MrAngry schreef op zondag 05 februari 2012 @ 17:34:
Ok, point taken, excuus. Het is alleen dat we twee pagina's terug die discussie hebben gehad en ik letterlijk geschreven heb dat alles wat je nieuw onder de 700 euro koopt shit is.
[...]
Ok, je vraag dus. Wat ik vind van zo'n fietsje? Ik vind dat het verboden zou moeten worden om ze te verkopen zonder dikke waarschuwing erbij dat je stront in een aluminium buis koopt. Het is een zware slechte stadsfiets in een racefiets kostuum. De techniek is ontworpen met 1 feature in het hoofd: zo goedkoop mogelijk. Wat is er mis mee? Letterlijk alles. Op elk onderdeel is bespaard:
frame is zwaar (zou me niks verbazen als het niet eens aluminium is, maar als het aluminium is dan is het van waardeloze kwaliteit), wielen zijn zwaar en slecht, naven gaan kapot.
De trapas is waardeloos, versnellingen/schakelsysteem uit het jaar kruik, niet af te stellen, slijtgevoelig en verouderd. De banden zijn letterlijk na 150km op en dan ga je lekke banden krijgen (het is niet te geloven, maar zelfs duurdere fietsen van budget merken kampen vaak met dit euvel, goedkope chinese banden) en het stuur is zwaar en vreemd qua ergonomie.
Er is maar 1 advies: niet kopen
edit: De pedalen worden beschouwd als onveilig tegenwoordig. De remmen heb ik geen mening over, maar ze zitten te laag om ze te bedienen als je je handen op het stuur hebt en dat is ook onveilig of minimaal onpraktisch
Helemaal eens met MrAngry. Het is echt rommel en totaal geen waar voor je geld. Mijn tip zou zijn om een oudere racefiets te kopen, dan maar schakelen met commandeurs. Dat is trouwens helemaal niet lastig, vooral in Nederland niet. Het gaat om de kwaliteit van de onderdelen, bij die nieuwe fiets is het staal van snijkoek gemaakt, gaat zomaar stuk.
Een oude tweedehands fiets kan je echt lange tochten op maken. Ik heb drie jaar lang op mijn oude fietsen gefietst voordat ik een nieuwe heb gekocht. Heb veel wielrenners op mijn oude Batavus fietsen eruit gereden. Nu doet mijn rode Batavus dienst als winterfiets en tacx fiets. Echt ideaal. Een oudere man uit ons wielergroepje heeft een oude Batavus professional met campagnolo record. Hij fietst gewoon mee tussen ons aluminium en carbon geweld.
Die Koga van Mr Angry is trouwens wel veel te duur met minimum prijs van 150 euro. Is op zijn hoogst 70 euro waard.
Ik heb ook twee oude Batavus fietsen. De ene hangt in de garage mooi te wezen omdat deze nog zo goed als nieuw is. 60 euro op Marktplaats
De rode Batavus Professional weegt op dit moment 9,5 kg. 30 euro op marktplaats.
Tips voor tweedehands racefiets:
Let op de maat! Doe een boek tussen je benen, ga op sokken tegen de muur staan en meet je binnenbeen lengte. Vul deze lengte hier in:
http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm en je weet wat je maat is.
Kijk naar de remmen. Als de remleiding boven uit de remmen komen (zoals bij mijn goudkleurige fiets) is het een erg oude fiets. Als de remleidingen in het stuur zitten (zoals bij mijn rode fiets) heb je een nieuwere fiets. Dit is aan te raden omdat je zo meer courante onderdelen hebt. Let ook op de bovenbuis. Als de leiding door de bovenbuis heen gaan zit je goed. Nu ziet de oplettende kijker dat het stuur van mijn rode Batavus wijst op een nieuwe fiets en de bovenbuis op een oude fiets: Dit klopt, het is een oude fiets met een nieuw stuur en nieuwe groep.
Blijf bij de oude aluminium fietsen vandaan, deze zijn vaak slap.
Let op een mooie afmontage. Als er Shimano rx100, 105, 600 of ultegra op staat heb je een goede fiets. Daarnaast is alles van Campagnolo ook goed. Zo'n afmontage zit niet op een slecht frame, zo weet je dat je met een goede groep ook een goed frame koopt.
Als een fiets 5 of 6 versnellingen achter heeft wijst dit op een freewheel cassette, dit is toch wel erg ouderwets. Jouw nieuwe fiets heeft trouwens ook een freewheel cassette, belachelijk dat ze dit monteren.
Met de fixie hype zijn er mensen die echt veel teveel voor een oud frame vragen. Let hier goed op.
Pluspunten:
Een modern zadel zit veel beter dan een oud zadel.
Klikpedalen zijn handig. Ik heb 3 jaar op standaard fietstrappers gefietst, maar als deze op de fiets zitten is het een pluspunt. Trouwens wel weer duurder door aanschaf van speciale schoenen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 05-02-2012 19:43
]