[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:33

Grin

Ride si sapis.

Ik blijf het een fascinerend stukje Apple-hardware vinden; die T2 chip. Ik vraag me af hoe lang onze discussie nog gedoogd wordt in dit topic, aan de andere kant is het weer eens wat anders dan de gebruikelijke discussies. We horen het vanzelf! Daarbij is het ook gewoon een component van de iMac Pro, dus nog één laatste post van mijn visie/vermoeden hierover. :)
Tot zover in ieder geval bedankt voor jouw inzichten hierover @ppl!
ppl schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:31:
[...]
Om het heel simpel te stellen kan het ook niet anders dan dat de key in het geheugen wordt gezet (die nu door de T2 afgeschermd wordt waardoor het allemaal moeilijker wordt) omdat je een draaiend systeem continu moet kunnen encrypten en decrypten naarmate je data aan het lezen en wegschrijven bent.
[...]
Mee eens, ergens moet de volume sleutel in een geheugen worden gezet. Maar ik gebruik hier bewust een ander lidwoord, namelijk: een. Niet: het.
Hoe vaak ik het document ook doorlees en de afbeeldingen bekijken... Ik blijf bij mijn vermoeden dat, door de class key, de volume key beveiligd is door een door de T2 chip beschermd/beheerd geheugen. Wat mij sterkt in mijn vermoeden is:
In addition to the security components, the T2 chip integrates several controllers found in other Mac systems - like the system management controller, image signal processor, audio controller, and SSD controller.
Dus ook de SSD controller is onderdeel van deze T2 chip. Hiermee wordt het een stuk eenvoudiger om, zoals jij al stelde: een draaiend systeem continu te kunnen encrypten en decrypten naarmate je data aan het lezen en wegschrijven bent.
Ik blijf overtuigd van mijn vermoeden dat het met de T2 chip praktisch onmogelijk wordt om snel/simpel sleutels te ontfutselen. Met genoeg tijd en middelen kan je uiteraard alles hacken. Maar met deze T2 chip zou ik het wel aandurven, ook met het oog op wetgeving in de vorm van o.a. de AVG, een Mac met T2 chip in slaapstand te zetten. En daarmee zonder zorgen en met een goed gevoel beheerd te hebben.

Wellicht hebben anderen hier nog een onderbouwde mening over?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het maakt niet uit in welk geheugen het staat, het feit dat het in het geheugen staat is het probleem. Je moet die T2 zien als een computer in een computer met dus z'n eigen cpu en geheugen. Deze SoC heeft diverse taken waaronder dus ook het zijn van een ssd controller. In dit geval staat de T2 tussen de storage en de rest van het systeem in en juist daardoor wordt het allemaal net even wat moeilijker. Maar nogmaals, dit geldt dus alleen voor de interne storage, niet de externe (bijv. een usb stick die op de computer is aangesloten).

Ik persoonlijk heb geen moeite om welke Mac dan ook in slaapstand te zetten :) Je kunt namelijk ook gewoon via de pmset tool de fvdestroykeyonstandby inschakelen en zorgen dat je machine sneller in standby gaat (je kunt bijv. instellen dat ie na 5 minuten slapen automatisch in de standby gaat).

Maar ja, iemand wilde een reden waarom je de Mac niet zou hibernaten :+

Edit: heb nog wat handige links met meer info over Filevault en ook die T2 chip in de nieuwe Macs:
- Analysis of FileVault 2 (1 van de eerste analyses hoe Filevault 2 in elkaar steekt)
- FileVault 2 and the rise of Apple File System (de wijzigingen die APFS met zich meebracht voor Filevault 2; gast heeft meer van dit soort artikelen geschreven waaronder ook eentje dat ze sinds 10.13 zijn overgestapt naar secure tokens voor user accounts)
- Mac OS Forensics: Attacking FileVault 2 (korte opsomming van de aanvalsmogelijkheden, neemt de T2 niet mee want dat was er toen nog niet maar laat wel zien waarom beheer van je keys belangrijk is (dit gebeurd nu dus middels de T2))
- Secure Enclave, Mac SSD hardware encryption and the future of FileVault (sluit aan op onze analyse hier)
- T2, FileVault and brute force attack protection (het exacte issue)
- SecureBoot & the 2017 iMac Pro (belangrijke info voor wie de iMac van iets anders wil laten booten)

[ Voor 46% gewijzigd door ppl op 24-12-2018 17:23 ]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:59
Ik wil in een iMac 27inch 2017 het geheugen uitbreiden.
Nu zit hier 2x4GB en 4 sloten. Wil hier een setjes van 2x8GB toevoegen.
Is het dan zo:

slot 1 - 4GB
slot 2 - 8GB
slot 3 - 4GB
slot 4 - 8GB

of

slot 1 - 4GB
slot 2 - 4GB
slot 3 - 8GB
slot 4 - 8GB
Iemand ervaring mee? Op internet lees ik verschillende verhalen.

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 10:41
Bij het opnieuw installeren en inrichten van imac heb ik nieuwe partities aangemaakt. Daarbij maakte ik een fout en gooide ik ze weg en begon opnieuw. Hier is disk utility op vast gelopen. Na een herstart ziet disk util nog maar 264Gb van de 1Tb. First aid levert niks op.
Zocht al naar iets van een tool om de disk te repareren maar vind geen freeware. Iemand tips voor een oplossing via terminal of een ander gratis tooltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-07 12:15
DJ-Promo schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:56:
Ik wil in een iMac 27inch 2017 het geheugen uitbreiden.
Nu zit hier 2x4GB en 4 sloten. Wil hier een setjes van 2x8GB toevoegen.
......
Zie hier mijn settings

settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Ok dat is dus om en om de bankjes.

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 10:41
Als je hier naar beneden scrolled naar bericht van Daniel zie je dat je ze de modules van zelfde grote moet pairen om dualchannel te gebruiken. Dus bijvoorbeeld:

BANK 0/DIMM0: 4 GB - DDR3 - 1333 Mhz

BANK 1/DIMM0: 4 GB - DDR3 - 1333 Mhz

BANK 0/DIMM1: 8 GB - DDR3 - 1333 Mhz

BANK 1/DIMM1: 8 GB - DDR3 - 1333 Mhz

[ Voor 7% gewijzigd door Asprine op 21-09-2019 21:36 ]

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-07 12:15
Asprine schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:35:
[...]

Als je hier naar beneden scrolled naar bericht van Daniel zie je dat je ze de modules van zelfde grote moet pairen om dualchannel te gebruiken. Dus bijvoorbeeld:

BANK 0/DIMM0: 4 GB - DDR3 - 1333 Mhz

BANK 1/DIMM0: 4 GB - DDR3 - 1333 Mhz

BANK 0/DIMM1: 8 GB - DDR3 - 1333 Mhz

BANK 1/DIMM1: 8 GB - DDR3 - 1333 Mhz
Top deze tip... meteen aangepast... Nu vliegt de Mac helemaal uit de bocht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 09:38
swiebert schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:05:
[...]

Top deze tip... meteen aangepast... Nu vliegt de Mac helemaal uit de bocht :-)
Overigens is het wel vreemd dat Crucial door z'n 16 GB "plankjes" heen is. Ik heb een nieuwe iMac 2019 en wilde meer dan die standaard 8 GB. 8 GB SODIMMs zijn nog te koop, maar de 16 GB zijn nergens meer te vinden, tenzij je de hoofdprijs op bv. Amazon betaalt.

Je wilt toch altijd "to the max", hoewel ik er nu 32 GB in heb zitten en dat is natuurlijk genoeg.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 09:38
Ander issue... @JottemJ kunnen we een keer de OP aanpassen ? Zie dat we nog in 2011 leven ;-)

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Zal een keer een benchmark draaien en daarna het geheugen verplaatsen. Voor nu doet ie het top. Die 24GB ram wordt goed gebruikt. De vorige iMac was een 2008 model met 4GB :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 21:12
loekf2 schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:02:
Ander issue... @JottemJ kunnen we een keer de OP aanpassen ? Zie dat we nog in 2011 leven ;-)
Voelt als gisteren ;) Ik zal 'm eens gaan bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzotje1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-01 09:30
Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar een iMac. Met een budget van Max 1000-1100,-.

Wat is aan te raden om de komende jaren vooruit te kunnen?

Model etc..

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-07 18:12
enzotje1 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:33:
Hallo iedereen,

Model etc..

Bedankt!
Nieuw, tweedehands?
Wat wil je met je Mac gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzotje1
ikweethetbeter schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:57:
[...]

Nieuw, tweedehands?
Wat wil je met je Mac gaan doen?
Tweedehands aangezien mijn budget,

De normale dagelijkse dingen. Alhoewel mijn vriendin houd van foto’s bewerken e.d is dit niet de hoofdzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-07 17:00
enzotje1 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:33:
Hallo iedereen,

Model etc..

Bedankt!
Ik denk dat je eerst de keus voor 21,5 of 27 inch moet maken. Dat maakt qua formaat en prijs namelijk nogal uit.

Ik zou proberen een iMac te vinden waar minstens een SSHD in zit of nog liever een SSD.
Met jouw budget kom je op de tweedehands markt best een heel eind

V&A aangeboden: Apple iMac 27 inch Retina 5K display (2014) 3,5GHz (Qwerty-US)

[ Voor 15% gewijzigd door yorroy op 19-10-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzotje1
yorroy schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:04:
[...]

Ik denk dat je eerst de keus voor 21,5 of 27 inch moet maken. Dat maakt qua formaat en prijs namelijk nogal uit.

Ik zou proberen een iMac te vinden waar minstens een SSHD in zit of nog liever een SSD.
Met jouw budget kom je op de tweedehands markt best een heel eind

V&A aangeboden: Apple iMac 27 inch Retina 5K display (2014) 3,5GHz (Qwerty-US)
Natuurlijk liefst 27inch aangezien ik altijd 24 gewend ben geweest van mijn windows pc, alhoewel als ik een betere spec kan krijgen op een 21,5 is dat ook geen issue voor mij..

Zoiets als dit;

https://www.pc070.nl/Webw...&utm_campaign=marktplaats

[ Voor 11% gewijzigd door enzotje1 op 19-10-2019 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:10

Typhone

Who Dares Wins

Ik kom er tot mijn schrik achter dat mijn iMac Retina dit jaar 5 jaar oud wordt. En deze wordt nog vrij regelmatig gebruikt voor een heel scala aan verschillende toepassingen. Aan helemaal niks merk ik dat dat ding 5 jaar oud is. Destijds duur maar inmiddels z'n waarde al 10-dubbel bewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Typhone schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:53:
Ik kom er tot mijn schrik achter dat mijn iMac Retina dit jaar 5 jaar oud wordt. En deze wordt nog vrij regelmatig gebruikt voor een heel scala aan verschillende toepassingen. Aan helemaal niks merk ik dat dat ding 5 jaar oud is. Destijds duur maar inmiddels z'n waarde al 10-dubbel bewezen.
Wij hebben hier zelfs een 27" iMac van 10 jaar oud (van mijn vader), nog met de oorspronkelijke harddisk van 1TB. Die wordt ook nog bijna dagelijks gebruikt, met Windows 10 8)7 (moest via een omweg). Zelf heb ik er een van 9 jaar oud (ruim anderhalf jaar geleden tweedehands gekocht) en daarvan weet ik niet of de oorspronkelijke harddisk erin zit, maar afgezien van het geratel werkt hij nog perfect. Zelf draai ik gewoon macOS High Sierra. Het design is in 10 jaar tijd nauwelijks veranderd.

[ Voor 4% gewijzigd door syltheboy op 29-10-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:58
Als ik een iMac koop met 8 GB ram (komt in twee latjes van 4 begrijp ik) en ik schaf dan zelf een 32 GB kit aan, heeft het dan nadeel om deze samen te voegen tot 40 GB (mits overeenkomstige specificaties uiteraard)? Geeft dit problemen / slechter performance dan de 8 eruit smijten en twee identieke latjes van 16 GB te gebruiken?

Kan mij herinneren dat je bij een Windows Pc erg moest opletten met geheugen ivm dual channel toestanden, maar met Mac heb ik hier geen ervaring mee.

Dus als iemand kan verduidelijken :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-07 13:54
Darks schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 00:28:
Als ik een iMac koop met 8 GB ram (komt in twee latjes van 4 begrijp ik) en ik schaf dan zelf een 32 GB kit aan, heeft het dan nadeel om deze samen te voegen tot 40 GB (mits overeenkomstige specificaties uiteraard)? Geeft dit problemen / slechter performance dan de 8 eruit smijten en twee identieke latjes van 16 GB te gebruiken?

Kan mij herinneren dat je bij een Windows Pc erg moest opletten met geheugen ivm dual channel toestanden, maar met Mac heb ik hier geen ervaring mee.

Dus als iemand kan verduidelijken :)
Een paar berichten naar boven is dit ook al uitgelegd. iMac gebruikt dual channel geheugen en mengen van modules van verschillende grootte zoals jij wil is mogelijk. Als het goed is zitten de standaard latjes in dual-channel-configuratie. Nieuwe latjes kun je er in principe gewoon bij prikken, waarbij ze dan om-en-om zitten met de bestaande modules. Waar je op moet letten is, dat dezelfde modules in dezelfde DIMM-slots zitten, niet in dezelfde BANK. Dus de 4GB modules allebei in DIMM0 en de 16GB modules allebei in DIMM1. Bij geheugenproblemen/foutmeldingen kun je ze eventueel nog omwisselen, waarbij je de modules met de hoogste capaciteit in DIMM0 plaatst en de laagste capaciteit in DIMM1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 16:25
Ik heb dit topic gevonden omdat ik aan het uitkijken ben naar een 2de hands Imac. Om meer specifiek te zijn het 27inch model: Intel i5 / 5k retina / Radeon M290x 2GB gpu./ late 2014.

Van zodra je gaat Googlen over dit specifiek model kom ik regelmatig heat issues tegen, wat de Imac naar sleep doet gaan.

Zelf heb ik enkel ervaring met de non 5k machines. Deze 2de hands Imac gaat een oude 2008 Imac vervangen voornamelijk office werk / non-gaming.

In hoeverre zijn deze heat issues correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik heb een iMac open gemaakt en nu wil ik het weer dichtmaken.
Bij het openen moest ik de zijkanten met een pizzasnijder openmaken. Het plakband wat het scherm tegen de de console (standaard) vastplakt is nu uiteraard stuk.

Hoe kan ik het beste dicht kan maken? Is dubbelzijdig plakband (wat goed plakt) voldoende, of is er speciale plakband waarmee ik dit kan doen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26

Exirion

Gadgetfetisjist

Qunix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:02:
Ik heb een iMac open gemaakt en nu wil ik het weer dichtmaken.
Bij het openen moest ik de zijkanten met een pizzasnijder openmaken. Het plakband wat het scherm tegen de de console (standaard) vastplakt is nu uiteraard stuk.

Hoe kan ik het beste dicht kan maken? Is dubbelzijdig plakband (wat goed plakt) voldoende, of is er speciale plakband waarmee ik dit kan doen?

Alvast bedankt.
5 seconden met Google: https://www.fixyourmac.nl...adhesive-tape-strips.html

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
"adhesive tape strips" betekent dubbelzijdig plakband strepen. Wat maakt het zo anders? Bevat het een type lijm waar ik rekening mee moet houden?

Overigens vertrouw ik die link niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Qunix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:23:
?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Qunix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:23:
[...]

"adhesive tape strips" betekent dubbelzijdig plakband strepen. Wat maakt het zo anders? Bevat het een type lijm waar ik rekening mee moet houden?

Deze zijn gewoon speciaal op maat gesneden zodat je deze op de iMac kan aanbrengen. Wat is er mis met de link?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 15:52
nieuws: Gerucht: Apple presenteert eind juni nieuwe iMac met dunnere schermra...

Het ziet er naar uit dat de iMac eindelijk een (broodnodige) update gaat krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:01
zou voor mij wel een reden zijn om de imac aan te schaffen.
Ben alleen benieuwd of het toch de ARM processor al gaat worden of alleen nieuw uiterlijk.

Beide zou een hele stap vooruit kunnen zijn maar zal menig persoon moeten kijken hoe dat gaat met bootcamp etc..

eerste render (ook al is het conceptueel) zien er niet onaardig uit. Kan de stijl van de mac pro en bijbehorende schermen ook wel waarderen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
koentjuh1987 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:23:
[...]

zou voor mij wel een reden zijn om de imac aan te schaffen.
Ben alleen benieuwd of het toch de ARM processor al gaat worden of alleen nieuw uiterlijk.

Beide zou een hele stap vooruit kunnen zijn maar zal menig persoon moeten kijken hoe dat gaat met bootcamp etc..
Voor mij ook, als het design maar wordt geüpdatet. Het huidige design ben ik meer dan zat.
Daarnaast verwacht ik ook geen HDD/Fusion Drive meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:01
MartijnMartijn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Voor mij ook, als het design maar wordt geüpdatet. Het huidige design ben ik meer dan zat.
Daarnaast verwacht ik ook geen HDD/Fusion Drive meer.
stond ook in het artikel. Moet eerlijk zeggen dat die techniek ook wel erg achterhaald is en een SSD toch als standaard wordt gezien.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Poll: Welk design spreekt jullie meer aan?
1
2
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402758&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48TZzNegg7B2gA3rQGCsJV6BVis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Z61Dic74EjhuPOxaPqYa9hR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEg02UkaUxd8ZvJt7yj9qQwjWJ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k50komiu3nkFfIZR0imE4JbQ.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 10-06-2020 13:13 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Zo zou het moeten zijn ja! Graag wel met VESA-mount om goed ergonomisch te kunnen werken i.p.v. onderzetters etc. te moeten gebruiken voor de juiste werkhoogte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Helaas geen redesign voor de iMac. Gezien de keynote altijd ongeveer twee uur duurt, maar gisteren nog ongeveer 15 minuten over was (keynote duurde 1:45 minuten) lijkt het erop dat ze hem hebben geschrapt op het laatste moment. Vandaar ook de berichtgeving vanuit de 'leakers'.

Nu kom je in een spagaat: wacht je tot de Intel iMac waarover Tim op het laatste over sprak (we have some nice Intel Macs in the pipeline) of wacht je dan tot de eerste ARM iMac?

Ben benieuwd naar de reden van de vertraging. Ook Kuo meldt dat de nieuwe iMac niet in Q3 maar in Q4 zal komen. Misschien de huidige economie? Veel mensen zullen nu niet een nieuwe iMac top of mind hebben verwacht ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

MartijnMartijn schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:27:
Helaas geen redesign voor de iMac. Gezien de keynote altijd ongeveer twee uur duurt, maar gisteren nog ongeveer 15 minuten over was (keynote duurde 1:45 minuten) lijkt het erop dat ze hem hebben geschrapt op het laatste moment. Vandaar ook de berichtgeving vanuit de 'leakers'.

Nu kom je in een spagaat: wacht je tot de Intel iMac waarover Tim op het laatste over sprak (we have some nice Intel Macs in the pipeline) of wacht je dan tot de eerste ARM iMac?

Ben benieuwd naar de reden van de vertraging. Ook Kuo meldt dat de nieuwe iMac niet in Q3 maar in Q4 zal komen. Misschien de huidige economie? Veel mensen zullen nu niet een nieuwe iMac top of mind hebben verwacht ik..
Apple released al jaren geen nieuwe hardware meer in een week die puur gaat om ontwikkelaars te helpen met de ontwikkeling van software. Het spijt me dat je hierop hebt gewacht.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:49
4POX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:32:
[...]

Apple released al jaren geen nieuwe hardware meer in een week die puur gaat om ontwikkelaars te helpen met de ontwikkeling van software. Het spijt me dat je hierop hebt gewacht.
Wat hebben ze aangekondigd tijdens WWDC 2019 dan?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

SgtElPotato schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:34:
[...]

Wat hebben ze aangekondigd tijdens WWDC 2019 dan?
Ik schreef niet aangekondigd.

Gisteren hebben ze aangekondigd dat we voor het einde van dit jaar een ARM machine kunnen aanschaffen. Welke dat is weet alleen Apple. De geruchten zijn: iMac, Macbook pro, macbook air, mac mini of een de return van de macbook 12". Ik zet mijn geld op de mac mini. Die heeft altijd een beetje tussen de consumenten en de zakelijke markt ingehangen. Plus dat gisteren een development machine speciaal voor ontwikkelaars is uitgebracht. Ik ben heel benieuwd of hier een NDA bijzit of dat we volgende week al de eerste teardowns en benchmarks krijgen. Ik hoop op het laatste.

Vorig jaar hebben ze de Mac Pro getoond. Ook geen precieze datum.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Greatsword schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:09:
Poll: Welk design spreekt jullie meer aan?
1
2
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nummer 1 is toch een ergonomische ramp? Een iMac kun je tenminste nog aan een steun ophangen. Nummer 2 is ook een stuk mooier, maar da's uiteraard sucjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 21:49
4POX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:52:
[...]

Ik schreef niet aangekondigd.

Gisteren hebben ze aangekondigd dat we voor het einde van dit jaar een ARM machine kunnen aanschaffen. Welke dat is weet alleen Apple. De geruchten zijn: iMac, Macbook pro, macbook air, mac mini of een de return van de macbook 12". Ik zet mijn geld op de mac mini. Die heeft altijd een beetje tussen de consumenten en de zakelijke markt ingehangen. Plus dat gisteren een development machine speciaal voor ontwikkelaars is uitgebracht. Ik ben heel benieuwd of hier een NDA bijzit of dat we volgende week al de eerste teardowns en benchmarks krijgen. Ik hoop op het laatste.

Vorig jaar hebben ze de Mac Pro getoond. Ook geen precieze datum.
Was sarcastisch, ze hebben in 2019 de Mac Pro aangekondigd. In 2018 inderdaad niks, maar in 2017 de HomePod en de iPad Pro.

Je stelling is dus niet juist.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
4POX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:32:
[...]

De iMac Pro werd in 2017 aangekondigd. Dus dit is niet waar. Daarnaast waren er genoeg geruchten die op iets anders wezen. Maar goed, je hebt uiteraard in de essentie wel gelijk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
iMac Pro is toch juist voor ontwikkelaars en makers, niet voor consumenten/office..?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 23:56
Hoi,
Ik heb zojuist de iMac 27" 2020 besteld en ben nu op zoek naar extra (betaalbaarder dan bij Apple) geheugen ;-)
Nu vond ik deze; https://www.onlinemacwink...kit-2x16gb-imac-2019.html - die werkt volgens hun website, maar diezelfde versie vind ik ook terug op amazon en daar zegt 'ie dat 2020-versie niet is ondersteund: https://www.amazon.nl/dp/B07MP3Y8QN

Hoe zit dit? Waar vind ik de beste memory? Zoek 32Gb, 2 losse 16gb bankjes naast de default 8Gb vanuit Apple.

x

• dhrhagenees.cro
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-12-2024
repsaj schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:54:
Hoi,
Ik heb zojuist de iMac 27" 2020 besteld en ben nu op zoek naar extra (betaalbaarder dan bij Apple) geheugen ;-)
Nu vond ik deze; https://www.onlinemacwink...kit-2x16gb-imac-2019.html - die werkt volgens hun website, maar diezelfde versie vind ik ook terug op amazon en daar zegt 'ie dat 2020-versie niet is ondersteund: https://www.amazon.nl/dp/B07MP3Y8QN

Hoe zit dit? Waar vind ik de beste memory? Zoek 32Gb, 2 losse 16gb bankjes naast de default 8Gb vanuit Apple.
Deze heb ik in mij iMac zitten, Klik voor je RAM

Het lijkt mij sterk dat dit wel werkt in een 2019 iMac en niet in een 2020...
Moet gewoon werken 🥃

[ Voor 6% gewijzigd door dhrhagenees.cro op 12-11-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• repsaj
dhrhagenees.cro schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:01:
[...]

Deze heb ik in mij iMac zitten, Klik voor je RAM

Het lijkt mij sterk dat dit wel werkt in een 2019 iMac en niet in een 2020...
Moet gewoon werken 🥃
Ik heb ze gekocht en Er in gestopt maar nu start ie niet op :’)

Geprobeerd:
- slot 1 en 3 met 16gb - rest leeg
- slot 2 en 4 met 16gb - rest leeg
- slot 2 en 4 met 16gb - slot 1 en 3 4gb (defaults)
- slot 1 en 3 met 16gb - slot 2 en 4 4gb (defaults)

[ Voor 16% gewijzigd door repsaj op 19-11-2020 10:59 ]

x

• dhrhagenees.cro
repsaj schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:04:
[...]

Ik heb ze gekocht en Er in gestopt maar nu start ie niet op :’)

Geprobeerd:
- slot 1 en 3 met 16gb - rest leeg
- slot 2 en 4 met 16gb - rest leeg
- slot 2 en 4 met 16gb - slot 1 en 3 4gb (defaults)
- slot 1 en 3 met 16gb - slot 2 en 4 4gb (defaults)
Werkt het nog wel als je het originele ram er in hebt?

Ik heb het ff gegoofled en heb Deze link gevonden.

Hopelijk heb ik je niet op onnodige kosten gejaagd.

• repsaj
dhrhagenees.cro schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:25:
[...]

Werkt het nog wel als je het originele ram er in hebt?

Ik heb het ff gegoofled en heb Deze link gevonden.

Hopelijk heb ik je niet op onnodige kosten gejaagd.
jup, dan werkt het wel, dus jouw linkje was voor de 2019 versie ;-) lastige zoektocht om een compatible geheugenbankje te vinden, maar nu gevonden dankzij jouw link; thanks! hopelijk is die morgen binnen

edit: gelukt! thanks :-)

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrhagenees.cro
Black Friday actie bij amac. Logitech Keys en Mx Master, beide voor de 🖥 Het toetsen bord voor €84,95 en de muis voor €84,95.

Ik heb zelf het toetsenbord besteld.

Betreft alleen US (int) layout voor zover ik het kan zien op de site van amac.nl.

[ Voor 19% gewijzigd door dhrhagenees.cro op 30-11-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Laatst online: 23-07 13:45

mwa

Heeft iemand een suggestie voor een goede externe monitor? Ik heb momenteel een iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017) staan, en wil hier graag een 2de monitor aan hangen. Enkel voor werk/develop doeleinden, ik game niet.

Ik zat te denken aan een andere 27inch monitor (bv pricewatch: Gigabyte M27Q Zwart) en deze via de display port te verbinden.

Iemand tips/suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door mwa op 16-04-2021 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 23-07 08:05

page404

Website says no

mwa schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:30:
Heeft iemand een suggestie voor een goede externe monitor? Ik heb momenteel een iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017) staan, en wil hier graag een 2de monitor aan hangen. Enkel voor werk/develop doeleinden, ik game niet.

Ik zat te denken aan een andere 27inch monitor (bv pricewatch: Gigabyte M27Q Zwart) en deze via de display port te verbinden.

Iemand tips/suggesties?
Wil je een 5K monitor? of is een lagere resolutie ook goed?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

page404 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:32:
[...]

Wil je een 5K monitor? of is een lagere resolutie ook goed?
Dat is een goeie, niet over na gedacht. Het moet een beetje binnen budget passen.
Zou deze (pricewatch: LG 27UL550-W Zwart een 4K monitor) ook geschikt zijn? Nogmaals, is enkel voor wat web/dev werk.

Edit: wellicht dat deze (pricewatch: AOC U2790PQU Titanium, Zwart) een betere optie is. Iemand een mening hierover? Gaat die überhaupt werken icm een iMac?

[ Voor 21% gewijzigd door mwa op 19-04-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

mwa schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:44:
[...]

Dat is een goeie, niet over na gedacht. Het moet een beetje binnen budget passen.
Zou deze (pricewatch: LG 27UL550-W Zwart een 4K monitor) ook geschikt zijn? Nogmaals, is enkel voor wat web/dev werk.

Edit: wellicht dat deze (pricewatch: AOC U2790PQU Titanium, Zwart) een betere optie is. Iemand een mening hierover? Gaat die überhaupt werken icm een iMac?
Ik denk dat voor dev werk alles vanaf een 2560x1440 resolutie prima is. De redenen die ik kan verzinnen voor een 5k is 1) editen van 4K video, of 2) zorgen dat de resolutie van al je schermen gelijk is. Dat vind ik altijd wel prettig.
Waarom zou de AOC niet werken op de Mac?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:23
mwa schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:44:
[...]

Allebei lijken mij een goede keuze. Is er een reden waarom je denkt dat de AOC een betere optie is? De LG die je noemt wordt namelijk veel vaker in combinatie met een Mac gebruikt.

Zelf heb ik een Dell U2417H aan de iMac hangen. Dat scherm doet niet speciaals. Mijn mailprogramma staat er de hele dag op open zodat mijn opdrachtgevers snel antwoord hebben. Volgens mij maakt Dell ook mooie 27 inch monitors.

Anders is de Q27h-10 van Lenovo ook nog een optie. Ik ben erg gecharmeerd van de mooie voet. Maar geen Adobe RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

Dennisweb schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:54:
[...]
Allebei lijken mij een goede keuze. Is er een reden waarom je denkt dat de AOC een betere optie is? De LG die je noemt wordt namelijk veel vaker in combinatie met een Mac gebruikt.

Zelf heb ik een Dell U2417H aan de iMac hangen. Dat scherm doet niet speciaals. Mijn mailprogramma staat er de hele dag op open zodat mijn opdrachtgevers snel antwoord hebben. Volgens mij maakt Dell ook mooie 27 inch monitors.

Anders is de Q27h-10 van Lenovo ook nog een optie. Ik ben erg gecharmeerd van de mooie voet. Maar geen Adobe RGB.
Ik heb de LG besteld en deze komt vandaag binnen! Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Grote kans dat er vanavond nieuwe iMac's met ARM worden aangekondigd. Daar ben ik wel voor in de markt. De vraag is welke specs. Mijn huidige iMac is een late 2014 met 512 GB SSD en 16 GB geheugen. Die komt qua performance nog goed mee trouwens. Ik zou er graag weer zo'n periode mee willen doen. Ik gebruik het voor design en development.

Qua opslag is 512 GB genoeg. Meer is wel lekker en veilig richting de toekomst. Ik laat dat even van de meerprijs afhangen, die afweging kan ik zelf wel maken.

Geheugen vind ik lastiger. 16 GB of 32 GB? Ik vermoed dat zelf upgraden straks niet meer kan. Ik lees van MBP en Mac mini eigenaren met M1 dat sommigen 8 GB al genoeg vonden. Is de honger naar geheugen aan het afnemen vanwege snelle SSD's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tom schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:16:
Ik lees van MBP en Mac mini eigenaren met M1 dat sommigen 8 GB al genoeg vonden. Is de honger naar geheugen aan het afnemen vanwege snelle SSD's?
Een SSD kan nooit een werkbare compensatie zijn voor een te krap geheugen. Vergeleken met een HDD is een SSD wellicht heel snel, maar vergeleken met RAM gewoon een drama. Bovendien is de levensduur beperkt bij veel writes.

Zelf doe ik veel cross-platform ontwikkeling en heb inmiddels echt veel te weinig aan 8GB in m'n Macbook Pro. In m'n Mac Pro zit 64GB en dat loopt regelmatig minstens voor de helft vol als ik een VM draai en wat tools open heb staan (Visual Studio for Mac vreet bijvoorbeeld geheugen). Ik zou liever op storage bezuinigen dan op RAM, want externe storage is tegenwoordig wel prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ja, 8 GB is geen optie... dat is sowieso te weinig. Die 16 GB is voor nu goed en op de korte termijn voor mij ook prima, maar op de lange termijn dus krap. Hopelijk zijn ze lief met de meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

mwa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:23:
[...]

Ik heb de LG besteld en deze komt vandaag binnen! Ik ben benieuwd
Ok monitor binnen, maar ik heb blijkbaar toch niet goed gekeken naar de type aansluitingen. Op mijn iMac (2017 5k 27inch) heb ik 2 thunderbolt 3 poorten, en 4 normale USB poorten. De monitor die ik heb aangeschaft heeft HDMI en DisplayPoort als input. Dat past natuurlijk niet aan elkaar.

Moet ik hiervoor dan een (dure) adapter voor aanschaffen? En als ik een ander monitor wil welke rechtstreeks via een thunderbolt 3 poort kan worden gekoppeld, welke? Want als ik in de pricewatch hierop selecteer (USB-C aansluiting neem ik aan) krijg ik enkel zeer dure monitoren. :?

Edit: zou dit een goede adapter zijn https://www.allekabels.nl...ar-displayport-kabel.html ?

[ Voor 9% gewijzigd door mwa op 20-04-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Laatst online: 23-07 14:18
mwa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:48:
[...]

Ok monitor binnen, maar ik heb blijkbaar toch niet goed gekeken naar de type aansluitingen. Op mijn iMac (2017 5k 27inch) heb ik 2 thunderbolt 3 poorten, en 4 normale USB poorten. De monitor die ik heb aangeschaft heeft HDMI en DisplayPoort als input. Dat past natuurlijk niet aan elkaar.

Moet ik hiervoor dan een (dure) adapter voor aanschaffen? En als ik een ander monitor wil welke rechtstreeks via een thunderbolt 3 poort kan worden gekoppeld, welke? Want als ik in de pricewatch hierop selecteer (USB-C aansluiting neem ik aan) krijg ik enkel zeer dure monitoren. :?

Edit: zou dit een goede adapter zijn https://www.allekabels.nl...ar-displayport-kabel.html ?
Geen ervaring met genoemd product, maar ik heb eerst ook met losse adapters zitten klooien, maar het beste werkte gewoon een kabel met de adapter ingebouwd. Ik zal eventjes zoeken wat ik gekocht had voor mijn 2019 imac.

Gevonden: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

[ Voor 4% gewijzigd door Maaark op 20-04-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tom schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:42:
Hopelijk zijn ze lief met de meerprijs.
Je weet wel beter ;) Apple en opties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

page404 schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:06:
[...]

Ik denk dat voor dev werk alles vanaf een 2560x1440 resolutie prima is. De redenen die ik kan verzinnen voor een 5k is 1) editen van 4K video, of 2) zorgen dat de resolutie van al je schermen gelijk is. Dat vind ik altijd wel prettig.
Waarom zou de AOC niet werken op de Mac?
Ik zou niet meer zonder de scherpte willen van: 4 pixels == 1 GUI punt. De gehele PC wereld blijft wat dat betreft achter op telefoondisplays. Zit al jaren op twee 5K schermen te werken en ga nooit meer terug naar iets minders. Jammer dat 2x displays nooit zijn doorgebroken in de PC wereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:18
Grin schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:13:
[...]

Ik zou niet meer zonder de scherpte willen van: 4 pixels == 1 GUI punt. De gehele PC wereld blijft wat dat betreft achter op telefoondisplays. Zit al jaren op twee 5K schermen te werken en ga nooit meer terug naar iets minders. Jammer dat 2x displays nooit zijn doorgebroken in de PC wereld...
Wat je niet hebt mis je ook niet hè. Is het zelfde met die 120hz schermen wat momenteel meer word natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

syntesia schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:57:
[...]

Wat je niet hebt mis je ook niet hè. Is het zelfde met die 120hz schermen wat momenteel meer word natuurlijk.
Hoe is 120Hz relevant voor office werk? Gaat het scrollen dan merkbaar soepeler? Volgens mij zit ik daar iets minder op te wachten. Extra scherpte is altijd prettig, wat je ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Grin schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:13:
[...]

Hhhm dat haalt het Retinascherm van mijn MBP ook niet denk ik. Moet wel zeggen dat ik erg enthousiast werd toen ik een gewone en een retina iMac 27" naast elkaar kon vergelijken. Op het eerste gezicht denk je geen verschil te zien, maar als je er wat langer naar kijkt is dat beeld van een retinascherm toch wel veel rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:18
Grin schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:56:
[...]

Hoe is 120Hz relevant voor office werk? Gaat het scrollen dan merkbaar soepeler? Volgens mij zit ik daar iets minder op te wachten. Extra scherpte is altijd prettig, wat je ook doet.
Heb het dan ook niet bedoelt voor officewerk, maar goed het zou zeker fijner scrollen zijn wat toch weer rustiger is voor je ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Voor de tweaker die graag knutselt en upgrade ;)

Ik heb jaren terug de HDD vervangen in een 27" iMac van 2011 maar dit is wel echt next level.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9