De HD6670 is ongeveer 40% sneller dan de snelste fGPU van Llano. Trinity zal ongeveer 30% sneller zijn dan Llano (volgens de slide). Dat houdt dus al wat ruimte over voor HD6670, maar denk je niet dat een HD7670 sneller zal gaan zijn dan een HD6670? Zelfs als het maar met ~25% omhoog gaat, dan nog heb je weer een behoorlijk gat naar Trinity toe.
Tegenwoordig hebben intel GPU's ook al prestatieniveau's van een HD5450 en de ivy bridge presteert vergelijkbaar met een 6450??.. Mensen die niet gamen of alleen sims 3 spelen hebben daar genoeg aan terwijl mensen die wel gamen niet genoeg hebben aan een HD6670. De doelgroep die nog wel zo'n losse gpu zou willen hebben is gewoon erg klein. Dat zijn alleen nog de mensen die willen gamen, maar niet het budget hebben voor een HD6770 en up. Voor deze groep is echter de trinity gemaakt waar je ook een cpu ingebakken bij krijgt. En dus veel goedkoper dan een oplossing met IB + HD6670.
In sommige gevallen kan een SB GPU een HD5450 bijhouden. In sommige gevallen ook weer niet. Ten allen tijde gaat het gepaard met zwaar lagere IQ/renderkwaliteit. De meest positieve verwachting aangaande IB die ik gezien heb, is dat de GPU ongeveer 60% sneller zal zijn dan die van SB. Daarmee zal het dus niet echt heel erg goed kunnen concurreren met de HD6450. Het wordt nog minder, wanneer een HD7450 sneller zal zijn dan de HD6450. Wederom krijgen we ook weer te maken met IQ/renderkwaliteit.
Stellen dat de HD6670 niet genoeg is voor gamen is ook een beetje een wilde uitweg om je gelijk te halen. Met een HD6670 kun je prima op lager dan 1080P gamen, maar zelfs op 1080P kun je nog het gros van de games spelen, als je niet de hoogste beeldkwaliteit nastreeft.
Steam is nimmer representatief voor de markt, ongeacht hoeveel dekking het heeft aangaande de verkopen. Heb jij ooit een survey gehad over je hardware? Ik nooit, met al mijn verschillende systemen. Steamstats geeft een indicatie, niets meer dan dat.
Mocht je er toch aan vast willen blijven houden, kijk dan ook eens naar gebruikte resolutie's. Meer dan 50% gebruikt een resolutie van 1680x1050 of lager... Nee, om met steamstats aan te komen als bewijs voor een pleidooi, is niet het beste wat je kunt doen. Bovendien zeggen statistieken niets over hoe tevreden iemand is met een bepaalde opstelling.
Zo'n HD7450 zal dus echt niet verkopen. Wil je betere gpu, dan ga je voor trinity. Game je niet, dan is Ivybridge beter. Een IvyBridge combineren met een HD7450 is belachelijk. Diehard gamer, dan >HD6770.
Maar je hebt gelijk, voor laptops zal het wel uitmaken qua stroomverbruik. Op dat vlak weet ik ook niet wat ze gaan doen, maar voor desktop heeft het geen nut. Maarja, genoeg hierover.. We zullen over een paar maanden wel zien wat ze doen.
Je zou dus ook kunnen zeggen dat een HD6450 nooit zou verkopen. Toch zijn er 55 SB-laptops die een dergelijke GPU aan boort hebben. Als we de traagste nVidia GPU er bij pakken, komen we op een totaal van 98 laptops met een low end discrete kaart.
http://tweakers.net/price..._NZKpNXPQ8X3ki4Uq08YQY_wA
Er zijn zelfs nog SB desktop systemen te vinden met low end discrete kaarten, 22 stuk in de pricewatch, met AMD en nVidia bij elkaar. Daarvan zijn er 6 met een HD5450/5470. Bedenk ook dat Bulldozer straks alleen nog maar GPU-loze chipsets heeft, waar dus ook een videokaart bij in moet.
Dus of een IB combineren met een HD7450 (waarvan jij nog niet eens de performance weet) belachelijk is, dat is nog maar de vraag. Op desktop gebied is het misschien iets minder logisch, maar diezelfde chip zit ook in laptops, waar het nog heel gebruikelijk lijkt te zijn om de IGP van Intel te vervangen voor een discrete GPU.
Verder ben ik een DIE-HARD gamer, maar ik heb geen behoefte aan een HD6770 of sneller. Dat is mij de prijs niet waard.