Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 26 Laatste
Acties:
  • 114.165 views

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gewoon even afstellen met stelschroefje bij derrailleur.

Time RXS first pedalen zijn onderweg. :)

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Ik heb mogelijk een tweede fiets voor erbij gevonden (al enige tijd naar op zoek): een RIH in zeer goede staat. Volgende week bezichtigen. Ben benieuwd.

@dinkelover: wissel de schoenplaatjes van rechts naar links en andersom. Hoogstwaarschijnlijk is dat het probleem. Afhankelijk van hoe je de schoenplaatjes monteert, kun je de Q-factor aanpassen.

[ Voor 39% gewijzigd door FMS op 23-02-2012 15:05 ]

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 21:49
Het gaat ook vanzelf over, de scherpe randje van de ketting slijten vanzelf ;) 75km is natuurlijk brand new. Als je recht achter je fiets gaat staan zie je vanzelf of het bovenste derailleurwieltje iets te ver naar links of rechts van het tandje af staat waar de ketting op ligt.

Heb de Time RSX First pedalen al binnen en gemonteerd en zie direct al een major issue :( Er is vrijwel geen ruimte tussen mijn Sidi schoen en de crank. :| Die raken elkaar al bijna. Overschoenen gaan mijn crank raken en de cleats kunnen in tegenstelling tot die van shimano spd-sl niet zijdelings verschoven worden t.o.v. de schoen. Ik kan er nog extra pedalwashers tussen zetten, naast de huidige, maar dat zal niet veel helpen en ook zeker niet de bedoeling zijn i.v.m. krachtoverbrenging tussen as en crank. Vrees dat ik van die crankbeschermers moet halen, anders gaan mijn Sram Red cranks erg lelijk worden en de overschoenen gaan het ook niet leuk vinden. Heb jij hier geen last van havana? Vast en zeker kleinere voeten (ik heb maat 47) en/of wellicht is het een Sidi schoen probleem qua positie van de gaten? Of zie ik een oplossing over het hoofd?

edit: @FMS Mzz, goeie! Wilde de handleiding er al op nazien. Nu zie ik het er ook op staan (extra paar). Ongeduldig heh, en (bijna) nooit een manual lezen. Vervelende eigenschap, sorry :X Komt goed denk ik. Bedankt voor de heads-up!

edit2: omgedraaid, ruimte is een stuk beter, maar nog steeds stuk minder dan wat ik gewend was, maar ik had die SPD-SL plaatjes ook wel zo extreem mogelijk van de crank af altijd. Denk dat het nu wel gaat, wellicht toch nog beschermers halen voor de crank, just in case. Los daarvan, als ik het materiaal van de cleats zo bekijk aan de voorkant, dan lijkt dit gewoon kuntstof, half-doorzichtig en zacht. Daardoor zal de pedaal idd niet slijten (bij SPD-SL zit op dat contactpunt ook metaal, waardoor die nu onbruikbaar is), maar de cleats des te sneller, zou mijn gedachte zijn. Maar ik vertrouw erop dat het niet zo zal zijn, de ervaringen spreken dat immers tegen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door dinkelover op 23-02-2012 15:30 ]

pepernooot

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:34
n00bvraag van de week: Kun je zien welke cassette er gemonteerd is of is het een kwestie van tanden tellen?

De wijzen komen uit het Oosten!

• FMS
  • Niet online

FMS

dinkelover schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:59:

edit2: omgedraaid, ruimte is een stuk beter, maar nog steeds stuk minder dan wat ik gewend was, maar ik had die SPD-SL plaatjes ook wel zo extreem mogelijk van de crank af altijd. Denk dat het nu wel gaat, wellicht toch nog beschermers halen voor de crank, just in case. Los daarvan, als ik het materiaal van de cleats zo bekijk aan de voorkant, dan lijkt dit gewoon kuntstof, half-doorzichtig en zacht. Daardoor zal de pedaal idd niet slijten (bij SPD-SL zit op dat contactpunt ook metaal, waardoor die nu onbruikbaar is), maar de cleats des te sneller, zou mijn gedachte zijn. Maar ik vertrouw erop dat het niet zo zal zijn, de ervaringen spreken dat immers tegen. :)
Ik heb in de afgelopen 2 jaar 3 plaatjes versleten, maar ik rijd dan ook in alle omstandigheden en ben er niet bepaald zuinig op. Het kunststof gedeelte kan veel hebben maar is bij mij al eens aan de achterkant afgebroken. Die kunststof pootjes verslijten als eerst maar hebben verder geen invloed op de werking van het systeem. Het hangt gewoon enorm af van hoe je ermee omgaat.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:58
Iemand een idee of op een Bontrager Race wielset uit 2010 een 8 speed Shimano casette uit het jaar 1994-1995 past? Ik heb geen gereedschap om het te proberen. :(

[ Voor 4% gewijzigd door WaSteiL op 23-02-2012 17:04 . Reden: zat er ff 10 jaar naast.. ]

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-09 08:21
Klopt er zijn zelfs verhalen bekend van Time-rijders waarbij het plastic afgebroken was maar het pedaal nog steeds perfect werkte.... 8)7

De afstelling komt wel aardig precies is mijn ervaring, maar als je eenmaal de juiste stand hebt gevonden wil je niks anders meer.

[ Voor 34% gewijzigd door havana op 23-02-2012 17:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
NoepZor schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:59:
n00bvraag van de week: Kun je zien welke cassette er gemonteerd is of is het een kwestie van tanden tellen?
Soms staat het erop vermeld (vb.: 25T), en anders wordt het tellen... :9
Griffin schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:50:
Had de volgende vraag een keer gesteld, heeft iemand misschien een idee:

Soms, heel soms (2x), bij het aanzetten voelde het of de ketting versprong van versnelling. Heb niet het idee dat de ketting doordraaid oid want de casette heeft ong 2000km gemaakt. Ik heb dit probleem zaterdag voor het eerst en het is ook de eerste keer dat ik de nieuwe ketting (10spd) erop heb gezet.
Wat zou dit kunnen zijn?

Misschien dat ik vrijdag even langs de FMS ga, misschien is het instellings probleem.
De tandbladen vooraan versleten?

Klik: .joeri. !

• dinkelover
NoepZor schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:59:
Meestal hoef je alleen de eerste en laatste te tellen (soms staat het er ook op idd), wat er tussenzit is meestal dan standaard volgorde, even zoeken bij een webshop dan weet je welke er zijn. Een ervaren oog kan het ook zien zonder te tellen :9

@WaSteil: ja dat kan eigenlijk niet missen. 8, 9 en 10 speed zijn qua body normaal gesproken compatibel, er zijn echter speciale 10s body's, dan is het niet zeker of het past. Soms heb je de juiste end-spacers nodig. Zover ik weet zijn er geen oude 8 speed cassette's en passen deze allemaal op hyperglide body's.

Even rondje gemaakt met nieuwe schoenen + Time RSX First. Bevalt prima, gelukkig inderdaad nog kleine ruimte over incl, tevens, nieuwe overschoen, BBB Waterflex. Contact met pedaal is wat ik al lange tijd niet meer ken en de combinatie met nieuwe schoenen maakt dat het eigenlijk zelfs invloed heeft op het gemiddelde. Met de wind in de rug de laatste 23km nog even dik 36 gemiddeld terug gereden (overall 32) en vooral toen was het directe contact merkbaar, alle power gaat naar de crank, alhoewel dat in mijn gevoel grotendeels te wijten is aan de nieuwe schoenen, strakker om de voet, directer contact met schoeplaatje. Maar ook de niet aanwezige speling tussen plaatje en pedaal maakt dat er geen [Watt] verloren gaat natuurlijk. Ik durfde nog niet vol aan te gaan staand op de pedalen, maar gewoon in het zadel kwam ik toch ook al met groot gemak aan de 55km/u, wat ik me ook alleen van lang geleden kon herinneren. Kan binnenkort met de 11-21 en vertrouwen in de pedalen wellicht weer enigszins oude tijden doen herleven waarbij 60 per uur op 't vlakke en windstil (en ook niet vanuit een kielzog, gewoon in je uppie en ook op 't einde van een rit nog) een peuleschil was en 65 oom nog wel eens werd gehaald :9 Toen had ik echter nog basketball benen, dus dat ga ik niet meer halen :z

pepernooot

• Kippenijzer
  • Laatst online: 25-09 11:54

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Hmm, ik zie nu dat ik onder mijn schoenen SM-56 SPD cleats heb, die voor mijn gevoel, ook bij 'trekken' prima bleven zitten op mijn 'oude' platform pedalen (PD-M324), echter lees ik in de handleiding van mijn vervangende M520 pedalen dat deze met de 56 cleats 'multi release' zijn en dus mogelijk losschieten, ook bij andere dan zijwaarts 'losdraai' beweging. Maak ik me druk om niets, of zou dit inderdaad tussen beide pedalen verschillen en kan ik beter voor mijn ritje morgen nog even de cleats omschroeven voor de bijgeleverde SM-51's die enkel de zijwaartse release hebben?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:25
Er slingeren hier over schoenen ook wat wijsheden rond, maar ik ben ze vergeten. Ik heb vrij brede platte poten. Iemand wat merken die daar wel en niet bij passen?
De schoenen en pedalen van mijn tacx fiets zijn echt aan hun eind en ik wil het spd systeem dat ik nu op de racer heb naar de tacx fiets moven en dan op de racer voor een echt race systeem (time of spd-sl) gaan.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• .joeri.
@MrAngry: Shimano heeft wel wat bredere schoenen, en Sidi past mij ook wel (1 maatje groter nemen).

• FMS
  • Niet online

FMS

Sidi heeft ook de mega lijn voor brede voeten. Het beste is toch echt passen in de winkel. En zelfs dan kun je pech hebben. Mijn sidi's, die nooit helemaal goed hebben gezeten, zijn aan vervanging toe en de plan is om in de lente ergens bij EP-bikes langs te gaan en daar van alles te passen - service daar is uitstekend, hands down de beste FM in de regio. Ik ben vooral benieuwd naar Northwave schoenen.

• Kippenijzer

Kippenijzer

@ cleats. Even gewoon uitgeprobeerd, en hoewel het een voor mijn gevoel zeer vreemde 'stress' was die ik op het pedaal uitoefende schoot ik er idd in een bepaalde situatie anders dan opzij uit. Toch maar omgeschroefd naar de meegeleverde SM-51's voor mijn eigen veiligheid :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 15:41

Griffin

Is mythical

Topicstarter
dinkelover schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:59:
Het gaat ook vanzelf over, de scherpe randje van de ketting slijten vanzelf ;) 75km is natuurlijk brand new. Als je recht achter je fiets gaat staan zie je vanzelf of het bovenste derailleurwieltje iets te ver naar links of rechts van het tandje af staat waar de ketting op ligt.
Ik kijk morgen even, ga dan weer ong 75km fietsen (ongeveer zelfde route als vorige week met zelfe hoeveelheid wind (volgens internet)). Merkte dat 75km momenteel echt omslagpunt is vanwege de wind. Als het goed is morgen geen wind en ong 10 graden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:58
Morgen eerste toertje van het jaar. Samen met twee vrienden de Zuid Veluwetocht rijden. Nieuwe wielset (DT-Swiss R1700) in het wild uitproberen. Kan niet wachten. Na al dat spinnen van de afgelopen maanden kan ik niet wachten om weer eens echt op de fiets te zitten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-09 19:43
Watvoor kleding is eigenlijk het meest geschikt voor de komende dagen?
Zo rond de 10 graden dus.

Ondershirt samen met een truitje met lange mouwen of zelfs een jack erbij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Yohost! schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:56:
Watvoor kleding is eigenlijk het meest geschikt voor de komende dagen?
Zo rond de 10 graden dus.

Ondershirt samen met een truitje met lange mouwen of zelfs een jack erbij aan?
Dit is per persoon anders.
Ik ken mensen die met 10 graden al een korte broek aan doen, maar somige doen al lange broek aan.

Ikzelf heb:
- Lange broek
- Overschoenen
- Ondershirt met lange mouwen
- Normaal wieler shirtje
- Wielerjack met windstopper
- warme wielerhandschoenen

Vooral de windstopper vind ik momenteel erg lekker. Want uit de wind is 10graden heerlijk maar op de fiets tegen de wind in kan het nog behoorlijk fris zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Onder de 15° sowieso lange broek, dat is toch wat beter voor de spieren.

Wat je daarboven aandoet hangt af van persoon tot persoon, en of er veel wind/regen/... is.
Als je je te warm aankleed kan je altijd wel iets uitdoen.. Onderweg iets extra aandoen is nogal moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik heb een niet gevoerde lange broek (wel met zeem) en moet nog even 'gokken' of ik mijn extra beenstukken en voor een ritje vanavond onder doe, ik denk het wel, dat beviel afgelopen zaterdag toen het qua wind en temperatuur denk ik erger was dan vandaag wel redelijk. Boven heb ik gewoon een long sleeve ondershirt, standaard wielershirt en voorlopig helaas erboven nog mijn ski-jack, tzt. zal er wel een keer netjes een wieler-jack komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-09 19:43
Oke dus zo'n windstopper is eigenwel nodig, dingen zijn wel aardig aan de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Och, ik heb er eens één gekocht van Pro voor €30,- ofzo. Die is helemaal niet mooi, egaal middenblauw zonder verdere print, maar hij doet zijn werk en daar gaat het mij om. In de zomer gaan de looks voor mij ietsje meer meespelen, maar nu is het gewoon werken en nog eens werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 11:04
Ok, om de fiets het seizoen weer een beetje te laten doorkomen gaat zo'n 400 eurootjes kosten (nieuwe ketting, nieuwe tandwielen achter en set verstevigde wielen) en aangezien ik dat ook ong. van ze terugkrijg als ik inruil is de kans groot dat ik voor een nieuwe fiets ga. Ik heb nu deze op het oog: http://belgafietsen.nl/producten/detail.php?product=14799. Is wel een compact, maar volgens mij is het bereik groter dan mijn huidige triple (Bulls Harrier+ '09). Hier zitten al goede stevige wielen in heb ik mij laten vertellen, dus ik heb bij deze aanschaf geen extra kosten meer.

Mijn vraag: is dit een beetje een goede koop?

[ Voor 5% gewijzigd door wackmaniac op 24-02-2012 13:50 . Reden: linkje erbij ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Heeft iemand ervaring met Lake schoenen? De Lake CX 170 lijkt mij een mooie (vooral een intressant BOA-sluitsysteem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Eerste ritje gemaakt sinds het vaderschap. Was geen succes, regen en windkracht 5 :( Na een km of 10 omgedraaid. Ook totaal geen kracht in de benen. Motivatie: nul. Slaapgebrek: enorm. Volgende week (vakantie) maar weer eens proberen maar dit was geen succes...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
@wackmaniac: zelf upgraden al overwogen?
shimaon 105 cassette: 36 euro
shimano 105 ketting: 19 euro
fulcrum 5 set: 159 euro
gewoon te koop bij http://www.fietssportiefonderdelen.nl/
Bij Duitse discounters vast nog wel iets goedkopers te vinden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Inderdaad, doorgaans een goed alternatief boven 'wij hanteren altijd de adviesprijs' Belga. Support your LBS, maar Belga is een gigant, een AH, een V&D, geen kleine lokale ondernemer, dus in mijn ogen hoef je je hier niet schuldig om te voelen.

@Havana: Veel sterkte. Het zal even duren, maar het komt vanzelf weer (de motivatie bedoel ik dan vooral)

[ Voor 18% gewijzigd door Kippenijzer op 24-02-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Dat heb ik nog niet echt overwogen; ik ben niet vies van een beetje zelf knutselen, maar ik heb niet echt de tijd (en zin) om uren te pielen om de achterderailleur goed afgesteld te krijgen (Havana; lotgenoot, hier eentje van drie maanden oud). Ik zal die optie ook eens in ogenschouw nemen.

Maar je moet toegeven dat een nieuwe fiets natuurlijk ook niet vervelend is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:38

Peetman

Tjah....

Ik ben niet heel erg bekend met de kwaliteit van Scott frames, maar ik vind 1349 voor een fiets met 105/Tiagra mix wat aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Gewoon online bestellen en op de zaak af laten leveren (hoewel ik van jullie nieuwe locatie niet weet hoe bereikbaar die is voor leveranciers :+), makkelijk verdiende 150e of meer voor zo'n fiets (profirad.de bijvoorbeeld). Hoewel afdingen bij aanschaf van hele fiets soms wel mogelijk blijkt @ Belga, dus dat kun je altijd nog overwegen, zeker bij inruil

[edit]
En idd wat Peetman hierboven zegt. Voor ongeveer dat geld (maar nogmaals, Belga = adviesprijzen) kun je prima een beter uitgerustte fiets vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Kippenijzer op 24-02-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
bike-components.de is nog goedkoper... Daar bestel ik ook alles. Snelle levering (doorgaans in 1 week), verzendkosten 5 euro. Klussen aan je fiets is relatief simpel, mits je het juiste gereedschap hebt.

De prijzen van Belga zijn ronduit lachwekkend.

[ Voor 27% gewijzigd door havana op 24-02-2012 15:37 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Nu brengen jullie me aan het twijfelen :) Dit weekend maar eens goed nadenken.

@Kippenijzer; ze lijken ons zelf beter te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

MrAngry schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 21:55:
Er slingeren hier over schoenen ook wat wijsheden rond, maar ik ben ze vergeten. Ik heb vrij brede platte poten. Iemand wat merken die daar wel en niet bij passen?
De schoenen en pedalen van mijn tacx fiets zijn echt aan hun eind en ik wil het spd systeem dat ik nu op de racer heb naar de tacx fiets moven en dan op de racer voor een echt race systeem (time of spd-sl) gaan.
Specialized, Lake, Northwave, schieten mij te binnen. De Sidi Mega waren voor mij nog te smal, maar ik heb dan ook echt platvoeten met een smalle hiel en draag op maat gemaakte steunzolen daarvoor.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20
RoadKill21 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 09:47:
[...]

Specialized, Lake, Northwave, schieten mij te binnen. De Sidi Mega waren voor mij nog te smal, maar ik heb dan ook echt platvoeten met een smalle hiel en draag op maat gemaakte steunzolen daarvoor.
* StevenK loopt normaal op een mooie brede H-leest, maat 46 en past ook uitstekend in de specialized schoenen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@havana, been there done that. Komt wel weer goed kerel.

Ga vanmiddag even een mooi rondje maken.
Deze route ben ik van plan te rijden, goed voor +/- 70km. :)
Groningen - Garnwerd (pieterpad) - Schouwerzijl - Warfhuizen - Douwen - Leens - Ulrum - Zoutkamp - Lauwerzijl - Electra - Oldehoven - Aduard - Groningen

[ Voor 10% gewijzigd door Harmen op 25-02-2012 11:21 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:22
wackmaniac schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:37:
Nu brengen jullie me aan het twijfelen :) Dit weekend maar eens goed nadenken.

@Kippenijzer; ze lijken ons zelf beter te vinden :)
De kosten voor de upgrade lijken vooral in de wielen te gaan zitten. Op basis van de prijs besluit je voor een andere fiets te kijken, prima. Maar vervolgens kies je voor een fiets met op zijn minst twijfelachtige wielen... . Zelf geen ervaring mee, maar die wielen van de Scott (Alex Race 28 Aero Profile) lees ik wisselende berichten over, ook duidt het aantal spaken niet echt op extreme stevigeheid. Als je dan voor een nieuwe fiets gaat, ga dan voor een model met betere wielen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 20:45
Lekker rondje gemaakt daarnet, maar best veel wind. De nieuwe GP4000 banden bevallen goed.

[ Voor 62% gewijzigd door SePtiCTaNk op 25-02-2012 15:01 ]

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09 18:22

Eijkb

Zo.

Ik wil even de mensen bedanken die mij vorige keer geholpen hebben met informatie. Inmiddels na lang speuren en doen bij Hopmans langs geweest en daar doorgemeten op diverse fietsen. Vanwege beenlengte en misschien belangrijker nog rug en armlengte is mij framemaat 66 aangeraden. Helaas stonden er op dat moment geen frame 66 fietsen in de winkel maar ik was al een beetje verliefd geworden op de Koga Kimera. Dus a.s. dinsdag staat er een Alloy 6061 Tiagra klaar voor een finalezit. Mooie prijs voor een beginner (799,-). 105 was ook mogelijk voor een meerpijs (tot aan Ultegra aan toe) maar de jongen (Sebas) die mij hielp vond dat niet perse nodig met mijn plannen. Daarnaast kan ik ergens goedkoop / gratis een 105 groep krijgen. Sebas zei dat ik die dan mooi kon gebruiken als deze aan vervanging toe is.

Nu was ik daar eigenlijk voor de schoenen. Ook daar in geslaagd. Met maat 50 en geen onbeperkt budget niet veel keus maar de SIDI Zephyr zitten fantastisch.

A.s. dinsdag daar, of ik de fiets nu wel of niet meeneem, ook de rest van de kleding aanschaffen. En een fietscomputertje (hartslagtraining), reparatiesetje, schoonmaaksetje en weet ik veel wat er nog allemaal bij komt kijken. Hun prijzen zijn zeer scherp. Als shirt natuurlijk het hetiskoers.nl shirt (zie http://hetiskoers.nl/2012...elershirt-van-hetiskoers/).

Al met al, tips of aanmerkingen op bovenstaand verhaal? Kritiek op keuze fiets (rekening houdend met mijn maat / budget)?

[ Voor 5% gewijzigd door Eijkb op 25-02-2012 14:11 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Eijkb schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 14:04:

Al met al, tips of aanmerkingen op bovenstaand verhaal? Kritiek op keuze fiets (rekening houdend met mijn maat / budget)?
Ik ken de fiets niet, maar koga is een betrouwbaar merk en het klinkt alsof je solide geadviseerd bent. De prijs lijkt me ook prima. Als je goedkoper wil kom je bij budget merken uit en die voeren vaak geen hekwerken in jouw maat, dus je keuze lijkt ok. Kijk of je nog wat accesoires gratis kan meepakken (zadeltasje, reparatiesetje).

e; Bedankt voor de schoenen tips. Met al die merken in het bos lijkt het verstandig om idd toch een de LBS te gaan supporten en te gaan passen en kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door MrAngry op 25-02-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

@MrAngry Bij Hopmans in B-o-Z hebben ze echt een héleboel schoenen. Zelf maat 40 én brede voet. De Sidi Mega passen perfect. Ook voor een leuke prijs (van 149 afgeprijsd naar 74)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dit is zeker niet de goede plek om te vragen of iemand nog 2 kaarten voor de 11-stedentocht over heeft dit jaar he? ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Laatst online: 18:24
Mijn rondje voor vandaag....

http://app.strava.com/run...58d66de16fbfa6af8725d95f6

Wel met hangen en wurgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Laatst online: 16:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb 75km gefietst vanmiddag. Er was een pittig windje op het Groninger land.
Damn, was wel afzien. ;)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:22
Eijkb schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 14:04:
Volgens mij is de prijs prima en ik vind de fiets erg mooi. Let wel even goed op de wielen die ze meegeven. Als ze bijvoorbeeld de standaard Shimano WRH-500 erop monteren dan zou ik deze direct proberen in te ruilen voor Fulcrums of Mavix CXP33. De Fulcrum's zijn toch in de aanbieding, dus dat moet wel lukken, de Racing 5's en 7's kunnen tot 109kg. Als je daar boven zit, dan gaan voor handgespaakte wielen.

[ Voor 13% gewijzigd door Taigu op 26-02-2012 12:47 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Arg.. de lagers van mijn crankstel vertonen speling. Ik vraag me af of het goedkoper is om een geheel nieuwe crank te kopen, dan om de lagers en cups te (laten) vervangen (voor 70 euro koop ik een vergelijkbaar Centaur crank uit 2009...) . Kan iemand mij uitleggen hoe makkelijk/moeilijk het is om de lagers van een UT crank te vervangen? Voor de cups heb ik een speciaal tooltjes nodig, dat is geen probleem, kan namelijk gekocht worden, altijd handig. Maar t.a.v. de lagers weet ik het even niet. Ik heb de boel los gehaald en ik zie niet zo snel hoe ik ze eruit krijg.

YouTube: CAMPAGNOLO ULTRA TORQUE CRANKSET BEARING REPLACEMENT

Een whole bunch of special tools dus. Zucht.

Ik denk dat ik dit ga bestellen, tenzij iemand een beter idee heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door FMS op 26-02-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Vrijdag een mooie fail. Ik was bezig met een rit van Amsterdam naar Arnhem, om er bij Weesp achter te komen dat ik geen water bij me had. Heb ik m'n bidons in de bidonhouders van m'n andere fiets geschoven bij de start 8)7
Gelukkig kon ik de google maps aanslingeren en in Hilversum een fietsenzaak vlak naast de route vinden, verkopen ze daar geen bidons :?. Uiteindelijk bij de Giant store in Hilversum centrum beland, mooie winkel om even te rehydrateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Mijn cassette is een 12-25t, ik kan helaas geen betere vinden, op het kleinste en twee grootste tandwielen na zit er geen verschil tussen de diverse varianten, ik had graag een cassette gehad die overall een tandje extra heeft. Ik he nu maar weer dezelfde besteld in 105 variant (cs5700) en een kmc x10l ketting. deze week maar eens monteren. Ik heb verder de fiets al aardig gereinigd, kettingbladen en derailleurwieltjes godd schoongemaakt.

Edit: sneak preview met de fulcrum wielset:
Afbeeldingslocatie: http://oi44.tinypic.com/55hv60.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door NoepZor op 26-02-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:34

iichel

Gazoooo

Achterderailleur vs achterwiel.

De verliezer:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Dz6JTZ0_IIU/T0qPB1MCWrI/AAAAAAAAA0E/gQlVG_0wYlE/s640/IMAG0152.jpg

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
MrAngry schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:26:
Vrijdag een mooie fail. Ik was bezig met een rit van Amsterdam naar Arnhem, om er bij Weesp achter te komen dat ik geen water bij me had. Heb ik m'n bidons in de bidonhouders van m'n andere fiets geschoven bij de start 8)7
Gelukkig kon ik de google maps aanslingeren en in Hilversum een fietsenzaak vlak naast de route vinden, verkopen ze daar geen bidons :?. Uiteindelijk bij de Giant store in Hilversum centrum beland, mooie winkel om even te rehydrateren.
Lol |:(
Maar als je in Arnhem bent, wat doe je dan. Heb je daar vrienden waar je overnacht oid. Want even terug zit er niet in?
iichel schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:00:
Achterderailleur vs achterwiel.

De verliezer:

[afbeelding]
Zou raar zijn als het andersom zou zijn :P.

Ik ben zaterdag weg geweest. Had de zelfde route als vorige week op de planning staan maar de laatste paar km iets afgesneden. Ik had door kunnen gaan maar was behoorlijk moe en er zat dan nog een stuk tegenwind bij in. (en moest die middag nog weg).
Toch 70km gedaan, weet alleen mn gemiddelde nog niet, heb de Edge nog niet geupload naar garminconnect.
Nog even een paar weken alleen in het weekend maar straks met zomertijd en de betere temperaturen (en minder regen hoop ik) ook in de avonden paar km wegtrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:16

Marc H

- - Is wakker - -

Griffin schreef op maandag 27 februari 2012 @ 08:31:
[...]

Lol |:(
Maar als je in Arnhem bent, wat doe je dan. Heb je daar vrienden waar je overnacht oid. Want even terug zit er niet in?
Gewoon terugfietsen?

Amsterdam-Arnhem en weer terug is 200 km, is wel een eindje, maar moet wel te doen zijn. Ik heb vorig jaar nog Hilversum-Arnhem en weer terug gedaan op een mountainbike, zo'n 140 km.

En anders kan je nog gewoon de trein terugpakken. Wel even rekening houden dat je met een fiets tijdens de spits niet in de trein mag.
MrAngry schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:26:
Als Hilversummer ben ik wel benieuwd welke fietsenwinkel geen bidons verkoopt?

Bidon's missen is nog niet zo'n ramp, paar jaar geleden wilde ik de trein pakken na een tochtje van 125 kilometer, om erachter te komen dat ik alleen 10 euro contant bij me had, en mijn bankpas nog op de keukentafel lag. Dan is het een lange rit naar huis ;)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Taigu schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:26:
[...]

Volgens mij is de prijs prima en ik vind de fiets erg mooi. Let wel even goed op de wielen die ze meegeven. Als ze bijvoorbeeld de standaard Shimano WRH-500 erop monteren dan zou ik deze direct proberen in te ruilen voor Fulcrums of Mavix CXP33. De Fulcrum's zijn toch in de aanbieding, dus dat moet wel lukken, de Racing 5's en 7's kunnen tot 109kg. Als je daar boven zit, dan gaan voor handgespaakte wielen.
Die tip had ik eerder al gehad inderdaad. Ze wisselen de wielen niet in, ik kan uiteraard wel een setje bijkopen. Ik moet even zien hoe en wat. Gezien het pakket dat ik ga halen (fiets + alles wat je nodig hebt) zit er misschien wel een dealtje in.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Marc H schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:26:
[...]

Gewoon terugfietsen?

Amsterdam-Arnhem en weer terug is 200 km, is wel een eindje, maar moet wel te doen zijn. Ik heb vorig jaar nog Hilversum-Arnhem en weer terug gedaan op een mountainbike, zo'n 140 km.
Ja in dit geval ben ik bij m'n moeder blijven slapen. Ik ging naar een concert met m'n broertjes :)
En anders kan je nog gewoon de trein terugpakken. Wel even rekening houden dat je met een fiets tijdens de spits niet in de trein mag.
Volgens mij mag je prima met een fiets de trein in in de spits. Metro mag niet idd, maar in de trein hebben fietsen zelfs voorrang op dat stukje met die klapstoeltjes, dwz dat je mensen mag vragen om op te staan voor je fiets. Ik ben zaterdag terug gegaan met de trein vanwege verregaande brakheid :)
Als Hilversummer ben ik wel benieuwd welke fietsenwinkel geen bidons verkoopt?
De weesfiets, vlak langs mijn route langs het mediapark.
Bidon's missen is nog niet zo'n ramp, paar jaar geleden wilde ik de trein pakken na een tochtje van 125 kilometer, om erachter te komen dat ik alleen 10 euro contant bij me had, en mijn bankpas nog op de keukentafel lag. Dan is het een lange rit naar huis ;)
Ha, das matig, dan zou ik toch wel een poging gaan doen om wat geld te lenen van iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dagkaart fiets

U kunt uw fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Dit kan alleen buiten de spits op werkdagen (spitsuren: 06.30 - 09.00 uur en 16.00 - 18.30 uur). Reserveren is niet nodig.
http://www.ns.nl/reiziger...rtjes#overige-ns-kaartjes

Volgens de NS site mag je alleen buiten de spits de fiets meenemen. Wel jammer, ik woon ongeveer 53 kilometer van mijn werk en dat is een leuk stukje om terug te fietsen. Om dit 's ochtends voor het werk ook te doen is wel erg veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Wow, is dat nieuw ofzo? Ik heb in het verleden zovaak wel in de spits met m'n fiets in de trein gezeten.. Of het is zo'n regel die ze eigenlijk niet handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
NoepZor schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:14:
[...]

http://www.ns.nl/reiziger...rtjes#overige-ns-kaartjes

Volgens de NS site mag je alleen buiten de spits de fiets meenemen. Wel jammer, ik woon ongeveer 53 kilometer van mijn werk en dat is een leuk stukje om terug te fietsen. Om dit 's ochtends voor het werk ook te doen is wel erg veel van het goede.
Gewoon doen ! :P.
Ik ga het in de zomer ook doen. Gewoon vroeg opstaan en door stampen >:)
MrAngry schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:33:
Wow, is dat nieuw ofzo? Ik heb in het verleden zovaak wel in de spits met m'n fiets in de trein gezeten.. Of het is zo'n regel die ze eigenlijk niet handhaven.
Absoluut niet nieuw, is er echt al jaren. Echter als het niet druk is dan boeit het de conducteur echt niet. Maar als jij in een overvolle trein rond Utrecht Centraal - A'dam Centraal zit dan vinden ze het soms wat minder. Kaartje moet je wel altijd bij hebben :P

[ Voor 4% gewijzigd door Griffin op 27-02-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:16

Marc H

- - Is wakker - -

MrAngry schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:33:
Mijn ervaring ermee is dat het afhangt hoe druk de trein is.

Ik heb een tijdje regelmatig een fiets (MTB) meegenomen in de trein, in de spits. Maar die trein was dagelijks nooit drukker als halfvol. nooit echt problemen mee gehad bij controle. Sommige controleurs merken wel op dat je in de spits geen fiets mag meenemen, en als het druk wordt dat ik dan de trein uit moet.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ergens diep verstopt in de voorwaarden staat dat er een uitzondering is voor juli en augustus. In de zomermaanden zou het dus geen probleem moeten zijn :)

http://www.ns.nl/reiziger...et-vervoeren-van-uw-fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Vandaag toch maar weer op pad gegaan, na het debacle van afgelopen vrijdag. Ging stukken beter moet ik zeggen, 81 km gemaakt. :) Deze week wil ik de draad definitief weer oppakken en dat moet wel lukken want ik heb vakantie.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Laatst online: 18:24
Woensdag vertrek ik voor een weekje Gran Canaria. Echt onwijs zin in. Alle stukjes (ook van havana) gelezen op internet en een paar mooie routes uitgezet. Waarschijnlijk gaan het deze routes worden:

Dag 1: http://www.runningfreeonline.com/Map/Create/Course/13441
Dag 2: http://www.runningfreeonline.com/Map/Create/Course/13433
Dag 3: http://www.runningfreeonline.com/Map/Create/Course/12729
Dag 4: http://www.runningfreeonline.com/Map/Create/Course/12730
Dag 5: http://www.runningfreeonline.com/Map/Create/Course/13440
Dag 6: http://www.runningfreeonline.com/Map/Create/Course/13533

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:23

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Lang weekend Vogezen geboekt in mei, ter voorbereiding van de Tour For Life. Kunnen we ook alvast een paar van de cols oefenen die in de tour voorkomen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Mooie routes, Aristos!

Wel zou ik de route die je op dag 6 wil doen eerder inplannen want na 5 dagen fietsen ga je je hartslag echt niet meer omhoog krijgen, ook al ben je goed getraind. Op de slotdag kan ik je beter een wat korter rondje doen. Neem je überhaupt een rustdag? De eerste keer op GC deed ik dat ook niet, en daar had ik toch spijt van want de laatste 2 dagen wilde de hartslag niet echt meer.

[ Voor 7% gewijzigd door havana op 27-02-2012 19:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik zit wat toertochten te bekijken om dit voorjaar te gaan rijden. Heeft iemand ervaring met Tilff-Bastogne-Tilff? Ziet er een beetje uit als een alternatief voor Luik-Bastenaken-Luik, maar dan eerder in het jaar.

Daarnaast lijkt me Klimmen-Monschau-Klimmen een leuke tocht, dat is de opvolger voor dit jaar van Klimmen-Banneux-Klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Heb ze beide gereden (TBT en KBK), allebei wel mooie ritten. Ik hou van die Waalse (semi-)klassiekers.
Ik weet niet of de Philippe Gilbert Classic dit jaar wordt gereden, maar die is ook tof. Heel wat minder zwaar bevolkt (nuja, ondertussen mss wel meer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Het viel me op dat de remmen op mijn fiets niet meer precies midden op het wiel komen, het lijkt erop dat de fulcrum racing 5 velg iets anders is gepositioneerd dan de WH-R500 wielset die ik eerst had, is dit normaal en zo ja, hoe kan ik de rem centreren, die loopt namelijk aan 1 kant aan en bij remmen komt de andere remblok niet tegen de velg zonder deze te buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Gewoon even de remhoef 'verdraaien' rond zijn ophangpunt aan de kader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

De officiele manier is een stelschroefje verdraaien en de makkelijke manier is gewoon de hele caliper met je hand een beetje verdraaien. Zo strak zit dat niet aan je frame als het goed is.
Ik centreer ze altijd zodanig dat bij inknijpen mijn wiel geen mm naar links of rechts gedrukt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ok, klinkt redelijk eenvoudig, had inderdaad al iets gelezen over stelschroefjes, maar leek me zelf al onnodig omdat de afstanden verder wel ok zijn. Is het normaal dat de velgpositionering verschilt tussen de verschillende merken/typen wielsets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Met het stelschroefje doe je toch echt iets anders dan het verdraaien van de hele remhoef hoor. Meer info hier.

Afijn, TBT heb ik 3x gereden, 2x de lange afstand en 1x de korte. Ik kan je de lange afstand van harte afraden, die is eigenlijk namelijk helemaal niet leuk. Veel lange stukken vals plat over brede, drukke wegen door de Ardennen. De korte versie is wel heel leuk met iets van 14 bekende klimmetjes waaronder La Redoute, Wanne, Rosier, etc.

KBK heb ik ook gereden en dat vond ik een leuke tocht. Niet idioot lang en over (voor die streek) redelijk wegdek. Bekende klimmetjes zijn o.a. de Trasenster en de Cornesse (wat echt een kloteding is trouwens!)

[ Voor 50% gewijzigd door havana op 28-02-2012 07:09 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Volgens mij stelt een rem zichzelf. De remhoef hoort niet muurvast aan het frame vast te zitten, maar enigszins vrij te kunnen draaien. Mocht de rem niet helemaal gecentreerd zitten en je gaat remmen, dan centreert de rem zich vanzelf.

Overigens een vreemd verhaal dat de FR5 anders gepositioneerd zou zitten dan de Shimano wielen. Wielen zitten in het midden volgens mij, en niet anders dan dat.

Wat toertochten betreft heb ik dit jaar Luik - Bastenaken - Luik (155 km) en de Teklenburg Rundfaht (160km) op het programma staan, naast een heel aantal meer lokale rondjes. De Ronde van Vlaanderen moet ik helaas missen dit jaar. De afstand van circa 150km vind ik altijd prima. Je pakt vaak de mooiste stukken van het parcours mee en het is in combinatie met vaak toch ook nog 4 in de auto zitten prima te doen op één dag. In de lange versies (de afstanden die de profs ook rijden) zitten vaak veel km's om de km's.

[ Voor 39% gewijzigd door argro op 28-02-2012 08:50 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Het achterwiel kan er maar op 1 manier in, voorwiel zou ik nog om kunnen draaien om te kijken of dat uitmaakt. Lijkt me wel vreemd echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Elk wiel kan weer nét anders gecentreerd zijn, er is wel wat speling beschikbaar, ten minste als je dat bekijkt met een veredelt meetinstrument, de remhoef. ;) Ten eerste moet je zeker weten dat je wiel volledig in nok van je frame zit vastgeklemd, zodat het eerlijk vergelijken is :P . Dan is het nog weer afhankelijk van de naaf, indien daar ringetjes opzitten, kan daardoor variatie komen, alhoewel gesloten naafsystemen meestal geen ringetjes hebben. En natuurlijk de spanning van de spaken hebben daar invloed op = ook kleine marge. Je remhoef zit strak op de velg, weinig ruimte beschikbaar, speling is max 2-3mm neem ik aan, op 130mm is dat natuurlijk niet erg veel. Moet geen 8 mm of meer worden lijkt me.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hallo :)

Ik heb afgelopen maand een fiets gekocht en inmiddels alle bare necessities om op pad te kunnen gaan. Denk ik, maar daar kom ik nog wel achter :P

De komende tijd zal ik mijn ervaringen dus delen en tevens jullie vervelen met triviale vragen als:

Op advies van de man waar ik de fiets van heb gekocht heb ik een 28" binnenband gekocht als reserve. Als ik nu mijn wiel opmeet, kom ik op 26". Op het doosje staat echter 23-622 (700-23C) en laat dat nu ook op mijn buitenband staan. Het zal dus wel aan mij liggen. Wat zie ik over het hoofd?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
kenneth schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 11:31:
Hallo :)

Ik heb afgelopen maand een fiets gekocht en inmiddels alle bare necessities om op pad te kunnen gaan. Denk ik, maar daar kom ik nog wel achter :P

De komende tijd zal ik mijn ervaringen dus delen en tevens jullie vervelen met triviale vragen als:

Op advies van de man waar ik de fiets van heb gekocht heb ik een 28" binnenband gekocht als reserve. Als ik nu mijn wiel opmeet, kom ik op 26". Op het doosje staat echter 23-622 (700-23C) en laat dat nu ook op mijn buitenband staan. Het zal dus wel aan mij liggen. Wat zie ik over het hoofd?
Hoe heb je gemeten? De hoofdmaat (28") is de diameter van de buitenband in opgepompte toestand. Dus niet de diameter van de velg.

Een band 700-23c heeft een hoogte van 1". Een diameter van 28" exclusief buitenband (2 maal 1"), komt dus op 26" (jouw meetresultaat).

Zie http://www.presto.nl/bandenmaten.html

[ Voor 10% gewijzigd door argro op 28-02-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Vanaf de grond door de as tot het hoogste punt van het wiel, inclusief band dus. Ik kom dan op iets meer dan 26" ... maar aangezien de ETRTO en Franse maten overeen komen hoef ik me geen zorgen te maken neem ik aan?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-09 22:24
Nu het wielerseizoen er weer aan zit te komen (of er eigenlijk alweer is) begint het toch weer te kriebelen om een fiets aan te schaffen! 4 jaar geleden heb ik de hele handel verkocht, nadat ik was gestopt met de sport. Maar het begint nu toch weer te kriebelen. Dus maar een beetje aan het oriënteren geslagen.

Maar ik zit nog met een paar vragen, wat voor racefiets(merken?)raden jullie aan? Om gewoon in vrije tijd voor mezelf te gaan fietsen? Dus zeg maar hooguit 50-75-100km(schatting) per week.. Ik hoef dus eigenlijk geen A-merk, en het geld groeit me nu eenmaal ook niet op de rug (student..) en aangezien er ook weer kleding, schoenen, helm etc bij moet wordt het toch al snel duur.

Dit bericht komt misschien over als iemand die nog helemaal geen 'onderzoek' heeft verricht. Ik ben van plan om deze week bij een aantal fietsenwinkels te gaan kijken, maar een beetje voorkennis is nooit verkeerd natuurlijk! Dus mochten jullie nog tips hebben om op te letten etc. Of links waar ik goede informatie kan vinden zou fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
De vraag is wat is je budget. Want het 'geld groeit me niet op de rug' is voor iedereen een ander bedrag.
Zelfde geld wat betreft je lengte en gewicht. Als je namelijk wat zwaarder bent heb je wellicht wat sterkere wielen nodig.

[ Voor 59% gewijzigd door Griffin op 28-02-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Met dank aan alle adviezen hier (en uit mijn omgeving van @hetiskoers) vandaag de fiets gekocht.

Koga Kimera Alu 6061 Shim. Tiagra 2012, framehoogte 66. Kosten: 799 euro. Met alles erop en d'r aan (schoenen, helm, kleren voor deze temperatuur, reservetubes, schoonmaaksetje e.d.) moest ik 1137.50 afrekenen. Dat is mooi binnen mijn budget van 1250.

Aan sterkere wielen denk ik nog, maar eerst even de standaard wielen proberen. Het is mijn eerste racefiets dus ik heb nog weinig eisen. Van het weekend de eerste kilometers proberen. Met nadruk op proberen want de zit is natuurlijk behoorlijk wennen, evenals de techniek, de klikpedalen enzoverder.

Edit ->
p.s. voor hierboven: lengte en gewicht zijn belangrijk. Ik ben 2.02 en in die maten zijn weinig tweedehands fietsen te vinden. In mijn zoektocht precies 0. Ik heb gezocht op de diverse 2de handssites, fora's en via google op fietsenwinkels in de krochten van het internet.

[ Voor 17% gewijzigd door Eijkb op 28-02-2012 20:47 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
Griffin schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:16:
[...]

De vraag is wat is je budget. Want het 'geld groeit me niet op de rug' is voor iedereen een ander bedrag.
Zelfde geld wat betreft je lengte en gewicht. Als je namelijk wat zwaarder bent heb je wellicht wat sterkere wielen nodig.
Dat was ik dus vergeten te melden.

Ik ben 1,82+- lang.. en ben rond de 80 kilo.

Het uiterlijke budget ligt toch wel rond de €850.(incl overige spullen, helm, kleding, schoenen) Het hoeft natuurlijk niet allemaal nieuw te zijn.. De fiets wordt sowieso een 2e hands denk ik met dit budget.

Ik heb een beetje zitten kijken op Marktplaats natuurlijk, alleen weet ik dus niet precies welke maat fiets ik nodig ben, en de juiste zit is toch ook wel belangrijk, en het is lullig om bij de lbs te vragen naar de juiste zit als je een fiets via mp koopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Arno90 op 28-02-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik ben 1.90m ofzo en red me prima op mijn 57cm, maar wist wel van tevoren dan aan een vrij 'sportieve' zit vast te zitten, maar bevalt best prima eigenlijk (wel sloping, dus meer marge meen ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Met de wielen en de remmen is het gelukt, ik heb dubbel gechecked of het wiel er goed in zat en vervolgens de remhoef goed gepositioneerd. De remmen grijpen nu aan beide kanten tegelijk aan.

Ik heb ook mijn nieuwe cassette en ketting gemonteerd, deze was erg vettig van zichzelf, is dit smeermiddel of een beschermlaag tegen roest? Daarnaast ratelt het geheel erg als ik het onbelast beweeg, de derailleur heb ik helemaal opnieuw afgesteld (hoog/laag en spanning) en die lijnt wel goed uit en de ketting loopt verder ook nergens aan. Ketting die ik gebruikt heb is een KMC X10L Silver en de cassette is een Shimano 105 CS 5700 12-25T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

NoepZor schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:40:
Met de wielen en de remmen is het gelukt, ik heb dubbel gechecked of het wiel er goed in zat en vervolgens de remhoef goed gepositioneerd. De remmen grijpen nu aan beide kanten tegelijk aan.

Ik heb ook mijn nieuwe cassette en ketting gemonteerd, deze was erg vettig van zichzelf, is dit smeermiddel of een beschermlaag tegen roest? Daarnaast ratelt het geheel erg als ik het onbelast beweeg, de derailleur heb ik helemaal opnieuw afgesteld (hoog/laag en spanning) en die lijnt wel goed uit en de ketting loopt verder ook nergens aan. Ketting die ik gebruikt heb is een KMC X10L Silver en de cassette is een Shimano 105 CS 5700 12-25T.
Als het een heel hoog tikkend geluid is is het prima. Dat heb je ook als je nieuwe fietsen gaat uitproberen bij de fietsenwinkel. Een lager frequentie geluid duidt op slijtage, althans dat is de ervaring met mijn racefiets..

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb ook mijn nieuwe cassette en ketting gemonteerd, deze was erg vettig van zichzelf, is dit smeermiddel of een beschermlaag tegen roest? Daarnaast ratelt het geheel erg als ik het onbelast beweeg,
Je bedoeldt dit? YouTube: Sound of Fulcrum Racing 7
das normaal (en ideaal als bel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Arno90 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:50:
Ik heb een beetje zitten kijken op Marktplaats natuurlijk, alleen weet ik dus niet precies welke maat fiets ik nodig ben, en de juiste zit is toch ook wel belangrijk, en het is lullig om bij de lbs te vragen naar de juiste zit als je een fiets via mp koopt.
Lees gerust de thread even door. Het is idd belangrijk dat je de maat goed hebt voordat je gaat marktplaatsen, maar daar zijn zat online tools voor. Regel dat en kom terug met wat concrete vooorstellen waar we wat over kunnen klagen ;)
Eijkb schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:45:

Aan sterkere wielen denk ik nog, maar eerst even de standaard wielen proberen. Het is mijn eerste racefiets dus ik heb nog weinig eisen. Van het weekend de eerste kilometers proberen. Met nadruk op proberen want de zit is natuurlijk behoorlijk wennen, evenals de techniek, de klikpedalen enzoverder.
I know your pain. Een vriend van mij is 2.04 en die loopt nou z'n 20 jaar oude frame up te graden met nieuwe shit omdat de opties gewoon gelimiteerd zijn. Wat die wielen betreft, daar kom je prima mee weg totdat je het niet komt. Dwz, neem die dingen niet mee op tochten waarvan je onzeker bent over de beschikbaarheid van fietsenboeren id buurt (buiten NL en BE). Daarnaast als je een spaak breekt of regelmatig slagen krijgt dan is het tijd om ze te vervangen, daarvoor zou puur uit voorzorg zijn (hebben we het over Wh-R500 trouwens?).

[ Voor 44% gewijzigd door MrAngry op 29-02-2012 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:23

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Je zou toch zeggen dat al dat geratel alleen maar energieverlies is?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro

Een nieuwe ketting gaat bij mij eerst in de ontvetter en dan op de fiets. Als smeer gebruik ik vervolgens Squirt Lube. Dat vet wat af fabriek op een ketting zet trekt kilo's vuil aan. Binnen no-time zal de ketting pikzwart zijn.

Dat ratelen is overigens bij diverse wielen, waaronder de FR5, volstrekt normaal. De FR7 heeft er een handje van om op een gegeven moment te stoppen met ratelen, dat is een teken dat je freewheel vol zit met troep en binnenkort dienst gaat weigeren. Voor zover ik weet kampt allen de FR7 met dat euvel. Mijn nieuwe Campagnolo wielen, zelfde fabrikant als Fulcrum, zijn overigens muisstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Het is NIET de ratel die je hoort bij vrijlopen, maar echt geluid als je de ketting beweegt, je hoort het zowel voor als achter bij de tandwielen. Ik heb de buitenkant van de ketting al zoveel mogelijk proberen te ontvetten, het pikte mij ook al veel te hard. Ik gebruik normaal teflonspray als smeermiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
NoepZor schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 08:56:
Het is NIET de ratel die je hoort bij vrijlopen, maar echt geluid als je de ketting beweegt, je hoort het zowel voor als achter bij de tandwielen. Ik heb de buitenkant van de ketting al zoveel mogelijk proberen te ontvetten, het pikte mij ook al veel te hard. Ik gebruik normaal teflonspray als smeermiddel.
De ene ketting maakt simpelweg wat meer lawaai dan de andere. Volgens mij niets om je zorgen over te maken, mits de ketting compatibel is met de overige onderdelen.

Ik kan Squirt Lube of een andere smeer op waxbasis overigens van harte aanbevelen. Ik heb ook enige tijd van die teflonspray gebruikt, maar dat leverde altijd een zwarte ketting et cetera op. Met een smeer op waxbasis is alles veel beter schoon te houden. Zo nu en dan een droge doek over de ketting en een beetje nieuwe lube en klaar is kees. Alles blijft glimmen. En het smeert ook nog goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Deze teflonspray heb ik staan: http://www.interflon.com/nl/producten/16/interflon-fin-super
Ik heb ook een keer per ongeluk met teflonspray gespoten waar vet bij in zat, dat gaf wel een dik zwart aangekoekte ketting :X Ik ga me eens verdiepen in die wax smeermiddelen, las net al gauw dat het vuil niet in de ketting gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Teflon trekt vuil aan en is daarom af te raden als smeermiddel. Zelfde geldt voor WD-40.

Squirt Lube werkt prima maar kan niet tegen regen (logisch, want op waterbasis). Ik gebruik het naar tevredenheid op mijn zomerfiets; voor de winterfiets kies ik voor Pedros. Ook goed zijn Finish Line en Boeshield.

Als je voor wax kiest is het inderdaad nodig de smering die er af-fabriek al op zit te verwijderen. De makkelijkste manier om dit te doen is om de ketting in een PET-fles te doen met lampenolie en vervolgens flink te schudden. Gebruik geen terpentine of wasbenzine, dat is veel te agressief. Het voordeel van lampenolie is dat het zelf enigszins vettig is. Je kunt ook diesel gebruiken, dat heeft grofweg dezelfde eigenschappen als lampenolie.

[ Voor 77% gewijzigd door havana op 29-02-2012 10:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
havana schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:34:

Squirt Lube werkt prima maar kan niet tegen regen (logisch, want op waterbasis). Ik gebruik het naar tevredenheid op mijn zomerfiets; voor de winterfiets kies ik voor Pedros. Ook goed zijn Finish Line en Boeshield.
Ik de regen kan je het ook wel gebruiken alleen je moet dan wat meer onderhoud van te voren en erna doen. Ze adviseren als je in de regen gaat rijden voor je gaat rijden nog een extra keer de lube op je ketting te smeren, en dit te doen zodat het nog kan drogen voor je gaat rijden.
Als je terug komt moet je dan eigenlijk je ketting goed schoonmaken en dan een verse laag lube erop doen. (dat zeiden de makers/importeurs tegen mij)

Sowieso haal ik even een doek over de ketting als ik terug kom (of het nu regent of niet) en dan een nieuwe laag lube erop. Het kost niet extreem veel maar werkt echt super. Mn ketting is nauwelijks vies.
De makkelijkste manier om dit te doen is om de ketting in een PET-fles te doen met lampenolie en vervolgens flink te schudden.
Dat is een goede tip. Ik had de ketting een tijdje in een schaal gelegd en net genoeg lampenolie erin dat de ketting helemaal onder lag.
Maar kost het vullen van een Pet-fles elke keer niet erg veel olie, of gebruik je de olie meedere keren? of vul je de fles maar een klein beetje?

[ Voor 17% gewijzigd door Griffin op 29-02-2012 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
MrAngry,

Mijn binnenbeen lengte is ongeveer 84cm. Wat ik zelf opgemeten heb, en volgens de tabelletjes op internet moet dat ook aardig kloppen met een lengte van 1,80. Dus dan zou ik op een framemaat van +- 57-58cm uitkomen ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Arno90 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:53:
MrAngry,

Mijn binnenbeen lengte is ongeveer 84cm. Wat ik zelf opgemeten heb, en volgens de tabelletjes op internet moet dat ook aardig kloppen met een lengte van 1,80. Dus dan zou ik op een framemaat van +- 57-58cm uitkomen ongeveer?
Ik denk dat je kleiner nodig hebt. Ik heb redelijk lange benen en ben 1,90 (ish) en rij op een 56 frame. Maar dit scheelt soms ook per merk. Het beste kan je even naar je LBS en daar wat maten uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
Griffin schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:55:
[...]

Ik denk dat je kleiner nodig hebt. Ik heb redelijk lange benen en ben 1,90 (ish) en rij op een 56 frame. Maar dit scheelt soms ook per merk. Het beste kan je even naar je LBS en daar wat maten uit proberen.
Dat ben ik ook vanplan, ik ga morgen of vrijdag avond even kijken, dus daarna kan ik ook wat meer informatie geven :)

Dan heb ik voor mezelf ook de prijzen ongeveer in mijn hoofd van de overige spullen.. Wat zou ik volgens jullie ongeveer kwijt zijn? voor alles naast de fiets? dus kleding, schoenen, (evt pedalen..) helm, en wat ik nog vergeten ben. Als ik een stukje teruglees dan komt dat rond de 300euro? Dus dan zou er een budget zijn van 500-550 voor een fiets,bij mij.

[ Voor 28% gewijzigd door Arno90 op 29-02-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Griffin schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:47:
[...]
Maar kost het vullen van een Pet-fles elke keer niet erg veel olie, of gebruik je de olie meedere keren? of vul je de fles maar een klein beetje?
Je kunt de olie hergebruiken, evt filteren met een koffiefilter.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Arno90 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:57:
[...]

Dat ben ik ook vanplan, ik ga morgen of vrijdag avond even kijken, dus daarna kan ik ook wat meer informatie geven :)

Dan heb ik voor mezelf ook de prijzen ongeveer in mijn hoofd van de overige spullen.. Wat zou ik volgens jullie ongeveer kwijt zijn? voor alles naast de fiets? dus kleding, schoenen, (evt pedalen..) helm, en wat ik nog vergeten ben. Als ik een stukje teruglees dan komt dat rond de 300euro? Dus dan zou er een budget zijn van 500-550 voor een fiets,bij mij.
Ligt eraan hoeveel kleding je wilt, je kan klein beginnen. Dus puur alleen zomer kleding kopen:
- ondershirtje
- Fietsbroekje (adviseer 1 met bretels en goede zeem)
- fietsshirtje wat goed aansluit om je lichaam (

Dan heb je nog schoenen en pedalen nodig zoals je al zegt. Hier heb je veel soorten en smaken in maar soms zijn er leuke acties bij een LBS of op internet. Let erop dat je de schoenmaat iets groter pakt (tenminste dat is mijn ervaring). Misschien kan je wel een fiets vinden waar al SPD pedalen oid op zitten, dan hoef je alleen maar schoenen en een plaatje te kopen.

Lees verder even 'Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16' uit de startpost.

En dan eindigen we nog met, handschoenen. Je hebt ze natuurlijk niet nodig, maar het fietst net wat luxer aangezien je wat extra padding hebt bij de muis van je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 17:21
@Arno90: Ik denk dat je ook ergens rond framemaat 56 uitkomt. Ik ben zelf ook 1,90 en rijd op 59, voor mij een prima maat. Maar je moet het gewoon proberen, kijken of je voor je gevoel lekker zit! Zoals Griffin op een 56 frame fietst, dat was voor mij te klein, terwijl we waarschijnlijk ongeveer dezelfde lichaamslengte hebben!

[ Voor 25% gewijzigd door I-King op 29-02-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
De ketting in de PET-fles werkt bij mij niet echt top. De laatste keer dat ik dat deed kreeg ik de ketting niet weer uit de fles en moest de schaar dus in de fles. Ik leg nu de ketting in een voormalig ijsbakje, samen met een laagje olie (zodat de ketting net onder staat). Diezelfde olie gebruik ik ook voor de cassette, derailleurwieltjes et cetera. Overigens ben ik niet echt heel erg zuinig met olie. Liever alles goed schoon dan 20 cent uitsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

MrAngry schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 00:18:
[...]
(hebben we het over Wh-R500 trouwens?).
Het is inderdaad de Shimano WH-R500 wielset.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
I-King schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 11:42:
@Arno90: Ik denk dat je ook ergens rond framemaat 56 uitkomt. Ik ben zelf ook 1,90 en rijd op 59, voor mij een prima maat. Maar je moet het gewoon proberen, kijken of je voor je gevoel lekker zit! Zoals Griffin op een 56 frame fietst, dat was voor mij te klein, terwijl we waarschijnlijk ongeveer dezelfde lichaamslengte hebben!
My bad, ik rijd op een 58 (had toen een 60 gepast maar die was net niet goed).
argro schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 11:43:
De ketting in de PET-fles werkt bij mij niet echt top. De laatste keer dat ik dat deed kreeg ik de ketting niet weer uit de fles en moest de schaar dus in de fles. Ik leg nu de ketting in een voormalig ijsbakje, samen met een laagje olie (zodat de ketting net onder staat). Diezelfde olie gebruik ik ook voor de cassette, derailleurwieltjes et cetera. Overigens ben ik niet echt heel erg zuinig met olie. Liever alles goed schoon dan 20 cent uitsparen.
Hoelang laat jij de ketting 'weken'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Griffin schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 11:57:
[...]

[...]

Hoelang laat jij de ketting 'weken'?
Zolang ik bezig ben met het demonteren van de cassette, de achterderailleur en het schoonmaken van e.e.a.. Ik denk 15 - 30 minuten o.i.d. Daarna afspoelen onder de kraan, laten drogen, monteren en weer lube aanbrengen.

Pagina: 1 ... 19 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.