Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 26 Laatste
Acties:
  • 113.926 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

in het kader van het opkalefateren van mijn racefiets ben ik op zoek naar een nieuwe buitenband. De markering op de band is 700 x 22c op de velg staat de maat 28 x 1 5/8 x 1 x 3/8 wat is een beetje simpel bandje daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:01
Gisteren Witte Kruis Classic gereden en vandaag nog even 35k uitgefietst. Ging toch best zwaar omdat ik merk dat 6 dagen Gran Canaria nog in mijn benen zitten. Die waren overigens fantastisch.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/430119_3114788581373_1014195439_33018592_211795938_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/423652_3114789461395_1014195439_33018594_526738343_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/420763_3114786221314_1014195439_33018585_1348161160_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/427996_3114787261340_1014195439_33018588_969350636_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/429978_3114788181363_1014195439_33018591_781326450_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:07
TrailBlazer schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:57:
in het kader van het opkalefateren van mijn racefiets ben ik op zoek naar een nieuwe buitenband. De markering op de band is 700 x 22c op de velg staat de maat 28 x 1 5/8 x 1 x 3/8 wat is een beetje simpel bandje daarvoor.
Simpel bandje:
http://www.futurumshop.nl...700-x-23c-draadband.phtml

Wat een topweer vandaag! Heerlijk rondje langs de amstel gedaan!

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat is dan het verschil tssen 22c en 23c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-07 16:02
TrailBlazer schreef op zondag 11 maart 2012 @ 15:37:
wat is dan het verschil tssen 22c en 23c
Breedte van de band in mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:24
Zo, vandaag mijn eerste rit gereden op mijn eerste fiets.. Rotterdam Zevenkamp - Nieuwerkerk ad IJsel - Gouda - Stolwijk - Schoonhoven en dan over de dijk langs het water via Krimpen ad IJsel terug naar Zevenkamp.

Toch goed voor zo'n 70km en dat voel ik nu ook wel. Jammer alleen dat mijn telefoon maar de helft heeft bijgehouden en vanaf lekkerkerk rechtstreeks door alle weilanden heen terug gaat naar huis :P

Is wel echt fantastisch weer vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:21
@ Aristos

Bekende beelden! Heb je nog wat gehad aan mijn tips / routes?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:24
Vanmiddag 60km weggetrapt met een ruime 31km/h, kreeg op het einde wel vol tegenwind, heeft veel kracht gekost. Het weer hielp gelukkig aardig mee, het was prima vertoeven op de fiets in het zonnetje.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Laatst online: 15:01
@Havana: zekers! Ik heb ze van voor tot achter helemaal doorgelezen (fietsforum, hier en ik geloof ook bij wielertoerist), dus ik wist aardig wat er ging komen. Heb uiteindelijk wel gewoon 6 dagen gefietst, met een paar dagen waarin ik alleen maar D1/D2 heb gefietst om toch een beetje rust te nemen. Geweldige vakantie gehad!

[ Voor 9% gewijzigd door Aristos op 11-03-2012 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Vandaag bijeenkomst van de Tour For Life gehad. Krijg er echt steeds meer zin in! Alles krijgt steeds meer vorm (ook het sponsorbedrag ;) ) en als je ziet wat er allemaal voor werk voor word gedaan, man man man. Heel veel waardering voor alle vrijwilligers gekregen. Ga maar eens 8 dagen koken voor (82x11)+150 man. Of elke dag alle checkpoints opzetten, of alle ontbijt regelen.

In ieder geval nog een lange weg te gaan.

Nu eerst even van mijn spring knee af. Toch wat te enthousiast aan het trainen begonnen. Weekje rust + ijs en ipv spinning wat krachttraining moet voldoende zijn denk ik. Zaterdag de Groninger Dorpentocht fietsen (110km). Qua conditie word ik in elk geval steeds beter, dus dat moet lukken.

@Aristos mooie foto's :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 15:04

Griffin

Is mythical

Topicstarter
dinkelover schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 21:03:
[...]
Zit natuurlijk wat in, maar ik voel me topfit, geen vermoeidheid zoals ik vorig jaar halve seizoen last van had, ik herstel enorm snel, aangezien ik de volgende dag weer op de fiets zit en letterlijk geen km nodig heb om "de dag ervoor, of de benen los te maken." Dat was ik wel anders gewend. Ook nu, 2 uurtjes na relatief (!) zware training, echt nergens last van, zonder overdrijven. De trainingsuren die ik erop heb zitten waren grotendeels heel ver in de herstelzone, dus er viel ook weinig te herstellen. En zó veel fiets ik nu ook weer niet, genoeg die nog vele kilometers meer maken dan ik :) .
Je fit voelen en het ook zijn, zijn 2 verschillende dingen. Als je denkt dat je jezelf erg fit voelt hoeft dit niet altijd zo te zijn. Het is ook een state of mind waar je in zit. Tot een bepaald niveau kan je denken dat je jezelf fit voelt maar het na 30min op de fiets toch niet zo is (of zelfs na enige inspanning). Ik zou gewoon een keer een dag rust extra pakken, ookal is het maar 1x per week extra voor 1 maand oid. En dan echt rust rust, niet ik ga herstelfietsen. En dan kijken wat het doet met je lichaam. Als het geen verschil is dan weet je dat ook weer.
Wat betreft je omslag punt, hier zijn heel veel manieren voor om het te berekenen. Maar de beste is om dit bij een meet instituut te laten doen. Hier kan je gecontroleerd jezelf helemaal naar de klote rijden :P. (de profs doen z'n meting meerdere keren per jaar volgens mij).
SePtiCTaNk schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:51:
[...]
Het is een witte substantie. Na aanbrengen zie je nog wat wit spul, maar als je het overtollige wegveegt met een doekje zie je er niks meer van (althans, ik zie dan niks). Vandaar denk ik dat er transparant werd gezegd.
Ik haal het overtollige er nooit af. Ik leg altijd de ketting op het buitenblad en draaid dan rustig de as achteruit en doe op elke schakel wat squirtlube. Dan gaat de ketting weer naar het tussenblad en ik gaat alles drogen. En wanneer ik dan ga fietsen pak ik de fiets uit de onderhoudsstandaard en ga weer verder. (als het slecht weer is doe ik een uur (oid) voor ik vertrek een extra laag erop.
Ik zie altijd wanneer de lube op is dat de ketting wat zwarter word en je hoort het ook als je goed luisterd.
Aristos schreef op zondag 11 maart 2012 @ 15:08:
Gisteren Witte Kruis Classic gereden en vandaag nog even 35k uitgefietst. Ging toch best zwaar omdat ik merk dat 6 dagen Gran Canaria nog in mijn benen zitten. Die waren overigens fantastisch.
[..]
Ok, ziet er erg goed uit. Moet ik zeker een keer heen als ik wat beter getraind bent :P

Edit:
Morgen ben ik vrij maar ben ik de hele dag in de weer met ziekhuis afspraken :(. Savonds maar even fietsen. Net even op de planning gekeken van het werk en misschien dat ik donderdag een uurtje of 2 opneem zodat ik optijd thuis ben, kan eten en lekker wat uur kan gaan fietsen :D (aangezien het weer helemaal niet verkeerd is :9 )

[ Voor 4% gewijzigd door Griffin op 12-03-2012 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

rickhansen schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:47:
[...]

Breedte van de band in mm.
Ah ok voor de binnenbandjes maakt het nog uit of het een lang of kort ventiel is.

kort zal wel werken heb geen speciale wielen natuurlijk op mijn ouwe fietsje

[ Voor 14% gewijzigd door TrailBlazer op 12-03-2012 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

TrailBlazer schreef op maandag 12 maart 2012 @ 08:50:
[...]

Ah ok voor de binnenbandjes maakt het nog uit of het een lang of kort ventiel is.

kort zal wel werken heb geen speciale wielen natuurlijk op mijn ouwe fietsje
Als je een diepe velg hebt zijn lange ventielen wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Eerste smakker van het jaar is voor mij binnen: linkerzijde van het lichaam is een beetje beschadigd. Verder niets ernstigs. Ik denk dat ik over een paar dagen weer kan opstappen. Fiets is gelukkig helemaal in orde. Eindstand voor week10 is 390km geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Laatst online: 16:20

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@FMS, sterkte met het herstel.

Heb vanmiddag een mooi rondje gemaakt. +/- 75km met een gemiddelde van niets. ;)
Ben verkouden geweest afgelopen week. Wel pittig, zie maar eens een duurtraining te doen met windkracht 4/5 op het Grunnigerland. :/

Patsen met gemiddeldes doe ik niet aan mee, is totaal niet met elkaar te vergelijken.... :P

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Hangt er bovendien sterk vanaf hoe je meet. Als je computer bijvoorbeeld geen auto start/stop heeft, is je gemiddelde zo maar 2 km/uur lager. Daarnaast heb je dan nog een heleboel figuren die kruissnelheid verwarren met gemiddelde snelheid.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 19:24
Nog even terugkomend op de ketting verwisselen vs ketting/cassette. Ik ben net bij mijn fietsenmaker geweest, volgens mij meettooltje zit de ketting ergens tussen 0,75 en 1, dus volgens ervaringen die ik lees nog rijp voor vervanging.
Mijn fietsenmaker raadde het echter sterk af, omdat de tandwielen en ketting nu op elkaar ingespeeld zijn. Hij gaf aan dat ik er al te lang mee fiets en daardoor de kans groot is dat hij overslaat met een nieuwe ketting. Hij levert altijd goed werk, dus ik heb 't er bij hem maar bij gelaten. Ik heb de fiets nu 3 jaar en naar schatting zo'n 3 a 4000 km mee gefietst (km teller is kapot gegaan). Is de 'verlenging' van de ketting een goede maatstaf? Anders ga ik 't toch gewoon proberen, al doende leert men!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Ik las in de fiets dat je naast duurtraining ook krachttraining moet doen omdat anders je benen minder krachtig worden voor beklimmingen. Dit heb ik vandaag voor het eerst gedaan.
  • Bij de brug op.
  • Zwaarste versnelling.
  • 20 keer ronddraaien en de snelheid steeds verder opvoeren.
  • Na de tijd 2 minuten uitfietsen met hoog beentempo
Vandaag ook interval gedaan:
  • 1 minuut voluit
  • 3 minuten rust
Doe ik dit goed zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
I-King schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:47:
Nog even terugkomend op de ketting verwisselen vs ketting/cassette. Ik ben net bij mijn fietsenmaker geweest, volgens mij meettooltje zit de ketting ergens tussen 0,75 en 1, dus volgens ervaringen die ik lees nog rijp voor vervanging.
Mijn fietsenmaker raadde het echter sterk af, omdat de tandwielen en ketting nu op elkaar ingespeeld zijn. Hij gaf aan dat ik er al te lang mee fiets en daardoor de kans groot is dat hij overslaat met een nieuwe ketting. Hij levert altijd goed werk, dus ik heb 't er bij hem maar bij gelaten. Ik heb de fiets nu 3 jaar en naar schatting zo'n 3 a 4000 km mee gefietst (km teller is kapot gegaan). Is de 'verlenging' van de ketting een goede maatstaf? Anders ga ik 't toch gewoon proberen, al doende leert men!
In principe ben je er waarschijnlijk idd wat te lang mee doorgefietst, maar dat wil niet zeggen dat het te laat is. Een nieuwe ketting is 23 euro oid. Als hij overslaat dan kan je altijd nog je cassette erbij vervangen (wel eerst even 35 km oid fietsen want hij slaat vaak een beetje over op een wat oudere cassette, maar dat wil nog weleens snel verdwijnen). Je wilt er nu niet mee door fietsen want uiteindelijk gaan dan ook je voorbladen harder slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
havana schreef op maandag 12 maart 2012 @ 18:48:
Hangt er bovendien sterk vanaf hoe je meet. Als je computer bijvoorbeeld geen auto start/stop heeft, is je gemiddelde zo maar 2 km/uur lager. Daarnaast heb je dan nog een heleboel figuren die kruissnelheid verwarren met gemiddelde snelheid.
Ik pak altijd gemiddelde van endomondo, auto start/stop start uit. Gemiddelde op de teller is altijd hoger, bij een garmin kun je dit zien als moving avg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

havana schreef op maandag 12 maart 2012 @ 18:48:
Of je alleen fietst of in een groep maakt ook nogal uit. Tijdens mijn opbouw-trainingsperiode nu boeit het me ook totaal niet, het wordt niet eens aangegeven op mijn Garmin schermpje. Toch vind ik het altijd wel leuk om later in het seizoen met de fietsmaten onderling een beetje elkaar uit te dagen met steeds hogere gemiddeldes. Uiteraard gaan we dan wel altijd uit van gemiddelde snelheid met GPS gemeten, over een hele rit, wel met auto pause. Maar ik vind het ook altijd heel nerveus en frustrerend fietsen. Ieder rood stoplicht of zwalkende bejaarde gaan je frustreren, omdat het je gemiddelde meteen omlaag brengt.

Ik ben nu twee maanden bezig met mijn gestructureerde training. Tot nu toe vooral D1 met stukken D2 af en toe. Ik merk nu dat de duurconditie echt wel komt, maar dat ik nu ook aan snelheid moet gaan werken. Vrijdag 100km gefietst in D2 en zondag even lekker voluit gegaan over 48km (gem. 172bpm), dat voelde heel goed aan en ik heb ook helemaal geen last achteraf, maar het gemiddelde (daar is hij dan toch :P ) lag toch nog behoorlijk lager dan vorig jaar zomer. Desalniettemin vind ik het wel tof dat de duurtraining toch wel echt effectief is en ik nu veel beter op snelheid kan focussen (nog steeds afgewisseld met duurtrainingen uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
MrAngry schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:24:
[...]

In principe ben je er waarschijnlijk idd wat te lang mee doorgefietst, maar dat wil niet zeggen dat het te laat is. Een nieuwe ketting is 23 euro oid. Als hij overslaat dan kan je altijd nog je cassette erbij vervangen (wel eerst even 35 km oid fietsen want hij slaat vaak een beetje over op een wat oudere cassette, maar dat wil nog weleens snel verdwijnen). Je wilt er nu niet mee door fietsen want uiteindelijk gaan dan ook je voorbladen harder slijten.
Kan ik dat nog aan de tanden 'zien'? Ik ben er nogal huiverig voor om de ketting te vervangen. Voorbladen zijn trouwens pas vorig jaar vervangen, mijn crank was eraf gevallen (gevalletje 't kraakt een beetje, niet controleren en dan blijkt de crank kapot te zijn), dus die zijn sowieso nog vrij nieuw. Nieuwe ketting heb ik al, maar als blijkt dat 't voor geen meter werkt na een km of 50, kan ik dan alsnog de oude terugleggen en de cassette oprijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:01
Leuk nieuws voor de heren (en dames) uit de noordelijke provincies: Makkelijker naar het zuiden. ;) Dat jullie het even weten, mooie locaties om te fietsen.

@Aristos: leuke plaatjes, "ik wil ook, ik wil ook :9~ ..."

Dank voor alle reacties nog. Als ik mezelf zo terug lees dan zou ik ook denken dat ik overtraind ben en rust nodig heb. En die dag had ik dat misschien ook. Maar hoe de benen nu voelen ten opzichte van de 5 vorige maanden, dat is zo'n wezenlijk verschil. Waar ik toen met enige moeite de fiets op moest klimmen en aan het einde van de dag moeite had om het nog rond te krijgen... kan een training de afgelopen 2-3 weken niet lang genoeg duren. Ik sta constant te popelen om weer door te gaan of vlak voor huis nog een lus erbij te doen. En dat is echt niet de psyche die dat zegt, ik luister goed naar de benen en die geven vanzelf een seintje dat ze niet perse nog eens 30 erbij willen. Dat seintje komt nu alleen pas na 80km/dag en niet na 40km/dag zoals afgelopen half jaar.

Ik eet een stuk minder, ik val nu eindelijk langzaam maar zeker af, eet veel meer groenten...ben letterlijk fitter, plof niet meer na een rit op de bank omdat de benen daarom vragen. En 20k ga ik echt niet halen hoor, alhoewel als ik maart-tot-nu-toe doortrek over het hele jaar ga ik daar wel weer heel ruim overheen. :O Ik heb binnenkort nog weer genoeg andere dingen te doen, er komt vast wel weer slecht weer, de kosten van veel kilometers vallen ook relatief zwaar (7 á 8 cent/km gerekend over afgelopen 3 jaar sinds aanschaf fiets, kan nog iets dalen), maar nog altijd redelijk wat goedkoper dan auto of OV gelukkig.

Vandaag fietsje noodzakelijke onderdelen laten vervangen: trapas en balhoofdlagers en alle binnen en buitenkabels. Wat schakelt dat toch weer heerlijk nu :9 Tevens nieuwe wielen erbij: CXP33velg+105 naven handgespaakt. Dat rolt ook weer super, als je al een km of 1500 met een paar kapotte industrielagers in je achterwiel rondrijdt. Tevens nieuw stuurlint, petje af voor het oude stuurlint + diegene die het erop had gezet, minimaal 25k volgehouden! Als ik het zelf doe dan houdt het meestal nog geen 2k O-) Overigens wel de laatste keer dat ik iets laat doen, in het vervolg voer ik alle werkzaamheden zelf uit, alleen het balhoofd + kabelgeleiding door het frame waren mij nog onbekend waardoor ik het nu zelf nog niet aandurfde.

Alleen wat ik niet snapte, waarom het trapaslager kapot zou zijn. Er zat echt nul komma nul speling in in ieder geval. Dat test ik elke maand uitvoerig. Soms heb ik het idee dat er al snel iets als kapot wordt gemeld, en dat het ook wel officieel niet in orde is, maar in sommige gevallen (niet de wielen...) kun je dan volgens mij nog duizenden km mee maken. Zolang er geen speling komt en je iets vrijwel onvervangbaars (frame..) niet in gevaar brengt, kan er weinig gebeuren op plaatsen als trapas en balhoofd, toch? Maar de zuunige Hollander in mij zal wel spreken, gewoon vervangen die zut :)

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
TheLemon schreef op maandag 12 maart 2012 @ 21:20:
[...]
Uiteraard gaan we dan wel altijd uit van gemiddelde snelheid met GPS gemeten, over een hele rit, wel met auto pause.
Via GPS is onnauwkeuriger dan via de sensor! Klinkt onwaarschijnlijk, toch is het zo.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
havana schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:11:
[...]

Via GPS is onnauwkeuriger dan via de sensor! Klinkt onwaarschijnlijk, toch is het zo.
Niet helemaal waar.
Part 1: http://www.dcrainmaker.co...ps-accuracy-in-depth.html
Part 2: http://www.dcrainmaker.co...accuracy-in-depth_09.html

Duidelijk te zien dat bijvoorbeeld een Edge 800 op de fiets structureel 100% accuracy laat zien.
Maar ik begrijp wat je zegt, ik zie ook minieme verschillen als ik 2x dezelfde rit rij. Die verschillen zjin echter zo miniem dat dat de gemiddeldes heel weinig tot niet zal beinvloeden. Veel minder dan een cm te veel of te weinig in je ingestelde rolomtrek van een sensor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ten eerste meet DC Rainmaker in test 1 alleen op plaatsen waar geen begroeiing is. Rijd je door een bos dan haalt de beste GPS nog geen 100%, dat blijkt ook uit test 2. Daar komt nog eens bij dat iedere GPS onnauwkeurig wordt bij snelheden onder de 5 km/uur. Dit komt vaker voor dan je denkt, bijvoorbeeld wanneer je stopt / optrekt bij een stoplicht. Hier houdt DC Rainmaker geen rekening mee.

Komt nog eens bij dat de GPS-chip in een Edge 800 véél nauwkeuriger is dan bijvoorbeeld de GPS-chip van een iPhone. Ook dat komt duidelijk naar voren.

Een praktisch nadeel van snelheid via GPS vind ik trouwens dat er altijd vertraging in de weergave zit. Dat is ook de reden dat de sensor (indien aanwezig) altijd leading is. Persoonlijk zet ik de GPS op training vaak uit om de batterij te sparen.

[ Voor 25% gewijzigd door havana op 13-03-2012 09:20 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik gebruik zelf ook een Edge 800 met sensor sinds dit seizoen. De meeste mensen met wie ik fiets gebruiken Endomondo, waardoor de ritjes een beetje 'social' worden, vandaar dat ik het over GPS heb. Met een standaard fietscomputertje met alleen wielmagneet kun je je logs niet uploaden naar Endomondo, vandaar.

Puur op GPS snij je inderdaad hoeken af etc. vanwege de relatief lage meetinterval, maar op zich komt je gemiddelde dan in ieder geval niet hoger uit, want je legt volgens de GPS minder afstand af in dezelfde tijd.

Ik vind het overigens wel briljant van die Edge dat hij je wielomtreek zelf bepaalt adhv GPS data, als hij dat op een beetje recht stuk met goede ontvangst doet, moet dat toch behoorlijk nauwkeurig zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
havana schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:13:
Ten eerste meet DC Rainmaker in test 1 alleen op plaatsen waar geen begroeiing is. Rijd je door een bos dan haalt de beste GPS nog geen 100%, dat blijkt ook uit test 2. Daar komt nog eens bij dat iedere GPS onnauwkeurig wordt bij snelheden onder de 5 km/uur. Dit komt vaker voor dan je denkt, bijvoorbeeld wanneer je stopt / optrekt bij een stoplicht. Hier houdt DC Rainmaker geen rekening mee.
Agree. Het is de combo van GPS en sensor die het briljant maakt :)
Komt nog eens bij dat de GPS-chip in een Edge 800 véél nauwkeuriger is dan bijvoorbeeld de GPS-chip van een iPhone. Ook dat komt duidelijk naar voren.
Ook agreed. iPhones/BlackBerries/Nokia's zijn verschrikkelijk, ook uit eigen ervaring.
Een praktisch nadeel van snelheid via GPS vind ik trouwens dat er altijd vertraging in de weergave zit. Dat is ook de reden dat de sensor (indien aanwezig) altijd leading is. Persoonlijk zet ik de GPS op training vaak uit om de batterij te sparen.
Batterij heb ik geen problemen mee, de 10 uur die een Edge 800 met een lading doet is voor mij ruim voldoende :P
Voor de rest, met TheLemon hier onder, briljant dat de 800 zelf de wielomtrek instelt/calibreert (en blijft dat ook doen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik wil eigenlijk nog een keer een garmin edge 500 aanschaffen, heb ik fietscomputer, hartslagmeter, cadansmeter en gps tracking in 1 :) Ik fiets momenteel met endomondo en als ik zin heb om de batterij van mijn fietsteller te verwisselen ook met een fietsteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

kheb me net een garmin 910xt aangeschaft.. Een edge 500 met ene hoop extra maar een kleiner scherm, gaat die ooit gedroomde (olympische) triatlon er misschien toch nog van komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb liever iets op het stuur dan om de pols :), daarnaast is die edge 500 nog in de buurt van betaalbaar (225 voor een kit met hartslag en cadanssensor). Enige "nadeel" is dat er geen navigatie in zit, maar de exemplaren met navigatie zijn stukken duurder en ik vraag me af hoevaak ik daar gebruik van ga maken, aangezien ik toch vrijwel altijd in de buurt mijn rondjes fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
MrAngry schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:24:
[...]

Dat dus, ik had er ook een nieuwe ketting op gelegd en de casette had ong 2k - 3k gelopen. Nu wat kilometers verder (250-300 oid) springt de ketting niet meer over.
Anoniem: 54936 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:52:
Ik las in de fiets dat je naast duurtraining ook krachttraining moet doen omdat anders je benen minder krachtig worden voor beklimmingen. Dit heb ik vandaag voor het eerst gedaan.
  • Bij de brug op.
  • Zwaarste versnelling.
  • 20 keer ronddraaien en de snelheid steeds verder opvoeren.
  • Na de tijd 2 minuten uitfietsen met hoog beentempo
Vandaag ook interval gedaan:
  • 1 minuut voluit
  • 3 minuten rust
Doe ik dit goed zo?
Met duurtraining train je ook je beenspieren hoor alleen op duur vermogen ;).
Op de manier die je aangeeft train je goed je beenspieren en je conditie (op een manier zoals je dat bij duurtraining niet doet).

Maar wat is er mis op 1x per week wat krachttraining voor de benen en buik te doen? Dit hoeft echt niet in een sportschool maar kan gewoon thuis (binnen/buiten).
Je kan gewoon bodyweight lunges en squats doen. Hierbij kan je denken aan full squats/lunges en halfjes (dus soort van bouncen vlak bij het laagste punt).
Zoek maar eens op internet naar zulke filmpjes, zijn er een hoop. Vergeet alleen niet om dan gelijk even je core mee te nemen. Want een goede core strenght is nooit verkeerd en ook niet voor op de fiets. Ik merk een stuk minder last van mijn rug in vergelijking met vorig jaar.
NoepZor schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 08:14:
Ik heb liever iets op het stuur dan om de pols :), daarnaast is die edge 500 nog in de buurt van betaalbaar (225 voor een kit met hartslag en cadanssensor). Enige "nadeel" is dat er geen navigatie in zit, maar de exemplaren met navigatie zijn stukken duurder en ik vraag me af hoevaak ik daar gebruik van ga maken, aangezien ik toch vrijwel altijd in de buurt mijn rondjes fiets.
Op een gegeven moment had ik dat ook, vooral stukjes rond mn woning. Maar op een bepaald moment wou ik toch wat verder en kende daar de weg niet. Ook in mn gedachten dat ik in de toekomst vaker een weekend ergens wil gaan fietsen is het handig om navigatie te hebben. (het is verder ook heerlijk om terug te kijken waar je allemaal hebt gefietst en wat je stats daar waren.

Ik heb gister nog een stukje gedaan, 52km in 2 uur precies. Heb het rustig aan gedaan en gezorgd dat mijn gemiddelde hartslag laag bleef. Resultaat avg van rond de 130bpm. Misschien morgen avond er ook weer even op uit maar dan is het voor hooguit een uurtje om even alles los te houden. Zaterdag dan weer een lage afstand.

[ Voor 21% gewijzigd door Griffin op 14-03-2012 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ik zet hem met een bike mount op het stuur van mijn fiets, en over dat betaalbaar, ja.. what can i say.. idd veel te duur.. maar had een meevaller en dacht nu gaat ie er gewoon komen.. Zit al bijna een half jaar vrijwel iedere dag naar een site te kijken en te bedenken "zal ik, of zal ik niet .. "

Ik zal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Griffin schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 08:17:
[...]

Dat dus, ik had er ook een nieuwe ketting op gelegd en de casette had ong 2k - 3k gelopen. Nu wat kilometers verder (250-300 oid) springt de ketting niet meer over.
Wat zou jij in mijn geval aanraden? Volgens de kettingmeter heb ik tussen 0,75 en 1, dus de ketting is nog niet geheel versleten. Vorig jaar is mijn crank vervangen, dus die tanden hebben nog niet zoveel geleden. Ik denk echter wel dat ik eerder richting de 4000 km ga dan de 3000 in zo'n 3 jaar tijd.

Op een gegeven moment had ik dat ook, vooral stukjes rond mn woning. Maar op een bepaald moment wou ik toch wat verder en kende daar de weg niet. Ook in mn gedachten dat ik in de toekomst vaker een weekend ergens wil gaan fietsen is het handig om navigatie te hebben. (het is verder ook heerlijk om terug te kijken waar je allemaal hebt gefietst en wat je stats daar waren.
Ik heb laatst zo'n routepunt kaart gekocht, waarmee je een route kan plannen adh van een aantal routepunten. Koop die van je omgeving en stippel grofweg een route uit. Als je dan opeens bij een zandpad uitkomt dan sla je gewoon een andere weg in; meestal kom je binnen een paar kilometer weer op een ander punt uit! Ik heb zo al een paar keer hele mooie routes gefietst. Soms niet de meest geschikte voor de wielrenfiets, maar dan moet je gewoon afwijken van de route en later weer een punt opzoeken. Hier in de omgeving is dat perfect aangegeven!

[ Voor 22% gewijzigd door I-King op 14-03-2012 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Met de 500 heb je ook een soort van navigatie.

Je ziet dan een lijn, die de te volgen weg voorstelt (draait mee in de richting die je rijdt).
En er staat dan ook een schaal op (bv |----| = 120m), en dan kan je goed genoeg navigeren (zonder map dus).
Moest je dan afwijken van de geplande route, dan meld ie dat ook (na een seconde of 5-10).

Ik heb al genoeg ritjes in totaal onbekende terreinen gereden op deze manier. Lukt aardig goed.

@noepzor:
krachttraining kan je ook op het vlakke doen, bv 8x3' op de grootste versnelling rijden met daartussen 4' losrijden (hoge cadans).
Ook is een duurtraining waarbij je cadans >112rpm heel goed voor je vermogen.

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
I-King schreef op maandag 12 maart 2012 @ 23:24:
[...]

Kan ik dat nog aan de tanden 'zien'? Ik ben er nogal huiverig voor om de ketting te vervangen. Voorbladen zijn trouwens pas vorig jaar vervangen, mijn crank was eraf gevallen (gevalletje 't kraakt een beetje, niet controleren en dan blijkt de crank kapot te zijn), dus die zijn sowieso nog vrij nieuw. Nieuwe ketting heb ik al, maar als blijkt dat 't voor geen meter werkt na een km of 50, kan ik dan alsnog de oude terugleggen en de cassette oprijden?
In principe kan dat, maar de (oude) ketting wordt er niet beter van als je hem gaat lopen ponsen. Mocht je een quick link hebben dan is het makkelijker. Wat je doet is echter ook je net nieuwe voorbladen oprijden (en je derailleur wieltjes), dus als het niet werkt kan je beter ook je cassette vervangen ipv alles helemaal naar de graftering rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Dus optie 1:
Gewoon door blijven rijden en over plusminus 3000/4000 km alles vervangen (Ketting, cassette, kettingbladen)

Optie 2: Nu nieuwe ketting erop leggen, plusminus 200km rijden, blijft 't problemen geven nieuwe cassette plaatsen en dan is het voorblad gespaard.

Ik ben sinds dit jaar veel actiever aan 't rijden, dus ik verwacht veel meer kilometers te maken. Ik denk dat ik zelf neig naar optie 2, dat raad jij dus ook aan?

Samenvatting voor mezelf ;) Bedankt MrAngry!

[ Voor 6% gewijzigd door I-King op 14-03-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Als ik nou ja zeg, vraag je het dan niet nog een keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Wat het hele vervangen van kettingen, cassettes en kettingbladen betreft ben ik zelf ook vrij strikt. Ik vervang vrij veel zaken preventief. Ik ken echter iemand met een fiets met een 9 jaar oude Sora-groep die in 25.000km nog nooit iets vervangen heeft (behalve banden). Dit levert echter niet echt klachten op. Nooit een ketting die overslaat en het schakelen gaat ook nog best OK. Het vervelende is ook nog dat hij ondertussen iedereen zoek rijdt... Je gaat je dan wel afvragen of al die preventieve vervangingen wel nodig zijn.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Tja, ik heb wel degelijk ook ervaring met het echt te laat vervangen van de ketting. Ik had dat op m'n mtb, ketting was op en begon over te slaan, maar de nieuwe deed dat ook. Toen kon dus wel alles mee, tot de derailleurwieltjes aan toe, das toch zonde van het geld. Was denk ik na zo'n 5-6000km, mtb kilometers zijn natuurlijk wat taaier voor je spul vanwege het zand en de modder die je mee draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Lekker rondje gemaakt met maar heel weinig wind. Goed voor 82 km :) Vrijdag hopelijk weer....

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Zo. Op de valreep vooringeschreven voor de Ronde van Vlaanderen toertocht, lijkt me een mooie tocht. Mensen die hem kennen, wat voor verzet zal ik steken? Ik neem aan hetzelfde dat ik in zuid-Limburg gebruik? De klimmen zullen vergelijkbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Gewoon voor mijn interesse, wat gebruik je dan normaal in zuid-Limburg? :)

Zo, mijn fiets ligt achterin de auto. Morgenvroeg naar het werk, 's middags vrij nemen samen met 2 collega's en dan vanuit de parkeergarage naar omgeving Epen en weer terug. Zal tegen de 70 km zijn. Voor mij de eerste keer dit jaar zo ver, laat staan met de klimmetjes daar :P
Zal wel lekker afzien worden.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Voorheen 34-25 als lichtste, maar nu heb ik een 38 voor en dan doe ik de 12-30 achter, want anders wordt het 38-23 en dat vind ik te zwaar. (Heb geen 12-25 meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Volgens mij kom ik niet weg met mijn derailleur achter als ik meer dan 25 tandjes wil achter. Rij nu 12-25 en 34/50..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
TheLemon schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 23:34:
Zo. Op de valreep vooringeschreven voor de Ronde van Vlaanderen toertocht, lijkt me een mooie tocht. Mensen die hem kennen, wat voor verzet zal ik steken? Ik neem aan hetzelfde dat ik in zuid-Limburg gebruik? De klimmen zullen vergelijkbaar zijn?
Schitterende tocht! Mijn favoriet. Helaas moet ik de RvV dit jaar wegens een wintersport overslaan.

Ik ervaar de klimmen in de RvV als zwaarder dan in Zuid-Limburg. Dit vanwege twee factoren:
1) Vroeg in het seizoen
2) Kasseien
Factor 1 is natuurlijk discutabel, maar vaak reed ik de RvV met amper 250km in de benen. Dan hakt 20% er wel in. Factor 2 is wel iets om rekening mee te houden, kasseien maken e.e.a. net even iets lastiger.

Iets anders om rekening mee te houden is de drukte. Sommige paadjes heuvelop zijn smal en door de zwaarte van de klim stappen veel mensen af. Dit kan voor opstoppingen zorgen. Om toch te blijven fietsen heb je dan soms een lichter verzet nodig dan dat je rond zou kunnen draaien op een leeg parcours.

De RvV reed ik altijd met een 30/25 als lichtste verzet. Nu ik geen fiets met een triple meer heb zou ik 34/29 steken. Die 29 is omdat ik die toevallig heb en liever een versnelling over heb dan één tekort.

[ Voor 8% gewijzigd door argro op 15-03-2012 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

UltraSub schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 06:24:
Volgens mij kom ik niet weg met mijn derailleur achter als ik meer dan 25 tandjes wil achter. Rij nu 12-25 en 34/50..
O maar met 34/25 kom je overal in Limburg wel boven hoor, toen ik nog niet heel lang fietste kwam ik met een 39/25 ook nog boven op de Keutenberg (steiler vind je het niet in Limburg), zij het met moeite. Overigens gaat elke derailleur voor zover ik weet sowieso wel tot 27 of 28, dus mocht je net een tandje missen kun je altijd nog een bergcassette erbij kopen.

@Argro: dus toch de 34 vooraan steken denk je? (de Muur zit er niet meer in dit jaar hè) Ik heb overigens wel rond 1000km in de benen wanneer ik aan de start sta hoor, dus qua vorm moet het al wel redelijk zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door TheLemon op 15-03-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
De Muur is ook nooit de zwaarste klim geweest uit de RvV, althans dat ik mijn ervaring. De Muur heeft vooral een grote naam. De zwaarte klim uit de RvV is m.i. de Koppenberg (Wikipedia: Koppenberg). Die is stijl, smal en voorzien van kasseien.

Wanneer de vorm relatief goed is moet 38/30 natuurlijk ook lukken. Voordeel van de 38 is natuurlijk dat je hier op vlakke stukken ook goed mee uit de voeten kunt, dan heb je aan een 34 weinig en van continu schakelen van de 34 naar de 50 wordt ik nooit zo vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zaterdag Joop Zoetemelk ronde van Leiden, ben benieuwd :)
Jammer van het weer :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Atlas schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:13:
Zaterdag Joop Zoetemelk ronde van Leiden, ben benieuwd :)
Jammer van het weer :X
Die ga ik ook rijden! Tenminste, als deze keelpijn en kop vol snot dan weg is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Ook ik ben present bij de JZC. Afgelopen jaren de 75km gedaan. Dit jaar ga ik voor de 150km, met mogelijk ook nog een retourtje woonplaats er bij (2 keer 20km). Hopelijk valt het weer een beetje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Maakt niet veel uit welk verzet je steekt, door de drukte wordt het toch lopen op de Muur.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
havana schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:09:
Maakt niet veel uit welk verzet je steekt, door de drukte wordt het toch lopen op de Muur.
Behalve dat de Muur dit jaar niet meer in het parcours zit is dat geen wet van Meden en Perzen. Ik heb de RvV nu 3 keer gereden en ben iedere keer fietsend boven gekomen op de Muur. Op de Koppenberg heb ik 2 keer moeten lopen. Eén keer af moeten stappen door drukte en één keer zelf af moeten stappen. Die tweede keer waren de kasseien door de regen zo glad dat louter sprake was van wielspin en niet meer van enige beweging omhoog. Probeer in ieder geval een beetje vroeg te starten, dat scheelt qua drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Is het nog raadzaam om minder druk in de banden te doen, zeg 6 bar, vanwege kasseien en klinkers of valt dat mee?
En hoe goed is de bevoorrading? Zo goed (ook bij start) dat je zelf eigenlijk niets mee hoeft te nemen of moet ik mijn shirt en bidons toch maar volstoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

TheLemon schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:42:
Is het nog raadzaam om minder druk in de banden te doen, zeg 6 bar, vanwege kasseien en klinkers of valt dat mee?
En hoe goed is de bevoorrading? Zo goed (ook bij start) dat je zelf eigenlijk niets mee hoeft te nemen of moet ik mijn shirt en bidons toch maar volstoppen?
Ik zou er meer dan 7 in doen vanwege snake bites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Heb ik weer. Ik dacht ga vandaag een klein stukje fietsen om beetje in beweging te houden (zat te denken aan een uurtje oid).
Maar toen ik de trap op liep verstap ik me en schiet het in mn knie :(. Gelukkig voelt het niet te erg maar vandaag maar niet fietsen voor de zekerheid. Liever zaterdag goed fietsen dan vandaag een stukje en zaterdag meer last hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Paar sfeerfoto's van m'n fiets met de fulcrum wielset :) ik vind de decals van de velgen persoonlijk erg goed passen bij de rest van de fiets.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/256wtpu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/hwmqok.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/33uen7q.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

NoepZor schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:21:
Paar sfeerfoto's van m'n fiets met de fulcrum wielset :) ik vind de decals van de velgen persoonlijk erg goed passen bij de rest van de fiets.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi ding hoor, het lijkt wel of die velgen ervoor gemaakt zijn. Ik heb nog de standaard Shimano WH-R500 ofzo, maar achter loopt ie niet zo soepel meer. Maakt veel lawaai en de hub heeft ook de neiging mee te draaien met het wiel, dat zou niet moeten gebeuren. Ik kon er niet bij komen om het schoon te maken, misschien dan maar direct betere velgen erop zetten.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 20:42
Volgende week weer fietsspulletjes bij Lidl. Die fietsbroek, is dat wat?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Gluten Parody schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 05:15:
Volgende week weer fietsspulletjes bij Lidl. Die fietsbroek, is dat wat?
Het vervelende is dat deze broeken geen bretels hebben. Resultaat is dat het elastiek dus om je middel zit. Maar voor 10euro kan je het natuurlijk altijd proberen. Ik heb z'n broek 1 keer geprobeerd en nooit meer. Bij lange ritten zit het gewoon niet lekker.

Mn knie voelt al stukken beter dan gister, vandaag niets raars doen en dan morgen ochtend gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

ze hebben ook broeken met bretels. zijn alleen 2 euro duurder ;)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik vind die Lidl aanbiedingen altijd ideaal voor beginnende fietsers die nog niet weten of ze het lang blijven doen. Alles is prima bruikbaar, alleen na een jaar en als je fanatieker wordt moet je e.e.a. gaan upgraden. Broek zonder bretels werkt bij mij altijd best ok, hangt misschien van je lichaamsbouw af. Bij mij is er in ieder geval geen dikke pens waar hij vanaf glijdt (ik insinueer niet dat dat bij jou zo is, Griffin, als ik het me goed herinner heb je nog een stuk lagere BMI dan ikzelf :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 13:00
Vorig jaar heb ik een Giant Tcr1 gekocht waar ik veel plezier van heb. De fiets is grotendeels 105 afgemonteerd, behalve de crankset en de remmen. Die zijn Shimano no-names. Zou ik het merken en is het financieel dus slim om de crankset en de remmen te vervangen door exemplaren uit de 105-reeks?

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Mensen die dit jaar de Tecklenburg Rundfahrt gaan fietsen? Is op de zaterdag na hemelvaart.
Ben daar vorig jaar de man met de hamer tegengekomen :/ Tijd voor revanche. Zit met hemelvaart in de Vogezen. Iemand daar nog leuke routes voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Wat een weertje gisteren zeg. Heb zelfs tan-lines op armen en benen zag ik :P
Gisteren 61 km tochtje gedaan in de limburgse heuvels. 911 hoogtemeters geklokt. Paar keer behoorlijk verzuurd. De steile kant van de Gulperberg heeft me met zijn plaatselijke 24% behoorlijk pijn gedaan wat ik de rest van de rit toch wel ben blijven voelen.
Toppie :)

's Avonds toch wel een beetje brak gevoel, en vanmorgen een beetje kater gevoel. Te weinig gedronken? (litertje) Of gevolg van circulerend melkzuur (speculeer maar wat) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Bezulba schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:10:
ze hebben ook broeken met bretels. zijn alleen 2 euro duurder ;)
Voor die 2 euro zou ik dan die kiezen ;).
TheLemon schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:11:
Ik vind die Lidl aanbiedingen altijd ideaal voor beginnende fietsers die nog niet weten of ze het lang blijven doen. Alles is prima bruikbaar, alleen na een jaar en als je fanatieker wordt moet je e.e.a. gaan upgraden. Broek zonder bretels werkt bij mij altijd best ok, hangt misschien van je lichaamsbouw af. Bij mij is er in ieder geval geen dikke pens waar hij vanaf glijdt (ik insinueer niet dat dat bij jou zo is, Griffin, als ik het me goed herinner heb je nog een stuk lagere BMI dan ikzelf :P )
:> Ik heb ook geen pens die eroverheen zit maar vind het gewoon niet lekker zitten. (mn BMI valt mee, begint momenteel te laag te worden door het meer fietsen. Dus ben begonnen meer te (vr)eten. (74kg bij 1,92).
UltraSub schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:51:

's Avonds toch wel een beetje brak gevoel, en vanmorgen een beetje kater gevoel. Te weinig gedronken? (litertje) Of gevolg van circulerend melkzuur (speculeer maar wat) :)
Je kan het sochtends ook zien+ruiken als je naar de toilet gaat voor Nr1. Omdat je snachts niet drinkt (meestal dan) is je urine al wat donkerder dan smiddags als je de hele dag door drinkt). Maar als je de avond ervoor ook heel weinig drinkt (vooral na een training) ruikt en zie je het nog meer.
(dit is iig bij mij, hoe het bij andere mensen is weet ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

UltraSub schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:51:
... De steile kant van de Gulperberg heeft me met zijn plaatselijke 24% behoorlijk pijn gedaan wat ik de rest van de rit toch wel ben blijven voelen.
...
Ik neem aan dat je 14% bedoelt? Die kant is idd erg steil, maar zeker geen 24%. Volgens deze site is het maar 14% max. maar ik denk dat het op korte stukkies wel tegen de 18% gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nope. Op ongeveer 3/4 zit een stukje van 24%. Volgens de Garmin en volgens Strava. Dat is een heel vies bergje. Het is maar heel even, maar het is genoeg om je kramp te bezorgen op een rot moment :)
Gemiddeld zal inderdaad een 14% of zo zijn. 18-19 heb ik verschillende keren zien staan, 24 maar 1x. Een glitch zou kunnen maar lijkt me sterk.. Ik wist ook niet wat ik zag :P

Trouwens, mezelf beloond. Mavic Ksyrium Elite gehaald met nieuwe GP4000's ;)

[ Voor 9% gewijzigd door UltraSub op 16-03-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Hij is geen 24, das wel degelijk een glitch. Je moet dat soort metingen natuurlijk wel over enigzins redelijke afstanden doen, anders worden drempels de steilste beklimmingen van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 11:28
frankknopers schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:22:
[...]

Mooi ding hoor, het lijkt wel of die velgen ervoor gemaakt zijn. Ik heb nog de standaard Shimano WH-R500 ofzo, maar achter loopt ie niet zo soepel meer. Maakt veel lawaai en de hub heeft ook de neiging mee te draaien met het wiel, dat zou niet moeten gebeuren. Ik kon er niet bij komen om het schoon te maken, misschien dan maar direct betere velgen erop zetten.
Had in mijn Bulls ook die wielen; waren niet echt berekend op een wat steviger gewicht. Als ze nu niet meer lekker lopen zou ik eens kijken voor nieuwe wielen, hoewel dat wss ook wel te maken kan hebben met het binnenwerk.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
MrAngry schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 15:16:
Hij is geen 24, das wel degelijk een glitch. Je moet dat soort metingen natuurlijk wel over enigzins redelijke afstanden doen, anders worden drempels de steilste beklimmingen van Nederland.
Ok ok. Whatever, we waren het er al over eens dat het een pittig bergje was :)
Wel sterk dat Strava dat percentage berekend, èn het live op de Edge stond (van de laatste dacht ik ook dat kan niet). Weet iemand trouwens over welke afstand een Edge het percentage berekent? Like, iedere 50 m of zo?

/edit
Ik lees nog eens terug wat je schrijft, "hij is geen 24%". Dat beweer ik ook niet. Ik zeg er zit volgens 2 verschillende berekeningen (Garmin en Strava) een (zeer) kort stukje 24% in. Nu kun je zeggen dat je dat soort metingen over grotere afstanden moet doen. Daar ben ik het mee eens als je het over een gemiddeld percentage hebt. Feit blijft dat als je 10 meter 24% moet stampen dat je dat behoorlijk zult voelen. Dat die 24% weg valt als het gemiddelde over 100 meter 14% is, dat zal best.
Dus ja je hebt gelijk "hij is geen 24%". Maar dat heb ik ook nooit gezegd.
Nee, imo heb je geen gelijk als je bedoeld "er zit geen 24% in, of het stuk is te kort voor een meting".

[ Voor 36% gewijzigd door UltraSub op 16-03-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Nu kan ik redelijk goedkoop aan een stel nieuwe remmen (voor en achter) komen, 105 of Ultegra. Dat is toch wel universeel qua montage zodat het op iedere fiets past? Ik ben een beetje handig, maar als ik er naar kijk is het vervangen van remset niet zo heel lastig. Right? (het zijn wel de remmen, dus het moet wel gebeuren ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:51

Vos

AFCA

De Keutenberg heeft wel een stukje 22% meen ik. Ben daar zelf alleen maar op de MTB geweest.

[ Voor 32% gewijzigd door Vos op 16-03-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Vos schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 16:02:
De Keutenberg heeft wel een stukje 22% meen ik. Ben daar zelf alleen maar op de MTB geweest.
Ja maar dat telt niet. Want dat stukje zal wel te kort zijn :+
http://heuvelsfietsen.nl/Gulpen-Voerendaal/Keutenberg.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
SePtiCTaNk schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 16:01:
Nu kan ik redelijk goedkoop aan een stel nieuwe remmen (voor en achter) komen, 105 of Ultegra. Dat is toch wel universeel qua montage zodat het op iedere fiets past? Ik ben een beetje handig, maar als ik er naar kijk is het vervangen van remset niet zo heel lastig. Right? (het zijn wel de remmen, dus het moet wel gebeuren ;) ).
Ik heb het nooit gedaan, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet standaard is. Er zou iets met de remhendel niet standaard kunnen zijn als ik iets moet bedenken. Ik denk dat het ook best een nuttige upgrade is.
Zie voor ploaties shimano's techdocs: http://techdocs.shimano.c...v1_m56577569830746252.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Het is lang genoeg om er een bordje naast te zetten :)
Afbeeldingslocatie: http://www.deawgeul.nl/keutenberg%203%20wielrennen.jpg

Ik heb altijd begrepen dat stijgingspercentage over 100 meter wordt berekend, dus vandaar dat een stukje te kort kan zijn in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
SePtiCTaNk schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:26:
Vorig jaar heb ik een Giant Tcr1 gekocht waar ik veel plezier van heb. De fiets is grotendeels 105 afgemonteerd, behalve de crankset en de remmen. Die zijn Shimano no-names. Zou ik het merken en is het financieel dus slim om de crankset en de remmen te vervangen door exemplaren uit de 105-reeks?
Wanneer je klachten hebt over de crankset en/of de remmen of wanneer deze onderdelen kapot zijn dan zou ik aan vervanging gaan denken, anders absoluut niet. De investering zal een factor 10 hoger zijn dan de waardetoename van de fiets.
Tjebakka schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:44:
Mensen die dit jaar de Tecklenburg Rundfahrt gaan fietsen? Is op de zaterdag na hemelvaart.
Ben daar vorig jaar de man met de hamer tegengekomen :/ Tijd voor revanche. Zit met hemelvaart in de Vogezen. Iemand daar nog leuke routes voor?
Check. Ik ben in mei van de partij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

De Keutenberg zelf beweert de steilste klim van NL te zijn, bij de voet staat dat op een bordje. Maar 22% kan ik er ook met geen GPS-log uithalen hoor, ze zullen dat wel erg optimistisch meten over de absolute binnenbocht in de slinger in het begin en dan 10m ofzo, om toch dat 'record' te kunnen halen.

Percentages blijven wel een lastig iets. Hoe zwaar ze aanvoelen hangt ook af van de conditie van de weg, de vaart die je ervoor kan opbouwen etc. Een paar meter 24% kan een peulenschil zijn als je daarvoor een beetje vaart kan maken, maar als dat direct na een scherpe bocht komt is het killing, vandaar dat het begin van de Keut zo listig is.
Voor een indruk van de benodigde energie/kracht vind ik een gemiddelde over minimaal 100m. wel realistischer. Korter kun je bijna altijd wel op de macht halen.

Zo heb ik vorige zomer in België een heuvel opgefietst die over 1.1km gemiddeld 12% was. Maar doordat de eerste 900m max. 18%, langzaam afnemend naar 15% is, zonder enig herstelpunt, is dat echt een killer. De climbbybike index heeft die heuvel ook zwaarder geklassificeerd dan de Redoute of de Stockeu. Maar puur de cijfers, 12% gemiddeld, klinken niet direct ontzettend zwaar.

[ Voor 19% gewijzigd door TheLemon op 16-03-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
MrAngry schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 16:41:
[...]

Het is lang genoeg om er een bordje naast te zetten :)
[afbeelding]

Ik heb altijd begrepen dat stijgingspercentage over 100 meter wordt berekend, dus vandaar dat een stukje te kort kan zijn in mijn optiek.
Ik snap ook wat je bedoeld hoor :)
Van dat bordje wist ik niet. Cool. Moet hem toch eens een keer gaan doen. Liefst wat later in het seizoen.. Kuch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
argro schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:01:
[...]
Wanneer je klachten hebt over de crankset en/of de remmen of wanneer deze onderdelen kapot zijn dan zou ik aan vervanging gaan denken, anders absoluut niet. De investering zal een factor 10 hoger zijn dan de waardetoename van de fiets.
Nee, geen klachten atm, meer een upgradedrift 8) Maar point taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Als je voor een paar tientjes betere remklauwen kan oppikken zou ik het doen (afhankelijk van wat er nu op zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Tektro TK-R540. Voor een euro of 80 heb ik een nieuwe remset (105).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Denk dat dat en niet zo'n grote upgrade is en dat je een paar remklauwen voor veel minder kan krijgen. 80 is belachelijk duur. Maar sowieso is die tektro set denk ik zo slecht nog niet, dacht dat je er echt sora achtig materiaal op had zitten dat je het overwoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
In de Tecklenburger Rundfart zitten ook twee van die krengen, de Lärchenweg en de Steinstrasse. Flink stampen maar je komt heus wel boven. Verzet maakt op zulke korte stukjes niet eens zoveel uit is mijn ervaring. Ik rijd normaal altijd heel licht, maar heb de Steinstrasse meerdere keren met 39x27 gedaan en dat ging prima.

Binnenkort maar weer eens die kant op trouwens! Heb daar een prachtige route uitgezet van 145 km met 2400 hm.

Gisteren trouwens weer een fijn rondje gereden, 80 km door Drenthe met 28.5 km/uur gemiddeld in D1. Niet ontevreden gezien de lage temperatuur (8 graden) en de wind (4 bft).

[ Voor 18% gewijzigd door havana op 17-03-2012 07:37 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Maar wat is er mis op 1x per week wat krachttraining voor de benen en buik te doen? Dit hoeft echt niet in een sportschool maar kan gewoon thuis (binnen/buiten).
Je kan gewoon bodyweight lunges en squats doen. Hierbij kan je denken aan full squats/lunges en halfjes (dus soort van bouncen vlak bij het laagste punt).
Zoek maar eens op internet naar zulke filmpjes, zijn er een hoop. Vergeet alleen niet om dan gelijk even je core mee te nemen. Want een goede core strenght is nooit verkeerd en ook niet voor op de fiets. Ik merk een stuk minder last van mijn rug in vergelijking met vorig jaar.
Bedankt voor de tips, ik heb een paar mooie voorbeelden gevonden op youtube. Ik heb wel gehoord van core oefeningen, maar dacht dat dit meer iets voor de pro's was. Eens kijken wat het op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo, lesje in de elementen gehad. Den Haag - Hoek van Holland vv door de duinen. Heenweg was het zwoegen tegen de wind in, voelde allesbehalve prettig, 21km in een uur en geen zin in de terugreis. Terugreis in vijfenveertig minuten gedaan met kilometerslang gemiddeld 32km/h 8)7

Was een heerlijke rit. Kijken of de spierpijn mij weer bespaard blijft, waarschijnlijk niet deze keer :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
* Griffin is ook weer terug van een rit. Wou sochtends gaan omdat ze voor de middag wat minder weer voorspelde.
Ben richting Rhenen en Wageningen gegaan om wat kleine heuveltjes te pakken. Resultaat is 87km met 26.8kmph gemiddeld. Hartslag zat gemiddeld op 144bpm (dus een D2 ong) en de cadans op gemiddeld 88rpm. Ik had de cadans wat beter gezien maar de wind was meer dan verwacht.

Volgend weekend volledige rust en het weekend erna hoop ik richting de 100 te gaan maar dit is afhankelijk van de wind. Want ik merk wel dat de laatste km tegenwind echt zwaar waren voor de bovenbenen (die voel ik nu wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Vind tegenwind op de terugweg mentaal vaak erg zwaar, vooral richting het einde. Vandaar dat ik mijn rondje altijd zo plan dat ik op de terugweg zoveel mogelijk wind mee heb. Inmiddels heb ik in alle windrichten rondjes en dat maakt het ook heel simpel om te bepalen waar je naartoe gaat. De wind beslist. Uiteraard zijn er (kleine) variaties op hetzelfde thema mogelijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 17-03-2012 14:26 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

havana schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 14:25:
Vind tegenwind op de terugweg mentaal vaak erg zwaar, vooral richting het einde. Vandaar dat ik mijn rondje altijd zo plan dat ik op de terugweg zoveel mogelijk wind mee heb. Inmiddels heb ik in alle windrichten rondjes en dat maakt het ook heel simpel om te bepalen waar je naartoe gaat. De wind beslist. Uiteraard zijn er (kleine) variaties op hetzelfde thema mogelijk :)
Grappig, de meeste mensen die ik spreek vinden ook dat ik obsessief veel aandacht besteed aan de wind om te bepalen of het lekker fietsweer is. Is toch wel erg bepalend voor gevoelstemperatuur, snelheid én route.. :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Vandaag 115km gefietst. Eerste 57 kilometers gingen razend, met stukken 39km/u en verder nauwelijks beneden de 36. Andere 58 wat rustiger aan gedaan met zo'n 30 per uur.

Hartslagmeterbatterijtje moet nog steeds worden vervangen dus ik blijf jullie nog even vervelen met m'n gemiddeldes. Maar ik denk dat ik een lage D2 heb gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Vandaag ook weer gereden. Goed weer, onderweg 5 regendruppels gehad, en wel wat wind.
alleen gereden, 4u05, 120km en een kleine 700hm.

Gisteren weer wat onderhoud gedaan... 't was nodig.
Nieuwe trainingswieltjes (Fulcrum R7), ketting, casette, voorbladen, pedalen, schoenen... Weer wat geld kwijt.

En nu doet m'n garmin Edge 500 moeilijk. Hij is blijven hangen op een scherm, en doet niets meer.
Maakt geen geluid meer als ik een toets indruk, aansluiten op de computer geeft ook niets (dus updaten gaat niet).De hard reset biedt ook geen oplossing (power + reset). Iemand nog een ideetje?

Opgelost. Power + menu + reset is een andere resetcombi.

[ Voor 7% gewijzigd door .joeri. op 17-03-2012 15:25 ]

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
de 100 km van de Joop Zoetemelk classic gefietst vandaag. Mooi rondje groene hart, relaxed sfeertje, dus geslaagd. Alleen jammer van de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

MrAngry schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 15:49:
de 100 km van de Joop Zoetemelk classic gefietst vandaag. Mooi rondje groene hart, relaxed sfeertje, dus geslaagd. Alleen jammer van de wind.
Ach, je hebt 'm mee en je hebt 'm tegen ;) Slapper zul je er in ieder geval niet van worden op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

MrAngry schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 15:49:
Ik heb de 75 gedaan, met heen en terug van Leiden naar Delft.
Ging wel prima, maar na 60km lag ik eraf. En 3 km voor de finish vond mijn ketting het nodig om compleet vast te gaan zitten tussen mijn spaken en het grootste achterblad. Dat heeft me ook 10 minuten gekost... Toch eens goed afstellen :/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Was de wind niet heel klote bij de JZ classic? Ik heb vandaag op Ameland grote tocht gemaakt op burgerfiets en wind tegen was echt zwaar a-relaxt.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Jazzper schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 15:55:
Was de wind niet heel klote bij de JZ classic? Ik heb vandaag op Ameland grote tocht gemaakt op burgerfiets en wind tegen was echt zwaar a-relaxt.
Tja, gewoon doortrappen en het als training zien. We hadden allebei geen snelheidsmeter, slechts hartslag. Dat helpt. Ik denk ook dat het stukken minder erg was dan op Ameland. Ik zie op endomondo dat we recht tegen de wind in nog steeds 27 reden, dus dat kan erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Vandaag ook de JZC gereden, de 150km. Daar kwam het retourtje huis nog bij. Net geen 200km gefietst. De JZC zelf met 29,9kmph gemiddeld. Van de wind eigenlijk geen last gehad. Ik had gerekend op regen en windkracht 4. Het was droog en misschien windkracht 3. De laatste 20km naar huis vielen niet mee trouwens. Kwam behoorlijk leeg thuis aan, het eten was op.

[ Voor 16% gewijzigd door argro op 17-03-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Jullie zijn gewoon niks gewend qua wind :p Kom hier eens wonen, het is hier 5 van de 7 dagen windkracht 4 of harder....

Bij zo'n toertocht heb je neem ik aan voldoende groepjes waar je je lekker mee kan laten sleuren neem ik aan?

[ Voor 32% gewijzigd door havana op 17-03-2012 17:26 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

havana schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 17:25:
Jullie zijn gewoon niks gewend qua wind :p Kom hier eens wonen, het is hier 5 van de 7 dagen windkracht 4 of harder....

Bij zo'n toertocht heb je neem ik aan voldoende groepjes waar je je lekker mee kan laten sleuren neem ik aan?
Ik woon 'hier' al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb 8 jaar in Grunn gewoont :). Mja, de wind bracht vandaag gewoon een bak kou en stijve nek etc mee. Van groepjes geen gebruik gemaakt, ik doe het niet om de ronde zo snel mogelijk af te leggen, maar om een persoonlijk goede basis te leggen. Heb misschien 5 van de 100 kilometers in een wiel doorgebracht.
Nog iets wat me opviel trouwens, iemand had echt een peleton lekkere wijven laten aanrukken voor de visuele genoegens vandaag. Uitstekende ontwikkelingen vinden er plaats in de fietssport! _/-\o_

Pagina: 1 ... 22 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.