[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met zelf geplaatst RAM in de iMac 5K late 2015? Zo ja, welke hoeveelheid en merk? En werkt het naar behoren?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2016 16:37 ]

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Genoeg mensen die het zelf doen, hoeveel RAM is afhankelijk van wat je nodig hebt/ermee gaat doen. Google al gebruikt?

edit
Tweakers evaringen zijn natuurlijk totaal anders itt alle andere gebruikers.... :')

edit2:
Tja, eigen inzet kan soms teveel zijn, vraagdumpen is inderdaad beter :+

[ Voor 66% gewijzigd door Fietsbel op 18-02-2016 20:01 ]

39

Verwijderd

Fietsbel schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:45:
Genoeg mensen die het zelf doen, hoeveel RAM is afhankelijk van wat je nodig hebt/ermee gaat doen. Google al gebruikt?
offtopic:
Google al gebruikt? Dat ik daar zelf niet op gekomen ben... Wat moet ik Googlen om achter de ervaringen van mensen op Tweakers te komen? :')

Volgens mij vroeg ik niet hoeveel geheugen ik nodig heb, maar ben benieuwd naar andere ervaringen... :9 Zelf heb ik Kingston HyperX 4x 8GB er in zitten, maar het lijkt er op dat hij niet helemaal stabiel is, last van freezes en problemen met uit slaapstand komen... :/
Fietsbel schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:45:
edit
Tweakers evaringen zijn natuurlijk totaal anders itt alle andere gebruikers.... :')
Excuus voor het vragen van ervaringen in het "[iMac] Ervaringen ..."-topic. Hoe kon ik zo dom zijn zeg! :+

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2016 17:41 ]

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
@GuidoH

Kingston is inderdaad ook niet het merk wat je moet kopen voor de Mac (kans is aannemelijk ze kernel panics veroorzaken of zoals je al aangeeft freezes!).

Gangbare geheugen merken voor de Mac zijn Hynix en Samsung.

[ Voor 7% gewijzigd door BoringDay op 18-02-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BoringDay schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:09:
@GuidoH

Kingston is inderdaad ook niet het merk wat je moet kopen voor de Mac (kans is aannemelijk ze kernel panics veroorzaken of zoals je al aangeeft freezes!).

Freezes zijn er nog steeds, ook met het geheugen wat er in zat vanuit de fabriek... Dat wordt hem omruilen voor een ander exemplaar. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Corsair geheugen, hebben kitjes die speciaal gemaakt zijn voor een Mac.

Draai zelf met 4x8GB in mijn 2011 model en nog nooit een issue mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom ook veel het antwoord tegen dat mensen in hun iMac (late 2105-27") er 2x 8gb bij doen...en dus zo met de 8gb standaard aan 24gb komen..

Klopt of kan dit wel....ik dacht dat de ram-bankjes altijd gelijkwaardig moesten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:30:
Ik kom ook veel het antwoord tegen dat mensen in hun iMac (late 2105-27") er 2x 8gb bij doen...en dus zo met de 8gb standaard aan 24gb komen..

Klopt of kan dit wel....ik dacht dat de ram-bankjes altijd gelijkwaardig moesten zijn...
Die config heb ik. Draait als een tierelier. Je moet wel per paar van 2 hebben, maar 2x4 en 2x8 kan dus wel.
BoringDay schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:09:
@GuidoH

Die KTA serie van Kingston is anders prima. Heb ik al meerdere keren geïnstalleerd en nog nooit problemen mee gehad.

[ Voor 33% gewijzigd door page404 op 22-02-2016 21:36 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks, zit er voor de rest nog haken en ogen, welk merk?

ik moet de set nog bestellen, misschien heeft de leverancier het ook wel..maar anders zelf handmatig
wat wellicht wel zo goedkoop is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:57
GeeMoney schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:10:
[...]

Een DMG file moet je zien als een image (of een zip file/archief zeg maar) De bedoeling is dat je die opent, en de applicatie vervolgens naar je Applications map sleept in je Finder.
Hierop word de applicatie daadwerkelijk gekopieerd naar je Applications map en kan je hem van daaruit starten :)
Dit heeft geholpen, bedankt voor je fijne uitleg.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:40

Exirion

Gadgetfetisjist

page404 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:34:
Die KTA serie van Kingston is anders prima. Heb ik al meerdere keren geïnstalleerd en nog nooit problemen mee gehad.
Klopt, de KTA-serie is gewoon Apple OEM geheugen. Werk gegarandeerd stabiel en ik heb het inmiddels in al m'n Macs gehad. Nooit problemen, dus ik vind die uitspraak nergens op slaan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31

JB

Cédric roelt!

Kun je op een of andere manier testen of je performance wel/niet anders is wanneer je 2 type geheugen in je iMac hebt zitten? Je kunt natuurlijk gewoon 1 type uit de iMac halen maar kun je het ook met software testen of het goed samenwerkt? Betreft overigens geheugen met dezelfde specs qua bussnelheid enz.

Waarom vraag ik dit; ik heb al eerder keer gevraagd of het zinvol was om de standaard 2x 2 GB erin te laten zitten toen ik uitgebreid heb met 2x 8 GB. Er zit nu dus 20 GB geheugen in maar wel 2 verschillende merken (Samsung en Corsair). Lees hier toch wel wat issues alhoewel ik er zelf geen last van heb maar als die 4 GB extra niet veel toevoegt is het wellicht beter eruit halen omdat je dan 1 type geheugen erin hebt zitten? Ik doe geen zwaar werk, draai alleen een VM zo af en toe, dus 16 GB is ook ruim voldoende.

Mijn boefje is liev!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:08
Ik zit een beetje met mijn gedachte bij een nieuwe computer en zit een beetje vast. Dacht aan een Mac Mini eerst voor Plex alleen toen bedacht ik mij dat ik misschien een game PC in elkaar kon zetten. Maar wat ik ook misschien wel het beste vindt werken is een alles in 1 pakket op me bureau, de iMac!

Dacht zelf aan de 27 inch met 5k display en dan met de i7. Ik heb het een beetje opgezocht dit was een 6500 serie en die kan goed met Plex en transcoden enzo. Hoor het alleen liever van iemand die hier eigen ervaring mee heeft. Is er iemand die een iMac heeft en op maximaal drie platformen tegelijk transcode? Bij mij doet Sonarr en Couch het werk voor fillms en series en download ik atm met uTorrent. Vervolgens zet die hem in de map en pakt Plex hem op en download die subs met Subzero. De consoles waar die heen moet streamen zijn Xbox One tweemaal en een PS4.

Iemand die mij hier een beetje de goeie richting in kan helpen of dit zelf in zo soort setting heeft/meer over weet?

• page404
  • Nu online

page404

Website says no

dglavimans schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:15:

Dacht zelf aan de 27 inch met 5k display en dan met de i7. Ik heb het een beetje opgezocht dit was een 6500 serie en die kan goed met Plex en transcoden enzo. Hoor het alleen liever van iemand die hier eigen ervaring mee heeft. Is er iemand die een iMac heeft en op maximaal drie platformen tegelijk transcode? Bij mij doet Sonarr en Couch het werk voor fillms en series en download ik atm met uTorrent. Vervolgens zet die hem in de map en pakt Plex hem op en download die subs met Subzero. De consoles waar die heen moet streamen zijn Xbox One tweemaal en een PS4.
Wil je 3 video's tegelijk transcoden en streamen naar andere apparaten? Ik kan me niet voorstellen dat je veel mensen gaat treffen die die eisen hebben.
Is dan niet de netwerkbandbreedte eerder een bottleneck?

• dglavimans
page404 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:46:
[...]

Wil je 3 video's tegelijk transcoden en streamen naar andere apparaten? Ik kan me niet voorstellen dat je veel mensen gaat treffen die die eisen hebben.
Is dan niet de netwerkbandbreedte eerder een bottleneck?
De kans, hoewel klein is er zeker aanwezig. Sowieso twee aangezien er vaak boven en beneden tegelijk wordt gekeken. Me laptop kan dit goed aan bedenk ik me trouwens dus als ik die twee cpu's even vergelijk... 8)7 Lenovo Y500 is dat.

De iMac is gewoon de meest goeie oplossing voor me te kleine kamer. Gamen doe ik op consoles. Serieuze mogelijkheid is deze dan aangezien de prijs ook is met toetsenbord en een goed scherm en een muis enzovoort. Maar ben echt afhankelijk van Plex geworden afgelopen jaren

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

dglavimans schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:15:

Iemand die mij hier een beetje de goeie richting in kan helpen of dit zelf in zo soort setting heeft/meer over weet?
2 moet sowieso geen probleem zijn. Ik heb zelf een iMac 27" uit 2011 met SickRage voor series en Plex als mediaserver. Er worden regelmatig 2 streams van 720p tegelijkertijd uitgezonden zonder haperingen of problemen, vanuit beide kanten.

Apparaten: iPad, Iphone, Macbook Air, en uiteraard gewoon uit de browser.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• dglavimans
Destianto schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:32:
[...]

2 moet sowieso geen probleem zijn. Ik heb zelf een iMac 27" uit 2011 met SickRage voor series en Plex als mediaserver. Er worden regelmatig 2 streams tegelijkertijd uitgezonden zonder haperingen of problemen.

Apparaten: iPad, Iphone, Macbook Air, en uiteraard gewoon uit de browser.
Dat is erg fijn om te horen! Vooral over de iPad en iPhone omdat deze veel gebruik maken maken van transcoden volgens mij!

Ga ik er toch maar voor sparen, gamen doe ik wel op consoles. Denk dat dit wel een apparaat is waar ik heel blij van kan worden gezien de iPad destijds met me heeft gedaan, nagenoeg de laptop vervangen voor beneden zitten :)

Nu maar het lange sparen, misschien tegen die tijd zelfs wel een nieuw model al haha.. Bedankt voor de snelle hulp/ervaringe. Nog een klein vraagje is of dit met hitte allemaal ook goed gaat? Kan me voorstellen omdat als hij moet transcoden enzo in zo kleine ruimte die erg warm wordt en misschien terug clockt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:09

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

ik heb een mac mini late 2011, deze werkt ok met plex de maximale aantal film dat ik afgespeeld heb was 3 zonder hapering, 1 op de Mac mini en 2 streamen naar 2x een iPad 1080p alles. ik moet wel zeggen toen alle 3 de streams tegelijk bezig waren leek het of de mac mini opsteeg zo hard blaasde de koeling. dit is nogsteeds niet fout voor een pc.
de iMac moet het allemaal makkelijk aan kunnen. ik heb zelf de iMac mid 2014 met de uitgebreide gpu en een i5 processor. deze werkt als een tierelier hoor de van nooit aanslaan met normaal gebruik of omzetten van films.

kortom je kan gerust een iMac pakken, een mac mini die voldoet denk ik nog wel als je kijkt dat mijn 2011 model het allemaal al kan

• dglavimans
Coldbullet schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:19:
ik heb een mac mini late 2011, deze werkt ok met plex de maximale aantal film dat ik afgespeeld heb was 3 zonder hapering, 1 op de Mac mini en 2 streamen naar 2x een iPad 1080p alles. ik moet wel zeggen toen alle 3 de streams tegelijk bezig waren leek het of de mac mini opsteeg zo hard blaasde de koeling. dit is nogsteeds niet fout voor een pc.
de iMac moet het allemaal makkelijk aan kunnen. ik heb zelf de iMac mid 2014 met de uitgebreide gpu en een i5 processor. deze werkt als een tierelier hoor de van nooit aanslaan met normaal gebruik of omzetten van films.

kortom je kan gerust een iMac pakken, een mac mini die voldoet denk ik nog wel als je kijkt dat mijn 2011 model het allemaal al kan
Ja Mac Mini zat ik ook naar te kijken alleen dan moet ik alle andere spullen ook weer apart halen, scherm enzovoort. Leek de iMac me een iets handigere oplossing. Gaat dat hem worden! Nu het minst leuke. Sparen.

Verwijderd

Het probleem met mijn iMac (random freezes) bleek uiteindelijk niet door het geheugen te komen, het probleem bleef bestaan na het terugzetten van het meegeleverde geheugen. Inmiddels de iMac teruggestuurd, nu weer afwachten en hopen dat het volgende exemplaar goed is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 09:34
Gisteren 8 GB extra geheugen in mijn iMac (i3 mid-2010, 4GB) geprikt, wat een verademing! Weg is de beach-ball en foto's bewerken in Lightroom gaat nu ook lekker vlot, ondanks dat ik een 5200 rpm HDD heb (budget laat even geen inbouw van SSD toe). Kan nu weer een tijdje vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 22:28

RoyK

Hobby tekenaar

Sinds ik overben op El Captian vind ik mijn dagelijkse ergernissen wel flink gestegen. Ik heb steeds gezeur met iCloud die hij niet wil onthouden. Raampjes die dus om de haverklap op je scherm verschijnen met, wil je even inloggen op je iCloud. Is regelmatig de dock verdwenen van mijn cintiq scherm en staat hij op de iMac terwijl mn cintiq het hoofdscherm is. Dan moet ik mijn scherm uit en weer aan zetten zodat de Dock weer op zijn plek staat. Zijn de drivers van Wacom helaas niet goed werkende. mogelijk komt dit omdat Apple een paar beveiliging aanpassingen heeft gemaakt en drivers niet diep genoeg geinstalleerd kunnen worden. Hierdoor moet ik na iedere boot mijn Wacom drivers weer installeren en mn scherm kalibreren. After Effects klapt bij het minst geringste eruit. Dit is natuurlijk (lijkt me) een Adobe ding, maar toch, ****** irritant als je iets af probeert te krijgen. Steeds zit mn 12 gig geheugen tot op zijn max vol. Alsof alles steeds meer vraagt van je geheugen en loop ik achter tal van kleine dingetjes aan waaraan ik me begin te irriteren. Zoals het er nu uitziet moet ik nog wel heel even doorzitten met mn iMac dus ik hoop dat op kort termijn een aantal zaken weer op orde komen zodat de algemene beleving weer een beetje omhoog krikt.

[ Voor 22% gewijzigd door RoyK op 26-02-2016 15:04 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RoyK schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:01:
Sinds ik overben op El Captian vind ik mijn dagelijkse ergernissen wel flink gestegen. Ik heb steeds gezeur met iCloud die hij niet wil onthouden. Raampjes die dus om de haverklap op je scherm verschijnen met, wil je even inloggen op je iCloud. Is regelmatig de dock verdwenen van mijn cintiq scherm en staat hij op de iMac terwijl mn cintiq het hoofdscherm is. Dan moet ik mijn scherm uit en weer aan zetten zodat de Dock weer op zijn plek staat. Zijn de drivers van Wacom helaas niet goed werkende. mogelijk komt dit omdat Apple een paar beveiliging aanpassingen heeft gemaakt en drivers niet diep genoeg geinstalleerd kunnen worden. Hierdoor moet ik na iedere boot mijn Wacom drivers weer installeren en mn scherm kalibreren. After Effects klapt bij het minst geringste eruit.
Zo, als ik daar dagelijks mee te maken had dan zou ik er echt helemaal klaar mee zijn :/

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dat kan je wel zeggen. Maar ik heb ook geen tijd om daar grondig even de bezem door heen te halen. Het werk gaat door en moet af. Nu er nieuwe CPU's en wellicht een nieuwe lijn nvidia kaarten aan zit te komen, wacht ik ook nog even met een dikke upgrade. Dus, aanploeteren, irriteren en dan weer even af en toe van me af klagen hier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Is een clean install op een losse partitie geen tijdelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Exirion schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:07:
Is een clean install op een losse partitie geen tijdelijke oplossing?
Ik heb helaas geen ruimte. Ik ben nu met gigabytes aan het schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mroffbeat
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-09 13:04
RoyK schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 21:12:
[...]

Ik heb helaas geen ruimte. Ik ben nu met gigabytes aan het schuiven.
Ik zou eerst beginnen met een nieuw account aan te maken en kijken welke problemen er blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

yleeuw schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:35:
[...]
Ik zou eerst beginnen met een nieuw account aan te maken en kijken welke problemen er blijven hangen.
Weinig, want daarmee heb je al je aangeschafte software en settings niet zomaar mee ;)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

RoyK schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:01:
Sinds ik overben op El Captian vind ik mijn dagelijkse ergernissen wel flink gestegen. Ik heb steeds gezeur met iCloud die hij niet wil onthouden. Raampjes die dus om de haverklap op je scherm verschijnen met, wil je even inloggen op je iCloud. Is regelmatig de dock verdwenen van mijn cintiq scherm en staat hij op de iMac terwijl mn cintiq het hoofdscherm is. Dan moet ik mijn scherm uit en weer aan zetten zodat de Dock weer op zijn plek staat. Zijn de drivers van Wacom helaas niet goed werkende. mogelijk komt dit omdat Apple een paar beveiliging aanpassingen heeft gemaakt en drivers niet diep genoeg geinstalleerd kunnen worden. Hierdoor moet ik na iedere boot mijn Wacom drivers weer installeren en mn scherm kalibreren. After Effects klapt bij het minst geringste eruit. Dit is natuurlijk (lijkt me) een Adobe ding, maar toch, ****** irritant als je iets af probeert te krijgen. Steeds zit mn 12 gig geheugen tot op zijn max vol. Alsof alles steeds meer vraagt van je geheugen en loop ik achter tal van kleine dingetjes aan waaraan ik me begin te irriteren. Zoals het er nu uitziet moet ik nog wel heel even doorzitten met mn iMac dus ik hoop dat op kort termijn een aantal zaken weer op orde komen zodat de algemene beleving weer een beetje omhoog krikt.
Schijnt nogal een issue te zijn toch met Wacom en de niet niewste Cintiq's op El Capitan, zie ook:
http://forum.wacom.eu/viewtopic.php?t=26251

Misschien helpt deze post je

"- If your Cintiq is not recognized and not working correctly, restart the Mac with the Cintiq left on.
- Once the Cintiq is working correctly, don't turn it off without first putting the Mac to sleep.
- When your Cintiq is powered down, you can wake your Mac and use it normally.
- To turn your Cintiq back on, put the Mac to sleep first. You can wake the Mac once the Cintiq's power light changes from orange to blue.

In short, don't touch the Cintiq's power button unless the Mac is asleep. This isn't foolproof, but it works 9 out of 10 times on my setup (21.5-inch, Late 2013 iMac, El Capitan 10.11.1, Cintiq 21UX). Hopefully it gives Wacom a clue as to what the problem is."

En vwb je geheugen wat volloopt kan dat door library's die heel groot worden of soort van indexeren (Windows dingetje) komen?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Thanks voor het meedenken. Ik heb geleerd dat El Captain de drivers niet wil vasthouden door een zwaardere beveiliging. Of Wacom nu geen goede drivers heeft gemaakt die niet diep genoeg geïnstalleerd worden, of dat Apple het onmogelijk maakt om Wacom zijn drivers te kunnen installeren, kan ik niet zeggen.

Als ik de iMac dus uitzet en weer aan, zijn de drivers er niet meer. Ik moet dus elke dag de drivers installeren en dan mn iMac niet uitzetten. De boel kalibreren etc. Het verhaal wat je post is natuurlijk eigenlijk te gek voor woorden. Er staat voor een kapitaal aan professioneel materiaal op mijn bureau en ik ben met plakbandjes en potjes en pannetjes de boel aan het repareren (metafoor). Plus de tools die problemen hebben. Niet alleen bij mij, ik hoor een heleboel klagen over hun adobe tools. Staat mogelijk helemaal los van OSX overigens. Het helpt alleen niet.

Betreft het geheugen, ik heb er 12 gb in zitten. Het gaat allemaal nog wel, maar het zit continu vol. Ik ben mn iMac denk ik gewoon ontgroeid. Ik moet nog even volhouden tot mn upgrade. Ik moest denk ik even van me afzeuren :)

[ Voor 9% gewijzigd door RoyK op 26-02-2016 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik zou er een dagje weekend voor opofferen. De avond ervoor log je Adobe CC uit en maak je een extra backup van al je bestanden op een losse disk. Uitloggen is belangrijk, ik was dat een keer vergeten en het heeft wat moeite gekost om mijn subscription weer op een tweede apparaat actief te krijgen. Wat betreft die backups: als het goed is heb je natuurlijk al verschillende recente backups, dus zo heel veel tijd hoeft dat niet te kosten. Ik kies bij een clean install tegenwoordig liever voor handmatige backups van mijn home-folder dan te vertrouwen op een Time Machine-backup op de Time Capsule. Voor je het weet krijg je de sparsedisk met geen mogelijkheid gemount, zoals ik een keer mocht ervaren.

Vervolgens een complete format en clean install. Je applicaties opnieuw installeren en selectief de settings uit ~/Library terugzetten. Ook je werkbestanden.

Heb je daar geen zin in en/of wil je over een maand niet weer tegen hetzelfde aanlopen, dan koop je een pc met Core i7, 32 GB ram, een stapeltje ssd's en een monster van een grafische kaart.

Het alternatief is doorgaan met lelijke plakbandjes die loslaten, dat is ook niet bevorderlijk voor je productiviteit en je humeur. Volgens ben je nu al meer tijd kwijtgeraakt aan van je afzeuren en opnieuw drivers installeren dan een schone installatie zou kosten.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wacom drivers doen wel vaker gekke dingen, zie de problemen op hun forum. De huidige versie voor de Intuos Pro series (6.3.15-3) werken prima in El Capitan. Als ik de problemen zo lees ligt het meer aan de installatie dan aan de Wacom drivers want ook bij andere zaken lijkt hij niets te onthouden. Misschien nog een raar stukje software die roet in het eten gooit. Een herinstallatie kan inderdaad geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De 27" iMac uit 2011 heeft plaats gemaakt voor een 2015 model (5K).

Helaas zit er geen SSD in en het zelf doen is blijkbaar een stuk complexer geworden dan bij de wat oudere modellen. Op iFixit staat een gedetaileerde handleiding, echter heb ik geen zin om weer al die tools te moeten aanschaffen.

Ik kreeg dus de fantastische tip om te booten vanaf een externe SSD.

Wie heeft er hier ervaring mee en hoe bevallen de prestaties t.o.v. inbouw ?
Zijn er nog merkbare verschillen tussen USB 3.0 en Thunderbolt (2)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Nu online

page404

Website says no

Destianto schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 00:06:
De 27" iMac uit 2011 heeft plaats gemaakt voor een 2015 model (5K).

Helaas zit er geen SSD in en het zelf doen is blijkbaar een stuk complexer geworden dan bij de wat oudere modellen. Op iFixit staat een gedetaileerde handleiding, echter heb ik geen zin om weer al die tools te moeten aanschaffen.

Ik kreeg dus de fantastische tip om te booten vanaf een externe SSD.

Wie heeft er hier ervaring mee en hoe bevallen de prestaties t.o.v. inbouw ?
Zijn er nog merkbare verschillen tussen USB 3.0 en Thunderbolt (2)
Volgens mij kan je beter geen USB gebruiken omdat die geen trim ondersteunt. Het verdient aanbeveling om thunderbolt te gebruiken voor externe bootable disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06
Ik heb een late 2012 en had al heel snel een externe SSD om van te booten.
Ik heb hem aangesloten op mijn Thunderbolt poort en het booten gaat aanzienlijk sneller
dan vanaf de interne HDD.
Ik persoonlijk vind het een enorme vergissing van Apple om een interne 2/12" 4200 tpm schijf
te gebruiken bij dit soort machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 21:52

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik heb even een vraagje.

Is het mogelijk om met Mac roaming profiles te gebruiken? Zo ja, kan dat ook op een NAS?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Zeror schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:51:
Ik heb even een vraagje.

Is het mogelijk om met Mac roaming profiles te gebruiken? Zo ja, kan dat ook op een NAS?
Daarvoor heb je OSX Server nodig.
Ik gebruik zelf icm een Synology NAS wel Cloudsync van Synology om mijn documenten op elke pc/laptop in sync te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Nu online

page404

Website says no

SlowDown schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:25:
Ik heb een late 2012 en had al heel snel een externe SSD om van te booten.
Ik heb hem aangesloten op mijn Thunderbolt poort en het booten gaat aanzienlijk sneller
dan vanaf de interne HDD.
Ik persoonlijk vind het een enorme vergissing van Apple om een interne 2/12" 4200 tpm schijf
te gebruiken bij dit soort machines.
Welke enclosure heb jij gebruikt? Of heb je een externe ssd gekocht die al in een TB enclosure zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
page404 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:10:
[...]

Welke enclosure heb jij gebruikt? Of heb je een externe ssd gekocht die al in een TB enclosure zat?
Ben begonnen met deze pricewatch: LaCie Rugged Thunderbolt SSD 500GB Oranje dan 120GB en heb nu in dezelfde enclosure een pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
En ik ben dik tevreden.
Ben nu alleen aan het overpeinzen om een andere iMac aan te schaffen, eerst maar eens zien of
ik de huidige kwijt kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Nu online

page404

Website says no

SlowDown schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:20:
[...]

Ben begonnen met deze pricewatch: LaCie Rugged Thunderbolt SSD 500GB Oranje dan 120GB en heb nu in dezelfde enclosure een pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
En ik ben dik tevreden.
Ben nu alleen aan het overpeinzen om een andere iMac aan te schaffen, eerst maar eens zien of
ik de huidige kwijt kan raken.
Dank voor de info. Er is weinig te vinden over welke enclosures goed werken en of je bv zelf een SSD kan vervangen in zo'n ding. Is dan wel interessant om de kleinste Lacie te kopen en later een grotere disk te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlowDown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike P
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 14:13
Ik wil een iMac 5k kopen via de website van Apple, inclusief Apple Care. Ik wil 256 gb flash ipv de normale harde schijf. Kan ik de computer dan wel terugsturen onder de wet Koop op afstand of wordt het door die aanpassing maatwerk? Al veel over gelezen, maar kom er niet uit. Niet dat ik van plan ben hem terug te sturen trouwens, maar bij dode pixels of gele zwemen wil ik geen geneuzel over 'binnen onze marge' horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike P schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:56:
Ik wil een iMac 5k kopen via de website van Apple, inclusief Apple Care. Ik wil 256 gb flash ipv de normale harde schijf. Kan ik de computer dan wel terugsturen onder de wet Koop op afstand of wordt het door die aanpassing maatwerk? Al veel over gelezen, maar kom er niet uit. Niet dat ik van plan ben hem terug te sturen trouwens, maar bij dode pixels of gele zwemen wil ik geen geneuzel over 'binnen onze marge' horen.
Kan gewoon binnen 14 dagen terug. Heb zelf afgelopen week mijn custom iMac 5K teruggestuurd, morgen komt vervangend exemplaar binnen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike P
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:03:
[...]

Kan gewoon binnen 14 dagen terug. Heb zelf afgelopen week mijn custom iMac 5K teruggestuurd, morgen komt vervangend exemplaar binnen. :Y
Top, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 12:19
Belachelijk eigenlijk dat er anno 2016 standaard nog steeds geen ssd in de iMac zit imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 21-09 04:18
DBreda schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:03:
Belachelijk eigenlijk dat er anno 2016 standaard nog steeds geen ssd in de iMac zit imo.
Klopt.

Voor die hoge vanaf-prijzen (€ 1.529, we vergeten voor het gemak even de 1,6GHz versie, die had er nooit mogen komen) verwacht je minimaal een fusion drive (128GB SSD en 2TB HDD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 15:48

EgoPro

Time is an illusion.

Afgelopen week hield mijn iMac ermee op. (Mid 2011) Ik heb deze naar een APR gebracht, nu komt er onder garantie een nieuwe videokaart in. Nette service en je weet weer waarom je voor Apple kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Oef, genoeg kiespijn verhalen te lezen over Apple en service.. maar fijn voor je dat het gefixed wordt! Ook weer opgelost toch? En dat ze nog steeds old skool HDD schijfjes in de macs gooien.. dat is hun wurg strategie die ze al jaren op alle vlakken in hun business uitvoeren. Laten we wel zijn.. het is gewoon een bedrijf, en ze willen ook je laatste dubbeltje in je portemonnee hebben. Take it, or leave it strategie. Zolang we het allemaal slikken als zoete broodjes, zal het in stand blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 14:19

GerritGekke

Gamechanger

Ik wil in mijn iMac 27" late 2013 model een ssd plaatsen. De PCIe zou het mooiste zijn alleen past er geen thirt party ssd in. Jammer!

Andere optie is om de hdd te vervangen voor een ssd. Heb ik hier een temp sensor kabel voor nodig? Of kan het ook zonder.

Maar ik wat recent tegen kwam is het volgende: YouTube: 27" imac 2013 ssd fusion drive replacement in 15 minutes
Er is een extra ssd boven de hdd geplakt. Het is niet de fraaiste optie, maar als het werkt is het een vernufte oplossing.
Op het internet vind ik er vrij weinig over, eigenlijk niks behalve die video. Ik vroeg me dan ook af hoe de ssd samen met de hdd verbonden is, zou er een sata splitter op gezet zijn? De video geeft er verder weinig details over.

Voor de duidelijkheid, het gaat hier dus om de dunne iMac 27" model.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
EgoPro schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:17:
Afgelopen week hield mijn iMac ermee op. (Mid 2011) Ik heb deze naar een APR gebracht, nu komt er onder garantie een nieuwe videokaart in. Nette service en je weet weer waarom je voor Apple kiest.
Yup 6790 ati kaart recall actie, die loopt al een tijdje en logisch ook.

Want ze gaan allemaal stuk, beetje het Nvidia 8800 series verhaal alleen dan ati :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Sinds een week heb ik een iPhone 6 en wil ik graag mijn foto's overzetten naar de iMac.
Nu krijg ik de foto's wel overgezet maar zijn het kleine thumbnails van een resolutie 1024x768

Hoe krijg ik de originele foto over?

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sinds een aantal maanden gebeurd het heel soms dat m'n iMac scherm flikkert, zojuist weer. Zodra ik opnieuw start is het weer goed. Ik heb er een video van gemaakt.

Herkent iemand dit. Wat is hier aan de hand en kan dit worden opgelost? Het betreft de 27" iMac 2011.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Datafeest schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:43:
Sinds een aantal maanden gebeurd het heel soms dat m'n iMac scherm flikkert, zojuist weer. Zodra ik opnieuw start is het weer goed. Ik heb er een video van gemaakt.

Herkent iemand dit. Wat is hier aan de hand en kan dit worden opgelost? Het betreft de 27" iMac 2011.

[video]
Hele bekende. Is een stervende videokaart.

https://support.apple.com/nl-nl/HT203787 < hier meer info en aanmelden voor de recall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

GerritGekke schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:32:
Maar ik wat recent tegen kwam is het volgende: YouTube: 27" imac 2013 ssd fusion drive replacement in 15 minutes
Er is een extra ssd boven de hdd geplakt. Het is niet de fraaiste optie, maar als het werkt is het een vernufte oplossing.
Als ik die video bekijk krijg ik de indruk dat hij de fision drive gewoon heeft laten zitten en alleen de SSD aangesloten. Die oude fusion drive zit er dus als dummy in nu.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
sebastius schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 16:19:
[...]

Hele bekende. Is een stervende videokaart.

https://support.apple.com/nl-nl/HT203787 < hier meer info en aanmelden voor de recall.
Helaas valt deze GPU/iMac net niet onder het programma. :|

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Datafeest schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 17:08:
[...]

Helaas valt deze GPU/iMac net niet onder het programma. :|
Dan reflowen. Ik doe dat wel eens voor mensen, anderen bieden het ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Laatst online: 19-09 14:19

GerritGekke

Gamechanger

zonoskar schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 17:02:
[...]

Als ik die video bekijk krijg ik de indruk dat hij de fision drive gewoon heeft laten zitten en alleen de SSD aangesloten. Die oude fusion drive zit er dus als dummy in nu.
Dat moet inderdaad bijna wel. Ik dacht zelf aan een sata splitter, maar daarmee kan je niet twee keer data versturen.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
sebastius schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 17:44:
[...]

Dan reflowen. Ik doe dat wel eens voor mensen, anderen bieden het ook aan.
Aja, daar heb ik van gelezen. Oei, dat gaat dit over dit probleem! Goed om te weten. Ik kijk het aan en hoop dat het niet erger wordt. Indien wel, dan ga ik dit topic weer aanspreken =). Enig idee hoe lang het jou zou kosten, of iemand met gelijke ervaring? Dan kan ik een kosteninschatting maken alvast :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Datafeest schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:38:
[...]

Aja, daar heb ik van gelezen. Oei, dat gaat dit over dit probleem! Goed om te weten. Ik kijk het aan en hoop dat het niet erger wordt. Indien wel, dan ga ik dit topic weer aanspreken =). Enig idee hoe lang het jou zou kosten, of iemand met gelijke ervaring? Dan kan ik een kosteninschatting maken alvast :P
Tja, wisselt erg tussen reflowers. Ik vraag relatief veel misschien (100 euro) maar ik lever ook kwaliteit, koelpasta, uitstoffen etc :). Ik werk met een pre-heater, een hot-air installatie en een speciale nozzle op maat van de chip. Verder nog vloeimiddel erbij om de soldering zo goed mogelijk te maken :)

[ Voor 13% gewijzigd door sebastius op 15-03-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 20:51
Mars18 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:03:
Sinds een week heb ik een iPhone 6 en wil ik graag mijn foto's overzetten naar de iMac.
Nu krijg ik de foto's wel overgezet maar zijn het kleine thumbnails van een resolutie 1024x768

Hoe krijg ik de originele foto over?
De makkelijkste manier is met het programma Foto's of iPhoto. Dit zou vanzelf moeten openen wanneer je een apparaat met een camera aansluit, tenzij je dat hebt uitgeschakeld of het programma hebt verwijderd.
Van daaruit kun je je foto's beheren en exporteren in elk gewenst formaat, ook het originele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike P
Vanmiddag mijn 5k iMac (3.2/8gb/256 flash/390) binnen gekregen. Prachtig apparaat, maar hij maakt wel wat meer geluid dan ik verwacht had. En ook meer dan mijn oude Mac Mini 2011. Is het normaal dat je de fans in een stille kamer kunt horen terwijl ze op basissnelheid (1200 rpm) draaien? Het is geen verontrustend geluid, maar toch.

[ Voor 7% gewijzigd door Mike P op 15-03-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
sebastius schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:40:
[...]

Tja, wisselt erg tussen reflowers. Ik vraag relatief veel misschien (100 euro) maar ik lever ook kwaliteit, koelpasta, uitstoffen etc :). Ik werk met een pre-heater, een hot-air installatie en een speciale nozzle op maat van de chip. Verder nog vloeimiddel erbij om de soldering zo goed mogelijk te maken :)
Allright. Goed om te weten mocht het probleem escaleren :-)

🌞🍃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Datafeest schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:02:
[...]

Allright. Goed om te weten mocht het probleem escaleren :-)
Dat gaat het sowieso. Vrij binnenkort ook. Maak NU een backup van je data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Mike P schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:56:
Vanmiddag mijn 5k iMac (3.2/8gb/256 flash/390) binnen gekregen. Prachtig apparaat, maar hij maakt wel wat meer geluid dan ik verwacht had. En ook meer dan mijn oude Mac Mini 2011. Is het normaal dat je de fans in een stille kamer kunt horen terwijl ze op basissnelheid (1200 rpm) draaien? Het is geen verontrustend geluid, maar toch.
Wat hoor je dan? En wat doe je dat het gebeurd? Welke software als je geluid begint te horen?

Ik gebruik hem voor alledaagse dingen, maar ook voor web ontwikkeling en handbrake/mp4tools e.d. En ik hoor hem echt nooit. Heb precies dezelfde setup als jij. Als je video editing doet of games dan zul je hem wel sneller gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike P
Zonnetje83 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 23:01:
[...]

Wat hoor je dan? En wat doe je dat het gebeurd? Welke software als je geluid begint te horen?

Ik gebruik hem voor alledaagse dingen, maar ook voor web ontwikkeling en handbrake/mp4tools e.d. En ik hoor hem echt nooit. Heb precies dezelfde setup als jij. Als je video editing doet of games dan zul je hem wel sneller gaan horen.
De ventilator dus. :) Die hoor ik gewoon altijd, vanaf het moment dat ik hem aanzet, ongeacht wat ik ermee doe. Heel zachtjes. Als ik een raam openzet wordt het al overstemd door andere geluiden. Las op fora dat eigenlijk iedereen dat heeft, maar jij niet? Je werkt in een doodstille ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 19:25
Had hetzelfde met die ventilator, die van mij ratelde iets. Storend genoeg voor mij, dus heb 'm laten repareren. Ook 5k iMac m395 model.

Na reparatie hoor je 'm alleen zacht blazen, maar niet storend en valt eigenlijk nu niet op, ook een game als GTAV in bootcamp levert geen lawaai op.

Mensen die 'm niet horen kunnen beter checken of de ventilator wel werkt 😜 Je zou de ventilator niet moeten horen maar wel iets van luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier hoor ik de ventilator ook iets. Je moet er echt op gaan letten om hem echt te horen. En na de upgrade van het geheugen naar 32GB hoor ik hem iets minder. Zeker als we de iMac wat zwaarder belasten.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike P
Misschien is het inderdaad ook wel alleen luchtverplaatsing. Ik hoor geen ratel of zo, het is een zeer constant en ook niet echt storend geluid. Had alleen verwacht/gehoopt dat hij net zo stil zou zijn als mijn Mac Mini, die dan blijkbaar minder lucht verplaatste. Die hoorde ik alleen als ik lange tijd foto's bewerkte.

[ Voor 18% gewijzigd door Mike P op 18-03-2016 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Mike P schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:10:
[...]

De ventilator dus. :) Die hoor ik gewoon altijd, vanaf het moment dat ik hem aanzet, ongeacht wat ik ermee doe. Heel zachtjes. Als ik een raam openzet wordt het al overstemd door andere geluiden. Las op fora dat eigenlijk iedereen dat heeft, maar jij niet? Je werkt in een doodstille ruimte?
Ja, ik moet net als Daantje zegt echt mijn oor erbij houden om ook maar iets te horen....vergis je ook niet, op het internet hoor je sowieso altijd sneller iets als het niet goed is, dan wel. Je zult dus wellicht ook meer klachten tegenkomen.

Ik ben in ieder geval superblij met m'n iMac! Mocht de jouwe echt te snel herrie maken, dan zou ik er toch even mee langs de store gaan. Zo'n duur apparaat moet natuurlijk wel helemaal naar je wens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike P
Klopt, maar vanavond had ik een vriend over de vloer en die hoorde ook helemaal niks (tot hij zijn oor op het apparaat legde). Dus misschien heb ik gewoon een te goed gehoor. ;) Ik kijk wel even. Zit er niet zo op te wachten om met dat apparaat over straat te gaan. Mocht het me toch enorm gaan irriteren, doe ik het natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 23:01
Na een tijdje lurken toch maar eens een post om informatie te vergaren. Ik loop al geruime tijd met het idee om een Apple desktop te kopen maar zou graag wat advies willen voordat ik overga tot aanschaf. Zouden jullie überhaupt op dit moment tot aanschaf over gaan of wachten op een nieuw model?

Ik heb mijn oog in ieder geval laten vallen op het 27-inch 5K model. Het lukt me alleen niet om te kiezen tussen de 3 verschillende varianten die er zijn. De computer wordt gebruikt voor alledaagse taken en daarnaast zo af en toe wat Photoshop. Volstaat een M380 dan of kan ik het best voor de middenweg gaan en een M390 kiezen? Zit er qua geluidproductie van de fans nog verschil tussen de 3 kaarten?

De vorige iMac (2011) die ik had heb ik weg gedaan omdat ik de harde schijf te luid vond. Alsof er een oud model in zat. In hoeverre 'hoor' je een Fusion Drive draaien?

Vast bedankt :)

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond allemaal,

Ik was van plan een macbook Pro Retina 13 inch te kopen. Ik ga deze voornamelijk gebruiken voor Netflix, afspelen van HD videobestanden etc. Mijn plan is om deze dan aan te sluiten met HDMI kabel aan mijn TV. Ik ga er niet mee reizen.

Nou probeert iemand mij te overtuigen dat, als ik er toch niet mee ga reizen, ik veel beter de IMAC 27 inch 5K Retina kan kopen. Het beeld van de IMAC is vele malen beter volgens hem dan van m'n Macbook, zeker als ik hem op mijn TV aansluit.

Nou is mijn vraag. Is de IMAC echt zo veel beter qua beeldkwaliteit dan de optie die ik voor ogen heb? Het gaat me wel 800 euro meer kosten (ik wil namelijk de 256GB SSD).
En als ik toch de IMAC koop, kan ik hier ook met mijn Ziggo abbonement probleemloos TV kijken? En gaat dat ook beter beeld zijn? Als ik toch zo'n groot ding neerzet, dan kan ik net zo goed mijn 7 jaar oude TV wegdoen. toch? Ik zit op 3,5 meter afstand van het scherm, dus 27inch lijkt me groot genoeg (TV nu is 32 Inch).

Ik speel geen games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:14:
...
Ik ga deze voornamelijk gebruiken voor Netflix, afspelen van HD videobestanden etc. Mijn plan is om deze dan aan te sluiten met HDMI kabel aan mijn TV. Ik ga er niet mee reizen.
...
Koop geen MacBook Pro, koop geen iMac, maar koop een Apple TV4!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:14:
Goedenavond allemaal,

Ik was van plan een macbook Pro Retina 13 inch te kopen. Ik ga deze voornamelijk gebruiken voor Netflix, afspelen van HD videobestanden etc. Mijn plan is om deze dan aan te sluiten met HDMI kabel aan mijn TV. Ik ga er niet mee reizen.

Nou probeert iemand mij te overtuigen dat, als ik er toch niet mee ga reizen, ik veel beter de IMAC 27 inch 5K Retina kan kopen. Het beeld van de IMAC is vele malen beter volgens hem dan van m'n Macbook, zeker als ik hem op mijn TV aansluit.

Nou is mijn vraag. Is de IMAC echt zo veel beter qua beeldkwaliteit dan de optie die ik voor ogen heb? Het gaat me wel 800 euro meer kosten (ik wil namelijk de 256GB SSD).
En als ik toch de IMAC koop, kan ik hier ook met mijn Ziggo abbonement probleemloos TV kijken? En gaat dat ook beter beeld zijn? Als ik toch zo'n groot ding neerzet, dan kan ik net zo goed mijn 7 jaar oude TV wegdoen. toch? Ik zit op 3,5 meter afstand van het scherm, dus 27inch lijkt me groot genoeg (TV nu is 32 Inch).

Ik speel geen games.
Hoe ben je van plan TV te kijken op de iMac? Via streams?
Normaal gesproken sluit je een decoder aan op je TV om de reguliere zenders te bekijken. Netflix en dergelijke kan natuurlijk prima op een iMac maar vergeet niet dat vrijwel alle content niet geoptimaliseerd is voor zulke hoge resolutie. Met andere woorden; je hebt weinig profijt van de hoge resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties.

@SquareOne. Ik heb ziggo, dus was van plan dit via Horizon.tv te gaan doen. Maar wat je zegt is dat Netflix ed. net zo goed op een Macbook als op een Imac gaat spelen? Dus die 800 extra niet waard?

@Ikweethetbeter Met een apple TV kan je toch alleen streamen? Of kan je er tegenwoordig ook gedownloade bestanden opzetten? Mijn Wifi is helaas niet stabiel genoeg om HD bestanden te streamen vanaf een laptop. (deed dit via PS3 media server)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:49:
@Ikweethetbeter Met een apple TV kan je toch alleen streamen? Of kan je er tegenwoordig ook gedownloade bestanden opzetten? Mijn Wifi is helaas niet stabiel genoeg om HD bestanden te streamen vanaf een laptop. (deed dit via PS3 media server)
Ja, de Apple TV is gemaakt om te streamen. Dat doe je met NetFlix altijd, er is geen mogelijkheid om films eerst lokaal op te slaan.

Het is echter tegenwoordig ook mogelijk om films (bv je eigen films, dus niet die van NetFlix) op je Apple TV4 op te slaan. En met bv VLC kun je lokaal opgeslagen films bekijken.

Zie bv ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Ik gebruik thunderbird als mail programma, nu zet die automatisch bijlages op het bureaublad neer, erg vervelend.

Bij instellingen staat het zelfs op eerst vragen, maar dan nog doet hij het automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klein vraagje voor de late imac 27"

ik zag dat meerdere mensen 16gb bij de standaard 8gb ram prikken...

nu hoor ik dat ze bij een "build-to-order" imac de boel dicht kitten...??
dus dat het ram niet meer geupgrade kan worden...klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:22:
nu hoor ik dat ze bij een "build-to-order" imac de boel dicht kitten...??
dus dat het ram niet meer geupgrade kan worden...klopt dat?
De 27-inch heeft gewoon nog een ram Access door, dus daar kan je als gewone eindgebruiker nog bij.

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke super thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn glasplaat van mijn iMac aan de achterkant schoonmaken.
Wat is nou de beste manier?

Want ik heb het net gedaan, opzich wel schoner (gebruik gemaakt van een brillen doekje) :*) maar nog steeds niet brand schoon.

Het glas eraf halen ging ook super easy, een goeie zuignap en plop :)

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

WinterBase schreef op zondag 20 maart 2016 @ 13:56:
Na een tijdje lurken toch maar eens een post om informatie te vergaren. Ik loop al geruime tijd met het idee om een Apple desktop te kopen maar zou graag wat advies willen voordat ik overga tot aanschaf. Zouden jullie überhaupt op dit moment tot aanschaf over gaan of wachten op een nieuw model?

Ik heb mijn oog in ieder geval laten vallen op het 27-inch 5K model. Het lukt me alleen niet om te kiezen tussen de 3 verschillende varianten die er zijn. De computer wordt gebruikt voor alledaagse taken en daarnaast zo af en toe wat Photoshop. Volstaat een M380 dan of kan ik het best voor de middenweg gaan en een M390 kiezen? Zit er qua geluidproductie van de fans nog verschil tussen de 3 kaarten?

De vorige iMac (2011) die ik had heb ik weg gedaan omdat ik de harde schijf te luid vond. Alsof er een oud model in zat. In hoeverre 'hoor' je een Fusion Drive draaien?

Vast bedankt :)
Ik werk met een iMac uit 2011 en dat gaat nog steeds meer dan redelijk. Daar Photoshop ik non-stop op. Als je naar een iMac ga die op dit moment nieuw is in de apple store, zit je gewoon snor. Zeker als je hier en daar een beetje met Photoshop rommel is het sowieso niet boeiend om daar een hele computer op af te stellen. Een iMac is in de basis prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 23:01
RoyK schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:43:
[...]

Ik werk met een iMac uit 2011 en dat gaat nog steeds meer dan redelijk. Daar Photoshop ik non-stop op. Als je naar een iMac ga die op dit moment nieuw is in de apple store, zit je gewoon snor. Zeker als je hier en daar een beetje met Photoshop rommel is het sowieso niet boeiend om daar een hele computer op af te stellen. Een iMac is in de basis prima.
Bedankt voor het alsnog beantwoorden van mijn bericht :) Heb inmiddels zo'n 4 weken een 5K iMac in gebruik en ben er tot op heden zeer blij mee :D

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb pas geleden bij iemand een SSD in een iMac 11,2 gezet en een Bootcamp Windows 7 installatie gedaan. De SSD is geplaatst incl. thermal sensor gekocht via http://www.onlinemacwinkel.nl

Onder OSX gaat alles goed. Maar in Windows wordt de achterkant van de Mac super heet. De CPU cores zijn ongeveer 70 graden bij enkel zoeken naar updates en wat browsen. De SSD is 40 graden. Dit lijkt me niet extreem. Iemand ervaring hiermee. Heb Mac Fan control geïnstalleerd om de fans wat extra te laten draaien waardoor de temperatuur zo'n 5 graden minder is nu per CPU core. Echter blijft de iMac heet aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De discussie over de bruikbaarheid van Macs in professionele omgeving zijn afgesplitst naar Macs voor professionele gebruikers :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Laatst online: 00:07

KRAI.7

Bwoah...

Hallo allemaal! :)

Ik heb op Marktplaats een opknap iMac op het oog van 2008, waarvan de HDD eruit is gehaald. Nu wil ik even langsgaan om te kijken hoe de iMac eraan toe is (fysiek, maar ook of alles intern nog in orde is), dus wil ik ter plekke even een Apple Hardware Test draaien.

Nu is dit sowieso al niet mogelijk doordat de originele schijf weg is, maar daarop heb ik bedacht om via USB een opstartbare AHT te maken. Nu vraag ik mij af: gaat hij AHT opstarten als hij merkt dat er geen HDD in zit? Ik kan hier niks over vinden op internet, ook niet echt op de supportpagina van Apple.

Hopelijk weten jullie het antwoord hierop, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58
ikweethetbeter schreef op zondag 06 maart 2016 @ 19:33:
[...]

Klopt.

Voor die hoge vanaf-prijzen (€ 1.529, we vergeten voor het gemak even de 1,6GHz versie, die had er nooit mogen komen) verwacht je minimaal een fusion drive (128GB SSD en 2TB HDD).
Het blijft bij de geruchtenmachine horen, maar bij de aan te kondigen zaken in september zouden er kleine upgrades in iMac's komen waardoor de 27" standaard een fusion drive zou krijgen... Ik wacht daar nog even op ;)

Een grotere upgrade mag uiteraard ook: het design is alweer 4 jaar oud t.z.t. :+

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
ralphilosophy schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:20:
Een grotere upgrade mag uiteraard ook: het design is alweer 4 jaar oud t.z.t. :+
Het ontwerp is nog steeds mooi! Betere specificaties, standaard een 500GB-1TB SSD voor de instapprijs, zou erg welkom zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:33:
[...]

Het ontwerp is nog steeds mooi! Betere specificaties, standaard een 500GB-1TB SSD voor de instapprijs, zou erg welkom zijn!
Vergeet de 64GB RAM niet. :+ Moet kunnen voor instapprijs... Zolang die prijs maar hoog genoeg is. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Mijn toetsenbord is vreemd aan het doen, de bovenste rij letters werkt niet naar behoren.

Als ik bijvoorbeeld de R intik schrijft die few

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars18 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:11:
Mijn toetsenbord is vreemd aan het doen, de bovenste rij letters werkt niet naar behoren.

Als ik bijvoorbeeld de R intik schrijft die few
Voert hij gelijk die tekst in of geeft hij het als een suggestie? Kijk eens bij "System Preferences > Keyboard > Text". Wat gebeurt er als je "Correct spelling automatically" uitzet? Of staat er in de tabel links iets wat dit kon veroorzaken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:34:
[...]

Voert hij gelijk die tekst in of geeft hij het als een suggestie? Kijk eens bij "System Preferences > Keyboard > Text". Wat gebeurt er als je "Correct spelling automatically" uitzet? Of staat er in de tabel links iets wat dit kon veroorzaken? :)
Hij voert direct de tekst in. Ik ga kijken naar de suggestie van je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars18 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:42:
[...]

Hij voert direct de tekst in. Ik ga kijken naar de suggestie van je
Interessant. Het klinkt als een software-issue eigenlijk. En anders je toetsenbord, maar zou raar zijn als die 3 letters typt ipv 1.

Nog een idee om uit te proberen:

"System Preferences > Keyboard > Show Keyboard, Emoji, Symbol Viewers in menu bar" aanvinken, daarna in menu bar "Show Keyboard Viewer". Dan krijg je een software-keyboard. Als hij het daar ook mee doet, ligt het aan software. Anders aan je toetsenbord, gok ik zo. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:16:
[...]

Interessant. Het klinkt als een software-issue eigenlijk. En anders je toetsenbord, maar zou raar zijn als die 3 letters typt ipv 1.

Nog een idee om uit te proberen:

"System Preferences > Keyboard > Show Keyboard, Emoji, Symbol Viewers in menu bar" aanvinken, daarna in menu bar "Show Keyboard Viewer". Dan krijg je een software-keyboard. Als hij het daar ook mee doet, ligt het aan software. Anders aan je toetsenbord, gok ik zo. :9
Bedankt voor je reacties. Gisteravond de mac weer aangezet, en toetsenbord werkten vanuit zich zelf opeens weer helemaal goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Wat ik me eigen afvroeg. Kan ik mijn Thunderbolt scherm op een nieuwe iMac 5k 27 inch aansluiten? Na wat Googlen kwam zag ik wel dat je de schermen kan aansluiten of de retina iMacs maar zag de versie van 2015 er niet bij staan.

Tevens wil ik nu een nieuwe iMac aanschaffen. Mijn MacBook Pro Retina heeft last van de hitte en komt al uit 2012. Is het een goede optie om nu een iMac aan te schaffen met i7 en 4gb videogeheugen 512GB SSD + 32 GB geheugen.

Of moet je echt wachten tot er nieuwe mac's aangekondigd worden. Wat zal de upgrade zijn.. snellere USB.. Thunderbolt 3?

Ik gebruik het voor mij werk als grafisch ontwerp en webdesigner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Studiocitroen schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:40:
Wat ik me eigen afvroeg. Kan ik mijn Thunderbolt scherm op een nieuwe iMac 5k 27 inch aansluiten? Na wat Googlen kwam zag ik wel dat je de schermen kan aansluiten of de retina iMacs maar zag de versie van 2015 er niet bij staan.

Tevens wil ik nu een nieuwe iMac aanschaffen. Mijn MacBook Pro Retina heeft last van de hitte en komt al uit 2012. Is het een goede optie om nu een iMac aan te schaffen met i7 en 4gb videogeheugen 512GB SSD + 32 GB geheugen.

Of moet je echt wachten tot er nieuwe mac's aangekondigd worden. Wat zal de upgrade zijn.. snellere USB.. Thunderbolt 3?

Ik gebruik het voor mij werk als grafisch ontwerp en webdesigner.
Verwachte upgrade: http://buyersguide.macrumors.com/#iMac
Vooral die AMD 400-Series Polaris GPU is een behoorlijke boost en bij de huidige kaarten vaak veel meer geheugen. Hopelijk in september iets meer info over nieuwe Mac's. Het wachten op de diverse Mac's gaat nu wel erg lang duren.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
GerardVanAfoort schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:47:
[...]

Verwachte upgrade: http://buyersguide.macrumors.com/#iMac
Vooral die AMD 400-Series Polaris GPU is een behoorlijke boost en bij de huidige kaarten vaak veel meer geheugen. Hopelijk in september iets meer info over nieuwe Mac's. Het wachten op de diverse Mac's gaat nu wel erg lang duren.
Ja duurt inderdaad lang. Ik heb er al 1 besteld. Die kan je weer ruilen binnen 14 dagen... Mocht Apple 7 september nieuwe iMacs aankondigen :P

Toevoeging:

Ik heb mijn Thunderbolt scherm gekoppeld aan mijn iMac 5k. Nu heb ik alleen het idee dat deze minder fel/helder is. Opzich logisch want het 5k scherm is waarschijnlijk veel helderder. Maar graag zou ik willen weten of andere ook die ervaringen hebben. Want als ik naar het scherm van de iMac kijk. En daarna naar het TB scherm dan lijkt het net of die niet op volle helderheid staat.

sja voor mijn werk heb ik wel een extra TB scherm nodig. Door het retina scherm is het niet makkelijk om daar een website in te ontwerpen...

Heeft iemand daar ervaring mee?

[ Voor 34% gewijzigd door Citroentaart op 02-09-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Ik heb mijn Thunderbolt scherm gekoppeld aan mijn iMac 5k. Nu heb ik alleen het idee dat deze minder fel/helder is. Opzich logisch want het 5k scherm is waarschijnlijk veel helderder. Maar graag zou ik willen weten of andere ook die ervaringen hebben. Want als ik naar het scherm van de iMac kijk. En daarna naar het TB scherm dan lijkt het net of die niet op volle helderheid staat.

sja voor mijn werk heb ik wel een extra TB scherm nodig. Door het retina scherm is het niet makkelijk om daar een website in te ontwerpen...

Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Studiocitroen schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:24:
Vergelijk ze eens bij een egaal wit scherm. Een afwijkende gamma-curve kan namelijk ook een heel andere indruk van de helderheid geven. Bij een volledig wit scherm heb je dit effect niet. En hoe oud is dat losse scherm? Elk scherm wordt met elk branduur minder fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Exirion schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:19:
[...]

Vergelijk ze eens bij een egaal wit scherm. Een afwijkende gamma-curve kan namelijk ook een heel andere indruk van de helderheid geven. Bij een volledig wit scherm heb je dit effect niet. En hoe oud is dat losse scherm? Elk scherm wordt met elk branduur minder fel.
Het TB scherm is een stuk minder helder. Geeft minder licht. Eerder hing er een macbook pro retina aan. Toen leek hij feller. (meer licht te geven). Het scherm is bijna 4,5 jaar oud. Zal het daar aan liggen?

Hopen dat Apple een update uitbrengt. Maar ja hoe we dat met webdesign en retina moeten omgaan weet ik niet. 8)7
Pagina: 1 ... 42 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9