Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:37:
[...]
Helemaal eens met MrAngry. Het is echt rommel en totaal geen waar voor je geld. Mijn tip zou zijn om een oudere racefiets te kopen, dan maar schakelen met commandeurs. Dat is trouwens helemaal niet lastig, vooral in Nederland niet. Het gaat om de kwaliteit van de onderdelen, bij die nieuwe fiets is het staal van snijkoek gemaakt, gaat zomaar stuk.
Een oude tweedehands fiets kan je echt lange tochten op maken. Ik heb drie jaar lang op mijn oude fietsen gefietst voordat ik een nieuwe heb gekocht. Heb veel wielrenners op mijn oude Batavus fietsen eruit gereden. Nu doet mijn rode Batavus dienst als winterfiets en tacx fiets. Echt ideaal. Een oudere man uit ons wielergroepje heeft een oude Batavus professional met campagnolo record. Hij fietst gewoon mee tussen ons aluminium en carbon geweld.
Die Koga van Mr Angry is trouwens wel veel te duur met minimum prijs van 150 euro. Is op zijn hoogst 70 euro waard.
Ik heb ook twee oude Batavus fietsen. De ene hangt in de garage mooi te wezen omdat deze nog zo goed als nieuw is. 60 euro op Marktplaats
[afbeelding]
De rode Batavus Professional weegt op dit moment 9,5 kg. 30 euro op marktplaats.
[afbeelding]
Tips voor tweedehands racefiets:
Let op de maat! Doe een boek tussen je benen, ga op sokken tegen de muur staan en meet je binnenbeen lengte. Vul deze lengte hier in: http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm en je weet wat je maat is.
Kijk naar de remmen. Als de remleiding boven uit de remmen komen (zoals bij mijn goudkleurige fiets) is het een erg oude fiets. Als de remleidingen in het stuur zitten (zoals bij mijn rode fiets) heb je een nieuwere fiets. Dit is aan te raden omdat je zo meer courante onderdelen hebt. Let ook op de bovenbuis. Als de leiding door de bovenbuis heen gaan zit je goed. Nu ziet de oplettende kijker dat het stuur van mijn rode Batavus wijst op een nieuwe fiets en de bovenbuis op een oude fiets: Dit klopt, het is een oude fiets met een nieuw stuur en nieuwe groep.
Blijf bij de oude aluminium fietsen vandaan, deze zijn vaak slap.
Let op een mooie afmontage. Als er Shimano rx100, 105, 600 of ultegra op staat heb je een goede fiets. Daarnaast is alles van Campagnolo ook goed. Zo'n afmontage zit niet op een slecht frame, zo weet je dat je met een goede groep ook een goed frame koopt.
Als een fiets 5 of 6 versnellingen achter heeft wijst dit op een freewheel cassette, dit is toch wel erg ouderwets. Jouw nieuwe fiets heeft trouwens ook een freewheel cassette, belachelijk dat ze dit monteren.
Met de fixie hype zijn er mensen die echt veel teveel voor een oud frame vragen. Let hier goed op.
Pluspunten:
Een modern zadel zit veel beter dan een oud zadel.
Klikpedalen zijn handig. Ik heb 3 jaar op standaard fietstrappers gefietst, maar als deze op de fiets zitten is het een pluspunt. Trouwens wel weer duurder door aanschaf van speciale schoenen.
Ik moet zeggen dat het me altijd wel behoorlijk beviel, met eigen schoenen op de trappers. Heb iets smallere sportschoenen die comfortabel zitten maar waar ik toch nog redelijk kracht mee kan zetten.Aristos schreef op maandag 06 februari 2012 @ 08:29:
@Racing reporter: ik heb nog wel wat oude Look Delta pedalen voor je liggen. Die mag je zo van me overnemen. Let wel: je zult daar dan wel zelf schoenen bij moeten kopen (tweedehands 30 euro??).
Overigens eens met het bovenstaande over die "nieuwe" fiets. Niet doen. Gewoon marktplaatsen met de tips van BRT. Dus remleidingen door het stuur, en afmontage van 100, 105 of 600.
Als ik eens goed ga rondkijken, dan kom ik bv een Koga Miyata tegen en die is ook nog eens niet ver bij me vandaan. Denk dat ik deze meneer eens ga mailen om te zien wat het nu werkelijk is (Shimano-afgemonteerd met RSX, schijnt iets ouder te zijn maar wel goed, zeker voor mijn gebruik a la niet 5 uur per dag dieharden op de fiets), gears aan het stuur, 3x8 versnellingen. Framemaat ook redelijk op orde, binnenbeenlengte is zo'n 84cm dus komt neer op maat 57/58!
@.joeri, gave foto's. Dat zijn nog eens de tochten! Je zal alleen maar ergens in de hoogte een bocht missen..
[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 09-02-2012 01:34 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.