Wow! "Spinning Beach Ball of Death of the Rainbow Wheel" Die had ik nog niet gehoord, mooie naam maar wel vervelend natuurlijk. Aan die mailtjes zal het niet liggen maar zie je bij Activity Monitor toevallig processen staan die veel CPU of Memory gebruiken? Ik heb een keer samsung software op m'n macbook pro geïnstalleerd die continu 100% CPU gebruikte.Mars18 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:54:
Sinds een paar dagen heb ik last van "Spinning Beach Ball of Death of the Rainbow Wheel."
Het is het gekleurde wiel wat in beeld verschijnt, waardoor ik een paar seconden moet wachten.
Erg lastig, gebruik alleen Thunderbird en Office op mijn mac, Nog 700 gig ruimte op de schijf.
In Thunderbird staan wel veel mailtjes, of die daar traag van is geworden?
Meer mensen dit gehad?
Zag de term op internet staan, ik ga dat vanavond eens bekijken Activity MonitorSluw schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:17:
[...]
Wow! "Spinning Beach Ball of Death of the Rainbow Wheel" Die had ik nog niet gehoord, mooie naam maar wel vervelend natuurlijk. Aan die mailtjes zal het niet liggen maar zie je bij Activity Monitor toevallig processen staan die veel CPU of Memory gebruiken? Ik heb een keer samsung software op m'n macbook pro geïnstalleerd die continu 100% CPU gebruikte.
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
@Mars18 Beachball heeft vaak te maken met (defect) RAM geheugen. Heb je het standaard geheugen er in zitten of zelf een upgrade gedaan?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Standaard geheugen, en in december is de mac 2 jaar oud.Unidentified schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:17:
@Mars18 Beachball heeft vaak te maken met (defect) RAM geheugen. Heb je het standaard geheugen er in zitten of zelf een upgrade gedaan?
Tijd om alles maar te backuppen, is namelijk mijn bedrijfscomputer
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
@Mars18 Mocht het inderdaad het RAM geheugen zijn, dan kan ik Crucial Mac Memory aanraden vanwege de lifetime warranty! Een van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan
http://eu.crucial.com/eur/en/advisor
http://eu.crucial.com/eur/en/advisor
Het ziet er zo uit,Sluw schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:17:
[...]
Wow! "Spinning Beach Ball of Death of the Rainbow Wheel" Die had ik nog niet gehoord, mooie naam maar wel vervelend natuurlijk. Aan die mailtjes zal het niet liggen maar zie je bij Activity Monitor toevallig processen staan die veel CPU of Memory gebruiken? Ik heb een keer samsung software op m'n macbook pro geïnstalleerd die continu 100% CPU gebruikte.

Right. Je bedrijfscomputer. En je komt tot het heldere inzicht om te backuppen als het bijna te laat kan zijnMars18 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:28:
Tijd om alles maar te backuppen, is namelijk mijn bedrijfscomputer

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ziet er zo op het eerste gezicht niet raar uit dus geen vreemde processen. Zou eventueel geheugen kunnen zijn, al een hardware test gedaan?
Ik heb met Schijfhulpprogramma wat testen gedaan (Schijf-EHBO)Sluw schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:55:
[...]
Ziet er zo op het eerste gezicht niet raar uit dus geen vreemde processen. Zou eventueel geheugen kunnen zijn, al een hardware test gedaan?
En sinds dien heb ik er geen last van moet ik zeggen.
Kijken hoelang dat zo blijft...
Mijn vraag is dan, watvoor iMac je precies hebt.Mars18 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:37:
[...]
Ik heb met Schijfhulpprogramma wat testen gedaan (Schijf-EHBO)
Berlinetta schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:40:
[...]
Mijn vraag is dan, watvoor iMac je precies hebt.

Apple iMac 21,5" 1,6 GHz (MK142N/A)
[ Voor 7% gewijzigd door Mars18 op 19-09-2017 18:52 ]
Ah, een 1 TB HDDBerlinetta schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:52:
[...]
Het ging mij er meer om, of je een SSD, SSHD of HDD gebruikt.
Helaas blijft het probleem zich voor doen, Garantie verloopt volgende maand, Dus nu bezig met een backup te maken en dan gaat die morgen terug naar BCC waar die gekocht is. En gaan ze hem maar onderzoeken.Mars18 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:37:
[...]
Ik heb met Schijfhulpprogramma wat testen gedaan (Schijf-EHBO)
Post eens een EtreCheck rapport!Mars18 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:57:
Helaas blijft het probleem zich voor doen, Garantie verloopt volgende maand, Dus nu bezig met een backup te maken en dan gaat die morgen terug naar BCC waar die gekocht is. En gaan ze hem maar onderzoeken.
EtreCheck version: 3.4.6 (460)
Report generated 2017-11-04 01:18:46
Download EtreCheck from https://etrecheck.com
Runtime: 4:30
Performance: Good
Click the [Lookup] links for more information from Apple Support Communities.
Click the [Details] links for more information about that line.
Click the [Clean up] link to delete unused files.
Problem: Beachballing
Hardware Information: ⓘ
iMac (21.5-inch, Late 2015)
[Technical Specifications] - [User Guide] - [Warranty & Service]
iMac - model: iMac16,1
1 1,6 GHz Intel Core i5 (i5-5250U) CPU: 2-core
8 GB RAM Not upgradeable
BANK 0/DIMM0
4 GB DDR3 1867 MHz ok
BANK 1/DIMM0
4 GB DDR3 1867 MHz ok
Handoff/Airdrop2: supported
Wireless: en1: 802.11 a/b/g/n/ac
iCloud Quota: 0 B available (Low!)
Video Information: ⓘ
Intel HD Graphics 6000 - VRAM: 1536 MB
iMac 1920 x 1080
Disk Information: ⓘ
APPLE HDD ST1000LM024 disk0: (1 TB) (Rotational)
[Show SMART report]
EFI (disk0s1 - MS-DOS FAT32) <not mounted> [EFI]: 210 MB
(disk0s2) <not mounted> [CoreStorage Container]: 999.35 GB
Recovery HD (disk0s3 - HFS+) <not mounted> [Recovery]: 650 MB
USB Information: ⓘ
USB30Bus
Seagate Expansion
Expansion disk2: (1 TB)
EFI (disk2s1 - MS-DOS FAT32) <not mounted> [EFI]: 210 MB
Seagate Expansion Drive (disk2s2 - Case-sensitive Journaled HFS+) /Volumes/Seagate Expansion Drive : 999.86 GB (698.57 GB free)
Broadcom Corp. Bluetooth USB Host Controller
Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)
PixArt USB Optical Mouse
Thunderbolt Information: ⓘ
Apple Inc. thunderbolt_bus
Virtual disks: ⓘ
Macintosh HD (disk1 - Journaled HFS+) / [Startup]: 998.99 GB (683.86 GB free)
Physical disk: disk0s2 999.35 GB Online
System Software: ⓘ
macOS Sierra 10.12.6 (16G1036) - Time since boot: about 15 hours
Gatekeeper: ⓘ
Mac App Store and identified developers
Clean up: ⓘ
~/Library/LaunchAgents/com.valvesoftware.steamclean.plist
~/Library/Application Support/Steam/SteamApps/steamclean Public
Executable not found!
One orphan file found. [Clean up]
Kernel Extensions: ⓘ
/Library/Application Support/Citrix Receiver
[not loaded] com.citrix.kext.gusb (12.3.0 - SDK 10.9) [Lookup]
System Launch Agents: ⓘ
[not loaded] 6 Apple tasks
[loaded] 168 Apple tasks
[running] 111 Apple tasks
System Launch Daemons: ⓘ
[not loaded] 41 Apple tasks
[loaded] 169 Apple tasks
[running] 108 Apple tasks
Launch Agents: ⓘ
[not loaded] com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist (Adobe Systems, Inc. - installed 2016-06-05) [Lookup]
[loaded] com.citrix.AuthManager_Mac.plist (? 1ce99fae d10bd3ad - installed 2016-12-05) [Lookup]
[running] com.citrix.ReceiverHelper.plist (? bbfad3f1 2bd77827 - installed 2016-12-05) [Lookup]
[running] com.citrix.ServiceRecords.plist (? 8e6543d 27768e09 - installed 2016-12-05) [Lookup]
Launch Daemons: ⓘ
[loaded] com.adobe.fpsaud.plist (? 2afb3af7 564efddb - installed 2017-10-20) [Lookup]
[loaded] com.citrix.ctxusbd.plist (? 44dc9c9f f0a679bb - installed 2016-09-15) [Lookup]
[loaded] com.ea.origin.ESHelper.plist (EA Swiss Sarl - installed 2017-07-18) [Lookup]
[loaded] com.microsoft.autoupdate.helper.plist (Microsoft Corporation - installed 2017-04-13) [Lookup]
[loaded] com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist (Microsoft Corporation - installed 2016-01-09) [Lookup]
User Launch Agents: ⓘ
[running] com.spotify.webhelper.plist (Spotify - installed 2017-11-03) [Lookup]
[failed] com.valvesoftware.steamclean.plist (? 49d8da1f 0 - installed 2017-07-03) [Lookup] - ~/Library/Application Support/Steam/SteamApps/steamclean: Executable not found!
User Login Items: ⓘ
iTunesHelper Programma (Apple, Inc. - installed 2017-11-03)
(/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
Internet Plug-ins: ⓘ
CitrixICAClientPlugIn: 12.3.0 (installed 2016-12-05) [Lookup]
Flash Player: 27.0.0.183 (installed 2017-10-26) [Lookup]
QuickTime Plugin: 7.7.3 (installed 2017-11-03)
FlashPlayer-10.6: 27.0.0.183 (installed 2017-10-26) [Lookup]
3rd Party Preference Panes: ⓘ
Flash Player (installed 2017-10-20) [Lookup]
Time Machine: ⓘ
Skip System Files: NO
Auto backup: YES
Volumes being backed up:
Macintosh HD: Disk size: 998.99 GB Disk used: 315.12 GB
Destinations:
Seagate Expansion Drive [Local]
Total size: 999.86 GB
Total number of backups: 10
Oldest backup: 03-11-17 15:43
Last backup: 04-11-17 00:32
Size of backup disk: Adequate
Backup size 999.86 GB > (Disk used 315.12 GB X 3)
Top Processes by CPU: ⓘ
11% plugin-container
10% firefox
7% WindowServer
4% kernel_task
2% coreaudiod
Top Processes by Memory: ⓘ
816 MB kernel_task
795 MB firefox
455 MB thunderbird
440 MB mds_stores
327 MB plugin-container
Top Processes by Network Use: ⓘ
Input Output Process name
8 MB 117 KB firefox
869 KB 108 KB mDNSResponder
70 KB 15 KB netbiosd
10 KB 15 KB apsd
4 KB 5 KB ntpd
Top Processes by Energy Use: ⓘ
17.36 firefox
15.72 plugin-container
10.90 WindowServer
4.84 coreaudiod
Virtual Memory Information: ⓘ
2.41 GB Available RAM
26 MB Free RAM
5.59 GB Used RAM
2.39 GB Cached files
476 MB Swap Used
Software installs (last 30 days): ⓘ
Adobe Flash Player: (installed 2017-10-10)
Adobe Flash Player: (installed 2017-10-21)
Adobe Flash Player: (installed 2017-10-26)
Install information may not be complete.
Diagnostics Events (last 3 days for minor events): ⓘ
Standard users cannot read /Library/Logs/DiagnosticReports.
Run as an administrator account to see more information.
@Mars18
Geen gekke dingen, behalve misschien de halve / foute Steam installatie, en net iets teveel Adobe / Citrix dingen...
Geen gekke dingen, behalve misschien de halve / foute Steam installatie, en net iets teveel Adobe / Citrix dingen...
Dank voor je bericht. Ik heb hem naar BCC gebracht en ga afwachten wat apple er van gaat zeggen, of ze wat kunnen vinden.ikweethetbeter schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:46:
@Mars18
Bij BCC vertelden ze al dat hij compleet gewist gaat worden, prima heb een goede backup.
Gaat maximaal 3 weken duren.
Ik heb sinds een paar dagen een iMac late 2009 in huis. De werking is perfect. Ik wilde uitproberen wat Apple zo bijzonder maakt. Inderdaad de design. Het past perfect in de woonkamer.
Maar het vervelende is dat er onderin een gele zweem zit.
Ik neem aan dat het een bekend probleem is uit die serie...
[ Voor 23% gewijzigd door MedionAkoya op 05-11-2017 17:43 ]
Trein?
Ik heb geen idee. Ik heb een iMac 2008 gehad, heb nu een iMac 2015, de zweem ken ik niet.
Aan de andere kant is het een iMac van 8 jaar oud. Mogelijk is dit een bekend probleem...
Aan de andere kant is het een iMac van 8 jaar oud. Mogelijk is dit een bekend probleem...
misschien is het glas vuil aan de kant wara je er niet met een doekje bij kan (denk het niet overigens) misschien even loshalen en schoonmaken als last resortMedionAkoya schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:42:
Ik heb sinds een paar dagen een iMac late 2009 in huis. De werking is perfect. Ik wilde uitproberen wat Apple zo bijzonder maakt. Inderdaad de design. Het past perfect in de woonkamer.![]()
Als de iMac van een roker is geweest, zou dat wel eens het geval kunnen zijn.
Bij dat model iMac kun je de frontplaat makkelijk verwijderen met een grote zuignap. Zuignap erop zetten, en recht naar je toe trekken. Zie ook de iFixit filmpjes.
Bij dat model iMac kun je de frontplaat makkelijk verwijderen met een grote zuignap. Zuignap erop zetten, en recht naar je toe trekken. Zie ook de iFixit filmpjes.
Verwijderd
Die gele waas zit bij alle iMacs van dat type model. Een lokale mac boer kan het schoonmaken. Apple Stores doen het niet meer.
Je kunt het zelf ook. 2 goede zuignappen kopen en de plaat eraf halen (zie youtube), maarja dan krijg je wel dat er weer stof bij komt.
Je kunt het zelf ook. 2 goede zuignappen kopen en de plaat eraf halen (zie youtube), maarja dan krijg je wel dat er weer stof bij komt.
Verwijderd
Sinds Crucial alweer uitverkocht is... en nu opeens ook 380 euro kost ipv 300... zag ik ook geheugen van OWC. Iemand hier enige ervaring mee? Of is dit meuk?
Ik heb nog steeds een gele waas op mijn iMac late 2009. Op internet zag ik een mogelijke oplossing voor het probleem.
https://yellowtinge.jimdo.com/my-solution/
Deze oplossing is voor mij best rigoureus, Als ik het goed begrijp je moet het tere LCD uit de LCD-frame halen om zo bij de LED-backlight te komen. Ik wacht af.
OWC ken ik niet, maar ik zie dat ze ook iMac late 2009 RAM-geheugen verkopen....
Offtopic: Is het mogelijk om een iMac als tweede scherm te gebruiken voor een Windows-laptop?
iMac en windows-laptop hebben beide een mini-displayport aansluiting. Dus dit moet toch lukken? Of niet?
https://yellowtinge.jimdo.com/my-solution/
Deze oplossing is voor mij best rigoureus, Als ik het goed begrijp je moet het tere LCD uit de LCD-frame halen om zo bij de LED-backlight te komen. Ik wacht af.
OWC ken ik niet, maar ik zie dat ze ook iMac late 2009 RAM-geheugen verkopen....
Offtopic: Is het mogelijk om een iMac als tweede scherm te gebruiken voor een Windows-laptop?
iMac en windows-laptop hebben beide een mini-displayport aansluiting. Dus dit moet toch lukken? Of niet?
[ Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 10-11-2017 14:00 ]
Trein?
@MedionAkoya Target display werkt niet met windows en op sommige mac configuraties.
Verwijderd
Sinds de laatste update van afgelopen week... Merk ik dat mijn iMac helemaal niet lekker meer in slaap komt... Hij doet er ongeveer 2-3 seconden over en het gaat ook niet smooth.
Het scherm gaat eerst naar 30% en dan direct naar zwart. Iemand daar sindskort ook last van?
Is hier een oplossing voor reset pram vram?
Het scherm gaat eerst naar 30% en dan direct naar zwart. Iemand daar sindskort ook last van?
Is hier een oplossing voor reset pram vram?
Ik had van de Mac een backup gemaakt via Time Machine, en op de zelfde externe harde schijf ook los de bestanden neergezet.
Op mijn mac zag ik toen alles nog staan, nu op windows computers wordt de externe harde schijf niet herkend, kan het zijn dat dit nu alleen nog maar via Apple devices kan
Op mijn mac zag ik toen alles nog staan, nu op windows computers wordt de externe harde schijf niet herkend, kan het zijn dat dit nu alleen nog maar via Apple devices kan
@Mars18 Is dat niet altijd zo geweest dan? Waarschijnlijk is de schijf HFS geformateerd en kan windows dit niet standaard uitlezen.
Wat je wel kan doen is de schijf partitioneren een deel NTFS voor Windows en een deel HFS voor TM.
Wat je wel kan doen is de schijf partitioneren een deel NTFS voor Windows en een deel HFS voor TM.
[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 13-11-2017 14:36 ]
Vanaf donderdag is de iMac Pro te verkrijgen.
En Marques Brownlee (MKBHD) was één van de eerste die er een video van postte.
YouTube: iMac Pro: 1 Week Impressions!
En Marques Brownlee (MKBHD) was één van de eerste die er een video van postte.
YouTube: iMac Pro: 1 Week Impressions!
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Heb inmiddels het meeste wel gelezen over de nieuwe iMac Pro en ben echt aan het kijken naar een nieuw werkpaard. De huidige volledig maximaal uitgevoerde iMac is nu 4 jaren oud dus dan wordt het langzaam weer tijd voor een nieuwe. Maar deze iMac Pro komt d'r zeker niet in, wat een krankzinnig apparaat... Ik wacht lekker de nieuwe Mac Pro even af, grote kans dat je die goedkoper kan krijgen en dan prik ik er zelf wel een mooi schermpje aan vast! Daarnaast is de nieuwe Mac Pro vast beter zelf te upgraden dan dit apparaat, want hier kan je echt null,null aan doen, zelfs het geheugenklepje is verdwenen(!). Wat vind ik dit een kansloos apparaat... terwijl ik eigenlijk de doelgroep ben voor zo'n machine(!). Bijna net zo'n domper voor de pro's als de huidige MBP (2016 en later). Good grief Apple...
En wanneer komt de nieuwe macbook pro uit denk je? Ik sta namelijk op het punt een macbook en imac aan te schaffen. Maar anders eerst de imac.
Als je het een kansloos apparaat vindt ben je overduidelijk niet de doelgroep.Grin schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:06:
Wat vind ik dit een kansloos apparaat... terwijl ik eigenlijk de doelgroep ben voor zo'n machine(!). Bijna net zo'n domper voor de pro's als de huidige MBP (2016 en later). Good grief Apple...
Notebooks en all-in-ones zijn eigenlijk nog nooit upgradable geweest. Het enige wat je van die machines kon vervangen was schijf en geheugen (MXM was dat alleen op papier, net als dat de Mac Pro op papier uitbreidbaar is; het gaat mis bij zaken als OS support en beschikbaarheid van MXM kaarten). Dat laatste moet je vandaag de dag missen, dat eerst kan nog altijd via Thunderbolt, USB en netwerk. Er is niets veranderd sinds de allereerste iMac, de situatie bestaat al 20+ jaar. Uitbreidbaarheid zat 'm altijd al in de Powermac en Mac Pro (hoewel dit ook zeer beperkt was door met name het gebrek aan support voor macOS vanuit de hardware fabrikanten) dus zul je het ook in die richting moeten zoeken.
Overigens is de term "pro's" veel te algemeen. Er zijn teveel professionals waarbij een iMac Pro of een MBP voldoende of zelfs een overkill is. We leven nu in een tijdperk waarin een iPad Pro een betere tool kan zijn dan een MBP vanwege de pen mogelijkheid. De realiteit was, is en blijft dat je geen computer kunt maken die voor alle professionals geschikt is. Die domper voor pro's zal er dan ook altijd zijn.
TL;DR: what else is new?
Sja, hoop doet leven maar realistisch is dat eerste niet.Ik wacht lekker de nieuwe Mac Pro even af, grote kans dat je die goedkoper kan krijgen en dan prik ik er zelf wel een mooi schermpje aan vast!
De nieuwe macbook pro 2017 is te bestellen op 22 december om 9.00uurMenace_1981 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:37:
En wanneer komt de nieuwe macbook pro uit denk je? Ik sta namelijk op het punt een macbook en imac aan te schaffen. Maar anders eerst de imac.
Daarover verschillen we dan van mening.ppl schreef op woensdag 13 december 2017 @ 22:33:
Als je het een kansloos apparaat vindt ben je overduidelijk niet de doelgroep.
[...]
Volgens mij kan je prima in de doelgroep zitten van een bepaald product maar het toch een kansloos apparaat vinden. In hoeverre ik bepaal of ik in een doelgroep zit van een bedrijf als Apple is een tweede vraag. Maar volgens mij match ik aardig, maar zeker weten doe je dat uiteraard nooit.
Niet?ppl schreef op woensdag 13 december 2017 @ 22:33:
[...]
Sja, hoop doet leven maar realistisch is dat eerste niet.
Dan moet Apple de nieuwe Mac Pro meer dan 1500 Euro(!) duurder maken dan de huidige Mac Pro (3449). Hij zal vast iets duurder worden maar het instapmodel verwacht ik onder de 4500 Euro.
Baseprijs € 5499, max spec € 15.508
Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air
Dat kan met alle iMacs.Wouter36 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:16:
Voet is uitwisselbaar met een vesa mount, zie ik dat goed?
Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air
Achteraf misschien, maar toen ik die van mij vorig jaar kocht stond de VESA optie er ook tijdens het bestellen....?Wouter36 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:19:
[...]
Ja na serieus geknutsel, laatste modellen was het niet mogelijk zonder de mac open te maken.
Ja klopt, of vesa of voet. Beide niet mogelijk. Nu lijkt het uitwisselbaar.SmithNL schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:20:
[...]
Achteraf misschien, maar toen ik die van mij vorig jaar kocht stond de VESA optie er ook tijdens het bestellen....?
Er is nu inderdaad een accessoire uitgekomen:Wouter36 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:23:
[...]
Ja klopt, of vesa of voet. Beide niet mogelijk. Nu lijkt het uitwisselbaar.
https://www.macrumors.com...o-vesa-mount-adapter-kit/
https://www.apple.com/sho...8f1b75e1167f820c9e482fde4

Nee omdat ze dezelfde hardware zullen gebruiken. De Mac Pro zal niet meer dan de uitbreidbare versie van de iMac Pro zijn. Het ligt eraan in hoeverre ze die uitbreidbaarheid gaan regelen en wat je dan zoal kunt uitbreiden; dat zal dan ook de prijs gaan bepalen.Grin schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:25:
Niet?
Dan moet Apple de nieuwe Mac Pro meer dan 1500 Euro(!) duurder maken dan de huidige Mac Pro (3449). Hij zal vast iets duurder worden maar het instapmodel verwacht ik onder de 4500 Euro.
Houd hier ook rekening met het feit dat diverse fabrikanten de prijzen van hun producten hebben opgeschroefd, ook Apple. Hardware is duurder geworden en dat zul je bij de nieuwe Mac Pro ongetwijfeld ook gaan merken.
Buiten dat, dit soort producten (die met echte pro hardware zoals Xeons en ECC) zijn sowieso fors aan de prijs. Voor wie dat niet kan betalen zijn er de andere Macs waar consumenten hardware in zit welke een heel stuk goedkoper is.
Nee, dat kan niet met alle iMacs. De eerste generatie iMac 5k had dan ook 2 modellen: eentje zonder vesa mount en eentje met vesa mount. De versies daarvoor kon je inderdaad net als bij de iMac Pro van een gewone voet switchen naar een vesa mount.SmithNL schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:17:
Dat kan met alle iMacs.
Je kon de voet in een bepaalde stand zetten zodat je bij de schroeven kon komen (en zoals @Wouter36 al aangeeft was dat best een klusje). Daarmee maakte je de voet los en kon je daarna de vesa mount voor in de plaats schroeven. Hopelijk hebben ze bij de nieuwe iMac Pro dit systeem verbetert.
Heb je dit artikel gelezen?Grin schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:06:
Heb inmiddels het meeste wel gelezen over de nieuwe iMac Pro en ben echt aan het kijken naar een nieuw werkpaard. De huidige volledig maximaal uitgevoerde iMac is nu 4 jaren oud dus dan wordt het langzaam weer tijd voor een nieuwe. Maar deze iMac Pro komt d'r zeker niet in, wat een krankzinnig apparaat... Ik wacht lekker de nieuwe Mac Pro even af, grote kans dat je die goedkoper kan krijgen en dan prik ik er zelf wel een mooi schermpje aan vast! Daarnaast is de nieuwe Mac Pro vast beter zelf te upgraden dan dit apparaat, want hier kan je echt null,null aan doen, zelfs het geheugenklepje is verdwenen(!). Wat vind ik dit een kansloos apparaat... terwijl ik eigenlijk de doelgroep ben voor zo'n machine(!). Bijna net zo'n domper voor de pro's als de huidige MBP (2016 en later). Good grief Apple...
https://arstechnica.com/g...ple-are-already-using-it/
Al wel rond gekeken op Marktplaats en V&A op Tweakers. Maar krijg onvoldoende zicht op wat een realistische prijs is voor de volgende 2ehands iMac, simpelweg omdat ze in deze samenstelling niet veel voorbij komen. Iemand een idee?
iMac 21,5 inch 2011
12 GB Ram
AMD 6750M 512 mb
500GB ssd (Samsung)
iMac 21,5 inch 2011
12 GB Ram
AMD 6750M 512 mb
500GB ssd (Samsung)
@ronwiel Rond de 450 moet wel te doen zijn. De 27" gaan voor ~ 600 weg.
SSD Configuratie is aardig, maar verwacht niet dat het heel veel verschil gaat maken.
SSD Configuratie is aardig, maar verwacht niet dat het heel veel verschil gaat maken.
Lager dan ik dacht helaas. Aan de andere kant; hij gaat richting zn zevende levensjaar
. Al draait ie nog steeds erg goed. Wellicht dat verkopen dan weinig zin heeft.
Heb dezelfde specs alleen videokaart 6770. iMac uit 2011 loopt nog geweldig!
Momenteel heb ik een late 2013 imac, onlangs een gopro 6 gekocht. Echter imovie met 4k 60fps bestanden (hevc files) werkt niet helemaal lekker. Ook is de export helaas geen hevc bestand meer. Op internet kwam ik het volgende tegen:
'It may be that for the present iMovie support for HEVC is limited to import and editing, but not sharing out. Or it could be that a 2017 computer is needed.'
Is er toevallig iemand die een 2017 imac heeft en hier ervaring mee heeft of dit wellicht zou willen testen?
'It may be that for the present iMovie support for HEVC is limited to import and editing, but not sharing out. Or it could be that a 2017 computer is needed.'
Is er toevallig iemand die een 2017 imac heeft en hier ervaring mee heeft of dit wellicht zou willen testen?
Voor HEVC encoding/decoding hardware acceleration is inderdaad een 2017 Mac vereist.joeyke87 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:46:
Momenteel heb ik een late 2013 imac, onlangs een gopro 6 gekocht. Echter imovie met 4k 60fps bestanden (hevc files) werkt niet helemaal lekker. Ook is de export helaas geen hevc bestand meer. Op internet kwam ik het volgende tegen:
Je hebt er macOS High Sierra voor nodig en een Intel cpu van de 6e generatie of hoger. Aldus de kleine lettertjes op de productpagina van High Sierra. De enige support pagina die over HEVC en HEIF gaat betreft alleen maar iOS devices. Het zit hem vooral in of dit softwarematig of hardwarematig wordt gedaan en welke HEVC smaak er wordt ondersteund. Helaas is er bij Apple op dit moment niets te vinden die uit de doeken doet welke Mac nou wat precies ondersteund. Er is nog een video over HEVC/HEIF maar in de transcript is alleen dit terug te vinden:
Verderop hebben ze het over de 2 smaken die er zijn (8-bit en 10-bit):On macOS, we have hardware decode support on the sixth-generation Intel Core, which is the Skylake family of processors. An example of that machine is the new MacBook with the touchbar, but we have software decode support on all of our supported iOS and macOS devices.
Iets wat verderop herhaalt wordt met nog een extra stukje info:For macOS, we have 8-bit hardware decode in sixth-generation Intel Core processor which is the Skylake family of processors. And we have 10-bit hardware decode support on the seventh-generation Intel Core processors or the Kaby Lake family of processors. And we have both 8- and 10-bit software decode across all of our supported macOS and iOS platforms.
Overigens kun je in de App Store (zowel voor macOS als iOS) iMovie opzoeken en daar in de versie historie zien wanneer HEVC support is toegevoegd. Voor iMovie op de Mac is dat sinds 10.1.7 (de huidige versie is 10.1.8).On macOS, we have 8-bit hardware encode on the sixth-generation Intel Core processor or the Skylake family of processors. And also on macOS in software we have a 10-bit encode support.
Wil volgende maand waarschijnlijk een iMac (27 inch) aanschaffen. (Zat eerst te denken aan een Macbook Pro maar blijf maar twijfelen over het te kleine scherm.)
Nu is de ram in de huidige iMac 27 inch zelf uit te breiden. Dus dacht ik dan koop ik een setje Vengeance 2x8Gb. Is het dan beter 2x 8Gb te plaatsen en de 2x 4Gb er uit te halen of maakt het geen verschil met alle 4 de slots vol? De extra 2x4Gb ga ik niet nodig hebben. (Al heb ik wel vaak heel veel tabs open in chrome
) Maar goed als het geen verschil maakt dan kan ik het er net zo goed in zetten zodat ik 24 Gb heb.
nvm
Nu is de ram in de huidige iMac 27 inch zelf uit te breiden. Dus dacht ik dan koop ik een setje Vengeance 2x8Gb. Is het dan beter 2x 8Gb te plaatsen en de 2x 4Gb er uit te halen of maakt het geen verschil met alle 4 de slots vol? De extra 2x4Gb ga ik niet nodig hebben. (Al heb ik wel vaak heel veel tabs open in chrome
nvm
[ Voor 5% gewijzigd door JSchut op 10-01-2018 10:21 ]
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Nou nog een weekje wachten op het oktober event. Ik ben benieuwd of er iMac nieuws is en zo ja of ze dan eindelijk de styling weer wat oppoetsen. Dit model gaat alweer vanaf 2012 mee en is nog steeds prachtig. Maar kleinere bezels zou gaaf zijn en een SSD zonder bij te moeten betalen mag nu ook wel een keer.
[ Voor 8% gewijzigd door Nico111 op 23-10-2018 09:10 ]
Inderdaad, SSD's zijn tegenwoordig best betaalbaar. Bij een desktop verwacht ik minimaal een halve TB aan opslag, Apple moet dus niet komen met een "betaalbare" 128 GB SSD, met onbetaalbare opties voor meer opslag. 500 GB moet het betaalbare minimum zijn! En de dual core i5 moet ook uit het assortiment. Een iMac mag best meer rekenkracht hebben dan een MacBook Air.
Naïef om te hopen dat Apple ineens een prijsstrategie gaat hanteren die niet profiteert van hun marktpositie in dezen, die hun praktisch vrijlaat om te vragen wat ze willen voor zulke upgrades. Sterker nog, ik denk dat user upgradeable ram verdwijnt straks, omdat het net zo'n cash cow is.
Reliable Apple analyst Ming-Chi Kuo says a refresh is in the works for the iMac, with the update to include a new, upgraded processor and a "significant display performance upgrade." No details were provided on what the display performance upgrade might entail.Nico111 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:08:
[Afbeelding]
Nou nog een weekje wachten op het oktober event. Ik ben benieuwd of er iMac nieuws is en zo ja of ze dan eindelijk de styling weer wat oppoetsen. Dit model gaat alweer vanaf 2012 mee en is nog steeds prachtig. Maar kleinere bezels zou gaaf zijn en een SSD zonder bij te moeten betalen mag nu ook wel een keer.
Bron: https://www.macrumors.com/roundup/imac/
Ben alleen wel bang dat als er sprake is van een nieuw ontwerp, ook het zelf bij prikken van RAM niet meer mogelijk zal zijn net als bij de PRO versie.
Heb nu nog een 27” 5K uit 2015 met SSD en kan daar naar mijn mening nog jaren mee vooruit.
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 23-10-2018 11:50 ]
Zelf bijprikken van RAM wordt minder relevant als er standaard ruim voldoende in zit. 8GB is zo ongeveer de norm nu, dus met 16GB heeft de gemiddelde iMac gebruiker een redelijk toekomstvaste iMac.
Een iMac 21,5" met 4K scherm, quad core i5, 16GB RAM en 500GB SSD voor rond de €1500 als instapper zou welkom zijn! De dual core i5 voor €1200 mag uit het assortiment.
Een iMac 21,5" met 4K scherm, quad core i5, 16GB RAM en 500GB SSD voor rond de €1500 als instapper zou welkom zijn! De dual core i5 voor €1200 mag uit het assortiment.
Ja dat zou heel lekker zijn maar ik heb niet de illusie dat je dat gaat redden voor 1500e. Nu betaal je daar nog 2218e voor.ikweethetbeter schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:03:
Een iMac 21,5" met 4K scherm, quad core i5, 16GB RAM en 500GB SSD voor rond de €1500 als instapper zou welkom zijn!
@ikweethetbeter 8GB ga ik wel van uit ja, maar onderstaande upgrade prijzen zijn natuurlijk wel erg gortig.
Ik heb nu voor 100,- minder 16GB aan geheugen met levenslange garantie !

http://eu.crucial.com/eur...5%29-imac15%2C1/CT7223220
Ik heb nu voor 100,- minder 16GB aan geheugen met levenslange garantie !

http://eu.crucial.com/eur...5%29-imac15%2C1/CT7223220
Ik had voor 316 eu deze 32gb (DDR4), dus voor wie veel ram wil kan het gewoon een duur verschil worden als Apple dit dichtgooit. Ik denk dat de kans groot is, en dan is direct de mogelijkheid weg om een build to order te bestellen uit de current line-up. Ik heb expres nog de huidige gehaald, build to order met ssd. Ga er nog 32gb ram bij prikken. Kost Kost me bij Crucial dus 632 eu. Dit vraagt Apple:

Bespaart me een dikke duizend euro dus.

Bespaart me een dikke duizend euro dus.
[ Voor 3% gewijzigd door Cartoon op 24-10-2018 14:09 ]
Ik heb even een vraag, ik ben nieuw in de wereld van Imacs. Nu kan er ik 1 2de hands overnemen. Is dit er 1 waar ik voorlopig mee vooruit zou kunnen? Ga hem gebruiken voor een stuk PHP ontwikkeling en internet.
Imac 21,5 mid 2011
Core I5 2.5
4GB RAM 1333Mhz
1000 GB 7200 Rpm hdd
Ati radeon HD 6750 512 MB VRAM
Incl bluetooth Apple toetsenbord en Magic mouse
Alvast bedankt
Imac 21,5 mid 2011
Core I5 2.5
4GB RAM 1333Mhz
1000 GB 7200 Rpm hdd
Alvast bedankt
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
@Erik1805
Deze iMac is 7 jaar oud. De specificaties waren voor die tijd best goed, hij zal de laatste macOS versie nog goed kunnen draaien, maar de support zal niet meer heel lang zo blijven.
Met 8GB RAM en de HDD vervangen door een SSD kun je waarschijnlijk nog jaren erop werken.
PHP ontwikkeling en internetten is geen enkel probleem met deze computer (ook met 4GB en een HDD).
Bedenk dat dit een oude computer is, deze moet je alleen kopen als-ie niet te duur is!
Deze iMac is 7 jaar oud. De specificaties waren voor die tijd best goed, hij zal de laatste macOS versie nog goed kunnen draaien, maar de support zal niet meer heel lang zo blijven.
Met 8GB RAM en de HDD vervangen door een SSD kun je waarschijnlijk nog jaren erop werken.
PHP ontwikkeling en internetten is geen enkel probleem met deze computer (ook met 4GB en een HDD).
Bedenk dat dit een oude computer is, deze moet je alleen kopen als-ie niet te duur is!
Dank je wel voor de uitgebreide reactie. Hij kost €.275,00. Weet niet of dit een nette prijs isikweethetbeter schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:36:
@Erik1805
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Verwijderd
Ik ben voor mijn toekomstige bureau aan het kijken naar een nieuwe 21,5" 4k iMac (mijn 17" uit 2006 is nu toch wel echt op
)
Aangezien het bureau in een soort van kast/nis komt is de ruimte redelijk beperkt: 85cm breed en ~60cm diep, wat voor een laptop prima te doen is (alvast gesimuleerd aan de keukentafel)
Mijn vraag is wat de footprint van de 21,5" iMac is; ik weet dat de voetsteun 17,5cm diep is maar hoever zit het scherm dan nog van de achterwand af?
Aangezien het bureau in een soort van kast/nis komt is de ruimte redelijk beperkt: 85cm breed en ~60cm diep, wat voor een laptop prima te doen is (alvast gesimuleerd aan de keukentafel)
Mijn vraag is wat de footprint van de 21,5" iMac is; ik weet dat de voetsteun 17,5cm diep is maar hoever zit het scherm dan nog van de achterwand af?
Dat is dezelfde mac die ik heb, ik heb er alleen een SSD in laten zetten en er zit nu 8GB geheugen in. Hij komt nog goed mee en ik gebruik hem dagelijks.Erik1805 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:52:
Ik heb even een vraag, ik ben nieuw in de wereld van Imacs. Nu kan er ik 1 2de hands overnemen. Is dit er 1 waar ik voorlopig mee vooruit zou kunnen? Ga hem gebruiken voor een stuk PHP ontwikkeling en internet.
Imac 21,5 mid 2011
Core I5 2.5
4GB RAM 1333Mhz
1000 GB 7200 Rpm hdd
Alvast bedankt
Maar Mojave (het nieuwse MacOS) gaat niet draaien. Voor mij een reden om te overwegen een nieuwe te gaan kopen.
http://osxdaily.com/2018/...ave-compatible-macs-list/
okay... ik heb een 2017 iMac 27" en een apple tv 4. Airplay vanuit bijvoorbeeld iTunes gaat goed. Werkt als een dolle. Screen mirroring naar de tv echter niet. Geluid is wel te horen en tv dimt netjes naar zwart maar daar blijft het bij. Ook op een referentie iMac uit 2015 met dezelfde apple tv hetzelfde resultaat. Ik heb me inmiddels suf zitten zoeken echter geen resultaat. Ook al alle airplay opties/verbindingsmethoden/safe mode etc geprobeerd. Alles zonder resultaat.
Wat ik zou verwachten is dit beeld:
maar ik krijg dus de opties niet te zien. Denk dat zolang ik de opties niet zie het beeld ook zwart blijft. Grote vraag is why. Alles is standaard dus dan denk ik: zou toch gewoon moeten werken.
Iemand anders deze ervaring en vooral.... opgelost?
OS IMAC: mojave
IOS Appletv: 12.1
Wat ik zou verwachten is dit beeld:

maar ik krijg dus de opties niet te zien. Denk dat zolang ik de opties niet zie het beeld ook zwart blijft. Grote vraag is why. Alles is standaard dus dan denk ik: zou toch gewoon moeten werken.
Verwijderd
Dit staat kennelijk in de display options, ook al geprobeerd?swiebert schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:19:
okay... ik heb een 2017 iMac 27" en een apple tv 4. Airplay vanuit bijvoorbeeld iTunes gaat goed. Werkt als een dolle. Screen mirroring naar de tv echter niet. Geluid is wel te horen en tv dimt netjes naar zwart maar daar blijft het bij. Ook op een referentie iMac uit 2015 met dezelfde apple tv hetzelfde resultaat. Ik heb me inmiddels suf zitten zoeken echter geen resultaat. Ook al alle airplay opties/verbindingsmethoden/safe mode etc geprobeerd. Alles zonder resultaat.
Wat ik zou verwachten is dit beeld: [Afbeelding]
"If you don't see the AirPlay menu in the menu bar, choose Apple () menu > Displays, then select the "Show mirroring options in the menu bar when available" checkbox"
Yep... het gekke, vorige week nieuwe mac met high sierra erop gekocht. Het spiegelen werkte toen wel, nu met Mojave erop is het feest voorbij 😢
Ik heb een Imac uit 2009 overgenomen. Ik moet OSX installeren en heb daarvoor een Apple ID aangemaakt. Ik heb namelijk zelf geen Iphone. Nu geeft ie aan:
Deze Apple ID is nog niet gebruikt in de App store,
Hoe kan ik dit oplossen?
Hoe kan ik dit oplossen?
Verwijderd
Is de 1tb 5400rpm hdd echt zo bagger traag als ik overal lees? iMac zal alleen gebruikt worden voor wat huis tuin en keuken zaken.
Zit te denken om het 2017 model te kopen die momenteel bij de mediamarkt staat voor 1349. Kan er eventueel nog een externe 256gb SSD aan hangen (ligt hier nog in de kast)
Andere optie is het basismodel 13" macbook pro, maar heb eigenlijk liever een desktop (typ deze post op mijn 17" iMac uit 2006*
) Daarnaast heb ik ook al een macbook air uit 2014, dus voor mobiliteit hoef ik geen extra laptop te hebben.
*oude iMac moet echt worden vervangen, YouTube afspelen gaat amper. OneDrive en Office worden niet meer ondersteund en qua security updates krijgt hij ook niets meer mee. Al met al best wel 'trots' dat deze machine het 12 jaar heeft uitgehouden
Zit te denken om het 2017 model te kopen die momenteel bij de mediamarkt staat voor 1349. Kan er eventueel nog een externe 256gb SSD aan hangen (ligt hier nog in de kast)
Andere optie is het basismodel 13" macbook pro, maar heb eigenlijk liever een desktop (typ deze post op mijn 17" iMac uit 2006*
*oude iMac moet echt worden vervangen, YouTube afspelen gaat amper. OneDrive en Office worden niet meer ondersteund en qua security updates krijgt hij ook niets meer mee. Al met al best wel 'trots' dat deze machine het 12 jaar heeft uitgehouden
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2018 13:28 ]
Welke macOS / OS X versie staat er nu op?Erik1805 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:35:
Ik heb een Imac uit 2009 overgenomen. Ik moet OSX installeren en heb daarvoor een Apple ID aangemaakt. Ik heb namelijk zelf geen Iphone. Nu geeft ie aan:
Hoe kan ik dit oplossen?
Heb je de originele DVD's nog die bij deze iMac zaten?
Nooit nooit nooit gaan werken met een HDD. Altijd SSDVerwijderd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:21:
Is de 1tb 5400rpm hdd echt zo bagger traag als ik overal lees? iMac zal alleen gebruikt worden voor wat huis tuin en keuken zaken.
Andere optie is het basismodel 13" macbook pro, maar heb eigenlijk liever een desktop (typ deze post op mijn 17" iMac uit 2006*) Daarnaast heb ik ook al een macbook air uit 2014, dus voor mobiliteit hoef ik geen extra laptop te hebben.
Wat is traag?Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:21:
Elke HDD is trager dan een SSD, dus als je een SSD gewend bent: ja, de HDD is traag!
Maar als het gaat om de snelheid van de HDD: deze is niet traag, 5400 rpm is aanzienlijk stiller dan 7200 rpm en nauwelijks langzamer. Een HDD met minder capaciteit op 7200 rpm met hetzelfde aantal platters is langzamer dan deze 1TB HDD in de iMac.
Voor huis, tuin en keukenzaken is elke iMac geschikt.
Verwijderd
De SSD in mijn MBA is lekker soepel maar van de HDD in mijn oude iMac heb ik geen last. Het surfen, YouTube, sketch up, python coding wat ik er op doe ging altijd prima. Maar elke review die ik lees over de HDD versie maken ze er echt een enorm probleem van, kan dus nog best wel meevallen.ikweethetbeter schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:36:
[...]
Wat is traag?
Elke HDD is trager dan een SSD, dus als je een SSD gewend bent: ja, de HDD is traag!
Maar als het gaat om de snelheid van de HDD: deze is niet traag, 5400 rpm is aanzienlijk stiller dan 7200 rpm en nauwelijks langzamer. Een HDD met minder capaciteit op 7200 rpm met hetzelfde aantal platters is langzamer dan deze 1TB HDD in de iMac.
Voor huis, tuin en keukenzaken is elke iMac geschikt.
Ik probeer het gewoon, mocht het echt zo'n drama zijn dan pak ik er wel een SSD bij
Inmiddels heb ik het opgelost. Geprobeerd OS X 10.10 Yosemite te installeren en dat ging. Daarna de update gedaan naar OS X 10.11 El Capitan. Draait nu perfect.ikweethetbeter schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:14:
[...]
Welke macOS / OS X versie staat er nu op?
Heb je de originele DVD's nog die bij deze iMac zaten?
Sta op het punt een iMac Pro aan te schaffen (zakelijk). Nu vraag ik me even wat af. Bij Apple.nl kun je zonder te bewijzen dat je student bent "gewoon" studentenkorting krijgen. Heb alle stappen doorlopen tot aan de iDeal betaling. Even voor de grap zegmaar. Ook de voorwaarden doorgelezen. Blijkbaar hoef je niet te bewijzen met b.v. een studenten e-mailadres dat je student bent.
Bij een iMac Pro scheelt dit 300 euro. En ja, het zal de BD een worst zijn of ik korting heb of niet en hoe die korting genoemd wordt. Bij de bestelling kan ik "gewoon" de factuur op m'n bedrijfsnaam zetten.
Ik vraag me af waarom Apple dit niet controleert en of er een nadeel aan zit. Meer mensen die via deze weg korting hebben gekregen zonder echt student te zijn?
Bij een iMac Pro scheelt dit 300 euro. En ja, het zal de BD een worst zijn of ik korting heb of niet en hoe die korting genoemd wordt. Bij de bestelling kan ik "gewoon" de factuur op m'n bedrijfsnaam zetten.
Ik vraag me af waarom Apple dit niet controleert en of er een nadeel aan zit. Meer mensen die via deze weg korting hebben gekregen zonder echt student te zijn?
Apple controleert dit steekproefgewijs. Na je bestelling kan je dus alsnog het verzoek krijgen om te bewijzen dat je student bent. Het is dus niet de bedoeling om hier gebruik van te maken als je er geen recht op hebt.DJH schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:03:
Sta op het punt een iMac Pro aan te schaffen (zakelijk). Nu vraag ik me even wat af. Bij Apple.nl kun je zonder te bewijzen dat je student bent "gewoon" studentenkorting krijgen. Heb alle stappen doorlopen tot aan de iDeal betaling. Even voor de grap zegmaar. Ook de voorwaarden doorgelezen. Blijkbaar hoef je niet te bewijzen met b.v. een studenten e-mailadres dat je student bent.
Ze controleren dit inderdaad niet standaard. Ze hebben ze in de USA ook een 10% Veteranen / militairen korting waar in principe iedereen gebruik van kan maken.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
sindskort mijn allereerste iMac ooit, heb het 2017 model met 4K scherm en bij de config direct voor een flinke SSD gekozen.
Heb tot nu altijd MacBook Pro's gebruikt, ben echt zeer tevreden met mijn 1ste iMac.
Het scherm is echt smullen.
En ben blij direct te hebben gekozen voor een SSD, collega van me heeft er eentje met een 1Tb Fusion drive, en hoor hem vaak genoeg het ding vervloeken
Heb wel echt 1 probleempje wat betreft een goede bureau stoel, mijn huidige bureaustoel is wel in hoogte verstelbaar, maar in de hoogste stand nog steeds te laag.
De iMac staat op 58cm diepte op mijn bureautafel, de voet staat nu op maximale diepte (minus ong 1 cm)
Ben al even bezig met mijn zoektocht naar een nieuwe betaalbare (max ong €100) in hoogte verstelbare stoel die toch wel tot ong 56-58 cm hoogte moet kunnen gaan.
Maar komend van een 13 inch MacBook Pro 2017 is het echt heerlijk werken met zo'n groot 21,5inch 4K scherm.
Heb tot nu altijd MacBook Pro's gebruikt, ben echt zeer tevreden met mijn 1ste iMac.
Het scherm is echt smullen.
En ben blij direct te hebben gekozen voor een SSD, collega van me heeft er eentje met een 1Tb Fusion drive, en hoor hem vaak genoeg het ding vervloeken
Heb wel echt 1 probleempje wat betreft een goede bureau stoel, mijn huidige bureaustoel is wel in hoogte verstelbaar, maar in de hoogste stand nog steeds te laag.
De iMac staat op 58cm diepte op mijn bureautafel, de voet staat nu op maximale diepte (minus ong 1 cm)
Ben al even bezig met mijn zoektocht naar een nieuwe betaalbare (max ong €100) in hoogte verstelbare stoel die toch wel tot ong 56-58 cm hoogte moet kunnen gaan.
Maar komend van een 13 inch MacBook Pro 2017 is het echt heerlijk werken met zo'n groot 21,5inch 4K scherm.
[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 14-12-2018 09:26 ]
Kreeg een smile op mijn face, groot en 21,5" in een zinGeert1976 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:20:
GamiQ, de game notes app met game maps!
haha ja, van altijd 13 inch MBP's naar voor het eerst een 4K 21 inch voelt alsof ik in een andere dimensie ben beland-SaveMe- schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:29:
[...]
Kreeg een smile op mijn face, groot en 21,5" in een zin
Snap hem wel. Zo ben ik dus van een 24" FHD scherm naar een 27" 4K scherm gegaan en heb ik nu ook zo iets van waarom heb ik dat niet eerder gedaanGeert1976 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:32:
[...]
haha ja, van altijd 13 inch MBP's naar voor het eerst een 4K 21 inch voelt alsof ik in een andere dimensie ben beland
@-SaveMe-
vraagje; zet jij je iMac uit aan het einde van de dag of laat jij je 'm gewoon "slapen"?
Ik ben zoals eerder aangegeven Macbook's gewend die ik vrijwel nooit echt uitzette
vraagje; zet jij je iMac uit aan het einde van de dag of laat jij je 'm gewoon "slapen"?
Ik ben zoals eerder aangegeven Macbook's gewend die ik vrijwel nooit echt uitzette
Ik heb een nieuwe 2018 mini (daarvoor 2011 model) en ik zet hem nooit uit. Altijd in sleep inderdaad. Lekker binnen seconden op de desktop (al gaat dat met een ssd ook wel snel tegenwoordig). Maar met sleep staat alles nog precies zoals het was, terwijl als ik hem uitzet dan zijn alle schermen/desktops gehusseld enzo ...Geert1976 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:56:
@-SaveMe-
Thanks.-SaveMe- schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:59:
[...]
Ik heb een nieuwe 2018 mini (daarvoor 2011 model) en ik zet hem nooit uit. Altijd in sleep inderdaad. Lekker binnen seconden op de desktop (al gaat dat met een ssd ook wel snel tegenwoordig). Maar met sleep staat alles nog precies zoals het was, terwijl als ik hem uitzet dan zijn alle schermen/desktops gehusseld enzo ...
Ja vooral je laatste zin wat betreft de gehusselde schermen doet me beslissen om 'm in sleep te zetten
Inderdaad. Ik gebruik 2 schermen met beide een stuk of 5 desktops. Sommige desktops zijn full screen apps, andere schermen bevatten keurig gerangschikte deelschermen ...Geert1976 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:03:
[...]
Thanks.
Ja vooral je laatste zin wat betreft de gehusselde schermen doet me beslissen om 'm in sleep te zetten
Ik zet mijn computers doorgaans uit waneer ze niks hoeven te doen. Die 10 seconden opstarten, daar kan ik wel even op wachten. Soms staat de iMac een paar dagen aan, soms staat hij enkele dagen uit. M'n MBP gebruik ik soms 2-3 weken niet, en vervolgens weer dagen achtereen heel intensief. Alle kleine beetjes helpen voor een lagere energierekening!
[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 14-12-2018 15:44 ]
Met Filevault is uit zetten zo security omdat je decrypt key niet meer in het geheugen staat itt de machine laten slapenDJH schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:47:
Uitzetten is zo "Windows"Zet m'n iMac nooit uit. Regelmatig uptimes van meer dan een maand.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 14-12-2018 23:48 ]
Niet nodig om een nieuwe iMac te kopen, zeker net als je huidige iMac nog prima werkt. Met de Mojave patcher van dosdude1 kun je Mojave wel draaien op jouw mac, mits er geen AMD 5xxx of 6xxx GPU in zit. Zo heb ik mijn macs thuis, een witte MacBook uit 2009 en een iMac uit 2009 beide op Mojave gekregen. Draait helemaal super!EgoPro schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:53:
[...]
Dat is dezelfde mac die ik heb, ik heb er alleen een SSD in laten zetten en er zit nu 8GB geheugen in. Hij komt nog goed mee en ik gebruik hem dagelijks.
Maar Mojave (het nieuwse MacOS) gaat niet draaien. Voor mij een reden om te overwegen een nieuwe te gaan kopen.
http://osxdaily.com/2018/...ave-compatible-macs-list/
[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 15-12-2018 12:13 ]
Oké, en waarom is dat onveilig? M.a.w. wie kan daar praktisch wat mee?ppl schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 23:48:
[...]
Met Filevault is uit zetten zo security omdat je decrypt key niet meer in het geheugen staat itt de machine laten slapen
-
[ Voor 255% gewijzigd door Dancing_Animal op 20-12-2018 23:54 ]
Iedereen die kwaadwillend is en gezien de eenvoud waarmee sommige dingen vandaag de dag ontfutseld kunnen worden zijn dat heel wat meer mensen dan je denkt. In dit geval blijft de decryptie sleutel in het geheugen staan. Als je die eruit weet te vissen kun je dus de Filevault volume weer decrypten en zodoende bij de gegevens komen. Iedereen die jouw data interessant vindt kan daar praktisch iets mee. Al is het maar voor de kick.DJH schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:29:
Oké, en waarom is dat onveilig? M.a.w. wie kan daar praktisch wat mee?
Dat is de reden waarom bij ons op de zaak in het bedrijfsbeleid staat dat computers niet in slaapstand mogen maar uit gezet dienen te worden (aan het eind van de werkdag). Ook met het oog op wetgeving in de vorm van o.a. de AVG (zoals je in het nieuws kunt zien is het AP sinds dat ze extra bevoegdheden hebben gekregen hier ook zeer dankbaar gebruik van gaan maken, zelfs de politie en belastingdienst nemen ze op de korrel).
Dit is trouwens niet iets specifieks voor Filevault of Apple maar betreft eigenlijk alle whole disk encryption/full disk encryption oplossingen.
[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 21-12-2018 20:15 ]
@ppl Volgens mij loop je dat risico niet meer met een T2-chip uitgeruste Mac:
"[...]On Mac systems with the T2 chip, all FileVault key handling occurs in the Secure Enclave[...]"
Aldus een quote uit de: Apple T2 Security Chip Security Overview October 2018.
"[...]On Mac systems with the T2 chip, all FileVault key handling occurs in the Secure Enclave[...]"
Aldus een quote uit de: Apple T2 Security Chip Security Overview October 2018.
Dan begrijp je niet wat er in het document staat. Je citaat betreft namelijk puur en alleen het feit dat de afhandeling niet door het crypto gedeelte in de Intel CPU wordt gedaan maar door die in de T2 chip. De key wordt nog steeds in het geheugen gezet. Als je het document aandachtiger leest zul je dat in zowel de tekst als het plaatje zien staan. In feite maakt de T2 het moeilijker maar dus niet onmogelijk.
Er zit echter nog wel een hele grote maar vast aan dit verhaal:
Er zit echter nog wel een hele grote maar vast aan dit verhaal:
De T2 wordt dus alleen gebruikt voor de interne schijf.Encryption of external media doesn’t utilize the security capabilities of the Apple T2 Security Chip, and its encryption is performed in the same manner as Mac computers without the T2 chip.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 21-12-2018 23:39 ]
Wat ik uit het document opmaak is dat er een duidelijke key-hiërarchie is voor interne APFS-volumes, deze wordt beheerd door de T2-chip.
All APFS volumes are created with a volume key by default. Volume and metadata contents are encrypted with this volume key, which is wrapped with the class key. The class key is protected by a combination of the user’s password and the hardware UID when FileVault is enabled. This protection is the default on Mac computers with the T2 chip.
Door de class key lijkt de door jouw genoemde aanvalsmethode: "de volume key staat in het geheugen" mij (praktisch) onuitvoerbaar. De gelaagdheid van versleuteling maakt dat je weinig(niets?) kan met deze volume key. Want deze is versleuteld (wrapped) door de class key. Ik hoor het uiteraard graag wanneer ik het weer eens niet begrijp.
All APFS volumes are created with a volume key by default. Volume and metadata contents are encrypted with this volume key, which is wrapped with the class key. The class key is protected by a combination of the user’s password and the hardware UID when FileVault is enabled. This protection is the default on Mac computers with the T2 chip.
Door de class key lijkt de door jouw genoemde aanvalsmethode: "de volume key staat in het geheugen" mij (praktisch) onuitvoerbaar. De gelaagdheid van versleuteling maakt dat je weinig(niets?) kan met deze volume key. Want deze is versleuteld (wrapped) door de class key. Ik hoor het uiteraard graag wanneer ik het weer eens niet begrijp.
Het probleem zit hem in het snappen van de afhandeling. Het werkt niet veel anders dan voorheen. Het enige wat nu veranderd is, is dat bij machines met een T2 chip niet de crypto engine (in het document wordt dit aangeduidt als "AES hardware engine") van de Intel chip hetgeen is wat de afhandeling doet maar het crypto gedeelte van de T2 chip (en dan alleen voor de interne disk). De overige werking is gewoon hetzelfde gebleven.
Het verschil met de T2 en de Intel cpu is voornamelijk de plek waar die key is opgeslagen en beveiligd. Daarom kun je met de T2 de schijf fysiek uit de machine halen maar niet decrypten terwijl dit wel kan wanneer je de Intel cpu zou gebruiken. In beide gevallen gaat het om een machine die uit staat dus de key kun je hier niet uit het geheugen halen.
Daarnaast is het eerste stukje tekst op pagina 5 van belang (incl. het plaatje wat eronder staat):
Als je het security document van iOS erbij pakt en verder zoekt op internet dan vindt je wat meer informatie. Het systeem gebruikt veel meer aan tijdelijke keys e.d. die weer gemaakt worden met de keys die in de Secure Enclave staan. Juist die tijdelijke keys zijn het probleem. Figuur 2 (pagina 6) in het document wat je linkt licht hiervan ook al een tipje van de sluier over op.
De vraag in deze is dus ook in hoeverre dat afsluiten om misbruik van die tijdelijke keys te voorkomen zoden aan de dijk zet. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
Het verschil met de T2 en de Intel cpu is voornamelijk de plek waar die key is opgeslagen en beveiligd. Daarom kun je met de T2 de schijf fysiek uit de machine halen maar niet decrypten terwijl dit wel kan wanneer je de Intel cpu zou gebruiken. In beide gevallen gaat het om een machine die uit staat dus de key kun je hier niet uit het geheugen halen.
Daarnaast is het eerste stukje tekst op pagina 5 van belang (incl. het plaatje wat eronder staat):
Om het heel simpel te stellen kan het ook niet anders dan dat de key in het geheugen wordt gezet (die nu door de T2 afgeschermd wordt waardoor het allemaal moeilijker wordt) omdat je een draaiend systeem continu moet kunnen encrypten en decrypten naarmate je data aan het lezen en wegschrijven bent.The Apple T2 Security Chip provides a dedicated AES crypto engine built into the DMA path between the flash storage and main system memory (see Figure 1), making internal volume encryption using FileVault with AES-XTS highly efficient.
Als je het security document van iOS erbij pakt en verder zoekt op internet dan vindt je wat meer informatie. Het systeem gebruikt veel meer aan tijdelijke keys e.d. die weer gemaakt worden met de keys die in de Secure Enclave staan. Juist die tijdelijke keys zijn het probleem. Figuur 2 (pagina 6) in het document wat je linkt licht hiervan ook al een tipje van de sluier over op.
De vraag in deze is dus ook in hoeverre dat afsluiten om misbruik van die tijdelijke keys te voorkomen zoden aan de dijk zet. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 22-12-2018 19:33 ]
Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9