zeef schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 16:54:
[...]
Hoe Tweakers zijn onafhankelijkheid behoud is al 100x geschetst door mij, door de hoofdredacteur en d0oor anderen. maar blijkbaar is ons woord niet genoeg. Vergis je niet je vraagt me om te bewijzen dat iets niet zo is en wat we ook zeggen het is niet genoeg.
Ik begrijp je frustratie, jullie doen met het hele team allemaal je best, je werkt hard en dan krijg je deze kritiek.
Het punt is nu dat een handjevol mensen, waaronder ikzelf, zo helder mogelijk wil aangeven waarom de argumenten die tot nu toe zijn aangedragen niet zo heel erg overtuigend zijn.
Onze sales mensen zaten eerst bij ons op de 3e verdieping maar die zijn nu naar de 'grote' sales/marketing afdeling op de 5e verdieping. Er zit dus fysiek geen sales-marketing bij ons op de verdieping. Natuurlijk is er wel overleg tussen de beide afdelingen. Maar dat is alleen om campagnes te plaatsen. Het is absoluut niet zo dat er gezegd wordt, "Fabrikant X komt met MoBo Y en heeft zus en zoveel duizend euro voor promotie dus zorg maar dat er een goede review komt". Dat kan gewoon niet omdat jullie daar meteen doorheen prikken. De community is wat dat betreft onze safeguard tegen dat soort plannen. En dat weten ze bij sales/markering maar al te goed.
Dit is ook helemaal geen onderwerp van discussie. Ik geloof jullie echt dat dit zo werkt en ik geloof echt niet dat jullie
bewust en met intentie naar de mond van een productleverancier zullen schrijven.
Dit verwijt ik Tweakers.net zeker niet! Wat mij is dat punt helemaal van tafel.
Wordt alle apparatuur teruggeven na review: ik denk in 80-90% van de gevallen wel. vooral de 'dure' dingen gaan eigenlijk voor 99% terug. Het zijn meer de kleine dingen die niet terughoeven zoals fans, PSU's en dat soort dingen. Sommige dingen mogen we houden en die hebben we ook actief nodig. Neem de iPhone en iPad, als daar nieuwe firmwares voor komen dan moeten we dat toch ergens op testen. Zo zijn er nog wel een paar dingen die actief gebruikt worden. Of we iets mogen houden heeft geen enkele invloed op de review. Sterker nog, het komt voor dat we iets mogen houden maar het niet eens reviewen.
Dat is in ieder geval heel helder, heel duidelijke informatie die tot nu toe nergens beschikbaar was. Ik waardeer het dat jullie hier open over zijn.
Nu wil ik daar wel inhoudelijk al iets van vinden: ik zou vinden dat ofwel
alles, tot het laatste schroefje, netjes wordt teruggestuurd, vernietigd of dat het product wordt aangeschaft. Zo zie ik onafhankelijkheid.
Wat je nodig hebt, kun je aanschaffen, desnoods met terugwerkende kracht.
Nee we betalen niet alle kosten voor het bijwonen van launches/presentaties/congressen/beurzen/etc. etc. Dat is ook niet te doen, als we alles zelf zouden moeten betalen dan is het of niet gaan of elke dag takeovers en interstitials. Vaak is het een deel dat betaald wordt en deel dat we zelf betalen. Dat wisselt overigens nogal per branche/fabrikant.
Maak eens inzichtelijk welke kosten bij dit soort evenementen door tweakers.net zelf en welke kosten door de ontvangende partij worden gedragen.
Ik ben op dit vlak zelf ook geen expert, maar hoe gaan andere partijen die met het vraagstuk van onafhankelijkheid werken, met dit soort zaken om?
- Wie betaalt de reiskosten?
- Wie betaalt het hotel?
- Wie betaalt de lunch?
- Wat doen we met cadeautjes (van sleutelhangertjes, pennen, tot meer?)
- etc.
- etc.
Snap je wat ik bedoel?
Ik zeg niet dat ik het 'juiste' antwoord weet op wat wel en niet zou mogen, ik denk er zelf ook over na. Maar ik zou het uitgedacht willen hebben, er keuzes over maken en dat als gedrachtsrichtlijn neerleggen.
Als dan een zeurkous als Q langs komt in een topic, verwijs je naar de FAQ op de site over dit onderwerp.
Tja ik moet dan nog steeds geloven dat jullie handelen zoals opgeschreven, maar iets wat online in een FAQ staat geeft ook een statement en geeft mij ook aan dat er heel bewust mee wordt omgegaan. Dat jullie erkennen dat het vraagstuk van bezoekers over onafhankelijkheid een legitiem en belangrijk vraagstuk is dat jullie jullie toewijding aantonen door de vragen die de gebruiker kan hebben over dit onderwerp gedetailleerd behandelen.
In de industrie is het overigens volstrekt normaal dat je journalisten uitnodigt om te komen. Ook bij het autoblad, ook bij de dagbladen, eigenlijk bij alle media. Koop je daarmee een review? Nee, nog steeds niet. We besteden er wel aandacht aan maar als een product slecht is dan zeggen we dat ook. En weer is de community de stok achter de deur.
Nee, nergens wil ik beweren of heb ik beweert dat je journalisten 'koopt' door ze uit te nodigen. Dus ook dit punt is en was geen issue en is nooit een beschuldiging geweest.
Maar goed, waar ik al mee begon : we kunnen wel blijven zeggen dat het niet zo is maar dat gaat je waarschijnlijk niet overtuigen. Voor elke welles komt er een nietes en omgekeerd.
Ik hoop dat ik met bovenstaande juist nog beter heb duidelijk gemaakt dat het juist geen welles / nietes is.
Het is een inhoudelijke discussie over wat onder 'onafhankelijkheid' wordt verstaan.
Ik heb eens even in de agenda zitten loeren en heb maar gewoon een datum geprikt voor een meeting in real life. Op
vrijdag 26 augustus organiseer ik de "
Lunch met ballen". Iedereen die wat op zijn lever heeft over de redactionele koers van Tweakers.net, keuzes voor development, het reclamebeleid, de kwaliteit en inhoud van reviews, de gang van zaken rond het forum, de (on)afhankelijkheid van de redactie of welk ander onderwerp je dan ook zou kritisch willen bespreken is welkom.
Wij zitten die vrijdagmiddag voor jullie klaar om de discussie aan te gaan en alles kan en mag gezegd worden. Er zijn geen heilige huisjes maar we willen graag met jullie om de tafel om de meningen en gevoelens uit te wisselen. We zullen kort alle onderdelen van het bedrijf Tweakers presenteren, jullie krijgen –indien gewenst- een rondleiding op de reactie en vervolgens zullen we het gesprek met elkaar aangaan. Als we klaar zijn kunnen we afsluitend nog een biertje/cola drinken op het terras van de IJkantine.
Voor de moeite die je neemt om te komen en mee te praten wil ik je graag belonen met een lunch (voorzien van soep met ballen

) in ons restaurant Dock2. Geef je daarom op via een
DM en er zal een stoeltje voor je klaar worden gezet. Het is inderdaad pas over anderhalve maand maar zo kun je vast ruimte organiseren in je agenda. De onderwerpen zijn belangrijk genoeg om te gaan voor een maximale opkomst.
Nogmaals : we willen juist dat jullie op die meeting geen blad voor de mond nemen. Wees niet bang om het volledig oneens met ons te zijn. Alles kan, mag en moet gezegd worden. Wilbert, ik en anderen zitten voor je klaar. Want echte openheid krijg je pas als je het zelf hebt kunnen
zien.

Ik waardeer het gebaar en de investering om een feedback middag te organiseren, zo breed mogelijk niet alleen dus het verhaal over onafhankelijkheid.
Maar is dit echt waar jullie wat aan hebben? Heeft een face 2 face meeting, afgezien van dat het heel erg leuk is natuurlijk, echt die waarde?
Is redactionele integriteit / onafhankelijkheid niet een prachtig onderwerp om eens goed te researchen voor jezelf en voor je publiek. Onderzoek eens hoe het speelveld er uit zit, maak het inzichtelijk. Het zou denk ik een heel interessant artikel kunnen worden. Wat voor richtlijnen hanteren journalisten? Wetenschappers? Accountants? Overheid? etc. Wat zijn de risico's, de valkuilen en hoe wapen je je daar tegen?
Dat zou een review zijn die ook je publiek zou prikkelen. Ik weet zeker dat je veel kritische nerds prikkelt. Op een positieve manier.
Via het forum krijg je veel meer response, maar misschien ook meer kaf, een meeting is veel hoogdrempeliger, de mensen die de moeite nemen om langs te komen tonen wat meer betrokkenheid. Maar besef dat deze post mij al meer dan anderhalf uur heeft gekost, zo niet langer. En bij elkaar heb ik in dit topic al een dagdeel besteed denk ik.
Zo open mogelijk: zoals de uitnodiging er nu ligt komt het op mij over als een therapeutische hartlucht sessie, waarbij vooral de vraag wordt wat voor gekke mensen met tijd te veel op komen dagen. Zo van: kom de kritiek me maar in mijn gezicht vertellen. Laat je ballen maar zien. Als een uitdaging. Confronterend.
Maar ik wil geen gevoelens uitwisselen. Ik wil niet uiten wat ik op me lever heb. Ik zou alleen inhoudelijk onderwerpen willen bespreken. De emotie die ik heb, hebben betrekking op inhoudelijke zaken en die kun je ook zo wel doornemen.
Alles kan open besproken worden, er zijn geen heilige huisjes, maar die zijn er toch nu ook niet? Alsof de criticasters zoals ik nog niet open genoeg zouden zijn? Hoe open wil je het hebben? Alsof ik nu bang ben om het oneens te zijn of dat ik een blad voor mijn mond neem. Opener in real life dan wat je nu van mij persoonlijk krijgt kun je het niet hebben. De uitnodiging zoals hij er nu ligt is meer een soort confrontatie zoeken.
Mijn ballen mogen jullie bewonderen, alle drie, maar wat willen jullie nu echt? Mijn ballen zien? Aan de bezoekers openheid geven hoe zaken werken? Of ons gewoon vertellen hoe het zit en vooral je zegje doen?
Kun je dat alles dan niet beter doen op een plek op de site waar
alle bezoekers daar over mee kunnen lezen?
Echte openheid krijg je pas als je het on-line op het internet gooit, niet in een besloten meeting met een paar bezoekers.