If it aint fixed, it's broken.
Heb hem al meerdere keren gereden, altijd een mooie tocht.
Whatever.
West Betuwe tocht
Elk jaar lijkt het wel of er een extra afstand bij komt, voor iedereen wat wils. De inschrijfkosten zijn niet veel, namelijk maar €6,-. Je krijgt er echter niet extreem veel. Er zijn wel bevoorradingen waar je (vorig jaar) een banaan + krentenbol krijgt en waar je water kan pakken.
Ik zit er aan te denken om de 185 te gaan doen. Misschien gaan er nog wat vrienden mee.
[ Voor 26% gewijzigd door Taigu op 18-02-2012 11:58 ]
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Echter al die mooie fietsen hier in dit topic trekken wel aan om een nieuwe te kopen, misschien volgend jaar eens kijken
De wijzen komen uit het Oosten!

Vraagje nog: nu ik een 'verse' cassette erop heb, zou ik de ketting opnieuw moeten smeren, of zal dat wel goed gaan (hij is sinds laatste smering niet meer buiten gebruikt).
Witte bandjes staan wel mooier dan die rode, iets teveel rood overkill in de oude situatie. Denk echter dat een good old zwarte band ook al beter had gestaan dan die rode.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
[edit]
Puur op het oog is de binnenkant van de hub van die R5 ook idd een stuk breder dan die van de orginele wielen, dus dan zou het best kloppen lijkt me?
[ Voor 17% gewijzigd door Kippenijzer op 18-02-2012 14:05 ]
76km, 24.5km avg, 141bpm avg, 92rpm avg
Merk dat er nog veel werk aan de winkel is want mn benen zijn best leeg. Maar wellicht heeft de wind meer invloed gehad dan dat ik had verwacht.
Nog wel even een vraag.
Soms, heel soms (2x), bij het aanzetten voelde het of de ketting versprong van versnelling. Heb niet het idee dat de ketting doordraaid oid want de casette heeft ong 2000km gemaakt. Ik heb dit probleem vandaag voor het eerst en het is ook de eerste keer dat ik de nieuwe ketting (10spd) erop heb gezet.
Wat zou dit kunnen zijn?
[ Voor 43% gewijzigd door Griffin op 18-02-2012 16:01 ]
Dry lube is voor droog weer en wet lube voor nat weer heKippenijzer schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:30:
Die overweging was er ook, maar heb de gok genomen naar wit toe te gaan. Ik zal als ik tzt een nieuwe ketting erop gooi eens op dry lube overstappen, tot die tijd red ik me naar verwachting dan wel prima hiermee.
Ik heb een vrij kort stukje gereden ivm tijdgebrek helaas (uurtje) maar de wind (tot stormachtig) icm zelfs hagel op een gegeven moment vielen me vrij tegen, en dan merk ik dat ik me nog niet 100% zeker op de racefiets voel (flink tegen de wind inhangen toen hij vol van opzij kwam). Temperatuur was prima verder, niet extreem dikke lange broek met zeem met mijn 3/4 ongevoerde beenstukken eronder. Hij schakelt nu wel erg prettig en zover ik verschil meen te merken zijn deze banden icm de R5 achter een stuk prettiger.
Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.
Bij Rose en Bike-components (Duitse zaken waar ik altijd m'n stuff koop) zijn ze p.s. nog een euro of 5 goedkoper. Verder echt uitstekende banden inderdaad. Ik rij ze nooit lek en ik heb bij al mijn fietsmaatjes aangeraden en die rijden ook nooit meer lek. Verder super grip en makkelijk te monteren, handige slijtindicator etc. Het enige is dat ze wel redelijk hard slijten voor m'n gevoel, maar ik leg er graag een nieuw setje omSePtiCTaNk schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:10:
Zonet 2 nieuwe banden besteld, GP 4000s. Ze zijn 15 euro p.s.goedkoper bij Futurumshop en het leek me wel goede deal. Op mijn TCR1 liggen nog de stock Michelin Dynamic banden. Ook al hebben ze maar een paar honderd kilometer achter de rug, ik vond ze niet lekker rijden (weinig gevoel van grip).
Na hoeveel kilometer vind je dan dat je ze moet vervangen?MrAngry schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 22:34:
[...]
Het enige is dat ze wel redelijk hard slijten voor m'n gevoel, maar ik leg er graag een nieuw setje om
Das simpel, als de slijtindicator zegt dat ik ze moet vervangen, dus ik heb geen kilometers bijgehouden. Ik zei ook 'voor m'n gevoel'. Ik heb geen harde data.SePtiCTaNk schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 22:42:
[...]
Na hoeveel kilometer vind je dan dat je ze moet vervangen?
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Zal ff langs de LBS gaan.
Whatever.
Achterpatten (ook wel 'derailleurhangers') zijn inderdaad niet duur en de meningen verschillen nogal of je ze überhaupt mag terugbuigen. Op Gran Canaria heb ik mijn pat even laten stellen en dat ging prima.
[ Voor 16% gewijzigd door havana op 19-02-2012 20:33 ]

Met carbon wielen/tubes

Met slecht-weer-wielen/bandjes
Ik rijd tegenwoordig met een Q-Ring binnenblad, moet zeggen dat me dat prima bevalt.
Alleen wel jammer dat dat 't prachtige DA crankstel wat minder mooi doet ogen...
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Ik heb een Topeak Micro Rocket en die doet het perfect. Binnen 5 minuten heb je je band op 6 bar.
[ Voor 11% gewijzigd door havana op 20-02-2012 09:42 ]
Ik heb deze:
http://www.topeak.com/products/Pumps/racerocket_hpc_cb
Het voordeel is dat deze een flexibel slangetje heeft waardoor je zelf de houding/hoek kan bepalen waarin je pompt. Tijdens een pompbeweging maakt het dus ook niet uit dat je een beetje wiebelt, omdat je de kop vastschroeft op het ventiel. Je pompt dus optimaal, tot 11 bar. Hoewel ik maar tot 9 bar kan pompen in verband met mijn relatief goedkope velgen. Maar die 9 bar red je wel met gemak. En zoals havana zegt, binnen een paar minuutjes kan je weer fietsen.
Nadeel van CO2, wat ik heb gemerkt, is dat het ook niet zonder risico's is. Ik help regelmatig mensen als ze pech hebben en soms pomp ik dan ook. Heb een keer de zijwand van iemands band gescheurd doordat ik in één keer de gehele band oppompte. Je kan ook niet stoppen ondertussen en dat maakt het wel lastig.
Ik kwam er overigens ook achter dat ik al een paar jaar een reserveband bij me had met een te kort ventiel voor mijn wielen
Met een CO2 patroon kan je ondertussen wel stoppen hoor (afhankelijk van wat voor hulpstukje je gebruikt misschien...).Roet schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:52:
Nadeel van CO2, wat ik heb gemerkt, is dat het ook niet zonder risico's is. Ik help regelmatig mensen als ze pech hebben en soms pomp ik dan ook. Heb een keer de zijwand van iemands band gescheurd doordat ik in één keer de gehele band oppompte. Je kan ook niet stoppen ondertussen en dat maakt het wel lastig.
Duurder, zwaarder en groter? Je hebt het dan over het pompje?havana schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:42:
Ik snap die CO2-hype niet, het heeft IMHO maar één voordeel en dat is dat het sneller is. Aangezien ik maar 1x per 5.000 km lek rij neem ik die 3 minuten pompen op de koop toe. Verder heeft het alleen maar nadelen: het is duurder, zwaarder, groter, je moet thuis napompen en je kunt het maar 1x gebruiken.
Ik heb een Topeak Micro Rocket en die doet het perfect. Binnen 5 minuten heb je je band op 6 bar.
Want CO2 patronen zijn echt goedkoop, klein en relatief licht.
Het enige echte nadeel is dat je ze niet mag meenemen op het vliegtuig, en dus eigenlijk nog steeds ergens een pompje moet liggen hebben.
Mooi fietsje! Wat waren ook weer de voordelen van zo'n Q-ring?iichel schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:07:
Ook maar ff fiets showen.
Ik rijd tegenwoordig met een Q-Ring binnenblad, moet zeggen dat me dat prima bevalt.
En zet je hem nou serieus met die tubes op de Tacx?
Pomp-perikelen: Ik heb een pocket rocket master blaster, die hangt een beetje regels te breken aan m'n frame, maar past ook prima in de zak. Pompt lomp veel barretjes, maar je moet wel een beetje oppassen dat je niet je hele ventiel er af ragt, dus als ik mocht kiezen zou ik nu voor zo'n unit met een slangetje gaan. CO2 heb ik ook nooit zo begrepen, ik heb meestal geen haast als ik een lekke band heb (die ene keer per seizoen).
Maar heb nu een CO2 ding in mn tasje zitten maar dus nog nooit gebruikt. misschien maar eens zn turborocketmasterpomper
Nee, ik heb het over CO2-patronen. Vergelijken met mijn Micro Rocket is een patroon+houder zwaarder, duurder en groter..joeri. schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:41:
[...]
Met een CO2 patroon kan je ondertussen wel stoppen hoor (afhankelijk van wat voor hulpstukje je gebruikt misschien...).
[...]
Duurder, zwaarder en groter? Je hebt het dan over het pompje?
Klopt. Groter is het in ieder geval zeker niet, ik heb de volgende pomp:.joeri. schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:41:
[...]
Duurder, zwaarder en groter? Je hebt het dan over het pompje?
Want CO2 patronen zijn echt goedkoop, klein en relatief licht.
Het enige echte nadeel is dat je ze niet mag meenemen op het vliegtuig, en dus eigenlijk nog steeds ergens een pompje moet liggen hebben.
http://www.genuineinnovat...lete/air-chuck-elite.html
Deze is erg klein en licht. Echter weegt het pompje welke ik heb maar 69 gram en dat is echt niet zwaar.
Ter indicatie, een 12 grams CO2 cartridge alleen al, weegt 56 gram. Als je een langere tocht hebt waarbij je meer dan één band meeneemt, ben je zeker weten in het nadeel. Plus dat je andere mensen ook niet kan helpen mocht dat nodig zijn.
Maar goed, iedereen heeft zo zijn voorkeur.
Gisteren na de laatste voorbereidingswedstrijd van de wedstrijd naar huis gereden, het eerste stuk fameuze wind tegen. Dat deed wel zeer. Daarna rustig souplesse draaien met wind mee. Vanaf nu begint de intensieve trainingsperiode (totnogtoe 95% duurtrainingen), en binnen een paar weken de eerste échte wedstrijden. Ik ben er klaar voor! Rustpols 38 en max hartslag gisteren 195, een mooi werkgebied tussenin.
Dus in de winter een CO2 patroon..joeri. schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:24:
Vooral als je in een barkoude tocht helemaal doorweekt bent, en dan moet je daar 5' staan pompen dan geef ik toch de voorkeur aan de snelle 3" methode van een CO2-patroon. Zo één patroon kost me 1,5 à 2 € daar laat ik ze niet voor liggen.
Maar goed, iedereen heeft zo zijn voorkeur.
In de zomer een pompje
Dat gebeurt joeri natuurlijk ook niet met z'n tubes op 10 bar
[ Voor 57% gewijzigd door havana op 20-02-2012 11:53 ]
Jamaar jamaar dan zweet je je natuurlijk weer het apenlazarus vanwege het pompenGriffin schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:33:
[...]
Dus in de winter een CO2 patroon.
In de zomer een pompje
Anyway, ik vertrek weer voor een ritje. De zon schijnt, geen wolkje aan de hemel, 't is de moment..!

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 20-02-2012 14:42 ]
Of we gaan old skool, en knallen er stenen/houten/metalen banden ophavana schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:42:
12 bar? Waarom geen 14 bar ! Weet je wat, stop er gewoon eens 20 bar in !

nu heeft cyclewear.nl wel goedkopere shirts maar ik had daar een paar maanden geleden All Active dingen gekocht en daar laten de naden nu al van los

Moet ik dan maar wat meer uitgeven aan een beter merk (geen idee welke dan wel goed is) of toch maar voor de goedkope gaan en hopen dat het wat is/
blup
Dus wat je vooral moet doen is je eigen keuze maken in deze. Mountainbike shirts zijn trouwens vaak wat meer polo-achtig en vallen veel losser, dus misschien dat je daar nog wat in kan vinden.
Een Q-Ring is ovaal, en kan (theoretisch) beter gebruik maken van de fluctuerende koppelverdeling tijdens een cyclus door de arm (afstand tussen draaipunt en ketting) te varieren.MrAngry schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:47:
[...]
Mooi fietsje! Wat waren ook weer de voordelen van zo'n Q-ring?
En zet je hem nou serieus met die tubes op de Tacx?
In plain Dutch: wanneer je meer kracht kunt zetten (tussen 45 en 135 graden), krijg je ook meer weerstand en wanneer je minder kracht hebt (dode punt).
En hij staat in de Tacx met de tubes om even wat af te stellen. Tacxen doe ik met de Fulcrums, met een Tacx-bandje
Rustig jongens, dat was niet serieus bedoelt hé.havana schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:42:
12 bar? Waarom geen 14 bar ! Weet je wat, stop er gewoon eens 20 bar in !
Ondertussen de tweede training van de dag afgerond. Er stond toch wel meer wind dan gedacht...
En net ook stage2 geboekt, 30 maart-7april naar Gordes, Vaucluse, Frankrijk. Samen met enkele topdu- en triatleten, mijn trainer en mijn vriendin (die sinds enkele weken ook getraind wordt door mijn trainer.)
Q-Ring == Biopace toch?iichel schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:37:
[...]
Een Q-Ring is ovaal, en kan (theoretisch) beter gebruik maken van de fluctuerende koppelverdeling tijdens een cyclus door de arm (afstand tussen draaipunt en ketting) te varieren.
In plain Dutch: wanneer je meer kracht kunt zetten (tussen 45 en 135 graden), krijg je ook meer weerstand en wanneer je minder kracht hebt (dode punt).
Hier wat info over Biopace
Hier nog meer info over de Q-ring van Rotor
Ik heb er in het begin op gereden omdat mijn oude fiets het had en ik niet beter wist
Lijkt me juist averechts werken bij het klimmen omdat je een wat grotere dode punt hebt.Kippenijzer schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:48:
Q-ring op je binnenblad, dus compact/dubbel neem ik aan? Is die betere krachtverdeling dan vooral bedoeld voor meer prestatie bij het klimmen?
[ Voor 17% gewijzigd door Griffin op 20-02-2012 16:56 ]
En nog wel een paar verschillen...
bron
Ik rijd er nu vooral mee op het vlakke.
Het is inderdaad een compact crankstel.
De reden waarom het buitenblad nog rond is, is omdat ik het geen gezicht vind om een Q-ring op deze crank te zetten.
Daarom ga ik binnenkort eens voorzichtig op zoek naar een Ultegra SL 6600 crank oid en daar een buitenblad bij zoeken.
En omdat ik het liever eerst even wou testen met een binnenblad ipv meteen ook ca 100 euro uit te geven aan een buitenblad
Klimmen heb ik er nog niet mee gedaan, en die viaductjes hier in Groningen rijd je met gemak op de macht op.
Inmiddels ook de 2k dit jaar gehaald, gaat de goede kant op, blijft al duidelijk langer licht en de huidige temperaturen voelen als voorjaar vergeleken met de afgelopen weken! Al bijna lente-kriebels
pepernooot
Ik rijd zelf met Time en die winnen het op alle punten van SPD-SL, waarmee ik vroeger overigens ook reed. Ze zijn niet duur (RXS heb je al voor 60 euro), de plaatjes én lagers gaan eindeloos mee en krijgen geen verticale speling (SPD-SL wel als ze slijten).
http://www.futurumshop.nl...-sl-pd-5700-pedalen.phtml
of
http://www.futurumshop.nl...e-rxs-speed-pedalen.phtml
of
http://www.futurumshop.nl...me-rxs-first-pedaal.phtml
Ik moet zelf ook nog nieuwe pedalen hebben. Ik rij nu nog met mijn mtb schoenen + spd m520 pedalen.
Welke raad jij aan Havana? Er zijn wel 3 varianten van de RSX: de First 54 euro, Speed 67 euro en Carbon 100 euro.
[ Voor 163% gewijzigd door willy1986 op 21-02-2012 09:54 ]
Plaatjes vervang ik elk seizoen, narmate ze ouder worden gaat het inklikken niet lekker meer.
Het plastic van de plaatjes slijt en wordt stug.
Denk dat ik maar eens ga kijken naar die RXS.
Zijn die plaatjes van metaal?
Whatever.
Overigens heb ik nog een vraag waar ik nog even geen rekening mee had gehouden. Voor kwaliteit betaal je, maar eerder gaven enkele mensen al te kennen dat op Marktplaats vaak massaal overvraagd wordt.Racing_Reporter schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 01:30:
[...]
[...]
Ik moet zeggen dat het me altijd wel behoorlijk beviel, met eigen schoenen op de trappers. Heb iets smallere sportschoenen die comfortabel zitten maar waar ik toch nog redelijk kracht mee kan zetten.
Als ik eens goed ga rondkijken, dan kom ik bv een Koga Miyata tegen en die is ook nog eens niet ver bij me vandaan. Denk dat ik deze meneer eens ga mailen om te zien wat het nu werkelijk is (Shimano-afgemonteerd met RSX, schijnt iets ouder te zijn maar wel goed, zeker voor mijn gebruik a la niet 5 uur per dag dieharden op de fiets), gears aan het stuur, 3x8 versnellingen. Framemaat ook redelijk op orde, binnenbeenlengte is zo'n 84cm dus komt neer op maat 57/58!
Ik kreeg van de eigenaar vd Koga nog de volgende opmerkingen:
Is 150 euro dan een redelijke prijs?De fiets is voor zover ik persoonlijk in kan schatten in orde, maar uiteraard niet in nieuwstaat:
- de remmen werken naar behoren.
- de voorste versnelling behoeft wel nadere afstelling.
- het zadel heeft wat scheuren.
- het tandwiel weet ik niet hoe ik dat kan beoordelen of dit nog scherp genoeg is.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Joah, lijkt mij wel... Neem een imbusje mee, kijk of je de zadelhoogte zo kunt afstellen dat je er lekker op zitten kunt. Prima prijsje verder.Racing_Reporter schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 18:08:
[...]
Overigens heb ik nog een vraag waar ik nog even geen rekening mee had gehouden. Voor kwaliteit betaal je, maar eerder gaven enkele mensen al te kennen dat op Marktplaats vaak massaal overvraagd wordt.
Ik kreeg van de eigenaar vd Koga nog de volgende opmerkingen:
[...]
Is 150 euro dan een redelijke prijs?Kan er vanavond even langsgaan, als iemand er op tijd iets over kan zeggen nog graag!

Imbus inpakken gaat!
Verwijderd
Van Sheldon Brown
1997 Shimano Road Group Hierarchy
Dura Ace
9-speed
Ultegra
105SC
RX-100 -- Reported to be the same as the 105 group except for finish.
RSX -- A lower-priced but well-constructed group fwith drop-bar brake/shift lever: 7-speed rear indexing, and front indexing for triple chainwheels. The front shifter also works with Sachs 3 x 7 internal-gear hubs.
Als de fiets in goede staat is is 150 euro een prima bedrag. Als hij dit niet is dan is het te hoog. Kijk even of de tandwielen niet versleten zijn. Hoe je dit herkend zie je onder aan deze pagina http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
bassGunner schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:53:
Zo, lekker trainingsweekendje gedraaid à 17uur. Paar daagjes herstellen en dan beginnen de koersen alweer komend weekend!

@havana. Hoe slijtvast zijn de cleats van Time? Ik moet er helaas (werk) nog wel aardig wat mee lopen en ze zijn zeker 15 euro per paar. Heb geen zin om eens per 2 maand nieuwe te moeten kopen. Huidige van Shimano houden het zeker wel een half jaar (dagelijks gebruik) voordat het invloed gaat hebben op de werking van de pedaal. ** *edit* Volgens de review van hierboven zijn het de meest duurzame plaatjes, dus zit wel snor denk ik. Ik ga denk ik voor de RXS First. Bedankt voor het advies. **
En alles goed met de kleine in huis?

[ Voor 10% gewijzigd door dinkelover op 21-02-2012 21:52 ]
pepernooot
Ik kan nu alle kanten op qua verzet. In het platte midden-Nederland waar ik normaal rij, heb ik standaard 38-50 en 12-23 zodat ik altijd de perfecte cadans kan draaien. In Limburg of ander heuvelachtig gebied kan ik dan de 12-30 erop zetten en voor het hooggebergte heb ik dan nog het 34 binnenblad liggen.
Fiets beviel verder prima, lekker stijf, stil, licht en toch verbazend comfortabel. Ik was een alu frame gewend en dacht dat carbon misschien harder zou zijn qua comfort, maar dat valt dus erg mee. De 50mm velgen zijn wel een klein beetje wennen icm een windkracht 4-5, je voelt dat toch wel, maar het is goed te doen als je het eenmaal weet.
Bij Bikeparts4u zijn die 38t momenteel voor 13 euro te koop (SRAM, zwart), heb er gelijk maar heel wat ingeslagen, nu ik met slecht weer en heel wat meer km dan vroeger ze behoorlijk snel erdoorheen slijt

Overigens ook Joe no flats besteld voor de racert

pepernooot
pepernooot
Mijn oude reservefiets (stadsfiets) heeft een soortgelijk gerinkel / gerol in de velg (voorwiel), maar die is oud en daar mag het. Maar niet bij m'n nieuwe racewielen

Er kan best iets losschieten terwijl de fiets stilstaat hoor. Bij mijn FR5 achterwiel is eens een spaak geknapt terwijl de fiets netjes aan de muur hing.SePtiCTaNk schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 08:49:
Alle spaken zitten vast, net even gevoeld. Mijn wielen zijn Fulcrum Racing 5, ik weet niet of daarbij het ventielgat is los te halen. Ik zal er vanavond naar kijken. Maar wat ik niet snap, is dat het geluid er opeens is. Na een tijdje van niet fietsen. Ik rolde de fiets naar de woonkamer gisteravond om de banden te verwisselen en toen hoorde ik het. Door stilstaan kan toch niks losschieten in / bij de velg? En dan kan er volgens mij al helemaal geen steentje in komen.
Mijn oude reservefiets (stadsfiets) heeft een soortgelijk gerinkel / gerol in de velg (voorwiel), maar die is oud en daar mag het. Maar niet bij m'n nieuwe racewielen
Wat dat steentje betreft. Het kan best dat er een klein vuiltje / ijzerslijpseltje / o.i.d. in het holle gedeelte van de velg terecht is gekomen. Mogelijk dat je dit er weer uit kunt halen via het ventielgat? Ventielgat aan de onderkant dicht houden en dan de stofzuiger er op zetten ofzo?
140 is het uiteindelijk geworden, maar nog niet aangeschaft. Heb even bedenktijd aangevraagd.. Het valt me wel op dat de fiets ietsje zwaarder is dan m'n eigen fiets, een kilootje of anderhalf gok ik. Weet niet of dat me de kop gaat kosten. Hij is ook voor woon/werkverkeer gebruikt, zegt dat eigenlijk al niet iets over waar het voor gebouwd is?Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:14:
Niet heel gek, het is best een redelijk recente fiets. De groep is alleen niet geweldig. Rsx was de laagste groep van 1997, heeft daar nog 7 speed dus. Lees op een ander forum dat rsx 8 speed uit 1999 komt.
Van Sheldon Brown
1997 Shimano Road Group Hierarchy
Dura Ace
9-speed
Ultegra
105SC
RX-100 -- Reported to be the same as the 105 group except for finish.
RSX -- A lower-priced but well-constructed group fwith drop-bar brake/shift lever: 7-speed rear indexing, and front indexing for triple chainwheels. The front shifter also works with Sachs 3 x 7 internal-gear hubs.
Als de fiets in goede staat is is 150 euro een prima bedrag. Als hij dit niet is dan is het te hoog. Kijk even of de tandwielen niet versleten zijn. Hoe je dit herkend zie je onder aan deze pagina http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Heb ook een paar plaatjes geschoten van de ketting, thanks voor de link. Het zat tussen die twee situaties in, met de balans die iets meer uitslaat richting 'gezonde bladen'. De ketting zat nog redelijk strak in ieder geval.
Overigens, dit is 3x8-versnellingen, niet 3x7 hoor
De binnenband voor was niet goed meer maar die zou hij in ieder geval nog plakken.
[ Voor 9% gewijzigd door Racing_Reporter op 22-02-2012 12:10 ]
Slijtvaster dan Time ga je niet vinden.dinkelover schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:51:
[...]
2 dagen, 17 uur fietsen? 480km in één weekend?
![]()
@havana. Hoe slijtvast zijn de cleats van Time? Ik moet er helaas (werk) nog wel aardig wat mee lopen en ze zijn zeker 15 euro per paar. Heb geen zin om eens per 2 maand nieuwe te moeten kopen. Huidige van Shimano houden het zeker wel een half jaar (dagelijks gebruik) voordat het invloed gaat hebben op de werking van de pedaal. ** *edit* Volgens de review van hierboven zijn het de meest duurzame plaatjes, dus zit wel snor denk ik. Ik ga denk ik voor de RXS First. Bedankt voor het advies. **
En alles goed met de kleine in huis?En hoe doet papa het?
Papa zijn bevalt prima, maar het is nog wel erg zwaar natuurlijk aangezien we pas 4 weken bezig zijn. Nog niet veel kunnen fietsen, wel regelmatig gespind en redelijk wat geschaatst. Ik hoop deze week weer te beginnen met training op de weg
Alle draaiende delen even controleren. Draait het nog soepel? Roest het? Dat soort dingen. Even alles wat draait smeren, kijken of de versnellingen het nog doen, of de remmen nog goed van en naar de velg bewegen etc etc. Als je niks hoefde te vervangen toen je hem stil gezet hebt dan hoef je dat nog steeds niet (behalve idd banden, das geen slecht idee).TrailBlazer schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:50:
nu het weer beter weer wordt en ik mijn sportschool abbo heb stop gezet moet ik toch echt weer wat gaan doen. Ik heb al jaren mijn oude racefiets in de schuur niks staan te doen en wil die eigenlijk weer gaan herstellen. Sowieso moeten de (binnen)banden vervangen worden maar waar moet ik nog meer rekening mee houden. Ketting even goed in de olie zetten lijkt me ook wel praktisch.
Nee, dat zegt vooral iets over waar hij voor gebruikt isRacing_Reporter schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:06:
[...]
Hij is ook voor woon/werkverkeer gebruikt, zegt dat eigenlijk al niet iets over waar het voor gebouwd is?
Als je in een budget range zit waar je tientjes loopt te beknibbelen dan moet je niet zo zeuren en gewoon eens wat kopen, dan ontdek je vanzelf wel wat je wilt. Je zit wel een topic te lezen waarin de bijdrages voornamelijk komen van mensen die vaak meerdere fietsen hebben en in totaal vaak duizenden euro's aan hun hobby/sport kapot geslagen hebben. Dan loont het om wat meer te overwegen voor je wat koopt. Wees je wel bewust van die mismatch, je leest boven je budget.
Dat wil dus niet zeggen dat mooi hard fietsen niet kan ofzo. Uiteindelijk is het de rijder die het doet, en als je beter kan fietsen dan ik ben je op je 20 jaar oude Koga met RSX nog steeds eerder boven op de Ventoux dan ik op een modernere fiets. Zoveel maakt het materiaal niet uit.
Ik begrijp trouwens dat je geen proefrit hebt gemaakt (want lekke voorband?), want dat zou ik nou weer minimaal wel even doen.
[ Voor 41% gewijzigd door MrAngry op 22-02-2012 13:39 ]
En de opbrengst was ditargro schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 08:58:
[...]
Er kan best iets losschieten terwijl de fiets stilstaat hoor. Bij mijn FR5 achterwiel is eens een spaak geknapt terwijl de fiets netjes aan de muur hing.
Wat dat steentje betreft. Het kan best dat er een klein vuiltje / ijzerslijpseltje / o.i.d. in het holle gedeelte van de velg terecht is gekomen. Mogelijk dat je dit er weer uit kunt halen via het ventielgat? Ventielgat aan de onderkant dicht houden en dan de stofzuiger er op zetten ofzo?

Nee, even een beetje schudden en wat geduld en dan lukt het prima.MrAngry schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:49:
Krijg je bij die wielen niet zo'n magneetje erbij? Als het magnetisch is kan je het naar het ventielgat trekken met een magneet.
[ Voor 78% gewijzigd door SePtiCTaNk op 22-02-2012 20:10 ]
Verwijderd
Dat zie je ook niet elke dag uit je velg komenSePtiCTaNk schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:08:
[...]
En de opbrengst was dit![]()
[afbeelding]
[...]
Nee, even een beetje schudden en wat geduld en dan lukt het prima.
Kabels ff checken. Die willen nog wel eens vast gaan zitten bij lange stilstand. Dus even kijken of ie nog lekker schakelt en dat de rem nog accuraat reageert en terugveert.TrailBlazer schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:50:
nu het weer beter weer wordt en ik mijn sportschool abbo heb stop gezet moet ik toch echt weer wat gaan doen. Ik heb al jaren mijn oude racefiets in de schuur niks staan te doen en wil die eigenlijk weer gaan herstellen. Sowieso moeten de (binnen)banden vervangen worden maar waar moet ik nog meer rekening mee houden. Ketting even goed in de olie zetten lijkt me ook wel praktisch.
Edit:
Vandaag een setje C35 gekocht. Staat toch wel geil

[ Voor 12% gewijzigd door iichel op 22-02-2012 23:15 ]
Je hebt een goed punt, ik ben een beetje sloppy bezig de laatste tijdMrAngry schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:29:
[...]
Alle draaiende delen even controleren. Draait het nog soepel? Roest het? Dat soort dingen. Even alles wat draait smeren, kijken of de versnellingen het nog doen, of de remmen nog goed van en naar de velg bewegen etc etc. Als je niks hoefde te vervangen toen je hem stil gezet hebt dan hoef je dat nog steeds niet (behalve idd banden, das geen slecht idee).
[...]
Nee, dat zegt vooral iets over waar hij voor gebruikt is
Als je in een budget range zit waar je tientjes loopt te beknibbelen dan moet je niet zo zeuren en gewoon eens wat kopen, dan ontdek je vanzelf wel wat je wilt. Je zit wel een topic te lezen waarin de bijdrages voornamelijk komen van mensen die vaak meerdere fietsen hebben en in totaal vaak duizenden euro's aan hun hobby/sport kapot geslagen hebben. Dan loont het om wat meer te overwegen voor je wat koopt. Wees je wel bewust van die mismatch, je leest boven je budget.
Dat wil dus niet zeggen dat mooi hard fietsen niet kan ofzo. Uiteindelijk is het de rijder die het doet, en als je beter kan fietsen dan ik ben je op je 20 jaar oude Koga met RSX nog steeds eerder boven op de Ventoux dan ik op een modernere fiets. Zoveel maakt het materiaal niet uit.
Ik begrijp trouwens dat je geen proefrit hebt gemaakt (want lekke voorband?), want dat zou ik nou weer minimaal wel even doen.

Deze pics (en dat doet journalistiek, klotefoon ook echt

Het lijkt op de foto inderdaad één geheel, maar het was los gruis van metaal schilfersAristos schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:22:
Waar halen ze dat vandaan?? En dát rinkelde.. Dat mag ik aannemen. Ik hoor al een zandkorrel, laat staan een heel sieraad.
[ Voor 12% gewijzigd door WaSteiL op 23-02-2012 07:44 ]
Je gaat je dan alsnog, ik althans, brij hard afvragen wat het eigenlijk is, zeker ook die 2 rondjes. Ik mag hopen dat de R5 in general niet vaak zulk random gruis besluiten los te latenSePtiCTaNk schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 07:21:
[...]
Het lijkt op de foto inderdaad één geheel, maar het was los gruis van metaal schilfers
@RR Ik denk niet dat iemand iets van die foto kan maken.
Soms, heel soms (2x), bij het aanzetten voelde het of de ketting versprong van versnelling. Heb niet het idee dat de ketting doordraaid oid want de casette heeft ong 2000km gemaakt. Ik heb dit probleem zaterdag voor het eerst en het is ook de eerste keer dat ik de nieuwe ketting (10spd) erop heb gezet.
Wat zou dit kunnen zijn?
Misschien dat ik vrijdag even langs de FMS ga, misschien is het instellings probleem.
Ik heb het ook weleens gehad met een nieuwe ketting op een wat oudere cassette die nog niet versleten mocht zijn. Ik heb er gewoon mee door gefietst (Ik had echt geen zin om ook de cassette te vervangen) en een x aantal kilometers later was het weg.Griffin schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:50:
Misschien dat ik vrijdag even langs de FMS ga, misschien is het instellings probleem.
Klinkt als een niet helemaal goed afgestelde achterderailleur waardoor de ketting ongewild soms een kransje naar beneden valt.Griffin schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:50:
Had de volgende vraag een keer gesteld, heeft iemand misschien een idee:
Soms, heel soms (2x), bij het aanzetten voelde het of de ketting versprong van versnelling. Heb niet het idee dat de ketting doordraaid oid want de casette heeft ong 2000km gemaakt. Ik heb dit probleem zaterdag voor het eerst en het is ook de eerste keer dat ik de nieuwe ketting (10spd) erop heb gezet.
Wat zou dit kunnen zijn?
In het midden zitten een aantal open plekken waarbij de vorm van de bladtanden veel beter zichtbaar is. Die zijn redelijk representatief voor het geheel en da's ook de enige reden waarom ik ze online heb gezet. Nu beter?MrAngry schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:15:
Lijken een soort dopjes aan het eind vd spaak(nippel). Wellicht ter afdichting oid. Misschien de moeite waard om fulcrum eens te mailen met die foto.
@RR Ik denk niet dat iemand iets van die foto kan maken.
Zoals argro al zei, vermoedelijk een nét niet goed afgestelde achterderailleur, alleen op basis van mijn ervaring juist de andere kant op. Óf een aankomende kapotte ketting. Dat eerste, had ik afgelopen maand ook, net na nieuwe ketting erop te hebben gezet. Gewoon een flinke tik uit de drivetrain bij het aanzetten, zonder dat de ketting inderdaad verspringt of overslaat, alleen voelde ik het nauwelijks. In mijn geval zat de achterderailleur net een mm te ver naar links en de net nieuwe ketting ging dan vermoedelijk een tandje groter pakken, zonder er daadwerkelijk erop te gaan. Ik had het gem. om de 5km maar liefst en na de derailleur ietsie pitsie naar rechts (van achter gezien) te hebben bijgesteld, heb ik het geen enkele keer meer gehad, dus weet wel zeker dat dát het was in mijn geval. Ik dacht eerst dat er een schakel van de ketting niet goed zat. Dat zou optie 2 kunnen zijn. Bij mij knapte de ketting toen een keer nadat ik ook een paar keer iets raars voelde zonder dat ie versprong. Toen bleek dat ik de ketting niet goed had geponst vermoedelijk. Sindsdien gebruikt ik alleen nog maar de KMC's, dan heb ik daar geen last meer vanGriffin schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:50:
Had de volgende vraag een keer gesteld, heeft iemand misschien een idee:
Wat zou dit kunnen zijn?

pepernooot
Da's wel jammer! Waarom kreeg je geen 45 terug? Daar zou wel een reden voor moeten zijn. Gelukkig pik je het niet al te slecht opKippenijzer schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:07:
Puur om even mijn niet race- maar wel relevante sport-fiets irritatie te ventileren: Ik heb zojuist een vervangend frame gekregen voor mijn Scott Sub45 Solution (lichtblauw). Wat krijg ik? Een Fluoriserend oranje frame van een Sub10. Sub10 heeft geen voor-derrailleur en dus geen manier voor monteren van de kabel hiervan... Als ik alles goed begrepen heb, los van de extra vertraging hierdoor, zal hee, misschien het enige andere alternatief het paarse frame van een Sub30 worden (waarbij zowel de Sub10 als de 30 met Zwart afgewerkt worden, terwijl al mijn bestaande onderdelen wit zijn, dus gaat sowieso lelijk zijn...). Maar okee, excuss om voorlopig nog even vaker de racefiets te pakken buiten werktijd, ipv een wat langere route tussen werk en thuis op de sportfiets.
Ik heb er een KMC opliggen waar al 75km mee is gefietstdinkelover schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:56:
[...]
Zoals argro al zei, vermoedelijk een nét niet goed afgestelde achterderailleur, alleen op basis van mijn ervaring juist de andere kant op. Óf een aankomende kapotte ketting. Dat eerste, had ik afgelopen maand ook, net na nieuwe ketting erop te hebben gezet. Gewoon een flinke tik uit de drivetrain bij het aanzetten, zonder dat de ketting inderdaad verspringt of overslaat, alleen voelde ik het nauwelijks. In mijn geval zat de achterderailleur net een mm te ver naar links en de net nieuwe ketting ging dan vermoedelijk een tandje groter pakken, zonder er daadwerkelijk erop te gaan. Ik had het gem. om de 5km maar liefst en na de derailleur ietsie pitsie naar rechts (van achter gezien) te hebben bijgesteld, heb ik het geen enkele keer meer gehad, dus weet wel zeker dat dát het was in mijn geval. Ik dacht eerst dat er een schakel van de ketting niet goed zat. Dat zou optie 2 kunnen zijn. Bij mij knapte de ketting toen een keer nadat ik ook een paar keer iets raars voelde zonder dat ie versprong. Toen bleek dat ik de ketting niet goed had geponst vermoedelijk. Sindsdien gebruikt ik alleen nog maar de KMC's, dan heb ik daar geen last meer van
Het vervelende is dat ik dus niet weet of de ketting een versnelling hoger probeert te springen of er 1 naar beneden.
Het rare is wel dat met de vorige ketting (standaard shimano) ik hier geen last van heb gehad.
Dit topic is gesloten.