds aanwezig dat bepaalde Air's een tragere SSD hebben dan andere? en zo ja hoe zit dit precies?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:39
Samsung SSD's en Toshiba SSD's. In tests lijkt de samsung een stukje sneller te zijn, in de praktijk is dat nauwelijks merkbaar... Niet druk om maken dus.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wat ik al dacht, thanks. Neem aan dat het gewoon afwachten is welke je krijgt?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik probeer vandaag Xbench v1.3 te draaien, maar die blijft hangen op de threads test module. Draait het bij anderen wel ok?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:47

Quakie

quakelen

ik kan ook geen volledige tests draaien..

Ik teken nergens meer voor

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:54

RnB

Toevallig Lion draaiende? Volgens mij is xBench niet compatible met Lion, want ik kon xBench na de installatie van Lion ook niet meer draaien. Lijkt het net alsof ie bezig is, maar hij hangt gewoon.

• M_V

M_V

Ik heb sinds vandaag mijn nieuwe Air CTO binnen met amerikaans toetsenbord. Speciaal extra lang op gewacht en ik was in de veronderstelling dat ik het een zegen zou vinden. Ik heb me echter kennelijk in de jaren met andere macs aangeleerd om die rare enter te gaan gebruiken, dus nu zit ik met mijn amerikaanse layout weer steeds mis te enteren.

Kan ik mijn mac nog eenvoudig ruilen en zo ja, wat zijn daar de mogelijkheden voor? Probleem is namelijk wel dat ik hem met al die dikke acties (gratis printer, gratis 75 euro) heb gekocht en die zijn nu afgelopen....

Ik kan er ook gewoon weer aan wennen ;-). Of als er iemand is die gisteren oid een stock 13 inch heeft gekocht wil ik ook wel ruilen :D.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RnB schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:23:
Toevallig Lion draaiende? Volgens mij is xBench niet compatible met Lion, want ik kon xBench na de installatie van Lion ook niet meer draaien. Lijkt het net alsof ie bezig is, maar hij hangt gewoon.
Yep, Lion 10.7.1. Zal wel normaal zijn dan.

• bramkok
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jmachielsen schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 23:51:
Ik ben vandaag eens naar een reseller store gegaan met de vraag of ik een real life performance test mocht uitvoeren tussen de Macbook Air 13" en een Macbook Pro, feitelijk de twee kandidaten voor een upgrade vanaf mijn zwarte Macbook (end of line 2008 model met 2,4ghz cpu en 4gb geheugen).

Mijn Macbook wordt naast wat standaard applicaties (office/internet) vooral gebruikt om live optredens mee te verzorgen. Ik gebruik dan Serato Final Scratch en Ableton Live 8.
Omdat je voor Serato een interface en draaitafels moet hebben om het te testen, was het niet praktisch. En het draait al als een zonnetje op de laptop uit 2008, so why bother.

Ableton Live 8 Suite is een ander verhaal. Vooral wanneer je hierin projecten maakt met aardig wat instrumenten en effecten wil de CPU belasting nog wel eens flink oplopen.
Om te testen heb ik een vijftal Ableton Live projecten meegenomen, geopend en afgespeeld.
Binnen Ableton Live heb je een cpu monitor die een % belasting doorgeeft (al zijn hier aardig wat commentaren op op verschillende fora, vond ik het een goed genoege test omdat beide Macbooks een dualcore cpu aan boord hebben uit dezelfde architectuur).

Wat zijn nou mijn bevindingen?
Tussen de i5-2557M uit de Macbook Air 13" en de i5-2415M zit zoveel verschil niet.
Alle samplebased projecten hebben op beide macbooks evenveel belasting. Ik geef de SSD maar de schuld hiervan in de Air (in positieve zin).

Dat zou voor live performances wanneer je toch meestal je projecten naar loops geëxporteerd hebt dus betekenen dat je net zo goed een Air als een Pro mee kan leuren.

Maar hoe zit het als productie platform? Daar was het verschil wel merkbaarder, maar niet opzienbarend mijns inziens.
Waar mijn zwarte Macbook dit testproject met 58/64% als randwaarden draaide, deed de Air het met 43/47 en de Pro met 37/42. Al met al niet slecht dus!

Als je vervolgens gaat kijken naar welke CPU upgrades je in de 13" Air en Pro kunt realiseren en deze in de Passmark CPU Benchmark site eens naast elkaar zet, zie ik het volgende:

CPU Model / positie in lijst / benchmark score
Air 13" - i5-2557M / 313 / 2301 (getest model)
Air 13" - i7-2677M / 210 / 3273
Pro 13" - i5-2415M / 246 / 2929 (getest model)
Pro 13" - i7-2620M / 148 / 3944

De performance boost die je kan verwachten door topmodel Air te nemen, zal ong 10% (11,75) winst opleveren in CPU belasting afname tov de score van de i5-2415M van de Pro 13".
De Pro i7 CPU zal tov de Pro i5 ong 34% (34,65) performance winst geven (wederom op basis van de Passmark scores), de vraag is alleen of dit ook geld bij sample intensieve projecten (die met SSD rapper zijn).

Verder is de sprong van basis model naar top model in Passmark score ongeveer 925/975 punten voor beide modellen. Bij de Air is het relatieve winstpercentage 42%, bij de Pro zoals eerder aangetoond 34%.

Ik ga niet perse zeggen dat mijn besluit logisch is, want de wow factor en de portability van de Air zijn voor mij ook veel waard en wegen door het aanwezig zijn van een stevige i7 quadcore studio PC zwaarder dan dat de Macbook ook als productie bakbeest moet dienen.
Maar gelet op de zeker niet tegenvallende performance van de Air en de te verwachten performance van het uitgebreide model Air, hebben mij doen kiezen voor die.

Ik hoop dat iemand anders ook nog iets heeft aan mijn real life test met Ableton Live op de Macbook Air en Macbook Pro!
Bedankt voor het delen van je bevindingen m.b.t. Ableton Live. Zit zelf ook nog erg te twijfelen tussen de Air 13" of de Pro 15". Wow/factor en portability zijn dus goed in balans met prestaties.

• GekkePrutser
  • Niet online
M_V schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:47:
Ik heb sinds vandaag mijn nieuwe Air CTO binnen met amerikaans toetsenbord. Speciaal extra lang op gewacht en ik was in de veronderstelling dat ik het een zegen zou vinden. Ik heb me echter kennelijk in de jaren met andere macs aangeleerd om die rare enter te gaan gebruiken, dus nu zit ik met mijn amerikaanse layout weer steeds mis te enteren.

Kan ik mijn mac nog eenvoudig ruilen en zo ja, wat zijn daar de mogelijkheden voor? Probleem is namelijk wel dat ik hem met al die dikke acties (gratis printer, gratis 75 euro) heb gekocht en die zijn nu afgelopen....

Ik kan er ook gewoon weer aan wennen ;-). Of als er iemand is die gisteren oid een stock 13 inch heeft gekocht wil ik ook wel ruilen :D.
Heb je hem via Apple zelf besteld? Dan kan je gewoon een return aanvragen. Moet je wel voor bellen, want bij Configure To Order Macs kan het niet via de website, bij mijn 11" stond tenminste online dat mijn Mac niet in aanmerking kwam, maar in hun voorwaarden staat duidelijk dat CTO's wel degelijk retour kunnen binnen 2 weken. Toen ik belde bleek dat ook zo te zijn.

Ik had ook het US toetsenbord besteld en het was ook even wennen maar ik was er in 20 minuten aan gewend. Ik vind het juist geweldig. Fijne enter, toetsen op de normale plek en geen nutteloze paragraaf-plusmin toets. Maar de 11" was echt te klein voor me, en te hoog in DPI.

Ik twijfel nog steeds over de 13" want die is ook erg hoog in DPI al is het wat lager dan de 11". Maar waar ik woon (de achterhoek van Ierland :) ) is er nergens een winkel die hem op demo heeft staan.

• M_V

M_V

GekkePrutser schreef op woensdag 21 september 2011 @ 18:48:
[...]

Heb je hem via Apple zelf besteld? Dan kan je gewoon een return aanvragen. Moet je wel voor bellen, want bij Configure To Order Macs kan het niet via de website, bij mijn 11" stond tenminste online dat mijn Mac niet in aanmerking kwam, maar in hun voorwaarden staat duidelijk dat CTO's wel degelijk retour kunnen binnen 2 weken. Toen ik belde bleek dat ook zo te zijn.

Ik had ook het US toetsenbord besteld en het was ook even wennen maar ik was er in 20 minuten aan gewend. Ik vind het juist geweldig. Fijne enter, toetsen op de normale plek en geen nutteloze paragraaf-plusmin toets. Maar de 11" was echt te klein voor me, en te hoog in DPI.

Ik twijfel nog steeds over de 13" want die is ook erg hoog in DPI al is het wat lager dan de 11". Maar waar ik woon (de achterhoek van Ierland :) ) is er nergens een winkel die hem op demo heeft staan.
Ik heb hem bij apple zelf besteld, maar terugsturen en geld terugkrijgen en dan opnieuw bestellen is niet aantrekkelijk, aangezien ik dan niet opnieuw de gratis printer en 75 euro-bon krijg.

Ik merk wel dat ik er nu ook wel aan begin te wennen, ik wacht nog even af.

Over het DPI-probleem, ik ben het met je eens dat de dpi van een MBA eigenlijk net wat te hoog is, en dat is bij een 11 nog net iets erger. Helaas is het vrijwel onmogelijk om met een mac de dpi te veranderen, dus je zit al snel noodgedwongen te dicht bij je scherm. En dan ben ik nog relatief jong, ik kan me voorstellen dat mensen van een jaar of 50 echt moeite hebben om met zo'n scherm te werken.

Verwijderd

Ik heb sinds drie dagen een klein probleempje. Ik merk dat wanneer het 's avonds is, mijn MacBook steeds het scherm blijft aanpassen. Feller naar donkerder en dat de hele tijd door. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Ik merk het voornamelijk bij gebruik van Facebook.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:54

RnB

Toevallig een lichtbron in de buurt? En dan vooral achter je. Die sensor die in je Macbook zit, is niet zo heel nauwkeurig met dat soort dingen.

Verwijderd

Ongeveer op 1 meter afstand (rechts van mij). Maar heb het nooit eerder gemerkt. Ook meldt hij mij opeens steeds af bij Facebook.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:47

Quakie

quakelen

De MacBook Air is wat nerveus hierin. Dat heb ik ook gemerkt ja. Open beeldschermen maar eens, dan zie je als het goed is continue schuifbalk verplaatsen. Dit was met een MacBook minder het geval (kan ook door Lion komen natuurlijk).

Ik teken nergens meer voor

• fguchelaar
M_V schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:47:
Ik heb sinds vandaag mijn nieuwe Air CTO binnen met amerikaans toetsenbord. Speciaal extra lang op gewacht en ik was in de veronderstelling dat ik het een zegen zou vinden.
Hoe lang heb je moeten wachten? Ik heb afgelopen vrijdag een MBA 13" met US toetsenbord besteld.

Ik ben erg benieuwd hoe hij op de langere termijn gaat bevallen. Ben nu een 15" gewend en daarop kan ik met Xcode prima uit de voeten. Hopelijk is het met de 1440x900 resolutie nog steeds prima te doen...

.Box | Zet de Klok

• M_V

M_V

fguchelaar schreef op woensdag 21 september 2011 @ 20:55:
[...]

Hoe lang heb je moeten wachten? Ik heb afgelopen vrijdag een MBA 13" met US toetsenbord besteld.

Ik ben erg benieuwd hoe hij op de langere termijn gaat bevallen. Ben nu een 15" gewend en daarop kan ik met Xcode prima uit de voeten. Hopelijk is het met de 1440x900 resolutie nog steeds prima te doen...
12 dagen, terwijl een 11 dagen later bestelde Mac mini er 1 dag later was :(.

15 inch met standaardscherm (waar ik ook vanaf kom) werkt voor mij prima, maar 13inch met dezelfde resolutie is voor mij net wat klein.

Ik heb trouwens precies hetzelfde als ik de mba aansluit op mijn 20inch 1600x1200 scherm, ook daar zijn de lettertjes net wat klein. Balen allemaal, want in windows werkt het veranderen van de dpi prima.

• fguchelaar
Hmm... dat klinkt wel lang inderdaad. Vreemd eigenlijk: ik kan al jaren zonder, maar nu hij is besteld wil ik hem ook direct hebben.

Ik zit nu op een 1680x1050 resolutie, dus dat is al aardig klein allemaal :) Wat dat betreft verwacht ik geen problemen. Het is meer de aanpassing van 15" naar 13" waar ik aan zal moeten wennen.

.Box | Zet de Klok

• Bossie
M_V schreef op woensdag 21 september 2011 @ 21:19:
[...]

12 dagen, terwijl een 11 dagen later bestelde Mac mini er 1 dag later was :(.

15 inch met standaardscherm (waar ik ook vanaf kom) werkt voor mij prima, maar 13inch met dezelfde resolutie is voor mij net wat klein.

Ik heb trouwens precies hetzelfde als ik de mba aansluit op mijn 20inch 1600x1200 scherm, ook daar zijn de lettertjes net wat klein. Balen allemaal, want in windows werkt het veranderen van de dpi prima.
Vreemd, gaat hier gewoon goed met een MBP en 21" 1080p scherm.
Kun je dit anders niet handmatig corrigeren (RMB bureaublad, weergaveopties)?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:51

Fiber

Beaches are for storming.

Hebben jullie niet gewoon een (betere) bril nodig...? 8) :Y

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• M_V

M_V

TLRnZ schreef op woensdag 21 september 2011 @ 21:36:
[...]

Vreemd, gaat hier gewoon goed met een MBP en 21" 1080p scherm.
Kun je dit anders niet handmatig corrigeren (RMB bureaublad, weergaveopties)?
Het hangt er ook helemaal vanaf hoe ver je van je monitor zit. Ik zit zelf relatief ver van mijn monitor (minder vermoeide ogen).

Maar ik denk dat deze discussie verder niet echt in het MBA topic thuishoort. De MBA is wel de apple computer met de hoogte dpi-setting, dus daar heb je de meeste "last" van het niet kunnen instellen van de dpi-setting op Apple-computers. Ik ben wel benieuwd hoe ze dit in de toekomst gaan aanpakken bij nog hogere reso monitoren.

Overigens is dit NIET te corrigeren op een Mac, het enige dat je kan doen is de native resolutie wijzigen naar een andere. Dan wordt alles wel groter maar zeer onscherp. Zie: http://superuser.com/questions/13412/change-dpi-on-osx voor meer info.

[ Voor 14% gewijzigd door M_V op 22-09-2011 09:55 ]

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:23
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 19:47:
Ik heb sinds drie dagen een klein probleempje. Ik merk dat wanneer het 's avonds is, mijn MacBook steeds het scherm blijft aanpassen. Feller naar donkerder en dat de hele tijd door. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Ik merk het voornamelijk bij gebruik van Facebook.
Ik heb dit gewoon uit gezet, en ik stel zelf wel mijn helderheid aan.

Zo moet dat (vrij vanzelfsprekend maar toch):
System preferences > displays > automatically adjust brightness (afvinken)

• M_V

M_V

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 19:47:
Het kan ook zo zijn dat je in zo weinig licht zit dat hij uit zichzelf in een instabiele loop komt. Als je dan opeens een vrij wit scherm hebt, meet hij meer licht en gaat hij feller schijnen, waardoor hij meer licht meet etc.

Als je dan overgaat naar een zwart scherm gaat de loop de andere kant op.

Mijn oude macbook pro had dit als je echt in een donkere kamer zat. Met mijn nieuwe MBA heb ik het nog niet gemerkt, maar die heb ik ook pas 1 dag.

• jmachielsen

jmachielsen

Red Alert

bramkok schreef op woensdag 21 september 2011 @ 17:00:
[...]

Bedankt voor het delen van je bevindingen m.b.t. Ableton Live. Zit zelf ook nog erg te twijfelen tussen de Air 13" of de Pro 15". Wow/factor en portability zijn dus goed in balans met prestaties.
Geen probleem Bram!
Je moet zeker niet gaan voor een Air als het je primaire productie machine zou worden en je heel veel met VST's of Ableton's ingebouwde instrumenten (als Analog, Collision en Operator) gaat werken die CPU slurpen, zo ook met veul FX.

Gebruik je hem primair voor gig machine en voor wat licht productie werk (schetsen en opzetten noem ik dat) om uiteindelijk de rest op een andere studio machine af te maken, meer dan geschikt.
Trouwens, als je productie eisen niet zo enorm hoog zijn (zoals de mijne), zou die zelfs nog geschikt zijn als productie machine. Kwestie van spaarzaam en verstandig omgaan met je resources, af en toe tracks freezen, je send fx goed opzetten ipv ieder kanaal eigen reverb enzo.

Enige wat je je moet bedenken is dat mocht je ermee naar het buitenland gaan en denken 'ik brand ff een cdtje van wat nieuwe tracks', is dat je of een cd drive moet meenemen, of iemand moet kennen die de cd voor je kan branden. Ik kan met dit manco overweg als DJ/performer, maar ik weet dat er legio mensen zijn die daar wat meer moeite mee zouden kunnen hebben.

Turtles & Coffee

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

M_V schreef op donderdag 22 september 2011 @ 09:53:
[...]

Het hangt er ook helemaal vanaf hoe ver je van je monitor zit. Ik zit zelf relatief ver van mijn monitor (minder vermoeide ogen).

Maar ik denk dat deze discussie verder niet echt in het MBA topic thuishoort. De MBA is wel de apple computer met de hoogte dpi-setting, dus daar heb je de meeste "last" van het niet kunnen instellen van de dpi-setting op Apple-computers. Ik ben wel benieuwd hoe ze dit in de toekomst gaan aanpakken bij nog hogere reso monitoren.

Overigens is dit NIET te corrigeren op een Mac, het enige dat je kan doen is de native resolutie wijzigen naar een andere. Dan wordt alles wel groter maar zeer onscherp. Zie: http://superuser.com/questions/13412/change-dpi-on-osx voor meer info.
Klets... Ja het is buggy, maar dat is het onder Windows ook. Ik ken mensen die onder Windows de dpi factor hebben aangepast, maar in mijn ogen ziet dat er ook gedrochtelijk uit. Maar het kán wel. Daarnaast kun je in elk office-achtig pakket de vergrotingsfactor aanpassen, en ook in Safari kun je dat. Dus veel van het leeswerk hoeft niet perse vermoeiend te zijn.

Hier stond achterhaalde informatie…

• GekkePrutser
  • Niet online
Digistorm schreef op donderdag 22 september 2011 @ 16:00:Klets... Ja het is buggy, maar dat is het onder Windows ook. Ik ken mensen die onder Windows de dpi factor hebben aangepast, maar in mijn ogen ziet dat er ook gedrochtelijk uit. Maar het kán wel. Daarnaast kun je in elk office-achtig pakket de vergrotingsfactor aanpassen, en ook in Safari kun je dat. Dus veel van het leeswerk hoeft niet perse vermoeiend te zijn.
Dat kan alleen voor de documenten, niet voor de toolbars, URL balk en andere applicatie GUI onderdelen.

Bijvoorbeeld, in XCode kon ik alleen de source code aanpassen in grootte, maar bijvoorbeeld niet de project inspector (met de filenamen van de files er in). In Safari niet de bookmarks bar, enz. Dus het kan maar gedeeltelijk.

Ik vind deze apps op de 11" Air echt te moeilijk werken, Ik heb het een paar dagen lang geprobeerd maar het was altijd een verademing om weer op een groter scherm te werken. Ik ga binnenkort als ik de kans heb, de 13" maar eens van dichterbij bekijken.

• jmachielsen

jmachielsen

Red Alert

Ik heb een bezorgdatum: 3 oktober.
Nog 1,5 week wachten :9

Turtles & Coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkok
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jmachielsen schreef op donderdag 22 september 2011 @ 14:59:
[...]

Geen probleem Bram!
Je moet zeker niet gaan voor een Air als het je primaire productie machine zou worden en je heel veel met VST's of Ableton's ingebouwde instrumenten (als Analog, Collision en Operator) gaat werken die CPU slurpen, zo ook met veul FX.

Gebruik je hem primair voor gig machine en voor wat licht productie werk (schetsen en opzetten noem ik dat) om uiteindelijk de rest op een andere studio machine af te maken, meer dan geschikt.
Trouwens, als je productie eisen niet zo enorm hoog zijn (zoals de mijne), zou die zelfs nog geschikt zijn als productie machine. Kwestie van spaarzaam en verstandig omgaan met je resources, af en toe tracks freezen, je send fx goed opzetten ipv ieder kanaal eigen reverb enzo.

Enige wat je je moet bedenken is dat mocht je ermee naar het buitenland gaan en denken 'ik brand ff een cdtje van wat nieuwe tracks', is dat je of een cd drive moet meenemen, of iemand moet kennen die de cd voor je kan branden. Ik kan met dit manco overweg als DJ/performer, maar ik weet dat er legio mensen zijn die daar wat meer moeite mee zouden kunnen hebben.
Ik kan op m'n huidige Macbook Pro (2,3ghz Core 2 Duo + SSD) ook al aardig wat muziek produceren zo lang ik niet teveel plugins/effecten gebruik. Soms is het ook een voordeel: limitaties komen creativiteit vaak ten goede. Daarnaast heb ik een i7 hackmac maar ik wil het liefste 1 machine gaan gebruiken dus wellicht een i7 Macbook Pro. Ik ben alleen nogal onder de indruk van het minimalistische karakter van de Macbook Air 13" die sowieso meer dan twee keer zo snel is dan mijn huidige Macbook Pro.

Voor mijn werk is het echter van belang dat ik een goed kleurrealistisch scherm heb. Ik denk dat ik het daar vanaf zal gaan laten hangen. Ik hoorde dat de kwaliteit van het scherm wel iets lager was dan bij de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoy
  • Laatst online: 23-06 18:17
jmachielsen schreef op donderdag 22 september 2011 @ 22:47:
Ik heb een bezorgdatum: 3 oktober.
Nog 1,5 week wachten :9
Ik heb lang getwijfeld om via internet te bestellen of in de winkel te halen.
Heb nog een winkel in zuid Limburg gevonden die de 13" op voorraad had.
Was alleen de i7 ipv de i5. Eigenlijk niet nodig maar voor die €100,- extra geen reden om langer te wachten...
Ligt nu in de auto te wachten totdat ik naar huis mag gaan van de baas. ;-)

• Alcides
Na een kleine weekje mijn nieuwe MBA gebruikt te hebben moet ik zeggen: wat een verademing! Dit is echt een grote vooruitgang op mijn vorige windows laptop. Het voelt een beetje als de overstap van mijn samsung d900 naar een iPhone. Zo compact maar de prestaties zijn echt groots. Doordat ik hem nu ook meekan nemen naar school kan ik in de vele treinreizen en op school zelf erg veel werk verzetten. Echt een top apparaat.

Alleen heb ik nu wel 1 probleem, wat iets te storend is om te negeren. Het is namelijk zo dat mijn MBA vergeleken met mijn vorige laptop(s) erg sloom is op internet. Op mijn thuisnetwerk (alles via wifi) worden sommige downloads of heeeeel sloom gedownload, zit af en toe paar minuten te wachten op een download van paar kb's, of het gaat wel soepel en snel. Youtube video's idem. soms laden ze redelijk snel, en een andere keer worden alleen de eerste 2 seconden geladen. Af en toe worden websites snel geladen, af en toe moet ik paar keer refreshen voordat er wat vaart in komt.
Iemand enig idee hoe dit komt, en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen? Het is af en toe erg storend als je in je werkflow zit en je dan weer uit je concentratie wordt gehaald hierdoor.

• Whieee
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Alcides schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 17:55:
Na een kleine weekje mijn nieuwe MBA gebruikt te hebben moet ik zeggen: wat een verademing! Dit is echt een grote vooruitgang op mijn vorige windows laptop. Het voelt een beetje als de overstap van mijn samsung d900 naar een iPhone. Zo compact maar de prestaties zijn echt groots. Doordat ik hem nu ook meekan nemen naar school kan ik in de vele treinreizen en op school zelf erg veel werk verzetten. Echt een top apparaat.

Alleen heb ik nu wel 1 probleem, wat iets te storend is om te negeren. Het is namelijk zo dat mijn MBA vergeleken met mijn vorige laptop(s) erg sloom is op internet. Op mijn thuisnetwerk (alles via wifi) worden sommige downloads of heeeeel sloom gedownload, zit af en toe paar minuten te wachten op een download van paar kb's, of het gaat wel soepel en snel. Youtube video's idem. soms laden ze redelijk snel, en een andere keer worden alleen de eerste 2 seconden geladen. Af en toe worden websites snel geladen, af en toe moet ik paar keer refreshen voordat er wat vaart in komt.
Iemand enig idee hoe dit komt, en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen? Het is af en toe erg storend als je in je werkflow zit en je dan weer uit je concentratie wordt gehaald hierdoor.
Wat voor wifi router/accesspoint heb je? Grote kans dat daar het issue zit namelijk. Hier met de MBA geen issues. En met de MBP2010, MBP2007 en Thinkpad T410 ook niet eigenlijk ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
Whieee schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 21:07:
[...]

Wat voor wifi router/accesspoint heb je? Grote kans dat daar het issue zit namelijk. Hier met de MBA geen issues. En met de MBP2010, MBP2007 en Thinkpad T410 ook niet eigenlijk ;)
Ik heb een router van Sweex, de LC00070. Niks bijzonders, maar bij mijn andere apparaten functioneert ie prima (ps3, aantal laptops). Dus daarom dacht ik dat het probleem aan de mba ligt. Zijn er poorten die ik open moet gooien voor de mba, of zie ik dat helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 06:01
Hmm, ik ga waarschijnlijk binnen een paar dagen een MacBook Air bestellen, maar zo te zien is de printer-actie (dat je €80 terugkrijgt als je een printer erbij koopt) afgelopen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Hahn schreef op zondag 25 september 2011 @ 00:35:
Hmm, ik ga waarschijnlijk binnen een paar dagen een MacBook Air bestellen, maar zo te zien is de printer-actie (dat je €80 terugkrijgt als je een printer erbij koopt) afgelopen?
yup die is over

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 06:01
Oké, da's jammer, maar ik zie ook de €75 software voor studenten niet meer. Is dat óók over? Want dat zou dubbel zuur zijn 8)7

Crap, dat was blijkbaar tot 20 september. Precies een week te lang gewacht met bestellen |:(

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 25-09-2011 00:38 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja iedereen is al back to school ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmachielsen

jmachielsen

Red Alert

Paranoy schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 14:21:
[...]

Ik heb lang getwijfeld om via internet te bestellen of in de winkel te halen.
Heb nog een winkel in zuid Limburg gevonden die de 13" op voorraad had.
Was alleen de i7 ipv de i5. Eigenlijk niet nodig maar voor die €100,- extra geen reden om langer te wachten...
Ligt nu in de auto te wachten totdat ik naar huis mag gaan van de baas. ;-)
Ik heb een nieuwe bezorgdatum. Het is nu 4 oktober geworden.

Ik snap je overweging om hem in de winkel te halen wel. Ik wilde echter perse een i7 en 256gb SSD dus het werd een CTO, want hier in Tilburg e.o. hadden ze hem nergens op voorraad.
Daarnaast vond ik de online aanbiedingen (printer en shop tegoed) iets te leuk om geen geduld voor te hebben!

Turtles & Coffee

Pagina: 1 ... 6 ... 53 Laatste