Toon posts:

[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:26
Mede-auteur:
  • Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

Apple's MacBook Air
Geschiedenis
In begin 2008 introduceerde Steve Job's hun nieuwste familie lid op de keynote, de MacBook Air. Deze laptop met 13,3" scherm kwam naast de toen al bestaande MacBook & MacBook Pro. Vanaf het begin kon je de MacBook Air bestellen met een 64GB SSD.

Deze 1.36KG wegende laptop zou de markt doen bewegen, het gewicht maar ook de afmetingen waren toen-en-nu nog vrijwel uniek.

Maar, Apple blijft uiteraard niet stil staan. Zoals bij de meeste Apple zullen weten willen ze graag de concurrentie het na kijken geven, de markt laten bewegen. Hoe harder hoe beter.

Eind 2008 kwam daar de 2de generatie MacBook Air, hier zaten 3 grote veranderingen in: de processor, de videochip & de hardeschijf. Halverwege 2009 heeft de Air nog een upgrade ontvangen van Mr. Job's
Toen werd het stil
Tot eind 2010 is er geen enkele veranderingen geweest voor de Air. Tot je op de keynote 2010 hoorde "One More Thing...", dan weet je zeker dat je moet blijven zitten. Er is nog iets belangrijks. En dat was zo.

's Werelds mooiste laptop krijgt een 'gigantische' update. Misschien nog wel belangrijker dat de introductie van de AIr.

Naast de standaard veranderingen die je zou verwachten bij een nieuwe laptop, zoals een processor en geheugen upgrade krijgt de Air tot de 'grote' verbazing concurrentie, van zichzelf, daar was de 11,6" versie!

Ook was de nieuwste versie lichter geworden, van 1.36 KG naar 1.32/1.04 KG (13,3"/11,6") en werd de accu tijd verlengd. Apple zou zelfs 30 dagen stand-by garanderen. Persoonlijk vind ik dat ze ballen hebben om dit te garanderen.
Huidige generatie
Een 'ruim' half jaar na de introductie van de 3de generatie MacBook Air komt Apple met wéér een nieuwe model.
Deze heeft uiteraard ook de standaard veranderingen maar er zijn 2 belangrijke opties toegevoegd. Thunderbolt, en het verlichte toetsenbord is terug.

Daarnaast is het 2011 model ook maar gelijk uitgerust met bluetooth 4.0
Specificaties
Onderstaande specs zijn de standaard modellen, upgrade's via Apple.

Model11,6" Model13,3" Model
Resolutie1366 × 7681440 x 900
Grafische kaartIntel HD Graphics 3000 processor 256MB (Basis model)Intel HD Graphics 3000 processor 384MB
Processor1.6 GHz (i5-2467M) dual-core Intel Core i5, 3MB shared L3 cache1.7 GHz (i5-2557M) dual-core Intel Core i5, 3MB shared L3 cache
Geheugen2GB 1333Mhz (Basis model), 4GB Max4GB 1333Mhz
Opslag64GB Of 128GB SSD128GB Of 256GB SSD
Draadloze verbindenAirPort WLAN (A/B/G/N) & Bluetooth 4.0
Gewicht1.08 KG1.34 KG
Afmetingen300 mm × 192 mm × 2.8 mm tot 17 mm (D x D x H)330 mm × 227 mm × 2.8 mm tot 17 mm (D x D x H)
Aansluitingen2x USB 2.0, 1x Thunderbolt, 1x 3,5 mm & SD Kaartslot (13,3")

Beeld Materiaal!

http://tweakers.net/ext/f/TZFet9NZRi7h5RAc0KhRY2QM/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/a2ka7l5PedopRQYmohfjn4C2/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/8WTerqAFw3VblxkD2ytdQd4e/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/XoKyVIzJuqXECWRZaDdqqjis/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/YsTnq6cAf3MquL3fVIFxYUcu/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/MB7OH8cLa9wcn8uG8MHNlLHF/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/M9jwJvwaWQ51WinQdbeiRTWk/thumb.png
Vragenbak
Heeft de nieuwe MacBook Air toetsenbord verlichting?
Ja, model 2011 heeft een verlicht toetsenbord.

Kan ik zelf in de toekomst de hardeschijf vervangen?
Kan wel, voor meer informatie op deze website dan kan je zien hoe je hem uit elkaar kunt halen

Kan ik zelf het geheugen uitbreiden?
Nee, deze zitten wel direct op met logicboard gesoldeerd, met het bestellen van je MacBook Air kan je wel kiezen voor 4gb als je dit wilt.

Is het constant opladen van de accu slecht?
De MacBook Air heeft een 'slim' oplaad systeem, deze omzeild de accu zodra deze vol is. Het kan dus in theorie weinig kwaad, maar met enige regelmaat helemaal leeg laten lopen kan geen kwaad.

Heeft de MacBook Air geen ethernet?
Nee, de MacBook Air heeft standaard geen ethernet aansluiting en volgens Apple is dit niet nodig. Voor wie het mist is de Ethernet naar USB adapter de oplossing.

Kan ik ook een andere CD/DVD speler aansluiten naast de superdrive?
Ik heb zelf een superdrive gekocht, dus ik heb geen flauw idee.

Moet ik Apple Care nemen op mijn nieuwe MacBook Air?
Het is geen verzekering. Neem dus geen Apple Care om over 5 maanden je laptop tegen de muur te gooien op de hoop dat je een nieuwe krijgt. De care is eigelijk alleen handig in landen/steden waar ook echt een Apple Store zit (New York, Parijs, etc). Omdat je dan direct geholpen kan worden mocht je hardware defect raken.

Daarnaast heb je via Apple Care recht op telefonische ondersteuning. Normaal gesproken heb je dit alleen binnen 90 dagen na aanschaf. Overigens is Apple vrij vlot op het reageren van een email.
Accessoires
Uiteraard heb je weinig aan een product als er geen accessoires zijn. Gelukkig heeft Apple keus genoeg! Een aantal voorbeelden:

Magic Mouse €69,-
Track Pad €69,-
Wireless Keyboard €69,-
Super Drive €79,-

Invisible Shields

Uiteraard kan je op de Store van Apple nog véél meer accessoires vinden.

Bescherming is persoonlijk, ga aub in dit topic niet vragen wat het beste bescherming is. Dit soort vragen kan je stellen in transport topic.
Grappig
Een grappig liedje over de MacBook Air: Steve Job's MacBook Air remix
Belangrijke Informatie!
Graag dit topic niet vol spammen aan alle kanten. Mochten er vragen zijn, stuur dan mij een PM en anders Destianto.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
FIRST MESSAGE RESERVATION!

[Voor 84% gewijzigd door Toppe op 04-08-2011 15:33]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In de review van Ars Technica vond ik een interessant stukje:
.... Our ultra low voltage (ULV) Core i7 being a dual core CPU, there are never any third or fourth cores active, so we always get 800MHz of extra CPU power. So this is really a 2.6GHz CPU, with Intel being surprisingly modest in its marketing. If only one CPU core is active, the clock speed is increased to 2.9GHz.....
Als dat waar is, waarom noemt Intel dit dan een 1.8GHz i7 CPU en niet gewoon een 2.6GHz?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:40:
[...]
Als dat waar is, waarom noemt Intel dit dan een 1.8GHz i7 CPU en niet gewoon een 2.6GHz?
Omdat ze niet garanderen dat hij altijd op 2.6 Ghz kan draaien (als hij te heet is dan loopt hij gewoon op 1.8). De turbo functie werkt alleen als de temperatuur het toelaat.

[Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 04-08-2011 18:13]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Morgen ga ik er ook eentje halen. Ik vraag me alleen af waarom mensen hier via Apple bestellen als ze een standaard model nemen. Als je in de winkel haalt krijg je 2 jaar garantie en je hoeft niet te wachten op de postbode toch? 2 jaar garantie is bij een lokale winkel makkelijker te krijgen dan bij Apple zelf denk ik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• g3
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-04 19:05
iemand problemen met Time Machine?
ik heb een MBA13, 256 SSD, i7.
Mijn NAS is een Synology DS210j met de beta firmware 3.2 die Lion Time Machine ondersteund.

Echter wanneer ik Time Machine opstart en vervolgens 'Open Time Machine preferences' en dan 'Select Disk' klik, dan loopt System Preferences vast. Soms zie ik heel kort dat ie mijn NAS als disk ziet maar direct crashed System Preferences...

Iemand tips?

Anoniem: 321635

kmf schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:00:
Morgen ga ik er ook eentje halen. Ik vraag me alleen af waarom mensen hier via Apple bestellen als ze een standaard model nemen. Als je in de winkel haalt krijg je 2 jaar garantie en je hoeft niet te wachten op de postbode toch? 2 jaar garantie is bij een lokale winkel makkelijker te krijgen dan bij Apple zelf denk ik.
Omdat ik punt 1 daar studentenkorting kreeg 8% ipv 6% in de winkel. Punt 2 vanwege de giftcard a 75 euro die ik als student kreeg, dit is niet in de winkel zo. En punt 3 vanwege de gratis printer actie die niet in de winkel is.

Alles bij elkaar, het wachten op de postbode dus wel waard ;).

Weet iemand een goede externe hardeschijf voor naast mijn MBA?

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 14:11
Ik baal echt nog steeds vreselijk dat ik er maar niet achter kan komen waar die WindowsServer vandaan komt..

• Damian-
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 17:44
Saninl schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 00:01:
Ik baal echt nog steeds vreselijk dat ik er maar niet achter kan komen waar die WindowsServer vandaan komt..
WindowServer is onderdeel van Mac OS X. Die zorgt dat de GUI op je scherm wordt weergeven.

• Saninl
Damian- schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 00:29:
[...]

WindowServer is onderdeel van Mac OS X. Die zorgt dat de GUI op je scherm wordt weergeven.
Ofja, waarom WindowsServer zoveel CPU gebruikt bij mij ;)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Vraagje, ik zit te twijfelen tussen een i5 en een i7 13".

Over het vorige model lees ik veel over dat de processor upgrade veel warmte en herrie veroorzaakte. Over het huidige model lees ik er niets over, niet of het weg is of dat het minder is of dat het gelijk is.

Het liefste heb ik de i7 (die 100 euro vind ik een minimale snelheidsboost wel waard) maar ik wil de macbook air wel iets van 4 jaar gebruiken en ik heb er weinig zin in om na me na een half jaar te gaan ergeren aan herrie en warmte.

Iemand hier meer info over het verschil?

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-01 23:39
g3 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:10:
iemand problemen met Time Machine?
ik heb een MBA13, 256 SSD, i7.
Mijn NAS is een Synology DS210j met de beta firmware 3.2 die Lion Time Machine ondersteund.

Echter wanneer ik Time Machine opstart en vervolgens 'Open Time Machine preferences' en dan 'Select Disk' klik, dan loopt System Preferences vast. Soms zie ik heel kort dat ie mijn NAS als disk ziet maar direct crashed System Preferences...

Iemand tips?
Nee,

Geen last van werkt prima met een MacBook Air en een MacBook.
Mag ik je er op attenderen dat je wel de nieuwste beta moet hebben, anders wilt het niet werken.

http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=nld

Ik lees net dat je 3.2 al hebt, het zou gewoon moeten werken. Ik heb er geen problemen mee.

Succes, sorry dat ik geen passend antwoord kon geven.

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

• badflower
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 07:30
Heb nu kleine week de nieuwe MBA, en heb een paar problemen. Maar kan ook aan Lion liggen:
  1. als hij aan de lader hangt lijkt er af en toe een lichte statische spanning op de gehele behuizing te zitten. Je voelt als je met je hand op de behuizing ligt een soort lichte spanning in de vorm van tinteling.
  2. als ik hem van de lader haal of aan de lader hang, crashed er soms het een en ander. Magic Mouse verbinding valt weg, of de applicatie op de voorgrond loopt vast. Denk dat het een Lion bug is...
  3. Lion onthoudt niet de WIFI netwerken waar ik al een keer connected ben geweest. Terwijl die optie wel gewoon staat aangevinkt. Dus vanuit slaapstand connect hij niet automatisch, maar moet ik het netwerk weer opnieuw selecteren. Maakt niet uit of het open of beveiligde netwerken zijn. Echt irritant!
  4. Launchpad hapert soms met switchen tussen 2 schermen (scroll naar links/rechts). Blijft hij in het midden hangen. Launchpad lijkt me een redelijk lichte applicaties, maar kennelijk toch GPU intensief als er gescrolled moet worden. Dit gebeurt ook als er niet veel programma's open staan (bijv alleen mail, maar vooral als ik een tijdje launchpad niet gebruikt heb.
  5. duurt echt wel lang voordat hij uit de slaapstand komt, vorige Macbooks waren altijd instant on.
    Ook als je hem even dicht en weer open klapt duurt het lang. Maar goed dat is in dit topic al besproken. Zou wel mooi zijn als je die deep sleep op de een of andere manier uit kan zetten.
    (misschien wordt trouwens de tijd verlengt als je Filevault aan zet - dat heb ik aan staan)
iemand anders ook last van?

Het zijn maar kleine probleempjes, maar ben wel benieuwd of iemand anders ze ook heeft.
Verder is het echt een top ding.

EDIT
hij onthoudt ook mijn Magic Mouse niet na sleep stand. En die staat ook in bij favorites bluetooth. Dus elke keer weer naar settings > mouse en de muis weer vinden. Super irritant.

[Voor 5% gewijzigd door badflower op 05-08-2011 09:34]

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-03 09:14
Gomez12 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 00:54:

Over het vorige model lees ik veel over dat de processor upgrade veel warmte en herrie veroorzaakte. Over het huidige model lees ik er niets over, niet of het weg is of dat het minder is of dat het gelijk is.

Het liefste heb ik de i7 (die 100 euro vind ik een minimale snelheidsboost wel waard) maar ik wil de macbook air wel iets van 4 jaar gebruiken en ik heb er weinig zin in om na me na een half jaar te gaan ergeren aan herrie en warmte.

daar is in het vorige topic enorm veel over geschreven... ik heb zelf een i5 en klaag zeker niet, maar er waren ook mensen met een i7 die vertelden dat het zeer goed meeviel wat jij hierboven aanhaalt (herrie en warmte)... als je dus het budget hebt en je zit er niet mee om 100 euro extra neer te leggen, dan moet je dat doen...

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

• MTBS
badflower schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:32:
Heb nu kleine week de nieuwe MBA, en heb een paar problemen. Maar kan ook aan Lion liggen:
  1. als hij aan de lader hangt lijkt er af en toe een lichte statische spanning op de gehele behuizing te zitten. Je voelt als je met je hand op de behuizing ligt een soort lichte spanning in de vorm van tinteling.
  2. als ik hem van de lader haal of aan de lader hang, crashed er soms het een en ander. Magic Mouse verbinding valt weg, of de applicatie op de voorgrond loopt vast. Denk dat het een Lion bug is...
  3. Lion onthoudt niet de WIFI netwerken waar ik al een keer connected ben geweest. Terwijl die optie wel gewoon staat aangevinkt. Dus vanuit slaapstand connect hij niet automatisch, maar moet ik het netwerk weer opnieuw selecteren. Maakt niet uit of het open of beveiligde netwerken zijn. Echt irritant!
  4. Launchpad hapert soms met switchen tussen 2 schermen (scroll naar links/rechts). Blijft hij in het midden hangen. Launchpad lijkt me een redelijk lichte applicaties, maar kennelijk toch GPU intensief als er gescrolled moet worden. Dit gebeurt ook als er niet veel programma's open staan (bijv alleen mail, maar vooral als ik een tijdje launchpad niet gebruikt heb.
  5. duurt echt wel lang voordat hij uit de slaapstand komt, vorige Macbooks waren altijd instant on.
    Ook als je hem even dicht en weer open klapt duurt het lang. Maar goed dat is in dit topic al besproken. Zou wel mooi zijn als je die deep sleep op de een of andere manier uit kan zetten.
    (misschien wordt trouwens de tijd verlengt als je Filevault aan zet - dat heb ik aan staan)
iemand anders ook last van?

Het zijn maar kleine probleempjes, maar ben wel benieuwd of iemand anders ze ook heeft.
Verder is het echt een top ding.
1. Heb ik geen last van. De lader zit bij mij wel in een multistekker die op zijn beurt in een geaard stopcontact zit. Weet niet of dit er mee te maken heeft...

2. Nog nooit ondervonden. Wat vind je trouwens van de MM? Goeie aanvulling op de MBA? Waarvoor gebruik je die precies?

3. Heb ik eigenlijk nog niet echt voorgehad op twee weken tijd. Een keertje had ik problemen toen ik bij de schoonouders kwam voor de tweede keer, maar ik denk dat dat eerder aan de (oudere) routeer lag daar.

4. Ook geen problemen mee tot nu toe. Ben geen intensieve LP-gebruiker, maar de keren dat ik het gebruik gaat het vlekkeloos...

5. Heb ik hier nog al gelezen, maar heb ik absoluut geen last van, maar ik kan niet vergelijken met "vroeger" want heb net de overstap Win ==> Mac gemaakt. Vanuit slaapstand (sluimer?) duurt het max 2 tellen tegen dat ik kan beginnen... Alhoewel, heel af en toe blijft de muis iets langer hangen tijdens dat heropstarten en duurt het misschien een vijftal tellen.

Iets waar ik me zelf enorm aan blijf storen is de traagheid van de AppStore...

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:16

Grin

Ride si sapis.

Gomez12 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 00:54:

Ik heb een 11" i7 256GB en kan je melden dat het apparaat bij normaal gebruik, voor mij is dat borwsen/mail/licht spelletje (Bejeweld/World of Goo) echt fluisterstil tot onhoorbaar is. Dit schreef ik ook een paar post terug, in het vorige topic. "STIL! Wanneer je twijfelt tussen de i5 en de i7 wegens fan geluid, koop de i7!" Gewoon de i7 kopen, hij is echt doodstil.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Jonas89
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-06 20:05
• Launchpad hapert soms met switchen tussen 2 schermen (scroll naar links/rechts). Blijft hij in het midden hangen. Launchpad lijkt me een redelijk lichte applicaties, maar kennelijk toch GPU intensief als er gescrolled moet worden. Dit gebeurt ook als er niet veel programma's open staan (bijv alleen mail, maar vooral als ik een tijdje launchpad niet gebruikt heb.
ja, zelfde probleem hier. (nieuwe MBA 13")

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:19
Iets waar ik me zelf enorm aan blijf storen is de traagheid van de AppStore...
Die is vrij makkelijk op te lossen: http://www.appletips.nl/d...e-traag-probeer-dit-eens/

Bij mij hielp dit in ieder geval :)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:24
dcl! schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:30:
[...]

Die is vrij makkelijk op te lossen: http://www.appletips.nl/d...e-traag-probeer-dit-eens/

Bedankt voor de tip! Dit werkt inderdaad perfect.

Dato DUO synth voor twee

• MTBS
[...]

Mooie oplossing! Thx! Ik zag toch net nog heel even het spinningwheel tijdens het browsen in de store, maar het is alvast een wereld van verschil... :)

• badflower
@MTBS

thanks voor je reactie.
MM is echt een fantastische muis vanwege de multitouch features. Dus swipen en mission control allemaal vanaf je muis. Heb er ook de magic charger bij. Wel duur grapje maar zeker geen spijt van.

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-04 12:53
Wat is eigenlijk het voordeel van überhaupt een muis bij een laptop? Ik heb altijd meer dan genoeg aan het touchpad, ben ik veel sneller mee en hoef mijn handen dan niet zoveel te verplaatsen van het keyboard. Een los apparaat bij mijn laptop vind ik ook niet zo handig, maar ja, persoonlijke voorkeur he...

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:41
Borkdude schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:25:
Wat is eigenlijk het voordeel van überhaupt een muis bij een laptop? Ik heb altijd meer dan genoeg aan het touchpad, ben ik veel sneller mee en hoef mijn handen dan niet zoveel te verplaatsen van het keyboard. Een los apparaat bij mijn laptop vind ik ook niet zo handig, maar ja, persoonlijke voorkeur he...
Voor thuis is het wel handig. Als de macbook aan een extern scherm hangt en op een stand staat is een extern toetsenbord en externe muis (in mijn geval trackpad) wel erg handig.

• badflower
Borkdude schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:25:
er is geen voordeel van een muis bij een laptop. Er is een voordeel van een muis bij de manier hoe je zelf werkt.
Dus het ligt er aan wat je doet met je laptop, en of een muis je helpt je taken beter uit te voeren.

• GekkePrutser
  • Niet online
MTBS schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:41:
[...]
[Electrische lading MacBook bij gebruik ongeaard stopcontact]
1. Heb ik geen last van. De lader zit bij mij wel in een multistekker die op zijn beurt in een geaard stopcontact zit. Weet niet of dit er mee te maken heeft...
Inderdaad, ik heb dit met verschillende electrische apparaten met metalen behuizing. Zelfs bij mijn oude PowerBook uit 2003, maar ook mijn oude MacBook pro unibody, mijn iPod Nano, mijn eerste PC uit 1986, en zelfs zo'n staande halogeenlamp. Dus het is niet uniek voor de MacBook Air.

Ik heb het destijds een keer nagevraagd en naar wat ik toen begrepen heb, komt het doordat de metalen behuizing van de voeding (die van de MacBooks is plastic maar heeft wel metalen afscherming van binnen), de magnetische golven van de transformator een beetje oppikt en daardoor wat electrische lading opbouwt. Omdat hij niet in een geaard stopcontact zit kan hij die opgebouwde lading niet afvoeren, en dan voelt de behuizing inderdaad stroef/tintelend aan. Als je hem in een geaard stopcontact steekt dan gebeurt het niet.

Ik vind dit ook vreselijk irritant dus ik gebruik zoveel mogelijk geaarde stopcontacten. Maar ik weet dat dit in Nederlandse huizen niet altijd mogelijk is, en Apple werkt ook niet lekker mee. Want alleen de duckhead met snoer is geaard (de verbinding met de voeding gaat dan via die metalen 'schroef' waar je de duckhead op klikt). Dit is zelfs bij Engelse stekkers het geval, ondanks dat die altijd aarding hebben: De duckhead zonder snoer heeft daar ook geen aarding, ondanks dat hij wel een metalen aardpen heeft, maar die is niet aangesloten op die metalen schroef.

Jonas89 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:26:
[...]

ja, zelfde probleem hier. (nieuwe MBA 13")
Ik ook. Niet altijd, wel soms.

• kmf
  • Niet online
ik tik dit nu ook vanaf mijn nieuwe macbook air.

eerste indruk SNEL.
maar wel wat problemen:
wifi gaat valt er regelmatig uit. plotseling geen verbinding meer en dan moet ik weer een netwerk uitkiezen.
hoe kan ik kiezen wat de powerbutton doet? direct in sleep en zo ipv een keuzescherm?

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 21:58
kmf schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 18:06:
ik tik dit nu ook vanaf mijn nieuwe macbook air.

eerste indruk SNEL.
maar wel wat problemen:
wifi gaat valt er regelmatig uit. plotseling geen verbinding meer en dan moet ik weer een netwerk uitkiezen.
hoe kan ik kiezen wat de powerbutton doet? direct in sleep en zo ipv een keuzescherm?
Via google heb ik al van allerlei links gevonden hoe je dat kunt instellen :+ Maar hoe is je router ingesteld, want daar zou het ook aan kunnen liggen, misschien is testen met een andere laptop.

• kmf
  • Niet online
Uiteraard valt het me op omdat alle andere apparaten zoals 1 iPad, 2 iphones, 3 laptops, 2 mediastreamers, 2 pc's geen problemen vinden met die wifi netwerk. Dan valt het extra op als m'n nieuwe MBA daar wel last van heeft.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:50

Fiber

Beaches are for storming.

Saninl schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 00:49:
[...]
Ofja, waarom WindowsServer zoveel CPU gebruikt bij mij ;)
Maak nou gewoon een back-up van je data en gebruik dan de Lion Recovery tool (Command R bij het herstarten) Dat gaat vele malen sneller dan eindeloos zoeken naar de oorzaak. Als het probleem dan nog bestaat is het een hardware probleem en zou ik terug gaan naar de winkel of contact opnemen met Apple.

http://www.apple.com/nl/macosx/recovery/

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hier geen problemen met wifi, Airport Extreme en een 5GHz netwerk. Was in het begin wel moeilijk instellen, duurde even voordat hij het 5 GHz netwerk kon vinden; eerste 2 pogingen vond hij niks terwijl het SSID correct was ingevoerd...

[...]

Helpt goed! Flink stuk verbeterd nu!

Weet overigens iemand hoe ik ervoor zorg dat mijn backlit keyboard automatisch werkt? Ik heb deze functie bij de keyboard instellingen aanstaan, dat deze aanspringt bij slechte verlichting, maar nu staat hij de hele dag aan, zelfs bij zonnig weer.

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
kmf schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:00:
Naast korting heeft bestellen via de Online Apple Store (dus niet via een retailer) dat je een "14 dagen, niet tevreden dan geld terug" garantie hebt. Dat geeft geen enkele retailer je.

Volgens mij is de enige retailer die langer garantie geeft (overigens beperkter dan Applecare) Mycom.

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:46
Heb net het 13 inch basismodel binnen, wat een apparaat! :D
Hij gaat als vervanging dienen voor mijn MBP 13 inch 2009, en tot nu toe slaagt hij met vlag en wimpel.

Heb overigens nog geen problemen gehad met de WiFi verbinding, gaat prima en behaal goede snelheden over wireless.

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 22:21
Ik ben aan het twijfelen of ik een MacBook Air (13") ga bestellen. Mijn grootste zorgen is dat ik Microsoft Visual Studio nodig heb voor mijn studie en stage. Is het instapmodel van 13" krachtig genoeg om een Windows virtuele machine te draaien met hierin dus MVS e.d.services?

• davidgilmour
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2017
Xfix schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 21:42:
Ik ben aan het twijfelen of ik een MacBook Air (13") ga bestellen. Mijn grootste zorgen is dat ik Microsoft Visual Studio nodig heb voor mijn studie en stage. Is het instapmodel van 13" krachtig genoeg om een Windows virtuele machine te draaien met hierin dus MVS e.d.services?
Een i7 moet dat wel kunnen ja, i5 wordt krap denk ik.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Voor VM's zou ik in ieder geval een processor nemen met Intel virtualization (VT-x & VT-d). Dat i5 uit de 11" heeft niet alle recente virtualisatie technologie.

• kmf
  • Niet online
ugh.. de trackpad is te klein voor mij om de launcherpinch te doen... dat lukt op de ipad natuurlijk veel beter.

• Fiber

Fiber

Welk model? De trackpad van de 13 is groter dan die van de 11...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• mitchdc
davidgilmour schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:07:
[...]

De i5 niet? Het gaat hier echt alleen om Visual Studio, is het misschien dan verstandiger om een Mb Pro te nemen?

kmf schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:48:
ugh.. de trackpad is te klein voor mij om de launcherpinch te doen... dat lukt op de ipad natuurlijk veel beter.
dat heb je best grote vingers. Ik heb nergens last van op mijn 11 inch.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 09:12
Een jaar geleden kon iedereen Visual Studio op een C2D draaien, het is niet alsof dat dus ineens krap is op een i5. Het loopt enkel sneller op een i7.

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

• Hahn
  • Laatst online: 11:15
Maar hij heeft het over een virtuele machine met dáárin Visual Studio, dat maakt het wel wat zwaarder.

The devil is in the details.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

kmf schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:48:
Ik heb vrouwenhanden/polsen -bijna alle horloges zijn mij te groot :( - en zelfs ik vind het een vervelende gesture op het 11" trackpad. Ik mis hoogte, maar gelukkig hebben we de F3/F4 voor die functies.

• mitchdc
Hahn schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:54:
Maar hij heeft het over een virtuele machine met dáárin Visual Studio, dat maakt het wel wat zwaarder.
Is er een andere manier? :)

• Hahn
Gewoon Windows draaien (eventueel naast OS X), in plaats van in een virtuele machine.

• mitchdc
Hahn schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:10:
Gewoon Windows draaien (eventueel naast OS X), in plaats van in een virtuele machine.
Ik wist niet dat dat ook mogelijk was!
Dan moet het wel werken, bedankt!

• Hahn
Xfix schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:11:
[...]

Ik wist niet dat dat ook mogelijk was!
Dan moet het wel werken, bedankt!
Bootcamp ;)

• Borkdude
Xfix schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 21:42:
Ik had iemand in mijn .NET/C#-klas met een Macbook Air Core2Duo. Hij maakte gebruik van Bootcamp, Windows VM waarin hij Visual Studio draaide. Draaide als een zonnetje als ik het mij goed herinner. Met een i5 of i7 zal het er alleen maar beter op worden. Ik heb zelf gewacht totdat de MB Air met nieuwere processorserie uitkwam en heb er nu zelf ook een besteld (met i7). Ben van plan het systeem ook grotendeels voor mijn werk te gebruiken, waarbij ik ook Visual Studio nodig heb.

[Voor 14% gewijzigd door Borkdude op 06-08-2011 02:42]

• Toppe
Gister in Duitsland geweest bij de Apple Store voor m'n backspace toets...

Ze gaan nu de 20ste het hele toetsenbord + topcase vervangen... Duurt normaal gesproken 3 werkdagen, nu worden er 2 engineers op gezet om te zorgen dat het de zelfde nog gaat lukken...

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Zoals ook vermeld in het "SSD in je Apple" topic:
Hier een XBench van mijn MBA 11" i7 256GB Samsung. Als ik vergelijk met de andere XBench scores uit dat topic, dan komt hij ongeveer overeen met de OCZ Vertex 2.

• GekkePrutser
  • Niet online
Grin schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:24:
Voor VM's zou ik in ieder geval een processor nemen met Intel virtualization (VT-x & VT-d). Dat i5 uit de 11" heeft niet alle recente virtualisatie technologie.
Klopt, maar de i5 heeft wel vt-x en dat is de belangrijkste. VMWare maakt op de Mac nog helemaal geen gebruikt van vt-d. En het bedrijf heeft ook niet aangekondigd dit te zullen gaan doen. Zelfs als ze het gaan ondersteunen dan is het vooral om direct met de GPU te gaan communiceren en de Air heeft toch een slechte GPU. Dus veel voordeel is er dan niet mee te behalen. Het is namelijk bedoeld om direct te kunnen communiceren met PCI apparaten.

Dus tot het in het virtualisatie software veld echt flink gaat veranderen, heb je op dit moment niet zo veel aan vt-d.

Grin schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:59:
Zoals ook vermeld in het "SSD in je Apple" topic:
Hier een XBench van mijn MBA 11" i7 256GB Samsung. Als ik vergelijk met de andere XBench scores uit dat topic, dan komt hij ongeveer overeen met de OCZ Vertex 2.
[afbeelding]
Ik zou hier graag een vergelijking van dezelfde specs maar dan met een Toshiba SSD naast willen zien.

In het vorige deel had MTBS een post geplaatst van zijn meting van een 13"/I5/Toshiba 256

Wat mij opvalt is dat deze beter scoort?

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 321635 op 06-08-2011 13:03]

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat XBech is ook zo betrouwbaar als een een willekeurige weervoorspeller.... Nu heb ik ook scores rond de 310-320. Dat hele XBench moet je denk ik met een korrel zout nemen. Tussen 2 opeenvolgende runs kan zo 30-40 punten verschil zitten, je krijgt trouwens hogere scores wanneer je aan netstroom zit. Met netstroom zit ik tussen de 300 en 330, die 260 was een batterij score.

[Voor 36% gewijzigd door Grin op 06-08-2011 14:16. Reden: Netstroom]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:43
Mijn sleeve van Manon Garritsen is binnen en mijn mini-displayport-naar-dvi-kabel van €5 ook. Nu nog mij MBA en ik ben compleet. Hopelijk komt mijn MBA de volgende week en dan zal ik ook eens testen hoe de sleeve en de kabel bevallen?

Iemand ervaring met deze kabel op een MBA met Lion?
http://www.dealextreme.co...rowseReviews.dx/sku.35196

Of weet iemand een goedkopere optie?

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:38
Dat zou gwn moeten werken. :)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Anoniem: 321635 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 15:23:
Iemand ervaring met deze kabel op een MBA met Lion?
http://www.dealextreme.co...rowseReviews.dx/sku.35196

Of weet iemand een goedkopere optie?
ja die gaat werken

39

Heb besloten om de kabel niet te kopen. Deze zou ik alleen nodig hebben om tijdens mijn studie (1jaar) in Barcelona te koppelen aan de TV. Hier in NL heb ik een Apple TV staan, misschien dat ik deze wel meeneem.

[Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 321635 op 06-08-2011 17:04]

Anoniem: 154173

Weet iemand of zo'n mdp -> hdmi kabel ook meerkanaals hd geluid meestuurt?

• Whieee
  • Laatst online: 05-06 20:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

davidgilmour schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:07:
[...]

Euh, waarom precies? De i5 en i7 verschillen nauwelijks van elkaar, en ook qua performance is het gat niet dusdanig groot dat de i5 incapabel is. Daarnaast heeft mijn 'oude' 2010 MacBook Pro met een Core 2 Duo geen enkele moeite met meerdere Windows machines naast elkaar.

CPU is maar zelden echt een issue, snelle storage en veel RAM lost meer op dan een CPU die misschien 10% sneller is.

Launching containers into space

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 08-02 23:39

Jasper Janssen

Socialmediaredacteur
zonoskar schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:40:
Als er twee (beide) cores in gebruik zijn dan kan de CPU tot *maximaal* 2.6GHz draaien. Echter wanneer het thermal budget dat niet toelaat (de GPU staat aan, of je gebruikt meer calculatie units dan gemiddeld) kan ie nog steeds terug throttlen. In principe is het niet de bedoeling dat ie verder teruggaat dan 1.8.
GekkePrutser schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:15:
Klopt, maar de i5 heeft wel vt-x en dat is de belangrijkste. VMWare maakt op de Mac nog helemaal geen gebruikt van vt-d. En het bedrijf heeft ook niet aangekondigd dit te zullen gaan doen. Zelfs als ze het gaan ondersteunen dan is het vooral om direct met de GPU te gaan communiceren en de Air heeft toch een slechte GPU. Dus veel voordeel is er dan niet mee te behalen. Het is namelijk bedoeld om direct te kunnen communiceren met PCI apparaten.

Dus tot het in het virtualisatie software veld echt flink gaat veranderen, heb je op dit moment niet zo veel aan vt-d.
Uerberhaupt ga je in een laptop nooit veel hebben aan VT-D. Met VT-D kun je een raid controller, of misschien belangrijker, een ethernet adapter of FC HBA, als het ware "direct" doorkoppelen naar een VM, vergelijkbaar met wat je met HDs kan doen als block device doorkoppelen versus een managed volume doorkoppelen (alleen gaat dit nog een extra niveau dieper). Het enige waar je het op een laptop nuttig voor zou kunnen gebruiken is idd de grafische kaart, bij full-screen gamen op een VM. Maar zeker met Lion, processen die automatisch afschieten en na een reboot weer terugkomen met al je docs en apps open, is gewoon dualbooten waarschijnlijk handiger.

Op een tangent: vraag me af of die "we maken rebooten makkelijk" stap in Lion gedeeltelijk ook is juist voor dualboot. Ik bedoel, hoe vaak hoef je os x in normaal gebruik nou te booten? Laatst bij m'n oma werd ie traag, uptime was over een jaar, en dat werd door een reboot opgelost -- en dan hebben we het gewoon over een consumer mini G4.
Anoniem: 154173 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 18:08:
Hangt af van de converter-chipset -- sommige mDP -> DVI/HDMI chips zijn compatible met mac voor sound out (en dan ook automatisch voor multichannel) en sommige werken niet.

[Voor 61% gewijzigd door Jasper Janssen op 07-08-2011 01:53]

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Anoniem: 154173 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 18:08:
ja meerkanaals werkt :)

39

• kmf
  • Niet online
De nieuwe MBA heeft toch een thunderbolt poort? werkt hier de mini displayport er dan ook op? (vind het raar dat die minidsplayport als opties worden gegeven)

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:41
kmf schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 08:05:
De nieuwe MBA heeft toch een thunderbolt poort? werkt hier de mini displayport er dan ook op? (vind het raar dat die minidsplayport als opties worden gegeven)
De Mini displayport en thunderbolt zijn samengevoegd. Je kunt dus gewoon mini displayport kabeltjes aansluiten met een externe monitor.

Palthe

Als ik mijn 11,6 uitzet of als het scherm zwart wordt, zie ik in het midden een wat grijzige vlek. Heel vaag, en alleen als ik recht voor zit. Als het scherm aan staat, zie ik hier helemaal niets van, het is niet een vlek die ook door werkt in de kleur samenstelling en dergelijke. Iemand anders hier ook last van? het is een vlek van ongeveer 2,5 cm in diameter en poetsen lijkt niet te helpen.

Edit: het valt me nu op als ik het scherm volledig verduister precies op de vlek de letters van bijvoorbeeld tweakers.net nog vaag zichtbaar blijven... Zit er een zwart laagje op het scherm dat beschadigd is misschien?

[Voor 21% gewijzigd door Palthe op 07-08-2011 09:43]

• JERONY
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-05 09:13
Als je de helderheid op minimaal zet, gaat je scherm niet uit, maar alleen de achtergrondverlichting.
Dit hoort gewoon, hier is niets vreemds aan. De vlek in het midden komt door dicht dat door de appel valt.
Houd maar eens een lamp tegen de voorkant van je scherm of achter de appel. Je zult zien dat het scherm nog gewoon werkt.

Palthe

JERONY schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 10:33:
Als je de helderheid op minimaal zet, gaat je scherm niet uit, maar alleen de achtergrondverlichting.
Dit hoort gewoon, hier is niets vreemds aan. De vlek in het midden komt door dicht dat door de appel valt.
Houd maar eens een lamp tegen de voorkant van je scherm of achter de appel. Je zult zien dat het scherm nog gewoon werkt.
Zo simpel en toch zo geruststellend. Ff hand ervoor gehouden en weg vlek. Dank! Ga nu mijn apple logo dicht tipp-exen :p

• Saninl
palthe schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 10:38:
[...]

Zo simpel en toch zo geruststellend. Ff hand ervoor gehouden en weg vlek. Dank! Ga nu mijn apple logo dicht tipp-exen :p
Dit is een grap toch? :/

• Saninl
Bij alleen een filmpje van RTLgemist draait de fan al 5000rpm bij mij, is dat normaal?

Na eerder te hebben gepost ben ik gewoon bang dat mijn Air niet zo goed is als de rest van jullie (qua stilte)

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
Rtl gemist gebruikt silverlight (of flash?) en dat is alles behalve cpu efficient. Dat laat mijn quadcore i7 imac ook blazen.

• kmf
  • Niet online
kan je niet gewoon de ipad-versie pakken door de user agent naar ipad te veranderen. Dan neemt ie de H264-variant welke dus veel energiezuiniger is.

• GekkePrutser
  • Niet online
Zo vanzelfsprekend is het ook niet, ik had er bij mijn eerste Mac (PowerBook) ook niet bij stilgestaan dat dat er geen licht ondoorlatende laag achter het appeltje zit. Zat een keer tegen de felle zon in te werken en opeens zie ik zo een lichtgevend Appeltje door mijn scherm heen verschijnen :+ Toen was het me pas duidelijk hoe dat precies werkte. Ik wist wel dat het vanaf de backlicht ging maar ik dacht dat het een aparte lightspreader had.

Bij de PowerBook was dit effect nog een stuk sterker dan bij de MacBooks van tegenwoordig, trouwens.

• kmf
  • Niet online
ben ik de enige die merkt hoe snel animated gifs gaan? die lijken wel een turbo te hebben gekregen

• kmf
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 17:54:
@kmf, heb je een voorbeeld...?
deze bv http://i.fokzine.net/s/worshippy.gif

• Toppe
Bij mij doet hij het gewoon normaal, echt niet sneller dan ik normaal gewend ben...

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 13:28
Hier ook alles op normaal tempo.

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-01 23:39
hier dito.

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@kmf:

Het .gif-issue (voor zover een issue) mag ook in een los topic, niet hier ;)

• kmf
  • Niet online
Het is nu weer normaal na een reboot
Whieee schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 22:14:
@kmf:

Het .gif-issue (voor zover een issue) mag ook in een los topic, niet hier ;)
Dat is het nou juist, op de rest van mijn apparaten gaat het goed, alleen op m'n macbook air gingen ze naar turbo.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

kmf schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 22:51:
Het is nu weer normaal na een reboot

[...]

Dat is het nou juist, op de rest van mijn apparaten gaat het goed, alleen op m'n macbook air gingen ze naar turbo.
Voor ervaringen-topics geldt dat problemen in aparte topics horen ;)

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:19
Maar was het nou een probleem of een ervaring :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-06 13:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb donderdag mijn nieuwe 13 inch MacBook Air ontvangen. Migreren over de lucht van mijn 11 inch naar de 13 inch lukte helaas niet (migration assistant op de 13 inch bleef zeuren dat de verbinding met de andere MBA wegviel). Misschien een bugje in Lion. Via een Time Machine-backup op een harde schijf lukte het wel om alles over te zetten naar de nieuwe MBA.

De prestaties van de Core i5 zijn echt geweldig. De MBA kan nu als een volwaardige laptop gebruikt worden. Aan een 27 inch scherm was de 1,4GHz Core 2 Duo wat aan de trage kant. Het nieuwe model werkt super vloeiend. De MacBook Air vind ik één van de mooiste stukjes hardware die ik ooit heb gezien. Zoveel performance in zo'n kleine behuizing, het is bijna niet te bevatten :) .

Afgelopen weekend heb ik ook de data van mijn Windows-workstation overgezet naar mijn Mac Pro. Ik werk nu alleen nog op kantoor met Windows. Ik vind Lion echt geweldig werken en heb er ook geen serieuze problemen mee behalve het eerder genoemde probleem met de migration assistant.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:22
Heeft iemand ook gemerkt dat zijn iPad sneller oplaadt op de nieuwe macbook air?

Ik ging even verder kijken en toen zag ik dit in de system information:

iPad:
Manufacturer: Apple Inc.
Current Available (mA): 500
Current Required (mA): 500
Extra Operating Current (mA): 1600

Bij mijn oude macbook stond er maar 500 mA bij de Extra Operating Current dus het lijkt erop dat deze nieuwe poorten meer stroom kunnen leveren.

• kmf
  • Niet online
Ik ben een beetje in dubio. Ik heb een aantal dagen (2) mijn mba11". Maar ik vind het wel vervelend dat die eigenlijk elke dag aan het infuus moet. 5u gebruiksduur is zelfs in nonwork modus binnen 1 avond er door heen en ik hebt het gevoel dat het veel minder dan 5u gebruik is...

De 13" heeft echter weer het nadeel van het gewicht en formaat... Waar ik zeker ook aan zal irriteren bij het meenemen op reis.

( het mooiste zal zijn als de iPad qua snelheid kan meten aan de air. Het renderen van webpagina's is echt SNEL op de air)

• kx22
  • Laatst online: 03:55
kmf schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 23:43:
Ik ben een beetje in dubio. Ik heb een aantal dagen (2) mijn mba11". Maar ik vind het wel vervelend dat die eigenlijk elke dag aan het infuus moet. 5u gebruiksduur is zelfs in nonwork modus binnen 1 avond er door heen en ik hebt het gevoel dat het veel minder dan 5u gebruik is...

De 13" heeft echter weer het nadeel van het gewicht en formaat... Waar ik zeker ook aan zal irriteren bij het meenemen op reis.

( het mooiste zal zijn als de iPad qua snelheid kan meten aan de air. Het renderen van webpagina's is echt SNEL op de air)
Zo zwaar is een stekker meenemen toch ook niet? Elke volwaardige laptop moet dagelijks opgeladen worden.

• kmf
  • Niet online
Zwaar misschien niet, maar zoals ik de air afgelopen twee dagen heb gebruik is in de woonkamer, keuken of werkkamer. En op elke plek kan ik de air leeggetrokken hebben omdat ik daar in het weekend wel langer dan 3-4 uur verblijf. En laat ik maar 1 stekker hebben.

Mijn iPad is juist zo fijn dat ik het gewoon 2-3 dagen kan gebruiken en dan een nachtje kan laten opladen.

Anoniem: 336409

kmf schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 00:23:
Zwaar misschien niet, maar zoals ik de air afgelopen twee dagen heb gebruik is in de woonkamer, keuken of werkkamer. En op elke plek kan ik de air leeggetrokken hebben omdat ik daar in het weekend wel langer dan 3-4 uur verblijf. En laat ik maar 1 stekker hebben.

Mijn iPad is juist zo fijn dat ik het gewoon 2-3 dagen kan gebruiken en dan een nachtje kan laten opladen.
Best grappig dit.. Heb je een van de weinige laptops die veel prestaties kan leveren in een kleine (tevens prachtige) behuizing, is de accuduur (die ook bovengemiddeld is) nog niet genoeg.
Wat jij wilt, een volwaardige laptop op ipad formaat met een accuduur van 10 uur, is simpelweg (nog) niet gemaakt.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59

Bosmonster

*zucht*

Die ontwikkeling gaat er pas komen als Apple besluit ARM te gaan gebruiken voor hun notebooks. En dat is niet ondenkbaar de komende jaren aangezien er aan een 64bit quadcore ARM wordt gewerkt.

• kmf
  • Niet online
Anoniem: 336409 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 05:06:
[...]

Best grappig dit.. Heb je een van de weinige laptops die veel prestaties kan leveren in een kleine (tevens prachtige) behuizing, is de accuduur (die ook bovengemiddeld is) nog niet genoeg.
Wat jij wilt, een volwaardige laptop op ipad formaat met een accuduur van 10 uur, is simpelweg (nog) niet gemaakt.
Daarom zeg ik ook dat ik in dubio bent. De gebruiksduur van de 13" komt wel bijna in de buurt van een volledige werkdag.

• Borkdude
Mijn MB Air 13" i7 is zojuist binnengekomen. Voor de geïnteresseerde: bij mij zit er toch een Samsung-schijf in!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb een MacBook Pro 13" 2011 (i5 250GB 2,4Ghz 8GB RAM).

Ik twijfel deze te verkopen en een MacBook Air te nemen (13" i5 1,7Ghz 128GB SSD).

Echter ik zou het alleen doen als ik er snelheid mee win (ik zet mijn 8GB dan over). Volgens benchmarks blijft mijn Pro toch sneller.

Kan iemand dat bevestigen? Is die SSD dan zoveel sneller dan mijn huidige configuratie met HDD?)

 MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED

• Hahn
Je kan je geheugen niet overzetten, want dat zit in de Air direct op het moederbord.

Als je sneller wilt dan moet je een SSD in je MBP stoppen, een MBA is nooit sneller dan een MBP (als er in allebei een SSD zit).

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De i5 uit je Macbook Pro heeft gewoon een hogere clocksnelheid. Je kan natuurlijk ook gewoon een SSD in je Macbook Pro zetten. En je kunt je geheugen niet overzetten, het geheugen in de Macbook Air is vast gesoldeerd. :)

• THE_BASE
  • Niet online
Ah, bedankt voor de reacties.

Ik vind het uiterlijk van de Air gewoon wel strakker. Afgezien van de zwarte lijst rondom het display. Dat vind ik bij de Pro weer mooier.

Wanneer ik én mijn ram niet kan overzetten én hij uberhaupt niet veel sneller zal zijn, houd ik het toch op mijn MBP'tje. Prima ding.

Ik overweeg nog wel een SSD te plaatsen, maar zal dat zoveel doen met opstarten van Lion en apps?

 MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED

• Fiber

Fiber

Ja dat scheelt echt een heel stuk. Hoeft ook niet heel veel te kosten en kan zelfs naast je oude hdd op de plaats van de optische drive als je dat zou willen. Maar dat gaat hier wel heel erg off topic, er is een heel topic over ssd in je mac en er is een macbook pro topic.

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Borkdude schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:41:
Mijn MB Air 13" i7 is zojuist binnengekomen. Voor de geïnteresseerde: bij mij zit er toch een Samsung-schijf in!
Hoeveel dagen duurde het van de bestelling bij apple totdat je 'm daadwerkelijk thuis had? Op de site staat namelijk 3 dagen verzendtijd voor het i7 model maar volgens mij is dat een beetje optimistisch?

• Borkdude
3 dagen verzendtijd, daarmee bedoelen ze: na 3 dagen wordt ie verzonden uit Shanghai.
Ik heb de mijne 27 juli besteld, vandaag 8 augustus binnen.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Heren, het gaat hier wel een beetje off topic:

Er is onder andere het Het SSD in je Apple topic en [Apple producten] Levertijden - Deel 8

Maak hier gebruik van zou ik zeggen ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1 2 3 ... 53 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee