In theorie : helemaal mee eens. Maar omdat dat in de review/redactionele praktijk van alle dag eenvoudig weg niet kan voldoen aan de theorie (dubbelblind reviewen bijvoorbeeld) moet je juist extra alert op bias zijn. We doen geen onderzoek naar een medicijn dat we kunnen testen op verschillende groepen. We testen een apparaat en met alleen het afplakken van het merk ben je er niet.mjtdevries schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:24:
[...]
Juist als je zelf als redactie gepassioneerd over onafhankelijkheid discussieert dan zou je het toch normaal moeten vinden dat dezelfde gedachten niet alleen bij de redactie leven maar ook bij je lezers?
Als je er intern over discussieert dan geef je aan dat ook intern er over gedacht word of het allemaal genoeg geborgd is, en of er nog wat beter zou kunnen. Dat is uitstekend! En zo'n discussie moet je ook altijd blijven voeren.
Maar waarom word er dan zo overtrokken gereageerd als iemand van buitenaf zich afvraagt over het genoeg geborgd is en of er nog wat verbeterd kan worden?
Toen deze discussie gestart werd was ik er van overtuigd dat de redactie voldoende deed om onafhankelijkheid te waarborgen. Maar de reacties op Q hebben mij ernstig doen twijfelen.
Hij brengt genuanceerd hele valide punten aan. Maar vervoglens word ie door de crew als een zealot afgeschilderd. Dat vind ik erg teleurstellend!
Waar ik ook nog geen enkele reactie op heb gezien is het punt dat je ook onbewust beinvloed wordt als je samenwerkt met anderen. Dat is juist waarom in de wetenschap het cruciaal is dat je dubbelblind test, omdat je die onbewuste beïnvloeding simepelweg niet kunt tegengaan.
Dat heeft niets met iemands karakter of eerlijkheid of wat dan ook te maken. Zeggen: ik laat me niet beinvloeden is zinloos, want het is al lang wetenschappelijk bewezen dat dat altijd wel gebeurd.
Daarmee beschuldigen we niemand van de crew van oneervol gedrag!!!
Ik heb de indruk dat jullie dat wel denken en dat er daarom zo gereageerd word, maar daar gaat het dus helemaal niet om.
Van de problemen die je aanstipt zijn we ons echt wel bewust en daar wordt ook regelmatig over gepraat. Al jaren overigens en niet nu opeens naar aanleiding van deze draad. Naast de kritische community is er ook een intern proces van peer review, losstaand van de gebruikelijke eindredactie. Onder elkaar zijn we net zo kritisch over elkaars content en als iemand teveel naar product of producent Y zou schrijven dan zou dat al lang zijn opgepakt. Zo lang het tegendeel nog niet is bewezen vind ik persoonlijk dat de redactie onrecht wordt aangedaan door deze self fulfilling prophecy.
[Voor 5% gewijzigd door zeef op 14-07-2011 10:42]