Ik neem aan dat jij een expert op het gebied van zoektechnologie bent? Zo niet, dan zou ik het op prijs stellen als je een poging doet te erkennen dat wij wellicht beter weten waar we het over hebben dan jij.
Als ik zoek op een paar woorden en die komen in de titel voor dan is dat topic zeer relevant, ongeacht de leeftijd. Daarna sorteren op leeftijd en klaar.
De topictitel (itt wat tino zegt) krijgt al een flinke boost tov de inhoud van de topics. Desalniettemin is simplistisch op de datum sorteren alleen relevant voor een beperkt deel van de zoekopdrachten, namelijk als je eigenlijk al weet wat je wilt hebben (zoals de nieuwste editie van die ziggo-ervaringen topics). Als je niet weet wat je wilt hebben, niet weet hoe nieuw het is, enkel welke termen je er in verwacht... dan is sorteren op datum meestal niet zo bruikbaar (die ervaringen-topics komen dan allemaal vooraan, ongeacht of ze relevant zijn of niet).
Maargoed, de search is al heel lang stuk en google werkt eigenlijk beter. Google op ziggo ervaringen tweakers en ik vind wel wat ik moet vinden.
De search is niet stuk. Hij voldoet blijkbaar niet aan jouw eisen, maar om dat nou gelijk stuk te noemen gaat wel erg ver.
En als google het kan, kan het in de search hier ook. Hoe vind google die topics? Op de titel. Lekker makkelijk.
Sure... Het zou wat zijn als Google, die er duizenden mensen voor in dienst heeft, het slechter deed dan wij. Maar probeer nou eens te zoeken naar gesloten topics gestart in een bepaalde periode bij Google? Kortom, lang niet voor elke zoekopdracht voldoet Google beter dan de onze.
Persoonlijk boeien mij al die technische smoesjes niet zo, want iedere techneut weet dat het gewoon goed kan. Maar het wordt gewoon niet gefixed. Die redenen zijn mogelijk niet technisch van aard en die boeien mij niet.
Zoektechniek is complex. Dat jij net doet of het triviale techniek is, maakt het niet ineens simpel. Komt nog bij dat we domweg niet met een groot ontwikkelteam uit onze neuzen zitten te eten, maar gewoon werken aan van alles en nog wat...
Als de search van google beter werkt dan je eigen forum search, dan maak je je als ontwikkelaar (in zijn algemeenheid) toch een keer kwaad om het te fixen? Waar is je gevoel van trots?
Onzin. Het zou mooi zijn om het beter te kunnen dan Google, maar in werkelijkheid is concurreren met een expert op een bepaald gebied domweg bijzonder lastig. Het enige voordeel dat wij hebben is dat we beter weten wat de relevante teksten zijn en preciezer de losse entiteiten. Maar op pure tekst-relevantie sorteren is de kans dat we van Google kunnen 'winnen' vrij klein. Dat heeft niks met trots te maken, enkel met relaliteitszin.
Ik hoop in al mijn naïviteit dat deze tekst extra olie op het vuur gooit zodat die search een keer gefixed wordt.
Het stond al lang op de planning om 'binnenkort' de boel te verbouwen, maar helaas zorgen allerlei projecten voor vertragingen en verschuivingen in de planning. Jouw naive gezeur helpt niets om die planning aan te passen. Wellicht dat constructieve verbeteringsideeen wel zouden helpen (hoewel die doorgaans in uitvoering ook niet bepaald triviaal zijn)

Dat kan ie juist wel en doet ie ook (nieuwheid als boost gebruiken is iets wat ie niet kan). Dat is zelfs een deel van het probleem. Want oude topics kunnen prima de gevraagde termen (relatief) vaker bevatten en daardoor als meer relevant gezien worden.
Ik vind het wel knap dat jij van buitenaf voor ons kan bepalen dat het enerzijds triviaal is om de searchtechniek te veranderen en anderzijds dat we ruim voldoende tijd hebben om die triviale techniek even tussendoor toe te passen. En als wij het tegendeel beweren, dan zijn dat smoesjes... want jij weet het beter dan wij.
maar blijkbaar doen ze dan dingen die veel belangrijker zijn dan een kapotte search engine fixen van een forumpje.
Als de search engine daadwerkelijk
kapot was geweest, dan was ie allang gefixed... Maar we hebben het hier over het
beter maken van de techniek. Dat is veel lastiger, want de definitie van beter maken varieert voor iedereen. Jij zoekt bijvoorbeeld alleen maar naar het nieuwste deel van het 'ziggo ervaringen'-topic. Andere gebruikers willen wellicht een antwoord op een specifiek probleem weten of informatie over een bepaald product.
Maar gelukkig hoef je aan mij en de rest van de community geen enkele verantwoording af te leggen voor de bedrijfsstrategie.
Gelukkig niet nee. Want verantwoording moeten afleggen aan iemand met zo'n gebrek aan respect voor de kennis en inschattingen van de genen met een stuk meer kennis van zaken zou een heel vervelende werksfeer creeeren.