[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57
Dat is deels afhankelijk van wat je met de iMac gaat doen. Is 256GB voldoende voor je? Neem dan de versie met 256GB SSD. Werk je met grote bestanden, grote Photos / iTunes Library die je lokaal wil opslaan i.p.v. op externe schijven, neem dan een Fusion Drive.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:59
Rivanov schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:15:
Dat is deels afhankelijk van wat je met de iMac gaat doen. Is 256GB voldoende voor je? Neem dan de versie met 256GB SSD. Werk je met grote bestanden, grote Photos / iTunes Library die je lokaal wil opslaan i.p.v. op externe schijven, neem dan een Fusion Drive.
Nou mijn vriendin is een blogger :) dus vooral surfen tekst verwerken/emailen enz.
En af en toe en dat doet ze nu op een Windows 10 pc wat fotos bewerken met Lightroom *zonder SSD*

dus echt geen hoge power dingen. :)

A person who never made a mistake never tried anything new.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
Grin schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:15:
Fusion drive is m.i. echt een grote no-go in 2017. Mechanisch draaiende onderdelen zijn gewoon niet meer van deze tijd voor in een AIO. In 2013 vond ik dat al, bestel gewoon een SSD en hang er een laptopschijfje aan voor evt. opslag of ga voor een NAS.
Ja daar twijfel ik ook zwaar naar.
Ja harde schijf eraan hangen is nog de beste optie (kost tegenwoordig ook de kop niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
Rivanov schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:15:
/ iTunes Library die je lokaal wil opslaan .
wij gebruiken altijd Spotify :P

[ Voor 7% gewijzigd door Nick25 op 06-06-2017 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

Nick25 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Ja daar twijfel ik ook zwaar naar.
Ja harde schijf eraan hangen is nog de beste optie (kost tegenwoordig ook de kop niet meer)
Fusion drive is m.i. niet meer te verkopen in 2017, helemaal de 1TB variant met 32GB SSD is om je dood te schamen. Dat zou je eigenlijk niet meer moeten verkopen als Apple zijnde. Ik heb twee backpacks op mijn iMac, een met 2 HDD's via USB3 en de ander met 2 SSD's via thunderbolt, dat gaat echt razendsnel.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
Grin schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:26:
[...]

Fusion drive is m.i. niet meer te verkopen in 2017, helemaal de 1TB variant met 32GB SSD is om je dood te schamen. Dat zou je eigenlijk niet meer moeten verkopen als Apple zijnde. Ik heb twee backpacks op mijn iMac, een met 2 HDD's via USB3 en de ander met 2 SSD's via thunderbolt, dat gaat echt razendsnel.
Hi,

Bedankt voor je eerlijk mening :)

Dus wat jij zegt koop de 256 SSD en dan middelste model?
En dan gewoon goede NAS eraan? bv een Apple Airport of zoiets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Nick25 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:29:
[...]

Hi,

Bedankt voor je eerlijk mening :)

Dus wat jij zegt koop de 256 SSD en dan middelste model?
En dan gewoon goede NAS eraan? bv een Apple Airport of zoiets dergelijks?
Sure, np. Daar zijn we voor ;)
Synology, QNAP, Netgear, dat zijn prima NAS'jes, ze hebben voor elk wat wils. En hebben alle drie native Time Machine support, setup is echt een eitje(!). Apple Airport Extreme/Time Capsule zou ik nu ook niet meer kopen, dat zijn ook al behoorlijk verouderde beestjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
Grin schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:32:
[...]

Sure, np. Daar zijn we voor ;)
Synology, QNAP, Netgear, dat zijn prima NAS'jes, ze hebben voor elk wat wils. En hebben alle drie native Time Machine support, setup is echt een eitje(!). Apple Airport Extreme/Time Capsule zou ik nu ook niet meer kopen, dat zijn ook al behoorlijk verouderde beestjes...
Ik stuur je even een pm is dat goed? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Ik zat net even te kijken voor een nieuwe Imac en volgens mij zijn ze helemaal van de pot gerukt met die prijzen.. een 2 TB sdd =+€1680 euro? waat? man man man.. is dat ding belegd met goud en edelstenen ofzo?

Fusion drive? 8)7

Ik ben benieuwd of jezelf weer het één en het ander kan upgraden, scheelt toch een boel geld uiteindelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Ferio op 06-06-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:37
Ferio schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:21:
Ik zat net even te kijken voor een nieuwe Imac en volgens mij zijn ze helemaal van de pot gerukt met die prijzen.. een 2 TB sdd =+€1680 euro? waat? man man man.. is dat ding belegd met goud en edelstenen ofzo?

Fusion drive? 8)7

Ik ben benieuwd of jezelf weer het één en het ander kan upgraden, scheelt toch een boel geld uiteindelijk.
De duurste aanbieder van de Samsung 960 Pro 2Tb verkoopt deze ook voor 1450 euro.
pricewatch: Samsung 960 Pro 2TB

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Ferio schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:21:

Fusion drive? 8)7

Ik dacht toch gisteravond even te horen dat ze alle iMac modellen met Fusion drives gingen uitrusten, maar zo te zien alleen de 27" modellen. Zowiezo is een Fusion Drive sinds eind 2015 een slechtere deal omdat je 32 GB ipv 128 GB flash krijgt.

De 5400 RPM drive in de 21.5" modellen begint nu echt te "schuren" vind ik.

Ik had wel verwacht dat ze voor die prijzen minimaal er een 256 GB flash drive in zouden stoppen.

Overigens er is ook een Magic Keyboard met numeriek keypad verschijnen. Het oude model met snoertje is verdwenen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
loekf2 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:05:
[...]

Ik dacht toch gisteravond even te horen dat ze alle iMac modellen met Fusion drives gingen uitrusten, maar zo te zien alleen de 27" modellen.
nee hoor bij de 21,5 inch duurste variant ook 1TB fusion :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
loekf2 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:05:
[...]

Ik dacht toch gisteravond even te horen dat ze alle iMac modellen met Fusion drives gingen uitrusten, maar zo te zien alleen de 27" modellen. Zowiezo is een Fusion Drive sinds eind 2015 een slechtere deal omdat je 32 GB ipv 128 GB flash krijgt.

De 5400 RPM drive in de 21.5" modellen begint nu echt te "schuren" vind ik.

Ik had wel verwacht dat ze voor die prijzen minimaal er een 256 GB flash drive in zouden stoppen.

Overigens er is ook een Magic Keyboard met numeriek keypad verschijnen. Het oude model met snoertje is verdwenen.
Dat is bij de 1TB Fusion Drive. De 2TB en 3TB Fusion Drive modellen hebben 128GB SSD.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
overtones schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:01:
[...]

De duurste aanbieder van de Samsung 960 Pro 2Tb verkoopt deze ook voor 1450 euro.
pricewatch: Samsung 960 Pro 2TB
Ah, hebben ze zo een ding erin zitten? Waarom niet een;

pricewatch: Samsung 850 EVO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
Ferio schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:16:
[...]

Ah, hebben ze zo een ding erin zitten? Waarom niet een;

pricewatch: Samsung 850 EVO 2TB
Omdat een PCI-E NVME SSD sneller is 😇

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:02
Zo jammer weer dat het geheugen is vast gesoldeerd op de 21,5 inch modellen. Als het geheugen kapot gaat heb je een groot probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door Monkeydancer op 06-06-2017 14:54 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
overtones schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:38:
[...]

Omdat een PCI-E NVME SSD sneller is 😇
Daar heb je wel gelijk in inderdaad, voor mijn doeleinden niet echt nodig. Een standaard SSD is voldoende.

Ik ben benieuwd naar het performance verschill tussen late 2015 en de 2017. Lijkt mij dat het niet heel ver van elkaar af zit?

Iemand een link waar je de specificaties kan zien van de componenten van verschillende 2017 modellen en uitbreid opties die je wellicht zelf zou kunnen uitvoeren?

[ Voor 26% gewijzigd door Ferio op 06-06-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Nick25 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:17:
En af en toe en dat doet ze nu op een Windows 10 pc wat fotos bewerken met Lightroom *zonder SSD*
Ze houdt zeker ook van SM? :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
Exirion schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:00:
[...]

Ze houdt zeker ook van SM? :+
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Monkeydancer schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:51:
Zo jammer weer dat het geheugen is vast gesoldeerd op de 21,5 inch modellen. Als het geheugen kapot gaat heb je een groot probleem.
Dat is al langer het geval bij de 21". Alleen de 27" iMac heeft vervangbaar geheugen (maar de iMac Pro dan weer niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Rivanov schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:06:
[...]

Dat is al langer het geval bij de 21". Alleen de 27" iMac heeft vervangbaar geheugen (maar de iMac Pro dan weer niet)
WTF, iMac pro geen vervangbaar geheugen? Damn, oke, dat wordt dus wachten op de Mac Pro in 2018...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Waar haal je dat van die iMac Pro vandaan? Als dat waar is, dan heeft Apple zichzelf bij deze echt compleet belachelijk gemaakt en zijn ze echt de weg kwijt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overtones
Exirion schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:16:
[...]

Waar haal je dat van die iMac Pro vandaan? Als dat waar is, dan heeft Apple zichzelf bij deze echt compleet belachelijk gemaakt en zijn ze echt de weg kwijt.
Op MacRumors forum zijn meerdere personen het hier over eens, geen user upgradeable RAM in de iMac Pro, op de foto's zie je ook het geheugen klepje niet meer.

Edit: ook 9to5Mac geeft dit aan: https://9to5mac.com/2017/...d-space-gray-accessories/
[...]

Dit is volgens mij niet helemaal juist, Apple geeft zelf het volgende aan:

"In de 21,5‑inch iMac is standaard 8 GB geheugen ingebouwd. Als je verwacht dat je in de toekomst meer geheugen nodig hebt, is het belangrijk het geheugen bij aankoop alvast uit te breiden. Latere geheugenupgrades mogen namelijk alleen worden uitgevoerd door Apple of een door Apple erkende serviceaanbieder."

Vast gesoldeerd lijkt me dus niet, hij zal wel uit elkaar moeten, maar vast gesoldeerd nee....

[ Voor 4% gewijzigd door overtones op 06-06-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

overtones schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:19:
Op MacRumors forum zijn meerdere personen het hier over eens, geen user upgradeable RAM in de iMac Pro, op de foto's zie je ook het geheugen klepje niet meer.

Edit: ook 9to5Mac geeft dit aan: https://9to5mac.com/2017/...d-space-gray-accessories/
Het is dat ik verknocht ben aan MacOS, maar anders zou Apple me nu echt kwijt zijn. Compleet gestoord om zo'n 'Pro' machine op de markt te zetten, te durven die te vergelijken met de Mac Pro, en dan ook nog te melden dat Space Grey randapparatuur niet los verkocht gaat worden terwijl die lelijke witte dingen al jaren een doorn in het oog zijn omdat alles verder metallic en zwart is. Ik denk dat Tim Cook eens moet gaan ophoepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
Exirion schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:23:
[...]

Het is dat ik verknocht ben aan MacOS, maar anders zou Apple me nu echt kwijt zijn. Compleet gestoord om zo'n 'Pro' machine op de markt te zetten, te durven die te vergelijken met de Mac Pro, en dan ook nog te melden dat Space Grey randapparatuur niet los verkocht gaat worden terwijl die lelijke witte dingen al jaren een doorn in het oog zijn omdat alles verder metallic en zwart is. Ik denk dat Tim Cook eens moet gaan ophoepelen.
Voor een deel zeker met je eens, echter vergeet de nieuwe Mac Pro niet die volgend jaar komt, die zal waarschijnlijk(hopelijk) wel modulair zijn en zelf te upgraden.
In de formfactor van de iMac zoals die nu is, is dat vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

overtones schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:26:
Voor een deel zeker met je eens, echter vergeet de nieuwe Mac Pro niet die volgend jaar komt, die zal waarschijnlijk(hopelijk) wel modulair zijn en zelf te upgraden.
In de formfactor van de iMac zoals die nu is, is dat vrijwel onmogelijk.
Daarom vind ik de iMac Pro ook een vreemde move. Ik denk dat mensen veel meer zitten te wachten op moderne Mac Mini's en inderdaad die Mac Pro. Apple focust veel te veel op mobiel en all-in-one spul. Het was anders geweest als die iMac Pro binnen een maand leverbaar was geweest, maar er moet nog een half jaar op gewacht worden. Vlak daarna zou de Mac Pro uit moeten komen, dus ik snap echt niet meer waar we bij Apple aan toe zijn. Twee jaar geleden zat ik al te wachten op een update van de Mac Pro en ben blij dat ik toen een leuke tweedehands deal kon maken. Anders had ik nu nog zitten wachten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17

Ethirty

Who...me?

[...]

Tja, Tim brengt meer geld binnen dan een heel land kan opmaken, dus het zal ze waarschijnlijk worst wezen. ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ethirty schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:00:
Tja, Tim brengt meer geld binnen dan een heel land kan opmaken, dus het zal ze waarschijnlijk worst wezen. ;)
Het loopt meestal niet zo goed af als een bedrijf z'n klanten verwaarloost en alleen nog aandeelhouders blij maakt. De ironie is ook dat Apple veel geld verdient aan de App Store, maar tegelijk professionele ontwikkelaars tegen de haren in strijkt. Dat moet niet te lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
[...]

Ga er maar vanuit dat de SpaceGrey randapparatuur na enkele maanden gewoon los te koop is. De Nike Watchbands waren in eerste instantie ook exclusief voor de Nike+ Apple Watch maar zijn nu ook los te koop.

Wanneer er genoeg vraag is, zwichten ze vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Nog steeds bij betalen voor een SSD :X Ik weet dat ik voor Apple altijd premium moet betalen, maar dat een SSD nog steeds niet inbegrepen is in de prijs kan ik niet begrijpen. Echt teleurstellend ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:46

page404

Website says no

[...]

Ik zou dat twee jaar geleden, of zelfs vorig jaar niet met je eens geweest zijn. Maar nu kan ik niet anders concluderen dat er echt rare beslissingen genomen worden.
Niet-uitbreidbaar RAM in de iMac Pro had ik niet verwacht. Nog een jaar op een nieuwe Mac Pro wachten? Geen update van de Mac Mini? Hoe moeilijk kan dat allemaal zijn? Wel 42 iPads in het assortiment, en nog een type Macbook erbij, en nog een iMac, maar een simpele Mac Mini updaten is te moeilijk?
Nouja, we gaan het zien. Ik heb net mijn iMac verkocht, maar als de breakup hier thuis achter de rug is en ik heb mijn eigen stekkie, dan ben ik absoluut weer in de markt voor een nieuwe Mac. Maar niet van die rare dingen dan jongens :|

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Exirion schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:04:
[...]

Het loopt meestal niet zo goed af als een bedrijf z'n klanten verwaarloost en alleen nog aandeelhouders blij maakt. De ironie is ook dat Apple veel geld verdient aan de App Store, maar tegelijk professionele ontwikkelaars tegen de haren in strijkt. Dat moet niet te lang duren.
Volgens de cijfers (van Apple dan) is het nog steeds erg lucratief. Hoewel het originele voordeel van ontwikkelen voor 1 resolutie allang achterhaald is. Persoonlijk vind ik apps op iOS wel een stuk mooier en uniformer dan die op Android, ik vermoed door de versnippering aan Android hardware, versies en resoluties.

iOS gebruikers zijn wellicht eerder bereid om te betalen voor een app (gezien hun financiele positie), maar ik kan me niet voorstellen dat ze bij Android niks verdienen gezien het enorme marktaandeel.

Het beleid bij de Macs erger ik me al heel lang aan, daarom heb ik mijn Mini nooit vervangen. Is nog snel zat door het zelf toevoegen van een SSD en 16GB geheugen tegen een fractie van de Apple-meerprijs. Zal ook de reden zijn dat ze het nu solderen, meer winst voor Apple.

Een Pro apparaat zonder uitbreidbare of vervangbare hardware is gewoon schunnig. Heb je straks een machine met 128GB geheugen, mag je je hele machine inleveren als er een reepje moeilijk doet.

En service is brak, als ik klanten van me moet geloven die zakelijk Apple spul kopen. Maak je een afspraak in de store, dan loop je de kans dat je na lang wachten een nieuwe afspraak mag maken en nóg een keer een deel van je werkdag mag opofferen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 20:05
Ik denk dat veel mensen die klagen over de uitbreidbaarheid van "Pro" machines, het vaak niet eens Pro gebruiken.

Veel bedrijven die ik ken die kopen een aantal van die machines en schrijven het jaarlijks een deels af. Daarbij is het niet van belang dat je er over 5 jaar een nieuwe GPU in kan stoppen ofzo. Na 5 jaar koop je toch iets nieuws. Wat belangrijk is de betrouwbaarheid. De mogelijke downtime en een extra mannetje inhuren die aan die dingen moet gaan sleutelen en onderhouden kost soms meer geld dan gewoon een nieuwe kopen. Daarnaast heeft een aantal bedrijven die ik ken die de dingen van Apple koopt, een zakelijk pakket bij Apple. Mocht er iets niet werken, krijgen ze voorrang op reparaties en mocht het niet binnen een dag gerepareerd zijn, krijgen ze een leen Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Oppernerd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:52:
Ik denk dat veel mensen die klagen over de uitbreidbaarheid van "Pro" machines, het vaak niet eens Pro gebruiken.

Veel bedrijven die ik ken die kopen een aantal van die machines en schrijven het jaarlijks een deels af. Daarbij is het niet van belang dat je er over 5 jaar een nieuwe GPU in kan stoppen ofzo. Na 5 jaar koop je toch iets nieuws. Wat belangrijk is de betrouwbaarheid. De mogelijke downtime en een extra mannetje inhuren die aan die dingen moet gaan sleutelen en onderhouden kost soms meer geld dan gewoon een nieuwe kopen. Daarnaast heeft een aantal bedrijven die ik ken die de dingen van Apple koopt, een zakelijk pakket bij Apple. Mocht er iets niet werken, krijgen ze voorrang op reparaties en mocht het niet binnen een dag gerepareerd zijn, krijgen ze een leen Mac.
Het gaat ook niet over uitbreiden, maar over defecten. Als jij een rijtje van die machines hebt staan met nog veel duurdere mensen dan wil je niet dat ze niks zitten te doen bij een probleem. Ook niet voor een paar uur. En om nou een paar 18-core machines met 128GB op de plank te hebben staan voor het geval dat lijkt me ook een dure hobby.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 22:28

RoyK

Hobby tekenaar

Oppernerd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:52:

[...]

Apple is daar helemaal niet uniek in. Dat doen alle grote jongens die zich richten op workstations. Ik was bezorgd over eventuele issues toen ik naar een PC overstapte. Maar tot nu toe heb ik pas 1 vastloper gehad en heeft Adobe mn file nog kunnen redden. Een reboot en een kop koffie later zat ik gewoon weer te werken. Het OS van Apple is prettig. Maar voor mij niet heilig. Ik verlies al jaren constant mn wifi met mn iMac. Een probleem waar ontzettend veel mensen last van hebben. Ik heb strandballen, vastlopers, stof achter mn glas en gaat mn iMac haperen omdat hij in no time 85 graden is. De ratelende HDD die naast mn SSD zit irriteert me mateloos.. klinkt als back to 1999.

Ik ga mn iMac voor geen goud weg doen. Het is mn maatje. Maar ik heb nu ook de andere kant ervaren met een sterke PC. Ik zie mezelf niet zo heel snel meer terug gaan. Mis mn eco systeem wel enorm. ;w

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 20:05
Ethirty schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:58:
[...]

Het gaat ook niet over uitbreiden, maar over defecten. Als jij een rijtje van die machines hebt staan met nog veel duurdere mensen dan wil je niet dat ze niks zitten te doen bij een probleem. Ook niet voor een paar uur. En om nou een paar 18-core machines met 128GB op de plank te hebben staan voor het geval dat lijkt me ook een dure hobby.
Daarom ook mijn laatste paar zinnen. Een bedrijf waar ik voor werkte had een eigen portal binnen Apple, waar ze spullen konden bestellen, reparaties kunnen aanvragen e.d. Reparaties worden vaak binnen 1-2 dagen gedaan. Heb je alsnog geen extra mannetje nodig die je spullen moeten troubleshooten, onderdelen bestellen, defecte onderdelen vervangen, etc. Dan ben je veel meer geld en tijd kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 11:57
Sorry, het gaat hier echt om de discussie. Het is niet de bedoeling om hier je advertentie te plaatsen :)

[ Voor 76% gewijzigd door Hoedje op 06-06-2017 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RoyK schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:02:
Ik heb ook nooit iemand om me wel eens horen klagen: was er maar een iMac met Xeons en ECC geheugen.
Dan moet je je ogen en oren eens open doen. Jij was nota bene 1 van de vele mensen die steen en been liepen te klagen over het feit dat Apple de pro's niet serieus nam en er geen pro hardware in stopte. Nu komen ze met de iMac Pro waar zo goed als alleen maar (echte) pro hardware in zit en dan zou er ineens niemand over hebben zitten klagen? Maak dat de kat wijs!

Als je een machine wil maken die geheel modulair is en waar van alles en nog wat in past dan wordt dat allemaal erg moeilijk om dat in een kleine behuizing te doen. Ik heb dan ook het idee dat ze het mobiele aspect en de kleine footprint van de huidige Mac Pro ook hebben gezien in de iMac en daarom de pro hardware naar de iMac Pro hebben overgeheveld. De opvolger van de Mac Pro hoeft dan niet meer mobiel te zijn en dat komt heel wat beter uit als je iets modulairs wil bouwen.
Aan de andere kant...de hardware past in de form factor dus waarom niet daar gebruik van maken? Vanuit die vraag kun je dan ook meteen een andere stellen: waarom is er nog geen MBP met echte pro hardware?
overtones schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:19:
Het is een sneak peek die we kregen dus er kan nog van alles veranderen. Als je goed naar de plaatjes kijkt zie je ook 4 dimm sloten met losse dimms en zelfs de mechaniekjes om zelf handmatig die dimms te vervangen. Het enige wat in deze ontbreekt is het klepje en dat kan later nog weer worden toegevoegd. Het ontwerp is nog niet final. En zeg nou zelf, een klepje is nou ook niet bepaald een mooie oplossing in een apparaat waar veel over design is nagedacht. Het is vooral iets uit de categorie "oh crap, hoe komen we nu bij die modules? Ah, we zagen er gewoon een stukkie uit, klaar!".

Dit soort topics blijven nog altijd hilarisch vanwege de vele domme mensen die de ene na de andere aanname doen en denken dat het in beton gegoten is. Nogmaals, de iMac Pro was niet meer dan een sneak peek, het ontwerp is niet final en dus kun je geen enkele conclusie trekken. Wel kun je voortijdig je zorgen uiten naar Apple en ze verzoeken om er zo'n klepje in te zetten maar meer ook niet. En wees hier ook eens eerlijk, niemand in dit draadje gaat die iMac Pro aanschaffen, daar heeft men toch het budget niet voor.
Ethirty schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:58:
Het gaat ook niet over uitbreiden, maar over defecten. Als jij een rijtje van die machines hebt staan met nog veel duurdere mensen dan wil je niet dat ze niks zitten te doen bij een probleem.
Daar heb je systeembeheer voor en die denken een stuk verder dan jij nu doet ;) Zij zullen uitleggen dat de oplossing niet zit in modulaire computers zit maar in het hebben van een plan. Wat er gebeurd er wanneer een schijf stuk gaat? Dan maak je de machine open, doe je er een nieuwe in en je herinstalleert deze. Dat karweitje kost je minstens 2 uur en dan heb je de boel volautomatisch ingeregeld. Meestal betekent zoiets dat de gebruiker een dag kwijt is. Helaas gaat die vlieger alleen op voor onderdelen die je in huis hebt. De onderdelen waarbij dat niet zo is zul je moeten bestellen en zit je met een besteltijd van ergens tussen een dag tot enkele weken of zelfs maanden. En al die tijd kan de gebruiker helemaal niets omdat jij geen werkende computer kan opleveren. Een vervangend exemplaar is niet de oplossing, het koopt je alleen tijd om het daadwerkelijke probleem opgelost te krijgen.
En om nou een paar 18-core machines met 128GB op de plank te hebben staan voor het geval dat lijkt me ook een dure hobby.
Dat is het niet en ook hier kun je je weer de nodige vragen gaan stellen. Je vergeet hier dat het niet gaat om iets compleet te vervangen maar juist gaat om een stukje tijdswinst. Bij dat soort zaken is het helemaal niet nodig om exact dezelfde configuratie/model te hebben. Wat maatjes minder mag ook want het gaat er uiteindelijk om dat iemand niet met de armen over elkaar op kantoor werkeloos zit toe te kijken. Collega's kunnen ook bijspringen.

Dit is dus niet een simpel gevalletje van spulletjes op de plank leggen want wat leg je dan op de plank en wat niet; en wat nou als juist datgene wat niet op de plank ligt stuk gaat? Kun je alle onderdelen wel op de plank gaan leggen maar het enige verschil tussen een volledige machine is dat die al helemaal in elkaar gesleuteld is. Qua onderdelen en geld is het 1 pot nat.

Daarbij komt dat er ook nog een andere factor speelt die je niet uit het oog moet verliezen. Alle tijd die ik als beheerder aan die ene machine moet besteden is tijd die ik niet aan iets anders kan besteden. Kortom, ik wil zo min mogelijk tijd kwijt zijn met die dingen, er zijn zat andere zaken die veel belangrijker zijn omdat de prio/impact/complexiteit/etc. veel hoger is.

Als je niet nadenkt over de materie dan is iedere oplossing die je verzint een dure hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 22:28

RoyK

Hobby tekenaar

ppl schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:11:
[...]

Dan moet je je ogen en oren eens open doen. Jij was nota bene 1 van de vele mensen die steen en been liepen te klagen over het feit dat Apple de pro's niet serieus nam en er geen pro hardware in stopte. Nu komen ze met de iMac Pro waar zo goed als alleen maar (echte) pro hardware in zit en dan zou er ineens niemand over hebben zitten klagen? Maak dat de kat wijs!
Apple aanbidder ppl in the house, ik had het kunnen weten. O-)

Ik heb nooit gezocht en gevraagd om een all in one pro oplossing. En helemaal niet op zoek geweest naar een Xeon en ECC geheugen systeem. Juist iets daar tussenin. Weet je nog. Geen gewone consumenten setup maar alles net even meer hardcore. Een i7 met 6 of 8 cores. Een snelle M2 schijf en extra SSD's, DDR4 geheugen en een hele rappe high end nvidia video kaart voor cuda en opencl musscle. Je weet wel, waar Apple al een tijdje allergisch voor lijkt te zijn. Ik heb een goede keuze gemaakt met de stap naar de PC want Photoshop eet mn dikke PSB (Photoshop files groter dan 2GB) alsof ik een vakantie kiekje open en bewerk.

Ik neem een iMac pro ook niet serieus. En met mij vele andere Apple gebruikers. Zie de forums maar. Je kan alles in een ultra dun ding duwen en het er extreem gelikt uit laten zien. Dat is iets wat we Apple natuurlijk alle credits voor kunnen geven. Prop er een Xeon in en ECC geheugen en je kan het pro noemen. Ik vind het maar een gek verhaal van Apple. Hun Mac Pro al 4 jaar stof laten happen en dan met een all in one ding komen. Het zal me benieuwen wat de temperaturen gaan worden als er wat 3D renders gedraaid worden.

Sorry dat ik kritisch ben ppl, zou je ook eens moeten proberen.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ppl schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:11:
[...]

Daar heb je systeembeheer voor en die denken een stuk verder dan jij nu doet ;) Zij zullen uitleggen dat de oplossing niet zit in modulaire computers zit maar in het hebben van een plan. Wat er gebeurd er wanneer een schijf stuk gaat? Dan maak je de machine open, doe je er een nieuwe in en je herinstalleert deze. Dat karweitje kost je minstens 2 uur en dan heb je de boel volautomatisch ingeregeld. Meestal betekent zoiets dat de gebruiker een dag kwijt is. Helaas gaat die vlieger alleen op voor onderdelen die je in huis hebt. De onderdelen waarbij dat niet zo is zul je moeten bestellen en zit je met een besteltijd van ergens tussen een dag tot enkele weken of zelfs maanden. En al die tijd kan de gebruiker helemaal niets omdat jij geen werkende computer kan opleveren. Een vervangend exemplaar is niet de oplossing, het koopt je alleen tijd om het daadwerkelijke probleem opgelost te krijgen.

[...]

Dat is het niet en ook hier kun je je weer de nodige vragen gaan stellen. Je vergeet hier dat het niet gaat om iets compleet te vervangen maar juist gaat om een stukje tijdswinst. Bij dat soort zaken is het helemaal niet nodig om exact dezelfde configuratie/model te hebben. Wat maatjes minder mag ook want het gaat er uiteindelijk om dat iemand niet met de armen over elkaar op kantoor werkeloos zit toe te kijken. Collega's kunnen ook bijspringen.

Dit is dus niet een simpel gevalletje van spulletjes op de plank leggen want wat leg je dan op de plank en wat niet; en wat nou als juist datgene wat niet op de plank ligt stuk gaat? Kun je alle onderdelen wel op de plank gaan leggen maar het enige verschil tussen een volledige machine is dat die al helemaal in elkaar gesleuteld is. Qua onderdelen en geld is het 1 pot nat.

Daarbij komt dat er ook nog een andere factor speelt die je niet uit het oog moet verliezen. Alle tijd die ik als beheerder aan die ene machine moet besteden is tijd die ik niet aan iets anders kan besteden. Kortom, ik wil zo min mogelijk tijd kwijt zijn met die dingen, er zijn zat andere zaken die veel belangrijker zijn omdat de prio/impact/complexiteit/etc. veel hoger is.

Als je niet nadenkt over de materie dan is iedere oplossing die je verzint een dure hobby.
En hoeveel jaar ervaring heb jij al met systeembeheer? Ik ruim 15. Je schetst het wel allemaal érg versimpeld.

Iemand die zo'n machine nodig heeft, redt het niet met een machine die er ongeveer wel een beetje op lijkt. De secretaresse kan wel door met een oud barrel uit het voorraad hok, maar die krijgt dan ook niet zo'n computer ter beschikking.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:19
Ik ben niet echt onder de indruk van de iMac updates. Bizar dat nog steeds alle iMacs standaard een Fusion Drive hebben ipv SSD en de goedkoopste zelfs een gewone HD. :F Daarnaast ook standaard allemaal 8GB geheugen, geen één 16GB. Zonde.

[ Voor 9% gewijzigd door DBreda op 07-06-2017 08:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Bij mij kwam de teleurstelling al toen ik de iMac Pro langzaam zag kantelen en hetzelfde profiel zag als bij de normale iMac 27". Het is m.i. Apple's grote "dun, dunner, dunst" mantra wat moeilijk te verenigen is met wat pro's willen: dikke hardware en flexibiliteit bij 't upgraden. Ik heb nu alle hoop gevestigd op de nieuwe Mac Pro, de Late 2013 iMac is waarschijnlijk m'n laatste iMac geweest. Een i9 iMac met een dikke nvidia kaart is alles wat ik wil in een iMac Pro, daar had ik (met user-serviceable geheugen) nagenoeg zonder omkijken 5K voor betaald.
Komen ze met Xeon's en Radeon workstation GPU's... Ik hoop echt dat er een doelgroep voor is maar ik ben het niet. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het enige voordeel van de iMac Pro dat ik zie is dat het koeling systeem wellicht ook in de normale iMac terug komt en dat het dan nog stiller wordt.

Het grote nadeel is dat de iMac Pro geen klepje meer heeft voor de RAM, dus niks meer even zelf je geheugen uitbreiden. De normale iMac 27" zal dit waarschijnlijk ook niet meer hebben. Echt jammer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
zonoskar schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:12:

Het grote nadeel is dat de iMac Pro geen klepje meer heeft voor de RAM, dus niks meer even zelf je geheugen uitbreiden. De normale iMac 27" zal dit waarschijnlijk ook niet meer hebben. Echt jammer.
Als ik die foto's bekijk op de Apple site lijkt het ook alsof het geheugen op een hele andere plek zit en dus niet meer via dat klepje bereikt zou kunnen worden. Het ziet er overigens wel uit als verwisselbaar/uitbreidbaar maar dan zal de hele achterkant er af moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

De wens om uitbreidbare machines is vooral bij tweakers en andere hobbyisten aanwezig. Grote bedrijven gaan toch niet zelf met hardware-onderdelen lopen klooien? Die kopen een machine en schuiven het eventueel intern weer door naar mensen die iets minder power nodig hebben. Verder sluit je er een servicecontract voor af zodat je de garantie hebt dat je door kan blijven werken bij uitval (net als bij printers, koffie-automaten, etc.). Tablets en telefoons zijn ook niet uitbreidbaar en worden ook massaal door bedrijven gekocht, waarom zijn die wel geschikt in een professionele omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Tom schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:40:
De wens om uitbreidbare machines is vooral bij tweakers en andere hobbyisten aanwezig. Grote bedrijven gaan toch niet zelf met hardware-onderdelen lopen klooien? Die kopen een machine en schuiven het eventueel intern weer door naar mensen die iets minder power nodig hebben. Verder sluit je er een servicecontract voor af zodat je de garantie hebt dat je door kan blijven werken bij uitval (net als bij printers, koffie-automaten, etc.). Tablets en telefoons zijn ook niet uitbreidbaar en worden ook massaal door bedrijven gekocht, waarom zijn die wel geschikt in een professionele omgeving?
Tot op zeker hoogte; ja en nee... :)
Het is een combinatie van factoren die een iMac Pro voor mij erg interessant kan maken, maar dan moet het totaalplaatje dus wel kloppen. En met wat ik nu heb gezien, doet het dat niet. Dan space grey kleurtje is leuk maar boeit me null komma f*ck. Ik had liever gezien dat alles iets dikker was, een ontwerp wat tussen het huidige en dat van pre 2012 zit (die met CD-ROM speler). Dat alles net iets dikker wordt kan mij niet boeien, zolang het maar fatsoenlijk in de zitkamer/kantoor kan staan.
En de juiste componenten zijn op een aantal vlakken erg belangrijk, een juiste combo/keuze zou voor mij zijn: i9, X299 chipset, nvidia kaart en dan graag met de keuze: dikke 1080ti of quadro (niet die AMD/ATI meuk). SSD boeit me niet, want opslag regelt de 'Pro' via een DAS/NAS etc. 512 GB SSD is ruim voldoende voor het OS en aanverwanten. Daarmee hoeft alleen het geheugen user-serviceable te zijn (tot 128GB aub); that's all! Is dat nu zo moeilijk Apple? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tablets en telefoons zijn ook niet uitbreidbaar en worden ook massaal door bedrijven gekocht, waarom zijn die wel geschikt in een professionele omgeving?
Een werkstation is een aanzienlijke investering en gaat traditioneel een stuk langer mee dan apparaten zoals smartphones en en iets mindere mate tablets. Upgradability van zo'n apparaat verlengt de economische levensduur. Als dat wegvalt dan is een apparaat van minstens 5000 euro een behoorlijk dubieuze hardwareinvestering. Zeker voor de kleine ondernemer of hobbyist weegt het zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Heerlijk artikel op The Verge: Apple needs to sell a computer with a good GPU for $1,000, not $5,000

QFT, mic drop, etc etc _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat het ook niet alleen om upgradebaarheid gaat; het gaat er ook om dat je keuzes hebt bij de aanschaf. Bij (ik noem maar wat) een dell precision kun je bij aanschaf alle kanten op omdat verschillende gebruikers verschillende eisen hebben. Dat maakte de mac pro 5.1 ook echt pro, en waarom ondanks de trage cpu's dat ding nog steeds populair is.

Bijv. gpu's upgraden is in pro systemen ook echt niet raar hoor, juist gpu's met hun snelle upgradetrajecten zijn een goede kanidaat om tussentijds te vervangen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
RoyK schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:49:
Apple aanbidder ppl in the house, ik had het kunnen weten. O-)
Ik ben niet degene die Apple magische dingen toedicht en de verwachtingen belachelijk hoog legt. Ze zijn een OEM net als alle anderen en daar is echt niks bijzonders of magisch aan.
Ik heb nooit gezocht en gevraagd om een all in one pro oplossing. En helemaal niet op zoek geweest naar een Xeon en ECC geheugen systeem. Juist iets daar tussenin. Weet je nog.
De hele discussie ging om de betekenis van het woordje "professional" waarbij jij nota bene 1 van de mensen was die van de hoogste kist stond te brullen hoe Apple de "professional" negeerde doordat er geen "pro"-hardware erin zou zitten. Toen is haarfijn uitgelegd dat de Mac Pro de enige bak was waarin ook maar iets van "pro"-hardware zit in de vorm van Xeon, ECC en noem maar op. Alle andere machines waren en zijn nog steeds voorzien van hetzelfde consumenten spul als vrijwel ieder andere machine.

Nu komt Apple dan eindelijk met een tweede machine die tjokvol "pro"-hardware zit, is het weer niet goed 8)7
Geen gewone consumenten setup maar alles net even meer hardcore. Een i7 met 6 of 8 cores. Een snelle M2 schijf en extra SSD's, DDR4 geheugen en een hele rappe high end nvidia video kaart voor cuda en opencl musscle. Je weet wel, waar Apple al een tijdje allergisch voor lijkt te zijn.
Daar zijn ze niet allergisch voor want die machines hebben ze en ze doen nu ook vrolijk mee met de eGPU's. Iedereen die het merk een beetje kent weet dat Apple zijn eigen pad bewandelt en niet zo rap op het nieuwste van het nieuwste springt. Hoe realistisch is dan je wensenlijstje nog?

Ik kan ook wel een heel verhaal afsteken over dat Apple geen blade servers doet en hoe dom het van ze is om de Xserve eruit te doen maar laten we realistisch zijn: Apple kan dat soort dingen niet. Alles wat ze in dit gebied hebben gedaan is vroeg of laat geflopt.

Als we het dan over allergieën hebben: kijk eens hoeveel OEM's Linux ondersteunen, en dan met name Linux op de desktop en notebook. Geldt voor software ook. Alsof er geen andere besturingssystemen zijn.
Ik neem een iMac pro ook niet serieus. En met mij vele andere Apple gebruikers. Zie de forums maar. Je kan alles in een ultra dun ding duwen en het er extreem gelikt uit laten zien. Dat is iets wat we Apple natuurlijk alle credits voor kunnen geven. Prop er een Xeon in en ECC geheugen en je kan het pro noemen. Ik vind het maar een gek verhaal van Apple. Hun Mac Pro al 4 jaar stof laten happen en dan met een all in one ding komen. Het zal me benieuwen wat de temperaturen gaan worden als er wat 3D renders gedraaid worden.
Dat komt omdat je, net als vele anderen, de grote fout maakt door je te laten leiden door de naam die men het beestje heeft gegeven. In plaats van klakkeloos op dat soort dingen af te gaan kun je beter kritisch zijn en zelf nadenken. Iets als "pro"-hardware bestaat niet. Apparatuur kan nooit professioneel zijn, dat kan alleen de mens.

Ik neem in ieder geval iedere computer serieus, er is in de echte wereld namelijk altijd wel iemand die er belangstelling voor heeft. Daarnaast is het natuurlijk ook heel belangrijk om te kijken naar wat zo'n ding kan, wat de toepassingen kunnen zijn. Zo leer je ook eens wat. Dit soort dingen vraag ik me dus ook heel erg af van deze nieuwe iMac. Waar zou je 'm voor kunnen inzetten, wie zou 'm kopen, waarom nog die aandacht voor een desktop terwijl de meesten over zijn op een notebook? Een hele andere houding dan de negatieve afwijzende die jij hebt.
Sorry dat ik kritisch ben ppl, zou je ook eens moeten proberen.
Iemand die kritisch is stelt sterke inhoudelijke vragen en legt de vinger op de gevoelige plek. De belangrijke vragen waarom Apple dit doet en wat je er mee kunt stel je niet eens. Het is van meet af aan meteen negatief en afwijzend, kritisch is wel het laatste wat je bent.
Ethirty schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:57:
En hoeveel jaar ervaring heb jij al met systeembeheer? Ik ruim 15. Je schetst het wel allemaal érg versimpeld.
Zo ongeveer hetzelfde als jou. Dat ik het hier versimpeld stel heeft 2 redenen: het niveau van het publiek hier heden ten dage en het feit dat het ook erg simpel is, kwestie van gezond verstand. Iedereen die z'n werk belangrijk vind regelt dat ie door kan blijven werken als er iets misgaat. En al helemaal als je er ook financieel van afhankelijk bent. Kort door de bocht gesteld is dit ook wat een professional van een prutser scheidt.
Exirion schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:17:
Een werkstation is een aanzienlijke investering en gaat traditioneel een stuk langer mee dan apparaten zoals smartphones en en iets mindere mate tablets. Upgradability van zo'n apparaat verlengt de economische levensduur. Als dat wegvalt dan is een apparaat van minstens 5000 euro een behoorlijk dubieuze hardwareinvestering. Zeker voor de kleine ondernemer of hobbyist weegt het zwaar.
Het probleem bij upgradability is dat je er weer tijd en geld tegenaan moet gooien en juist dat is in veel gevallen weer niet economisch aantrekkelijk. Je kunt dan beter in nieuwere apparatuur investeren dan in oude. Voor een ondernemer kan het betekenen dat door gebruik van oude apparatuur hij niet met de concurrentie mee kan komen. Dat weegt ook zwaar.

Dit is een klassiek geval van verschil in inzicht als het op (veel) geld uitgeven komt. De een zal er dan heel zuinig op zijn terwijl de ander het dan juist zoveel mogelijk zal gebruiken. Je ziet dit ook bij MRI scanners. De houding in Nederland is vooral dat je 'm zo min mogelijk moet gebruiken want dan gaat hij heel lang mee terwijl in de USA ze het tegenovergestelde doen. Het voordeel voor de USA is dat zij ook sneller die apparaten vervangen waardoor ze ook veel sneller gebruik kunnen maken van de nieuwste ontwikkelingen. Dat laatste is waar ze het grootste voordeel vandaan halen: nieuwere apparaten kunnen beter bepaalde zaken detecteren waardoor je een betere behandeling hebt.

Btw, ook met upgradability kun je nat gaan. Zo hadden we eens een reeks HP notebooks die al 4 jaar mee ging. Die konden nog wel een tijdje verder wanneer we geheugen upgraden en er een ssd in zetten. Helaas, HP ondersteunde de machine niet meer dus geen HP geheugen. De eerst paar notebooks hebben we van Kingston geheugen voorzien totdat die 3 maanden later daarmee stopten. Ander geheugen werkte niet want de machine was te kieskeurig. Gevolg: alsnog moeten investeren in nieuwe machines. Helaas is dit niet het enige voorbeeld. De houding van die Amerikanen is zo gek nog niet.
Dat is gewoon het zoveelste clickbait artikel van ze. Wat ze doen is oude koeien uit de sloot halen aangezien dit onderwerp al jaren loopt. Het enige wat nu anders is dan vroeger is de eGPU support. Apple hoeft die computer niet meer te verkopen, dat kunnen mensen zelf regelen (waarvan velen dat al lang en breed doen, kijk maar eens op egpu.io; wat overigens niet de enige website op eGPU gebied is!). En eerlijk is eerlijk, hoeveel mensen (zowel consumenten als professionals) hebben nou daadwerkelijk baat bij zo'n "good GPU"? De igpu is ook behoorlijk wat krachtiger geworden in de loop der tijd.
maratropa schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:25:
Ik denk dat het ook niet alleen om upgradebaarheid gaat; het gaat er ook om dat je keuzes hebt bij de aanschaf.
Trekken aan een dood paard heet dat in geval van Apple (en niet iedereen lijkt dat te snappen). Gek genoeg is vandaag de dag 1 van de kritieken op Apple dat ze veel teveel aanbieden en weer terug moeten naar een veel kleinere selectie zoals vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zolang het scherm nog verlijmd zit en je het hele ding uit elkaar moet trekken zou ik het niet makkelijk willen noemen. Als het scherm nou weer met magneten vast zit zoals de vroegere modellen, dan wordt het al een stuk gebruiksvriendelijker.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ethirty schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:08:
Zolang het scherm nog verlijmd zit en je het hele ding uit elkaar moet trekken zou ik het niet makkelijk willen noemen. Als het scherm nou weer met magneten vast zit zoals de vroegere modellen, dan wordt het al een stuk gebruiksvriendelijker.
iFixit zegt hierover:
we've learned its secrets, and now we're on board with how easy this adhesive is to slice through.
Dus zo erg zal het niet zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 08-06-2017 17:34 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
Kan je het doorgesneden plaksel gewoon weer op elkaar drukken? Ik neem aan je de garantie wel verliest als je hem open maakt.

Ik ben wel van mening dat de magneetjes toch een stuk makkelijker was. tof er achter en je klinkt het zo weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

zonoskar schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:34:
[...]

iFixit zegt hierover:

[...]

Dus zo erg zal het niet zijn.
Als je het niet erg vind om je dure gloednieuwe iMac na levering gelijk open te breken, met het bijbehorende risico, dan vindt je het ook vast geen probleem om iets meer te betalen om gelijk de gewenste config te bestellen.

Als ik voor dik €2k een nieuwe iMac 27" koop zou ik daar nooit gelijk in gaan lopen snijden. :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ethirty schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:06:
Als je het niet erg vind om je dure gloednieuwe iMac na levering gelijk open te breken, met het bijbehorende risico, dan vindt je het ook vast geen probleem om iets meer te betalen om gelijk de gewenste config te bestellen.
Juist wel. Toen ik m'n iMac had gekocht heb ik er dezelfde dag nog een SSD in gezet (waarvan bewijs op 9to5mac :P). Als je ooit zelf PC's hebt samengesteld en elk apparaat in huis wel een keer open hebt gehad, dan maak je liever even die iMac open dan dat je je een paar honderd euro extra uit de zakken laat kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
Exirion schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:13:
[...]

Juist wel. Toen ik m'n iMac had gekocht heb ik er dezelfde dag nog een SSD in gezet (waarvan bewijs op 9to5mac :P). Als je ooit zelf PC's hebt samengesteld en elk apparaat in huis wel een keer open hebt gehad, dan maak je liever even die iMac open dan dat je je een paar honderd euro extra uit de zakken laat kloppen.
Apple's SSD blijft wel sneller. Ervan uitgaande dat je een sata ssd hebt geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

overtones schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:27:
Apple's SSD blijft wel sneller. Ervan uitgaande dat je een sata ssd hebt geïnstalleerd.
We hebben het over een aantal jaren geleden toen Apple nog niet eens SSD's in iMacs leverde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Exirion schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:28:
[...]

We hebben het over een aantal jaren geleden toen Apple nog niet eens SSD's in iMacs leverde...
En toen ze nog geen verlijmde schermen hadden toevallig? Begrijp me niet verkeerd, mijn Mini lag dezelfde dag ook nog uit elkaar, maar dat waren schroefjes. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ethirty schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:30:
En toen ze nog geen verlijmde schermen hadden toevallig? Begrijp me niet verkeerd, mijn Mini lag dezelfde dag ook nog uit elkaar, maar dat waren schroefjes. :)
Nog niet verlijmd, maar je moet wel verzegeling van het LCD panel doorsnijden om 'm los te maken. Ik heb ook iPhones en iPads gerepareerd en met verlijmd spul is het allemaal echt niet zo eng als je een föhn gebruikt om de lijm zachter te maken. Zo heb ik ook bezel inserts van horloges zonder problemen kunnen vervangen.

Overigens heb ik MyCom van tevoren gezegd dat ik dit van plan was, en zij verzekerden me dat de garantie niet zou vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Nico111 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:49:
Kan je het doorgesneden plaksel gewoon weer op elkaar drukken? Ik neem aan je de garantie wel verliest als je hem open maakt.
Nee, dat moet je verwijderen (waarbij je het dan stuksnijdt) en dan weer een nieuwe strip aanbrengen. iFixit heeft naast de handleiding hoe dat te doen ook de tools en het materiaal om dit te doen.

Vroeger stond in de papieren bij de Mac dat je garantie pas verviel wanneer bleek dat je iets stuk had gemaakt. Ze deden dan ook niet moeilijk wanneer iemand met een machine met eigen disk en geheugen aan kwam zetten (al schijnen velen wel raar opgekeken te hebben).
Ik ben wel van mening dat de magneetjes toch een stuk makkelijker was. tof er achter en je klinkt het zo weer los.
Het nadeel van die magneetjes is dan weer het feit dat je dan geen volledige sluiting van het scherm krijgt. Bij de ouder iMacs leverde dat stof tussen het scherm en de glasplaat op. Met de huidige iMacs is dat dus stof tussen achterwand van de kast en het display (m.a.w. daar waar al je elektronica zit). Ik weet niet of ze dat met een tochtstrip mooi afgedicht kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
Okee bedankt voor je antwoord. Mijn oude iMac heb ik een keer opgemaakt om er een SSD in te stoppen. Ik vond de magneetjes toen erg makkelijk, want ik heb toen wel 3 keer het scherm er af moeten halen(foutje gemaakt, stof). Maar ik snap dat het met plakrand stof vriendelijker is.

Helaas gaat deze nieuwe iMac hier niet komen. Mijn vrouw wil nog wachten 'deze is toch prima?'. Op zich heeft ze wel een beetje gelijk :) Ik ga het maar weer proberen als de iMac een re-design krijgt :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Ik heb de 27' besteld.
De winkel heeft me verzekerd dat ik er extra geheugen kan in insteken wat mijn eerste bezorgdheid was.

Voorlopig is 1TB FD goed genoeg voor mij, maar ik verwacht dat ik die binnen een jaar of 3-4 een andere HD wil steken.
Dat lijkt me nu wel mogelijk, dus ik vertrouw er op dat die iMac me weer een jaar of 7 plezier gaat geven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Nico111 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:19:

Helaas gaat deze nieuwe iMac hier niet komen. Mijn vrouw wil nog wachten 'deze is toch prima?'. Op zich heeft ze wel een beetje gelijk :) Ik ga het maar weer proberen als de iMac een re-design krijgt :9~
Ik denk dat ik ga voor een late 2015. Van wat ik las is de performance verschil niet iets om naar huis te schrijven dat het zoveel geld waard is.

Overigens had ik in het verleden nooit een mac opengemaakt, maar als je gewoon voorzichtig te werk gaat, stap voor stap de stappen volgt en de tijd neemt is het echt makkelijk. Ik heb alleen de processor niet vervangen, want dan moest echt alles los.

[ Voor 21% gewijzigd door Ferio op 09-06-2017 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hang er van af voor welke prijs je die 2015 kan kopen hé.
De prijzen zijn niet echt gestegen dacht ik.
En welke performance je wil, dat is natuurlijk afhankelijk van wat je doet en wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Tommie12 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:07:
Hang er van af voor welke prijs je die 2015 kan kopen hé.
De prijzen zijn niet echt gestegen dacht ik.
En welke performance je wil, dat is natuurlijk afhankelijk van wat je doet en wil doen.
Ik zag verschillende voor rond de €2300 euro die "nieuw" rond de +/- 3800 zaten. Zijn volgens waren het de "top" modellen met de I7, 32gb geheugen en SSd's.

Ik volg de prijzen niet echt, maar denk dat dat wel een aardige koop zal zijn. Ze zijn ook vrij snel verkocht.

Die 12% extra vermogen (vergeleken met late 2015 top model) wat ik las is voor mij niet interessant dat ik een extra €1500 ga neerleggen. (2300 + 1500).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik las eerder +40% snelheid en een beter scherm.
Inderdaad, dat moet je zelf uit maken.
Ik zal niet snel een tweedehands computer kopen voor dergelijk bedrag zonder garantie. Met wat pech heb je direct kosten of is er iets grondig mis.

De eerste vraag die je natuurlijk moet stellen is: waarom verkoopt iemand een 2 jaar oude computer?
in bedrijven schrijf je zoiets toch eerder op 3 à 4 jaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Tommie12 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:20:
Ik las eerder +40% snelheid en een beter scherm.
Inderdaad, dat moet je zelf uit maken.
Ik zal niet snel een tweedehands computer kopen voor dergelijk bedrag zonder garantie. Met wat pech heb je direct kosten of is er iets grondig mis.

De eerste vraag die je natuurlijk moet stellen is: waarom verkoopt iemand een 2 jaar oude computer?
Waar las je 40%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
Ethirty schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:06:
[...]

Als ik voor dik €2k een nieuwe iMac 27" koop zou ik daar nooit gelijk in gaan lopen snijden. :P
Dat dacht ik ook gelijk.
Vanavond even deze bestellen : 8)

21,5‑inch iMac met Retina 4K‑display.
Voeg toe aan Favorieten
3,0‑GHz quad‑core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,5 GHz
8 GB 2400‑MHz DDR4
SSD van 256 GB
Radeon Pro 555 met 2 GB videogeheugen
€ 1.634,71 * Altijd leuk vriendin in het onderwijs :P *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Nick25 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:47:
[...]

Dat dacht ik ook gelijk.

Voeg toe aan Favorieten
8 GB 2400‑MHz DDR4
SSD van 256 GB
Dat is toch geen studenten prijs, maar toch de normale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
Ferio schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:51:
[...]

Dat is toch geen studenten prijs, maar toch de normale?
€ 1.739,00
zonder korting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
http://www.macworld.co.uk...lease-date-price-3511338/

Graphics spreken ze hier over 80% en meer.

Zelf heb ik een 2010 basis 21.5', dus het verschil gaat nog een klein beetje groter zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Tommie12 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:20:

Niet 2 jaar eigenlijk, zag er een aantal met garantie tot bv 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Tommie12 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:55:
[...]

http://www.macworld.co.uk...lease-date-price-3511338/

Graphics spreken ze hier over 80% en meer.

Zelf heb ik een 2010 basis 21.5', dus het verschil gaat nog een klein beetje groter zijn...
Ah ja graphics wel een grote boost ja. Als je puur op cpu & geheugen etc gaat valt dit erg mee en dus niet zo een groot verschil waard.. Ik maak bijvoorbeeld muziek voor films etc en heb niet een super deluxe videokaart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick25 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:47:
[...]

Dat dacht ik ook gelijk.

Voeg toe aan Favorieten
8 GB 2400‑MHz DDR4
SSD van 256 GB
Dat je er niet "even" 200 eu bijlegt..... 8)
Ik heb deze besteld voor €1894 met een leverdatum van 13 juni - 15 juni... :D

3.4GHZ QC I5, TB UP TO 3.8GHZ
16GB 2400MHZ DDR4 ONBOARD MEM
256GB FLASH STORAGE
AMD RADEON PRO 560 W/4GB VRAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:09:
[...]

Dat je er niet "even" 200 eu bijlegt..... 8)
Ik heb deze besteld voor €1894 met een leverdatum van 13 juni - 15 juni... :D

3.4GHZ QC I5, TB UP TO 3.8GHZ
16GB 2400MHZ DDR4 ONBOARD MEM
256GB FLASH STORAGE
AMD RADEON PRO 560 W/4GB VRAM
Hmm dan is die voor mijn :)

3,4‑GHz quad‑core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,8 GHz
8 GB 2400‑MHz DDR4
SSD van 256 GB
Radeon Pro 560 met 4 GB videogeheugen
Magic Mouse 2
Magic Keyboard - Nederlands

€ 1.709,73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick25 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:13:
[...]

Hmm dan is die voor mijn :)

8 GB 2400‑MHz DDR4
SSD van 256 GB
Magic Mouse 2
Magic Keyboard - Nederlands

€ 1.709,73
Alleen je werkgeheugen is 8GB.. is misschien wat krappies voor de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:19:
[...]

Gaat om huis tuin en keuken gebruik we hebben 4 jaar lang op een 4GB werkgeheugen gedaan.
Dus ga ziezo vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:19:
[...]

UItbreidbaar net als de cpu.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ferio schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:24:
[...]

UItbreidbaar net als de cpu.. :)
Klopt, alleen helaas niet "user friendly"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:31:
[...]

Klopt, alleen helaas niet "user friendly"..
Dat niet inderdaad, maar als je de stappen volgt is het vrij makkelijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdew
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30
Heb momenteel een iMac uit 2011 met ssd en wil deze vervangen door 4K model van 1499. Nu is dit wel de max wat ik uit wil geven. Helaas zit er dan geen ssd in. Zou ik het verschil wel goed gaan merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
nickdew schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:53:
Heb momenteel een iMac uit 2011 met ssd en wil deze vervangen door 4K model van 1499. Nu is dit wel de max wat ik uit wil geven. Helaas zit er dan geen ssd in. Zou ik het verschil wel goed gaan merken?
Zeker weten dat je het verschil merkt. Ik kan niet meer zonder.. althans de opstartschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ab-so-luut. Van een SSD terug naar een HDD is echt een no-go. :)
Van SSD naar een Fusion Drive kan nog enigszins omdat dan in ieder geval macOS sowieso op de SSD staat. Maar naar een volledige HDD teruggaan als je SSD gewend bent zou ik absoluut niet doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rivanov op 10-06-2017 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik weet wel zeker dat je eerste gedachte zou zijn dat je €1500 hebt weggegooid. Terug naar HDD is echt een no go.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58
Ik heb nu een iMac 21 eind 2012 "instapmodel". Ik ben al enige tijd aan het kijken naar vervanging en de WWDC kwam met mooi nieuws.

Het wordt sowieso een 27"- versie met SSD, maar ik twijfel over de processor en dat heeft nogal invloed op de prijs. Hierbij de vraag om advies 😉

Ik gebruik vooral Office-functionaliteit, af en toe een game en doe veel met fotobewerking (Lightroom), vandaar ook de wens voor 27". Verder ga ik er vanuit dat ook deze iMac weer een jaar of 5 te gebruiken.

Hoor jullie graag!

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Het instapmodel van de imac 27" zou voldoende moeten zijn voor de genoemde taken, echter is het meer de vraag wat je onder gamen verstaat en de eisen van die spellen mbt de videokaart. Maar dat kun je opzoeken samen met de benchmarks.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58
Fietsbel schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:10:
Het instapmodel van de imac 27" zou voldoende moeten zijn voor de genoemde taken, echter is het meer de vraag wat je onder gamen verstaat en de eisen van die spellen mbt de videokaart. Maar dat kun je opzoeken samen met de benchmarks.
Heerlijk snel, dank u :)

Het gamen mag geen naam hebben, vaak pak ik juist de oudere games uit de App Store: geen visuele krachtpatsers (daar gebruik ik liever een game console voor).

Het verschil komt in feiten neer op 200 euro en ik vermoed zomaar dat ik de snellere processor niet kan opmerken, al helemaal niet wanneer ik eventueel zelf naar 16 GB RAM (of nog meer) ga...

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ralphilosophy schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:17:
[...]

Heerlijk snel, dank u :)

Het gamen mag geen naam hebben, vaak pak ik juist de oudere games uit de App Store: geen visuele krachtpatsers (daar gebruik ik liever een game console voor).

Het verschil komt in feiten neer op 200 euro en ik vermoed zomaar dat ik de snellere processor niet kan opmerken, al helemaal niet wanneer ik eventueel zelf naar 16 GB RAM (of nog meer) ga...
Dan heb je meer dan voldoende aan de Radeon Pro 570. De betere processor ga je alleen "merken" bij echt zware software en dan heb je het alsnog over een paar procent. Als je veel video encoding doet zal het ietsje sneller klaar zijn, maar heb je die paar extra tellen niet nodig is de standaard i5 meer dan voldoende. Je voornemen om direct een SSD te nemen is een goede keuze, standaard zijn de Apple SSD's al razendsnel en de nieuwe generatie is nog sneller. Geheugen zou ik niet bij Apple kopen en mocht dit nodig zijn, later zelf uitbreiden. Dit is eenvoudig om zelf te doen en vele malen goedkoper. Tevens behoud je gewoon je garantie want het is iets wat je mag doen.
Kortom: kopen en lekker genieten!

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:47
Ook wel goed om te weten dat de processoren in het 27 inch topmodel (i5-7600K en i7-7700K) een hogere tdp hebben dan de andere processoren (i5-7500 en i5-7600), 91W tegen 65W, en dus waarschijnlijk ook wat lawaaiiger zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Single-core:

iMac (27-inch Retina Mid 2017) - Intel Core i7-7700K @ 4.2 GHz (4 cores)
Score = 5638

iMac (27-inch Retina Late 2015) - Intel Core i7-6700K @ 4.0 GHz (4 cores)
Score = 5526

iMac (27-inch Retina 2014) - Intel Core i7-4790K @ 4.0 GHz (4 cores)
Score = 4694

Multi-core

Score = 19149

Score = 16966

Score = 14979

Vind het nou niet echt een denderend verschil tussen 2015 & 2017, althans niet voor +duizend euro's extra.

[ Voor 12% gewijzigd door Ferio op 11-06-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Je moet het dan ook vooral van het 5k scherm hebben. Dat is echt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
ppl schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:58:
Je moet het dan ook vooral van het 5k scherm hebben. Dat is echt een wereld van verschil.
Tja.. ligt er ook weer aan wat je ermee doet. Ik heb ze naast elkaar gezien, maar geeft voor mij ook geen doorslag om +1000 extra neer te leggen.

Ik had eerlijk gezegd betere specs verwacht, wederom loopt Apple achter windows pc's aan kwa specs alleen gooien ze de prijzen wel tig keer hoger. Het is dat de desktops van Apple zo fijn werken... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
Ferio schreef op zondag 11 juni 2017 @ 20:55:
Single-core:

Score = 5638

Score = 5526

Score = 4694

Multi-core

Score = 19149

Score = 16966

Score = 14979

Vind het nou niet echt een denderend verschil tussen 2015 & 2017, althans niet voor +duizend euro's extra.
Tussen de originele aanschafprijs van de 2015 en 2017 modellen zit echt geen duizend euro 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

overtones schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:57:
Tussen de originele aanschafprijs van de 2015 en 2017 modellen zit echt geen duizend euro 8)7
Dat zegt ie ook niet, en je kunt ook wel aanvoelen dat ie dat niet bedoelt. De oudere modellen zijn vaak nog her en der te krijgen voor aanzienlijk lagere prijzen dan de actuele modellen. Gegeven de relatief kleine performanceverschillen, kan een ouder model een prima deal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Exirion schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:46:
[...]

Dat zegt ie ook niet, en je kunt ook wel aanvoelen dat ie dat niet bedoelt. De oudere modellen zijn vaak nog her en der te krijgen voor aanzienlijk lagere prijzen dan de actuele modellen. Gegeven de relatief kleine performanceverschillen, kan een ouder model een prima deal zijn.
Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:46
Ik zou graag een 21"4K iMac willen aanschaffen, maar ik vraag me af of ik verschil ga merken qua snelheid t.o.v. mijn huidige 2013 iMac ?

Nu:
3,1-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 8 GB
Fusion Drive van 1 TB
NVIDIA GeForce GT 650M met 512 MB GDDR5

Eventueel:
8 GB 2400‑MHz DDR4 (Misschien met upgrade naar 16GB)
Fusion Drive van 1 TB

Ik werk veel met CAD 3d tekeningen, en verder normaal gebruik.

Of loont het om hogere specs te bestellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mijns inziens een zinloze upgrade, die Fusion Drive is en blijft je bottle neck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
absrnd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:32:
Ik zou graag een 21"4K iMac willen aanschaffen, maar ik vraag me af of ik verschil ga merken qua snelheid t.o.v. mijn huidige 2013 iMac ?

Nu:
3,1-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 8 GB
Fusion Drive van 1 TB
NVIDIA GeForce GT 650M met 512 MB GDDR5

Eventueel:
8 GB 2400‑MHz DDR4 (Misschien met upgrade naar 16GB)
Fusion Drive van 1 TB

Ik werk veel met CAD 3d tekeningen, en verder normaal gebruik.

Of loont het om hogere specs te bestellen ?
Ik ben overtuigd door sommige mensen hier om geen Fusion drive te pakken maar een SSD
:)

*net een besteld btw :9~ *

Pagina: 1 ... 44 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9