[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:19
Grin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:34:
Mijns inziens een zinloze upgrade, die Fusion Drive is en blijft je bottle neck.
Ik kan me voorstellen dat het openen en opslaan van bestanden niet de volle snelheid benut, maar het werken binnen de software zou toch gewoon sneller moeten gaan ?

Ik gebruik nu 2 8Tb schijven die minstens 12sec duren om op te starten :/
dus zal dat geen verschil zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door absrnd op 12-06-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

maar het werken binnen de software zou toch gewoon sneller moeten gaan ?
Waarom?
Je gaat van een vorige gen i7 naar een huidige i5, van Geforce naar Radeon en van 16GB naar 8 of 16. Ik zie alleen qua GPU een substantiële verbetering. Ik zou even kijken of je CAD baat heeft bij deze Radeon GPU, waarschijnlijk wel maar in hoeverre...
Ik zou het geld in de knip houden.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ferio schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:07:
Tja.. ligt er ook weer aan wat je ermee doet. Ik heb ze naast elkaar gezien, maar geeft voor mij ook geen doorslag om +1000 extra neer te leggen.
Ligt niet aan wat je ermee doet, ligt eraan of je het wil of niet. Het 5k scherm is duurder maar ook heel wat scherper en dat kijkt gewoon aanzienlijk prettiger (voor zowel media als ook tekst). Voordeel daarvan is dat je de resolutie weer iets lager kunt zetten waardoor tekst groter is. Normaliter wordt dan ook meteen het beeld wazig maar door de hoge hoeveelheid kleine pixels is dat effect minimaal op zo'n 5k scherm en lijkt alles gewoon nog steeds scherp.
Daarnaast merk je op deze schermen ook niet meer het effect van de andere font aliasing van macOS, de letters zijn altijd scherp, niet meer fuzzy.
Ik had eerlijk gezegd betere specs verwacht, wederom loopt Apple achter windows pc's aan kwa specs alleen gooien ze de prijzen wel tig keer hoger. Het is dat de desktops van Apple zo fijn werken... ;-)
Ligt eraan met welke Windows pc's je gaat vergelijken. Er zijn zat zaken die de iMac weer doet, die de Windows pc's niet kunnen of waar ze achteraan hobbelen. Zo heel veel hoger zijn de prijzen ook niet. Stel maar eens een machine samen met een 5k scherm, je houd niet erg veel budget voor het pc gedeelte over. Vergeleken met andere all-in-one machines is de iMac zelfs 1 van de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 08:12

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ze hebben het wel geleerd met de imac gpu in de 21" in de 2012 model was het maar de nvidia 640/650m met 512mb daarna 740 met maar 1gb intergraded. Nu hebben ze eindelijk een fatsoelijke kaart erin. En mogelijkheid op egpu wat weer veel mogelijkheden geeft. Maarja he. Je een all in one met externe gpu😱 Waarom dan nog all in one?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Coldbullet schreef op maandag 12 juni 2017 @ 17:48:
Ze hebben het wel geleerd met de imac gpu in de 21" in de 2012 model was het maar de nvidia 640/650m met 512mb daarna 740 met maar 1gb intergraded. Nu hebben ze eindelijk een fatsoelijke kaart erin. En mogelijkheid op egpu wat weer veel mogelijkheden geeft. Maarja he. Je een all in one met externe gpu😱 Waarom dan nog all in one?
Nou, omdat een iMac of Macbook niet bedoeld is voor gamen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Coldbullet schreef op maandag 12 juni 2017 @ 17:48:
Mijn Late 2013 heeft een 4GB 780, dat is echt nog prima voor wat ik d'r mee doe. Zo slecht zijn die GPU's ook weer niet, zelfs op mijn 27" 2009 model kon ik prima Diablo 3 spelen in native resolutie. Het zijn en zullen nooit game machines worden maar een beetje casual gamen kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Grin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:15:
[...]

Mijn Late 2013 heeft een 4GB 780, dat is echt nog prima voor wat ik d'r mee doe. Zo slecht zijn die GPU's ook weer niet, zelfs op mijn 27" 2009 model kon ik prima Diablo 3 spelen in native resolutie. Het zijn en zullen nooit game machines worden maar een beetje casual gamen kan prima.
Ik heb zelf ook de 27" late 2013 met 4gb 740 en gaat nogsteeds als een tiet! En game er bijna elke avond op company of heroes 2, bf1 enz. Dus vat mij niet verkeerd op dat ik het niks vind! Integendeel zelfs maar vond de 21" wel
Altijd met gpu zwaar ondergewaardeerd vanuit apple.. vind persoonlijk de 21" formaat fijner alleen vanwege de gpu heb ik de 27"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Coldbullet schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:54:
[...]

Ik heb zelf ook de 27" late 2013 met 4gb 740 en gaat nogsteeds als een tiet! En game er bijna elke avond op company of heroes 2, bf1 enz. Dus vat mij niet verkeerd op dat ik het niks vind! Integendeel zelfs maar vond de 21" wel
Altijd met gpu zwaar ondergewaardeerd vanuit apple.. vind persoonlijk de 21" formaat fijner alleen vanwege de gpu heb ik de 27"
Heb voor de 2013 27" de imac 21" late 2012 gehad met 650m was prima machine alleen de gpu was te zwak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Berlinetta schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:50:
[...]

Nou, omdat een iMac of Macbook niet bedoeld is voor gamen?
Imac's zijn heel erg goed in staat om
Mee te gamen! Alleen wat is de doelgroep? Graag gamen maar niet zon grote toren in de woonkamer willen hebben of de ruimte er niet voor hebben. Dan zijn ze hardstikke goed en tja noem eens de definitie van een game pc? Wanneer is iets een game pc? ( in mijn ogen is een imac nogsteeds een pc met in mijn geval mac os en windows10 erop en ze zien er gewoon nogsteeds mooi uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Coldbullet schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:04:
[...]

Imac's zijn heel erg goed in staat om
Mee te gamen! Alleen wat is de doelgroep? Graag gamen maar niet zon grote toren in de woonkamer willen hebben of de ruimte er niet voor hebben. Dan zijn ze hardstikke goed en tja noem eens de definitie van een game pc? Wanneer is iets een game pc? ( in mijn ogen is een imac nogsteeds een pc met in mijn geval mac os en windows10 erop en ze zien er gewoon nogsteeds mooi uit)
Ik ben het hier met jou eens. voor een definitie van gamen, kan ik geen uitleg geven.
Ik game niet.

Een iMac, Macbook Air,Pro of de gewone. zijn voor mij toch even wat anders dan Windows computer.
Natuurlijk zijn het allebei Personal computers.
Ik wil wel een lijstje gaan maken aan +20 dingen die heb gevonden in mijn eerste uren met een Macbook, wat Windows bijvoorbeeld weer niet heeft. Maar daar heb ik eigenlijk geen zin in.

Het is het totaalpakket van MacOS, hardware, visie, beveiliging die mij over de streep trekken om gewoon Apple apparaten aan te schaffen.
Er dan zijn genoeg laptops die misschien hardere specificaties, maar dat is ook niet alles. (vooral omdat meestal niet gedetailleerd naar wordt gekeken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Berlinetta schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:46:
[...]

Ik ben het hier met jou eens. voor een definitie van gamen, kan ik geen uitleg geven.
Ik game niet.

Een iMac, Macbook Air,Pro of de gewone. zijn voor mij toch even wat anders dan Windows computer.
Natuurlijk zijn het allebei Personal computers.
Ik wil wel een lijstje gaan maken aan +20 dingen die heb gevonden in mijn eerste uren met een Macbook, wat Windows bijvoorbeeld weer niet heeft. Maar daar heb ik eigenlijk geen zin in.

Het is het totaalpakket van MacOS, hardware, visie, beveiliging die mij over de streep trekken om gewoon Apple apparaten aan te schaffen.
Er dan zijn genoeg laptops die misschien hardere specificaties, maar dat is ook niet alles. (vooral omdat meestal niet gedetailleerd naar wordt gekeken.)
En ja klopt die dingen zijn ook
Echt de dingen die mij naar mac os hebben gehaald je slaat despijker op ijn kop er mee. En als je laptops/pc gaat vergelijken met de zelfde specs kom je snel rond het zelfde bedrag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 22:31
Voor video editing heb ik een nieuwe iMac gekocht, werk nu nog vooral op een Macbook Pro mid 2012. Aangezien ik altijd issues had met te weinig storage (512 GB SSD) heb ik besloten om een 3 TB Fusion drive te plaatsen.

Volledige config:
4,2‑GHz quad‑core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,5 GHz
16 GB 2400‑MHz DDR4
Fusion Drive van 3 TB
Radeon Pro 580 met 8 GB geheugen

Nu lees ik veel berichten dat je voor video editing beter een interne SSD kunt nemen (>512 GB was echter boven budget) of een externe harddisk. Ik heb nog een Samsung T3 512 GB SSD liggen, kan ik deze dan het beste gebruiken om de mediafiles op te plaatsen voor de video editing? Of gaat het met de Fusion Drive wel prima. Iemand ervaring hiermee?

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xondox
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik heb vandaag de nieuwe iMac 27inch 4.2ghz i7, SSD 512 Gb, Radeon Pro 580 8gb gekocht met de standaard 8Gb ram.

Kan iemand aanraden welke RAM bij te kopen om deze zelf te plaatsen? Zijn enkel de So-DIMM 2400mhz mogelijk? Zijn er andere dingen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:20
Ik zit met hetzelfde "probleem".

Het moet sowieso DDR4 SO-DIMM 2400mhz zijn, dat is een gegeven.

Als je deze thread bij de buren doorleest lijkt het allemaal niet zo veel uit te maken:

https://forums.macrumors....c-launched-today.2048694/

Ik denk dat ik zelf voor de goedkoopste 32Gb (2 x 16) ga die ik kan vinden, in dit geval ook nog van Crucial.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort een iMac 27 inch bijna fully loaded kopen - dus het RAM geheugen niet-.

Nu wil ik al een tijdje 2x 32 Gb kit RAM kopen op deze site:
http://eu.crucial.com/eur...%29-imac18%2C3/CT10559861

Maar het is de hele tijd out of stock. Is dit ongeveer de enige site met dit type geheugen of zijn er ook andere (waarvan men zeker weet dat het werkt bij de iMac) die het ook leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:10:
Ik ga binnenkort een iMac 27 inch bijna fully loaded kopen - dus het RAM geheugen niet-.

Nu wil ik al een tijdje 2x 32 Gb kit RAM kopen op deze site:
http://eu.crucial.com/eur...%29-imac18%2C3/CT10559861

Maar het is de hele tijd out of stock. Is dit ongeveer de enige site met dit type geheugen of zijn er ook andere (waarvan men zeker weet dat het werkt bij de iMac) die het ook leveren?
Volgens mij is het "out of stock" omdat het een nieuw product is. Aangekondigd, maar nog niet beschikbaar. Hetzelfde geld namelijk voor de setjes van 8 en 16Gb voor deze iMac. Je zult dus of moeten wachten, of een ander setje kopen dat aan de eisen voldoet.

Is er afgezien van de "for Mac" branding iets speciaals aan dit setje? Zou me niks verbazen als het een bestaand product in een nieuw doosje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Niet bezuinigen als je een dergelijk dure computer koopt, in mijn ogen there is only one: Kingston. In dit specifieke geval (iMac 5K 2017):
16GB Module - KCP424SD8/16
16GB Module - DDR4 2400MHz
Part Number: KCP424SD8/16
Specs: DDR4 , 2400MHz , Non-ECC , CL17 , X8 , 1.2V , Unbuffered , SODIMM , 260-pin

Klik hier om zelf te zoeken op de Kingston site.
Ik gebruik deze zooi al jaaaaren, never failed. Goedkope meuk geheugen kan je zeker hetzelfde resultaat mee halen, absoluut(!). Maar op een 3-4K Euro computer ga ik geen risico lopen voor 2-3 tientjes extra (als dat het al is, ik kijk het niet eens na in de Pricewatch....). Period. Nothing else. :Y

Ohja, wanneer ik een Mac van de hand doet vermeld ik altijd even dat er specifiek geschikt Apple geheugen in zit, door Kingston aangeraden. Inderdaad, er bestaat geen specifiek Apple geheugen, true true... Maar toch, bij verkoop wordt het altijd op prijs gesteld. Het geeft aan dat je net dat stukje extra hebt gedaan. Het is puur technisch gezien kul, maar toch... Emotie speelt altijd mee bij het verkopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Grin op 16-06-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor geheugen zou ik blijven bij Hynix, Crucial of anders OWC. Al jaren goede ervaringen mee, plus check maar eens bij de buren op de forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik zou voor Crucial gaan, ze hebben levenslange garantie! De beste aankoop die ik ooit heb gedaan.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 13:13:
Voor geheugen zou ik blijven bij Hynix, Crucial of anders OWC. Al jaren goede ervaringen mee, plus check maar eens bij de buren op de forums.
Hynix en Samsung zijn door de jaren heen beide ook door Apple gebruikt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58
Destianto schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:00:
Ik zou voor Crucial gaan, ze hebben levenslange garantie! De beste aankoop die ik ooit heb gedaan.
Zoals deze pricewatch: Crucial CT2K8G4SFS824A bijvoorbeeld?

Want dat is qua prijs in elk geval bijzonder aantrekkelijk...

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Ik overweeg een 27 inch iMac te kopen voor in mijn nieuwe appartement. Alleen zit ik met een vraag met betrekking tot het bureau waarop de iMac komt te staan. Vanwege ruimtegebrek kan ik geen mega groot bureau neerzetten. Ik zit te kijken naar een bureau van 140cm lang en 60cm breed/diep, is dit een beetje werkbaar met een 27 iMac? Ik zie dat de iMac 20cm diep is, dus dan zou er 40cm werkbare ruimte overblijven op het bureau voor het toetsenbord en de muis. Zijn er meer mensen die met een dergelijk kleine bureau en een 27 inch iMac werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik zou zelf 80 cm aanhouden als minimale diepte voor een 27", heb een tijd een 60 cm bureau gehad maar die heeft het niet lang volgehouden. Wanneer het enigszins past zou ik een 80 cm aanschaffen. 27" is niet bijzonder groot maar klein is het zeker ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Cubic X schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:07:
Ik overweeg een 27 inch iMac te kopen voor in mijn nieuwe appartement. Alleen zit ik met een vraag met betrekking tot het bureau waarop de iMac komt te staan. Vanwege ruimtegebrek kan ik geen mega groot bureau neerzetten. Ik zit te kijken naar een bureau van 140cm lang en 60cm breed/diep, is dit een beetje werkbaar met een 27 iMac? Ik zie dat de iMac 20cm diep is, dus dan zou er 40cm werkbare ruimte overblijven op het bureau voor het toetsenbord en de muis. Zijn er meer mensen die met een dergelijk kleine bureau en een 27 inch iMac werken?
Mijn buro is 150cm breed en 76cm diep. De achterkant van de voet van de 27" zit op achterkant buro. 60cm is wel kantje boord zou ik zeggen om niet het idee te hebben dat je in het scherm zit.

Breedte moet ok zijn. Ik heb zelfs nog plek voor een mega muismat.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Grin schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:45:
Ik zou zelf 80 cm aanhouden als minimale diepte voor een 27", heb een tijd een 60 cm bureau gehad maar die heeft het niet lang volgehouden. Wanneer het enigszins past zou ik een 80 cm aanschaffen. 27" is niet bijzonder groot maar klein is het zeker ook niet.
Ik heb 2x 27" met een keyboard, muis & audio controller op een bureau staan van 150x60. Lekker compact en ideaal. Speakers heb ik op stands achter het bureau staan en een midi controller op een uischuifbaar blad (zelf gemonteerd). Ik heb juist de diepte eigenlijk zo kort mogelijk gehouden, vanwege de reflecties die optreed. Hoe dieper het blad, hoe meer reflecties en dat is niet goed voor wat ik doe.

Voor mij is dit top. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ferio op 19-06-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Mijn imac 27" staat op een tafel van 67 diep en staat goed zo, zou hem niet verder weg willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:15
yeah mijn Apple imac 21.5 is net gebracht door UPS op me werk.
Nu even wachten tot ik klaar ben met werken :P

A person who never made a mistake never tried anything new.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Het blijft uiteraard persoonlijk, maar een goede leidraad is deze afbeelding - 60 cm diep lijkt me dan echt te weinig, zelfs 80 zit aan de ondergrens:
Afbeeldingslocatie: http://www.ergomotion.nl/wp-content/uploads/ergonomischwerken.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Grin schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:16:
Het blijft uiteraard persoonlijk, maar een goede leidraad is deze afbeelding - 60 cm diep lijkt me dan echt te weinig, zelfs 80 zit aan de ondergrens:
[afbeelding]
Ja als he ergonomisch gaat kijken wel. Maar ik zit ook niet zo aan me imac, kwa kijk afstand zit je dan ook niet op 67 blad breedte - 20cm imac op 47 cm want zit denk ik met me gezicht zeker nog 10 a 20 cm naa achteren... zo zie je maar weer iedereen heeft andere voorkeuren. En wat je fijn vind is ook allemaal persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
De meeste bureaus hebben een diepte van 80cm en dat is ook een prima diepte (60cm was voornamelijk keukens als ik het goed heb). Houdt er rekening mee dat je vóór het bureau zit en er dus nog een aantal centimeters bij op moet tellen. Ik heb tot dusver altijd de schermen een stukje (10~15cm) naar voren moeten halen bij een bureau van 80cm diep omdat ie anders te ver van mij afstond en ik zie dat collega's exact hetzelfde doen.

Houdt er bij een iMac ook rekening mee dat deze z'n warmte aan de achterkant kwijt moet. Die zul je dan ook een stukje van de muur af moeten houden wanneer je bureau tegen een muur komt te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nick25
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:15
:Wat is die nieuwe Imac een snel ding man en dat scherm wow :9~

[ Voor 4% gewijzigd door Nick25 op 19-06-2017 22:52 ]

A person who never made a mistake never tried anything new.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Heb mijn iMac op een bureau van 60cm diep staan. Perfect voor mij. iMac staat dan gewoon tegen de 'achterkant'.

Hiervoor had ik een bureau van 80cm diep, maar dat vond ik niet fijn. iMac moest dan stukje naar voren staan waardoor deze midden op bureau stond. Vind ik niet mooi. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Ik ben trouwens benieuwd of de iMac Pro wel weer een target display mode krijgt en je de iMac als scherm kunt gebruiken. Dit vind ik een behoorlijk gemis bij de retina iMac's...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:04
Rivanov schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:23:
Heb mijn iMac op een bureau van 60cm diep staan. Perfect voor mij. iMac staat dan gewoon tegen de 'achterkant'.

Hiervoor had ik een bureau van 80cm diep, maar dat vond ik niet fijn. iMac moest dan stukje naar voren staan waardoor deze midden op bureau stond. Vind ik niet mooi. ;)
80 cm was ook in de tijd van de beeldbuis al de standaardmaat voor een bureau, dus 60 cm is meer dan diep genoeg voor een flatscreen. Ik twijfelde vorig jaar ook en ben uiteindelijk voor 80cm gegaan omdat ik viel voor het design (een Gispen Steeltop in het zwart :9), maar 60 diep was wel wat praktischer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Vistajevski schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:54:
80 cm was ook in de tijd van de beeldbuis al de standaardmaat voor een bureau, dus 60 cm is meer dan diep genoeg voor een flatscreen.
In die tijd had het gros van de mensen de monitor op de hoek van het bureau staan en ze zaten er dan schuin voor. Dat kun je dus niet direct vergelijken. Ik had 20 jaar geleden ook een 80cm bureau, met een 17" Iiyama CRT waar ik schuin voor zat. Zeker als je lang bent is een beetje afstand wel fijn voor een goeie kijkhoek.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe iMac wordt echt prachtig :)
Heb de hele presentatie op Apple WWDC gekeken op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:54
Hier nog een gelukkige eigenaar van de nieuwe 27" iMac.

Enig irriteer puntje: het bekende opstartgeluid is weg, net als op de macbook pro. Nu was die op de Macbook weer aan te zetten met een simpel terminal commando, maar op de nieuwe iMac werkt het helaas niet. 😒

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
iMac is binnen en geheugen ook. Netjes 40Gb memory:

Afbeeldingslocatie: http://www.soepie.com/tweakers/MacMem800.png

Gewoon het goedkoopste geheugen uit de pricewatch van Crucial. Werkt dus prima

[ Voor 33% gewijzigd door Soepie op 21-06-2017 08:43 . Reden: Plaatje verkleind en aangepast. ]

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Je kan de iMac ook bestellen met een VESA interface. Dan kan je de computer mooi aan de muur hangen, en blijft er nog extra plaats over aan je bureel.
Dat moet zeker lukken met een 60cm bureau.

Even over dat geheugen. Ik heb 8GB.
Als ik nakijk hoeveel geheugen er in gebruik is, dan zie ik meestal iets rond de 5 à 6 GB.
Heeft het dan zin om extra geheugen te steken?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Soepie schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:32:
iMac is binnen en geheugen ook. Netjes 40Gb memory:

[afbeelding]

Gewoon het goedkoopste geheugen uit de pricewatch van Crucial. Werkt dus prima
Het is best wel warm vandaag.
Maar 40GB RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Laatst online: 16:44
2x 4gb stock + 2x 16gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Berlinetta schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:03:
[...]

Het is best wel warm vandaag.
Maar 40GB RAM?
Wat Wouter hierboven zegt.
Stock 2x4 + 2x16 = 40.

Voor mij meer dan genoeg.

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Soepie schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:08:
[...]

Stock 2x4 + 2x16 = 40.

Ik vond het gewoon een raar aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Soepie schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:08:
[...]

Stock 2x4 + 2x16 = 40.

Geen overkill? Meerdere VM's of zo? Kan me er anders geen praktisch nut bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik heb doorgaans ook maar ~4 GB vrij van de 32 als ik aan het werk ben. 16GB van m'n nieuwe 15" MBP is dan echt geen pretje en dus doe ik dat werk op de iMac. MacBook Pro? M'n iMac uit 2013 doet het 'pro' werk beter dan een ~4K kostende MBP uit 2017... _O-

@#$!#@#$±!!! Apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt dat goed samen die stock 8gb en als je een 2x 16gb kit erin stopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
Destianto schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:21:
[...]

Geen overkill? Meerdere VM's of zo? Kan me er anders geen praktisch nut bij voorstellen.
Meestal heb ik standaard Final Cut Pro en Lightroom wel openstaan en staat VMware Fusion inderdaad ook nog wel open met een VM op de achtergrond, dus echt overkill is het niet.
Het hoeft natuurlijk niet, maar aangezien de prijzen nou ook weer niet zo heel hoog zijn (zeker vergeleken met de prijzen die Apple er voor vraagt) heb ik er gelijk maar 32Gb bij ingeprikt.
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:12:
Werkt dat goed samen die stock 8gb en als je een 2x 16gb kit erin stopt?
Tot nu toe geen rare dingen tegen gekomen. Maar nou moet ik toegeven dat ik ook nog niet heel erg mijn best gedaan heb om alles vol te krijgen. Ben met een nieuwe/schone installatie begonnen, dus vooral bezig programma's te installeren en data terug te zetten.
Berlinetta schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:10:
Ik vond het gewoon een raar aantal.
Snap ik wel een beetje, ik keek er in eerste instantie ook wel een beetje raar tegenaan :D

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht namelijk altijd dat je niet zomaar naast kit geheugen de standaard geheugen kan proppen. Vandaar dat ze kits maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:08:
Ik dacht namelijk altijd dat je niet zomaar naast kit geheugen de standaard geheugen kan proppen. Vandaar dat ze kits maken.
Ik heb/had in mijn 2010 27" i5 ook gewoon 8Gb extra gepropt van een willekeurig merk (Weet echt niet meer wat dat was) en had zodoende 12Gb. Heeft tot de dag van vandaag gister altijd prima gewerkt.
Ook ik lees wel eens verhalen dat het allemaal niet (goed) zou werken, maar tot nu toe elk Apple device wat ik heb uitgebreid met geheugen (met uitzondering van de iBook 3G (Ja ik weet het, dat is echt oud)) liep altijd als een zonnetje en heb eigenlijk nooit problemen ervaren.
Guess I'm just lucky :D

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 22:28

RoyK

Hobby tekenaar

zit ik met mn goede gedrag. Vandaag mn iMac late 2011 voor het allereerst geformateerd. Sierra erop en de eerste problemen duiken meteen op. USB apple keybord met nummer eiland word niet herkend. Inloggen op icloud wil maar niet lukken. "Er heeft zich een onbekende fout voorgedaan". Ben al een uur aan het rond dwalen op het internet (want dat werkt allemaal prima) maar kan er weinig over vinden. Ook support bij Apple bied een paar opties die ik nu allemaal heb doorlopen. Zit je met een lege iMac, vers OS en al je spul waar je niet bij kan. Potjandorie!!!!

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:18
Heb je een TimeMachine backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ja, wel een oudje. ik wil ook niet terug naar een oudere versie. er waren allerlei problemen en het was niet meer te doen. Ik moet eigenlijk al 2 jaar mn iMac formateren. Ik ben nu 2 uur verder en nog geen ruk opgeschoten. echt balen dit.

Koop je een duur apple origineel toetsenbord, herkent de iMac hem in Serria niet eens. Werkte perfect in zijn voorganger. Dat ik niet in kan loggen in icloud snap ik ook geen kersenpit van. Ik kan prima inloggen via de browser (bij icloud) maar via de tools niet.

Zonder een werkende icloud en een toetsenbord die nu maar half functioneert is mn iMac ook maar een halve computer geworden. Ik vind het allemaal zo niet Apple wat er gebeurd. Jammer.. een avond aan verbrast en een heleboel meuk gelezen van vele duizenden en duizenden mensen die deze problemen dus ook allemaal hebben. Kan ik net zo goed een windhoos bakje neer gaan zetten hier. Bleh. (kom er maar in PPL) Ik ga onverzadigd naar bed! niks opgeschoten.

[ Voor 66% gewijzigd door RoyK op 25-06-2017 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Zou dit een onderdeel van mijn probleem kunnen zijn (dat ik geen verbinding heb met iCloud, zo lijkt)

https://tweakers.net/ext/f/aMHDtRX5e6k5TxXmLOMx28Eb/full.png

ik mis iets aan apple gegevens. kan ik die klakkeloos overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik snap niet hoe je een probleem met een bedraad USB keyboard kan hebben. Elk USB keyboard dat ik ooit heb gebruikt werkte op alle apparaten. Idem voor het Apple USB keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik herken het probleem ook niet. Heb tientallen keren een HDD/SSD geformateerd op iMac's en Macbooks zonder problemen. Als je de bootable USB nog hebt zou ik een herinstallatie overwegen.

Heb je met het Apple ID tijdens de installatie ingelogd? Dan moeten al je iCloud instellingen namelijk automatisch worden ingeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik ben opnieuw sierra aan het installeren. Even afwachten wat er gaat gebeuren. Ik ben op alle devices gewoon ingelogd. en ook op de website. icloud software in OSX zelf weigert en geeft de fout.

Betreft het toetsenbord herkent OSX gewoon het toetsenbord niet. Hij werkt wel nu en doet wat het moet doen. Het is gewoon alleen een vreemd gezicht dat hij de toetsenbord niet kent.

Over een half uurtje weet ik of er weer licht aan het einde van de tunnel is. zou mooi zijn. Alweer avondje 2 wat een eenvoudige clean instal had moeten zijn.

EDIT:
hij doet precies hetzelfde. Inloggen niet mogelijk. Sta nu in een kale installatie... ik voer alles correct in.

Ook het toetsenbord wordt opnieuw niet herkend. Misschien moet ik een iets ouder osx proberen. Even kijken of ik die ergens kan downloaden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2pYusK1iU3ij3onm7OFjOSHe/full.png

Ik weet het verder ook niet meer

[ Voor 25% gewijzigd door RoyK op 26-06-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

SMC reset gedaan? PRAM reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ook allemaal gedaan. Ben nu OSX Lion aan het installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Meerdere USB poorten geprobeerd? Heb je al eens een USB hub ertussen gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

yes, alles geprobeerd. ook dat. Ik heb denk ik wel zo een beetje alle iCloud issue topics gezien afgelopen 2 dagen :D

Over 15 minuten weet ik of het in Lion wel lukt

EDIT

Leg mij het maar uit. Hij zeurt nog wel om mn toetsenbord, maar iCloud logt hij gewoon in! Nu kijken hoe ik zo snel mogelijk upgrade naar boven. Dat zal vast wel met een paar stappen moeten gaan. :+

[ Voor 38% gewijzigd door RoyK op 26-06-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:04
Hoe lang gaat een iMac in doorsnee eigenlijk mee? Ik ben ernstig aan het twijfelen over de aanschaf van het 27 inch basismodel omdat mijn huidige mac mini (late 2009) last begint te krijgen van ouderdomsverschijnselen (m.n. de videokaart) en het naar verwachting niet lang meer maakt. Maar ik hik een beetje aan tegen de prijs en dan is de afschrijvingstermijn wel een belangrijke factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealRedHair
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-04 19:46
Hi!

Wil voor normaal gebruik en Lightroom/Photoshop de standaard iMac 2017 27" kiezen en deze configuratie dan uitbreiden met 2x4 of 2x8 GB RAM. Waar ik nog over twijfel is de opslag.

Zal ik kiezen voor:
(a) gewoon Fusion Drive 1TB of
(b) SSD 256 GB met een externe HD via Thunderbolt 2 (3TB pricewatch: LaCie d2 Thunderbolt 2 3TB Aluminium (minder is niet te vinden) (wel 120+250 euro duurder)

Optie b is toch een stuk duurder en ik vraag me af of het een stuk sneller is. Backup van externe schijf lijkt me ook lastiger via TimeMachine of niet?

Bedankt voor tips/advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
SSD is sowieso altijd veel sneller dan een Fusion Drive, dus dat zou voor mij sowieso een no-brainer zijn.

Alleen 250 euro voor een externe harde schijf met 3TB vind ik best debiel geprijsd. 3TB heb je ook voor rond de 100 euro.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Vistajevski schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:27:
Hoe lang gaat een iMac in doorsnee eigenlijk mee? Ik ben ernstig aan het twijfelen over de aanschaf van het 27 inch basismodel omdat mijn huidige mac mini (late 2009) last begint te krijgen van ouderdomsverschijnselen (m.n. de videokaart) en het naar verwachting niet lang meer maakt. Maar ik hik een beetje aan tegen de prijs en dan is de afschrijvingstermijn wel een belangrijke factor.
Er zijn altijd mensen die pech hebben (er is niet voor niks garantie op produkten), maar een iMac kan in principe makkelijk 10 jaar meegaan. Dikke kans dat in de tussentijd een harddisk danwel SSD vervangen moet worden, en het scherm wordt bij intensief gebruik op den duur minder fel, maar verder kan het lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

RealRedHair schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:50:
Hi!

Wil voor normaal gebruik en Lightroom/Photoshop de standaard iMac 2017 27" kiezen en deze configuratie dan uitbreiden met 2x4 of 2x8 GB RAM. Waar ik nog over twijfel is de opslag.

Zal ik kiezen voor:
(b) SSD 256 GB met een externe HD via Thunderbolt 2 (3TB pricewatch: LaCie d2 Thunderbolt 2 3TB Aluminium (minder is niet te vinden) (wel 120+250 euro duurder)

Optie b is toch een stuk duurder en ik vraag me af of het een stuk sneller is. Backup van externe schijf lijkt me ook lastiger via TimeMachine of niet?

Bedankt voor tips/advies
SSD is de beste investering die je van je leven kan doen, RAM gewoon standaard behouden en zelf een kitje van 2x8 halen.

Backup van externe HDD mits HFS+ geformateerd is geen probleem.

Gebruik zelf de iMac icm een Synology Nas en dat is een genot om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
Hi!

Zal ik kiezen voor:

Bedankt voor tips/advies
Zeker altijd voor een SSD gaan. Het is zeker een stuk sneller, en niet te vergeten ook stiller (al zijn de mechanische schijven in de Macs ook wel vrij stil.

Voor backups zou het echt niets uit moeten maken of dit van een interne of externe schijf komt.

Heb ook een mooie externe schijf gekocht voor downloads/backup/werkbestanden/bootcamp e.d.

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Exirion schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:02:
[...]
en het scherm wordt bij intensief gebruik op den duur minder fel
Werk op een iMac uit 2010 hier op de zaak, maar ik heb (nog) niets gemerkt hiervan. Staat dagelijks minimaal 9 uur aan. Of komt dat echt pas vanaf de 10 jaar? B)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

kaos- schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:35:
Werk op een iMac uit 2010 hier op de zaak, maar ik heb (nog) niets gemerkt hiervan. Staat dagelijks minimaal 9 uur aan. Of komt dat echt pas vanaf de 10 jaar? B)
Het gaat zo geleidelijk dat je het amper merkt, maar het is na jaren duidelijk meetbaar. Panelfabrikanten geven vaak een aantal uren op voor 50% helderheidsafname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Hi!

Zal ik kiezen voor:

Bedankt voor tips/advies
Voor normaal gebruik van Photoshop of Lightroom voldoet bijna iedere computer wel. Ik zou voor het inlezen / wegschrijven van de foto's in ieder geval wel voor een ssd gaan. Een externe HDD kan ik je afraden. Spaar er 200 euro bij en ga voor een instap model NAS met 2 gespiegelde schijven. Je kan dan ook gelijk time machine daarop laten wegschrijven. Ideaal en heb ik jaren ook zo gedaan.

Maat van me had pas al zijn werk op zijn externe schijf staan die ermee stopte. Die kans is er altijd. Kon gelukkig nog hersteld worden maar wel met kosten. Als hij een NAS had gehad was zijn werk nog gewoon daar, had hij een nieuwe schijf kunnen bestellen en was het opgelost. Geen paniek gehad, geen stres, de dag gewoon door kunnen gaan. Hij heeft middels een NASje besteld. 8)

Persoonlijke noot: als je een investering gaat doen in een iMac + extra opslag (kan best oplopen) is het zonde als je "net niet" gaat en je daar dan jaren mee gaat tobben. My 2 cents O-)

[ Voor 12% gewijzigd door RoyK op 29-06-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
RoyK schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:07:
[...]

Voor normaal gebruik van Photoshop of Lightroom voldoet bijna iedere computer wel. Ik zou voor het inlezen / wegschrijven van de foto's in ieder geval wel voor een ssd gaan. Een externe HDD kan ik je afraden. Spaar er 200 euro bij en ga voor een instap model NAS met 2 gespiegelde schijven. Je kan dan ook gelijk time machine daarop laten wegschrijven. Ideaal en heb ik jaren ook zo gedaan.

Maat van me had pas al zijn werk op zijn externe schijf staan die ermee stopte. Die kans is er altijd. Kon gelukkig nog hersteld worden maar wel met kosten. Als hij een NAS had gehad was zijn werk nog gewoon daar, had hij een nieuwe schijf kunnen bestellen en was het opgelost. Geen paniek gehad, geen stres, de dag gewoon door kunnen gaan. Hij heeft middels een NASje besteld. 8)

Persoonlijke noot: als je een investering gaat doen in een iMac + extra opslag (kan best oplopen) is het zonde als je "net niet" gaat en je daar dan jaren mee gaat tobben. My 2 cents O-)
Of allebei :)

Mijn NAS heb ik meer als centrale opslag voor entertainment doeleinden, backup en cloud synchronisatie die door verschillende apparaten geraadpleegt kan worden.
Een externe harde schijf heb ik enkel voor gebruik met de Mac en dan gaat het voornamelijk om bestanden waar ik (tijdelijk) veel mee werk.
En een NAS is natuurlijk ook geen 100% garantie op herstel, zeker niet wanneer je geen RAID gebruikt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

k7of9 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:33:
Of allebei :)

Mijn NAS heb ik meer als centrale opslag voor entertainment doeleinden, backup en cloud synchronisatie die door verschillende apparaten geraadpleegt kan worden.
Een externe harde schijf heb ik enkel voor gebruik met de Mac en dan gaat het voornamelijk om bestanden waar ik (tijdelijk) veel mee werk.
En een NAS is natuurlijk ook geen 100% garantie op herstel, zeker niet wanneer je geen RAID gebruikt,
Hier wordt de NAS ook vooral voor echte massaopslag gebruikt. Hij draait in RAID5 en een tweede NAS dient als backup (met elke nacht een incrementele backup). Voor secundaire opslag op m'n Mac heb ik er een 1TB SSD aan hangen. Twee machines in het netwerk (low cost NAS en een Mac Mini die als media speler dient) dienen als Time Machines servers voor alle computers in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

waarom zou je een nas niet met Raid toepassen? Voor iedere thuis gebruiker voldoet spiegelen met 2 schijfjes. Het is natuurlijk geen garantie. Het is schijn veiligheid. Toch altijd nog beter dan 1 enkele schijf gebruiken.

Als je dan toch investeer in extra opslag buiten de computer zou ik de externe hdd laten voor wat hij is en er een nasje voor terug plaatsen. zo zou ik het aanvliegen natuurlijk. ik geef alleen mijn idee erbij :D

[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 29-06-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
RoyK schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:40:
waarom zou je een nas niet met Raid toepassen? Voor iedere thuis gebruiker voldoet spiegelen met 2 schijfjes. Het is natuurlijk geen garantie. Het is schijn veiligheid. Toch altijd nog beter dan 1 enkele schijf gebruiken.

Als je dan toch investeer in extra opslag buiten de computer zou ik de externe hdd laten voor wat hij is en er een nasje voor terug plaatsen. zo zou ik het aanvliegen natuurlijk. ik geef alleen mijn idee erbij :D
Zoveel mensen, zoveel voorkeuren en oplossingen ;)

Wat voor mij ook mee speelt is geluidsproductie en snelheid. 4k video bewerken doe ik toch liever niet over het netwerk en een NAS die het ook druk heeft met andere dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

k7of9 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:44:
[...]

Zoveel mensen, zoveel voorkeuren en oplossingen ;)

Wat voor mij ook mee speelt is geluidsproductie en snelheid. 4k video bewerken doe ik toch liever niet over het netwerk en een NAS die het ook druk heeft met andere dingen :)
Dat snap ik. Mijn reactie was ook niet bedoeld op de 4K video bewerker, maar op de persoon die photoshop/lightroom doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

RoyK schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:40:
Die externe SSD doet tegen de 400MB/s lezen en schrijven (de USB3 interface is de bottleneck) terwijl Gigabit maar zo'n 100MB/s doet. In m'n home directory in MacOS heb ik symbolic links gemaakt voor Documents, Movies, Pictures en dat soort directories die fysiek op de externe SSD staan. Seamless dus. Bij een NAS gaat alles toch aanzienlijk minder soepeltjes, ook met Gigabit bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealRedHair
Exirion schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:50:
[...]

Die externe SSD doet tegen de 400MB/s lezen en schrijven (de USB3 interface is de bottleneck) terwijl Gigabit maar zo'n 100MB/s doet. In m'n home directory in MacOS heb ik symbolic links gemaakt voor Documents, Movies, Pictures en dat soort directories die fysiek op de externe SSD staan. Seamless dus. Bij een NAS gaat alles toch aanzienlijk minder soepeltjes, ook met Gigabit bekabeling.
Dank voor alle visies hierop mensen!!

Ik ben inderdaad met name bang dat een NAS toch te langzaam zal zijn in het lezen/schrijven van bestanden. Ik dacht een snelle thunderbolt externe HD en dan de back up mijn (enkele) Synology NAS die ik al heb.

Heb ik dan genoeg 256 GB SSD schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb ook 256GB en dat is voor mij meer dan voldoende:

* 50 GB Windows Partitie (Bootcamp)
* 25 GB Applicaties (Bridge,LR,PS,Capture One, Final Cut, Office for mac, iLife etc).
* 40 GB aan muziek en tekstbestanden
* 30 GB aan systemfiles, librarys en caches.
~ 100 GB over voor fotografie en video (RAW en PSD's staan na het bewerken op de NAS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

RealRedHair schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:19:
Dank voor alle visies hierop mensen!!

Ik ben inderdaad met name bang dat een NAS toch te langzaam zal zijn in het lezen/schrijven van bestanden. Ik dacht een snelle thunderbolt externe HD en dan de back up mijn (enkele) Synology NAS die ik al heb.

Heb ik dan genoeg 256 GB SSD schijf?
Ja, zowel m'n Mac Pro als Macbook Pro heeft een 256GB SSD. Als je groot en minder performance-kritisch spul (films, muziek, etc.) extern opslaat is dat echt zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Yep, externe schijf werkt vlotjes. Als je flink investeer in een NAS ook trouwens. Dat is niet mijn punt. Als je een externe schijf gebruik voor extra opslag, iets wat je veilig wil stellen is een externe schijf gewoon een minder goede optie. Ik zou die weg dan niet in gaan en naar iets minder snel gaan maar wel veiliger. Het is een optie, een keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealRedHair
Ik zat nog even naar die aansluitingen te kijken en zie dat er Thunderbolt 3 op zit die mooi snel is. Als ik echter zoek naar externe HD's dan is er niet veel.

pricewatch: LaCie Rugged Thunderbolt USB-C (Apple only) 4TB Oranje

Dat gaat dan nog komen de komende maanden neem ik aan? Ook betere prijzen want dit is toch wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

RoyK schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:36:
Yep, externe schijf werkt vlotjes. Als je flink investeer in een NAS ook trouwens. Dat is niet mijn punt. Als je een externe schijf gebruik voor extra opslag, iets wat je veilig wil stellen is een externe schijf gewoon een minder goede optie. Ik zou die weg dan niet in gaan en naar iets minder snel gaan maar wel veiliger. Het is een optie, een keuze. :)
Eens. Maar Time Machine neemt externe schijven ook mee in de backup, dus een simpele 1-bay NAS of desnoods een aparte externe schijf voldoet voor backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Alleen als die dan stuk gaat, wat altijd kan gebeuren (mijn nas heeft de afgelopen 5 jaar 3 schijven verloren).. zit je toch met al je spulletjes. Als je naar een nas gaat, ga je toch minimaal voor 2 schijven die je laat spiegelen. Ik laat het hierbij.. het is een heen en weertje. We denken er anders over (no hard feelings) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
RoyK schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:47:
Alleen als die dan stuk gaat, wat altijd kan gebeuren (mijn nas heeft de afgelopen 5 jaar 3 schijven verloren).. zit je toch met al je spulletjes. Als je naar een nas gaat, ga je toch minimaal voor 2 schijven die je laat spiegelen. Ik laat het hierbij.. het is een heen en weertje. We denken er anders over (no hard feelings) :)
Leuk om je weer hier te zien in dit topic.
Hoe is het met de Windows PC tot nu toe? zou je nu wel voor een iMac gaan in plaats van een Windows PC?

Ik ben sinds een tijdje geïnteresseerd geraakt in grafische vormgeving.
Als je nog beginner tips hebt, hoor ik dat graag!

[ Voor 10% gewijzigd door Berlinetta op 30-06-2017 02:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Berlinetta schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 01:53:
[...]

Leuk om je weer hier te zien in dit topic.
Hoe is het met de Windows PC tot nu toe? zou je nu wel voor een iMac gaan in plaats van een Windows PC?

Ik ben sinds een tijdje geïnteresseerd geraakt in grafische vormgeving.
Als je nog beginner tips hebt, hoor ik dat graag!
Mijn stap naar een PC is voor mijn werk een goede keuze geweest. Windows 10 bevalt me prima. Het is een beetje anders maar voor 80% is er eigelijk niet veel veranderd. Alle software is hetzelfde waar ik mee werk.

De enige reden waarom ik over ben gestapt is om de hardware. Het OS mis ik wel. de kleine handigheidjes. Vooral de spatie Quick view is een gemis. Even snel een photoshop file of illustrator file previewen bijvoorbeeld zonder een programma te starten.

Achteraf nu ik met Outlook ben gaan werken vind ik Mail van OSX veel fijner. Gewoon wat simpeler in plaats van al die poespas en miljoen miljard knopjes in Outlook. Ook ben ik daardoor gebonden aan weer een abonnement a 6 tientjes per jaar voor Office. Daar zit dan wel 1 tb cloud opslag bij. wel handig om even mee te nemen. Ik gebruik eigelijk best veel nu.

Zou ik opnieuw voor een iMac gaan? Ik denk het niet. Mede ook door het scherm. De glimmende glasplaat waar je alles in zag spiegelen heb ik vervloekt. Zeker op een felle zomerse dag. Ziet er gelikt uit, maar tijdens grafisch werk heb ik het zeer onprettig gevonden. Ik werk nu op een 34" curved Dell scherm die mat is en dat is wel een verademing. De iMac Pro vind ik ook niet zo interessant vanuit grafisch vormgeven aspect. "Wij" hebben geen Xeon cpu en ECC geheugen nodig. Gewoon een rappe cpu en een bak geheugen. En je gaat dan ook nog pas instappen op 4999 als ik goed heb opgelet. Komt je opslag er nog bij want dat is ook minimaal met een iMac.

Wel hou ik een oogje op de nieuwe Mac Pro. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Ik hoop dat ze ook een keuze gaan bieden voor niet Xeon setup. Denk aan een 6 of 8 core i7 en gewoon een sloot DDR4 geheugen. Al zal die kans klein zijn. Het blijft een bedrijf met een eigen wil en visie. Wat de buitenwereld ook wenst. Ook zullen vast wel bij ATI blijven als videokaart keuze. Misschien wel hun eigen kaarten met de tijd. Ondertussen kom ik nog steeds in mijn grafische software CUDA versnellers tegen die het renderen van een beeld of effecten versnellen. Daar kunnen we een hele losse discussie over houden wat zonde zal zijn van onze tijd. Want die CUDA is er nu eenmaal en bouwen grafici computers met een Nvidia setup, zodat ze er gebruik van kunnen maken.

Dus met gemengde gevoelens blijf ik naar Apple kijken. Ik zit nu lekker achter mn iMac en voel ik me fijn in OSX. het minimale ogende OS is lekker. Maar het tekort schieten van de rest voelt jammer. Zo verliest deze iMac continu zn wifi. Moet ik de assistent weer aan zetten en is het weer gefixed. Antenne issue waar ik honderden topics over heb gevonden. Gevuld met vele reacties "heb ik ook". Dus ik zit regelmatig hier te schelden op mn computer.

Ik hinkel dus wel een beetje in beide werelden. Ik ben niet getrouwd met Apple, wel verloofd met OSX en ga vreemd met Microsoft haha.

Ondertussen heb ik "slechts" 2600 euro uitgegeven aan een beest van een PC. 800 euro voor een gigantisch groot, goed en mooi scherm. Een investering die slechts een schijntje is van wat ik bij Apple had kunnen kopen. Bovendien had ik dan oude hardware en had het qua performance hoogst waarschijnlijk niet in de buurt gekomen. Van het geld dat ik niet uit heb gegeven ga ik mogelijk investeren in een hele snelle 4bay qnap nas met 4x4tb schijven en ben ik nog steeds niet op het startpunt van de Mac Pro die ik in mijn winkelmandje had staan. Zakelijk en productief gezien was mijn stap naar Windows de beste move op het schaakbord. Ik heb veel anderen dit ook zien doen in mijn netwerk van grafici.

En als ik dan avonds weer even achter mn Macbook Pro zit voel ik me weer chil. Die blijft nog lang bij me. O-)

(offtopic: tutorials, tutorials en nog eens tutorials. Lekker bezig zijn met die grafische tools. Doe je al een opleiding? Stuur me een pm als je vragen hebt! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00
Enige wat me opvalt aan je verhaal is dat je grafisch ontwerper? bent en dan een Curved scherm gebruikt :+ .
Het zou mij mateloos irriteren dat lijnen niet recht lopen.

Verder heb ik je problemen en discussies veel gelezen maar kon me niet altijd vinden in je beweegredenen of oplossingen :P
Wellicht is de iMac/Mac gewoon geen platform voor jou, dat kan natuurlijk :) .

[ Voor 58% gewijzigd door GeeMoney op 30-06-2017 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

GeeMoney schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:45:
Enige wat me opvalt aan je verhaal is dat je grafisch ontwerper? bent en dan een Curved scherm gebruikt :+ .
Het zou mij mateloos irriteren dat lijnen niet recht lopen.

Verder heb ik je problemen en discussies veel gelezen maar kon me niet altijd vinden in je beweegredenen of oplossingen :P
Wellicht is de iMac/Mac gewoon geen platform voor jou, dat kan natuurlijk :) .
Die curve is maar heel licht. Je lijnen gaan er echt niet schuin van lopen hoor 8)7

Grafisch vormgeven is een heel breed begrip. Ik ben veel bezig met illustraties en zware photoshops. En de laatste tijd ook steeds meer in aanraking met 3D programma's waar dan uiteindelijk een render gemaakt moet worden. Photoshop is een cpu hongerige tool en veel geheugen is met grafische programma's ook wel prettig. Daarnaast is een hele snelle SSD schijf, in mijn geval een M2 950 pro een uitkomst. Mn photoshop documenten klimmen makkelijk luttele GB's in, soms tegen de 10 aan en er overheen.

Laten we niet vergeten dat de grafische industrie en Apple een oud huwelijk met elkaar hebben. Ik beschouw het als een eenzijdige relatie. De grafische industrie heeft op veel plekken nog steeds een affiniteit met Apple, maar Apple niet meer met hun. Anders hadden ze wel andere hardware keuzes gemaakt. De markt van Apple is opgeschoven naar de algemene gebruiker. En geef ze ongelijk. Follow the money!

Het is niet erg dat je wel of niet kan vinden in mijn keuzes. Ik moet ermee werken. En het geld kan je maar 1x uitgeven. Probeer maar een aanschaf van een Mac Pro (jaar geleden) met een 6 core en 12gb geheugen en dual ati gpu die niet meer van nu is en mn software niet als sli zal gebruiken, van dik 6000 euro te verdedigen. Ik heb gekozen voor meer rekenkracht, snelheid, uitbreiding opties, vrije hardware keuze en een nvidia setup. Vanuit grafisch werk en de hongerige software geen gekke keuze.

Zo vind ik het maar een vreemd verschijnsel dat er best veel mensen zijn die zich vastklampen aan een merk of soms verheerlijken. Als er een iDeur wordt gelanceerd zal het de beste deur zijn die er ooit is gemaakt. Voor mij is het een tool. Niets meer of minder. Ze hebben allemaal voor en nadelen.

Uiteindelijk willen ze gewoon geld aan je verdienen. Kassa moet rollen. En wat voor keuze je ook maakt, het is gewoon een zet met opties die je af kan vinken en sommigen door moet strepen. :)

kortom, het zware werk doe ik nu op een PC en de vrije tijd op mn macbook pro (eventueel thuis werken) en imac. Een potje echt gamen doe ik overigens ook op de werk PC. BF1 in ultra is toch wel lekker zo hier en daar :D

[ Voor 7% gewijzigd door RoyK op 30-06-2017 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
RoyK schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:30:
[...]

Mijn stap naar een PC is voor mijn werk een goede keuze geweest. Windows 10 bevalt me prima. Het is een beetje anders maar voor 80% is er eigelijk niet veel veranderd. Alle software is hetzelfde waar ik mee werk.

De enige reden waarom ik over ben gestapt is om de hardware. Het OS mis ik wel. de kleine handigheidjes. Vooral de spatie Quick view is een gemis. Even snel een photoshop file of illustrator file previewen bijvoorbeeld zonder een programma te starten.

Achteraf nu ik met Outlook ben gaan werken vind ik Mail van OSX veel fijner. Gewoon wat simpeler in plaats van al die poespas en miljoen miljard knopjes in Outlook. Ook ben ik daardoor gebonden aan weer een abonnement a 6 tientjes per jaar voor Office. Daar zit dan wel 1 tb cloud opslag bij. wel handig om even mee te nemen. Ik gebruik eigelijk best veel nu.

Zou ik opnieuw voor een iMac gaan? Ik denk het niet. Mede ook door het scherm. De glimmende glasplaat waar je alles in zag spiegelen heb ik vervloekt. Zeker op een felle zomerse dag. Ziet er gelikt uit, maar tijdens grafisch werk heb ik het zeer onprettig gevonden. Ik werk nu op een 34" curved Dell scherm die mat is en dat is wel een verademing. De iMac Pro vind ik ook niet zo interessant vanuit grafisch vormgeven aspect. "Wij" hebben geen Xeon cpu en ECC geheugen nodig. Gewoon een rappe cpu en een bak geheugen. En je gaat dan ook nog pas instappen op 4999 als ik goed heb opgelet. Komt je opslag er nog bij want dat is ook minimaal met een iMac.

Wel hou ik een oogje op de nieuwe Mac Pro. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Ik hoop dat ze ook een keuze gaan bieden voor niet Xeon setup. Denk aan een 6 of 8 core i7 en gewoon een sloot DDR4 geheugen. Al zal die kans klein zijn. Het blijft een bedrijf met een eigen wil en visie. Wat de buitenwereld ook wenst. Ook zullen vast wel bij ATI blijven als videokaart keuze. Misschien wel hun eigen kaarten met de tijd. Ondertussen kom ik nog steeds in mijn grafische software CUDA versnellers tegen die het renderen van een beeld of effecten versnellen. Daar kunnen we een hele losse discussie over houden wat zonde zal zijn van onze tijd. Want die CUDA is er nu eenmaal en bouwen grafici computers met een Nvidia setup, zodat ze er gebruik van kunnen maken.

Dus met gemengde gevoelens blijf ik naar Apple kijken. Ik zit nu lekker achter mn iMac en voel ik me fijn in OSX. het minimale ogende OS is lekker. Maar het tekort schieten van de rest voelt jammer. Zo verliest deze iMac continu zn wifi. Moet ik de assistent weer aan zetten en is het weer gefixed. Antenne issue waar ik honderden topics over heb gevonden. Gevuld met vele reacties "heb ik ook". Dus ik zit regelmatig hier te schelden op mn computer.

Ik hinkel dus wel een beetje in beide werelden. Ik ben niet getrouwd met Apple, wel verloofd met OSX en ga vreemd met Microsoft haha.

Ondertussen heb ik "slechts" 2600 euro uitgegeven aan een beest van een PC. 800 euro voor een gigantisch groot, goed en mooi scherm. Een investering die slechts een schijntje is van wat ik bij Apple had kunnen kopen. Bovendien had ik dan oude hardware en had het qua performance hoogst waarschijnlijk niet in de buurt gekomen. Van het geld dat ik niet uit heb gegeven ga ik mogelijk investeren in een hele snelle 4bay qnap nas met 4x4tb schijven en ben ik nog steeds niet op het startpunt van de Mac Pro die ik in mijn winkelmandje had staan. Zakelijk en productief gezien was mijn stap naar Windows de beste move op het schaakbord. Ik heb veel anderen dit ook zien doen in mijn netwerk van grafici.

En als ik dan avonds weer even achter mn Macbook Pro zit voel ik me weer chil. Die blijft nog lang bij me. O-)

(offtopic: tutorials, tutorials en nog eens tutorials. Lekker bezig zijn met die grafische tools. Doe je al een opleiding? Stuur me een pm als je vragen hebt! )
Haha altijd wel leuk om een uitgebreide reactie te zien/lezen.

Ik vraag mij ook waarom er voor AMD is gekozen i.p.v. NVIDIA. (Moet ik nog uitzoeken, maar ik denk dat het om de prijs gaat...)
Over het Wi-Fi probleem van de iMac kan verschillende factoren hebben. Waar meestal niet op wordt gecontroleerd is, wat voor 802.11 specificaties de apparaten hebben en welke Channelwidth er wordt gebruikt, is best wel handig om te weten.

Wel apart om te zien dat de grafische mensen in uw omgeving naar Windows toe gaan.
Maarja, zoals je het net verteld is ook weer logisch.

Maar dan is de vraag is, (als je alle handige dingen en minimalstische dingen buiten beschouwing houdt.) waarvoor gebruik/koop je dan nog een iMac/Macbook?

Voor mezelf heb ik een iPhone en een Macbook en voor mijn studie/werk een Windows laptop. (Macbook en iPhone zijn later aangeschaft.) Maar ik blijf het liefst op MacOS zitten wegens persoonlijke voorkeuren.

Edit: ik zie nu pas je andere reactie.

"kortom, het zware werk doe ik nu op een PC en de vrije tijd op mn macbook pro (eventueel thuis werken) en imac. Een potje echt gamen doe ik overigens ook op de werk PC. BF1 in ultra is toch wel lekker zo hier en daar"

Eigenlijk komt het er bij mij hier ook op neer behalve dat gamen dan. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Berlinetta op 30-06-2017 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
De volgende vraag is eigenlijk aan iedereen...
Waar gebruiken jullie de iMac voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00
Berlinetta schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:21:
Ik werkelijk voor alles wat ik doe .
Werk/office/gamen/video en foto bewerken/itunes lib/mail etc.

Zoveel mogelijk icm mijn Synology NAS en google drive producten. Op deze manier heb ik alles in sync tussen al mijn apparaten en backups verlopen ook middels timemachine en synology weer naar offsite locaties helemaal automagisch.

Onderweg en op kantoor de MBPr, thuis op de iMac.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Berlinetta schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:21:
Wij hebben sindskort een 27" 5k iMac in de woonkamer staan. Dit is onze veredelde internetmachine als we beneden zitten en mijn vrouw kijkt zo nu en dan wat Youtube en verder is het voor foto's bekijken. Uiteraard is zo'n apparaat dan erg overkill, maar het oog wil ook wat :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Berlinetta schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:12:
Ik vraag mij ook waarom er voor AMD is gekozen i.p.v. NVIDIA. (Moet ik nog uitzoeken, maar ik denk dat het om de prijs gaat...)
Met dit soort deals speelt prijs vrijwel nooit een rol (dit soort grote deals kennen altijd een eigen prijskaartje die heel erg afwijkt van wat wij consumenten er voor zouden moeten betalen).

De keuze lijkt vooral technisch van aard te zijn geweest: AMD ondersteund OpenCL waar Apple op in heeft gezet. Nvidia kan dat ook wel maar is daarin lakser. Zij zetten vooral in op hun eigen proprietary technologie genaamd CUDA. Inmiddels bij veel zaken ook de de facto standaard geworden. Technologie als FreeSync zal vast ook mee hebben gespeeld en wellicht ook de drivers (AMD heeft bijv. behoorlijk ingezet op het open source maken van hun Linux driver terwijl Nvidia alles heel erg gesloten houdt; AMD kan dus een meer open houding hebben richting anderen waardoor driver ontwikkeling een stuk makkelijker gaat).

Ik sluit alleen niet uit dat er nog wel meer redenen zijn geweest. Uiteindelijk zoek je een partij die gewoon datgene kan leveren wat je vraagt. Als de ander het niet kan of niet wil is het snel bekeken. Apple is een hele gesloten organisatie, de kans dat je achter dat lijstje gaat komen is vrijwel nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Weet iemand of ik hier mee zorgen over moet maken:

https://www.onemorething....lt7-part2-apple-reageert/

Ik heb een reactie die wel erg diep de problemen aan de kaak stelt hier even neer gezet.
Is dit verhaal waar dat ik hier serieus rekening mee moet houden.
Moet ik nu terecht zorgen gaan maken met me (imac uit mid zomer 2011 Quad Core 2,5 ghz 21.5 inch) of is dit geheel onzin verhaal.
Wie kan mij hier meer over vertellen ?

----------------------------------------------------------------
doctor_apple op 26 maart 2017
Bijzonder inderdaad om de reacties te lezen, en zeker niet alleen hier op One More Thing …

Het probleem (volgens mij) zit hem in het feit dat mensen de hack (en de impact hiervan) gewoon niet kunnen inschatten, de hack zit hem op verschillende niveaus. Hardware, EFI/PreBoot en Toepassingen (applicaties) …

Voor de Hardware gaten zegt Apple letterlijk: wij hebben het gefixt, maar daarvoor moet je wel een nieuw (couranter) apparaat kopen … Belangrijke kanttekening: Apple Macintosh producten van NA 2013 (dus 2014 en recenter), daar is het gat gedicht … Kortom, Mac’s van twee jaar oud kunnen best probleem nog hebben (model jaar staat immers niet gelijk aan het jaar waarin een machine is verkocht) … Kortom, dit is echt niet okay(n) …

Overigens heb ik een nieuwtje waar ik wel een iPad om wil verwedden: ik weet dat er een lek zit in nieuwere machines, die veel weg heeft van deze hack, maar gericht is vooral op het netwerk-component van de machines … En, deze hack werkt zeer zeker op machines van na 2014 … Ik gok een jaartje, mogelijk twee voordat we weer een volgende “mea culpa” gaan krijgen …

Kijk, waar veel Apple-gebruikers zich (inmiddels) in vergissen is dat het net zo min om ‘alleen Windows’ gaat in het ander kamp als het om enkel ‘macOS’ gaat in het Apple-kamp.

Het gaat om de samenwerking (optimalisatie) tussen hardware en het OS. En, als je alle veiligheids-maatregelen bekijkt in MODERNE Windows-notebooks dan is de featureset hiervan een stuk uitgebreider dan in moderne Macs …

Secureboot, Temper Detection, OPAL SSD’s, Software Guard Extension (SGX), Virtual Secure Mode en Credential Guard … Zijn een paar technieken op hardware niveau, en dan pas krijgen we te maken met het besturingssysteem Windows (of Linux) met de eigen beveiligingen waarbij veelal goed gebruik wordt gemaakt van hardware-mogelijkheden …

Is de PC dan echt veiliger? Neen, maar ik zie wel vaker Firmware/BIOS updates in PC-land dan ik ooit in Apple land heb gezien. En, gezien ze beiden behoorlijk op elkaar lijken qua hardware vind ik dat vreemd …

Het zit bij Apple allemaal mooi in elkaar, maar onder de motorkap begint het ook steeds verder af te staan van unix en gebruikt men ook meer en meer gestandaardiseerde componenten …

In PC-land zijn er ook talloze goede implementaties waarbij je op diverse niveaus zaken kunt beveiligen … Firmware password bij Apple stelt niet heel veel voor … Gelukkig dat FileVault mooi in elkaar zit, of toch niet? Enige tijd terug:

“pcileech.exe mac_fvrecover”

https://github.com/ufrisk/pcileech

In macOS 10.12.2 is dit gefixt … Maar er zijn alweer nieuwe gaten …

Apple is een prachtig bedrijf, met mooie spullen … In het domein van marketing, PR en mogelijk cultus kan arrogantie heel goed werken … In het domein van computerbeveiliging is dat echter een houding die onherroepelijk zal leiden tot een groot drama …

Om te stellen dat “het probleem gefixt is” en dat moderne Apple’s niet vatbaar zijn is voor mij het failliet van het begrip veilig, betrouwbaar en waardevast …

Dat laatste omdat hiermee vastgesteld is dat ALLE Notebooks van voor 2014 NIET gerepareerd kunnen worden en met ongeveer 100 euro aan hardware, kennis van zaken ELKE Mac OOK MET FILEVAULT 2 in een mum van tijd gehackt kan worden.

Jammer, ook zeer zeker van Apple dat ze hier niet meer betekenen voor hun trouwe klanten. Maar dan, dit is een fundamentele ontwerpfout van ongekende grootte en dit fixen (wil je het goed doen) betekend eigenlijk: volledig nieuw moederbord …

LET WEL! Het lek heeft slechts ten dele met macOS te maken: het gaat hier eigenlijk om een brak hardware ontwerp en in mindere mate met OS-security design (aangaande dit onderwerp) …

S-l-e-c-h-t … Gelukkig dat het merendeel van de Apple gebruikers (klaarblijkelijk) meer thuis is in aardse zaken als schrijven van kunst, journalistiek en wat minder in computer-beveiliging … Gelet op het aantal en vooral het soort reacties dan;-) …

Anderzijds is er genoeg wat wel goed is opgepakt door Apple, mogelijk dat het daarom juist eigenlijk een beetje ‘auw’ doet … Als je zoveel goeds hebt gedaan ten aanzien van beveiliging, dan is een dergelijke open deur op z’n zachts gezegd “slordig” …

Ach ja, ik kan niet wachten totdat iemand op het idee komt om de touchbar van de nieuwe MacBook’s te hacken … Het is immers – qua architectuur – min of meer een iPad dat in je toetsenbord zit verwerkt:evil: ik zie mogelijkheden …

Maar ook gevaren:cry:

Ach ja, het worden interessante tijden …

Bedankt Sebastian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ik heb nog een vraag je hoe kan je met mijn imac uit 2011 een hardware test uitvoeren ?
Niet dat er iets vreemds mee aan de hand is in wil het gewoon weten voor als er wel iets aan hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:09
Havelock schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 00:46:
Ik heb nog een vraag je hoe kan je met mijn imac uit 2011 een hardware test uitvoeren ?
Niet dat er iets vreemds mee aan de hand is in wil het gewoon weten voor als er wel iets aan hand is.
D tijdens startup. ;) (of Option + D)

https://support.apple.com/en-us/HT201257

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ah bedankt voor je reactie!
Ik zal eens naar kijken of er niet iets ongemerkt wat mee aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
RoyK schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:47:
Dan moet ik even af kloppen!
Ik ben blij dat mijn nas uit 2012 nog nooit een hdd heb moeten vervangen.
Dan moet ik er wel even bij zeggen dat 2 nas Red schijven van western digital iets later heb aan geschaft.
Alleen van me imac verwacht ik dat die eerder het lootje gaat legge.
Laatst heb ik ze nog gecontroleerd toen gaven aan dat ze nog goed waren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Havelock schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 01:41:
[...]

Dan moet ik even af kloppen!
Ik ben blij dat mijn nas uit 2012 nog nooit een hdd heb moeten vervangen.
Dan moet ik er wel even bij zeggen dat 2 nas Red schijven van western digital iets later heb aan geschaft.
Alleen van me imac verwacht ik dat die eerder het lootje gaat legge.
Laatst heb ik ze nog gecontroleerd toen gaven aan dat ze nog goed waren!
Dat is mazzel hebben :)

Die schijfjes gaan gewoon een keer, het is een risico als je met een solo schijfje werkt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Havelock schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 00:23:
Weet iemand of ik hier mee zorgen over moet maken:

https://www.onemorething....lt7-part2-apple-reageert/

Ik heb een reactie die wel erg diep de problemen aan de kaak stelt hier even neer gezet.
Is dit verhaal waar dat ik hier serieus rekening mee moet houden.
Moet ik nu terecht zorgen gaan maken met me (imac uit mid zomer 2011 Quad Core 2,5 ghz 21.5 inch) of is dit geheel onzin verhaal.
Wie kan mij hier meer over vertellen ?

doctor_apple op 26 maart 2017
Bijzonder inderdaad om de reacties te lezen, en zeker niet alleen hier op One More Thing …

Het probleem (volgens mij) zit hem in het feit dat mensen de hack (en de impact hiervan) gewoon niet kunnen inschatten, de hack zit hem op verschillende niveaus. Hardware, EFI/PreBoot en Toepassingen (applicaties) …

Voor de Hardware gaten zegt Apple letterlijk: wij hebben het gefixt, maar daarvoor moet je wel een nieuw (couranter) apparaat kopen … Belangrijke kanttekening: Apple Macintosh producten van NA 2013 (dus 2014 en recenter), daar is het gat gedicht … Kortom, Mac’s van twee jaar oud kunnen best probleem nog hebben (model jaar staat immers niet gelijk aan het jaar waarin een machine is verkocht) … Kortom, dit is echt niet okay(n) …

Overigens heb ik een nieuwtje waar ik wel een iPad om wil verwedden: ik weet dat er een lek zit in nieuwere machines, die veel weg heeft van deze hack, maar gericht is vooral op het netwerk-component van de machines … En, deze hack werkt zeer zeker op machines van na 2014 … Ik gok een jaartje, mogelijk twee voordat we weer een volgende “mea culpa” gaan krijgen …

Kijk, waar veel Apple-gebruikers zich (inmiddels) in vergissen is dat het net zo min om ‘alleen Windows’ gaat in het ander kamp als het om enkel ‘macOS’ gaat in het Apple-kamp.

Het gaat om de samenwerking (optimalisatie) tussen hardware en het OS. En, als je alle veiligheids-maatregelen bekijkt in MODERNE Windows-notebooks dan is de featureset hiervan een stuk uitgebreider dan in moderne Macs …

Secureboot, Temper Detection, OPAL SSD’s, Software Guard Extension (SGX), Virtual Secure Mode en Credential Guard … Zijn een paar technieken op hardware niveau, en dan pas krijgen we te maken met het besturingssysteem Windows (of Linux) met de eigen beveiligingen waarbij veelal goed gebruik wordt gemaakt van hardware-mogelijkheden …

Is de PC dan echt veiliger? Neen, maar ik zie wel vaker Firmware/BIOS updates in PC-land dan ik ooit in Apple land heb gezien. En, gezien ze beiden behoorlijk op elkaar lijken qua hardware vind ik dat vreemd …

Het zit bij Apple allemaal mooi in elkaar, maar onder de motorkap begint het ook steeds verder af te staan van unix en gebruikt men ook meer en meer gestandaardiseerde componenten …

In PC-land zijn er ook talloze goede implementaties waarbij je op diverse niveaus zaken kunt beveiligen … Firmware password bij Apple stelt niet heel veel voor … Gelukkig dat FileVault mooi in elkaar zit, of toch niet? Enige tijd terug:

“pcileech.exe mac_fvrecover”

https://github.com/ufrisk/pcileech

In macOS 10.12.2 is dit gefixt … Maar er zijn alweer nieuwe gaten …

Apple is een prachtig bedrijf, met mooie spullen … In het domein van marketing, PR en mogelijk cultus kan arrogantie heel goed werken … In het domein van computerbeveiliging is dat echter een houding die onherroepelijk zal leiden tot een groot drama …

Om te stellen dat “het probleem gefixt is” en dat moderne Apple’s niet vatbaar zijn is voor mij het failliet van het begrip veilig, betrouwbaar en waardevast …

Dat laatste omdat hiermee vastgesteld is dat ALLE Notebooks van voor 2014 NIET gerepareerd kunnen worden en met ongeveer 100 euro aan hardware, kennis van zaken ELKE Mac OOK MET FILEVAULT 2 in een mum van tijd gehackt kan worden.

Jammer, ook zeer zeker van Apple dat ze hier niet meer betekenen voor hun trouwe klanten. Maar dan, dit is een fundamentele ontwerpfout van ongekende grootte en dit fixen (wil je het goed doen) betekend eigenlijk: volledig nieuw moederbord …

LET WEL! Het lek heeft slechts ten dele met macOS te maken: het gaat hier eigenlijk om een brak hardware ontwerp en in mindere mate met OS-security design (aangaande dit onderwerp) …

S-l-e-c-h-t … Gelukkig dat het merendeel van de Apple gebruikers (klaarblijkelijk) meer thuis is in aardse zaken als schrijven van kunst, journalistiek en wat minder in computer-beveiliging … Gelet op het aantal en vooral het soort reacties dan;-) …

Anderzijds is er genoeg wat wel goed is opgepakt door Apple, mogelijk dat het daarom juist eigenlijk een beetje ‘auw’ doet … Als je zoveel goeds hebt gedaan ten aanzien van beveiliging, dan is een dergelijke open deur op z’n zachts gezegd “slordig” …

Ach ja, ik kan niet wachten totdat iemand op het idee komt om de touchbar van de nieuwe MacBook’s te hacken … Het is immers – qua architectuur – min of meer een iPad dat in je toetsenbord zit verwerkt:evil: ik zie mogelijkheden …

Maar ook gevaren:cry:

Ach ja, het worden interessante tijden …

Bedankt Sebastian
Ik ben niet thuis in geavanceerde beveiliging van computers.
Hoe zou jij zoiets realistisch willen voorkomen/oplossen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Havelock Ja, het was onderdeel van de Wikileaks, net zoals hele vele andere exploits, fouten in hardware / software welke niet gemeld werden bij leveranciers.

Apple, Samsung, Microsoft, allen hebben patches uitgebracht voor de software.

Betreft het verhaal met Bios updates voor Mac, dit zijn firmware / SMC updates.
https://support.apple.com/en-us/HT201518
Most firmware updates are automatically installed when you update or upgrade OS X. Some firmware updates are also available as downloads you can install manually. If your Mac needs a firmware update and it isn't installed automatically, check to see if a manual updater is listed below.
Verder zijn BIOS/UEFI updates voor moederborden uit de "gewone" pc's vaak alleen maar voor bugfixes of nieuwe hardware ondersteuning...

Ik vindt zoals diegene het brengt een enorm sausje conspiracy om alleen maar iets af te kraken en zodat diegene bij de volgende "hack" kan zeggen, ik zei het toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:57
Sinds een paar dagen heb ik last van "Spinning Beach Ball of Death of the Rainbow Wheel."
Het is het gekleurde wiel wat in beeld verschijnt, waardoor ik een paar seconden moet wachten.

Erg lastig, gebruik alleen Thunderbird en Office op mijn mac, Nog 700 gig ruimte op de schijf.
In Thunderbird staan wel veel mailtjes, of die daar traag van is geworden?

Meer mensen dit gehad?

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Pagina: 1 ... 45 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9