Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste
Acties:
  • 113.923 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Ik vroeg me bij de cronenstein brug al af (in leiden) waar al die renners vandaan kwamen ;) Nu weet ik waarom.

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119483

Om wat aan mijn duurvermogen te werken, ben ikvandaag naar Vlaanderen getrokken en daar 144km van Ename Classic (toertocht) gereden. Het weer was prima (boven verwachting). Zaten nog aardig wat leuke klimmetjes in en uiteindelijk op 29,5km/u gemiddeld uitgekomen. Tussenstand voor dit jaar is nu 2250km sinds januari :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 09:12
eind van de ochtend een rondje gereden van 57km en 130hm, ging wel aardig, gemiddelde van 30,3.

http://www.endomondo.com/workouts/kcH74RWKiOw

[ Voor 20% gewijzigd door NoepZor op 17-03-2012 19:23 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Godsamme mensen, wat rijden jullie gemakkelijk lange afstanden zeg. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-06 16:10

Eijkb

Zo.

Vandaag de Ename Classic gereden. Althans, een stuk. Met de auto. Was rondom Oudenaarde bier aan het sprokkelen voor de Ronde van Vlaanderen in de Ekko. Fantastisch om zoveel fietsers de lastige stukken te zien doen!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 16:57

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

He, misschien een wat brutale vraag, maar zouden jullie mij en m'n team voor de Tour For Life willen sponsoren met het kopen van een doosje wijn? Is daar animo voor? :D

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55194

Vorig jaar de Paris Island triathlon gereden. Dit jaat hetzelfde gedaan met een betere resultaat. Derde geplaatst in mijn leeftijd categorie (mijn eerste trophie!).

Hier mijn stats 2012 vs 2011
Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/data.tumblr.com/tumblr_m11vkpnGLx1rp4pdjo1_1280.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAJ6IHWSU3BX3X7X3Q&Expires=1332109551&Signature=emDX2H1V0qo9dU1H%2F4um77SEd%2Fo%3D

meer info voor de race.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 55194 op 17-03-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Leuk wedstrijdje :)

Het fietsen ging over een heuvelachtig parcours? of was het MTB?

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:39
Tjebakka schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 22:33:
He, misschien een wat brutale vraag, maar zouden jullie mij en m'n team voor de Tour For Life willen sponsoren met het kopen van een doosje wijn? Is daar animo voor? :D
In principe wel (neem aan dat het geen honderden euro's kost?) :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 17:42

Pelle

🚴‍♂️

Na driekwart jaar 'aanmodderen' op een gewone stadsfiets voor woon/werkverkeer (18km, gemiddeld 24km/h, door Rotterdam) heb ik gisteren ook maar de spaarpot kapot geslagen en een fatsoenlijke fiets aangeschaft :P

Afbeeldingslocatie: http://www.12gotrading.nl/images/?products/xl/focus_2011_variado_1_0_nieuw.jpg

Focus Varadio 1.0 2011, met Shimano Ultegra afmontage.
Fijn ding, en direct al m'n beste 10km en 20km tijden van het afgelopen half jaar mee verbeterd :)
Die tijden reed ik in september met windkracht 6 in de rug, en nu was het een rondje, dus met evenveel wind mee als wind tegen (ZZW3).

Inclusief het wennen aan ingeklikte pedalen (met noodstop toen ik een 20% stukje de dijk op niet ging halen), kwam ik toch boven de 29km/h gemiddeld over een sfstand van 24km. Viel me niet tegen :)

http://www.endomondo.com/workouts/gn2s_2eWPKs

Heeft iemand een idee wat er met Endomondo is gebeurd overigens? Ze tonen bij mij geen snelheidsgrafiekjes meer onderin de kaart, en ook de route zelf lijkt minder gedetailleerd op de kaart. Precies nu ik benieuwd was hoe ik het gedaan had qua snelheid gisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Mooi fietsje hoor! Veel veilige km's gewenst.

Wat er met Endomodo gebeurd is, weet ik niet. Ik snap die hele GPS-log rage niet. Ik heb ook vrienden die werkelijk elke scheet die ze laten met Endomodo loggen en op Facebook knallen. Het zal mij werkelijk aan mijn reet roesten allemaal :+

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 22:57
Wat valt er niet te snappen? Het is gratis, makkelijk en een stok achter de deur. Voor diegene die toch al wel sport geldt dat niet helemaal natuurlijk, maar voor de rest zitten er eigenlijk alleen maar voordelen aan, behalve dat men overduidelijk de woonlocatie op internet plempt :+ Zonder dat je iets hoeft te doen, wordt exact bijgehouden wat je doet, hoeveel, progressie, sociale interactie is voor veel mensen ook een belangrijke feature, om verschillende redenen. Op dat laatste na, heb jij al een aparte Garmin voor, maar een smartphone heeft iedereen tegenwoordig en de functies die jouw Garmin extra biedt heeft nou net 90% van de doorsnee (beginnende) sporter (nog) niet nodig. En heb ik het belangrijkste al verteld? Gratis. :P Je krijgt ook gewoon veel waar voor je geld, wordt die dure smartphone tenminste nog ergens nuttig voor gebruikt :z

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:05
Endomondo heeft al een tijde problemen met een flink overbelaste site (de backbone, frontpage draait altijd als een zonnetje) dus ik vermoed dat ze tijdelijk wat features uitgeschakeld hebben.

Van hun facebook
Hi everybody, we are still dealing with capacity issues and we had to turn off the workout map for some time yesterday and the posting of historical workouts to timeline to ensure all your great workouts are uploaded. There is a possibility that we need to turn off the workout map for a few hours again, please do not feel alarmed if we do so. We are doing all we can to make everything running flawlessly in the future. Thank you for bearing with us!

[ Voor 56% gewijzigd door MrAngry op 18-03-2012 10:21 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Inderdaad, endomonddo doet wat andere mensen met hun garmin doen... Simpel.

Ikzelf gebruikte endomondo vroeger ook toen mijn Garmin ter vervanging binnen was.
Nu gebruik ik meer en meer strava (icm met mijn Garmin). Werkt ook prima, en is wel sociaal (vgl van hellingentijden etc).

Edit:

@pelle:
mooie fiets :)
Enig idee van het gewicht?
En, real-life en/of actiefoto's zijn altijd welkom uiteraard!

[ Voor 18% gewijzigd door .joeri. op 18-03-2012 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Voor mij werkt Endomdo deels als een stok achter de deur en deels als handige log van mijn trainingen (niet dat ik daar iets mee doe). Overigens wielren ik door kinderdrukte amper maar hardloop regelmatig, maar daar werkt het natuurlijk ook voor. Daar gebruik ik het zelfs bij om te temporisreren (fuckin hell, die eerste km ging iets te hard, gas eraf).

edit: het sociale aspect vind ik met name leuk om te kijken wat iedereen bezig houdt. Mijn tijden zijn dermate matig dat een show off er niet in zit haha. Wat wel ellende is met Endomondo, of moet ik zeggen mijn iPhone GPS module, dat het niet hypernauwkeurig is. Als ik met de hand een route corrigeer kom ik vaak een stuk sneller uit.

[ Voor 32% gewijzigd door Jazzper op 18-03-2012 10:18 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Pelle schreef op zondag 18 maart 2012 @ 09:17:
Na driekwart jaar 'aanmodderen' op een gewone stadsfiets voor woon/werkverkeer (18km, gemiddeld 24km/h, door Rotterdam) heb ik gisteren ook maar de spaarpot kapot geslagen en een fatsoenlijke fiets aangeschaft :P

[afbeelding]

Focus Varadio 1.0 2011, met Shimano Ultegra afmontage.
Fijn ding, en direct al m'n beste 10km en 20km tijden van het afgelopen half jaar mee verbeterd :)
Die tijden reed ik in september met windkracht 6 in de rug, en nu was het een rondje, dus met evenveel wind mee als wind tegen (ZZW3).

Inclusief het wennen aan ingeklikte pedalen (met noodstop toen ik een 20% stukje de dijk op niet ging halen), kwam ik toch boven de 29km/h gemiddeld over een sfstand van 24km. Viel me niet tegen :)
Gefeliciteerd met je Focus. Mooie strakke fiets met die zwart, witte en rode kleuren. Wel jammer van het FSA? crankstel, al is het Ultegra crankstel ook niet het mooiste ooit gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik begrijp er nog steeds niks van. Ik gebruik mijn Garmin overigens nauwelijks om te loggen, ik zet de GPS zelfs vaak uit als ik de weg toch wel ken. De reden dat ik met een Garmin rijd is voor het navigeren. Bij ritjes als La Marmotte vind ik natuurlijk wél leuk om te zien waar je was en wat je hartslag enzo was.

Overigens moet ik meestal trouwens maar lachen om de meestal Endomodo-posts op Facebook. 5 km lopen, 30 km fietsen, tjsa :z

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 18-03-2012 13:20 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik vind het prettig dat ik geen excel sheets oid hoef bij te houden met aantal kilometers, gevoel en hartslag e.d. Dat kan allemaal deels ge-automatiseerd met die app. Daar komt bij dit ik op dit moment geen snelheidsmeter heb dus als ik een nieuw rondje heb gedaan, dan moet ik het gaan overtekenen in maps om te zien hoe lang het was en dat is kutwerk. Zo'n logger houdt het gewoon bij, naderhand zet ik er nog een kleine notitie bij en als ik het een coole rit vond dan pleur ik hem op facebook.

Wat anderen ermee doen zal me idd aan m'n aars oxideren, maar voor mij is het dus gewoon een soort excel in de cloud die zichzelf invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ieder z'n meug, maar ik ben geen fietswetenschapper dus Excelsheets e.d. boeit me ook niks. Ik steek mijn spaarzame vrije tijd liever in training dan in het analyseren van mijn (toch) kansloze trainingsoutput... Voor anderen is het wellicht deel van de hobby; prima. Ik verdiep me liever in materiaal en sleutelen.

[ Voor 19% gewijzigd door havana op 18-03-2012 13:43 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Maar jij weet ook vaak te vertellen met hoeveel kilometer in de benen je aan de marmotte bent begonnen, dus je houdt het wel bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ja, mijn fietscomputer bevat inderdaad een odo-meter :P

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
havana schreef op zondag 18 maart 2012 @ 13:48:
Ja, mijn fietscomputer bevat inderdaad een odo-meter :P
Mijn smartphone dus ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Ik vind het toch wel belangrijk om even te kijken hoe mijn hartslag ging (op die heuvel #bpm, tegen die snelheid #bpm,...), bij vermogen en cadans hetzelfde. Hoeft niet lang te duren... Maar geeft wel beter inzicht van hoe je het precies gedaan hebt.

En, als we moeten gaan lachen met mensen die minder lopen/fietsen dan mezelf... achja. Ieder heeft zn' niveau en z'n tijd dat ie eraan wil besteden. Ik heb veel respect voor mensen die trainen zonder echt wedstrijden mee te doen. Dat is trainen zonder doel, zou ik niet echt kunnen.

Zelf zet ik nooit ritjes op facebook, vooral wegens concurrentie (vrienden buiten de race, concurrenten tijdens de wedstrijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
@Havana, je kunt er wel mee lachen, maar realiseer je dat zoals Joeri al zegt niet iedereen de tijd heeft om een fiks niveau te bereiken. En dan geldt omgekeerd regel 10. Het is voor iedereen zwaar. Welke tijden je ook rijdt. Ik heb respect voor mensen die er veel tijd in steken en fikse gemiddeldes laten zien of 2-3 km aan hoogtemeters klokken in een weekend. Maar heb dat net zo goed voor iemand die een lager gemiddelde doet en 1-2x per week gaat.

Als ik 60 km door de Limburgse heuvels rij met bijna een km aan hoogtemeters, is dat fiks afzien op dit moment en loop ik 3 dagen met behoorlijke spierpijn. Is het zo gek als ik dat op FB zet dan?

Over het loggen... Simpel. Je ziet er wel degelijk aan of er progressie is. Daarnaast is nog wel het belangrijkste, wat al een paar keer genoemd is, loggen in de cloud zonder daarover na te hoeven denken. En verder is het leuk om collega's en vrienden die fietsen te prikkelen of te worden geprikkeld om te trainen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 13:00
Ik werk met een ouderwets word documentje waarin ik de gegevens van mijn Sigma computertje vermeld: afstand, tijdsduur, gem. snelheid, gem. en max. hartslag, hm, windrichting en windkracht en cumularief de gereden kilometers (odo). Ik rijd geen wedstrijden, maar het is voor mij de kick om groei te zien in de resultaten. Afhankelijk van de tijd die ik heb, rij ik 1x tot 4x per week, afstanden van 45km tot 100km+. Nu zie ik dat ik ten opzichte van vorig jaar minder lange ritten maak, maar dat komt door de slecht genezende liesbreukwond. Meten = weten en dat maakt het voor mij leuk.

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 12:21

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Laatst een nieuwe cassette gekocht voor mn fiets. Fiets is Shimano afgemonteerd, maar had voor een SRAM cassette gekozen aangezien ik dacht dat dat uitwisselbaar met elkaar was. Vandaag aan de slag om de boel te vervangen: oude cassette ging er met veel moeite vanaf, blijkt dat de nieuwe niet past |:( . Blijkbaar zit er op m'n Fulcrums een Shimano-only naaf. Wordt maar een Shimano cassette kopen dan...

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja, dat zijn van die geniepige klote dingetjes die je doen hopen op fatsoenlijke standaarden in de fietsindustrie. In principe past het dus, maar niet op fulcrum wielen met shimano hub (en nog een paar wielen die ik niet uit m'n hoofd weet). Bizar eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
RedFox schreef op zondag 18 maart 2012 @ 14:44:
Laatst een nieuwe cassette gekocht voor mn fiets. Fiets is Shimano afgemonteerd, maar had voor een SRAM cassette gekozen aangezien ik dacht dat dat uitwisselbaar met elkaar was. Vandaag aan de slag om de boel te vervangen: oude cassette ging er met veel moeite vanaf, blijkt dat de nieuwe niet past |:( . Blijkbaar zit er op m'n Fulcrums een Shimano-only naaf. Wordt maar een Shimano cassette kopen dan...
Moet dan een Shimano 10-speed only body zijn (schaars), want anders past het hoe dan ook met het juiste spacer ringetje tussen body en grootste tand. En waarom gekozen voor een Sram cassette?

[ Voor 3% gewijzigd door dinkelover op 18-03-2012 15:15 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 12:21

RedFox

Heb je een OV ofzo?

dinkelover schreef op zondag 18 maart 2012 @ 15:11:
[...]
Moet dan een Shimano 10-speed only body zijn (schaars), want anders past het hoe dan ook met het juiste spacer ringetje tussen body en grootste tand. En waarom gekozen voor een Sram cassette?
De cassette past al niet over de body, dus er valt helaas ook niks te spaceren.

Sram omdat ik op zoek was naar een 12-27, deze bij Shimano niet leverbaar/betaalbaar kon vinden buiten de 105(die ik had, en ik wilde een niveautje hoger). En uiteraard omdat ik dacht dat het uitwisselbaar was ;)

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Het verschil tussen een ultegra en 105 cassettes is alleen een beetje gewicht, er is verder geen enkele reden om ultegra te nemen behalve als het je goed over jezelf laat voelen. ;) Ik rij zelf altijd met 105 cassettes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 443359

hallo,

er zit een tandwiel los van mijn casette, hoe kan ik dit verhelpen...

klinkt misschien een beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
MrAngry schreef op zondag 18 maart 2012 @ 15:32:
Het verschil tussen een ultegra en 105 cassettes is alleen een beetje gewicht, er is verder geen enkele reden om ultegra te nemen behalve als het je goed over jezelf laat voelen. ;) Ik rij zelf altijd met 105 cassettes.
Ik zie wel degelijk reden om Ultegra te nemen, namelijk dat de beste cassette voor op het vlakke (12-23) niet te krijgen is in 105 (helaas).... Om dezelfde reden zou ik nooit een SRAM-cassette kopen, die hebben in mijn ogen ook alleen maar hele onbruikbare vertandingen.

Als er een kransje van je cassette los zit moet je de sluitring aandraaien. Hiervoor heb je wel een speciale sleutel nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door havana op 18-03-2012 16:07 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 16:57

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

havana schreef op zondag 18 maart 2012 @ 09:11:
[...]

In principe wel (neem aan dat het geen honderden euro's kost?) :)
Geen honderden Euro's gelukkig :) Je hebt de keuze uit 6xrood, 6xwit of 3 Rood en 3 Wit voor €50 per doos

www.fvegd2012.nl/wijnactie

Man, wat heb ik een zin in die tocht :D

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55194

.joeri. schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 23:57:
Leuk wedstrijdje :)

Het fietsen ging over een heuvelachtig parcours? of was het MTB?
De parcours is plat als een dubbeltje dus geen MTB (alhowel je wel een paar zag). Soms wel veel wind omdat je vlak bij het kust bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 11:28
MrAngry schreef op zondag 18 maart 2012 @ 15:00:
Ja, dat zijn van die geniepige klote dingetjes die je doen hopen op fatsoenlijke standaarden in de fietsindustrie. In principe past het dus, maar niet op fulcrum wielen met shimano hub (en nog een paar wielen die ik niet uit m'n hoofd weet). Bizar eigenlijk..
Dergelijke standaarden zijn niet exclusief voor de fietsenbranche, ben momenteel aan het kijken naar wat opties rond de combinatie auto en fiets en dan met name naar dakdragers; elke automerk heeft per merk alleen al verschillende systemen. Hoe kloppen we de klanten geld uit de zak!

Hoe nemen jullie de fiets(en) mee? Vorige jaar aantal keer lekker op pad geweest en dan drie fietsen zonder wielen op een simpele fietsenhaak gespanband (is dat een bestaand woord?), maar nadat we eveneens vorig jaar een auto te leen hadden met dakrails van Thule en daarbijbehorende wielrenbindingen ben ik daar wel fan van. Alleen is het allerminst zeker hoe lang we de huidige voiture nog gaan hebben en die rails kosten toch weer rond de 140 - 150 euro excl de fietsbindingen. Aangezien junior incl kinderwagen ook af en toe mee moet is èn we vaak met meer dan twee mensen in de auto zitten is alles in de auto vrotten niet zo'n haalbaar plan. Heb ook nog een oude Twinny Load, maar na een beetje passen gister heb ik het vermoeden dat mijn racefiets daar niet op gaat passen. Iemand ervaringen hiermee?

Toevoeging: wat een dramatische website van Thule; traag, shit werkt niet en geen (advies)prijzen. Jammer.

[ Voor 3% gewijzigd door wackmaniac op 18-03-2012 21:23 ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-07 21:15
Mijn ervaring met fietsendragers et cetera.

Voor fietsendragers et cetera kijk ik altijd op marktplaats. Nieuw kost een drager van Thule misschien 150 euro, maar tweedehands hoogtuit een derde daarvan. Mijn fiets gaat als het even kan achterin en anders op het dak. Heb een auto met dakrails. Daar monteer ik een paar dakdragers op (merk is volgens mij MontBlanc (huismerk van de Halfords?), gekocht voor 2 tientjes via Marktplaats) en daar gaat weer een Thule fietsendrager op (4 tientjes via marktplaats). Die Thule fietsendrager is zo'n ding waarbij de fiets met de voorvork vastzit. Heb ook ook nog simpele fietsendragers voor op het dak (die om een buis klemmen) voor aluminium fietsen (4 stuks voor 25 euro op kunnen halen). Mijn vorige auto had nog een trekhaak, heb toen ook vaak mijn racefiets op een TwinnyLoad vervoerd, ging prima.

Een auto wordt trouwens wel erg onzuinig van fietsen op het dak. Normaliter rijdt ik 1 op 12,5 ongeveer. Een retourtje Dolomieten met 4 fietsen op het dak ging met 1 op 8,5.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 18-03-2012 22:39 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
havana schreef op zondag 18 maart 2012 @ 16:05:
[...]

Ik zie wel degelijk reden om Ultegra te nemen, namelijk dat de beste cassette voor op het vlakke (12-23) niet te krijgen is in 105 (helaas).... Om dezelfde reden zou ik nooit een SRAM-cassette kopen, die hebben in mijn ogen ook alleen maar hele onbruikbare vertandingen.
Eensch! Is inderdaad wel de enige reden, maar wel direct een hele goede. Mijn andere "bergcassette's" zijn van 105 en SRAM, maar die laatste ook alleen maar omdat die met de fiets geleverd werd. Behoef je geen 12-23, dan gewoon 105 nemen of zelfs Tiagra tegenwoordig, als daar een geschikte vertanding op zit voor jouw. Overigens is de goedkoopste in cassette's nog steeds Rose als ik het goed heb, verschil met hun prijzen van Shimano onderdelen en in LBS is soms echt zo schrikbarend groot, ik zag laatst gewoon dat men 89,95 moest afrekenen voor een 6700 cassette 8)7 . Letterlijk het dubbele, althans het wás 45 euro bij Rose, maar sinds paar dagen zo te zien bijna 48 euro. De 105 is er wel nog steeds voor 34,50 te koop.

Ik zie nu thuis ook het verschil tussen SRAM en Shimano cassette's, de diepte van de "vertanding" is veel groter bij Shimano. Heb je dan een body met te hoge "tanden" (aluminium, tegen invreten vermoedelijk) dan past het niet, zoals met die Fulcrums waarschijnlijk. Op zich wel raar die 2 standaarden, waarom maakt Sram niet dezelfde diepte inkepingen in de cassette's zou je zeggen, want dan past het wel echt altijd.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
argro schreef op zondag 18 maart 2012 @ 22:36:
Een auto wordt trouwens wel erg onzuinig van fietsen op het dak. Normaliter rijdt ik 1 op 12,5 ongeveer. Een retourtje Dolomieten met 4 fietsen op het dak ging met 1 op 8,5.
Overstappen op tijdritfietsen? ;) die zijn wat aerodynamischer. Het vervoeren achter de auto op de trekhaak lijkt me zuiniger dan op het dak omdat ze dan minder in de wind staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Klopt, maar ook dat scheelt toch wel aanzienlijk in het verbruik.

Wil je een goede trekhaakdrager dan kom je al heel snel uit bij de Spinder Hawk. Deze is ook geschikt voor carbon fietsen. Er is ook een variant voor één fiets, de Colibri.

[ Voor 11% gewijzigd door havana op 19-03-2012 07:34 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ten aanzien van de dragers;
Ik ben zelf bezig met het maken van een constructie zodat ik twee, misschien drie fietsen rechtop achter in mijn auto kan vervoeren. Dan moeten de wielen er wel uit en het zadel mogelijkerwijs ook. Ik heb bij gamma wat multiplex laten zagen en daar een soort van dock voor de achtervork van gebouwd. Voorvork komt in een klem van een oude thule drager. De stukken worden weer vastgezet op een plaat, die ik dan weer vastzet op de bodem van de auto. Volgens mij gaat het goed werken. Voordeel vind ik vooral dat t zuiniger rijdt, dat ik mij geen zorgen hoef te maken als ik even de auto alleen laat, en ik ben ook een beetje huiverig voor dragers met klem passingen en carbon..... als het allemaal af is zal ik een fototje posten, als jullie de precieze specs willen dan moeten jullie maar een gil geven.

[ Voor 3% gewijzigd door hendrikjan op 19-03-2012 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
havana schreef op maandag 19 maart 2012 @ 07:32:
Klopt, maar ook dat scheelt toch wel aanzienlijk in het verbruik.

Wil je een goede trekhaakdrager dan kom je al heel snel uit bij de Spinder Hawk. Deze is ook geschikt voor carbon fietsen. Er is ook een variant voor één fiets, de Colibri.
Wat trekhaakdragers betreft ben ik ook nooit ontevreden geweest met een TwinnyLoad moet ik zeggen. Niet iedereen is even goed te spreken over de klem op de crank, maar in beginsel is dat wel een systeem wat volgens mij compatibel is met carbon fietsen, tenzij de crank van carbon en hol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
In de oudere Twinny Loads past sowieso geen race bracket, in de nieuwere inderdaad wel. Maar goed, carbon cranks worden steeds meer gemeengoed dus voor velen (inclusief mezelf voor beide fietsen) valt deze optie af. Ik denk dat ik voor deze zomer een Colibri koop, kost ongeveer 125 euro; dat vind ik nog te doen.

Nog een andere optie zijn de Velomann dragers.

http://www.rose.nl/artikel/velomann-dakdrager/aid:23796

[ Voor 32% gewijzigd door havana op 19-03-2012 08:22 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 04-07 19:39

Griffin

Is mythical

Topicstarter
De week is weer begonnen, vorige week ging echt lekker (ondanks problemen met de knie). Deze week kan ik 0km fietsen :( (behalve wat op de stadsfiets :P ). Elke avond laat thuis en veels te druk. Weekend ook geen tijd. Maar aankomend weekend gaat de zomertijd in dus dan gaan de avondjes lekker gevuld worden met fietsen.

Merk vandaag wel dat mn kuiten een klap hebben gehad afgelopen weekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Ik heb een TwinnyLoad als onderstaande, waarbij de hoek van de ondersteuning van het bracket en de crank traploos ingesteld kan worden. Ook zijn alle onderdelen die met de fiets in aanraking komen van plastic en niet van metaal. Oudere TwinnyLoads zijn inderdaad ongeschikt voor racefietsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.comparestoreprices.co.uk/images/tw/twinny-load-traditional-tilting-tow-ball-2-bike-rack.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Ik hoor niemand over de achterbank inklappen, de racewielen uit het frame halen en het frame + de wielen achter in de auto leggen (op een dekentje). Hoe komt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Iemand trouwens ervaringen met dragers voor 3 fietsen? Van de zomer hebben we er eentje nodig, het probleem is mogelijk dat de maten nogal verschillen, van 53 to 66cm. Daardoor kan ik me voorstellen dat die Thule dingen met buizen die horizontaal door de kaders lopen niet optimaal functioneren. Iemand tips?

@septic; Omdat dat gewoon altijd kan?

[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 19-03-2012 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
SePtiCTaNk schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:40:
Ik hoor niemand over de achterbank inklappen, de racewielen uit het frame halen en het frame + de wielen achter in de auto leggen (op een dekentje). Hoe komt dat?
Dat doe ik eigenlijk altijd, maar komende zomer is het geen optie i.v.m. kampeerspullen + babyspullen (en baby :P)

@ MrAngry

Die Thule-dragers voor auto's zonder trekhaak zijn behoorlijk degelijk en zeer geschikt voor 3 fietsen, ook voor carbon.

[ Voor 14% gewijzigd door havana op 19-03-2012 11:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Omdat er meerdere mensen en baby incl babyspullen mee moeten :) Heb nu via marktplaats zicht op een setje dakdragers voor 85 euro, scheelt weer. Heb idd oude Twinny Load (gekregen) en daar kreeg ik mijn racefiets met geen mogelijkheid op.

@MrAngry: Vorige jaar naar de Alpen met 4 fietsen op een dakdrager; ging echt perfect. Dat is ook de reden dat ik naar deze oplossing aan het kijken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja, we hebben geen ruimte voor dakdragers denk ik (Opel Corsa) wel een trekhaak. De oude drager is zo'n trekhaakloos hang ding, maar das passen alleen theoretisch 3 fietsen op. Anders moet je echt alles gaan losdraaien en beschermen. Op dat ding hebben fietsen ook wel schade opgelopen en aan de auto toegebracht. Dus het zal een trekhaak model worden vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

@hendrikjan: ik ben wel benieuwd naar de pics straks. Wat voor auto heb je, dat dat past?

Ik zit te bekijken of ik dakdragers op mijn aanhanger kan monteren voor de zomervakantie, mijn gezin en ik sjouwen inmiddels zoveel mee op vakantie dat ik een Ford Mondeo stationwagen, met de grootst mogelijk dakkoffer een een kleine aanhanger helemaal vol moet stampen aan kampeerspullen. Vorig jaar heb ik een kinderfiets en een racefiets gewoon plat op die aanhanger vastgesjord met wat zacht materiaal ertussen, maar 3-4 fietsen rechtop op die aanhanger lijkt me dan ideaal.
Begrijp ik het goed dat je de voorwielen dan alsnog in je auto moet vervoeren?

Ik heb wel de mazzel dat ik drie racefietsen met de wielen eruit in de achterbak kan gooien zonder dat de bank opgeklapt hoeft te worden, da's handig voor een weekendje weg met fietsmaten alleen. Dus als je nog een handige 'fiets'-auto zoekt: Ford Mondeo station :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Niet?
argro schreef op zondag 18 maart 2012 @ 22:36:

Mijn fiets gaat als het even kan achterin en anders op het dak.
Die oplossing werkt echter niet wanneer ik behalve mijzelf, mijn fiets en mijn spullen ook 3 anderen, 3 extra fietsen en nog 3 sporttassen vol spullen moet vervoeren. Dat gaat in mijn auto niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
argro schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:38:
[...]
Niet?

[...]

Die oplossing werkt echter niet wanneer ik behalve mijzelf, mijn fiets en mijn spullen ook 3 anderen, 3 extra fietsen en nog 3 sporttassen vol spullen moet vervoeren. Dat gaat in mijn auto niet passen.
Ik gooi ook de achterbank plat maar ga meestal alleen ergens heen. Heb geinformeerd naar dakdragers voor mn seat en dat is best prijzig, dus zolang het in de auto kan dan blijf ik het zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Marktplaats is hét adres voor dakdragers. 35 euro betaald voor een setje voor mijn auto (Peugeot 307).

Naar toertochten vervoer ik mijn fiets overigens ALTIJD in de auto. Alleen het voorwiel hoeft eruit.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
argro schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:38:
[...]
Niet?

[...]

Over heen gekeken...Maar het werkt dus wel, hoewel ik me wel kan voorstellen dat bij veelvuldig gebruik van de auto een dakdrager prettiger is.

Ik zou wel eens naar de Ardennen willen gaan, maar dat moet dan prima lukken met de achterbank ingeklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben de voorbije zomer met 2 personen, 2 fietsen, 3 paar wielen, 4 tassen en ander fietsgrut in een Peugeot 107 naar de Alpen afgereisd ;) .

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 119483 op 19-03-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:06
Idd, echt zwaar zijn racefietsen niet. Al moet je wel uitkijken dat ie niet op de trapper ligt, mss dat de lagers niet gemaakt zijn voor zijwaartse druk. Maar ikzelf vervoer m'n (veel zwaardere) hybride altijd zo, met achterwiel nog vast.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Wat ben ik blij dat ik een goede week heb voor een late dienst op mijn werk. :9 Vanochtend heerlijk in het zonnetje al rondje Nieuwegein - Gorinchem - Schoonhoven (71km) gereden en de voorspellingen voor de rest van de week zijn ook al zo lekker. Vooral woensdag is wel een toppunt zo te zien met nauwelijks wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 06-07 08:05

Dentheman

Zie signature

MrAngry schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:22:
Ja, we hebben geen ruimte voor dakdragers denk ik (Opel Corsa) wel een trekhaak.
Zelfs op mijn twingo kan ik dakdragers plaatsen dus het lijkt me dat het bij een corsa ook wel moet lukken. Sterker nog, ik heb er zelfs 2400 km mee gereden. Het verbruik lag wel wat hoog maar viel me allezins mee.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368306

Hallo zit even met een klein probleempje . Heb sinds vorig jaar mijn eerste racefiets gekocht en dat is de Cube aerial met (shimano sora set) geworden met een nieuwwaarde van 800 euro . Omdat ik de eigenaar van de fietswinkel al een tijdje ken en dus heb ik gevraagd om een korting . We hadden dat al eens jaren eerder besproken en nu ik uiteindelijk toch de fiets bij hem ging kopen heb ik daar toen om gevraagd , de koop met een verkoper besloten dus niet bij hem zelf want hij was er niet . Dus prijs werd 730 . Nu heb ik vanaf het begin een niet al te prettig gevoel bij deze winkel omdat ik bij de verkoop al hier en daar wat kanttekeningen bij de opmerkingen van de verkoper zette . Ik kon namelijk een Sensa racefiets tegen inkoop prijs op me werk kopen (fietscourier in Amsterdam) maar dat was volgens de verkoper een slechte keus omdat de framen van sensa minder goed waren en dat zou ik dan merken met het nemen van bochten . ik gaf ook aan dat Sensa maar tot 62cm hoogte ging en ik vanwege me lengte van 197 een grotere fiets wilde , de verkoper keek naar me en dacht dat de 62 cm hoogte van de Cube wel goed zou zijn want dat was dacht ook de grootste maat van wat cube kon leveren en wilde die al zoon beetje orderen . ging allemaal iets te makkelijk maar hij kwam terug en zag dat er ook een 64 cm leverbaar was en ging toen ook mijn lengte opmeten op zoon fiets die daar speciaal voor staat . Dus de 64 cm Cube Aerial gekocht en zeer tevreden over de maat en ook wel een lekker fietsende fiets . Bij aflevering ging het ook niet echt prettig , kreeg een wat treiterende opmerking van de bekende en eigenaar van de winkel dat ik wel voorzichtig moest fietsen en dus niet moest vallen zodat ik niet de volgende dag huilend weer op de stoep zou staan . Ik zit al een tijdje niet lekker in me vel en kom denk ik door angsten rommelig en onzeker over en daardoor krijg vaak het gevoel dat mensen daar wat vervelend en ongemakkelijk met me omgaan . Dus al met al geen prettig gevoel bij deze winkel meer .
Heb de eerste kleine beurt(gratis) nog laten doen en ook zat er een tik in de crankas na een week of 2 die ze er na gekeken te hebben eruit hebben gehaald . Ook 2 keer terug geweest om de versnellingen even te stellen want dat hoort toch bij een nieuwe fiets . Dat stellen van de versnellingen kon toen eigenlijk meteen en was een klusje van niet eens 5 minuten destijds . Ik fiets vrij veel en had na 5 maanden denk ik tussen de 3500 en 4000 km erop zitten en mijn versnellingen liepen weer niet helemaal lekker,dus ging weer langs om dat te melden . Toen was het niet mogelijk om dat te doen zonder afspraak en heb ik dus maar daar een afspraak voor gemaakt en moest de fiets een halve dag afstaan . Bij het brengen van de fiets was ook die tik bij de crankas weer teruggekomen en gevraagd natuurlijk of ze daar naar wilden kijken . Bij het ophalen van de fiets was ik al bang dat ik een rekening zou krijgen en dat bleek ook zo te zijn . Ze zeiden dat de ze de versnellingskabel hadden vervangen want dat was nodig anders konden ze de versnellingen niet goed stellen . Oorzaak slijtage en vuil in kabel . De rekening betrof 33 euro , 9 euro voor de kabel en de rest arbeidskosten voor het weghalen van de tik bij de crankas en vervangen van de kabel . Dit viel niet onder garantie ,viel onder slijtage . Door de gehele gang van zaken ben ik op het punt belandt dat ik niet meer terug wil vanwege dit alle , ga liever naar een andere winkel ondanks dat deze winkel bij mij 200 meter van me vandaan zit . Mijn vraag is aan hier , wat vinden jullie hiervan ? Loop ik nu risico omdat ik alleen garantie en betere service behoor te krijgen bij de winkel waar je hem gekocht heb en mis ik dan bepaalde voordelen als ik naar een andere winkel ga .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:35
Ik zie in je verhaal echt weinig problemen, het niet aanprijzen van de Sensa-fiets is redelijk logisch aangezien ze die niet zelf verkopen (en je geeft zelf aan dat die te klein zou zijn). Uiteindelijk ben je erg tevreden met je aankoop, dus ik zie niet in waarom je daar verder kanttekeningen bij moet plaatsen. Als je na 4000 km langskomt met je fiets lijkt het me logisch dat dat niet meer onder een kleine gratis beurt valt en dat je daarvoor moet betalen omdat het slijtage betreft. Overigens zou ik het stellen van je versnellingen zelf aan gaan leren, dat is dodelijk simpel namelijk en daarvoor zou je echt niet langs een fietsenmaker moeten gaan.

Het enige wat ik niet netjes vind, is de opmerking die je kreeg bij het ophalen van de fiets. Niet echt netjes, maar ook niet iets om je heel druk over te maken. En zonder psycholoog te willen spelen, het daadwerkelijke probleem benoem je zelf al. Je zit niet lekker in je vel en je voelt je snel aangevallen. probeer daar iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Als je zoveel fietst (begrijp ik dat je fietskoerier bent?), had hij wel mogen adviseren om voor wat beters dan een Sora groep te gaan. Dat stellen komt dus door de matige kwaliteit van de groep. Verder inderdaad zelf leren hoe je je fiets moet onderhouden, want dat scheelt een hoop geld. Je had bv al lang je ketting moeten vervangen (zie discussies eerder in dit topic). En je banden zijn binnenkort aan de beurt (leg er even goede op, die Schwalbe lugano's waarmee die Cube wordt verkocht zijn niet zo best naar mijn mening).

Ik zie verder ook niks vreemds aan de gang van zaken. Misschien dat je wat veel voor de fiets hebt betaald, maar niets schokkends. Ik denk ook niet dat er echt een merkbaar kwaliteitsverschil zit tussen de frames van Cube en Sensa, maar die Sensa's zijn er blijkbaar toch niet in je maat (ik ga er even vanuit dat dat klopt, geen zin om het te googlen). Service lijkt me verder ook normaal. Het is redelijk dat je een of twee beurtjes gratis krijgt, maar daarna niet meer.

[ Voor 23% gewijzigd door MrAngry op 21-03-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Wat betreft garantie, die heb je niet alleen met de winkel maar ook met de leverancier van het product.
Dus als er binnen de garantie termijn iets kapot gaat aan de fiets kan je ook contact opnemen met de leverancier. Het vervelende is echter dat bijna alles op de fiets verbruiks voorwerpen zijn die slijten.
Als jij bij een andere fietsenzaak een nieuw onderdeel erop laat zetten (bijvoorbeeld casette of nieuwe groep) dan heb jij garantie van het afstellen bij die winkel. Als je het zelf doet heb je geen garantie bij die winkel behalve dat het gekochte product goed moet zijn. Afstellen kunnen ze mee helpen en doen dit vaak ook wel (mocht het niet te veel werk zijn) kostenloos.

Zoals ik het nu gelezen heb (misschien wat beter verdelen in alinia's oid, is best een lap tekst zo), is er niet onjuist gehandeld. Je hebt soms gewoon oneenigheden met winkels waar je wat koopt. Hier kan je van leren door er niet meer heen te gaan.

Even een vraag van mijn kant.
Om de hoeveel km's vervangen jullie je banden. Ik heb er nu banden onder liggen van vredestein met een laag kevlar oid erin (tegen lek rijden). Deze zitten er nu ongeveer iets van 2k onder. Ik zie nog geen slijtage of scheurtjes.

[ Voor 12% gewijzigd door Griffin op 21-03-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ blik , ben en al jaren bezig en met daaraan iets te doen en heb goed uitzicht op beter .

@ Mr.Angry . Tandwielset is al aan vervanging toe en ben zo hier en daar aan het kijken hoe ik de Sora kan omvormen naar een betere kwaliteit

@ Griffin . weet dat het een lap tekst was en er wel wat beter was geweest om het overzichtelijker te maken maar was blij dat ik het erop had .

Maar mijn argwaan blijf ik houden want de eerste 2 keren was gewoon binnenkomen en na 3 minuten weer
weg , derde keer moest ik me fiets een halve dag afstaan voor 3 minuten werk en dan blijkt het kabeltje niet meer goed te zijn . Laten we het hier bij houden . bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Griffin schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:30:
Even een vraag van mijn kant.
Om de hoeveel km's vervangen jullie je banden. Ik heb er nu banden onder liggen van vredestein met een laag kevlar oid erin (tegen lek rijden). Deze zitten er nu ongeveer iets van 2k onder. Ik zie nog geen slijtage of scheurtjes.
Het juiste antwoord is: Als ze versleten zijn :p

Dat merk je aan:
- Slijtindicatoren indien aanwezig (bv dat putje op de gp4000s, als die weg is dan is het zo langzamerhand tijd om te vervangen).
- Loopvlak is niet meer rond, maar vierkant
- Opeens lekke banden terwijl je nooit lek rijdt
- Scheurtjes

[ Voor 37% gewijzigd door MrAngry op 21-03-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
MrAngry schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:46:
[...]

Dat merk je aan:
- Slijtindicatoren indien aanwezig (bv dat putje op de gp4000s, als die weg is dan is het zo langzamerhand tijd om te vervangen).
- Scheurtjes
Zoiets dacht ik al, maar ik denk toch maar even vragen. Misschien waren er nog andere factoren of misschien wel uit voorzorg per zoveel K aan kilometers.
Bedankt iig
Anoniem: 368306 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:42:
@ Griffin . weet dat het een lap tekst was en er wel wat beter was geweest om het overzichtelijker te maken maar was blij dat ik het erop had .
Het is ook wel te lezen, alleen moest moeite doen, en ik ben lui ;) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:38
Anoniem: 368306 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:42:
...

Maar mijn argwaan blijf ik houden want de eerste 2 keren was gewoon binnenkomen en na 3 minuten weer
weg , derde keer moest ik me fiets een halve dag afstaan voor 3 minuten werk en dan blijkt het kabeltje niet meer goed te zijn .
Dit heeft niet te maken dat het plots zoveel langer duurt om dat af te stellen, maar wel dat hij nog ander werk heeft, nee? Een fietsenmaker heeft over het algemeen wel vrij veel fietsen te bekijken/repareren.
Soms zal hij eens vlug je fiets er tussen nemen als het iets klein is en hij relatief veel tijd heeft. Soms heeft hij het gewoon super druk en moet je gewoon je beurt afwachten.

Alleszins nog veel fietsplezier :) Ik hoop dat hij nu toch weer vlotjes rijdt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Top fietsweer! Lekker gefietst door Groningen, Friesland en Drenthe. Lekker weinig wind. Redelijk doorgetrapt, kwam uit op 93 km met 30,3 gemiddeld met hartslag ergens halverwege D2. Qua outfits werkelijk alles tegengekomen, van winterjacks en overschoenen tot kort-kort. Mijn Garmin gaf 14 graden aan, dus zo warm was het nu ook weer niet...

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 21-03-2012 17:13 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Ik ga zo nog even fietsen, maar wel met kniestukken en jasje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Hier gemiddeld 18°C! Dusja, kort-kort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Hebben jullie misschien tips voor video's (Youtube-kanalen oid) met uitleg over onderhoud van je fiets? Ik hoor een boel uiteenlopende dingen en wil mijn huidige juweeltje zo lang mogelijk en tip-top-conditie houden :)

Ik heb het dan over uitleg over hoe en hoe vaak je de ketting/tandwielen onderhoudt, afstellen van remmen en versnellingen etc. Ben zeer tevreden over mijn plaatselijke dealer, maar hoe meer je zelf kan doen hoe goedkoper je (hopelijk) uit bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Op het fietsforum heb je een heel goed topic, auteur is ene Danny(nogwat). Daarin staan ook veel linkjes naar YT-filmpjes.

Voor derailleur afstellen heb ik veel gehad aan YouTube: Gear Adjustment

[ Voor 34% gewijzigd door havana op 21-03-2012 18:21 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrAngry schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:46:
[...]

Dat merk je aan:
- Scheurtjes
Ik zie mijn putjes altijd nog wel (gp4000s), maar het loopvlak komt vol met gaatjes te zitten waar steentjes in kunnen blijven plakken. Ik ben meestal geneigd ze eerder te vervangen daarom. Hoe denk jij hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:23
MrAngry schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:42:
Iemand trouwens ervaringen met dragers voor 3 fietsen? Van de zomer hebben we er eentje nodig, het probleem is mogelijk dat de maten nogal verschillen, van 53 to 66cm. Daardoor kan ik me voorstellen dat die Thule dingen met buizen die horizontaal door de kaders lopen niet optimaal functioneren. Iemand tips?

@septic; Omdat dat gewoon altijd kan?
Ik heb gehoord dat de spinder hawk 3f erg goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Wat het afstellen van versnellingen betreft breng ik mijn fiets altijd weg. De rest doe ik grotendeels zelf. Ik ben best technisch, maar mis elke vorm van geduld. Een beetje geduld is wel nodig bij het ecjt goed afstellen van e.e.a. Vaak fiets ik even langs en altijd klaar terwijl u wacht. Kost ook nooit de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Anoniem: 119483 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:45:
[...]

Ik zie mijn putjes altijd nog wel (gp4000s), maar het loopvlak komt vol met gaatjes te zitten waar steentjes in kunnen blijven plakken. Ik ben meestal geneigd ze eerder te vervangen daarom. Hoe denk jij hierover?
Om eerlijk te zijn vind ik bijna altijd wel een reden om ze prematuur te vervangen. Met name voor een fietsvakantie, ik word gewoon erg blij van nieuwe banden en erg ongelukkig van lekke banden als ik met een groep kerels de Alpe'd'Huez aan het opfietsen ben, dus ik ben nog nooit in de situatie geweest dat ik ze helemaal heb opgereden. Heb hier wel nog 3 bandjes liggen die gebruikt zijn, maar nog wel een paar duizend km mee kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
argro schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:39:
Wat het afstellen van versnellingen betreft breng ik mijn fiets altijd weg. De rest doe ik grotendeels zelf. Ik ben best technisch, maar mis elke vorm van geduld. Een beetje geduld is wel nodig bij het ecjt goed afstellen van e.e.a. Vaak fiets ik even langs en altijd klaar terwijl u wacht. Kost ook nooit de wereld.
Inderdaad een kwestie van geduld, maar ook van ervaring. Als je het een paar keer gedaan hebt, gaat het al een stuk makkelijker..

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
havana schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:59:
[...]

Inderdaad een kwestie van geduld, maar ook van ervaring. Als je het een paar keer gedaan hebt, gaat het al een stuk makkelijker..
En een goede steun is ook handig, zodat je, terwijl je de pedalen rustig rond draait, een beetje aan de schroefjes kunt draaien.

[ Voor 31% gewijzigd door argro op 21-03-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zonder montagestandaard is het idd niet te doen! Zo'n simpele standaard waar je het achterwiel in parkeert werkt ook. Zo'n ding heb ik standaard in m'n tuin staan, ideaal om na het fietsen even snel de ketting schoon te maken.

[ Voor 86% gewijzigd door havana op 21-03-2012 20:35 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb de mijne gewoon op de kop afgesteld :+ toen een paar testrondjes door de straat gemaakt voor wat finetuning. Aardig simpel om zelf te doen inderdaad. Nu mijn mountainbike weer in topconditie zien te krijgen, moet in ieder geval nieuwe ketting op en achterwiellager moet nagekeken worden, maar de cassettelockring zit muurvast.. denk dat ik die wel even wegbreng, want met mijn kettingzweep + grote sleutels krijg ik het niet los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Bij de FM hebben ze een lockring-tool met een grotere arm, daarmee lukt 't wel. Heb 't ook een keer gehad, lockring te vast gedraaid, dom |:(

Enneh... op de kop afstellen is voor beginners ;) :P, moet altijd erg lachen om figuren die bij toertochten aan het klungelen zijn hun wielen erin te krijgen terwijl de fiets op de kop staat :P

Het lastigste klusje bij een racer vind ik persoonlijk het leggen van een stuurlint. Dat heeft me toch zeker 7 lintjes gekocht vooraleer ik het goed onder de knie had....

[ Voor 32% gewijzigd door havana op 21-03-2012 21:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Bij de Action hebben ze voor een paar euro een steun voor je fiets waarbij het achterwiel los hangt (en je dus zo makkelijk kan stellen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Net 1 uur en 2 minuten over de Alpe d'huez gedaan op de TACX. Was nog niet eerder zo snel. Vooruitgang is een mooi iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
havana schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 21:10:
Bij de FM hebben ze een lockring-tool met een grotere arm, daarmee lukt 't wel. Heb 't ook een keer gehad, lockring te vast gedraaid, dom |:(
Het scheelt dat ik deze niet zelf heb vastgedraaid, is nog de originele cassette die er af fabriek op zit. Ik ga gewoon even met het losse wiel langs, hopelijk hebben ze inderdaad de juiste tools om het los te krijgen :) Op de lockring staat dat deze met 40nm moet worden aangedraaid, ik weet wel zeker dat er een veeulll grotere kracht op gezet is om het proberen los te krijgen :)
Enneh... op de kop afstellen is voor beginners ;) :P, moet altijd erg lachen om figuren die bij toertochten aan het klungelen zijn hun wielen erin te krijgen terwijl de fiets op de kop staat :P
Bij mij vallen de wielen dan gewoon in de sleuven en even goed nadrukken = recht erin en vastzetten maar. Ik heb geen montagesteun of iets dergelijks, misschien wel handig om een keer aan te schaffen, ook met afspuiten van de fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Iets meer als 420km in 3 weken met de nieuwe fiets (en als compleet nieuweling op de racefiets). Fantastisch. Wel wat last van zadelpijn en de laatste 2 dagen wat meer dan voorheen maar goed, gisteren 78km gefietst en dat was weer ruim 21 meer dan mijn vorige "langste trip".

Vandaag rondje Willebrord gedaan waar momenteel de opnames bezig zijn voor Sint Willebrord Sessions Vol. I: Sporthuis Hubert Was wel trots toen Rini Wagtmans mijn fiets bekeek en zei: "Ze hebben een schone fiets voor u gebouwd" en de carbon Ridley ernaast geen blik waardig gunde :D Daarnaast wel veel bekijks met framemaat 66. Iemand anders daar rijdt op een 52 en dat lijkt dan net een kinderfietsje.

Kleine sfeerimpressie op Facebook voor de liefhebbers.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Op de lockring staat dat deze met 40nm moet worden aangedraaid, ik weet wel zeker dat er een veeulll grotere kracht op gezet is om het proberen los te krijgen :)
Shimano heeft er een handje van veeeeeel te hoge aandraaimomenten op de onderdelen te zetten. 40 Nm, dat is echt idioot veel. Die ring moet gewoon vast=vast en dat is genoeg.

Op Hollowtech II cups staat geloof ik 60 Nm, als je dat doet in de licht carbon frame dan acht ik de kans groot dat de hele bus lost komt van het carbon :X

@ Eijkb

Plaats eens wat foto's van je nieuwe trots ! :)

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 22-03-2012 08:05 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Volgens mij valt dat mee hoor met die 40Nm. Fulcrum zet het ook in de manual van mijn wielen en ook op mijn Sram lockring staat iets van 35-50nm. Het is idd vrij strak, dat ben ik met je eens, maar ik krijg ze altijd vrij makkelijk los (ik heb een momentsleutel met een arm van ongeveer 30cm.

Over momentsleutels gesproken: heeft er nog iemand een tip voor zo'n kleine (tot 10Nm ofzo) met inbusbitjes? Ik vind die krengen altijd zo duur, heb geen zin om er 50 of meer € aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-07 23:29
Onlangs heb ik een knappe 2e hands racefiets gekocht.
Ik merk alleen dat hij in de hoogste versnelling nog best wel licht trapt.

Nu heb ik even naar de tandwielen gekeken en telde ik 15/26 achter met 53/42 voor.

Horen daar in principe niet wat kleinere tandwielen achter te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Afbeeldingslocatie: http://hetiskoers.nl/dingen/willebrordkoga.jpg

Rechtsachter tegen het muurtje van Sporthuis Hubert :D Ik zal eens betere foto's maken.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Yohost! schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:47:
Onlangs heb ik een knappe 2e hands racefiets gekocht.
Ik merk alleen dat hij in de hoogste versnelling nog best wel licht trapt.

Nu heb ik even naar de tandwielen gekeken en telde ik 15/26 achter met 53/42 voor.

Horen daar in principe niet wat kleinere tandwielen achter te zitten?
Zeker wel! Een "Junior" cassette noemen ze dat. Maar als je niet gaat sprinten of tijdrijden met meer dan 40 gemiddeld, of wilt bijtrappen in afdalingen, dan vooral laten zitten! Je mist de zware versnellingen dan inderdaad, maar je krijgt er een mooie cassette met een vrijwel traploos versnellingsapparaat voor terug. Kameraad rijdt hier ook altijd mee.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

42/26 als lichtste verzet vind ik helemaal niet licht. Ik vermoed dat je beginner bent op de racefiets en waarschijnlijk een vrij lage trapfrequentie gewend bent. Probeer die eens te bepalen (omwentelingen per minuut van één voet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
TheLemon schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:32:
42/26 als lichtste verzet vind ik helemaal niet licht. Ik vermoed dat je beginner bent op de racefiets en waarschijnlijk een vrij lage trapfrequentie gewend bent. Probeer die eens te bepalen (omwentelingen per minuut van één voet).
53-15 heeft hij het gezien de context over.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-07 23:29
Aha een junior casette, vreemd op een fiets met framemaat 64
Wordt dit vaker toegepast?

Inderdaad 53-15
Ben overigens al 2 jaar aan het wielrennen en inderdaad gewend om altijd op een hoog verzet te rijden.
Wordt toch eens tijd om een hogere cadans te trappen nu.

Gelukkig vandaag mijn Garmin 500 binnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Yohost! schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:48:
Aha een junior casette, vreemd op een fiets met framemaat 64
Wordt dit vaker toegepast?

Inderdaad 53-15
Ben overigens al 2 jaar aan het wielrennen en inderdaad gewend om altijd op een hoog verzet te rijden.
Wordt toch eens tijd om een hogere cadans te trappen nu.

Gelukkig vandaag mijn Garmin 500 binnen :+
Ja hoor, kan een heel tactische overweging zijn geweest. Het wordt junior genoemd omdat die cassette's voor junioren worden gebruikt, om ze een beetje te verplichten cadans te trappen en daarmee de knieen te sparen. Op mijn oude campa fiets had ik het ook, 16-25 zelfs. Voordeel is dat je je buitenblad tenminste goed gebruikt, ik heb nu een 12-23 cassette en rijdt >90% op het binnenblad (heeft ook zijn voordelen overigens). Met zo'n junior cassette zul je wellicht zelfs meer dan 70% op het buitenblad zitten als je veel op het vlakke rijdt.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Volgens mij levert het ook een betere kettinglijn op bij een compact crankstel, ik merk dat ik vaak op het derde of vierde kransje rijdt vanaf het wiel gezien op een 12-25T cassette, hierdoor staat de ketting wel wat scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik ben benieuwd of er hier ook mensen zitten die voor woon-werk verkeer wat grotere afstanden fietsen per dag.

Zelf speel ik met het idee om hiervoor een fiets te gaan aanschaffen en dit met name in de zomermaanden te gebruiken. In de winter dan eventueel met de trein of met de auto.

Ik zal dan 4 keer per week ongeveer 80 km (heen en terug) moeten fietsen. Ik kan eventueel douchen op mijn werk.

Ik doe op dit moment wel aan hardlopen (3x in de week ong. 10 km) en heb wel een paar jaar gemountainbiked, maar nooit heel fanatiek gefietst.

Zouden jullie een wielrenfiets of een sporthybride aanraden ?
Werktijden zijn van 07:00 tot 16:30, Hoelaat moet ik weg en ben ik thuis is wel belangrijk... wat is realistisch om aan te houden qua gemiddelde snelheid ?
Nog andere tips ?

[ Voor 3% gewijzigd door Marmotje op 22-03-2012 15:25 ]

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zelf vaak voor me werk Amsterdam - Hoofddorp gefietst en dat was bij elkaar maar 40 km , dat deed ik op een sporthybride maar nu ik een racefiets gewend ben had ik al die tijd dat liever daar op gedaan .

p.s. douchen is dan inderdaad wel een vereiste .

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 368306 op 22-03-2012 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Marmotje schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:05:
Ik ben benieuwd of er hier ook mensen zitten die voor woon-werk verkeer wat grotere afstanden fietsen per dag.

Zelf speel ik met het idee om hiervoor een fiets te gaan aanschaffen en dit met name in de zomermaanden te gebruiken. In de winter dan eventueel met de trein of met de auto.

Ik zal dan 4 keer per week ongeveer 80 km (heen en terug) moeten fietsen. Ik kan eventueel douchen op mijn werk.

Ik doe op dit moment wel aan hardlopen (3x in de week ong. 10 km) en heb wel een paar jaar gemountainbiked, maar nooit heel fanatiek gefietst.

Zouden jullie een wielrenfiets of een sporthybride aanraden ?
Werktijden zijn van 07:00 tot 16:30, wat is realistisch om aan te houden qua gemiddelde snelheid ?
Nog andere tips ?
80 km per dag, 4 dagen in de week is wel erg veel. Dan kun je beter het zo doen dat je bijvoorbeeld maandagochtend met de auto + fiets gaat, maandagmiddag met de fiets terug, dinsdagochtend met de fiets heen. dinsdagmiddag met de auto terug, etc.

Daarbij lijkt het me niet heel relaxed om 4 dagen in de week om voor 4 uur 's ochtends al op de fiets te moeten stappen en pas weer rond 19:00 a 19:30 thuis te komen. Dat gaat je echt opbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Tja, ze verklaren je voor gek hier als je dat doet heb ik ervaren :P Maar ik heb er nu 6 maanden ervaring mee, 78km retour, (3 á) 4 keer in de week. Op de racefiets, gewoon normale intensiteit die bij wielrennen hoort. Ik heb het er wel echt maanden moeilijk mee gehad, maar dat kwam misschien ook door de combinatie met winter en door (willen) blijven fietsen en het feit dat ik de intensiteit niet kón verlagen. Inmiddels doe ik het zonder problemen en fiets ik er ook nog heel wat kilometers naast. I.v.m. regen en slecht weer en indien je inderdaad de intensiteit goed kunt verlagen (mentaal/fysiek) zou ik een sporthybride wellicht wel overwegen, maar ik red mij nu prima op de racefiets met rugzak en de schoenen permanent op 't werk. Indien je de keus hebt en je wilt echt door weer en wind (ook in de goede maanden kom je op woon-werk veel slecht weer tegen) blijven fietsen, zou ik de racefiets afraden. Eén en ander hangt ook af van de faciliteiten op je werk natuurlijk, denk er in ieder geval goed over na, wees voorbereid als je eraan begint, dat kan flink schelen.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Dinkelover doet 80km retour naar z'n werk, meerdere malen per week. Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16[filter_userids]=dinkelover Beaten by the man himself.
Ik denk zelf dat iets minder ambitieus beginnen beter is. Dus begin eens met 2 keer per week, of 4 keer per week de helft en dan langzaam opbouwen als het bevalt.

e;

[ Voor 5% gewijzigd door MrAngry op 22-03-2012 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik heb een klein foutje gemaakt, ik dacht dat het 80 km enkele reis was :D

dat verandert de zaak lichtelijk
Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.